daar zit hem het probleem of juist eigenlijk niet.
je produceert het, maar gebruikt het niet zelf. (voor een groot gedeelte, mijn omvormer kan goed 3000W leveren, maar zeldzaam heb ik dan juist de oven aanstaan van 3000W)
over het gedeelte wat je dus feitelijk echt levert behoor je BTW te betalen.
en eigenlijk over alle opwek.(niet in huidige situatie, maar wel in dubbele meter situatie)
door dat je op andere momenten de stroom weer terug haalt van wat je opgewekt hebt.
en de bedragen van de BTW zo laag zijn dat ze gewoon onder de kor vallen.
zul je voor salderen gewoon op 0 euro BTW komen. (tenzij je een andere prijs aan je zelf berekend als wat je krijgt voor de stroom die je betaalt, maar je zou een idioot zijn als je winst over je zelf berekend, het komt uit je eigen portemonnee.)
behalve het eerste jaar als je de investering doet in de panelen. dat is gewoon op het totaal bedrag 21% BTW terug krijgen minus het bedrag wat je moet betalen over de opbrengst.
dus een dubbele meter + BTW betalen
en BTW ontvangen is geen probleem voor salderen.
dit valt gewoon onder de kor en is zelfs een ruimere regeling als de huidige subsidie.
alleen nu dit vraag stuk nog.
moet de dubbele meter ook op het zelfde adres hangen?
ik denk van niet. (nog geen idee hoe de netbeheerder daar over denkt, daar moeten we nog achter komen. in de politiek word er al wel over gepraat.)
we betalen allemaal netjes voor de transport kosten via onze rekeningen dus dat is al betaald.
ook meter opneming betalen we voor, dus ook geen probleem.
stel ik vind een stel mensen(+/- 10 mensen) die allemaal +/- 5000 euro willen investeren.
om een veldje of een schuur vol met pv te leggen.
dan zouden wij dit allemaal mogen salderen op onze eigen meters.
(waarom +/- 10 mensen, anders ga je over de kor regeling heen en word je administratie plichtig.)
ik denk zelf dat ik de pv panelen dan ergens in de buurt van eric-pvt zijn huis wil hebben.
hoop niet dat hij dat erg vind. mmmm 1200kWh/kWp halen saldeert wel lekker

al is het op afstand.
dan kan ik zelfs huur betalen aan de boer voor gebruik van het dak.
het is maar een scenario van mogenlijkheden en ben zelf ook benieuwd naar de uitwerking.
wel duidelijk is mij dat als prijzen van pv zo door blijven gaan, dat zelfs kolenfooi een leuke tvt gaat geven in de toekomst, maar wie weet wat er gaat gebeuren.
voorspellingen wil ik ook niet doen.
(je zou dit verhaal ook kunnen toepassen op de wind energie, dan word het nog gekker.
http://http://www.windvogel.nl/
bijvoorbeeld en dan doel ik op zelflevering.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)