PIR isoleert bij gelijke dikte beter dan glaswol of steenwol. Combineren is op zich geen probleem. Beide kanten alu is ook geen probleem. Wel raad ik je aan om het niet stijf tegen je dak aan te prakken, anders vrees ik voor je dak...Leon303 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 20:30:
Isolatie vraagje
Ik wil de zolder een isolatieupgrade geven, het steen/glaswol wat er in zit is 0,032 mm dik. Het gaat om een hellend dak die aan de binnenkant wordt geïsoleerd, Nu zie je hier en daar pir b keuzeplaten van een cm of 12.
-Wat zij de pro en de cons daar van.
-maakt het uit of er aan beide zijde een alulaag opzit
-kan een combi pir en glaswol
Heb 16 cm de ruimte en ik wil een hoge r waarde
Andere opties zijn welkom
Waar je bij PIR rekening mee moet houden is de aansluiting: waar je bij steenwol de boel gewoon inelkaar drukt en vervolgens de alu laag vastniet aan het hout, moet je PIR op maat snijden. Weet niet hoe oud je huis is, maar bij mijn huis is dat een hel gebleken: je meet een paar zijden op, neemt met een zwaaihaak de hoeken en tekent alles uit, en als je uiteindelijk de boel wilt klemmen is de boel behalve schots en scheef ook nog rond. Heb hier redelijk wat kieren mogen afpurren, en dat is ook een hels karwei.
Verder nog iets om rekening mee te houden: B-keuze platen zijn soms beetje krom, zijn niet helemaal goed gevuld of zijn niet overal even dik. Iets om rekening mee te houden, je betaalt flink minder voor je isolatie, maar je hebt er soms stukken tussenzitten waar je niks mee kunt. Bestel dus iets meer dan je verwacht nodig te hebben.