Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Even gegoogeld:JeroenH schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:23:
[...]
Ik ben er nog niet goed achter wat de exacte set regels en wetten zijn als het wordt ingevoerd, die vraag staat nog uit (maar al een tijdje, helaas). Beschermd dorps/stadsgezicht is iets wat van de landelijke overheid uit komt, en wat in vrij veel oudere dorpen/steden geldt, ik kan me dus niet voorstellen dat niet goed omschreven is wat het inhoudt. Of ben ik nou te optimistisch over hoe regelmakers werken?
http://www.ro-web.nl/2010/01/beschermd-stadsgezicht/
http://www.cultureelerfgo...e-stads-en-dorpsgezichten
http://www.amsterdamsebin.../14x/140stadsgezicht.html
Kernbegrippen zijn altijd:
- monument
- bestemmingsplan
Daar moet iets mee te doen zijn.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Hier staagt een Aldi ventilator van 10,- Euries te blazen met 40W (afgeprijsd).
Heerlijk!!!!
[ Voor 73% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-07-2013 16:18 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Enfin 225 km met 4,5L/100km (1:22,22) met 1300Kg benzine motor, geen airco aan.
Ja zonder airco kan, veel auto's in Australie hebben daar een speciaal embleem voor er staat namelijk "4WD" achter op de auto.
Goh, ik ben toch wel erg benieuwd naar wat voor auto jij dan hebt.
Wat voor snelheid rijdt je dan?
P.S. bij mij in de straat zijn er 2 huizen bijgekomen waar ze zonnepanelen op aangebracht hebben. (leuke verassing toen ik terug kwam van vakantie
Het wordt steeds leuker
Samen met het gepruts van Spyker rond het failliete Saab zullen de Zweden wel even genoeg hebben van Nederlanders.

[ Voor 29% gewijzigd door Dreamvoid op 24-07-2013 18:18 ]
Hoogte van heggen vastgelegd? Tuinhekken/muren enz via de wet (VROM), natuurlijk materiaal (bomen/heggen) vallen hier niet onder.NielsTn schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:37:
[...]
Ja helaas wel: zo woon in ik een nieuwbouwwijk waar o.a. de hoogte van de heggen/hagen aan de straatzijde is vastgelegd (minimaal 80cm) en deze lijnen mogen niet veranderd worden. Helaas is controle en handhaving niet uitgevoerd, dus zijn enkele buurtbewoners hun oprit aan het verbreden en heggen aan het verkleinen (of de beuken vervangen door liguster/taxus/buxus vormen)
Is dat dan in een bestemmingsplan vastgelegd? En of dat dan mag? kan je straat overigens niet vinden in www.ruimtelijkeplannen.nl
Blauwe beweging, golfballetje station, gewoon 100km/h dus harder dan de test die iedereen verguist, fout is, niet klopt en weet ik veel wat men allemaal zegt.zonnefreak schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 17:01:
@ ollie1965
Enfin 225 km met 4,5L/100km (1:22,22) met 1300Kg benzine motor, geen airco aan.
Ja zonder airco kan, veel auto's in Australie hebben daar een speciaal embleem voor er staat namelijk "4WD" achter op de auto.
Goh, ik ben toch wel erg benieuwd naar wat voor auto jij dan hebt.
Wat voor snelheid rijdt je dan?
P.S. bij mij in de straat zijn er 2 huizen bijgekomen waar ze zonnepanelen op aangebracht hebben. (leuke verassing toen ik terug kwam van vakantie
Het wordt steeds leuker
Geen airco scheelt ook 0,6-1L/100km, ja die Aussies zijn zo gek nog niet met hun 4WD uitvoering
Overigens in NL heeft bijna 70% van de auto´s deze 4WD optie gratis ingebouwd
70% is een ruwe schatting
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
wel in het koopcontract wat bij passeren bij notaris getekend is...ollie1965 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:20:
[...]
Hoogte van heggen vastgelegd? Tuinhekken/muren enz via de wet (VROM), natuurlijk materiaal (bomen/heggen) vallen hier niet onder.
Is dat dan in een bestemmingsplan vastgelegd? En of dat dan mag? kan je straat overigens niet vinden in www.ruimtelijkeplannen.nl
[...]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
........................... koopcontract grond (gemeente), of aannemer (huis met grond met push van gemeente)?NielsTn schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:27:
[...]
wel in het koopcontract wat bij passeren bij notaris getekend is...
Enfin, ik was er niet aan begonnen aan deze planologische welstands kolder, dat er nog gemeenten zijn die zo denken. Ach erfpacht bestaat ook nog steeds in sommige plaatsen.......
Dit , hierom en hierom
Hangt er wellicht nog vanaf wat voor soort airco je hebt. De airco in de Prius is nauwelijks te merken in het gebruik.ollie1965 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:20:
[..]
Geen airco scheelt ook 0,6-1L/100km, ja die Aussies zijn zo gek nog niet met hun 4WD uitvoering
Niks aan een auto krijg je gratisOverigens in NL heeft bijna 70% van de auto´s deze 4WD optie gratis ingebouwd
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
In nederland heet deze optie toch ARKO?ollie1965 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:20:
Overigens in NL heeft bijna 70% van de auto´s deze 4WD optie gratis ingebouwd
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De ARKO zelf gebruikt dan wel geen energie, maar het kost indirect wel energie vanwege het vernielen van de stroomlijn van je waggie. Er heeft vast al iemand aan gerekend wat nou beter is: airco (actief) of ARKO (passief).
Verwijderd
Immers, mijn hok zuipt één liter op acht kilomter.
Jawel, ik heb een mercedes 410D (veewagen)
Hopelijk forceert dit een einde aan de kip-ei patstelling.
Laadpaal bij snelweg niet van pomp
ANP
Toegevoegd: donderdag 25 jul 2013, 11:22
Update: donderdag 25 jul 2013, 11:34
Niet de pomphouders, maar nieuwe ondernemers mogen bij benzinepompen elektrische laadpalen gaan installeren. Dat mogen ze doen op parkeerplekken achter de benzinestations, heeft de rechter besloten.
26 zelfstandige benzinepomphouders hadden een rechtszaak aangespannen tegen de Nederlandse Staat. Ze waren het niet eens met het plan van Rijkswaterstaat, om de plekken achter de benzinepompen gratis te verstrekken aan ondernemers. Die willen er snellaadpalen installeren, waarmee een elektrische auto in twintig minuten weer tachtig kilometer kan rijden.
Brandstof?
De pomphouders zijn tegen de plannen van de ondernemers, omdat ze het exclusieve recht hebben voor de verkoop van brandstof langs de snelweg. Volgens hen is elektriciteit ook een brandstof, maar de rechter stelt de Staat nu in het gelijk.
De 250 plekken waar de oplaadpunten komen, zijn al verdeeld aan onder meer de ANWB , Fastned, MisterGreen, GreenFlux, Liander en The New Motion. De installatie van de laadpalen kan volgens planning doorgaan.
zeker goed nieuws!Erasmo schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:12:
Goed nieuws!
Hopelijk forceert dit een einde aan de kip-ei patstelling.
(blaaaagg wat een zuurpruimen club zijn die pomphouders toch.
zelfs voor hun is het een mooi bericht, ze mogen ook zelf mee doen aan het systeem.
en ze krijgen een klant er bij die toch 20 minuten moet wachten, kopje koffie misschien?
kortzichtige ondernemers zijn het, kruideniers mentaliteit. baa baa en nog eens baa)
ik hoop dat er meerdere laadstations van verschillende aanbieders krijgen.
concurrentie is goed en drukt de prijs omlaag, anders zie ik het al gebeuren dat we minimaal 22ct per kWh moeten betalen of nog meer onder het motto het laad station moet ook terug verdiend worden, terwijl ze waarschijnlijk een heel stuk minder per kWh hoeven te betalen want ze vallen binnen notime onder een veel leukere staffel.
(wat doet eigenlijk een beetje leuke auto vandaag de dag om die voor 80% op te laden in kWh's?)
of nog mooier:
een echte slimme meter in huis en dan een pasje, als je dat pasje gebruikt bij het laad station word het dan bij jouw slimme meter op geteld dan kun je dat ook nog salderen, maar dat is dromen ben ik bang.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Om mezelf even te quoten, ook een tomaat van de SP heeft dit ontdekt.Dreamvoid schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 18:14:
Even los van duurzame zaken: de uitspraak van Vattenfall-CEO Loseth vandaag dat NUON weer te koop staat is echt een grap van de bovenste plank. In 2009 voor 10 miljard verkocht aan de Zweedse belastingbetaler, en ik schat zo dat als diezelfde provincies nu vier miljard bieden, NUON ze zonder enige aarzeling weer in de handen geduwd wordt. Fatsoenlijk duurzame energie-subsidies opzetten kan de Nederlandse overheid niet, maar bedrijven verkopen wel.

Als ik pomphouder was dan zou ik ook een zaak aanspannen hoor.migjes schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 12:44:
[...]
zeker goed nieuws!
(blaaaagg wat een zuurpruimen club zijn die pomphouders toch.
zelfs voor hun is het een mooi bericht, ze mogen ook zelf mee doen aan het systeem.
en ze krijgen een klant er bij die toch 20 minuten moet wachten, kopje koffie misschien?
kortzichtige ondernemers zijn het, kruideniers mentaliteit. baa baa en nog eens baa)
ik hoop dat er meerdere laadstations van verschillende aanbieders krijgen.
concurrentie is goed en drukt de prijs omlaag, anders zie ik het al gebeuren dat we minimaal 22ct per kWh moeten betalen of nog meer onder het motto het laad station moet ook terug verdiend worden, terwijl ze waarschijnlijk een heel stuk minder per kWh hoeven te betalen want ze vallen binnen notime onder een veel leukere staffel.
(wat doet eigenlijk een beetje leuke auto vandaag de dag om die voor 80% op te laden in kWh's?)
of nog mooier:
een echte slimme meter in huis en dan een pasje, als je dat pasje gebruikt bij het laad station word het dan bij jouw slimme meter op geteld dan kun je dat ook nog salderen, maar dat is dromen ben ik bang.
Die extra omzet gaat waarschijnlijk niet op want waar denk je dat die laadpalenboer z'n geld mee gaat verdienen?
De kostprijs per KWh zal waarschijnlijk aan een aantal factoren gebonden zijn zoals dagprijs en laadsnelheid.
Kijk voor zo'n slimme meter zou ik mijn ferrarisje wel om willen ruilen
Een klein deel van die grond wordt verhuurd aan de pomphouders, pomphouders hebben nu al een redelijke economie want niet alleen de liters tellen maar ook de broodjes, koffie, kannetje olie enz. gaan daar over de toonbank. De pomphouders profiteren straks omdat de bestuurder van de auto's naar binnen loopt voor een kop koffie, met tanken ben je sneller weg plus dat je dat tanken nog moet uitvoeren ook, anders dan de stekker erin stoppen.
De laadpalen gaan echt niet op andere locaties komen, geen enkele provincie gaat een aparte afrit aanleggen naar zo'n laadpaal. De huidige rustplekken gaan daarvoor worden gebruikt.
Nu die gasten in hun eerdere contract hebben afgesproken enkel het alleenrecht op brandstof te mogen verkopen hebben gekregen en niet op andere vormen van energie (de elektriciteit kan je niet ontbranden immers) konden ze dit wel eerder aan zien komen. In plaats van een vijandige houding konden ze ook werken aan een goede relatie met de laadpaalexploitanten om zo een samenwerking te kiezen. Maar nee, we gaan vol in de aanval en schoppen tegen alle schenen aan. De zaak was gedoemd te mislukken want elektriciteit is geen brandstof.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Ook al zou het wel onder brandstof vallen dan nog niet de branstof die overheid bedoelde toen de regels werden opgesteld. Ze wilden niet dat het mogelijk werd voor anderen om benzine e.d. te verkopen. Dat tijden veranderen en we nu (weer) op elektriciteit rijden was gewoon geen rekening mee gehouden.NoxiuZ schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:20:
Pomphouders moeten blij zijn, stelletje bromberen. Die laadpalen komen langs rustplekken waar de overheid nu al locatie's voor heeft. Als je langs de snelweg naar een pomp gaat dan rijd je ook langs de rustplekken, paarkeerplaatsen voor truckers, picknickplaatsen, afwerkplekjes () enz.
Een klein deel van die grond wordt verhuurd aan de pomphouders, pomphouders hebben nu al een redelijke economie want niet alleen de liters tellen maar ook de broodjes, koffie, kannetje olie enz. gaan daar over de toonbank. De pomphouders profiteren straks omdat de bestuurder van de auto's naar binnen loopt voor een kop koffie, met tanken ben je sneller weg plus dat je dat tanken nog moet uitvoeren ook, anders dan de stekker erin stoppen.
De laadpalen gaan echt niet op andere locaties komen, geen enkele provincie gaat een aparte afrit aanleggen naar zo'n laadpaal. De huidige rustplekken gaan daarvoor worden gebruikt.
Nu die gasten in hun eerdere contract hebben afgesproken enkel het alleenrecht op brandstof te mogen verkopen hebben gekregen en niet op andere vormen van energie (de elektriciteit kan je niet ontbranden immers) konden ze dit wel eerder aan zien komen. In plaats van een vijandige houding konden ze ook werken aan een goede relatie met de laadpaalexploitanten om zo een samenwerking te kiezen. Maar nee, we gaan vol in de aanval en schoppen tegen alle schenen aan. De zaak was gedoemd te mislukken want elektriciteit is geen brandstof.
Beetje tijd- en geldverspilling van die pomphouders. Had dan gewoon zelf een paar palen neergezet en was iedereen voorgeweest.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat lijkt me inderdaad de kern van de zaak: als ze vonden dat ze dat monopolie hadden, waarom gebruikten ze dat dan nietweebl15 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:24:
[...]Had dan gewoon zelf een paar palen neergezet en was iedereen voorgeweest.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dikke kans dat ze dat ook gaan doen.weebl15 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:24:
[...]
Ook al zou het wel onder brandstof vallen dan nog niet de branstof die overheid bedoelde toen de regels werden opgesteld. Ze wilden niet dat het mogelijk werd voor anderen om benzine e.d. te verkopen. Dat tijden veranderen en we nu (weer) op elektriciteit rijden was gewoon geen rekening mee gehouden.
Beetje tijd- en geldverspilling van die pomphouders. Had dan gewoon zelf een paar palen neergezet en was iedereen voorgeweest.
Volgens mij was er sprake van dat sommige aanbieders de stroom (bijna) gratis wilden bieden om klanten te lokken naar bijbehorende kiosk.
De investering van een laadpaal stelt niets voor als tankstation.NoxiuZ schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:27:
Waarschijnlijk zijn ze bang om die investering te maken vanwege concurrenten met innovatieve ideeën?
Ik mag er toch van uitgaan dat een tankstation een drie fasen aansluiting heeft.NoxiuZ schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:31:
De paal niet - maar het elektriciteitsnetwerk en de contracten wel?
Uiteraard, maar ik denk niet dat die kan voorzien in een tien tal snellaadpalen. Voor een Nissan Leaf die snelladen doet met DC, 50kw. Dat is 50.000 watt, maal vijf? 250.000 watt is zelfs met drie fasen nog dik 600 ampère. Je zal dus naar een wat forsere aansluiting moeten gaan wil je meer dan de helft van je snellaadpalen kunnen gebruiken.Erasmo schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 15:36:
[...]
Ik mag er toch van uitgaan dat een tankstation een drie fasen aansluiting heeft.
Op 380v kan je in slechts vier uur je auto opladen, leuk voor thuis als je drie fases hebt maar niemand die vier uur op een tankstation gaat zitten om daar zijn auto te laden. Dat moet binnen een half uur kunnen voor een forse lading om thuis te komen.
Ik blijf het een kortzichtige toekomst vinden.
Als de pomphouders slim zijn, gaan ze voorzien in waterstof levering.
Ff in 3 minuten je tank vol gooien met waterstof. De brandstofcel in je auto doet de rest.
Lijkt me toch zinvoller om in te investeren dan laadpalen.
(Best grappig, ik schrijf dit, terwijl ik boven op een gasveld zit in Qatar
[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2013 06:14 ]
YouTube: Building a hydrogen refueling station in 48 hours (time-lapse)AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 06:03:
Die laadpalen en accus in autos zijn toch maar een tussenoplossing?
Ff in 3 minuten je tank vol gooien met waterstof. De brandstofcel in je auto doet de rest.
(Best grappig, ik schrijf dit, terwijl ik boven op een gasveld zit in Qatar)
Als jij een manier vindt om goedkoop en energie-efficient waterstof te maken op grote schaal, dan loopt de wereld de deur bij je plat.AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 06:03:
Hydrogenics is daar al mee bezig. (geen aandelen in) Er zijn vast ook wel andere bedrijven..Dreamvoid schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:21:
[...]
Als jij een manier vindt om goedkoop en energie-efficient waterstof te maken op grote schaal, dan loopt de wereld de deur bij je plat.
In duitsland staan ze ook niet stil. Power to gas van het overschot stroom.
Het is inderdaad nog het kostenplaatje. De techniek is voldoende aanwezig.
[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-07-2013 10:52 ]
Why not both? Accu's zijn ideaal voor de korte afstand(zeg maar 80% van het forensenverkeer) en waterstof is ideaal voor voertuigen die de hele dag rijden zoals bussen ed.AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 06:03:
En voor de rest van het wagenpark wat nog niet vervangen is plofbrandstof van opgewaardeerde waterstof.
Energie wordt steeds goedkoper dus het rendement van de omzetting wordt steeds minder belangrijk.Dreamvoid schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:21:
[...]
Als jij een manier vindt om goedkoop en energie-efficient waterstof te maken op grote schaal, dan loopt de wereld de deur bij je plat.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Nog net zoveel als daarvoor - ja de stroom wordt steeds goedkoper, maar die goedkope stroom kan je ook direct verbruiken zonder de tussenstap naar H2.Erasmo schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 10:54:
Energie wordt steeds goedkoper dus het rendement van de omzetting wordt steeds minder belangrijk.
Het is alleen gigantisch inefficient.AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 06:03:
Moet echt 3x zo efficiënt worden, en tegelijk 3x zo goedkoop, wil het een kans maken. De kans is zeer klein. Misschien over 30-40 jaar dat het een optie is.... heel misschien.

https://logicfreezone.wor...-subsidies-de-spoorwegen/
Ik heb het zelf even kort bekeken, maar kan er nog geen grote gaten in schieten.
In hoeverre klopt dit?
‘personentrein kilometers’ en 11 miljoen ‘goederentrein kilometers’ vergelijkbaar ?
Ik neem aan dat personentrein kilometers de kilometers zijn die iedere vervoerde persoon aflegt, in 1 wagon kunnen veel personen.
Ik weet niet wat goederentrein kilometers zijn, iedere km die een pakketje aflegt of een container ? of 1 kilo vracht? ik weet het niet.
Hoeveel personeel kost de afhandeling van vracht, en die van personen ?
Zijn nacht spoor km's goedkoper ? in spits km's duur ?
Is het eigenlijk wel vergelijkbaar? Zolang daar geen bevredigende verdeelsleutel voor is kan je deze berekening niet maken.
Mogelijk is het handiger om dezelfde vergelijking te maken met reizigers kilometers per auto, hoeveel subsidie (of betaalde belasting) daar in zitten..... Volgens mij is er wel een vergelijking gemaakt tov de energetische verhouding.....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Openbaar vervoer is inderdaad duurder dan auto.Paul C schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:04:
Ik kwam net dit tegen:
[afbeelding]
https://logicfreezone.wor...-subsidies-de-spoorwegen/
Ik heb het zelf even kort bekeken, maar kan er nog geen grote gaten in schieten.
In hoeverre klopt dit?
Dat artikel vergeet alleen de grote voordelen.
- Het is veel veiliger dan de auto. Ondanks dat ongeluk in Spanje is de trein nog steeds een van de veiligste transport middelen.
- Mobiliteit. Niet iedereen heeft een rijbewijs. Ook jongeren, bejaarden en gehandicapten kunnen reizen met het OV, wat een heel groot pluspunt is voor hun welvaart.
- Compact. De NS vervoerde bijvoorbeeld met koninginnedag 240.000 mensen naar Amsterdam en terug. Waren die allemaal met (hun eigen) auto gekomen en wat amsterdam centraal een parkeerplaats ipv een station, dan zou die parkeerplaats zich uit moeten strekken tot het leidseplein. (6 vierkante km). Om maar niet te spreken over hoeveel baans de snelweg had moeten zijn om iedereen daar te krijgen.
- Schoon. Bijna alle passagierstreinen zitten op de bovenleiding. Wat in de stad geen vervuiling oplevert.
[ Voor 3% gewijzigd door RocketKoen op 26-07-2013 16:24 ]
- Obesitas en andere welvaartsziekten; kosten voor de maatschappij.
- Verkeersslachtoffers; kosten voor de maatschappij.
- Gezondheidsgevolgen lokale uitstoot (fijnstof e.d.); kosten voor de maatschappij.
- Grotere gevolgen klimaatverandering (meer energie/CO2 per reizigerskm); kosten voor de maatschappij.
Dus als je met goed OV zoveel maatschappelijke kosten vermijdt dan mag dat in mijn opinie best wat gemeenschapsgeld kosten.
Ik ben benieuwd hoe de verhoudingen zouden liggen als je beide systemen op een eerlijke manier doorrekent. Het probleem is dan natuurlijk dat iedereen dit doorrekent op de manier die hij of zij leuk vindt, en dat er dus uit zal komen wat hij of zij leuk vindt.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Dus niet persoon × km of tom × km, want dan had er wel persoonkilometer of tonkilometer gestaan.
De persoonkilometer staat er ook, die wordt gebruikt om de subsidie per km te berekenen.
@RocketKoen, @JeroenH: Ik bestrijd ook helemaal niet dat de trein grote voordelen heeft. Van mij mag er juist wel meer geïnvesteerd worden in een goed spoor.
De auto ontvangt natuurlijk ook heel veel subsidie.
[ Voor 6% gewijzigd door Paul C op 26-07-2013 16:47 ]
Oh, nee, dat dacht ik ook nietPaul C schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:46:
@RocketKoen, @JeroenH: Ik bestrijd ook helemaal niet dat de trein grote voordelen heeft. Van mij mag er juist wel meer geïnvesteerd worden in een goed spoor.
Maar ik spring er op in omdat er vaak wordt gesproken over subsidies voor duurzame zaken (in dit geval transport), en dat het daarmee maar eens afgelopen moet zijn. Dan zeg ik op mijn beurt, da's prima (graag zelfs), maar dan stoppen we ook per direct met alle directe/indirecte/verborgen subsidies op fossiele technieken.
Maar goed, de belangen zijn nog te groot, dat krijg je nooit eerlijk doorgerekend - nog even afgezien van het feit dat onze maatschappij dan kreunend tot stilstand komt.
Ja, want in de trein ren je steeds op en neer door alle wagons, zodat je niet te dik wordt.JeroenH schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:43:
Het zou best waar kunnen zijn. Maar vergeet niet dat het vervoerssysteem auto ook enorm gesubsidieerd wordt:
- Obesitas en andere welvaartsziekten; kosten voor de maatschappij.
Tja, mobiliteit is gewoon niet erg duurzaam. Helaas zit mobiliteit inmiddels diep in onze cultuur, onze normen en waarden verweven. Ik denk dat maar bar weinig mensen terug willen naar de tijd waarin mensen amper buiten hun stad of dorp kwamen. Het verhaal van mijn opa's 'wereldreis' staat me nog goed bij, dat hij op de fietst naar België ging, op bezoek bij familie, 16u enkele reis. Heel duurzaam!JeroenH schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:49:
[...]
Oh, nee, dat dacht ik ook niet
Maar ik spring er op in omdat er vaak wordt gesproken over subsidies voor duurzame zaken (in dit geval transport), en dat het daarmee maar eens afgelopen moet zijn. Dan zeg ik op mijn beurt, da's prima (graag zelfs), maar dan stoppen we ook per direct met alle directe/indirecte/verborgen subsidies op fossiele technieken.
Maar goed, de belangen zijn nog te groot, dat krijg je nooit eerlijk doorgerekend - nog even afgezien van het feit dat onze maatschappij dan kreunend tot stilstand komt.
Tegenwoordig zit je in 16u aan de andere kant van aarde voor minder dan een paar dagen salaris.

Je staat in ieder geval meerTerpen Tijn schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:49:
Ja, want in de trein ren je steeds op en neer door alle wagons, zodat je niet te dik wordt.
Maar je snapt wel wat ik bedoel neem ik aan, mensen die met OV reizen ipv met de auto lopen meer en fietsen meer. Dat is nu eenmaal beter je dan in een dikmakertje van deur naar deur te tuffen - en vervolgens uren te puffen in de sportschool.
Ja, maar dat hoeft toch niet? Met goed en fijnmazig elektrisch OV (treinen voor de lange afstand, rural lightrail voor de middellange afstand, en lichte (e-)tweewielers voor de korte afstand) kun je je prima verplaatsen. Nou vooruit, een (elektrische) deelauto om de hoek voor extra flexibiliteit.Paul C schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:58:
Ik denk dat maar bar weinig mensen terug willen naar de tijd waarin mensen amper buiten hun stad of dorp kwamen.
Ik ben nog steeds bezig in het fantastische boek Carfree Cities. Dat boek omschrijft een droomstad, ontworpen voor mensen en niet voor auto's. Maar, in tegenstelling tot dromen, allemaal goed onderbouwd.
[ Voor 39% gewijzigd door JeroenH op 26-07-2013 17:12 ]
Ik ben ook wel eens benieuwd naar een goede doorrekening. Autobezitters roepen namelijk regelmatig dat ze veel te veel betalen aan wegenbelasting, accijns, bpm enz. Wil wel eens weten of dat waar is.Paul C schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 16:46:
@Woudsehoeve: Volgens mij zijn het trienkilometer = trein × km
Dus niet persoon × km of tom × km, want dan had er wel persoonkilometer of tonkilometer gestaan.
De persoonkilometer staat er ook, die wordt gebruikt om de subsidie per km te berekenen.
De auto ontvangt natuurlijk ook heel veel subsidie.
Het spijt me maar je kan een wandelingetje naar de trein of bus niet vergelijken met een gerichte training in een sportschool, rond mijn "hobby" boerderij beweeg ik ook veel maar heb die sportschool training echt nodig om mijn lijf in vorm te houden.JeroenH schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:04:
[...]
Je staat in ieder geval meerEn af en toe rennen om een plotselinge spoorwijziging op te vangen
![]()
Maar je snapt wel wat ik bedoel neem ik aan, mensen die met OV reizen ipv met de auto lopen meer en fietsen meer. Dat is nu eenmaal beter je dan in een dikmakertje van deur naar deur te tuffen - en vervolgens uren te puffen in de sportschool.
Wat aardig, gooi ik mijn biologisch geteelde hooibaaltjes van 450kg in de elektrische achter bak .....[...]
Ja, maar dat hoeft toch niet? Met goed en fijnmazig elektrisch OV (treinen voor de lange afstand, rural lightrail voor de middellange afstand, en lichte (e-)tweewielers voor de korte afstand) kun je je prima verplaatsen. Nou vooruit, een (elektrische) deelauto om de hoek voor extra flexibiliteit.
Moet je wel in een stad willen wonen .....Ik ben nog steeds bezig in het fantastische boek Carfree Cities. Dat boek omschrijft een droomstad, ontworpen voor mensen en niet voor auto's. Maar, in tegenstelling tot dromen, allemaal goed onderbouwd.
Ik denk dat een stad als leefvorm niet werkt, hoe groter de stad hoe meer criminaliteit .... je hebt kleinere leef gemeenschappen nodig waar men elkaar kent, helpt en controleert. (dit laatste is gebaseerd op gevoel en wat ik in de wereld zie, niet op onderzoek).
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Nope, dat is niet waar, die heffing dekken alle externe kosten van het autorijden bij lange na niet. in het boek De File Voorbij van Kris Peeters rekent hij dit degelijk voor.RocketKoen schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:20:
Ik ben ook wel eens benieuwd naar een goede doorrekening. Autobezitters roepen namelijk regelmatig dat ze veel te veel betalen aan wegenbelasting, accijns, bpm enz. Wil wel eens weten of dat waar is.
Autorijden *kost* de maatschappij per km geld, de auto is zeker geen melkkoe.
Zoals gezegd, die berekening is vaak subjectief, ook ik en Jeroen doen daar vrolijk aan mee.RocketKoen schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:20:
[...]
Ik ben ook wel eens benieuwd naar een goede doorrekening. Autobezitters roepen namelijk regelmatig dat ze veel te veel betalen aan wegenbelasting, accijns, bpm enz. Wil wel eens weten of dat waar is.
Ik wil best betalen voor mijn mobiliteit, maar niet voor de mobiliteit van anderen. Ik ben voor invoering van de km heffing, maar dan geen wegenbelasting, accijns op benzine bpm, enz. De gebruiker/vervuiler betaald.
Subsidie is goed om zaken in het begin opgang te helpen als dat gewenst is maar niet bij systemen die al honderd jaar bestaan en waar de gebruiker blijkbaar niet bereid is voor te betalen (OV)
Ik gebruik ook flink gebruik van OV, ik ga elk jaar op vakantie met een vliegtuig ipv met de auto, jammer dat de kerosine nog geen btw enz betaald, dan klopte de prijs beter.
En over niet in een stad willen wonen (waar je nogal een negatief beeld over lijkt te hebben, maar OK), je zou natuurlijk vooruit kunnen kijken naar hoe duurzame steden opgezet kunnen worden. En daarbij, ook het platteland (wat in Nederland qua afstanden eigenlijk meer suburbs zijn) is grotendeels te bedienen met iets als lightrail.
Ik kan iedereen het boek Carfree Cities aanraden, het maakt mij positief over de toekomst.
Veel verhalen proberen 1 optie als "de oplossing" te propageren, het is echter zo dat veel verschillende opties "de oplossing" vormen.
Alleen treinen en trams zijn niet "de Oplossing" voor het vervoer probleem, maar wel samen met andere vormen van transport als vliegtuigen, duurzaam aangedreven individuele auto's, boten, fietsen, elektrische brommers, enz.
Net als de Zonnepanelen alleen de energie voorziening niet kunnen verduurzamen,, maar als deel oplossing samen met windmolens, waterkracht, bio massa enz, wel.
Ja, ik heb in de stad gewoond ( Osdorp, onderdeel van Amsterdam) heb in veel steden rondgelopen en gewerkt, en het bevalt me niet. Ook niet de uitgestrekte groene voorsteden van Toronto.JeroenH schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 17:41:
^^^^ Wat WoudseHoeve zegt
En over niet in een stad willen wonen (waar je nogal een negatief beeld over lijkt te hebben, maar OK), je zou natuurlijk vooruit kunnen kijken naar hoe duurzame steden opgezet kunnen worden. En daarbij, ook het platteland (wat in Nederland qua afstanden eigenlijk meer suburbs zijn) is grotendeels te bedienen met iets als lightrail.
Ik kan iedereen het boek Carfree Cities aanraden, het maakt mij positief over de toekomst.
Hier mee "grotendeels te bedienen met iets als lightrail" ga je naar mening fout, er is niet 1 heilig makende oplossing, er zullen er veel verschillende zijn, ieder met zijn eigen voor en nadelen (lange/korte afstand, personen/vracht, snel/traag, voor slecht ter been zijnde personen, groeps vervoer, enz)
Carfree City lijkt me dus heel simpel geen optie, ik merk het nu aan mijn ouders, zonder individueel vervoer auto zaten ze de hele dag binnen.
Nu ga ik echt weg hoor ......
Ik heb net binnen de lamp aangedaan, buiten is het gitzwart en begint het flink te waaien.
Nog even snel alle ramen dicht doen.
http://www.buienradar.nl/inzoom?lat=51.57&lon=4.8
Dit , hierom en hierom
Ook hier in Zuid Limburg. De lucht is bijna zwart en het onweert al. Zal wel weer een aardige plens worden.ollie1965 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:29:
Wie heeft het licht buiten uit gedaan hier in West-Brabant?
Ik heb net binnen de lamp aangedaan, buiten is het gitzwart en begint het flink te waaien.
Man, wat is het benauwd!!
Zo mijn omvormer viel compleet uit door de bui. Ik heb de DC en AC maar even los gegooid, te weet nooit...ollie1965 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:29:

Da's een flink stuk boven "zwaar"

En net rond die tijd wou ik de spareribs op de bbq gooien
/insert Jaws soundtrack:
[ Voor 30% gewijzigd door Erasmo op 27-07-2013 11:07 ]
De omvormers deden helemaal niets meer en op de schotel ging het beeld even een minuut of 10 op zwart.
Goed man!
Maasluip in "Thunder, Lightning & Storm!"ollie1965 schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 10:29:
Signatures zijn voor boomers.
Deze link is alleen voor "leden"?
Link is niet zichtbaar voor me
Een stevige wasbeurt en snelle waterronde voor de tuin, maar niet meer dan stevig, vrijwel jaarlijks één echte bui met meer dan deze.
Mijn SMA2100TL's en SMA1600TL zijn zelfs geheel uitgegaan en starten weer met 0Wh als het begin van een nwe dag, is wel een zwak punt van de SMA's, het is dat ik mijn kWh-meters log
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dat is vreemd. Hier een 3000TL die ook een uurtje op 0W heeft gestaan, maar gewoon verder gaat met waar hij gestopt was.Domba schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:20:
[...]
Link is niet zichtbaar voor me
Een stevige wasbeurt en snelle waterronde voor de tuin, maar niet meer dan stevig, vrijwel jaarlijks één echte bui met meer dan deze.
Mijn SMA2100TL's en SMA1600TL zijn zelfs geheel uitgegaan en starten weer met 0Wh als het begin van een nwe dag, is wel een zwak punt van de SMA's, het is dat ik mijn kWh-meters log
Voor alle 3 omvormers, is de dagteller in Sunny Explorer naar nul als ook de uitlezing op de omvormers zelf voor de dagopbrengst en in het grafische maandoverzicht per dag.Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:24:
[...]
Dat is vreemd. Hier een 3000TL die ook een uurtje op 0W heeft gestaan, maar gewoon verder gaat met waar hij gestopt was.
Maar de exportfile loopt gewoon door in tijd als ook dat het grafische dagprofiel in SE gewoon de opbrengst grafische laat zien ook van voor de regenbui.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Hier in het Schwarzwald vandaag 36' graden, ik moet zeggen je went er ook wel aan.
Nu al 2 weken 30+ hier, maandag verwachten ze een welkome 20mm regen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ah sorry. Mijn zonnepanelen gingen van de normale 200 Wh/10 minuten naar minder dan 2. Het was dus aardig donker.
Signatures zijn voor boomers.
Verlengsnoer van jou naar je buurvrouw leggen en dan met een multi-meter het spanningsverschil tussen de fase van jou en de fase van je buurvrouw meten. Als jullie op dezelfde fase zitten, dan is de spanning 0.weebl15 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 14:06:
Ik ben benieuwd hoe ik erachter kan komen of wij op dezelfde fase zitten aangesloten als de buurvrouw. Weet iemand hoe je hier (zelf) achter kan komen? Dit zou betekenen dat als wij een overschot aan zonne-energie exporteren dat zij hier als eerste gebruik van maakt.
Volgens mij gaat de stroom 50x per seconde de ene kant op en 5x maal per seconden de andere kant.weebl15 schreef op zondag 28 juli 2013 @ 14:06:
Ik ben benieuwd hoe ik erachter kan komen of wij op dezelfde fase zitten aangesloten als de buurvrouw. Weet iemand hoe je hier (zelf) achter kan komen? Dit zou betekenen dat als wij een overschot aan zonne-energie exporteren dat zij hier als eerste gebruik van maakt.
Iedereen die aan het zelfde net gekoppeld is verbruikt een beetje van jouw stroom.
Ik dacht van wel, voor de verdeling van de belasting over de fasen lijkt me dat logisch en ben dat in Almere wel eens tegen gekomen bij kennissen. ( proef ondervindelijk met een babyfoon ..... )JeroenH schreef op zondag 28 juli 2013 @ 14:42:
Interessant.. is het wellicht zo dat elke derde huis dan dezelfde fase heeft?
Het is kinderlijk eenvoudig om misbruik te maken van de subsidieregeling voor zonnepanelen. Wie gebruik wil maken van zo'n subsidie, hoeft alleen maar een offerte op te sturen en het ministerie maakt de subsidie over.
Of de zonnepanelen vervolgens ook daadwerkelijk zijn aanschaft, wordt niet gecontroleerd. Gemiddeld gaat het om zo'n 560 euro per geval.
"Dat is wel erg gemakkelijk", zegt Hans van den Heuvel, hoogleraar Integriteit van de Vrije Universiteit. "De subsidie is laagdrempelig, maar de fraude ook."
http://www.rtlnieuws.nl/n...elen-kinderlijk-eenvoudig
komkommertijd

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
reserveringshouder Tesla Model 3
Ach kijk eens aan, geenstijl heeft het ook opgepikt.
http://www.geenstijl.nl/m..._zonnepanel.html#comments
[ Voor 27% gewijzigd door drielp op 29-07-2013 09:22 ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
De Bulgaren-fraude ging om een relatief gering bedrag IIRC.
Als ik mijn zorgverzekering opzeg, vervolgens emigreer naar het buitenland en mijn nieuwe adres doorgeef aan de gemeente, geven die het door aan de belastingdienst. Kijk ik maand later op mijn bankrekening, hebben ze toch nog 2 maanden zorgtoeslag gestort.
Nu heb ik het met terugwerkende kracht stopgezet, maar als ik dat niet had gedaan en gewoon mijn belastingaangifte had gedaan, was er geen haan die kraaide naar zorgtoeslag zonder zorgverzekering voor iemand die in het buitenland woont.
O ja, zoiets heb ik ook gehad:_JGC_ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:24:
De meest simpele fraude kunnen ze wel oplossen door administraties beter aanelkaar te koppelen.
Als ik mijn zorgverzekering opzeg, vervolgens emigreer naar het buitenland en mijn nieuwe adres doorgeef aan de gemeente, geven die het door aan de belastingdienst. Kijk ik maand later op mijn bankrekening, hebben ze toch nog 2 maanden zorgtoeslag gestort.
Nu heb ik het met terugwerkende kracht stopgezet, maar als ik dat niet had gedaan en gewoon mijn belastingaangifte had gedaan, was er geen haan die kraaide naar zorgtoeslag zonder zorgverzekering voor iemand die in het buitenland woont.
Vorige maand toevallig subsidie bij onze gemeente aangevraagd ivm het aanbrengen van Hr++ glas.
"Ja hoor, u komt in aanmerking voor subsidie, dat is dan 4 m2 x 30 euro= 120,00.
Wilt u nog wel melden als de werkzaamheden gereed zijn, dan komen we nog even controleren om de
definitieve subsidie vast te stellen".
Werkzaamheden klaar gemeld.
Een tweede brief: "We zijn wezen controleren en u komt in aanmerking voor het maximale bedrag van 700 euro"............ ???!!!!
Ik naar het gemeentehuis( want ja als je te weinig krijgt ga je tenslotte ook)
Aan de verantwoordelijke ambtenaar: Kunt u dit uitleggen?
"Nee niet echt, maar ik vermoed dat onze controleur naar uw zonnepanelen heeft gekeken en niet naar
het glas". "Afdeling financiën betaald daarna gewoon uit".
"Wilt u zo vriendelijk zijn het verschil terug te storten?"

En zo gaan we dus met gemeenschapsgeld om.

[ Voor 0% gewijzigd door Meridiaan op 30-07-2013 19:59 . Reden: Typo ]
Gisteren een brief ontvangen van het agentschap, dat ik heb voldaan aan de voorwaarden, namelijk binnen de voorgestelde tijd de panelen leggen.Carfanatic schreef op zondag 28 juli 2013 @ 20:09:
Fraude met subsidie zonnepanelen kinderlijk eenvoudig
Het is kinderlijk eenvoudig om misbruik te maken van de subsidieregeling voor zonnepanelen. Wie gebruik wil maken van zo'n subsidie, hoeft alleen maar een offerte op te sturen en het ministerie maakt de subsidie over.
Of de zonnepanelen vervolgens ook daadwerkelijk zijn aanschaft, wordt niet gecontroleerd. Gemiddeld gaat het om zo'n 560 euro per geval.
"Dat is wel erg gemakkelijk", zegt Hans van den Heuvel, hoogleraar Integriteit van de Vrije Universiteit. "De subsidie is laagdrempelig, maar de fraude ook."
http://www.rtlnieuws.nl/n...elen-kinderlijk-eenvoudig
komkommertijd
Dus er wordt wel degelijk gecontroleerd!
Panelen liggen er nu een half jaar. In augustus 2012 subsidie aangevraagd.
Mja, sowieso...Meridiaan schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 19:54:
[...]
O ja, zoiets heb ik ook gehad:
Vorige maand toevallig subsidie bij onze gemeente aangevraagd ivm het aanbrengen van Hr++ glas.
"Ja hoor, u komt in aanmerking voor subsidie, dat is dan 4 m2 x 30 euro= 120,00.
Wilt u nog wel melden als de werkzaamheden gereed zijn, dan komen we nog even controleren om de
definitieve subsidie vast te stellen".
Werkzaamheden klaar gemeld.
Een tweede brief: "We zijn wezen controleren en u komt in aanmerking voor het maximale bedrag van 700 euro"............ ???!!!!
Ik naar het gemeentehuis( want ja als je te weinig krijgt ga je tenslotte ook)
Aan de verantwoordelijke ambtenaar: Kunt u dit uitleggen?
"Nee niet echt, maar ik vermoed dat onze controleur naar uw zonnepanelen heeft gekeken en niet naar
het glas". "Afdeling financiën betaald daarna gewoon uit".
"Wilt u zo vriendelijk zijn het verschil terug te storten?"
![]()
En zo gaan we dus met gemeenschapsgeld om.
Je kunt in deze gemeente subsidie krijgen voor een EPA. Leuk die raportjes, komt mannetje langs, die kijkt even snel wat je hebt aan contactvlakken met de buitenlucht, noteert van welke materialen die zijn, met welke isolatie dat is en vervolgens ben je 350 euro lichter voor een flutrapportje waarvan de gemeente 250 euro teruggeeft uit een subsidiepot.
Alsof ik zelf niet weet dat mijn vloer niet geisoleerd is en er nog een paar stukken dubbelglas uit 1982 in de voor en achtergevel zitten...
http://www.agem.nu/
YouTube: AGEM in Mooi Duurzaam Nederland (RTL7)
Op zich wel interessant om stroom af te nemen die lokaal geproduceerd zou worden en waarvan de winst ook weer in de lokale economie wordt gestopt.
Ik ben nog wel benieuwd hoe ze omgaan met neggies en wat de tarieven zijn maar als het beide positief is zou ik zeker een overstap overwegen.
Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl
Hier het zelfde, maar of ze fysiek ook echt gekeken hebben vraag ik mij af.AUijtdehaag schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:06:
[...]
Gisteren een brief ontvangen van het agentschap, dat ik heb voldaan aan de voorwaarden, namelijk binnen de voorgestelde tijd de panelen leggen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ik sta ook op de mailinglist maar ben nog wel een beetje afwachtend.kockie schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 21:27:
Ik heb me aangemeld!
Wel mooi om te zien hoe overal de lokale duurzame energie initiatieven ontstaan
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=PXqeCUloNi4]
De lokatie is hier.
Van de lente hebben ze dit neergelegd. Eerst waren de zakken leeg, toen pompten ze ze vol met het één of ander en nu liggen ze daar maar. Er groeit hier en daar zelfs wat op de buitenkant. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Productie van algen o.i.d.?
Dunne mest (gier) opslag, die wordt pas verspreid als de gewassen ( tarwe, aardappel, mais, uien ) van het land zijn.JeroenH schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:04:
Vraagje, ik zie elke dag dit vanuit de trein:
[video]
De lokatie is hier.
Van de lente hebben ze dit neergelegd. Eerst waren de zakken leeg, toen pompten ze ze vol met het één of ander en nu liggen ze daar maar. Er groeit hier en daar zelfs wat op de buitenkant. Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Productie van algen o.i.d.?
Alleen de CV met zonneboiler schiet nog niet zo op. Toegezegde offertes zijn nog niet binnen
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Dat is de theorie. Ik had op mijn oude adres een huisnummer met een toevoeging, en op mijn nieuwe adres een huisnummer zonder toevoeging. in de gemeente BGA is dit goed verwerkt, maar bij de belasting dienst heb ik nu op het nieuwe adres de huisnummer toevoeging van het oude adres._JGC_ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:24:
.... mijn nieuwe adres doorgeef aan de gemeente, geven die het door aan de belastingdienst.
Gemeente zegt het goed te hebben doorgegeven aan de belasting dienst, en de belastingdienst zegt de aangeleverde data automatisch te verwerken, en dat daarbij geen fouten gemaakt kunnen worden...
Blauwe enveloppen belanden wel in mijn brievenbus, dus ik laat het voorlopig maar zo.
Als ik de helft van mijn dak bestempel als het huisnummer mét toevoeging, zou ik waarschijnlijk 2x 650 euro krijgen.
Die brief kreeg ik ook en onze panelen kun je niet zien vanaf de weg. Je moet echt het land van de achterburen gaan bewandelen of elders in een tuin gaan staan wil je ze zien. Geen idee hoe ze dat dan checken, maar weet vrij zeker dat er in ieder geval niemand een visuele inspectie is komen doenAUijtdehaag schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 20:06:
[...]
Gisteren een brief ontvangen van het agentschap, dat ik heb voldaan aan de voorwaarden, namelijk binnen de voorgestelde tijd de panelen leggen.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Dit topic is gesloten.