Ik moet toch ook zeggen dat ik geen fan ben van motorrijders... en het zullen absoluut de 'slechten' zijn die het voor de 'goeden' verpesten, maar ik woon in een straat tussen twee stoplichten. Je mag er 50km/h maar het schijnt 'lekker' te zijn net even de 80-100km/h aan te tikken halverwege die 300m. Dat dat gevaarlijk is is één ding (mijn straat heeft gewoon zijstraten...) maar schakelen hoeft natuurlijk pas bij zoveel-duizend toeren dus dat geeft een bak herrie van heb ik jou daar. Plezier voor één, maar overlast voor velen... is dat duurzaam? Een collega van me woont langs de Lekdijk. Hij heeft het altijd aan de stok met mijn motorrijdende collega's, want hij heeft op mooie weekenddagen geen leven. De hele dag in de herrie, van vroeg tot laat motorrijders langs zijn huis. Ik zou ook gek worden.
En dan heb ik het het nog niet eens over vervuiling, brandstofverbruik, CO2-uitstoot e.d. En dat terwijl je op een licht voertuigje zit wat in potentie ontzettend zuinig zou kunnen zijn - zeker met
enige stroomlijning. Maar dat is niet 'cool' of 'vet' of zoiets. Het moet er kennelijk 'stoer'(?) uitzien en hard brullen anders is het niet 'leuk' (?).
Een aantal collega's van mij zijn motorrijders. Aardige lui, prima collega's, maar zij zijn duidelijk wel de groep die mijn duurzame bezigheden maar het raarst vinden... Ik heb het wel eens met ze over de nieuwste ontwikkelingen zoals elektrische motorfietsen. Moet je daar eens horen... 'ik ben geen homo' (letterlijke quote van een paar weken terug). Sja. Dan valt er niet heel veel verder te discussiëren natuurlijk.
Ik probeer echt niet hele groepen over één kam te scheren, maar de meeste motorrijders die ik ontmoet bevestigen helaas het beeld wat izdp schetst. Overigens zijn zij niet alleen, driftige Subaru Impreza/Golf GTI/vul hothatch naar keuze in -rijders met of zonder boombox passen in hetzelfde hokje. Bromfietsen, zelfde verhaal. Opgevoerd en open pijp, en maar blèren met de tweetakt.
Ik had vroeger ook een hobby waarmee ik mensen overlast bezorgde: modelvliegen. Prachtige hobby, ik heb in die tijd zo veel over techniek geleerd, constructie, lijmen, aerodynamica, elektronica... Maar die slecht gedempte tweetaktmotortjes maken een heel naar soort herrie. Ik was bij mijn club bijna als enige altijd bezig met demping; switch naar viertakt, motor in rubbers hangen, steeds betere dempers bouwen, steeds grotere props voor lagere toerentallen en zelfs de luchtinlaat dempen. Men verklaarde mij voor gek 'want zo ging de lol er toch af?' '?'. Op een gegeven moment kwam ik met de zuigermotor niet verder en die dingen irriteerde me sowieso. Altijd vies en vet, toch lawaaiig, duur in gebruik (brandstof), en hij afsloeg geen manier om hem weer te starten. Ik switchte toen als eerste op mijn club naar elektromotoren. En dat was nog ver voor li-ion accu's en brushless motoren, nee, dat was keihard bikkelen met 7/8-cel NiCd-accu's en 37mm automotoren. Maar het vloog en het was stil en het was spotgoedkoop in gebruik. En toch werd ik door sommigen als een zonderling beschouwd, zelfs met de nek aangekeken. Omdat ik 'de hobby kapot zou maken'. Que? Ik denk maar bij mezelf dat dat een beetje de motorrijders onder de modelvliegers waren. Ik weet zeker dat ik het tegenovergestelde aan het doen was. De woonwijken rukten op en de geluidseisen werden steeds strenger. Misschien hebben ze inmiddels wel het (vlieg)veld moeten ruimen, of zijn ze een all-elektroveld geworden, ik heb geen idee. Wel twee jaar achter elkaar de innovatieprijs gewonnen, ik heb ze nog ergens
Mijn punt is dat je je bewust van kan (moet) zijn dat wat je doet anderen overlast geeft, en dat je je eigenlijk verplicht zou moeten voelen (althans dat gevoel heb ik voor mezelf wel richting anderen) er alles aan te doen om die overlast voor anderen te beperken.
Stilte en rust wordt (is) zo een zeldzaam goed in de bebouwde omgeving. Carfree any one?
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar