Www.climarad.nl kun je ze allemaal vinden.styno schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:23:
Via Marktplaats heb ik een Climarad Verti en een Climarad horizontaal gekocht maar bij beiden zat geen boormal. Heeft iemand toevallig nog zo'n ding liggen die ik mag lenen of overnemen? Ik hou me aanbevolen
Ja, dat weet ik. Voor Eur 95,-- excl. BTW excl. verzenden mag je er eentje bestellen bij hun. Dat is voor een simpel stukje plastic met een paar gaten erin bijna net zoveel als de Climarads gekost hebben...blissard schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:26:
[...]
Www.climarad.nl kun je ze allemaal vinden.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
http://www.energieenwater...=2499&catid=13&Itemid=140
Zo, de komende 4 jaar nog salderen, daarna zien we wel weer.
Zo, de komende 4 jaar nog salderen, daarna zien we wel weer.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Sja, dubbel gevoel hierover...
Ik denk er trouwens over om één (of misschien twee) aandeel van het windpark Houten te kopen: http://projecten.eneco.nl/Houten/Pages/Default.aspx Iemand argumenten waarom ik dat beter niet zou kunnen doen?
- Het voelt aan alsof men duurzame energie klein wil houden (wind schaalt veel beter dan PV).
- Ik ben in principe tegen alles wat besparing ontmoedigt, en geen belasting hoeven betalen valt daar zeker onder. Daarom heb ik ook steeds meer het gevoel dat salderen geen goed systeem is.
Ik denk er trouwens over om één (of misschien twee) aandeel van het windpark Houten te kopen: http://projecten.eneco.nl/Houten/Pages/Default.aspx Iemand argumenten waarom ik dat beter niet zou kunnen doen?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Greenchoice verkocht ooit iets soortgelijks, daar heb ik toen wat aan gerekend, en de conclusie was dat ze het veel te rooskleurig voorstellen! Ik verwacht zonder alle details door te rekenen dat dat hier ook het geval is: grote winnaar is de verkoper in dat geval.JeroenH schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 07:26:
Wellicht dat je beter bij bv. de windvogel terecht kan, daar blijft minder aan de strijkstok hangen.
Of bij meerwind.nl ( A4/A44 ) leuke kleinschalige vereniging.Erasmo schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:53:
Wellicht dat je beter bij bv. de windvogel terecht kan, daar blijft minder aan de strijkstok hangen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Volgens hun site verwachten ze 16.400 MWh per jaar uit 3 windmolens van 2 MW. Dat komt neer op ruim 2.700 vollasturen. Kijk je naar de praktijkopbrengsten van vergelijkbare 2 MW windmolens van de Windvogel, dan halen die 2.100 vollasturen. En deze molens staan veel dichterbij de kust, waar het dus ook veel harder waait. Ik zou dus zeker niet meer dan 2.000 vollasturen per jaar verwachten, oftewel hun opbrengstverwachting lijkt mij zeker 35% te hoog. Lijkt mij aardig rooskleurig...RemcoDelft schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 08:40:
[...]
Greenchoice verkocht ooit iets soortgelijks, daar heb ik toen wat aan gerekend, en de conclusie was dat ze het veel te rooskleurig voorstellen! Ik verwacht zonder alle details door te rekenen dat dat hier ook het geval is: grote winnaar is de verkoper in dat geval.
[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 19-07-2013 09:44 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is een hele goede! Ik denk dat ik maar € 500 extra bij de Windvogel stal (daar ben ik al jaren lid van).antonboonstra schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:41:
Volgens hun site verwachten ze 16.400 MWh per jaar uit 3 windmolens van 2 MW. Dat komt neer op ruim 2.700 vollasturen. Kijk je naar de praktijkopbrengsten van vergelijkbare 2 MW windmolens van de Windvogel, dan halen die 2.100 vollasturen. En deze molens staan veel dichterbij de kust, waar het dus ook veel harder waait. Ik zou dus zeker niet meer dan 2.000 vollasturen per jaar verwachten, oftewel hun opbrengstverwachting lijkt mij zeker 35% te hoog. Lijkt mij aardig rooskleurig...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Was jij toevallig bij de ALV? Ik kon er helaas niet bij zijn en de notulen staan nog niet online, maar ik ben best benieuwd naar het besloten rentepercentage voor 2012.JeroenH schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:56:
[...]
Dat is een hele goede! Ik denk dat ik maar € 500 extra bij de Windvogel stal (daar ben ik al jaren lid van).
Nee, ik was niet bij de ALV, ik was toen druk met solar race dingetjes.
Ik heb het ze maar even gevraagd op Twitter, ik ben ook wel benieuwd.
Ik heb geen twitter dus bedanktJeroenH schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:28:
Nee, ik was niet bij de ALV, ik was toen druk met solar race dingetjes.
Ook als je geen account hebt kun je het volgen: https://twitter.com/deWindvogel
En voor duurzaam nieuws is een Twitter-account echt wel leuk. En je hoeft niet eens te posten, je kunt het ook gewoon voor nieuwsgaring gebruiken.
-edit-
En als er antwoord komt zal ik het je wel even laten weten
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 19-07-2013 10:45 ]
Met het verschil dat Eneco natuurlijk gewoon monteurs in dienst heeft en waarschijnlijk ook onderdelen op voorraad. En met 3 molens is het makkelijker om een goed onderhoudsschema vast te leggen dan wanneer je er maar eentje hebt. Bij de Windvogel moet er elke keer een extern bedrijf worden ingehuurd als er iets stuk gaat. En uit de verslagen is het wel eens voorgekomen dat een onderdeel niet op voorraad was waardoor de molen een week niet draaide. Dat is natuurlijk enorm jammer.antonboonstra schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:41:
Volgens hun site verwachten ze 16.400 MWh per jaar uit 3 windmolens van 2 MW. Dat komt neer op ruim 2.700 vollasturen. Kijk je naar de praktijkopbrengsten van vergelijkbare 2 MW windmolens van de Windvogel, dan halen die 2.100 vollasturen. En deze molens staan veel dichterbij de kust, waar het dus ook veel harder waait. Ik zou dus zeker niet meer dan 2.000 vollasturen per jaar verwachten, oftewel hun opbrengstverwachting lijkt mij zeker 35% te hoog. Lijkt mij aardig rooskleurig...
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Of bij de grootste coöperatieve windmolenvereniging van Nederland: "Zeeuwind".WoudseHoeve schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:07:
[...]
Of bij meerwind.nl ( A4/A44 ) leuke kleinschalige vereniging.
Niet alleen voor zeeuwen en ook niet alleen windenergie.
Zojuist hebben we met vrijwilligers voor de derde keer alweer, met succes, een collectie zonnepanelen inkoop gedaan.
D.m.v. 9 informatie-avonden hebben we +/- 7000 panelen á 245 Wp weggezet.
Binnenkort hopen we vergunning te krijgen voor de bouw van +/- 24 molens van 3Mw bij de Krammersluizen.
Door een groeiende belangstelling voor onze vereniging kunnen we steeds meer initiatieven ontplooien.
Dus er gebeurd heel wat.
http://www.zeeuwind.nl/
Top, goed bezig ! En zonder overheids geld .... of toch SDE+ ?Meridiaan schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 14:04:
[...]
Of bij de grootste coöperatieve windmolenvereniging van Nederland: "Zeeuwind".
Niet alleen voor zeeuwen en ook niet alleen windenergie.
Zojuist hebben we met vrijwilligers voor de derde keer alweer, met succes, een collectie zonnepanelen inkoop gedaan.
D.m.v. 9 informatie-avonden hebben we +/- 7000 panelen á 245 Wp weggezet.![]()
Binnenkort hopen we vergunning te krijgen voor de bouw van +/- 24 molens van 3Mw bij de Krammersluizen.
Door een groeiende belangstelling voor onze vereniging kunnen we steeds meer initiatieven ontplooien.
Dus er gebeurd heel wat.![]()
http://www.zeeuwind.nl/
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
@Meridiaan: heb je een overzicht van de historische renedementen? Ziet er interessant uit en als export-zeeuw wellicht leuk om in te investeren....
De spijker op z,n kop.drielp schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:14:
[...]
Ik ben nog niet off-grid....nog even een aantal accu's aanschaffen![]()
Ik zie overigens nog niet in dat salderen onhoudbaar wordt, zoveel PV ligt er nog niet op de daken van woonhuizen. Het salderen houd PV juist kleinschalig. Een FIT is ook niet zaligmakend voor particulieren, je betaald meer dan je krijgt voor je eigen opgewekte stroom. Dit kan je compenseren door meer PV neer te leggen, maar de meeste daken in Nederland zijn hier niet groot genoeg voor. De overheid zal op termijn de EB gaan missen, maar dat is geen reden op het salderen te gaan beperken. Particulieren helpen met eigen middelen de overheid om aan de doelstellingen van 2020 te kunnen voldoen, zo kan je het ook bekijken...
Een fit is prima maar dan alleen als je net zoveel voor je teruggeleverde stroom krijgt als je betaald voor de afgenomen stroom.
Het bedrijfsleven ook zeker mee laten betalen dat voorkomt veel gemopper onder de burgers.
De aluminiumsmelters in Duitsland krijgen nu op sommige dagen zelfs bijna gratis stroom
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Ik kreeg antwoord per PM, en het is 5% geworden. Binnenkort wordt het gestort.
Ik vind er persoonlijk niet genoeg aan om me er voor te registreren, het is meestal alsof je door een bos met vogeltjes loopt, iedereen loopt maar een beetje tegen elkaar te kwekkenJeroenH schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:45:
[...]
Ook als je geen account hebt kun je het volgen: https://twitter.com/deWindvogel
En voor duurzaam nieuws is een Twitter-account echt wel leuk. En je hoeft niet eens te posten, je kunt het ook gewoon voor nieuwsgaring gebruiken.
-edit-
En als er antwoord komt zal ik het je wel even laten weten
Het wordt voor mij pas interessant om iemand te volgen als die bij een bepaalde gebeurtenis is.
Kijk daar word ik blij van, ondanks dat het een matig jaar was toch nog 5%JeroenH schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:46:
[...]
Netjes. Dat is toch behoorlijk wat meer rendement dan op een suffe spaarrekening.JeroenH schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 23:46:
[...]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Wel even het lening regelement doorlezen, waarschijnlijk zijn het achtergestelde leningen.......mkleinman schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 10:33:
[...]
Netjes. Dat is toch behoorlijk wat meer rendement dan op een suffe spaarrekening.
Denk aan SNS bank, ben ik ook op mijn bek gegaan met een achtergestelde obligatie ( gelukkig voldoende spreiding)
Zo'n vereniging kan zo maar onderuitgaan, dat gaan ze niet van tevoren aankondigen ....
Niet alles op 1 vereniging zetten ...... plekspreiden dus !!!!!
"Rendementen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst"
Nu weer verder met de affakel unit automatisering
[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 20-07-2013 11:06 ]
@woudsehoeve
ik kreeg een PM van mijn bank dat dat de rente naar 1,4% ging.
(oke niet voor 15 jaar vast)
pas als ik naar de bank ga met meer dan 5000 euro en het voor een bepaalde tijd vast zet gaat de rente naar +/-3-4%.
bij de windvogel accepteren ze ook gewoon 100euro, geen probleem.
kleine leningen zijn ook welkom, dus plekspreiden is geen probleem zelfs niet met klein budget.
(en dat vind ik wel charmant van hun, daar kunnen andere partijen nog eens wat van leren)
pas als ik naar de bank ga met meer dan 5000 euro en het voor een bepaalde tijd vast zet gaat de rente naar +/-3-4%.
kleine leningen zijn ook welkom, dus plekspreiden is geen probleem zelfs niet met klein budget.
(en dat vind ik wel charmant van hun, daar kunnen andere partijen nog eens wat van leren)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dat is geen goede vergelijking, de Amstelvogel is 20 meter lager (ashoogte) en de rotordiameter is 19 meter kleiner. Het nominaal vermogen is gelijk, maar je kunt die twee types turbines niet vergelijkbaar noemen.antonboonstra schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 09:41:
[...]
Ik heb de prospectus van Eneco uitgediept, dus nog wat andere highlights: rendement is erg zeker, in de prospectus staat hoeveel het minder moet waaien voordat er een kans is dat je geen rente krijgt (bij Windvogel is het afwachten, weet bijv. niet of de Amstelvogel al uit de MEP subsidie is, wat is het rendement zonder MEP?). De rente is voor de looptijd van de obligatie vastgesteld.
De obligatielening is niet achtergesteld. Eneco heeft een langjarig onderhoudscontract met fabrikant Vestas, die garanties geeft over de 'uptime'. Weet niet hoe dat bij de windvogel zit.
Er zijn dus ook wel wat plusjes. Grootste nadeel is volgens mij dat je klant van Eneco moet worden (dacht ik).
Jammer alleen dat je over het 'inschrijfgeld' geen rente vergoeding krijgt. Als je dus een lening van €100 vertrekt ben je dus €150 kwijt, en je krijgt maar over €100 rente...migjes schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:14:
@woudsehoeve
lol, dat is altijd nog goedkoper als de bank lening.Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 11:56:
[...]
Jammer alleen dat je over het 'inschrijfgeld' geen rente vergoeding krijgt. Als je dus een lening van €100 vertrekt ben je dus €150 kwijt, en je krijgt maar over €100 rente...
om die af te mogen sluiten heb je een rekening nodig en die kost al gouw 15 euro per jaar.
probleem met dit soort zaken is dat je nooit de dingen met elkaar kunt vergelijken.
zitten zoveel haken en ogen aan dat het al gouw appels en peren vergelijkingen worden.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Waarom vergelijk je ze dan met elkaar?migjes schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:03:
[...]
lol, dat is altijd nog goedkoper als de bank lening.
om die af te mogen sluiten heb je een rekening nodig en die kost al gouw 15 euro per jaar.
probleem met dit soort zaken is dat je nooit de dingen met elkaar kunt vergelijken.
zitten zoveel haken en ogen aan dat het al gouw appels en peren vergelijkingen worden.
Of is een betaalrekening bij de bank met pinpas te vergelijken met risico dragende aandelen bij de windvogel?
[ Voor 27% gewijzigd door Dre op 20-07-2013 12:40 ]
Verwijderd
ik vergelijk ze wel, door ze integraal te dumpen.
al die kosten moet ik van kotsen.
mijn dak belegging vraagt geen inschrijfgeld.
moet je alles eens optellen, en op 10 jaars termijn beschouwen, blijft er nog minder dan je 1%tje over.
ik heb die financiele sector compleet geminimaliseerd hier, en jezus wat bevalt dat goed.
het stigma `het licht gaat uit als je overstapt` heerst hier ook erg
het is erg moeilijk je geld bij de oude financiele sector of hun werkwijze te houden,
maar daar zit echt rendement.
de werkwijze word ook al stiekum gehanteerd bij nieuwere dingen, pas dus op
al die kosten moet ik van kotsen.
mijn dak belegging vraagt geen inschrijfgeld.
moet je alles eens optellen, en op 10 jaars termijn beschouwen, blijft er nog minder dan je 1%tje over.
ik heb die financiele sector compleet geminimaliseerd hier, en jezus wat bevalt dat goed.
het stigma `het licht gaat uit als je overstapt` heerst hier ook erg
het is erg moeilijk je geld bij de oude financiele sector of hun werkwijze te houden,
maar daar zit echt rendement.
de werkwijze word ook al stiekum gehanteerd bij nieuwere dingen, pas dus op
Hier in het Schwarzwald is het een en al pv, ook zeer veel houtgestookte tegelkachels.
Wat wil je ook met al die berghellingen met bos.
De warmwatervoorziening hier op de camping is een zonne/hout combi.
Met een koud biertje is het goed vol te houden hier voor de caravan
Blijf vandaag nog maar lekker onder de bomen want bij je thuis wordt het vandaag >30C volgens de weermanSpeksteenkachel schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 21:02:
Hier in het Schwarzwald is het een en al pv, ook zeer veel houtgestookte tegelkachels.
We gaan hier in Nederland waarschijnlijk een hittegolf tegemoet.
Slecht voor de opbrengst, denk ik.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Beter als bewolking en regen ........ dus hoezo slecht voor de opbrengst?Schinnen-groen schreef op zondag 21 juli 2013 @ 07:49:
[...]
Blijf vandaag nog maar lekker onder de bomen want bij je thuis wordt het vandaag >30C volgens de weerman![]()
Volle zon met >30C of volle zon met 20C geeft weliswaar een mooie parabool, maar wel minder opbrengstWoudseHoeve schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:04:
[...]
Beter als bewolking en regen ........ dus hoezo slecht voor de opbrengst?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik ook niet, best een mooi gezicht. En een week lang + 5,5 Wh/Wp is ook niet verkeerd. Hoe heet is je omvormer Dre?Dre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:15:
Ik heb ook niks tegen een mooie parabool.
Ik kan het vermogen van m'n pv set mooi in de gaten houden op de iPad van m'n dochter.Schinnen-groen schreef op zondag 21 juli 2013 @ 07:49:
Blijf vandaag nog maar lekker onder de bomen want bij je thuis wordt het vandaag >30C volgens de weerman![]()
In Schwarzwald ook een graad of 30 maar 's avonds koelt het lekker af tussen de bergen, goed voor de nachtrust
Al het openbaarvervoer is gratis voor vakantiegangers door het hele Schwarzwald en dat is best een groot gebied.
Een kleine treinhalte is op 200m afstand van de camping waarvan elk uur een trein vertrekt richting Freiburg van daaruit kun je echt alle kanten op.
De auto heb ik alleen gebruikt om de caravan hier heen te rijden.
Boodschappen doen gaat ook met de trein, er zit een supermarkt 1km verderop waar ook een kleine treinhalte is.
Goed geregeld hier!
Hoge starttemperatuur, kloptie wel?
Ik zou bijna jaloers worden. Gelukkig hebben we hier ook een beetje Schwarzwald achter het huis.Speksteenkachel schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:39:
[...]
Ik kan het vermogen van m'n pv set mooi in de gaten houden op de iPad van m'n dochter.
In Schwarzwald ook een graad of 30 maar 's avonds koelt het lekker af tussen de bergen, goed voor de nachtrust
Al het openbaarvervoer is gratis voor vakantiegangers door het hele Schwarzwald en dat is best een groot gebied.
Een kleine treinhalte is op 200m afstand van de camping waarvan elk uur een trein vertrekt richting Freiburg van daaruit kun je echt alle kanten op.
De auto heb ik alleen gebruikt om de caravan hier heen te rijden.
Boodschappen doen gaat ook met de trein, er zit een supermarkt 1km verderop waar ook een kleine treinhalte is.
Goed geregeld hier!
Onder de bomen in het bos is het op dit moment heerlijk (als je die kleine stekelingen weg zou denken).
De zonneboiler staat alweer tegen de 90C. Fijn voor straks.
Waarom die starttemperatuur zo hoog is snap ik ook niet. Zo warm is het niet waar de omvormer hangt. Wellicht onnauwkeurigheid van de sensor in dat gebied?
Het betreft wel een sensor die ze op een halfgeleider geplakt hebben, is dus iets warmer dan de sensor die de heatsink temperatuur meet. Maar bij het opstarten zou je verwachten dat beide sensoren dezelfde temperatuur hebben als de omgeving. En zo warm is het nou niet hier
(ik weet even niet wat voor temperatuur de heatsink sensor aangeeft 's ochtends)
[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 21-07-2013 13:13 ]
Zal die halfgeleider niet al opgewarmd zijn door het vermogen opgewekt net voor hij aan het net gaat leveren ?Dre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:11:
[...]
Waarom die starttemperatuur zo hoog is snap ik ook niet. Zo warm is het niet waar de omvormer hangt. Wellicht onnauwkeurigheid van de sensor in dat gebied?
Het betreft wel een sensor die ze op een halfgeleider geplakt hebben, is dus iets warmer dan de sensor die de heatsink temperatuur meet. Maar bij het opstarten zou je verwachten dat beide sensoren dezelfde temperatuur hebben als de omgeving. En zo warm is het nou niet hier
(ik weet even niet wat voor temperatuur de heatsink sensor aangeeft 's ochtends)
Ik ben bezig om mijn plugwise set aan te passen. Ik heb intussen 3 pluggen liggen die werkloos zijn en daar komen denk ik nog twee bij.
Achteraf was het niet nuttig om de DBE's te bemeten, of de waterkoker, of een koffiezetapparaat. Voor allemaal is het verbruik < 30kWh op jaarbasis.
Alleen wat zal ik ermee doen. Een uitleensetje maken? Of de pluggen verkopen?
Achteraf was het niet nuttig om de DBE's te bemeten, of de waterkoker, of een koffiezetapparaat. Voor allemaal is het verbruik < 30kWh op jaarbasis.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Verwijderd
je huis verder automatiseren ermee, verbruik elimineren als je slaapt
/edit
mijn zonneboiler gedraagt zich als een hoogoven maar dan zonder rook en vlammetjes of stank
/edit
mijn zonneboiler gedraagt zich als een hoogoven maar dan zonder rook en vlammetjes of stank
[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 15:43 ]
Even in de Plugwise data gesnuffeld: onze waterkoker/koffiezetter die werkt met een thermoskan en dus uitschakelt wanneer het water is doorgelopen: vanaf 1-1-2013: 62,38 kWh.mkleinman schreef op zondag 21 juli 2013 @ 13:37:
Ik ben bezig om mijn plugwise set aan te passen. Ik heb intussen 3 pluggen liggen die werkloos zijn en daar komen denk ik nog twee bij.
Volgens mij moeten we naar een afkickcentrum

Dat is even de vraag. Wat kan ik nog meer automatiseren of aan/uit schakelen. Op het audiomeubel, laptop, CV ketel e.d. zit al een schakelschema om sluipverbruik te voorkomenVerwijderd schreef op zondag 21 juli 2013 @ 15:42:
je huis verder automatiseren ermee, verbruik elimineren als je slaapt
/edit
Als je nog suggesties hebt hoor ik dat graag
Je kan de koffiezetter tegelijk met je wekker laten starten.mkleinman schreef op zondag 21 juli 2013 @ 17:30:
[...]
Dat is even de vraag. Wat kan ik nog meer automatiseren of aan/uit schakelen. Op het audiomeubel, laptop, CV ketel e.d. zit al een schakelschema om sluipverbruik te voorkomen
Als je nog suggesties hebt hoor ik dat graag
Heb een Dolce Gusto staan, die gaat aan wanneer ik een bakje leut wil en dan heb ik binnen 1 minuut een lekker bakje koffie.Erasmo schreef op zondag 21 juli 2013 @ 18:14:
[...]
Je kan de koffiezetter tegelijk met je wekker laten starten.
Meer goede ideeen?
Ik heb hier al vaker lopen mopperen over master/slave schakelaars. Die werkten bij mij perfect tot ik zonnepanelen had. Toeval of niet maar daarna gingen ze achter elkaar kapot. maakte niet uit welk merk of hoe duur. Het leek wel over er een vloek over was uitgesproken.
Nou heb ik een paar jaar geleden een contactsdoos gekocht met voetschakelaar omdat ik dacht dat deze zo simpel was dat het nooit kapot kon gaan. Nou ook deze is nu ook stuk.
9 van de 10x blijft alles gewoon aan ondanks dat de schakelaar uit is en het controlelampje ook uit gaat.
Naar de schakelaar lppen 2 draden en het controlelampje staat hiet gewoon overheen dus ik ga er van uit dat de schakelaar goed is.
De soldering van deze draden op de printplaat was wel los en heeft dus staan spetteren. Ook mijn dochter van 18 maanden heeft de schakelaar ontdekt en heeft deze regelmatig ingedrukt.
Als de controle led aan is staat de schakelaar dus denk ik open.
Dan staan de relais dus aan als de boel uitstaat... ook niet echt duurzaam
Nou heb ik een paar jaar geleden een contactsdoos gekocht met voetschakelaar omdat ik dacht dat deze zo simpel was dat het nooit kapot kon gaan. Nou ook deze is nu ook stuk.
9 van de 10x blijft alles gewoon aan ondanks dat de schakelaar uit is en het controlelampje ook uit gaat.
Naar de schakelaar lppen 2 draden en het controlelampje staat hiet gewoon overheen dus ik ga er van uit dat de schakelaar goed is.
De soldering van deze draden op de printplaat was wel los en heeft dus staan spetteren. Ook mijn dochter van 18 maanden heeft de schakelaar ontdekt en heeft deze regelmatig ingedrukt.
Als de controle led aan is staat de schakelaar dus denk ik open.
Dan staan de relais dus aan als de boel uitstaat... ook niet echt duurzaam

[ Voor 7% gewijzigd door Woodski op 21-07-2013 20:57 ]
En zo koelt de duurzame NS de buitenlucht:

Pfff, werkt voor geen meter, ik heb het nog steeds warmJeroenH schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:22:
En zo koelt de duurzame NS de buitenlucht:
[afbeelding]
Hehedrielp schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:28:
Pfff, werkt voor geen meter, ik heb het nog steeds warm.
Weten die mensen dat je een airco ook lager kunt zetten....
Sja, of de ruimte dichthouden als je koelt. Of de ruimte beter isoleren. Of een ventilatortje plaatsen. Of de medewerkers goed informeren over hoe koel te blijven (goed drinken etc.). Of de bedrijfskleding van licht, ademend materiaal maken (katoen).Schinnen-groen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:32:
Er is veel mogelijk zonder voor anderhalf kW de buitenlucht te hoeven koelen.
Dichthouden gaat problematisch worden als er om de minuut iemand binnenloopt. Die kiosken staan over het algemeen toch al onder de perronoverkapping dus directe zoninstraling zal wel meevallen.
Ik zou gewoon de deuren wijd open zetten en de boel goed ventileren.
Ik zou gewoon de deuren wijd open zetten en de boel goed ventileren.
Daarom stond er ook zo vaak "of" in mijn post. Er is veel mogelijk.
Uit eigen ervaring is een "draaiende" ventilator de beste oplossing. Weinig energie en geforceerde verdamping van transpiratievocht.JeroenH schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:51:
[...]
Sja, of de ruimte dichthouden als je koelt. Of de ruimte beter isoleren. Of een ventilatortje plaatsen. Of de medewerkers goed informeren over hoe koel te blijven (goed drinken etc.). Of de bedrijfskleding van licht, ademend materiaal maken (katoen).
Er is veel mogelijk zonder voor anderhalf kW de buitenlucht te hoeven koelen.
Wat je NIET moet doen is heggen scheren bij deze temperatuur. Mijn gloednieuwe, dure, heggenschaar schoot na een half uurtje werk al in de thermische beveiliging.
Dus gaan we maar wat andere klussen doen.
Ja, dat heeft met de arbo te makenSchinnen-groen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:52:
[...]
Wat je NIET moet doen is heggen scheren bij deze temperatuur. Mijn gloednieuwe, dure, heggenschaar schoot na een half uurtje werk al in de thermische beveiliging.
Kom jij dat even mijn betere helft uitleggen?

Hier op kantoor zitten mensen al met een vest aan omdat het zo koud isSchinnen-groen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 10:32:
In de winter is het andersom, dan zit de helft met een t-shirt aan

Gewoon omdat het kan

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 22-07-2013 12:02 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Van die dingen duszzz..revolution-nl schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:01:
[...]
Hier op kantoor zitten mensen al met een vest aan omdat het zo koud is
In de winter is het andersom, dan zit de helft met een t-shirt aan![]()
Gewoon omdat het kan![]()
een mens zit vreemd in elkaar dat is 1 ding dat zeker is.revolution-nl schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:01:
[...]
Hier op kantoor zitten mensen al met een vest aan omdat het zo koud is
In de winter is het andersom, dan zit de helft met een t-shirt aan![]()
Gewoon omdat het kan![]()
maar er is ook iets als gevoels-temperatuur.
mijn vriendin heeft van ochtend een truitje mee genomen naar het werk.
niet dat het daar nu zo koud is met de airco (+/-23 graden), maar ze komt van buiten en de overgang is gewoon flink.
en in de winter loopt ze daar rond in een t-shirt, dat klopt, niet dat het zo warm is +/-20 graden, maar de overgang is zo groot met buiten.
(persoonlijk vind ik daar niks mis mee, het is bijna het enige gebouw in de stad, die in de zomer warmte de grond in pompt en swinters er weer uithaalt, zeer mooie techniek.
als ik uit reken per hoofd wat er werkt dan heeft dat gebouw een flinke factor lagere energie gebruik voor stoken en airco als mijn huis met alleen stoken.)
gevoels-temperatuur doet heel veel.
probeer maar eens een testje met 3 bakjes water.
1 bakje met +/-65 graden waar je een hand in stopt.
1 bakje met +/-11 graden waar je een hand in stopt.
1 bakjes van een temperatuur +/- gemiddeld van de 2.
en daar stop je je beide handen in nadat je ze een tijdje opgewarmd en afgekoeld hebt.
dan merk je de vreemde manier waarop mensen warmte en kou registreren.
je ogen registreren dan het zelfde water, maar 1 hand vind het water koud en de andere warm.
Sommige leraren op school waren zo slecht nog nietmigjes schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:40:
[...]
een mens zit vreemd in elkaar dat is 1 ding dat zeker is.
maar er is ook iets als gevoels-temperatuur.
mijn vriendin heeft van ochtend een truitje mee genomen naar het werk.
niet dat het daar nu zo koud is met de airco (+/-23 graden), maar ze komt van buiten en de overgang is gewoon flink.
en in de winter loopt ze daar rond in een t-shirt, dat klopt, niet dat het zo warm is +/-20 graden, maar de overgang is zo groot met buiten.
(persoonlijk vind ik daar niks mis mee, het is bijna het enige gebouw in de stad, die in de zomer warmte de grond in pompt en swinters er weer uithaalt, zeer mooie techniek.
als ik uit reken per hoofd wat er werkt dan heeft dat gebouw een flinke factor lagere energie gebruik voor stoken en airco als mijn huis met alleen stoken.)
gevoels-temperatuur doet heel veel.
probeer maar eens een testje met 3 bakjes water.
1 bakje met +/-65 graden waar je een hand in stopt.
1 bakje met +/-11 graden waar je een hand in stopt.
1 bakjes van een temperatuur +/- gemiddeld van de 2.
en daar stop je je beide handen in nadat je ze een tijdje opgewarmd en afgekoeld hebt.
dan merk je de vreemde manier waarop mensen warmte en kou registreren.
je ogen registreren dan het zelfde water, maar 1 hand vind het water koud en de andere warm.
Pak de popcorn erbij. "Amusant" stukje om te lezen
Zonnepanelen of aflossen
http://www.watkosteengezi...76662#c669351210620594867
Zonnepanelen of aflossen
http://www.watkosteengezi...76662#c669351210620594867

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik kwam die site vanmiddag al tegen maar toen stonden de reacties er nog niet op. Pareltje:
Over 25 jaar zullen de prijzen minsten zo hoog liggen als de huidige prijzen

Ik heb meer het idee dat hij verzuipt in zijn hypo en hem passend probeerd te maken op de waarde van zijn huis.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Daarvoor zou je juist pv moeten leggen want meer rendementRol-Co schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:29:
Ik heb meer het idee dat hij verzuipt in zijn hypo en hem passend probeerd te maken op de waarde van zijn huis.
Ik heb het idee dat ie te koppig is om toe te geven dat hij een foute berekening heeft gemaakt.
Leuke discussie.Rol-Co schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:29:
Alleen jammer dat veel mensen wederom in de valkuil van banken en politiek lopen.
Extra en snel aflossen om restschuld te voorkomen... kom op zeg.
Banken hebben graag zo snel mogelijk je geld in bezit zodat ze weer verder kunnen met graaien.
Ooit van inflatie gehoord ?
In de 30 jaar dat je je hypotheek aflost is de inflatie minimaal 100 %
Zou er echt iemand in dit land zijn die een restschuld heeft overgehouden na 30 jaar op zijn oorspronkelijke hypotheekbedrag... lijkt mij onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk..in het verleden, maar ook in de toekomst.
Shoot me

Zoiezo jaErasmo schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:30:
[...]
Daarvoor zou je juist pv moeten leggen want meer rendement
Ik heb het idee dat ie te koppig is om toe te geven dat hij een foute berekening heeft gemaakt.
Maar bijv:
Waarde huis 200.000
Hypo 220.000
Wil hij die 20k snel wegwerken zodat het klopt, dat lukt ook eventueel wel met pv maar moet hij die 1000,- per jaar in zijn hypo storten, duurt langer maar beter rendement.
De 8000,- van de pv kosten is gelijk met lager rendement maar klopt zijn hypo bij zijn huis.
Hij wil op een verjaardag ook mee praten over hypotheken denk ik.
Zo komt het bij mij over iedergeval, alleen ontgaat het me waarom hij nu net pv ervoor heeft genomen, die heben al zo'n slecht imago wat rendement betreft.
Dan kunnen wij allemaal niet rekenen zeker?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Aan de andere kant... geen schuld = geen schuld. Het salderen bij zonnepanelen kan ook met een handtekening op een wetje verdwenen zijn. Dan is je terugverdientijd plots meer als verdubbelt.Limojo schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:52:
[...]
Leuke discussie.
Alleen jammer dat veel mensen wederom in de valkuil van banken en politiek lopen.
Extra en snel aflossen om restschuld te voorkomen... kom op zeg.
Banken hebben graag zo snel mogelijk je geld in bezit zodat ze weer verder kunnen met graaien.
Zou er echt iemand in dit land zijn die een restschuld heeft overgehouden na 30 jaar op zijn oorspronkelijke hypotheekbedrag... lijkt mij onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk..in het verleden, maar ook in de toekomst.
Shoot me
Geen enkele berekening van >10 jaar is vrij van onzekerheden...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
zijn bank brengt hem 5% in rekening, maar het oude staat niet ter discussie,
de bank is heilig
dan gaat ie ook nog eens 10k panelen kopen, daar leg je zowat een heel park van aan
conclusie : de bank lacht zich rot,
en zijn pv leverancier ook
op tweakers lachen wij ons hierom rot,
maar eigenlijk is het diep triest voor hem, hij heeft namelijk kinderen en brengt zijn water naar de zee.
de bank is heilig
dan gaat ie ook nog eens 10k panelen kopen, daar leg je zowat een heel park van aan
conclusie : de bank lacht zich rot,
en zijn pv leverancier ook
op tweakers lachen wij ons hierom rot,
maar eigenlijk is het diep triest voor hem, hij heeft namelijk kinderen en brengt zijn water naar de zee.
Ik doe beide, en PV en aflossen. Tenminste het aflossingsvrije deel. Dat is 25% van het geleende bedrag en dat moet toch eenmaal terugbetaald worden. Als dit geklaard is dat eens vragen of het rentetarief aangepast kan worden. Anders idd overstappen, de rente blijft nog wel even laag.
Hypotheek overigens met 6 jaar verkort, is klaar als ik met pensioen ga wil, en dat is ook winst.
Maar eerst PV, dat lijkt me logisch.
Hypotheek overigens met 6 jaar verkort, is klaar als ik met pensioen ga wil, en dat is ook winst.
Maar eerst PV, dat lijkt me logisch.
Hier ook aflossen plus PV, momenteel gaat het aflossen in het normale tempo vanwege wat omstandigheden, maar in het recente verleden al wat extra afgelost. Ik ga niet zo voor het "de banken zijn evil" verhaal. Als het al zo zou zijn dan zijn ze dat omdat de hebberige consument het afgedwongen heeft.
Netto denk ik dat PV financieel effectiever is gebleken dan aflossen, omdat het installeren van PV ons heeft aangezet tot het zuiniger omgaan met energie in het algemeen.
Vanavond heb ik een Skype-interview van een bedrijf wat een verzekering aanbiedt voor mensen die hun auto willen delen. Het interview gaat over leven zonder eigen auto. Ik ben benieuwd
Netto denk ik dat PV financieel effectiever is gebleken dan aflossen, omdat het installeren van PV ons heeft aangezet tot het zuiniger omgaan met energie in het algemeen.
Vanavond heb ik een Skype-interview van een bedrijf wat een verzekering aanbiedt voor mensen die hun auto willen delen. Het interview gaat over leven zonder eigen auto. Ik ben benieuwd
Sorry, voor de late reactie. Ik was even bezig met het aanschaffen van een elektrische motor.(2e hands, hoor, anders onbetaalbaar)MasterMaceMichu schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 15:02:
@Meridiaan: heb je een overzicht van de historische renedementen? Ziet er interessant uit en als export-zeeuw wellicht leuk om in te investeren....
Moest al enige tijd mijn overproductie van de zonnepanelen kwijt en affakkelen was niet bevredigend.
Nu kan ik, voor lokaal vervoer, de auto(grootste vervuiler in onze situatie) eindelijk laten staan. De actieradius van de motorfiets(3,7 kW) is +/-50km. bij een snelheid van 95km/uur en is niet echt geweldig, maar in mijn situatie meer dan voldoende.
Het historisch rendement is mij overigens niet bekend, maar ik begreep dat afgelopen jaar 4% zou zijn geweest. Dat ga ik nog wel even navragen. Lol, dat zou in ieder geval beter zijn dan bij de bank stallen.
Als jij 30 jaar een aflossingsvrije hypotheek hebt, dan heb je inderdaad aan het einde een restschuld.Limojo schreef op maandag 22 juli 2013 @ 22:52:
[...]
Shoot me
Denken dat je na 30 jaar geen schuld hebt is je kop in het zand steken, een gedrag dat de banken de laatste jaren flink gepromoot hebben.
Ook als je van plan bent ergens in de komende 5 jaar te verhuizen, doe je er verstandiger aan je hypotheek te verlagen, dan te investeren in lastenverlaging. Immers met een restschuld krijg je op dit moment geen nieuwe lening.
Een idee is wel om te investeren in panelen, en met de lastenverlaging je hypotheek af te lossen.
Maar dan hangt het af van de termijn waarop je van je huis af wil, wat je beter kan doen.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Zelfbouw?Meridiaan schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:22:
[...]
Sorry, voor de late reactie. Ik was even bezig met het aanschaffen van een elektrische motor.(2e hands, hoor, anders onbetaalbaar)![]()
Moest al enige tijd mijn overproductie van de zonnepanelen kwijt en affakkelen was niet bevredigend.
Nu kan ik, voor lokaal vervoer, de auto(grootste vervuiler in onze situatie) eindelijk laten staan. De actieradius van de motorfiets(3,7 kW) is +/-50km. bij een snelheid van 95km/uur en is niet echt geweldig, maar in mijn situatie meer dan voldoende.
* Erasmo hoopt morgen zijn motorrijbewijs te halen
Nee hoor, geen zelfbouw. Heb wel even met dat idee rondgelopen. Ben uiteindelijkErasmo schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:33:
[...]
Zelfbouw?
niet (elektro)technisch genoeg
geen problemen. En..... al 2 keer gereden en daarna opgeladen met eigen zonnestroom.
Van de week de motor aan het laadapparaat=1.2 kW, de zon scheen en Voila....de meter draaide nog terug.
Vectrix.... was het bedrijf daarachter niet failliet gegaan een jaar of twee terug? Heb je er in Nederland support op?
Nog geen 2 jaar oud was hij minder dan de helft van de nieuwprijs(nw.=10.500 euri's)
Betaal geen wegenbelasting, verzekering € 100.
Volgens horen zeggen hebben ze een nieuwe eigenaar en zijn ze een aantal jaren geleden doorgestart.JeroenH schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:51:
Vectrix.... was het bedrijf daarachter niet failliet gegaan een jaar of twee terug? Heb je er in Nederland support op?
Dealers/reperateurs zijn jammergenoeg dun gezaaid, en maakt een oplossing bij problemen lastig.
Een motortrailer in de achtertuin is een uitkomst.
Volgend jaar gaat als het goed is ook deze in productie:

Ik moet er nog wel even aan wennen hoor, geen tank tussen de benen
Maar voor woon-werkverkeer is zoiets ideaal.

Ik moet er nog wel even aan wennen hoor, geen tank tussen de benen
Daar heb je dan weer een auto bij nodigMeridiaan schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:59:
Volgens horen zeggen hebben ze een nieuwe eigenaar en zijn ze een aantal jaren geleden doorgestart.
Dealers/reperateurs zijn jammergenoeg dun gezaaid, en maakt een oplossing bij problemen lastig.
Een motortrailer in de achtertuin is een uitkomst.
Of denk je dat je met de Vectrix een voldoende groot deel van je vervoerswensen in kunt vullen dat het wegdoen van de auto een reële optie wordt?
Helaas kan ik de auto nog niet geheel wegdoen(inmiddels LPG)JeroenH schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:25:
[...]
Daar heb je dan weer een auto bij nodig
Of denk je dat je met de Vectrix een voldoende groot deel van je vervoerswensen in kunt vullen dat het wegdoen van de auto een reële optie wordt?
Ik zie de aanschaf van de Vectrix niet als einddoel, meer een tussenstation. Nu een deel
van mijn vervoerwensen inlossen(lokaal tot 50km. Auto voor grotere afstanden, helaas geen OV in de buurt) en wellicht later bij andere ontwikkelingen(bv verbeterde accu/supercondensatoren technieken) verder naar de mogelijkheden kijken. Stapje voor stapje, maar .....
Ben ik met je eens. Maar toch is de situatie voor iedereen anders en is het nagenoeg onmogelijkErasmo schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:15:
Volgend jaar gaat als het goed is ook deze in productie:
[afbeelding]
Ik moet er nog wel even aan wennen hoor, geen tank tussen de benenMaar voor woon-werkverkeer is zoiets ideaal.
om te voorspellen of het aanslaat. De hoge aanschafprijs en lage actieradius kan veel kwaad doen.
De enkeling

Maar niet geschoten is altijd mis.
Zal voor je duimenErasmo schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:33:
[...]
Zelfbouw?
edit: verkeerde forum

[ Voor 83% gewijzigd door revolution-nl op 23-07-2013 18:27 ]
Ik bedoelde natuurlijk geen restschuld, als je na 30 jaar je huis verkoopt.yzf1kr schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 13:32:
[...]
Als jij 30 jaar een aflossingsvrije hypotheek hebt, dan heb je inderdaad aan het einde een restschuld.
Denken dat je na 30 jaar geen schuld hebt is je kop in het zand steken, een gedrag dat de banken de laatste jaren flink gepromoot hebben.
Ook als je van plan bent ergens in de komende 5 jaar te verhuizen, doe je er verstandiger aan je hypotheek te verlagen, dan te investeren in lastenverlaging. Immers met een restschuld krijg je op dit moment geen nieuwe lening.
Een idee is wel om te investeren in panelen, en met de lastenverlaging je hypotheek af te lossen.
Maar dan hangt het af van de termijn waarop je van je huis af wil, wat je beter kan doen.
Als ik op mijn 2 onder 1 kap woning die ik in 1989 kocht een aflossingsvrije hypotheek had gehad, zou ik nu bij verkoop 24 jaar later een restschuld hebben gehad van € 74.000, -
PFF ... Deze huizen worden zelfs op dit moment nog met gemak boven de 2 ton verkocht.
Overwaarde nog altijd € 126.000,-
Wat nou kop in het zand steken, wil je beweren dat inflatie niet bestaat ?
Natuurlijk heb je gelijk als je binnen 5 jaar je woning gaat verkopen.
Maar dan zou ik op dit moment geen woning kopen maar gaan huren.
Wij wonen net een half jaar in onze zelf ontworpen woning en hebben tijdens de bouw veel zelf gedaan.
We zijn van plan om hier 30 jaar te blijven wonen.
Onze hypotheek is een van de laatst verstrekte volledig aflossingsvrije hypotheken.
Bewust voor gekozen om bovenstaande redenen.
Rente op dit moment 3,6% wat we daarmee besparen t.o.v. onze vorige hypotheek hebben we een tijd (be)gespaard en vorige maand zonnepanelen gekocht.
Alles zelf gedaan en 5640 Wp liggen voor € 0,80 per Wp.
Vandaag de reclamefolder cijfers van mijn auto verbeterd.
Mooi, tank je eerst af en rijdt je weg zie je als range staan 810km staan en lopende de rit loopt dit op naar een totaal van 1210km (range + gereden kilometers) bij de bestemming 225km verder.
Wel af en toe een rare verspringing in de range, bijvoorbeeld op 50 kilometer range 70 kilometer naar beneden om vervolgens weer 10 kilometer te blijven hangen en later weer 10 kilometer geplust te krijgen.
Enfin 225 km met 4,5L/100km (1:22,22) met 1300Kg benzine motor, geen airco aan.
Ja zonder airco kan, veel auto's in Australie hebben daar een speciaal embleem voor er staat namelijk "4WD" achter op de auto.
En deels was deze onduurzame rit voor een duurzaam doel, namelijk planten welke zeer goed gedijen op onze klapzand bodem in de voortuin.
eucalyptus azura en eucalyptus perriniana hé je bent Aus gek of niet
De huidige beplanting is niet geschikt voor deze grondsoort en legt het loodje (onze 2600L regentank is al bijna leeg).
Mooi, tank je eerst af en rijdt je weg zie je als range staan 810km staan en lopende de rit loopt dit op naar een totaal van 1210km (range + gereden kilometers) bij de bestemming 225km verder.
Wel af en toe een rare verspringing in de range, bijvoorbeeld op 50 kilometer range 70 kilometer naar beneden om vervolgens weer 10 kilometer te blijven hangen en later weer 10 kilometer geplust te krijgen.
Enfin 225 km met 4,5L/100km (1:22,22) met 1300Kg benzine motor, geen airco aan.
Ja zonder airco kan, veel auto's in Australie hebben daar een speciaal embleem voor er staat namelijk "4WD" achter op de auto.
En deels was deze onduurzame rit voor een duurzaam doel, namelijk planten welke zeer goed gedijen op onze klapzand bodem in de voortuin.
eucalyptus azura en eucalyptus perriniana hé je bent Aus gek of niet
De huidige beplanting is niet geschikt voor deze grondsoort en legt het loodje (onze 2600L regentank is al bijna leeg).
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
Inflatie kan helpen met schulden, maar hoeft niet, kijk naar Japan (20 jaar lang deflatie op huizen)
Bovendien moet je dan eigenlijk kijken naar de netto contante waarde nu enzo.
Maar algemeen: geen (of minder) schulden maakt je gewoon onafhankelijker en veelal duurzamer.
Ah, dus hij is nu ook kleiner, lichter, kost minder energie om te maken, neemt minder ruimte in in de stad, stoot lokaal niets uit en voorkomt welvaartsziekten?ollie1965 schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:21:
Vandaag de reclamefolder cijfers van mijn auto verbeterd.
Da's niet zo gek. Die systemen kijken naar het motorvacuüm en leiden daaruit indirect het verbruik af. Als het motormanagement bv. om wat voor reden dan ook besluit om de motor een tijdje op een ander mengsel te laten draaien (rijker/armer) dan zal dat een tijdje resulteren in een andere actieradius. Het is allemaal niet zo nauwkeurig.Wel af en toe een rare verspringing in de range
Hier 720l aan tanks en het dorstige moestuintje heeft ze nu bijna leeggedronken. Ik denk dat ik volgende week over moet naar drinkwater(onze 2600L regentank is al bijna leeg).
[ Voor 3% gewijzigd door JeroenH op 24-07-2013 07:58 ]
Hier regent het nu (circa 50 km ten zuiden van Hilversum)JeroenH schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 07:53:
[...]
Hier 720l aan tanks en het dorstige moestuintje heeft ze nu bijna leeggedronken. Ik denk dat ik volgende week over moet naar drinkwaterIk wil niet meedoen aan de sproeipiek!
Hier een dun wolkendek waar het zonnetje doorheen piept.rube schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:20:
Hier regent het nu (circa 50 km ten zuiden van Hilversum)
Overigens: huizen met zonnestroompanelen meer waard en meer in trek bij kopers: http://www.dichtbij.nl/ei...elijker-voor-verkoop.aspx
Zou de gemeente Hilversum dat verschil ook betalen aan de bewoners van de wijken waarin het zonnestroompanelenverbod, sorry het beschermd stadsgezicht wordt ingevoerd?
Dat zou alleen gaan werken wanneer er mensen zijn die een hogere WOZ waarde eisen bij de rechter omdat ze vinden dat hun huis meer waard is geworden. Alleen zie ik het niet snel gebeuren dat iemand naar de rechter gaat omdat hij/zij meer belasting wil betalen.JeroenH schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:17:
[...]
Hier een dun wolkendek waar het zonnetje doorheen piept.
Overigens: huizen met zonnestroompanelen meer waard en meer in trek bij kopers: http://www.dichtbij.nl/ei...elijker-voor-verkoop.aspx
Zou de gemeente Hilversum dat verschil ook betalen aan de bewoners van de wijken waarin het zonnestroompanelenverbod, sorry het beschermd stadsgezicht wordt ingevoerd?
Omgekeerd geldt immers ook dat de verhalen van waardevermindering door windmolens op dezelfde manier is veroorzaakt. Mensen die molens zagen, hebben deze aangegrepen om hun WOZ waarde te laten verlagen om minder belasting te moeten betalen. Maar natuurlijk wel zeuren dat de bank meer rente vraagt bij een verlenging van de rentevast periode omdat de verhouding tot de WOZ waarde en de hypotheek schever is geworden.
Dus....PV bezitters....claim het recht om meer belasting te betalen. Dan komt vast te staan dat PV de waarde van huizen verhoogd en lijden mensen schade door een PV verbod. Dus de opoffering van PV bezitters zal naast extra belastinginkomsten voor de gemeente, ook nog eens een leuk extraatje opleveren voor 'slachtoffers' van beschermde stads/dorpsgezichten.

reserveringshouder Tesla Model 3
Ik vind het een aparte manier van redeneren.Limojo schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:34:
[...]
Ik bedoelde natuurlijk geen restschuld, als je na 30 jaar je huis verkoopt.
Als ik op mijn 2 onder 1 kap woning die ik in 1989 kocht een aflossingsvrije hypotheek had gehad, zou ik nu bij verkoop 24 jaar later een restschuld hebben gehad van € 74.000, -
PFF ... Deze huizen worden zelfs op dit moment nog met gemak boven de 2 ton verkocht.
Overwaarde nog altijd € 126.000,-
Wat nou kop in het zand steken, wil je beweren dat inflatie niet bestaat ?
Natuurlijk heb je gelijk als je binnen 5 jaar je woning gaat verkopen.
Maar dan zou ik op dit moment geen woning kopen maar gaan huren.
Wij wonen net een half jaar in onze zelf ontworpen woning en hebben tijdens de bouw veel zelf gedaan.
We zijn van plan om hier 30 jaar te blijven wonen.
Onze hypotheek is een van de laatst verstrekte volledig aflossingsvrije hypotheken.
Bewust voor gekozen om bovenstaande redenen.
Rente op dit moment 3,6% wat we daarmee besparen t.o.v. onze vorige hypotheek hebben we een tijd (be)gespaard en vorige maand zonnepanelen gekocht.
Alles zelf gedaan en 5640 Wp liggen voor € 0,80 per Wp.
Neem als rekenvoorbeeld een hypotheek van €78000 met een rente van 4%.
Met aflossingsvrij betaal je in totaal €61560 aan totale rente, met annuïteiten €100440.
Dus je betaalt €38880 meer maar aan het einder van de rit heb je geen schuld meer van €78000 en is het huis 100% van jou in plaats van de bank.
Van schulden betalen word je niet armer, van rente betalen wel; in welke vorm dan ook
Dus (als waar is wat Chees_man zegt
) snijdt de gemeente zichzelf op deze manier nog financieel in de vingers ook met dat beschermde stadsgezicht.
Zojuist overigens gebeld met iemand in Bussum die door de gemeente aldaar onder het juk van beschermd stadsgezicht gesommeerd was zijn zes zonnestroompanelen te verwijderen. Het ligt nu bij de rechter (die zijn zaak goed gezind lijkt) die de gemeente op haar beurt gesommeerd heeft in overleg te gaan met deze duurzame burger.
Wat is het toch voor bespottelijks dat je als duurzame burger die zoiets maatschappelijk belangrijks doet in gevecht moet met de gemeente?!?
Zojuist overigens gebeld met iemand in Bussum die door de gemeente aldaar onder het juk van beschermd stadsgezicht gesommeerd was zijn zes zonnestroompanelen te verwijderen. Het ligt nu bij de rechter (die zijn zaak goed gezind lijkt) die de gemeente op haar beurt gesommeerd heeft in overleg te gaan met deze duurzame burger.
Wat is het toch voor bespottelijks dat je als duurzame burger die zoiets maatschappelijk belangrijks doet in gevecht moet met de gemeente?!?
Betekent dit nu ook dat de gemeente regels stelt aan de inrichting van je voortuin (bomen/struiken/soort planten, etc)?JeroenH schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 10:22:
Dus (als waar is wat Chees_man zegt) snijdt de gemeente zichzelf op deze manier nog financieel in de vingers ook met dat beschermde stadsgezicht.
Volgens mij niet, maar ik weet het niet 100% zeker. Het zou me niets verbazen als ze er iets over te zeggen kregen.Schinnen-groen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:04:
Betekent dit nu ook dat de gemeente regels stelt aan de inrichting van je voortuin (bomen/struiken/soort planten, etc)?
Dus als ik het goed begrijp bestaat er geen goede omschrijving op papier wat wél en niet mag in een gebied met beschermd stadsgezicht?JeroenH schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:05:
[...]
Volgens mij niet, maar ik weet het niet 100% zeker. Het zou me niets verbazen als ze er iets over te zeggen kregen.
Dus volledige willekeur? Dat zou een sterk argument zijn bij een rechter!
Men noemt dit ambtelijke willekeur.
Ik ben er nog niet goed achter wat de exacte set regels en wetten zijn als het wordt ingevoerd, die vraag staat nog uit (maar al een tijdje, helaas). Beschermd dorps/stadsgezicht is iets wat van de landelijke overheid uit komt, en wat in vrij veel oudere dorpen/steden geldt, ik kan me dus niet voorstellen dat niet goed omschreven is wat het inhoudt. Of ben ik nou te optimistisch over hoe regelmakers werken?Schinnen-groen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:15:
Dus als ik het goed begrijp bestaat er geen goede omschrijving op papier wat wél en niet mag in een gebied met beschermd stadsgezicht?
Dus volledige willekeur? Dat zou een sterk argument zijn bij een rechter!
Men noemt dit ambtelijke willekeur.
Dit topic is gesloten.