De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.356 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-10 21:42

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

De GoT PV lijst is eindelijk over de 1MWp *O* Tijd voor een PV gathering? O+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Domba schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:41:
We hebben nog geen 24/7 draaiende economie

Epex spot prijs is bij de oosterburen voor zondagmiddag ver negatief
Daar dacht ik vanmiddag nog aan toen ik in de achtertuin zat: met aardig wat wind + aardig wat zon, zal behoorlijk wat duurzame energie opbrengen vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Ook dat wordt in Duitsland netjes bijgehouden :)
http://www.agora-energiew...merzeugung-und-verbrauch/

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:39
N
Ik kan zoiets niet vinden voor Nederland of lopen we werkelijk zover achter?

Via de import/export van Duitsland onderste pagina deel is te zien wat we importeren via de DE-interconnect
en via Nord pool spot via NorNed kabel (flow aanvinken)
en BritNed richting GB-NL waar 2x zoveel staat te trappelen dan door de kabel kan (alle 1 uur resolutie)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

antonboonstra schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:09:
In Zuid Limburg?

Open for ideas >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:21
@barryh: hier paar jaar heerlijk gereden met een Optima Stinger. Een quest is nog wel voor mij serieuze optie, echter dit jaar (komende 2 mnd) zal er eerder een Specialized full suspension MTB komen (ik rij in september de Duchenne Heroes, 7 dagen 100km/dag voor onderzoek naar deze spierziekte.

Je leert op ligfiets wel vlot situaties inschatten en helaas ook erg oppassen voor automobilisten met omvoldoende overzicht...

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Speksteenkachel schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:00:
Waterstof kun je ook bijmengen in het gastnet zoiets doen ze in Duitsland al _/-\o_
http://www.euwid-energie....as-anlage-in-betrieb.html
Dat is dus precies wat ik bedoelde in de post erboven :P

Stap 1. Waterstof
Stap 2. CO2+prik
Stap 3. ????
Stap 4. Aardgas!

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biker_007
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-10 18:18
Gisteren kreeg je geld toe bij inkopen van energie bij onze oosterburen.

http://www.eex.com/en/Mar...rt/2013-06-16/PHELIX/-/1d

Waar blijven die electrische auto's op grote schaal dan kunnen we dit mooi opvangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Japanse zonnecel verbreekt efficiëntierecord: met een efficiënte van 44,4 procent zonlicht omzetten in elekriciteit

Afbeeldingslocatie: http://sharp-world.com/corporate/img/news/130614_02.gif

Domper:
Op dit moment zijn dit soort superefficiënte zonnecellen nog zo duur dat ze alleen worden gebruikt in de ruimtevaart om satellieten van energie te voorzien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:36
Fresnellens = tracker nodig = (voorlopig) niet rendabel in Nederland.

Wel mooi voor (sub)tropische landen waar het niet hard waait.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Ook het Deense zusje van de Fyra kampt met problemen.
http://nos.nl/video/51934...ldobreda-rijden-niet.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:30
JeroenH schreef op zondag 16 juni 2013 @ 06:27:
Ik heb een tijd lang een velomobiel overwogen toen ik nog in Utrecht werkte (ik woon in Hilversum), zelfs nog een 'gewone' ligfiets gekocht om mee te oefenen en een proefrit gemaakt in een Alleweder.

Ik ben met dat experiment echter niet verder gegaan omdat ik me absoluut niet veilig voelde. Je zit met je ogen op autokoplamphoogte en het is een simpel feit dat automobilisten gewend zijn aan rechtopfietsers. Tijdens mijn proefrit met de Alleweder moest een auto met piepende banden voor me remmen, ik heb het ding na tien minuten met knikkende knieën en en wit om de neus weer ingeleverd.

Dat krijgt (voor mij) pas weer een vervolg als er minder (of geen) auto's meer op straat zijn.

Daarnaast, de prijs.... Ik kan het niet verantwoorden om € 6000 (een hele dikke € 7000 voor een carbon Quest) uit te geven aan een fiets. Ik volgde een tijd een paar weblogs van velomobielrijders, iedereen customised zijn fiets en voor je het weet zit er voor meerdere honderden euro's aan extra's op. En ik snap hoe het werkt, die dingen zijn handgebouwd, goede kwaliteit, kleine series, etc. etc. etc. maar toch...
Er zit nogal wat verschil tussen de ene velomobiel en de ander. Zo heb ik ze zien rijden in opvallende kleuren en met goed licht voor en achterop, zelfs met richtingaanwijzers. Een automobilist die dan met piepende banden tot stilstand komt omdat ie een rechtopfietser verwacht moet gewoon zijn rijbewijs inleveren.

6000-7000 euro voor een fiets is veel ja, maar als dit je dagelijkse vervoersmiddel is om op je werk te komen, dan vind ik het nogal meevallen in vergelijking met wat de rest uitgeeft aan een mobiel met 4 wielen. Daar heb je een fatsoenlijke tweedehands auto voor dat bedrag en stop je elke week 50 euro brandstof in de tank en jaarlijks een paar honderd euro onderhoud erachteraan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zou dit een resultaat zijn van de verplichte Europese aanbesteding?
Gewoon de laagste bieder in Europa krijgt de opdracht.

Mijn vroegere werkgever heeft hier ook problemen mee gehad.
Goedkoop dus, maar wel rotzooi. :F

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:24:
[...]

Excel management (eigenlijk moet ik zeggen mismanagement) helemaal hip tegenwoordig. Als bij de aanbesteding de bedragen en de voorkant er maar gunstig uit zien is het prima. De TCO vergeten we voor het gemak maar even.

Je ziet tegenwoordig ook vaak bij grote bedrijven dat mensen ontslagen worden en dat er uiteindelijk allemaal mensen ingehuurd moeten worden die veel duurder zijn. In eerste instantie was het plan leuk in de XLSX in de praktijk levert het niks op.

Ik wordt daar altijd een beetje verdrietig van. Alles voor de bonus en de korte termijn ;(
Misschien moet men de bonuscultuur eens ombuigen naar bonussen voor de lange termijn. Helaas is dat lastig toetsbaar.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 15:43
Met andere woorden;
If you pay peanuts you get monkeys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
[...]

Daarnaast wilde de NS ook PERSE een unieke trein die speciaal voor de Fyra ontworpen moest worden, voor marketingdoeleinden...... als de aanbesteding dan ook nog gewonnen wordt door een club zonder ervaring met hogesnelheidstreinen is het feest zoals bekend compleet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

[...]

Klopt zoals al gezegd verkeerd type adviseur wat de aanbesteding heeft geschreven.
Zo hebben wij ook een aanbesteding gehad, op papier gelijke aanbieding (alleen functionele eisen gesteld), en 1 aanbieder in bedrag 60.000 lager dus gewonnen op die punten.
Maar toen kwam het POC (Proof Of Concept) traject. Na 5 maanden begon het te rommelen, na 9 maanden definitief in de POC uit elkaar. 5 personen x 9 maanden weggegooit door de aanbieder en wij 1x 9maanden aan onze zijde. Maar we zitten niet opgeschept met een slecht product.

Het kan wel maar het is wel een andere gedachtegang dan 90% van de mensen hebben.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
_JGC_ schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:05:
Er zit nogal wat verschil tussen de ene velomobiel en de ander. Zo heb ik ze zien rijden in opvallende kleuren en met goed licht voor en achterop, zelfs met richtingaanwijzers. Een automobilist die dan met piepende banden tot stilstand komt omdat ie een rechtopfietser verwacht moet gewoon zijn rijbewijs inleveren.
Wie weet is dat waar, maar het was mijn ervaring. Als je hoog en droog in je SUV zit is een velobiel toch wel erg laag, en kan zich verschuilen achter bosjes e.d. Daar komt bij dat mijn route niet erg geschikt zou zijn voor een velomobiel; ik woon in het noordoosten van Hilversum en werkte in het zuiden van Utrecht. Ik zou dus voor zeker veertig procent van de route stadskilometers maken en daar is een velomobiel gewoon niet op zijn best.
6000-7000 euro voor een fiets is veel ja, maar als dit je dagelijkse vervoersmiddel is om op je werk te komen, dan vind ik het nogal meevallen in vergelijking met wat de rest uitgeeft aan een mobiel met 4 wielen. Daar heb je een fatsoenlijke tweedehands auto voor dat bedrag en stop je elke week 50 euro brandstof in de tank en jaarlijks een paar honderd euro onderhoud erachteraan...
Nou, kosten is ook nog wel een goeie. Wat ik op de velomobiel-webslogs zo zie is dat die dingen toch nog vrij veel onderhoud nodig hebben (banden vooral). Ik vraag me af wat zo'n ding precies per kilometer kost, daar heb ik niets over terug kunnen vinden. Voor een fun-apparaat is dat minder belangrijk maar voor een forensvoertuig wel.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
revolution-nl schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:43:
[...]

Excel management (eigenlijk moet ik zeggen mismanagement) helemaal hip tegenwoordig.
[...]
De watermeloenrapportages: aan de buitenkant groen, binnenin rood....

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Alternatief voor Velo? :P
http://www.elektrischesco.../peugeot-viva-e-city.html

[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-06-2013 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

antonboonstra schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:09:
Je mag de mijne ook wel toevoegen hoor :) Heb 880wp op mijn schuurdakje en krijg over 2 weken 2250wp op mijn huis (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:52
hansdegit schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 11:31:
[...]

De watermeloenrapportages: aan de buitenkant groen, binnenin rood....
Die moet ik onthouden! hahahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:56

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Doe mij dan maar een Novox C20, die haalt 80km/u >:)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Op de Peugeot zit een fatsoenlijk Battery Management Systeem op.
Je kunt dan goed in gaten houden hoeveel km je nog af kunt leggen.
Maar is wel aan de prijs die Peugeot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Voor de meerprijs van een peugeot viva-city met Lithion ION pakket kan je aardig wat lood accu's vervangen.

Lood accu's schijnen best lang mee te gaan alleen moet je wel parallel laden en het pakket zo goed mogelijk op spanning houden.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:09:
Op de Peugeot zit een fatsoenlijk Battery Management Systeem op.
Je kunt dan goed in gaten houden hoeveel km je nog af kunt leggen.
Maar is wel aan de prijs die Peugeot.
Die e-VivaCity is een mooi ding, en inderdaad de enige scooter voorzover ik weet met een echt BMS à la elektrische auto. Beter voor je accu (levensduur), en je hebt de echte resterende km's in beeld ipv een voltmeter.

Maar die aanschafprijs is echt te hoog... (en daardoor, belangrijker, de totaalprijs per km ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

JeroenH schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 15:34:
[...]

Die e-VivaCity is een mooi ding, en inderdaad de enige scooter voorzover ik weet met een echt BMS à la elektrische auto. Beter voor je accu (levensduur), en je hebt de echte resterende km's in beeld ipv een voltmeter.

Maar die aanschafprijs is echt te hoog... (en daardoor, belangrijker, de totaalprijs per km ook)
Mooi ding!
Rij nu zelf op een Kymco Agility 16RS en dat gaat prima.
Was tweedehands <€1000 en rijdt +/- 1:35 km met een top van +/-60km/u.

Rij er per week zo'n 150-160km mee, dat zo'n 40-45 weken per jaar en vroeger ging dat met de auto.

Scooter verbruikt per week (160/35=) +/- 4,5 liter peut en dat kost momenteel (4,5*€1,75=) €8 per week.
Per jaar komt dat dan op (40*4,5=)180 liter peut en dat kost (180*1,75) €315 aan peut.

De Peugeot zou €0,40 per 100km verstoken.
Als ik dan 40 weken per jaar 160km per week afleg;
40*160=6400km per jaar deel dat door 100 en keer €0,4 komt ik op €25,60 aan (zonne)stroomkosten.

Scheelt dan grofweg €300 per jaar bij een aanschafprijs van >€4500 en een levensduur van ruim minder dan 10jaar (accu's zou 4 jaar of 40.000km garantie op zitten) :/

Lijkt me erg leuk om te hebben en mee te rijden, maar niet tegen deze prijs....

Tegenover de auto:
Auto rijdt 1:12 (werkverkeer is enkele reis 18km en 7km drukke A12 snelweg)
6400/12 = 533 liter peut a €933

Bespaar nu op de scooter 350 liter peut en >€600 :)

Vanuit het oogpunt van de auto, wordt de E-scooter wel interessanter. Echter moet dan eerst mijn huidige scooter "op" zijn voor ik een ander koop.

[ Voor 13% gewijzigd door Freemann op 18-06-2013 16:29 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Maar eigenlijk is er niets leuker dan de E-scooter met je eigen zonnestroom op te laden. >:)
Wat zou beter bevallen de snor- of de brom-uitvoering?
Of te wel snelheid tegen bereik .

edit.
Op dit moment 3 inductiepitten in gebruik en de meter draait nog keurig terug :P

[ Voor 19% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-06-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
@Freemann: ga maar eens rekenen met afschrijving van zowel scooter als accu's, en schrik niet van de totale kosten per km.

@Speksteenkachel: als ik aan de e-scooter ga, ga ik voor de 45km-versie. met goede li-ion accu's is ook van die versie de actieradius groter dan ik dagelijks twee keer zou willen rijden, dus dat is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dat is inderdaad zo, echter dat je vaker moet laden heeft misschien invloed op de levensduur van de accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

JeroenH schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:37:
@Freemann: ga maar eens rekenen met afschrijving van zowel scooter als accu's, en schrik niet van de totale kosten per km.

@Speksteenkachel: als ik aan de e-scooter ga, ga ik voor de 45km-versie. met goede li-ion accu's is ook van die versie de actieradius groter dan ik dagelijks twee keer zou willen rijden, dus dat is geen probleem.
Wil je het ons voorrekenen?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12:31
@jeroenH: voor een goed BMS: lees eens: http://www.accumonitor.nl/

dan blijft er nog wat rekenwerk over, maar je heb wel een betrouwbaar beeld van de situatie.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ga eerder voor een electrische fiets, ondanks dat je daar ook met de accu's zit, zijn die minder duur en zijn de vaste lasten lager door het gebrek aan verzekering. Plus dat ik dan tenminste nog wat beweeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:21
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:16:
Ik ga eerder voor een electrische fiets, ondanks dat je daar ook met de accu's zit, zijn die minder duur en zijn de vaste lasten lager door het gebrek aan verzekering. Plus dat ik dan tenminste nog wat beweeg :P
morgen weer 114km fietsend woon-werkverkeer afleggen....
2 uur heen, 2 uur terug :P

met wat energy-gels, notenrepen en een drinkzak op de rug voor water: heerlijk toeren op de MTB naar t werk (en daar fris gedouched op de werkplek arriveren).
enige uitdaging wordt terugweg, ca. 34 graden C in de loop van de dag....

dus t kan wel ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Morgen 34C in Enschede..., effe douchen.

Toch maar even de tuinslang erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Schinnen-groen schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:26:

Ik zou het gewoon proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Later in de middag regen en onweer, geen douche nodig dus....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:26:

Ben je morgen in Enschede?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Nee, ik hoorde die melding op de radio.

Hier vanmorgen al een onweersbui achter de rug met een flinke klats regen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:46
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/53pv14.jpg

En dan nog melden dat ik mijn voorschot beter met € 1 kan verhogen omdat ik anders bij moet betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-10 20:40
Bij Greenchoice kunnen ze ook goed inschatten. Mijn Verbruik in 2012: 2000kWh, 697kWh terug geleverd. In november 2012 heb ik 1300Wp aan panelen bij geplaatst (ik had al 1350Wp liggen) en dit doorgegeven aan hun. Mijn geschat verbruik voor 2013 = 1912kWh geschatte teruglevering 1000 kWh :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nightmare on Oudedijk.
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf4193_640x427.jpg
Hier heeft iemend een stuk waterleiding opgespeerwerpt, kids waren aan het spelen?
ericplan schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:38:
Ik heb net m'n curriculum vitae aangevuld :)
2009 - heden directeur energiebedrijf
Dít is nog eens een leuke post.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:43:
Nightmare on Oudedijk.
[afbeelding]
Hier heeft iemend een stuk waterleiding opgespeerwerpt, kids waren aan het spelen?
Indien niet via WA kids te regelen, dan de opstalverzekering aanspreken, denk ik.

Dikke sh*t, dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is inderdaad dikke sh*t, geluk bij een ongeluk is dat je geen halsbrekende toeren uit hoeft te halen om er bij te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 11:43:
Nightmare on Oudedijk.
[afbeelding]
Wowowowow dat is köt! Als je inderdaad geen dader aan kunt wijzen wordt het al gauw opstalverzekering. Doe je ook aangifte bij de politie? De pijp in een plastic zak doen, pas op voor vingerafdrukken en DNA-resten. CSI Oudedijk stuurt vast een team!

Mensen vragen mij wel eens of ik niet bang ben voor vandalisme (steen door een paneel). Mijn antwoord is altijd "nee" omdat het volgens mij echt niet veel voorkomt. Heel jammer om dat dan toch een praktijkvoorbeeld te zien...

[ Voor 17% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2013 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, aangifte is geen sprake van.
Het wordt gewoon verzekeringwerk.
Jij had ge-edit voordat ik deze post plaatste, het is géén vandalisme.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:07:
Nee, aangifte is geen sprake van.
Waarom niet? Misschien is de dader iemand die dit soort geintjes vaker uithaalt. Misschien wordt-ie een keer opgepakt bij het in elkaar schoppen van een bushokje en bekent hij huilend ook een paar maanden geleden die zonnepanelen vernield te hebben.
Jij had ge-edit voordat ik deze post plaatste, het is géén vandalisme.
Jij schrijft "Hier heeft iemend een stuk waterleiding opgespeerwerpt, kids waren aan het spelen?", hoe is dat geen vandalisme?

[ Voor 22% gewijzigd door JeroenH op 21-06-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb net mijn buurvrouw 10 aardbeien laten opeten uit mijn eigen kweek,
ben ik nu ondernemer ?
verander de woorden en zie hoe nederlandse <energie> fud werkt.
fud powered nieuws houd de hoofdzaak in de schaduw
Wikipedia: Fear, uncertainty and doubt

we gaan nu eerst onbeperkt salderen op de aansluiting (dus niet telwerk) per 1 juli
als er dan 1 kWh overblijft en daar moet iets met btw mee gebeuren, dan word de overheid nog vetter en duurder.
ik heb een ferraris, wat willen ze nu precies dan ? ik ben hier immuun voor....
achter de meter ben ik de baas.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 12:47 . Reden: power to the people ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:10:
[...]

Waarom niet? Misschien is de dader iemand die dit soort geintjes vaker uithaalt. Misschien wordt-ie een keer opgepakt bij het in elkaar schoppen van een bushokje en bekent hij huilend ook een paar maanden geleden die zonnepanelen vernield te hebben.

[...]

Jij schrijft "Hier heeft iemend een stuk waterleiding opgespeerwerpt, kids waren aan het spelen?", hoe is dat geen vandalisme?
Misschien waren het wel gewoon spelende kinderen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@JeroenH, het waren inderdaad spelende kinderen.
Gewoon bij de bult bouwmateriaal die er ligt een stuk koperbuis hebben gepakt( niet gejet want, op het erf.) en er mee zijn gaan gooien.
En nee, bushokjes hebben ze nog nooit gemept...

OT luchtvochtigheid van 80 % kan mijn tobo slecht hebben, iedere keer letters verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@teacher
ik zie net dat het topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2
op slot is gegaan wegens offtopic.

niet iedereen kijkt standaard in andere topics of daar het onderwerp al besproken word of niet zo ook ikzelf niet.
vorige week de discussie dakkapel van de buren werd aanvankelijk gewoon in bovengenoemd topic geslecht totdat ik de vraag stelde of niet nu wel/niet te offtopic was.

ik heb zelf bijv een favorite op bovengenoemd topic staan, als ik dan voordat ik een opmerking plaats eerst 20 andere topics moet doorspitten of het niet perongeluk ergens anders ook al staat dan gaat me dat toch echt te ver.

je krijgt dan een wildgroei aan topics
bijv grondkabel vs geen grondkabel , 4 mm vs 6mm , etc

via deze weg het verzoek om het topic te heropenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:44:
ik heb net mijn buurvrouw 10 aardbeien laten opeten uit mijn eigen kweek,
ben ik nu ondernemer ?
Die vergelijkingen lees ik telkens en slaat m.i. nergens op.

Lees de uitspraak eens, dat gaat niet over ondernemer etc.. maar over economisch verkeer. Dus als jij dagelijks aardbeien verkoopt aan jouw buurvrouw vind er economisch verkeer plaats. Jij voegt waarde toe (aardbei) en daar moet je belasting over betalen (btw).
Jouw opgewekte kWh-tjes verkoop je aan het energiebedrijf, dus zelfde verhaal = economisch verkeer + toegevoegde waarde (kWh) dus belasting.

Juristen kijken naar de wet, die maken geen uitzonderingen. Beetje zelfde verhaal als bij die importheffing, vinden velen belachelijk, maar juridisch gezien gewoon correct verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en als ik ze nu eens niet verkoop maar in bruikleen geef zoals het dus met de ferrarismeter gaat
er word niet berekent want nu telt tie terug morgen telt tie op

[ typerend op de langste dag van het jaar naar verwachting de minste opbrengst 8)7 8)7 ]

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:00
Het m.i. is gewoon een komkommertijd verhaal en aangedikt door ondeskundige journalisten. Net als al die hobby kwekers die hun eigen groenten verbouwen zullen ook pv panelen bezitters niet worden aangeslagen voor de btw. Tenzij je natuurlijk (heel) veel meer opwekt dan je eigen verbruik en aan het energiebedrijf levert. Net als die hobby kweker die er een handeltje van maakt en het halve dorp van groente voorziet. Zolang je per saldo niets of weinig terug levert is er vlgs mij niets aan de hand.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:18:
[...]

Die vergelijkingen lees ik telkens en slaat m.i. nergens op.

Juristen kijken naar de wet, die maken geen uitzonderingen. Beetje zelfde verhaal als bij die importheffing, vinden velen belachelijk, maar juridisch gezien gewoon correct verhaal.
think out of the box
pv vermijd energiebelasting, en ook btw
juristen zijn vreemd volk, iemand die werkeloos is met een laag inkomen,
vermijd ook hoge inkomstenbelasting, je kunt daar een lobby`ist en jurist op zetten, en tegen betaling maken ze daar zo een mooi verhaal van.
energieoogst en een krop sla is voor mij hetzelfde, ik mag het zelf opeten, en heb daar geen overheid bij nodig, zeker niet voor het deel achter mijn eigen drempel.

ik heb door totaal onbegrip in de hele keten 2000 tot 4000 kWh na saldering gewoon marktprijs uitbetaald gekregen, 5 jaar lang, er is dus wel iets mis ja, en het valt nu op.
de oplossing is gewoon een keurige feed-in, zoals duitsland

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:46:
[...]

think out of the box
pv vermijd energiebelasting, en ook btw
juristen zijn vreemd volk, iemand die werkeloos is met een laag inkomen,
vermijd ook hoge inkomstenbelasting, je kunt daar een lobby`ist en jurist op zetten, en tegen betaling maken ze daar zo een mooi verhaal van.
energieoogst en een krop sla is voor mij hetzelfde, ik mag het zelf opeten, en heb daar geen overheid bij nodig, zeker niet voor het deel achter mijn eigen drempel.

ik heb door totaal onbegrip in de hele keten 2000 tot 4000 kWh na saldering gewoon marktprijs uitbetaald gekregen, 5 jaar lang, er is dus wel iets mis ja, en het valt nu op.
de oplossing is gewoon een keurige feed-in, zoals duitsland
Kropje sla en PV is niet met elkaar te vergelijken.
Voor PV maak je gebruik van een bestaande infrastructuur waar je niet zonder kunt. Bij je groentetuin is dat niet zo.

Als je de opgewekte energie zelf opslaat en zonder netkoppeling weer gebruikt, ja, dan het je gelijk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:32

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 13:15:
@teacher
ik zie net dat het topic Elektriciteit opwekken met zonnepanelen Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2
op slot is gegaan wegens offtopic.

niet iedereen kijkt standaard in andere topics of daar het onderwerp al besproken word of niet zo ook ikzelf niet.
vorige week de discussie dakkapel van de buren werd aanvankelijk gewoon in bovengenoemd topic geslecht totdat ik de vraag stelde of niet nu wel/niet te offtopic was.

ik heb zelf bijv een favorite op bovengenoemd topic staan, als ik dan voordat ik een opmerking plaats eerst 20 andere topics moet doorspitten of het niet perongeluk ergens anders ook al staat dan gaat me dat toch echt te ver.

je krijgt dan een wildgroei aan topics
bijv grondkabel vs geen grondkabel , 4 mm vs 6mm , etc

via deze weg het verzoek om het topic te heropenen
De scope van het "electriciteit opwekken met PV" is primair "electriciteit opwekken met PV", dus panelen, rendement, omvormers, installatie, montage geschiktheid dak, etc. Het is een enorm leerzaam topic, en er staat ontzettend veel waardevolle informatie in. Maar daar schuilt ook het gevaar.

Er staat namelijk zo veel informatie is, en de omloopsnelheid is zo hoog, dat die informatie maar lastig te ontsluiten is. Als het topic dan ook nog gebruikt wordt als "dumpbak voor alles wat ook maar enigzins met elektra en of panelen en of geld te maken heeft of wat ik verder nog kwijt wil" dan is het geen doen meer.

Dus, voor de duidelijkheid: het PV topic is geen dumpbak voor alles wat je maar kwijt wilt (over pv).

Je kan in DED namelijk prima nieuwe topics aanmaken over nieuwe en/of actuele onderwerpen. Zo hou je de discussie overzichtelijk. Dat betekent een "wildgroei" aan topics ja. Die staan allemaal netjes in het DED forum. Stel je zoekt iets over grondkabels; wil je dan 1 topicreeks (deel 1, deel 2, deel 3, etc) tegenkomen elk met 8000 berichten die je moet doorzoeken? Of wil je een topic tegenkomen van 50 posts, met daarin je antwoord. In outlook staan toch ook niet al je mailtjes door elkaar in een groot bericht maar allemaal netjes onder elkaar?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-10 11:49

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:00:
[...]
Kropje sla en PV is niet met elkaar te vergelijken.
Voor PV maak je gebruik van een bestaande infrastructuur waar je niet zonder kunt. Bij je groentetuin is dat niet zo.

Als je de opgewekte energie zelf opslaat en zonder netkoppeling weer gebruikt, ja, dan het je gelijk. 8)
Bij het vervoer van je kropje sla van de groenten tuin naar je woning gebruik je toch de openbare weg? Als teveel mensen dat gaan doen krijg je file....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:03:
[...]

Bij het vervoer van je kropje sla van de groenten tuin naar je woning gebruik je toch de openbare weg? Als teveel mensen dat gaan doen krijg je file....
De groentetuin en de PV-installatie staan beiden op je eigen grond. De PV-installatie staat ook niet in de volkstuin?

Maar goed, als je de openbare weg gebruikt dan betaal je hiervoor als je een auto hebt, of niet als je op de fiets gaat (of met paard en wagen :+ ).

Ik kan moeilijk de waterleiding, het gasnet of het elektriciteitsnet vergelijken met een openbare weg, hoogstens zien als een openbare voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-10 11:29
Was te verwachten, kamervragen:
Vragen van de leden Pieter Omtzigt en Agnes Mulder (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Economische Zaken

1. Heeft u kennis genomen van het arrest van het hof in Luxemburg C‑219/12 (Finanzamt Freistadt Rohrbach Urfahr tegen Unabhängiger Finanzsenat Außenstelle Linz), waarin het hof beslist dat (paragraaf 37 van de uitspraak):
“de exploitatie van een fotovoltaïsche installatie op of nabij een woning, die zodanig is ontworpen dat de hoeveelheid geproduceerde elektriciteit altijd minder bedraagt dan de door de exploitant in totaliteit voor privédoeleinden verbruikte hoeveelheid elektriciteit en aan het elektriciteitsnet wordt geleverd in ruil voor een duurzame opbrengst, onder het begrip „economische activiteiten”

2. Waarom heeft de Duitse regering zich wel gevoegd in de zaak en de Nederlandse regering niet, terwijl er voor Nederland toch een groot belang op spel stond?

3. Onder welke omstandigheden en met hoeveel jaar terugwerkende kracht kunnen mensen de btw, die zij betaald hebben over zonnepanelen, de installatie van zonnepanelen en een deel van de constructie waarop ze hem geplaatst hebben, via de vooraftrek terugontvangen? Hoeveel btw moet de Nederlandse staat terugbetalen?

4. Heeft elke persoon die zonnepanalen heeft en energie teruglevert een verplichting tot btw-aangifte en de mogelijkheid om een beroep te doen op de kleine ondernemersregeling?

5. Gaan deze mensen (bijna) allemaal een ontheffing vragen en krijgen (misschien op naam van partner of kind wanneer zij zelf al ondernemer zijn) en moet die ontheffing dan gepaard gaan met een jaarlijks vragenformulier?

6. Hoeveel btw levert deze maatregel op en hoeveel administratieve lasten voor de burgers en voor de belastingdienst?

7. Is de regering bereid om samen met Oostenrijk, Duitsland en andere gelijkgestemde landen, bereid om te pleiten voor een aanpassing van de btw richtlijn, waardoor het begrip ‘economische activiteiten’ een beperktere uitleg krijgt en goederen die in en om het huist geproduceerd worden en voornamelijk gebruikt worden voor eigen consumptie (direct of uitgesteld) ervan worden uitgezonderd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FicoF
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-10 11:29
WoudseHoeve schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:03:
[...]

Jij stelt dus dat jij je sla in de zomer verkoopt aan de Albert Heijn voor €1,50 per stuk incl. BTW en deze in de zomer weer opkoopt voor €1,50 per stuk incl. BTW? Dan ben je aan het salderen namelijk.

Wat groente uit je tuin inwekken/aan buren geven/invriezen etc.. is allemaal geen goed vergelijk. Bij salderen heb je namelijk te maken met het netwerkbedrijf, de energieleverancier en de staat. Da`s een totaal andere situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als de kippen zijn de haagse kooplui erbij als het om uitzuigen gaat Let maar op dat er straks geopperd wordt "maar jullie hebben toch ook geprofiteerd van de subsidie regeling", Nou haags t**g, ik niet hoor., heb netjes alles tegen de meer dan volle prijs betaald. Heb alle risico genomen en mijn woonhuisverzekering tegen het licht moeten houden. Om nog maar niet te spreken van de (zeggen ze niet volmondig) afgunst van omwonenden. Zo en nu ga ik als een janlul in DenHaag met een oranje vlaggetje wapperen. Oranje boven Oranje boven. Tot die uitkeringsklup wil ik ook behoren.

Maar ik ben wel ondernemer, VINK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de aardbei uit mijn achtertuin zo in mijn mond geniet exact dezelfde rechten als de kWh van het dak zo mijn koelkast in.
ik snap niet dat jullie niet meer redeneren in je eigen belang, maar graag met den haag willen meepraten.
(het grote plaatje)

het ontmoedigen van duurzame activiteit van burgers die zich ontplooien is heel slecht,
juist de grote jongens die vervuilen en geld afromen(in stilte), verdienen deze dagelijkse negatieve aandacht. Een overheid moet altijd de belangen van burgers behartigen, jij en ik,
en nooit die van bedrijven of zichzelf, het zijn slechts juridische entiteiten.
ik mis dat menselijke gezicht enorm, en dat is onduurzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook interessant: ZONNEPANELEN ZETTEN EEN REM OP DE DOORONTWIKKELING VAN ISOLATIE- EN ANDERE VERBETERINGSMAATREGELEN.
http://dubocasa.ning.com/...twikkeling-van-isolatie-e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vette leugen in dat stukje, juist op warme zomerdagen bij terugschakeling vanwege het koelwater word stroom duur, ipv goedkoop.

het stukje is echt heel eng geschreven ook, lijkt wel of er een fossiele premie achter is uitgedeeld.
elke kWh die niet uit een kolencentrle komt is een goede, en de rest een slechte,
maar hier staat het andersom.

erg vreemde berichtgeving.(paid opinion maybe?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:21:
Ook interessant: ZONNEPANELEN ZETTEN EEN REM OP DE DOORONTWIKKELING VAN ISOLATIE- EN ANDERE VERBETERINGSMAATREGELEN.
http://dubocasa.ning.com/...twikkeling-van-isolatie-e
Dit verhaal heb ik al eens ergens anders gelezen.

Kon je op wachten, op dit soort redenaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:23

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:20:
de aardbei uit mijn achtertuin zo in mijn mond geniet exact dezelfde rechten als de kWh van het dak zo mijn koelkast in.
ik snap niet dat jullie niet meer redeneren in je eigen belang, maar graag met den haag willen meepraten.
(het grote plaatje)
Nee, dat is niet de juiste vergelijking. Als je met die aarbeien wil vergelijken dan pluk je vandaag 10 kg aarbeien, die kun je niet allemaal op dus je brengt 9 kg naar de supermarkt en morgen haal je weer 1 kg verse aarbeien en de 8 daaropvolgende dagen haal je ook elke dag 1 kg aardbeien.

Andersom: je de aarbeien in de koelkast zetten is hetzelfde als de energie die je opwekt zelf opslaan in accu's. Dat kost jou ook geld (netzoals bij de aarbeien, je hebt een koelkast nodig) en je hebt ook verlies (10kg aarbeien hou je niet een maand vers in de koelkast).
Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:25:
[...]

Tja, die man heeft een totaal eigen agenda. Hij wil zijn passieve woningen slijten, en dat kan natuurlijk niet als iedereen "gratis" stroom heeft van de zonnepanelen.

[ Voor 17% gewijzigd door Maasluip op 21-06-2013 15:29 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:25:
[...]

Die schrijver heeft met zijn passiefhuis-ding natuurlijk wel een belang. Hij heeft overigens wel een punt vind ik, zie velen panelen op het dak leggen terwijl ze onzuinige apparatuur in de woning hebben. Trias Energetica ben ik nog steeds fan van.
Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:25:
het stukje is echt heel eng geschreven ook, lijkt wel of er een fossiele premie achter is uitgedeeld.
elke kWh die niet uit een kolencentrle komt is een goede, en de rest een slechte,
maar hier staat het andersom.
Hij bedoelt denk ik dat je beter kan besparen, zodat je die energie gewoon helemaal niet nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, dat is niet de juiste vergelijking. Als je met die aarbeien wil vergelijken dan pluk je vandaag 10 kg aarbeien
het ontgaat je dat ik daadwerkelijk die aardbei net opat, zo uit mijn bordertje.
en dat er ook 200Wac uit mijn pv op hetzelfde moment de koelkast in verdwijnt.
waar het mij om gaat is dat dit in mijn domein, mijn huis plaatsvind.
ik erken dat zodra ik mij fysiek buiten mijn woning bevind (ik aardbei of kWh)
er andere regels gaan gelden, maar in mijn woning ben ik toch echt de baas, en niemand anders.
denk niet te ver.

de hele discussie is een pietlutterij met kamervragen van jewelste,
straks komt nog een regeling voor de bakker die zijn eigen krentebol at.
die krentebol was ook 0,00000000003% van het dagaanbod, net zoals mijn kWh.
het kolengeweld blijft weer fijn buiten het nieuws, 99,9% en erg vies, goor, en vrijgesteld van allerlei belastingen.
(en gratis uitdiepen van de eemshaven door rws op onze kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:39:
[...]

het ontgaat je dat ik daadwerkelijk die aardbei net opat, zo uit mijn bordertje.
en dat er ook 200Wac uit mijn pv op hetzelfde moment de koelkast in verdwijnt.
waar het mij om gaat is dat dit in mijn domein, mijn huis plaatsvind.
ik erken dat zodra ik mij fysiek buiten mijn woning bevind (ik aardbei of kWh)
er andere regels gaan gelden, maar in mijn woning ben ik toch echt de baas, en niemand anders.
denk niet te ver.

de hele discussie is een pietlutterij met kamervragen van jewelste,
het kolengeweld blijft weer fijn buiten het nieuws, 99,9% en erg vies, goor, en vrijgesteld van allerlei belastingen.
Zonder lichtnet verdwijnt er geen enkele kWh je koelkast in, ben ik bang.
Linksom of rechtsom, dat net blijf je nodig hebben. Alleen als je autonoom bent, dus met accu's en zo, dan kan ik een heel eind met je redenatie meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn net, jouw net, ik kom nog uit de pen/geb tijd.
niet HUN net.
het is een publieke nuts voorziening, en capaciteits tarief kent nou juist geen variabele vergoeding meer, dat wilden we nujuist.
gewoon vast bedrag, met aansluitfactor, dus gewoon bijv 35A ongeacht richting.
die sinus volg ik ook gewoon maar, is primair aanwezig voor gebruik, ik volg die 50hz gewoon tijdens terugvoeden.
of ik dat nou wel of niet doe die 230/380Vac 50Hz is er evengoed.

een peanut consument hoeft hier niet mee lastig gevallen te worden, het ontlasten van piekstroom en transport moet beter gewaardeerd worden, ipv het graf ingeschreven.

als je provider zich rx/tx net zo zou gedragen word het echt een heel gekke wereld.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:39:
[...]de hele discussie is een pietlutterij met kamervragen van jewelste,
Dus volgens jou zou het Europese Hof van Justitie tegen meneer Fuchs moeten zeggen, wij nemen deze zaak niet in behandeling, want het is pietlutterij? Godzijdank werkt ons rechtssysteem niet op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Schinnen-groen schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:47:
[...]

Zonder lichtnet verdwijnt er geen enkele kWh je koelkast in, ben ik bang.
Linksom of rechtsom, dat net blijf je nodig hebben. Alleen als je autonoom bent, dus met accu's en zo, dan kan ik een heel eind met je redenatie meegaan.
Met zulke btw plannetjes en al die andere plannen komt een autonoom systeem wel steeds dichter bij.

Tegenwoordig met led techniek en superzuinige koelkasten wordt dat steeds makkelijker. Alles wat veel stroom vraagt zoals wasmachine, oven, cv-pomp koelkast laat je bij voorkeur overdag draaien en de rest via een accu. Een beetje goede koelkast kan best een halve tot hele dag zonder stroom. Mijn trage vloerverwarming gaat alleen overdag aan voor voor de avond de houtkachel. Wasmachine gaat pas aan als er voldoende opbrengst van de panelen is.

Wel zal het zaak zijn om veel meer panelen neer te leggen om ook op een dag als vandaag nog wat opbrengst te hebben. En natuurlijk nog een generator voor noodgevallen. Het is misschien wat lastig om dat allemaal te plannen maar helemaal los van het net zou mij wel een goed gevoel geven. :)

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus volgens jou zou het Europese Hof van Justitie tegen meneer Fuchs moeten zeggen
geen worden in mijn mond leggen aub

voor nederland is het hoeveelheid pv zo marginaal, en het kolengeweld zo enorm geworden, dat het voor nederland pietlutterij is.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
PeterZ(on) schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:01:
[...]

Met zulke btw plannetjes en al die andere plannen komt een autonoom systeem wel steeds dichter bij.

Tegenwoordig met led techniek en superzuinige koelkasten wordt dat steeds makkelijker. Alles wat veel stroom vraagt zoals wasmachine, oven, cv-pomp koelkast laat je bij voorkeur overdag draaien en de rest via een accu. Een beetje goede koelkast kan best een halve tot hele dag zonder stroom. Mijn trage vloerverwarming gaat alleen overdag aan voor voor de avond de houtkachel. Wasmachine gaat pas aan als er voldoende opbrengst van de panelen is.

Wel zal het zaak zijn om veel meer panelen neer te leggen om ook op een dag als vandaag nog wat opbrengst te hebben. En natuurlijk nog een generator voor noodgevallen. Het is misschien wat lastig om dat allemaal te plannen maar helemaal los van het net zou mij wel een goed gevoel geven. :)
Maar als het dan wel goed weer is, wat doe je dan met je overschot? Er zijn in deze periode regelmatig dagen bij dat ik voor een hele week stroom opwek op één dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:02:
geen worden in mijn mond leggen aub

voor nederland is het hoeveelheid pv zo marginaal, en het kolengeweld zo enorm geworden, dat het voor nederland pietlutterij is.
Het gaat toch helemaal niet om kolenstroom? Waarom haal je dat er steeds bij?

Als straks 100.000 PV bezitters zich melden bij de belastingdienst, vinden ze het daar écht geen pietlutterij. Die vragen zijn wat mij betreft zeer terecht. Levert werkdruk op voor overheid, administratieve lasten voor burger, kost een hele hoop poen voor overheid (BTW teruggeven), waarom is NL niet aangehaakt etc... Ik snap echt niet dat je dat zomaar even onder het tafelkleed veegt, omdat er in NL kolencentrales staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Mr-Leo schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:03:
[...]

Maar als het dan wel goed weer is, wat doe je dan met je overschot? Er zijn in deze periode regelmatig dagen bij dat ik voor een hele week stroom opwek op één dag...
Dat zal dan niet gebruikt gaan worden, vrees ik. Tenzij je dat kunt opslaan of kunt omzetten in een andere energiedrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 15:55:
mijn net, jouw net, ik kom nog uit de pen/geb tijd.
niet HUN net.
het is een publieke nuts voorziening, en capaciteits tarief kent nou juist geen variabele vergoeding meer, dat wilden we nujuist.
gewoon vast bedrag, met aansluitfactor, dus gewoon bijv 35A ongeacht richting.
die sinus volg ik ook gewoon maar, is primair aanwezig voor gebruik, ik volg die 50hz gewoon tijdens terugvoeden.
of ik dat nou wel of niet doe die 230/380Vac 50Hz is er evengoed.

een peanut consument hoeft hier niet mee lastig gevallen te worden, het ontlasten van piekstroom en transport moet beter gewaardeerd worden, ipv het graf ingeschreven.

als je provider zich rx/tx net zo zou gedragen word het echt een heel gekke wereld.
Ben ook uit die bouwjaren, maar we zijn begonnen met de vergelijking met een kropje sla. Die vergelijking klopt niet.

Ik heb helemaal niets en niemand nodig om een kropje sla te "genereren". Dat ligt bij PV toch iets anders.
Hoe de wereld eruit ziet voor de meterkast is een politiek verhaal. Daar kan jij (en ik) het over oneens zijn, maar dat is wel de realiteit op dit moment.

Dat jij en ik ons daaraan kapot ergeren staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:31
Goh, ik ben het een keer eens met eric-pvt...

Wat is dat toch met Nederlandse consumenten/burgers? Telkens als ze overduidelijk gepakt worden komen ze met tientallen redenen op de proppen waarom dat niet meer dan terecht is.

Misschien is dat ook gewoon de reden dat in Nederland vrijwel alles zo'n 2x te duur is. Werp maar eens een blik 50 km verderop (Duitsland) en vergelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dat hangt er maar vanaf. Kijk maar eens hoeveel Duitsers er in Nederland inkopen komen doen in de grensstreek. Wij zijn echt niet met alles duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:15:
Goh, ik ben het een keer eens met eric-pvt...

Wat is dat toch met Nederlandse consumenten/burgers? Telkens als ze overduidelijk gepakt worden komen ze met tientallen redenen op de proppen waarom dat niet meer dan terecht is.

Misschien is dat ook gewoon de reden dat in Nederland vrijwel alles zo'n 2x te duur is. Werp maar eens een blik 50 km verderop (Duitsland) en vergelijk.
Misschien moeten we vóór verkiezingen eerst een rode-potlood-oefen-periode inlassen?

Nee, laat maar, zelf weet ik ook niet meer waar ik op zou moeten kiezen stemmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:15:
Die snap ik niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
Ik zou graag een kruisbestuiving doen van twee partijen, en dan zelf kiezen welke delen uit hun partijprogramma's er overgenomen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internet4me
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-10 15:43
Aan de andere kant,
Als je zelf ondernemer bent, kun je ook de prijs zelf opmaken.
Gezien de kosten die ik als kersverse ondernemer moet maken; moet ik mijn verse goudomrande donkergroene kWh zeker voor 5 euro verkopen..... >:)

Speciaal voor de energiereuzen, die verplicht onze kWh-tjes moeten afnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:17
teacher schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:02:
[...]
Je kan in DED namelijk prima nieuwe topics aanmaken over nieuwe en/of actuele onderwerpen. Zo hou je de discussie overzichtelijk. Dat betekent een "wildgroei" aan topics ja. Die staan allemaal netjes in het DED forum. Stel je zoekt iets over grondkabels; wil je dan 1 topicreeks (deel 1, deel 2, deel 3, etc) tegenkomen elk met 8000 berichten die je moet doorzoeken? Of wil je een topic tegenkomen van 50 posts, met daarin je antwoord. In outlook staan toch ook niet al je mailtjes door elkaar in een groot bericht maar allemaal netjes onder elkaar?

Nou, ik heb in mijn outlook geen apart folders (topics) maar alle mailtjes staan in een folder (1 topic).
Als ik iets nodig heb gebruik ik de zoek functie en dat is sneller als archiveren en zoeken in allerlei verschillende folders (topics).

Ik begrijp wel dat met de snelheid van berichten dit voor de volgers een probleem is, maar te veel verschillende sub-sub-sub-topics is ook weer niet handig. Dan kun je beter de zoekfunctie gebruiken.

Just my 2 cents

Morgen eerst een stuk niet-duurzaam met de auto rijden :| om daarna mee te helpen aan een duurzaam huis te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Mr-Leo schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:34:
Ik zou graag een kruisbestuiving doen van twee partijen, en dan zelf kiezen welke delen uit hun partijprogramma's er overgenomen worden :)
Dus een nieuwe partij? Maar dan moeten we ook een paar opdoeken. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
FicoF schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 14:15:
Was te verwachten, kamervragen:
Vragen van de leden Pieter Omtzigt en Agnes Mulder (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Economische Zaken
.... misschien eerst eens in de materie verdiepen voordat je vragen stelt.
[...]

3. Onder welke omstandigheden en met hoeveel jaar terugwerkende kracht kunnen mensen de btw, die zij betaald hebben over zonnepanelen, de installatie van zonnepanelen en een deel van de constructie waarop ze hem geplaatst hebben, via de vooraftrek terugontvangen? Hoeveel btw moet de Nederlandse staat terugbetalen?
Dat is een goede...Helemaal leuk met de subsidie waarbij de consument maar 6%btw hoefde te betalen maar dat toen toch weer via een andere regeling ging.... Nu heeft iedereen en de subsidie EN btw aftrek. Weet alleen even niet hoelang je teveel betaalde btw mag doorschuiven.
4. Heeft elke persoon die zonnepanalen heeft en energie teruglevert een verplichting tot btw-aangifte en de mogelijkheid om een beroep te doen op de kleine ondernemersregeling?
duidelijk gevraagd door iemand die geen idee heeft van de kleineondernemingsregeling. effectief zal het jaarlijks de btw aangifte doen worden waarbij dan uitkomt dat je alles in je zak mag steken(€6400,= 21%btw vrij daarboven staffel en daarna pas volle pond)Bij 6 tot 10 cent per kWh moet je een erg grote installatie hebben ;)
5. Gaan deze mensen (bijna) allemaal een ontheffing vragen en krijgen (misschien op naam van partner of kind wanneer zij zelf al ondernemer zijn) en moet die ontheffing dan gepaard gaan met een jaarlijks vragenformulier?
zie hierboven voor gedeelte beantwoording. Als je zelf ondernemer was had hje het al moeten geven dus is geen vraag. Sinds wanneer doet een kind inkomensbelasting?(ik toen ik 16 was en een bijbaantje had)
6. Hoeveel btw levert deze maatregel op en hoeveel administratieve lasten voor de burgers en voor de belastingdienst?
LOL €0,= btw inkomsten voor de staat, btw kosten voor de energiebedrijven. En de staat heeft nog een ander klein belastingtegenvallertje.
Elke ondernemer hoeft over de eerste ruim €7000 geen belasting te betalen de eerste drie zelfs niet over de eerste€15000. Met andere woorden, voor een kleine administratie een behoorlijk belastingvoordeel. Ook wat kosten daar je een kvk inschrijving etc etc nodig hebt, maar misschien dat je met een VAR weg kunt komen.
7. Is de regering bereid om samen met Oostenrijk, Duitsland en andere gelijkgestemde landen, bereid om te pleiten voor een aanpassing van de btw richtlijn, waardoor het begrip ‘economische activiteiten’ een beperktere uitleg krijgt en goederen die in en om het huist geproduceerd worden en voornamelijk gebruikt worden voor eigen consumptie (direct of uitgesteld) ervan worden uitgezonderd?
Zoals in Engeland, dat zou voor heel veel kleine ondernemers en freelancers verwelkomt worden.

Een ander stekeligheidje. Voor de belasting ben je in loondienst als minder dan 3 aparte opdrachtgevers hebt. Hoe moet je daar nu weer mee omgaan?

ps ik ga er even vanuit dat je vanwege de salderingsregel de energiebelasting niet in het btw verhaal wordt meegenomen.

[ Voor 1% gewijzigd door Mafketel op 21-06-2013 17:59 . Reden: energiebelasting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:39
Mafketel schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 17:55:

Een ander stekeligheidje. Voor de belasting ben je in loondienst als minder dan 3 aparte opdrachtgevers hebt. Hoe moet je daar nu weer mee omgaan?

ps ik ga er even vanuit dat je vanwege de salderingsregel de energiebelasting niet in het btw verhaal wordt meegenomen.
Eh, de electriciteitswet beperkt je hier,omdat je als consument aan je energieleverancier moet verkopen ondanks dat ik met mijn ferraris meter 2 aparte eancodes heb , waarvan ik de leverings eancode niet mag gebruiken zoals groot gebruikers die vrij energieleverancier kan kiezen los van energieontvanger.

3 klanten= 3 blokken van 100-500kWh/jaar aan 3 verschillende energieleveranciers of 3 consumenten die 100-500kWh van je afnemen 8)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 16:06:
[...]
Het gaat toch helemaal niet om kolenstroom? Waarom haal je dat er steeds bij?
omdat dat vrijwel nog de enige bron van stroom is in nederland, met bijbouw.
gascentrales sluiten, boeren wkk`s worden net zo als pv eigenaren van het net gepest.
en windmolens draaien op subsidie, het mag allemaal gezegd worden, en ik dat niet ?
laten we meer solidair een vuist gaan vormen, en meer een duitse situatie afdwingen.
`energiewende` en de burger weer centraal. *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:05

ericplan

5180 Wp PV

Mag ik hier even klagen over de volstrekt willekeurige en weinig transparante moderatie?

Een tip voor teacher van een leraar.
Laat zien wat je doet en waarom je iets doet.
Als je een topic afsplitst, zet dan ook een melding in beide topics.
Als je een bericht verwijdert of edit zeg er dan ook bij waarom je dat als moderator doet of gedaan hebt.
En een tip voor Tweakers, zorg voor een uniforme eenduidige moderatiestijl.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Registratie: December 2008
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Sorry guy's, het lijkt erop dat mede door mijn bijdrage de PV-topic afgesloten is geraakt. Dit was zeker niet mijn bedoeling. Mijn collega (twee weken zonnepanelen) vertelde mij (1 maand zonnepanelen) het nieuws over die btw afdracht vlak na twaalven vanmiddag. Tot mijn verbazing las ik het niet op de Tweakers FP. Geen techniek zeker.. ja ja. Ondertussen nam mijn woede meer en meer toe en was het arme PV topic slachtoffer van dienst om dat naar weg te kanaliseren.

De heffing op Chinese panelen heeft me al behoorlijk geïrriteerd. Nu deze maatregel er kort achteraan. Ik ga niet met complottheorieën strooien. Maar deze correlatie is wel heel opmerkelijk. De vraag uit wiens koker dit nu precies komt (Europarlementariërs met respectievelijke lobbyistenachterban) brandt me op de lippen.

Ik kan de logica namelijk niet begrijpen. Is het simpel? Ja natuurlijk. Iedereen die produceert draagt btw af. En als de markt vervalst wordt worden importheffingen gebruikt. Allemaal juridisch sluitend. De wereld is alleen niet zo zwart wit als deze juridische richtlijnen ons willen doen geloven. De activiteit van China valt buiten de kaders van onze handelsverdragen. Niet om alles weg te willen relativeren, maar zijn die handelsverdragen dan zo rechtvaardig, terwijl ze de Afrikaanse en Zuid Amerikaanse landen in een wurggreep houden? En deze BTW afdracht? Hoe verhoudt deze zich in rechtvaardigheid tot het gunstige belastingklimaat dat grote ondernemingen in de meeste Europese landen verkrijgen?

Het bovenstaande wringt al behoorlijk. Maar bedenk eens waar Europa (in mijn bescheiden opinie) naar toe moet bewegen. Europa zou toch zo goed als mogelijk onafhankelijk moeten worden in zijn energievoorziening (van o.a. Rusland en het Midden Oosten)? Deze maatregel remt dit proces af. Niet alleen het plaatsen van PV panelen wordt steeds minder aantrekkelijk gemaakt, maar het maakt ook het aangesloten zijn op een gemeenschappelijk energienet minder waarschijnlijk. Juist dat laatste is de kracht van decentrale opwekking. De locale distributie van energie naar naburige huizen in de wijk om zo het energietransport over lange afstanden te minimaliseren. Zodra de technologie beschikbaar komt om de eigen opgewekte energie te bufferen kan "een ieder voor zich" tendens gaan ontstaan, met de bijbehorende ontkoppeling van het net. En die kant moeten we nu net niet op.

Ik zie dit als het zoveelste bevestiging van mijn indruk dat de politieke kaste, niet gehinderd door enige lange termijn visie, meer en meer een rem betekend voor noodzakelijke ontwikkelingen die maar uitgesteld blijven worden. Met name in het gefragmenteerde Europese politieke landschap is dit effect groot. Bij gebrek aan eigen visie raakt de politieke kaste (blijkbaar) makkelijk beïnvloed door gevestigde structuren die geen belang hebben bij deze ontwikkelingen die bestaande machtsverhoudingen op de helling zetten....... Algemeen belang... Me neus....

.......Nou toch weer een behoorlijke complottheorie, vrees ik. Maar het bovenstaande is wel hetgeen waarom ik echt kwaad ben, nog niet eens zozeer het instrumentele wat het voor mijn collega of mijzelf betekend. Zo. Fijn om even te hebben kunnen leeglopen, nu ga ik jullie reacties lezen, om erachter te komen dat alles al een keer gezegd is ;).

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er komt een nieuw tijdperk aan, blijf niet te lang hangen in het oude.(ancien regime).
Wikipedia: Ancien régime

hoofd recht vooruit en niet meer omkijken,
das beter voor je gemoedsrust, recht voor je liggen nieuwe kansen,
achter je gebeuren spastische dingen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2013 21:32 . Reden: typemachine fabrieken beschermen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Ja helemaal waar eric-pvt, het zou alleen zoveel makkelijker gaan als de spasmes niet zo alomtegenwoordig en (nog) invloedrijk zijn. Maar linksom of rechtsom zijn ze bezig met een pathetisch achterhoedegevecht dat ons helaas zo kostbare tijd ontneemt.

Wil je een EU leger? Teken dan de petitie Protect us with a European ARMY (Volt EU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

teacup schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:17:
Sorry guy's, het lijkt erop dat mede door mijn bijdrage de PV-topic afgesloten is geraakt. Dit was zeker niet mijn bedoeling. Mijn collega (twee weken zonnepanelen) vertelde mij (1 maand zonnepanelen) het nieuws over die btw afdracht vlak na twaalven vanmiddag. Tot mijn verbazing las ik het niet op de Tweakers FP. Geen techniek zeker.. ja ja. Ondertussen nam mijn woede meer en meer toe en was het arme PV topic slachtoffer van dienst om dat naar weg te kanaliseren.

De heffing op Chinese panelen heeft me al behoorlijk geïrriteerd. Nu deze maatregel er kort achteraan. Ik ga niet met complottheorieën strooien. Maar deze correlatie is wel heel opmerkelijk. De vraag uit wiens koker dit nu precies komt (Europarlementariërs met respectievelijke lobbyistenachterban) brandt me op de lippen.

Ik kan de logica namelijk niet begrijpen. Is het simpel? Ja natuurlijk. Iedereen die produceert draagt btw af. En als de markt vervalst wordt worden importheffingen gebruikt. Allemaal juridisch sluitend. De wereld is alleen niet zo zwart wit als deze juridische richtlijnen ons willen doen geloven. De activiteit van China valt buiten de kaders van onze handelsverdragen. Niet om alles weg te willen relativeren, maar zijn die handelsverdragen dan zo rechtvaardig, terwijl ze de Afrikaanse en Zuid Amerikaanse landen in een wurggreep houden? En deze BTW afdracht? Hoe verhoudt deze zich in rechtvaardigheid tot het gunstige belastingklimaat dat grote ondernemingen in de meeste Europese landen verkrijgen?

Het bovenstaande wringt al behoorlijk. Maar bedenk eens waar Europa (in mijn bescheiden opinie) naar toe moet bewegen. Europa zou toch zo goed als mogelijk onafhankelijk moeten worden in zijn energievoorziening (van o.a. Rusland en het Midden Oosten)? Deze maatregel remt dit proces af. Niet alleen het plaatsen van PV panelen wordt steeds minder aantrekkelijk gemaakt, maar het maakt ook het aangesloten zijn op een gemeenschappelijk energienet minder waarschijnlijk. Juist dat laatste is de kracht van decentrale opwekking. De locale distributie van energie naar naburige huizen in de wijk om zo het energietransport over lange afstanden te minimaliseren. Zodra de technologie beschikbaar komt om de eigen opgewekte energie te bufferen kan "een ieder voor zich" tendens gaan ontstaan, met de bijbehorende ontkoppeling van het net. En die kant moeten we nu net niet op.

Ik zie dit als het zoveelste bevestiging van mijn indruk dat de politieke kaste, niet gehinderd door enige lange termijn visie, meer en meer een rem betekend voor noodzakelijke ontwikkelingen die maar uitgesteld blijven worden. Met name in het gefragmenteerde Europese politieke landschap is dit effect groot. Bij gebrek aan eigen visie raakt de politieke kaste (blijkbaar) makkelijk beïnvloed door gevestigde structuren die geen belang hebben bij deze ontwikkelingen die bestaande machtsverhoudingen op de helling zetten....... Algemeen belang... Me neus....

.......Nou toch weer een behoorlijke complottheorie, vrees ik. Maar het bovenstaande is wel hetgeen waarom ik echt kwaad ben, nog niet eens zozeer het instrumentele wat het voor mijn collega of mijzelf betekend. Zo. Fijn om even te hebben kunnen leeglopen, nu ga ik jullie reacties lezen, om erachter te komen dat alles al een keer gezegd is ;).
Soms komt er een serie op TV en dan begrijp je eigenlijk het hele spel qua politiek en belangen al redelijk in zekere kringen al bekend is. Dan wil je eigenlijk eens een hapje gaan eten met de schrijver of de regisseur van dat product.

Nee, ik heb het niet over al die docu's die we allemaal al kennen.

Sommige series zijn zo eminent duidelijk dat ze na een aantal jaren nog eens worden herfilmd. Maar eigenlijk moet je het origineel gaan zien.

Filmtip: House of Cards en dan de originele serie (Thatcher-Brits zullen we maar zeggen).
Realiseer je wel dat de reeele politiek een stuk schokkender is (no sh*t!).

De remake met Kevin Spacey (die nu loopt) is leuk, maar minder "informatief".

Maar goed, zie het maar als intro. .

Sindsdien houd ik steeds meer van dieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacup
  • Nu online

teacup

Moderator General Chat

Think First, Write Later

Sindsdien houd ik steeds meer van dieren.
Herken ik ja.

Hoezo de mens een apotheose van al het leven op aarde. Gewoon een doodordinaire dinosaurus van dienst.

Bedankt voor je tip Schinnen-groen. BBC minded als ik ben steek ik in met de serie. En waarschijnlijk gaat die serie me vertellen dat de meeste grote beslissingen berusten op trivialiteiten.

Helaas besef ik te goed wat politiek doet bewegen. We moeten het er maar mee doen, zolang we elkaars gedachten nog niet kunnen lezen rommelen we zo maar verder. Om eerlijk te zijn weet ik geen beter alternatief dan democratie, hoe traag en volgend het ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

teacup schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 21:59:
[...]
Herken ik ja.

Hoezo de mens een apotheose van al het leven op aarde. Gewoon een doodordinaire dinosaurus van dienst.

Bedankt voor je tip Schinnen-groen. BBC minded als ik ben steek ik in met de serie. En waarschijnlijk gaat die serie me vertellen dat de meeste grote beslissingen berusten op trivialiteiten.

Helaas besef ik te goed wat politiek doet bewegen. We moeten het er maar mee doen, zolang we elkaars gedachten nog niet kunnen lezen rommelen we zo maar verder. Om eerlijk te zijn weet ik geen beter alternatief dan democratie, hoe traag en volgend het ook is.
Mee eens.
Het meest opbouwende dat ik tot nu toe kon verzinnen is het helpen van mijn oudere medemens.
Dat levert tenminste na twee kanten eens positieve opbrengst :)

Niet elke AOW-er is een rijke, tig keer op vakantiegaande lachende gezonde milionair.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Borgen

Ook wel leuk, vooral de beinvloedings stijlen

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
We hebben met zijn allen afgesproken dat een door ons opgewekte en op het net gepleurde kWh op welk moment in het jaar dan ook tegen een vaste prijs wordt afgetikt, nl het leveringstarief + alle belastingen. Da's zo krom als een hoepel, maar daar gaat het niet om. Dat was de deal zoals door Samsom is bedacht en wat uiteindelijk in de wet is terechtgekomen.

Dan komt er nu zo'n apparatsjik uit Europa vertellen dat die kWh's apart geadministreerd moeten worden, BTW plichtig zijn, bladiebla. Een he-le-boel rompslomp om werkelijk helemaal niks, vanwege de vrijstellingen die ondernemers in NL hebben, qua BTW-staffels e.d.

Mijn mening: als NL dit vonnis niet naast zich neer kan leggen, is het wat mij betreft gewoon burgertje pesten. Ik was al euroscepticus, maar nu word ik toch ook heel erg Europa-scepticus. Wat een gedoe.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 22:30:
Borgen

Ook wel leuk, vooral de beinvloedings stijlen
We zijn bezig aan het tweede seizoen (uiteraard gedownloaded, sorry, maar "met eigen vermogen").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

ericplan schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 20:44:
Mag ik hier even klagen over de volstrekt willekeurige en weinig transparante moderatie?

Een tip voor teacher van een leraar.
Laat zien wat je doet en waarom je iets doet.
Als je een topic afsplitst, zet dan ook een melding in beide topics.
Als je een bericht verwijdert of edit zeg er dan ook bij waarom je dat als moderator doet of gedaan hebt.
En een tip voor Tweakers, zorg voor een uniforme eenduidige moderatiestijl.
Ik denk niet dat het topic "De Duurzame Kroeg" bedoelt is om te klagen over de moderatie van dit forum. Een wat betere set zou zijn om de moderator van dit forum een Direct Message te sturen en daarin opbouwend je ongenoegen in kenbaar te maken.

Het sluiten van het vorige 'algemene PV dump topic' zorgt er (hopelijk) voor dat de vele (!) verschillende onderwerpen over PV verspreidt worden. Het door elkaar lopen van 10 verschillende discussies houdt het niet overzichtelijk voor de niet half dagelijkse lezer.
Pagina: 1 ... 127 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.