De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.353 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:40
@teacup
De uitspraak van het Europesche hof komt naar aanleiding van een verzoek van de Oosterrijkse Administratieve Rechtbank in geschakeld door belastingdienst

Wat ging er aan vooraf

Thomas Fuchs legt in 2005 een net gekoppelde PV op zijn dak van de woning zonder eigen opslag om een deel van zijn verbruik af te dekken. In Oosterrijk worden deze levering aan het net vergoed tegen marktprijs en is/zijn onderworpen aan BTW. Thomas Fuchs koopt op andere momenten tegen de zelfde prijs de elektra van het net plus extra benodigde hoeveelheden terug.

Aangezien Thomas Fuchs BTW plichtig is voor de geleverde stroom aan het net in Oosterrijk, vraag deze bij de belastingdienst de voorbelasting (BTW over de PV aanschaf) terug bij Belastingdienst Freistadt.
De Oosterrijkse belastingdienst weigerde deze belasting terugbetaling op grond dat het geen economische activiteit zou zijn (meer verbruik dan opwek).
De heer Fuchs gaat in beroep bij de onafhankelijke Finanzsenat in Linz en deze verklaard het beroep gegrond.

De administratieve rechtbank ingeschakeld door de Oosterrijkse belastingdienst wil nu weten in samenhang hiermee, of volgens europeesrecht voorliggende situatie onder begrip "economisch activiteit" valt van het Europesche hof. En dat is de uitspraak C219/12 van afgelopen donderdag

De situatie een PV installatie aan of rond de woning aangebracht die op een dusdanig wijze ontworpen is dat deze kleiner is dan het verbruik van de woning zelf een economische activiteit is.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:31:
We hebben met zijn allen afgesproken dat een door ons opgewekte en op het net gepleurde kWh op welk moment in het jaar dan ook tegen een vaste prijs wordt afgetikt, nl het leveringstarief + alle belastingen. Da's zo krom als een hoepel, maar daar gaat het niet om. Dat was de deal zoals door Samsom is bedacht en wat uiteindelijk in de wet is terechtgekomen.

Dan komt er nu zo'n apparatsjik uit Europa vertellen dat die kWh's apart geadministreerd moeten worden, BTW plichtig zijn, bladiebla. Een he-le-boel rompslomp om werkelijk helemaal niks, vanwege de vrijstellingen die ondernemers in NL hebben, qua BTW-staffels e.d.

Mijn mening: als NL dit vonnis niet naast zich neer kan leggen, is het wat mij betreft gewoon burgertje pesten. Ik was al euroscepticus, maar nu word ik toch ook heel erg Europa-scepticus. Wat een gedoe.
Niet vaak met je eens, maar nu wel ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:54
Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:53:
[...]

Niet vaak met je eens, maar nu wel ;)
Ik vind terugleveren voor het volle pond helemaal niet krom.

Als je een paar artikelen in de winkel koopt, maar dan de volgende dag eentje retourneert, dan krijg je toch ook de BTW die je daarvoor betaalde gewoon weer terug? Als je het dan de volgende week toch weer wilt hebben, dan betaal je alsnog die BTW.

Tuurlijk levert de winkel/netbeheerder hiermee een kleine service, maar waarom zou dat in het geval van salderen met eenrichtings-belasting in het voordeel van de overheid gepaard moeten gaan? Bovendien betalen we al infra-kosten, onafhankelijk van daadwerkelijk verbruik. Voor de verwarming en de lampen in de winkel betaal ik niet eens (direct).

Net doen alsof salderen een vreselijk profiteren is, of erger, het heimelijk consumeren van "subsidie", is precies wat ik eerder bedoelde met het goedpraten van consument/burger-onvriendelijke zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
Het gaat erom dat de E-leverancier verplicht is iets van je af te nemen wat hij op dat moment elders veel goedkoper kan krijgen. Da's het kromme en onhoudbare aan de salderingsregels. Begrijp me niet verkeerd: ik ben er dol op, maar het is een heel vreemde regeling.

In dat opzicht ben ik het roerend eens met Dreamvoid; het wordt steeds lastiger om hier netjes uit te geraken.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:29

ericplan

5180 Wp PV

hansdegit schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:12:
Het gaat erom dat de E-leverancier verplicht is iets van je af te nemen wat hij op dat moment elders veel goedkoper kan krijgen. Da's het kromme en onhoudbare aan de salderingsregels. Begrijp me niet verkeerd: ik ben er dol op, maar het is een heel vreemde regeling.

In dat opzicht ben ik het roerend eens met Dreamvoid; het wordt steeds lastiger om hier netjes uit te geraken.
Hoe meer regels je maakt, hoe ingewikkelder het wordt. Liever minder regels.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Minder regels....Even een zijstapje...In Drachten hebben ze de verkeersideeën van meneer Hans Monderman in praktijk gebracht. Geen verkeersborden, alles door elkaar heen waardoor iedereen van nature meer op elkaar let en er per saldo veel minder gebeurt, qua ongelukken.
http://www.sfobonden.nl/Sharedspace.html

Wat is hier nu duurzaam aan? Meer rekening houden met elkaar, minder verkeersborden.

In zijn algemeenheid: ik vind regels en wetten een geinstitutionaliseerde vorm van gezond verstand. Helaas komen ze steeds vaker in plaats van gezond verstand.

Dus eens met ericplan: minder regels. Maar daarbij graag wél meer gezond verstand.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

De administratieve rechtbank ingeschakeld door de Oosterrijkse belastingdienst wil nu weten in samenhang hierombamee, of volgens europeesrecht voorliggende situatie onder begrip "economisch activiteit" valt van het Europesche hof. En dat is de uitspraak C219/12 van afgelopen donderdag
Jeetje Domba, dit is een klassieke Catch22 (lezen dat boek). Dit wist ik nog niet toen ik zei dat veel veranderingen zijn gebaseerd op trivialiteiten. Ik moet hier wel om glimlachen, hoe cynisch het ook uitpakt.
We hebben met zijn allen afgesproken dat een door ons opgewekte en op het net gepleurde kWh op welk moment in het jaar dan ook tegen een vaste prijs wordt afgetikt, nl het leveringstarief + alle belastingen. Da's zo krom als een hoepel, maar daar gaat het niet om. Dat was de deal zoals door Samsom is bedacht en wat uiteindelijk in de wet is terechtgekomen.
Ja dit heb ik mezelf ook bedacht.Hoe goedbedoeld die beïnvloedingen ook zijn eigenlijk vervormen ze. Zelf ben ik steeds meer een voorstander aan het worden van een terughoudende overheid die goedbedoelde beïnvloeding achterwege laat (en dat hoeft niet meteen in een full blown markt economie te ontaarden) zodat de boel niet steeds als een nerveus geregeld systeem alle kanten op schiet.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hansdegit schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:12:

Dat afname van duurzame energie verplicht is,is een keuze en die wordt nog krommer wil men de voorgenomen "duurzame" doelstellingen halen.

Het doel voor de EU is in 2020 het 20-20-20 doel
20% betere energie-efficientie, 20% minder broeikasgas (o.a.CO2) uitstoot en 20% duurzame energie aandeel.

We hebben zo'n overcapiciteit aan elektraciteits opwekvermogen dat aardgascentrales amper draaien ondanks dat moderne ca 350g CO2/kWh uitstoot hebben, minder dan de helft van eveneens moderne kolencentrales die goedkoper produceren maar wel ca 750gr CO2/kWh uitstoot hebben, economisch lijnrecht op de doelstelling

Kolencentrales kunnen tegen ca €16/MWh (ca €2/GJ) produceren omdat America high wordt van het schaliegas en geen vraag naar steenkolen heeft en het ETS systeem een lachertje is, terwijl aardgascentrales een stuk duurder ca €7/GJ en voor ca €45/MWh kunnen produceren.
(Ik zit niet in de branche, de actuele verhouding mogelijk nog schever liggen met de huidige inkoopprijzen)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Terwijl de Duitsers zich scheelstoken aan bruinkool. Want Atomausstieg. Wie snapt het nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:02

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Wat dat betreft word ik ook wat milder jegens de politiek die met zijn doelstellingen zo dramatisch naijlt op de werkelijkheid. Dit is een hele fluïde tijd, waar waarschijnlijk bijna niet tegenaan te besturen is.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
hansdegit schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 23:55:
Terwijl de Duitsers zich scheelstoken aan bruinkool. Want Atomausstieg. Wie snapt het nog?
En Nederland importeert alleen maar stroom vanuit Duitsland continue gem. 2-2,5GW, blijkbaar zijn die nog goedkoper
(import/export data DE per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dé PV-liefhebber moet die uitspraak toch juist omarmen? BTW-vrij je panelen kopen, hoe gaaf. Die BTW over opgewekte kWh hoef je niet te betalen, dus fette korting op aanschaf PV systemen. BTW terugvragen, subsidie, salderen, één groot feest. Slingers in de kroeg en rondje voor allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
hansdegit schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:31:
[...]
Mijn mening: als NL dit vonnis niet naast zich neer kan leggen, is het wat mij betreft gewoon burgertje pesten. Ik was al euroscepticus, maar nu word ik toch ook heel erg Europa-scepticus. Wat een gedoe.
Ik heb toch een iets ander beeld bij burgertje pesten dan, iets meer administratieve rompslomp voor een extra belastingaftrekpost van ruim €7000,= en de eerste 3 jaar zelfs €15000,= sorry ik weet niet direct waar dat bedrag vandaan kwam. het is ruim €9000,=

zie http://www.belastingdiens...ebied/zelfstandigenaftrek

Al deze niet doordachte op elkaar gestapelde regelingen, btw korting, halfslachtige salderingsregeling, sde subsidie, zij er nog meer betreffende zonnepanelen?
Geeft een zooitje als je het echt netjes wil regelen.

Ik zie straks nog weer een extra pleister om dit op te lossen.

Wil je echt als samenleving dat iedereen in zonne-energie investeert dan zal je dit eens en vooral strak moeten regelen.

Salderen is goed(denk ik), maar dan echt salderen. Dus de energiemaatschappij moet je volledige stroomverbruik verrekenen met jouw opbrengst en alleen een energie rekening verstuurt voor het effectief verbruikte deel en daar betaal je dan ook je energiebelasting over.
Alles wat je meer levert aan het net dan dat je afneemt krijg je net zoveel als wat het jou zou kosten om groene stroom af te nemen(dus dat is zonder energiebelasting btw etc). Bedenk dat in NL de stroomprijs erg laag is we betalen alleen veel belasting over de gebruikte energie. zie p.s hieronder

Heb je een installatie op je dak die meer dan 5000 of 10 000 of weet ik wat hoeveel kWh per jaar kan leveren. Dien je een bedrijf op te richten om dit in onder te brengen. Dan zit je ook in de buurt van sde en daar moet ook wat mee gebeuren want dat is ook een zooitje.

Overigens hoeveel mensen zijn er werkelijk in NL die substantieel meer energie terugleveren dan dat ze afnemen en dus btw zouden moeten afdragen?

p.s. ik was dit even aan het staven met wat data, en kwam toen op deze mooie website.
http://epp.eurostat.ec.eu...ural_gas_price_statistics
Even een wtf momentje voor mij. Vergelijk de prijs voor NL met de data die zonnigtype hier voorschotelt met dit grafiekje
Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Financien/All-in_NUON_grijs_gesplitst.gif
NL volgens eurostat 2012 0.138/kWh 0,02 tax 0,032btw hier klopt geen bal van. Ik hoop dat diegene die hier cijfers vandaan haalt ook even achter zijn oren krabt.

cbs prijzen ook niet correct trouwens
http://statline.cbs.nl/St...l&HDR=T&STB=G2,G3,G1&VW=T

[ Voor 3% gewijzigd door Mafketel op 22-06-2013 11:07 . Reden: cbs ook fout??? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mafketel een zzp er is iets anders als een kleine ondernememer
een kleine ondernemen kan bijv zijn
iemand die de aardappels uit zijn moestuin ook verkoopt maar daarnaast een vaste baan heeft met inkomen/pensioen etc etc

een zzp daarentegen heeft niet buiten zijn eigen bedrijf een dienstverband hier gelden weer andere regels voor

zoals ik het nu zie ( dat zegt niet dat mijn visie correct is )
moet je met deze regeling belasting betalen over je geproduceerde khwtjes echter niet over de eerste 7000 euro aan btw kortom je hoeft geen btw te betalen
Echter mag je wel de btw van de aanschaf van je panelen opvoeren als aftrek post .

resume een hoop administratieve rompslomp om pakembeet een 350 euro bruto voordeel te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-10 15:50
@swapevent.
of het een administratieve rompslomp word valt nog te bezien.
(makkelijkste manier voor de belastingdienst is om het gewoon in de aangifte op te nemen voor alle particulieren, maar of ze dat gaan doen? geen idee,
die zet ligt nu bij hun, of beter gezegd wie gaat ze eens wakker schuppen)

als ik mijn set doorreken dan ga ik meer naar de 1000 euro korting.
is nogal wat vind ik.

als salderen op afstand er ook nog door komt, dan is een samenwerkings-verband met een man/vrouw of 5 ook een leuke optie om een schuurdak van een boer te gaan huren erg leuk.
dat soort grote installaties zakken de prijzen behoorlijk en zonder btw ineens wel erg interessant.
zitten dan nog wel wat haken en ogen aan, maar wie weet wat de toekomst brengt.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Mafketel schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 10:57:
[...]

<knip>

Heb je een installatie op je dak die meer dan 5000 of 10 000 of weet ik wat hoeveel kWh per jaar kan leveren. Dien je een bedrijf op te richten om dit in onder te brengen. Dan zit je ook in de buurt van sde en daar moet ook wat mee gebeuren want dat is ook een zooitje.
<knip>
SDE (zon-PV) is alleen voor grootverbruiker aansluitingen >3x80A en >15kWp.
Geef mij maar een case voorbeeld van die het gelukt is om aansluiting te verruimen, voor kleinverbruiker zakelijk zou ik graag een koelunit erbij zetten, maar zo eenvoudig gaat oprekken van een bestaande aansluiting in NL niet, het zal echt uit max. efficientie moeten komen eerst en dan leggen ze een 3e kleinverbruiker aansluiting.

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 22-06-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl15
  • Laatst online: 06-04 19:05
Danku!

[ Voor 97% gewijzigd door weebl15 op 23-06-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 00:08:
[...]

En Nederland importeert alleen maar stroom vanuit Duitsland continue gem. 2-2,5GW, blijkbaar zijn die nog goedkoper
(import/export data DE per uur)
Dat is wat teveel gechargeerd, er wordt wel degelijk aan gewerkt. Gascentrales draaien in NL niet op volle kracht, maar er wordt nog steeds en hoop stroom mee geproduceerd. Er is domweg te weinig kolencapaciteit en importcapaciteit om heel Nederland te voorzien. Zoals het er nu naar uit ziet lijkt in de pijplijn te zitten (SER-akkoord) dat alle kolencentrales van voor 1990 worden gesloten voor 2016. Dat zal dan automatisch zorgen voor meer gasstook en hogere stroomprijzen. Hetzelfde wordt nu in Duitsland geprobeerd.

De kern van het probleem is dat het grote succes op het ene vlak (de energie en CO2 uitstoot in Europa daalt veel harder dan verwacht, oftewel de totaalproductie van energie gaat omlaag) zorgt voor problemen om het andere doel (een groter *percentage* van de productie vergroenen) te halen. In plaats van dat we vergroenen door veel duurzame energie te produceren, vergroenen we door simpelweg efficienter en minder te consumeren.

De 20/20/20 doelen werken elkaar in die zin tegen: doordat de eerste 2 doelen (ruim) gehaald worden, wordt de derde steeds moeilijker. Per saldo wordt voor het milieu hetzelfde bereikt, maar nu zorgt de overcapaciteit en lage prijzen ervoor dat niemand meer iets bij bouwt, en heeft de duurzame energie industrie dus geen orders. Die schreeuwen dus moord en brand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Verwijderd schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:00:
resume een hoop administratieve rompslomp om pakembeet een 350 euro bruto voordeel te hebben
Wow wat verdien jij? €350 voor een half uurtje extra werk en dat niet lucratief vinden? :+ Je bent vast geen Nederlander :X
migjes schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 12:36:
@swapevent.
of het een administratieve rompslomp word valt nog te bezien.
Dat hangt er vanaf hoe comfortabel je bent met rekenen.
btw formulier is een paar bedragen invullen klaar.
Deze worden ook nog eens doorgegeven door de energie maatschappij. minder dan €1345 btw ontvangen btw vrijstelling, meer maar minder dan €1883 een gedeelte btw afdragen, daarboven alles afdragen.
btw van de aanschaf is natuurlijk veel hoger dan de btw die je in dat jaar moet afdragen. Ik weet even niet hoe dat "netjes" wordt opgelost buiten bovenstaande vrijstelling.

inkomstenbelasting word met 2 tabelletjes uitgebreid, Overige inkomsten en overige aftrekposten.
Inkomsten = wat je van je energieboer krijgt
aftrekposten zijn:
afschrijving panelen
zelfstandigen aftrek (€ 7.280)
startersaftrek (€ 2.123)(3 jaar mogelijk in de eerste 5 jaar)
Voor die laatste twee moet je alleen even oppassen dat je wel als ondernemer wordt aangemerkt en je urencriterium a 1225 uur haalt ;).

Dat is je extra administratieve last.
Domba schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 14:19:
SDE (zon-PV) is alleen voor grootverbruiker aansluitingen >3x80A en >15kWp.
Is in de buurt van de weet ik wat hoeveel kWh per jaar ;)
om aansluiting te verruimen,
aansluitingen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Is bekend, maar wil niet zeggen dat je ook een grootverbruikers aansluiting kunt krijgen in mijn geval liggen er al 2 kleinverbruiker aansluitingen omdat 1 aansluiting niet ging lukken na een paar ronden lobbyen bij de netwerkbeheerder, in een rustige woonstraat alleen om in aanmerking voor SDE te komen omdat je dat op 1 hoop veegt met de anderen, gaat je dat niet lukken even los van de kosten een 3x80A aansluiting kost net iets meer dan €2000/jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
Krijgen nee, kopen moet toch mogelijk zijn. Hoge kosten van een zware aansluiting waren mij bekend.

Omdat de sde regeling ook zo'n ramp is vind ik dat ik het best op een hoop mag gooien.

Het ging er mij meer om dat het gezeur van de ene kant het gaat geld kosten... en aan de andere kant ze moeten betalen, veel meer haken en ogen hadden dan de vragen die eigenlijk irrelevant zijn die nu worden gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Dre schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:50:

Het sluiten van het vorige 'algemene PV dump topic' zorgt er (hopelijk) voor dat de vele (!) verschillende onderwerpen over PV verspreidt worden. Het door elkaar lopen van 10 verschillende discussies houdt het niet overzichtelijk voor de niet half dagelijkse lezer.
Spreek voor jezelf zou ik zeggen, ik denk dat menigeen hier op het forum nog wel eens terug verlangt naar die goeie ouwe tijd, daar liep van alles en nog wat door elkaar _/-\o_
Duurzame Energie deel 18

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 14:45:
[...]

Spreek voor jezelf zou ik zeggen, ik denk dat menigeen hier op het forum nog wel eens terug verlangt naar die goeie ouwe tijd, daar liep van alles en nog wat door elkaar _/-\o_
Duurzame Energie deel 18
....en was een prettig topic om te volgen ;)

Nu volg ik er 4 en dat is een stuk lastiger.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 15:18:
[...]

....en was een prettig topic om te volgen ;)

Nu volg ik er 4 en dat is een stuk lastiger.
Of je dumpt alles in een draadje, of je gaat voor ieder onderwerp een apart topic openen welke je stickey maakt. Ik kan mij voorstellen dat het huidige gebruik soms lastig te volgen is voor gebruik.

Dit wordt ook mede veroorzaakt doordat topics die een goed onderwerp hebben wegzakken als en uit het beeld verdwijnen als er een tijd niet op gereageerd word.

Je lost veel op door dit soort topics stickey te maken.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:54
Broodje aap verhaal of niet?

Vandaag kwam iemand me vertellen dat oud dubbelglas, ook als het NIET lek is, veel minder goed isoleert dan toen het nieuw was. Dit zou komen doordat het gas dat erin zit (dacht dat dat alleen bij HR++ glas was) langzaam verdwijnt. Zal toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
er is difusie ..... maar het probleem is meer dat ouder dubbelglas toen het gekocht werd al niet zo'n best figuur slaat tov het huidige dubbelglas. De coatings helpen echt veel in het huidige glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:17

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

Duurzame Energie deel 18
En, doordat daar van alles en nog wat door elkaar heenliep, en allemaal even interessant, hebben we er nu een heel forum voor terug. Ja, dat is even wennen, maar het biedt ook veel voordelen.
Zie het als een supermarkt, of allemaal verschillende winkeltjes.. :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Het was een supermarkt inderdaad alles onder 1 dak lekker makkelijk, nu zitten we met 100 verschillende topics (winkeltjes) :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik heb er in ieder geval veel van geleerd van al deze kennis die ik hier heb op mogen doen.
Vandaag bij familie lid nr 3, zonnepanelen geinstalleerd op korte tijd.
We moesten toch meer uit gaan geven? Sommige mensen denken verder en snappen het :-)
/ Positief modus uit

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 20:30:
Het was een supermarkt inderdaad alles onder 1 dak lekker makkelijk, nu zitten we met 100 verschillende topics (winkeltjes) :X
Je redenatie gaat een beetje mis doordat er bij de supermarkt alles geordend in de schappen ligt en niet door elkaar gegooid op een grote hoop. Ik kan dus rechtstreeks naar de groente afdeling lopen zonder eerst alle labeltjes op de vlees afdeling te hoeven te lezen. Snapie? ;).
Dat niet alles op één hoop ligt heeft wel tot gevolg dat je binnen de supermarkt wat heen en weer moet lopen :>

Ieder nadeel heb zijn voordeel.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 25-06-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

teacher schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 20:27:
[...]

En, doordat daar van alles en nog wat door elkaar heenliep, en allemaal even interessant, hebben we er nu een heel forum voor terug. Ja, dat is even wennen, maar het biedt ook veel voordelen.
Zie het als een supermarkt, of allemaal verschillende winkeltjes.. :)
Maak de main topics dan sticky.. al die wegzakkende topics die je weer moet opgraven. Niet echt functioneel vind je wel. De drempel is dan te hoog om een nieuw topic te openen of een bestaande te zoeken en post men in een ander topic met een iets ander onderwerp.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

[...]
Duurzame Energie deel 18
Toen was de 'post-rate' nog enigszins te doen... nu gaat dat echt niet meer ;)

We hebben namelijk al 143k posts in dit subforum sinds januari 2012, dat zijn ca 260 posts per dag! Hoe je dat wilt bijhouden in één topic... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Daar hebben ze het scroll wieltje voor uitgevonden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

revolution-nl schreef op dinsdag 25 juni 2013 @ 21:50:
[...]

Maak de main topics dan sticky.. al die wegzakkende topics die je weer moet opgraven. Niet echt functioneel vind je wel. De drempel is dan te hoog om een nieuw topic te openen of een bestaande te zoeken en post men in een ander topic met een iets ander onderwerp.
De main topics staan al bovenaan. De topics waar je op een gegeven moment over bent uitgepraat zakken dan af. Wil je die nu in de gaten houden, kan je ze altijd nog bookmarken of filteren in je activetopics.

Feit is wel dat er kennelijk een drempel is om nieuwe topics aan te maken. Wellicht is dat nog een erfenisje uit de tijd dat het nog maar om 1 topic ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Aaarghh, de verwarming is hier voor de tweede maal op rij aangesprongen 's morgens. |:(

We schrijven 26 juni 2013, het begin van de zomerperiode. :'(

We lopen hier ook alweer met winterkleding aan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie het als een supermarkt, of allemaal verschillende winkeltjes
ik zie het nu meer als hulp vragen aan een 16jarige vakkenvuller bij een gemiddelde bouwmarkt
hallo meneer ik zoek schroeven van 3*35
antwoord dan moet u niet bij mij zijn meneer
waar dan wel antwoord dat weet ik ook niet probeert u het eens in rij x
wandel naar rij x ,
hallo meneer ik zoek schroeven van 3*35
antwoord dat mag u aan mij niet vragen meneer dat hoort in rij Y thuis

alsof ik eerst rij A tot en met F moet controleren of het daar niet perongeluk ligt terwijl ik in rij K moet zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik kom zo vaak in de bouwmarkt dat ik meteen naar de schroefjes toe loop. Dan, (let op, hier komt het) zoek ik -geheel zelfstandig- de juiste maat op door het rijtje af te gaan. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:37
In de bouwmarkt hebben ze bovenaan duidelijk borden hangen in welke rij wat te vinden is en is het ook logisch bij elkaar geplaatst (tuinspullen bij tuinspullen, hout bij hout, metaalwaren bij metaalwaren).

En als je niet weet wat voor bevestiging je precies zoekt, maar wel dat het van metaal is, ga in die rij snuffelen en kun je het meestal wel vinden.

Hier staat M6x3 onder de veiligheidschoenen en boven de priem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het was een theoretisch voorbeeld niet letterlijk om te discussieren over een bouwmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-10 16:08
Schinnen-groen schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 07:21:
Aaarghh, de verwarming is hier voor de tweede maal op rij aangesprongen 's morgens. |:(

We schrijven 26 juni 2013, het begin van de zomerperiode. :'(

We lopen hier ook alweer met winterkleding aan.......
ik zal vanavond weer es de uren CV-door-zonlicht parameter uitlezen en bijwerken....
tot nu toe mooi 24/7 op 20 graden C. en geen stagnatie of gasverbruik :P

* NielsTn mompelt dat ie eerder die (Z)LTV Jaga's +DBE had moeten ophangen.....

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Het zonnetje van gisterenmiddag heeft de woonkamer toch genoeg verwarmd. Dun truitje was voldoende. De dag ervoor wel even de houtkachel opgestookt. Met een klein brandje de huiskamer van 19 naar 22 graden opgepiept. Het is zomer, maar voelt anders.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
knelle jongens.
houtvuurtjes en zonneboilers om het huis warm te krijgen.
pfffff, ik ben blij dat mijn huis eindelijk weer eens 21 graden is.
(en met dit zonnetje stijgt de temperatuur weer.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even de zon op het huis, en toko is weer 23 graden beneden , boven 20 a 22
van de week toen het zo grauwig was duurde het 2 dagen voordat het kouder werd in huis
pas op dag 3 werd het 21 gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:41
Als ik thuis kom is het 22'c en na een nachtje frisse lucht inblaas van de WTW weer 21'c om weer naar 22'c te stijgen. Alleen als het de hele dag echt grijs is blijft het op 20'c steken. Kachel is al maandje niet aangeweest en hoop dat dit zo blijft tot eind oktober. Ramen op het zuiden zijn ideaal.

Nu zelfs de screens voor de ramen, wil niet dat het te warm wordt binnen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Ja, ja, wrijf het er maar lekker in, jongens :+

Als de zon zich laat zien dan is het voor de rest van de dag ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:45

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Schinnen-groen schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:47:
Ja, ja, wrijf het er maar lekker in, jongens :+

Als de zon zich laat zien dan is het voor de rest van de dag ok.
Oke, komt ie en niet zo'n klein beetje ook >:) :+
Afbeeldingslocatie: http://www.fox.nl/images/midden-zuid-amerika/bonaire/algemeen/an-zoutberg2-a.jpg?

Maar het klopt wel sinds half april enkele keren gasverbruik gehad voor de CV.

Ollie1965 hoopt zo snel mogelijk een zonneboiler met + 1000L te hebben voor CV ondersteunig

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:34:
[...]

[afbeelding]

Ollie1965 hoopt zo snel mogelijk een zonneboiler met + 1000L te hebben voor CV ondersteunig
Nu geen half werk, schuif dat plaatje dan ook even over Zuid-Limburg a.u.b. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:42:
[...]

Nu geen half werk, schuif dat plaatje dan ook even over Zuid-Limburg a.u.b. :9
Ik dacht dat de ondergrond bij jullie mergel was ;)

Komt ie.........
Afbeeldingslocatie: http://buienradar.nl/image

Mmmm lukt niet echt zie ik

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 16:04:
[...]

Ik dacht dat de ondergrond bij jullie mergel was ;)

Komt ie.........
[afbeelding]

Mmmm lukt niet echt zie ik
De ondergrond is löss (spreek uit: lus).

Er komt wel wat lichts deze kant op, zie ik, maar dat is geen zon... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hier schommelt het kwik tussen de 20.5 (bewolkte dag) en 23 (zonnige dag). De ramen op het zuiden doen hun werk goed. De verwarming is hier al 2 maanden uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-10 17:15
ollie1965 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 12:34:
[...]

[afbeelding]

Ojee dat is toch geen strooizout hé.
Of ga misschien zonthermisch je energie opslaan in zout lagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 05:45
Verwijderd schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 11:35:
even de zon op het huis, en toko is weer 23 graden beneden , boven 20 a 22
van de week toen het zo grauwig was duurde het 2 dagen voordat het kouder werd in huis
pas op dag 3 werd het 21 gr
Interessant. Hier is het nog steeds boven de 22 graden, en dat is het al een hele tijd. Gisteren was het zelfs nog boven de 24. Het enige dat we doen is spuien: het is al snel te warm binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vandaag zowel beneden als boven ramen open gehad en de deur hele dag open
temp beneden 21 gr
temp boven 22 gr

heerlijk energie opslag hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

zonnefreak schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 18:31:
[...]

Ojee dat is toch geen strooizout hé.
Of ga misschien zonthermisch je energie opslaan in zout lagen. :)
Gewoon zeezout op de afbeelding, maar het klopt het is mijn ideaal om warmte op te slaan in zout(verbindingen). Zit ik er lekker warm bij de hele winter na 1 zomer bufferen

Afbeeldingslocatie: http://www.ecn.nl/typo3temp/pics/248b019d1b.jpg
Bron: ECN

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Dit klopt toch niet, het is 26 juni

Afbeeldingslocatie: http://img689.imageshack.us/img689/9248/f6gl.jpg

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee dat zie je verkeerd , dat is voor de gezelligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 23:41
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 07:08:
nee dat zie je verkeerd , dat is voor de gezelligheid
Gezellig CO2 en roet uitstoten! ;) Kun je beter zo'n haard-DVD opzetten toch? :P

Maar verschillen zijn groot, sommige mensen moeten bijstoken, anderen bijkoelen. Ik heb de WTW op koeling vanaf 21'c gezet, mits buitentemperatuur < 21'c en > 12'c. Het was gister 22'c beneden en vanochtend 21'c. Slaapkamers had ik de screens naar beneden om het behaaglijk te houden. Kachel gaat niet aan, al een hele poos niet trouwens. Heb wel meters ramen van grond tot plafond (2,6m) op zuid en zuid-oost in de woonkamer, dat helpt. Grote slaapkamer ook west-zuid-oost ramen, maar niet helemaal boven naar beneden daar ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Het aftellen is begonnen

Hundred

Eenhonderd

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

http://www.nugeld.nl/port...rgen-energierekening.html

€130-160 per maand 8)7

Vorige week Eneco aan de telefoon gehad en kreeg een vriendelijke dame aan de telefoon;
- Ik: Goedemorgen, mijn.eneco.nl wil mijn maandbedrag niet verder verlagen. Kunt u mij in deze verder helpen?
- Mevrouw; Ik ga even uw gegevens erbij zoeken, één moment AUB.... Meneer uw maandbedrag staat op €80 en u wilt verder verlagen? Zo ja, dan dient u akkoord te gaan met het feit dat wij u bij bijbetaling geen betalingsregeling aan zullen bieden. Wij kunnen het maandbedrag maximaal verlagen naar €50,=
- Ik; Prima, er liggen extra zonnepanelen op het dak en bij €50 verwacht ik aan het eind van het jaar geld van jullie terug te krijgen en wil jullie erop wijzen dat ik tegen die tijd geen betalingsregeling zal/wil treffen >:)
- Mevrouw; even stil.... ik begrijp dat u eigenlijk verder wilt verlagen?
- Ik; ja.....
- Mevrouw; Helaas kan dat niet maar als u geld terug krijgt, dan zullen wij dat netjes met u regelen :)
- Ik; Dan moet ik maar op uw blauwe ogen vertrouwen dat dat goed gaat komen.... >:)
- Mevrouw; even stil... (Ik: oOo ) Laten we het maar naar €50 verlagen. d:)b
zo gezegd zo gedaan

Nu de eindafrekening van 03-2014 afwachten en 2 maanden centjes terugkrijgen van Eneco; dank u _/-\o_

Laatst was er hier ook een discussie over k-kozijnen, lelijk, niet mooi, huis lastig verkopen...
PV wordt ook door veel mensen gezien als lelijk, niet mooi... maar huis blijkt toch voorkeur te hebben.

resumé;
min punt = k-kozijn
plus punt = PV
------------------------------+
huis is weer normaal verkoopbaar en ik slaap weer goed :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Apart dat Eneco je maandbedrag niet verder wilt verlagen. Ik zit bij GC al jaren op de 30 euro.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:57:
Apart dat Eneco je maandbedrag niet verder wilt verlagen. Ik zit bij GC al jaren op de 30 euro.
Ja vond/vind ik ook, maar het zij zo... We zijn in 2 jaar tijd van €150 naar nu +/- €40 gegaan. Dat door isolatie en aanpassing van gedrag, maar vooral de PV (+/- 80 per maand).

totale besparing is +/- €110, 80-85% daarvan is door PV en 15-20% door isolatie/gedrag wijziging en slimme besparingen (vooral plugwise)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Apart, bij mij is/was gas 2/3 van de rekening, bij elektriciteit krijg je een flink deel milieubelasting retour.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even de historie ingedoken.

Het eerste jaar in dit huis (2005) was het voorschot voor gas+elektra €266,- per maand. Met een paar honderd Euries bijbetaling aan het eind.

Op dit moment is dit bedrag €95,- per maand. Elektra staat op €0,- dus dit is alleen voor het gasverbruik.
Meestal kwam er nog een paar honderd Euries terug aan het eind van het jaar, maar dat zal met dit jaar wel "ietsje" minder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 09:57:
Bij Oxxio 5 euro. Minder kon niet met als uitleg dat Oxxio dit bedrag maandelijks moet afdragen aan de netbeheerder.
Dus dan krijg ik de rest aan het eind van het jaar maar terug.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:00
Inderdaad! En niet alleen dat, er komt ook een goedgevulde week aan:

28 juni: Autopresentatie Blue Sky Solar Racing (Canada)
1 juli: Grote maandelijkse team update voor www.solarracing.org (al mee bezig :))
2 juli autopresentatie Nuon Solar Team (moet ik helaas missen, mag geen vrij nemen :()
4 julie autopresentatie Solar Team Eindhoven (moet ik helaas missen, mag geen vrij nemen :()
6 juli autopresentatie Cambridge University Eco Racing (daar ga ik heen! oOo)

En ik werk op de achtergond nog aan iets moois, dat komt ergens half juli wel online.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 11:35:
[...]

Inderdaad! En niet alleen dat, er komt ook een goedgevulde week aan:

28 juni: Autopresentatie Blue Sky Solar Racing (Canada)
1 juli: Grote maandelijkse team update voor www.solarracing.org (al mee bezig :))
2 juli autopresentatie Nuon Solar Team (moet ik helaas missen, mag geen vrij nemen :()
4 julie autopresentatie Solar Team Eindhoven (moet ik helaas missen, mag geen vrij nemen :()
6 juli autopresentatie Cambridge University Eco Racing (daar ga ik heen! oOo)

En ik werk op de achtergond nog aan iets moois, dat komt ergens half juli wel online.
Klopt het dat de teams nog niet op je site staan?

Over transport op zonne-energie gesproken, ik vind dit toch zo'n prachtig ding:
Afbeeldingslocatie: http://www.planetsolar.org/wp-content/uploads/2012/06/arrivee-planetsolar-1.jpg

Specificaties: http://www.planetsolar.org/the-boat

[ Voor 13% gewijzigd door Erasmo op 27-06-2013 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:17:
Klopt het dat de teams nog niet op je site staan?
Nee, dat klopt niet? Dit artikel staat als sticky bovenaan. (het projectje waar ik aan werk heeft hiermee wel te maken ;) )

Ik heb voor een paar obscure teams nog geen teampagina's gemaakt. Als ik helemaal geen info van een team heb, geen website, geen social media, helemaal niets lijkt het aanmaken van een teampagina me ook niet zo zinvol...

-edit-

Ja, die solarboot is een prachtig ding. Ik hoop dat hij nog eens Nederland aandoet, dan ga ik zeker kijken. Wel al eens eerder over geschreven (op mijn andere website). Als ik weer eens een stille periode heb kan ik er wel weer eens een artikeltje aan wijden maar ik verwacht op dat gebied voorlopig geen stille periode. :)

[ Voor 26% gewijzigd door JeroenH op 27-06-2013 12:28 ]

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:24:
[...]

Nee, dat klopt niet? Dit artikel staat als sticky bovenaan.

Ik heb voor een paar obscure teams nog geen teampagina's gemaakt. Als ik helemaal geen info van een team heb, geen website, geen social media, helemaal niets lijkt het aanmaken van een teampagina me ook niet zo zinvol...
Hee dat is apart, toen ik een uurtje terug op de drop-down van teams klikte kwamen er geen submenu's tevoorschijn en nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:28:
Hee dat is apart, toen ik een uurtje terug op de drop-down van teams klikte kwamen er geen submenu's tevoorschijn en nu wel.
Ja, met die dropdownmenu's heb ik nog een probleem. Er zijn zoveel Noord-Amerikaanse teams dat die lijst veel te lang is en niet op je scherm past. Scrollen kan ook niet, dan klapt het menu weer in. Ik weet niet goed wat ik daaraan moet doen...

Lastig probleem...

Als alternatief staat er in de rechterkolom, onder de afteller, een tweede manier ("Pages") om bij de teampagina's te komen die wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ollie1965 schreef op woensdag 26 juni 2013 @ 22:16:
[...]

Gewoon zeezout op de afbeelding, maar het klopt het is mijn ideaal om warmte op te slaan in zout(verbindingen). Zit ik er lekker warm bij de hele winter na 1 zomer bufferen

[afbeelding]
Bron: ECN
ik heb de optie en de theorie wel een aantal keer langs horen komen.
maar heb eigenlijk nog geen echte toepassingen gezien of betere berekeningen.

ik dacht dat je met thermochemische opslag altijd maar een klein gebied had voor de opslag.
b.v. opslag gemixt voor 55 graden werkt pas bij 55 graden toevoer en word niet veel warmer als 55 graden.

had jij hier al meer over gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Laatst online: 19:29

HeroS

SmartHome Nerd

Ja, met die dropdownmenu's heb ik nog een probleem. Er zijn zoveel Noord-Amerikaanse teams dat die lijst veel te lang is en niet op je scherm past. Scrollen kan ook niet, dan klapt het menu weer in. Ik weet niet goed wat ik daaraan moet doen...
Totaal off topic maar maak er een klik van ipv mouse over. Werkt ook beter op tablets en je kunt scrollen.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
HeroS schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:52:
[...]

Totaal off topic maar maak er een klik van ipv mouse over. Werkt ook beter op tablets en je kunt scrollen.
Of nog beter, helemaal geen dropdown menu maar gewoon een eigen pagina (1tje met de werelddelen, en dan per werelddeel een losse pagina met alle teams. Werkt inderdaad veel beter op tablets, en beter voor het indexeren in zoekmachines.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Laatst online: 18:03

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Erasmo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 12:17:
[...]
Over transport op zonne-energie gesproken, ik vind dit toch zo'n prachtig ding:
[afbeelding]

Specificaties: http://www.planetsolar.org/the-boat
Nu nog een windmolentje er op voor 's-avonds, en nog een voor bewolking, en nog 2 voor in de winter, en het ding evolueert vanzelf terug naar het echte energiezuinige vaartuig a.k.a. 'De Zeilboot'.

Doel van dit vaartuig ontgaat me volledig. De energie en grondstoffen die daar in zijn gaan zitten hadden m.i. nuttiger besteed kunnen worden.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
HeroS schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:52:
Hoe kan iets in de kroeg nou offtopic zijn? ;)

Het probleem is dat dit een functionaliteit van Wordpress is, en ik heb niet de kennis om dit aan te passen.
Mr-Leo schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:59:
Of nog beter, helemaal geen dropdown menu maar gewoon een eigen pagina (1tje met de werelddelen, en dan per werelddeel een losse pagina met alle teams. Werkt inderdaad veel beter op tablets, en beter voor het indexeren in zoekmachines.
Zo had ik het in 2009 en 2011 gedaan, maar het is een ongelooflijke klus om alle links gesynchroniseerd te houden. Hier is alles automatisch gelinkt en zijn veranderingen vele malen sneller door te voeren.
thunder7 schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:04:
Nu nog een windmolentje er op voor 's-avonds, en nog een voor bewolking, en nog 2 voor in de winter, en het ding evolueert vanzelf terug naar het echte energiezuinige vaartuig a.k.a. 'De Zeilboot'.

Doel van dit vaartuig ontgaat me volledig. De energie en grondstoffen die daar in zijn gaan zitten hadden m.i. nuttiger besteed kunnen worden.
Dan zie je zeker het nut van solar racen ook niet? Dit vaartuig is - net als solar racen - pure PR. Ze willen gewoon laten zien dat varen op zonne-energie kan, en dat in een vaartuig van een heel bijzonder design wat mensen aanspreekt. Is dit vaartuig praktisch? Nee, geenszins (net als die solar racewagens). Maar moeten we het daarom niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

De spijker op zijn kop.

Dit lijkt mij een beter alternatief. "Keep it simple, stupid"
Afbeeldingslocatie: http://www.fodors.com/cruises/images/windstar-cruises.jpg
http://www.fodors.com/cruises/windstar-cruises-676735/

Elektrische auto's vind ik dan een stuk nuttiger dan deze solar boot.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 27-06-2013 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:10:
De spijker op zijn kop.

Dit lijkt mij een beter alternatief. "Keep it simple, stupid"
[afbeelding]
http://www.fodors.com/cruises/windstar-cruises-676735/
Ah, maar zeilen zijn niet 'simple'. De bediening is nog best ingewikkeld, ergens tussen het gebied van techniek en kunst. Dat is wel een heel eind te automatiseren, maar het blijft mechanisch complex met dus relatief hoge onderhoudskosten. Een PV-installatie is technisch gewoon simpeler - zoals iedereen met zonnestroompanelen op het dak weet.

Plus, als je het over een vrachtschip zou hebben, die masten staan enorm in de weg bij het lossen/laden. Maar een vrachtschip op zonnestroom zie ik ook nog niet gebeuren...
Elektrische auto's vind ik dan een stuk nuttiger dan deze solar boot.
Ik weet niet of je die twee moet vergelijken... Maar elektrische auto's hebben zo hun eigen gekkigheden. Sowieso moeten ze een zware accu meezeulen, soms wel een kwart van het totaalgewicht, die ook nog eens een beperkte levensduur heeft. Als we dat nou eens vervangen door een draad boven de weg. Dan heb je altijd stroom, en kan de auto een stuk lichter worden. Auto's hebben aerodynamisch een heel onhandige vorm; ze zijn kort en dik terwijl een lang en slank voertuig een veel lagere luchtwerstand kan hebben. Verder rijdt een elektrische auto op inefficiënte lagedrukbanden. Als we de wielen nu eens veel smaller en steviger zouden maken, van staal bijvoorbeeld, heb je weer een grote efficiëntieslag te pakken. Natuurlijk leidt de wegligging daar wat onder, dus die weg vervangen we door metalen staven. Buiten het feit dat de 'weg'ligging gegarandeerd is levert dat nog weer een efficiëntieslag op, maar het bepaalt ook waar het voertuig niet kan komen - en dat is weer een stuk veiliger voor voetgangers/fietsers/enz. Als laatste is zoals bekend de bestuurder vrijwel altijd de oorzaak van een auto-ongeluk, dus dat gaan we ook anders doen: we koppelen de voertuigen aan elkaar in een soort "units" en laten die besturen door een professionele bestuurder.

Ik ben het nog verder aan het uitdenken hoor, zo heb ik er nog geen naam voor. Iemand een idee? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je de herrie daarvan in je straat wil hebben, be my guest ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speedy-Andre schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:45:
Als je de herrie daarvan in je straat wil hebben, be my guest ;)
A ) Dat hoeft niet, een opstappunt binnen 500-1000m is voldoende.
B ) Elke tien minuten een licht railvoertuig door mijn straat ipv de hele dag door geraas van autoverkeer? Ik teken ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:41:
[...]

Ah, maar zeilen zijn niet 'simple'. De bediening is nog best ingewikkeld, ergens tussen het gebied van techniek en kunst. Dat is wel een heel eind te automatiseren, maar het blijft mechanisch complex met dus relatief hoge onderhoudskosten. Een PV-installatie is technisch gewoon simpeler - zoals iedereen met zonnestroompanelen op het dak weet.

Plus, als je het over een vrachtschip zou hebben, die masten staan enorm in de weg bij het lossen/laden. Maar een vrachtschip op zonnestroom zie ik ook nog niet gebeuren...

[...]

Ik weet niet of je die twee moet vergelijken... Maar elektrische auto's hebben zo hun eigen gekkigheden. Sowieso moeten ze een zware accu meezeulen, soms wel een kwart van het totaalgewicht, die ook nog eens een beperkte levensduur heeft. Als we dat nou eens vervangen door een draad boven de weg. Dan heb je altijd stroom, en kan de auto een stuk lichter worden. Auto's hebben aerodynamisch een heel onhandige vorm; ze zijn kort en dik terwijl een lang en slank voertuig een veel lagere luchtwerstand kan hebben. Verder rijdt een elektrische auto op inefficiënte lagedrukbanden. Als we de wielen nu eens veel smaller en steviger zouden maken, van staal bijvoorbeeld, heb je weer een grote efficiëntieslag te pakken. Natuurlijk leidt de wegligging daar wat onder, dus die weg vervangen we door metalen staven. Buiten het feit dat de 'weg'ligging gegarandeerd is levert dat nog weer een efficiëntieslag op, maar het bepaalt ook waar het voertuig niet kan komen - en dat is weer een stuk veiliger voor voetgangers/fietsers/enz. Als laatste is zoals bekend de bestuurder vrijwel altijd de oorzaak van een auto-ongeluk, dus dat gaan we ook anders doen: we koppelen de voertuigen aan elkaar in een soort "units" en laten die besturen door een professionele bestuurder.

Ik ben het nog verder aan het uitdenken hoor, zo heb ik er nog geen naam voor. Iemand een idee? ;)
In de hele discussie over vervoer kunnen we dromen maar we moeten NU kijken wat op korte termijn realis baar is om vervoer schoner en efficiënter te maken.

Als we dan realistisch kijken dan is een solarboot geen optie.
Een zeilvrachtschip met assistentiemotor wel!

Massaal OV en licht gewicht één persoons vervoer is geen optie (acceptatie grens gebruiker)
Een EV of plugin hybride die op duuzame energie kan rijden is dat wel.

Laten we wel wezen een EV of plugin hybride is vele malen schoner en efficienter dan een downsize plof motortje. Zelfs cradle to cradle en van wheel to well is deze schoner.

Laten we gewoon realisch zijn en NU meters maken. De rest komt vanzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
"Geen optie"

Is het ondenkbaar omdat het onmogelijk is? Of is het onmogelijk omdat het ondenkbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:55:
"Geen optie"

Is het ondenkbaar omdat het onmogelijk is? Of is het onmogelijk omdat het ondenkbaar is?
Als een oplossing in de hoofd van mensen ondenkbaar is zal de acceptatie grens laag zijn en DUS onhaalbaar. Dat is de realiteit waar we in leven hoe graag je dat ook anders zou willen zien.

Mensen zijn niet gemaakt voor veranderingen, veranderingen moet je dus langzaam implementeren. Het nieuwe moet voor 90% op het oude blijven anders is er geen acceptatie en zal het dus ook niet geadopteerd worden.

Als je dit heel hard gaan ontkennen en tegen deze stroom in gaat zwemmen ga je niks voorelkaar zwemmen. Je kan beter met de stroom meezwemmen en deze stroom langzaam in richting proberen te veranderen. Zo zien mensen ZELF dat het anders kan en worden veranderingen veel beter overgenomen.

Wanneer deze verandering geadopteerd wordt door een groep zullen andere mensen volgen (kuddegedrag)
Mensen die in denial blijven zullen vanzelf tot inkeer komen en als ze dat niet doen zullen ze uiteindelijk uitgezonderd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 27-06-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
revolution-nl schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:00:
Je kan beter met de stroom meezwemmen
Dat is absoluut niet hoe je zaken verandert. Dat is hoe je zaken hetzelfde houdt.

Maar goed, ik vond het leuker toen het nog over zonneboten en solar racing ging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

JeroenH schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 15:02:
[...]

Dat is absoluut niet hoe je zaken verandert. Dat is hoe je zaken hetzelfde houdt.

Maar goed, ik vond het leuker toen het nog over zonneboten en solar racing ging...
Jammer dat je selectief quote. Ik schreef er volgens mij nog iets achteraan.

Ik noem even als voorbeeld de auto maar eigenlijk is dit algemeen toepasbaar.

Mensen stappen nu niet in een EV van één of twee personen. Dat accepteert men simpelweg niet omdat het teveel afwijkt van de huidige norm.

Doel1: Eerst moet men wennen aan de electrische aandrijving.
Oplossing: Hybride (Introductie 1999)

Doel2: Men moet wennen aan de eigenschappen van een EV
Oplossing: Plugin Hybride (Introductie 2011)

Doel3: Men moet de voordelen van een EV inzien en de nadelen van de oude aandrijflijn
Oplossing: EV met voldoende actieradius (2015)

Doel4: Men moet inzien dat men nog slimmer om kan gaan met de EV tegen nog lagere verbruikskosten
Oplossing: Een of twee persoons EV met minimaal gewicht (2020)

Veranderingen en transities duren nu eenmaal lang, simpel weg omdat mensen in zijn algemeenheid alles het liefst laten zoals het nu is. Veranderingen mogen niet te groot zijn anders worden ze niet geaccepteerd gedragen.

De politici en beleidsmakers weten dit als geen ander. Uiteraard heb je wel visionairs nodig die bepalen welke doelen wanneer worden gehaald. Mensen die een stip zetten aan de horizon. Het is jammer dat we daar in Nederland een chronisch gebrek aan hebben.

Eigenlijk is de Innovatietheorie van Rogers ook van toepassing op veranderingen.

[ Voor 30% gewijzigd door revolution-nl op 27-06-2013 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

migjes schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 13:42:
[...]

ik heb de optie en de theorie wel een aantal keer langs horen komen.
maar heb eigenlijk nog geen echte toepassingen gezien of betere berekeningen.

ik dacht dat je met thermochemische opslag altijd maar een klein gebied had voor de opslag.
b.v. opslag gemixt voor 55 graden werkt pas bij 55 graden toevoer en word niet veel warmer als 55 graden.

had jij hier al meer over gevonden?
Nee nog niet verder dan de publicaties ECN en IEA, zit ook veel naar PCM te kijken als eerste optie en wachten tot TCM doorbreekt.
Andere zout oplossingen zijn hier (thuis en locatie) niet haalbaar (gesmolten zout).

Ik blijf het gewoon in de gaten houden en schakel om als het in de thuis situatie kan (of een andere techniek eerder komt). Men is zoekende en verschillende opties komen eraan.
Ik ga het liefst voor zoveel mogelijk passief, en dit heb ik liever dan een WP Brine/water.
Maar gezien de voortgang zal het wel eerst WP Brine/water worden in combinatie met een zonneboiler, want een nieuwe gasketel komt er hier zeer waarschijnlijk niet meer in (als de ketel het morgen begeeft is mijn geldboompje nog niet genoeg aangegroeid na de laatste plukactie :+ )

EDIT------
@Revolution.nl

Klopt helemaal, te snel veranderen geeft weerstand en hakken in het zand.
Als je het early adopters model en het Kubler Ross model combineert en met alle verander theorieën toepast kun je een ideaal/maximaal effect bereiken echter nooit dat gene wat je zelf wenst als veranderaar.

Leuke nick in combinatie met het onderwerp

[ Voor 22% gewijzigd door ollie1965 op 27-06-2013 21:51 ]

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[...]

Helemaal niet nodig om er windmolens op te zetten, het ding heeft zich al bewezen door om de wereld te varen.
JeroenH schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 14:41:
[...]

Als de PV maar goedkoop en de stookolie maar duur wordt dan worden reders heel innovatief :P

Genoeg oppervlakte in ieder geval:
Afbeeldingslocatie: http://www.seanews.com.tr/images/articles/2011_01/48232/u1_capehawkk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Dit artikel schreef ik vijf jaar geleden. Er zal inmiddels wel wat voortgang geboekt zijn op een aantal fronten, maar in de basis zijn er maar een paar (enigszins) reeële mogelijkheden om grote schepen aan te drijven:
  • Fossiel
  • Wind
  • Zon
  • Biomassa
  • Nucleair
  • (En galeislaven, maar laten we hopen dat het zover niet komt :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-10 00:55

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 09:58:

Genoeg oppervlakte in ieder geval:
[afbeelding]
Heb je wel enig idee over welke vermogens we hier spreken ? ;)
Grote oceaanstomers worden aangedreven met motoren van meer dan 50MW, een dek vol zonnepanelen is in dit opzicht niet meer dan druppels op een hete plaat... Dan zie ik nog meer in het gebruik van een grote 'vlieger' vooraan aan het schip om enkele procenten van de aandrijfkracht uit de wind halen.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wouter.S schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:11:
[...]

Heb je wel enig idee over welke vermogens we hier spreken ? ;)
Grote oceaanstomers worden aangedreven met motoren van meer dan 50MW, een dek vol zonnepanelen is in dit opzicht niet meer dan druppels op een hete plaat... Dan zie ik nog meer in het gebruik van een grote 'vlieger' vooraan aan het schip om enkele procenten van de aandrijfkracht uit de wind halen.
Aangezien ik zelf ook vaar zeer zeker wel. Als ik even uitga van een New Panamax waarbij je 100% van het dek vol legt(met flappen zoals op de Solar Planet valt dat te bereiken), uitgaande van een efficiëntie van 18% kom je uit op een 3,23MWp. Zeker geen druppel op de gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 15:43
Als elk schip dit zou doen. Moet je zien wat een simpele winst je dan hebt behaald.
Daarna kun altijd alsnog andere zaken doen..... :)

Onder het mom elke (M)Wp is er 1.

Of misschien breder gezien, elke stap is er 1.

[ Voor 35% gewijzigd door internet4me op 28-06-2013 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:45:
Aangezien ik zelf ook vaar zeer zeker wel. Als ik even uitga van een New Panamax waarbij je 100% van het dek vol legt(met flappen zoals op de Solar Planet valt dat te bereiken), uitgaande van een efficiëntie van 18% kom je uit op een 3,23MWp. Zeker geen druppel op de gloeiende plaat.
Grote vlieger die hard trekt... knoopje minder hard varen... de vorm van de romp verder optimaliseren... celletjes plaatsen met een hoger rendement...

Voor je het weet is het geen druppel op de gloeiende plaat maar een emmer op een gloeiende plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Voor een rederij tellen alleen de dollars. Die zullen niet aarzelen op het moment dat een bunker fossiel duurder wordt dan een dek vol PV. Helaas, dat duurt nog even ben ik bang.

Wikipedia: SkySails

Volgens mij had ik destijds in de Intermediair gelezen dat zo'n zeiltje een ton kost, qua investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denza
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-07-2023
internet4me schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:51:
Als elk schip dit zou doen. Moet je zien wat een simpele winst je dan hebt behaald.
Daarna kun altijd alsnog andere zaken doen..... :)

Onder het mom elke (M)Wp is er 1.

Of misschien breder gezien, elke stap is er 1.
Maar er zijn zinvolle duurzame stappen en alleen-leuk-voor-het-duurzame-gevoel stappen. Zet die panelen die je op een supertanker wilt leggen gewoon neer in een mooie Spaanse woenstijn. Veel optimalere plaatsing mogelijk en daardoor meer co2 reductie. En dan hoef je ook niet te gaan zorgen dat de panelen tegen zoute lucht kunnen.

Ik vind dit soort (zonne)alternatieven altijd wel leuk om te zien (/te bedenken),maar zorg eerst maar dat je normale elektriciteitsvoorziening duurzaam (wat toch nog lang genoeg gaat duren) is en ga dan pas aan mobiele apparaten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-10 09:36
Erasmo schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 11:45:
Als ik even uitga van een New Panamax waarbij je 100% van het dek vol legt(met flappen zoals op de Solar Planet valt dat te bereiken), uitgaande van een efficiëntie van 18% kom je uit op een 3,23MWp. Zeker geen druppel op de gloeiende plaat.
Voor de voortstuwing zet dit geen zoden aan de dijk, maar voor de eigen energievoorziening van het schip kan dit wel nuttig zijn.
Hier wordt een aparte dieselgenerator voor gebruikt, die natuurlijk ook continu draait als zo`n schip in de haven ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
bluemoon23 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:10:
Voor de voortstuwing zet dit geen zoden aan de dijk, maar voor de eigen energievoorziening van het schip kan dit wel nuttig zijn.
Hier wordt een aparte dieselgenerator voor gebruikt, die natuurlijk ook continu draait als zo`n schip in de haven ligt.
Daar wordt in steeds meer gevallen al iets aan gedaan door aangemeerde schepen te verplichten walstroom af te nemen. Sowieso vermindert dat de lokale vervuiling enorm, en de stroommix uit het net zal ook een stuk schoner zijn (zowel qua klassieke vervuiling als CO2) dan een dieselgenerator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Ja, mensen veranderen niet snel. Mensen kijken alleen naar hun eigen (korte termijn) situatie, helaas zit >99% van de mensen zo in ieder geval inelkaar.

De crisis is nog niet hevig genoeg. Fossiele brandstof nog te goedkoop. Maar onder druk wordt alles vloeibaar. Moet je eens voorstellen hoe snel mensen wel een aantal van de hierboven genoemde mogelijkheden zullen accepteren als een vat olie op 1000 dollar komt...
Mensen en bedrijven zouden a la minute thuiswerken implementeren waar maar enigszins mogelijk, niet meer met vliegtuig op vakantie, lokaal produceren (en dus transport verminderen), eerder repareren ipv nieuwe kopen etc. Tja...

Misschien moeten een Tweakers actie groep oprichten die de olie opbrengsten eens goed kan verstoren.
Prism: opgelet, dit gaat potentieel over milieu activistische aanslagen e.d. :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

JeroenH schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:02:
[...]

Grote vlieger die hard trekt... knoopje minder hard varen... de vorm van de romp verder optimaliseren... celletjes plaatsen met een hoger rendement...

Voor je het weet is het geen druppel op de gloeiende plaat maar een emmer op een gloeiende plaat.
Het een sluit het ander niet uit. Tegenwoordig varen ze al een langzamer dan een aantal jaar geleden. De vorm van de romp zijn ze al ver mee maar voor zoiets nieuws de norm is ben je al een jaar of 30-40 verder, zolang als zeeschepen meegaan. Het grote voordeel van zo'n vlieger is dat je het vrij makkelijk kan retrofitten.
hansdegit schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:03:
Voor een rederij tellen alleen de dollars. Die zullen niet aarzelen op het moment dat een bunker fossiel duurder wordt dan een dek vol PV. Helaas, dat duurt nog even ben ik bang.

Wikipedia: SkySails

Volgens mij had ik destijds in de Intermediair gelezen dat zo'n zeiltje een ton kost, qua investering
Op een gegeven moment keert de wal het schip wel :P
denza schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:03:
[...]

Maar er zijn zinvolle duurzame stappen en alleen-leuk-voor-het-duurzame-gevoel stappen. Zet die panelen die je op een supertanker wilt leggen gewoon neer in een mooie Spaanse woenstijn. Veel optimalere plaatsing mogelijk en daardoor meer co2 reductie. En dan hoef je ook niet te gaan zorgen dat de panelen tegen zoute lucht kunnen.

Ik vind dit soort (zonne)alternatieven altijd wel leuk om te zien (/te bedenken),maar zorg eerst maar dat je normale elektriciteitsvoorziening duurzaam (wat toch nog lang genoeg gaat duren) is en ga dan pas aan mobiele apparaten werken.
Die laatste zin gaat meestal wel op alleen zijn schepen meestal een broodje speciaal. Die motoren zijn ontwikkeld om zware stookolie te lopen en dat stoot per opgewekte energie-eenheid heel veel meer uit dan bijvoorbeeld een gascentrale.
bluemoon23 schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:10:
[...]

Ze zijn nu bezig om walkabels te voorzien voor de meeste havens en schepen maar voor dat klaar is duurt even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@ollie1965
ik heb effen zitten kijken naar paraffine achtige stof.
maar vond de hoeveelheid opslag nog niet echt fantastisch.

en vorig jaar kreeg ik een plastic zakje met een onbekende stof.
http://www.alibaba.com/pr...rs_hot_pack_hand.html?s=p
een plastic zakje met daar in een vloeistof en een stukje metaal.
het stuk je metaal buigen werd de vloeistof langzaam hard en warm.
dit proces was weer om te draaien door het zakje weer in kokend water te leggen.
alleen na een aantal keer was het wel weer uitgewerkt en werd het geen vloeistof meer in kokend water.
leuk om te zien maar niet voor gebruik geschikt.

(geldboom in de tuin doet weer niet bloeien dit jaar, ik heb de zwarte variant.)

@rube
ha activistische pv bezitters, kom te samen.
en verenigt u bij de "PhotoVoltaic voor Vrijheid" aka P.V.V. (oeps ik zie een probleempje)

maar goed: crisis hoog vraag naar olie laag, en prijs zakt.
crisis laag, prijs van olie stijgt en er komt weer een crisis aan!!!
hebben we het nog steeds niet door? goedkope energie = geen crisis.
oplossingen genoeg, maar ja ook ik kan maar kleine stapjes nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
migjes schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:48:
@rube
ha activistische pv bezitters, kom te samen.
en verenigt u bij de "PhotoVoltaic voor Vrijheid" aka P.V.V. (oeps ik zie een probleempje)
>:) Gelukkig heb ik geen wit haar. Laten we dan gaan voor P.T.V.V. (PhotoVoltaic Tweakers voor Vrijheid)

Ik dacht dat PVV trouwens altijd stond voor Poolse Voetbal Vereniging :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Grappig, de CV staat energie te verbruiken en de zonneboilerpomp ook (nou ja, grappig.. :( ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:30

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

migjes schreef op vrijdag 28 juni 2013 @ 12:48:
@ollie1965
ik heb effen zitten kijken naar paraffine achtige stof.
maar vond de hoeveelheid opslag nog niet echt fantastisch.

en vorig jaar kreeg ik een plastic zakje met een onbekende stof.
http://www.alibaba.com/pr...rs_hot_pack_hand.html?s=p
Niks onbekends aan: Wikipedia: Natriumacetaat-verwarmertje

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 128 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.