Oh, dat is helemaal waar, maar met een beetje meer aandacht in de basisopleidingen (vmbo, havo) voor wetenschap, de wetenschappelijk methode, hoe risico's precies werken en hoe media-bullshit eruit te filteren zouden we al een stuk beter af zijn. Een goed voorbeeld is dat het woord "chemicaliën" steeds meer synoniem lijkt te worden voor "schadelijke stoffen", iets om bang voor te zijn. Nee, !@#$%^&*, nee! Sommige stoffen zijn gevaarlijk, andere niet, en van weer andere weten we het niet zeker. Individueel en als maatschappij zullen we met risico's om moeten leren gaan. Hetzelfde geldt voor GMO's, ik ben het zeker met de meeste van de in voorgaande posts genoemde risico's eens, en ik ben er het er ook mee eens dat we heel voorzichtig moeten zijn met zaken die we niet (makkelijk) om kunnnen keren. Het in een absurd tempo verbruiken van fossiele brandstoffen is daar één van, evenals het uitstoten van broeikasgassen, en, zeker, ook GMO's. Maar ook het kruisen van dieren- en plantensoorten moet daar bij horen. Onze vlees- en melkkoeien zijn compleet kapotgefokt voor hun respectievelijke doelen. Als de omstandigheden flink veranderen hebben die geen schijn van kans.
Maar, het in het verleden is bij een aantal nieuwe en fantastische technieken, materialen etc. ook gebleken dat deze achteraf toch ook een keerzijde hadden. We konden dat toen echter nog niet inzien omdat de kennis ontbrak.
Klopt helemaal, en dat is dus je omgeving begrijpen, risico's kunnen afwegen. Maar in een wereld waarin mensen zichzelf laten verleiden printertjes van € 50 te kopen waar voor € 65 cartridges in moeten ben ik niet optimistisch dat dat grootschalige afwegingen wel goed gemaakt worden.
Overigens vind ik kankeronderzoek / medicijnen wel van een andere orde als onze gehele voedsel systeem.
Ik noemde het kankeronderzoek van mijn vrouw alleen om aan te geven dat ik er iets meer kennis van heb dan gemiddelde Nederlander, en thuis een zeer goed ingelichte vraagbaak heb zitten - die zich ook verdiept in de ethische kant van de zaak.
-edit-
Maar goed, ik leg de verantwoordingt nog steeds bij mij, bij ons.
Wij kopen potjes met slecht gedefinieerde inhoud,
wij staan toe dat elke tweede reclame bij kinderTV voor snoep is ipv fruit,
wij stellen de juiste vragen niet. Ja, af en toe staan er een paar mensen met een spandoek (anti-Monsanto desmonstratie van laatst) en er zijn talloze Facebook-acties die driftig geliked en geshared worden. Dat voelt ongetwijfeld erg goed, maar zet geen zoden aan de dijk.
Actie moet bij onszelf vandaan komen, daar ben ik van overtuigd. Daarom kan ik bijna smullen van mijn zelfgekweekte, onbespoten (maar wel
F1 hybride, anders zeer vatbaar voor schimmels)
tomaatjes. Zolang eetbare planten kweken nog mag in de tuin, zolang het niet verboden wordt door beschermd gezicht of zo.
[
Voor 17% gewijzigd door
JeroenH op 05-08-2013 15:56
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant