De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.188 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:03

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

migjes schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:48:
@ollie1965
ik heb effen zitten kijken naar paraffine achtige stof.
maar vond de hoeveelheid opslag nog niet echt fantastisch.

en vorig jaar kreeg ik een plastic zakje met een onbekende stof.
http://www.alibaba.com/pr...rs_hot_pack_hand.html?s=p
een plastic zakje met daar in een vloeistof en een stukje metaal.
het stuk je metaal buigen werd de vloeistof langzaam hard en warm.
dit proces was weer om te draaien door het zakje weer in kokend water te leggen.
alleen na een aantal keer was het wel weer uitgewerkt en werd het geen vloeistof meer in kokend water.
leuk om te zien maar niet voor gebruik geschikt.

(geldboom in de tuin doet weer niet bloeien dit jaar, ik heb de zwarte variant.)

@rube
ha activistische pv bezitters, kom te samen.
en verenigt u bij de "PhotoVoltaic voor Vrijheid" aka P.V.V. (oeps ik zie een probleempje)

maar goed: crisis hoog vraag naar olie laag, en prijs zakt.
crisis laag, prijs van olie stijgt en er komt weer een crisis aan!!!
hebben we het nog steeds niet door? goedkope energie = geen crisis.
oplossingen genoeg, maar ja ook ik kan maar kleine stapjes nemen.
Klopt zoals hierboven Natriumacetaat, ook al opgezocht of ik het zelf kan maken, maar dat is leuk voor scheikundeles. Niet om zelf te maken en energie in op te slaan, je moet namelijk heel steriel werken om het stabiel te houden (dat zal waarschijnlijk met dat alibaba ook aan de hand zijn geweest).
Iedergeval beter wat warmteopslag betreft dan parafine-achtige stoffen, maar om zelf te doen nee. Wie weet kun je over een paar jaar een paar M3 laten komen en dump je het zo in een buffertank.

Volgorde zal dan ook zijn
1: buffertanks met water
2: PCM toevoegen aan buffertanks
3: overschakelen naar een zoutverbinding

En dat geldboompje bloeit wel alleen de vruchten moeten eerst voor andere dingen aangewend worden.
Een nieuwe schuur, dak vervangen garage, en dan komt (afhankelijk van situatie) WP brine/water, zonneboiler, pv, kelder voor buffervaten. De wensenlijst is groter maar first things first :o :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:45:
[...]
Aangezien ik zelf ook vaar zeer zeker wel. Als ik even uitga van een New Panamax waarbij je 100% van het dek vol legt(met flappen zoals op de Solar Planet valt dat te bereiken), uitgaande van een efficiëntie van 18% kom je uit op een 3,23MWp. Zeker geen druppel op de gloeiende plaat.
Akkoord dat dit in MWp theoretisch een groot vermogen kan opgewekt worden maar ik denk dat de praktijk toch nog iets moeilijker is. Voor containerschepen zal dit bijvoorbeeld al niet werken. Daarnaast haal je het piekvermogen ook lang niet constant (nacht, weer, optimale helling etc...) terwijl het wel constant 'nodig' is. Verder zou het volgens mij ook een behoorlijke uitdaging zijn om 18.000m² panelen te onderhouden met de constante blootstelling aan de elementen.

Ik ben natuurlijk ook voor het innoveren op alle plaatsen waar mogelijk maar zonnepanelen op grote schaal gebruiken op schepen lijkt me niet de goede keuze. Dan zet je die panelen beter op een locatie met veel idealere omstandigheden om gewoon het elektrische net te voeden zodat de fossiele centrales wat minder moeten produceren.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:30:
[...]
Ze zijn nu bezig om walkabels te voorzien voor de meeste havens en schepen maar voor dat klaar is duurt even.
Ja, dat is wel een leuk onderwerp om een schipper een hoge bloeddruk te zien krijgen.

Je komt ergens aan, moet je eerst 60 meter stroomkabel uitrollen, over 2 andere schepen naar de wal. En die kabel is wel even iets meer dan een gewoon verlengsnoer, en dus ook zwaar.

Betaling in elke haven anders. Storingen buiten bedrijfstijd niet geregeld. Tarieven veel hoger dan normale stroom. Vele verhalen op www.schuttevaer.nl gingen ons voor.

Nog een vervelend bericht: een elektrische fiets is beter voor het milieu dan zelf eten en fietsen. :o http://www.heise.de/tp/blogs/2/152338 Nu heb ik nog meer een hekel aan die elektrische fietsen die me bergop altijd inhalen :X

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Laatst online: 15:55
Voor wie het interesseert: op dit moment wordt Scout Transatlantic gelanceerd, een autonome, door zonne-energie aangedreven boot die de Atlantische Oceaan gaat oversteken.

Livestream hier: http://gotransat.com/

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Iemand dit al gezien op iBood?

Afbeeldingslocatie: http://www.ibood.com/img/product/8661_LB_hi_1364909017.jpg

29,95 (+ 5,95 verzendkosten)

[ Voor 65% gewijzigd door Mr-Leo op 29-06-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:04

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Maar 130 lumens bij 2W en 3000K is wel erg wit?
Philips staat bij mij al lang niet meer voor kwaliteit :/

[ Voor 18% gewijzigd door Speedy-Andre op 29-06-2013 19:18 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

29e vandaag en over 1 maand precies de afrekening met GC , vandaag weer een tussentijdse ingevuld zoals ik elke maand doe.
Hij blijft leuk

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/gc.jpg

ik kan mijn maandbedrag inmiddels terug zetten naar 0 euro op deze manier maar staat op 5 voor stroom.
>:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hij kan ook naar links hoor i bet ya ! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:00:
hij kan ook naar links hoor i bet ya ! ;)
Dit is het eerste jaar, volgend jaar zal dat wel zo zijn. Maar dan is het vast geen 92% minder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 22:08:
[...]

Dit is het eerste jaar, volgend jaar zal dat wel zo zijn. Maar dan is het vast geen 92% minder :)
Of juist wel. Als je naar 0 gaat is het verschil 100% namelijk ;) (ten opzichte van de vorige afrekening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Het is toch veel leuker om te zeggen: vorig jaar verbruikte ik 1186% meer dan nu! :z

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 30-06-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21-09 00:00
Wouter.S schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 14:55:
[...]

Akkoord dat dit in MWp theoretisch een groot vermogen kan opgewekt worden maar ik denk dat de praktijk toch nog iets moeilijker is. Voor containerschepen zal dit bijvoorbeeld al niet werken. Daarnaast haal je het piekvermogen ook lang niet constant (nacht, weer, optimale helling etc...) terwijl het wel constant 'nodig' is. Verder zou het volgens mij ook een behoorlijke uitdaging zijn om 18.000m² panelen te onderhouden met de constante blootstelling aan de elementen.

Ik ben natuurlijk ook voor het innoveren op alle plaatsen waar mogelijk maar zonnepanelen op grote schaal gebruiken op schepen lijkt me niet de goede keuze. Dan zet je die panelen beter op een locatie met veel idealere omstandigheden om gewoon het elektrische net te voeden zodat de fossiele centrales wat minder moeten produceren.
Als we dan helemaal knots gaan doen, leg een grote dubbele zeppelin als een catamaran aan de bovenkant vol met zonnepanelen, zit je zo op 10 MW. Enorme kevlar kabel naar beneden en je kunt het zeilprincipe en het stroomprincipe met elkaar combineren. Genadeloos onpractisch en rete duur, maar wat gaaf :9~

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

thunder7 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 16:18:
[...]

Ja, dat is wel een leuk onderwerp om een schipper een hoge bloeddruk te zien krijgen.

Je komt ergens aan, moet je eerst 60 meter stroomkabel uitrollen, over 2 andere schepen naar de wal. En die kabel is wel even iets meer dan een gewoon verlengsnoer, en dus ook zwaar.

Betaling in elke haven anders. Storingen buiten bedrijfstijd niet geregeld. Tarieven veel hoger dan normale stroom. Vele verhalen op www.schuttevaer.nl gingen ons voor.
Valt wel mee hoor, ik werk er al jaren beroepsmatig mee en mijn voorgangers deden het al deccenia. Als je een beetje doorwerkt lig je in tien minuten aan de walspanning, en de beroepsvaart ligt zelden drie breed.
Dat er nog betalingsperikelen zijn en dat de storingsafhandeling nog niet goed geregeld is is een kwestie van tijd en wil voor dat er een norm voor is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Walvoeding voor een schip is een lastig verhaal als je een zwevende nul aan boord hebt.
Voor baggerschepen passen wij op het werk dan altijd een scheidingstrafo toe.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Er is nu ook een zomerradar:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/946206_617045721652761_1419419577_n.jpg

quote:
Buienradar heeft op basis van diverse meteorologische gegevens een zomerradar ontwikkeld. Dit biedt een overzicht van waar de zon schijnt in Nederland en België en wanneer die naar verwachting gaat schijnen. Hoe geler de kaart, hoe feller de zon. In de regio's waar de kaart volledig te zien is, schijnt geen zon.

Hier is het dus bewolkt, slecht voor de zonnepanelen opbrengst :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Da's handig! Alleen, hier schijnt de zon volop in Z-L en volgens de beta-versie is dat toch minder.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:30:
Het een sluit het ander niet uit. Tegenwoordig varen ze al een langzamer dan een aantal jaar geleden.
Dat is meer een kosten verhaal - de charterprijzen zijn nu ontzettend laag, zodat het lagere olieverbruik opweegt tegen de extra kosten van langzaam varen (= langer charterperiode). Dat het milieutechnisch leuk is, is mooi meegenomen.

Een echte grote verandering zou het overschakelen naar LNG zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:23

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Leuk verhaal voor in de kroeg ;)
kennen jullie die reclame van Wieckse Witte, bier dus.......
aan het einde van het reclame spotje las ik iets van zonne-energie; de volgende keer goed opgelet en tot mijn verbazing las ik: volledig gebrouwen op zonne-energie d:)b d:)b
net op hun site gekeken: op het dak van de brouwerij hebben ze ruim 3600 zonne-panelen geplaatst :Y
er staat ook een filmpje op hun site over de plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Dat hun elektriciteitsverbruik vergroend is, is mooi - maar brouwketels worden i.h.a. niet met stroom verwarmd maar met gas, elektriciteit is maar een heel klein deel van het energieverbruik. Met 855 MWh aan energie brouw je maar weinig bier.

[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 01-07-2013 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Dreamvoid schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:50:
Dat hun elektriciteitsverbruik vergroend is, is mooi - maar brouwketels worden i.h.a. niet met stroom verwarmd maar met gas. En met 855 MWh aan energie brouw je maar weinig bier.
Beter iets dan niets.... _/-\o_

Er liggen bij ons in een straal van 100 meter (>150 woningen) wel geteld 40(! en 28 van ons) panelen op het dak voor ik gok 5000kWh en daar kunnen amper 2 huishoudens op draaien....

Wieckse legt ff voor 240 huishouden PV op hun dak.
De gemiddelde PV installatie in NL dekt geen huishouden.
Kan dus zomaar zijn dat ze voor tov de gemiddeld PV installatie voor zo'n 300 woning PV op hun dak hebben staan.

Zijn maar weinig bedrijven die dat kunnen en vooral willen doen.

het is ook nooit goed...... :/

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:50

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

JAN-B schreef op maandag 01 juli 2013 @ 13:23:
Leuk verhaal voor in de kroeg ;)
kennen jullie die reclame van Wieckse Witte, bier dus.......
aan het einde van het reclame spotje las ik iets van zonne-energie; de volgende keer goed opgelet en tot mijn verbazing las ik: volledig gebrouwen op zonne-energie d:)b d:)b
net op hun site gekeken: op het dak van de brouwerij hebben ze ruim 3600 zonne-panelen geplaatst :Y
er staat ook een filmpje op hun site over de plaatsing.
Leuk filmpje van een erg groot PV project voor Nederlandse maatstaven. Zo heeft mijn werkgever ook zonnepanelen geplaatst bij een bierbrouwer. Gulpener in dit geval, alleen slechts 100m2 (15kWp). http://www.cofely-gdfsuez...nepanelen-van-cofely.html

[ Voor 4% gewijzigd door antonboonstra op 01-07-2013 14:37 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@olli1965
ik heb een jaar of wat geleden eens een stuk zitten lezen over warmteopslag in de kruipruimte
deze kruipruimte werd gevuld met grind en leidingen tussen het grind in combinatie met een zonnecellector

en in de koudere periode werd de opgeslagen warmte afgegeven aan de woning.
dat stukje heb ik zosnel niet terug kunnen vinden maar misschien is dit iets voor je
http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmteaccumulatie.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op maandag 01 juli 2013 @ 14:03:
[...]
het is ook nooit goed...... :/
Marketing en reclame hoort dan ook niet thuis in dit topic. Leuk dat Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, met PV goedkoop puntjes scoren bij de consument.

(Sorry als ik negatief overkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Wat Dre zegt. Op mijn werk laatst trots op het intranet "zoveel MWp op het dak van een Belgische Audi-fabriek geplaatst - dekt verbruik zoveel duizend huishoudens". Iedereen blij en trots en zo. Joepiedepoepie.

Mijn vraag in de comments onder het artikel "zeg hoeveel procent van de elektriciteitsproductie van die fabriek wordt eigenlijk gedekt door die zonnestroompanelen? en hoe zit het met de warmte?" werd toch maar even privé via mail beantwoord. 3% wordt gedekt door PV en warmte is niet bekend, maar zal veel meer dan elektriciteit zijn. Teleurstellend.

Iedereen roept maar "we moeten ook blij zijn met kleine stapjes, beter dan dat er niets gebeurt, toch?"

Ik weet dat nog zo net niet. Kleine stapjes doen is makkelijk en voelt lekker. Grote stappen doen (soms) pijn maar brengen je verder. Dat is in het individuele leven zo, en dat is in de maatschappij zo.

Wanneer gaan we grote stappen nemen?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel mijn WZW kant van het dak ligt vol. 14x 240Wp + 3x 250Wp. Daarnaast heb ik nog 8x 240Wp op een schuurtje in de tuin. Dat is toch al een grote stap voor een particulier, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Absoluut! En damn wat zou ik wensen dat zo veel meer mensen jouw voorbeeld zouden volgen, maar:

a) Zelfs het volledige elektriciteitsverbruik van je huishouden is maar een relatief klein deel van je totale energieverbruik. Woning/tapwaterverwarming, autobrandstof, energie voor drinkwaterzuivering, de energie die nodig is om je afval af te voeren, etc. etc. etc. Afhankelijk van hoe zuinig je bent en wat je allemaal wel en niet meetelt kon elektriciteit wel eens hooguit 5-10% van je totaalverbruik zijn.
b) Jij bent één van de weinigen. Hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens heeft voldoende zonnestroompanelen op het dak om 80% of meer van het eigenverbruik te dekken? 1%? 2%?
c) Nederland verbruikt veel, véél meer energie dan het elektriciteitsverbruik van de huishoudens. Zelfs als we het elektriciteitsverbruik van alle woningen met PV afgedekt zouden hebben dan is dat in het grote plaatje - helaas - nog geen heel grote stap.

De getallen zijn niet leuk, maar helaas wel realistisch...

-edit-

Slimme mensen op de Eemnesserweg in Hilversum; snel nog even zonnestroompanelen geplaatst voordat het zonnestroompanelenverbod ingaat:

Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/1005701_538769279516214_1573627843_n.jpg

Een keurig nette installatie van ongeveer 2500-3000Wp schat ik, dat zou zomaar 80-100% van verbruik kunnen dekken. Echt iets wat verboden dient te worden, da's duidelijk... -O-

[ Voor 18% gewijzigd door JeroenH op 01-07-2013 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

De meteropnemer van Enexis is vandaag ook langs geweest.
Mijn vrouw: Ben u er nu al weer?
Meteropnemer: Nee hoor wij komen eens in de 3 jaar langs.
Mijn Vrouw: Niet waar want u bent vorig jaar ook al geweest:
Meteropnemer: mompel de mompel, oh u heeft nog een draaischijfmeter dan heeft u geluk want dan krijg u net zo veel voor uw teruggeleverde stroom als de afgenomen stroom 8)7

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Verwijderd schreef op maandag 01 juli 2013 @ 18:41:
@olli1965
ik heb een jaar of wat geleden eens een stuk zitten lezen over warmteopslag in de kruipruimte
deze kruipruimte werd gevuld met grind en leidingen tussen het grind in combinatie met een zonnecellector

en in de koudere periode werd de opgeslagen warmte afgegeven aan de woning.
dat stukje heb ik zosnel niet terug kunnen vinden maar misschien is dit iets voor je
http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmteaccumulatie.shtml
Graaf graaf ........ (iets over oud worden) ..... Kan ik me niet herinneren. Overigens we hebben geen kruipruimte (wel 30cm EPS).

Maar ik geloof dat er een vraag was van een aantal om warmte uit het zandbed te halen in een kruipruimte en hiermee een lucht/water WP mee te voeden. Maar wie er nu echt over nadachten?

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speksteenkachel schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:51:
De meteropnemer van Enexis is vandaag ook langs geweest.
Mijn vrouw: Ben u er nu al weer?
Meteropnemer: Nee hoor wij komen eens in de 3 jaar langs.
Mijn Vrouw: Niet waar want u bent vorig jaar ook al geweest:
Meteropnemer: mompel de mompel, oh u heeft nog een draaischijfmeter dan heeft u geluk want dan krijg u net zo veel voor uw teruggeleverde stroom als de afgenomen stroom 8)7
Ge-wel-dig !!! hahaha.

Dat ga ik waarschijnlijk de komende jaren ook meemaken, dat de meteropnemer elk jaar langs komt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Vandaag precies op 0 met de hoog :) nog een maandje te gaan om wat van de overgebleven 560kWh van de laag weg te werken.
Van 8100kWh verbruik naar dus minder dan 560 in 11 maanden, nee niet alleen met pv, het koste iets meer moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op maandag 01 juli 2013 @ 22:07:
Absoluut! En damn wat zou ik wensen dat zo veel meer mensen jouw voorbeeld zouden volgen, maar:

a) Zelfs het volledige elektriciteitsverbruik van je huishouden is maar een relatief klein deel van je totale energieverbruik. Woning/tapwaterverwarming, autobrandstof, energie voor drinkwaterzuivering, de energie die nodig is om je afval af te voeren, etc. etc. etc. Afhankelijk van hoe zuinig je bent en wat je allemaal wel en niet meetelt kon elektriciteit wel eens hooguit 5-10% van je totaalverbruik zijn.
b) Jij bent één van de weinigen. Hoeveel procent van de Nederlandse huishoudens heeft voldoende zonnestroompanelen op het dak om 80% of meer van het eigenverbruik te dekken? 1%? 2%?
c) Nederland verbruikt veel, véél meer energie dan het elektriciteitsverbruik van de huishoudens. Zelfs als we het elektriciteitsverbruik van alle woningen met PV afgedekt zouden hebben dan is dat in het grote plaatje - helaas - nog geen heel grote stap.

De getallen zijn niet leuk, maar helaas wel realistisch...

-edit-

Slimme mensen op de Eemnesserweg in Hilversum; snel nog even zonnestroompanelen geplaatst voordat het zonnestroompanelenverbod ingaat:

[afbeelding]

Een keurig nette installatie van ongeveer 2500-3000Wp schat ik, dat zou zomaar 80-100% van verbruik kunnen dekken. Echt iets wat verboden dient te worden, da's duidelijk... -O-
Bedankt voor je reactie.

Ik probeer zoveel mogelijk mensen uit mijn omgeving te stimuleren om zonne-panelen aan te schaffen. Echter schaffen de meeste mensen niet meer dan nodig is. Dat is puur financieel. Ze krijgen er te weinig voor terug, als ze per jaar te veel (eigen) energie opwekken.

Afgelopen weekend was er hier een buurt barbeque met super weer. Tijdens die barbeque heb ik ook mensen gesproken, die zonne-panelen hadden aangeschaft nadat ze mjn ervaringen hadden gelezen in het lokale dorpskrantje. Later hadden ze nog 3 panelen aangeschaft en daarna was er geen ruimte meer.

Tijdens dat gesprek zaten we richting de toekomst te denken. Er is van alles voorbij gekomen. Smart grid, lokale energie opslag, hoe wij denken, hoe we zullen leven over 50 jaar, etc.

Waar we vooral mee bezig waren, is dat er zoveel oplossingen zijn voor opslag van energie ; accu, warmte bron in de grond. Daar bleven de meningen over verdeeld. De vrouw van het stel gelooft in energie op te slaan, door opgewekte zonne-energie als warmte de grond in te doen. Al is mij niet helemaal duidelijk, waar ze daar mee naar toe wilt gaan. Zelf ben ik meer iemand van lokale smart grid en transformator-achtige huizen, waar de overtollige opgewekte energie in opgeslagen wordt. Volgens haar kost het te veel energie om accu's te maken. Daar gaf ik gelijk in. Maar om iets met warmte opslag te doen in de grond.. geen idee nu hoe ik daar nu verder over denk.

Hoe dan ook, het was een leuk, boeiend gesprek. Gewoon omdat er veel mogelijkheden naar voren kwamen, die eigenlijk nog in de kinderschoenen staan en wat leuk was om over te praten. We waren wel allemaal van mening, dat mensen zonne-panelen zouden moeten aanschaffen om zo zoveel mogelijk in hun eigen energie te voorzien. Maar mensen doen het niet, omdat het in hun ogen niet financieel rendabel is. M.a.w. ze kijken eerder, naar wat ze er snel(!) aan kunnen verdienen in plaats van dat ze er naar kijken op lange termijn.

Uiteindelijk bleven er nog vele salades, vlees en toetjes over. Typisch voorbeeld, dat we eigenlijk te veel energie over hebben. Vlees werd opgeborgen en vermoedelijk onder organisatie verdeeld om thuis verder op te eten. Salades en toetjes werden pas de volgende ochtend weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:50:
Wat Dre zegt. Op mijn werk laatst trots op het intranet "zoveel MWp op het dak van een Belgische Audi-fabriek geplaatst - dekt verbruik zoveel duizend huishoudens". Iedereen blij en trots en zo. Joepiedepoepie.

Mijn vraag in de comments onder het artikel "zeg hoeveel procent van de elektriciteitsproductie van die fabriek wordt eigenlijk gedekt door die zonnestroompanelen? en hoe zit het met de warmte?" werd toch maar even privé via mail beantwoord. 3% wordt gedekt door PV en warmte is niet bekend, maar zal veel meer dan elektriciteit zijn. Teleurstellend.

Iedereen roept maar "we moeten ook blij zijn met kleine stapjes, beter dan dat er niets gebeurt, toch?"

Ik weet dat nog zo net niet. Kleine stapjes doen is makkelijk en voelt lekker. Grote stappen doen (soms) pijn maar brengen je verder. Dat is in het individuele leven zo, en dat is in de maatschappij zo.
(zonder de discussie over reclame te voeren, want denk ook dat dat hier niet thuis hoort en erger mij geregeld al aan andere sluikreclames)

Geregeld kan ik hier geen peil trekken op wat nu wel/niet goed is.
Zeer regelmatig komen er mensen langs die;
6 zonnepalen a 1500Wp op een NIET zuid dak leggen en daarmee 1000-1200kWh opwekken.
Bij een gemiddeld verbruik van een huishouden van 3500kWh zit je op +/- 30% zelf opwekking.
Maar soms hoor je daarbij ook het gas/water verbruik resp. >1200/100m3.

Vervolgens krijgen die mensen veren in hun kont dat ze lekker bezig zijn, mooie panelen hebben liggen en er vooral van moeten gaan genieten.....

Maar 1.200m3 = 12.000kWh + 3500 = 15.500kWh en als je dan die 1200kWh daar tegenover zet.... dan wekt datzelfde gezin maar 7,74% van zijn jaarlijks energie behoefte zelf op.....

En toch worden die initiatieven toegejuigt en overladen met complimenten.... doet vervolgens een bedrijf iets soortgelijks..... dan is het stom.

Volgens mij willen we in dit land over 6,5 jaar 16% van de energie voorziening verduurzamen....
Dan zijn acties als die van dit bedrijf meer dan welkom en zeg ik nogmaals _/-\o_
Wanneer gaan we grote stappen nemen?
"grote stappen" is een vaag en rekbaar verhaal. Wat noem jij grote stappen?

Na wat zoeken bleekt het betreffende biertje in 's hertogenbosch te worden gebrouwen en daarom even wat cijfers;
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kwhlPqph4wJti48P3XkROV31/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/IZyWfJVV8RFtBhM0GSNmAx1R/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Freemann op 02-07-2013 10:12 . Reden: cijfertjes toegevoegd ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-04 19:05
Freemann schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 07:48:
[...]

Na wat zoeken bleekt het betreffende biertje in 's hertogenbosch te worden gebrouwen en daarom even wat cijfers;
[afbeelding]
[afbeelding]
Als ik het goed begrijp zou 24x0,3liter bier = 7,2 liter geproduceerd worden met als kosten 0,4032 kg CO2 (5,6 * 0,072) . Vraag me af hoeveel kilogram hier nog wel niet bijkomt voor het bottelen, transporteren en displayen. Dan kan ik mijn drankgebruik in kg CO2 uitdrukken. :9~

[ Voor 4% gewijzigd door weebl15 op 02-07-2013 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

weebl15 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:15:
[...]

Als ik het goed begrijp zou 24x0,3liter bier = 7,2 liter geproduceerd worden met als kosten 0,4032 kg CO2 (5,6 * 0,072) . Vraag me af hoeveel kilogram hier nog wel niet bijkomt voor het bottelen, transporteren en displayen. Dan kan ik mijn drankgebruik in kg CO2 uitdrukken. :9~
Wat kost 1 l drinkwater?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
1 euro als je het uit een flesje haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

weebl15 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:22:
[...]

1 euro als je het uit een flesje haalt.
Dan zit 1l bier hier 2 ct onder :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:25:
[...]

Dan zit 1l bier hier 2 ct onder :+
Daarbij heeft bier zich historisch gezien bewezen schoner te zijn als water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 17:33:
[...]

Daarbij heeft bier zich historisch gezien bewezen schoner te zijn als water :P
OK, wassen met water en drinken we bier, ofzo....

[ Voor 24% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-07-2013 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Google is your friend:

Wat kost een liter water?
Leidingwater kost ongeveer 1,35 euro per duizend liter water. De tarieven zijn niet overal gelijk, ze kunnen verschillen per gemeente of provincie. De tarieven verschillen doordat de kosten die gemaakt moeten worden ook kunnen verschillen per regio. U betaalt dus per liter water ongeveer 0.0014 euro. In vergelijking met tarieven van bijvoorbeeld flessen water is het spotgoedkoop.

(shit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
OK gaan we even rekenen: energieverbruik is dus 125 MJ/hl. De brouwerij in Den Bosch waar het hier om gaat doet ongeveer 6 miljoen hectoliter per jaar, dus 208 GWh totaal. Dan steekt die 855 MWh aan zonne energie gewoon wat kaaltjes af (~0.4%), zeker gezien alle promo die eromheen wordt gemaakt. Ik snap dat het een stap in de goede richting is, bewustwording, promotie van PV, etc - maar in vermeden tonnen CO2 hadden ze beter gewoon een lading EUA's kunnen kopen en die laten vernietigen. Als alle bedrijven die hun energieverbruik voor 0.4% vergroenen een persbericht gaan uitgeven, dan wordt het nog druk hier.

Ik ben echt niet van het stempel "het is nooit goed genoeg", maar erg veel zoden aan de dijk zet het niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Dreamvoid op 02-07-2013 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Freeman
Inderdaad verbazingwekkend dat mensen zo enthousiast onthaalt worden wanneer ze een paar paneeltjes op het dak installeren. En ondertussen hebben diezelfde mensen een gigantisch gasverbruik en een gigantisch auto verbruik. Blijkbaar is het besparen op de laatste twee minder rendabel (=tvt) dan zonnepanelen te plaatsen. Ook zijn zonnepanelen nu erg *hot*. Je zou bijna denken dat mensen zonnepanelen hoofdzakelijk kopen voor eigen financieel gewin.
Waarom mensen met zonnepanelen als helden ontvangen worden heb ik nooit begrepen.
Dreamvoid schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:34:
...maar in vermeden tonnen CO2 hadden ze beter gewoon een lading EUA's kunnen kopen en die laten vernietigen. Als alle bedrijven die hun energieverbruik voor 0.4% vergroenen een persbericht gaan uitgeven, dan wordt het nog druk hier.
Wat doet het nou beter in de marketing:
"Wij kopen zonnepanelen op het moment dat dit helemaal hip is bij de burgers"
OF
"Wij kopen een paar papieren certificaten waarbij wij zogenaamd X kilometer bestaand bos op de planeet mars bezitten"

Welke uitspraak doet het beter bij de burger? =marketing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
"Wij kopen een paar papieren certificaten waarbij wij zogenaamd X kilometer bestaand bos op de planeet mars bezitten"
Maar zo werken EUA's niet. Elke ton EUA die je koopt en vernietigd zorgt direct voor 1 ton minder CO2 geproduceerd in Europa - het is een gesloten systeem met een hard plafond. Het plaatsen van een zonnepaneel hier en daar is leuk voor de PR maar doet niets aan de totale CO2 uitstoot.

[ Voor 19% gewijzigd door Dreamvoid op 02-07-2013 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dreamvoid schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:34:
OK gaan we even rekenen: energieverbruik is dus 125 MJ/hl. De brouwerij in Den Bosch waar het hier om gaat doet ongeveer 6 miljoen hectoliter per jaar, dus 208 GWh totaal. Dan steekt die 855 MWh aan zonne energie gewoon wat kaaltjes af (~0.4%), zeker gezien alle promo die eromheen wordt gemaakt. Ik snap dat het een stap in de goede richting is, bewustwording, promotie van PV, etc - maar in vermeden tonnen CO2 hadden ze beter gewoon een lading EUA's kunnen kopen en die laten vernietigen. Als alle bedrijven die hun energieverbruik voor 0.4% vergroenen een persbericht gaan uitgeven, dan wordt het nog druk hier.
Natuurlijk is je berekening correct. Natuurlijk is 0,4% erg weinig, natuurlijk zijn dit druppels op een hete plaat. Maar ik zie beweging en ben erg gecharmeerd van het begrip "baby steps". Niet iedereen in dit topic, maar daar zit ik niet zo mee.

Elke beweging in de goede richting (ook al is het om andere redenen) is een beweging in de goede richting.

Dat is ook een beetje de teneur in dit en andere topics: als je alleen maar goed bezig bent op het moment dat je het ALLEEN maar doet vanwege het milieu, dan moet 80% op een aantal topics een vette ban krijgen.

Het interesseert mij geen mallemoer of iemand het doet voor het milieu, voor de reclame of voor het feit dat je na een korte periode er geld aan gaat verdienen.

Het resultaat telt: minder impact betekent een betere wereld.

Mensen, wat hebben we deze aarde al verklooid!! :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
@ hierboven

Je moet er inderdaad gewoon van uitgaan dat de meeste mensen duurzaamheid niet zoveel interesseert, al zeggen ze misschien van wel. Dit komt ook doordat het ver van je bed is en de negatieve effecten niet 1-op-1 zichtbaar zijn. Als jij in een jaar 100.000 km rijdt in je auto dan merk je hier vrij weinig van in het klimaat, omdat dit op zichzelf gewoon geen enkel effect heeft, het geheel van CO2 uitstoot echter wel. Ik vergelijk het vaak met het roken van tabak, je merkt op het moment dat je rookt niet (echt) dat er iets slechts gebeurt.

Dan is de reden geld besparen vaak een betere prikkel dan besparen voor het milieu, en juist door geld besparen moet het grote publiek ook mee in de duurzaamheid, omdat ze het anders vrij weinig boeit of de prikkel gewoon niet groot genoeg is en dus niet zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:15

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Mijn ouders begonnen laatst ook over PV. Verbruiken 4000kwh met zijn tweeën en 2000m3 gas.
Isoleren vinden ze een te grootte investering en de aanschaf voor een pompschakelaar voor de vloerverwarming is ook nog steeds niet gedaan.

Ondertussen moet in de winter s'nachts wel de vloerverwarming aan omdat ze warme voeten willen als ze naar de WC gaan. Ondertussen wel klagen over de energierekening.

Ik wordt daar altijd een beetje verdrietig van. Ik heb ze al gezegd dat ze eerst maar eens moeten energie moeten besparen gezien daar veel winst te behalen is. Wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.

Maar tja... PV is hot. Ik ben dan wel weer de stille hoop dat de aanschaf van PV het bewustzijn met de tijd wel vergroot.

Ik merk wel dat het voor mensen een eye opener is al je verteld dat je 20 euro per maand aan de kolenboer betaald en als je uitlegt hoe je dat heb gedaan. Helaas is dat meestal ook van korte duur. Mensen zijn zo passief ;(

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 02-07-2013 21:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
revolution-nl schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:43:
Mijn ouders begonnen laatst ook over PV. Verbruiken 4000kwh met zijn tweeën en 2000m3 gas.
Isoleren vinden ze een te grootte investering en de aanschaf voor een pompschakelaar voor de vloerverwarming is ook nog steeds niet gedaan.

Ondertussen moet in de winter s'nachts wel de vloerverwarming aan omdat ze warme voeten willen als ze naar de WC gaan. Ondertussen wel klagen over de energierekening.

Ik wordt daar altijd een beetje verdrietig van. Ik heb ze al gezegd dat ze eerst maar eens moeten energie moeten besparen gezien daar veel winst te behalen is. Wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken.

Maar tja... PV is hot. Ik ben dan wel weer de stille hoop dat de aanschaf van PV het bewustzijn met de tijd wel vergroot.
Misschien overtuigen dat je isoleren er sneller uit hebt dan PV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

weebl15 schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 21:45:
[...]

Misschien overtuigen dat je isoleren er sneller uit hebt dan PV?
Ik heb de hoop al opgegeven. Ik hoef niet een maand per jaar te werken voor de kolenboer. Ik werd alweer half uitgelachen toen ik afgelopen winter met mijn IR meter bij ze door het huis liep |:(

De CV tuning en de gelijkstroom afzuigunit werden overigens wel goed ontvangen.

Het ergste is nog dat mijn moeder altijd de mond vol heeft over het milieu..... maar ondertussen....
Ik heb ook wel het idee dat het onder oudere generaties (babyboomers) een stuk minder leeft.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:34
Wat je wel merkt is dat je door PV aan te schaffen in de gaten krijgt dat ook E best geld kost en dat motiveert besparen. Ik heb ook de verkeerde volgorde gevolgd: eerst PV voor 40% verbruik, dan Everbruik -35% en Gas verbruik - 40% en toen PV voor resterende E verbruik. Nu nog Gasverbruik aan het verlagen door kleine isolatieprojecten...

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
BarryH schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 22:00:
Wat je wel merkt is dat je door PV aan te schaffen in de gaten krijgt dat ook E best geld kost en dat motiveert besparen. Ik heb ook de verkeerde volgorde gevolgd: eerst PV voor 40% verbruik, dan Everbruik -35% en Gas verbruik - 40% en toen PV voor resterende E verbruik. Nu nog Gasverbruik aan het verlagen door kleine isolatieprojecten...
Mee eens! Meten is niet alleen weten, maar ook gelijk aanpassen. Al dan niet bewust. :) Zo kan ik nu onze slimme meter uitlezen, dit doe ik dan ook elke 5 minuten en zet dit in een database. Zo kan ik op elk moment van de dag zien hoeveel stroom en gas we verbruiken.

Nu kan ik ook (zonder op te staan van de PC) berekenen hoeveel euro een douchebeurt kost. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Laatst online: 17-09 17:30
Schinnen-groen schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:49:
[...]

Mensen, wat hebben we deze aarde al verklooid!! :|
Ik kan je niet vaak betrappen op negativiteit, maar hier moet ik toch even met een vingertje zwaaien.

Vroeger zag ik nooit roofvogels, de laatste jaren vind ik het al niet meer bijzonder. Vroeger waren de sloten vies, tegenwoordig kan ik het bodemleven zien. Het gaat -in ieder geval in NL- met de natuur stukken beter dan pakweg 25-30 jaar geleden.

Lighten up! :)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In Nederland hebben we nauwelijks natuur. In Nederland hebben we parken :)

(En dat is wat de Nederlanders willen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Dre schreef op maandag 01 juli 2013 @ 19:36:

Marketing en reclame hoort dan ook niet thuis in dit topic.
bepaal jij dat :? :?
(Sorry als ik negatief overkom)
JA, je komt enorm negatief over :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:16:
[...]

Ik kan je niet vaak betrappen op negativiteit, maar hier moet ik toch even met een vingertje zwaaien.

Vroeger zag ik nooit roofvogels, de laatste jaren vind ik het al niet meer bijzonder. Vroeger waren de sloten vies, tegenwoordig kan ik het bodemleven zien. Het gaat -in ieder geval in NL- met de natuur stukken beter dan pakweg 25-30 jaar geleden.

Lighten up! :)
Ja, Nederland, best een groot stukje aarde :+

Maar ok, baby-steps rocks >:)

Maar als je gelijk hebt, dan heb je gelijk:

Even geteld deze week: 17 mussen, 4 groenlingen, een grote bonte specht met z'n jong en een hele horde mezen (kool-, pimpel- en staartmezen). "Das hebt die Freude", zeggen ze in Duitsland. Allemaal nieuwe oogst.

Daar word ik dus vrolijk van,

Ik geef meer uit aan vogelvoer per jaar dan in uitgeef in de kroeg. :+

[ Voor 24% gewijzigd door Schinnen-groen op 02-07-2013 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Nee dat bepaalt Dre niet, maar ik kan me een tijd herinneren dat de commercie een voet aan de grond probeerde te krijgen in wat toen nog het DE topic was. Dat werd toen niet erg verwelkomd door veel mensen.
JA, je komt enorm negatief over :r
Groot nieuws maken van 1-2% duurzaam opwekken "goedkoop puntjes scoren bij de consument" noemen vind ik niet negatief. Dat vind ik eerder realistisch... Maar gelukkig mag iedereen het zien zoals hij/zij wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:37:
Groot nieuws maken van 1-2% duurzaam opwekken "goedkoop puntjes scoren bij de consument" noemen vind ik niet negatief. Dat vind ik eerder realistisch... Maar gelukkig mag iedereen het zien zoals hij/zij wil :)
Het ging zelfs maar om 0,4%

* Dre rent weg voordat JAN-B met een stok achter me aan komt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 23:33:
[...]
Ik geef meer uit aan vogelvoer per jaar dan in uitgeef in de kroeg. :+
Das makkelijk ...... :)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het is wat met die "winter" en "zomer"

Was net mijn energieverbruik spreadsheet aan het bijwerken met nog 4 maanden te gaan (volledig boekjaar alhier) heb ik nu al even veel graaddagen als het gehele vorige jaar.........
Ik zit nu dus op 2880 (gewogen graaddagen) en het 17 jaar, jaar gemiddelde van het weerstation wat ik hanteer is 2850.
Strengste winter tot nu toe 3466 (in 1996) het lijkt erop dat ik nu uit kom op 3360 gewogen graaddagen (met een gemiddelde van de komende 4 maanden).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Nee dat bepaalt Dre niet, maar ik kan me een tijd herinneren dat de commercie een voet aan de grond probeerde te krijgen in wat toen nog het DE topic was. Dat werd toen niet erg verwelkomd door veel mensen.

[...]

Bedrijven verbruiken nu eenmaal veel energie, vooral als er enigerlei productie plaatsvindt. Dat heeft dan weer tot voordeel dat het niet zo erg is dat de burger zijn dak vol legt met PV, want op die manier dek je de landelijke elektriciteitsbehoefte gewoon niet af.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daar ben ik toch heel nuchter in, iedere W die van het dak komt hoeft niet uit een centrale te komen, of het paneel nou op een brouwerij of een rijtjeshuis ligt maakt niet uit daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erasmo schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:59:
Daar ben ik toch heel nuchter in, iedere W die van het dak komt hoeft niet uit een centrale te komen, of het paneel nou op een brouwerij of een rijtjeshuis ligt maakt niet uit daarvoor.
Zo simpel is het, niet meer niet minder. Ieder paneel wat bijgeplaatst wordt is daarom ook een "zegen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
ollie1965 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:15:
Het is wat met die "winter" en "zomer"

Was net mijn energieverbruik spreadsheet aan het bijwerken met nog 4 maanden te gaan (volledig boekjaar alhier) heb ik nu al even veel graaddagen als het gehele vorige jaar.........
Ik zit nu dus op 2880 (gewogen graaddagen) en het 17 jaar, jaar gemiddelde van het weerstation wat ik hanteer is 2850.
Strengste winter tot nu toe 3466 (in 1996) het lijkt erop dat ik nu uit kom op 3360 gewogen graaddagen (met een gemiddelde van de komende 4 maanden).
2013 had inderdaad een heel lange, koude Q1. Niet voor niets waren de aardgas opslagen overal in NW-Europa bijna leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@Erasmo & revolution-nl;
Volledig mee eens ieder paneel is er 1 en iedere Watt die ermee opgewekt wordt is er ook één.

Wederom _/-\o_ voor die 3632 panelen :D

Net als windmolen;
Deze brouwer heeft ook als plan om meerdere windmolen te plaatsen om weer meer lokaal energie op te wekken. Moeten dat ook af worden geschoten omdat het wederom een druppel op een warmte plaat is?

Vele (kleine)druppels verspreid over een oppervlak zorgen wel voor een goede afkoeling/dekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:53
Brede steun in Staten voor energieplan VVD

donderdag 20 juni 2013

De provincie Fryslân gaat het de inwoners van de provincie een stuk gemakkelijker maken om subsidie aan te vragen voor energiebesparende aanpassingen aan hun woning. Een plan hiervoor van de VVD-fractie wordt omarmd door een meerderheid in Provinciale Staten. In totaal zou er een kleine twaalf miljoen euro uitgetrokken moeten worden.

De VVD-fractie werkte een regelarme regeling uit om burgers financieel tegemoet te komen als ze hun huis energiezuiniger willen maken. Een Statenmeerderheid ziet wel wat in het plan. Burgers moeten straks via een speciaal digitaal loket een aanvraag kunnen indienen.
Als een verbouwing tot een lager energielabel voor het huis leidt, zou daar een vast bedrag tegenover moeten komen te staan. Bij een verbetering van één stap vijfhonderd euro, bij twee of meer stappen zou dat 1500 euro zijn. In totaal denkt de VVD voor beide gevallen zo'n vijfduizend woningeigenaren te bedienen.

Ook zou voor maximaal vierduizend van deze huiseigenaren een tegemoetkoming beschikbaar zijn voor de aanschaf van een zonneboiler, een waterverwarming op zonneenergie. Die subsidie bedraagt dan 350 euro.

De VVD verwacht dat met deze subsidies in totaal 55 miljoen euro aan investeringen worden uitgelokt in de komende twee jaar. De liberalen benadrukken dat ze deze maatregel vooral zien als een impuls voor de Friese bouwsector en pas daarna als een nuttige bijdrage aan het energievraagstuk.
http://www.vvdfriesland.n...voor-energieplan-VVD.html

En inmiddels is dit plan er door :) http://www.lc.nl/frieslan...energiezuiniger-woningen-

een pv-installatie heb ik al, ik ga me maar eens inlezen op de zonneboilers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Goed initiatief, nu nog landelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

tja...
Friesland heeft 647.XXX inwoners.
NL heeft 16.696.000 inwoners.

Oftewel;
In +/- 4% van de NL bevolking woont in Friesland.

Friesland wil +/- 12 miljoen uittrekken voor deze rekening.
Voor NL zou dat 12*(100/4) = 300miljoen.

De afgelopen +/- 2 jaar heeft het rijk met "veel pijn en moeite" ongeveer 55 miljoen beschikbaar kunnen stellen;
Subsidiebudget zonnepanelen
De nieuwe subsidieregeling loopt tot en met 2013. In 2012 is voor de regeling € 22 miljoen beschikbaar. Daarmee kunnen circa 30.000 subsidies worden verstrekt. In 2013 bedraagt het budget € 30 miljoen.
Denk niet dat er in deze tijd 300miljoen beschikbaar gaat worden gesteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Freemann schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:06:
tja...
Friesland heeft 647.XXX inwoners.
NL heeft 16.696.000 inwoners.

Oftewel;
In +/- 4% van de NL bevolking woont in Friesland.

Friesland wil +/- 12 miljoen uittrekken voor deze rekening.
Voor NL zou dat 12*(100/4) = 300miljoen.

De afgelopen +/- 2 jaar heeft het rijk met "veel pijn en moeite" ongeveer 55 miljoen beschikbaar kunnen stellen;

[...]

Denk niet dat er in deze tijd 300miljoen beschikbaar gaat worden gesteld....
Er is anders wel €3 miljard ter beschikking gesteld voor SDE+ regelingen.

http://www.agentschapnl.n...zaken-sde-op-13-juni-2013

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bijzonder, toch, dat als je stelt het met de verduurzaming in Nederland te langzaam gaat ('te kleine stapjes') dat op afkeer stuit....

Het is niet alsof ik zeg "Plaats geen zonnestroompanelen". Ik zeg "Plaats zonnestroompanelen, maar ga daarna niet achteroverleunen, het is dan niet klaar. Eigenlijk begint het dan pas. Verwarming, koeling, transport, voeding, drinkwater, consumptie, etc. etc. etc. Dat moet je niet laten zitten anders maak je geen meters."

Dat is toch niet zo'n gekke opmerking? Of wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

weebl15 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:10:
[...]

Er is anders wel €3 miljard ter beschikking gesteld voor SDE+ regelingen.

http://www.agentschapnl.n...zaken-sde-op-13-juni-2013
Klopt.
Echt is 75% (ruwe gok) gericht op het zakenleven (Windenergie, WKK, Biomass, Geothermie) en het hernieuw/herwin -bare facet en niet op isolatie(lees; terugbrengen van energieverbruik (trias energetica)).

[edit]
Redelijkerwijs kunnen wij als particulier alleen aanspraak maken op het PV en Biomassa (pellet/hout -kachel) deel. Als ik dat uit het cijfer haal, dan is 98,9% niet op de particulier gericht :X
En dus moeten wij het hoofdzakelijk van de eigen portemonnee hebben of kleine (de-)centrale subsidie regelingen. Maar laat het ook zien dat we juist van het bedrijfsleven "afhankelijk" zijn als het aankomt op investeringen.

[ Voor 30% gewijzigd door Freemann op 04-07-2013 11:29 . Reden: even uitgerekend.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Niet online
Freemann schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:17:
[...]

Klopt.
Echt is 75% (ruwe gok) gericht op het zakenleven (Windenergie, WKK, Biomass, Geothermie) en het hernieuw/herwin -bare facet en niet op isolatie(lees; terugbrengen van energieverbruik (trias energetica)).

[edit]
Redelijkerwijs kunnen wij als particulier alleen aanspraak maken op het PV en Biomassa (pellet/hout -kachel) deel. Als ik dat uit het cijfer haal, dan is 98,9% niet op de particulier gericht :X
En dus moeten wij het hoofdzakelijk van de eigen portemonnee hebben of kleine (de-)centrale subsidie regelingen. Maar laat het ook zien dat we juist van het bedrijfsleven "afhankelijk" zijn als het aankomt op investeringen.
Particulieren zijn de grootste profiteurs van de salderingsregeling. Met ~21 ct/kWh is dat 1 van de royaalste feed-in regelingen van Europa.

Je moet het zien dat de overheid een x miljard klaar legt voor de SDE+ regeling voor bedrijven, en via de salderingsregeling ook een paar miljard aan lagere EB/BTW inkomsten accepteert bij particulieren.

[ Voor 9% gewijzigd door Dreamvoid op 04-07-2013 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Pffff, linksom of rechtsom, we komen toch weer terecht op het subsidie-gedoe.

Elk initiatief is een goed initiatief als het gaat om deze aardkloot.

Natuurlijk krijgen bedrijven meer subsidies dan de particulier, ze leveren ook meer (werkgelegenheid bijv.) en die staan dus vooraan.

Als ik nu chargeer (en soms moet dat imho), zijn er grofweg drie groepen:

1. Zij die willen verdienen (op termijn) aan elke vorm van energiebesparing
2. Zij die een beetje tussen 1 en 3 inzitten.
3. Zijn die het geen reet uitmaakt, maar voor een betere wereld gaan.

Voor alle drie de groepen staat hier de koffie klaar >:)

Kom op, boys and girls, positief blijven :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
>:) Waar woon je? Heb wel zin in koffie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

weebl15 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:06:
>:) Waar woon je? Heb wel zin in koffie.
Schinnen, Zuid Limburg. Wel ver fietsen, denk ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 11:58:
Pffff, linksom of rechtsom, we komen toch weer terecht op het subsidie-gedoe.

Elk initiatief is een goed initiatief als het gaat om deze aardkloot.

Natuurlijk krijgen bedrijven meer subsidies dan de particulier, ze leveren ook meer (werkgelegenheid bijv.) en die staan dus vooraan.

Als ik nu chargeer (en soms moet dat imho), zijn er grofweg drie groepen:

1. Zij die willen verdienen (op termijn) aan elke vorm van energiebesparing
2. Zij die een beetje tussen 1 en 3 inzitten.
3. Zijn die het geen reet uitmaakt, maar voor een betere wereld gaan.

Voor alle drie de groepen staat hier de koffie klaar >:)

Kom op, boys and girls, positief blijven :*)
hier een dikke 2 :D

En ben het weer volledig met je eens :)

Het enige wat ik aan wilde geven, is dat de overheid op SDE(+) en directe subsidie regelingen niet scheutig is richting de particulier. Maar als we naar de "indirecte" subsidie op energiebelasting etc gaan kijken _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
Zag bij de buurvrouw op de energierekening negatieve energiebelasting dankzij subsidies op windstroom. Hollandse wind van eneco had ze.

Ohja: en gas met gecompenseerde CO2 uitsoot... Daar heb ik uiteraard mijn vraagtekens bij.

Je betaalt wel iets extra voor gas en elektra maar bent goedkoper uit dankzij subsidie, in haar geval dan (1-persoons huishouden).

[ Voor 54% gewijzigd door weebl15 op 04-07-2013 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:11:
[...]

Schinnen, Zuid Limburg. Wel ver fietsen, denk ik....
Alles voor het milieu :+
Maar wie weet kom ik nog wel voorbij in de vakantie op de stalen ros (en wie weet met volle bepakking).
Heister........

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:28:
[...]

Alles voor het milieu :+
Maar wie weet kom ik nog wel voorbij in de vakantie op de stalen ros (en wie weet met volle bepakking).
Heister........
Kom je tafeltennissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Freemann schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 12:23:
[...]

hier een dikke 2 :D

En ben het weer volledig met je eens :)

Het enige wat ik aan wilde geven, is dat de overheid op SDE(+) en directe subsidie regelingen niet scheutig is richting de particulier. Maar als we naar de "indirecte" subsidie op energiebelasting etc gaan kijken _/-\o_
Dat was me al duidelijk. Ik probeer ook zo weinig mogelijk waarde-oordelen te geven. Daar heeft niemand iets aan. Maar als mens trap ik daar wel regelmatig in. Die menselijkheid zie ik ook wel eens bij andere posters :X

Iedereen heeft zijn eigen waarden/normen (en zijn eigen waarheden...hé, waar had ik dit ook al eens gelezen in het Duits? ;) ).

Maar ik wil wel een van mijn eigen waarheden delen: als er iets gaat veranderen op het gebied van energiegebruik (trias energetica, eigen opwekking, communicatie hierover met anderen), genoeg-is-genoeg qua consumptie/commercie, omgang met dieren, maar zeker omgang met de natuur in zijn algemeen, dan zal dit nooit gebeuren door acties van overheden maar door acties van het zg. "klootjesvolk", en dat is (soms) een Geuzennaam voor ons.

Ik ben in dat opzicht graag een lid van dat "klootjesvolk" >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Nee (fiets)vakantie houden, afhankelijk van het weer in NL.

Noord en Zuid Nederland hebben momenteel de voorkeur (voor onze zoon de eerste keer zelfstandig fietsen met deels bepakking).

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:01:
[...]

Nee (fiets)vakantie houden, afhankelijk van het weer in NL.

Noord en Zuid Nederland hebben momenteel de voorkeur (voor onze zoon de eerste keer zelfstandig fietsen met deels bepakking).
woh, je hebt wel veel fietsen >:)

Maar als je in de buurt komt, even een DM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
Zelf nog nooit op fietsvakantie geweest maar sinds ik de boeken van Frank van Rijn lees, kan ik me voorstellen dat het erg leuk kan zijn! Ik kan zijn boeken dan ook zeer aanbevelen waarin hij op soms humoristische wijze verslag doet van zijn verre reizen op de fiets.

http://www.frankvanrijn.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

@Schinnen-Groen
Prima, als het die richting wordt zal ik contact met je opnemen

@Mr-Leo
Frank van Rijn is een verhaal apart.
Prachtige verhalen, manier van vertellen en de persoon (een aantal keer ontmoet).
Maar wat hij doet is soms op de grens van de dood wat hij onderneemt, dat gaat me iets te ver.
Lees zijn avontuur in de sahara (titel even kwijt) en Australie "De rode kangoroe". Over Aus kan ik meepraten want een deel van die woestijn route heb ik ook gedaan (Motor) maar dat is absoluut geen stuk wat je even met een fiets doet tenzij je op de grens leeft.
Aus staat nog op de rol om te fietsen http://www.mundabiddi.org.au/

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:32

flessuh

Set sail for fail!

Goedenmiddag allemaal. weer even een stuk bijgelezen. Ik was al weer helemaal vergeten dat dit onderdeel van het forum, met dit topic er ook was 8)7

Uiteraard heb ik ook wat nuttigs te melden; mijn zus en haar vriend zijn met zonnepanelen bezig voor hun huis. Dit via een actie van Eneco. Allemaal leuk en aardig, men heeft gemeten en een verhaaltje gehad met een verkoper, waar mij iets opviel. Er is de keuze uit mono- en poly-kristallijne panelen, en de verkoper had dus gezegd dat de kleur (tevens zwart aluminium profiel er om) de enige reden was dat de prijs anders is.
Dit vond ik wel wat een rare uitspraak, dus weet die verkoper dan wel waar hij het over heeft, of maakt het met de nieuwere panelen gewoon niks meer uit. De panelen komen overigens op een dak richting zuid-west.

Daarnaast gaan wij, nadat we in mei Nederlands kampioen zijn geworden, komende zondag naar Polen voor een "from dawn till dusk" race met het zonneboot-team waar ik in zit. Hier is het de bedoeling om 12 uur lang te gaan varen. Dit doen wij met 4 schippers, dus elk 3 uur varen in de boot ergens tussen 0500 en 2200 :P

voor de liefhebber dit team (ja, onze website is slecht dus de facebook pagina is beter)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:19
Schinnen-groen schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 13:20:
[...]

woh, je hebt wel veel fietsen >:)

Maar als je in de buurt komt, even een DM?
In september fiets ik wel in de buurt, samen met 450 andere mountainbikers....
zet de koffie maar klaar ;) >:)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsTn schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:53:
[...]

In september fiets ik wel in de buurt, samen met 450 andere mountainbikers....
zet de koffie maar klaar ;) >:)
:X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flessuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:43:
Goedenmiddag allemaal. weer even een stuk bijgelezen. Ik was al weer helemaal vergeten dat dit onderdeel van het forum, met dit topic er ook was 8)7

Uiteraard heb ik ook wat nuttigs te melden; mijn zus en haar vriend zijn met zonnepanelen bezig voor hun huis. Dit via een actie van Eneco. Allemaal leuk en aardig, men heeft gemeten en een verhaaltje gehad met een verkoper, waar mij iets opviel. Er is de keuze uit mono- en poly-kristallijne panelen, en de verkoper had dus gezegd dat de kleur (tevens zwart aluminium profiel er om) de enige reden was dat de prijs anders is.
Dit vond ik wel wat een rare uitspraak, dus weet die verkoper dan wel waar hij het over heeft, of maakt het met de nieuwere panelen gewoon niks meer uit. De panelen komen overigens op een dak richting zuid-west.

Daarnaast gaan wij, nadat we in mei Nederlands kampioen zijn geworden, komende zondag naar Polen voor een "from dawn till dusk" race met het zonneboot-team waar ik in zit. Hier is het de bedoeling om 12 uur lang te gaan varen. Dit doen wij met 4 schippers, dus elk 3 uur varen in de boot ergens tussen 0500 en 2200 :P

voor de liefhebber dit team (ja, onze website is slecht dus de facebook pagina is beter)
Daar kan meer pv op die boot :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Erasmo schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:15:
[...]

Daar kan meer pv op die boot :P
haha, wij doen mee in de A klasse, wat betekent dat je met panelen van de organisatie vaart (dit is overigens zelf aangeschafte set).
Dit is om iedereen met een gelijk wattage te laten varen en dus moet je de efficiëntie ergens anders vandaan halen. (In Polen is dezelfde regelset als bij de Dong Energy Solar Challenge in gebruik)

De 1 persoons A-klasse boten beschikken dus over 4 panelen van 240Wp, en de 2-persoon B-klasse boten over 5 panelen. De T-klasse mogen zelf panelen regelen, en dus op het dek lamineren, en zijn gelimiteerd op 1750Wp totaal. Hier mag je met max 2 man in, maar geen team die dat doet natuurlijk omdat dat extra gewicht geeft :P

[ Voor 25% gewijzigd door flessuh op 04-07-2013 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
flessuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 14:43:

Cool! Welke evenement is dit? Ik zou het er graag bij zetten in de racekalender. Ik heb jullie FB-pagina meteen geliked! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

JeroenH schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:31:
[...]

Cool! Welke evenement is dit? Ik zou het er graag bij zetten in de racekalender. Ik heb jullie FB-pagina meteen geliked! :)
cool overzicht. meteen ff bookmark aangemaakt ;)

dit event: http://www.solarboats.pl/sbr2013/
Daarnaast zijn er nog meer dit jaar, maar zover ik weet gaan daar geen nederlandse teams heen (brazilië en de VS bijvoorbeeld.)

de volgende Dong Energy Solar Challenge is overigens van 27 juni t/m 5 juli

zie ook de Notice of Race Hier staat de nieuwe route ook in (helaas niet meer de 11-stedentocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flessuh schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 15:17:
[...]

haha, wij doen mee in de A klasse, wat betekent dat je met panelen van de organisatie vaart (dit is overigens zelf aangeschafte set).
Dit is om iedereen met een gelijk wattage te laten varen en dus moet je de efficiëntie ergens anders vandaan halen. (In Polen is dezelfde regelset als bij de Dong Energy Solar Challenge in gebruik)

De 1 persoons A-klasse boten beschikken dus over 4 panelen van 240Wp, en de 2-persoon B-klasse boten over 5 panelen. De T-klasse mogen zelf panelen regelen, en dus op het dek lamineren, en zijn gelimiteerd op 1750Wp totaal. Hier mag je met max 2 man in, maar geen team die dat doet natuurlijk omdat dat extra gewicht geeft :P
Zoiets had ik al stiekem verwacht, maakt het wel veel haalbaarder om mee te doen met een lager budget.
Laatste puntje wat mijn lekenoog opmerkt is dat er nog ruimte voor verbetering is in de stroomlijn boven water :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Het dek ligt er momenteel wel een stuk beter bij. Leuk in het ontwerp voor laag gewicht gaan waardoor het dek doorzakt... Dus zitten nu wat aluminium profielen onder voor stevigheid :P En verder is de boot als het goed is redelijk op stroomlijn ontworpen. Overigens komt om de panelen heen tijdens een race een lading tape om de boel wat waterdicht te maken. :D

Verder komt er voor volgend jaar weer een nieuwe boot (bij).

mocht je meer info willen hebben over de solar boat races, vraag maar raak ;)

[ Voor 8% gewijzigd door flessuh op 04-07-2013 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Heb je toch een link naar de echte website?

De NOS heeft weer een conceptversie van het energieakkoord te pakken gekregen, de hoofdpunten:

- Oude kolencentrales worden uiterlijk op 31 december 2015 gesloten. Het is de verwachting dat er geen nieuwe kolencentrales meer worden gebouwd.

- Modernere kolencentrales mogen (maximaal) twee keer zoveel biomassa meestoken als nu.

- De kolenbelasting wordt afgeschaft per 1 januari 2016.

- Het moet voor particulieren mogelijk worden om geld te lenen bij energiebedrijven voor energiebesparende maatregelen. Die lening wordt dan via de energierekening terugbetaald.

- Lokale energieopwekking (met bijvoorbeeld zonnepanelen) wordt financieel aantrekkelijker. Burgers krijgen 7,5% belastingkorting voor gezamelijke initiatieven bij particuliere kleingebruikers.

- Een fonds van 600 miljoen euro moet rendabele energiebesparing voor grote groepen mogelijk maken.

- Er komen grote windparken op zee. Tussen 2014 en 2010 moet er voor 4000 megawatt aan extra vergunningen worden aanbesteed.

- Er moet een verschil komen tussen de belasting op hybride auto's (8%) en vol-elektrische auto's (3%).

- Er komt een aanvullend energiebesparingsdoel voor de transportsector (van 15 tot 20 PJ in 2020). Daar zijn aanvullende maatregelen voor nodig.

- Er komt een stimuleringsprogramma voor energiebesparing in huizen en gebouwen. De energiebesparing in de gebouwde omgeving moet 35% zijn in 2016 en 65% in 2018.

http://nos.nl/artikel/525...onceptenergieakkoord.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Erasmo schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 18:58:
Heb je toch een link naar de echte website?
van de boot? dat is dus het leuke, die zit op een eigen server van een docent geloof ik, dus is moeilijk up-to-date te houden. Staat nog niet eens op dat we het NK gewonnen hebben, en het oude team staat er nog op :(
Oh ja, en er staat nog AOC, dit heet tegenwoordig Nordwin.. om maar een paar puntjes te noemen waarom we facebook gebruiken :+

bij deze

Mooi dat lokale energie-initiatieven voordeliger worden. Volgend jaar minor die daar op gefocussed is, en daarna afstuderen hopelijk :)

Op zich lijken ze met die punten toch wel aardig op weg te zijn eindelijk eens een betere keuze te maken...

[ Voor 17% gewijzigd door flessuh op 04-07-2013 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Isolatie vraagje

Ik wil de zolder een isolatieupgrade geven, het steen/glaswol wat er in zit is 0,032 mm dik. Het gaat om een hellend dak die aan de binnenkant wordt geïsoleerd, Nu zie je hier en daar pir b keuzeplaten van een cm of 12.

-Wat zij de pro en de cons daar van.
-maakt het uit of er aan beide zijde een alulaag opzit
-kan een combi pir en glaswol

Heb 16 cm de ruimte en ik wil een hoge r waarde
Andere opties zijn welkom :)

[ Voor 8% gewijzigd door Leon303 op 04-07-2013 20:37 ]

1060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Ze moeten zo veel mogelijk sponsorgeld overhouden, dus op deze manier sponsor je ook :)
http://duchenneheroes.nl/

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Toch ook maar weer mijn natuurlijke afkeer tegen het achterlaten van persoonlijk gegevens overwonnen en de 1 miljoen zonnedaken getekend. Soms moet iemand ergens voor gaan staan. Voor jullie hier is dit natuurlijk al oude doos (heb de petitie al eerder in de topic gezien). Misschien is het voor hagelverse lezertjes nog een tip.

@Erasmo

Bij het zien van het nieuws dacht ik meteen: hoe wordt dit in een zekere, zeeeer donkerbruine kroeg ontvangen? Nou Erasmo, je houdt het nog netjes, gewoon de opsomming, zonder commentaar. Bedankt trouwens voor de samenvatting. Zal ik even wat bias toevoegen? Nee? Ik doe het toch!

Oude kolencentrales weg..... de weg vrij om de nieuwe, ook overbodige kolens centrales, te legitimeren

Twee keer zoveel biomassa meestoken..... Nederland, de GFT rotonde van europa

De kolenbelasting wordt afgeschaft per 1 januari 2016 .......... ................ wie heeft dit erin rommeld?

geld te lenen bij energiebedrijven ...... laat maar, ik heb liever een afhankelijkheidsrelatie met andere partijen

7,5% belastingkorting voor gezamelijke initiatieven .... ach korting, wees toch flexibel met decentrale opwekking

Een fonds van 600 miljoen euro.... toch weer een eindige pot, geen doorlopende regeling, zou meer een statement zijn en continuiteit bieden, maakt het gebruik minder reactief.

Er komen grote windparken op zee..... hehe we zijn eindelijk wakker

Belastingverschil hybride en elektrische auto's........ heel goed punt, had bij meteen aanvang goed geregeld moeten zijn, maar beter laat dan nooit

Er komt een stimuleringsprogramma voor energiebesparing in huizen en gebouwen........ Dit klonk in het journaal meer als "verplichte isolatie". En bij term kreeg ik even de gedachte "de overheid haalt zijn doelstellingen niet en nu moeten de burgers het gat inlopen". Ik hoop van harte dat het begrip stimulering ook echt betekend wat het woord inhoudt. Dus niet: vanaf nu is de fietsreflector verplicht, koopt U hem even? Dit punt is wel essentieel. Vaak hebben de minst kapitaalkrachtige mensen de slechtst geisoleerde huizen. Ik ben benieuwd naar het marshallplan(!).

Ja ik weet het, laat me nu even, ik weet dat het allemaal wat azijnpisserig en tendentieus is. Maar op de FP kan dit ook al niet. Mochten alleen reacties met positieve grondtoon worden gewaardeerd, dan zal ik wat meer mijn snor drukken (heb ik toch niet).

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Het *moeten* aanbrengen van isolatie vond ik ook wat apart. Blijkbaar is energie te goedkoop dat het nog niet gebeurt. Voor de rest ben ik benieuwd wat er uiteindelijk van gaat komen. En ook hoe betrouwbaar (langdurig) de regelingen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

Erasmo schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 15:59:
@Erasmo: d:)b
(je bent mijn held deze week)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAN-B

JAN-B

525 Wp op mijn dak

maar ik kan me een tijd herinneren dat de commercie een voet aan de grond probeerde te krijgen in wat toen nog het DE topic was. Dat werd toen niet erg verwelkomd door veel mensen.
@Jeroen: je sloeg een beetje door 8)
je kan mijn post, waarin ik een biermerk noem, toch niet vergelijken met het gedoe, enkele jaren geleden, toen de heren PV installateurs elkaar hier in de haren vlogen :?
ik dacht leuk stukje voor in de kroeg, lekker positief, ruim 3 duizend panelen, iets meer dan de 3, 8 of 20 panelen die wij op onze daken plaatsen :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Commercie loopt overigens nog steeds hier* rond en post prachtig reclame materiaal van hun uitgevoerde werk. Ziet er altijd prachtig uit, maar ik vraag me wel eens af wat de motivatie is om dat hier te posten.

*=Het PV topic

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 05-07-2013 00:13 . Reden: vraag van poster onder mij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-09 11:50
Dre schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 00:03:
Commercie loopt overigens nog steeds hier rond en post prachtig reclame materiaal van hun uitgevoerde werk. Ziet er altijd prachtig uit, maar ik vraag me wel eens af wat de motivatie is om dat hier te posten.
Hier in de kroeg weinig last van toch? Of heb ik dat mis?
Pagina: 1 ... 129 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.