De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.156 views

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:23:
[...]Nou, dat denk ik niet echt. Maar met Wij-denken ga je geen wereldwijde verandering bewerkstelligen.

Enig idee waar al die gezinnen van gaan eten als de auto-industrie kapot gaat? Enig idee wie dit gaat betalen? Enig idee hoe lang het duurt voordat er een alternatieve, even grote, industrie met hetzelfde aantal benodigde werknemers voor in de plaats is gekomen?

Gewoon hier nog een pilsje bestellen en op zoek gaan naar het antwoord :*)
Je denkt veel te star en conservatief.

Kondratiev cycles Schinnen, Kondratiev. Veranderingen en innovatie doet economisch leven.
Wikipedia: Kondratiev wave

Die mensen gaan eten van andere inkomsten. En waarschijnlijk meer welvaart door die innovatie en veranderingen. Want we weten allemaal wat de autoindustrie met Detroit heeft gedaan, één groot paradijs gecreëerd :+

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:37:
En hoe compenseren we de inkomsten van de staat als er geen auto's zijn, dan word alles vreselijk veel duurder denk ik zo, linksom of rechtsom het moet er komen.
Zie het belastingvrij rijden wat al weer teruggedraaid word. Gaan we allemaal elektrisch, yeah right! Totdat het er erg veel worden en krijgen we accu belasting of iets dergelijks.

Het valt me wel op dat de anti auto roepers hier het wel steeds over geld/kosten hebben van de auto, tja dat heeft niet iedereen natuurlijk, ook een 68 er 500 is nou niet bepaald goed voor het millieu kwa uitstoot, misschien zelfs wel vergelijkbaar met een nieuwe suv kwa co2.

Het is gewoon een vervoermiddel, ik voel me er niet beter of slechter bij maar heb het gewoon nodig en dat kost x per jaar, met de trein of bus zou ik het zeker kwa geld kwijt zijn maar zou me ook meer tijd kosten, kolenstroom gestookte trein of dieselbus lijkt me ook niet duurzaam.
Je noemt twee dingen: inkomsten voor de staat en het wip-kip beleid van die gasten.
De inkomsten kunnen worden omgeslagen in een km-heffing, dus dat is te regelen. Voor het wip-kip beleid ben jij (en ik) verantwoordelijk, helaas. Er zijn voor ons echter op dit vlak verzachtende omstandigheden: na het stemmen is het helaas niet WYSIWYG.

Er zitten niet veel goede economen in dit kabinet en als je minister-president een geschiedenisleraar is, dan worden het zware tijden.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:43:
[...]

Je denkt veel te star en conservatief.

Kondratiev cycles Schinnen, Kondratiev. Veranderingen en innovatie doet economisch leven.
Wikipedia: Kondratiev wave

Die mensen gaan eten van andere inkomsten. En waarschijnlijk meer welvaart door die innovatie en veranderingen. Want we weten allemaal wat de autoindustrie met Detroit heeft gedaan, één groot paradijs gecreëerd :+
Star en conservatief? Wanneer gaan die mensen dan eten van andere inkomsten? Na een aantal jaren als de transitie voor het grootste gedeelte is voltooid? Detroit is een mooi voorbeeld van hoe het NIET moet. Die waren pas star. Niet innoveren en proberen om met overheidsgeld de zaak te redden. Dat is gelukt voor een tijdje, maar nu is het dikke stress.

Als die gasten 15 jaar geleden eens buiten de deur hadden gekeken en hun arrogantie even aan de straat hadden gezet, was dit nog steeds Motor City, maar dan wel met een heel ander vervoermiddel.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:27

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:28:
[...]
Iedereen betaalt voor die straat voor je huis. Daar mag je lopen, staan te praten met andere mensen, je hond laten poepen (en daarna in een zakje mee naar huis nemen :( ), en ook je fiets, motor, scooter en auto parkeren. Daar is toch niets mis mee?
Het eerste OK, het tweede niet. Het is openbare ruimte. Zodra je daar een auto, motor, scooter, maar ook fiets parkeert is het niet openbaar meer. Zet je eigen spullen op je eigen erf, of regel stallingsruimte. (dat zorgt ook nog eens voor werkgelegenheid) In mijn buurt zaten tot voor kort een aantal buurtstallingen. Allemaal weg. De stallingen(vaak oude winkels) zijn omgebouwd tot dure woonruimte en de fietsen staan op straat.
Ik betaal toch ook niet om op een terrasje te zitten, lekker een dagje in een of ander park te gaan liggen of urenlang op een bus te zitten wachten die, bij nader inzien, niet rijdt :'(

Doet die geparkeerde auto inbreuk op je woongenot (3-hoog)?
Die geparkeerde auto legt beslag op zeer schaarse openbare ruimte, dat is een probleem, omdat die dingen het meest van de tijd er alleen maar staan.
Oeps, niet goed gelezen, je woont in een beschermd stadsgezicht. Dan verandert de zaak. Geen PV op het dak!
Ik woon inderdaad in een beschermd stadsgezicht en heb een mooie installatie op het dak staan. Het kan.
Ik chargeer..
Valt wel mee ;)

A'dam PVOutput

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
De textielindustrie in Nederland is (in de jaren '60?) ook snel ten onder gegaan. Hebben we goede gereedschapsmakers aan over gehouden. Bestond Silicon Valley in the USA 20 jaar geleden überhaupt?
En al die mensen die in de duurzame energie industrie werken in Duitsland?

En ik zie zojuist dat we in Tilburg de eerste gedeeltelijke assemblagelijn hebben voor elektrische auto's van Tesla. 65 werknemers. Dus het begin is er al :)

Industrieën komen op en gaan. Ja, dat wil je het liefste natuurlijk zonder al veel problemen laten verlopen, maar het "lost" zich zelf op. Wellicht dat "we" wat flexibeler moeten worden, maar dat moeten we waarschijnlijk sowieso worden om over te gaan naar een duurzame samenleving.

En inderdaad, mensen zijn over het algemeen gewend om het geld uit te geven dat ze hebben. Geven ze het niet uit aan auto's, dan zal het aan iets anders uitgegeven worden. Hopelijk iets dat duurzamer is.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-09 18:11
Ik zie niet in waarom je kilometers zou willen belasten. Mijn mening is dat het het eenvoudigst is om hetgeen te belasten waarvan je het verbruik wil verminderen.
Dat iemand veel of weinig kilometers rijd is echter helemaal niet interessant. Als het om duurzaamheid gaat is de enige boosdoener de fosiele brandstoffen, dus het enige wat je moet doen is fosiele brandstoffen verder belasten.
Dat voorkomt ook dat je op je kilometerbelasting weer uitzonderingen moet verzinnen voor zuinige wagens, elektrische wagens, etc... (en mensen met een zuinige auto worden met een kilometerbelasting nog steeds niet aangemoedigd om ook een zuinige rijstijl aan te nemen)

Het lijkt mij verder ook logisch dat je ook op deze belasting geen uitzondering maakt voor het gebruik (dus of de olie nu gebruikt word om elektriciteit te maken, brandstof voor auto's of verwarming lijkt mij niet echt uit te maken)

Voor zover ik kan inzien zou dit de belastingen drastisch vereenvoudigen, en ook zowel de consument als bedrijven de nodige stimulans geven om op zoek te gaan naar duurzame oplossingen, en inspanningen eerst te doen daar waar ze het meest opbrengen.

VirtualDJ 2024 - Fast Image Resizer - Instagram

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:16:
De textielindustrie in Nederland is (in de jaren '60?) ook snel ten onder gegaan. Hebben we goede gereedschapsmakers aan over gehouden. Bestond Silicon Valley in the USA 20 jaar geleden überhaupt?
En al die mensen die in de duurzame energie industrie werken in Duitsland?

En ik zie zojuist dat we in Tilburg de eerste gedeeltelijke assemblagelijn hebben voor elektrische auto's van Tesla. 65 werknemers. Dus het begin is er al :)

Industrieën komen op en gaan. Ja, dat wil je het liefste natuurlijk zonder al veel problemen laten verlopen, maar het "lost" zich zelf op. Wellicht dat "we" wat flexibeler moeten worden, maar dat moeten we waarschijnlijk sowieso worden om over te gaan naar een duurzame samenleving.

En inderdaad, mensen zijn over het algemeen gewend om het geld uit te geven dat ze hebben. Geven ze het niet uit aan auto's, dan zal het aan iets anders uitgegeven worden. Hopelijk iets dat duurzamer is.
Ook N2 opstaan. Maar of nu een paar honderd banen zoden aan de dijk zet?
Het heeft, zeker op dit moment, niets te maken met flexibiliteit, maar meer met overleven. Dat geldt voor alle landen in de wereld op dit moment. Op dit moment moeten we eerst maar eens zorgen dat mensen geld uit KUNNEN blijven geven. Het spookt in de wereld economie (en niet te weinig, vanmiddag weer wat macro-economische cijfers zitten bestuderen).

Het is imho zo f*king zonde dat we zoveel goede bedrijven hebben verkocht. Die hadden met hun innovatie veel van de (komende) ellende kunnen opvangen. We hebben geen maak economie meer maar zijn bijna volledig een handelsnatie geworden. Dan ben je overgeleverd aan alles wat er in de landen om je heen gebeurt. Je hebt als het ware het stuur van je auto afgestaan.

Markwerking :r

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:05:
[...]

Het eerste OK, het tweede niet. Het is openbare ruimte. Zodra je daar een auto, motor, scooter, maar ook fiets parkeert is het niet openbaar meer. Zet je eigen spullen op je eigen erf, of regel stallingsruimte. (dat zorgt ook nog eens voor werkgelegenheid) In mijn buurt zaten tot voor kort een aantal buurtstallingen. Allemaal weg. De stallingen(vaak oude winkels) zijn omgebouwd tot dure woonruimte en de fietsen staan op straat.

[...]

Die geparkeerde auto legt beslag op zeer schaarse openbare ruimte, dat is een probleem, omdat die dingen het meest van de tijd er alleen maar staan.

[...]

Ik woon inderdaad in een beschermd stadsgezicht en heb een mooie installatie op het dak staan. Het kan.

[...]

Valt wel mee ;)
Als de straat smal is, heb je een gevaarlijke situatie met o.a. kinderen en overstekende mensen. Dan heb je een punt. Aan de andere kant vind ik het belasten van elke vierkante meter parkeerplaats ook niet echt een goed idee. Als ik naar de stad ga dan kost mij dat voor een paar uurtjes rondlopen ongeveer €6,-. Ik vind dit bizar. Met de fiets even 24 km vv. is ook wel wat veel van het goede. (met de kans dat ie weg is na terugkomst en we zitten in het bergachtig zuiden *kuch*).

[ Voor 21% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-08-2013 18:36 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:30:
[...]
Als de straat smal is, heb je een gevaarlijke situatie met o.a. kinderen en overstekende mensen. Dan heb je een punt. Aan de andere kant vind ik het belasten van elke vierkante meter parkeerplaats ook niet echt een goed idee. Als ik naar de stad ga dan kost mij dat voor een paar uurtjes rondlopen ongeveer €6,-. Ik vind dit bizar. Met de fiets even 24 km vv. is ook wel wat veel van het goede. (met de kans dat ie weg is na terugkomst en we zitten in het bergachtig zuiden *kuch*).
Mijn straat is 6 meter van gevel tot gevel. Daar stonden in 1980 aan twee kanten auto's. Onze buren konden een keer hun huis niet uit omdat er een auto strak tegen de gevel voor hun deur stond.

Maar een binnenstad kan alleen maar concurreren met een groot winkelcentrum in weidegebied als je in beide gevallen moet betalen voor je parkeerplaats.

Wil je leefbare kernen met bedrijvigheid, dan moet je dit zo regelen, want ook hier zorgt marktwerking voor negatieve effecten.

A'dam PVOutput

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:17:
Waarom wordt er bij de auto altijd maar de helft van het verhaal aangekaart?

Stel dat door maatregelen de particuliere auto volledig uit het straatbeeld verdwijnt.
En dan? Worden dan alle werknemers in de automotive (dus productie van auto's en alle van die productie afhankelijke bedrijven) bus of trein conducteur?

Welk werk moet hier dan voor in de plaats komen? Wat gebeurt er dan op globale schaal met machtsverhoudingen (denk aan olie)?

Alles elektrisch? En dan?
Wat een hoop vraagtekens in je post.
Ik stel voor dat we dan ook stoppen met het installeren van zonnepanelen en windmolens. Ik maak me ernstige zorgen over de toekomst van de mensen die nu steenkolen delven en verwerken. Misschien gaan er wel hele gezinnen aan kapot. Vind ik niet wenselijk. Moeten we eigenlijk wel doorgaan met de duurzame transistie?

Ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Veranderingen zijn eng, maar noemt men eigenlijk altijd vooruitgang.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:00
ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:15:
Staat ook wel mooi in een beschermd stadsgezicht, zo'n autoloze straat.
Daar zeg je wat. Maar als ik het ook maar waag te opperen kijkt men mij aan alsof ik gek ben. "Ja maar dát kan natuurlijk niet, want de auto heb ik nodig".

Ik ben te verwend, denk ik...

-edit-

Overigens zijn er goede ontwikkelingen op het gebied van dat beschermde gezicht, niet qua auto's, helaas, maar qua duurzaamheid. Maar dat moet ik nog even onder de pet houden. Mijn acties en die van anderen lijken tastbaar resultaat te krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door JeroenH op 22-08-2013 19:01 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:45:
[...]

Mijn straat is 6 meter van gevel tot gevel. Daar stonden in 1980 aan twee kanten auto's. Onze buren konden een keer hun huis niet uit omdat er een auto strak tegen de gevel voor hun deur stond.

Maar een binnenstad kan alleen maar concurreren met een groot winkelcentrum in weidegebied als je in beide gevallen moet betalen voor je parkeerplaats.

Wil je leefbare kernen met bedrijvigheid, dan moet je dit zo regelen, want ook hier zorgt marktwerking voor negatieve effecten.
Bizar, maar ik heb bij onze vorige woning zelfs meegemaakt dat de oprit (woningen met een gezamenlijke oprit met twee garages naast elkaar) volstond door auto's van het bezoek bij de overburen. Dat is dus echt je eigen terrein. Een belletje aan de overkant leverde slaande ruzie op :? Over aso's gesproken...
Weer een reden dat we zijn verhuisd, maar dat terzijde.

Als een stad als Sittard-Geleen wilt dat je komt winkelen, dan moet je mensen niet wegjagen met torenhoge parkeertarieven. Dat werkt volgens mij niet echt. Er is daar trouwens plek zat om die auto's te stallen, maar ook een mooie melkkoe voor de gemeente (en niet voor de middenstand).

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:39
revolution-nl schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:56:
[...]
Met zijn allen een stasi kastje in de auto, heeft de overheid weer een bron van informatie erbij om op te kunnen dataminen :X
Is lastig idd maar een kilometerregistratie zonder locatiegegevens moet te doen zijn met de huidige techniek/beveiligingen.
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:58:
[...]
Zo! Ik heb er even de Japanner bij moeten pakken. Dat is dus ruim 1700 km per week?
Da's veel kilometers.

Stel je eens voor dat je die met de helft aan brandstof zou afleggen, of met 1/3.
Er is nog veel te verbeteren, ook aan conventionele auto's.

Maar ik ben het roerend met je eens: betalen per km en voor de rest geen belastingen.
Klopt helemaal, op dit moment is het een gekkenboel. Ik zou graag een hybride of puur elektrisch willen rijden. Echter kom ik eigenlijk meteen met de actieradius in het geding. Leasemaatschappij bood mij wel aan om de Mitsubishi Outlander PEHV te nemen, tja leuk voor de bijtelling maar het voelt voor mij persoonlijk bijna als stelen van de baas als die het al wel goed zou keuren.

Ik rijdt nu een Golf VII Tdi, als ik normaal rijdt(probeer ik zo vaak mogelijk) haal ik de 4,5L/100 bij wat gehaaster rijgedrag(meestal na een lange werkdag en vrij baan) doet ie 5,5L a 6,0L/100

Hoewel hij nog niet zijn fabrieksopgave doet vindt ik dit een stuk betere prestatie in vregelijking met mijn vorige auto(megane 14%). Bij heel erg je best doen 4,5L en bij wat gehaaster rijgedrag kwam de 7,0 als spoedig in zicht.
ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:02:
[...]
Maar dan ook stallen op eigen terrein en nergens gratis parkeerplaatsen. Niets is zo ergerlijk als die mensen die hun garage verbouwen tot woonruimte en hun blik vervolgens op straat dumpen.
Eens! Het parkeerbeleid wat wij in Den Haag hebben ervaren was dan ook passend in mijn ogen, parkeervergunning voor auto 1(op PC+Huisnr) was volgens mij 100-125 euro. Auto 2 300-350 euro enz. Dat noem ik prikkelen ;)

Ik ga de garage op den duur ook ombouwen tot kantoor/PV+zonneboiler ruimte. Maar de auto staat wel op eigen oprit. En een twizzy kan er dan nog wel achter of voor staan.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• JeroenH
Ho ho, de plek die die geparkeerde auto's innemen kost ook geld, die ook voor andere zaken gebruikt kan worden. Dat men daarvoor betaalt vind ik helemaal niet gek.

Dat het daarnaast uit allerlei overwegingen (die bijna allemaal wel onder 'duurzaamheid' geschaard kunnen worden) een goed idee is om bezoek per auto te ontmoedigen lijkt mij evident. Alleen: dan niet die inkomsten op de grote hoop maar één op één in goede alternatieven steken. Op die manier maak je voortgang.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:45:
[...]

Wat een hoop vraagtekens in je post.
Ik stel voor dat we dan ook stoppen met het installeren van zonnepanelen en windmolens. Ik maak me ernstige zorgen over de toekomst van de mensen die nu steenkolen delven en verwerken. Misschien gaan er wel hele gezinnen aan kapot. Vind ik niet wenselijk. Moeten we eigenlijk wel doorgaan met de duurzame transistie?

Ik hoop dat mijn punt duidelijk is. Veranderingen zijn eng, maar noemt men eigenlijk altijd vooruitgang.
Ik heb toch de mening dat ik heb geprobeerd om duidelijk te maken dat:
1) veranderingen noodzakelijk zijn
2) die niet van vandaag of morgen kunnen worden gerealiseerd
3) dat de overgang geleidelijk zal moeten zijn om niet te pleuris te laten uitbreken
4) dat in de overgangsperiode ervoor gezorgd moet worden dat er voldoende alternatief werk aanwezig moet zijn

Veranderingen zijn helemaal niet eng als je ze verantwoord laat gebeuren.

Kort samengevat: bij elke verandering zal je moeten zorgen voor alternatieven voor de inkomens van de werknemers.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 18:54:
[...]

Daar zeg je wat. Maar als ik het ook maar waag te opperen kijkt men mij aan alsof ik gek ben. "Ja maar dát kan natuurlijk niet, want de auto heb ik nodig".

Ik ben te verwend, denk ik...
Dat weet ik niet, ik heb alleen aangegeven dat je je wel af en toe zo gedraagt.

Gezien het aantal keren dat dit nu de laatste tijd al voorbij kwam, heb ik bij je diepe wonden geslagen.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:54:
[...]Star en conservatief? Wanneer gaan die mensen dan eten van andere inkomsten? Na een aantal jaren als de transitie voor het grootste gedeelte is voltooid? Detroit is een mooi voorbeeld van hoe het NIET moet. Die waren pas star. Niet innoveren en proberen om met overheidsgeld de zaak te redden. Dat is gelukt voor een tijdje, maar nu is het dikke stress.

Als die gasten 15 jaar geleden eens buiten de deur hadden gekeken en hun arrogantie even aan de straat hadden gezet, was dit nog steeds Motor City, maar dan wel met een heel ander vervoermiddel.
Star en conservatief: Je bent bang dat verandering automatisch leidt tot een dystopische samenleving, terwijl dat niet noodzakelijkerwijs zo is, en soms zelfs broodnodig wil je een dystopische samenleving voorkomen.

Uiteraard is een geleidelijk proces doorgaans beter dan een schok (niet altijd overigens), maar dat doet niet af aan het feit dat verandering broodnodig is.

Automonteurs, ontwerpers, verbrandingsmotor-technici, zijn allemaal een soort techneuten die allemaal kwaliteiten hebben die prima in andere branches gebruikt kunnen worden, met doorgaans minimale omscholing, en de rest doet ervaring. Ik ben niet bang voor grootschalige werkloosheid op de lange termijn wat dat betreft.

Gebrek aan innovatie heeft inderdaad (mede) Detroit de kop gekost. Voorbij gerend door Japan en Duitsland. De beste VS auto's komen tegenwoordig uit Silicon Valley: Tesla motors. Juist het voorbeeld dat innovatie nodig is wil je overleven (of gered worden door de overheid; zoals GM: Government Motors).

• JeroenH
Heeft men zich niet bij elke toekomstige ontwikkeling uit het verleden enorm zorgen gemaakt over de werkgelegenheid? De mechanisering zou voor een enorm aantal mensen verlies van werk betekenen. Is dat gebeurd? Nee, natuurlijk niet, al die machines moesten gebouwd, onderhouden, bediend en vervangen worden en dat leverde een geheel nieuwe werkgelegenheid op. Idem met de automatisering. En sterker nog: omdat de werknemers productiever waren, steeg de welvaart (althans, wat wij nu nog welvaart noemen).

Is het nu werkelijk zo gek om te bedenken dat ditzelfde gewoon vanzelf (en met de nodige sturing) gaat gebeuren als je als wereld verandert van een automobiel-based economie naar een niet-automobiel-based economie?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:12:
Ho ho, de plek die die geparkeerde auto's innemen kost ook geld, die ook voor andere zaken gebruikt kan worden. Dat men daarvoor betaalt vind ik helemaal niet gek.
Voor welke andere zaken ga je dan die plek voor mijn huis gebruiken?

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:25:
Leefbaarheid? Open ruimte? Speelpleintje voor kinderen? Een parkje? Een bankje? Dat heeft ook allemaal waarde, al maken wij momenteel de grote fout dit niet in geld uit te drukken (dat is sowieso één van de twee problemen van onze huidige "geld").

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:22:
[...]

Star en conservatief: Je bent bang dat verandering automatisch leidt tot een dystopische samenleving, terwijl dat niet noodzakelijkerwijs zo is, en soms zelfs broodnodig wil je een dystopische samenleving voorkomen.

Uiteraard is een geleidelijk proces doorgaans beter dan een schok (niet altijd overigens), maar dat doet niet af aan het feit dat verandering broodnodig is.

Automonteurs, ontwerpers, verbrandingsmotor-technici, zijn allemaal een soort techneuten die allemaal kwaliteiten hebben die prima in andere branches gebruikt kunnen worden, met doorgaans minimale omscholing, en de rest doet ervaring. Ik ben niet bang voor grootschalige werkloosheid op de lange termijn wat dat betreft.

Gebrek aan innovatie heeft inderdaad (mede) Detroit de kop gekost. Voorbij gerend door Japan en Duitsland. De beste VS auto's komen tegenwoordig uit Silicon Valley: Tesla motors. Juist het voorbeeld dat innovatie nodig is wil je overleven (of gered worden door de overheid; zoals GM: Government Motors).
Ik heb geen idee wat een dystropische samenleving is. Maar even voor de duidelijkheid.
Als je veranderingen wilt aanbrengen die het inkomen van gezinnen voor 100% gaat beïnvloeden, dan wil ik toch graag een geleidelijke overgang naar andere werkgelegenheid. Als je de parkeerboetes wilt verhogen met 300%, dan mag dat meteen.

De focus moet dus liggen in het opbouwen van die andere (ik zeg expres niet alternatieve) industriën die ervoor gaan zorgen dat mensen van werk naar werk kunnen. Dat doen maar weinig overheden en zeker die van ons niet. Die verkopen liever alles.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:22:
Heeft men zich niet bij elke toekomstige ontwikkeling uit het verleden enorm zorgen gemaakt over de werkgelegenheid? De mechanisering zou voor een enorm aantal mensen verlies van werk betekenen. Is dat gebeurd? Nee, natuurlijk niet, al die machines moesten gebouwd, onderhouden, bediend en vervangen worden en dat leverde een geheel nieuwe werkgelegenheid op. Idem met de automatisering. En sterker nog: omdat de werknemers productiever waren, steeg de welvaart (althans, wat wij nu nog welvaart noemen).

Is het nu werkelijk zo gek om te bedenken dat ditzelfde gewoon vanzelf (en met de nodige sturing) gaat gebeuren als je als wereld verandert van een automobiel-based economie naar een niet-automobiel-based economie?
Wel eens gelezen HOE die industriële revolutie heeft uitgepakt voor de simpele werknemer, de boer, de molenaar de wever, de smid?

Zijn die gezinnen, families dan gewoon collateral damage, tja, Zeitgeist, helaas pindakaas? En zo ja, zou dat voor die mensen heden ten dage ook niet anders kunnen?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:27:
[...]

Leefbaarheid? Open ruimte? Speelpleintje voor kinderen? Een parkje? Een bankje? Dat heeft ook allemaal waarde, al maken wij momenteel de grote fout dit niet in geld uit te drukken (dat is sowieso één van de twee problemen van onze huidige "geld").
Leefbaarheid? Leg uit.

Open ruimte? Die hebben we toch nog behoorlijk in Nederland. We betalen toch flink voor die ecologische ruimte en gebieden/

Een parkje voor je voordeur?

Een bankje voor je voordeur?

We hadden het over de ruimte voor je huis, Jeroen. Niet over industrie terreinen.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:31:
[...]Ik heb geen idee wat een dystropische samenleving is.
Een onwenselijke samenleving*; dood, verderf, totalitaire regimes of puur anarchisme, honger, ziektes, oorlog, uitputting van natuurlijke reserves, verontreiniging, you name it.

* Al is de formele definitie van wat onwenselijk is, subjectief... ik denk dat 99% van de mensen hier het bovenstaande onwenselijk vinden ;)
Maar even voor de duidelijkheid. Als je veranderingen wilt aanbrengen die het inkomen van gezinnen voor 100% gaat beïnvloeden, dan wil ik toch graag een geleidelijke overgang naar andere werkgelegenheid. Als je de parkeerboetes wilt verhogen met 300%, dan mag dat meteen.

De focus moet dus liggen in het opbouwen van die andere (ik zeg expres niet alternatieve) industriën die ervoor gaan zorgen dat mensen van werk naar werk kunnen. Dat doen maar weinig overheden en zeker die van ons niet. Die verkopen liever alles.
Geleidelijk is niet altijd de beste optie overigens. Als iets geleidelijk verloopt merken de mensen het niet, het sluipt er in. Terwijl het soms gewenst is dat mensen over bepaalde zaken actief gaan nadenken/actie ondernemen.

Bijvoorbeeld (nee, dit stel ik niet voor);
- Verhoog belasting op benzine geleidelijk over 5 jaar, en niet veel mensen hebben het in de gaten.
- Verhoog het in één keer en mensen gaan achter hun oren krabben of ze toch niet beter met de fiets die 4 km kunnen overbruggen, of met de bus...

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:42:
[...]

Een onwenselijke samenleving*; dood, verderf, totalitaire regimes of puur anarchisme, honger, ziektes, oorlog, uitputting van natuurlijke reserves, verontreiniging, you name it.

* Al is de formele definitie van wat onwenselijk is, subjectief... ik denk dat 99% van de mensen hier het bovenstaande onwenselijk vinden ;)

[...]

Geleidelijk is niet altijd de beste optie overigens. Als iets geleidelijk verloopt merken de mensen het niet, het sluipt er in. Terwijl het soms gewenst is dat mensen over bepaalde zaken actief gaan nadenken/actie ondernemen.

Bijvoorbeeld (nee, dit stel ik niet voor);
- Verhoog belasting op benzine geleidelijk over 5 jaar, en niet veel mensen hebben het in de gaten.
- Verhoog het in één keer en mensen gaan achter hun oren krabben of ze toch niet beter met de fiets die 4 km kunnen overbruggen, of met de bus...
Mooi, alweer wat geleerd >:) . Als weer eens iemand mij op de zenuwen gaat werken dan wens ik hem een dystropische toekomst (grapje).

Linke boel. Vertel mensen dat hun huis 20% minder waard is geworden in de laatste 3 jaar en.... ze hebben nog steeds datzelfde huis. Nu wel met een aardig probleem erbij.

Maar ik snap je punt.
Echter, onderschat de neven-effecten niet, zeker als dit het inkomen dramatisch aantast.
Daarom is idealisme het grootste goed dat op de wereld bestaat en ons dagelijks brood staat dan op de tweede plaats.

Soms zit ik dagenlang te denken hoe deze twee zaken op een goede manier zijn te verenigen zonder slachtoffers te maken.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:25:
[...]
Misschien komen er dan wel minder auto's, zodat je minder (over)last hebt van de provinciale weg achter (of voor?) je huis.

En kan die asfaltvlakte van de A2 bij Utrecht (2x 5 rijstroken!) versmald worden.

Waarschijnlijk heb je buiten de Randstad niet door hoe ontzettend dominant de autoinfra is.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:01:
[...]

Misschien komen er dan wel minder auto's, zodat je minder (over)last hebt van de provinciale weg achter (of voor?) je huis.

En kan die asfaltvlakte van de A2 bij Utrecht (2x 5 rijstroken!) versmald worden.

Waarschijnlijk heb je buiten de Randstad niet door hoe ontzettend dominant de autoinfra is.
Auw! Point taken and right to the bone 8) . Maar hier is zelfs geen parkeerplaats voor het huis. Alleen een fietspad. Als je hier vanaf de oprit wilt wegrijden dan moet je achteruit een 80 km weg op met heftig woon-werk verkeer en fietsers/scooters. Elke dag weer een uitdaging. Do I say more?

Zeker heb ik die dominantie door en zeer zeker als je ook nog weet dat ik een gruwelijke hekel heb aan alles wat aan onze flora en fauna komt.

Vroeger een tijdje gewoond in Den Haag (stage) en Eindhoven (studie). Je mag ze allebei van me hebben, gratis.

Ik had het ook liever anders en wil het ook anders, maar ik houd niet zo van dat militantisme en het binnen-een-straal-van-100 km denken.

Ik heb de overtuiging dat indien een elektrische auto met een actieradius van 300-400 km nagenoeg even duur is als een benzine/diesel, het probleem is opgelost.
Daarnaast heb ik ook de overtuiging dat de regering hierop zal anticiperen en de petro-boys ook niet zonder creativiteit zullen blijken.

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:20:
Dat weet ik niet, ik heb alleen aangegeven dat je je wel af en toe zo gedraagt.

Gezien het aantal keren dat dit nu de laatste tijd al voorbij kwam, heb ik bij je diepe wonden geslagen.
Nee hoor, toch niet, ik heb een dikkere huid dan menigeen denkt :) Het is meer dat ik het ergens wel grappig vind. En het is ironisch dat het ergens nog waar is ook; ik ben compleet in een bad van motorolie opgegroeid. We hadden thuis altijd een auto, we gingen overal met de auto heen, zeer regelmatig gingen we 'een eindje rijden', toen ik 18 werd kreeg ik mijn rijbewijs gesponsord en het was het toch echt wel de bedoeling dat er een extra auto voor mij kwam... Dus in dat opzicht ben ik zeer zeker verwend.

Maar een jaar of negen geleden kwam er ineens een verandering in mijn manier van denken. En die verandering spreekt sommige mensen aan, en sommige (zoals jij) niet. Dat is prima, graag zelfs, schiet maar gaten in mijn verhaal, maar de kern is duidelijk: de auto is een oneerlijk apparaat, met de lusten voor de eigenaar/gebruiker en de vele lasten voor anderen - en dat zal ik met woord en daad bestrijden.
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:17:
Ik heb de overtuiging dat indien een elektrische auto met een actieradius van 300-400 km nagenoeg even duur is als een benzine/diesel, het probleem is opgelost.
Nee, dan is slechts één probleem opgelost, nl. wat er in de 'tank' gaat (en slechts gedeeltelijk wat er uit de 'uitlaat' komt). De vele andere problemen van de auto los je niet op met 'iets anders in de tank'.
Daarnaast heb ik ook de overtuiging dat de regering hierop zal anticiperen en de petro-boys ook niet zonder creativiteit zullen blijken.
Zolang de regering (die wij kiezen) qua transport geen duidelijk doel stelt en alleen papt en nathoudt zou ik daar maar niet op rekenen. De nep-e-auto's à la Ampera die zwaar fossiel gereden worden en toch de hemel in gesubsidieerd worden met een bijtelling van niks zijn mij een doorn in het oog. En de petro-boys creatief? Laat me niet lachen. Die hebben maar één doel: alle carbohydrates de grond uit en de atmosfeer in. Laten we het alsjeblieft niet van hen af laten hangen zeg.

[ Voor 31% gewijzigd door JeroenH op 22-08-2013 20:36 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 19:22:

Ain't gonna happen, mensen willen zich zelfstandig autonoom kunnen vervoeren zonder daarbij afhankelijk te zijn van anderen. Dat is vrijheid. Dat is ook direct de reden waarom ik allergisch ben voor openbaar vervoer.

Ik moet er niet aan denken om constant afhankelijk te zijn. Zuiniger en efficiëntere auto's voor dagelijks woonwerk: Liever vandaag dan morgen.

OV is trouwens ook veels te duur, het zou minimaal 2 tot 3x goedkoper moeten zijn om de afhankelijk te compenseren.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 22-08-2013 20:54 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:29:
[...]
Nee hoor, toch niet, ik heb een dikkere huid dan menigeen denkt :) Het is meer dat ik het ergens wel grappig vind. En het is ironisch dat het ergens nog waar is ook; ik ben compleet in een bad van motorolie opgegroeid. We hadden thuis altijd een auto, we gingen overal met de auto heen, zeer regelmatig gingen we 'een eindje rijden', toen ik 18 werd kreeg ik mijn rijbewijs gesponsord en het was het toch echt wel de bedoeling dat er een extra auto voor mij kwam... Dus in dat opzicht ben ik zeer zeker verwend.

Maar een jaar of negen geleden kwam er ineens een verandering in mijn manier van denken. En die verandering spreekt sommige mensen aan, en sommige (zoals jij) niet. Dat is prima, graag zelfs, schiet maar gaten in mijn verhaal, maar de kern is duidelijk: de auto is een oneerlijk apparaat, met de lusten voor de eigenaar/gebruiker en de vele lasten voor anderen - en dat zal ik met woord en daad bestrijden.
[...]
Nee, dan is slechts één probleem opgelost, nl. wat er in de 'tank' gaat (en slechts gedeeltelijk wat er uit de 'uitlaat' komt). De vele andere probleme van de auto los je niet op met 'iets anders in de tank'.
[...]
Zolang de regering (die wij kiezen) qua transport geen duidelijk doel stelt en alleen papt en nathoudt zou ik daar maar niet op rekenen. De nep-e-auto's à la Ampera die zwaar fossiel gereden worden en toch de hemel in gesubsidieerd worden met een bijtelling van niks zijn mij een doorn in het oog. En de petro-boys creatief? Laat me niet lachen. Die hebben maar één doel: alle carbohydrates de grond uit en de atmosfeer in. Laten we het alsjeblieft niet van hen af laten hangen zeg.
Mag ik toch even voor Schinnen-groen opkomen? Jij en ik kunnen eenvoudig zonder auto. Station om de hoek en goed OV. In veel regio's zoals Limburg is dat allemaal heel veel minder. Ik zeg niet dat het niet kan, maar het is veel lastiger. Voor ons als gezin was het een keuze en we zijn met ons gezin altijd gekomen waar we wilden, ook zonder auto. Ik heb m'n rijbewijs nog steeds, maar de laatste keer dat ik een auto in bezit had was 1988.

De huidige situatie met het OV is een stuk lastiger. Allereerst de OV-kaart die veel incidentele reizigers uit het OV houdt. Dat ding is veel te duur en er zit teveel geld in. Je moet 7.50 eur betalen en er moet minstens 20 euro op staan om op de trein te kunnen inchecken. Ga maar rekenen wat dat kost voor een gezin, vriendje mee enz. De strippenkaart was veel simpeler en directer.

Daarmee is natuurlijk direct de vraag hoe het moet met de voorzieningen in gebieden waar het inwonertal afneemt? Daar is nog geen goed antwoord op, maar mijn idee is dat we op termijn dorpen moeten slopen en er de natuur z'n gang laten gaan.

A'dam PVOutput

• JeroenH
revolution-nl schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:49:
Ain't gonna happen, mensen willen zich zelfstandig autonoom kunnen vervoeren zonder daarbij afhankelijk te zijn van anderen. Dat is vrijheid. Dat is ook direct de reden waarom ik allergisch ben voor openbaar vervoer.

Ik moet er niet aan denken om constant afhankelijk te zijn. Zuiniger en efficiëntere auto's voor dagelijks woonwerk: Liever vandaag dan morgen.
Onafhankelijk? Met een auto? De afhankelijkheden daarvan zijn niet te tellen...

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:54:
[...]

Comfortabel deur tot deur vervoer wanneer jouw dat uitkomt in je eigen omgeving. Jaren terug moest ik twee weken met het OV naar mijn werk omdat mijn auto defect was... wat een drama was dat.

Al zijn mijn reiskosten met de auto 5x zo hoog als het OV, dan is dat het voor mij absoluut waard.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• JeroenH
Het klinkt mij steeds meer in de oren als "ik wil niet" ipv "het kan niet". Sja. De tijd zal het leren. Het lijkt me dat sommige mensen niet ver genoeg vooruit kunnen kijken. Een plek die nu een slechte OV verbinding heeft zou ontsloten kunnen worden met bv. een lightrailverbinding. Als we willen.

Groeten vanuit een 100% autovrije stad van 60.000 inwoners (geen grap). Iedereen lijkt hier gelukkig, heel vreemd. Ik hoor hier niemand over "kan niet" of "oh nee, de werkgelegenheid", hier doet men het gewoon.

Tot over een tijdje! :w

[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 22-08-2013 21:06 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:05:
Het klinkt mij steeds meer in de oren als "ik wil niet" ipv "het kan niet". Sja. De tijd zal het leren. Het lijkt me dat sommige mensen niet ver genoeg vooruit kunnen kijken. Een plek die nu een slechte OV verbinding heeft zou ontsloten kunnen worden met bv. een lightrailverbinding. Als we willen.

Groeten vanuit een 100% autovrije stad van 60.000 inwoners (geen grap). Iedereen lijkt hier gelukkig, heel vreemd. Ik hoor hier niemand over "kan niet" of "oh nee, de werkgelegenheid", hier doet men het gewoon.

Voor mijn werk is OV geen optie, er is een tijd dat dit wel het geval was. Zoals ik al zei WIL ik gewoon niet met het OV. Ik wil niet afhankelijk zijn, ik wil mijzelf autonoom kunnen verplaatsen van deur tot deur in mijn eigen voertuig wanneer ik dat wil. Dat is voor mij vrijheid en dat is voor mij best wat geld waard. Het station ligt 1km van mijn huis, alleen als ik niet anders kan zal je mij daar zien.

Efficiënter vervoer is wel meer dan welkom :). Ik ben nu aan het lobbien op de zaak voor een EV. De eerste laadpalen worden binnen nu en 3 maanden bij ons op de zaak geplaatst _/-\o_ :9~

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 22-08-2013 21:17 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waarschijnlijk heb ik toch een communicatief probleem.
Hoewel ik niet ben opgegroeid in een gezin met auto (niemand heeft/had een rijbewijs en mijn eerste auto kwam pas op mijn 21-ste nadat ik op eigen kosten een rijbewijs had gehaald. Mijn motorrijbewijs had ik al op mijn 18-de omdat het goedkoper was om met de motor naar Eindhoven te rijden dan met de bus+trein. Gewoon een financieel probleem dus. En die financiële problemen waren "huge" in die tijd.

Ik heb niets met auto's en motoren behalve dat ze me van A naar B brengen. Het duurzame begon ergens op mijn 18-de toen ik begreep dat we (toen al) de natuur stukje-bij-beetje naar de kloten waren aan het helpen.
Toen had ik al het credo dat je voor jezelf moest zorgen en dat al die fijne regelingen zoals pensioen, ww, wao, etc. op de lange termijn niet meer betaalbaar zouden zijn. Toen ik de kennis had om ook te doorzien wat we met het milieu aan het doen waren was ik 2 jaar verder.

Sindsdien had ik me voorgenomen om, indien ik dit financieel waar kon maken, ervoor te zorgen dat ik ook zonder al die regelingen het zou kunnen uitzingen. Dat is me aardig gelukt. Maar er is ook veel (volgens mijn vrouw te veel) voor gelaten. Toen ik eenmaal een eigen huis kon permitteren was de eerste actie een zonneboiler. Zonnepanelen waren toen nog niet in zicht. Alles wat er in de tuin en later in de volkstuin gebeurde, was ecologisch verantwoord (vraag het mijn rug maar). In ons tweede huis lagen de isolatieplannen, incl. zonneboiler en PV, al klaar voordat het koopcontract getekend was.

Ik was/ben heel erg Jeroen, maar dan in de vorm van Hub. Gedurende mijn jaren voor de klas heb ik geleerd dat bijna alles mogelijk is, indien gedoseerd. Veel discussies gevoerd, ook over milieu, duurzaamheid, zelfredzaamheid, onafhankelijkheid en in de hogere jaars over het pamperen van een bevolking en de gevolgen hiervan. Aardige discussies, goud waard.

De gouden vuistregel is gegroeid dat, indien je iets wilt veranderen er goede alternatieven moeten zijn. Die alternatieven moeten aanwezig zijn voor de bevolking én voor het bedrijfsleven. Zonder beiden gaat het mis.
Of dit klopt? Ik weet het niet, maar heb wel vaak de ervaring gehad dat het op die manier werkt.

Over de regering kan ik duidelijk zijn: daar heb ik geen vertrouwen in, op dit moment. Waar ik wel steeds meer van overtuigd raak is het feit dat wij het onderling zelf zullen/moeten oplossen. Sociale cohesie is daarvoor een must. Die is er steeds minder en wordt ook overal tegengewerkt. Flexwerk/flexplekken vind ik de ergste. Je beperkt dan de onderlinge communicatie en dat is de dood voor sociale cohesie.

Wat ik bedoelde met de petro-boys was dat ook zij er alles aan zullen doen om te voorkomen dat olie uit het zicht zal verdwijnen. En geloof me, die bedrijven zijn machtig. Machtiger dan menige regering.

Van de regering en de petro-boys zal je dus niets kunnen verwachten. We zullen het dus zelf moeten regelen.
SAMEN.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

[...]

Dat argument gaat natuurlijk ook op voor het openbaar vervoer, het ligt er natuurlijk maar net aan wat je dagelijkse reisbestemming is.
De prijs van reizen mag om mijn part fors omhoog of dat nu per auto of per trein is.
Laat de veel kilometermakers het maar voelen in de portemonnee.
Moet je 's morgens eens op de stations en de autowegen kijken 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Appie Heijn
Speksteenkachel schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:18:
[...]

Dat argument gaat natuurlijk ook op voor het openbaar vervoer, het ligt er natuurlijk maar net aan wat je dagelijkse reisbestemming is.
De prijs van reizen mag om mijn part fors omhoog of dat nu per auto of per trein is.
Laat de veel kilometermakers het maar voelen in de portemonnee.
Moet je 's morgens eens op de stations en de autowegen kijken 8)7
Zit op zich wel wat in, maar doe dit in betere tijden. Mensen zijn blij als ze werk hebben(ik wel tenminste), dat ik daar een dikke 1500km in de week voor moet rijden, klote maar ik probeer het qua tijd en geld wel zo efficiënt mogelijk te doen. Probleem zit hem nu gewoon in de werkschaarste en de nogal verspreide samenleving. Werkloze mensen nemen nu volgens mij best een baan aan waar ze per dag 3 uur voor moeten reizen. Beetje jammer om de hierboven genoemde WW ontvluchters daarvoor te gaan straffen(gechargeerd uiteraard ;)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

1500km pff, dat houdt geen mens vol.
Dan zou ik persoonlijk nog liever tijdelijk bij de Grolsche brouwerij aan de lopen band gaan zitten.
Kan ik nog lopend af als het moet. ;)

Verwijderd

ik meng me expres niet meer in de discussie, want heb een grote wijziging voor mijn ogen zien gebeuren
het heet internet en google, het gaf me ook ineens een pretiig inkomen.
zo moet het gaan gebeuren, iedereen heeft voordeel, en sommigen kunnen zich niet inleven hoe het in 1994 was, destijds was het heden onvoorstelbaar alsof het een marsreis betrof.
de ergste tegenwerking kwam van kpn, hun eerste statement was dat internet een speelgoed-studenten netwerk was.
wat een mooie tijd, was die zelf onstane verandering, gestuurd door leuke mensen met een creatieve geest.

nu hebben we big data, maar big data heeft 2 stekkers, 1 voor het ip protocol, en de andere is energie
al onze kennis zit in big data, maar het draait op een eindige bron
als we dat niet binnen 100 jaar veranderen, gaat onze kennis verloren
Wikipedia: Big data
zie de overeenkomst met ons vervoer, en dan in het bijzonder landbouw en logistiek
we mogen onze enige bron niet verspillen zonder alternatief voorhanden, en het ancien regime mag innovatie niet tegenwerken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 22:20 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:44
Volgens mij valt dat communicatie probleem wel mee ;)

1 opmerking: ik denk niet dat er per se alternatieven hoeven te zijn op het moment dat je iets wilt veranderen, al zou het het wel helpen natuurlijk.
Maar b.v. in de hypothetische situatie dat morgen de autobrandstof € 100,- per liter kost of op rantsoen gaat, zullen de alternatieven in een onvoorstelbaar hoog tempo ontwikkeld worden. Zowel door de bevolking als het bedrijfsleven. Uiteraard zullen er dan nog steeds pijnlijk situaties zijn, maar de mensheid heeft wel ergere zaken overleefd.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17-09 18:40
[...]

Dat een auto je onafhankelijkheid verschaft staat gewoon buiten kijf. Ik zou nu (22:45) in de auto kunnen springen en binnen 3 uur aan de andere kant van het land kunnen zijn. Met OV kan dat niet; dat is een fundamenteel verschil.

Individueel transport heeft gewoon grote voordelen. Dit ontkennen geeft voor mij alleen maar aan hoe verdwaasd jij je hierover opstelt.

Verwijderd

nou nou kan het een beetje ?
dit is wel de kroeg he.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 23:08 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
Bier maakt dat remmingen wegvallen en dat is niet altijd positief.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wie wilt er nog een pilsje ? >:)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Een koude Grolsch lijkt me wel wat :9

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ok, maar op voorwaarde dat je in positieve zin ontremd... 8)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Stuur je hem even via de digitale snelweg?
Anders moet ik te veel reizen ;)

Verwijderd

Pssst, je vergeet bij je groeten iets als "beschermd stadsgezicht" te zeggen. Ook dat kan iets zijn als "gemeente wil niet" in plaats van "gemeente, het kan wel" ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 23:40:
Stuur je hem even via de digitale snelweg?
Anders moet ik te veel reizen ;)
Hier is die dan, met een lesje:

Afbeeldingslocatie: http://i1132.photobucket.com/albums/m578/schinnen-groen/figuurcompensatieblindvermogen1_zps00ad5d15.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

http://www.telegraaf.nl/b...s__vrijdag_overleg__.html
Ja, natuurlijk vind onze regering dat veilig.... :/

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik hoorde het ook op R1 vanmorgen. Er is volgens milieu defensie sprake van een broddelrapport, opgesteld door partijen met belangen bij de winning. Diverse partijen zijn uit de klankbordgroep gestapt (gemeenten, burgers, milieu defensie) om niet te worden geassocieerd met dat rapport.

Kamp wil echter al proefboringen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:13:
KNIP

Ik heb niets met auto's en motoren behalve dat ze me van A naar B brengen.

KNIP
Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:48:
[...]

Die eerste set motoren: dat is niet mooi, dat is kunst O+
Oké je kunt altijd wat met kunst hebben >:) en niet als vervoermiddel

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik heb in mijn dorp het OV zien groeien van 1 lijn in 2 richtingen naar 4 lijnen in 5 richtingen. Maar de busverbinding die ik nodig heb voor het werk is er nog altijd niet. De huidige verbinding duurt 1:39 tot 1:53 en kost 6,61 tot 9,22 (uiteraard is de snelste verbinding de duurste). Met de fiets ben ik sneller en met de auto ben ik goedkoper en uiteraard sneller. Die 22 cent per kilometer van de goedkoopste verbinding haal ik wel ook als ik alle kosten meereken, mijn vorige auto was iig goedkoper. En dat is dan op voorwaarde dat ik de auto weg doe. Als ik de auto aanhou voor andere ritjes (die ook goedkoper en sneller zijn dan het OV) dan is het helemaal een no-brainer.

Dus er is een groot kip-en-ei probleem. Ik vind het geweldig voor jou dat je zonder auto uitkomt, maar ga niet proberen te bewijzen dat dit voor iedereen geldt. Want dat lukt je niet.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gelukkig weet hij dat al en probeert hij dat ook niet te bewijzen :)
JeroenH heeft een flink aantal omstandigheden opgenoemd die er allemaal onafhankelijk van elkaar voor kunnen zorgen dat een eigen auto voor dagelijks woon-werkverkeer (dat is behoorlijk specifiek) overbodig wordt.
Als al die omstandigheden niet op jou van toepassing zijn, hoef je je niet aangesproken te voelen :)
Als een auto eenmaal niet meer voor woon-werkverkeer gebruikt wordt, worden er bij de meeste mensen (waarschijnlijk bij jou niet) zo weinig kilometers gereden dat een eigen auto niet meer (qua kosten) te verantwoorden is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:50:
[...]
De huidige situatie met het OV is een stuk lastiger. Allereerst de OV-kaart die veel incidentele reizigers uit het OV houdt. Dat ding is veel te duur en er zit teveel geld in. Je moet 7.50 eur betalen en er moet minstens 20 euro op staan om op de trein te kunnen inchecken. Ga maar rekenen wat dat kost voor een gezin, vriendje mee enz. De strippenkaart was veel simpeler en directer.
Een speciale kaart voor het OV is zowiezo een onzinnig idee, bijna iedereen heeft al een kaart (pinpas), simpel en universeel. In Frankrijk kan ik ook de tolweg afrekenen met een Credit card of pinpas zonder pincode.
Daarmee is natuurlijk direct de vraag hoe het moet met de voorzieningen in gebieden waar het inwonertal afneemt? Daar is nog geen goed antwoord op, maar mijn idee is dat we op termijn dorpen moeten slopen en er de natuur z'n gang laten gaan.
Sorry hoor maar die opmerking schiet mij even in het verkeerde keelgat. Wat wil je dan eten bakstenen? die in de stad groeien? Allemaal in "gettos" en de kids in "gangs"? waar ouderen vereenzamen? Waar je snachts niet over straat kan lopen zonder angst overvallen te worden. ( Mijn dochter kan in Rotterdam naar school maar die is savonds, kan dus niet een jonge blonde meid savonds op straat alleen.)

Dorpen vormen nog steeds goede kleine gemeenschappen waar men elkaar kent en helpt, in de stad ken men niet eens zijn buurman! In de dorpen wonen de mensen die het eten produceren voor de inwoners van onze wereld. Het eten in de supermarkt komt niet uit een fabriek, maar van het land ( nieuws voor je ?)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Proton_ schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:26:
Gelukkig weet hij dat al en probeert hij dat ook niet te bewijzen :)
JeroenH heeft een flink aantal omstandigheden opgenoemd die er allemaal onafhankelijk van elkaar voor kunnen zorgen dat een eigen auto voor dagelijks woon-werkverkeer (dat is behoorlijk specifiek) overbodig wordt.
Als al die omstandigheden niet op jou van toepassing zijn, hoef je je niet aangesproken te voelen :)
Als een auto eenmaal niet meer voor woon-werkverkeer gebruikt wordt, worden er bij de meeste mensen (waarschijnlijk bij jou niet) zo weinig kilometers gereden dat een eigen auto niet meer (qua kosten) te verantwoorden is.
Nou nee, hij zegt bijna letterlijk dat het je aan jezelf ligt dat je een auto gebruikt en niet voor alles het OV.
En natuurlijk ligt die keuze uiteindelijk bij jezelf, maar het is onzin om dat af te doen met "niet willen" als het OV duurder en trager is dan de auto.
Voor sommige punten ben ik het wel met hem eens hoor. Dat je voor elk wissewasje de auto pakt vind ik ook onzinnig. En ik vind het ook leuk dat mijn auto nu al de hele week onaangeroerd op de oprit staat terwijl ik toch gewoon naar mijn werk ga. Maar ik moet er niet aan denken dat ik over 3-4 maanden nog met de fiets naar het werk zou moeten. Dat is dus ook een overweging: comfort.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:01:
[...]

[...]

Oké je kunt altijd wat met kunst hebben >:) en niet als vervoermiddel
Die had je goed geschoten!!

Ik kan bijna kwijlend naar een oude Indian staan te kijken, maar zou die nooit willen hebben.
Dat geldt ook voor een Aston Martin DB5 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

revolution-nl schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:13:
[...]

(...) Zoals ik al zei WIL ik gewoon niet met het OV. Ik wil niet afhankelijk zijn, ik wil mijzelf autonoom kunnen verplaatsen van deur tot deur in mijn eigen voertuig wanneer ik dat wil. Dat is voor mij vrijheid (...)
Dit geeft heel goed aan waarom deze discussie naast de voor (bijna) iedereen duidelijke feiten ook een heel hoog gehalte aan subjectiviteit heeft. Want mijn gevoel werkt precies andersom: ik voel mij afhankelijk en vrij omdat ik mijn auto niet nodig heb om van/naar mijn werk te gaan (63 km enkele reis). Geef mij maar mijn fietsje(s) en de trein. Kost me iets meer tijd, maar die enkele keer dat ik wel de auto neem naar mijn werk (daar is dan meestal een bijzondere reden voor) geniet ik alweer van het idee dat ik morgen weer onafhankelijk en vrij met fiets & OV kan... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Maassluip Je hebt ook gelijk met het kip-en-ei probleem. Één van de dingen die voor een toekomst met minder auto's moeten gebeuren is meer onrendabele investeringen in impopulair OV doen. Net zoals nu onrendabele investeringen in asfalt gedaan worden (doortrekken A4, aanleg Blankenburgtunnel etc). 'Het algemeen nut' is in beide gevallen het doorslaggevende maar subjectieve argument, waarbij 'de schade voor enkelen' voor lief wordt genomen... Het is deze keuze -de wereld meer aanpassen aan auto's dan aan OV, lopen en fietsen- die breed gedragen wordt door de maatschappij en hier ter discussie staat.
De andere keuze nemen wordt zo steeds duurder, moeilijker en oncomfortabeler terwijl het eindresultaat prettiger zou zijn voor iedereen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:33:
[...]

Die had je goed geschoten!!

Ik kan bijna kwijlend naar een oude Indian staan te kijken, maar zou die nooit willen hebben.
Dat geldt ook voor een Aston Martin DB5 :>
Zo is het lijstje wat ik mooi vind ook heel groot, en wat ik wil kopen bijna nooit groter dan 0 (Nul).
Zo heeft mijn vrouw er voor gezorgd dat er een nieuwe computer kwam (je weet wel zwakke geslacht en WAF :+ ), wat mij betreft had hij makkeljik 13-14 jaar meegekunnen i.p.v. 10 jaar.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

We gaan een dagje naar de dierentuin.

JeroenH, kijk je even mee?

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1361652

Misschien zou eerst dit "probleempje" moeten worden opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Speksteenkachel schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:39:
1500km pff, dat houdt geen mens vol.
Dan zou ik persoonlijk nog liever tijdelijk bij de Grolsche brouwerij aan de lopen band gaan zitten.
Kan ik nog lopend af als het moet. ;)
Valt mee hoor, goede comfortabele(en zuinige ;) ) auto scheelt een hoop. En het rijden is in de baas zijn tijd.
150km rijden, inspectie doen, 150 km rijden, inspectie doen, 250 km rijden en weer thuis.
Op zich net zo regelmatig als in de Grolsch brouwerij :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Appie Heijn schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:12:
[...]

Valt mee hoor, goede comfortabele(en zuinige ;) ) auto scheelt een hoop. En het rijden is in de baas zijn tijd.
150km rijden, inspectie doen, 150 km rijden, inspectie doen, 250 km rijden en weer thuis.
Op zich net zo regelmatig als in de Grolsch brouwerij :9
Zo'n soort Job heb ik ook gehad, maar heb deze toen ingewisseld naar iets minder kilometers. +1500Km p/w > 880Km p/w
En daarna weer gewisseld van 880Km p/w > 170Km p/w
Nu nog wachten totdat mijn zoon zelfstandig naar school kan, en het zou zomaar kunnen dat deze jongen op de fiets naar zijn werk gaat......

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 23-08-2013 14:07 . Reden: typo ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:28:
[...]

Een speciale kaart voor het OV is zowiezo een onzinnig idee, bijna iedereen heeft al een kaart (pinpas), simpel en universeel. In Frankrijk kan ik ook de tolweg afrekenen met een Credit card of pinpas zonder pincode.

[...]

Sorry hoor maar die opmerking schiet mij even in het verkeerde keelgat. Wat wil je dan eten bakstenen? die in de stad groeien? Allemaal in "gettos" en de kids in "gangs"? waar ouderen vereenzamen? Waar je snachts niet over straat kan lopen zonder angst overvallen te worden. ( Mijn dochter kan in Rotterdam naar school maar die is savonds, kan dus niet een jonge blonde meid savonds op straat alleen.)

Dorpen vormen nog steeds goede kleine gemeenschappen waar men elkaar kent en helpt, in de stad ken men niet eens zijn buurman! In de dorpen wonen de mensen die het eten produceren voor de inwoners van onze wereld. Het eten in de supermarkt komt niet uit een fabriek, maar van het land ( nieuws voor je ?)
Zo is het niet bedoeld hoor. Maar een dorp waar de helft van de huizen leeg staat is niet leefbaar. Die situatie komt eraan in oost groningen. Dan moet je iets en een oplossing is om het dorp dan maar geheel op te heffen.

En ga nu niet het dorp idealiseren. Ik woon midden in Amsterdam, ken m'n buren en straatgenoten bij naam of van gezicht. Als ik toevallig geen portemonnee bij me heb krijg ik gewoon m'n melk, brood, groente en vlees mee bij de plaatselijke winkeliers. En zelfs bij de AH weten ze dat ik elke week een kilo jonge kaas afgesneden wil hebben. Dat hoor ik nu nooit over Hoofddorp of Heerhugowaard of Zoetermeer of mijn geboortedorp Voorburg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 18:08:
[...]

Zo is het niet bedoeld hoor. Maar een dorp waar de helft van de huizen leeg staat is niet leefbaar. Die situatie komt eraan in oost groningen. Dan moet je iets en een oplossing is om het dorp dan maar geheel op te heffen.

En ga nu niet het dorp idealiseren. Ik woon midden in Amsterdam, ken m'n buren en straatgenoten bij naam of van gezicht. Als ik toevallig geen portemonnee bij me heb krijg ik gewoon m'n melk, brood, groente en vlees mee bij de plaatselijke winkeliers. En zelfs bij de AH weten ze dat ik elke week een kilo jonge kaas afgesneden wil hebben. Dat hoor ik nu nooit over Hoofddorp of Heerhugowaard of Zoetermeer of mijn geboortedorp Voorburg.
Wat mij vervelend overkomt is het planmatige opgelegd van de "regering' "dan heffen we die dorpen op" dat maken we zelf wel even uit.

De genoemde plaatsen durf ik geen dorp te noemen...... dat zijn gewoon steden met gigantische anonieme woonwijken.

In mijn dorp staan geen huizen leeg (randstad), maar die leeg stand veranderd vanzelf als de huizenmarkt aantrekt. En volgens mij willen die bewonerts van die dorpen helemaal niet weg!

We hebben hier trouwens ook geen winkels meer, zelfs de pinautomaat wordt te weining gebruikt en wordt opgeheven. (wie heeft een pin automaat nodig als er geen winkels zijn?)
Wel de grootste FEND Trekker reparateur en handelaar van Nederland .... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ik moet er ook niet aan denken om in het centrum van een stad te wonen.
Al dat steen en beton bah, maar goed dat geld voor mij persoonlijk.
Zoals nu is prima, aan de rand van Enschede.
De straat uit en hop het bos in of een wandeling door de landerijen :)

Power to Gas, de NOS is er nu ook achter.
http://nos.nl/video/36334...traks-omgezet-in-gas.html

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-08-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Begrijp jullie best, ik ben een geluksvogel. Buurt waar ik woon is stil en toch centraal. En bovendien kan ik via een groene route (Brettenroute) snel en plezierig de stad uit richting weilanden en 'natuur'. Heb dus wel de voordelen van de stad, maar ervaar niet de nadelen.

Overigens jaren gewoond in Voorburg, dat toen nog klein was en gespeeld in de polders, doorgedraaide tomaten jatten op de veiling Leidschendam-Voorburg, fietsen naar Stompwijk, Nootdorp, Pijnacker enz. En ook nog een paar jaar in Enschede aan de Europalaan. Dat was nog voor de A35 werd aangelegd. Inderdaad een mooie streek.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Enschede, wat is de wereld toch klein :)
Zelf woon ik in de wijk Helmerhoek, precies op het randje van Enschede tegen de Usseler Es aan.
Wikipedia: Usseler es
Aan de kant van Hengelo kun je beter niet wonen want Enschede en Hengelo zijn bijna aan elkaar vastgebouwd, allemaal kantoorgebouwen.
De groeizucht van gemeente besturen kent geen grenzen kwa bebouwing, daar zou eens iets aan gedaan moeten worden.
Maar ja elke gemeente moet tegenwoordig zo nodig een eigen industrieterrein :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wel even wennen voor een Limburger, al dat vlakke landschap.

Weinig kuitenhappers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 09:53:
Wel even wennen voor een Limburger, al dat vlakke landschap.

Weinig kuitenhappers ;)
Hebben jullie daar allemaal van die agressive honden dan ?
Hier op het platteland (maar wel midden in de randstad) zijn het allemaal lievertjes........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Als je over een boeren erf loopt omdat het zandpad daar toevallig langs gaat komen ze wel eens op je af stormen met een hoop kabaal.
Komt ook omdat ik zelf een hond bij me heb, maar meestal valt het allemaal wel mee als je ze vermanend toespreekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:21

B2

wa' seggie?

Stel je zou een nieuw huis laten bouwen, waar zouden jullie dan allemaal op letten qua inzet van duurzame middelen? Misschien komt het op ons pad, weten we nog niet helemaal zeker. Ik heb zelf bijvoorbeeld al gelezen over een geheel houten huis, natuurlijk net zoals we nu hebben PV (maar dan richting de 7 a 8 kWp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:10:
[...]

Hebben jullie daar allemaal van die agressive honden dan ?
Hier op het platteland (maar wel midden in de randstad) zijn het allemaal lievertjes........
haha, heb je wel eens een steile berg op gefietst ;)

Een kuitenbijter is dus een hele steile berg, geen fietsfan?

[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-08-2013 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar wat als je bezig bent om een kuitenbijter te beklimmen en je hebt een 4 voetige kuitenbijter achter je aan zitten :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:58:
Maar wat als je bezig bent om een kuitenbijter te beklimmen en je hebt een 4 voetige kuitenbijter achter je aan zitten :o
Komt hier niet voor, die gaan allemaal met het OV :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:03
B2 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:26:
Stel je zou een nieuw huis laten bouwen, waar zouden jullie dan allemaal op letten qua inzet van duurzame middelen? Misschien komt het op ons pad, weten we nog niet helemaal zeker. Ik heb zelf bijvoorbeeld al gelezen over een geheel houten huis, natuurlijk net zoals we nu hebben PV (maar dan richting de 7 a 8 kWp)
isoleren, isoleren en had ik het al gezegd? isoleren!
als je een huis bouwt is het goedkoper om te isoleren.
pv, zonneboiler, houtkachel warmte pomp, zijn allemaal leuke speeltjes en moet je zeker rekening mee houden, maar kan allemaal later makkelijk toegevoegd worden.
met isoleren is dat allemaal een stuk moeilijker.

na goed isoleert te hebben zijn allen andere oplossingen voor verwarmen ook een stuk kleiner en beter te doen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
B2 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:26:
Naast de eerder genoemde isolatie zou ik vooral letten op alles wat later lastig is aan te brengen: denk aan een technische ruimte, groot genoeg om bijv. het buffervat de zonneboiler te plaatsen, en de omvormer op te hangen. Als je voor een heel erg grote buffer gaat kan die het best in een kelder worden verwerkt. Moet je wel een kelder hebben uiteraard, of deze kunnen plaatsen. Eventuele geluidsisolatie van de technische ruimte kan ook beter gelijk aangepakt worden.

Mocht je een warmtepomp overwegen: denk aan boring van de bron of let op de mogelijkheid van plaatsing van de unit op een blok beton (bijv. voor grote lucht/water units). Als je voor een ventilatiewarmtepomp gaat: denk aan de muren van de technische ruimte. Deze moeten zwaar genoeg zijn om de pomp aan op te hangen.

Denk ook aan aan- en afvoerluchtschachten voor ventilatie (heel lastig achteraf te plaatsen), zelfs als je nu niet direct voor een WTW unit gaat kan het later altijd handig zijn, al was het maar door de mogelijkheid meer de grotere hoeveelheid vierkante centimeters in te zetten om de afvoersnelheid te verlagen (minder geluid).

Verder een ruime, makkelijk toegankelijke schacht, om kabels, leidingen en bijv. de douche WTW in te kunnen plaatsen. En daarvoor heeft je douche liefst een aparte afvoer nodig.

Kortom: beperk je energiebehoefte, en kijk naar wat je allemaal wilt inzetten om in je energiebehoefte te voorzien en zorg dat daar ruimte voor is. Zelfs als je het dan niet direct aan gaat laten leggen kan het in de meeste gevallen later makkelijk geplaatst worden, zonder groot hak- en breekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

Bezuiniger schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:16:
[...]

Naast de eerder genoemde isolatie zou ik vooral letten op alles wat later lastig is aan te brengen: denk aan een technische ruimte, groot genoeg om bijv. het buffervat de zonneboiler te plaatsen, en de omvormer op te hangen. Als je voor een heel erg grote buffer gaat kan die het best in een kelder worden verwerkt. Moet je wel een kelder hebben uiteraard, of deze kunnen plaatsen. Eventuele geluidsisolatie van de technische ruimte kan ook beter gelijk aangepakt worden.

Mocht je een warmtepomp overwegen: denk aan boring van de bron of let op de mogelijkheid van plaatsing van de unit op een blok beton (bijv. voor grote lucht/water units). Als je voor een ventilatiewarmtepomp gaat: denk aan de muren van de technische ruimte. Deze moeten zwaar genoeg zijn om de pomp aan op te hangen.

Denk ook aan aan- en afvoerluchtschachten voor ventilatie (heel lastig achteraf te plaatsen), zelfs als je nu niet direct voor een WTW unit gaat kan het later altijd handig zijn, al was het maar door de mogelijkheid meer de grotere hoeveelheid vierkante centimeters in te zetten om de afvoersnelheid te verlagen (minder geluid).

Verder een ruime, makkelijk toegankelijke schacht, om kabels, leidingen en bijv. de douche WTW in te kunnen plaatsen. En daarvoor heeft je douche liefst een aparte afvoer nodig.

Kortom: beperk je energiebehoefte, en kijk naar wat je allemaal wilt inzetten om in je energiebehoefte te voorzien en zorg dat daar ruimte voor is. Zelfs als je het dan niet direct aan gaat laten leggen kan het in de meeste gevallen later makkelijk geplaatst worden, zonder groot hak- en breekwerk.
Dat is inderdaad een goeie. Zelf zou ik het liefste een joekel van een kelder willen, als technische ruimte voor dingen als warmtepomp WTW e.d maar ook patchruimte/serverruimte. En natuurlijk leuke hobby's zoals Lego treinen :) maar ik weet nog niet hoe duur dit is.

Ik zit ook te kijken naar het gebruik van hout ipv baksteen voor de muren (dit voor de kosten, duurzaamheid en leefklimaat, maar ik heb geen ervaring. Op internet lees je natuurlijk alleen de hosanna verhalen. Heeft een van jullie hier ervaring mee? Of eventueel houtskelet bouw?

Is het misschien handiger hier een los topic voor te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Paar zaken waar ik op zou letten. Zorg dat alles wat water nodig heeft dicht bij elkaar zit. Korte leidingen geven weinig verlies. Bouw een kelder of sousterrain, handig voor van alles, zoals een pellet-CV. Bouw levensfase bewust, zodat je lang kan genieten van je eigen huis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

ericplan schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:39:
Paar zaken waar ik op zou letten. Zorg dat alles wat water nodig heeft dicht bij elkaar zit. Korte leidingen geven weinig verlies. Bouw een kelder of sousterrain, handig voor van alles, zoals een pellet-CV. Bouw levensfase bewust, zodat je lang kan genieten van je eigen huis.
Inderdaad, de kelder staat zoals hierboven aangegeven ook hoog op mijn verlanglijstje.

Met name het lang kunnen genieten is van belang. Als alles doorgaat gaan we dit huis samen met mijn ouders zetten en bewonen. M'n vader is 73 en begint ouderdomskwalen te vertonen, m'n moeder is een jonger maar rolstoelgebonden. Waarschijnlijk zal het voor hun beide dus voor de rest van hun leven zijn.

Zelf is het eigenlijk ook ons ideaalplaatje. Het is een kavel aan de rand van de bebouwde kom in redelijk open gebied maar toch dichtbij allerlei basisbehoeften. Ruimte voor een beestje of hobbies. Alleen de markt he.. en twee woningen in te ruilen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

B2 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:29:
[...]

KNIP

Is het misschien handiger hier een los topic voor te maken?
Ja, lijkt me handig als je de stap gaat maken.

En 2 huizen.. niet moeilijk, maar dan wel een realistische vraagprijs. Ik zie hier soms wel eens dingen staan waarbij ik dan denk. Jij wilt gewoon niet weg :+

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zonnekorting
Het variabele contract met kortingsgarantie bij Greenchoice houdt in dat u een gegarandeerde korting ontvangt van 0,25 eurocent per kWh stroom en/of m3 gas ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Omdat u met uw zonnepanelen een extra bijdrage aan een duurzamer milieu levert, verdubbelen wij uw korting voor stroom naar 0,50 eurocent per kWh.

Lekkere korting als je 0 verbruik hebt :?

Greenchoice moet me 66,- betalen voor afgelopen jaar (totaal +230kWh) *O*

Doel bereikt!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:44:
Zonnekorting
Het variabele contract met kortingsgarantie bij Greenchoice houdt in dat u een gegarandeerde korting ontvangt van 0,25 eurocent per kWh stroom en/of m3 gas ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Omdat u met uw zonnepanelen een extra bijdrage aan een duurzamer milieu levert, verdubbelen wij uw korting voor stroom naar 0,50 eurocent per kWh.

Lekkere korting als je 0 verbruik hebt :?

Greenchoice moet me 66,- betalen voor afgelopen jaar (totaal +230kWh) *O*

Doel bereikt!
Kijg je €0,29 per kWh vergoed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Nee 0,23

Hoog tarief (piek) 66.110 65.845 -265 kWh 0,07502 0,23049 €-61,08

Laag tarief (dal) 71.174 71.669 495 kWh 0,05501 0,20640 €102,17

Vastrecht levering 366 dagen 0,05479 0,06609 €24,19

Netbeheerkosten 366 dagen nvt 0,69139 €253,05

Korting milieubelasting 366 dagen nvt -1,05199 € -385,03

Totaal stroom (incl. BTW: - € 11,39) - € 66,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Rol-Co schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:20:
Nee 0,23

Hoog tarief (piek) 66.110 65.845 -265 kWh 0,07502 0,23049 €-61,08

Laag tarief (dal) 71.174 71.669 495 kWh 0,05501 0,20640 €102,17

Vastrecht levering 366 dagen 0,05479 0,06609 €24,19

Netbeheerkosten 366 dagen nvt 0,69139 €253,05

Korting milieubelasting 366 dagen nvt -1,05199 € -385,03

Totaal stroom (incl. BTW: - € 11,39) - € 66,70
De korting milieubelasting geldt voor een gedeelte elektra én een gedeelte gas.

Je zou dus eigenlijk maar een gedeelte van dit bedrag moeten gebruiken voor je elektra-kosten.

Onder de streep (gas+elektra) is dit natuurlijk lood om oud ijzer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja klopt natuurlijk al zetten ze het letterlijk zo neer als ik gekopieerd heb.

Onderaan de streep moeten ze het 13 voudige terug betalen :) en dan had ik de maandbedragen al aangepast het laatste half jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

B2 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:29:
[...]Dat is inderdaad een goeie. Zelf zou ik het liefste een joekel van een kelder willen <knip> maar ik weet nog niet hoe duur dit is.
Wij hebben vorig jaar bij de renovatie van ons huis uit 1927 onderzocht of we het konden laten onderkelderen. De kosten waren 1300 tot 1700 euro per m3 gewonnen ruimte. Misschien wel de duurste kubieke meters die je in de bouw tegenkomt. Dat hebben we maar niet gedaan.

In nieuwbouw kan het goedkoper. Je laat een waterdichte prefab betonnen bak in een kuil takelen, bouwt je huis er bovenop zodat het zaakje niet omhoog drijft op het grondwater, en klaar is kees. Punt van aandacht: Die bak zal altijd de temperatuur van het grondwater aannemen, dus als je er verwarmt krijg je condens.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
art schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 12:28:
[...]
In nieuwbouw kan het goedkoper. Je laat een waterdichte prefab betonnen bak in een kuil takelen, bouwt je huis er bovenop zodat het zaakje niet omhoog drijft op het grondwater, en klaar is kees. Punt van aandacht: Die bak zal altijd de temperatuur van het grondwater aannemen, dus als je er verwarmt krijg je condens.
Nieuwbouw zal zo rond de € 400 de vierkante meter liggen denk ik. Prefab kan trouwens achteraf ook geplaatst worden, alleen zit je dan al snel rond de € 1000,-/m2.
Zie dit wat oudere artikel: http://www.trouw.nl/tr/nl...er-of-nieuw-kantoor.dhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Morgenavond vijf minuten inspraak bij de gemeenteraadsvergadering in Hilversum, over de welstandsnota. Dit is nog weer wat anders dan het beschermd stadsgezicht, en zo mogelijk nog destructiever voor een duurzame toekomst van Hilversum, omdat het de hele stad treft.

Zojuist mijn 'speech'(je) in mijn lunchpauze even geoefend in het lege auditorium op mijn werk. Zelfs voor een lege grote zaal nog best spannend, maar na drie keer ging het wel beter. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Veel succes gewenst!

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Sterkte !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
@BarryH @_JGC_ @Gast1981

Nog bedankt voor jullie reacties mbt vervanging van kozijnen/glas. :)

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:34
JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:12:
Ik zie het heel dichtbij me... mensen hebben een eigen auto maar lenen voor lange ritten de leaseauto van pa/schoonpa "omdat die toch gratis rijdt en de benzine zo duur is". Andere kennis werkt voor ProRail en heeft dus een 1ste klas NS-jaarkaart - maar leent om de haverklap de leaseauto van pa "omdat dat toch gratis is". En inderdaad precies wat je zegt, iets bestellen op internet en gewoon, zonder erover na te denken, even naar Den Haag heen en weer kachelen om het bestelde op te halen, want dan hebben we het vandaag maar.
Jeroen,

Tijden veranderen en werkgevers zitten ook niet stil.
Lease contracten worden steeds meer aangepast.
Verbruik je meer brandstof als een bepaald percentage boven de fabrieksnorm ? Bijdokken dus.
(ook al lukt het niemand om daar onder te blijven).
Meer prive kilometers als is "afgesproken" ? Alweer bijdokken dus.

Ik zit echt niet voor mijn lol gemiddeld 2 uur per dag in die lease auto.
Verhuizen dan misschien zul je zeggen ? Geen optie met allerlei klanten waar je langs moet.
Gelukkig voor mijn echtgenote wonen we 5 minuten fietsen van haar werk.
Daar hebben we ons huis ook op uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:25:
Morgenavond vijf minuten inspraak bij de gemeenteraadsvergadering in Hilversum, over de welstandsnota. Dit is nog weer wat anders dan het beschermd stadsgezicht, en zo mogelijk nog destructiever voor een duurzame toekomst van Hilversum, omdat het de hele stad treft.

Zojuist mijn 'speech'(je) in mijn lunchpauze even geoefend in het lege auditorium op mijn werk. Zelfs voor een lege grote zaal nog best spannend, maar na drie keer ging het wel beter. Ik ben benieuwd.
Ik ken het gevoel, ik heb voor kleine tot zeer grote groepen gestaan, het enige wat helpt is ken je stof en heb alleen keynotes bij je.
Na een keer of 5 maakt het niet meer uit groot/klein (groep), hoog/laag ("rangorde" werk).

En........... less is more ......................... stick to your point

Succes d:)b

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:42
Net het zgn energie-akkoord heel snel doorgelezen.
Huiveringwekkend voor pietje particulier.
Die vind het moeilijk, die gaat ontzorgd worden, die gaat "krijgen".
Wie dit gelooft is een ware gelovige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Geld maakt corrupt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dat komt omdat geld macht is, en macht corrumpeert - altijd. Een ander probleem van geld ontstond toen mensen ontdekten dat het niet alleen een middel is, maar ook een doel kan zijn (wat toch ook weer met macht te maken heeft). Ik heb een hekel aan geld, of in ieder geval aan geld zoals we het als maatschappij nu misbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Zie ook dit relatief nieuwe boek over 'geld', klinkt goed en is evt gratis te downloaden:

http://sacred-economics.com/

It traces the history of money from ancient gift economies to modern capitalism, revealing how the money system has contributed to alienation, competition, and scarcity, destroyed community, and necessitated endless growth.

Today, these trends have reached their extreme - but in the wake of their collapse, we may find great opportunity to transition to a more connected, ecological, and sustainable way of being.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-09 17:51

JAN-B

525 Wp op mijn dak

nog geen reactie gezien hier: Za 24 aug in het NOS journaal van 8 uur: een item over het opslaan van met name zonne- en windstroom; best interessant.
de ontwikkelingen gaan best snel, heb ik begrepen.
Pagina: 1 ... 139 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.