Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.868 views

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

ollie1965 schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:27:
Voor de Nerds onder ons, elke dag weer lol ala "er zijn 10 soorten mensen"

http://xkcd.com/

[afbeelding]
_/-\o_

Nu nog eentje met The Marching Legions Of The Bastard Solar Modules, à la Lord Of The Rings belegering numero zoveel of zo... >:)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

fast-server schreef op maandag 21 mei 2012 @ 23:49:
....
Wat kan de overheid doen:
1.Tarieven omdraaien zodat energie overdag goedkoper wordt.
2.Slimme/ Digitale meters plaatsen, of je nou wil of niet je krijgt er toch één welke hoog en laag registreert (als je huidige meter is afgekeurd en vervangen moet worden).
3.Salderen afschaffen.
...
4.Een soort RTP-scheme (real-time-pricing) met een gemiddelde prijscorrectie jaarlijks over alle klanten (om California energy disaster te voorkomen).

Ik weet dat veel mensen hier tegen zijn, vanwege privacy, inkomsten, of potentiële stabiliteitsissues (niet technisch onoverkombaar), maar uiteindelijk is het gewoon onmogelijk om daar omheen te gaan als je naar een 100% duurzame energie land wil. Je moet een verdienmodel hebben die het financieel aantrekkelijk maakt om te bufferen en op hoge prijzen te leveren, en om supply en demand beter te matchen. Bijvoorbeeld laag kopen, opslaan, hoog verkopen, of verbruik aanpassen.

Als met een hoge penetratiegraad iedereen nog steeds zijn nominale stroomprijs krijgt, dan is er geen prijsdifferentiatie en gaat niemand dat doen, en niemand zijn verbruiksgedrag aanpassen.

Het is dan een andere wereld, iedereen is producent.

Maar dat is lange termijn, zover zijn we nog lang niet :P
antonboonstra schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 09:28:
Straks nog meer PV overschot in China?
[...]
Denk dat de VS daar zichzelf meer mee heeft, want nu gaan ze alweer niets doen aan mindere afhankelijkheid. Hun wagenpark is al het toonbeeld van inefficiëntie terwijl de rest van de wereld veel efficiëntere auto's hebben, en nu gaat hetzelfde gelden voor het grid.

[ Voor 13% gewijzigd door Bartjuh op 22-05-2012 11:11 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:22
Tarieven omdraaien zie ik niet gebeuren. Feit is dat overdag de grote bedrijven massaal stroom aan het trekken zijn. Ik heb bij een bedrijf met fabriekshal op een industrieterrein aan de rand van een dorp met 300 huizen meegemaakt dat daar overdag de stroom inzakte naar <207V waardoor de UPS tijdens kantooruren de hele dag in AVR-boost stond, zodra het dan 17:00 werd was het weer netjes 230V, ook met een 3x80A groepenkast in dat pand.
Als iedereen PV op zijn dak legt gaat dat misschien anders worden, maar ik zie niet iedereen meteen PV op zijn dak leggen. Voor PV moet je ook een beetje geinteresseerd zijn in de techniek. Als cijfertjes je niks kunnen schelen en je elk jaar braaf de afrekening van Nuon of Essent betaalt, is PV gewoon een dood ding op je dak om je energierekening een beetje te drukken. Die dure auto waar je elke dag mee naar je werk rijdt heeft meer gekost dan PV, maar daar heb je wel elke dag plezier van.

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 02-11 21:12
kom der maar in JeroenH :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• _JGC_
Dat is gewoon hoe de gemiddelde Nederlander denkt. Dat weten jij en ik, en JeroenH ook. Het enige wat je kunt doen is lekker tegendraads zijn en gewoon zelf wel doen zoals het moet.

Als ik kijk naar mezelf, weet ik dat die dingen er gewoon gaan komen. Ik ben dol op techniek, en verder kijk ik niet op het bedrag dat in PV gaat zitten. Misschien ga ik het nog wel leuk vinden ook, ik weet het niet. Als ik kijk hoeveel lol ik heb gehad van mijn IR-thermometer en vervolgens het tunen van de CV-installatie denk ik dat het helemaal goed gaat komen.

Wat betreft terugverdientijd: Vorig jaar heb ik 5% van mijn hypotheek afgelost waardoor ik nu 32 euro minder rente per maand betaal (de HRA reken ik niet mee, dat is gewoon elk jaar een kado die naar de spaarrekening gaat). Terugverdientijd van die aflossing is met 5% rente grofweg 20 jaar, maar niemand die daar iets negatiefs over te melden heeft. Voor de helft van dat bedrag had ik 1400Wp op mijn dak kunnen hebben, wat me maandelijks een besparing van zo'n 25 euro op zou leveren. Wat dat betreft levert PV meer op dan het aflossen van je hypotheek.

• Lardman
  • Laatst online: 02-11 21:12
True,

ik probeer het dus op te delen. Dit jaar gaat er een beetje naar de DUO voor de studentenlening, een beetje naar de Huis-sponsor (ABN) en de rest gaat in dubbel glas en onderhoud. Van de winter hopelijk 1500Wp er bij op de nog te bouwen Houtopslag. Gewoon lekker door met die maandlasten naar beneden. Het werkt zeer aanstekelijk, dat moet gezegd.

En ja, we moeten Nederland nodig op puppiecursus sturen, want dit gaat fout zo.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• _JGC_
Sowieso zit Nederland vol met mensen die allemaal denken het beter te weten. Zo sprak ik laatst met mijn vader over vloerisolatie. Dat wil ik met Tonzon folie gaan doen, aangezien je dat gewoon in een doosje thuisgestuurd krijgt en vervolgens de hele doos in 1x door het luik naar de kruipruimte kunt tillen ipv dat je platen in stukjes moet gaan zagen of een bedrijf moet laten komen om PUR te laten spuiten. Volgens hem was dat troep, want folie kan nooit zo goed werken als PUR. Dat 1 laagje van die folie achter de radiator zijn werk uitstekend doet was geen argument, want volgens hem bestaat er "koudestraling" en gaat dat dwars door die folie heen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:33
Huh? Heh? Wat? ;)
_JGC_ schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 12:55:
Sowieso zit Nederland vol met mensen die allemaal denken het beter te weten.
Inderdaad. Ik schat dat ongeveer de helft van de mensen aan wie ik over onze spouwmuurisolatie vertel reageren met iets als "oh oh, reken maar op vochtproblemen!".

Right. De techniek is voortgeschreden sinds de jaren '70 mensen....

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JeroenH
Een vraag die op zich niet zoveel met duurzaamheid te maken heeft, maar zijdelings ook weer wel.

De bezoekersaantallen van mijn website lopen aardig uit de hand de laatste paar maanden (twee keer zo hoog als vorig jaar om deze tijd), en een gevolg daarvan is dat ik wat aanbiedingen krijg voor sponsordeals. Ik heb die voor nu nog afgehouden omdat ik me aan het beraden ben hoe ik dat aan wil pakken.

(Ik ben me bewust van de nadelen, risico's zo je wilt, van te veel sponsoring.)

Mijn vraag is: zou het zinvol zijn mijn website in een zakelijke vorm te gieten? Dus als bedrijf te runnen, met KvK-inschrijving en weet ik niet wat? Het zou dan iets van een non-profit organisatie worden (winst ga ik er echt niet mee maken), maar zou het op wat voor manier dan ook zinvol zijn? Misschien iets met belastingen of zoiets?

Ik ben een financieel/zakelijke leek, daarom leg ik deze vraag op deze warme zomernamiddag voor aan mijn kroeggenoten.

Discuss :)

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@jeroenh: zakelijk doen levert je max. 52% (je marginale IB tarief)x de inkomsten op, en je moet kosten maken voor
- kvk
- administratie voeren
- etc.
ik zou zeggen : pas bij > 10k /jr omzet eens gaan nadenken hierover.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• _JGC_
JeroenH schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 13:14:
[...]

Huh? Heh? Wat? ;)

[...]

Inderdaad. Ik schat dat ongeveer de helft van de mensen aan wie ik over onze spouwmuurisolatie vertel reageren met iets als "oh oh, reken maar op vochtproblemen!".

Right. De techniek is voortgeschreden sinds de jaren '70 mensen....
Het voordeel van de techniek uit 1970 is dat het volledig in de fundering is gestort zodat mijn spouwmuur weer leeg was voor moderne technieken.

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-11 16:59
JeroenH schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:21:
Mijn vraag is: zou het zinvol zijn mijn website in een zakelijke vorm te gieten? Dus als bedrijf te runnen, met KvK-inschrijving en weet ik niet wat? Het zou dan iets van een non-profit organisatie worden (winst ga ik er echt niet mee maken), maar zou het op wat voor manier dan ook zinvol zijn? Misschien iets met belastingen of zoiets?
Zou ik niet doen. Als je maar een klein beetje omzet maakt kun je dat prima als neveninkomsten opgeven. Bij het starten van een bedrijf komen best wel wat kosten kijken. KVK, Boekhouder etc... Daarbij kom je misschien in de verleiding om meer te willen verdienen, dat zal ten kostte gaan van de website, vermoed ik.

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Je mag inderdaad tot en met 5000 euro aan nevenkosten per jaar hebben (of is dit bedrag 7500?). Dit moet je wel aan de belastingdienst aangeven. Dan is er niets aan de hand.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11 23:36
Dat is wel na kosten, het internet thuis, computer, wat energie etc etc mag je er eerst allemaal afhalen.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Verwijderd

Kolencentrales zullen waarschijnlijk steeds minder geaccepteerd worden, net zoals roken in het openbaar niet meer geaccepteerd wordt, en ze zullen worden gezien als de paria's van de energievoorziening
_/-\o_
http://www.energieenwater...ijven-staan-centraal.html

[ Voor 194% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2012 22:31 ]

• mkleinman
  • Laatst online: 20:35

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Overigens voor particulieren is het volgens mij NU verstandig om nog grote uitgaven te doen en na de BTW verhoging af te lossen in de hypotheek. Right or wrong?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26
Voor mij is het volgens mij verstandig om grote uitgaven te doen zodra we daar geld voor hebben O-)

Overigens een nogal onduurzaam kampeerweekend met de scouting gehad.... het kamperen zelf was opzich wel duurzaam hoor, en het was erg leuk.
Maar ik heb de achterkant van een fosiel busje tegen een duurzame boom laten vechten.... mag jij raden wie er won en wat de tee-vee-tee van dat grapje is :( (hint: errug lang)

[ Voor 11% gewijzigd door NovapaX op 22-05-2012 21:57 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Verwijderd

Kiswum schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 20:37:
Je mag inderdaad tot en met 5000 euro aan nevenkosten per jaar hebben (of is dit bedrag 7500?). Dit moet je wel aan de belastingdienst aangeven. Dan is er niets aan de hand.
Elke neveninkomst moet je opgeven.
Als je geen winst maakt is dat niks.
Een boekhouder heb je niet perse nodig op die schaal.
KvK is volgend jaar zonder kosten dit jaar 40 ofzo.
Zonder winstvooruitzicht geen btw vooraftrek.

Wil je meer weten DM

Verwijderd

mkleinman schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 21:52:
Overigens voor particulieren is het volgens mij NU verstandig om nog grote uitgaven te doen en na de BTW verhoging af te lossen in de hypotheek. Right or wrong?
Right. Moeten wel correcte en noodzakelijke ;) uitgaven zijn.
Aflossen alleen boven de VRH grens.

Verder is het nogal situationeel. ;)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
JeroenH schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 17:21:
Een vraag die op zich niet zoveel met duurzaamheid te maken heeft, maar zijdelings ook weer wel.

De bezoekersaantallen van mijn website lopen aardig uit de hand de laatste paar maanden (twee keer zo hoog als vorig jaar om deze tijd), en een gevolg daarvan is dat ik wat aanbiedingen krijg voor sponsordeals. Ik heb die voor nu nog afgehouden omdat ik me aan het beraden ben hoe ik dat aan wil pakken.

(Ik ben me bewust van de nadelen, risico's zo je wilt, van te veel sponsoring.)

Ik ben een financieel/zakelijke leek, daarom leg ik deze vraag op deze warme zomernamiddag voor aan mijn kroeggenoten.

Discuss :)
je kunt ook nog kijken of je het in een stichting kunt gieten.
formeel of zelfs informeel.
heb je niet de belasting voor/na delen.
maar je kunt wel kijken voor subsidies en zo.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
migjes schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:53:
[...]

je kunt ook nog kijken of je het in een stichting kunt gieten.
formeel of zelfs informeel.
heb je niet de belasting voor/na delen.
maar je kunt wel kijken voor subsidies en zo.
en een stichting maakt geen winst, en alles wat je verdient moet terugvloeien naar het doel van de stichting

http://www.kvk.nl/onderne...echtsvormen/de-stichting/

[ Voor 10% gewijzigd door looyenss op 23-05-2012 08:59 ]

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

Verwijderd

Bij het zappen gisteravond kwam ik langs de BBC. Het ging over het probleem in Engeland dat de huidige energiecentrales aan vervanging toe zijn en welke immense problemen dat zou gaan opleveren, want ja, kolencentrales zijn vervuilend, kerncentrales zijn erg duur in initiele kosten, en windparken zijn helemaal niet te doen (hoge onderhoudskosten, enorme ruimte-bezetting in verhouding tot opbrengst en afh. van wind).
Conclusie: dus een hele lastige keuze voor overheid en grote energieboeren. Er zullen biljoenen geinvesteerd moeten worden, maar waarin ...

Verbijsterd constateerde ik dat er geen woord werd gerept over decentrale opwekking met zonne-energie terwijl die revolutie keihard onderweg is. Iedereen ziet het komen (dacht ik). Wordt een hard gelag voor die grote jongens.

• migjes
looyenss schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 08:58:
[...]

en een stichting maakt geen winst, en alles wat je verdient moet terugvloeien naar het doel van de stichting

http://www.kvk.nl/onderne...echtsvormen/de-stichting/
jep, maar een formele stichting mag wel loon uitbetalen.
en wel degelijk winst maken.
de winst moet dan wel terug vloeien de stichting in, maar dat kan dus in de vorm van loon aan de houders.
vooral bij kleine winsten kan dat interessant zijn.
zitten wel grenzen aan en wat regels natuurlijk.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
Verwijderd schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 09:27:
Verbijsterd constateerde ik dat er geen woord werd gerept over decentrale opwekking met zonne-energie terwijl die revolutie keihard onderweg is. Iedereen ziet het komen (dacht ik). Wordt een hard gelag voor die grote jongens.
iedereen ziet het komen?
dat idee heb ik niet echt.
mensen die een beetje na denken wel.
maar het gewone volk (henk en ingrit) dat weet ik zonet nog niet.

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15:46
@nieuwe installatie.
Morgen krijg ik op mijn dak ook zonnepalenen. Eindelijk.
12 Yingli 240/245 met een Piko 3.0. Het dak is helaas niet groter.

Waarom 240/245. De leverancier verwacht dat de 240 panelen op zijn en zal dan 245 panelen meenemen. Van mij mag ie wel panda's meenemen. maar dat is prijstechnisch toch van een andere orde.

Waarom een Piko, kort door de bocht. Prijs en ik wil alles kunnen inzien/meten.

Wisten jullie trouwens dat de Piko ook heel gemakkelijk te koppelen is aan solarworld. en daarmee ook met een appje op je mobiele telefoon.

Pics volgen. or it did not happen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door internet4me op 23-05-2012 10:45 ]

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mooi plaatje, die opbollende lucht hier in het Oosten.
http://wolken.buienradar.nl/nl

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-11 10:26

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Volgens mij maakt de schoonzus van @zonnigtype ook gebruik van dat systeem in Almere.
Alleen jammer dat het als een soort van peperdure stadsverwarming wordt ingezet.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

@Zonnigtype
Heel veel succes morgen in de Lichtfabriek bij de Solar Future

A'dam PVOutput

• zonnigtype

zonnigtype

ericplan schreef op woensdag 23 mei 2012 @ 21:44:
@Zonnigtype
Heel veel succes morgen in de Lichtfabriek bij de Solar Future
Grazie. Moet nog 3 minuutjes sloopwerk verrichten. Kijken of ik dat haal voor twaalf uur. Is wel zenuwslopende klus geworden.

Werd vanochtend weer door een NRC journalist gebeld die nog nix van zonnestroom wist, even warm gemaakt wilde worden, en morgen verder komt bijspijkeren... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-10 18:44

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Van mij mogen er wel meer van dit soort dagen zijn, de hele dag strakblauwe lucht en net na zonsondergang barst het gespuis los, word alles weer schoongespoeld en de regenton weer bijgevuld.

Misschien iets meer wind overdag en dan is het de perfecte dag.

• JeroenH

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:20

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Wil die vogel (?) niet weer op mijn panelen gaan zitten?
http://antonboonstra.nl/e...dag=2012-05-24&gescheiden

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:10

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• zonnefreak
  • Laatst online: 19:22
Goh ik heb toch zo'n dorst maar dat blauwe spul kan ik niet doorslikken.
Ik zal straks mijn andere vriendjes er ook maar eens bijroepen. Kijken of hun snappen hoe ze dit moeten drinken. :)

• migjes
lol
een rare vogel.
schiet een foto van hem.

• antonboonstra

antonboonstra

migjes schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 14:35:
[...]
lol
een rare vogel.
schiet een foto van hem.
Kan niet, hijs alweer weg. Leuk om te zien dat 18,3 GW in Duitsland werd geproduceerd. Als ik naar de lijst met nederlandse energiecentrales kijk, dan kom ik op een vollast(!) vermogen van iets meer dan 19 GW.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 09:23

aip

Wat is die link ook alweer waar je de actuele productie in D kan zien?

LMGTFY ...

http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html

[ Voor 36% gewijzigd door aip op 24-05-2012 15:28 ]

• JeroenH
Iedereen overigens bedankt voor de zinnige antwoorden voor het eventueel starten van een bedrijfje/stichting voor mijn hobby-activiteiten rondom mijn website. Voorlopig nog totaal niet zinvol.

• looyenss
JeroenH schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:53:
Iedereen overigens bedankt voor de zinnige antwoorden voor het eventueel starten van een bedrijfje/stichting voor mijn hobby-activiteiten rondom mijn website. Voorlopig nog totaal niet zinvol.
Stichting: vrienden van JeroenH

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

+1 :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Net op het 8 uur journaal een item over kropje sla salderen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JeroenH
looyenss schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 15:57:
Stichting: vrienden van JeroenH
Hehehe, da's vriendelijk maar dat hoeft niet. Denk na over duurzaamheid in de breedste zin des woords en je bent al gauw mijn vriend. En ook als je er niet over nadenkt maak je kans :)
Erasmo schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 20:23:
Net op het 8 uur journaal een item over kropje sla salderen.
Ik kijk zelden TV maar nu stond het journaal hier aan. Het kropje sla-model... ik vind het nogal optimistisch daar nu een businessmodel op te baseren terwijl de eerste rechtszaak daarover (aangezwengeld door de Windvogel) nog moet beginnen. Als de belastingdienst het afkapt (is niet in eerste instantie dan is het gegarandeerd via een wetswijziging) dan liggen jouw paneeltjes mooi bij een ander op het dak en mag je de energie, inclusief BTW, kopen. Ik zou er niet aan beginnen.

Die man die beweerde dat zijn dak niet geschikt zou zijn voor zonnestroompanelen had volgens mij geen gelijk. Als ik er even vanuit ga dat zijn buren hun panelen op zuid hadden liggen had hij een oost én west dak. Zoals wij weten gaat dat prima... Maar misschien bedoelde hij dat dat jaartje wat bij zijn tvt kwam niet acceptabel was, dat zou kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-05-2012 21:05 ]

Verwijderd

Er werd zelfs in dat journaal gezegd, dat men op huurhuizen geen zonne-panelen kan en/of mag plaatsen. NOu, ik ben toch duidelijn tegenovergesteld voorbeeld. :)

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:10:
Er werd zelfs in dat journaal gezegd, dat men op huurhuizen geen zonne-panelen kan en/of mag plaatsen. NOu, ik ben toch duidelijn tegenovergesteld voorbeeld. :)
Oh ja, da viel me inderdaad ook op. Inderdaad meestal niet waar. Hier ook een ex-huurder, met zonnestroompanelen. Geen problemen ondervonden.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Aan de dip te zien had je een zee-arend op je dak zitten :o

• looyenss
JeroenH schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:04:
[...]

Hehehe, da's vriendelijk maar dat hoeft niet. Denk na over duurzaamheid in de breedste zin des woords en je bent al gauw mijn vriend. En ook als je er niet over nadenkt maak je kans :)

[...]

Ik kijk zelden TV maar nu stond het journaal hier aan. Het kropje sla-model... ik vind het nogal optimistisch daar nu een businessmodel op te baseren terwijl de eerste rechtszaak daarover (aangezwengeld door de Windvogel) nog moet beginnen. Als de belastingdienst het afkapt (is niet in eerste instantie dan is het gegarandeerd via een wetswijziging) dan liggen jouw paneeltjes mooi bij een ander op het dak en mag je de energie, inclusief BTW, kopen. Ik zou er niet aan beginnen.

Die man die beweerde dat zijn dak niet geschikt zou zijn voor zonnestroompanelen had volgens mij geen gelijk. Als ik er even vanuit ga dat zijn buren hun panelen op zuid hadden liggen had hij een oost én west dak. Zoals wij weten gaat dat prima... Maar misschien bedoelde hij dat dat jaartje wat bij zijn tvt kwam niet acceptabel was, dat zou kunnen.
zo hebben wij de sponsor inkomsten van de HAN solarboat toen geregeld, stichting vrienden van de solarboat... heeft ons veel voordelen opgeleverd ;-)

• JeroenH
Website greenem beweert dat de details van de subsidieregeling bekend zijn:

http://www.greenem.nl/nie...nepanelen#update25mei2012

Als het waar is wat daar staat (geen bronvermelding*...) worden alle klassieke fouten weer gemaakt...

* Link naar PDF van de Volkskrant, maar daar staat geen auteur bij, niets.

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 25-05-2012 10:12 ]

• Houtkern
  • Laatst online: 24-10 19:24
JeroenH schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:08:

Als het waar is wat daar staat (geen bronvermelding*...) worden alle klassieke fouten weer gemaakt...

:'( weer een tijdelijke regeling. Daar zitten we in dit land niet op te wachten. Of juist wel wachten. Wachten tot de regeling opent en daarna wachten en hopen op een eventueel vervolg. Krijg je weer mensen die zeggen dat het niet interessant is omdat er geen subsidie is.

• looyenss
Jeroen, bevalt je watermeter? :-)

• JeroenH
looyenss schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:00:
Jeroen, bevalt je watermeter? :-)
Hij heeft gisteravond zijn eerste 30 liter gezien. Hij knijpt de waterstroom iets (het water komt iets minder hard uit de kraan) maar niet veel. Volgens mij zit er nog ongeveer 450 liter in de tanks, dus ik zou nog een dag of 15 voort moeten kunnen.

We gaan het meemaken. Het voelt in ieder geval goed om regenwater te gebruiken in plaats van ultraschoon drinkwater.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 11:08:
[...]

Hij heeft gisteravond zijn eerste 30 liter gezien. Hij knijpt de waterstroom iets (het water komt iets minder hard uit de kraan) maar niet veel. Volgens mij zit er nog ongeveer 450 liter in de tanks, dus ik zou nog een dag of 15 voort moeten kunnen.

We gaan het meemaken. Het voelt in ieder geval goed om regenwater te gebruiken in plaats van ultraschoon drinkwater.
Eerste 200 van de 2600 liter verbruikt sinds de laatste regenbui. Maar dat is dus voor 375M2 tuin waarvan 70M2 moestuin/kas en wat potten werk voor het terras.
Bonen staan in bloei, courgette en komkommer gaan goed, bieten en wortels komen goed door, tomaten nog niet tot knie hoogte gegroeid.
Aardbeien bloeien goed... mjam mjam dat wordt smullen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:27

ericplan

5180 Wp PV

En het voelt goed, kan ik zeggen. Sinds vorig jaar is mijn hypotheek geheel afgelost en de hypotheekakte doorgehaald. Echt bevrijdend.

A'dam PVOutput

• antonboonstra

antonboonstra

JeroenH schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 10:08:

Heel goed dat ze de energiebelasting op gas voor grootverbruikers flink omhoog gooien. Worden zij eindelijk eens gestimuleerd om te besparen op hoeveelheden waarbij het echt telt, al is 1,13 cent natuurlijk nog steeds niks. Maar de 3,79 cent meer bij volumes tussen de 5.000 en 170.000 m3 telt aardig aan.
Energiebelasting aardgas

• Bahviaan
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-11 21:08
Vandaag in Trouw bij het nieuws (dus niet een verdiepingskatern of zo) de kop ' Zonne-energie groeit dit jaar sensationeel, met daarbij een verwijzing naar de speech en cijfers van zonnigtype. Toch leuk.

Omsk is een mooie stad, maar net iets te ver weg.

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

antonboonstra schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 13:50:
[...]

Heel goed dat ze de energiebelasting op gas voor grootverbruikers flink omhoog gooien. Worden zij eindelijk eens gestimuleerd om te besparen op hoeveelheden waarbij het echt telt, al is 1,13 cent natuurlijk nog steeds niks. Maar de 3,79 cent meer bij volumes tussen de 5.000 en 170.000 m3 telt aardig aan.
[afbeelding]
dus 9,3% meer energiebelasting bovenop de voorspelde stijging van de gasprijs.

Kale gasprijs zou volgens mij met 7% stijgen in juli.

Als ik het goed bereken zou mijn gasprijs van net geen 58cent naar 62,4cent per kuub gaan.

Nog niet echt schokkend.

* mkleinman overigens blij dat hij z'n gasprijzen vast heeft gezet, een deel van de verhoging heb ik dus geen last van :)

• rube
Bahviaan schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 14:57:
Vandaag in Trouw bij het nieuws (dus niet een verdiepingskatern of zo) de kop ' Zonne-energie groeit dit jaar sensationeel, met daarbij een verwijzing naar de speech en cijfers van zonnigtype. Toch leuk.
Wel verdiend _/-\o_ ...is hij trouwens nog aan het genieten/bijkomen van de speech?

• JeroenH
Misschien hebben ze hem daar wel gehouden als mascotte ;)

• zonnigtype

zonnigtype

rube schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 15:32:
[...]

Wel verdiend _/-\o_ ...is hij trouwens nog aan het genieten/bijkomen van de speech?
Nope. Want ik heb weer een stukkie geschreven en ga zo boodschappen doen (voordat dinnetje ontploft... :X ):

PPV over lenteakkoord...

• _JGC_
zonnigtype schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 16:18:
[...]

Nope. Want ik heb weer een stukkie geschreven en ga zo boodschappen doen (voordat dinnetje ontploft... :X ):

PPV over lenteakkoord...
Ontploffende dinnetjes zijn niet duurzaam, moet je voorkomen ;)

• NielsTn
Vanochtend opgestaan, en zie ik dat de overburen ook 'aan het blauw' zijn geraakt.
Kom ik 's middags thuis, ligt er bij hen dus ca. 3kWp op het dak: http://www.renewable-ener...schepper-pv-breidt-uit-2/

met mij en een derde woning ligt er dus
2940 + 4830 + 1140 = 8910 Wp STC op de daken :P

Saillant detail: menigen die GEEN PV heeft loopt hardop te klagen dat 'het geen porem' is.. :P
nou ja... zie het als groene jaloezie ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Verwijderd

nee lekker astma krijgen van hun domme kolenstroom das lekker !

opmerkelijk : de rabo heeft nog 0,1% van de hypotheek afgedaan,
na verdere analyze van mijn acceptatie profiel, ingaande 1 juni 2012
ik leer weer een hoop bij, en word er erg vrolijk van.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2012 22:31 ]

• NielsTn
Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:14:
nee lekker astma krijgen van hun domme kolenstroom das lekker !

opmerkelijk : de rabo heeft nog 0,1% van de hypotheek afgedaan,
na verdere analyze van mijn acceptatie profiel, ingaande 1 juni 2012
ik leer weer een hoop bij, en word er erg vrolijk van.
Eerst ff mijn proeftijd doorkomen (mag 1-6 beginnen, na 18 dagen 'werkzoekende status').
en wie weet ga ik dan ook weer mijn Aflosvrije hypohteek analyseren na Qsolar/PV opties :P (icm personeelsvoorwaarden....)

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 22:40:
[...]

Aan de dip te zien had je een zee-arend op je dak zitten :o
Ik overweeg je op te geven voor "Wedden dat.." :)

Ik wed dat ik aan een PV opbrengstgrafiek kan zien welke vogel heeft gezeten om mijn zonnepanelen.
Ik vind hem mooi ;)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Nou vooruit even blijven zitten mag, een grote boodschap achterlaten zeker niet :o

• NielsTn
Speksteenkachel schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:56:
Nou vooruit even blijven zitten mag, een grote boodschap achterlaten zeker niet :o
...nog even en d'r worden kamer kroeg vragen over gesteld :+

• JeroenH
Solar Cooking time! (eindelijk)

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120526_095216.jpg
Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120526_095226.jpg

• antonboonstra

antonboonstra

En... hoe smaken de eitjes? Moet je de solarcooker nog vaak richting de zon richten, of maakt dat niet zoveel uit? En hoe snel kookte het water?

• JeroenH
Beter dan alle eitjes die ik ooit gegeten heb :)
Moet je de solarcooker nog vaak richting de zon richten, of maakt dat niet zoveel uit?
Ik loop toch rond in de achtertuin vandaag, ben nog wat aan het knutselen aan de regenwaterinstallatie, en ik draai hem ongeveer elk kwartier een beetje. Ik denk dat het elk half uur ook wel prima zou zijn.
En hoe snel kookte het water?
Weet ik niet precies maar de indicator (zie foto) liet zien dat de eitjes in ongeveer 20 minuten gaar waren.

Nu staat Solar Soep op :9

-edit-

Hey Anton, gefeliciteerd met je verjaardag!! *O* Je hebt er een heel mooie dag bij. Net als ik, ik ben overmorgen jarig :P

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2012 11:29 ]

• JAN-B
  • Laatst online: 21:05

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Anton: GEFELICITEERD oOo

• JeroenH
Solar Soep:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120526_113306.jpg

Dat werkt echt goed. Het is bijna klaar, straks een brunch met brood en soep.

• antonboonstra

antonboonstra

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:28:
[...]
Beter dan alle eitjes die ik ooit gegeten heb :)
[...]
Ik loop toch rond in de achtertuin vandaag, ben nog wat aan het knutselen aan de regenwaterinstallatie, en ik draai hem ongeveer elk kwartier een beetje. Ik denk dat het elk half uur ook wel prima zou zijn.
[...]
Weet ik niet precies maar de indicator (zie foto) liet zien dat de eitjes in ongeveer 20 minuten gaar waren.

Nu staat Solar Soep op :9

-edit-

Hey Anton, gefeliciteerd met je verjaardag!! *O* Je hebt er een heel mooie dag bij. Net als ik, ik ben overmorgen jarig :P
Thanx! Eet smakelijk en jij ook alvast een fijne en zonnige verjaardag toegewenst! En die mooie dag lijkt wel weer even de -zoals het nu lijkt- beste PV dag ooit te worden (met beide systemen dan). De jaaropbrengst van mijn 570Wp dakssysteem schiet omhoog.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:37
Een fijne en zonnige verjaardag gewenst Anton.

• JeroenH
antonboonstra schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:42:
Thanx! Eet smakelijk en jij ook alvast een fijne en zonnige verjaardag toegewenst!
Thanks.

Nu broodjes aan het roosteren:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/50384722/IMG_20120526_114926.jpg

De platen van de elektrische grill zijn zwart en passen in de Solar Cooker. Nu dus broodjes aan het roosteren.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

*O* Anton, van harte gefeliciteerd!!! *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• internet4me
  • Laatst online: 15:46
Zoals beloofd. Hierbij een foto'tje van mijn zonnepanelen. Ook ik ben begonnen het opwekken van mijn eigen energie. Gelijk maar een link naar een website met alle informatie erop.

http://www.suntrol-portal.com/nl/page/Zon4me

Gisteren was de eerste volle dag met productie en gelijk 6.88 kWh/kwp gedraaid.
http://www.suntrol-portal.../chart/Area2D#content_nav

Is dat eigenlijk goed? Als ik kijk naar de panelen van speksteenkachel op zonnestroomopbrengst, dan ziet het er goed uit. Hij zit namelijk dichtbij mij en heeft bijna de zelfde opstelling.

Enige probleempje waar ik tegen aanloop is dat de monitoring op 1 of andere manier s'ochtends niet goed werkt. Maar er gaat geen informatie verloren. Lijkt wel alsof de website s'ochtends niks bijwerkt. Mijn piko lijkt het wel te versturen. S'middags komt op eens de informatie netjes op de website. (met terugwerkende kracht) Er wordt dan netjes per 15 minuten geupdate.

Heeft iemand de zelfde ervaring...komt dat door de piko, mijn internet of de website. Zelf denk ik aan de website.

Toch heerlijk gevoel om zelf je eigen energie op te wekken. :)

[ Voor 41% gewijzigd door internet4me op 26-05-2012 13:59 ]

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 11:35:
Solar Soep:

[afbeelding]

Dat werkt echt goed. Het is bijna klaar, straks een brunch met brood en soep.
Cool! Leuk om te horen dat het goed werkt. Zou je trouwens (nog) betere resultaten krijgen als je hogedrukpannen neemt?

• JeroenH
Roamor schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 12:34:
Cool! Leuk om te horen dat het goed werkt. Zou je trouwens (nog) betere resultaten krijgen als je hogedrukpannen neemt?
Als je met 'beter' bedoelt dat het misschien 'sneller' zou gaan, dat zou kunnen. Maar de experimenten van vanochtend ging al erg goed.

-edit-

Zo, de Solar Cooker weer opgeruimd, tijd voor een ander experiment: water sproeien op een zonnestroompaneel. Youtube-filmpje staat nu in de upload :)

Had ik al gezegd dat ik van dit weer energie kreeg? :) En dan bedoel ik niet eens de dikke één kW die uit de zonnestroompanelen valt, het lekkere windje wat mijn windturbines doet draaien of mijn eetbare plantjes die het prima doen. Ik krijg zin om dingen te doen! Energiek weer 8)

[ Voor 40% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2012 13:11 ]

• JeroenH
Zonnestroompaneel koelen met drinkwater:

De beschrijving van het filmpje:
This short (and boring) movie shows what happened when I sprayed water on my 120Wp grid-connected solar panel. The produced power went up from 84 Watts to 93 Watts, quite an increase. I started spraying the water around 0:30 (and it took a few seconds for the panel to cool off and for the Plugwise system to pick op on the change) and I stopped spraying around 1:15.

This proves that cooling a solar panel actually does increase its power output in bright sunlight on a hot day. It also proves that *in practice* it's not much use as it would use prohibitively large amounts of drinking water. It would be possible to recycle the water, but that would be quite complex and it would eat into one of the most attractive traits of photovoltaic solar panels: their simplicity and lack of need of maintenance.

Still, an interesting experiment.
(Ja, in het Engels)

Verwijderd

Geweldige film! Enorm gaaf om te zien.

Het heeft mij ondertussen op het volgende idee gebracht :
1. Ik zet een waterpomp vijver in mijn regenton(nen).
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/05.%20Regentonnen/index.php?resize=1&image=DSC06265.JPG&screenwidth=1280

2. Ik leg een waterslang (of vijverslang) slang aan naar het bovenste rij van mijn panelen
Afbeeldingslocatie: http://energiebewust.batto.nl/fotos/01.%20Plaatsing%20zonne-panelen%20WZW/index.php?resize=1&image=DSC06091.JPG&screenwidth=1280

3. Ik maak boven de zonne-panelen kleine gaatjes in de slang en laat vervolgens het water rondpompen.

Er kleeft op dit moment wel 1 nadeel, als ik het zou gaan uitvoeren :
De rechter vier panelen horen bij dezelfde string als de andere 10 panelen links. Als ik die ook zou gaan koelen, dan verlies ik daar het meeste van mijn regenwater. De linkerpanelen zal wel gaan, omdat dat water terug in de regentonnen komen.

Los van dat heb ik altijd nog verlies aan het water, wat er verdampt.

Zou dat wat zijn? Is het rendabel om met zo iets aan de slag te gaan? :)

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:37
Net een 'uurtje' bezig geweest met het zwembad oppompen voor de kids. Dat moet toch anders kunnen dacht ik zo. Het zwembad komt alleen naar buiten op zonnige dagen, dus een 12v Solar pomp moet toch te vinden zijn!

Hier eentje voor de vijver, maar een zwembad moet er toch ook mee op te pompen zijn. 330l/uur, hoeveel lucht gaat er in een 2mtr doorsnede kinderzwembadje??

*Snowmiss gaat zo meteen naar beneden en neemt zijn duimstok mee, om wat maten op te nemen en te gaan rekenen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:39:

Los van dat heb ik altijd nog verlies aan het water, wat er verdampt.

Zou dat wat zijn? Is het rendabel om met zo iets aan de slag te gaan? :)
Moet je per se aan de voorkant koelen? Een slangenstelsel aan de achterkant lijkt me een slimmere optie, zo hou je ook een gesloten systeem.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

teacher schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:38:
[...]

Moet je per se aan de voorkant koelen? Een slangenstelsel aan de achterkant lijkt me een slimmere optie, zo hou je ook een gesloten systeem.
Wel als je een slang boven de panelen legt met kleine gaatjes erin.
Dat schreef hij. Aan de onderkant werkt met zo'n opzet natuurlijk niet.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Snowmiss schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 14:56:

Hier eentje voor de vijver, maar een zwembad moet er toch ook mee op te pompen zijn. 330l/uur, hoeveel lucht gaat er in een 2mtr doorsnede kinderzwembadje??
Ben bang dat dat niet gaat werken. Die pompen werken met schoepen namelijk; en dat is uitstekend in combinatie met water en andere vloeistoffen, maar niet met lucht.

Verwijderd

teacher schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 15:38:
[...]

Zoals Neatherthaler het al zei : Ik leg de slangen aan de bovenkant van de bovenste rij panelen. je ziet dan een hoop gekronkel zeg maar.
code:
1
_{}_

(zo iets dus)

Die slang leg ik op de bovenste rand en maak er daar vervolgens gaatjes in.

Als ik tijd en geld over heb, dan wil ik wel eens zo iets op gaan zetten. als test en kijken hoe dat gaat. het moet niet te veel opvallen zeg maar. anders ziet het er niet uit.
Daarnaast : hoeveel Wh verbruikt die pomp en hoeveel extra levert het op etc... daar ga ik dan achter komen. Hoe dan ook, die filmpje met het koelen van je panelen heeft me wel aan het denken gezet. :)

• JeroenH
Mooi, het werd tijd dat iemand het eens een paar jaar in test neemt zodat we zeker weten dat het niet rendabel is ;)

• Basket Kees
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Via jouw filmpje (leuke test inderdaad!) zag ik een aantal andere filmpjes op YouTube. Het lijkt erop dat het in erg zonnige oorden wel degelijk kan lonen.

Iemand had een systeem dat regenwater in zeer kleine doseringen (bijna niks haalt de onderkant van het paneel) over de panelen vernevelt. Dit alles temperatuurgestuurd met een arduino achting geval. Bij meer dan 8 graden verschil tussen omgeving en de panelen treed het systeem in werking. En hoe groter dat verschil, hoe korter de tussenpozen tussen de waterdoseringen. De pomp draait telkens maar enkele seconden.

Hier in Nederland hebben we te weinig hete dagen om het te laten lonen, denk ik. Maar dit was ergens in Australië waar ze wat meer van die dagen hebben en dan nog heter ook. Ik kan mij voorstellen dat het in zo'n situatie wel degelijk uitkan (financieel en energetisch).
Het grote nadeel blijft natuurlijk extra complexiteit.

• JeroenH
Ik mag vanavond fijn 100 autokilometers maken omdat iemand zo vriendelijk is zijn bruiloft in de middle of fucking nowhere te vieren. En bedankt.

Toen wij trouwden was onze lokatie uitstekend bereikbaar met het OV en per fiets (en ook met de auto). Dat heet meedenken en duurzaam denken.

Bah.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 17:07:
Mooi, het werd tijd dat iemand het eens een paar jaar in test neemt zodat we zeker weten dat het niet rendabel is ;)
Waarom zou het niet rendabel kunnen zijn? Hij heeft al een prima waterbuffer en meer dan 20 meter tuinslang(4,95 bij de Action) en een pompje op zonne-energie(pakweg €20 online) heb je niet nodig voor zijn opstelling. Ik denk dat het prima rendeert.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• JeroenH
Erasmo schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:39:
Waarom zou het niet rendabel kunnen zijn? Hij heeft al een prima waterbuffer en meer dan 20 meter tuinslang(4,95 bij de Action) en een pompje op zonne-energie(pakweg €20 online) heb je niet nodig voor zijn opstelling. Ik denk dat het prima rendeert.
Lees op Conrad.nl de reviews van de goedkope pompjes maar eens. Heb ik gedaan voor mijn regenwaterpomp. Die gaan niet lang mee als ze echt uren gaan maken.

Daarnaast, wat doet al dat verdampende vocht met de sealings en zelfs het aluminium frame van je zonnestroompanelen? En hoe snel verdampt het vocht? Ik ben benieuwd hoeveel liter je op een dag als vandaag kwijt raakt, dat kon wel eens substantieel zijn. Dat betekent dat je dat water gaat onttrekken aan het oorspronkelijke doel (waarschijnlijk tuinberegening) zodat daar weer drinkwater voor nodig is. Hoe schoon is je regenwater? Hoe vaak moet je de gaatjes ontstoppen? Je wil natuurlijk weten hoeveel stroom de pomp opneemt, dus je moet een meetapparaat hebben (Conrad/Plugwise, zoiets).

Daarom denk dat het niet rendabel is. Maar juist daarom zie ik graag dat iemand het eens een heel zomerseizoen (liever enkele jaren) doet zodat het duidelijk wordt. À la Tweakers zeg maar.

[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2012 18:55 ]

• JeroenH
Een andere vorm van duurzaamheid: de ethische kant van elektronische gadgets: http://tech.slashdot.org/...h-with-a-clean-conscience

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:02:
Ik mag vanavond fijn 100 autokilometers maken omdat iemand zo vriendelijk is zijn bruiloft in de middle of fucking nowhere te vieren. En bedankt.

Toen wij trouwden was onze lokatie uitstekend bereikbaar met het OV en per fiets (en ook met de auto). Dat heet meedenken en duurzaam denken.

Bah.
Sjongejonge...Niemand zet een pistool op je kop, toch? Je hóeft niet te gaan.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 18:51:
[...]

Lees op Conrad.nl de reviews van de goedkope pompjes maar eens. Heb ik gedaan voor mijn regenwaterpomp. Die gaan niet lang mee als ze echt uren gaan maken.

Daarnaast, wat doet al dat verdampende vocht met de sealings en zelfs het aluminium frame van je zonnestroompanelen? En hoe snel verdampt het vocht? Ik ben benieuwd hoeveel liter je op een dag als vandaag kwijt raakt, dat kon wel eens substantieel zijn. Dat betekent dat je dat water gaat onttrekken aan het oorspronkelijke doel (waarschijnlijk tuinberegening) zodat daar weer drinkwater voor nodig is. Hoe schoon is je regenwater? Hoe vaak moet je de gaatjes ontstoppen? Je wil natuurlijk weten hoeveel stroom de pomp opneemt, dus je moet een meetapparaat hebben (Conrad/Plugwise, zoiets).

Daarom denk dat het niet rendabel is. Maar juist daarom zie ik graag dat iemand het eens een heel zomerseizoen (liever enkele jaren) doet zodat het duidelijk wordt. À la Tweakers zeg maar.
Je hebt gelijk JeroenH.

Ik heb zelf ook echt GEEN idee of het wat gaat worden, of het rendabel zal zijn etc.

Waar ik wel benieuwd naar ben : Wat bedoel jij met mogeljke problemen bij de sealings en alliminium frames?

Groeten.

ps. Veel plezier op de bruiloft :)

• JeroenH
hansdegit schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 20:51:
[...]

Sjongejonge...Niemand zet een pistool op je kop, toch? Je hóeft niet te gaan.
Nee dat klopt. Het ging dan ook niet om mij maar om mijn vrouw. Maar ik vind het gewoon jammer dat er niet doorgedacht wordt. In de uitnodiging stond "lokatie is uitstekend bereikbaar". Dat is dus niet zo. Ja, met een OV-fiets door de Heemstedense bossen rond middernacht, over een pistool op je kop zetten gesproken. Of belachelijke Nederlandse taxi-prijzen betalen.

Nee, ik haal haar wel even op. Waarmee ik mijn tot nu in 2012 gemaakte autokilometers bijna verdubbel...

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 26-05-2012 21:31 ]

• JeroenH
Verwijderd schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 21:25:
[...]

Je hebt gelijk JeroenH.

Ik heb zelf ook echt GEEN idee of het wat gaat worden, of het rendabel zal zijn etc.

Waar ik wel benieuwd naar ben : Wat bedoel jij met mogeljke problemen bij de sealings en alliminium frames?
Ik ben benieuws hoe de sealings het houden onder invloed van langdurige blootstelling aan heet water. Wellicht is er niets aan de hand, maar dat is één van de dingen die ik na een langdurige praktijktest wel zou willen weten. Over het aluminium van het frame maak ik me niet zo'n zorgen, maar de specifieke legering is gemaakt met een periodieke blootstelling aan regenwater in het achterhoofd, niet met langdurige blootstelling aan heet water.
ps. Veel plezier op de bruiloft :)
Het ging dus niet om mij, maar om de liefde van mijn leven - letterlijk. Ik vermaak me vanavond door een omkapping te maken voor het elektrische gedeelte van de regenwatinstallatie en de tomatenplanten over te potten vanuit de kas naar de buitenlucht. En daarna ga ik lekker met een biertje buiten een boek zitten lezen want het is prachtig weer.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-11 11:57
JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 21:29:
[...]

Nee dat klopt. Het ging dan ook niet om mij maar om mijn vrouw. Maar ik vind het gewoon jammer dat er niet doorgedacht wordt. In de uitnodiging stond "lokatie is uitstekend bereikbaar". Dat is dus niet zo. Ja, met een OV-fiets door de Heemstedense bossen rond middernacht, over een pistool op je kop zetten gesproken. Of belachelijke Nederlandse taxi-prijzen betalen.

Nee, ik haal haar wel even op. Waarmee ik mijn tot nu in 2012 gemaakte autokilometers bijna verdubbel...
In Heemstede wonen alleen maar gefortuneerde mensen, die beroven je niet zo opzichtig ;)

Overigens vind ik dat je wel een punt hebt hoor. Maar vergeet niet: je bent zelf al zover in je mindset, dat kan je van de goegemeente nog niet verlangen.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Verwijderd

JeroenH schreef op zaterdag 26 mei 2012 @ 21:38:
[...]

Ik ben benieuws hoe de sealings het houden onder invloed van langdurige blootstelling aan heet water. Wellicht is er niets aan de hand, maar dat is één van de dingen die ik na een langdurige praktijktest wel zou willen weten. Over het aluminium van het frame maak ik me niet zo'n zorgen, maar de specifieke legering is gemaakt met een periodieke blootstelling aan regenwater in het achterhoofd, niet met langdurige blootstelling aan heet water.
Daar heb ik ook geen idee van. Misschien dat het water al "verdwijnt" in een kier, die misschien tussen de panelen zit. Als dat zo is, dan heeft dat natuurlijk ook verder geen zin om daar dan nog tijd aan te spenderen.

Ik zou het dan wel dicht kunnen kitten en zo, maar dat vind ik zelf niet slim. De panelen in het midden kunnen dan helemaal niet meer koelen, denk ik dan weer.

Zoals eerder gezegd, zodra ik daar wat tijd en geld voor vrij heb, dan wil ik dat best wel eens uitdokteren.
Pagina: 1 ... 26 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.