Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Shoot. En ik heb er al zoveel plaatjes uit gegooid.
Nog veel meer oefenen dus. Nog meer plaatjes skippen? Gaat moeilijk worden... Moet wel een beetje samenhang hebben...
So much to tell...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Tsja, dilemma. 15 minuten is al snel niet meer dan 5 plaatjeszonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 14:43:
Zo, hehe. Ik zit nu op 24 minuten spreektijd voor TSF in Haarlem. Ik moet omlaag naar max. 15 minuten.
Nog veel meer oefenen dus. Nog meer plaatjes skippen? Gaat moeilijk worden... Moet wel een beetje samenhang hebben...
So much to tell...
Wil je echt opvallen en je boodschap overbrengen dan moet je juist weinig vertellen...want dan blijft het juist hangen ipv die man heeft iets over zon en energie vertelt, maar wat nu precies weet ik niet meer.
Leuke uitdaging in ieder geval!
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Wat er buiten allemaal rond gereden heeft weet ik niet. Ben met de kinderen binnen in het Lab geweest. Daar ging het wel over energie (redelijk in het algemeen). Je kon er bv. met een schijnwerper op een zonnepaneeltje schijnen en op die manier een propeller van een vliegtuigje laten draaien. Wie richt het best zijn 'zonne'straal en laat zijn vliegtuigje het snelst rondvliegen.JeroenH schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:27:
[...]
Ik overweeg het, maar voorzover ik weet rijdt niets op zonne-energie. Ander keertje.
De opdracht is:Mars Warrior schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:56:
[...]
Tsja, dilemma. 15 minuten is al snel niet meer dan 5 plaatjes![]()
Wil je echt opvallen en je boodschap overbrengen dan moet je juist weinig vertellen...want dan blijft het juist hangen ipv die man heeft iets over zon en energie vertelt, maar wat nu precies weet ik niet meer.
Leuke uitdaging in ieder geval!
Ga er maar aan staan als simpele burgermans...De deelnemers komen voor informatie, maar vooral ook inspiratie en visie. Het centrale thema van de conferentie is: Welke kansen zijn er nu zonne-energie in Nederland als rendabel beschouwd kan worden?
Owja, dit stond er ook nog bij:
Ik krijg knikkende knieën...Het niveau van de deelnemers is hoog. Vrijwel allemaal hebben ze een top-management positie.
[ Voor 11% gewijzigd door zonnigtype op 17-05-2012 20:49 . Reden: bibbers... ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Terecht, dat hoort ook. Er staat 20 minuten gereserveerd in het programma voor jouw lezing. Bovendien is er na je lezing een koffiepauze van een half uur. Dat is niet de slechtste tijd voor een spreker. Probeer je te beperken tot de kern. Wat wil je werkelijk vertellen? Zijn de aanwezigen geïnteresseerd in de details of gaat het hun om grote lijnen? Zorg dat er niet teveel details op je sheets staan, dat is toch niet leesbaar in de zaal en er is geen tijd voor. Vuistregel: maximaal 7 regels op een sheet, maximaal 7 woorden in een regel.
Praat rustig! Verwijs naar bronnen en verwijs naar de koffiepauze voor mensen die details willen. Maak ze nieuwsgierig! Daar gaat het om.
A'dam PVOutput
Hoorde op de radio dat er toch ook wat elektrisch spul tussen zat. Ok het is niet op zonne-energie maar je kan gewoon je dak als proxy gebruikenJeroenH schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 09:27:
[...]
Ik overweeg het, maar voorzover ik weet rijdt niets op zonne-energie. Ander keertje.
Het zou me niets verbazen als de helft niet weet wat een Wp is.zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 20:47:
Owja, dit stond er ook nog bij:
[...]
Ik krijg knikkende knieën...
Voor de rest zou ik niet al te diep in gaan op de details. Bij de volgende grafiek:

Hoef je niet diep in te gaan op de cijfers, dat er een ontzettend stijgende lijn in is is wel in een oogopslag duidelijk. Je zou eventueel ook nog kort het effect van de Duitse PV op de spotprijs erbij kunnen halen.
Ik heb het al eerder gezegd, kurz, aber süß.zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 14:43:
Zo, hehe. Ik zit nu op 24 minuten spreektijd voor TSF in Haarlem. Ik moet omlaag naar max. 15 minuten.
So much to tell...
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ik hoop het niet (maar weet wel beter).Erasmo schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:48:
Het zou me niets verbazen als de helft niet weet wat een Wp is.
Die heb ik er net uit gegooid... het tweede plaatje voor Vlaanderen inmiddels ook. Het gaat om NEEderland, blijf bij de kern, is nog zo'n welgemeend advies...Voor de rest zou ik niet al te diep in gaan op de details. Bij de volgende grafiek:
[afbeelding]
Hoef je niet diep in te gaan op de cijfers, dat er een ontzettend stijgende lijn in is is wel in een oogopslag duidelijk.
(ik heb nog "genoeg" plaatjes over...)
Jaja, en ik moest bij "de kern" blijven...Je zou eventueel ook nog kort het effect van de Duitse PV op de spotprijs erbij kunnen halen.
... afgevoerd ...
@ericplan:
Nope. 15 minuten en 5 minuten vraag en antwoord...Er staat 20 minuten gereserveerd in het programma voor jouw lezing...
... eeeeeeuuuuuhhmmmmm ....Zorg dat er niet teveel details op je sheets staan, dat is toch niet leesbaar in de zaal en er is geen tijd voor. Vuistregel: maximaal 7 regels op een sheet, maximaal 7 woorden in een regel.
Laat ik het zo zeggen: ik houd niet van vuistregels en maak regelmatig mijn eigen regels...
Ja, verwijzen doe ik genoeg ("daar kunnen we straks best een discussie over hebben, de details hebben we het nog wel over..."). Koffie? Ga ik vrees ik niet aan toekomen...... verwijs naar de koffiepauze voor mensen die details willen. Maak ze nieuwsgierig!
@Gasschuif:
"Kort" gaat moet wel lukken (anders word ik in een dwangbuis afgevoerd). "Zoet"? Wie zoet is krijgt lekkers. Maar mijn salades worden met kropjes sla (inkoppertje), honing (om te "smeren"), pesto (voor de exotische noot), mosterd (voor de scherpe analyse) en, vooral, anders geen goede salade, met azijn gemaakt (voor de balans) ...Ik heb het al eerder gezegd, kurz, aber süß.
Dank u allen voor uw zeer goed bedoelde - soms tegenstrijdige tips. Zonnigtype gaat waarschijnlijk als vanouds toch maar weer zijn eigen(wijze) weg, gooit zichzelf in het diepe, en als jullie niks meer van me horen was dit het eerste en laatste optreden voor het "top management" van de NL zonnestroom sector...
(daarna is er de vluchtroute op vakantie om het ergste maatschappelijke vuur te blussen en kom ik na gepaste tijd stilletjes weer terugkruipen in mijn holletje...)
kurz, aber süß.= kort maar krachtig!!
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
Ja, maak je over dat "krachtig" maar geen zorgen...Gasschuif schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:12:
@zonnigtype
kurz, aber süß.= kort maar krachtig!!
* edit *
Daarvoor gaat er namelijk zout en pepah in de salade...
[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 17-05-2012 23:13 ]
Toch even een korte reactie. Je hebt een doel met een verhaal en dat wil je overbrengen, toch?zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:06:
[...]
Dank u allen voor uw zeer goed bedoelde - soms tegenstrijdige tips. Zonnigtype gaat waarschijnlijk als vanouds toch maar weer zijn eigen(wijze) weg, gooit zichzelf in het diepe, en als jullie niks meer van me horen was dit het eerste en laatste optreden voor het "top management" van de NL zonnestroom sector...
Druk dan op de knopjes bij het publiek waar men gevoelig voor is.
Moeilijker kan je het altijd nog brengen.
Was het niet Einstein die mompelde zoiets van: maak het zo simpel mogelijk maar niet simpeler?
Geen kritiek hoor...mijn stem heb je.
Mijn "doel" is: marktcijfers en prognose. De rest is versiering. Voor goede marktcijfers is een goede basis nodig. Die geef ik. En die is niet eenvoudig.tw_eek schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:13:
[...]
Toch even een korte reactie. Je hebt een doel met een verhaal en dat wil je overbrengen, toch?
Druk dan op de knopjes bij het publiek waar men gevoelig voor is.
Moeilijker kan je het altijd nog brengen.
Was het niet Einstein die mompelde zoiets van: maak het zo simpel mogelijk maar niet simpeler?
Geen kritiek hoor...mijn stem heb je.
Verwijderd
Hmmm.... heb je wel iets te vertellen over datgene waar "ze" het meest in geïnteresseerd zijn ?zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:06:
[ was dit het eerste en laatste optreden voor het "top management" van de NL zonnestroom sector...
Winst-maximalisatie...desnoods door nieuwe dingen te ondernemen, maar liever niet....
Nope, dat zoeken ze zelf maar uit. Ik ben al sinds 2004 onbetaald voor (ook) die gasten bezig, laten ze eerst maar eens hun eigen branche organisatie een ..... onder de derrière geven.Verwijderd schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:33:
[...]
Hmmm.... heb je wel iets te vertellen over datgene waar "ze" het meest in geïnteresseerd zijn ?
Winst-maximalisatie...desnoods door nieuwe dingen te ondernemen, maar liever niet....
Ik heb een "opdracht" van SolarPlaza, en ga daar mijn eigen interpretatie aan geven.
Als die niet bevalt hoor ik dat wel.
/me veel "eigenwijze genen" in de familie hier ...
Het doel is om de kansen te laten zien, juist als je bv. die grafiek van België laat zien toon je aan dat er ontzettend veel kansen zijn voor PV.zonnigtype schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:06:
[...]
Ik hoop het niet (maar weet wel beter).
[...]
Die heb ik er net uit gegooid... het tweede plaatje voor Vlaanderen inmiddels ook. Het gaat om NEEderland, blijf bij de kern, is nog zo'n welgemeend advies...![]()
(ik heb nog "genoeg" plaatjes over...)
[...]
Jaja, en ik moest bij "de kern" blijven...![]()
... afgevoerd ...![]()
@ericplan:
[...]
Nope. 15 minuten en 5 minuten vraag en antwoord...![]()
[...]
... eeeeeeuuuuuhhmmmmm ....![]()
Laat ik het zo zeggen: ik houd niet van vuistregels en maak regelmatig mijn eigen regels...![]()
[...]
Ja, verwijzen doe ik genoeg ("daar kunnen we straks best een discussie over hebben, de details hebben we het nog wel over..."). Koffie? Ga ik vrees ik niet aan toekomen...![]()
@Gasschuif:
[...]
"Kort" gaat moet wel lukken (anders word ik in een dwangbuis afgevoerd). "Zoet"? Wie zoet is krijgt lekkers. Maar mijn salades worden met kropjes sla (inkoppertje), honing (om te "smeren"), pesto (voor de exotische noot), mosterd (voor de scherpe analyse) en, vooral, anders geen goede salade, met azijn gemaakt (voor de balans) ...![]()
Dank u allen voor uw zeer goed bedoelde - soms tegenstrijdige tips. Zonnigtype gaat waarschijnlijk als vanouds toch maar weer zijn eigen(wijze) weg, gooit zichzelf in het diepe, en als jullie niks meer van me horen was dit het eerste en laatste optreden voor het "top management" van de NL zonnestroom sector...![]()
(daarna is er de vluchtroute op vakantie om het ergste maatschappelijke vuur te blussen en kom ik na gepaste tijd stilletjes weer terugkruipen in mijn holletje...)
Dan prop ik hem er tussen met in koeienletters "KANSEN, OOK VOOR U!"?Erasmo schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 23:51:
[...]
Het doel is om de kansen te laten zien, juist als je bv. die grafiek van België laat zien toon je aan dat er ontzettend veel kansen zijn voor PV.
Vergeet niet dat ze dat daar hebben bereikt met 35-45 Eurocent per kWh aan groencertificaten plus, bij particulieren, salderen tot de nul, plus BTW voordelen......
Dat hebben we hier niet (gehad).
... ik heb hem er [weer] tussen gepropt.Erasmo schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 09:10:
Dat bedoel ik juistAls men hier nou eens een beleid instelde waarbij je weet waar je aan toe bent dan heb je een voorbeeld van hoe het met de markt gaat staan. En dat terwijl het de staat niets hoeft te kosten...
... andere zaken d'r uit gegooid/kortgesloten.
... nog een paar minuten d'r af slopen, dan ben ik er.
... maar er zullen niet erg weinig woordjes uit mijn mond komen. En het zal geen slakkentempo worden.

Ik heb momenteel geen armaturen waar ze in kunnen c.q. hoeven, maar ik vind ze wel mooi. Een paar op een rijtje boven een bar of zo...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
"Zonne-energie rendabel geworden"
http://nos.nl/artikel/374...ie-rendabel-geworden.html
Alleen, uit het artikel:
"Volgend jaar"? Da's een foutje (hoop ik).De panelen worden volgend jaar nog goedkoper door de verlaging van de btw van 19 naar 6 procent.
- stroom uit zonnepanelen nu al goedkoper dan gewone stroom
- terugverdientijd is nu 10 jaar
- lagere BTW met ingang van volgend jaar
- levensduur volgens de experts 20 jaar
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verder de levensduur 20 jaar? Dat was een tijdje terug nog 30 jaar toch? Verder klopt het wel redelijk. Wat ze vergeten te vermelden is dat je tegenwoordig voor zo'n 3000 euro al een set van 1440KWp op je dak hebt liggen (incl installatie). Terugverdientijd is leuk, maar als je eerst bakken met geld moet investeren om over 10 jaar dat bedrag eruit te krijgen is het niet aantrekkelijk. 3000 euro is nog te overzien en hebben de meeste mensen met eigen huis wel liggen (zo niet, vraag ik me af wat ze met een koophuis doen).
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
En zoiets kun je ook prima met de hypotheek financieren. En ik hoop dat je 1440Wp bedoelt?_JGC_ schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:14:
Volgend jaar pas 6%? Dat zou inhouden dat de particuliere pv-markt nu dus helemaal naar de kloten geholpen wordt.
Verder de levensduur 20 jaar? Dat was een tijdje terug nog 30 jaar toch? Verder klopt het wel redelijk. Wat ze vergeten te vermelden is dat je tegenwoordig voor zo'n 3000 euro al een set van 1440KWp op je dak hebt liggen (incl installatie). Terugverdientijd is leuk, maar als je eerst bakken met geld moet investeren om over 10 jaar dat bedrag eruit te krijgen is het niet aantrekkelijk. 3000 euro is nog te overzien en hebben de meeste mensen met eigen huis wel liggen (zo niet, vraag ik me af wat ze met een koophuis doen).
Mensen, wacht nou effekes met nog meer geruchten door vertellen. Geduld:Schinnen-groen schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:08:
Net op de radio in het nieuw op R2, ik citeer:
- stroom uit zonnepanelen nu al goedkoper dan gewone stroom
- terugverdientijd is nu 10 jaar
- lagere BTW met ingang van volgend jaar
- levensduur volgens de experts 20 jaar
![]()
![]()
Dat komt van onze bloedeigen "branche organisatie". En die zou er bovenop moeten zitten, toch?woensdag 16 mei
Politiek Den Haag heeft vandaag bij monde van minister De Jager van Financiën bekend gemaakt dat er een begrotingsakkoord is tussen de Lente-Akkoord partners. De Lente-Akkoord partners wachten de doorberekeningen van het Centraal Plan Bureau (CPB) af voordat details over het akkoord naar buiten kunnen komen. Deadline voor het CPB om met de goedkeuring van de plannen te komen is 1 juni. Dan worden ook de details bekend gemaakt over de maatregelen op zonne-energie.
Voor nu geldt wederom dat er een beroep wordt gedaan op het geduld totdat de doorrekening door het CPB eind mei is afgerond.
Ja idd... foutje van mijn kant. Als ik voor 3000 euro 1440KWp ergens kan inkopen geef ik jullie even een seintje, want die panelen kan ik hier verspreid over het hele dorp niet eens kwijt denk ikErasmo schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:20:
[...]
En zoiets kun je ook prima met de hypotheek financieren. En ik hoop dat je 1440Wp bedoelt?
Ach voor dat geld koop ik er wel een paar weilanden hier in de buurt bij_JGC_ schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:38:
[...]
Ja idd... foutje van mijn kant. Als ik voor 3000 euro 1440KWp ergens kan inkopen geef ik jullie even een seintje, want die panelen kan ik hier verspreid over het hele dorp niet eens kwijt denk ik.
Ik verspreid geen geruchten, maar citeer het opjectieve en volledig correcte nieuws (*kuch*) zoals elke Nederlander dit op de radio, elk half uur, kan beluisteren.zonnigtype schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 15:35:
[...]
Mensen, wacht nou effekes met nog meer geruchten door vertellen. Geduld:
[...]
Dat komt van onze bloedeigen "branche organisatie". En die zou er bovenop moeten zitten, toch?
Als we hier in dit land op het nieuws mogen afgaan, hebben we geen crisis nodig denk ik....
*Schinnen-groen ergert zich elke dag weer mateloos aan de incorrectheid van het nieuws*
[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 18-05-2012 16:25 ]
ericplan in "LEDs; de verlichting van de toekomst? --> Ervaringen deel II"
A'dam PVOutput
Napoleon noemde dat "verdeel en heers"...JeroenH schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:46:
De sterke vraag naar informatie wordt uitgelokt door wazige en onvolledige informatieverstrekking door de overheid
Als je de keuze hebt om een speksteen kachel te kopen en je ziet onder staande verschillen
1 85% efficiëntie 250Kg totaal gewicht.
2 79% efficiëntie 320Kg totaal gewicht
iemand een aanvulling?
Oh, ja de WAF faktor is op beide modellen even hoog
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Nou, ten eerste stimuleer je dan het gebruik van wind- en duurzame energieVerwijderd schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:11:
Ik ben geen lid vaan Zeeuwind of wat dan ook. Helemaal niks. Alles op eigen initiatief gedaan. Hoezo?
ten tweede: ze hebben een magazine, Zeeuwind Nieuws, met de laatste tijd erg leuke verhalen over zonne-energie/PV. in het laatste nummer een stukkie over iemand uit Noord-Beveland met veel PV en een warmtepomp ; zijn gasmeter heeft hij de deur uitgedaan; aangezien jij ook al diverse keren gemeld hebt dat je in de toekomst zoiets wil, lijkt mij dit best interresant leesvoer voor jou;
denk er eens over na, het hoeft niet duur te zijn; ik lees net dat de minimale lening slechts 100 euro is + 10 euro inschrijfgeld.
ik snap je vraag niet? gewoon voor meeste effiecientie gaan!ollie1965 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:34:
Maar even in de kroeg beginnen met mijn vraag.
Als je de keuze hebt om een speksteen kachel te kopen en je ziet onder staande verschillen
iemand een aanvulling?
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Verwijderd
+de gemakzuchtige journalistiek die nog slechts persberichten nablaatJeroenH schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 16:46:
De sterke vraag naar informatie wordt uitgelokt door wazige en onvolledige informatieverstrekking door de overheid
het is mooi te zien in alle nl-journaals tov de bbc,
van neutrale objectieve nieuwsgaring is geen sprake meer,
Gewicht is ook erg belangrijk bij speksteenkachels in verband met de warmtebuffer werking.looyenss schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 04:29:
[...]
ik snap je vraag niet? gewoon voor meeste effiecientie gaan!
ben geen speksteen kachel kenner.ollie1965 schreef op vrijdag 18 mei 2012 @ 22:34:
Maar even in de kroeg beginnen met mijn vraag.
iemand een aanvulling?
maar zal wat proberen te vertellen.
in tegen stelling van een normale houtverbranders.
doen speksteenkachels warmte opslaan.
zodat je na 1x stoken er vele uren plezier van hebt.
het gewicht van de kachel is dan erg belangrijk want hoe zwaarder hoe meer en langer hij de warmte vast kan houden.
als ik nu kijk naar de types die je aan geeft lijkt het mij een beetje nutteloos om speciaal voor een speksteen kachel te gaan.
je stookt de sávonds de kachel warm en dan straalt hij in de nacht na als je licht te slapen.
(ze zijn best licht voor een speksteen kachel)
wil je een kachel voor het stook plezier hoeft het helemaal geen speksteen kachel te zijn.
maar kun je ook een gewone kachel nemen.
(evt met een aansluiting op de c.v.)
als je wel voor een speksteen kachel wil gaan wil je er 1 die 24 uur lang je huis warm kan houden.
zodat je elke avond effe kunt stoken en de rest van de tijd je huis warm is.
en daar hoort een gewicht bij afhankelijk van de isolatie en grote van je huis.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eisen koophuis en min 1500 kWh jaarverbruik.
Niet dat ik 4000 euro wil betalen of 40 euro p/mnd voor 120mnd voor een 1440wp setje maar blijft toch raar dat ze een min jaarverbruik van je verwachten. ( hoop persoonlijk dus op jaarverbruik van < 1500kWh de komende jaren)
Foto's en alles. Ik moet de elektrische installatie nu nog netjes en veilig wegwerken en ik wil nog de niveauindicator maken en dan komt er een monster-artikelErasmo schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:38:
Gefeliciteerd! Ben benieuwd naar wat je er op je website gaat zetten.
Verwijderd
8460Wp installatie dus hier. Steekproefsgewijs zie ik hem het afgelopen uurtje al constant boven de 8k zitten.
Bolletje92 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 14:11:
Lekker dagje voor de panelenNog wel wat bewolking, maar valt nog mee (Twente).
8460Wp installatie dus hier. Steekproefsgewijs zie ik hem het afgelopen uurtje al constant boven de 8k zitten.
Al eens foto's en systeemgegevens geplaatst hier? (ik kan wat gemist hebben, het gaat "nogal" oerend hard hiero...
Cool, ben benieuwd naar het hele verhaal. Vanwaar trouwens die mooie knop ipv het kraantje zelf te gebruiken? Is dat om eventuele overschotten automatisch te kunnen dumpen?JeroenH schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:12:
Mijn regenwaterinstallatie is min of meer compleet:
[video]
Misschien gaat de pomp dan aan?Roamor schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:11:
[...]
Cool, ben benieuwd naar het hele verhaal. Vanwaar trouwens die mooie knop ipv het kraantje zelf te gebruiken? Is dat om eventuele overschotten automatisch te kunnen dumpen?
Maar met een hydrofoorpomp heb je in principe geen knop nodig...
1 voor 24 uur warm houden gaan we niet doen.migjes schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 09:21:
[...]
ben geen speksteen kachel kenner.
maar zal wat proberen te vertellen.
in tegen stelling van een normale houtverbranders.
doen speksteenkachels warmte opslaan.
zodat je na 1x stoken er vele uren plezier van hebt.
het gewicht van de kachel is dan erg belangrijk want hoe zwaarder hoe meer en langer hij de warmte vast kan houden.
als ik nu kijk naar de types die je aan geeft lijkt het mij een beetje nutteloos om speciaal voor een speksteen kachel te gaan.
je stookt de sávonds de kachel warm en dan straalt hij in de nacht na als je licht te slapen.
(ze zijn best licht voor een speksteen kachel)
wil je een kachel voor het stook plezier hoeft het helemaal geen speksteen kachel te zijn.
maar kun je ook een gewone kachel nemen.
(evt met een aansluiting op de c.v.)
als je wel voor een speksteen kachel wil gaan wil je er 1 die 24 uur lang je huis warm kan houden.
zodat je elke avond effe kunt stoken en de rest van de tijd je huis warm is.
en daar hoort een gewicht bij afhankelijk van de isolatie en grote van je huis.
Dus niet een Bergkachel, Tuvalu enz (dat is wat ik wil zeggen).
We houden het bij een kachel omkleed met steen (ondanks dat we dat kunnen nu er een nieuwe constructieve vloer in gaat), de WAF factor is mede bepalend.
Ofwel er moet een strakke muur zijn met een kachel ervoor.
Ik zelf zou gaan voor meer gewicht minder efficiëntie. Maar zwaarder dan 400Kg ben ik ze nog niet tegen gekomen.
En dat afgeven van de warmte in de nacht is oke, deuren deels open en de warmte laten ontsnappen naar boven.
De kachels zijn 4-8Kw, 8Kw is het warmteverlies van het gehele huis na de verbouwing (gerekend op -15 graden C).
Kachel met CV aansluiting is relatief duur (en weer een extra pomp), en een deur open is KIS(S).
Ik wil wel genoeg centjes over houden om voor het glas ( Ug 0,4 ).
Mijn gedachte gaat bij alles eerst uit naar passieve oplossingen en dan pas techniek (Trias Energetica)
@Speksteenkachel jij nog een aanvulling?
Dit , hierom en hierom
Ben benieuwd. Het toilet hier staat vlak naast de regenton dus ik hoop hem in de toekomst hybride te makenJeroenH schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 11:47:
[...]
Foto's en alles. Ik moet de elektrische installatie nu nog netjes en veilig wegwerken en ik wil nog de niveauindicator maken en dan komt er een monster-artikel
Verwijderd
Daarnaast meteen een aantal kruiden en groenten aangeschaft voor in de 'gewone' tuin op eigen perceel, dus dat scheelt bij elkaar weer een beetje milieubelasting qua transport van voedsel.
zullen ze daar maar net een stopepje van 4 tegels hebben, dan kom je er niet meer langs met een rollator of zulke dingen ?
gemeentes? rare jongens zijn het.engelbertus schreef op zondag 20 mei 2012 @ 01:27:
rare regeling, dat van die anderhalve stoeptegel... maar doe er je voordeel mee idd....
zullen ze daar maar net een stopepje van 4 tegels hebben, dan kom je er niet meer langs met een rollator of zulke dingen ?
bij ons staat op de website van de gemeente dat gevel tuintjes gepromoot worden.
hoe meer hoe liever. (ik heb 16 stoep tegels brede stoep, dus rollators geen probleem.)
je hoeft de gemeente maar te bellen en ze komen de tegels voor je weg halen.
heb vorig jaar gebeld, en nog een keer gebeld, en nog een keer gebeld.
en nu heb ik nog geen geveltuin.
(ik denk dat ik per ongeluk iets illegaals ga doen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Verwijderd
Er zijn voorwaarden aan verbonden en 1 daarvan is dat er een stoep over moet blijven van minimaal 5 stoeptegels breed (per gemeente verschillend welke minimale breedte ze aangeven) . Het wordt gestimuleerd dat er meer groen wordt aangelegd en onderhouden door bewoners zelf.engelbertus schreef op zondag 20 mei 2012 @ 01:27:
rare regeling, dat van die anderhalve stoeptegel... maar doe er je voordeel mee idd....
Bij ons in de buurt valt het ook op dat op plekken waar alleen stoeptegels zijn de paadjes er vaak slordiger uitzien, omdat er dan toch vaak onkruid onder de schutting door piept. Bewoners zijn minder geneigd om dat op regelmatige basis bij te houden dan als ze daar een geveltuintje hebben. Datzelfde effect is trouwens ook te zien in wijken waar buitengevelisolatie is aangebracht. Als een buurt er mooier uitziet, zijn mensen gemotiveerder om zich ervoor in te zetten.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 10:22 ]
Roamor schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:11:
Cool, ben benieuwd naar het hele verhaal. Vanwaar trouwens die mooie knop ipv het kraantje zelf te gebruiken? Is dat om eventuele overschotten automatisch te kunnen dumpen?
Klopt, als je op het knopje duwt start de dompelpomp die in één van de tanks hangt. Een hydrofoorpomp had een mooie oplossing geweest (ik heb er zelfs één gekocht) maar dat was complete overkill. Dat dingt pakt 1100W als hij pompt en maakt veel te veel herrie.Bartjuh schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 16:32:
Misschien gaat de pomp dan aan?
Maar met een hydrofoorpomp heb je in principe geen knop nodig...
Dit is zuinig, stil en, zoals dat zo mooi kan heten, 'appropriate technology'.
[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 20-05-2012 11:57 ]
ja.PcDealer schreef op zondag 20 mei 2012 @ 11:25:
Ga je de planten ook eten waar de honden vermoedelijk steeds tegenaan plassen?
daar groeien de planten beter van.
waar denk jij dat de tomaten op groeien die je in de supermarkt koopt.
koeien stront of varkens stront?
betere benaming is gewoon mest.
(menselijke bemesting mag dan weer niet.
maar ook dat word gebruikt in de landbouw, maar dan allen om voeding te kweken voor koeien of varkens.)
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 20-05-2012 11:55 ]
Ik heb nog wel een kleine aanvulling.ollie1965 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:49:
[...]
1 voor 24 uur warm houden gaan we niet doen.
Dus niet een Bergkachel, Tuvalu enz (dat is wat ik wil zeggen).
We houden het bij een kachel omkleed met steen (ondanks dat we dat kunnen nu er een nieuwe constructieve vloer in gaat), de WAF factor is mede bepalend.
Ofwel er moet een strakke muur zijn met een kachel ervoor.
Ik zelf zou gaan voor meer gewicht minder efficiëntie. Maar zwaarder dan 400Kg ben ik ze nog niet tegen gekomen.
En dat afgeven van de warmte in de nacht is oke, deuren deels open en de warmte laten ontsnappen naar boven.
De kachels zijn 4-8Kw, 8Kw is het warmteverlies van het gehele huis na de verbouwing (gerekend op -15 graden C).
Kachel met CV aansluiting is relatief duur (en weer een extra pomp), en een deur open is KIS(S).
Ik wil wel genoeg centjes over houden om voor het glas ( Ug 0,4 ).
Mijn gedachte gaat bij alles eerst uit naar passieve oplossingen en dan pas techniek (Trias Energetica)
Sinds kort ben ik ook trotse bezitter van een speksteenkachel. Nou ja, een kachel van gietijzer met speksteen bekleding. Weegt 190 kg en een efficientie van 80%. Het is een Varde Aura 3.
Het is een relatief klein kacheltje met 5 kw vermogen. Het gewicht is inderdaad beperkt maar de omvang hierdoor ook, en dat was voor ons een grote plus omdat de woonkamer niet zo groot is.
Ik gebruik nu de woonkamer als buffer: de muren, plafonds en de vloer zijn van beton. Daar kun je ook aardig wat warmte in opslaan. Zowieso heb ik een redelijk goed geisoleerd huis (PS-vloer, standaard dubbele beglazing en spouwmuurisolatie)
Vorige week was het 10 graden overdag en vroor het 's nachts bijna. De kachel tot 23u doorgestookt en de woonkamer was 22,5 graden. 's ochtends nog 21 graden en de kachel koud. Doordat de warmte zich echter in alle muren/plafonds/vloer had opgeslagen bleef het nog lang warm.
Mijn advies is dus: staar je niet blind op het gewicht maar kijk inderdaad naar de efficientie en welke het best in je huis past, anders ga je je daar misschien aan ergeren.
Kijk eens naar granit kleber.ollie1965 schreef op zaterdag 19 mei 2012 @ 20:49:
[...]
> 300 kg
Grote WAF factor
hoog rendement
Verwijderd
Virtueel rondje van mij. Systeem werkt uitstekend, het weer is stukken minder de laatste tijd.
Het jeukt nog steeds wellicht dat ik nog eens 570 wp bijleg, omdat ik dan op het mooie ronde getal van 3600wp uitkom. Verder plaats ik wel wat bij een ander om mijn verslaving te beteugelen.
Verwijderd
ik denk erover om achter de schoorsteen een paneel neer te leggen, weet jij er een remedie tegen ?
(ik heb ook een soladin 120 over
vlakbij, ik kom dan ook precies op een rond getal uit
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2012 21:41 . Reden: oooooowwww ]
Had jij niet een SB 700 over?Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:39:
(ik heb ook een soladin 120 over) en kan een nieuw paneel 200Wp mono voor 150 euro zo ophalen.
Verwijderd
Verwijderd
Awel...Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:39:
heel goed, en wat ernstig zeg...
ik denk erover om achter de schoorsteen een paneel neer te leggen, weet jij er een remedie tegen ?
(ik heb ook een soladin 120 over) en kan een nieuw paneel 200Wp mono voor 150 euro zo ophalen.
Ik zou 570wp op mijn schuur erbij kunnen zetten.
2 x 265 boven mijn dakkapel maakt 530wp
En onder mijn dakkapel zou nog eens 5 x 195 kunnen ad 975 wp
Kan dus op max 5105 wp (momenteel) kunnen uitkomen.
Het rijtje geeft ook de volgorde weer van het rendement helaas, het wordt wel steeds minder.
Maar dat schuurtje kan er opeens wel liggen natuurlijk, kan ik ook eens mijn DHZ steun voor panelen testen.
In dat kader, wat kosten die steunen nou waar je het laatst over had in euro's.
Verwijderd
daar kan je zelf niet meer tegenop met de bankschroef
Warmte buffer van muren, plafond zal bij ons niet gaan (extra binnen schil voor isolatie).wmeester schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:20:
[...]
Ik heb nog wel een kleine aanvulling.
Sinds kort ben ik ook trotse bezitter van een speksteenkachel. Nou ja, een kachel van gietijzer met speksteen bekleding. Weegt 190 kg en een efficientie van 80%. Het is een Varde Aura 3.
Het is een relatief klein kacheltje met 5 kw vermogen. Het gewicht is inderdaad beperkt maar de omvang hierdoor ook, en dat was voor ons een grote plus omdat de woonkamer niet zo groot is.
Ik gebruik nu de woonkamer als buffer: de muren, plafonds en de vloer zijn van beton. Daar kun je ook aardig wat warmte in opslaan. Zowieso heb ik een redelijk goed geisoleerd huis (PS-vloer, standaard dubbele beglazing en spouwmuurisolatie)
Vorige week was het 10 graden overdag en vroor het 's nachts bijna. De kachel tot 23u doorgestookt en de woonkamer was 22,5 graden. 's ochtends nog 21 graden en de kachel koud. Doordat de warmte zich echter in alle muren/plafonds/vloer had opgeslagen bleef het nog lang warm.
Mijn advies is dus: staar je niet blind op het gewicht maar kijk inderdaad naar de efficientie en welke het best in je huis past, anders ga je je daar misschien aan ergeren.
Bedankt voor de aanwijzing van een model dat ik nog niet kende
Zo ook voor tw_eek voor weer een ander model, we gaan de WAF faktor eens polsen
Dit , hierom en hierom
/hopeloos offtopicVerwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 07:42:
,, mkleinmann,
Het is "mkleinman" met 1 n op het einde
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
We hebben nog genoeg van dat spul, dus graven maar
EPA goedkeuring voor starten van een Uranium mijn en een paar stappen verwijdert van de start.
En hier in the Never Never ligt het
En nog moeilijk te ontleden ook, door een bedrijf wat er nog nooit mee heeft gewerkt....
Read the Comments...
Dit , hierom en hierom
Dit weekend aan het klussen geweest en na dag twee het idee dat ik nog zoveel piepschuim had liggen.
Blijk ik een foutje
Ik heb straks dus 15m2 piepschuim over. Wat moet ik daar nu weer mee. De onderkant van de vloer nog verder isoleren? Of in plaats van 10cm EPS aan de binnenkant nu maar 20cm gebruiken?
Iemand toevallig hier nog piepschuim nodig?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Mijn beide buren ga ik niet mee krijgen met isoleren denk ik.
* mkleinman mompelt iets met rekenen is lastig op maandag, komt vast van de spierpijn.
[ Voor 7% gewijzigd door mkleinman op 21-05-2012 13:22 ]
Spierpijn heb je nu toch al
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Platen zijn 100x100x10cm en ik houd er straks dus 10 over .JeroenH schreef op maandag 21 mei 2012 @ 13:53:
Wat is het formaat van de platen en hoeveel zijn het er?
Iemand trouwens nog een suggestie hoe ik de kant kan isoleren waar alle leidingen op zitten? Gewoon kats voor de leidingen zetten? Allemaal kleine stukjes op de muur lijmen rondom de leidingen?
Voor alle leidingen een uitsparing maken in het piepschuim!?
[ Voor 36% gewijzigd door mkleinman op 21-05-2012 14:08 ]
Verwijderd
http://solarplaza.blogspo...y-market-grid-parity.html
Mijns inziens zijn de prijzen in NL op de juiste plaatsen overigens goed in relatie tot de projectomvang die in NL gebruikelijk is.
Verwijderd
Btw... een schoorsteen heb jij toch niet nodig. Plaats het paneel en verwijder die schoorsteen. Komt het helemaal goed.Verwijderd schreef op zondag 20 mei 2012 @ 21:39:
heel goed, en wat ernstig zeg...
Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:19:
Leuk verhaal over de Nederlandse markt, heel positief.![]()
Mijns inziens zijn de prijzen in NL op de juiste plaatsen overigens goed in relatie tot de projectomvang die in NL gebruikelijk is.
Daar ga ik Edwin donderdag nog wel ff mee pesten. "En die 15 cent/kWh die anders naar de Staat had gegaan is zeker geen "incentive"?"with no incentives
Kijken wat het publiek d'r van vindt...
Hahahaha.... ik denk dat "de BTW issue" vet over de tong zal gaan daar. Rode koppen, schuim op de lippen...The interesting situation today is that the government now has little influence.
[ Voor 14% gewijzigd door zonnigtype op 21-05-2012 16:15 . Reden: Rood schuim ]
http://www.hollandsolar.n...rief-zonne-energie-3.html
Holland Solar is verrast door de uitgelekte berichten van de onderhandelingtafel. Uit deze berichten blijkt dat de verlaging van het BTW tarief op zonne-energie voorlopig van de baan is. Vandaag hebben we het volgende persbericht uitgestuurd:
PERSBERICHT
Subsidie voor zonne-energie is niet duurzaam
21 mei 2012 - Holland Solar is verheugd met de overduidelijke aandacht van de onderhandelaars voor een groene economie binnen het Lenteakkoord. Ook vanuit de samenleving blijkt een groeiende interesse in duurzame energie.
Na het uitlekken van het plan om onderzoek te doen naar BTW verlaging voor zonne-energie, lijkt nu opnieuw informatie te lekken vanaf de onderhandelingtafel. Er lijkt sprake van een subsidieregeling voor zonne-energie ter vervanging van het gesneuvelde plan voor BTW verlaging. Dit stond in diverse landelijke media te lezen. Interne bronnen bevestigen dat de BTW verlaging op de korte termijn van de baan is vanwege de "technische complexiteit" van de invoering ervan. Eventuele subsidies worden pas officieel bekend gemaakt wanneer het akkoord 1 juni in de Voorjaarsnota gepresenteerd wordt.
Holland Solar laat weten dat de sector niet gebaat is bij een nieuwe subsidieregeling voor particulieren en vindt het niet wenselijk dat dit opgenomen wordt in het Lenteakkoord.
Het zou voor de marktontwikkeling en een duurzame groene economie beter zijn om de (indirecte) subsidies aan de fossiele sector verder af te bouwen, een betere werking van de regelgeving te organiseren en te werken aan een groene hervorming van de energiebelasting. Zo ontstaan positieve prikkels en een gelijk speelveld. Een subsidievorm zal op dit moment een marktverstorend effect hebben; er is immers al sprake van een autonome groei.
Ook afnemers van zonne-energie zijn gebaat bij continuïteit in de marktontwikkeling. Momenteel zijn er rendabele producten en diensten te koop. Daarbij past volgens Holland Solar geen nieuwe subsidievorm. We wensen de onderhandelaars wijsheid en succes, en we hopen op een resultaat waarbij de groene economie een duurzame impuls gaat krijgen.
Zo heb ik bij het isoleren van mijn spouwmuur een meer-met-minder subsidie misgelopen omdat ik gewoon geen zin had in al dat gedoe met EPA-rapporten (kosten 350 euro, waarvan de gemeente 250 euro subsidie geeft) en de tijd die erover gaat tussen een EPA-mannetje langs laten komen en de dag dat er daadwerkelijk EPS parels in je muur zitten.
Heeft ff geduurd, maar eindelijk beginnen ze ballen te tonen.JeroenH schreef op maandag 21 mei 2012 @ 18:53:
Holland Solar komt eindelijk met een reactie:
http://www.hollandsolar.n...rief-zonne-energie-3.html
[...]
Prima reactie. Al brengt het meer onzekerheid in de markt, maar dat is alweer uit Den Haag gekomen, dus daar ligt de meeste "schuld".
@_JGC_
Die lage BTW is aan Europese regels gebonden. Dus moest het via dat kanaal. Dat zou de nodige tijd gaan kosten, en "dus" is er voor de subsidie route gekozen (omdat er klaarblijkelijk geen alternatief was/werd gezien). Dus om Brussel hadden ze toch niet gekund als er voor "het BTW traject" gekozen zou zijn.
[ Voor 26% gewijzigd door zonnigtype op 21-05-2012 19:31 . Reden: edit BTW route ]
Ik heb het idee dat ik toch best redelijk de engelse taal beheers, maar het laatste woord van deze zin moest ik toch even opzoeken.Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 14:19:
Leuk verhaal over de Nederlandse markt, heel positief.![]()
Dat schijnt dus 'gierigheid' te zijnThe financial benefits of investing 5000 euro for a saving of around 500 euro per year isn’t exactly shockingly convincing – definitely not in a country known for its stinginess.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Zelfs woordvoerders van de kunduz-coalitie snappen het niet meer.zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 19:30:
[...]
Heeft ff geduurd, maar eindelijk beginnen ze ballen te tonen.
Prima reactie. Al brengt het meer onzekerheid in de markt, maar dat is alweer uit Den Haag gekomen, dus daar ligt de meeste "schuld".
https://twitter.com/#!/mariekecda/status/204638933684981760

Een subsidie is m.i. gewoon niet wenselijk en werkt verstorend. Daarnaast ook vreemd dat een middel wordt gesubsidieerd in plaats van het doel. Waarom wel PV en geen isolatie bijvoorbeeld?
Overigens meldt van Tongeren zojuist:
Helaas heb ik geen details. Wij hadden liever de btw verlaging gehad. Met 5 partijen en 2 departementen iets regelen lastig. Heel veel maatregelen hoger op mijn lijst, salderen, zonnetuintjes, grootverbruikers meer taxen. In dit Akkoord wat ruimte voor experimenten met 'zonnetuinen'. Na verkiezingen ligt t aan uitslag. Progressiever = groener. tekst voorjaarsnota zou details moeten hebben. voor 1 juni komt die uit.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2012 20:53 ]
En wel ouderwets met het handje
Ga je veel plezier aan beleven, zelf heb ik een Altech Eclipse.wmeester schreef op zondag 20 mei 2012 @ 12:20:
Ik heb nog wel een kleine aanvulling.
De meteropnemer staat raar te kijken na het eerste stookseizoen
[ Voor 71% gewijzigd door SpeksteenWP op 21-05-2012 22:08 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
PV is momenteel 'hot' (zie o.a. alle inkoopacties zoals WWZ en VEH) en daar is dus electoraal mee te scoren. Simpel besparen en isoleren is 'saai'. Wat me opvalt in de meeste PV artikelen zoals in bv de Volksrant vanzaterdag en Eigen Huis van de VEH is dat men PV vooral ziet als manier om goedkoper dezelde hoeveelheid energie te consumeren ('de terrasverwarmers kunnen nu weer vaker aan') terwijl minder verbruiken veel goedkoper is.Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:33:
Een subsidie is m.i. gewoon niet wenselijk en werkt verstorend. Daarnaast ook vreemd dat een middel wordt gesubsidieerd in plaats van het doel. Waarom wel PV en geen isolatie bijvoorbeeld?
We zijn als soort nog lang niet volwassen, dat is wel duidelijk.
Onder het CDA is er anders heel wat af gegrossierd met subsidies hoor.Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:33:
[...]
Zelfs woordvoerders van de kunduz-coalitie snappen het niet meer.
[afbeelding]
Onder "staatssecretaris" van miljeu van Geel: krankzinnige stapelingen van EPR/EPA/MAP gelden begin deze eeuw (gratis paneeltjes bij Eneco).
Onder Jopie Wijn werd weliswaar MEP kopje kleiner gemaakt (2006), maar werd er onder zijn leiding gewoon keihard gewerkt aan het draconische gevaarte genaamd SDE ...
... wat mevrouw van der Hoeven maximaal uit mocht rollen over NEEderland, een paar regelingen lang (ze kwam zelfs met een specifieke NOP windpark subsidie en veranderde de spelregels tijdens het subsidiespel ...
... wat nadat het allemaal wat tegenviel door haar zelf openlijk in de krant werd afgebrand (maar het waren wel haar ambtenaren die de ranzige bende hadden verzonnen), en toen mocht ze naar IEA vluchten ...
... en Verhagen onvervaard het SDE subsidie stokje overnam, en nog steeds vind dat je met 1,3 eurocent/kWh subsidie een bikkel bent als innovatief zonnestroom ondernemer ...
... al zal hij er niks van zeggen als je tegelijkertijd ook nog uit EIA, VIA, VAMIL, BTW voordeelpotjes etc. rooft, anders krijg je nooit je business-case rond voor een project van een paar tientallen kWp ...
... en ja, dat waren allemaal karakteristieke CDA-ers, net zoals mevrouw van der Werf.
https://twitter.com/#!/He...status/204675944173158401Verwijderd schreef op maandag 21 mei 2012 @ 20:33:
[...]
Zelfs woordvoerders van de kunduz-coalitie snappen het niet meer.
[afbeelding]
Overigens meldt van Tongeren zojuist:
[...]
Verwijderd
Jaja, i know. Gaat mij erom dat zelfs daar onrust is ontstaan.zonnigtype schreef op maandag 21 mei 2012 @ 22:49:
[...]
Onder het CDA is er anders heel wat af gegrossierd met subsidies hoor.
Iemand dit filmpje al gezien? Die prijsstijging ben ik het niet zo mee eens, met die daling heeft ie wel een punt, dat zie ik ook niet gebeuren.
Het is en blijft tenslotte Nederland....
Als Nederland straks massaal zonnepanelen heeft dan gaat de schatkist veel inkomsten mislopen.
Daarnaast gebruiken de meeste particulieren hun meeste energie 's avonds en in het weekend (huidige laag tarief) en wekken energie op in het hoge tarief.
Wat kan de overheid doen:
Tarieven omdraaien zodat energie overdag goedkoper wordt.
Slimme/ Digitale meters plaatsen, of je nou wil of niet je krijgt er toch één welke hoog en laag registreert (als je huidige meter is afgekeurd en vervangen moet worden).
Salderen afschaffen.
Je gaat dan dus veel betalen voor de energie 's avonds en krijgt zowat niets terug voor je opgewekte energie.
De grootverbruikers hebben dan goedkope energie en de gewone duurzame consument is weer de dupe.
PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)
Ik heb het me wel eens eerder afgevraagd: waarom 'willen' de Nederlanders niet aan de duurzaamheid? Heeft deze commenter gelijk? Komt het door ons aardgas of is er meer aan de hand? Heeft het er iets mee te maken dat we een handelsnatie zijn, maar ja, dan zou je denken dat we ook wel zouden inzien dat er met deze 'handel' wel wat te verdienen valt...Kan iemand me vertellen waarom we het in Nederland maar niet voor elkaar lijken te krijgen om goede, degelijke voortgang te maken met duurzaamheid? Waarom elke keer van die beginnersfouten? Komt het door ons aardgas? Wat maakt Nederland anders dan bv. Duitsland, waar zonnestroom een zeer grote vlucht heeft genomen?
Moeilijk vraagstuk. Iemand commentaar?
Daarbij heeft de nieuwe CEO van RWE (een nederlander btw) aangegeven erg blij te zijn met zijn nieuwe windmolen-neerzet-bootjes. Hij vond het wel jammer van de kolen heffing. Kijken wat hij in meer duurzaam Duitsland kan van de grond kan krijgen.
http://www.bnr.nl/program...r-bouw-windparken-gedooptDe kolenheffing is volgens Terium overigens geen goed idee, omdat deze ook de schone kolencentrales raakt.
If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair
Even heeeeeel erg plat gesteld: NEEderland = kruideniersnatie en voor een roestige ouwe cent op de eerste rang willen zitten.JeroenH schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 00:12:
Een heel interessante comment op mijn website. Vooral de vragen die hij stelt prikkelen me:
[...]
Ik heb het me wel eens eerder afgevraagd: waarom 'willen' de Nederlanders niet aan de duurzaamheid? Heeft deze commenter gelijk? Komt het door ons aardgas of is er meer aan de hand? Heeft het er iets mee te maken dat we een handelsnatie zijn, maar ja, dan zou je denken dat we ook wel zouden inzien dat er met deze 'handel' wel wat te verdienen valt...
Moeilijk vraagstuk. Iemand commentaar?
Energeia Today over de geflopte microWKKs (gas gestookt):
Daar is ongelofelijk veel reuring ingestoken in die ketels (o.a. door Gasunie, met Euro tekens in de ogen). Zouden er duizenden (minimaal) moeten zijn geweest...In 2011 verkocht Remeha "enkele honderden ketels".
Omdat er nu geen 4.000 Euri (!) aanschaf subsidie meer is te vergeven, is de afzetmarkt in ons landje doodgebloed. En nu gaan ze proberen in Duitsland afzetvolumes te genereren om die apparaten goedkoper te kunnen gaan produceren...
... tja.
Amerikaanse importheffingen moeten Chinese PV-prijsdumps stopzetten
De VS is van plan om op Chinese zonnepanelen een importtarief van 31 tot 250 procent te heffen, afhankelijk van de fabrikant.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Water vloeit naar het laagste punt. Panelen ook.
Als ze ze niet meer kwijt kunnen, gaan ze het eigen land vol proppen met die dingen. Doen ze tenminste nog wat nuttigs...
Dit topic is gesloten.
![]()