De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 126 ... 144 Laatste
Acties:
  • 466.362 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 11:08
JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:45:
[...]
De waarheid - zo die al bestaat - zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen, maar ik blijf het vragen: hoe kom ik er als semi-leek achter waar precies?
Volgens mij bestaat er geen site waar je de waarheid kunt vinden, ook al claimen sommige kerken dat je die op hun webpagina wél zult vinden.

Volgens mij is het een beproefd recept dat je notie neemt van de feiten zoals die beide kampen (waarom is het altijd wij vs zij) op tafel leggen en dan een conclusie bedenkt voor je jezelf. Die dan natuurlijk bijgestuurd wordt wanneer er meer of andere feiten aan het licht komen.

Ik vind Rotmans een irritante schreeuwlelijk; "compromisloos en zonder humor". Maar sommige van zijn ideeën onderschrijf ik wel. Alleen: zijn manier van mensen meekrijgen werkt bij mij niet echt inspirerend. Kan overigens aan mij liggen; ik schiet nogal snel in de weerstand.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:30:
Volgens mij is vooral de Nederlandse burger conservatief.
Nou dat is wel een goed punt, denk ik. De bouw maakt wat de mensen willen kopen. De mensen willen het goedkoopst mogelijke huis (goedkoopst in aanschaf, niet in TCO) en dus wordt dat gebouwd. Hetzelfde geldt voor auto's; mensen willen goedkope eenheidsworst, en dus bouwen de automakers goedkope eenheidsworst.
De bouw heeft alle belang bij een verduurzaming van Nederland. Maar dat schelden op elkaar werkt niet echt denk ik, beide kanten zijn daarom triest bezig en worden door mij niet serieus genomen. Stelletje dominee's.
Schelden helpt inderdaad niet, dat helpt bijna nooit, maar het zit IMO wel vast en ergens zal het als eerste vlotgetrokken moeten worden. Komt het niet bij de huizenkopers vandaan, dan maar bij de bouw. En verandering geeft weerstand, ik zie het elke dag om me heen (en ook wel eens bij mezelf).

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:18:
[...]

Nou dat is wel een goed punt, denk ik. De bouw maakt wat de mensen willen kopen. De mensen willen het goedkoopst mogelijke huis (goedkoopst in aanschaf, niet in TCO) en dus wordt dat gebouwd. Hetzelfde geldt voor auto's; mensen willen goedkope eenheidsworst, en dus bouwen de automakers goedkope eenheidsworst.
Mensen kijken inderdaad bij de aanschaf van producten mijn inziens teveel naar de aanschafprijs en niet naar de TCO. Bij woningen hebben we het voornamelijk over de energielasten neem ik aan. Het effect van extra isolatie wordt naar mate de isolatie dikker wordt steeds minder en dus relatief duur ten opzichte van de besparing. Op welke punten denk jij dat de huidige nieuwbouwwoningen anders moeten worden waardoor de TCO lager wordt?

Deze vraag stel ik naar aanleiding van een vraag over HR++ en Triple glas hier eerder in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Begin maar eens maar weer met het inregelen van de verwarming, douche-wtw's de norm te maken, het op de juiste manier plaatsen van ramen en een fatsoenlijke ventilatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Erasmo op 11-06-2013 17:33 ]

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:22
Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:24:
[...]
Mensen kijken inderdaad bij de aanschaf van producten mijn inziens teveel naar de aanschafprijs en niet naar de TCO. Bij woningen hebben we het voornamelijk over de energielasten neem ik aan. Het effect van extra isolatie wordt naar mate de isolatie dikker wordt steeds minder en dus relatief duur ten opzichte van de besparing. Op welke punten denk jij dat de huidige nieuwbouwwoningen anders moeten worden waardoor de TCO lager wordt?
Ontwerpen aanpassen op de grondbeginselen van "passive solar". Kleine ramen op het noorden, grotere op het zuiden. Dat soort werk. Dat kost namelijk niets extra's en levert gedurende de gehele levensuur profijt.

Ook zijn al die erkertjes, dakkapellen en versprongen muurtjes erg leuk allemaal, het geeft wel extra oppervlak t.o.v. de inhoud (dus meer afkoeling) en meer kans op "lekken" van warmte. In plaats daarvan gewoon een lekkere goed geïsoleerde rechte muur :9 . Per saldo initieel niet duurder (waarschijnlijk goedkoper zelfs) en natuurlijk ook beter voor TCO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:32:
Begin maar eens maar weer met het inregelen van de verwarming, douche-wtw's de norm te maken, het op de juiste manier plaatsen van ramen en een fatsoenlijke ventilatie.
Vergeet ook niet het dichten van kieren, het isoleren van de vloer in de meterkast, het dichtpurren van kieren waar pijpen de vloer in gaan en de isolatie van de fundering, de vloer is geïsoleerd maar de buitenzijde van de fundering licht koud tegen de grond aan wat leid tot een grote koude brug :(

Ben overigens wel erg content met de onderhoudsvrije materialen die zijn gebruikt. kunstofboard en kunstof kozijnen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:10

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Zojuist een korte, maar erg interessante presentatie gezien op TED. Een aanrader: How behavioral science can lower your energy bill #TED : http://on.ted.com/hdNt

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-10 09:07
Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:24:
[...]

Deze vraag stel ik naar aanleiding van een vraag over HR++ en Triple glas hier eerder in dit topic.
Wat is relatief duurder aan dikkere isolatie en over hoeveel dikker heb je het dan? Isolatie breng je aan voor jaren en geeft ook jaren comfort en levert minder stookkosten op.Een passief huis heet niet voor niets zo. En zo duur is isolatie ook weer niet, het gaat meer om de ruimte dat het inneemt. Ik zag pas een korte reportage over huizen gemaakt van "piepschuim". Het product zelf is niet echt milieu vriendelijk maar de enorme energie besparing wel. Als je met een klein (elektrisch?) kacheltje je huis kan verwarmen, dan is dat toch gaaf....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

drielp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:05:
[...]

Wat is relatief duurder aan dikkere isolatie en over hoeveel dikker heb je het dan? Isolatie breng je aan voor jaren en geeft ook jaren comfort en levert minder stookkosten op.Een passief huis heet niet voor niets zo. En zo duur is isolatie ook weer niet, het gaat meer om de ruimte dat het inneemt. Ik zag pas een korte reportage over huizen gemaakt van "piepschuim". Het product zelf is niet echt milieu vriendelijk maar de enorme energie besparing wel. Als je met een klein (elektrisch?) kacheltje je huis kan verwarmen, dan is dat toch gaaf....
Ik heb geen idee van prijzen, maar naar mijn herinnering betaalde je bij de lokale bouwmarkt per kubieke meter ongeveer een vaste prijs. Een twee keer zo dikke isolatie kost aan materiaalkosten dan het dubbele. Arbeidskosten voor de montage zal denk ik niet veel duurder worden. Hoe de prijs van isolatiemateriaal zich verhoudt ten opzichte van de kosten om het warm te stoken weet ik niet, maar daar ben ik vooral benieuwd in voor ons Nederlandse klimaat. Vandaar mijn vraag betreffende het Triple glas vs HR++. Hopelijk dat daar nog iemand op in gaat (hint :P)

De punten die Erasmo, rube en revolution-nl aanhalen kan ik me in vinden. Vooral de "puntjes op de i" worden naar mijn ervaring slordig uitgevoerd. Ik wil daar nog aan toevoegen dat de plaatsing oriëntatie en/of hellingshoek van het dak voor zonnepanelen soms ronduit beroerd is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 11-06-2013 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

rube schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:44:
[...]

Ontwerpen aanpassen op de grondbeginselen van "passive solar". Kleine ramen op het noorden, grotere op het zuiden. Dat soort werk. Dat kost namelijk niets extra's en levert gedurende de gehele levensuur profijt.

Ook zijn al die erkertjes, dakkapellen en versprongen muurtjes erg leuk allemaal, het geeft wel extra oppervlak t.o.v. de inhoud (dus meer afkoeling) en meer kans op "lekken" van warmte. In plaats daarvan gewoon een lekkere goed geïsoleerde rechte muur :9 . Per saldo initieel niet duurder (waarschijnlijk goedkoper zelfs) en natuurlijk ook beter voor TCO.
Volgens mij bouwen ze in Duitsland al jaren op die manier. Het ziet er van buiten wel erg benauwend uit, die raampjes, maar zal best veel schelen qua energiegebruik.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:43:
[...]
De punten die Erasmo, rube en revolution-nl aanhalen kan ik me in vinden. Vooral de "puntjes op de i" worden naar mijn ervaring slordig uitgevoerd. Ik wil daar nog aan toevoegen dat de plaatsing van het dak voor zonnepanelen soms ronduit beroerd is.
Gewoon in plaats van dakpannen gelijk PV plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Erasmo schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:22:
[...]

Gewoon in plaats van dakpannen gelijk PV plaatsen.
Maar eerst het huis een beetje draaien......

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:26:
[...]

Maar eerst het huis een beetje draaien......
Ik bedoelde inderdaad de oriëntatie en/of hellingshoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:51:
[...]

Ik bedoelde inderdaad de oriëntatie en/of hellingshoek.
Dat zou betekenen dat we voortaan qua bebouwing de daken zo optimaal mogelijk richting zuid zouden moeten plaatsen. Zeg maar een beetje Amerikaanse bouwstijl: alles langs rechte lijnen.

Helaas kan dat alleen als we dezelfde bouwruimte zouden hebben.
Daar is ons landje niet zo geschikt voor.

Als ik hier in het dorp kijk, dan hebben wij in een groot gebied als enige een dak op het zuiden (ZZW).
Alles is hier min of meer lintbebouwing. De infra bepaalt hier (en waarschijnlijk in heel veel gebieden) de richting van evt. nieuwbouw huizen en dus ook de dak richting.

Maar even los van dit gegeven: ik heb begrepen uit talrijke posts dat de dak richting eigenlijk niet zo leidend is als men zou denken.
Een opstelling oost-west levert toch aardig wat opbrengst.

Even los van tvt, want dat is als je voor duurzaam gaat geen/een minder issue, is het dus alleen een kwestie van voldoende Wp plaatsen en niet zozeer van je dak oriëntatie.

Qua hellingshoek heb ik ook zo m'n twijfels. Zeker als ik de opbrengsten zie van menige mede-Tweaker.

Wat ik wel een beetje mis in de discussies over maximalisering van het rendement is het schoonhouden van de panelen. Er zijn best veel mensen met PV op dit forum die geen mogelijkheid hebben om deze even schoon te poetsen. Mijn ervaring is dat (en de Sunny Beam bevestigt dit) een flinke klats water op z'n tijd de opbrengst redelijk doet toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:43
En ik haat motoren. Om het volk wat het bestuurt en de omgeving onvoorstelbaar nodeloos vervuild.
Gelukkig is hier wat weg anders en een verademing. Alleen merk ik dat ze het weer ontdekken hoe wel.
En ja hoor, leuke bochten, recht end en gaskraan open.
Staat een bordje van 30, maar nog geen 10% gaat minder dan km of 70/80.
Op zich stoort me dat niet eens. We weten van gevaarlijk al levenslang.
Maardie k*therrie van die zgn brave motorrijders het hele weekend lang met mooi weer en heerlijk om buiten te zijn. Pure vervuiling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Met 3 identieke setjes kan ik leuk vergelijken.
Voorlopig is het zinloos om qua opbrengst de omvormer te fohnen.
Ga ik herhalen met veel meer warm.
Schoonmaken heb ik vandaag met 1 set gedaan.
% of 4 beter, maar.
De helft verdween door het effect van water en koeling voorbij.
Leuk om te testen, was een kwartiertje werk, maar totaal niet waard om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

izdp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:14:
En ik haat motoren. Om het volk wat het bestuurt en de omgeving onvoorstelbaar nodeloos vervuild.
Gelukkig is hier wat weg anders en een verademing. Alleen merk ik dat ze het weer ontdekken hoe wel.
En ja hoor, leuke bochten, recht end en gaskraan open.
Staat een bordje van 30, maar nog geen 10% gaat minder dan km of 70/80.
Op zich stoort me dat niet eens. We weten van gevaarlijk al levenslang.
Maardie k*therrie van die zgn brave motorrijders het hele weekend lang met mooi weer en heerlijk om buiten te zijn. Pure vervuiling.
Dank je, ik zal aan je denken als ik lekker met de motor over de veluwe rij om van de natuur te genieten :/

Leven en laten leven, ik haat het ook als de buren weer eens een vuurtje stoken in de tuin en mijn kamer naar rook stinkt. Ik haat het ook als ik rustig op de motor aan het toeren ben en wielrenners blokkeren stug de weg. Ik haat het als mensen harde muziek draaien als ik daar geen zin in heb.

Zeg ik er wat van nee, doe ik er wat tegen nee. Als we elkaar de ruimte en de pleziertjes die de ander heeft niet meer gunnen dan krijgen we een hele vervelende samenleving. Dat is ook precies wat er momenteel gebeurt.

Alles is ikke ikke ikke :r

Maatschappelijk gezien niet heel erg duurzaam. Wat heb ik een hekel aan mensen die hun wil aan andere willen opleggen 8)

[ Voor 9% gewijzigd door revolution-nl op 11-06-2013 22:25 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:13:
[...]
Maar even los van dit gegeven: ik heb begrepen uit talrijke posts dat de dak richting eigenlijk niet zo leidend is als men zou denken.
Wat vind je van een prachtig dak oost-west met een hellingshoek van 60 graden... Kan het beroerder dan dat? Of beter gezegd, kan dat niet beter ;)
Wat ik wel een beetje mis in de discussies over maximalisering van het rendement is het schoonhouden van de panelen. Er zijn best veel mensen met PV op dit forum die geen mogelijkheid hebben om deze even schoon te poetsen. Mijn ervaring is dat (en de Sunny Beam bevestigt dit) een flinke klats water op z'n tijd de opbrengst redelijk doet toenemen.
Ik deed in April en Mei 122 Wh/ Wp, zonder te poetsen. Wat deed jij in deze maanden? (met andere woorden: heeft het echt een effect (langdurig) en wat levert het op?
Kan je die energie en tijd van jezelf niet beter op een elektrische terugleverfiets gaan trappen ofzo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Oh ja, laten leven als die galbakken elk mooi weekend naar de knoppen helpen?
Nee hoor. Als die terreur weer komt als geweest dan push ik wel dusdanig dat er echt een keer gecontroleerd gaat worden.
Dat kost rijbewijzen voor 90% van die malloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Revolution-nl, je hebt gelijk.

Zelf vind ik het ook leuk om vuurtje te stoken (terraskachel met een pijp tot bijna 2,5 mtr hoog). Maar voordat ik ga stoken, kijk ik eerst in mijn buurt rond of er nog ergens de was nog op hangt of dat er nog een raam openstaat, waar de wind op staat.

De buren hebben zo ook hun aardigheden. Bijvoorbeeld luid bij feestjes, maar niet lastig. Ach ja, zo gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:25:
Revolution-nl, je hebt gelijk.

Zelf vind ik het ook leuk om vuurtje te stoken (terraskachel met een pijp tot bijna 2,5 mtr hoog). Maar voordat ik ga stoken, kijk ik eerst in mijn buurt rond of er nog ergens de was nog op hangt of dat er nog een raam openstaat, waar de wind op staat.

De buren hebben zo ook hun aardigheden. Bijvoorbeeld luid bij feestjes, maar niet lastig. Ach ja, zo gaat het prima.
Precies zo hoort het toch te zijn. Helaas is verdraagzaamheid steeds verder te zoeken. Alles voor het individu met zijn Eigen willetje zijn Eigen zgn succesje en zijn Eigen spulletjes die boven alles moeten staan. Ik zie het als maatschappelijke leegte. Afvlakking van onze normen en waarden en uitholling van onze maatschappij ;(. Als individu moeten we toch streven naar een duurzame relatie met elkaar!?
izdp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:25:
Oh ja, laten leven als die galbakken elk mooi weekend naar de knoppen helpen?
Nee hoor. Als die terreur weer komt als geweest dan push ik wel dusdanig dat er echt een keer gecontroleerd gaat worden.
Dat kost rijbewijzen voor 90% van die malloten.
;w :F
Verder geen dank. Voel je jezelf er prettig bij om een hele groep over een kam te scheren?

Wat nou als iedereen dit zou doen. Ik denk dat jij ook wel in een groep zou vallen of denk je van niet. Wat zou jij daar van vinden?

[ Voor 66% gewijzigd door revolution-nl op 11-06-2013 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:13:
[...]

Dat zou betekenen dat we voortaan qua bebouwing de daken zo optimaal mogelijk richting zuid zouden moeten plaatsen. Zeg maar een beetje Amerikaanse bouwstijl: alles langs rechte lijnen.

Helaas kan dat alleen als we dezelfde bouwruimte zouden hebben.
Daar is ons landje niet zo geschikt voor.

Als ik hier in het dorp kijk, dan hebben wij in een groot gebied als enige een dak op het zuiden (ZZW).
Alles is hier min of meer lintbebouwing. De infra bepaalt hier (en waarschijnlijk in heel veel gebieden) de richting van evt. nieuwbouw huizen en dus ook de dak richting.

Even los van tvt, want dat is als je voor duurzaam gaat geen/een minder issue, is het dus alleen een kwestie van voldoende Wp plaatsen en niet zozeer van je dak oriëntatie.

Qua hellingshoek heb ik ook zo m'n twijfels. Zeker als ik de opbrengsten zie van menige mede-Tweaker.

Of je nou op zuid, oost of west zit alle drie de daken bieden voldoende rendement in Nederland. Dat je eens een keer 5-10% minder opbrengst krijgt is prima op te lossen door bv. een extra paneel neer te leggen, is prima te betalen tegenwoordig en in de toekomst al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Mijn huis is gebouwd in 1956, toen weren er nog geen panelen en stookte men nog steenkool. Op een of andere manier is men er toen wel in geslaagd het dak redelijk zonnepaneel-ready te maken. Op het ZO (145 gr) welliswaar maar je kunt niet alles hebben.
Vanavond met de onlangs aangeschafte drone even een kort filmpje gemaakt van het dak. Visueel is het toch makkelijker te duiden. Een kleine paneel inspectie zeg maar. Omdat ik de komende weken met m'n pols in het gips zit (jaja, een ongelukje zit in een heel klein hoekje) komt zo'n drone best van pas...

[ Voor 11% gewijzigd door drielp op 12-06-2013 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-10 05:45
Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:24:
Ik deed in April en Mei 122 Wh/ Wp, zonder te poetsen. Wat deed jij in deze maanden? (met andere woorden: heeft het echt een effect (langdurig) en wat levert het op?
Tja, met een hoek van 60 graden blijft er ook zo lekker veel op het dak liggen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Geen idee wat die gele bewegende rondjes willen zeggen.
Vast dat ze niet begrijpen dat ze terrroriseren door hun massa.
Van 8 tot ongeveer 2200 met een duizend per dag voor hun fun en schijt aan de anderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

izdp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:32:
Geen idee wat die gele bewegende rondjes willen zeggen.
Vast dat ze niet begrijpen dat ze terrroriseren door hun massa.
Van 8 tot ongeveer 2200 met een duizend per dag voor hun fun en schijt aan de anderen?
Misschien moet je even de moeite nemen om te lezen wat ik je probeer uit te leggen zonder dat je meteen blind je frustraties begint te spuien.

/edit: laat maar. Ik ga mijn energie hier niet insteken,.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 11-06-2013 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
drielp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:32:
Mijn huis is gebouwd in 1956, toen weren er nog geen panelen en stookte men nog steenkool. Op een of andere manier is men er toen wel in geslaagd het dak redelijk zonnepaneel-ready te maken. Op het ZO (145 gr) welliswaar maar je kunt niet alles hebben.
Vanavond met de onlangs aangeschafte drone even een kort filmpje gemaakt van het dak. Visueel is het toch makkelijker te duiden. Een kleine paneel inspectie zeg maar. Omdat ik de komende weken met m'n pols in het gips zit (jaja, een ongelukje zit in een heel klein hoekje) komt zo'n drone best van pas...

[video]
Wat leuk!
Een collega van me heeft ook zo'n ding aangeschaft en bestuurt 'em met zijn Android. Ik zou ook wel zo'n filmpje van ons dak willen maken; cool!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Spel het maar voor me uit.
Want iedere motorijder zegt van ik niet en ondertussen constateer ik anders.

Jij edit, ik edit.

Juist dat doet vrijwel iedere motorrijder. Nooit thuis geven en rustig doorgaan met hun vervuiling.
Ga fietsen man.

[ Voor 40% gewijzigd door izdp op 11-06-2013 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

izdp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:38:

Jij edit, ik edit.

Juist dat doet vrijwel iedere motorrijder. Nooit thuis geven en rustig doorgaan met hun vervuiling.
Ga fietsen man.
Probeer je mij nu te verleiden om op dit niveau met je in discussie te gaan? Dat gaan we dus niet doen :)
Dat lijkt mij niet heel duurzaam ;)

Ga jij lekker fietsen, dan ga ik lekker motorrijden.
Leven en laten leven.

Fijne avond! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat betreft de geluidhinder van de meeste motoren kan ik me helemaal in vinden. Blijkbaar is de pakkans en bekeuring niet voldoende, waardoor er een flink aantal motorrijders met een niet goed functionerende uitlaat rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Nee ik verleid je niet, want ik weet dat je je vervuiling niet kan verkopen en dus je r**t afveegt met de harde feiten.
Ben ik zeer gewend van die groep.
Het leuke is dat ik in mijn omgeving met een krat bier, wijn en eten op schoot bij ze zat, En andersom ;-)
In de zin volop discussie met goed gemoed, want zinloos om mensen heilige koeien af te pakken.
Rekenschap geven, rentmeester dat is mijn verleiding.

[ Voor 22% gewijzigd door izdp op 11-06-2013 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Jij edit, ik edit.

Ga fietsen man.
Ik denk dat je beter in Vervoer terecht kan als je zonodig je gal wilt spuwen over motorrijders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:46:
Wat betreft de geluidhinder van de meeste motoren kan ik me helemaal in vinden. Blijkbaar is de pakkans en bekeuring niet voldoende, waardoor er een flink aantal motorrijders met een niet goed functioneren uitlaat rondrijden.
Kijk dat is als een stuk genuanceerder. Ben het volstrekt met je eens dat er harder op mag worden getreden tegen piloten die het nodig vinden om zonder DB killers op pad te gaan. Deze excessen verpesten het voor het oven grote deel wat wel met een goedgekeurde uitlaar rijdt.

In Duitsland is het simpel. Geen e-keur of ontbrekende DB-killer is een forse boete en je motor laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:24:
[...]

Wat vind je van een prachtig dak oost-west met een hellingshoek van 60 graden... Kan het beroerder dan dat? Of beter gezegd, kan dat niet beter ;)

[...]

Kan je die energie en tijd van jezelf niet beter op een elektrische terugleverfiets gaan trappen ofzo :P
Als je een dak hebt van 60 graden dan spoelt er behoorlijk wat af tijdens een regenbuitje. Ik neem aan dat dit 60 graden is t.o.v. maaiveld?
Als die hoe kleiner wordt dan 30 graden, dan heb je een ander verhaal denk ik.
Maar meestal zijn dit opstellingen op platte daken, dus daar kan je meestal wel goed bij voor een sopbeurtje.

Wat ik in april aan opbrengst had is irrelevant, want je kan mijn situatie niet vergelijken met die van jou. Ik bedoel dan qua weer/zon/bewolking etc.

Of ik die energie en tijd niet beter kan besteden op een (nog niet uitgebonden, maar alles is mogelijk) teruglever fiets weet ik even niet.

Wat ik wel weet, want gemeten, is dat ik de opbrengst na het poetsen op de Sunny Beam zie toenemen.

Of deze meeropbrengst meer is (of straks zal zijn), bij het vergelijken met een teruglever fiets? Geen idee.. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Revo, was het maar waar.
Zeker die uitlaten zijn voor bepaalde groepen, maar die hendel opendraaien met een lekker s-bochtje doet 90% en ook met goede uitlaat doet dat leuk geluiden. Voor 1-tje is dat leuk om te horen, maar de hele dag door echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:21
Fijne sfeer, zegt deze sportmotorrijder met volledige goedgekeurde originele demper. Zullen we ook de aso van automobilisten erbij werpen met even zo luide dempers en stereo's?
* NielsTn grijpt een roosvice en hoopt dat er enkele klagers bijdraaien

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Eerlijk gezegd zijn er ook enige auto's wel zo aso. Alleen zijn dat incidenten die ik niet eens meer merk.
Tenzij in de late avond en nacht wanneer het heerlijk stil is geworden met het enorme lawaaai van de natuur.
Het is de massa van motoren de hele dag door en ja echt, controleer hier net zoals in duitsland en 90% is ridder te voet.
Dus mijn conclusie is geworden dat niet enkele motorrijders het verpesten voor de rest.
Er zijn maar enkele die voorbij hun macho komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Gaat weer lekker hier.
Wij wonen aan een 80 km/h weg. Midden in een berg met een stijgingspercentage van 14%. Als ik voor mijn voortuintje sta (hegje knippen bijvoorbeeld), dan sta ik midden op het fietspad, fietsrichting berg-af.
Loop ik een metertje naar achteren, wordt ik door een auto die meer dan 80 km/h rijdt waarschijnlijk platgereden.

Dan het verkeer:
Er zijn fietsers die netjes bellen en goed uitkijken, anderen niet.
Er zijn wielrenners die netjes bellen, anderen niet.
Er zijn motorrijders die rustig naar beneden rijden, anderen niet.
Er zijn automobilisten die je zelfs van het fietspad afrijden (nou ja, bijna dan anders had ik dit niet kunnen schrijven), anderen niet.
Er zijn automobilisten die 500W stereo's in de auto hebben en mij zelfs binnen ons huis het geluid van de TV harder laten zetten, anderen niet.

Ik hoop dat e.e.a. een beetje duidelijkheid schept ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik moet toch ook zeggen dat ik geen fan ben van motorrijders... en het zullen absoluut de 'slechten' zijn die het voor de 'goeden' verpesten, maar ik woon in een straat tussen twee stoplichten. Je mag er 50km/h maar het schijnt 'lekker' te zijn net even de 80-100km/h aan te tikken halverwege die 300m. Dat dat gevaarlijk is is één ding (mijn straat heeft gewoon zijstraten...) maar schakelen hoeft natuurlijk pas bij zoveel-duizend toeren dus dat geeft een bak herrie van heb ik jou daar. Plezier voor één, maar overlast voor velen... is dat duurzaam? Een collega van me woont langs de Lekdijk. Hij heeft het altijd aan de stok met mijn motorrijdende collega's, want hij heeft op mooie weekenddagen geen leven. De hele dag in de herrie, van vroeg tot laat motorrijders langs zijn huis. Ik zou ook gek worden.

En dan heb ik het het nog niet eens over vervuiling, brandstofverbruik, CO2-uitstoot e.d. En dat terwijl je op een licht voertuigje zit wat in potentie ontzettend zuinig zou kunnen zijn - zeker met enige stroomlijning. Maar dat is niet 'cool' of 'vet' of zoiets. Het moet er kennelijk 'stoer'(?) uitzien en hard brullen anders is het niet 'leuk' (?).

Een aantal collega's van mij zijn motorrijders. Aardige lui, prima collega's, maar zij zijn duidelijk wel de groep die mijn duurzame bezigheden maar het raarst vinden... Ik heb het wel eens met ze over de nieuwste ontwikkelingen zoals elektrische motorfietsen. Moet je daar eens horen... 'ik ben geen homo' (letterlijke quote van een paar weken terug). Sja. Dan valt er niet heel veel verder te discussiëren natuurlijk.

Ik probeer echt niet hele groepen over één kam te scheren, maar de meeste motorrijders die ik ontmoet bevestigen helaas het beeld wat izdp schetst. Overigens zijn zij niet alleen, driftige Subaru Impreza/Golf GTI/vul hothatch naar keuze in -rijders met of zonder boombox passen in hetzelfde hokje. Bromfietsen, zelfde verhaal. Opgevoerd en open pijp, en maar blèren met de tweetakt.

Ik had vroeger ook een hobby waarmee ik mensen overlast bezorgde: modelvliegen. Prachtige hobby, ik heb in die tijd zo veel over techniek geleerd, constructie, lijmen, aerodynamica, elektronica... Maar die slecht gedempte tweetaktmotortjes maken een heel naar soort herrie. Ik was bij mijn club bijna als enige altijd bezig met demping; switch naar viertakt, motor in rubbers hangen, steeds betere dempers bouwen, steeds grotere props voor lagere toerentallen en zelfs de luchtinlaat dempen. Men verklaarde mij voor gek 'want zo ging de lol er toch af?' '?'. Op een gegeven moment kwam ik met de zuigermotor niet verder en die dingen irriteerde me sowieso. Altijd vies en vet, toch lawaaiig, duur in gebruik (brandstof), en hij afsloeg geen manier om hem weer te starten. Ik switchte toen als eerste op mijn club naar elektromotoren. En dat was nog ver voor li-ion accu's en brushless motoren, nee, dat was keihard bikkelen met 7/8-cel NiCd-accu's en 37mm automotoren. Maar het vloog en het was stil en het was spotgoedkoop in gebruik. En toch werd ik door sommigen als een zonderling beschouwd, zelfs met de nek aangekeken. Omdat ik 'de hobby kapot zou maken'. Que? Ik denk maar bij mezelf dat dat een beetje de motorrijders onder de modelvliegers waren. Ik weet zeker dat ik het tegenovergestelde aan het doen was. De woonwijken rukten op en de geluidseisen werden steeds strenger. Misschien hebben ze inmiddels wel het (vlieg)veld moeten ruimen, of zijn ze een all-elektroveld geworden, ik heb geen idee. Wel twee jaar achter elkaar de innovatieprijs gewonnen, ik heb ze nog ergens ;)

Mijn punt is dat je je bewust van kan (moet) zijn dat wat je doet anderen overlast geeft, en dat je je eigenlijk verplicht zou moeten voelen (althans dat gevoel heb ik voor mezelf wel richting anderen) er alles aan te doen om die overlast voor anderen te beperken.

Stilte en rust wordt (is) zo een zeldzaam goed in de bebouwde omgeving. Carfree any one?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

izdp schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:55:
Revo, was het maar waar.
Zeker die uitlaten zijn voor bepaalde groepen, maar die hendel opendraaien met een lekker s-bochtje doet 90% en ook met goede uitlaat doet dat leuk geluiden. Voor 1-tje is dat leuk om te horen, maar de hele dag door echt niet.
Het is allemaal een mindset, ik woon naast de A28. Geeft soms ook dagen overlast als de wind verkeerd staat, om nog maar te zwijgen over de figuren die bij mooi weer hele dag met hun benzine RC auto/helicopter en crosmotoren op het braakliggende industrieterrein aan het crossen zijn. Wat te denken van de schreeuwende kinderen in de buurt. Als ik er wat aan wil doen zal ligt de keuze toch echt in mijne handen dat is verhuizen naar een rustig gebied waar die invloeden die mij irriteren niet of minder aanwezig zijn. Het zijn allemaal keuzes die je zelf in de hand hebt.

Maar zoals ik al zei ben ik makkelijk ingesteld. Ik ben van het ouderwetse motto, "wat u niet wilt dat geschied, doe dat ook een ander niet" :)

Je hebt het overigens steeds over vervuilend maar wat vind jij kwalijker, een motorrijder die periodiek eens ritje maakt als het mooi weer is en bewust dichtbij het werk woont. Of de forens die dagelijk bewust 100km op en neer pendeld voor die net wat mooiere ene mooi job of dat net wat ruimere huis.

Soms moet je dingen wat relativeren en in perpectief zien voor je eigen gemoedsrust, hoewel ieder mens grenzen heeft. :)

Die forens komt trouwens waarschijnlijk wel over de A28 waar ik dan weer last van heb :( :+ ;)

@ JeroenH: Hier heb je dan misschien een van de weinige motorrijders die duurzaamheid wel begrijpt. Bij mij conflicteerd motorrijden ook met mijn duurzaamheidshobby. Gevoel vs ratio. Grappig trouwens dat jij zo vervelende RC vlieger was die ik net aanhaalde ;)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 11-06-2013 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
In ander onduurzaam nieuws: onder Windows 8 verbruikt mijn laptop meer energie dan onder Windows 7 :( Windows 7 was op deze laptop zuiniger dan Vista, maar met Win8 heeft men helaas weer een steekje laten vallen op dat gebied.

Jammer hoor.

-edit-

Ik moet nog maar eens goed kijken naar de settings en drivers....

[ Voor 14% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2013 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:13:
Gaat weer lekker hier.
Wij wonen aan een 80 km/h weg. Midden in een berg met een stijgingspercentage van 14%. Als ik voor mijn voortuintje sta (hegje knippen bijvoorbeeld), dan sta ik midden op het fietspad, fietsrichting berg-af.
Loop ik een metertje naar achteren, wordt ik door een auto die meer dan 80 km/h rijdt waarschijnlijk platgereden.

Dan het verkeer:
Er zijn fietsers die netjes bellen en goed uitkijken, anderen niet.
Er zijn wielrenners die netjes bellen, anderen niet.
Er zijn motorrijders die rustig naar beneden rijden, anderen niet.
Er zijn automobilisten die je zelfs van het fietspad afrijden (nou ja, bijna dan anders had ik dit niet kunnen schrijven), anderen niet.
Er zijn automobilisten die 500W stereo's in de auto hebben en mij zelfs binnen ons huis het geluid van de TV harder laten zetten, anderen niet.

Ik hoop dat e.e.a. een beetje duidelijkheid schept ;)
And with that bombshell I greet you guys a goodnight!
Dat we morgen maar weer veel kwh's mogen oogsten oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
hansdegit schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:37:
[...]

Wat leuk!
Een collega van me heeft ook zo'n ding aangeschaft en bestuurt 'em met zijn Android. Ik zou ook wel zo'n filmpje van ons dak willen maken; cool!
Bedankt, deze bestuur ik ook met m'n telefoon. Je kan steeds meer met die dingen. Ik woon helaas niet in de buurt anders was dat filmpje geen probleem geweest. Het leuke is dat je een heel andere blik op je buurt krijgt. Swapevent panelen film ik een volgende keer bij windstil weer. Die woont bijna om de hoek. Ik kan toch niet veel klussen met m'n gipspols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verhaal, ergernissen, rants en op de man.
hier ga ik heel kort over zijn; discussieer normaal, met respect voor de ander, of blijf weg.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:19:
Ik moet toch ook zeggen dat ik geen fan ben van motorrijders... en het zullen absoluut de 'slechten' zijn die het voor de 'goeden' verpesten, maar ik woon in een straat tussen twee stoplichten. Je mag er 50km/h maar het schijnt 'lekker' te zijn net even de 80-100km/h aan te tikken halverwege die 300m. Dat dat gevaarlijk is is één ding (mijn straat heeft gewoon zijstraten...) maar schakelen hoeft natuurlijk pas bij zoveel-duizend toeren dus dat geeft een bak herrie van heb ik jou daar. Plezier voor één, maar overlast voor velen... is dat duurzaam? Een collega van me woont langs de Lekdijk. Hij heeft het altijd aan de stok met mijn motorrijdende collega's, want hij heeft op mooie weekenddagen geen leven. De hele dag in de herrie, van vroeg tot laat motorrijders langs zijn huis. Ik zou ook gek worden.

En dan heb ik het het nog niet eens over vervuiling, brandstofverbruik, CO2-uitstoot e.d. En dat terwijl je op een licht voertuigje zit wat in potentie ontzettend zuinig zou kunnen zijn - zeker met enige stroomlijning. Maar dat is niet 'cool' of 'vet' of zoiets. Het moet er kennelijk 'stoer'(?) uitzien en hard brullen anders is het niet 'leuk' (?).

Een aantal collega's van mij zijn motorrijders. Aardige lui, prima collega's, maar zij zijn duidelijk wel de groep die mijn duurzame bezigheden maar het raarst vinden... Ik heb het wel eens met ze over de nieuwste ontwikkelingen zoals elektrische motorfietsen. Moet je daar eens horen... 'ik ben geen homo' (letterlijke quote van een paar weken terug). Sja. Dan valt er niet heel veel verder te discussiëren natuurlijk.

Ik probeer echt niet hele groepen over één kam te scheren, maar de meeste motorrijders die ik ontmoet bevestigen helaas het beeld wat izdp schetst. Overigens zijn zij niet alleen, driftige Subaru Impreza/Golf GTI/vul hothatch naar keuze in -rijders met of zonder boombox passen in hetzelfde hokje. Bromfietsen, zelfde verhaal. Opgevoerd en open pijp, en maar blèren met de tweetakt.

Ik had vroeger ook een hobby waarmee ik mensen overlast bezorgde: modelvliegen. Prachtige hobby, ik heb in die tijd zo veel over techniek geleerd, constructie, lijmen, aerodynamica, elektronica... Maar die slecht gedempte tweetaktmotortjes maken een heel naar soort herrie. Ik was bij mijn club bijna als enige altijd bezig met demping; switch naar viertakt, motor in rubbers hangen, steeds betere dempers bouwen, steeds grotere props voor lagere toerentallen en zelfs de luchtinlaat dempen. Men verklaarde mij voor gek 'want zo ging de lol er toch af?' '?'. Op een gegeven moment kwam ik met de zuigermotor niet verder en die dingen irriteerde me sowieso. Altijd vies en vet, toch lawaaiig, duur in gebruik (brandstof), en hij afsloeg geen manier om hem weer te starten. Ik switchte toen als eerste op mijn club naar elektromotoren. En dat was nog ver voor li-ion accu's en brushless motoren, nee, dat was keihard bikkelen met 7/8-cel NiCd-accu's en 37mm automotoren. Maar het vloog en het was stil en het was spotgoedkoop in gebruik. En toch werd ik door sommigen als een zonderling beschouwd, zelfs met de nek aangekeken. Omdat ik 'de hobby kapot zou maken'. Que? Ik denk maar bij mezelf dat dat een beetje de motorrijders onder de modelvliegers waren. Ik weet zeker dat ik het tegenovergestelde aan het doen was. De woonwijken rukten op en de geluidseisen werden steeds strenger. Misschien hebben ze inmiddels wel het (vlieg)veld moeten ruimen, of zijn ze een all-elektroveld geworden, ik heb geen idee. Wel twee jaar achter elkaar de innovatieprijs gewonnen, ik heb ze nog ergens ;)

Mijn punt is dat je je bewust van kan (moet) zijn dat wat je doet anderen overlast geeft, en dat je je eigenlijk verplicht zou moeten voelen (althans dat gevoel heb ik voor mezelf wel richting anderen) er alles aan te doen om die overlast voor anderen te beperken.

Stilte en rust wordt (is) zo een zeldzaam goed in de bebouwde omgeving. Carfree any one?
Zeer gerespecteerde Jeroen.

In mijn jeugd hadden we brommers, die voerden we op en die moesten lawaai maken. Dat heeft alles te maken met je hormonale huishouding en die periode heb je nodig om "groot te worden".
Ik ben ook jarenlang motorrijder geweest en veel van mijn collega's zijn dit nog steeds.

Maar je moet nuanceren in je verhaal (denk ik). Het is op dit moment een onmogelijkheid om die pubers hun scooters-met-geluid-en-te-hoge-snelheid af te pakken.

Wat je wel moet doen is met die gasten in discussie te gaan over zaken waar wij het hier over hebben. Je kan niet oogsten zonder te zaaien. Je moet geduld hebben, maar wel constant de zaak bespreekbaar te maken. maar wel elke keer met die jongens en meisjes er over te praten. Dat gaat met een MBO werktuigbouwer een stuk makkelijker dan met een MBO-ICT-er (sorry jongens ;) ).

Elk vak op school is geschikt om een discussie te starten over energie, de eindigheid er van, wat duurzaamheid is, wat je zelf kan doen en niet op de laatste plaats: hoeveel lol je hiermee kan hebben. Als je begint met de financiële kant, heb je een prima begin :)

Hier spreekt een ervaringsdeskundige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:33:
[...]

And with that bombshell I greet you guys a goodnight!
Dat we morgen maar weer veel kwh's mogen oogsten oOo
Kijk jij ook naar dat programma?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef
Een collega van me woont langs de Lekdijk. Hij heeft het altijd aan de stok met mijn motorrijdende collega's, want hij heeft op mooie weekenddagen geen leven. De hele dag in de herrie, van vroeg tot laat motorrijders langs zijn huis. Ik zou ook gek worden.
Zet je deze toch op de dijk?
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/nederlands_verkeersbord_j25.svg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, vandaag vast een nieuwe stroomkabel getrokken voor de zonnepanelen die binnenkort op het dak komen.

In eerste instantie wilde ik 4mm² hebben, maar uiteindelijk 2,5mm² installatiedraad gebruikt.

Waarom? De installatiedraad had ik volle dozen van 100 meter van liggen. Om speciaal 4mm² aan te schaffen ben ik waarschijnlijk minimaal 100 euro extra kwijt, wat ik aan extra opbrengt nooit ga terugverdienen op een inverter met 1800wp vermogen. Daarnaast past 4mm² niet in een standaard stopcontact, welke ik wil gaan gebruiken om de inverter aan het Plugwise netwerk toe te voegen.

Het is een inverter van 1800wp en binnenkort komt er 2250wp op het dak (9x 250wp).

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 12-06-2013 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-04 22:56
Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 00:39:
JeroenH schreef
Een collega van me woont langs de Lekdijk. Hij heeft het altijd aan de stok met mijn motorrijdende collega's, want hij heeft op mooie weekenddagen geen leven. De hele dag in de herrie, van vroeg tot laat motorrijders langs zijn huis. Ik zou ook gek worden.
Zet je deze toch op de dijk?
[afbeelding]
Tja, das toch hetzelfde als naast Schiphol gaan wonen en klagen over vliegtuigen? Of naast een basisschool en zeuren over spelende kinderen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:33

ericplan

5180 Wp PV

Mr-Leo schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:09:
[...]
Tja, das toch hetzelfde als naast Schiphol gaan wonen en klagen over vliegtuigen? Of naast een basisschool en zeuren over spelende kinderen? ;)
Dat is een beetje kort door de bocht. In mijn stad zijn nogal wat (koop)woningen boven winkels. Dat was vroeger geen probleem. Op weekdagen na 18.00 uur, zaterdag na 16.00 uur en zondag had je totaal geen last van de winkels. Sinds de avond- en zondagopenstelling is dat flink veranderd. Zomaar een voorbeeld om aan te geven dat de omstandigheden soms veranderen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04 22:56
ericplan schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:02:
[...]

Dat is een beetje kort door de bocht. In mijn stad zijn nogal wat (koop)woningen boven winkels. Dat was vroeger geen probleem. Op weekdagen na 18.00 uur, zaterdag na 16.00 uur en zondag had je totaal geen last van de winkels. Sinds de avond- en zondagopenstelling is dat flink veranderd. Zomaar een voorbeeld om aan te geven dat de omstandigheden soms veranderen.
Je hebt gelijk, als de omstandigheden veranderen zonder dat je dat vooraf had kunnen weten is het een ander verhaal. Maar is het op mooie dagen op de motor (hard) over dijkjes rijden iets van de laatste tijd dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Mr-Leo schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:09:
[...]

Hij heeft het huis geërfd van zijn ouders, hij woont er al zijn hele leven....

Dus nee, da's niet hetzelfde (maar dat kon je niet weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Nou, ik dacht al het wordt weer wat drukker in de kroeg omdat het over auto's gaat.
Maak ik terloops een opmerking over motorrijden krijgen we dit.........of kwam het niet door mijn opmerking.

Zoals al door enkele aangehaald.

"jouw vrijheid houdt op als je daardoor mij in mijn vrijheid beperkt"

Wat ik er mee wil zeggen als je andere niet tot last bent, maakt het meestal niet uit wat een persoon uitspookt. Ik neem daarbij wel de grenzen van de wet deels/soms mee in mijn kaderlijnen.
Generaliseren is meestal niet het startpunt om te komen tot een oplossing.
En wil je geen oplossing (als in "samen komen we eruit"), ga dan ook niet de discussie aan met iemand want dan heb je bij voorbaat al verloren.

Ollie snapt niet dat mensen vaak in een bepaald paradima blijven hangen en daardoor oude zuurpruimen worden, dat gezegd hebbende duikt hij weg voor voorwerpen die op hem afkomen :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
nav JeroenH moest trouwens denken aan mijn ervaringen met elektro-model vliegen.
Ik heb dat hele fossiele brandstof motor gedoe overgeslagen en ben meteen met elektro begonnen.
Dat was al in 1992 of 1993, inderdaad met die "ouderwetse" NiCD accu's.
Fantastisch mooi, 40 minuten heen fietsen, dan lekker stil vliegen, zweven, thermiek bel zoeken, genieten van het weer en ieder keer weer verbaasd staan over dat ik mijn eigen gebouwde vliegtuig echt kon laten vliegen en van het fantastische spel tussen techniek en natuur.
Na het landen snel de accu's wisselen (of binnen snel opladen in 20 minuten) en weer verder vliegen. En aan het einde van de dag weer 40 minuten naar huis fietsen.

Ik was toen ook een van de eerste met elektro. Denk met weemoed terug aan die tijd :P
Misschien moet ik het eens weer gaan oppakken.

Valt me trouwens wel tegen dat in die 20 jaar er eigenlijk op elektro gebied voor auto's dan maar weinig gebeurd is :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
JeroenH schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:39:
[...]

Hij heeft het huis geërfd van zijn ouders, hij woont er al zijn hele leven....

Dus nee, da's niet hetzelfde (maar dat kon je niet weten)
Hmmm, ik kan me zijn ergernis prima voorstellen. Ik heb wel zich op deze dijk maar woon er gelukkig een stukje van af. Elke mooie weekend dag rijden honderden weekend-motorrijders achter elkaar aan over deze dijk. Lekker vrij noemen ze dat in hun leren pak onder de brandende zon in elkaars uitlaatgassen.
Ik heb nooit echt kunnen begrijpen wat daar nou zo leuk aan is, misschien is het het kudde gevoel of toch een soort "kijk eens hoeveel herrie we kunnen maken".

Mensen die dagelijks met de motor door wind en weer het auto verkeer trotseren, daar heb ik respect voor. Niet voor de weekend Hell's Angel met zijn iets te dikke buik op een te mooie motorfiets.

Dat kudde gevoel geldt ook waarschijnlijk voor die groepen wielrenners op deze zelfde dijk. Ze maken wel wat minder herrie, maar zijn net zo asociaal. Grote brullen als ze er aankomen en nog meer als je niet snel genoeg opzij gaat.

Dit klink misschien niet tolerant, maar dat dan jammer.... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Gedachtenvoedsel voor de mensen die een half uurtje over hebben :)

YouTube: Allan Savory: How to green the world's deserts and reverse climate change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meridiaan
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-01-2023
Zoiets positiefs doet een mens weer glimlachen. Bedankt!

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik het verhaal goed heb begrepen dan is de boodschap eigenlijk: herstel de natuur zoals die vroeger aanwezig was.
Dat klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Hate to spoil the party
http://www.slate.com/arti..._grazing_have.single.html
Understandably, given his adherence to scientifically questionable conclusions in the face of evidence to the contrary, scientific institutions have not gone out of their way to work with Allan Savory
Eigenlijk is het helemaal niet zo logisch, zoals Schinnen-groen beweert. Vroeger was niet alles beter, maar belangrijker: vroeger was vroeger. Nu hebben we iets meer mensenmonden die gevoed moeten worden.

Bovendien: definieer "vroeger". Wat is je baseline? De tijd dat de kwade mens de natuur kwam verstoren? De tijd dat alles nog "in balans" was? Balans is er nooit geweest.

Om positief te eindigen: de Sahel wordt groener en groener!
http://www.eoearth.org/article/Greening_of_the_Sahel
http://www.klimatosoof.nl/node/1135

[ Voor 42% gewijzigd door hansdegit op 13-06-2013 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hansdegit schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:14:
Hate to spoil the party
http://www.slate.com/arti..._grazing_have.single.html

[...]

Eigenlijk is het helemaal niet zo logisch, zoals Schinnen-groen beweert. Vroeger was niet alles beter, maar belangrijker: vroeger was vroeger. Nu hebben we iets meer mensenmonden die gevoed moeten worden.

Bovendien: definieer "vroeger". Wat is je baseline? De tijd dat de kwade mens de natuur kwam verstoren? De tijd dat alles nog "in balans" was? Balans is er nooit geweest.

Om positief te eindigen: de Sahel wordt groener en groener!
http://www.eoearth.org/article/Greening_of_the_Sahel
http://www.klimatosoof.nl/node/1135
Vroeger was de tijd dat de natuur de zaken regelde en de mens de natuur volgde in zijn doen. Zeg maar meer symbiose. Dat de natuur zelf ook behoorlijk het ecologisch kan verklooien (denk aan bijv. vulkaanuitbarstingen) doet hier niets aan af.

Vroeger was de tijd dat mensen uit de natuur haalden om te leven. Dat is geboren worden, eten, wonen, kindjes maken en doodgaan.
En dat alles zonder "bezit" of meer dan een ander.

Als je niet mèt de natuur leeft, maar er naast, gaat het gewoon fout.

Als je de longen van de wereld kapt, moet je niet zeuren als na een lange regenperiode, samen met je huis de plomp in stroomt, om maar iets te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:07
Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:02:
[...]Vroeger was de tijd dat mensen uit de natuur haalden om te leven. Dat is geboren worden, eten, wonen, kindjes maken en doodgaan.
En dat alles zonder "bezit" of meer dan een ander.
Dat is echt naieve onzin, sorry dat ik het zeg. Denk je echt dat het er bij de eerste grotbewoners al niet op aan kwam wie de grootste spierballen etc had? Wie de mooiste berenhuid om de schouders? Bezit en status zijn er altijd al geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 09:02:
[...]

Als je de longen van de wereld kapt, moet je niet zeuren als na een lange regenperiode, samen met je huis de plomp in stroomt, om maar iets te noemen.
Geschat wordt dat algen 73 tot 87 procent van de zuurstof produceren die voor mensen en andere landdieren ter beschikking staat.
Ik zeg: meer fosfaat! Goed voor de algen => meer eutrofiëring, meer vis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:11

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Goen goud > Tegenlicht
Permacultuur > Tegenlicht

Maar of we het dan gaan redden met het aantal monden dat we moeten voeden? Ik weet het niet maar ik ben er wel voor om die dorre gebieden om te zetten om die flashfloods iedergeval weer een stukje kwijt te zijn.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:13
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:37:
[...]

Dat is echt naieve onzin, sorry dat ik het zeg. Denk je echt dat het er bij de eerste grotbewoners al niet op aan kwam wie de grootste spierballen etc had? Wie de mooiste berenhuid om de schouders? Bezit en status zijn er altijd al geweest.
Dat is onderdeel van de hele evolutie toestand - hij/zij in staat meer/mooier/beter te vergaren dan een ander heeft grotere kans op de beste partner voor voortplanting en nageslacht met de beste kansen. Elke oorlog en elke 'mijn auto is mooier dan de jouwe' is uiteindelijk terug te leiden op dit eenvoudige gegeven.

Of je nu een gorilla met zilveren rug bent, of een eigenaar van een mooiere <dingest> - het komt allemaal op het zelfde neer.

De volgende stap is dan weer het losmaken van al die rommel en op zoek naar je mentale vrijheid - iets waar steeds meer mensen mee bezig zijn gelukkig.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 10:37:
[...]

Ja, maar die grote spierballen waren nodig om je als leider te profileren. Je verwart mooi met functioneel en als je een berenhuid had die je lekker warm hield, had je geen tweede nodig. Onnodige ballast die je niet mee wilt slepen. Die kleerkasten, die zijn uit een latere periode >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NiGeLaToR schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:02:
[...]

.......
De volgende stap is dan weer het losmaken van al die rommel en op zoek naar je mentale vrijheid - iets waar steeds meer mensen mee bezig zijn gelukkig.
Exact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Eigenlijk vreemd: we leven tegenwoordig in een wereld waarbij het makkelijker is om meer en meer spullen om ons heen te verzamelen dan onze spullen weg te doen/kwijt te raken.

Vaak bezitten mensen niet spullen, maar spullen mensen :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:38:
[...]

Ja, maar die grote spierballen waren nodig om je als leider te profileren. Je verwart mooi met functioneel en als je een berenhuid had die je lekker warm hield, had je geen tweede nodig. Onnodige ballast die je niet mee wilt slepen. Die kleerkasten, die zijn uit een latere periode >:)
Nee, daar ben ik het ook niet mee eens. Zelfs een kleerkast is nuttig; het is namelijk onhandig om je kleren op een stapeltje op de grond te moeten leggen. Zelfs voor de meest 'patserige' dingen vandaag de dag is vaak nog een zeker nuttig voordeel te identificeren. Zoals dat een dure auto ook vaak sneller kan (heel handig inderdaad), en de inzittenden beter beschermt, en een prettiger reis bezorgt.

Prima als je dat soort dingen niet wilt nastreven, maar het is niet fair om het 'nut' ervan te negeren om zo je eigen perspectief daarop te rechtvaardigen.

Anyway, we gaan wellicht wat ver offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:03:
[...]

Nee, daar ben ik het ook niet mee eens. Zelfs een kleerkast is nuttig; het is namelijk onhandig om je kleren op een stapeltje op de grond te moeten leggen. Zelfs voor de meest 'patserige' dingen vandaag de dag is vaak nog een zeker nuttig voordeel te identificeren. Zoals dat een dure auto ook vaak sneller kan (heel handig inderdaad), en de inzittenden beter beschermt, en een prettiger reis bezorgt.

Prima als je dat soort dingen niet wilt nastreven, maar het is niet fair om het 'nut' ervan te negeren om zo je eigen perspectief daarop te rechtvaardigen.

Anyway, we gaan wellicht wat ver offtopic.
ehhh, we hadden het toch over die mensen uit de oertijd? Daar had ik het over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

* teacher heeft dat stadium nog niet bereikt

* teacher wil veeeeel glimmende spullen!

* teacher zit ook helemaal onderin de piramide van maslow...

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Schinnen-groen schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:37:
[...]

ehhh, we hadden het toch over die mensen uit de oertijd? Daar had ik het over ;)
Ok, wat is je punt dan? In de oertijd was alles wel degelijk alleen maar functioneel en status/bezit speelde geen rol? Dat vind ik een naieve opvatting zoals ik al zei. Waartoe dienen kettingen van berentanden, veren in je tooi, etc. denk je? Overbodige ballast is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:56:
[...]

Ok, wat is je punt dan? In de oertijd was alles wel degelijk alleen maar functioneel en status/bezit speelde geen rol? Dat vind ik een naieve opvatting zoals ik al zei. Waartoe dienen kettingen van berentanden, veren in je tooi, etc. denk je? Overbodige ballast is dat niet.
Die waren niet voor de "leuk", maar om te laten zien dat je bepaalde dieren kon doden. Statusverhoging als functioneel onderdeel om aan te tonen wie het beste de groep kan leiden.

Maar goed, dat is mijn inschatting en we drijven af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

[...]

Dat is onderdeel van de hele evolutie toestand - hij/zij in staat meer/mooier/beter te vergaren dan een ander heeft grotere kans op de beste partner voor voortplanting en nageslacht met de beste kansen. Elke oorlog en elke 'mijn auto is mooier dan de jouwe' is uiteindelijk terug te leiden op dit eenvoudige gegeven.

Of je nu een gorilla met zilveren rug bent, of een eigenaar van een mooiere <dingest> - het komt allemaal op het zelfde neer.

Wat een onzin. Hardnekkige onzin van mensen die denken dat ze darwin begrepen hebben, maar alsnog onzin.

Het concept "prive bezit" is toch echt iets dat wij later verzonnen hebben. Mensen hebben hun succesvolle evolutie niet te danken aan hun voortdurende onderlinge strijd maar juist aan de samenwerking. In de oudheid werd je status niet afmeten aan bezit, maar aan (recente) verdiensten. De beste jager had veel te zeggen. Niet degene die het meeste "had".

Van dit alles kun je vele studies vinden als je jezelf er in verdiept. De mythe van "recht van de sterkste" is echter blijkbaar lastig te snappen. (survival of the fittest <> recht van de sterkste)
Terpen Tijn schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:56:
[...]

dat waren onderdelen van rituelen, niet van privebezit.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyberpope op 14-06-2013 13:07 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:01:
[...]

Wat een onzin. Hardnekkige onzin van mensen die denken dat ze darwin begrepen hebben, maar alsnog onzin.

Het concept "prive bezit" is toch echt iets dat wij later verzonnen hebben. Mensen hebben hun succesvolle evolutie niet te danken aan hun voortdurende onderlinge strijd maar juist aan de samenwerking. In de oudheid werd je status niet afmeten aan bezit, maar aan (recente) verdiensten. De beste jager had veel te zeggen. Niet degene die het meeste "had".

Van dit alles kun je vele studies vinden als je jezelf er in verdiept. De mythe van "recht van de sterkste" is echter blijkbaar lastig te snappen. (survival of the fittest <> recht van de sterkste)

[...]

Dat is ook precies mijn punt. Vroeger moesten dingen functioneel zijn voor het voortbestaan. Week je af dan overleefde je niet.

Ik ben realist genoeg om te begrijpen dat je nooit meer naar deze tijd terug kan/wil.
Maar een paar passen maken in tegengestelde richting kan heel goed zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Voor inspiratie van minimalistisch leven (althans, weinig spullen): YouTube: Non-possession: seeking intense simplicity and the good life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:13
teacher schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 12:44:
[...]

* teacher heeft dat stadium nog niet bereikt

* teacher wil veeeeel glimmende spullen!

* teacher zit ook helemaal onderin de piramide van maslow...
Lol, iedereen kent deze periode wel - hoort beetje bij ons 'systeem'. School, studie, carriere, inkomen, bezit. En dan heb je dat op een gegeven moment bereikt.. en dan? Althans, sommige blijven ergens hangen. Dus deze fase hoort bij jouw te bewandelen pad in dat opzicht :+
Cyberpope schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 13:01:
[...]

Bijna net zo grote onzin als mensen die denken te weten wat andere mensen denken ;)
Dat zou zo kunnen zijn als je er vanuit gaat dat de wijze waarop we nu naar de wereld kijken toen ook zo was. Je voorbeeld van jager is weliswaar logisch en waar, maar uiteindelijk is de jager een verzamelaar geworden. Eerst van primaire levensbehoeften en later van... tjah.. iPhones :+

Wat je al zegt is uiteraard waar; survival of the fittest vertaalt al niet eens naar 'sterkste', maar eerder naar 'meest geschikte'. Het feit dat we ons bewust zijn van onszelf en ons gedrag maakt ons niet in ene zoveel anders dan al die andere (zoog)dieren die zich wat minder bewust zijn natuurlijk :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
BTW terugvragen over zonnestroompanelen? Klinkt als onzin?

http://www.btwopzonnepanelen.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
JeroenH schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:41:
Klinkt als onzin. Maar wel onzin waar degene die hier achter zit 3 tientjes krijgt voor ieder aanmelding en voor hem is dat waarschijnlijk steeds hetzelfde briefje.

Maar goed, ik ben in het geheel geen fiscalist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Het leek mij ook al bijzonder onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:58
Deze regeling is te vinden op de site van de belastingdienst, dus hij bestaat. Maar er zijn wat voorwaarden waaraan je moet voldoen. De meeste van ons geldt dit niet voor denk ik.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

rube schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:45:
[...]

Klinkt als onzin. Maar wel onzin waar degene die hier achter zit 3 tientjes krijgt voor ieder aanmelding en voor hem is dat waarschijnlijk steeds hetzelfde briefje.

Maar goed, ik ben in het geheel geen fiscalist
Een brief sturen aan de BD kan altijd om het eventuele recht veilig te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JeroenH schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 15:41:

Energie Dongen is hier vorig jaar ook mee bezig geweest: http://www.energiedongen....tour-btw/?s=btw&x=13&y=13

Hier hun presentatie: http://www.slideshare.net...sing/ed-btw-particulieren

Geen id wat daaruit gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Joris 407 schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 18:08:
Deze regeling is te vinden op de site van de belastingdienst, dus hij bestaat. Maar er zijn wat voorwaarden waaraan je moet voldoen. De meeste van ons geldt dit niet voor denk ik.
Ik blijf voorlopig liever onder de radar met mijn PV :) Bovendien heb je als professioneel stroomleveringsbedrijf behalve rechten waarschijnlijk ook plichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-10 21:22
Vraagje tussendoor; ik kwam er deze week achter dat ik dus totaal geen isolatie in mijn zolder heb. Goed nieuws: er valt dus veel te besparen. Nu is mijn oog gevallen op dit product, Kooltherm K12.

Is er iemand bekend met dit materiaal of iets vergelijkbaars ? Het ziet er uit alsof het heerlijk te verwerken is. Moet alleen even kijken of het ook lekker werkt voor mijn dakkapel. Ik vond het geen topic waardig, dus vraag het hier maar even. De dikte die ik wil kiezen hangt even af van hoe dik de gordingen enzo zijn, ik mot ook nog spouwen etc. Ik ben de zolder nu aan het ontmantelen tot op het dakbeschot, alle tips zijn welkom. Dit is een foto van een paar huizen verderop en verwacht ik ook ongeveer aan te treffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:56
elcastel schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:46:
Vraagje tussendoor; ik kwam er deze week achter dat ik dus totaal geen isolatie in mijn zolder heb. Goed nieuws: er valt dus veel te besparen. Nu is mijn oog gevallen op dit product, Kooltherm K12.

Is er iemand bekend met dit materiaal of iets vergelijkbaars ? Het ziet er uit alsof het heerlijk te verwerken is. Moet alleen even kijken of het ook lekker werkt voor mijn dakkapel. Ik vond het geen topic waardig, dus vraag het hier maar even. De dikte die ik wil kiezen hangt even af van hoe dik de gordingen enzo zijn, ik mot ook nog spouwen etc. Ik ben de zolder nu aan het ontmantelen tot op het dakbeschot, alle tips zijn welkom. Dit is een foto van een paar huizen verderop en verwacht ik ook ongeveer aan te treffen.
Afgelopen december hebben wij onze zolder laten isoleren met IsoEasy (zelfde PDF, blz. 27). Het voordeel van dat systeem is, is dat het in één keer afgewerkt is. Platen zijn op maat tussen de gordingen geplaatst.
Na het afwerken afnemen met een vochtige doek, en klaar.

Wel om op te letten: Je hele huis zit onder die rotkorrels :)

[ Voor 4% gewijzigd door Actual op 15-06-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Dat ziet er inderdaad ook mooi uit, heb je daar ook een dakkapel mee bewerkt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:27
@elcastel:
is heb het zolderdak van binnen geïsoleerd met hennep platen (b.v. bij eco-logisch.nl) en dan klimaatfolie erover en dan afgewerkt met kant en klare plafondplaten. Ik heb ook naar IsoEasy gekeken maar omdat ik twijfelde over de dampdichte laag op mijn dak aan de buitenzijde heb ik toch voor de eerste gekozen.

Ik heb wel de hele ruimte tussen de gording kunnen vullen (op 2 cm na), dus afh van de plek 10, 14 en zelfs 20 cm. (Rc totaal daarmee tussen 3,4 en 7 gekregen).

Als je de zolder niet gaat verwarmen is het wellicht slimmer om de zoldervloer te isoleren. omdat je dan minder M2 hebt gaat er minder warmte het huis uit. (warmte verlies is immers m2 * 1/Rc)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Ik wil de zolder verwarmd hebben, want we willen er sowieso op korte termijn een washok inrichten. Ik wil deze schone taak (wassen, strijken) bij mijn vrouw neerleggen en zij is een echte koukleum (Indonesisch), dus ik moet isoleren in het dak.
;).

Maar een dampdichte laag óp je dak ? Da's toch not done ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:56
elcastel schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 20:54:
Dat ziet er inderdaad ook mooi uit, heb je daar ook een dakkapel mee bewerkt ?
De dakkapel is "gewoon" met glaswol geïsoleerd, alles met een RC-waarde van minimaal 2,5.

Dit lijkt weinig (zie de RC 3,4 - 7 van hierboven), maar wij stoken alleen op de begane grond, en alle verdiepingen zijn geïsoleerd met rockwool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@elcastel: ik heb geredeneerd dat als ik isoleer ik het maximale doe als het evenveel werk is. En de gordingen helemaal opvullen is het makkelijkste.

Als je op de dakbeschot geen folie hebt maar gewoon planken en dakpannen hoef je aan de binnen zijde niet aan dampwering te werken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
Maar is je uiteindelijk Rc waarde niet zo hoog als je slechtste plek uiteindelijk ?

Ik zou al blij zijn met een Rc van 2,5. Ik denk dat ik wel hoger probeer te komen en een dikker materiaal ga plaatsen. Dus inderdaad zoals hierboven, de gordingen opvullen (met aanhouden van 2cm spouw) en daarna afwerken met gips. Dus geen IsoEasy, want ik wil de afwerking in eigen hand houden denk ik.

-edit- Het totale plaatje zou dan hardboard op het dakbeschot plaatsen (tegen stuifsneeuw bij harde wind), dan 2cm spouw, dan Kooltherm zo dik als de gording en dan gipsen.

[ Voor 48% gewijzigd door elcastel op 15-06-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@elcastel: elk vlak (verschillende Rc waarde) heeft een eigen warmteverlies. het is het beste als deze gelijk zijn, maar als je een vlak een hogere Rc kan geven met weinig kosten/werk kan dat geen kwaad, op dat vlak neemt het warmteverlies dan wel af.
Bij mij is er maar 1 vertrek waarbinnen ik 2 verschillende vlakken heb.

Overigens is het aller belangrijkst dat je geen gaten/kieren laat ontstaan in de isolerende laag, en als er een kier is moet je die zo goed mogelijk dichten/isoleren.

overigens is er op internet het nodige te vinden over dampopen isoleren wat zeer het lezen waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
BarryH schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:31:

overigens is er op internet het nodige te vinden over dampopen isoleren wat zeer het lezen waard is.
Ik lees me suf joh. Ik denk dat ik uiteindelijk 3 maanden leesvoer doorneem voor 2 dagen werk. Ik wil eerst een goed plaatje hebben, ook de spouw wordt tegenwoordig schijnbaar niet meer aangehouden, die neem ik evengoed mee, de meningen zijn verdeeld.

En ik ga ook zo dik mogelijk, de meerprijs is weinig, het meerwerk nihil en het kan alleen maar de goeie kant op schelen (stookkosten). Daarbij is de terugverdien periode bij dakisolatie super lucratief, dus de motivatie om het goed te doen is ruim aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Vrijdag proefgereden in een Quest (www.velomobiel.nl), wat een FEEST. Makkelijk 30km/u bij flinke tegenwind, met 1 hand sturen, beschut tegen weer en wind.

Nog even flink sparen :). TVT is nog niet zo heel goed, moet nog even een flink aantal bestemmingen benoemen waar ik naar toe zou rijden met die fiets-auto (en dat is niet denigrerend bedoeld !!)
leuke info hierover ook op :
velomobiel: hightech fiets of lowtech-auto?

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 15-06-2013 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik heb een tijd lang een velomobiel overwogen toen ik nog in Utrecht werkte (ik woon in Hilversum), zelfs nog een 'gewone' ligfiets gekocht om mee te oefenen en een proefrit gemaakt in een Alleweder.

Ik ben met dat experiment echter niet verder gegaan omdat ik me absoluut niet veilig voelde. Je zit met je ogen op autokoplamphoogte en het is een simpel feit dat automobilisten gewend zijn aan rechtopfietsers. Tijdens mijn proefrit met de Alleweder moest een auto met piepende banden voor me remmen, ik heb het ding na tien minuten met knikkende knieën en en wit om de neus weer ingeleverd.

Dat krijgt (voor mij) pas weer een vervolg als er minder (of geen) auto's meer op straat zijn.

Daarnaast, de prijs.... Ik kan het niet verantwoorden om € 6000 (een hele dikke € 7000 voor een carbon Quest) uit te geven aan een fiets. Ik volgde een tijd een paar weblogs van velomobielrijders, iedereen customised zijn fiets en voor je het weet zit er voor meerdere honderden euro's aan extra's op. En ik snap hoe het werkt, die dingen zijn handgebouwd, goede kwaliteit, kleine series, etc. etc. etc. maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 22:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heeft iemand trouwens enig idee of ik nog folies moet gebruiken als ik een voorzetwand ga maken in de woonkamer tussen mij en de buren?

Ik wil een voorzetwand gaan maken zodat ik mijn lelijke plintgoot kwijt ben en ik netjes inbouwdozen kan maken. Kan ik hier zomaar een voorzetwand maken of moet ik ook nog dampremmende folies gebruiken?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
@mkleinman: volgens mij maakt het voor de bakstenen/betonnen tussenmuur niet uit. Wellicht wel voor het isolatiemateriaal wat je in de wand gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
We hebben nog geen 24/7 draaiende economie

Epex spot prijs is bij de oosterburen voor zondagmiddag ver negatief

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

100 euro per MWh, zo diep staat ie niet vaak :o Als je nu een installatie hebt die van waterstof methaan maakt ben je spekkoper :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Waterstof kun je ook bijmengen in het gastnet zoiets doen ze in Duitsland al _/-\o_
http://www.euwid-energie....as-anlage-in-betrieb.html

[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 16-06-2013 16:03 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Pagina: 1 ... 126 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.