De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 136 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.166 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn vraag was, kun je dubbelgas zelf 'oplappen'
Paul C schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:53:
[...]

Normaal zit er Argon of Krypton in HR++ glas.

Maar HR++ heeft ook nog een coating op spouwkant van het binnenste glas en die doet ook heel veel.

Maar als je DIY zou willen repareren, kun je dan niet net zo goed DIY plaatsen overwegen? Zelf plaatsen lijkt me heel wat haalbaarder dan repareren met een vacuumpomp! :P HR++ glas kost maar €35.- / m² ex plaatsing.
@ Paul C,
Is het (voor mij dan) niet goedkoper om de bende 'even' uit de kozijnen te lichten en opnieuw te vullen met argon?
Heb hier altijd een volle cylinder met dat spul staan.
Moet er een paar mm waterkolom overdruk in, of wat ga je denken wat goed is?
Ik wil de woningstichting eigenlijk niet nog meer huur betalen, dus voor mij zou dit dan wel eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:17
Eventjes een stukje crowdsourcing proberen; ik wil op mijn Wordpress website (de solar racing website) een chatbox hebben, zodat solar racing aficionado's tijdens de WSC lekker met elkaar kunnen kleppen.

Heeft iemand hier ervaring mee, en is er eentje die er qua gebruiksgemak bovenuit steekt? Het mag geld kosten, geen probleem, hoewel liefst niet te veel natuurlijk. Natuurlijk heb al in de pluginlijst gezocht, en er meerdere gevonden, maar ik ben benieuwd of iemand er ervaring uit de eerste hand mee heeft. Alvast bedankt!

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Je kan € 500 winnen. Doe mee met de prijsvraag van de Gemeente A'dam. Het gaat om een originele toepassing van PV. Nieuwsbericht met link en meer informatie op mijn site http://goo.gl/qKsSGq

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Paul C,
Is het (voor mij dan) niet goedkoper om de bende 'even' uit de kozijnen te lichten en opnieuw te vullen met argon?
Heb hier altijd een volle cylinder met dat spul staan.
Moet er een paar mm waterkolom overdruk in, of wat ga je denken wat goed is?
Ik wil de woningstichting eigenlijk niet nog meer huur betalen, dus voor mij zou dit dan wel eens de goedkoopste oplossing kunnen zijn...
In een tv programma zag ik eens hoe ze tijdens een renovatie van een wolkenkrabber alle ruiten eruit haalden, de glasplaten demonteerden, schoonmaakten en van een coating voorzagen, alvorens ze opnieuw te monteren, ditmaal met een bredere spouw ertussen en natuurlijk nieuw gas. Oude dubbelglas ruiten opwaarderen is dus zeker mogelijk. Of alleen het gas 'opwaarderen' zoveel zoden aan de dijk zet weet ik niet, maar ik kan me goed voorstellen dat de woningbouwvereniging een beetje zenuwachtig zou worden van zo'n ingreep, dubbelglas is nogal lek=vochtgevoelig. (Anderzijds, duidelijk lek dubbelglas is een reden om het vroegtijdig te laten vervangen door nieuw glas). Als je het doet, valt te overwegen om ipv.de hele ruit eruit te lichten en de kwetsbare aluminiumstrips te doorboren, 'gewoon' het glas te doorboren. In een, nu uiteraard niet meer terug te vinden (want op een andere pc gedane) zoekopdracht kwam ik tegen dat er bedrijfjes zijn die 'lekke', mistige, dubbelglasruiten via gaatjes van 2mm doorsnee eerst reinigen, ontvochtigen en daarna vullen met nieuw gas. Let wel, hierbij ging het om ruiten die mistig waren geworden door vochtintreding, daar ging dus niet veel aan verloren, ik zou het daarom nog altijd niet aanraden om goede ruiten hieraan op te offeren in ruil voor een beperkte winst. Dan kun je wellicht beter, zonder risico's en met waarschijnlijk hoger rendement, een IR-reflecterende folie aanbrengen om zo de IR coatings van HR+(+) glas goedkoop na te bootsen (geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hansdegit schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:23:
[...]
don-quichote anti wind verhaal
het valt mij inmiddels een beetje op dat die dingen expliciet recht voor de neus van burgers komen te staan, die dan niet mee mogen doen. (enercons eneco stad van de zon)
lijkt wel op maximaal draagvlak vernietigen, lekker op de ouwe manier doorvlammen met rookjes.
hans en eric die dik in 16 nieuwe molens participeren op de dijk in petten lijkt zo simpel en toch zo ver weg... en waaien doet het daar wel.
probeer eens achter dat windmolen verhaal te denken, en je ziet erg gekke bestuurlijke dingen.
(zie ook dat verbod in de provincie)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:50:
Probleem met die zwaaipaal (ECN jargon) van mijn post hierboven is dat die gewoon veel dichter naar de Westfriesedijk had gemoeten.
Er zal wel een reden geweest zijn waarom hij geplaatst is waar hij nu staat... Is die reden bekend?
Ik denk dat er NL echt te weinig ruimte is voor die apparaten.
...en ik denk dat er vooral te weinig ruimte is in ons hoofd. Let wel (voordat ik weer van alles wordt beticht): dat is mijn mening.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
@JeroenH, wat ben je toch een verwend mannetje ;)

De reden was voor boer Schuijt heel simpel: hij kon flink subsidie vangen voor de kWh's. Initieel was dat ding illegaal, want niet in overeenstemming met de vergunning (oa de plaats en grootte was niet conform afspraak)

Dit is gewoon een verschrikkelijk voorbeeld van alles wat er mis kan gaan met een boer, een molen en een gemeentebestuur. Foute combi.

In zijn algemeenheid: kan iemand mij verwijzen naar een economisch haalbaar windplan? Kan bijvoorbeeld de Windvogel al zonder subsidie? Iemand een rekenvoorbeeldje? Dan ben ik misschien te overtuigen.

Ik zout mijn kritiek op de molens wel even op, mijn mening is bekend.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:13

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

JeroenH schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 16:29:

Ik heb er nog steeds niet overtuigd dat dat volledig aan de windturbines te wijten is. Ik zal je eens een interessant verhaaltje vertellen. Vroeger werkte ik voor een grote Finse mobiele-telefoonfabrikant, en één van onze partners plaatste 3G-masten door heel Nederland. Af en toe had ik die monteurs aan de lijn en eentje vertelde me eens een mooi verhaal. In Amstelveen hadden ze op een flat een 3G-mast geplaatst, met op de top een vrij grote rode lamp (hoger dan zoveel meter, Schiphol in de buurt, etc.). Na plaatsing van die mast de grootste heisa, meldingen van de meeste wazige gezondheidsklachten, elektronica die ineens storingen vertoonde, etc. Rechtszaak, rechter gelaste een onderzoek en hangende dat onderzoek moet de 3G-mast uitgeschakeld worden. Zo gezegd, zo gedaan.

En nu komt het mooiste van het verhaal: hoewel de 3G-mast zelf uitgeschakeld werd, bleef de rode lamp ingeschakeld (de mast werd niet ineens lager). Jullie raden het waarschijnlijk al: de klachten hielden aan. De collega die ik sprak was verbijsterd, ze zijn nog twee keer terug geweest om er zeker van te zijn dat de HF-elektronica van de mast echt uitgeschakeld was, zelfs tot aan een formele verzegeling van de zekeringenkast aan toe, maar mensen bleven hoofdpijn houden, TV's bleven "stemmen" vertonen, etc....

Best bijzonder, toch?

Daarmee echt niet gezegd dat iedereen die zegt last te hebben van een windturbine die 400m verderop staat een fantast is, ik ben in principe een leek op het gebied van LF-geluid e.d. Maar ik vind het zo opvallend dat de ervaren overlast vaak zoveel groter is dan de overlast die je zou verwachten als je gewoon kijkt naar gemeten waarden van het geluid (en ook van hoe men überhaupt tegen de plaatsing van de turbine(s) aan kijkt).
Dat heb ik ook meegemaakt, ooit werkende voor een groot telecombedrijf (bijna Mexicaans), ook wel eens meldingen gehad over "straling". Klapper van dit verhaal, site was nog niet in de lucht........ Ja de mast stond, golfpijpen waren aangebracht maar nog nergens apparatuur aangekoppeld.......

En dan die van ernstige geluidsoverlast van een site in het voorjaar. Het was een warme lente en mensen gingen al met de ramen open slapen. 4 metingen gehad met de milieudienst (ja ook 's nachts!) en we zaten er 3dba onder !

En ja geluid is een rot iets om op te liggen luisteren, zo heb ik ook wel eens 3 nachten liggen luisteren op een passerende trein.... let wel het dichts bijzijnde spoor voor mij is hemelsbreed 1,7Km verder.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

In het Schwarzwald staan op veel bergtoppen wel een paar molens, mooi ingepast in het landschap heeft niemand last van.
In Nederland zijn er ook vast wel plaatsen te vinden, oa Maasvlakte, Oost Groningen, de Polder, Afsluitdijk, Noordzee, op plaatsen waar nu kolencentrales staan, etc.

[ Voor 9% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-08-2013 22:52 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
Speksteenkachel schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:51:
In het Schwarzwald staan op veel bergtoppen wel een paar molens, mooi ingepast in het landschap heeft niemand last van.
In Nederland zijn er ook vast wel plaatsen te vinden, oa Maasvlakte, Oost Groningen, de Polder, Afsluitdijk, Noordzee etc.
Als het niet in iemand's achtertuin staat, dan zeuren ze wel over horizonvervuiling.
Bijvoorbeeld bij de windparken in de noordzee en de flevofolder.

Maar windmolens van 100 jaar oud zijn "typisch nederlands" en beschermd. :P
Stel je voor dat ze bij kinderdijk stonden te protesteren tegen de molens...

[ Voor 13% gewijzigd door RocketKoen op 12-08-2013 22:54 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

@Hans
Ik ben het wel met je eens dat als die plaatsen eenmaal vergeven zijn je niet koste wat kost overal maar molens neer moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:44:
@JeroenH, wat ben je toch een verwend mannetje ;)
Klopt ook wel :p
In zijn algemeenheid: kan iemand mij verwijzen naar een economisch haalbaar windplan?
In zijn algemeenheid: kan iemand mij verwijzen naar een kerncentrale die zich volledig zelf verzekerd, en dus geen subsidie krijgt in de vorm van verzekering door de overheid ofwel door ons?

[/quote]
Ik zout mijn kritiek op de molens wel even op, mijn mening is bekend.
[/quote]

Hoeft niet per sé, ik vind het wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:39
Ach ik heb niet zoveel moeite met windmolens als deze netjes zijn geplaatst. Oftewel een goed ontworpen lijnopstelling vind ik er best mooi uitzien. Op dit punt vind ik dat mijn gemeente zijn best wel doet (Dronten).
Samen met Zeewolde één van de weinige gemeentes die meer groene stroom produceren dan het totale stroom verbruik :).
(Uiteraard helpt mijn PV-installatie natuurlijk ook enorm mee O-) )

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
JeroenH schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:04:
[...]
In zijn algemeenheid: kan iemand mij verwijzen naar een kerncentrale die zich volledig zelf verzekerd, en dus geen subsidie krijgt in de vorm van verzekering door de overheid ofwel door ons?
inkoppertje...

Maar ik ben écht benieuwd.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

subsidie is nodig zolang vervuilen gratis is/blijft (in mijn lucht)
subsidie is nodig omdat een stopkontakt op zee duur is,
maar de eemshaven gratis word uitgediept voor kolenbulk carriers.
<zou een epistel van 1000 regels kunnen maken, maar het is wel duidelijk>

triest
http://www.energiebusines...r-met-623-miljard-dollar/
als ze dat met typemachines ook hadden gedaan .....

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier stelde ik de vraag om dubbelglas op te lappen
Verwijderd in "De Duurzame Kroeg"

mr Distel maakte voor mij een duidelijk verhaal over ja of nee DIY oplappen van dubbelglas.
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:39:
[...]

In een tv programma zag ik eens hoe ze tijdens een renovatie van een wolkenkrabber alle ruiten eruit haalden, de glasplaten demonteerden, schoonmaakten en van een coating voorzagen, alvorens ze opnieuw te monteren, ditmaal met een bredere spouw ertussen en natuurlijk nieuw gas. Oude dubbelglas ruiten opwaarderen is dus zeker mogelijk. Of alleen het gas 'opwaarderen' zoveel zoden aan de dijk zet weet ik niet, '
<heel lang ( maar informatief) verhaal>
wellicht beter, zonder risico's en met waarschijnlijk hoger rendement, een IR-reflecterende folie aanbrengen om zo de IR coatings van HR+(+) glas goedkoop na te bootsen (geen ervaring mee).
Ik ga denk ik toch maar argon in die ruiten jagen, want voor mij de goedkoopste oplossing.
Immers, die folie moet ik kopen en dat argon staat hier altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 18-09 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Is mijn achtertuin. Ik woon in Velsen-Noord direct naast Tata steel en twee hoge schoorstenen van de Velsen-24 en Velsen-25 gascentrales. Alsjeblieft morgen platgooien al die troep en volplempen met windmolens. Ons dorp zal met plezier naar de molens uitkijken ipv de roetregens van die centrales die onze kozijnen en auto's van brandgaten voorzien. En dan heb ik het nog niet over de kortere levensduur die we hier hebben en hogere aantal gevallen van longkanker. Geen idee hoe dat komt, staalwalserijen naast het dorp is uiteraard toeval.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 23:29:
Ik ga denk ik toch maar argon in die ruiten jagen, want voor mij de goedkoopste oplossing.
Immers, die folie moet ik kopen en dat argon staat hier altijd wel.
oei.
sucses.

is argon nu zwaarder of lichter als lucht?
(of te wel doe je het van onder of van boven uit.)
hoe dicht je daar na het gat weer af?
(van waterstof weet ik dat het door een heel stel plastics gewoon heen trekt, argon weet ik het niet hoe dat werkt)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

En pas op voor verstikkingsgevaar als je met Argon aan de slag gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
En ik vraag me af: waarom heeft iemand een fles argon staan? Wat doe je daar normaal gesproken verder mee, behalve ramen vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
JeroenH schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:44:
En ik vraag me af: waarom heeft iemand een fles argon staan? Wat doe je daar normaal gesproken verder mee, behalve ramen vullen?
lassers gebruiken het als beschermings-gas.
om er voor te zorgen dat de hete metalen niet met teveel/of op ongewilde plaatsen met zuurstof in aanraking komen.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hier is iemand die onderzoek heeft gedaan naar de historische loadfactor van turbines in UK en Denemarken.
http://fibronot.nl/downlo...farms-Hughes.19.12.12.pdf
The normalised load factor for UK onshore wind farms declines from a peak of about 24% at
age 1 to 15% at age 10 and 11% at age 15. The decline in the normalised load factor for Danish
onshore wind farms is slower but still significant with a fall from a peak of 22% to 18% at age 15.
On the other hand for offshore wind farms in Denmark the normalised load factor falls from
39% at age 0 to 15% at age 10. The reasons for the observed declines in normalised load factors
cannot be fully assessed using the data available but outages due to mechanical breakdowns
appear to be a contributory factor.
Als de productiefactor zo sterk afneemt, neemt de kWh prijs toe. Dan is het leuk dat het schone energie is, maar ik vind de prijs niet echt concurrerend tov een gascentrale, externe effecten meegenomen.

Misschien is het mijn beperkte blik (of ruimte in mijn hoofd), maar steevast zeggen de cijfers iets anders over windenergie dan de prognoses.

Typhoon Capital is nu ook weer bezig met het Geminipark ten noorden van Schiermonnikoog. 600MW, wat dan goed zou moeten zijn voor 785.000 huishoudens.
Neem ik voor een huishouden een jaarverbruik van 3500 kWh en voor de windfarm een productiefactor van 35% (da's best optimistisch, als ik de cijfers uit het rapport hierboven mag geloven)

Zit ik voor de 785.000 huishoudens op 2747 GWh verbruik.
De turbines leveren dan 35% * 0,6 GW * 24h * 365 dagen = 1839,6 GWh
Da's toch krom? En toch staat het zo in de Leeuwarder Courant.

Kosten voor de aanleg van het park: 2,8 miljard. Exploitatiesubsidie: 4,4 miljard, uitgesmeerd over 15 jaar.
Voor 290 miljoen exploitatiesubsidie per jaar zie ik liever 10.000 verplegers, of fijnmaziger openbaar vervoer.
Dat "we" (want: het kabinet en de gekozen volksvertegenwoordigers) dan tóch die keuze maken, vind ik echt onbegrijpelijk, terwijl de mensen die het land hebben opgebouwd in een luier en pyama voor het raam zitten.
8)7

edit: ik moet met 3300 kWh per huishouden rekenen, aldus het CBS. Dan mis ik nog steeds 2590 - 1840 = 750 GWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zou dat iets te maken hebben met het percentage dat straks als groene energie moet worden opgewekt?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Jij doelt op de EU? Ja. Dogmatisch, symboolpolitiek (want onhaalbaar) en we besparen geen CO2 (waar het allemaal om te doen was).

Wat je dus ziet is dat we in oude kolencentrales als een gek biomassa aan het bijstoken zijn om maar aan die "norm" te voldoen. Da's toch volslagen krankjorum? Oerbos uit Canada verbranden tbv Nederlandse energie. Daar is m.i. niets duurzaams aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:27:

Kosten voor de aanleg van het park: 2,8 miljard. Exploitatiesubsidie: 4,4 miljard, uitgesmeerd over 15 jaar.
Voor dat bedrag kun je er jaarlijks gigantische hoeveelheden aan PV bijleggen.
Ik snap werkelijk niet waarom daar niet voor gekozen wordt.

In combinatie van een "power to gas" installatie" die het momentane zonnestroomoverschot om gaat zetten in waterstof.
Dit waterstof kan eenvoudig in het aardgasnet worden bij gemengd.
Onderstaande installatie is inmiddels in bedrijf en maak 360m3 waterstof per uur.
YouTube: E.ON Falkenhagen - Power to Gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
hansdegit schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:27:
Hier is iemand die onderzoek heeft gedaan naar de historische loadfactor van turbines in UK en Denemarken.
http://fibronot.nl/downlo...farms-Hughes.19.12.12.pdf
Dat is een interessant document (heb het alleen kunnen scannen, ben op het werk). Op zich is het geen verrassing dat windturbines slijten, en dat hun opbrengst daardoor daalt. Zal het voor thermische centrales ook niet gelden dat ze steeds minder efficiënt worden? Is daar iets over bekend?
Als de productiefactor zo sterk afneemt, neemt de kWh prijs toe. Dan is het leuk dat het schone energie is, maar ik vind de prijs niet echt concurrerend tov een gascentrale, externe effecten meegenomen.
"externe effecten meegenomen"? Zeker weten? Zijn die ergens eenduidig omschreven en beprijsd dan? Als dat zo is kan die prijs gelijk bovenop de kWh prijs...

@biomassa bijstook in thermische centrales: veel absurder (en onduurzamer) dan dat kan ik het niet bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
In 2005 the average external costs of electricity production in the EU were between 1.8-5.9 Eurocent/kWh.

Aldus http://www.eea.europa.eu/...-electricity-production-1

Slijtage voor een thermische centrale kan ik zo snel niet vinden.

[ Voor 195% gewijzigd door hansdegit op 13-08-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 21:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:58:
[...]

Voor een investeringsbedrag van 7,2 miljard met installatiekosten van € 1,5 /Wp kun je 4,8 GWp aanleggen. Met een kWh/kWp factor van 0,9 kom je dan aan 4,32 GWh per jaar.
Dat is nog wel wat minder dan 1839 GWh.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zeker is dat zo, echter moet je de onderhoudskosten van het windpark nog afzetten tegen de onderhoudskosten van een PV park.
Als je dat verschil jaarlijks ook weer investeert in extra PV :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En dan nog de ruimte. 4MW per molen = 4.000.000W, PV paneeltje is 265Wp, heb je 15.000 zonnepanelen nodig, goed voor 22.500m2.

Zal wel enig verschil in rendement zitten, een windmolen staat wel eens stil als het niet waait of als er onderhoud nodig is, maar een zonnepaneel heeft last van wolken, kapotte omvormer of rotzooi op het paneel, dus of dat verschil in rendement zo groot is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 11:53:
Zeker is dat zo, echter moet je de onderhoudskosten van het windpark nog afzetten tegen de onderhoudskosten van een PV park.
Als je dat verschil jaarlijks ook weer investeert in extra PV :P
Dat is toch de exploitatiesubsiedie? En zo niet, denk je dat de onderhoudskosten in de orde van 425x de aanleg+exploitatiesubsiedie kan zijn, ofwel 3060 miljard euro over 30 jaar, 100 miljard euro per jaar?

Dacht het niet. Dan gaat een kWh 55 euro kosten. Wel een beetje oog voor de verhoudingen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Volgens het technisch weekblad moet de ruimte tussen twee turbines 5x de rotordiameter zijn.
Een 4MW turbine beslaat dan al gauw een oppervlakte van 5*130x130m. Daar kan je dan ruim 52000 Panda's voor neerleggen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 14:09:

Schinnen ligt in Zuid Limburg, dat heb ik ook al een aantal keren in posts vermeld, dacht ik.
Klopt, had ik al eens gelezen.
Oh, ja, mijn voornaam is Hub. :)
Aangenaam ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:48

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Schinnen-groen schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 15:00:

Ik heb eens Gegoogeld op "Jan B"....... :X
Je weet lekker mijn achternaam niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

hansdegit schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 12:06:
Volgens het technisch weekblad moet de ruimte tussen twee turbines 5x de rotordiameter zijn.
Een 4MW turbine beslaat dan al gauw een oppervlakte van 5*130x130m. Daar kan je dan ruim 52000 Panda's voor neerleggen.....
52000 x 270Wp = 14040000Wp = 14MWp :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als je 1 molen neerzet hoef je geen rekening te houden met die afstand, molen heeft geen last van de laagbouw (andersom wel, maar als je burrman tegen jouw "lelijke" zonnepanelen aankijkt de hele dag heeft ie dat ook).
Zet je meerdere molens neer, dan hoe je niet voor elke molen 5*130*130 uit te leggen, maar teken je om elke molen een cirkel met straal van 130m en plaats je de volgende molen op de rand van die cirkel.

Overigens hoef je er ook niet vanuit te gaan dat je die panda's stijf tegenelkaar op een vlakte kunt leggen: je zult ze schuin moeten zetten voor een betere opbrengst, en als je dat stijf tegenelkaar legt valt de ene in de schaduw van de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Een losse windturbine kost nauwelijks ruimte, eigenlijk alleen zijn fundering, maar omdat we grootschalig aan de slag gaan, kiezen we ervoor om de turbines in grote windparken te clusteren. Windturbines in een windturbinepark hebben een tussenruimte van vijf keer het rotordiameter nodig. Het grondoppervlak dat een windturbine in een windpark nodig heeft, bepalen we daarom gemakshalve als vierkant op 25 d2. Delen we het vermogen door het grondoppervlak, dan is het gemiddelde vermogen van een windturbine 1/400 pi r v3 [W/m2], voor de duidelijkheid: Watt per vierkante meter grondoppervlak.
[...]
Klopt dit getal in de praktijk? In de Noordoostpolder staat een windpark, waarvan de ondernemers – zes akkerbouwers – de elektriciteitsopbrengst nauwkeurig meten en publiceren. In de periode 2006 tot en met 2010 brachten de zeven turbines van 1,8 MW met een rotordiameter van zeventig meter samen gemiddeld 26.244.000 kWh per jaar op. In een windpark zou iedere turbine een grondoppervlak van ongeveer 350 bij 350 meter nodig hebben. Delen we opbrengst door oppervlak dan kunnen we concluderen dat het park in de afgelopen vijf jaar 3,52 Watt per vierkante meter leverde. Dat klopt mooi met de theorie. Een andere manier op het te berekenen, opgesteld vermogen (1,8 MW) maal capaciteitsfactor (25 procent) gedeeld door grondoppervlak (122.500 m2), levert een iets hoger getal: 3,67 [W/m2].
[...]
http://www.technischweekb...zame-energie.126845.lynkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat is wel heeeel erg weinig opbrengst op die manier.
Dat had ik niet verwacht.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Maar wat is het alternatief? Fossiel dan wel nucleair stoken? Dan gaat die berekening mank omdat je in beide gevallen door de tijd geconcentreerde energie verstookt, in een hoger tempo dan het wordt aangemaakt... (nog afgezien van de externe effecten).

Dit soort dingen maakt duidelijk dat we echt een grote efficiënteslag zullen maken, ofwel: besparen. Maar dat is een ongemakkelijke waarheid, die lastig te verkopen valt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Schinnen-groen schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:05:
[...]

Dat is wel heeeel erg weinig opbrengst op die manier.
Dat had ik niet verwacht.
Als je het op die manier gaat bekijken gooi je heel wat ruimte weg. Maar dit is een windmolenpark op gefinancierd door akkerbouwers, die zetten gewoon een paar molens op hun akker om zo de opbrengst van hun grond wat omhoog te gooien. Want zeg nou zelf: behalve dat stuk van 20x20 meter aan fundering kan je de grond om de windmolen heen nog gewoon gebruiken zoals je altijd deed. De aardappelen groeien niet minder omdat er slagschaduw is van een paar wieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

_JGC_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:16:
[...]

Als je het op die manier gaat bekijken gooi je heel wat ruimte weg. Maar dit is een windmolenpark op gefinancierd door akkerbouwers, die zetten gewoon een paar molens op hun akker om zo de opbrengst van hun grond wat omhoog te gooien. Want zeg nou zelf: behalve dat stuk van 20x20 meter aan fundering kan je de grond om de windmolen heen nog gewoon gebruiken zoals je altijd deed. De aardappelen groeien niet minder omdat er slagschaduw is van een paar wieken.
Absoluut, maar als ik die berekening zie voor een windmolenpark, moest ik toch wel even slikken. Zo'n lage opbrengst had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:19:
Absoluut, maar als ik die berekening zie voor een windmolenpark, moest ik toch wel even slikken. Zo'n lage opbrengst had ik niet verwacht.
En daar moet je nog de energie aftrekken voor het produceren van het staal, de kunststoffen en de elektronica van de turbines (en dat elke 15-20 jaar), en het koper om de stroom naar de dichtsbijzijnde netaansluiting te vervoeren.

Maar nogmaals, dat wil ik wel eens afgezet zien tegen een LCA (want daar heb je het dan over) van een fossiele thermische centrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Schinnen-groen schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:19:
[...]

Het is niet zozeer de lage opbrengst, het is de realisering dat het landelijke energieverbruik meer is dan de alom aangehaalde 3.500 kWh per huishouden. Zoals in dat artikel gesteld wordt is het 185 kWh per dag per persoon. Of bijna 160.000 kWh per huishouden.
En dat zit allemaal in productie en transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:43
Waarvan ook het e.e.a. weer voor het buitenland is. Maar dan hebben we de import van producten elders geproduceerd ook weer niet meegenomen. Best lastig om alles, maar dan ook alles mee te nemen.

Het geeft in ieder geval wel aan dat besparen wel een eerste vereiste is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:58:
[...]

In combinatie van een "power to gas" installatie" die het momentane zonnestroomoverschot om gaat zetten in waterstof.
Dit waterstof kan eenvoudig in het aardgasnet worden bij gemengd.
Onderstaande installatie is inmiddels in bedrijf en maak 360m3 waterstof per uur.
YouTube: E.ON Falkenhagen - Power to Gas
Mooie oplossing als alternatief voor het weggooien van (bijna) gratis overschotten aan energie uit wind en must-run centrales, maar voor je dure zonnepanelenstroom heb je een beter alternatief nodig. Deze installatie zegt uit 2000kWe vermogen 360 m3 waterstof per uur te produceren. (zie http://www.powertogas.inf...otanlage-falkenhagen.html), rekenen we dit door met de verbrandingswarmte van waterstof (http://nl.wikipedia.org/wiki/Verbrandingswarmte dan kom je op een rendement van 54 procent. En dan, dan heb je duur waterstofgas, als laagwaardige energie in je aardgasnet op het moment dat er bijna geen vraag naar is, hartje zomer. Ondergrondse gasopslag anyone? waterstofgas lekt nog even iets makkelijker weg dan aardgas...:-)
In de winter, als het waterstofgas nuttig is, is je PV opbrengst zo laag dat zelfs pieken moeiteloos door het net kunnen worden opgenomen. (December/januari orde 20 kWh/kWp per maand.)
Die gigantische hoeveelheden PV kunnen nog niet de gigantische opbrengsten van de windparken produceren, daarvoor zal de complete installatieprijs nog een factor 3-4 omlaag moeten. Met de panelenproductieprijzen momenteel op de rand van economisch (on)haalbaar en de arbeid en overige materialen (steunconstructies, omvormers) een steeds groter deel vormend van de kostprijs, zie ik dat in de nabije toekomst alleen haalbaar worden met dakgeïntegreerde paneelsystemen en dunne film folies die tevens de functie van pannendak of het dakleer overnemen, en niet in de vorm van grootschalige vrije veldinstallaties ter vervanging van windparken.
JeroenH schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 13:31:
[...]

En daar moet je nog de energie aftrekken voor het produceren van het staal, de kunststoffen en de elektronica van de turbines (en dat elke 15-20 jaar), en het koper om de stroom naar de dichtsbijzijnde netaansluiting te vervoeren.

Maar nogmaals, dat wil ik wel eens afgezet zien tegen een LCA (want daar heb je het dan over) van een fossiele thermische centrale.
Voor windturbines: energetische terugverdientijd ca 7 maanden (niet het complete windpark, maar komt in de buurt)
http://www.treehugger.com...r-life-cycle-impacts.html
Zonnepanelen zaten een aantal jaar terug op 3-4 jaar in Nederland, mogelijk is dat al iets verbeterd dankzij dunnere cellen en efficiëntere productielijnen. Het zijn prachtige dingen, zonnepanelen, maar voorlopig nog niet geschikt voor bulk energieproductie...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 14:02 . Reden: quotes netter gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Over windenergie in een cooperatie gesproken.
http://www.nujij.nl/algem...en-over-je.24512885.lynkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Betere link:
http://www.duurzaamnieuws...-voor-anode-en-windvogel/

Aandelen kopen in een kolencentrale ten behoeve van zelflevering gaat dus niet werken als ik het goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Tja, was te verwachten. En dan ook die reacties:
dat ze balasting moeten betalen over eigen gegenereerde energie. WTF
dit valt weer onder het kopje, overheid heeft geld nodig voor het overeind houden van banken/eu.
Ik moet ook belasting betalen over mijn eigen arbeid. Mensen die mijn arbeid kopen moeten daar zelfs nog BTW over betalen en als ik producten op de zaak inkoop en vervolgens aan mezelf lever moet ik daar prive ook BTW over betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even over de verminderde opbrengst van windmolens. Er bestaat een Windex (zie hier). De cijfers van onze productieturbine (coöperatief) worden hierin ook meegenomen. Het blijkt dat het de afgelopen jaren steeds minder waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is dan ook al achterhaald. In het nieuwe windpark in die Noordoostpolder komen op land 7,6MW molens te staan, met een rotordiameter van 127 meter. Die molens staan 436 meter van elkaar af. Da`s dus 436/127= factor 3,4.

In de Noordoostpolder staat ook helemaal geen windpark met 7 molens van 6 ondernemers. Er staan enkel individuele molens.
Een andere manier op het te berekenen, opgesteld vermogen (1,8 MW) maal capaciteitsfactor (25 procent) gedeeld door grondoppervlak (122.500 m2), levert een iets hoger getal: 3,67 [W/m2].
FF doen met de cijfers van windpark Noordoostpolder:

7,58MW * 0,25 * 214369 = 8,84W/m2

Nogal een verschil.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:35:
[...]

oei.
sucses.

(of te wel doe je het van onder of van boven uit.)
hoe dicht je daar na het gat weer af?
(van waterstof weet ik dat het door een heel stel plastics gewoon heen trekt, argon weet ik het niet hoe dat werkt)
Ik pak de ruit uit het kozijn en boor onder en boven in de aluminiumrand van het raam een gaatje.
In het bovenste gat frut ik een dun buisje, iets van drie mm ofzo, en dat gaat naar de reduceer van de argoncylinder die ik afstel op een gegeven aantal liters per minuut, afhankelijk van de inhoud van de ruit.
Als de ruit vol zou moeten zijn dan het onderste gat afdichten ( heb ik hele mooie kit voor), en even later de bovenste slang eruithalen en afdichten.

Pff, heb net eOS LUNA op mijn systeempje gezet.
Nog geen spellingcontrole erop, keyboard lay-out nog niet helemaal in orde, en de tv/monitor moet ook nog goed worden afgesteld.
Ik hoef me vanavond niet te vervelen.
Errug leuk OS :9~ O+ :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Totaal offtopic maar wel leuk: als het helder is waar je woont, pak de fiets en fiets naar een donker plekje. Er zijn vele meteoren te zien, de Perseïden in dit geval. Vandaag zijn die op hun jaarlijkse maximum, en ik heb net een paar erg mooie (felle en trage) gezien.

Ik heb geprobeerd ze op de foto te zetten, maar slechts drie wilden zich laten vangen. Dit is de beste foto van het stel:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1150249_561452073914601_45880993_n.jpg

Een flink heldere Perseïde die aan de bovenkant uit de foto ontsnapt. Rechtsboven het sterrenbeeld Cassiopeia, rechtsonder Perseus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie foto.
eh, waarom offtopic? Genieten van het feit dat je een mooie foto kan schieten al dan niet met een goed glas wijn.
Dat is toch kwaliteit van leven? lees Duurzaam.

[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2013 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:43
_JGC_ schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:06:
Ik moet ook belasting betalen over mijn eigen arbeid. Mensen die mijn arbeid kopen moeten daar zelfs nog BTW over betalen en als ik producten op de zaak inkoop en vervolgens aan mezelf lever moet ik daar prive ook BTW over betalen.
Als ik zelf mijn dak repareer, hoef ik geen belasting te betalen over mijn eigen arbeid
Als ik zelf groente verbouw in mijn eigen tuin en zelf consumeer, hoef ik daar geen BTW over te betalen

Alleen als ik het dak ga repareren bij anderen (en daar een vergoeding voor vraag) en de groenten ga verkopen aan anderen, ja dan komt er belasting bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:35:
[...]

oei.
sucses.

Argon is zwaarder. 1,782 kg/m3 tegen 1,293 kg/m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Maasluip schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 07:34:
[...]

Argon is zwaarder. 1,782 kg/m3 tegen 1,293 kg/m3.
Dus vanaf de onderkant vullen, dan wordt de lucht er boven uit gedrukt. Dit alles met een lage flow om vermenging te voorkomen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:44:
[...]

Dat is dan ook al achterhaald. In het nieuwe windpark in die Noordoostpolder komen op land 7,6MW molens te staan, met een rotordiameter van 127 meter. Die molens staan 436 meter van elkaar af. Da`s dus 436/127= factor 3,4.
Dat kan inderdaad voor de meest voorkomende windrichting.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:17:
Nog even over de verminderde opbrengst van windmolens. Er bestaat een Windex (zie hier). De cijfers van onze productieturbine (coöperatief) worden hierin ook meegenomen. Het blijkt dat het de afgelopen jaren steeds minder waait.
Dit jaar is uitzonderlijk slecht qua wind in NW-Europa. Dus die alarmerende berichten moet je ook wel met een korreltje zout nemen, zo gaat het nou eenmaal met het weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrScratch schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 00:09:
[...]

Is mijn achtertuin. Ik woon in Velsen-Noord direct naast Tata steel en twee hoge schoorstenen van de Velsen-24 en Velsen-25 gascentrales. Alsjeblieft morgen platgooien al die troep en volplempen met windmolens. Ons dorp zal met plezier naar de molens uitkijken ipv de roetregens van die centrales die onze kozijnen en auto's van brandgaten voorzien. En dan heb ik het nog niet over de kortere levensduur die we hier hebben en hogere aantal gevallen van longkanker. Geen idee hoe dat komt, staalwalserijen naast het dorp is uiteraard toeval.
Is dat niet iets te gemakkelijk gezegd 8)7
De Hoogovens staat er al zo'n 90 jaar, dus waarom ben je daar gaan wonen !?
Das net zoiets als klagen over vliegtuigen als je in Aalsmeer gaat wonen ...
Ook ik kijk tegen twee schoorstenen aan van warmbandwalserij 2, hoor (als de wind mijn kant opstaat) de plakken vallen als ze die omdraaien bij AOV , de Caegpoort is 500 meter van m'n huis !!!
Ik ben daar (anderhalf jaar geleden) bewust gaan wonen, ja dichtbij mijn werk :+
en heb er totaal geen problemen mee, de keus was ... dichtbij het werk van m'n meissie, of dichtbij m'n werk te gaan wonen om iig één auto de deur uit te doen
Ik hoor wel van diverse mensen; dat je daar wil wonen met dat uitzicht :?
Terwijl ik er juist 'landelijk' woon :+

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3SQ3ETJ-D.jpg

Persoonlijk vind ik dat geen probleem, ik verdien er m'n vreten ... begrijp je ?
Natuurlijk prefereer ik ook een hutje in de schone lucht van de Zwitserse Alpen, maar kan ik daar dan ook mijn vreten verdienen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Laatst online: 18-09 16:54

MrScratch

I am rubber, you are glue

Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:42:
[...]

Is dat niet iets te gemakkelijk gezegd 8)7
De Hoogovens staat er al zo'n 90 jaar, dus waarom ben je daar gaan wonen !?
Das net zoiets als klagen over vliegtuigen als je in Aalsmeer gaat wonen ...
Ook ik kijk tegen twee schoorstenen aan van warmbandwalserij 2, hoor (als de wind mijn kant opstaat) de plakken vallen als ze die omdraaien bij AOV , de Caegpoort is 500 meter van m'n huis !!!
Ik ben daar (anderhalf jaar geleden) bewust gaan wonen, ja dichtbij mijn werk :+
en heb er totaal geen problemen mee, de keus was ... dichtbij het werk van m'n meissie, of dichtbij m'n werk te gaan wonen om iig één auto de deur uit te doen
Ik hoor wel van diverse mensen; dat je daar wil wonen met dat uitzicht :?
Terwijl ik er juist 'landelijk' woon :+

[afbeelding]

Persoonlijk vind ik dat geen probleem, ik verdien er m'n vreten ... begrijp je ?
Natuurlijk prefereer ik ook een hutje in de schone lucht van de Zwitserse Alpen, maar kan ik daar dan ook mijn vreten verdienen :?
Ik ben er gaan wonen omdat ik er geboren ben. Ik snap ook wel dat het niet realistisch is dat Tata weg zal gaan, maar ik probeerde meer een punt te maken dat het uitzicht van molens zo slecht nog niet is. Het kan altijd nog erger met vervuilende industrie vlak naast je huis. En een tweetal gascentrales. Die zijn voor Velsen-Noord uitzicht technisch het grootste probleem.

En ik ben niet met je eens dat ik niet mag klagen omdat het er nu eenmaal al lang ligt. Als ze staal gaan produceren zonder vuiligheid over de IJmond uit te storten, dan ben zul je mij niet meer horen. Ik moet zeggen dat daar in de loop der jaren al veel vooruitgang is geboekt, maar het kan altijd beter. Er is nog een lange weg te gaan wat dat betreft, wat de gezondheidscijfers ook aangeven.

Overigens persoonlijk heb ik over uitzicht niets te klagen. Ik woon aan het gildenspoor en daardoor achter mijn zeer ruime achtertuin geen bebouwing maar mooie grote bomen. Net of ik in een bos woon.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 01:07:
Mooie foto.
eh, waarom offtopic? Genieten van het feit dat je een mooie foto kan schieten al dan niet met een goed glas wijn.
Dat is toch kwaliteit van leven? lees Duurzaam.
Inderdaad, als je het zo zegt is het niet zo offtopic meer. En daarbij was dit een écht duurzaam uitje: met de fiets (geen uitstoot, goed voor de conditie, geen gevaar/overlast voor anderen, etc.), foto's gemaakt met een bijna tien jaar oude camera, bewerkt op een zes jaar oude laptop (niets hoeven kopen), en ik heb een uurtje min of meer zitten mediteren (ik was helemaal alleen op de hei, goed voor de innerlijke rust). Oh, en aan de mierenbeten te zien was ik ook dicht bij de natuur ;)

Het was een flinke tijd geleden dat ik langere tijd naar de sterrenhemel heb zitten turen, en op de één of andere manier is dat toch mooier dan bijna alles wat er verder is. Ik ben niet bijzonder spiritueel aangelegd, maar een mooie sterrenhemel doet me toch wat. Misschien omdat het zo ongrijpbaar is, of omdat ik me kan voorstellen hoe 20k jaar geleden onze voorgangers op de steppen van Afrika vol bewondering naar de vallende sterren keken en daar van alles in zagen.

Hoe dan ook, als het vanavond helder is doe ik het misschien nog wel een keer. Ik kan het iedereen aanraden. En als je foto's wil maken: elke camera waarvan je diafragma/sluitertijd in kan stellen is hiervoor geschikt. Een DSLR is beter omdat je door de grotere sensor minder ruis hebt, maar ook met een compactcamera op een statief zou dit gewoon moeten kunnen.

-edit-

Overigens vroeger jááren veel aan amateurastronomie gedaan, old habits die hard :P Zelfs nog astrofoto's gemaakt op film, kinders ;)

[ Voor 4% gewijzigd door JeroenH op 14-08-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
MrScratch schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:56:
[...]

Ik ben er gaan wonen omdat ik er geboren ben. Ik snap ook wel dat het niet realistisch is dat Tata weg zal gaan, maar ik probeerde meer een punt te maken dat het uitzicht van molens zo slecht nog niet is. Het kan altijd nog erger met vervuilende industrie vlak naast je huis. En een tweetal gascentrales. Die zijn voor Velsen-Noord uitzicht technisch het grootste probleem.

En ik ben niet met je eens dat ik niet mag klagen omdat het er nu eenmaal al lang ligt. Als ze staal gaan produceren zonder vuiligheid over de IJmond uit te storten, dan ben zul je mij niet meer horen. Ik moet zeggen dat daar in de loop der jaren al veel vooruitgang is geboekt, maar het kan altijd beter. Er is nog een lange weg te gaan wat dat betreft, wat de gezondheidscijfers ook aangeven.

Overigens persoonlijk heb ik over uitzicht niets te klagen. Ik woon aan het gildenspoor en daardoor achter mijn zeer ruime achtertuin geen bebouwing maar mooie grote bomen. Net of ik in een bos woon.
En het kan altijd erger...... je zou dit als uitzicht hebben gehad.
http://www.duurzaamnieuws...fukushima-moet-nog-komen/
Dan is een beetje fijnstof (rare naam, 't helemaal geen fijn spul) toch opeens niet zo'n groot probleem.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrScratch schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 10:56:
[...]

Ook ik ben hier in de buurt geboren, en ben het met je eens dat het niet schoon is !
Wel heel veel verbeteringen aan stof en vuil overlast maar het kan allemaal veel beter, ze zijn er zeker mee bezig, gedwongen of niet 8)
Bovendien zit er nog aardig wat in de pen, de cycloon oven zou een blik in de toekomst zijn !
Maar denk de Hoogovens eens weg, wat hou je over in Noord Holland aan werkgelegenheid ?
Het zijn niet alleen de werknemers van Hoogovens, het werkt door tot de bakker op de hoek die er van profiteren ...
Ja, de gezondheid is wel iets waar ook ik me grote zorgen om maak, aan de andere kant hoop ik dat het staalbedrijf weer gezond gaat draaien = meer winst = meer investeringen ten gunste van het milieu en onze gezondheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Uitspraak rechter zelf opgewekte energie: beroep is ongegrond

Geldt dit ook voor collectief geplaatste zonnepanelen? Jawel, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 12:36
Ja geldt ook voor zonnestroompanelen. Ook duurzame energie

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
NielsTn schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:20:
Ja geldt ook voor zonnestroompanelen. Ook duurzame energie
Mooi! Weer een sterk argument tegen het beschermde stadsgezicht, want nu hebben de burgers niet het "alternatief" om collectief op een gebouw in de buurt te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:26:
[...]

Mooi! Weer een sterk argument tegen het beschermde stadsgezicht, want nu hebben de burgers niet het "alternatief" om collectief op een gebouw in de buurt te plaatsen.
Het alternatief bestaat wel, maar wel een beetje duur en onduurzaam.
Leg collectief een PV park aan, vraag graafrecht aan bij de gemeente en maak een eigen netwerk naar de afnemers, loadbalancer met het bestaande netwerk en infase draaien.... :+
Oh nee local grid waren we nou juist vanaf gestapt in het begin van de vorige eeuw.

Do i need to say ....

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Heeft iemand wel eens een omgevingsvergunning aangevraagt voor het plaatsen van zonnepanelen/een zonneboiler?

Ik wil het paneel voor mijn zonneboiler op mijn dakkapel plaatsen. Ik kan niet voldoen aan de geldende richtlijnen. Ik ben benieuwd wat de kansen zijn om de vergunning daadwerkelijk te krijgen..

Heb nog nooit een dergelijk traject doorlopen :P

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:29
MrBarBarian schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:16:
Heeft iemand wel eens een omgevingsvergunning aangevraagt voor het plaatsen van zonnepanelen/een zonneboiler?

Ik wil het paneel voor mijn zonneboiler op mijn dakkapel plaatsen. Ik kan niet voldoen aan de geldende richtlijnen. Ik ben benieuwd wat de kansen zijn om de vergunning daadwerkelijk te krijgen..

Heb je veel buren? Anders hen vragen wat ze ervan vinden en bij goedkeuring gewoon plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

drielp schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 12:02:
[...]

En het kan altijd erger...... je zou dit als uitzicht hebben gehad.
http://www.duurzaamnieuws...fukushima-moet-nog-komen/
Dan is een beetje fijnstof (rare naam, 't helemaal geen fijn spul) toch opeens niet zo'n groot probleem.
Geweldig.. kernenergie, zo goedkoop! zo schoon :')
:r :F

Over 40 jaar kunnen we het woordje kernenergie vervangen voor schaliegas.
Bah.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

MrBarBarian schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 16:16:

Dakkapel achterzijde huis? Ja, waarschijnlijk zo binnen als het niet mega groot/raar is t.o.v. de dakkapel.
Dakkapel voorzijde? Nee, ............. dan komt er meestal een regeltje "beeldkwaliteit" om de hoek kijken.
Zoek op https://www.ruimtelijkeplannen.nl je eigen bestemmingsplan en aanverwanten op en kijk eventueel ook bij je eigen gemeente voor het beeldkwaliteitsplan.
Een zoekvoorbeeldje Beeldkwaliteitsplan Monnikenberg Hilversum

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
revolution-nl schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:07:
[...]

Over 40 jaar kunnen we het woordje kernenergie vervangen voor schaliegas.
Bah.
Want? Zonder argumenten blijft het een loze kreet. Of is het gewoon angst en wantrouwen?
Face it: we hebben te maken met opkomende economiën die bakken met energie nodig hebben.
Ook als je alles op alles zet is "volledig duurzaam" vóór 2050 gewoon puur wensdenken. Ga maar na: je kunt niet de wereld volplempen met molens en en passant even de neodymium wereldproductie met factor x vergroten, de netwerken smart maken en met elkaar verbinden. Daarvoor moet de hele wereldeconomie op de schop. Investeringen in bijvoorbeeld mijnbouw (die normaalgesproken gedaan worden voor heel lange termijn) eventjes over 10 jaar piekproductie uitsmeren.

Je hebt fossiel gewoon nog een lange tijd nodig. Is een ongemakkelijke waarheid in De Kroeg, ik weet het.

[ Voor 3% gewijzigd door hansdegit op 14-08-2013 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
ollie1965 schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 21:26:
[...]

Dakkapel achterzijde huis? Ja, waarschijnlijk zo binnen als het niet mega groot/raar is t.o.v. de dakkapel.
Dakkapel voorzijde? Nee, ............. dan komt er meestal een regeltje "beeldkwaliteit" om de hoek kijken.
Zoek op https://www.ruimtelijkeplannen.nl je eigen bestemmingsplan en aanverwanten op en kijk eventueel ook bij je eigen gemeente voor het beeldkwaliteitsplan.
Een zoekvoorbeeldje Beeldkwaliteitsplan Monnikenberg Hilversum
Lastig.. gaat inderdaad om het dakkapel aan de voorzijde van het huis. De achterkant ligt reeds vol, maar daar maak ik me geen zorgen om.

Ik heb het bestemmingsplan even opgezocht. Stamt uit 2003 en toen waren we nog niet zo van de zonnepanelen. Er staat dus niet veel letterlijks over in. Wel iets over duurzaamheid op bestaande bebouwing en dat het zoveel mogelijk gebruik moet worden gemaakt van "onuitputtelijke energiebronnen". Wat betreft beeldkwaliteit wordt er voornamelijk gesproken over uitbreiding van bestaande bouw (denk aan erkers ed). Daar heb ik ook niet echt wat aan.. Nogmaals. lastig dus!

Vervelende is dat dit panelen voor zonneboilers nogal hoog zijn. Op 35 graden bijna anderhalve meter :|

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

MrBarBarian schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:17:
[...]

Lastig.. gaat inderdaad om het dakkapel aan de voorzijde van het huis. De achterkant ligt reeds vol, maar daar maak ik me geen zorgen om.

Ik heb het bestemmingsplan even opgezocht. Stamt uit 2003 en toen waren we nog niet zo van de zonnepanelen. Er staat dus niet veel letterlijks over in. Wel iets over duurzaamheid op bestaande bebouwing en dat het zoveel mogelijk gebruik moet worden gemaakt van "onuitputtelijke energiebronnen". Wat betreft beeldkwaliteit wordt er voornamelijk gesproken over uitbreiding van bestaande bouw (denk aan erkers ed). Daar heb ik ook niet echt wat aan.. Nogmaals. lastig dus!

Vervelende is dat dit panelen voor zonneboilers nogal hoog zijn. Op 35 graden bijna anderhalve meter :|
Je kunt er altijd een mailtje/belletje aan wagen aan de ambtenaar die de omgevingsvergunning vragen beantwoord. Deze kunnen meestal wel vrij snel (als ze je postcode/huisnummer krijgen) een vraag grofweg beantwoorden (fotoshop van wat je wilt is dan heel handig).
Ze hebben een Geobrowser waarin ze je pand even bekijken (panorama/luchtfoto enz) en de de betreffende punten nalopen.
En anders zou je een haalbaarheids toets (ook wel een "concept aanvraag omgevingsvergunning" genoemd) kunnen laten doen LET OP. bij de ene gemeente kost dit EURO 200,-- bij de andere kan dit makkelijk EURO 1500,-- zijn. Soms zijn deze kosten afhankelijk van je bouwplan informeer dus eerst naar de prijs.
Bij veel gemeente worden de kosten van de haalbaarheidstoets verrekend met een eventuele aanvraag omgevingsvergunning.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Vandaag bij een klant geweest die zo'n 10 jaar terug met 90% subsidie 120 panelen op zijn dak heeft laten leggen om zijn boerenbedrijf te verduurzamen. Inmiddels is ie gestopt met boeren, dus de koelcel hoeft niet meer te draaien...
Vond het persoonlijk mooie panelen, mooi zwart, geen afstekende alu randen, maar helaas zijn ze maar 50Wp per stuk. Dit alles op 2 omvormers van 3000W en toen ik even in de meterkast moest zijn voor de telefoonaansluiting viel me op dat zijn ferraris meter steeds aan het dansen was: dan weer achteruit, dan weer vooruit, dan weer stilstaan (het was steeds afwisselend bewolkt).

Moet zeggen dat het indrukwekkend is om te zien hoe zo'n schijfje maar wat aan het doen is, normaal zie je die dingen alleen maar 1 kant op draaien.

• JeroenH
_JGC_ schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 23:52:
normaal zie je die dingen alleen maar 1 kant op draaien.
Pas op hoe je 'normaal' definieert ;) Ik heb nu al zo lang zonnepanelen dat ik achteruit draaien als normaal ervaar ;) ;)

En achteruit draaien zou natuurlijk ook normaal moeten zijn, laten we wel wezen...

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22
Spannende dag voor me, het gaat er om spannen of we vandaar door de 2 MWh heen gaan. Met nog een maandje te gaan voor het jaar vol is (2400Wp) ben ik wel tevreden. Ging altijd uit van zo'n 2MWh per jaar, dus komende maand is 'extra'. Mijlpaal dus! :)

http://www.fp4all.org/user/index.php?sysid=3589

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• styno

styno

hansdegit schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 22:01:
[...]

Je hebt fossiel gewoon nog een lange tijd nodig. Is een ongemakkelijke waarheid in De Kroeg, ik weet het.
Ja, ik ben het met je eens dat we nog wel even aan fossiel vast zitten, helaas. Maar de truuk zit hem in het zoveel mogelijk terugdringen ervan. Ik zou het al fantastisch vinden als we tegen 2050 10% van het huidige verbruik hebben. Om daar te komen zie ik veel heil in het wedge model waarbij op vele terreinen begonnen wordt met kleine stapjes die uitgroeien tot steeds grotere, en vele kleine stapjes tellen op.

Ik zie dan ook geen panacea. Alleen PV is geen optie, alleen wind niet en alleen nucleair ook niet. Alle vormen van energieopwek hebben nadelen, daarom is er geen enkel land dat maar één vorm van energieopwek heeft. We zullen dus in moeten zetten op een heel scala van duurzame(re) energieopwek en daaruit kijken welke levensvatbaar zijn. Vooral ook minder energie gebruiken, daar valt nog zo ontzettend veel te winnen. De halfslachtige houding van de overheid (en ook burger) moet wel aangepakt worden om werkelijk succes te hebben.
JeroenH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 07:53:
[...]

Pas op hoe je 'normaal' definieert ;) Ik heb nu al zo lang zonnepanelen dat ik achteruit draaien als normaal ervaar ;) ;)
Maar jij bent dan ook verwend O-)

[ Voor 10% gewijzigd door styno op 15-08-2013 09:39 ]

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

• hansdegit
Zullen we de dieseltjes van de pakketbezorgers als eerste vervangen door elektrisch? Starten, roetwolk, 20 meter verderop: motor uit, aanbellen, afgeven en de cyclus herhaalt zich....Beetje jammer.

In Luxemburg werd de post bezorgd door postbodes op een elektrische driewieler!

De melkboer reedt 40 jaar geleden reeds elektrisch, de bollenkweker waar ik m'n vinger verloor reed 40 jaar geleden ook al rond op een elektrische vorkheftruc....Dat moet toch allemaal vrij simpel te realiseren zijn?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:26
Elektrisch rijden kan al meer dan 100 jaar. Hieronder een stukje uit Wikipedia:

Elektrische auto's[bewerken]
In de eerste twee tijdperken in de geschiedenis van de automobiel speelt de elektrische auto nog een grote rol. Tot 1905 waren er echter geen grote ontwikkelingen in dat segment geweest. Er werd vooral gewerkt aan een efficiënte manier om de batterijen op te laden. Op dat moment was er geen eenvoudige manier om wisselstroom om te zetten in de gelijkstroom die nodig is voor de batterijen.
In 1906 kwam er een doorbraak toen de kwikdamp-gelijkrichter een snelle conversie met weinig verlies toeliet. Van dan af begon de elektrische auto echt door te breken. Het werd mogelijk meer dan 120 km/u te rijden met deze voertuigen en het rijbereik werd groter dan 160 km. Tegen 1909 reden er meer dan 10.000 elektrische voertuigen rond. Er ontstond een keten van laadstations, te vergelijken met de tankstations van vandaag. Deze werden in een afstand van elkaar geplaatst die overeenkwam met het bereik van elektrische auto's.
Tot het einde van de jaren 1910 waren elektrische auto's evenwaardige concurrenten van de auto's met verbrandingsmotor. Vooral als luxueus voertuig voor plaatselijk gebruik en bestelwagen waren ze populair. Uiteindelijk steeg het marktaandeel van de EV's tot meer dan 25%.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• JeroenH
styno schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 09:37:
De halfslachtige houding van de burger (en daardoor vanzelf ook de overheid) moet wel aangepakt worden om werkelijk succes te hebben.
Fixed that for ya...
Maar jij bent dan ook verwend O-)
Haha, dit keer zeker waar! :)
hansdegit schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 10:47:
Zullen we de dieseltjes van de pakketbezorgers als eerste vervangen door elektrisch? Starten, roetwolk, 20 meter verderop: motor uit, aanbellen, afgeven en de cyclus herhaalt zich....Beetje jammer.

In Luxemburg werd de post bezorgd door postbodes op een elektrische driewieler!

De melkboer reedt 40 jaar geleden reeds elektrisch, de bollenkweker waar ik m'n vinger verloor reed 40 jaar geleden ook al rond op een elektrische vorkheftruc....Dat moet toch allemaal vrij simpel te realiseren zijn?
Sja, je kunt ook nog verder terug in de tijd... Er was een tijd dat dik een kwart van de auto's op de weg elektrisch was. Maar zoals bekend heeft de fossiele auto de e-auto ingehaald (ironisch genoeg o.a. doordat men de startmotor bedacht - een elektrische motor - die het starten met de zwengel overbodig maakte) en zitten we nu met de grote nadelen.

Maar er was ook een tijd dat het normaal was dat men dichtbij het werk woonde, dat er in stedelijk gebied tot aan in de suburbs en zelfs tot op het platteland een fijnvertakt net was van wat we nu urban rail zouden noemen. Ikzelf zou het fijn vinden als we dat systeem weer terug zouden kunnen brengen, aangevuld met lichte (elektrische) tweewielers voor individueel transport. Ik heb het boek Carfree Design Manual bijna uit. Ik raak er zeer verwend van :P

Als "het was vroeger ook zo" het argument was zouden we zelf terug kunnen gaan naar paard en wagen, maar dat heeft zo zijn eigen nadelen ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wat een verwende boel is het de laatste tijd hier... :+

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:17:
Wat een verwende boel is het de laatste tijd hier... :+
Ja, en ik word vandaag weer dubbel verwend: nieuw regenwater in de tanks! :)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:22
Nou, onze sloot wordt dan wel bijgevuld, maar onze 2MWh drempel gaat vandaag in dit tempo niet geslecht worden. Meest zonloze dag in .. maanden.. lijkt het te worden. Opmars naar het najaar.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:19:
[...]

Ja, en ik word vandaag weer dubbel verwend: nieuw regenwater in de tanks! :)
Ik hoop alleen dat het niet tot het einde van de maand gaat duren.

Aan de overkant heeft de schapenboer alles netjes opgehooid om er vandaag balen van te laten maken en nu regent het.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ynwZUXLwMAToyhOpl27sxhR2/medium.jpg
69 panelen van 235Wp op het clubgebouw van de tennisvereniging. :)

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• JeroenH
Ik hoop het ook niet. Mijn tomaatjes hebben nog zeker een weekje of twee zon nodig, en dan heb ik een stel mooi rijpe! En te veel water op de bladeren is niet goed, dan krijgen schimmels een kans. En dan lekker met basilicumblaadjes, gesnipperde bosui en bieslook, yum. Scheutje olijfolie, paar bolletjes mozarella en een glaasje wijn erbij (die dan weer niet uit eigen tuin...) en dan ben ik écht verwend hoor. ;)

Verwijderd

Nou, hier dan nog een laatste nieuwtje van deze kant. Ik ga een vat van 1m3 voor nop hebben.
Het is zo' n vierkant ding van plastic met metaal frame eromheen.
De regenpijp van de dakgoot loopt achter de stortbak van mijn toilet, dus weinig breekwerk.
Moet nog wel even bij mijn faforiete ijzerboer langs om staal voor een verhoging te halen.
Ik woon hier alleen dus een kuub zou voldoende moeten zijn. spoelwater is toch best wel veel als ik het zo bekijk
Het ijzer is niet goedkoop, 1eu per kilo. Daar staat tegenover dat als ik wat aluminiuim of koper moet hebben het ook 1eu per kg kost.
Maar met een beetje geluk ligt er ook nog wat electronica om een lastoestel af te kunnen bouwen...
Nu even lekker off topic, mijn MIG/MAG machine 230/400V 180A kostte maar 23eu, wie doet je wat....

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 14:36:
Ik hoop het ook niet. Mijn tomaatjes hebben nog zeker een weekje of twee zon nodig, en dan heb ik een stel mooi rijpe! En te veel water op de bladeren is niet goed, dan krijgen schimmels een kans. En dan lekker met basilicumblaadjes, gesnipperde bosui en bieslook, yum. Scheutje olijfolie, paar bolletjes mozarella en een glaasje wijn erbij (die dan weer niet uit eigen tuin...) en dan ben ik écht verwend hoor. ;)
Ik neem aan dat je de bieslook en basilicum ook vers thuis hebt staan?
Hier wordt de basilicum structureel opgegeten door slakken. Nu staat de plant binnen.

Gooi trouwens eens een rode paprika door de sla met fetta, ook niet slecht.

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:06:
Nou, hier dan nog een laatste nieuwtje van deze kant. Ik ga een vat van 1m3 voor nop hebben.
De regenpijp van de dakgoot loopt achter de stortbak van mijn toilet, dus weinig breekwerk.
Moet nog wel even bij mijn faforiete ijzerboer langs om staal voor een verhoging te halen.
Ik woon hier alleen dus een kuub zou voldoende moeten zijn. spoelwater is toch best wel veel als ik het zo bekijk
Het ijzer is niet goedkoop, 1eu per kilo. Daar staat tegenover dat als ik wat aluminiuim of koper moet hebben het ook 1eu per kg kost.
Maar met een beetje geluk ligt er ook nog wat electronica om een lastoestel af te kunnen bouwen...
Nu even lekker off topic, mijn MIG/MAG machine 230/400V 180A kostte maar 23eu, wie doet je wat....
Prachtig, een authentieke Hollandse post: Uitgebreid pochen over hoe goedkoop je je spullen hebt geritseld.

Goed gedaan joh!

• JeroenH
Verwijderd schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:06:
Een IBC! Als ik mijn tanks niet binnen in de schuur op had willen stellen (en naderhand niet ontdekt had dat betaalbare tanks die door een deuropening passen in Duitsland gewoon te koop zijn :( ) had ik ook een IBC gebruikt. Die zijn op marktplaats niet duur. Wel oppassen dat er niet iets heel ranzigs in heeft gezeten...
Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:15:
Hier wordt de basilicum structureel opgegeten door slakken. Nu staat de plant binnen.

Gooi trouwens eens een rode paprika door de sla met fetta, ook niet slecht.
Yes, maar ik kweek alles in botten en bakken en dan zijn slakken een stuk beter onder controle te houden. Sowieso door de droogte trouwens weinig slakken gezien dit jaar. Paprika twee jaar gedaan in mijn kasje, twee keer teleurstelling. Daar ga ik dus geen moeite (en regenwater, en ruimte) meer aan verspillen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:21:
[...]

[...]

Yes, maar ik kweek alles in botten en bakken en dan zijn slakken een stuk beter onder controle te houden. Sowieso door de droogte trouwens weinig slakken gezien dit jaar. Paprika twee jaar gedaan in mijn kasje, twee keer teleurstelling. Daar ga ik dus geen moeite (en regenwater, en ruimte) meer aan verspillen.
Hier dezelfde ervaring. In de oude groentetuin 18 meter paprikaplantjes en 9 meter peperplantjes.
Verzorgd tot-en-met incl. plastic tunnels, de juiste mest en precies genoeg water.

Zeer slechte opbrengst. Met de pepers viel het mee. Het klimaat is hier niet echt voor geschikt, denk ik. Zeker niet in de volle grond. Wortelen trouwens ook niet vanwege de löss. Zandgrond zal beter zijn. De piepers daarentegen gingen als een speer.

Ik mis mijn volkstuintje..

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:19:
[...]

Prachtig, een authentieke Hollandse post: Uitgebreid pochen over hoe goedkoop je je spullen hebt geritseld.

Goed gedaan joh!
Dan doe ik het even opnieuw.

Het ijzer is niet echt goedkoop,. Daar staat tegenover dat als ik wat aluminiuim of koper moet hebben het voor de zelfde prijs als het oud ijzer hebben kan..
En met een beetje geluk ligt er ook nog wat electronica om een lastoestel af te kunnen bouwen...
Nu even lekker off topic, mijn MIG/MAG machine 230/400V 180A heb ik daar ook weggesleept en ja, dat kreng was ook goedkoop.
Zo beter? O-)

• JeroenH
Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:31:
Hier dezelfde ervaring. In de oude groentetuin 18 meter paprikaplantjes en 9 meter peperplantjes.
Verzorgd tot-en-met incl. plastic tunnels, de juiste mest en precies genoeg water.

Zeer slechte opbrengst. Met de pepers viel het mee. Het klimaat is hier niet echt voor geschikt, denk ik. Zeker niet in de volle grond. Wortelen trouwens ook niet vanwege de löss. Zandgrond zal beter zijn. De piepers daarentegen gingen als een speer.

Ik mis mijn volkstuintje..
Ja, pepers doen het bij mij meestal redelijk tot prima, heel vreemd. Je zou verwachten dat die dezelfde soort omstandigheden lekker vinden als paprika's. Kennelijk toch niet. Wat het bij mij als een speer doet zijn sperziebonen, goeie genade wat komt er van zes planten veel af. Veel porties in de vriezer liggen nu :)

Zodra die in het najaar gaat afbouwen ruim ik 'm en gaat de knoflook daar de grond in. Tuinieren is leuk :D

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:26
JeroenH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:03:
[...]

Ja, pepers doen het bij mij meestal redelijk tot prima, heel vreemd. Je zou verwachten dat die dezelfde soort omstandigheden lekker vinden als paprika's. Kennelijk toch niet. Wat het bij mij als een speer doet zijn sperziebonen, goeie genade wat komt er van zes planten veel af. Veel porties in de vriezer liggen nu :)

Zodra die in het najaar gaat afbouwen ruim ik 'm en gaat de knoflook daar de grond in. Tuinieren is leuk :D
De bonen doen het hier ook prima, de familie is er blij mee. Ook de pruimen doen het goed maar de wespen en vogels vinden ze ook lekker. :( En straks lekker de tomaten, zit ook heel veel aan. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 16:03:
[...]

Ja, de eerste fout van deze ex-volkstuiner: 3 rijen van 6 meter met specieboontjes. De hele straat heeft wekenlang gratis boontjes gegeten. Maar alleen van fouten kan je leren. Gewoon minder zetten en om de 1-2 weken 1-2 bonen bijleggen.

Je kan ze ook prima wecken, ook een leuke hobby. De potten en ringen vind je vaak voor weinig in kringloopwinkels. Mensen doen dat niet meer.

Het eerste jaar ook voor de grap wat knoflook in de tuin gehad. Was geen succes. Misschien ook wel iets om binnen te laten groeien? Misschien ook te weinig zon of een teveel bemestte grond.

Voor de grap eens een augurk planten, gewoon tussen de bloemen. Je moet ze wel leiden want die groeien wel een paar meter. Dan zelf op zoet-zuur zetten in jampotjes. Je wilt niets anders meer.

• styno

styno

Schinnen-groen schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 15:15:
[...]

Daarom doe ik zo twee keer per maand op een avond als het een beetje regent of dreigt te regenen even een rondje door de tuin om de slakken die dan tevoorschijn komen af te vangen. Tientallen 'oogst' ik er dan van kleine tot hele grote en vaak een paar naaktslakken. Dat afvangen lijkt o.a. de hosta's goed te doen, net als de basilicum.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

styno schreef op donderdag 15 augustus 2013 @ 17:45:
[...]

Daarom doe ik zo twee keer per maand op een avond als het een beetje regent of dreigt te regenen even een rondje door de tuin om de slakken die dan tevoorschijn komen af te vangen. Tientallen 'oogst' ik er dan van kleine tot hele grote en vaak een paar naaktslakken. Dat afvangen lijkt o.a. de hosta's goed te doen, net als de basilicum.
En wat doe je er dan mee?

Pagina: 1 ... 136 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.