De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 130 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.181 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Leon303 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:30:
Isolatie vraagje

Ik wil de zolder een isolatieupgrade geven, het steen/glaswol wat er in zit is 0,032 mm dik. Het gaat om een hellend dak die aan de binnenkant wordt geïsoleerd, Nu zie je hier en daar pir b keuzeplaten van een cm of 12.

-Wat zij de pro en de cons daar van.
-maakt het uit of er aan beide zijde een alulaag opzit
-kan een combi pir en glaswol

Heb 16 cm de ruimte en ik wil een hoge r waarde
Andere opties zijn welkom :)
PIR isoleert bij gelijke dikte beter dan glaswol of steenwol. Combineren is op zich geen probleem. Beide kanten alu is ook geen probleem. Wel raad ik je aan om het niet stijf tegen je dak aan te prakken, anders vrees ik voor je dak...

Waar je bij PIR rekening mee moet houden is de aansluiting: waar je bij steenwol de boel gewoon inelkaar drukt en vervolgens de alu laag vastniet aan het hout, moet je PIR op maat snijden. Weet niet hoe oud je huis is, maar bij mijn huis is dat een hel gebleken: je meet een paar zijden op, neemt met een zwaaihaak de hoeken en tekent alles uit, en als je uiteindelijk de boel wilt klemmen is de boel behalve schots en scheef ook nog rond. Heb hier redelijk wat kieren mogen afpurren, en dat is ook een hels karwei.

Verder nog iets om rekening mee te houden: B-keuze platen zijn soms beetje krom, zijn niet helemaal goed gevuld of zijn niet overal even dik. Iets om rekening mee te houden, je betaalt flink minder voor je isolatie, maar je hebt er soms stukken tussenzitten waar je niks mee kunt. Bestel dus iets meer dan je verwacht nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
teacup schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:56:
De kolenbelasting wordt afgeschaft per 1 januari 2016 .......... ................ wie heeft dit erin rommeld?
Dit is logisch. De kolenbelasting die er nu is, heeft geen enkele invloed op het verbruik. De elektriciteitsprijzen voor de afnemers worden er een euro'tje duurder door, maar kolen zijn nog steeds de goedkoopste brandstof.

Wat er nu gedaan wordt, is de belasting vervangen door het daadwerkelijk sluiten van kolencentrales.
Oude kolencentrales weg..... de weg vrij om de nieuwe, ook overbodige kolens centrales, te legitimeren
Er is overal overcapaciteit, niemand gaat er nu nieuwe capaciteit bij bouwen, zeker niet in de onzekere situatie mbt de CO2-markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:43

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dreamvoid schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:42:
Dit is logisch. De kolenbelasting die er nu is, heeft geen enkele invloed op het verbruik. De elektriciteitsprijzen voor de afnemers worden er een euro'tje duurder door, maar kolen zijn nog steeds de goedkoopste brandstof.

Wat er nu gedaan wordt, is de belasting vervangen door het daadwerkelijk sluiten van kolencentrales.
Een dergelijke uitwisseling vermoedde ik al wel. Op zich lijkt me een omslagmechanisme belasten van fossiel en infrastructureel bevorderen van het zelf opwekken van energie (Slimme Netwerken) en onderzoek naar buffering van energie charmanter. In een dergelijk plan wordt echter de factor "belang energieproducenten" niet meegenomen. Zo'n plan is daarom (helaas) niet zo realistisch.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:24

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

I must confess, i'm guilty too, in some way

Top Gear

Ollie1965 duikt weg omdat hij iets laat zien wat een bepaald vervoermiddel voor sommige mensen is.
Maar het gaat niet om het vervoermiddel maar om de psyche erachter

[ Voor 0% gewijzigd door ollie1965 op 05-07-2013 17:51 . Reden: Typo ]

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:56:
I must confess, i'm guilty to in some way

Top Gear

Ollie1965 duikt weg omdat hij iets laat zien wat een bepaald vervoermiddel voor sommige mensen is.
Maar het gaat niet om het vervoermiddel maar om de psyche erachter
Gewoon een programma waar alles aan klopt (psychologisch gezien) 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
teacup schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:29:
Een dergelijke uitwisseling vermoedde ik al wel. Op zich lijkt me een omslagmechanisme belasten van fossiel en infrastructureel bevorderen van het zelf opwekken van energie (Slimme Netwerken) en onderzoek naar buffering van energie charmanter.
Dat doen ze allang, via de EB (indirect via verbruik) en het EU ETS (CO2) wordt fossiel al belast, en via de salderingsregeling wordt het zelf opwekken van energie al gestimuleerd (veel hoger kan je het voordeel niet maken zonder "Spaanse toestanden" met winstbeluste cowboys).

De investeringen in slimme netwerken gaan via de gereguleerde netwerktarieven, die staan los van de productie/leverings kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Vandaag overgestapt naar echt groene stroom, windstroom van Eneco. Ben benieuwd of alles administratief goed verloopt volgend jaar op de jaarnota, volgens Eneco worden de tarieven gemiddeld van wat we nu de afgelopen 2 maanden hebben verbruikt en wat we vanaf nu gaan verbruiken, alsmede het overschot aan teruggeleverde kWh's nu.

Zou 1000 euro schelen op jaarbasis met de jaarnota van dit jaar (nog geen panelen toen, nu 2880 Wp).

[ Voor 13% gewijzigd door weebl15 op 05-07-2013 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-09 19:57
komende week hoor ik of ik gratis een weekend weer zo'n 'suffe' Tesla Model S of Roadster tot mijn beschikking krijg :)
alles voor 't goede doel om geld in te zamelen voor onderzoek naar Duchenne :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dreamvoid schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:42:

Er is overal overcapaciteit, niemand gaat er nu nieuwe capaciteit bij bouwen, zeker niet in de onzekere situatie mbt de CO2-markt.
Hmm, in 2014 komt er nogal wat nieuwe kolen capaciteit aan het net hoor.
Denk aan de kolencentrales van E.ON en GDF, SUEZ op de Rotterdamse Maasvlakte.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

teacup schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:56:
[..]
Twee keer zoveel biomassa meestoken..... Nederland, de GFT rotonde van europa
[..]
Ik hoop niet dat GFT echt als biomassa meegestookt wordt? Dan kan ik het net zo goed in de restafvalcontainer mikken, dan gaat het dezelfde oven in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foldertje in de bus...
gemeente alkmaar gaat weer van bil met aanschaf subsidies, ja zelfs ook op pv,
ook zonneboiler, ook isolatie, ook wtw ook alles wat ik al heb.
maar wat staat daar nou OOK warmtepomp!
eureka !
dat is een smile van oor tot oor

http://www.duurzaambouwloket.nl/subsidie-1.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-07-2013 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 17-09 17:30
Nou Eric, wij gaan wachten op de foto's!

Soms (heel, heeeeeel soms) vind ik het jammer dat ik niet in Alkmaar woon.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar Schagen is de plaats waar de meisjes om billenkoek vragen.
Das ook wat waard Hans :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Dreamvoid schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:01:
De investeringen in slimme netwerken gaan via de gereguleerde netwerktarieven, die staan los van de productie/leverings kant.
Ja, dit is op zich zo. Ook zijn die tarieven niet aan de krappe kant. De vraag is echter of alleen dit transporttarief voldoende is voor de investeringen om het distributienet om te kunnen vormen naar een decentraal opwekkend balancerend net met lokale buffers. De investeringen nodig hiervoor kunnen behoorlijk worden, met name in buffering is naar mijn verwachting nog veel te doen. Op lokaal niveau wordt , als ik het juist heb, wel met slimme netwerken geëxperimenteerd (lokaal ~ straat, wijk). De intentie is er wel (internationaal overleg, doelstelling internationaal slim netwerk). Maar lokaal een netwerk uitbalanceren is een ding, dit kunstje ook regionaal en (inter)nationaal uithalen is factoren complexer. Ik kan niet beoordelen hoever men hiermee is, mijn indruk is dat er naast het opslag issue bij de meet en regeltechniek van vooral grotere slimme netwerken nog wel wat uitdagingen liggen.

Een andere vraag is een meer politieke. Waar ligt precies het belang van de netwerkbeheerder? De rol van de netwerkbeheerder zal groeien.Iedere organisatie streeft naar groei, groei is goed. Onze beheerkosten zullen gaan stijgen, de gebruikskosten gaan omlaag. Weerstand zal er ook zijn. De bestaande techniek moet zich hebben afbetaald. Beheerders gaan gelast door de overheid 175 kV hoogspanning binnen de bebouwde kom onder de grond leggen. Dit kost geld, hoe lang is dit netwerk nog relevant als ontwikkelingen zich echt vlot gaan voltrekken? Er is dus de nodige frictie.
Speksteenkachel schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:06:
Hmm, in 2014 komt er nogal wat nieuwe kolen capaciteit aan het net hoor.
Denk aan de kolencentrales van E.ON en GDF, SUEZ op de Rotterdamse Maasvlakte.
Ja, deze centrales had ik met mijn opmerking in gedachten.
Dre schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:29:
Het *moeten* aanbrengen van isolatie vond ik ook wat apart. Blijkbaar is energie te goedkoop dat het nog niet gebeurt. Voor de rest ben ik benieuwd wat er uiteindelijk van gaat komen. En ook hoe betrouwbaar (langdurig) de regelingen zijn...
In veel gevallen gaat het over huurwoningen, waarvan de eigenaren niet een direct belang hebben bij het moeten doen van investeringen. Ook de huurders zijn vaak terughoudend, omdat ze voor wat extra gerief en een iets lagere energierekening vaak een flinke huurverhoging tegemoet kunnen zien. Ik vraag me hiernaast af in hoeverre huiseigenaren genegen zijn om just nu in isolatie te gaan investeren. De overheid moet het echt heel aantrekkelijk maken willen mensen hiertoe zijn te verleiden. Hoe nodig het ook is. Huiseigenaren verplichten, toppunt van paternalisme, als je het mij vraagt. Ik hoop dat de NOS het een beetje verkeerd heeft begrepen.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tomcat schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:14:
Dan kan ik het net zo goed in de restafvalcontainer mikken, dan gaat het dezelfde oven in...
Nou, ik hoop toch echt niet dat mijn restafval als biomassa wordt aangemerkt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Volgens mij zitten alle tweakers in de straling van die grote fusie reactor .......
Vanavond nog wat plofkip verbranden op een vuurtje ..... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 11:09:
Volgens mij zitten alle tweakers in de straling van die grote fusie reactor .......
...of uit pure noodzaak in de grote tuin te snoeien, onkruid te wieden en beesten van zich af te houden ;)

Vorig jaar had ik begin juni alles keurig op orde. Nu is het driedubbel veel snoei- en wied- scheerwerk vanwege die heerlijke gratis douches dit jaar.

Vanavond geen bbq, maar een heerlijke salade met plenty Fetta :9~

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
WoudseHoeve schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 11:09:
Ik loop lekker rond in zonnig Cambridge. Wat een leuke stad! Zoveel marktjes, zoveel leuke winkeltjes, heel veel jonge mensen (studentenstad he), zoveel open ruimte ook, geen hoogbouw, in een groot deel van de binnenstad is geen auto te bekennen, fietsen is daar de norm... Ook overal posters voor leuke festivals, transition towns-evenementen, kortom een bruisende actieve stad. Ik zou er misschien wel kunnen wonen ;)

Straks naar Millbrook Test Track om de auto van het Cambridge University Eco Racing team te gaan bekijken. #zinin

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

WouterG

Dit is geen ondertitel

teacup schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 00:09:
[...]

Nou, ik hoop toch echt niet dat mijn restafval als biomassa wordt aangemerkt :/
Nee dat klopt, maar wat maakt het voor verschil of het als biomassa of als restafval in de oven gaat? Dat is wel leuk voor de statistieken van de verbrandingsovens maar verder is het scheiden dan verspilde moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Veel plezier Jeroen, het zou leuk zijn als je nog wat foto's gaat posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 19:08:
Veel plezier Jeroen, het zou leuk zijn als je nog wat foto's gaat posten. :)
Nu net terug in het hotel na een lange, warme maar héél leuke dag. Foto's heb ik helaas niet... ze hebben al mijn camera's afgetaped!

Stukje komt, even bijkomen.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo iedereen,

Weet er iemand heel toevallig of er een app voor de iPad is, waarmee ik de Sunnyboy 4000TL21 mee kan uitlezen via BlueTooth?

Mijn ouders hebben sinds deze week zonne-panelen en willen graag de opgewekte zonne-energie uitlezen via hun iPad.

Volgens de gevonden zoek-resultaten wordt er verteld, dat er geen app is voor de iPad. Maar misschien weet iemand iets anders?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:13:
Hallo iedereen,

Weet er iemand heel toevallig of er een app voor de iPad is, waarmee ik de Sunnyboy 4000TL21 mee kan uitlezen via BlueTooth?

Mijn ouders hebben sinds deze week zonne-panelen en willen graag de opgewekte zonne-energie uitlezen via hun iPad.

Volgens de gevonden zoek-resultaten wordt er verteld, dat er geen app is voor de iPad. Maar misschien weet iemand iets anders?

Alvast bedankt.
Naar mijn weten niet, omdat iPad het seriele bluetooth protocol niet ondersteund, net zoals de andere iOS devices. Alleen BT profiles voor headset, handsfree en Human Interface (toetsenborden) worden volgens mij ondersteund. Maar je kunt ook een goedkope (tweedehands) Android telefoon van een paar tientjes gebruiken. In de Google Play App Store zijn verschillende alternatieven, zoals SMAndroid Inverter Reader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Of eerst naar pv output dan kan je het bekijken waar mee en wanneer je wilt.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Tomcat schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:08:
Nee dat klopt, maar wat maakt het voor verschil of het als biomassa of als restafval in de oven gaat? Dat is wel leuk voor de statistieken van de verbrandingsovens maar verder is het scheiden dan verspilde moeite.
Met een overcapaciteit aan verbrandingsovens.......... we bedenken het...... en het zal wel gebeuren. Ik deel je angst.
Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:13:
Als ik het goed van je begrijp hebben je ouders een recente Sunnyboy. Nu kan ik niet in hun portemonnee kijken, maar ze zouden nog wat extra kunnen investeren in een webconnect module. Dit is een printplaat met twee UTP aansluitingen waarmee de inverter direct aan hun internet modem wordt gehangen. SMA zorgt dan voor de datalogging, en leest de Sunnyboy direct uit (zijn zelf ook nieuwsgierig), en je ouders kunnen overal waar ze maar zijn op een webpage zien hoe het met hun paneeltjes gaat. Het is een cloud applicatie. In de PV draad heb ik wat plaatjes gezet hoe de uitlezing eruitziet:
Plaatje1
Plaatje2

Voordeel: MAKKELIJK, en ja: apps voor Android en Apple, heelaas nog geen WP
Nadelen: prijs webconnect (~130 Euro(?)), openbaarheid informatie.

[ Voor 66% gewijzigd door teacup op 07-07-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 21:33:
foldertje in de bus...
gemeente alkmaar gaat weer van bil met aanschaf subsidies, ja zelfs ook op pv,
ook zonneboiler, ook isolatie, ook wtw ook alles wat ik al heb.
maar wat staat daar nou OOK warmtepomp!
eureka !
dat is een smile van oor tot oor

http://www.duurzaambouwloket.nl/subsidie-1.html
Jij kunt nu dus zo ongeveer gratis je huis afmaken naar passiefstandaard? :P
JeroenH schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 22:58:
[...]

Nu net terug in het hotel na een lange, warme maar héél leuke dag. Foto's heb ik helaas niet... ze hebben al mijn camera's afgetaped!

Stukje komt, even bijkomen.
Was het zo geheim die presentatie? :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
De afgelopen week heb ik mijn electra afrekening van Oxxio ontvangen en ik krijg € 665,84 terug. Dat is een leuk spaarpotje. Als ik echter de afrekening bekijk zie ik dat ze alleen de meterstanden voor afname hebben gebruikt en nog niet die van teruggeleverd. Heeft iemand ervaring met de afrekeningen van Oxxio met betrekking tot het terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:14
teacup schreef op zondag 07 juli 2013 @ 10:08:
[...]
[...]

Als ik het goed van je begrijp hebben je ouders een recente Sunnyboy. Nu kan ik niet in hun portemonnee kijken, maar ze zouden nog wat extra kunnen investeren in een webconnect module. Dit is een printplaat met twee UTP aansluitingen waarmee de inverter direct aan hun internet modem wordt gehangen. SMA zorgt dan voor de datalogging, en leest de Sunnyboy direct uit (zijn zelf ook nieuwsgierig), en je ouders kunnen overal waar ze maar zijn op een webpage zien hoe het met hun paneeltjes gaat.
Plaatje1
Plaatje2

Voordeel: MAKKELIJK, en ja: apps voor Android en Apple, heelaas nog geen WP
Nadelen: prijs webconnect (~130 Euro(?)), openbaarheid informatie.
Heb zelf ook de webconnect. Erg makkelijk! Ook instellingen wijzigen in de omvormer kan met Sunnyexplorer applicatie op pc(in zelfde netwerk), ben nu bijvoorbeeld dagen met en zonder optitrack aan het monitoren om te kijken of het veel uitmaakt. Deze dagen zijn ideaal om te experimenteren aangezien 0% bewolking.

Voorbeeldje voor mij persoonlijk maakt het helemaal niet uit dat anderen kunnen zien hoeveel ik opwek.

[ Voor 3% gewijzigd door Appie Heijn op 07-07-2013 12:39 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Als echte tweaker doe je natuurlijk gewoon met een servertje (rpi?) via bluetooth je omvormer uitlezen. Stuk goedkoper en leuker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Vraagje: Wie had er ook alweer besproken zonnepaneelsteuenen van een ijzerboer uit ik dacht Enschede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Appie Heijn schreef op zondag 07 juli 2013 @ 12:39:
Deze dagen zijn ideaal om te experimenteren aangezien 0% bewolking.
Helemaal waar. De karakteristieken van gisteren en vandaag kan ik nagenoeg overelkaar heenleggen, vond ik een openbaring om te zien (ben nog maar vanaf half mei bezig). Die SunnyExplorer applicatie heb ik nog niet gebruikt. Die bluetooh functionaliteit wordt daarmee compleet overbodig (uitschakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:28
Nou het duurde even maar ik heb de bestelling gedaan voor een nieuwe erker.
Ik heb toch maar afgezien van triple glas ivm de prijs en het gewicht.
Het is een VEKA kozijn geworden met 1.0 glas. Er viel ruim 1/3 van de prijs af te praten en uiteindelijk was het met 1.0 ipv het mindere 1.1 glas zelfs goedkoper.
Bedankt hier voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op zondag 07 juli 2013 @ 12:12:
Jij kunt nu dus zo ongeveer gratis je huis afmaken naar passiefstandaard? :P
Gratis bestaat niet. Nooit. Iemand betaald. Altijd. :) Niet iedereen aan wie ik dat probeer uit te leggen snapt dat.
Was het zo geheim die presentatie? :P
Nee de auto zeker niet, die werd juist aan de wereld gepresenteerd. Maar het terrein waar ik was (Millbrook Test Track) is wel top secret. Daar testen Britse autofabrikanten nieuwe automodellen. Ik zag er ook een paar rondrijden, automodellen die ik niet ken (maar wat weet ik nou :P) met hele vreemde bestickering zodat je de vorm niet goed kunt zien.

Zelfs de fotograaf van het team had een 'photographic minder' bij zich (wat moet er op je CV staan om dat te worden) zodat hij zijn camera niet in de richting van het testterrein zou richten.

Zoals je in mijn artikeltje kunt lezen werden alle smartphones dus met genummerde en niet onzichtbaar te verwijderen stickers afgeplakt zodat niemand foto's kon maken. Bij het verlaten van het terrein werden de stickernummers gecontroleerd. Een dergelijk beveiligingsniveau heb ik sinds ik een jaar of vijftien terug, toen ik voor mijn werk een keer op een legerbasis moest zijn (toen al in de groene business :P), niet meegemaakt.

Hoe dan ook een fantastisch weekend gehad in Cambridge. Het leven van de 'roving reporter' bevalt me wel :)

[ Voor 36% gewijzigd door JeroenH op 07-07-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:01:
[...]

Gratis bestaat niet. Nooit. Iemand betaald. Altijd. :) Niet iedereen aan wie ik dat probeer uit te leggen snapt dat.

[...]

Nee de auto zeker niet, die werd juist aan de wereld gepresenteerd. Maar het terrein waar ik was (Millbrook Test Track) is wel top secret. Daar testen Britse autofabrikanten nieuwe automodellen. Ik zag er ook een paar rondrijden, automodellen die ik niet ken (maar wat weet ik nou :P) met hele vreemde bestickering zodat je de vorm niet goed kunt zien.

Zelfs de fotograaf van het team had een 'photographic minder' bij zich (wat moet er op je CV staan om dat te worden) zodat hij zijn camera niet in de richting van het testterrein zou richten.

Zoals je in mijn artikeltje kunt lezen werden alle smartphones dus met genummerde en niet onzichtbaar te verwijderen stickers afgeplakt zodat niemand foto's kon maken. Bij het verlaten van het terrein werden de stickernummers gecontroleerd. Een dergelijk beveiligingsniveau heb ik sinds ik een jaar of vijftien terug, toen ik voor mijn werk een keer op een legerbasis moest zijn (toen al in de groene business :P), niet meegemaakt.

Hoe dan ook een fantastisch weekend gehad in Cambridge. Het leven van de 'roving reporter' bevalt me wel :)
Gratis voor jou dan :P

Vandaag wordt er een iSPEX meting uitgevoerd. iwattes?

De iSPEX is een fancy apparaatje wat je op je Iphone kan klikken om fijnstof te meten. Je kan de metingen hier rechtstreeks zien binnenkomen:
http://ispex.nl/en/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
heb al metingen ingestuurd voor fijnstof/iSpex project :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Binnenkort eerste gesprekken over de aanschaf van een QSolar. Ben benieuwd!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59

JAN-B

525 Wp op mijn dak

JeroenH schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:01:

Gratis bestaat niet. Nooit. Iemand betaald. Altijd.
@Jeroen: de ZON schijnt toch gratis :*)
hier in Zeeland tenminste wel :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@MrBarbarian: welkom bij de club Qsolar! schrik niet van de prijs...but it's worth it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Eerst nog maar eens zien of het allemaal gaat passen ;) Dakruimte is beperkt, helaas..

Zal kiezen worden tussen minder zonnepanelen en wel heatpipes of geen QSolar ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MrBarBarian op 08-07-2013 14:58 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@Barbarian: gelijk ook maar (Z)LTV convectoren begroten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Vanavond is er weer een bijeenkomst in het raadhuis van Hilversum voor inwoners van de wijken waar men beschermd stadsgezicht in wil voeren. Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het in kannen en kruiken is... maar we gaan het zien.

Woensdagavond heb ik een video-interview door dichtbij.nl waarin ik mijn standpunten hierover uiteen mag zetten. Dat ben ik al aan het voorbereiden. Video is eigenlijk geen goed medium hiervoor omdat de beschikbare tijd vaak erg kort is, en dit soort complexe zaken met meerdere kanten lastig in het kort uit te leggen zijn zonder essentiële zaken weg te laten. Maar ik ga het toch proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-08 09:14
JAN-B schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:01:
[...]

Ik moet er elk uur een Euro in gooien, doe ik dat niet, dan gaat het regenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
NielsTn schreef op maandag 08 juli 2013 @ 15:01:
@Barbarian: gelijk ook maar (Z)LTV convectoren begroten ;)
Goed idee, maar ik heb alleen nog maar bomen met bladeren in mijn achtertuin gevonden. Geldboompje nog niet gevonden ;)

@Jantje: blijf betalen! Op het moment werkt het voor heel NL!

[ Voor 10% gewijzigd door MrBarBarian op 08-07-2013 21:13 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat geldboompje groeit nu in de bestuurskamer van je energieboer, don`t feed it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

jantje.vlaam schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:50:
[...]

Ik moet er elk uur een Euro in gooien, doe ik dat niet, dan gaat het regenen.
Dan zal je weinig slapen deze dagen.

Kan je morgen even een uurtje overslaan? M'n regenton is bijna leeg....

Dan kan je ook een uur langer slapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
JAN-B schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:01:
Nog wel. En niet eens overal, het hangt er nog van af waar je van de zon wil genieten. Als we het als maatschappij al toestaan dat we commerciële organisaties groenten en DNA laten patenteren, dan kan het niet lang meer duren voor zuurstof en zonlicht ook betaald moeten gaan worden.

Een negatief beeld? Misschien. Maar als we een aantal trends niet ombuigen zijn we er onherroepelijk naar onderweg.

Oh, en het is vrijwel zeker: vanaf eind 2013 in een groot deel van Hilversum geen nieuwe zonnestroompanelen en zonneboilers meer. In mijn woonplaats zal de zon dan nog wel gratis schijnen, maar het zal voor veel huishoudens verboden zijn er voor energie-opwekking gebruik van te maken. Wat een armoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat kun je niet menen, echt een schandalige zaak.
Hoe zit het met achterzijde woning/tuin is daar nog wel iets aan duurzame opwekking te doen?
Mits je daar zon hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:02:
[...]

Nog wel. En niet eens overal, het hangt er nog van af waar je van de zon wil genieten. Als we het als maatschappij al toestaan dat we commerciële organisaties groenten en DNA laten patenteren, dan kan het niet lang meer duren voor zuurstof en zonlicht ook betaald moeten gaan worden.

Een negatief beeld? Misschien. Maar als we een aantal trends niet ombuigen zijn we er onherroepelijk naar onderweg.

Oh, en het is vrijwel zeker: vanaf eind 2013 in een groot deel van Hilversum geen nieuwe zonnestroompanelen en zonneboilers meer. In mijn woonplaats zal de zon dan nog wel gratis schijnen, maar het zal voor veel huishoudens verboden zijn er voor energie-opwekking gebruik van te maken. Wat een armoe.
Als de gemeente het over een tijdje moeilijk krijgt met de centen, dan verwacht ik dat bij openbare parken/bosgebieden entree zal worden geheven. Dan betaal je dus al voor schone lucht en zon.
Kwestie van tijd, dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:02:
[...]

sterkte Jeroen :(

of juist NU de burgers oproepen NU maar te plaatsen (zonneboilers, pv etc).
* NielsTn mompelt iets over catalisator en burgerlijke ongehoorzaamheid ;)

[ Voor 8% gewijzigd door NielsTn op 09-07-2013 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Achterzijde blijft vergunningsvrij, maar:

a) Door de ligging van de wijk zal 30-50% van de woningen geen, of heel veel minder, duurzame opwek kunnen plaatsen. Voor zeker nog eens 20-30% geldt dat ze minder kunnen plaatsen.
b) Doordat dakkapellen al een tijd vergunningsplichtig zijn aan de voorzijde (en die wordt nauwelijks toegekend) zitten aan de achterzijde van heel veel woningen dakkapellen. Hierdoor kun je daar veel minder plaatsen. Reactie van de ambtenaren gisteravond, "ja, je kunt niet alles hebben natuurlijk".

En ze stellen vrolijk dat collectief plaatsen een oplossing is, dus wat is het probleem nou?
NielsTn schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:45:
of juist NU de burgers oproepen NU maar te plaatsen (zonneboilers, pv etc).
Oh, maar dat gaat ook zeker gebeuren, reken maar. Al moet ik met folders langs de deur.

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 09-07-2013 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
JeroenH schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 11:48:
Achterzijde blijft vergunningsvrij, maar:

a) Door de ligging van de wijk zal 30-50% van de woningen geen, of heel veel minder, duurzame opwek kunnen plaatsen. Voor zeker nog eens 20-30% geldt dat ze minder kunnen plaatsen.
b) Doordat dakkapellen al een tijd vergunningsplichtig zijn aan de voorzijde (en die wordt nauwelijks toegekend) zitten aan de achterzijde van heel veel woningen dakkapellen. Hierdoor kun je daar veel minder plaatsen. Reactie van de ambtenaren gisteravond, "ja, je kunt niet alles hebben natuurlijk".

En ze stellen vrolijk dat collectief plaatsen een oplossing is, dus wat is het probleem nou?

[...]

Oh, maar dat gaat ook zeker gebeuren, reken maar. Al moet ik met folders langs de deur.
Wat zijn de beweegredenen achter het niet toestaan van zonnepanelen / zonneboilers? Is de gemeente daar achterlijk ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

weebl15 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:06:
[...]
Wat zijn de beweegredenen achter het niet toestaan van zonnepanelen / zonneboilers? Is de gemeente daar achterlijk ofzo?
/me gaat er even rustig voor zitten :Y) :7

toevoeging:
https://www.google.nl/sea...man+hilversum+vergadering

[ Voor 12% gewijzigd door Freemann op 09-07-2013 13:20 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het moet nog door de gemeenteraad, dus voorlopig is de gemeente nog helemaal niets :) Beschermd stadsgezicht werkt als volgt:
  • Landelijke overheid wijst een wijk aan als kandidaat voor beschermd gezicht
  • Overheid stuurt voorstel naar gemeente
  • Gemeente buigt zich erover of ze het überhaupt wel willen of niet, laat dit uitzoeken door ambtenaren
  • gemeente stemt erover in de raad
  • Nee zeggen is een optie (maar in dit geval zal de overheid vrijwel zeker gebruik maken van het recht het er toch door te drukken)
  • Bij ja zeggen heeft de gemeente beperkt invloed op de regels die in die wijk gelden en de handhaving daarvan. In geen van de wijken die momenteel onder beschermd gezicht vallen is een uitzondering gemaakt voor zonnestroompanelen/zonneboilers. Of dat nooit gevraagd is of dat er een aantal "verloren gevechten" bij zitten weet ik (nog) niet.
Ik ga de komende dagen contact opnemen met een aantal lokale politici waarvan ik weet dat ze geheel of gedeeltelijk aan mijn kant staan (the usual suspects, SP, GL, D66, PvdA, maar zelfs de VVD zit het niet lekker, die zeggen in Hilversum werk te willen maken van "groen rechts" en zijn natuurlijk tegen overheidsbemoeienis en extra regels) en kijken wat er nog te doen valt. Ook ga ik contact zoeken met ODE en ZPV, ik hoop dat ik ze duidelijk kan maken dat hier een kans voor ze ligt om een flinke stap te maken (althans, een flinke stap achteruit te voorkomen) op het gebied van duurzame energie. Ook ligt er een kans voor vooral de nogal onzichtbare ZPV om zichzelf op de kaart te zetten als een partij die opkomt voor de belangen van mensen met zonnestroompanelen.

Het voelt allemaal aan als vechten tegen de bierkaai, maar ik geef het niet zomaar op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi zo jeroenh, communiceer als een wientjes en infecteer ze van binnenuit.
lange verhalen afpoeieren met korte oneliners, en wees de aardige persoon met een lach, en humor.
zet het zuur opzij.
if you cant beat them join them, en kill them from the inside.
wees geen mep-gefrustreerde-missionaris op birkenstocks, maar gedraag je als een nieuwe soort.
dat werkt echt goed.
ik mail veel informeel met mijn gemeente, en verhip, ze weten toch geen reet (anders was je ook geen policius he, want dan kon je echt wat) en ze nemen het zo klakkeloos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
[...]

Het ziet er niet erg fraai uit soms, zo op een klassieke voorgevel. Daar kan de gemeente de ogen niet zomaar voor sluiten, kWh's of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:37

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Terpen Tijn schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:38:
[...]

Het ziet er niet erg fraai uit soms, zo op een klassieke voorgevel. Daar kan de gemeente de ogen niet zomaar voor sluiten, kWh's of niet.
Auto's dan ook maar uit het straatbeeld verbannen? Dat past ook niet bij een klassieke straat.
Men doet het maar met paard en wagen.

Ik vind een dergelijk besluit echt onbegrijpelijk. Dat men één type paneel voorschrijft aan de voorzijde bijv. een blackline module van een bepaalde afmeting en bepaalde layout kan ik inkomen,.

Dit slaat werkelijk nergens op. Het zou voor mij een reden zijn om een huis niet te kopen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

[...]

idd, en voor die woningen/wijken zijn vaak ook andere (strengere) regels opgesteld. Zo mag je er vaak niet zomaar een dakkapel plaatsen, kozijnen vervangen of nieuw (HR(++)) glas plaatsen.

In veel gevallen hebben die huizen nog de heel klassieke oranje dakpan en welke kleur PV je daar ook opgooit, dat ziet er gewoon echt niet meer.

[ Voor 14% gewijzigd door Freemann op 09-07-2013 15:44 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

plastic afdakje mag wel boven de voordeur
pv afdakje is nu vergunningplichtig
go figure : overeenkomstige dwaling van de volksvertegenwoordigers ? toeval ?
ik heb daar zo mijn gedachtes over terwijl ik naar de gedwongen putin toren kijk; die esthetisch natuurlijk helemaal niet kan, in het mooi polder landschap.(loterijlanden natuurmonumenten)
iedereen leutert dat het nodig is, in het groot, maar burgers in Hilversum mogen ook niet zeggen dat ze het nodig vinden, en dat ga je dan verbieden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dus om een subjectieve reden (mooi / niet mooi) gaan we iets bemoeilijken dan wel onmogelijk maken waarvan bijna iedereen zich wel bewust is dat het hard nodig is. Ik snap dat echt niet goed.

Mijn zonnestroominstallatie is niet moeders mooiste, dat is een feit. Maar voordat ik de installatie plaatste ben ik met een foto van mijn huis waarop ik de panelen al gephotoshopped had bij mijn buren en overburen, en vijf huizen aan de overkant, langsgeweest om te laten zien wat ik ging doen en hoe het ging worden. Geen enkele negatieve reactie, eigenlijk alleen maar geïnteresseerde reacties zoals we die waarschijnlijk allemaal wel kennen. Wat kost dat nou, wat levert het nou op, wat is de terugverdientijd. Maar niets, nada, noppes over het uiterlijk, en al helemaal niet negatief.

In Hilversum zijn de meeste huizen uit 1910/1920/1930, dat is een feit. Huizen uit die tijd zijn niet voorbereid op zonnestroompanelen/zonneboilers, ook dat is een feit. Dat het daardoor een stijlbrekend element is, wil ik geloven. Dat sommige mensen het niet mooi vinden, dat zal ook waar zijn. Maar als we alles moeten ontmoedigen wat lelijk is dan weet ik ook nog wel een paar dingen, die van veel minder maatschappelijk belang zijn dan PV/ZB. Het absurde aantal auto's die zich in de kleine straatjes proberen te persen bijvoorbeeld.
revolution-nl schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 15:42:
Auto's dan ook maar uit het straatbeeld verbannen? Dat past ook niet bij een klassieke straat.
Men doet het maar met paard en wagen.
100% mee eens. Als we dat er doorheen krijgen kan ik leven met de beperkingen aan zonnestroompanelen en zonneboilers :) Maar zoals ik gisteravond ook merkte is dat kennelijk "anders" "want dat moet nu eenmaal".
Ik vind een dergelijk besluit echt onbegrijpelijk. Dat men één type paneel voorschrijft aan de voorzijde bijv. een blackline module van een bepaalde afmeting en bepaalde layout kan ik inkomen,.
Sja, dat is wel een hellend vlak, denk ik. Gaan we dan ook een vaste leverancier aanwijzen? Die vervolgens even lekker 30% op de prijs doet? De praktijk wijst uit dat dat in de praktijk gewoon gebeurt. En betaalt de gemeente ook even mee aan de meerprijs?
Dit slaat werkelijk nergens op. Het zou voor mij een reden zijn om een huis niet te kopen.
Nou, dat laatste is ook wel zoals ik het zie. Als we ooit verhuizen dan zorg ik echt wel dat ik in een wijk ga wonen waar geen beschermd gezicht heerst, en waar het ook niet gaat komen. Wat een absolute onnodige bemoeizucht (nog buiten de effecten op duurzaamheid).

Het lijstje zak om op te letten wordt steeds langer:
  • In de buurt van NS-station (bij voorkeur IC-station) en liefst autoluw/-vrij
  • Goed geïsoleerd (post-2000 zeg maar)
  • Dichtbij voorzieningen zoals winkels/scholen e.d.
  • Gunstig dak (bij voorkeur zuid) zonder beschaduwing
  • Geen stadsverwarming
  • Geen beschermd stadsgezicht of kans daarop
En dan nog gewoon de praktische wensen voor het gebruik als woonhuis zoals oppervlakte, bergruimte, e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
vergeet niet als je handig bent om ook geen appartementsrecht binnen een vve te kopen.

Daar zitten ook nogal wat haken en ogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:08

ericplan

5180 Wp PV

Mafketel schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:23:
vergeet niet als je handig bent om ook geen appartementsrecht binnen een vve te kopen.

Daar zitten ook nogal wat haken en ogen aan.
Valt wel mee, al ruim twintig jaar tevreden VvE lid en bewoner van een appartement met zonneboiler en zonnepanelen.

@solarwebsite
Je kan er beter voor zorgen dat daken die wel geschikt zijn beschikbaar komen. In Amsterdam is onlangs een motie van GroenLinks aangenomen om gemeentedaken beschikbaar te stellen aan bewoners zonder geschikt dak.

In Hilversum zijn ook wel locaties te vinden waar iets mee kan, zoals het mediapark, de panden rond het Arenapark of het ziekenhuis.

[ Voor 33% gewijzigd door ericplan op 09-07-2013 19:44 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Collectief plaatsen is geen vervanging voor individueel plaatsen, om meerdere redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-09 11:23

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Ik vraag me af of de overheidsdaken niet beter gebruikt kunnen worden voor eigen opwek.
Dit scheelt ook weer belastinggeld na een aantal jaar.
Maarja dan moet de overheid eerst overtuigd worden dat het nuttig is hierin te investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me kijkt nog even naar de putin toren, geniet NIET van het geluid, en vind de bronbemaling maar stinken.
hee dat doet mijn dak nou niet.
gemeente doet er juist niets aan, ze kregen deals om hun smoel te houden
de verhuizing van het hoofdkantoor van TAQA van Den Haag naar Alkmaar binnen twee jaar na realisatie van het project, bla bla deal met de burger als wisselgeld
zit ik dan in mijn tuin, had iedereen maar een pv/zb, dan zat ik beter

hebben jullie het nu nog steeds over esthetica ?
of is dat fossiel frigide ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:49:
Collectief plaatsen is geen vervanging voor individueel plaatsen, om meerdere redenen.
Geeft niet, die aanwijzing (tot beschermd stadsgezicht) komt er toch. Probeer liever wisselgeld te krijgen waar dat haalbaar is. Dit is zo zonde van je energie en je bent altijd de verliezer. (Zegt een appartementsbewoner in een beschermd stadsgezicht en dan ook nog eens in de bufferzone van werelderfgoed grachtengordel Amsterdam)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@eric-pvt
Je hebt een zeer grote afkeer tegen alles wat maar met gas te maken heeft. Op zich kan ik mij dat voorstellen. Betekend deze grote afkeer dan ook dat jij zelf geen gas verbruikt en geen gas aansluiting hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een qsolar dus fallback gas. (na stroom en saldering, nog wel)
ik heb geen afkeer van gas, het is een prima brandstof zolang je mensen er geen kwaad mee doet.
jij moet je mond houden, want ik woon mijn hele leven al op de gasbel de bergermeer, en heb aardbevingen meegemaakt, en familie heeft behoorlijke schade gehad, zonder enige coulance of compensatie.
ondanks alles betaal ik transport voor slochteren, terwijl het L gas onder mijn huis zat.
ik heb inderdaad een gigantische afkeer van wat hier gebeurt, maar velen met mij,
kom eens een weekendje naar bergen aan zee, en geniet mee, en kijk wat jouw opinie word,
want je komt savonds hier even een biertje doen, waarschijnlijk stop je dan acuut met redeneren vanuit je eigen point of view, we behoren zo niet met ons land om te gaan.
misschien helpt dit een beetje :
http://www.rtvnh.nl/nieuw...ergen+in+Russische+handen
http://www.rtvnh.nl/nieuw...Hollandse+Loppersum%3F%22

hier woon ik tussen de hijskraan en de boortoren, ongeveer 1km erachter
hoe vind je het natuurmonumenten bordje ? mooi he ?
goed bezig natuurmonumenten ! toppie hoor !
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/nm.jpg
de opslag word gevuld en leeg getrokken als een soort long,
dat betekend bodem daling en stijging.
ik zie wat overeenkomsten met hilversum, alles moet blijven zoals het was, maar dat is achteruitgang.
onze energiebehoefte is te groot geworden, de injectie en levering zal dus heftig kunnen zijn,
en dat betekend een groot gevaar voor mijn persoonlijke leefomgeving (beyond nimby)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:40:
ik heb een qsolar dus fallback gas. (na stroom en saldering, nog wel)
ik heb geen afkeer van gas, het is een prima brandstof zolang je mensen er geen kwaad mee doet.
jij moet je mond houden, want ik woon mijn hele leven al op de gasbel de bergermeer, en heb aardbevingen meegemaakt, en familie heeft behoorlijke schade gehad, zonder enige coulance of compensatie.
ondanks alles betaal ik transport voor slochteren, terwijl het L gas onder mijn huis zat.
ik heb inderdaad een gigantische afkeer van wat hier gebeurt, maar velen met mij,
kom eens een weekendje naar bergen aan zee, en geniet mee, en kijk wat jouw opinie word,
want je komt savonds hier even een biertje doen, waarschijnlijk stop je dan acuut met redeneren vanuit je eigen point of view, we behoren zo niet met ons land om te gaan.
misschien helpt dit een beetje :
http://www.rtvnh.nl/nieuw...ergen+in+Russische+handen
http://www.rtvnh.nl/nieuw...Hollandse+Loppersum%3F%22

hier woon ik tussen de hijskraan en de boortoren, ongeveer 1km erachter
hoe vind je het natuurmonumenten bordje ? mooi he ?
goed bezig natuurmonumenten ! toppie hoor !
[afbeelding]
de opslag word gevuld en leeg getrokken als een soort long,
dat betekend bodem daling en stijging.
ik zie wat overeenkomsten met hilversum, alles moet blijven zoals het was, maar dat is achteruitgang.
onze energiebehoefte is te groot geworden, de injectie en levering zal dus heftig kunnen zijn,
en dat betekend een groot gevaar voor mijn persoonlijke leefomgeving (beyond nimby)
Heftig!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit krijg je als de politiek niet meer de belangen van de burger op de 1e plaats zet
een stukje van de ingediende zienswijze van mijn woonwijk :
Er is niet voldoende onderzocht of de prognoses van TAQA wel reëel zijn, ofwel is dat gas wel
nodig, en voor wie is het eigenlijk bruikbaar. Kloppen de financiële voordelen die TAQA schetst wel.

Deze gasopslag dient geen algemeen nut, maar slechts het doel van TAQA. TAQA is niet de juiste
partner voor de Nederlandse overheid in verband met onvoldoende kennis van de ondergrond en
de onjuiste risico-analyse en besluitvorming van de schade als gevolg van bodembeweging en
hieraan gekoppeld de juridische afdekking. De rijksoverheid dient het algemeen nut en het belang
van de bevolking voorop te stellen.
Nederland moet zich, zeker met dit kabinet, richten op concurrentiekracht. TAQA doet daar met deze opslag juist afbreuk aan. Gasopslag is bestemd voor verkoop van gas aan het buitenland en daardoor niet van binnenlands belang. De nut en noodzaak van de aanleg van de gasopslag voor het "nationaal belang" is onvoldoende aangetoond en staat bovendien niet in verhouding tot de regionale belangen die door de aanleg geschaad worden.
Eerst zouden nut en noodzaak van ondergrondse gasopslag moeten worden aangetoond, en mits dit tot
positieve gevolgen leidt zou gezocht moeten worden naar een of meer geschikte locaties, rekening
houdend met veiligheidsaspecten en economische- en milieukosten. Kortom, de belangen van de
huidige eigenaren van percelen in het plangebied zijn onvoldoende afgewogen en de inbreuk op
hun eigendomsrecht is onevenredig.
De vraag, waarom deze buitenlandse onderneming voorrang krijgt op de belangen van bewoners en locale ondernemers, is niet beantwoord. Wanneer de indieners van het algemeen belang en het belang voor hen als direct belanghebbenden zouden kunnen worden overtuigd, zou dit hun standpunt wellicht positief hebben kunnen beïnvloeden.
Tot op heden zijn dergelijke argumenten echter niet gegeven, terwijl de tegenargumenten steeds zijn
weggewuifd en gebagatelliseerd tot op ministerieel niveau toe. Alle argumenten inzake veiligheid,
milieu, bevingen enz. zijn al over tafel gegaan en al dan niet onderbouwd. Wat echter steeds
onderbelicht blijft zijn de economische belangen
De beleidsinsteek bekend staand als de Gasrotonde is slecht of nog nooit onderbouwd: niet zijn meegenomen ontwikkelingen op dit punt in andere landen; het is niet in daadwerkelijk vastgesteld Nederlands beleid ingekaderd, onder andere ECN heeft vraagtekens bij de rol van Nederland als gasrotonde en er is geen maatschappelijke kosten/batenanalyse uitgevoerd. Ten onrechte is het beleid niet (afdoende) met de Tweede Kamer gecommuniceerd c.q. door de Tweede Kamer geaccordeerd. Vele gasdeskundigen twijfelen ernstig aan de functie daarvan, zeker aan het nut voor de Nederlandse samenleving.
Ook het argument werkgelegenheid raakt kant noch wal. Onder deskundigen bestaat scepsis over de te verwachten opbrengsten voor de Nederlandse overheid en de werkgelegenheidseffecten op langere termijn.
Na afronding van de benodigde infrastructuur draait de opslag onbemand. De belangen richting TAQA,
Gazprom (en Rusland) - inmiddels hoofdcontractant van de opslag - wegen ongetwijfeld zwaarder
dan die van de plaatselijke bevolking.
Het zal altijd onduidelijk blijven in hoeverre de rijksoverheid zich thans al heeft verbonden (heeft verkocht) aan de Russen en anderen. De redenen waarom de lege gasvelden op de Noordzee P15/P18 niet worden ingeschakeld blijven eveneens onbekend.
Die liggen geografisch minstens zo gunstig binnen de Noordwest-Europese gasmarkt en leiden veel
minder tot allerlei commotie dan een instabiel leeg gasveld onder de bebouwing. Het stelt ernstig
teleur dat de Nederlandse overheid bereid is de veiligheid en het woongenot van haar burgers op
te offeren voor de financiële belangen van een bedrijf dat diezelfde burgers alsmede lokale
overheid probeert te sussen met mooie praatjes en halve waarheden.
Het verzoek is om aan te duiden welke onderneming en of personen profiteren van de afspraken die met Gazprom zijn gemaakt en welke rol daar de overheid in gespeeld heeft. Nederland heeft zelf genoeg gas en heeft geen Russisch gas nodig. We worden zo juist afhankelijk van Rusland. Er is geen energieprobleem
dat moet worden opgelost. Bovendien klopt het economisch model dat ten grondslag ligt aan deze
gasopslag niet meer. Daarnaast is het veel beter om gas te produceren als het nodig is, en kan het
overtollige geproduceerde gas beter niet worden opgeslagen. Dat gebeurt alleen om het in de
winter duurder te kunnen verkopen.
Het kost ook erg veel (wind)energie om de injectie van het gas mogelijk te maken. Bovendien is aardgas een fossiel brandstof en dus per definitie niet duurzaam en werkt dus ook niet in een transitie naar een duurzame huishouding. Geboden alternatieven van Gasterra zijn niet nader onderzocht.
oh ja, dit is gewoon terzijde gelegd.
goede argumenten doen er ook blijkbaar in hilversum niet meer toe anno 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:39:
dit krijg je als de politiek niet meer de belangen van de burger op de 1e plaats zet

[...]

Ja maar, stel je eens voor dat de politiek iets zou doen met valide argumenten. Dan is toch het hek van de dam? |:( |:( |:( 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
De politiek, dat zijn wij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

...tot vlak na de verkiezingen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de politiek is niets meer, dan een nablaat van rijke bedrijven die onze verkozen vertegenwoordigers inspreken met exact het tegenovergestelde wat wenselijk is en normaal word geacht.
we hebben geen keuze meer jeroen(h)....
zelfs weloverwogen goed geformuleerde stukken, ingedient door iemand die al 35 jaar vvd lid is,
(en ondernemer) word als linkse milieu terrorist weggezet in zijn eigen fractie.
het dorp bergen (nh) was ooit een vvd bolwerk,
maar ik denk dat er weinig stemmen over zijn nu, dat is positief, de wal keert zo het schip,
maar dat is een lange moeizame weg voor ons leuke mooie land.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Sja, dat is in de praktijk inderdaad waar. Maar mij is geleerd fouten (of in ieder geval oplossingen) altijd als eerste bij mezelf te zoeken. Het is mijn stellige mening dat als de door ons gekozen politici hun verkiezingsbeloften (blijven) breken, dat alleen maar kan doordat wij (jij en ik en eric-pvt, de andere mensen in dit topic, de andere mensen in het Tweakersforum, de Hilversummers, de Nederlanders) dat keer op keer toelaten.

En om Ericplan's post te beantwoorden: nee, ik geef het niet op. Er zijn nog mogelijkheden, ik heb ingangen bij de lokale politiek, de lokale media, en wie weet is zelfs de landelijke media er wel voor te porren. De Telegraaf smult over het algemeneen van verhalen over de overheid die de arme goedwillende burger dwars zit. Mails sturen, bellen en mensen ontmoeten doe ik toch wel als je me mijn gang laat gaan, dan kan het maar beter voor iets nuttigs zijn. En inderdaad, ik realiseer me ook wel dat het waarschijnlijk vechten tegen de bierkaai is, maar als het allemaal niet lukt zal ik in elk geval veel geleerd hebben over hoe de lokale politiek werkt etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

JeroenH schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 22:01:
[...]
En om Ericplan's post te beantwoorden: nee, ik geef het niet op. Er zijn nog mogelijkheden, ik heb ingangen bij de lokale politiek, de lokale media, en wie weet is zelfs de landelijke media er wel voor te porren. De Telegraaf smult over het algemeneen van verhalen over de overheid die de arme goedwillende burger dwars zit. Mails sturen, bellen en mensen ontmoeten doe ik toch wel als je me mijn gang laat gaan, dan kan het maar beter voor iets nuttigs zijn. En inderdaad, ik realiseer me ook wel dat het waarschijnlijk vechten tegen de bierkaai is, maar als het allemaal niet lukt zal ik in elk geval veel geleerd hebben over hoe de lokale politiek werkt etc.
Het is geen opgeven, het is je energie slimmer inzetten. Zoals je zelf al aangaf en zoals ik ook al meerdere keren heb gepost, de invloed van de gemeente op dit traject is gering. Daarom moet je wisselgeld buiten dit project zien te krijgen.Dat is veel kansrijker omdat je in kan spelen op het gevoel dat je als burger buitenspel gezet wordt. Daar zijn politici gevoelig voor.
Dit is de motie van GroenLinks Amsterdam http://amsterdam.groenlinks.nl/node/98786, misschien een suggestie voor Hilversum?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

&alkmaar :
http://www.energieloket.n...59/Nu_zon_op_Alkmaar.html
http://www.duurzaambouwlo...esparing%20Alkmaar(1).pdf
trek ze door de poep jeroen, en geef de indruk dat wat ze doen nergens gebeurt, en geen ambitie uitstraalt, trek publiek en die herkiesbaarheids gevoeligheid doet misschien de rest
"als ik hilversum intyp in google vind ik helemaal niets op dit vlak"

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2013 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:20
@ Jeroen H

De woningen die mogelijk beschermd stadsgezicht worden in Hilversum zijn dat alleen eigendoms woningen of ook huurwoningen

Voor huurwoningen mag sinds 1 juli 2013 een toeslag van 15% op de maximale huur toepast worden
Toeslag bovenop maximale huurprijs monumentenwoning

De verhuurder van uw monumentenwoning mag de maximale huurprijs van uw woning verhogen met een toeslag. Monumentenwoningen zorgen namelijk voor extra (onderhouds)kosten voor de verhuurder.

Vanaf 1 juli 2013 is de toeslag 50 punten voor woningen die zijn aangewezen als rijksmonument. Bij woningen (van vóór 1945) behorend tot een beschermd stadsgezicht of dorpsgezicht is de toeslag 15% van de maximale huurprijs.
bron

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
Gister kort aan de telefoon gezeten met een CV-installateur. Hij vertelde dat Remea sinds kort een ketel heeft die vergelijkbaar zou zijn met de QSolar. Die ken ik niet en op de site van Remea zie ik alleen de HRE die *enigsinds* in de buurt komt.

Mis ik iets?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:39:

[...]

Er is wel degelijk een groeiend leveringszekerheids issue in NW-Europa de komende 20 jaar met verminderde productieflexibiliteit van Groningen en de Noordzeevelden. Zeker als Europa ervoor kiest om in het kader van lagere CO2 emissies meer kolencentrales gaat afsluiten, plus de uitfasering van kernenergie in diverse landen.

Ironisch gezien wordt de noodzaak voor de Bergermeer opslag inderdaad minder als we op grote schaal naar schaliegas gaan boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
@barbarian: er is een soortgelijke van Bosch, maar daar zitten minder degelijke componenten in t.o.v. de Qsolar (al tientallen jaren rocksolid :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dreamvoid schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 11:49:
[...]

Er is wel degelijk een groeiend leveringszekerheids issue in NW-Europa de komende 20 jaar met verminderde productieflexibiliteit van Groningen en de Noordzeevelden. Zeker als Europa ervoor kiest om in het kader van lagere CO2 emissies meer kolencentrales gaat afsluiten, plus de uitfasering van kernenergie in diverse landen.

Ironisch gezien wordt de noodzaak voor de Bergermeer opslag inderdaad minder als we op grote schaal naar schaliegas gaan boren.
niemand levert L gas behalve groningen, al het andere is H gas,
dat kan niet in je gasfornuis of keteltje.
het is voor mij een dreig en wegzet term voor doordrammen geworden, om de immens veel te grote vraag te verbloemen ook. kortom bergermeer gas komt niet in je ketel, het argument leveringszekerheid blijft met of zonder bergemeer dus staan. leveringszekerheid is zeker nog 25 jaar gewaarborgt als we er netter en zuiniger mee omspringen, dat is socialer en duurzamer.
schaliegas kan hoog of laag calorisch worden als je het ontgint in nederland,
dat betekend dus veel behandel installaties.
die zijn groter en lelijker dan windmolens, en de ontzwaveling stinkt erg (spreekt uit eigen ervaring installatie oude bergermeer staat op 1km)

h gas is meer industrieel gas in nederland, het heeft ook een apart net, er zal daar ook geen probleem mee komen, er is meer dan zat van.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Om hoogcalorisch gas te bewerken naar laagcalorisch gas is er lang niet altijd een ontzwavelingsproces nodig.
Het gas bevat niet altijd H2S, wel is het altijd nodig om stikstof toe te voegen om zo de "kwaliteit" van Groningen gas te evenaren, groningen gas heeft ongeveer 15% stikstof.

[ Voor 39% gewijzigd door bluemoon23 op 10-07-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het oude bergermeerveld was redelijk hoog calorisch op 2,5km diepte
en hoog in zwavel, vandaar de installatie.
dit zijn nou van die dingen die je dus nooit hoort over bijvoorbeeld schaliegas,
in gasland nederland zijn de putten erg variabel, en dus duur te ontginnen,
schaliegas zal dat dus ook zijn.
we zijn echt oerstom bezig met slochteren.(en onze toekomst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:45:
niemand levert L gas behalve groningen, al het andere is H gas,
De Groningen L-gas productie gaat op termijn afgebouwd worden, er liggen een paar scenario's klaar bij GTS en de overheid:
- ofwel de eindgebruiker gaat geleidelijk steeds hoger calorisch gas krijgen
- ofwel het gaat regionaal gefaseerd in 1x van L naar H-spec (eerst de buitenlanden met L-gas, al voor 2020, en daarna 1 voor 1 de regio's in NL, met Noord-NL als laatste)
- ofwel eindgebruikers blijven op L-gas en er wordt extra conversiecapaciteit bijgebouwd, om H-gas naar L-spec te brengen (via stikstof bijmenging)

In feite, hoe sneller we beginnen met import/opslag van H-gas, hoe langer we productie van Slochteren kunnen rekken.

De H-gas productie in de Noordzee (UK/NL/DK) loopt overigens ook al een tijdje terug. We krijgen er op het moment in Europa Russisch en Noors (H-)gas voor terug (vorig jaar productierecord van Noors gas, dit jaar recordimporten uit Rusland). Als de prijzen hier hoog genoeg worden, dan krijgen we ook LNG. De terminals zijn wel gebouwd, maar die krijgen nu alleen de contractuele minima - LNG gaat nu allemaal naar duurdere markten, en het is niet nodig ook.

Er zit trouwens al een ondergrondse gasopslag in een leeg gasveld een paar km verderop, de PGI Alkmaar. Was vroeger van BP, is met de hele boedel incl Bergermeer en een paar Noordzee velden overgegaan naar TAQA.

[ Voor 38% gewijzigd door Dreamvoid op 10-07-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gas word vast tikkie duur, lopende dit jaar zijn de REB al hoog ingezet en de sde opslag...
brr blij met de isolatie en qsolar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat zijn belastingen die bovenop alle gas gezet worden, daar wordt LNG niet aantrekkelijker door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar niet op het gas wat je niet meer gebruikt gelukkig
http://www.energycircle.n...energiebelasting_2013.htm

de pgi was van amoco en is heel klein, met de bergermeer erop de grootste van europa
de aanleg van de pgi naar het bergermeerveld heeft mij verbaast
als dat zo kan, klaag ik echt nooit meer over een molentje of paneeltje
ik ken nu wel alle modellen van caterpillar |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:45:
gas word vast tikkie duur, lopende dit jaar zijn de REB al hoog ingezet en de sde opslag...
brr blij met de isolatie en qsolar hier.
Ga je nu het financieel aantrekkelijker wordt met de subsidie van je gemeente nog iets doen met een warmtepomp? of WKO? Lijkt me een leuk project voor jou ;)

Ik kijk zelf nog wel eens naar alternatieven voor gas, zoals een warmtepomp of simpelweg elektrisch verwarmen (COP=1), maar concreet is het nog niet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de atag energion geeft me een wko optie, maar die kan ik krijgen voor 6200 euro inkoop
das wel wat veel... als je nog maar 400m3 gebruikt
as we speak zit ik wat folders te lezen, ik heb eigenlijk alles al behalve bron en apparaat
lucht lijkt een betere optie, ik moet slechts 4 wintermaanden overbruggen, dan is de zon al krachtig genoeg voor de cv (november -> feb)

(dit jaar is een mooi voorbeeld dat zon-cv een krachtige optie is)

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

And now something completly different.........

Met de gedachte alles zo min mogelijk te gebruiken (Trias Energetica)
Ik had tijdens onze eerdere verbouwing al gekeken naar het waterverbruik en dit zo veel mogelijk te beperken, en hergebruik van water.

Zo was ik in die zoektocht al een Engels concept tegen gekomen, om douchewater te skimmen en dit vervolgens in de "stortbak" van de WC te hergebruiken.
Die heeft het bij ons niet gehaald vanwege een Douche WTW (staande pijp) Douchegoot WTW was er toen nog niet.

Enfin zoiets als dit, alleen Engels systeem (kan het nu even niet vinden)
http://freshome.com/2009/...hower-water-for-flushing/

Afbeeldingslocatie: http://cdn.freshome.com/wp-content/uploads/2009/02/grey-water-toilet-system4.jpg

Maar nu kwam ik in Australië dit simpele idee tegen. Een wastafel boven een stortbak, en aangezien een wastafel volgens mij al verplicht is in een WC 2 vliegen in 1 klap.
KISS

Afbeeldingslocatie: http://blog.savewater.com.au/wp-content/uploads/2011/04/Profile-w-handbaSIN-013_NoSoapWater_600PX.jpg

Enfin we hebben nu 2 leidingsystemen in huis

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is wel een beetje onhandig, is het niet? Moet je met gespreide benen over het toilet staan om je handen te wassen.

http://nos.nl/artikel/528...kkoord-nog-niet-rond.html
De veertig partijen die in Den Haag tot een energieakkoord proberen te komen, zijn er nog niet uitgekomen. Bedrijfsleven, milieubewegingen, vakbonden en ministeries overleggen over maatregelen waarmee in Nederland in 2020 16 procent van de energie duurzaam is.

[...]

Vorige week kreeg de NOS een conceptplan voor het akkoord in handen. Daaruit bleek dat er overeenstemming was bereikt over het sluiten van oude kolencentrales en belastingvoordelen voor groepen burgers die zelf energie willen opwekken.
Maar vanmorgen op het nieuws was er wel het commentaar bij dat de financiering nog niet rond was. Die f#$^#$ng overheid van ons draait toch ook met alle winden mee he? Het lijkt wel een cartoon, ze gaan links "oh nee, dat is een eng donker bomen bos, dan maar rechts", ze gaan rechts "oh nee, dat is een eng beest, dan maar links", ze gaan links... etc.
Laat ze nu gewoon eens voor eens en voor altijd eenduidig vastleggen wat er gebeurt met stroom die van zonnepanelen af komt. En draai de EU de nek om want regelgeving van de EU zorgt alleen maar voor extra kosten.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Maasluip schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:56:
Dat is wel een beetje onhandig, is het niet? Moet je met gespreide benen over het toilet staan om je handen te wassen.
Dat ligt eraan, als je een smal toilet hebt kan ik me er wat bij voorstellen als je uitgebreid je handen wast.
Maar wat is de praktijk, even een plens water over je handen en afdrogen.

En ja het eerste concept (skimmen douchewater) is ook een goede, alleen niet overal toepasbaar.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Ik snap alleen de werking van het skimmen van het douchewater niet.
Zie een boel leidingen lopen,maar kan ze in de zin van functie niet plaatsen.
Daarbij maak ik geregeld de douchedrain schoon.... zou die prut en haren toch niet graag in mijn toilet reservoir/vlotter willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Maasluip schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 07:56:
Maar vanmorgen op het nieuws was er wel het commentaar bij dat de financiering nog niet rond was. Die f#$^#$ng overheid van ons draait toch ook met alle winden mee he? Het lijkt wel een cartoon, ze gaan links "oh nee, dat is een eng donker bomen bos, dan maar rechts", ze gaan rechts "oh nee, dat is een eng beest, dan maar links", ze gaan links... etc.
Laat ze nu gewoon eens voor eens en voor altijd eenduidig vastleggen wat er gebeurt met stroom die van zonnepanelen af komt. En draai de EU de nek om want regelgeving van de EU zorgt alleen maar voor extra kosten.
Wat er gebeurt met stroom van zonnepanelen, daar zijn ze wel uit: die wordt verbruikt. :+

Maar welkom in de polder, waar verschillende belangen worden afgewogen en iedereen zijn zegje kan doen. Al moet ik zeggen dat de algemene teneur te negatief is - de belangrijkste reden dat die 16% duurzaam moeilijk te halen is, is omdat de andere doelstelling (minder energieverbruik) te snel gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 11:07

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dreamvoid schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:51:
[...]

Wat er gebeurt met stroom van zonnepanelen, daar zijn ze wel uit: die wordt verbruikt. :+
Totdat er een lumineus idee wordt bedacht dat iedereen aan de dubbele meter moet en over alles wat je opwekt BTW moet betalen. Of dat je op momenten dat je stroom teruglevert er niks voor krijgt. Of... vul maar iets in wat alleen door een totaal verknipte geest bedacht kan worden. 10 tegen 1 dat het voorgesteld wordt.
Nee, ik heb er totaal geen fiducie in dat de overheid hier niets mee doet. Alleen al die proefballonnetjes zijn elke keer weer slecht voor het vertrouwen in PV.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Zoals in alle landen buiten Nederland? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Dreamvoid op 11-07-2013 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Als we BTW zouden moeten betalen over geëxporteerde kWh's dan zou iedereen gewoon met accu's gaan werken om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom ook zelf te kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
weebl15 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:20:
Als we BTW zouden moeten betalen over geëxporteerde kWh's dan zou iedereen gewoon met accu's gaan werken om zoveel mogelijk zelf opgewekte stroom ook zelf te kunnen gebruiken.
Laten we toch hopen dat we dat kunnen voorkomen zeg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-09 10:43
Maasluip schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 10:53:
[...]

Totdat er een lumineus idee wordt bedacht dat iedereen aan de dubbele meter moet en over alles wat je opwekt BTW moet betalen. Of dat je op momenten dat je stroom teruglevert er niks voor krijgt. Of... vul maar iets in wat alleen door een totaal verknipte geest bedacht kan worden. 10 tegen 1 dat het voorgesteld wordt.
Nee, ik heb er totaal geen fiducie in dat de overheid hier niets mee doet. Alleen al die proefballonnetjes zijn elke keer weer slecht voor het vertrouwen in PV.
ik ben juist een voorstander van een dubbele meter en BTW betalen over je opwek.
dan kun je de BTW van de aanschaf ook aftrekken.
het betaal gedeelte is zo laag dat je met gemak onder de Kleine ondernemers regeling(kor) valt.
je komt zelfs makkelijk onder de € 1.345 per jaar en hebt dan vrijstelling van administratieve verplichting.
(maar waarschijnlijk is het interessant om dat juist niet te doen voor het 1e jaar. om zo de BTW terug te vangen, maar dat moet ik eigenlijk ook nog precies uitzoeken.)

en dubbele meter, maakt aanleg wel wat duurder, maar geeft wel veel duidelijkheid over opbrengsten.
en heel wat minder problemen, bij dubieuze aanleg methodes.
(voor de duidelijkheid, een slimme meter is geen dubbele meter, dat is echt iets anders.)

ook geeft dit soort zaken juist voor pv meer duidelijkheid.
er zullen gewoon meer zaken vast gelegd moeten worden in de wetgeving hier voor.

dus het glas is half leeg of half vol, het is meer je eigen blik op zaken dan de overheid cq de eu.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Maar waarom BTW betalen voor iets wat je zelf produceert en zelf gebruikt?
Pagina: 1 ... 130 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.