De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 138 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.163 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

De wereld draait niet om mensen, het draait om de hele inhoud ervan.
Duurzaamheid geldt zeker voor kinderen, laat daar geen misverstand over bestaan. Als we het op de goede manier zouden aanpakken zijn dit straksde meest duurzame wezens op deze planeet.

De holle frasen verdwijnen vanzelf als je de mens ziet als onderdeel van het geheel (onze aardkloot dus) en niet als waar het allemaal om draait..

Het feit dat de evolutie ons hersenen heeft gegeven is meer het opleggen van verantwoordelijkheid dan het nemen van "wat er te nemen valt".

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

van dalen :
In de bredere betekenis staat duurzaamheid voor een overkoepelend concept waarin economische, sociale, institutionele en milieuaspecten allen bijdragen tot het behoud van de (menselijke) maatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Da's dan fijn voor van Dalen. Mijn duurzaamheid is waarschijnlijk wat meer "gebalanceerd".

YouTube: Everybody's Free To Wear SUNSCREEN! (ORIGINAL) + English Subtitles

....en dan heb ik ook nog wat coupletten >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
Eens met je dat van Dalen de waarheid niet in pacht heeft.
Je link van you niet bekeken, maar duurzaam koppelen aan (menselijke) maatschappij is toch echt uit een vorig tijdperk.
Zo in de categorie van net zo ondoordacht als van zonder bijen geen mensen meer.
Komt vast door de honing van die beestjes, want als bijenbezitter kan ik gruwen om zulke domme uitspraken.
Duurzaam is voor mij niets anders dan pogen de beste voorwaarden te scheppen voor de toekomst voor alles wat we kennen als onze ruimte.
En gelukkig denken er zo veel meer mensen over. Bv over wat hier werd aangehaald over zaden.
De bewaring van alle (oude) rassen heeft een soort perfecte centrale opslag gekregen.
Dit los van smaak, mode, markt of technieken en geschikt.
Dit omdat we nooit weten wat er geschikt zal zijn in de toekomst.
Dus bewaren en voldoende is uiterst belangrijk.
Sluit ook aan bij de overbevolking om voeding.
Totale nonsens. Puur een kwestie van keuze en logistiek.
Deze aarde heeft de bronnen en de mensen hebben nu al de technieken om een veelvoud van de huidige wereldbevolking te kunnen voorzien. Zelfs duurzaam.
En natuurlijk kan dat nooit op de oude voet en dat is ook de basis van de natuur zoals darwin dat ooit als geen ander inzag.
Hij had ook bijen en genoot ervan en anderen zagen het beter met die beestjes.
Gelukkig behoort de mens tot de soorten die veel massa hebben om hun eigen domheid te kunnen overleven.
Dus kinderen voortbrengen is zeer duurzaam. Die vragen, en kinderen vertegenwoordigen ons geweten.
Komen er vanzelf antwoorden en maatregelen.
Een mens kan heel wat denken om hersens die blijkbaar als enige soort kan denken, maar de evolutie is ook zijn grondwet waar die niet aan kan ontsnappen.
Tenzij we collectieve zelfmoord willen plegen. Ook die technieken hebben we in huis en de wapens ook.
Survival of the fittest kent vele vreemde volgelingen.

Misschien is het nog waar of weer waar: het idee dat duurzaam leven duur is of er 1 is van vol chagrijn en onthouding.
Misschien is het waar dat er hier wat bovenmatige verwenden zijn, die anders zijn gaan denken.
Maar afzetten tegen die anderen?
Dan ben ik al snel de advocaat van de duivel. Leren is ok, schuldig verklaren fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

izdp schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 02:44:
...
Sluit ook aan bij de overbevolking om voeding.
Totale nonsens. Puur een kwestie van keuze en logistiek.
Deze aarde heeft de bronnen en de mensen hebben nu al de technieken om een veelvoud van de huidige wereldbevolking te kunnen voorzien. Zelfs duurzaam....
Heb je hier ook bronnen van? Klinkt interessant daar deze stelling indruist tegen behoorlijk wat zaken ik logisch vind.

Ongeremde groei in een beperkte omgeving is altijd eindig. Wanneer het einde van de groei relatief "plotseling" gebeurd, doet het zeer. De J curve die eerder langskwam in het topic is het meest dramatische geval van een noodstop (vaak door een rampzalig incident). Zie je ook bij konijnen en ander "volk" dat zich snel kan voortplanten.

Er is bevolkingsgroei en per hoofd van de bevolking wordt steeds meer energie verbruikt. Dit groeipad is niet oneindig vol te houden. Een leefwijze die niet is vol te houden is niet duurzaam. Al zullen we gaan zien dat er in de toekomst (nog meer) op een ongewenste Darwinistische manier de huidige manier van leven zal worden verlengd ten kosten van mede-mensen in andere landen en het accepteren van (veel) meer milieuschade.

Eigenlijk is het onterecht dat ik Darwin noem om een "pakken wat je pakken kan" levensstijl te benoemen. Het blijkt namelijk dat "survival of the fittest" vaak zo (verkeerd) wordt vertaald. De "sterkste" is niet altijd diegene met de grootste bek of spiermassa, maar diegene die zich het beste aanpast aan de veranderende omgeving. "Pakken wat je pakken kan" is 1 van de strategieën die je als soort kunt volgen. Toch blijken flexibiliteit en altruïsme vaak meer succesvol om de gevolgen van een "plotseling" veranderende omgeving "op te vangen".

Dat het produceren van zoveel mogelijk nakomelingen die de geslachtsrijpe leeftijd bereiken "de" maatstaf is om de soort (eigenlijk het DNA van de soort) in stand te houden, kan duurzaam genoemd worden.

Toch lijkt het me verstandiger dat we ons grote brein wat meer gingen gebruiken en op basis van bewijs en feiten beslissingen zouden nemen en niet op basis van "gevoelens" en fantasieën.

De aarde draait ondertussen gewoon door zoals ze al 4.5 miljard jaren doet...compleet onverschillig ten aanzien van al het leven dat op haar aanwezig is.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:11
Woningbouwverenigingen, installatiebedrijven en duurzaamheid...

Gisteren bij schoonfamilie in een huurhuis even naar de CV ketel gekeken. Bedoeling was om hun Vaillant HRSolide VHR 18-22C te voorzien van een modulerende klokthermostaat. Er zat nog een ouderwetse Honeywell kwikthermostaat op.
Handleiding gedownload van de betreffende ketel, zou OpenTherm moeten kunnen, dus ik de oude kwikthermostaat van de muur schroeven, nieuwe aansluiten, naar de ketel, kap eraf, klem A+B zoeken: bestaat niet. Komt schoonfamilie aan met een oud vergeeld boekje dat door moet gaan voor een installatiehandleiding: jawel, Vaillant heeft meerdere versies van die ketel en pas later is er ook OpenTherm aan de branderautomaat toegevoegd :|

Vervolgens kijk ik naar de ketel zelf: gat in de rookgasafvoer. Volgens de handleiding moest je die maken om metingen te kunnen doen en zitten er 2 rubber dopjes bij de ketel, maar al wat er in dat gat zat, het was geen rubber dopje. Schoonfamilie heeft zowel aan Breman (eerste onderhoudsbedrijf) als Essent (huidige onderhoudsbedrijf) destijds gevraagd of dat geen kwaad kon, en volgens de betreffende onderhoudsmonteurs was het geen probleem om giftige gassen in een ongeventileerde ruimte los te laten.

Heb ondertussen een stuk tape over het gat geplakt, de max aanvoer van 90 naar 80 gezet, tapcomfort uitgezet (wat betekent dat ketel op 32 wordt gehouden ipv 35 graden) en binnenkort maar eens gaan marktplaatsen voor een Chronoterm IV aan/uit. Verder de winter maar even afwachten om te kijken of de temperatuur nog wat omlaag kan (vast wel, hier staat ie ook op 70 met te weinig radiatorvermogen).

Dat woningbouwverenigingen overal op bezuinigen was al bekend, maar dat opgeleide onderhoudsmonteurs levensgevaarlijke situaties achterlaten bij klanten en ze dan ook nog gerust stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

_JGC_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 10:29:
Woningbouwverenigingen, installatiebedrijven en duurzaamheid...

Gisteren bij schoonfamilie in een huurhuis even naar de CV ketel gekeken. Bedoeling was om hun Vaillant HRSolide VHR 18-22C te voorzien van een modulerende klokthermostaat. Er zat nog een ouderwetse Honeywell kwikthermostaat op.
Handleiding gedownload van de betreffende ketel, zou OpenTherm moeten kunnen, dus ik de oude kwikthermostaat van de muur schroeven, nieuwe aansluiten, naar de ketel, kap eraf, klem A+B zoeken: bestaat niet. Komt schoonfamilie aan met een oud vergeeld boekje dat door moet gaan voor een installatiehandleiding: jawel, Vaillant heeft meerdere versies van die ketel en pas later is er ook OpenTherm aan de branderautomaat toegevoegd :|

Vervolgens kijk ik naar de ketel zelf: gat in de rookgasafvoer. Volgens de handleiding moest je die maken om metingen te kunnen doen en zitten er 2 rubber dopjes bij de ketel, maar al wat er in dat gat zat, het was geen rubber dopje. Schoonfamilie heeft zowel aan Breman (eerste onderhoudsbedrijf) als Essent (huidige onderhoudsbedrijf) destijds gevraagd of dat geen kwaad kon, en volgens de betreffende onderhoudsmonteurs was het geen probleem om giftige gassen in een ongeventileerde ruimte los te laten.

Heb ondertussen een stuk tape over het gat geplakt, de max aanvoer van 90 naar 80 gezet, tapcomfort uitgezet (wat betekent dat ketel op 32 wordt gehouden ipv 35 graden) en binnenkort maar eens gaan marktplaatsen voor een Chronoterm IV aan/uit. Verder de winter maar even afwachten om te kijken of de temperatuur nog wat omlaag kan (vast wel, hier staat ie ook op 70 met te weinig radiatorvermogen).

Dat woningbouwverenigingen overal op bezuinigen was al bekend, maar dat opgeleide onderhoudsmonteurs levensgevaarlijke situaties achterlaten bij klanten en ze dan ook nog gerust stellen...
Had je al een thermostaat gekocht dan? Een OpenTerm kan toch ook vaak als aan/uit worden aangesloten?

Lekker handig dan...gewoon netjes gaatjes maken waar CO, CO2, NOx uitkomt..nee heel gezond. 8)7

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Die thermostaat heeft hier 2,5 jaar gehangen voordat ie vervangen werd door een Remeha iSense. Had ik nog in de la liggen, en toen ik laatst zag dat ze nog zo'n overschilderd Honeywell kwikding hadden hangen vond ik dat het tijd was voor iets nieuwers. Ketel even in google gegooid, handleiding gevonden en dat ding zou OpenTherm kunnen... mooi niet dus.

Schoonfamilie gaat vandaag boos woningbouw opbellen over het feit dat er een gat in die pijp zit. Ductape is niet eeuwig, ze zorgen maar dat dat beter gefixt wordt. Ze hebben ook het idee dat ze maar afgescheept worden als er iets met dat ding aan de hand is, maar voor zover ik heb gezien hebben ze alleen nog maar 2 nieuwe pakkingen en 2 nieuwe 3-wegkleppen gekregen. Klinkt als heel erg regulier onderhoud bij ketels die langer dan een paar jaar hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op maandag 19 augustus 2013 @ 11:29:
Die thermostaat heeft hier 2,5 jaar gehangen voordat ie vervangen werd door een Remeha iSense. Had ik nog in de la liggen, en toen ik laatst zag dat ze nog zo'n overschilderd Honeywell kwikding hadden hangen vond ik dat het tijd was voor iets nieuwers. Ketel even in google gegooid, handleiding gevonden en dat ding zou OpenTherm kunnen... mooi niet dus.

Schoonfamilie gaat vandaag boos woningbouw opbellen over het feit dat er een gat in die pijp zit. Ductape is niet eeuwig, ze zorgen maar dat dat beter gefixt wordt. Ze hebben ook het idee dat ze maar afgescheept worden als er iets met dat ding aan de hand is, maar voor zover ik heb gezien hebben ze alleen nog maar 2 nieuwe pakkingen en 2 nieuwe 3-wegkleppen gekregen. Klinkt als heel erg regulier onderhoud bij ketels die langer dan een paar jaar hangen.
Hier hangt sinds 2006 een Nefit thermostaat voor de Ecomline. Duur spul en niet echt gebruikersvriendelijk. Helaas heb ik de Gronotherm III in het oude huis achtergelaten. Die missen we wel.

De volgende ketel zal zeker GEEN Nefit meer zijn. Geen OpenTherm en da's niet handig qua besturing.
Maar ja, dat wist ik toen nog niet...

By the way, de zonneboiler van Nefit is ook geen aanrader (van 2006): nog niet een eens een temperatuur indicatie. Maar wel duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
Dag allen,

Even een vergelijkbare vraag als eerder gesteld over ramen/kozijnen/zonwering, maar iets anders nu.

- Ongeveer 7 van de 14 ramen zijn lek - waarschijnlijk 'gewoon dubbel glas' = 1996 geplaatst.
- De houten kozijnen zijn nog goed, wrs hardhout.
- We hebben last van hete dagen in de zomer. Verder geen zonwering aanwezig, afgezien van rolgordijnen aan de binnenkant (niet serieus dus).

Overweging 1: vervangen van al het glas door HR++. En aan(laten)brengen van een vorm van zonwering aan de buitenkant (screens, markiezen, knikarm,..). Is wellicht voordeliger dan de tweede optie, al is het separaat laten maken/installeren van glas in bestaande kozijnen relatief duur, heb ik me laten vertellen. Plus, alles in 1x klaar laten maken is relatief voordeliger dan losse opties op iets bestaands.

Overweging 2: laten vervangen van de kozijnen (kunststof) + glas (HR++) en direct aan laten brengen van screens (of wellicht andere zonwering). Voordeel: beste isolatie, weinig of geen onderhoud daarna. Nadeel: is wrs het duurste.

Heb trouwens nergens een U-waarde van 'lek dubbel glas' kunnen vinden, isoleert dat werkelijk veel slechter? De terugverdientijd lijkt sowieso nogal lang te zijn, orde van grootte van de verwachte levensduur van het glas - voor zover al duidelijk te bepalen ivm zonwering.

Jullie mening/ervaring? Thanks!

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:09
@zeegerd: ik heb HR++ met de dikste spouw (15mm) laten plaatsen in bestaande kozijnen. U 1,1. Moest ik wel herhaaldelijk naar vragen. Kreeg eerst alleen spouw van 12mm aangeboden (U 1,3 of 1,2)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
HR+(+) glas kost op zich geen drol, het is het werk en het risico op breuk/verkeerd meten dat het duur maakt. Ik heb hier in huis 18 ramen vervangen, deels enkelglas, deels lek dubbelglas, is overal HR+ (geen ++ vanwege te dunne spouw) ingekomen en heb er in totaal iets van 1300 euro voor neergelegd. Wel beunhazerij, maar heb je iig een idee wat zoiets kost.

Ik heb er nog altijd spijt van dat ik hier nog altijd 2 joekels van ramen heb met Glaverbel Thermopane uit 1982. Zal mijn vader eens vragen of hij zin heeft die zooi eruit te slaan en nieuwe te plaatsen, mag ie het daarna weer overschilderen :+.

Ik gok dat glas uit 1996 ook gewoon HR+(+) is geweest, in die tijd was ouderwets dubbelglas ook al niet heel erg gangbaar meer. Als die kozijnen nog fatsoenlijk zijn zou ik er gewoon nieuw glas in zetten. Mijn eigen kozijnen zijn van 1978 en hebben ook al heel wat jaren doorstaan, kan me niet voorstellen dat die van jouw nu al rot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-09 14:58

Gast1981

room with a moose!

@zeegerd: Laat anders gewoon eens een glaszetter langskomen. Hebben wij ook gedaan. Die checken direct of de bestaande kozijnen goed genoeg zijn voor HR+(+) beglazing. We zaten zelf ook te twijfelen over kunststof kozijnen met dubbelglas (nu enkel), maar zagen die hoge prijzen niet zitten. Wat bleek, in onze huidige ramen en kozijnen kan prima dubbelglas gezet worden, dus dat laten we doen.
Ter indicatie: voor 3 ruiten, achter 3 ruiten + voordeur en ruit in de hal, incl nieuwe deklatten, ong 2400 Euro all-in.

Overigens iets heel anders, nu we er toch zijn ;)
Ik zit op stadsverwarming aangesloten, waarmee onze vloerverwarming wordt voorzien van warm water. Nu heb ik de toevoer in de zomermaanden uiteraard dichtstaan, maar de pomp heb ik nog wel draaien i.v.m. tegengaan van dichtslibben etc.
Nou heb ik gezien dat er mooie pompschakelaars op de markt zijn die de pomp bijv iedere 24 uur even een korte periode laten draaien, maar ik vraag me af wat erop tegen is om niet gewoon een tijdschakelaar er tussen te zetten, voor slechts een fractie van de prijs? 24/7 de pomp laten draaien lijkt me namelijk sowieso niet echt nodig... 10 min per 24u is genoeg zomers. Any thoughts?

[ Voor 40% gewijzigd door Gast1981 op 20-08-2013 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 16:05
2400 euro voor 8 ruiten? Dat moeten dan hele flinke jongens zijn. Hier laten we de laatste 6 orginele ruiten vervangen (badkamer, keuken, slaapkamer) voor 580 euro. HR++, 5-15-4mm, wat dunnere glaslatten, geen gebeun. Alleen het aflakken gaan we zelf doen. De rest van het huis is driedubbel of redelijk recent al vervangen, ik verwacht dat we samen met de controle van de spouwisolatie dan rond zijn (voorlopig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gast1981 Dat gaat werken, er zijn meer mensen die dat (met succes) doen.
Met de zoekfunctie kom je een eind :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Bezuiniger schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 19:22:
2400 euro voor 8 ruiten? Dat moeten dan hele flinke jongens zijn. Hier laten we de laatste 6 orginele ruiten vervangen (badkamer, keuken, slaapkamer) voor 580 euro. HR++, 5-15-4mm, wat dunnere glaslatten, geen gebeun. Alleen het aflakken gaan we zelf doen. De rest van het huis is driedubbel of redelijk recent al vervangen, ik verwacht dat we samen met de controle van de spouwisolatie dan rond zijn (voorlopig).
Controle van spouwisolatie? Ga je dan gaten (laten) boren in de muur om te kijken of het oude spul nog op zijn plek zit? En als dat niet zo is, kun je er dan wel zomaar iets anders bij spuiten/gieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:33
Bah, was helemaal enthousiast over de douchebak WTW, totdat ik de prijzen zag...
Dat is toch niet interessant meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Terpen Tijn schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:46:
[...]
Controle van spouwisolatie? Ga je dan gaten (laten) boren in de muur om te kijken of het oude spul nog op zijn plek zit? En als dat niet zo is, kun je er dan wel zomaar iets anders bij spuiten/gieten?
Nou meestal heb je al wat gaten voor de ventilatie in de muur zitten, lijkt me dat de endoscoop daar ook wel erin gestoken kan worden. En het oude spul stelde zo wie zo weinig voor, bovendien was er weinig isolatie meer te zien bij het vervangen van enkele kozijnen. Als er weinig of liever niets meer zit kun je uiteraard een isolatiemateriaal als Supafil of EPS korrels laten inspuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niek_ schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 22:57:
Bah, was helemaal enthousiast over de douchebak WTW, totdat ik de prijzen zag...
Dat is toch niet interessant meer?
Die dingen moeten worden gemaakt, en de fabrikant wil ook wel een plakje brood eten.
En koper is erg duur op het moment bij dit bedrijf krijg je voor schoon koper 5eu per kilo.
En in een vlakke plaat gouche WTW ( als voorbeeld) zit toch ietsjes meer dan alleen koper, komt bij dat de loodgieter ook brood op de plank wil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Reactie zaag van drielp.

Een zaag die juist zaagt met een trekkende beweging?
Met trekken los je het zaagsel, maar zaag je niet.
Zou ik graag de documentatie van die zaag willen lezen, want zo'n zaag ben ik nog nooit tegen gekomen.
Maar nooit te oud om te leren, al zou ik niet begrijpen qua arbeidsslag waar de winst zou schuilen van de zaagrichting.
En zeker ik ben ervaringsdeskundige en heb me ooit ernstig verwond met een zaag waar de beveiliging was afgebroken.
Deed snappen waarom zo gemaakt.
Het scherpe is geen pleidooi. Goede zagen zijn allemaal scherp en verschillend qua vertanding omdat houtsoorten ook verschillen.
Wilg is een easy one en zeer geschikt voor hele grove tanden. Niet echt geschikt voor coniferen bv.

Qua kettingzaag en je opmerkingen heb je helemaal gelijk.
Die kan je pas gebruiken als je echt goed stabiel stabiel staat.
Want gouden regel: altijd zorgen voor 3 van de 4 kontakten.
Die 4 zijn handen en voeten.
Want zeker waar, kettingzagen zijn in een boom nog veel gevaarlijker dan op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
izdp schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:31:
Reactie zaag van drielp.

Een zaag die juist zaagt met een trekkende beweging?
Met trekken los je het zaagsel, maar zaag je niet.
Japanse zagen (zoals Silky snoeizagen) werken wel met een trekkende beweging.
En dan ook nog snel en precies.
Zie YouTube: Japanse zaag silky en http://www.meubelrestaura..._Silky_japanse_zagen.html.
Voor hoge takken in de bomen is een stokzaag makkelijk http://www.silky-europe.c...ky-handzagen/1/KSI017839N

Je bent nooit te oud om te leren inderdaad. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Hele mooie uitleg op dat filmpje en ja leuk om te leren.
Heb je gezocht of kende je het al?
Heb jer 1?

Maar rendement en qua arbeidsslag betwijfel ik nog voor in een boom.
Zeker omdat het dan hebben over vers hout en veel sappen/hars.
Natuurlijk ben ik nieuwsgierig genoeg om uit te proberen.
Stokzaag is eigenlijk vooral geknoei om ontbreken van de hoogte waar je kunt zagen.
Ik heb die dus niet. Halsstarigheid, want soms........
Maar nu en die coniferen. Japanse zaag beter?
Drielp heeft een japanse zaag in knotwilgen?

Uitproberen qua 1 zou ik graag doen. Maak graag arbeid makkelijker.
Maar denk toch echt dat drielp een gevaarlijke zaag in de knotwilgen hanteert en geen japanse zaag heeft.

Edit: zou toch leuk zijn voor metaal op zijn japans.
Zie ontzettend vaak dat mensen die zaagbladen op die wijze erin zetten.
Zouden ze met de japanse bladen het dan het dan weer goed verkeerd doen?

Lees net drielp zijn reactie nog eens door en moet mezelf corrigeren.
Al zou ik zelf liever toch die beveiliging zien zoals bij de normale boomzagen> Voor en achter.
Mijn trauma letterlijk.
Maar het zagen met dat ding maakt me erg nieuwsgierig.
Zijn er testen mee gedaan en bevindingen ergens te lezen?

[ Voor 26% gewijzigd door izdp op 21-08-2013 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik krijg gelijk weer zin om te zagen, want ja die herrie van de kettingzaag doet me gewoon zagen als bv ik de geiten wat te knabbelen wil geven.
Om het echie en knotten van echte wilgen met fatsoenlijk opschot dan toch alleen de kettingzaag.
Maar het zijn en blijven dan toch wel een soort de gevaarlijkste bomen, ondanks de geringe hoogte.
Om de ruimte en het verwrongen staan op de knot.
Ik heb ze hier staan met opschot van meer dan 15 meter op prachtige gescheurde bomen en je blijft je verbazen hoe dat vermolmde brok stam dat draagt in weer en veel wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Quote cheese_man:

Heb je hier ook bronnen van? Klinkt interessant daar deze stelling indruist tegen behoorlijk wat zaken ik logisch vind.
einde quote.

Nee, die heb ik niet opgeslagen en als je zoekt kom je vooral uit bij naar volk. Naar, om hun ontkenning van het vraagstuk.
Want natuurlijk kan het niet zonder verandering. Meest simpele is al de som van wat wij, westersen, nu eten qua vlees en dat maal de wereldbevolking.

Kan je veel antwoord geven, maar interessanter vind ik jouw logische te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vermoed dat izdp soms slecht kan slapen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 21-08-2013 10:32 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bezuiniger schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:15:
[...]

Nou meestal heb je al wat gaten voor de ventilatie in de muur zitten, lijkt me dat de endoscoop daar ook wel erin gestoken kan worden. En het oude spul stelde zo wie zo weinig voor, bovendien was er weinig isolatie meer te zien bij het vervangen van enkele kozijnen. Als er weinig of liever niets meer zit kun je uiteraard een isolatiemateriaal als Supafil of EPS korrels laten inspuiten.
Hm ok, maar kan je dan geen vocht-problemen krijgen? Om een of andere redenen worft het afgeraden om bestaande spouwmuur-isolatie 'aan te vullen'.

In het algemeen heb ik de indruk dat sommige duurzame projecten vervelende bijwerkingen kunnen hebben. Dingen als vocht bij spouwmuurisolatie dus, maar ook legionella bij het isoleren van tapwater leidingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Vocht bij spouwmuurisolatie krijg je in principe alleen als je het verkeerde materiaal gebruikt (glaswol bij een muur die kletsnat wordt), of als je te weinig ventileert (maar dan komt je vocht niet vanbuiten, maar vanbinnen).

Verder is er over legionella nogal wat discussie geweest in de diverse topics. Je zou je tapwaterleidingen niet mogen isoleren omdat het dan te lang warm blijft na opwarming. Je zou je keteltemperatuur niet te laag mogen zetten omdat legionella anders niet dood gaat. Wat echter vergeten wordt is die tuinslang die in de zon ligt te bakken, dat stukje doucheslang waar over het algemeen nooit warmer dan 38 graden doorheen stroomt en die waterleiding met stilstaand water die in de zomer door de omgeving wordt opgewarmd naar temperaturen tussen 20 en 30 graden.
Ik heb hier in de berging mijn waterleidingen geisoleerd met buisisolatie, verder zit er tussen de muur en de waterleiding nog doormidden gesneden platen PIR-schuim. Nee, volgens KIWA mag dat niet, maar als ik het niet doe vriezen in de winter de leidingen van de muur af als ik 2 dagen niet thuis ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
izdp schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 00:53:
weer goed verkeerd doen?

Lees net drielp zijn reactie nog eens door en moet mezelf corrigeren.
Al zou ik zelf liever toch die beveiliging zien zoals bij de normale boomzagen> Voor en achter.
Mijn trauma letterlijk.
Maar het zagen met dat ding maakt me erg nieuwsgierig.
Zijn er testen mee gedaan en bevindingen ergens te lezen?
We hebben ze voldoende getest op wilg, es, meidoorn en eik. gewoonweg super. Filmpje....

YouTube: Silky Saws — ZUBAT 330 — Big Bear Tools

YouTube: Why buy Silky Saws

[ Voor 6% gewijzigd door drielp op 21-08-2013 11:53 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even gegoogeld: 800 gevallen per jaar met salmonella Legionella vergiftiging, waarvan enkele tientallen overlijden.

Maar met een paar voorzorgen is er mi niets aan de hand.
Gewoon niet aan tuinslangen drinken (kinderen, badje). Leidingen na vakantie doorspoelen/heet water laten lopen voor een tijdje. Volgens mij valt het dan wel mee.

Onze leidingen naar de stal zijn ook geïsoleerd en worden alleen in de zomer gebruikt. Niet gebruiken voor consumptie, tenminste totdat je vaak genoeg hebt afgetapt.

Voor het poetsen van je panelen is er niets aan de hand. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-08-2013 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
izdp schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 00:53:
Hele mooie uitleg op dat filmpje en ja leuk om te leren.
Heb je gezocht of kende je het al?
Heb jer 1?
Zo`n stokzaag heb ik jaren geleden af en toe geleend van een buurman die in de groenvoorziening werkte.
Dit jaar was ik op vakantie in Japan, maar daar kennen ze natuurlijk geen "Japanse" zagen, alleen zagen ;) .
Ik ben ook een paar Japanse bouwmarkten ingeweest, de handzaag zoals we die hier kennen van de bouw is daar onbekend.
Ik heb die stokzaag van de link, een inklapbaar snoeizaagje en een fijn zaagje voor meubelmaken gekocht op die vakantie.
De Silky stokzaag was de helft goedkoper als in NL, uittrekbaar tot 4,90m
Het zaagblad (totale lengte 65cm) kon in de rugtas in de ruimbagage en de stok van 2m mocht ook gratis mee, altijd leuk met een stok van 2m (in bubbeltjesfolie) bij de incheckbalie staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

bluemoon23 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:58:
[...]

Zo`n stokzaag heb ik jaren geleden af en toe geleend van een buurman die in de groenvoorziening werkte.
Dit jaar was ik op vakantie in Japan, maar daar kennen ze natuurlijk geen "Japanse" zagen, alleen zagen ;) .
Ik ben ook een paar Japanse bouwmarkten ingeweest, de handzaag zoals we die hier kennen van de bouw is daar onbekend.
Ik heb die stokzaag van de link, een inklapbaar snoeizaagje en een fijn zaagje voor meubelmaken gekocht op die vakantie.
De Silky stokzaag was de helft goedkoper als in NL, uittrekbaar tot 4,90m
Het zaagblad (totale lengte 65cm) kon in de rugtas in de ruimbagage en de stok van 2m mocht ook gratis mee, altijd leuk met een stok van 2m (in bubbeltjesfolie) bij de incheckbalie staan.
Mag een zaag zomaar het vliegtuig in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Zeer gedetailleerde analyse van electiciteitproductie in Duitsland dit jaar t/m juli. In Juli 5.1 TWh aan zonneenergie.
Detail: over de dag heen blijft de productie van kernenergie en bruinkoolenergie het meest constant. Met de steenkoolenergie wordt de dag/nacht en zon/bewolkt fluctuatie opgevangen. Ik dacht dat de concensus was dat dat soort centrales daar niet zo geschikt voor zijn?

Van /..

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
het kan ook anders..

YouTube: Shotgun Tree Trimming 101

of

YouTube: RC Helicopter Fail
;)

[ Voor 27% gewijzigd door drielp op 21-08-2013 12:08 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
@Schinnen-groen, Niet in de handbagage natuurlijk, maar in de ruimbagage deed Emirates daar niet moeilijk over (niets over gehoord tenminste).
Ik kreeg wel een vraag over de (ingepakte) telescopische stok toen ik bij de incheckbalie stond, deze werd even apart meegenomen en door de scanner gehaald, daarna kwam hij keurig weer terug met een Fragile labeltje erop :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik wil eens zien hoe hij zijn neusharen verwijderd. man, man, man, wat een land.

Dat tweede filmpje is wél leuk :+

[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 21-08-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zo, er is weer duurzaam gekookt vandaag.

14 porties spaghettisaus en alles op zonne-energie gereed gemaakt.. De 3 ons gehakt (dat is ruim voldoende) uit de ecologische veeteelt en de groente uit ecologische landbouw.
De kruiden voornamelijk uit eigen tuin.

Alleen de spaghetti is van de Lidl....

Dat is met zijn tweetjes 7 keer een warme maaltijd. Voor de prijs hoef je het niet te laten. Ook bij ecologische massaproductie daalt de prijs.

De diepvries haalt zijn energie uit de zon, dus invriezen kost niks.
De spaghetti wordt met heet water via de zonneboiler opgezet en verder straks met PV-opbrengst gaar gekookt.

Wat kan het leven simpel zijn >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 12:03:
Zeer gedetailleerde analyse van electiciteitproductie in Duitsland dit jaar t/m juli. In Juli 5.1 TWh aan zonneenergie.
Detail: over de dag heen blijft de productie van kernenergie en bruinkoolenergie het meest constant. Met de steenkoolenergie wordt de dag/nacht en zon/bewolkt fluctuatie opgevangen. Ik dacht dat de concensus was dat dat soort centrales daar niet zo geschikt voor zijn?

Van /..
Indrukwekkend gedetailleerd! Maar het Fraunhofer instituut is ook niet het eerste de beste.

Zou (je opmerking) dit te maken en hebben met de netto kosten? Wel vreemd want ik had het idee dat een gascentrale sneller kan reageren dan een kolencentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

M'n visu op de Gira Homeserver wordt ook steeds leuker :)...
Kan het niet laten even een picje te posten :)..

Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/dynjqohtf/foto.jpg

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Schinnen-groen schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:49:
[...]

Indrukwekkend gedetailleerd! Maar het Fraunhofer instituut is ook niet het eerste de beste.

Zou (je opmerking) dit te maken en hebben met de netto kosten? Wel vreemd want ik had het idee dat een gascentrale sneller kan reageren dan een kolencentrale.
Het grid stabiel houden wordt door een hele pyramide van soorten opwek verzorgd, van active frequency control reserve tot cold-startup reserve en niet alle reserve hoeft snel te kunnen reageren. Ook kolen kunnen dan een rol spelen, zeker wanneer CO2 lasten erg laag zijn en de gasprijs hoog (door de hoge olieprijs) dat wordt bepaald door de merit orde, die vooral op kosten is gebaseerd en niet op zaken als wenselijkheid. Gas wordt op dit moment alleen als 'laatste redmiddel' gebruikt maar dat was ook het geval geweest wanneer er geen zon/wind in de mix zou zitten, de kosten zijn de hoofdzaak.

Dat kolen überhaupt als operating reserve gebruikt kan worden is ook te danken aan de steeds betere voorspellingen van zon- en windaanbod waardoor de variabiliteit van zon en wind goed voorspelbaar is en de betrouwbaarheid van zon en wind hoog is.

Trouwens, door nieuwe staallegeringen kunnen de nieuwste kolencentrales zich bijna gedragen als een gascentrale, elk van de twee nieuwe 1100 MW eenheden bij Keulen kan de output met 500MW per 15 minuten veranderen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

n.a.v de laatste alinea: erg indrukwekkend!

Bedankt voor de info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vroeger wel, maar moderne kolencentrales kan je prima balanceren. Gas is sowieso te duur, en wat je nu ziet is dat gascentrales zo ver out-the-money zitten, dat ze om kosten te besparen zelfs de gasnetaansluiting gewoon opzeggen voor de hele zomerperiode. Dus zelfs al is het economisch zinnig om te draaien, dan draaien ze nog niet.

Da's overigens knap klote voor de netbeheerders, want de netaansluiting is i.h.a. een behoorlijk fors bedrag.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 21-08-2013 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het reboundeffect in actie:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/993672_698198720193617_1808817028_n.jpg

Want natuurlijk hebben we een dramatisch tekort aan acceleratie en "comfort"...

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Terpen Tijn schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 11:25:
[...]
Hm ok, maar kan je dan geen vocht-problemen krijgen? Om een of andere redenen worft het afgeraden om bestaande spouwmuur-isolatie 'aan te vullen'.

In het algemeen heb ik de indruk dat sommige duurzame projecten vervelende bijwerkingen kunnen hebben. Dingen als vocht bij spouwmuurisolatie dus, maar ook legionella bij het isoleren van tapwater leidingen...
Vochtproblemen komen in het algemeen door te weinig ventilatie. Veel mensen hebben de neiging alles potdicht te houden na het isoleren om alle warmte maar lekker binnen te houden. Maar ventilatie is hier al aangepakt: de CO2 gestuurde Itho hangt er al weer even, en de ventilatieschacht is keurig schoongemaakt. Nadat ook nog de kruipruimte was aangepakt is de luchtvochtigheid erg laag geworden.

Verder kunnen vochtproblemen juist ontstaan door een slechte isolatie: als je binnenmuur relatief een lage temperatuur heeft zal over het algemeen daar de condensatie als eerste toe gaan slaan. Vorig jaar heb ik al wat rondgelopen met een IR thermometer, en er zijn grote delen (met name de voorgevel) waar ik de isolatie absoluut niet meer vertrouw.

Maar qua vocht zie ik dus geen problemen. Wel in je tweede deel: aanvullen kan prima, bijv. als je Supafil na 20 jaar bovenin de spouw wat ingezakt is dan kun je dat prima laten aanvullen. Maar twee verschillende soorten isolatie: daar heb ik een hard hoofd in. Dus vandaar de inspectie: eerst kijken, dan pas beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

JeroenH schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 18:00:
Het reboundeffect in actie:

[afbeelding]

Want natuurlijk hebben we een dramatisch tekort aan acceleratie en "comfort"...
Jou reacties de laatste tijd over auto's beginnen aardig te lijken op een roker die net gestopt is en begint te kuchen als er iemand een peuk op steekt.
Ik denk dat de meeste hier nu wel weten hoe je er over denkt, dat hoeft niet elke post terug te komen als je het niet erg vind. :O

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Toch heeft ie gelijk. We krijgen allerlei lage bijtelling auto's, superzuinige motoren, etc, maar we stoppen het vervolgens in een auto van 1300kg. Allemaal vanwege het comfort en fatsoenlijk van z'n plek moeten komen.

Als je een Golf MK2 zou stroomlijnen en vervolgens zou voorzien van een moderne Bluemotion motor en aandrijflijn zou je een auto overhouden die en heel hard kan en heel weinig verbruikt. Probleem is alleen dat er totaal geen bescherming en totaal geen comfort bestaat in zo'n bak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Ik denk dat de interesses van mensen te veel variëren en dat het negeren van dergelijke posts een beter idee is :) Voor je het weet lopen de emoties hoog op ;) Eerlijk gezegd vind ik de stukken van JeroenH veel interessanter dan de van het dak vallende bouwvakkers en gerepost van foto's van daken die mijn niks interesseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Bezuiniger schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:35:
Maar qua vocht zie ik dus geen problemen. Wel in je tweede deel: aanvullen kan prima, bijv. als je Supafil na 20 jaar bovenin de spouw wat ingezakt is dan kun je dat prima laten aanvullen. Maar twee verschillende soorten isolatie: daar heb ik een hard hoofd in. Dus vandaar de inspectie: eerst kijken, dan pas beslissen.
Maar dan dient die inspectie dus slechts om te verifieren dat er _niks_ in de spouw zit? Want als het een kwestie van wegzakken is, dan zeg je dus dat je dat toch niet kan aanvullen?

Ik weet bijvoorbeeld dat hier spouwmuurisolatie origineel in de muren zit; ik meende dus dat je daar dus niks meer aan kan doen (behalve voorzetwanden o.i.d.). Of heb ik dat dan niet goed begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Rol-Co schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:41:
Jou reacties de laatste tijd over auto's beginnen aardig te lijken op een roker die net gestopt is en begint te kuchen als er iemand een peuk op steekt.
Ik denk dat de meeste hier nu wel weten hoe je er over denkt, dat hoeft niet elke post terug te komen als je het niet erg vind. :O
Vind er van wat je wil, ik struikelde over deze grafiek en omdat het raakt aan energie/duurzaamheid lijkt het me 100% van toepassing voor dit topic. Indien niet, zal een mod me er wel op wijzen, denk ik...

Hoe raarder mensen gaan kronkelen bij de boodschap dat auto's en duurzaamheid eigenlijk niet verenigbaar zijn, hoe meer ik er van overtuigd raak dat er iets zit - en hoe meer ik blijf prikken. Ongemakkelijke waarheden kriebelen bij niemand lekker. Maar met lekker kriebelen komen we er niet, ben ik bang...

-edit-

Nou vooruit dan, olie (ha ha) op een ander vuurtje: wetenschappers nu 95% zeker dat menselijk handelen klimaatverandering veroorzaakt. Of bij voorbaat verdacht omdat het bij het IPCC vandaan komt?

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 21-08-2013 23:29 ]

• nielsdc
  • Laatst online: 19-07 18:49
_JGC_ schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:23:
Toch heeft ie gelijk. We krijgen allerlei lage bijtelling auto's, superzuinige motoren, etc, maar we stoppen het vervolgens in een auto van 1300kg. Allemaal vanwege het comfort en fatsoenlijk van z'n plek moeten komen.

Als je een Golf MK2 zou stroomlijnen en vervolgens zou voorzien van een moderne Bluemotion motor en aandrijflijn zou je een auto overhouden die en heel hard kan en heel weinig verbruikt. Probleem is alleen dat er totaal geen bescherming en totaal geen comfort bestaat in zo'n bak.
Het zwaarder worden van auto's is vooral veroorzaakt door veiligheidsmaatregelen, en niet zo zeer door comfort. Bovendien neemt het gemiddelde gewicht van auto's tegenwoordig ook weer af. Het zou voor het milieu wel beter zijn als we allemaal in onveilige auto's reden (lichtere auto's en minder mensen), maar persoonlijk ben ik wel blij met deze ontwikkeling.

• Bezuiniger
Terpen Tijn schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 22:06:
[...]

Maar dan dient die inspectie dus slechts om te verifieren dat er _niks_ in de spouw zit? Want als het een kwestie van wegzakken is, dan zeg je dus dat je dat toch niet kan aanvullen?

Ik weet bijvoorbeeld dat hier spouwmuurisolatie origineel in de muren zit; ik meende dus dat je daar dus niks meer aan kan doen (behalve voorzetwanden o.i.d.). Of heb ik dat dan niet goed begrepen?
Als de isolatie naar beneden gezakt is (zoals ik bij ons vermoed) dan kun je via de onderkant de resten isolatiemateriaal uit de spouw verwijderen, om daarna de spouw weer te vullen met de normale na-isolatie methoden.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat Duitsland zijn eigen bruinkool mijnt en opstookt. Dat is natuurlijk een tweede keten die je niet stil wil laten vallen. Kolencentrales hebben meestal een flinke buffer omdat de kolen ook aangevoerd worden. De bruinkoolcentrales hebben nauwelijks buffer. Dat is graven, op de lopende band (of in de trein) gooien en opstoken.
En voor kerncentrales is het natuurlijk volstrekt funest om die regelmatig op- en af te schalen. De dips die je daar ziet zijn ongetwijfeld allemaal omdat een hele eenheid offline gaat voor onderhoud.

Signatures zijn voor boomers.

• _JGC_
nielsdc schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 00:30:
[...]

Het zwaarder worden van auto's is vooral veroorzaakt door veiligheidsmaatregelen, en niet zo zeer door comfort. Bovendien neemt het gemiddelde gewicht van auto's tegenwoordig ook weer af. Het zou voor het milieu wel beter zijn als we allemaal in onveilige auto's reden (lichtere auto's en minder mensen), maar persoonlijk ben ik wel blij met deze ontwikkeling.
Geluidsisolatie, wegligging (gewicht en brede banden), zacht rubber, airco, bergen elektronica... allemaal comfort dingen die het verbruik nadelig beinvloeden.

De starlet van mijn moeder heeft net zoveel power als mijn 206, maar is veel sneller omdat ie 200kg lichter is. Verder doet het ontbreken van abs en airbag ook wat met de bestuurder: die gaat meer marges inbouwen, wat ook betekent dat je langzamer rijdt en minder rem/optrek gedoe hebt, met name op de snelweg.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:23

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 20:23:

Dat niet alleen. Als er alleen maar lichte auto's rijden, kunnen de veiligheidsvoorzieningen ook lichter zijn. Het zou voor de veiligheid goed zijn als een bepaald type voertuig geen toegang meer zou hebben tot bepaalde wegen, zodat het aantal conflicten afneemt. Bijvoorbeeld geen vrachtauto's boven xx ton in de bebouwde kom. Ook de trend van steeds bredere voertuigen zou door de wetgever gereguleerd kunnen worden door wegenbelasting voor personenauto's te heffen per geprojecteerd grondoppervlak, waarbij de voertuigbreedte kwadratisch meetelt. Maar vrije markt denken hè.

En verder stoppen met leaseauto's. Ook binnen bedrijven zijn deelauto's in opkomst. Een prima ontwikkeling.

[ Voor 4% gewijzigd door ericplan op 22-08-2013 08:09 . Reden: Lease ]

A'dam PVOutput

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:04:
[...]
En verder stoppen met leaseauto's. Ook binnen bedrijven zijn deelauto's in opkomst. Een prima ontwikkeling.
Iemand bij mij in de straat heeft ook een lease auto die letterlijk overal voor wordt gebruikt. Eigenlijks belachelijk hoe vaak ik die auto de straat uit zie rijden, om binnen vijf minuten weer terug te komen. Oftewel voor elk klein ritje gebruikt. En dat terwijl hij zelf best sportief is. Druk op de mountainbike en spinning, waar natuurlijk eerst met de auto heen gereden wordt 8)7

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 19:41:
[...]

sorry dit is te makkelijk, zo wegzetten is niet aardig.
jeroenh heeft een punt, ik heb nu al 6 jaar geen auto, want het is kapitaalvernietiging.
ik heb mijn ego en succes ontkoppeld van de auto, die in de hele keten niets dan ellende bied aan de gebruiker, hoewel de reclame anders verondersteld.
nu pinde ik fluitend een elga warmtepomp, stap uit de volgauto en fiets voorop !
/eric waar doe jij dat nou allemaal van, en het bezoek stapte in de auto, voor 3 km
ik zie de auto als een gewoon gebruiksmiddel, zoals een wc rol of prullebak,
een verplaats medium, echt niets meer.
ik had er 3, nu nog 1 kleintje (de allerkleinste) ik zie nu dat ik in een dwangbuis zat, jeroenh probeert ons dat te laten zien.

weg met dat heilige huisje, beoordeel je auto net zo hard als de tvt bij aanschaf van je pv set,
oh, wat is de snelweg ineens leeg......

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 09:32 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

antonboonstra schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:41:
[...]
Iemand bij mij in de straat heeft ook een lease auto die letterlijk overal voor wordt gebruikt. Eigenlijks belachelijk hoe vaak ik die auto de straat uit zie rijden, om binnen vijf minuten weer terug te komen. Oftewel voor elk klein ritje gebruikt. En dat terwijl hij zelf best sportief is. Druk op de mountainbike en spinning, waar natuurlijk eerst met de auto heen gereden wordt 8)7
Die leaseauto is verworden tot een stuk loon in natura, waarbij elk zicht op de werkelijke kosten van mobiliteit totaal verdwenen is. En als het dan toch niets (extra) kost, dan gebruik je het toch?

A'dam PVOutput

Verwijderd

iemand uit de buitendienst gaat met zijn gezin met de 0% leaseauto een dagje naar eurodisney,
vervoer is dan gratis
iemand uit de binnendienst gaat met zijn gezin met de eigen auto een dagje naar eurodisney,
vervoer kost dan >150 euro (waarvan 70% belasting)
iemand van de administratie gaat met zijn gezin met de trein een dagje naar eurodisney,
vervoer kost dan 300 euro

vliegen is het duurst zelfs met gehele vrijstelling van accijns op kerosine.

ongelijke behandeling ten top, ik hou daar niet van, trek maar gelijk die prijs per kilometer,
en neem dan stroom en gas ook meteen maar mee in de gelijktrekking.
ongelijke behandeling = niet duurzaam

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 09:49 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:47:
iemand uit de buitendienst gaat met zijn gezin met de 0% leaseauto een dagje naar eurodisney,
vervoer is dan gratis
iemand uit de binnendienst gaat met zijn gezin met de eigen auto een dagje naar eurodisney,
iemand van de administratie gaat met zijn gezin met de trein een dagje naar eurodisney,

vliegen is het duurst zelfs met gehele vrijstelling van accijns op kerosine.

ongelijke behandeling ten top, ik hou daar niet van, trek maar gelijk die prijs per kilometer,
en neem dan stroom en gas ook meteen maar mee in de gelijktrekking.
ongelijke behandeling = niet duurzaam
Ieder beroep heeft zo zijn voor en nadelen. De buitendienst medewerker staat waarschijnlijk vaak in eigen tijd in de file terwijl iemand van de administratie in 5 minuten thuis is.

Het zijn allemaal keuzes, die je zelf maakt als jij graag een auto van de zaak wilt dan ga je opzoek naar een functie die dat bied of wellicht andere voordeeltjes heeft. Ben je niet geschoold genoeg dan ga je studeren. Je bent daar zelf verantwoordelijk voor want niemand anders gaat die keuzes voor je maken.

Soms lijkt het wel of de Nederlandse bevolking één grote kleuterklas is. ""Juffrouw, waarom krijgt Pietje een lollie... ik wil oooook" :').

Mensen... kijken gewoon eens wat minder naar een ander maar naar de keuzes die je zelf maakt in het leven.
ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:04:
[...]

Dat niet alleen. Als er alleen maar lichte auto's rijden, kunnen de veiligheidsvoorzieningen ook lichter zijn. Het zou voor de veiligheid goed zijn als een bepaald type voertuig geen toegang meer zou hebben tot bepaalde wegen, zodat het aantal conflicten afneemt. Bijvoorbeeld geen vrachtauto's boven xx ton in de bebouwde kom. Ook de trend van steeds bredere voertuigen zou door de wetgever gereguleerd kunnen worden door wegenbelasting voor personenauto's te heffen per geprojecteerd grondoppervlak, waarbij de voertuigbreedte kwadratisch meetelt. Maar vrije markt denken hè.

Ik ben het er volstrekt mee eens dat de hedendaagse auto's last hebben van morbide obesitas. De lupo 3l laat mooi zien hoe zuinig conventionele auto's (zonder elektrische aandrijving) kunnen zijn. Ik kijk even naar onze Suzuki Swift uit 1993, die doet met gemak 1:18. Dat doet een nieuwe Aygo 20 jaar later niet veel beter.

Ach en stoppen met lease auto's heeft zijn voor en zijn tegens. Nu rijd ik mijn prive kilometers in een schone zuinige auto met een lage uitstoot, op termijn wordt dit zelfs een EV. Als ik geen lease auto zou hebben zou ik waarschijnlijk in de 20 jaar oude swift mijn kilometers afleggen. Ik ontleen namelijk geen status een aan auto. Deze is misschien wel relatief zuinig maar is qua uitstoot natuurlijk enorm vervuilend.

Wat is dan beter?

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 22-08-2013 10:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Waarom wordt er bij de auto altijd maar de helft van het verhaal aangekaart?

Stel dat door maatregelen de particuliere auto volledig uit het straatbeeld verdwijnt.
En dan? Worden dan alle werknemers in de automotive (dus productie van auto's en alle van die productie afhankelijke bedrijven) bus of trein conducteur?

Welk werk moet hier dan voor in de plaats komen? Wat gebeurt er dan op globale schaal met machtsverhoudingen (denk aan olie)?

Alles elektrisch? En dan?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als de leaseauo verdwijnt, betekent dat echt niet het einde van het particuliere autobezit. Alleen de afweging of je wel of geen auto wil wordt anders.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik dacht dat de discussie was begonnen met een opmerking over autogebruik in het algemeen...

• _JGC_
Helaas is zo'n ding in veel gevallen noodzakelijk kwaad. Maargoed, je kunt het ook anders zien. Een kennis van me heeft zn Vectra 2.2 CDTI pasgeleden kortgereden. Total loss en op dit moment niet de middelen om weer iets vergelijkbaars te kopen.
Wat heeft ie nu: een Fiat Panda 1.1 van 10 jaar oud, van eerste eigenaar overgenomen, amper kilometers, 1000 euro. Ding doet met moeite 120, dus rijdt ie nu 100. Waar ie eerst iedereen zat te bumperkleven, van de weg zat te drukken en ruim over invorderingslimiet reed, altijd gestresst was, etc, lacht ie zich nu een breuk:
- ding is zuinig als je 100 rijdt
- ding past overal tussen bij parkeren
- ding kost geen ruk, zowel qua onderhoud als wegenbelasting als brandstof
- hij is veel minder gestresst door "al die apen die niet kunnen rijden", die heeft ie nu niet meer voor zich, maar die rijden met hem mee of halen hem in.

Ik moet alleen altijd even denken aan uitspraak van garagehouder waar ik gewerkt heb: "Heb de gek met iedereen, ook je fysiotherapeut - koop een panda".

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:17:
Waarom wordt er bij de auto altijd maar de helft van het verhaal aangekaart?
Diezelfde vraag heb ik altijd als het over auto's gaat...
Stel dat door maatregelen de particuliere auto volledig uit het straatbeeld verdwijnt.
En dan? Worden dan alle werknemers in de automotive (dus productie van auto's en alle van die productie afhankelijke bedrijven) bus of trein conducteur?
Nee, maar al die lightrail moet wel gebouwd worden, de voertuigen moeten gebouwd en onderhouden worden, verkeersleiding, etc. En natuurlijk zou het goed zijn als we in Nederland weer een duurzame industrie opbouwen (windturbines?). Was het in Duitsland al niet zo dat er inmiddels meer mensen in de duurzame industrie werkzaam zijn dan in de autoindustrie? (maar dat wee ik niet zeker)
Welk werk moet hier dan voor in de plaats komen? Wat gebeurt er dan op globale schaal met machtsverhoudingen (denk aan olie)?
Die machtsverhoudingen zullen veranderen. En dat zullen heel veel mensen heel eng vinden - en die mensen zullen dat proberen tegen te houden.
Alles elektrisch? En dan?
En dan? Een leefbare wereld. Steden zonder auto's, is het ondenkbaar omdat het onmogelijk is? Of is het onmogelijk omdat het ondenkbaar is?

• Terpen Tijn
Haha alsof niet 95% van het Nederlandse wagenpark al bestaat uit 10+ jaar oude Suzuki Alto's en Fiat Panda's. Wat zijn we toch weer groen met zijn allen. Of gierig.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:31:
[...]
sorry dit is te makkelijk, zo wegzetten is niet aardig.
jeroenh heeft een punt, ik heb nu al 6 jaar geen auto, want het is kapitaalvernietiging.
Kapitaal vernietiging ook al niet, het zijn gewoon mijn kosten voor mobiliteit en hobby (Woudsehoeve).
ik heb mijn ego en succes ontkoppeld van de auto, die in de hele keten niets dan ellende bied aan de gebruiker, hoewel de reclame anders verondersteld.
Voor mij hebben auto's helemaal NIETS te maken met emotie(duhh), ego (waar haal je het vandaan) of succes.
nu pinde ik fluitend een elga warmtepomp, stap uit de volgauto en fiets voorop !
Huh ? wat heeft dat met auto's te maken, buiten het feit dat jij in de gelukkige omstandigheid verkeerd je werk met de fiets en OV te kunnen doen?
/eric waar doe jij dat nou allemaal van, en het bezoek stapte in de auto, voor 3 km
Moet je wel budget hebben voor een auto EN fiets.
ik zie de auto als een gewoon gebruiksmiddel, zoals een wc rol of prullebak,
een verplaats medium, echt niets meer.
ik had er 3, nu nog 1 kleintje (de allerkleinste)
Even wachten, je hebt al 6 jaar geen auto.... maar nu nog de allerkleinste????
ik zie nu dat ik in een dwangbuis zat, jeroenh probeert ons dat te laten zien.

weg met dat heilige huisje, beoordeel je auto net zo hard als de tvt bij aanschaf van je pv set,
Voor een korte TVT moet je de auto veel gebruiken ....... Dus niet tussen door met het OV
oh, wat is de snelweg ineens leeg......
In je dromen, gaat niet gebeuren. We kunnen beter zorgen voor een duurzaam individueel vervoer.
.
Anyway ik heb ook de kleinste (Aygo=1:20). Maar voor mijn "Woudsehoeve" heb ik een 4WD nodig, zit dus opgescheept met een X-trail=1:10, de lichtste 4WD die ik kan vinden, voor mijn woon-werk verkeer omdat de regering het nodig vind grote auto's de moeten ontmoedigen met een hoge wegenbelasting waardoor ik niet de keuze heb een kleine voor WW verkeer en de grote gewoon te laten staan. (gewoon WB in de brandstof)
Voor mijn WW verkeer heb ik echt een auto nodig (OV=2 uur, auto 25min), ander werk(locatie) geen optie, Ik ben bij dat ik werk heb! (ben wel in onderhandeling om 36uur in 4x9 uur te gaan werken)

Ik vind het auto bashen wel een beetje erg vergaan en erg ongenuanceerd.

Ik vind trouwens dat voetbal zwaar belast zou moeten worden door alle sociale onrust, schade aan de samenleving, overmatige belasting van de zorg instellingen en alle subsidies aan voetbal clubs met overbetaalde lieden die tegen een bal kunnen trappen. Hoge kosten voor de samenleving dus!

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 23-08-2013 00:51 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• JeroenH
WoudseHoeve schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:36:
Voor een korte TVT moet je de auto veel gebruiken ....... Dus niet tussen door met het OV
En van die debiele situatie moeten we dus zo snel mogelijk af.
Ik vind het auto bashen wel een beetje erg vergaan en erg ongenuanceerd.
Het is een tegengeluid. Dat is iets anders dan bashen. De nadelen van de auto die ik aangeef zijn reëel en bijna allemaal voor anderen dan de gebruiker van die auto.
Ik vind trouwens dat voetbal zwaar belast zou moeten worden door alle sociale onrust, schade aan de samenleving, overmatige belasting van de zorg instellingen en alle subsidies aan voetbal clubs met overbetaalde apen die tegen een bal kunnen trappen. Hoge kosten voor de samenleving dus!
Ik vind dat alles - zonder uitzondering - zijn echte prijs moet hebben. Dat geldt zeker voor voetbal, maar ook voor vlees eten, onduurzame gadgets, etc. Helemaal mee eens. Of belasten de juiste weg is weet ik niet, 'sin taxes' (die op de grote hoop terchtkomen) hebben zo hun nadelen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ook hier is de auto onmisbaar omdat er voor werk naar de meest afgelegen plaatsen moet worden gereden en het openbaar vervoer niet/nauwelijks voorhanden is. De reistijden met OV zijn, zeker hier in Limburg, bizar lang.

Als je imho iets wilt doen aan die "zinloze" kilometers: afschaffen wegenbelasting en de bezineprijs flink verhogen.

Maar nog beter zou zijn: zorg eens voor een elektrische auto die een redelijke afstand kan overbruggen en, misschien nog veeeeeel belangrijker, die betaalbaar is.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

revolution-nl schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:56:
[...]
Ieder beroep heeft zo zijn voor en nadelen. De buitendienst medewerker staat waarschijnlijk vaak in eigen tijd in de file terwijl iemand van de administratie in 5 minuten thuis is.
Huh ?? woont iemand van de administratie altijd zo dicht bij haar/zijn werk ?????
Het zijn allemaal keuzes, die je zelf maakt als jij graag een auto van de zaak wilt dan ga je opzoek naar een functie die dat bied of wellicht andere voordeeltjes heeft. Ben je niet geschoold genoeg dan ga je studeren. Je bent daar zelf verantwoordelijk voor want niemand anders gaat die keuzes voor je maken.
Niet iedereen heeft die keuzes.
Soms lijkt het wel of de Nederlandse bevolking één grote kleuterklas is. ""Juffrouw, waarom krijgt Pietje een lollie... ik wil oooook" :').
dat is wel vaak zo, alleen maar rechten geen plichten.
Mensen... kijken gewoon eens wat minder naar een ander maar naar de keuzes die je zelf maakt in het leven.
[...]
Veel van die verzwaringen van auto zijn terug te voeren op veiligheids-eisen van consument en overheid.
Ik ben het er volstrekt mee eens dat de hedendaagse auto's last hebben van morbide obesitas. De lupo 3l laat mooi zien hoe zuinig conventionele auto's (zonder elektrische aandrijving) kunnen zijn. Ik kijk even naar onze Suzuki Swift uit 1993, die doet met gemak 1:18. Dat doet een nieuwe Aygo 20 jaar later niet veel beter.
Die Aygo doet het wel met veel minder schadelijke stoffen, doe oude Suzuki moet gewoon gerecycled worden. :)
Ach en stoppen met lease auto's heeft zijn voor en zijn tegens. Nu rijd ik mijn prive kilometers in een schone zuinige auto met een lage uitstoot, op termijn wordt dit zelfs een EV. Als ik geen lease auto zou hebben zou ik waarschijnlijk in de 20 jaar oude swift mijn kilometers afleggen. Ik ontleen namelijk geen status een aan auto. Deze is misschien wel relatief zuinig maar is qua uitstoot natuurlijk enorm vervuilend.
Lease auto's hebben het probleem dat men zelf niet voor de brandstof betaald. geen enkele incentive om een zuinige auto te kopen en/of zuinig te rijden op wat bijtellings regels na die niet werken ( volgas met de "goedkope" prius=1:10).
Wat is dan beter?
Individueel transport zal altijd blijven bestaan. We moeten gewoon zorgen dat de ontwikkelingen van duurzame vormen vooruitgaan en stil komen te staan om dat iedereen in het OV moet (veel te duur, alleen al door de organisatie vorm)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:35:
[...]

Diezelfde vraag heb ik altijd als het over auto's gaat...

[...]

Nee, maar al die lightrail moet wel gebouwd worden, de voertuigen moeten gebouwd en onderhouden worden, verkeersleiding, etc. En natuurlijk zou het goed zijn als we in Nederland weer een duurzame industrie opbouwen (windturbines?). Was het in Duitsland al niet zo dat er inmiddels meer mensen in de duurzame industrie werkzaam zijn dan in de autoindustrie? (maar dat wee ik niet zeker)
Wat is de omlooptijd van een lightrail en die van een auto? Die werkloosheid ga je hiermee niet opvangen op wereldschaal.

[...]

Die machtsverhoudingen zullen veranderen. En dat zullen heel veel mensen heel eng vinden - en die mensen zullen dat proberen tegen te houden.
Weet je wat er meestal gebeurt bij machtsveranderingen in de wereld? Dan gaan we eerst een aantal jaren oorlog voeren ....

[...]

En dan? Een leefbare wereld. Steden zonder auto's, is het ondenkbaar omdat het onmogelijk is? Of is het onmogelijk omdat het ondenkbaar is?
En dan gaan we de wereld weer opbouwen, zo goedkoop mogelijk, met veel fosiel enzo...

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:44:
[...]
En van die debiele situatie moeten we dus zo snel mogelijk af.
[...]
Het is een tegengeluid. Dat is iets anders dan bashen. De nadelen van de auto die ik aangeef zijn reëel en bijna allemaal voor anderen dan de gebruiker van die auto.
[...]
Ik vind dat alles - zonder uitzondering - zijn echte prijs moet hebben. Dat geldt zeker voor voetbal, maar ook voor vlees eten, onduurzame gadgets, etc. Helemaal mee eens. Of belasten de juiste weg is weet ik niet, 'sin taxes' (die op de grote hoop terchtkomen) hebben zo hun nadelen.
Moeten we alle afwegingen baseren op kost prijs ??? Dan komen we nooit verder. De nieuwe ontwikkelingen zijn zonder uitzondering duurder als de bestaande.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-09 11:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 09:47:
vervoer is dan gratis
Volgens mij verwachten veel werkgevers dat de werknemer zelf de brandstof betaalt als hij of zij met de auto van de zaak op vakantie gaat. In ruil voor de leaseauto betaalt de werknemer bovendien bijtelling die fors kan oplopen.

Voor de autobezitter zijn de werkelijke kosten van een retourtje Euro Disney nogal afhankelijk van het type auto dat hij rijdt. In een muesliblikje is die 150 euro wellicht haalbaar. Zelf zit ik met een lpg-gestookte V8 uit 2005 per kilometer aan 17,5 ct vaste kosten (MRB, verzekering en Wegenwacht), 24 ct variabele kosten en 40 ct afschrijving (waarvan een deel variabel maar dat is lastig te berekenen). Een retourtje Disneyland kost dan al 270 euro zonder vaste kosten en afschrijving. De trein is een aantal factoren goedkoper zelfs al moet ik vol tarief betalen (nu ben ik wel single dus ik deel geen kosten als er gezinsleden in de auto vervoerd worden). Omdat ik de meeste treinkilometers in de daluren kan maken reis ik zo'n 35.000km per jaar met een Dal Vrij-abo voor omgerekend 3,3 cent per kilometer en dan heb ik ook nog het voordeel dat ik nuttige werkzaamheden kan verrichten in de trein.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:58:
[...]
Moeten we alle afwegingen baseren op kost prijs ??? Dan komen we nooit verder. De nieuwe ontwikkelingen zijn zonder uitzondering duurder als de bestaande.
Is dat erg? Moeten we het beter hebben, als het al goed is?

A'dam PVOutput

Verwijderd

Femme schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:03:
[...]

Volgens mij verwachten veel werkgevers dat de werknemer zelf de brandstof betaalt als hij of zij met de auto van de zaak op vakantie gaat. In ruil voor de leaseauto betaalt de werknemer bovendien bijtelling die fors kan oplopen.
Het probleem van de leaserijders is niet de kosten, maar de kostenopbouw: er zit geen incentive meer in om minder te rijden. Het is of <500km of onbeperkt, hoewel de baas er geregeld wel een maximum aan stelt, maar ook daar geldt: binnen die km's geen enkele prikkel meer.

Ik zie het in mijn omgeving ook gebeuren, even wat aan de andere kant van het land ophalen omdat het toch binnen de norm is en goedkoper is dan de pakketpost. Of korte ritjes maken waarvoor ze normaal de fiets hadden gepakt en nu de auto; slecht voor gezondheid, het milieu en de portomonnee van de baas.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 11:24 ]

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:48
Terpen Tijn schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 10:35:
Haha alsof niet 95% van het Nederlandse wagenpark al bestaat uit 10+ jaar oude Suzuki Alto's en Fiat Panda's. Wat zijn we toch weer groen met zijn allen. Of gierig. efficiënt
Zo, fixed that.

Minder uitgeven betekend vaak gewoon efficiënt en dat is in bijna alle gevallen * ook duurzamer

*Nee, niet als het speelveld niet gelijk is, denk aan vliegen versus treinen

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:04:
[...]

Is dat erg? Moeten we het beter hebben, als het al goed is?
Ik doelde hier op de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Niet om "het beter te krijgen".

• JeroenH
Ik zie het heel dichtbij me... mensen hebben een eigen auto maar lenen voor lange ritten de leaseauto van pa/schoonpa "omdat die toch gratis rijdt en de benzine zo duur is". Andere kennis werkt voor ProRail en heeft dus een 1ste klas NS-jaarkaart - maar leent om de haverklap de leaseauto van pa "omdat dat toch gratis is". En inderdaad precies wat je zegt, iets bestellen op internet en gewoon, zonder erover na te denken, even naar Den Haag heen en weer kachelen om het bestelde op te halen, want dan hebben we het vandaag maar.

Absurd. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij. Gratis bestaat niet. Iemand betaalt - altijd. Als je de kosten op iemand afschuift en zelf de baten hebt ben je oneerlijk bezig, en ik ben fel tegen oneerlijkheid. En autorijden is nu eenmaal erg oneerlijk.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:00:
[...]
Ik doelde hier op de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid. Niet om "het beter te krijgen".
OK, begrepen.

A'dam PVOutput

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:12:
Ik zie het heel dichtbij me... mensen hebben een eigen auto maar lenen voor lange ritten de leaseauto van pa/schoonpa "omdat die toch gratis rijdt en de benzine zo duur is". Andere kennis werkt voor ProRail en heeft dus een 1ste klas NS-jaarkaart - maar leent om de haverklap de leaseauto van pa "omdat dat toch gratis is". En inderdaad precies wat je zegt, iets bestellen op internet en gewoon, zonder erover na te denken, even naar Den Haag heen en weer kachelen om het bestelde op te halen, want dan hebben we het vandaag maar.

Absurd. Ik kan daar met mijn hoofd niet bij. Gratis bestaat niet. Iemand betaalt - altijd. Als je de kosten op iemand afschuift en zelf de baten hebt ben je oneerlijk bezig, en ik ben fel tegen oneerlijkheid. En autorijden is nu eenmaal erg oneerlijk.
Eens. Maar er gloort hoop aan de horizon; de crisis!

Bedrijven gaan nu kijken waar ze op kunnen besparen, en dit lijkt mij een evident punt om op te besparen. Daarnaast, de markt voor zowel lease als koop auto's krimpt fors! En we zien dat jongeren auto's steeds minder als status-symbool zien. Zij zien massaal af van de koop van een auto. En in jongeren zit de toekomst... de oudere generatie die veelal rijden is suffe suvs hebben heel wat minder jaren over.

Nee, er zijn ook positieve trends te melden JeroenH!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:48
Bartjuh schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:25:
[...]

Eens. Maar er gloort hoop aan de horizon; de crisis!

Bedrijven gaan nu kijken waar ze op kunnen besparen, en dit lijkt mij een evident punt om op te besparen. Daarnaast, de markt voor zowel lease als koop auto's krimpt fors! En we zien dat jongeren auto's steeds minder als status-symbool zien. Zij zien massaal af van de koop van een auto. En in jongeren zit de toekomst... de oudere generatie die veelal rijden is suffe suvs hebben heel wat minder jaren over.

Nee, er zijn ook positieve trends te melden JeroenH!
Never waste a good crisis.....

Maar in het kader daarvan, jammer genoeg lijkt er alweer "verbetering" te zitten als je naar veel landen om ons heen kijkt.
Ben het wel volledig met je eens, een echte goede crisis helpt om duurzamer te worden (helaas hebben de armsten er zoals altijd wel veel meer onder te lijden als de rijken)

Verwijderd

aan alle reacties te zien is het gewoon wel ego, anyway ik heb de kleinste, een showroom status fiat 500L uit 1968, ik voel geen behoefte om voor mezelf iets te verantwoorden of recht te praten,
ik zie het zo :
wat we nu doen is best goed, maar ik mis de "beter" dan wat we nu doen, dat is de verandering.
wat er met al die mensen in de automotive moet gebeuren intereseert me geen kont,
immers dat was ook geen issue bij typemachines en houten schepen.
zodra er iets beters komt dan de huidige automotive, ga ik dat meteen proberen.
dat is leuk en spannend, de huidige automotive is dat niet meer, het is saai suf en duur.

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2013 14:47 . Reden: /alweer een nieuw model ! weer beter, die van vorig jaar is nu slecht ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pffff, "de crisis als iets goeds zien", "ouderen rijden alleen in suv's", "wat er met al die mensen in de automotive gebeurt interesseert me geen kont".

Lekker genuanceerd allemaal......

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

JeroenH schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:12:
Ach mijn moeder gaf me altijd terug als ik weer mopperde: het leven is oneerlijk.

we kunnen allen verantwoordelijk zijn voor ons eigen handelen. En jij handelt volgens je eigen norm goed.
Toch vrees ik dat je nog een zware tijd tegemoet gaat. De wal zal de auto wel keren, maar dat gaat nog lang duren. Deze persoonlijke vrijheid (die we door de auto hebben) gaat niemand snel inleveren. Autonomie (met het woord auto) is vanuit het verlichtingsdenken nu eenmaal de hoogste waarde geworden. Daar is veel op af te dingen, maar ook hier streven er veel naar (al was het maar van het stroomnet). En autonomie zoals wij die defineren op dit moment, heeft weinig met "samen". Dus vrees dat je bloeddruk de komende 50 jaar nog wel stijgen hierover.
Femme schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 11:03:
Als de leaseauto niet zo gunstig was voor zowel werkgever als werknemer reden er niet zo veel leaseauto's rond. En tanken buitenland? meteen redelijke auto kom je een heel eindje als je net voor de grens tankt als je gaat en ook weer als je terugkomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Cyberpope op 22-08-2013 15:10 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ik denk dat het woordje "samen" bij de oplossing van zaken vaak het sleutelwoord is.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wie verdient er zijn boterham in de auto industrie, wereldwijd?

(gewoon om eens cijfermatig aan te geven over hoeveel inkomens we praten bij bijvoorbeeld het afschaffen van al dat blik op de weg)

http://auto-en-vervoer.in...industrie-de-cijfers.html

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18-09 11:23
In de tijd dat er nog geen auto's en vrachtauto's waren, was het maar een smerige boel op straat door al die paard en wagens. Al die mest op straat. Men was blij toen dat over was en de straten weer schoon werden. Maar de ontwikkeling van transport staat heus niet stil, dus zal er vast wel weer een betere manier van transport komen. Alles op z'n tijd.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Verwijderd

mijnbouw limburg -> nedcar -> ?
wat zou het vraagteken kunnen zijn, ofwel een duurzame oplossing ?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:05:
mijnbouw limburg -> nedcar -> ?
wat zou het vraagteken kunnen zijn, ofwel een duurzame oplossing ?
Nee Eric, het is geen voor eigen parochie vraagstuk voor mij. Problemen zoals o.a. het autogebruik zie ik meer op globale schaal. Laten we even duidelijk stellen dat ik voorstander ben van het terugdringen van benzine/diesel/gas autogebruik en voorstander van klein elektrisch vervoer dat ook nog eens voor een groot deel door de koperen ploert zal worden voorzien van brandstof.

Alleen moet je discussies niet versmallen, maar juist verbreden. Als je het ene wilt vermijden dan moet je zinvolle alternatieven hebben voor het andere. Dit niet op het niveau van: "ja dan gaan ze maar dat doen", of "dat was vroeger met dit-dat ook geen probleem".

Ik zit meer te filosoferen over hoe ik al die gezinnen aan een alternatieve boterham zou kunnen helpen en hoe dit op wereldschaal, in geleidelijkheid vorm kan worden gegeven (zonder dat er weer overal ter wereld de pleuris gaat uitbreken).

Hetzelfde heb ik ook met "Die Energie Wende" die zich voltrekt in Duitsland. Dat gaat redelijk de goede kant op. Dan probeer ik te verzinnen hoe dat op het punt van mobiliteit op eenzelfde manier zou kunnen gaan.

Zeg maar: ik ben het punt van de keuze voorbij, maar zit te denken hoe het daadwerkelijk uitgevoerd zou kunnen worden. En wel non-destructief voor de werknemers die zijn/haar gezin moeten onderhouden en zonder allerlei neveneffecten zoals het uitbreken van allerlei "energie-oorlogen".

Die gaan er zeker komen als e.e.a. niet op een goede manier in banen wordt geleid.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:32
Wordt gewoon tijd voor kilometerheffing. Wie meer rijdt moet meer betalen. Is dit zakelijk dan betaald de baas, is dit prive dan betaald de gebruiker.

Brandstofprijzen normaliseren, wegenbelasting afschaffen en gaan met die banaan.

Wat al vaker genoemd is, qua leaseauto en bijtelling. Ik rijdt zakelijk 70.000km p.j en rijdt zelf ook nog eens 20.000 p.j prive. Daarvoor betaal ik circa €275 in de maand aan bijtelling. Geen km restrictie en (int.)tankpas motiveren mij idd niet om minder prive te gaan rijden(wat wel zou moeten). Sterker nog ik bied meestal aan om te rijden als we ergens heen gaan, ipv met 3 auto's ergens naar toe te rijden, zitten we dan met 4-5 man/vrouw in de auto. Dus in the end zal dit wellicht nog wel duurzaamer zijn.

Als men dit gedrag wil veranderen zal je toch mensen(incl mijzelf) moeten prikkelen. Oftewel kilometerheffing.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Appie Heijn schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:45:
Als men dit gedrag wil veranderen zal je toch mensen(incl mijzelf) moeten prikkelen. Oftewel kilometerheffing.
Met zijn allen een stasi kastje in de auto, heeft de overheid weer een bron van informatie erbij om op te kunnen dataminen :X

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Appie Heijn schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:45:
Wordt gewoon tijd voor kilometerheffing. Wie meer rijdt moet meer betalen. Is dit zakelijk dan betaald de baas, is dit prive dan betaald de gebruiker.

Brandstofprijzen normaliseren, wegenbelasting afschaffen en gaan met die banaan.

Wat al vaker genoemd is, qua leaseauto en bijtelling. Ik rijdt zakelijk 70.000km p.j en rijdt zelf ook nog eens 20.000 p.j prive. Daarvoor betaal ik circa €275 in de maand aan bijtelling. Geen km restrictie en (int.)tankpas motiveren mij idd niet om minder prive te gaan rijden(wat wel zou moeten). Sterker nog ik bied meestal aan om te rijden als we ergens heen gaan, ipv met 3 auto's ergens naar toe te rijden, zitten we dan met 4-5 man/vrouw in de auto. Dus in the end zal dit wellicht nog wel duurzaamer zijn.

Zo! Ik heb er even de Japanner bij moeten pakken. Dat is dus ruim 1700 km per week?
Da's veel kilometers.

Stel je eens voor dat je die met de helft aan brandstof zou afleggen, of met 1/3.
Er is nog veel te verbeteren, ook aan conventionele auto's.

Maar ik ben het roerend met je eens: betalen per km en voor de rest geen belastingen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:58:
[...]

Zo! Ik heb er even de Japanner bij moeten pakken. Dat is dus ruim 1700 km per week?
Da's veel kilometers.

Stel je eens voor dat je die met de helft aan brandstof zou afleggen, of met 1/3.
Er is nog veel te verbeteren, ook aan conventionele auto's.

Maar ik ben het roerend met je eens: betalen per km en voor de rest geen belastingen.
Maar dan ook stallen op eigen terrein en nergens gratis parkeerplaatsen. Niets is zo ergerlijk als die mensen die hun garage verbouwen tot woonruimte en hun blik vervolgens op straat dumpen.

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:56:
[...]

Met zijn allen een stasi kastje in de auto, heeft de overheid weer een bron van informatie erbij om op te kunnen dataminen :X
Of je rekent elk jaar het aantal km af met de belastingdienst via de IB. Dat doe je met je hypotheek ook, dus no problemo.

Bij de jaarlijkse APK wordt de km-stand opgenomen. Die database bestaat al. Voor jonge auto's hoeft er geen daadwerkelijke APK te worden uitgevoerd, maar wordt alleen de km-stand opgenomen. Dat is gratis.

De auto bezitters die hier geen gehoor aangeven zien hun auto in de schredder belanden. Geen boete, geen verhogingen, geen rechtszaken. Dat werkt ook bij sterk opgevoerde brommertjes 8)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:02:
[...]

Maar dan ook stallen op eigen terrein en nergens gratis parkeerplaatsen. Niets is zo ergerlijk als die mensen die hun garage verbouwen tot woonruimte en hun blik vervolgens op straat dumpen.
En gelijk ook maar voor jouw voordeur, moest niet mogen. Dat plekje is toch van jou??

Schinnen-groen duikt alweer achter de bank..., wordt hier wel een gewoonte, zo.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 15:38:
Wie verdient er zijn boterham in de auto industrie, wereldwijd?

(gewoon om eens cijfermatig aan te geven over hoeveel inkomens we praten bij bijvoorbeeld het afschaffen van al dat blik op de weg)

http://auto-en-vervoer.in...industrie-de-cijfers.html
Wij zullen er waarschijnlijk economisch op vooruitgaan.

Waarom? Wij zijn geen auto producerend land (op een klein fabriekje, Spyker, en wat toeleveranciers na).

Als mensen hun euro's niet in auto's stoppen, dan stoppen ze die in andere zaken. Waarvan automatisch de kans groter is (wij maken relatief weinig voor auto's, minder dan gemiddeld) dat ze uit NL komen.

Als de autoindustrie kapot gaat (wat uiteraard niet realistisch is, maar for the sake of argument), dan komt er wel iets anders voor in de plaats. Netto globaal dus NUL.

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 22-08-2013 17:14 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Schinnen-groen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:09:
[...]

En gelijk ook maar voor jouw voordeur, moest niet mogen. Dat plekje is toch van jou??

Schinnen-groen duikt alweer achter de bank..., wordt hier wel een gewoonte, zo.
Mijn voordeur zit op 3-hoog :)

Maar als je betaalt voor dat plekje, prima. Net zoals je betaalt voor je woning.

Staat ook wel mooi in een beschermd stadsgezicht, zo'n autoloze straat.

[ Voor 9% gewijzigd door ericplan op 22-08-2013 17:20 ]

A'dam PVOutput

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Bartjuh schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:13:
[...]

Wij zullen er waarschijnlijk economisch op vooruitgaan.

Waarom? Wij zijn geen auto producerend land (op een klein fabriekje, Spyker, en wat toeleveranciers na).

Als mensen hun euro's niet in auto's stoppen, dan stoppen ze die in andere zaken. Waarvan automatisch de kans groter is (wij maken relatief weinig voor auto's, minder dan gemiddeld) dat ze uit NL komen.

Als de autoindustrie kapot gaat (wat uiteraard niet realistisch is, maar for the sake of argument), dan komt er wel iets anders voor in de plaats. Netto globaal dus NUL.
Nou, dat denk ik niet echt. Maar met Wij-denken ga je geen wereldwijde verandering bewerkstelligen.

Enig idee waar al die gezinnen van gaan eten als de auto-industrie kapot gaat? Enig idee wie dit gaat betalen? Enig idee hoe lang het duurt voordat er een alternatieve, even grote, industrie met hetzelfde aantal benodigde werknemers voor in de plaats is gekomen?

Gewoon hier nog een pilsje bestellen en op zoek gaan naar het antwoord :*)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ericplan schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 17:15:
[...]

Mijn voordeur zit op 3-hoog :)

Maar als je betaalt voor dat plekje, prima. Net zoals je betaalt voor je woning.

Staat ook wel mooi in een beschermd stadsgezicht, zo'n autoloze straat.
Iedereen betaalt voor die straat voor je huis. Daar mag je lopen, staan te praten met andere mensen, je hond laten poepen (en daarna in een zakje mee naar huis nemen :( ), en ook je fiets, motor, scooter en auto parkeren. Daar is toch niets mis mee?

Ik betaal toch ook niet om op een terrasje te zitten, lekker een dagje in een of ander park te gaan liggen of urenlang op een bus te zitten wachten die, bij nader inzien, niet rijdt :'(

Doet die geparkeerde auto inbreuk op je woongenot (3-hoog)?

Oeps, niet goed gelezen, je woont in een beschermd stadsgezicht. Dan verandert de zaak. Geen PV op het dak!

Ik chargeer..

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 22-08-2013 17:32 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En hoe compenseren we de inkomsten van de staat als er geen auto's zijn, dan word alles vreselijk veel duurder denk ik zo, linksom of rechtsom het moet er komen.
Zie het belastingvrij rijden wat al weer teruggedraaid word. Gaan we allemaal elektrisch, yeah right! Totdat het er erg veel worden en krijgen we accu belasting of iets dergelijks.

Het valt me wel op dat de anti auto roepers hier het wel steeds over geld/kosten hebben van de auto, tja dat heeft niet iedereen natuurlijk, ook een 68 er 500 is nou niet bepaald goed voor het millieu kwa uitstoot, misschien zelfs wel vergelijkbaar met een nieuwe suv kwa co2.

Het is gewoon een vervoermiddel, ik voel me er niet beter of slechter bij maar heb het gewoon nodig en dat kost x per jaar, met de trein of bus zou ik het zeker kwa geld kwijt zijn maar zou me ook meer tijd kosten, kolenstroom gestookte trein of dieselbus lijkt me ook niet duurzaam.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Pagina: 1 ... 138 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.