De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 137 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.164 views

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-09 16:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Mijn vrouw geeft ze zwem- of vliegles, voor geen van beide is er nog geen één geslaagd >:)

Hier wordt om de avond gecontroleerd, van de nieuwe andijvieplantjes zijn er al 3 half weggevreten.
Tomaten hebben we al wat van gegeten (kas), gisteren nog eigen tomatensoep met spaanse peper er doorheen (gepureerd) .
Courgette gaan dit jaar niet zo goed, vorig jaar kwam het mijn neusgaten bijna uit. Er werd hier op een gegeven moment zelfs soep van gemaakt (smaakte wel moet ik zeggen).

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 21:43:
[...]

Mijn vrouw geeft ze zwem- of vliegles, voor geen van beide is er nog geen één geslaagd >:)

Hier wordt om de avond gecontroleerd, van de nieuwe andijvieplantjes zijn er al 3 half weggevreten.
Tomaten hebben we al wat van gegeten (kas), gisteren nog eigen tomatensoep met spaanse peper er doorheen (gepureerd) .
Courgette gaan dit jaar niet zo goed, vorig jaar kwam het mijn neusgaten bijna uit. Er werd hier op een gegeven moment zelfs soep van gemaakt (smaakte wel moet ik zeggen).
Hahahaha, we hebben hier even met z'n tweeën dubbel gelegen.

Wat goed werkt is om iets scherps om de planten te strooien. We gebruiken hier meestal de inhoud van de koffiefilters voor, maar scherp zand schijnt ook te werken, nog niet zelf geprobeerd.
Ik probeer het definitief verwijderen van dieren hier te beperken tot vliegen. Dat lukt me de laatste jaren wonderwel. Zelf kevers en padden/kikvorsen die in de kelder terecht komen worden netjes in de tuin teruggezet.

Alleen de processierupsen krijgen hier een zeer, zeer warm onthaal. 8)

Sinds we hier wonen kom je elk jaar weer wat nieuws tegen. Vorig jaar zat op een avond de hele stal muur bezaaid met kleine slakken in de mooiste kleuren. Een uur later waren ze op een paar na weer allemaal verdwenen.
Ooit een halve vierkante meter volledig vol met lieveheersbeestjes gezien? Wij ook niet tot dit jaar.

Trouwens courgettesoep met een flinke slok kook room is de lekkerste soep die er is.
We gebruiken courgette ook vaak als ingrediënt als mijn vrouw weer eens een ketel zoet-zuur maakt voor in de diepvries.
Die diepvries loopt nu autonoom op een zonnepaneel+accu met omvormer (zolang het duurt met de zon). Dat gaat tot nu toe prima.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wij Nederlanders zijn het niet gewend, maar kan je die scharrel-slakken niet gewoon opeten >:)

• ollie1965

ollie1965

Ooit wel eens een kolibrievlinder gezien?

Heel mooi beestje, jammer genoeg de laatste 2 jaar niet meer gezien.

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:32:
[...]

Wij Nederlanders zijn het niet gewend, maar kan je die scharrelslakken niet gewoon opeten >:)
De wijngaardslakken worden wel gegeten. Escargots heet dat dan. Die zitten hier ook. Grote slak met wit huisje.
Nog nooit gegeten en dat gaat ook niet gebeuren, denk ik.

Levende dieren in kokend water gooien, ik moet er niet aan denken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:39:
[...]

De wijngaardslakken worden wel gegeten. Escargots heet dat dan. Die zitten hier ook. Grote slak met wit huisje.
Nog nooit gegeten en dat gaat ook niet gebeuren, denk ik.

Levende dieren in kokend water gooien, ik moet er niet aan denken.
Heb ooit eens een pak met anti slakkenmiddel, als je dat zo mag noemen gezien en dat heette Escar Go.
Bizar, maar op de een of adere toch wel over de naam van die rommel 'nagedacht'.
Eh, het eten van een slak 'valt wel mee' de slak smaakt nergens naar, het sausje moet het doen.
Wat mij betreft niet doen...

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Misschien zijn kikkerbilletjes een optie.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:38:

Helaas (nog) niet.
Wel ongeveer het hele arsenaal aan vogels. Die voer ik het hele jaar door. Dat kost een paar centen, maar levert veel kijkplezier.
Volgens een onderzoek van de Landbouw Hogeschool in Wageningen werkt dit niet verstorend. Ze eten maar ca. 30% van hun voedselopname uit het extra voer.
Je hebt dan de hele dag live TV en de mogelijkheid om hele mooie foto's te maken en video's.

Groenlingen houden soms gevechten die soms wel vier minuten kunnen duren. Dat zijn trouwens de grootste bullies onder de vogelschare.

Ik leer hier elke dag. >:)

We hadden nog nooit een wezel gezien, maar ineens zat die voor het raam. De eekhoorns zijn hier kind aan huis.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:55:
[...]

Heb ooit eens een pak met anti slakkenmiddel, als je dat zo mag noemen gezien en dat heette Escar Go.
Bizar, maar op de een of adere toch wel over de naam van die rommel 'nagedacht'.
Eh, het eten van een slak 'valt wel mee' de slak smaakt nergens naar, het sausje moet het doen.
Wat mij betreft niet doen...
Gewoon het sausje, met lekker zelf gebakken frites. Heerlijk :Y

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:01:
Misschien zijn kikkerbilletjes een optie.
Misschien wel niet :N

Arme beestjes. De hele dag bezig om o.a. muggen te eten en jou voor die steken te behoeden en dan ga jij zoiets doen.....

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:01:
[...]

Helaas (nog) niet.
Wel ongeveer het hele arsenaal aan vogels. Die voer ik het hele jaar door. Dat kost een paar centen, maar levert veel kijkplezier.
Volgens een onderzoek van de Landbouw Hogeschool in Wageningen werkt dit niet verstorend. Ze eten maar ca. 30% van hun voedselopname uit het extra voer.
Je hebt dan de hele dag live TV en de mogelijkheid om hele mooie foto's te maken en video's.

Groenlingen houden soms gevechten die soms wel vier minuten kunnen duren. Dat zijn trouwens de grootste bullies onder de vogelschare.

Ik leer hier elke dag. >:)

We hadden nog nooit een wezel gezien, maar ineens zat die voor het raam. De eekhoorns zijn hier kind aan huis.
Haha, kijkplezier met vogels.
Heb hier in huis eens een 'moedermachine' van de kinderboerderij gahad, dat is een kist als kuiken net uit het ei zijn in worden gedaan(onder eer IR lamp) errug leuk, TV weg, ding er voor terug.
Man,man,man, wat een stof in huis. Een TV kan er niet tegenop, zoveel kijkplezier... :P

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:15:
[...]

Haha, kijkplezier met vogels.
Heb hier in huis eens een 'moedermachine' van de kinderboerderij gahad, dat is een kist als kuiken net uit het ei zijn in worden gedaan(onder eer IR lamp) errug leuk, TV weg, ding er voor terug.
Man,man,man, wat een stof in huis. Een TV kan er niet tegenop, zoveel kijkplezier... :P
Niets mooier dan de natuur, absoluut. Dat zouden meer mensen.....

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

ollie1965 schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 22:38:

Ja! In Zuid-West Frankrijk twee weken geleden. Leuk beestje. Vliegt te snel om mooi foto's van te maken. Heb het wel geprobeerd.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:07:
Misschien wel niet :N

Arme beestjes. De hele dag bezig om o.a. muggen te eten en jou voor die steken te behoeden en dan ga jij zoiets doen.....
Onderstaande brulkikker lijkt me wel wat.
Neem jij de sausjes mee? :9

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2wodez9.jpg

Verwijderd

Als dat zo'n kikker is waar bij het terrarium een bordje hangt 'verboden om aan deze kikker te likken', dan hoeft er geen sausje meegenomen te worden... :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2013 23:36 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:30:
[...]

Onderstaande brulkikker lijkt me wel wat.
Neem jij de sausjes mee? :9

[afbeelding]
Nee, maar ik zou wel eens met hem een boom willen opzetten over wanggedrag ;)

Verwijderd

Dus je neemt een boomkikker mee...

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Met saus graag.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat dachten jullie van een zakje chips? Zelf gebakken >:)

Verwijderd

Als jij vandaag genoeg zon voor je frietbak hebt gehad, dan houden wij ons aanbevolen, heb wel zin in chips...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Chips zijn lang houdbaar, mits vacuüm verpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je een vacuumpomp hebt, vacuum is nog niet eens nodig, zolang er maar niet te veel lucht bij de chips zit.
Maar goed, zodra ik passend (geen openbaar) vervoer heb, wil ik graag chips met jou eten.
Alles wat niet uit een fabriek komt smaakt over het algemeen toch beter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

In de grijze container :D , want dat is de enige container waarvan de deksel goed genoeg afsluit...

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:28
Ben nog die 2MWh niet door.. de spanning is om te snijden! http://www.fp4all.org/user/dashboard.php?sysid=3589

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 23:34:
Als dat zo'n kikker is waar bij het terrarium een bordje hangt 'verboden om aan deze kikker te likken', dan hoeft er geen sausje meegenomen te worden... :9
Als je toch in bent voor dat soort dingen (skip mij maar) dan kan je hier nog een paar miljoen verorberen.

Afbeeldingslocatie: http://www.australiangeographic.com.au/assets/images/blogposts/9064/Two-cane-Toads.jpg

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:28
Ik voer dat aan mijn dochter zodat als de voedselcrisis uitbreekt ze altijd te eten heeft.

Groetjes, Anonieme prepper

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:57
Nog maar 600 Wh, dat moet met 2400Wp toch zo gepiept zijn? Huur anders een paar grote bouwspots bij de Gamma :P

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:57:
[...]

Nog maar 600 Wh, dat moet met 2400Wp toch zo gepiept zijn? Huur anders een paar grote bouwspots bij de Gamma :P
De natuurlijke bouwspot heeft al zijn werk gedaan

EDIT
NiGeLaToR schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 09:44:
Ik voer dat aan mijn dochter zodat als de voedselcrisis uitbreekt ze altijd te eten heeft.

Groetjes, Anonieme prepper
Dan kun je daar je lol wel op.
Konijnen, Paarden, Kamelen
Weet je wat spit eens door de database je kunt je lol op :+ daar

En JeroenH, ook voor (zonne)auto's is het daar een probleem
https://www.google.nl/sea....25.hp..1.0.0.s85WifmNBXA

[ Voor 61% gewijzigd door ollie1965 op 16-08-2013 11:04 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
(Ik zou zeggen dat het vooral voor die dieren een probleem is... maar ok)

De grotere zonneracewagenteams hebben dan ook een scout team vooruit rijden die zaken die belangrijk kunnen zijn voor zonneracewagen doorgeeft aan de volgauto. Road kills worden van de weg geschept, Solar Team Twente oefende dit met opblaaskangoeroe's :)

Van de Nederlandse teams zijn de eerste teamleden al naar Down Under vertrokken. Nog maar 50 dagen!!! oOo oOo oOo oOo oOo

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2013 11:52 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 11:52:
[...]

(Ik zou zeggen dat het vooral voor die dieren een probleem is... maar ok)

De grotere zonneracewagenteams hebben dan ook een scout team vooruit rijden die zaken die belangrijk kunnen zijn voor zonneracewagen doorgeeft aan de volgauto. Road kills worden van de weg geschept, Solar Team Twente oefende dit met opblaaskangoeroe's :)

Van de Nederlandse teams zijn de eerste teamleden al naar Down Under vertrokken. Nog maar 50 dagen!!! oOo oOo oOo oOo oOo
Jammer je was me voor (50), mooi gedaan dat preventief.
Weet uit ervaring dat die gene die het voor de eerste keer doet (Roadkill ruimen) toch best wel sterk moet zijn.
Sterk vanwege
1, als je er niet aan gewend bent is het niet zo'n prettig gezicht.
2, binnen 1 uur stinkt het om braakneidingen te krijgen (als je er niet aan gewend bent).
3, het kan een behoorlijk gewicht zijn, een volwassen Big Red weegt toch meer dan 100Kg (hebben we het nog niet over koeien enz)

Overigens smaakt zo'n Big Red best wel, ooit een gegeten in de binnenlanden.
Dat doet men daar wel meer want vlees is daar een beetje duur en als je net een roadkill tegen komt die nog vers is, is dat weer mooi meegenomen. Wel meer vreemde dieren daar gegeten

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb ze inderdaad op foto's van Australië wel eens met zijn tweeën met elk een schep - en een zakdoek over hun mond - een hele grote kangoeroe van de weg zijn scheppen. Niet het leukste klusje van in een solar racing team zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Hé, staat je site op Wikipedia ?

Aha een gevonden
Afbeeldingslocatie: http://www.sungroper.asn.au/race/oct24/05.jpg

En nog een.

Afbeeldingslocatie: http://www.cuer.co.uk/wp-content/gallery/affinity-construction/live187.JPG

... echt tooltip zegt het....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Stelling:
Mensen met de wens duurzaam te leven hebben doorgaans kinderen.

Kinderen = wil je graag een goede wereld voor ze achter laten.
doorgaans = 90% ?
Duurzaam = zonnepanelen, zonneboiler, warmtepomp, led lampen, goede isolatie, voedsel uit de buurt, enz.
Auto = uitzondering ...... ivm de kinderen

WoudseHoeve duikt weg achter een stapel mooi droog CV-kachel hout om de reacties te ontwijken :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Niet op de pagina waar jij naar linkt, maar wel op de pagina van de World Solar Challenge (onderaan, bij externe links). En ik heb mijn site niet eens zelf toegevoegd...
Aha een gevonden
[afbeelding]

En nog een.

[afbeelding]

... echt tooltip zegt het....
:)

Lijkt me zware road kill om weg te scheppen :P Aan de andere kant, met auto's van 150-200 kg wordt de strijd met de onbeschermde voetganger wel een stuk eerlijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 14:15:
Stelling:

doorgaans = 90% ?
Duurzaam = zonnepanelen, zonneboiler, warmtepomp, led lampen, goede isolatie, voedsel uit de buurt, enz.

WoudseHoeve duikt weg achter een stapel mooi droog CV-kachel hout om de reacties te ontwijken :)
Wat zou de wereld toch mooi geweest zijn als deze stelling over oorzaak en gevolg waar is. De meeste volwassen stellen hebben immers kinderen. Veel van de oudere blanke conservatief/libertarier/anders nay-sayers zijn ook vader of opa. Ik ben zelf ook jarenlang kinder(wens)loos actief in de online klimaat- en energiediscussie.

Dus, nee, ben het niet me je eens.

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

styno schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 15:45:
[...]
Wat zou de wereld toch mooi geweest zijn als deze stelling over oorzaak en gevolg waar is. De meeste volwassen stellen hebben immers kinderen. Veel van de oudere blanke conservatief/libertarier/anders nay-sayers zijn ook vader of opa. Ik ben zelf ook jarenlang kinder(wens)loos actief in de online klimaat- en energiediscussie.
Dus, nee, ben het niet me je eens.
Jij draait mijn stelling om.

Maar je link klopt wel, ik ben een oudere blanke met kinderen (en aangetrouwde-ex-stief-kleinkinderen) en geloof niet dat wij de klimaat verandering veroorzaken. Maar vind wel dat men duurzaam moet leven, dat staat wat mij betreft los van elkaar.

(Jij bent die 10% uitzondering)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Stelling:
Is dat zo? Als ik kijk naar mijn vrienden met kinderen zie ik daar nogal wat onduurzaamheden... stapels en stapels pampers die er doorheen gaan, twee auto's voor de deur, de TV als bewegend behang om de kinderen hypnotiseerd te houden... Zonnepanelen/zonneboilers/dat soort dingen? Ik zie ze niet veel in die groep. En als ik hoor wat ze aan drinkwater/eletriciteit/aardgas/benzine betalen val ik bijna flauw...
Er kunnen vele redenen zijn om een duurzame(re) levensstijl aan te namen... gezondheid, de zorg om stijgende energieprijzen, verantwoording willen nemen, etc. En inderdaad, een betere wereld voor je kinderen.
doorgaans = 90% ?
Het zou best waar kunnen zijn, maar ik vraag me af of het iets betekent.
Duurzaam is (IMO) nadenken over de gevolgen van wat je doet, ook als die gevolgen niet (alleen) voor jou zijn en ook als ze ver in de toekomst liggen. Duurzaam is (IMO) ook nadenken over zaken als financiën, politiek, sociale cohesie, etc. Pas op laatste plaats gaat duurzaamheid (IMO) over "dingetjes vervangen" (terwijl helaas veel mensen "dingetjes vervangen" als eerste doen, stoppen, en denken dat ze duurzaam bezig zijn").
Die snap ik niet. Leg eens uit, als je wilt? Als ik om me heen kijk lijkt het motto te zijn "kinderen, dus auto". En zo houdt het systeem zichzelf mooi in stand.
Niet wegduiken, hierkomen jij :P Discussie is toch niets mis mee? Of ben ik te verwend? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Ok, ik stel het anders: Het meerendeel van de volwassenen (30+) heeft kinderen. Grote kans dus dat mensen die duurzaam willen leven kinderen hebben. De oorzaak en gevolg zijn daarom niet noodzakelijkerwijs zoals jij dat stelt. Om dat te bekrachtigen voerde ik een voorbeeld aan: mezelf. (je hebt gelijk, ik kan een uitzondering zijn, maar kinderloze 30+ers zijn zowieso in de minderheid).
Maar je link klopt wel, ik ben een oudere blanke met kinderen (en aangetrouwde-ex-stief-kleinkinderen) en geloof niet dat wij de klimaat verandering veroorzaken.
Je bent niet alleen, er is nou eenmaal een grote kloof tussen diegenen met de noodzakelijke kennis en het grote publiek op dit onderwerp.

Even aannemende dat je niet een actief-publicerende wetenschapper bent op één van de deelgebieden van het klimaatsysteem, dan zit je daarmee in de ~20% deel van de Nederlanders. Mocht je kennis van zaken hebben (en daarmee bedoel ik dus een actief publicerende onderzoeker op het gebied van klimatologie en aanverwante vakgebieden in natuurkunde, chemie, biologie of aardwetenschappen), dan zou je behoren bij de 3% die menen dat de rol van de mens in het klimaat over de laatste 30 jaar klein is geweest.

Afbeeldingslocatie: http://www.skepticalscience.com/graphics/scientific_vs_public_500.jpg
(Bron)

In het eerste geval ben je gewoon niet goed op de hoogte, in het laatste geval ben ik benieuwd naar je onderbouwing.
Maar vind wel dat men duurzaam moet leven, dat staat wat mij betreft los van elkaar.
Akkoord, klimaatverandering is maar één reden om duurzaam te willen leven, er zijn nog vele andere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Veel van mijn vrienden die nu aan kinderen beginnen zijn wel bezig met 'de wereld netjes achterlaten' maar vaak komen ze er achter dat ze dat hadden moeten doen vóór de kinderen er zijn - dan heb je meer tijd&geld om ingrijpende aanpassingen aan je huis te doen en meer energie over voor gedragsveranderingen (een heel aantal hebben dat ook gedaan trouwens).
Aan de andere kant zijn kinderen een erg effectieve spiegel en helpen zo gedragsverandering.
Mogelijk slaat dat om als de kinderen het huis uit zijn/zelfstandiger zijn.
Ook heb ik niet het idee dat mijn vrienden, familie en kennissen een goede doorsnede van de maatschappij vormen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:17:
[...]
Is dat zo? Als ik kijk naar mijn vrienden met kinderen zie ik daar nogal wat onduurzaamheden... stapels en stapels pampers die er doorheen gaan, twee auto's voor de deur, de TV als bewegend behang om de kinderen hypnotiseerd te houden... Zonnepanelen/zonneboilers/dat soort dingen? Ik zie ze niet veel in die groep. En als ik hoor wat ze aan drinkwater/eletriciteit/aardgas/benzine betalen val ik bijna flauw...
[...]
Nu draai je het weer om ....
Maar de kosten zijn hoog voor een jong gezin met 2,2 kinderen, te hoge hypotheek enz. dus dat soort "gadgets" zoals ze vaak gezien worden vallen als eerste af.
Er kunnen vele redenen zijn om een duurzame(re) levensstijl aan te namen... gezondheid, de zorg om stijgende energieprijzen, verantwoording willen nemen, etc. En inderdaad, een betere wereld voor je kinderen.
Zo is het.
"Verantwoording willen nemen" ? ik denk "bewust zijn van je verantwoordelijkheid".
Maar zolang er nog mensen rond lopen die
[...]
Het zou best waar kunnen zijn, maar ik vraag me af of het iets betekent.
Weet ik ook niet maar viel me op ....
[...]
Duurzaam is (IMO) nadenken over de gevolgen van wat je doet, ook als die gevolgen niet (alleen) voor jou zijn en ook als ze ver in de toekomst liggen. Duurzaam is (IMO) ook nadenken over zaken als financiën, politiek, sociale cohesie, etc. Pas op laatste plaats gaat duurzaamheid (IMO) over "dingetjes vervangen" (terwijl helaas veel mensen "dingetjes vervangen" als eerste doen, stoppen, en denken dat ze duurzaam bezig zijn").
Politiek doe ik niet aan, financiën : zeker, geen groei is goed.
sociale cohesie weet ik niet wat het betekend maar het heeft vast te maken dat ik in een klein dorp woon en veel mensen daar ken inclusief mijn buren.
[...]
Die snap ik niet. Leg eens uit, als je wilt? Als ik om me heen kijk lijkt het motto te zijn "kinderen, dus auto". En zo houdt het systeem zichzelf mooi in stand.
Veel mensen met kinderen stappen van een kleine auto naar een grotere omdat de kids anders niet mee klunen. Als die auto geregeld vol zit dan kan dat best duurzaam (of duurzamer) zijn. Wel jammer dat Pa er vaak mee naar kantoor gaat, terwijl Ma de kids in dat kleine zuinige karretje moet proppen .....
[...]
Niet wegduiken, hierkomen jij :P Discussie is toch niets mis mee? Of ben ik te verwend? ;)
Nee ik loop niet weg maar ontwijk alleen de "direct hits" :)
Maar ik stap weer in mijn helaas on-duurzame vervoermiddel (politiek veroorzaakt) om deel te nemen aan onze consumptie maatschappij ... ( boodschappen doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Stelling:

doorgaans = 90% ?

Dingen als een "zonnepanelen, zonneboiler, warmtepomp, led lampen, goede isolatie" worden voor mensen met kinderen uiteraard financieel een stuk aantrekkelijker dan voor mensen zonder kinderen. Dit omdat de terugverdientijd bij een groter verbruik simpelweg korter wordt. Of het deze gezinnen gaat om de "duurzame" prikkel of een financiele prikkel is dan de vraag ;) Maar misschien is de achterliggende motivatie niet relevant in deze discussie?

Is het nemen van kinderen met de huidige wereldbevolking eigenlijk wel duurzaam te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

styno schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 16:33:
[...]
Ok, ik stel het anders: Het meerendeel van de volwassenen (30+) heeft kinderen. Grote kans dus dat mensen die duurzaam willen leven kinderen hebben. De oorzaak en gevolg zijn daarom niet noodzakelijkerwijs zoals jij dat stelt. Om dat te bekrachtigen voerde ik een voorbeeld aan: mezelf. (je hebt gelijk, ik kan een uitzondering zijn, maar kinderloze 30+ers zijn zowieso in de minderheid).
Zou best kunnen , ik ben geen specialist op het gebied van statistiek.
[...]
Je bent niet alleen, er is nou eenmaal een grote kloof tussen diegenen met de noodzakelijke kennis en het grote publiek op dit onderwerp.

Even aannemende dat je niet een actief-publicerende wetenschapper bent op één van de deelgebieden van het klimaatsysteem, dan zit je daarmee in de ~20% deel van de Nederlanders. Mocht je kennis van zaken hebben (en daarmee bedoel ik dus een actief publicerende onderzoeker op het gebied van klimatologie en aanverwante vakgebieden in natuurkunde, chemie, biologie of aardwetenschappen), dan zou je behoren bij de 3% die menen dat de rol van de mens in het klimaat over de laatste 30 jaar klein is geweest.
[afbeelding]
(Bron)

In het eerste geval ben je gewoon niet goed op de hoogte, in het laatste geval ben ik benieuwd naar je onderbouwing.
Heb ik niet echt maar het valt me op dat veel onderzoeken gefund worden door organisaties die belang hebben bij de uitkomst dat het slecht gaat met het klimaat.
(Belangs is, leiding wordt betaald met donaties door bezorgde burgers die de nieuwsberichten lezen over die onderzoeken door onwetende en domme journalisten, als het maar bekt.)
De onderzoeker zelf hebben daar dus ook baat bij, dat is inmiddels all vele malen bewezen dat het goed fout kan gaan (b.v. rode wijn is goed onderzoek)
[...]
Akkoord, klimaatverandering is maar één reden om duurzaam te willen leven, er zijn nog vele andere redenen.
Tuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:43:
[...]
Dingen als een "zonnepanelen, zonneboiler, warmtepomp, led lampen, goede isolatie" worden voor mensen met kinderen uiteraard financieel een stuk aantrekkelijker dan voor mensen zonder kinderen. Dit omdat de terugverdientijd bij een groter verbruik simpelweg korter wordt. Of het deze gezinnen gaat om de "duurzame" prikkel of een financiele prikkel is dan de vraag ;) Maar misschien is de achterliggende motivatie niet relevant in deze discussie?
De motivatie is niet irrelevant, als het alleen voor het geld gedaan word dan zal het bij een paar Gadgets blijven en de rest van hun levenswijze niet verduurzamen.
Is het nemen van kinderen met de huidige wereldbevolking eigenlijk wel duurzaam te noemen?
Ik geloof dat de stelling "Het nemen van kinderen" niet kan, velen willen maar kunnen niet. Het zal dus eerder "Het krijgen van kinderen" zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door WoudseHoeve op 16-08-2013 17:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:43:
Is het nemen krijgen van kinderen met de huidige wereldbevolking eigenlijk wel duurzaam te noemen?
Hmm, er kunnen meer mensen in rijke en vruchtbare gebieden als Nederland wonen dan in de plekken waar de bevolking nu hard groeit. De wereldbevolking kan dus goed herverdeeld worden.
Lokale productie (van mensen in dit geval) spaart transport uit => duurzamer. >:)
Het andere uiterste (een stop op reproductie) is in ieder geval niet duurzaam voor de mensheid.
Alles met mate...

[ Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 16-08-2013 17:53 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Proton_ schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:51:
[...]
Hmm, er kunnen meer mensen in rijke en vruchtbare gebieden als Nederland wonen dan in de plekken waar de bevolking nu hard groeit. De wereldbevolking kan dus goed herverdeeld worden.
Lokale productie (van mensen in dit geval) spaart transport uit => duurzamer. >:)
Ha goed plan, ipv ontwikkelings-hulp moeten we de kind productie in de westerse wereld bevorderen (kinderbijslag verhogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01:54
WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:51:
[...]
De motivatie is niet irrelevant, als het alleen voor het geld gedaan word dan zal het bij een paar Gadgets blijven en de rest van hun levenswijze niet verduurzamen.
Niet helemaal mee eens. Als ik naar mezelf kijk doe ik het ook voor het geld.
Als ik minder uit hoef te geven, hoef ik minder geld te verdienen. En dat betekent dat ik meer vrije tijd, meer vrijheid heb. En dat bevalt me wel. Kan ik meer tijd aan duurzame zaken besteden, moestuin enzo.

Ook geld dat ik niet uitgeef aan transport, kleding, laptops etc. hoef ik niet te verdienen, dus nog meer vrije tijd etc. Dus ja, ik verander mijn levenswijze op een duurzame manier, terwijl geld hier toch wel een hele belangrijke motivatie is (geworden).

Uiteindelijk ontkoppel ik mezelf op deze wijze voor een gedeelte van het traditionele 40 of 50 jaar slapen-werken-eten-consumeren-slapen-etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:53:
[...]

Ha goed plan, ipv ontwikkelings-hulp moeten we de kind productie in de westerse wereld bevorderen (kinderbijslag verhogen)
Ik vraag me af hoe het eenmalig transport (adoptie/emigratie) zich verhoudt ten opzichte alle vakantie vliegreizen die deze nieuwe wereldbewoner gaat maken van de westerse welvaart ;)

Het verhogen van de kinderbijslag zorgt er waarschijnlijk voor dat bepaalde bevolkingsgroepen en regio's zich nog meer zullen voortplanten dan nu al het geval is. Het is de vraag of dat wenselijk is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
WoudseHoeve schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 17:41:
Nu draai je het weer om ....
Maar de kosten zijn hoog voor een jong gezin met 2,2 kinderen, te hoge hypotheek enz. dus dat soort "gadgets" zoals ze vaak gezien worden vallen als eerste af.
Maar het zijn gadgets die geld opleveren, niet kosten... Zou je juist met kinderen dat onderscheid niet moeten zien?
Zo is het.
"Verantwoording willen nemen" ? ik denk "bewust zijn van je verantwoordelijkheid".
Maar zolang er nog mensen rond lopen die
Ja, mensen die rondlopen, vreselijk _O-
Politiek doe ik niet aan, financiën : zeker, geen groei is goed.
sociale cohesie weet ik niet wat het betekend maar het heeft vast te maken dat ik in een klein dorp woon en veel mensen daar ken inclusief mijn buren.
Politiek doen we allemaal aan. Sowieso door te stemmen, maar vooral waar we werken, hoe we werken, waar we ons geld aan uitgeven, etc. Politiek is niets wat alleen anderen doen, en zou dat ook niet moeten zijn. Moeten de we de uitdagingen en problemen niet met zijn allen het hoofd bieden. En zodra ergens meer dan één (of misschien meer dan twee) mensen aan werken heb je te maken met politiek, zo werken mensen nou eenmaal.
Veel mensen met kinderen stappen van een kleine auto naar een grotere omdat de kids anders niet mee klunen. Als die auto geregeld vol zit dan kan dat best duurzaam (of duurzamer) zijn. Wel jammer dat Pa er vaak mee naar kantoor gaat, terwijl Ma de kids in dat kleine zuinige karretje moet proppen .....
a) Dat is dus een zichzelf in standhoudend fenomeen: "we" willen overal met de auto heen, en dus is alles goed bereikbaar met de auto (ten koste van bereikbaarheid te voet, met de fiets en het OV) - en alles is goed bereikbaar met de auto (en minder te voet, met de fiets en het OV) en dat stimuleert dus autogebruik. Daar komen we alleen uit als we er actief iets aan doen.
b) [Opa spreekt] Wij gingen vroeger met zijn vieren op vakantie in een C-Kadett en mijn vrouw ging vroeger met zijn vijven op vakantie in een Fiat Panda. Een grotere auto is net als een groter huis: meer ruimte voor onnodige zooi. Het kopen van een grotere auto "vanwege de kids" komt op mij heel sterk over als goedpraten - tenzij je er meer dan drie hebt. Status, dat is het, niet meer en niet minder. Ook iets waar we vanaf moeten. En waar we ook heel langzaam (te langzaam) vanaf lijken te komen.
Nee ik loop niet weg maar ontwijk alleen de "direct hits" :)
Maar ik stap weer in mijn helaas on-duurzame vervoermiddel (politiek veroorzaakt) om deel te nemen aan onze consumptie maatschappij ... ( boodschappen doen)
Sja, eten moeten we allemaal. Gelukkig heb ik binnen 200m twee supermarkten, een slager, een groentenman en - niet onbelangrijk - een slijter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Voor de windmolens-wel-in-mijn-achtertuin mensen:
Wind Turbine Loft
Fantastisch voor burgerparticipatie :)
Voor de windmolencoöperaties zou dit ook leuk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Proton_ schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 18:56:
Voor de windmolens-wel-in-mijn-achtertuin mensen:
Wind Turbine Loft
Fantastisch voor burgerparticipatie :)
Voor de windmolencoöperaties zou dit ook leuk zijn.
Wauw.... stel je eens voor daar te wonen. Dat lijkt me gaaf!

Voordeel: geen auto nodig. *O*
Nadeel: een helikopter nodig. -O-

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even naar het werk pendelen wordt wel lastig dan ja :P Wel erg mooi getekend allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ja het photoshopwerk is van topkwaliteit ;)

-edit-

Maar zonder gekheid, als je een paar weken ongestoord aan een boek wil werken of zoiets is dit toch prachtig? Of een week lang 18 uur per dag over een solar race blogt (er van uitgaande dat er wel internet is), dan lijkt zoiets me erg tof. Geen afleidingen, absolute rust, alleen het trage woesh... woesh... van de rotorbladen.

Gaaf.

[ Voor 80% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2013 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Er zal wel een lift zijn toch?
Als vakantiewoning (of conciërgewoning bij een windpark) lijkt het me ook wel wat.
Er zijn nu ook een hoop mensen die zich twee weken opsluiten in een vuurtoren (vreemd genoeg vaak als huwelijksreis ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
"Wind energy’s contribution to Europe’s electricity supply will increase dramatically in the next couple of decades: in the order of 30-40 times by 2020 and 100 times by 2030 - See more at: http://morphocode.com/wor...ft/#sthash.Dszdgw35.dpuf"
sure

btw: lijkt je dat lekker wonen? Die palen zijn toch niet stijf genoeg? Ik voel wat evenwichtsproblemen aankomen als je daar even koffie wilt zetten.

[ Voor 19% gewijzigd door hansdegit op 16-08-2013 19:30 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:01
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:08:
[...]

;)
Leuk getekend/geshop, maar zijn windmolens boven rotor en tandwielkast zo goed als trillings vrij, zeker met die reuze bladen?
Soms zie ik weleens dat voor de gebruiksfase D-Geostability berekende stabiliteitsfactor worden verwacht, als het geheel trillingsvrij zou zijn, zouden cyclische windbelastingen krachten voldoende zijn

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Domba schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:32:
Leuk getekend/geshop, maar zijn windmolens boven rotor en tandwielkast zo goed als trillings vrij, zeker met die reuze bladen?
Soms zie ik weleens dat voor de gebruiksfase D-Geostability berekende stabiliteitsfactor worden verwacht, als het geheel trillingsvrij zou zijn, zouden cyclische windbelastingen krachten voldoende zijn
De trend is toch naar direct drive, en dat zou trillingsvrij moeten (kunnen) zijn. Maar het zal wel net zo zijn als op een schip, die is ook niet trillingsvrij en daar slaap ik prima op. Ik heb uit een grijs verleden wat nautisch bloed in mijn aderen en af en toe borrelt dat bij naar boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:29
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 18:19:
[...]
b) [Opa spreekt] Wij gingen vroeger met zijn vieren op vakantie in een C-Kadett en mijn vrouw ging vroeger met zijn vijven op vakantie in een Fiat Panda. Een grotere auto is net als een groter huis: meer ruimte voor onnodige zooi. Het kopen van een grotere auto "vanwege de kids" komt op mij heel sterk over als goedpraten - tenzij je er meer dan drie hebt. Status, dat is het, niet meer en niet minder. Ook iets waar we vanaf moeten. En waar we ook heel langzaam (te langzaam) vanaf lijken te komen.
Vroeger. Wij zaten met zijn zessen in een kleine auto, lachen was dat. Wil ik nu ook wel met mijn koters, maar mag niet en je omgeving verklaart je als asociaal. 4 kinderzitjes in een kleine auto past niet. Vroeger ging je dan in de kofferbak feest vieren, maar als je dat doet, moet je eens zien hoe andere automobilisten naar je kijken. Kortom, veel dingen die vroeger konden mogen nu niet meer, wat best gevolgen heeft.
OV. Reistijd naar Opa en Oma op zondagmiddag is 1:45 uur, kosten E30,- Met de auto 25 minuten, kosten E5,90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 19:08:
[...]

;)
Of een bootje. Die molens hebben allemaal een lift

Vergeet ook de goede isolatie niet en dat je bestand tegen zeeziekte moet zijn. Wel eens bovenin geweest? Ik wel en de mast beweegt onaangenaam. En die was maar 80 meter hoog.

[ Voor 3% gewijzigd door drielp op 16-08-2013 20:44 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
FicoF schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:37:
Vroeger. Wij zaten met zijn zessen in een kleine auto, lachen was dat. Wil ik nu ook wel met mijn koters, maar mag niet en je omgeving verklaart je als asociaal. 4 kinderzitjes in een kleine auto past niet. Vroeger ging je dan in de kofferbak feest vieren, maar als je dat doet, moet je eens zien hoe andere automobilisten naar je kijken. Kortom, veel dingen die vroeger konden mogen nu niet meer, wat best gevolgen heeft.
Sja, da's waar. "Veiligheid". Maar kennelijk alleen voor degenen in het blikje, niet voor degenen daarbuiten...
OV. Reistijd naar Opa en Oma op zondagmiddag is 1:45 uur, kosten E30,- Met de auto 25 minuten, kosten E5,90.
Het lijkt me stug dat je met een auto 25 minuten kunt rijden voor € 5,90... De allergoedkoopste auto's (maatje Fiat Panda) rijden al voor rond de 20ct per kilometer, en het wordt héél snel duurder als je groter rijdt. En er is nog een ander verschil. In de auto moet je ze hypnotiseren, sorry, bezighouden met films op de LCD schermen, in de trein kun je interactief spelletjes met ze doen.

Maar goed, ik weet het, ik weet het. OV is kut. Ik vind het alleen zo gek dat ik niet zo ervaar. Ben ik gek? Of toch... verwend?
drielp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:43:
Vergeet ook de goede isolatie niet en dat je bestand tegen zeeziekte moet zijn. Wel eens bovenin geweest? Ik wel en de mast beweegt onaangenaam. En die was maar 80 meter hoog.
Sja. Misschien ben ik te positief ingesteld. Wie weet valt het wel mee allemaal. Dat kan nl. ook gebeuren...

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2013 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:47:

Het lijkt me stug dat je met een auto 25 minuten kunt rijden voor € 5,90... De allergoedkoopste auto's (maatje Fiat Panda) rijden al voor rond de 20ct per kilometer, en het wordt héél snel duurder als je groter rijdt. En er is nog een ander verschil. In de auto moet je ze hyponiseren, sorry, bezighouden met films op de LCD schermen, in de trein kun je interactief spelletjes met ze doen.
2 liter benzine (nog niet eens) en wat vaste kosten, die ik toch al heb. Anders zou ik de prijs van m`n OV-chipkaart ook bij m`n trein/bus reis moeten rekenen. In de auto hoef ik m`n kinderen gelukkig niet bezig te houden, als ik met OV reis wel, omdat ik dan heen en terug 3,5 uur moet stil zitten. :|
Maar goed, ik weet het, ik weet het. OV is kut. Ik vind het alleen zo gek dat ik niet zo ervaar. Ben ik gek? Of toch... verwend?
Dat is dus wel het probleem. In de randstad en in grote steden met een degelijk NS-station is OV te doen. Als ik daar zou wonen zou ik veel meer met OV reizen. Maar al het OV buiten die steden is zwaar ruk. Duur, duurt lang, rijdt niet op tijdstippen dat ik het nodig heb, zit overladen met scholieren, vaak staan etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
nee, ik ervaar ov ook niet als kut.
Maakte ik er ook vast zonder reden meer gebruik van.
Maar als je toch al een auto hebt vanwege ......, dan reken je puur de variabele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 20:47:

Het lijkt me stug dat je met een auto 25 minuten kunt rijden voor € 5,90.....
Als je alleen de brandstof rekent... op LPG rij ik 7 ct/km. De vaste kosten ben je altijd kwijt. Een dagje Opa en Oma kost dan alleen de brandstof. Honderd kilometer kost dan € 7,-

De verzekering, afschrijving en wegenbelasting doen ook mee, maar die doen ook mee als ik niet zou gaan. OV is leuk als je naast een station woont, maar dat geldt niet iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
In het licht van het gestelde durf ik de discussie wel aan met de stelling dat het met kinderen, moelijker is om duurzaam te leven.
Dat ze het wel meer (kunnen) motiveren doet daar niets van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
izdp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:08:
In het licht van het gestelde durf ik de discussie wel aan met de stelling dat het met kinderen, moelijker is om duurzaam te leven.
Dat ze het wel meer (kunnen) motiveren doet daar niets van af.
Met kinderen ben je zowiezo niet duurzaam bezig. Overbevolking is het probleem van deze wereld. In 45 jaar (mijn huidige leeftijd) is de wereldbevolking verdubbeld. Hoeveel dieren dit ons nadoen weet ik niet, maar dat zouden er niet veel zijn. Feitelijk wonen wij deze wereld uit en hoelang dat goed gaat is niet te zeggen. (dit klink wel erg zwaar, maar het is wel waar)
Dat de mens hier oplossingen voor gaat vinden lijkt me sterk, veel progressie zie ik niet. De huidige financiele crisis is een voorbode van wat komen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Drielp; het zou dus beter zijn geweest voor de wereld als je niet was geboren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
drielp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:13:
[...]
Overbevolking is het probleem van deze wereld. In 45 jaar (mijn huidige leeftijd) is de wereldbevolking verdubbeld. Hoeveel dieren dit ons nadoen weet ik niet, maar dat zouden er niet veel zijn.
Rendieren hebben ons laten zien wat er gebeurt, maar leren wij daarvan?
Afbeeldingslocatie: http://dieoff.org/Crash2.GIF

Best wel interessant verhaal over de rendieren op St Matthews Island: http://dieoff.org/page80.htm

Misschien een extreem voorbeeld, maar als je alle resources verbruikt; is er dan nog leven mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
drielp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:07:
Als je alleen de brandstof rekent...
En daarmee houd je jezelf voor de gek. Maar je bent in goed gezelschap hoor :) Ik bemerk de onwil om met de totale kosten van een auto te rekenen bij de meeste mensen met een eigen auto.
De verzekering, afschrijving en wegenbelasting doen ook mee, maar die doen ook mee als ik niet zou gaan.
Niet geheel waar natuurlijk, verzekering kan stijgen als je uit je staffel groeit, afschrijving gaat ook wat harder als je meer rijdt, maar er is iets voor te zeggen. Maar het is dus duidelijk dat de kostenstructuur van de eigen auto meer rijden aanmoedigt en het gebruik van andere vervoersmiddelen ontmoedigt. Niet duurzaam dus.
OV is leuk als je naast een station woont, maar dat geldt niet iedereen.
Dat klopt, maar: a) het geldt voor meer mensen dan ze denken (maar ze denken het niet want ze hebben een auto. Als je een hamer hebt lijkt elk probleem een spijker...) en b) die situatie is geen gegeven. Als we zouden willen leggen we meer spoor aan, meer lightrail naar de suburbs of zelfs het platteland.

Maar zonder de wil tot veranderen verandert er niets, da's duidelijk. En die wil is er tot dusver niet. Het gaat toch goed zo?
izdp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:04:
nee, ik ervaar ov ook niet als kut.
Maakte ik er ook vast zonder reden meer gebruik van.
Maar als je toch al een auto hebt vanwege ......, dan reken je puur de variabele kosten.
En normaals, daarmee houd je jezelf - net zoals naar schatting 90% van de automobilisten - voor de gek. Toen ik nog een auto had ik heb altijd alle kosten genoteerd en verrekend. Het is alweer bijna tien jaar geleden maar die kosten waren hoger dan iedereen dacht aan wie ik het liet zien. Sommige geloofden het ook niet, of dachten dat ik pech had met veel onderhoud of zo.

(En dan rekenen we de externe kosten, de kosten die we zo makkelijk bij anderen beleggen, nog niet eens mee.)

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 16-08-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Roamor schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:39:
[...]

Rendieren hebben ons laten zien wat er gebeurt, maar leren wij daarvan?
[afbeelding]

Best wel interessant verhaal over de rendieren op St Matthews Island: http://dieoff.org/page80.htm

Misschien een extreem voorbeeld, maar als je alle resources verbruikt; is er dan nog leven mogelijk?
Ik woon in de provincie, daar probeer ik juist de bevolking een beetje op peil te houden. :P
https://www.google.nl/pub...l=nl&dl=nl&ind=false&icfg

[ Voor 40% gewijzigd door FicoF op 16-08-2013 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:44:
Als we zouden willen leggen we meer spoor aan, meer lightrail naar de suburbs of zelfs het platteland.
Ondanks dat ik liefhebber ben van autorijden (lekker zelf beslissen of ik links of rechts ga) ben ik daar groot voorstander van. Vooral veel fijnmaziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee, jeroen nu draaf je door als anti-auto.
Als je auto al hebt vanwege..., schreef ik.
Dat is iets anders als je ritjes opa en oma ook hebt meegewogen bij de aanschaf.
In het laatste geval heb je natuurlijk volkomen gelijk.
Maar ja, dan heb je die auto al en dan met ov gaan, maakt het zeker niet goedkoper.
Heroverwegen moet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
izdp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:51:
Nee, jeroen nu draaf je door als anti-auto.
Ik ben niet anti-auto, dat is een misverstand. Ik ben pro-eerlijkheid. Externe kosten zelf betalen en eerlijk zijn tegen jezelf over de kosten van wat je doet. Dat de auto één van de meest oneerlijke vervoersmiddelen is die er bestaat kan ik niet helpen ;)
Maar ja, dan heb je die auto al en dan met ov gaan, maakt het zeker niet goedkoper.
Heroverwegen moet meer.
En dat moet dus meer aangemoedigd worden. Dus nogmaals: externe kosten bij de prijs op (geldt voor alles trouwens) en dan is de vergelijking in eens heel anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:54:
[...]
En dat moet dus meer aangemoedigd worden. Dus nogmaals: externe kosten bij de prijs op (geldt voor alles trouwens) en dan is de vergelijking in eens heel anders.
Dat ding staat bij velen voor het huis. Als ik op zondag de trein/bus pak dalen mijn verzekerings-, aanschaf-, belastingkosten niet. Die blijven gelijk, ook als ik met het OV ga. Dus dat maakt niks uit of ik hem voor m`n deur laat staan en de trein pak, of erin ga rijden. Enige verschil is dat ik dan 2 x een OV-chipkaart moet kopen en 30 euro reiskosten heb. Ipv 2 liter benzine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nou jeroen laten we wel wezen. Hoe jij de kinderen in de auto plaats geeft en hoe in de trein.
Overkill en averrechts effect.
Voor een goed begrip: ik ben autokm- multimiljonair en rij al jaren niet meer. Eigen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Pics!

Hoe zou de wereld eruit zien zonder ons?
http://www.froot.nl/postt...lvr.it&utm_medium=twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:54:
[...]

Ik ben niet anti-auto, dat is een misverstand. Ik ben pro-eerlijkheid. Externe kosten zelf betalen en eerlijk zijn tegen jezelf over de kosten van wat je doet. Dat de auto één van de meest oneerlijke vervoersmiddelen is die er bestaat kan ik niet helpen ;)

[...]

Oke, eerlijk is eerlijk, totaalprijs is 22 ct/km. Dat is dus met wegenbelasting, verzekering, apk (en reparatiekosten) en afschrijving. Auto is een Kia Sportage (dus niet echt een kleintje)

Totaal per 100 kilometer is dus €22,-
izdp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:29:
Drielp; het zou dus beter zijn geweest voor de wereld als je niet was geboren?
Klopt ;), maar daarvoor moet je bij mij ouders zijn.... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Lol, niet ik maar jij, en jij kan er wat aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
Even JeroenH ondersteunen ;)
izdp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:51:
...
Als je auto al hebt vanwege..., schreef ik.
...
Tuurlijk zijn er redenen om een auto te hebben. Bij sommige is een auto zelfs noodzakelijk(al zijn dat er in werkelijkheid een stuk minder dan de meeste mensen denken).
Het valt mij echter wel op dat als die auto er is om een bepaalde reden, de auto echt veel meer wordt gebruikt dan die ritten, onder de noemer: Hij staat er toch. Vaak zelfs vele malen meer dan die ritten waarvoor de auto is gekocht.
Nu zijn de volgende kosten echter ook kilometer-gebonden ondanks dat de meeste mensen die niet meenemen in hun berekening:
1. Onderhoud (zoveel km beurt)
2. Afschrijving (Bij 2e hands kijkt iedereen naar de gereden kilometers)
3. Verzekering (zoals aangehaald schaal hoger)
4. Reparaties van schades (of meer kosten verzekering) (Schadekans is gewoon groter bij meer kilometers)
5. Brandstof kosten (Deze vaak wel meegenomen, al rekent men vaak te positief, stadsritjes tegen snelweg verbruik)

Ongeveer het enige wat echt een vast gegeven is, is de wegenbelasting. Die is totaal niet afhankelijk van de kilometers.

Verder wordt er vaak een grotere auto gekocht dan strikt noodzakelijk, omdat de auto toch geschikt moet zijn voor de vakantie of het vervoeren van alle vrienden ergens naar toe. Als je bijvoorbeeld een auto voor woon-werk verkeer echt nodig hebt zal je met een één-zitter al genoeg hebben. Die worden echter helaas amper gemaakt, maar als je dan een stationwagon uitzoekt sla je de andere kant op.

(Heb vanaf mijn 18e al een rijbewijs, 10 jaar verder en mijn eerste auto moet ik nog kopen, terwijl het economisch geen groot probleem voor mij is.)

[ Voor 4% gewijzigd door FireWood op 16-08-2013 22:17 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:44:
[...]

En daarmee houd je jezelf voor de gek. Maar je bent in goed gezelschap hoor :) Ik bemerk de onwil om met de totale kosten van een auto te rekenen bij de meeste mensen met een eigen auto.

[...]

Niet geheel waar natuurlijk, verzekering kan stijgen als je uit je staffel groeit, afschrijving gaat ook wat harder als je meer rijdt, maar er is iets voor te zeggen. Maar het is dus duidelijk dat de kostenstructuur van de eigen auto meer rijden aanmoedigt en het gebruik van andere vervoersmiddelen ontmoedigt. Niet duurzaam dus.

[...]

Dat klopt, maar: a) het geldt voor meer mensen dan ze denken (maar ze denken het niet want ze hebben een auto. Als je een hamer hebt lijkt elk probleem een spijker...) en b) die situatie is geen gegeven. Als we zouden willen leggen we meer spoor aan, meer lightrail naar de suburbs of zelfs het platteland.

Maar zonder de wil tot veranderen verandert er niets, da's duidelijk. En die wil is er tot dusver niet. Het gaat toch goed zo?

[...]

En normaals, daarmee houd je jezelf - net zoals naar schatting 90% van de automobilisten - voor de gek. Toen ik nog een auto had ik heb altijd alle kosten genoteerd en verrekend. Het is alweer bijna tien jaar geleden maar die kosten waren hoger dan iedereen dacht aan wie ik het liet zien. Sommige geloofden het ook niet, of dachten dat ik pech had met veel onderhoud of zo.

(En dan rekenen we de externe kosten, de kosten die we zo makkelijk bij anderen beleggen, nog niet eens mee.)
Hier doet onze boodschappenauto 18 cent per kilometer bij 10.000km per jaar all-in
benzine, wegenbelasting, onderhoud, afschrijving verzekering, dit is een gemiddelde over 5 jaar :W (Suzuki Swift uit 1993 :+ ).

Met het leaseblik verstook ik op de snelweg 5 liter ongeveer per uur (uitgaand van 110kmph op de cruise control). Met de 14% bijtelling en tankpas zijn dat overigens de goedkoopste kilometers, daar kan geen OV tegenop :). Ook al zou ik het dubbele als het OV moeten betalen dan zou ik het OV nog links laten liggen. Echt waardeloos die afhankelijkheid :X.

Ik zou wel heel graag één van de twee auto's om willen wisselen voor een EV.

[ Voor 10% gewijzigd door revolution-nl op 16-08-2013 22:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

FicoF schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:45:
[...]

Ik woon in de provincie, daar probeer ik juist de bevolking een beetje op peil te houden. :P
https://www.google.nl/pub...l=nl&dl=nl&ind=false&icfg
Ik zie je " :P " smilie, maar waarom de bevolking op peil gehouden moet worden zou ik niet weten. En anders kan je ze beter hier vandaan halen:
https://www.google.nl/pub...000&hl=nl&dl=nl&ind=false

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Firewood misschien weet ik nog beter de cijfertjes qua auto, maar daar gaat het niet om.
Want je hebt helemaal gelijk.
Omdat die er toch staat en dus gebruikt wordt, is er heel veel oneigenlijk gebruik vergoeilijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 21:57
Volgens mij hebben mensen zonder kinderen veel meer de neiging om zich druk te maken over het milieu.

Zonder kinderen hou je namelijk teveel tijd over, en als je daardoor dan toch aan het navelstaren bent, dan gaat je geest vanzelf aan de wandel. Langs de ongesnoeide, schaduw-werpende heg van de buurman, de benzine-slurpende auto van je schoonzus met 4 kinderen, en dan zo naar het klimaat probleem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Terpen Tijn schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:21:
Volgens mij hebben mensen zonder kinderen veel meer de neiging om zich druk te maken over het milieu.

Zonder kinderen hou je namelijk teveel tijd over, en als je daardoor dan toch aan het navelstaren bent, dan gaat je geest vanzelf aan de wandel. Langs de ongesnoeide, schaduw-werpende heg van de buurman, de benzine-slurpende auto van je schoonzus met 4 kinderen, en dan zo naar het klimaat probleem. :P
Moet je eens bedenken hoeveel uitstoot en vervuiling je op de wereld zet als je aan kinderen begint :D
Daar valt die benzine-slurpende auto bij in het niet.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 16-08-2013 22:28 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Met kinderen wordt je dan wel meer geconfronteerd met het in praktijk brengen van wat duurzaam is.
Begint al met de luiers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ligt het aan mij, of lijkt het erop dat keuzes vooral gemaakt worden uit eigen financiële gewin en niet vanuit het oogpunt van duurzaamheid? (als ik de reacties hier zo lees)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
Trouwens een tip om oneigenlijk auto gebruik te voorkomen:
Zet de auto in de garage.

Is natuurlijk niet bij iedereen mogelijk. Maar mijn ouders zoeken o.a. een auto uit op basis van de afmetingen, zodat deze in de garage past.

En ja dan is de fiets pakken een stuk interressanter en je kunt er ook heel goed zien hoe weinig je een auto echt nodig hebt.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:24:
Ligt het aan mij, of lijkt het erop dat keuzes vooral gemaakt worden uit eigen financiële gewin en niet vanuit het oogpunt van duurzaamheid? (als ik de reacties hier zo lees)
Het is allemaal niet zwart wit, hoewel men dat tegenwoordig graag wilt doen voorkomen (dat bekt zo lekker).

Bij mij is het een gezonde mix van financieel voordeel en een duurzaam bezig zijn om de schade te beperken. Meer mensen zouden gewoon verantwoordelijkheid moeten nemen met kleine keuzes kan je al een groot verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Lijkt zo dre.
Maar daar had jeroen wel een punt: men rekent naar zichzelf toe om de auto te rechtvaardigen.
Dus wordt er slecht gerekend en dus zouden erg veel mensen het veel beter hebben zonder auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

izdp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:27:
Lijkt zo dre.
Maar daar had jeroen wel een punt: men rekent naar zichzelf toe om de auto te rechtvaardigen.
Dus wordt er slecht gerekend en dus zouden erg veel mensen het veel beter hebben zonder auto.
Gemak dient de mens. De tweede auto bij ons zou er ook wel uit kunnen maar ga jij maar tegen mijn vrouw zeggen dat ze in de winter iedere dag 30km mag fietsen of op een electrische scooter moet gaan zitten.

Ain't gonna happen.

Dat beetje conform en een beetje extra mobiliteit kost je dan 1700 euro per jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 16-08-2013 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Zeggen we het tegen jou toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Iedere dag 50 tot 350km fietsen op een dag lijkt mij een beetje te gortig 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 16-08-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
Dre schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 22:24:
Het gaat mij vooral om mijn kostbare tijd in het weekend, financiën boeien niet echt. 3,5 uur versus 50 minuten reizen, dat is het probleem. Daarnaast leg ik met het OV naar Opa en Oma (want daar ging het voorbeeld om) 200 km af en 60km met de auto (retourtje). Ik betwijfel wat duurzamer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dichter bij mij werk wonen? Ik werk praktisch thuis alleen moet ik dagelijks wel op bezoek bij klanten.
Denk je dat ik met plezier iedere dag in de auto zit? Ik ben liever al thuis dan dat ik nog 1 tot 2 uur in de auto moeten zitten.

Ik blijf het apart vinden dat veel mensen denken dat mensen voor hun plezier dagelijks in de auto zitten.

[ Voor 25% gewijzigd door revolution-nl op 16-08-2013 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Dre, vind ik geen sterke vraag.
Zeker niet in dit tijdsgewricht en zeker niet hoe al het werk ver van het wonen is verjaagd.
Breek me de bek niet open, want dat heb ik altijd het meest onduurzame van onze samenleving gevonden.
Lullig mijn gelijk, want nl is daar niet mooier of schoner van geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik gebruik mijn auto voornamelijk om op mijn werk te komen. Meestal met 3 collega's, is ook duurzaam. Thuis bijna alles op de fiets of lopend. Een auto is best handig, maar fietsen is toch gezonder.

In het OV zie je mij niet meer. Onbeschoft personeel, onbeschofte klanten, altijd wachten en dan als haringen in een ton naar je bestemming. Een uitzondering is de waterbus. Dat reist gewoon prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Als ik eerijk ben revo: ja erg veel met plezier in mijn auto gezeten.
Als een soort tweede huid.
In een discussie zoals hier en tja ik voer dan wel woord, stond ik op en zei dat ik ff weg moest.
Pakte de auto, reed weg en was een minuut later weer terug.
Vragen natuurlijk.
Hoezo? Ik moest de post halen was mijn antwoord.
Wordt me nog van harte en met harte nagedragen :-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

drielp schreef op vrijdag 16 augustus 2013 @ 21:13:
Met kinderen ben je zowiezo niet duurzaam bezig. Overbevolking is het probleem van deze wereld.
Misschien moet je dat een beetje nuanceren: met meer dan 2 kinderen ben je niet duurzaam bezig?
Of vind je dat 'de mensheid' in het algemeen het probleem van deze wereld is en we het beste in vrede kunnen verdwijnen?
Als 'we' stoppen met kinderen krijgen gaat de grafiek van de wereldbevolking wel erg lijken op die van de rendieren op St Matthews Island, al zal hij niet bij 42 maar bij 0 eindigen.
Ik ben niet overtuigd dat Nederland overbevolkt is.
Hoeveel kinderen moeten we in Nederland krijgen om de problemen op plekken die wel overbevolkt zijn op te lossen (of überhaupt te beïnvloeden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Proton_ schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 11:02:
[...]

Misschien moet je dat een beetje nuanceren: met meer dan 2 kinderen ben je niet duurzaam bezig?
Of vind je dat 'de mensheid' in het algemeen het probleem van deze wereld is en we het beste in vrede kunnen verdwijnen?
Als 'we' stoppen met kinderen krijgen gaat de grafiek van de wereldbevolking wel erg lijken op die van de rendieren op St Matthews Island, al zal hij niet bij 42 maar bij 0 eindigen.
Ik ben niet overtuigd dat Nederland overbevolkt is.
Hoeveel kinderen moeten we in Nederland krijgen om de problemen op plekken die wel overbevolkt zijn op te lossen (of überhaupt te beïnvloeden)?
Nuanceren? Daar valt heel weinig aan te nuanceren als je eens kijkt wat één mens in zijn leven consumeert en daarbij vervuilt.

Ik ben het daarom wel eens met de stelling dat kinderen neen het meest onduurzame is wat je kunt doen. Dan kan je beter een 6.0l V8 hemi rijden, een jaccuzzi in de tuin zetten en 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie. Zelfs dat is duurzamer dan dat je kinderen neemt en duurzaam probeert te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even bij zitten lezen. Dit schiet niet op, denk ik. Collectieve zelfmoord is natuurlijk een optie, maar het kan waarschijnlijk ook anders? O-)

Het ligt imho niet zozeer aan het hebben van kinderen, maar aan het gedrag van de ouders. Je kan niet oogsten zonder te zaaien. Opvoeding is misschien wel het belangrijkste punt. Dat lukt beter makkelijker als je landelijk woont dan dat je in de grote steden bent opgegroeid.

Opvoeding en onderwijs is iets dat niet alleen voor scholen is voorbehouden. Dat begint altijd in de huiselijke kring.

Grof gezegd: als pap en mam het niet kan interesseren, dan interesseert het de kinderen ook niet.

Het heeft weinig te maken (in mijn optiek) met wel of geen kinderen, maar veelmeer met wat je je kinderen meegeeft.

Daarnaast speelt de opleiding van de ouders ook een grote rol, evenals hun inkomen en de plek waar ze wonen.

We vergeten het erg vaak, maar iedereen die hier post zit in een kleine groep (misschien wel selectieve) van de Nederlandse bevolking.

Ik durf het niet meer te zeggen, maar doe het toch: misschien wel een meer verwende groep dan overig Nederland :+

Schinnen-groen is weggedoken achter het bankstel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik dacht dat de wereld draaide om de mensen en niet om euro en uitstoot,
als duurzaam niet geld voor kinderen, wat een leeg woord is het dan ineens,
en wat een holle frasen zeg allemaal hier. (vast meer aan de hand maar dat is natuurlijk taboe)
Pagina: 1 ... 137 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.