De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 125 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.050 views

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

hansdegit schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:58:
[...]
Ja maar, wat willen we nou? Goedkope zonnestroom icm gelukkige installateurs of 2 uitgerangeerde Duitse panelenmakers steunen icm een handelsoorlog?
http://notrickszone.com/2...ant-be-won-against-china/
Ik snap het kleine puntje van oneerlijke handel wel een klein beetje. Maar om van dat effectief puur principiële puntje zo'n ramp te maken? We krijgen het nergens in de EU voor elkaar om concurrerend PV in elkaar te draaien, of China nu wel of niet subsidie op PV panelen legt. Kortom dit kost ongelooflijk veel meer banen bij installateurs, omvormer fabrikanten, en bevestigingsmateriaal fabrikanten dan er ooit aan banen bij PV bouwers in de EU bij zal komen. Dit naast het feit dat PV gewoon een stuk minder financieel aantrekkelijk gaat worden (zeker op korte termijn).

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Een handelsoorlog met China ga je gewoon niet winnen. Gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen. En eensch met Bartjuh: per saldo is die dumping van panelen beter voor de pv adaptatie én de economie.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Bartjuh schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:37:
[...]

Ik snap het kleine puntje van oneerlijke handel wel een klein beetje. Maar om van dat effectief puur principiële puntje zo'n ramp te maken? We krijgen het nergens in de EU voor elkaar om concurrerend PV in elkaar te draaien, of China nu wel of niet subsidie op PV panelen legt. Kortom dit kost ongelooflijk veel meer banen bij installateurs, omvormer fabrikanten, en bevestigingsmateriaal fabrikanten dan er ooit aan banen bij PV bouwers in de EU bij zal komen. Dit naast het feit dat PV gewoon een stuk minder financieel aantrekkelijk gaat worden (zeker op korte termijn).
Ik ben er van overtuigd dat alle hier en elders te berde gebrachte argumenten allemaal op het bureau van de Europese Commissie zijn beland. Niet mee eens, met de "2 maanden durende lage coulance heffingen" of de "wellicht nog komende volgens EC als legitiem vast te stellen hogere voorlopige heffingen" [lees: "rechten wegens aangebrachte schade aan industrie"], dan daar s.v.p. klacht indienen. En met beregoeie argumenten komen.

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• zonnigtype

zonnigtype

De Europese Commissie zal wel heel wat open sollicitaties gaan ontvangen, vermoed ik... 8)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

• hansdegit
Sorry zonnigtiep, 'k ben nét in mijn eerste week van wat anders bij de oranje bank.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• zonnigtype

zonnigtype

hansdegit schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:43:
Sorry zonnigtiep, 'k ben nét in mijn eerste week van wat anders bij de oranje bank.
Geeft niet. We hebben allemaal wel eens een dipje. Gaat wel weer over.

Verwijderd

Bartjuh schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:37:
[...]

Ik snap het kleine puntje van oneerlijke handel wel een klein beetje. Maar om van dat effectief puur principiële puntje zo'n ramp te maken?
Voor jou is het een principe, voor die fabrikanten was het natuurlijk net even wat meer. Die gingen kopje onder door oneerlijke concurrentie, dat mag niet, dus dienden een klacht in bij de EC. Dat is hun goed recht. Aangezien oneerlijke concurrentie niet mag, moet de EC wel handelen.

Ik snap ook wel dat het niet handig is in deze tijdsgeest. Maar om nu alle wetgeving maar overboord te gooien want energiewende etc... lijkt me wel wat ver gaan. Die fabrikanten hebben ook rechten.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:47:
[...]

aftrek = drama als je werkeloos word, weg aftrek. (en je huis ? wat zegt de bank ?)
Hoe kom je daar nu bij?
Iemand in de WW betaalt gewoon belasting en raakt de rente-aftrek niet kwijt.
De bank gaat pas piepen als je niet- of te laat betaalt.
Uiteraard wordt het een stuk lastiger om rond te komen maar da's een ander verhaal.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:03
De eventuele gastoeslag is een ordinaire lastenverzwaring; verkocht onder het mom van duurzaam.
Slinkse manier om het geflopte energielabel toch tot leven te wekken.
Deze negatieve impulswijze zal nauwelijks extra investeringen uitlokken.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-12-2025
izdp schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:34:
De eventuele gastoeslag is een ordinaire lastenverzwaring; verkocht onder het mom van duurzaam.
Slinkse manier om het geflopte energielabel toch tot leven te wekken.
Deze negatieve impulswijze zal nauwelijks extra investeringen uitlokken.
Ben ik ff blij met m'n houtkachel. (en een goede reden voor een zonneboiler)

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:08:
[...]

Hoe kom je daar nu bij?
Uiteraard wordt het een stuk lastiger om rond te komen maar da's een ander verhaal.
Je raakt hem niet kwijt inderdaad maar het kan wel fors minder zijn.
Je krijgt minder inkomen dus waarschijnlijk val je dan in een lager belastingtarief ;)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

klump4u schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:39:
[...]

Je raakt hem niet kwijt inderdaad maar het kan wel fors minder zijn.
Je krijgt minder inkomen dus waarschijnlijk val je dan in een lager belastingtarief ;)
Loonheffing = loonbelasting en premie volksverzekeringen

Je valt weliswaar in een lager loonbelastingtarief als je in een uitkering terecht komt, maar de grootste slok van je inkomen is de premie volksverzekeringen. Dat percentage begint al bij €1,- inkomen en is procentueel veel hoger dan de loonbelasting.

Loonbelasting is peanuts, vergeleken met de totale loonheffing.

Door een hypotheek word je belastbaar inkomen lager en betaal je dus minder heffing (lees een beetje minder loonbelasting en veel minder aan premie volksverzekeringen).

Bij een niet al te grote terugval in je inkomen KAN het wel eens meevallen.

http://download.belasting...ek_loonheffingen_2012.pdf

Zie pagina 271 en vergelijk de loonbelasting met de premies volksverzekeringen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-06-2013 12:03 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:48

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 00:08:
[...]

Hoe kom je daar nu bij?
Bedankt Schinnen-groen voor een "kleine link" ;)

Zullen we dan ook gelijk de sociale wetgeving er boven op gooien.. Eigen vermogen/bezit en het opeten hiervan als je in het vangnet van de sociale wetgeving terecht komt? AUW, daar denken vele niet aan.
Oh wachten even vele hypotheken staan onder water :+

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:25:
[...]

Zullen we dan ook gelijk de sociale wetgeving er boven op gooien.. Eigen vermogen/bezit en het opeten hiervan als je in het vangnet van de sociale wetgeving terecht komt? AUW, daar denken vele niet aan.
Ik snap je reactie niet helemaal... Ik gaf alleen maar aan dat mensen loonbelasting hetzelfde vinden als loonheffing. Dat is niet zo.

Als je een discussie wilt over hoe we tegenwoordig e.e.a. "sociaal regelen", dan start ik subiet een nieuw topic 8)

Mijn post was eigenlijk informatief bedoeld.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

ollie1965 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:25:
[...]

We drijven steeds verder af, nu gaat het weer over de bijstand?
Dan is er idd een vermogenstoets maar ook een vrijstelling.
Als je een overwaarde hebt die kleiner is dan €48.900 dan hoef je die niet 'op te eten'.
Anno nu is de kans groot dat je geen overwaarde hebt, eerder het tegengestelde :)
Verder wordt gekeken of je voor het geld van de hypotheeklast een vergelijkbare woning zou kunnen huren.

Dat met de WW is echt lastig als je een ton verdiende, de WW gaat niet verder dan €52.000 jaarinkomen.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:58:
[...]

Als je een overwaarde hebt die kleiner is dan €48.900 dan hoef je die niet 'op te eten'.
Anno nu is de kans groot dat je geen overwaarde hebt, eerder het tegengestelde :)
Verder wordt gekeken of je voor het geld van de hypotheeklast een vergelijkbare woning zou kunnen huren.

Dat met de WW is echt lastig als je een ton verdiende, de WW gaat niet verder dan €52.000 jaarinkomen.
Ok, ik begrijp dat je ook afdrijft >:)

Maar je hebt gelijk, dit is de Duurzame Kroeg.

Gisteren een omvormertje gekocht van 12V/240V, 300W. Werkt prima en heeft ook een USB oplaad-aansluiting.
Die hangt aan een accu die weer hangt aan een Pv-koffer van 120Wp.

Op dit moment heeft dit systeem (via een verdeeldoos) 2 radio's opgeladen, mijn mobiele telefoon, mijn tablet (geen Apple), de garage verlicht na 22.00 uur en mijn oplaadbare batterijen weer van energie voorzien.

Duurzaam?

Voor mij wel ;)

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:32:
[...]

Ik snap je reactie niet helemaal... Ik gaf alleen maar aan dat mensen loonbelasting hetzelfde vinden als loonheffing. Dat is niet zo.

Als je een discussie wilt over hoe we tegenwoordig e.e.a. "sociaal regelen", dan start ik subiet een nieuw topic 8)

Mijn post was eigenlijk informatief bedoeld.
Ik wilde alleen even aangeven dat vele er niet aan denken dat als je in het sociale vangnet terecht komt dat er veel meer aan de hand is. Vele weten niet hoe het allemaal in elkaar steekt (zoals jij ook het verschil aangaf van loonheffing en loonbelastig.
Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:58:
[...]

Ik benijd ze niet die onderwater staan.
Overigens zijn er vele in dit forum die met gemak boven die 48900 zitten, er zijn er zelfs waarbij de woning volledig vrij is of men met een rot snelheid die richting uit gaat.

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:09:
[...]

[...]

Ik benijd ze niet die onderwater staan.
Overigens zijn er vele in dit forum die met gemak boven die 48900 zitten, er zijn er zelfs waarbij de woning volledig vrij is of men met een rot snelheid die richting uit gaat.
Na een paar jaar hier actief te zijn heb ik niet echt het idee dat (met name in energiebesparingsfora) dit een goede doorsnede is van de Nederlandse samenleving.

Dat is met name voor op het terrein van energiebesparing/duurzaamheid jammer.

Echter, ik heb wel het idee dat dit steeds meer afneemt en dat is een prima ontwikkeling :*)

Verwijderd

laten we er niet te lang over doorgaan, ik zie teveel erge dingen voorkomen in mijn omgeving,
een van die dingen die mij stimuleren een duurzaam huishouden te voeren is geld.
ik probeer mijn gezin zo te beschermen tegen wetgeving van een overheid die aan het vervetten is.

sinds 2013 :
Maximum dagloon

Er geldt wel een maximum aan uw dagloon. Dit maximum wordt meestal twee keer per jaar vastgesteld door het ministerie van Sociale Zaken. Met ingang van 1 januari 2013 bedraagt het maximum dagloon 194,85 euro bruto (inclusief vakantietoeslag). Als u dus meer verdient dat dit maximum dagloon, dan ontvangt u over het meerdere geen WW-uitkering.
daarom is energiebesparen al wijs, en de aanval op je bank ook, wees assertief en geen "sleeper"
ik hoop dat we elkaar goed prikkelen, en ik lees af en toe ook goede dingen waar ik wat mee kan en doe.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:07:
[...]

Ok, ik begrijp dat je ook afdrijft >:)

Gisteren een omvormertje gekocht van 12V/240V, 300W. Werkt prima en heeft ook een USB oplaad-aansluiting.
Die hangt aan een accu die weer hangt aan een Pv-koffer van 120Wp.

Op dit moment heeft dit systeem (via een verdeeldoos) 2 radio's opgeladen, mijn mobiele telefoon, mijn tablet (geen Apple), de garage verlicht na 22.00 uur en mijn oplaadbare batterijen weer van energie voorzien.

Duurzaam?

Voor mij wel ;)
Ik ben ook op die manier bezig, wel op iets kleinere schaal.
Hier staat een 45W solarkoffertje die een oude auto-accu bijhoudt.
Met een paar autoladertjes laad ik telefoons e.d. op die met usb werken.

Wat voor accu heb je gebruikt, is dat kostbaar?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:23:
laten we er niet te lang over doorgaan, ik zie teveel erge dingen voorkomen in mijn omgeving,
een van die dingen die mij stimuleren een duurzaam huishouden te voeren is geld.
ik probeer mijn gezin zo te beschermen tegen wetgeving van een overheid die aan het vervetten is.

sinds 2013 :

[...]

daarom is energiebesparen al wijs, en de aanval op je bank ook, wees assertief en geen "sleeper"
ik hoop dat we elkaar goed prikkelen, en ik lees af en toe ook goede dingen waar ik wat mee kan en doe.
Helemaal mee eens !!!!

Dat doe ik al zeer actief enkele jaren.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-01 16:06

WoudseHoeve

Hobby Boer

Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:25:
[...]

Volgens mij is het duurzamer om met een normaal zonnepaneel eerst naar de 220V te gaan, in voeden en dan met een standaard oplader je apparaten op te landen of lampen te laten branden.
Alle zonnepanelen met accu's zijn te duur en niet duurzaam (tenzij er geen stroom net aanwezig is)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:25:
[...]

Tja, hobby hé. De PV-koffer heb ik van collega's gekregen als jubileumgeschenk en was dus gratis.
Zelf een Calcium accu gekocht (105Ah) en wat 12V spaarlampen in China om met e.e.a. wat te experimenteren.

Een omvormer is ook wel handig voor het 230V spul en die lag gisteren bij de Aldi voor nog geen 30 Eurie.

Kabel heb ik besteld (4 mm2) om de zaak zo verliesmogelijk aan te sluiten.

Alles staat nog in een meer of mindere proefopstelling maar ik ga in de stal (met bovenverdieping) in ieder geval de verlichting op 12V maken. Er is uiteraard 230V, maar die verlichting heb ik dan alleen in uitzonderlijke situaties nodig.
Daar staat ook de diepvrieskist en die gaat binnenkort ook aan de omvormer. Moet kunnen qua verbruik.
In de winterperiode gaat die gewoon weer aan de 230V.

De accu is een semi-tractie type dus die kan je in bepaalde omstandigheden behoorlijk leegtrekken. Als je netjes met dat ding omgaat, dan gaat die waarschijnlijk ca. 10 jaar mee.

we zullen zien.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

WoudseHoeve schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:33:
[...]

Volgens mij is het duurzamer om met een normaal zonnepaneel eerst naar de 220V te gaan, in voeden en dan met een standaard oplader je apparaten op te landen of lampen te laten branden.
Alle zonnepanelen met accu's zijn te duur en niet duurzaam (tenzij er geen stroom net aanwezig is)
Het is maar hoe je het bekijkt.
Die oude accu belast nu het milieu niet en de solarkoffer had ik al voordat er panelen het dak op gingen.
Hier is het dus en en, ik verbruik momenteel nog flink meer dan ik opwek.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:33:
[...]

Precies!
Net zoiets als het rijden door rood licht. De een doet het achteloos wel en de ander structureel niet.

Maar degene die het vroeger altijd deed en gedurende een "meet-en-leer-periode" dat niet meer doet, die heeft echt geleerd.

Zo zie ik de weg naar duurzaamheid: meten is weten, aan de hand hiervan bijsturen.
Duurzaamheid mag ook wel een beetje leuk zijn, toch?

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 16:13
Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:57:
[...]

Precies!
Net zoiets als het rijden door rood licht. De een doet het achteloos wel en de ander structureel niet.

Maar degene die het vroeger altijd deed en gedurende een "meet-en-leer-periode" dat niet meer doet, die heeft echt geleerd.

Zo zie ik de weg naar duurzaamheid: meten is weten, aan de hand hiervan bijsturen.
Duurzaamheid mag ook wel een beetje leuk zijn, toch?
Door rood rijden is misdadig; een niet onbelangrijk verschil.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Terpen Tijn schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:04:
[...]

Door rood rijden is misdadig; een niet onbelangrijk verschil.
Doorrijden bij een zebra-pad is dat zeker ook!

Maar je mist mijn punt, denk ik...

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09-12-2025
Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 13:19:
Na een paar jaar hier actief te zijn heb ik niet echt het idee dat (met name in energiebesparingsfora) dit een goede doorsnede is van de Nederlandse samenleving.
Dat is met name voor op het terrein van energiebesparing/duurzaamheid jammer.
Dat idee heb ik ook.
Om een voorbeeld te geven: ik ging onlangs voor 4 weken op vakantie, en normaal gesproken doe ik in de zomermaanden de CV gewoon uit als ik op vakantie ga of weg ben voor werk (offshore 2 weken werken en 2 weken vrij), en dan bedoel ik gewoon de stekker van de ketel eruit.
Maar mijn moeder bood aan om de badkamer en keuken eens fatsoenlijk schoon te maken als ik toch weg was. O+
Ik vertelde aan haar dat ze de CV wel uit moest doen als ze overal mee klaar was, toen werd ik verweten waarom ik zo zuinig was "je verdiend toch genoeg ?". 8)7

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

bluemoon23 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 14:58:
[...]

Dat idee heb ik ook.
Om een voorbeeld te geven: ik ging onlangs voor 4 weken op vakantie, en normaal gesproken doe ik in de zomermaanden de CV gewoon uit als ik op vakantie ga of weg ben voor werk (offshore), en dan bedoel ik gewoon de stekker van de ketel eruit.
Maar mijn moeder bood aan om de badkamer en keuken eens fatsoenlijk schoon te maken als ik toch weg was. O+
Ik vertelde aan haar dat ze de CV wel uit moest doen als ze overal mee klaar was, toen werd ik verweten waarom ik zo zuinig was "je verdiend toch genoeg ?". 8)7
Dat is waarschijnlijk een "leeftijdsprobleem" van je moeder. Die van mij was (helaas, was) uit het bouwjaar '33 en die had heel anders gereageerd ;)

Nog een hoop te doen, dus.

Wel een goeie van je om die CV uit te schakelen. Dat heb ik vroeger nooit gedaan op die enkele keer dat we een weekje op vakantie waren.

Waarom niet? Gewoon onwetendheid, denk ik. :F

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Wel grappig, even in de meetgegevens gekeken. Mijn topweek hier in Limburg was de eerste week van juni, vorig jaar.

Dat was een jaar eerder wel anders ;)

Verkeerde post..

[ Voor 7% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-06-2013 16:53 ]

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:18
Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:46:
Wel grappig, even in de meetgegevens gekeken. Mijn topweek hier in Limburg was de eerste week van juni, vorig jaar.

Dat was een jaar eerder wel anders ;)

Verkeerde post..
Goede post, verkeerde topic ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Snowmiss schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 17:01:
[...]

Goede post, verkeerde topic ;)
+1

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07:18
offtopic:
Hier ook even nagekeken, maar vorig jaar 1e week juni was niet de topweek hier in Zuid-Holland. Dat was 3e week juli. Maar die is al voorbij gegaan door deze week (pas 6 dagen) en de eerste week mei van dit jaar.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bekend... mijn vader denkt er net zo over... paar uurtjes werken en de kachel kan een maand fikken, waarom moeilijk doen over een paar kuub gas...

Nog niks terug gekregen van vakantiepark... blijkbaar vinden ze het wel best en kan 50 euro per chalet er niet vanaf om hun chalets minder verspillend te verwarmen. Zo duurzaam als ze beweren zijn ze niet.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Schinnen-groen
Je hebt een DM.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Jij nu ook :)

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Heb ik in de natte en koude maand mei maar 63 liter regenwater hoeven gebruiken om de plantjes in leven te houden (ze kregen het voornamelijk direct, vanuit de lucht), in juni gaat het een stuk beter. Ik schat dat ik al dik 150 liter verbruikt heb t/m vandaag. Als ik de weersverwachtingen zie krijgen we weer regen, helaas, maar goed, dat zal de tanks weer vullen.

Verder is juni tot nu to ook qua PV-opbrengst een prima maand die de beroerde mei een heel stuk aan het goedmaken is, maar met het weer wat de komende we(e)k(en) verwacht wordt kon dat ook wel eens inzakken. We gaan het zien.

Vandaag ook nog een klein feestje: mijn website www.solarracing.org bestaat precies één jaar :)F Dat is een heel leuk project gebleken waar ik heel veel uit haal, en waar ik nog een hele tijd mee door hoop te kunnen gaan.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:48
gezien op MP: solyndra buizen: eur 110 voor 4x165wp:
http://link.marktplaats.nl/685159834

leuk systeem mee te maken voor op een plat dak denk ik. zeker gezien de prijs als ik de advertentie goed begrijp

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
BarryH schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:08:
gezien op MP: solyndra buizen: eur 110 voor 4x165wp:
http://link.marktplaats.nl/685159834

leuk systeem mee te maken voor op een plat dak denk ik. zeker gezien de prijs als ik de advertentie goed begrijp
Begrijp ik dat nu goed, dat je deze gewoon plat op een plat dak kan leggen zonder bevestiging en verzwaring?
Lijkt inderdaad zo te zijn. Voordeel van CIGS is dat deze ook beter werken bij diffuus (bewolkt weer) en gereflecteerd licht. Panelen hebben wel een hoog voltage, dus wel een geschikte omvormer bij zoeken.....

[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-06-2013 16:39 ]

• BarryH
@zuinigerijder: volgens mij wel, dus omvormertje erbij en klaar..

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• izdp
110 p/st. Leveren per 4

• BarryH
tja, dan is het al minder onderscheidend. het prijsvoordeel zit dan met name in het niet nodig zijn van montage materiaal

• JeroenH
  • Nu online
Voor de liefhebbers van Das Automobiel, iemand heeft een rondje gereden in de Volkswagen XL1. Volgens de specs 1:111 ofwel beter dan 1L/100km en erg licht met ongeveer 800kg.

http://www.telegraaf.nl/a...elegraaf_Autovisie__.html

De comments onder het stukje zijn weer heerlijk -O-

Ik ga weer even verder lezen in mijn prachtige boek Carfree Design Manual.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan vind je http://www.roadswerenotbuiltforcars.com/ vast ook een leuk boek :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• JeroenH
  • Nu online
Da's een goeie tip, thanks! Het boek is nu nog niet uit, maar dat zou snel moeten gebeuren. Ik hou het in de gaten!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:56
JeroenH schreef op zondag 09 juni 2013 @ 17:14:
Voor de liefhebbers van Das Automobiel, iemand heeft een rondje gereden in de Volkswagen XL1. Volgens de specs 1:111 ofwel beter dan 1L/100km en erg licht met ongeveer 800kg.

Schrale troost, de voorzitters van de tegenpartij hebben zich verenigd in de Televaag comments. Lees elk willekeurig ander item + reacties maar. Altijd negatief, over alles.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 16:21
Volgende maand ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huurhuis. Het is redelijk groot, 140m2 en er komt een moderne keuken in. Kan ik ervan uitgaan dat de koelkast/afwasmachine heel zuinig is? Verder ga ik overstappen van Oxxio naar budgetenergie. Het maakt toch niet uit via welke site je overstapt, consumentenbond of energieswitch, enz.

[ Voor 28% gewijzigd door Wackmack op 10-06-2013 10:54 ]

Verwijderd

Versteegrob schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:40:
Volgende maand ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huurhuis. Het is redelijk groot, 140m2 en er komt een moderne keuken in. Kan ik ervan uitgaan dat de koelkast/afwasmachine heel zuinig is?
Je krijgt een nieuwe keuken incl. witgoed? Dat lijkt me nogal bijzonder, meest huurwoningen moet je dat zelf regelen. Standaard is witgoed tegenwoordig zuinig, maar kan vaak nog zuiniger.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:12

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

VAG is dat niet de producent die over alle segmenten gezien de vuilste auto's leveren?

Gezien de reputatie van VAG en de oplage van de XL1 doe ik dit enkel af als een marketing actie met als doel de zogenaamde innovatie van VW te belichten.

Ik kijk liever naar Honda en Toyota dat zijn daadwerkelijke innovatieve constructeurs die absoluut een enorme voorsprong hebben op de concurrentie. De nieuwe Prius die in 2015 uitkomt en wel in massa productie gaat schijnt een verbruik te hebben van 1:38 _/-\o_ . Vooralsnog doet de nieuwe (massaproductie) hybride aandrijflijn van VW in de praktijk net 1:15 :'). Zelfs de Prius 1 uit 2000 was zuiniger.

De XL1 is lijkt overigens wel erg veel op de Honda Insight 1 die stamt uit 1999, een auto die in 1999 al gemiddeld verbruik had van 1:33 op benzine. http://www.autozine.nl/text/798.html

De techniek is er om zuinige auto's te maken we willen alleen met zijn allen niet :/
Conclusie: brandstof is nog veel te goedkoop

[ Voor 15% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2013 11:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-01 16:21
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:55:
[...]

Je krijgt een nieuwe keuken incl. witgoed? Dat lijkt me nogal bijzonder, meest huurwoningen moet je dat zelf regelen. Standaard is witgoed tegenwoordig zuinig, maar kan vaak nog zuiniger.
Ja en nog aardig luxe ook. Heb een goede verhuurder. Het gaat om dit project http://www.funda.nl/huur/...arles-van-uffordlaan-373/

• JeroenH
  • Nu online
revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:55:
De techniek is er om zuinige auto's te maken we willen alleen met zijn allen niet :/
Klopt als een bus. Voor écht zuinige auto's (1:100 en beter) is het heel simpel: het gewicht moet (sterk) omlaag en de aerodynamica moet (sterk) verbeterd. Maar ja, wat lees je dan in internetcomments: een laag gewicht is niet comfortabel en niet veilig, en een aerodynamisch ontwerp is lelijk. De autofabrikanten maken wat de markt wil.

Ik praat de laatste tijd veel met die solar racing teams, en ik krijg hier en daar een mooi kijkje in de keuken. Gewicht en aerodynamica, daarmee win je. Wat voor vorm je aandrijflijn heeft is ook belangrijk, zeker, maar dat komt veel lager op het lijstje.
Klopt ook als een bus. Alleen is extra belasting erop een gevaarlijke. We maken ons als maatschappij dan afhankelijk van die inkomsten, en dat moet niet gebeuren. Daarom: hoeveelheid olie (en gas, en steenkool, etc.) die uit de gropnd komt limiteren. Maar da's geen populaire maatregel want de economie.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:53

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Tja. De officiele verbruiksmeting is dan ook zwaar verouderd. 1:111 haalt dat ding alleen als je hem oplaadt en de elektriciteit niet meerekent in het verbruik.
Op de brandstofmotor alleen zou hij 1:50 rijden, in de praktijk zou je dan op 1:30-1:40 kunnen rekenen.

Signatures zijn voor boomers.

• _JGC_
  • Nu online
[...]

VAG is dat niet de producent die over alle segmenten gezien de vuilste auto's leveren?

Gezien de reputatie van VAG en de oplage van de XL1 doe ik dit enkel af als een marketing actie met als doel de zogenaamde innovatie van VW te belichten.

Ik kijk liever naar Honda en Toyota dat zijn daadwerkelijke innovatieve constructeurs die absoluut een enorme voorsprong hebben op de concurrentie. De nieuwe Prius die in 2015 uitkomt en wel in massa productie gaat schijnt een verbruik te hebben van 1:38 _/-\o_ . Vooralsnog doet de nieuwe (massaproductie) hybride aandrijflijn van VW in de praktijk net 1:15 :'). Zelfs de Prius 1 uit 2000 was zuiniger.

De XL1 is lijkt overigens wel erg veel op de Honda Insight 1 die stamt uit 1999, een auto die in 1999 al gemiddeld verbruik had van 1:33 op benzine. http://www.autozine.nl/text/798.html

VAG is gewoon de producent die het langst wacht met nieuwe techniek. De meeste concurrenten reden al tig jaar met commonrail diesels en VAG komt er pas mee op het moment dat ze met hun ouderwetse ontwerp niet meer aan de europese uitstootnormen kunnen voldoen. Nadeel bij VAG is dat zodra ze wat nieuws bedenken het meteen resulteert in een fiasco wat betrouwbaarheid betreft. Ik zou niet vrijwillig kiezen voor een commonrail VAG diesel of een gepimpte TSI motor.

Verder is hybride ook maar net hoe je het opzet. Kijk je naar de Honda Civic Hybrid, dan heb je een waardeloze hybride auto: pak een standaard Civic, plemp een elektromotor bij het ontwerp in, pas de software een beetje aan en vang subsidie en belastingvrijstelling voor hybride auto's. Bij de Prius is het hele concept vanaf de grond af opgebouwd en is alles ontworpen om zo optimaal mogelijk samen te werken.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op maandag 10 juni 2013 @ 11:50:
[...]

VAG is gewoon de producent die het langst wacht met nieuwe techniek. De meeste concurrenten reden al tig jaar met commonrail diesels en VAG komt er pas mee op het moment dat ze met hun ouderwetse ontwerp niet meer aan de europese uitstootnormen kunnen voldoen. Nadeel bij VAG is dat zodra ze wat nieuws bedenken het meteen resulteert in een fiasco wat betrouwbaarheid betreft. Ik zou niet vrijwillig kiezen voor een commonrail VAG diesel of een gepimpte TSI motor.

Verder is hybride ook maar net hoe je het opzet. Kijk je naar de Honda Civic Hybrid, dan heb je een waardeloze hybride auto: pak een standaard Civic, plemp een elektromotor bij het ontwerp in, pas de software een beetje aan en vang subsidie en belastingvrijstelling voor hybride auto's. Bij de Prius is het hele concept vanaf de grond af opgebouwd en is alles ontworpen om zo optimaal mogelijk samen te werken.
Daarom is de XL1 ook een lachertje en enkel in kleine getallen uitgebracht voor marketing. De echt innovators op auto gebied zijn de Aziaten. Die liggen echt mijlen ver voor op VAG

Ik was altijd VAG minded toen ik enkel bekend was met de ouderwetse 1.9TDI _/-\o_ . Daar kom ik nu hard op terug als ik zie wat voor ellende collega's hebben met hun VAG producten. De 1.2TDI van mijn Ibiza ST lag na 50.000km al in puin, sindsdien haal ik amper 1:20 met het pruttel apparaat en valt regelmatig de turbo weg. Ik ga er aankomende vakantie mee naar Italie, ik houd mijn hart vast. De nieuwe motoren van VAG zijn letterlijk wegwerp motoren. Duurzame motoren verbruiken weinig en gaan namelijk zonder problemen 300.000km mee.

Ik heb heel toevallig 100.000km gereden in een Honda Civic Hybrid, en van alle eco mobielen die ik gereden heb was dat veruit de beste auto als je prestaties weg zet tegen het verbruik. Dan vergelijk ik de Civic met een 1.2TSI, 1.2TDI en 1.6VCTTI (Focus 2012)

Eigenlijk reed ik altijd 1:18 op een tank met de Civic soms iets meer soms iets minder.
De grote truuk (en direct het probleem) met hybride rijden is dat het een instrument is om zuinig te rijden, geen garantie. Als je dat instrument niet goed gebruik dan zal je ook nooit zuinig rijden. Het vergt even wat gewenning.

[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2013 12:10 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Maasluip schreef op maandag 10 juni 2013 @ 11:42:
[...]

Tja. De officiele verbruiksmeting is dan ook zwaar verouderd. 1:111 haalt dat ding alleen als je hem oplaadt en de elektriciteit niet meerekent in het verbruik.
Op de brandstofmotor alleen zou hij 1:50 rijden, in de praktijk zou je dan op 1:30-1:40 kunnen rekenen.
En dan heeft diesel nog 20% meer energie dan benzine. Goh dan zit je toch weer op de 1:33 van de Insight uit 1999. Die 1:33 is overigens wel eenvoudig haalbaar.

• ollie1965

ollie1965

Alweer een "Sunshine", Captain Sunshine in dit geval.
Zonder referenties naar de Sunshine op dit forum en de Sunshine van het KEMA gevalletje

Wordt het misschien toch nog een Better Place >:)

Dit , hierom en hierom

• izdp
Gewicht auto is idd zo zwaar geworden door alle veiligheidseisen.
Dit ondanks alle gewichtsbesparingen op het gebruikte materiaal.
Naar mijn idee is de overheid/eu daar meer voor verantwoordelijk dan de markt.
De kosten daarvan zijn absurd als je het afzet tegen de besparing aan levens en ledematen.
Heel wrang als je het vergelijkt met de kostenafweging in de zorg.
Daar is een leven veel minder waard dan in een auto.

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-01 08:57
Voor het vervangen van onze erker (kozijn) van de woonkamer moet ik het glas kiezen.
Het geheel is ca 3.80 bij 2.50 dus een kleine 8m2 glas
Of HR++ of triple glas voor 300 euro meer.

Even los ervan dat iemand dat misschien goedkoper kan moet ik dus kiezen.
Het is de woonkamer en de enige warme ruimte in huis. Ik maak me geen zorgen over condensatie.
Is triple glas de 300 euro waard met een jaarlijks gasverbruik van ca 800m2 ?

Ik ken mezelf en geef liever iets meer uit dan dat ik later spijt krijg van had ik het nou maar wel gedaan.

• BarryH
@woodski: wat is de Uwaarde va nde aangeboden ruiten? HR++ is er in 1,1 maar ook in 1,4. En triple in 0,6 (0,4?) en ook in 1,0. Dus het maakt nogal uit.
Verder is het verschil in energie verlies dan:
watt= 8m2 * (1,1-0,6) *deltaT
dus bij 2800 graaddagen: 8*0,5*2800 *24 WattUur = 4*2,8*24 kWh = 11,2*24 kWh = ca. 265 kWh = ca. 35m3 gas.
Daarnaast is er nog een inverdieneffect: als je isolatiewaarde verbetert, dan kan je kachel met een lagere temperatuur toch je huis warm houden en is het rendement van je HR ketel hoger (of het effect van je zonneboiler hoger).

nb1. het prijsverschil lijkt mij beperkt. minder dan 40 euro per m2.
nb2. ik heb vorig jaar dubbelglas vervangen door hr++, pas na 3 keerdoorvragen leverde de glashandel glas met een spouw van 15mm, waardoor de Uwaarde van 1,3 naar 1,1 ging (zonder meerprijs!!)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-01 14:12
@Woodski:
300,- is geen wereldschokkend bedrag. De prijs van 1 paneeltje zeg maar. Je gaat er sowieso mee besparen. Maakt het dan nog uit of je het in 5 of 15jr terug verdient? En ook als je dan blij kunt zijn met je 3-voudige beglazing?

• rube
  • Laatst online: 17:47
@ Woodski, inderdaad, waarom zou je hier niet doen? Bedrag is laag en het verhoogt comfort.
(wel nog even idd. de exacte waardes navragen om te controleren)

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:09
Wat is de iso waarde van het kozijn? Kan het kozijn het gewicht en diepte aan? Zijn er extra montagekosten.

• Woodski
ik heb een vraag gedaan voor de U waardes en het zou een versterkte stalen constructie zijn met 10 jaar garantie. Ik neem aan dat dat wel goed is... Zal het toch vragen.

Verwijderd

@woodski
ik heb alles hr++ gedaan met de hoogste isolatie waarde, en van saint gobain
geld is achteraf zeker geen issue, kijk nu naar dit voorjaar, even op de knop drukken en een aangenaam huis is je rente.
het zit er nu een jaar in, en ben er rete-tevreden mee.
(+extra ventilatiestroken genomen daar waar het kon & gevraagd in de spouw te mogen bijvullen, voor plaatsing, daar was isolatie al verzakt)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 20:47 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Paul C schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:01:
@Woodski:
300,- is geen wereldschokkend bedrag. De prijs van 1 paneeltje zeg maar. Je gaat er sowieso mee besparen. Maakt het dan nog uit of je het in 5 of 15jr terug verdient? En ook als je dan blij kunt zijn met je 3-voudige beglazing?
Een hoop van jouw posts betreffende isolatie/ ventilatie/ thermografie vind ik erg interessant om te lezen. Maar bovenstaande post vind ik wel wat summier. Ik heb zelf lage energiekosten aan verwarming wat investeringen daarin simpelweg niet rendabel maakt in de zin van geld. Comfort verhoging zou kunnen, maar ik weet niet of dat voor woodski significant is ten opzichte van HR++.

Ik heb geen verstand van glasprijzen en weet niet of € 300,- een koopje is. Woodski verbruikt 800m3 aan gas per jaar. Hoeveel daarvan aan warmwater opgaat en hoeveel er door het huidige dubbel(?)glas gaat weet ik ook niet. Ik heb ook geen verstand van warmteverliezen door glas, dus of het in een 'normale' woning zinvol is te upgraden van HR++ naar Triple weet ik ook niet. Kortom: ik heb er totaal geen kaas van gegeten. Maar om jou post even te gebruiken:
Kun je die €300,- niet beter gebruiken om "1 paneeltje" extra te kopen en daarmee elektrische te verwarmen?

Even een grof simpel rekensommetje € 300 = 430 Wp = 407 kWh = 51 m3 gas.

Je moet je niet aangevallen voelen. Ik ben zelf een groot voorstander van energiezuinige huizen, maar ik mis een stukje argumentatie in je post. Ondanks dat we in de duurzame kroeg zitten ;)

• ollie1965

ollie1965

Woodski schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:45:
Voor het vervangen van onze erker (kozijn) van de woonkamer moet ik het glas kiezen.
Het geheel is ca 3.80 bij 2.50 dus een kleine 8m2 glas
Of HR++ of triple glas voor 300 euro meer.

Even los ervan dat iemand dat misschien goedkoper kan moet ik dus kiezen.
Het is de woonkamer en de enige warme ruimte in huis. Ik maak me geen zorgen over condensatie.
Is triple glas de 300 euro waard met een jaarlijks gasverbruik van ca 800m2 ?

Ik ken mezelf en geef liever iets meer uit dan dat ik later spijt krijg van had ik het nou maar wel gedaan.
Trias Energetica altijd +1 (daar is mijn stokpaardje weer >:) )
Eerst de (U(g)) waarden weten van glas en kozijn voordat ik hier meer over kan zeggen.
Er komt wel een vraag op "staal versterkt kozijn"? Staal heeft een U waarde die sky high is.
Kunststof met hierin versterkings profielen?
Zoals door andere al gezegd dubbel of trippel zegt niks, het beste dubbel glas dat ik ken is Ug 0,9, slechtste trippel is 0,8 (beste trippel Ug 0,4)

Lees ook dit deel even over glas/kozijn combinatie Huis bouwen zonder elektra en gas kosten

Condensatie problemen? doel je op condensatie op de muren (binnen) of het glas (trippel) buiten?
Zijn je muren geïsoleerd? U 0,5 =Rd 2 (= wat oudere spouwmuur isolatie), condensatie op de muren kan dan alleen voorkomen als er niet geventileerd wordt.
Condensatie op je trippel glas, ja aan de buitenzijde bij sterkte afkoeling in de nacht (dauwpunt) komt bij ons op een heel jaar ongeveer 5-7 keer voor (gemiddelde van afgelopen 5 jaar).

Dit , hierom en hierom

• ollie1965

ollie1965

Sean Parker wat voor een @#$!&^ persoon kun je worden/zijn.

Sorry dat moest er even uit. maar deze google zoekterm maakt het duidelijk.

Hadden ze in US maar een boetesysteem naar inkomen zoals men deels in Finland heeft.

Dit , hierom en hierom

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:43
ollie1965 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:51:

Hadden ze in US maar een boetesysteem naar inkomen zoals men deels in Finland heeft.
Heeft dit te maken met een duurzaam huwelijk? Of misschien verkeerde topic???

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
ollie1965 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:51:

Toch geeft zijn eigen reactie een heel ander beeld op de situatie...
http://www.theatlantic.co...pretty-convincing/276553/

Get your facts straight!

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• MajoorFataal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nederlandse blogger weet niet zeker of hij/zij zonnepanelen op het dak moet laten leggen: http://www.watkosteengezin.nl/2013/06/zonnepanelen.html

Het artikel mist een heleboel informatie, maar ze hebben een offerte gekregen van 10.000 euro voor 22 panelen. Er wordt niet gerept over het Wp waarde van de panelen. De schrijver twijfelt nog. Misschien toch maar de hypotheek aflossen met 10.000 euro?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

De nieuwe Prius die in 2015 uitkomt en wel in massa productie gaat schijnt een verbruik te hebben van 1:38 _/-\o_ . Vooralsnog doet de nieuwe (massaproductie) hybride aandrijflijn van VW in de praktijk net 1:15 :'). Zelfs de Prius 1 uit 2000 was zuiniger.
Maar nu vergelijk je een gerealiseerd "echt" verbruik met een verbruik op papier (waar de laatste tijd ophef over is dat het niet zou kloppen, omdat eh...... er niets van klopt.) Ook priussen kunnen zuipen: http://www.spritmonitor.d...type=2&sort=1&powerunit=2

En, de jetta hybrid is zwaarder dan die prius 1, en heeft 2 keer meer vermogen. Maar, stoot 30% minder uit én ik zie ook verbruikscijfers van rond de 1op19. Dan ziet het er ineens heel anders uit.

Oh ja, for the record:
* teacher is geen vw fanboy
En jetta's zijn saai. Volvo's zijn spannender.

Wise enough to play the fool

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04-2025
teacher schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:25:
[...]

Maar nu vergelijk je een gerealiseerd "echt" verbruik met een verbruik op papier (waar de laatste tijd ophef over is dat het niet zou kloppen, omdat eh...... er niets van klopt.) Ook priussen kunnen zuipen: http://www.spritmonitor.d...type=2&sort=1&powerunit=2

En, de jetta hybrid is zwaarder dan die prius 1, en heeft 2 keer meer vermogen. Maar, stoot 30% minder uit én ik zie ook verbruikscijfers van rond de 1op19. Dan ziet het er ineens heel anders uit.

Oh ja, for the record:
De grootste reden waarom hybriden niet zuinig zijn, is omdat men van de baas een pasje krijgt waarmee je onbeperkt kan tanken.... vooral bij plug-in's kom je dan nooit in de buurt omdat er tussendoor opgeladen zou moeten worden aan het stopcontact wat bijna niemand doet.

Dat het opgegeven fabrieksverbruik van auto's niet klopt is niets nieuws, dat geldt voor plofmotoren net zo goed.

• _JGC_
  • Nu online
Ik kom op de snelweg ook vrijwel maar 2 soorten priusrijders tegen: de mensen die echt "groen" bezig zijn en hun best doen om alles uit de prius te halen wat erin zit qua zuinigheid, en de mensen met tankpas die je gewoon met 150 voorbij komen stuiven. Het aantal priussen dat wel gewoon met het verkeer meerijdt valt in het niet bij die 2 groepen.

• NiGeLaToR
Mr-Leo schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 08:45:
[...]

De grootste reden waarom hybriden niet zuinig zijn, is omdat men van de baas een pasje krijgt waarmee je onbeperkt kan tanken.... vooral bij plug-in's kom je dan nooit in de buurt omdat er tussendoor opgeladen zou moeten worden aan het stopcontact wat bijna niemand doet.

Dat het opgegeven fabrieksverbruik van auto's niet klopt is niets nieuws, dat geldt voor plofmotoren net zo goed.
Mensen die ik ken met plugin hybride laden wel degelijk op, maar passen hun rijstijl niet bijzonder aan nee.
Wel is het lastig als je niet elke dag dezelfde route naar hetzelfde kantoor met dezelfde parkeerplek+laadpunt toe rijdt - er zijn maar weinig plekken waar je je auto gedurende de dag kunt opladen.
Thuis laden ligt soms ook 'gevoelig', als je geen officiele laadpaal hebt compenseren niet alle werkgevers electriciteit die je thuis tapt, terwijl als je tankt dit wel gewoon betaald wordt. Dat zijn dingen die wel meewegen. Het is voor niet-lease-rijders erg makkelijk oordelen over wel leaserijders - ik weet alleen nog goed dat ik mijn lease auto niet kreeg om mee te pochen, maar om mee in de file te staan en naar klanten overal in NL te rijden. Dan ga je je auto ook meer als gereedschap zien waar je zo min mogelijk eigen kosten voor wilt maken - naast de bijtelling voor privé gebruik.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• ollie1965

ollie1965

MaximusTG schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:05:
[...]

Toch geeft zijn eigen reactie een heel ander beeld op de situatie...
http://www.theatlantic.co...pretty-convincing/276553/

Get your facts straight!
Ik gaf een Google zoekterm waarin duidelijk wordt dat er iets aan de hand is. Iets wat door vele onderbouwd wordt. En door iedergeval 1 persoon (dé persoon in kwestie) een andere blik op geworpen wordt.

Als ik de reacties lees en een analyse maak (en ja dat is niet objectief), is er in mijn ogen nogal wat mis aan de attitude van hem. En een duurzaam "feestje" kan ik het zeker niet noemen, en ja dan heb ik misschien een bepaald paradigma maar geld maakt niet alles goed voor wat je doet.

En de facts kan maar door een handvol personen gegeven worden, en de 2 verschillende partijen geven een beeld wat niet overeen komt.

Dit , hierom en hierom

• JeroenH
  • Nu online
Hoe werkt dat dan precies? Het is toch ook gewoon een metalen kastje op vier wielen wat je van A naar B brengt? Is in de file staan anders ('spannender') in een Volvo dan in een ander merk auto?

Ik heb dit vanaf mijn jonge jaren al niet begrepen.

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:04:
[...]

Hoe werkt dat dan precies? Het is toch ook gewoon een metalen kastje op vier wielen wat je van A naar B brengt? Is in de file staan anders ('spannender') in een Volvo dan in een ander merk auto?

_O-

Oké vanuit een design view moet ik hem gelijk geven. Volvo is de laatste jaren beter in design dan VW, maar daar lijkt verandering in te komen. Maar hoeveel jaren is Volvo niet "boring" geweest? ooit wel eens gekeken naar de 1 en 2 serie ........

Die file, ja dat begrijp ik ook niet ik rijd er liever tussen door >:)

Dit , hierom en hierom

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als de Fyra niet rijdt moet je toch wat ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Woodski
BarryH schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:01:
@woodski: wat is de Uwaarde va nde aangeboden ruiten? HR++ is er in 1,1 maar ook in 1,4. En triple in 0,6 (0,4?) en ook in 1,0. Dus het maakt nogal uit.
Verder is het verschil in energie verlies dan:
watt= 8m2 * (1,1-0,6) *deltaT
dus bij 2800 graaddagen: 8*0,5*2800 *24 WattUur = 4*2,8*24 kWh = 11,2*24 kWh = ca. 265 kWh = ca. 35m3 gas.
Daarnaast is er nog een inverdieneffect: als je isolatiewaarde verbetert, dan kan je kachel met een lagere temperatuur toch je huis warm houden en is het rendement van je HR ketel hoger (of het effect van je zonneboiler hoger).

nb1. het prijsverschil lijkt mij beperkt. minder dan 40 euro per m2.
nb2. ik heb vorig jaar dubbelglas vervangen door hr++, pas na 3 keerdoorvragen leverde de glashandel glas met een spouw van 15mm, waardoor de Uwaarde van 1,3 naar 1,1 ging (zonder meerprijs!!)
Ik quote even deze met het antwoord van de aannemer

De U waarde van normaal Hr++ glas is 1.1
De U waarde van triple beglazing is 0.7

En dan ga ik me nu inlezen over wat EricPVT bedoelde met saint gobain :)

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04-2025
NiGeLaToR schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:23:
[...]

Mensen die ik ken met plugin hybride laden wel degelijk op, maar passen hun rijstijl niet bijzonder aan nee.
Wel is het lastig als je niet elke dag dezelfde route naar hetzelfde kantoor met dezelfde parkeerplek+laadpunt toe rijdt - er zijn maar weinig plekken waar je je auto gedurende de dag kunt opladen.
Thuis laden ligt soms ook 'gevoelig', als je geen officiele laadpaal hebt compenseren niet alle werkgevers electriciteit die je thuis tapt, terwijl als je tankt dit wel gewoon betaald wordt. Dat zijn dingen die wel meewegen. Het is voor niet-lease-rijders erg makkelijk oordelen over wel leaserijders - ik weet alleen nog goed dat ik mijn lease auto niet kreeg om mee te pochen, maar om mee in de file te staan en naar klanten overal in NL te rijden. Dan ga je je auto ook meer als gereedschap zien waar je zo min mogelijk eigen kosten voor wilt maken - naast de bijtelling voor privé gebruik.
Dus de werkgever moet verplichten dat je in ieder geval thuis 's nachts aan de laadpaal gaat (of een gemiddeld aantal X per maand laden) en daarnaast de elektriciteitskosten vergoeden. Ik kan me goed voorstellen dat je niet zelf gaat opdraaien voor de de baas zijn kilometers als je daarnaast "gratis" kunt tanken. Dat is nu juist het probleem.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:24
misschien een volwassener houding: als je niet wilt laden en die paar kWh thuis tankt probleem vind, parkeer je em bij een laadpunt met laadpas.
Daar had je bij de keuze v.e. elektrische (nog) 0% bijtelling zijnde voertuig maar aan moeten denken.
Overigens, ga je ook declareren als je bij je fossiele auto thuis het ruitenvloeistofreservoir hebt afgetankt voorafgaand aan afreis naar vakantie? Beetje volwassener gedrag mag wel verwacht worden... beetje de 'negen-tot-vijf'mentaliteit "sorry baas, tijd om, ben naar huis".Wat mij betreft, mooi aanpakken de leaserijders. Wordt het bedrijf ook gepushed om lokaal arbeid te werven, scheelt weer auto's in de straat. <knuppel-in-hoenderhok-modus> ;)

of declareert men ook tijd-voor-tijd bij het aftanken van de lease-bak? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 11-06-2013 10:30 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• JeroenH
  • Nu online
ollie1965 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:12:
Oké vanuit een design view moet ik hem gelijk geven.
Design? In mijn ogen zijn alles personenenauto's 90% hetzelfde. Een min of meer vierkant metalen kastje op vier wielen met een paar ramen, en een verbrandingsmotor voorin. Daar zit echt bijzonder weinig variatie in, hoezeer de fabrikanten ook hun best doen een ontwerp als "uniek" aan te prijzen. Autokopers willen grijze massa (letterlijk grijs, vaak ook). Een echt uniek ontwerp (Twike, Tazzari Zero, XL1, dat soort spul) is lelijk en stom enz.
Die file, ja dat begrijp ik ook niet ik rijd er liever tussen door >:)
File is stom. Ik vind dat ik niet in de file zou moeten hoeven staan omdat ik zo weinig rijd. Vorige week dus naar België geweest, helaas met de auto omdat er op de twee industrieterreinen waar ik moet zijn niet te komen viel met OV. Gewoon met een deelauto (Opel Agila, toevallig). Het zal me echt aan mijn aars oxideren met wat voor design auto ik van A naar B rijd als het maar zuinig gebeurt (en enigszins veilig, maar voor de veiligheid zorg ik zelf wel door mijn rijstijl).

@lease: zolang dat min of meer flat-fee privérijden aanmoedigt ben ik er niet voor.

@fyra: wat een fiasco is dat toch zeg. Iedereen (overheid, NS, fabrikant) wijst op elkaar terwijl ze alledrie minimaal een deel van de schuld hebben. Maar de reiziger (en dus duurzaam transport) is de dupe.

[ Voor 10% gewijzigd door JeroenH op 11-06-2013 10:40 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

teacher schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:25:
[...]

Oh ja, for the record:
Voor het gemak vergeet je even dat er 15 jaar verschil tussen zit de Prius1 en de Jetta. Daarnaast pak je de excessen en gaat het juist om het gemiddelde verbruik over alle gebruikers. Dat zijn getallen waar je met de Jetta hybrid echt niet aan gaat komen. Die 1:19 die je noemt van de Jetta kan je wegzetten tegen 1:24 met een Prius. Daarbij kan je als kanttekening zetten dat de Toyota HSD een oude aandrijflijn is en de aandrijflijn van de Jetta gloednieuw.

Ik vind de genoemde getallen nog netjes voor iemand die alleen maar zit planken, dat red je niet met een Jetta. Een hybride aandrijflijn gekoppeld aan een otto - turbo motor is natuurlijk lachwekkend en is enkel bedoelt voor leuke cijfers op papier.

De Toyota HSD is nog altijd onovertroffen zuinig ten opzichten van zijn concurrentie in dagelijks gebruik (zie Autoweek verbruiksmonitor en spritmonitor) geen enkel andere auto in hetzelfde segment die dezelfde cijfers weet te bewerkstelligen.

Bij een Toyota HSD is de afwijking in praktijkverbruik tov de fabrieksopgave aanzienlijk kleiner als de TSI en de TDI motoren. Daarnaast is het ook de aandrijflijn die op dit moment het meest schoon is. De nieuwe Auris heeft Toyota weer zuiniger weten te krijgen terwijl daar belastingtechnisch geen enkele noodzaak voor was. Absoluut een unicum in de auto wereld. Het is één van de weinige auto's die in 2014 nog in aanmerking komt voor 14% bijtelling.

Ik ben geen Toyota fanboy maar ik heb niks met fabrikanten die conservatief zijn, amper innoveren en slechte kwaliteit en service leveren. Daarin tegen prijs ik fabrikanten die hun nek uitsteken en innovatief willen zijn. GM is op dit moment ook een mooi voorbeeld (met dank aan Obama)

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 11-06-2013 10:48 ]

• ollie1965

ollie1965

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:35:
[...]

Design? In mijn ogen zijn alles personenenauto's 90% hetzelfde. Een min of meer vierkant metalen kastje op vier wielen met een paar ramen, en een verbrandingsmotor voorin. Daar zit echt bijzonder weinig variatie in, hoezeer de fabrikanten ook hun best doen een ontwerp als "uniek" aan te prijzen. Autokopers willen grijze massa (letterlijk grijs, vaak ook). Een echt uniek ontwerp (Twike, Tazzari Zero, XL1, dat soort spul) is lelijk en stom enz.
Tja smaken verschillen, zo vindt ik dit, dit en dit mooi.

Gelukkig over smaak valt niet te twisten :)
[...]

File is stom. Ik vind dat ik niet in de file zou moeten hoeven staan omdat ik zo weinig rijd.
Ook ik vindt dat ik op 2 wielen niet de file veroorzaak en er daarom speciaal een eigen wegdeel zou moeten krijgen :+ , maar het zal nog lang duren denk....
Vorige week dus naar België geweest, helaas met de auto omdat er op de twee industrieterreinen waar ik moet zijn niet te komen viel met OV. Gewoon met een deelauto (Opel Agila, toevallig). Het zal me echt aan mijn aars oxideren met wat voor design auto ik van A naar B rijd als het maar zuinig gebeurt (en enigszins veilig, maar voor de veiligheid zorg ik zelf wel door mijn rijstijl).
Als motorrijder ben ik niet anders gewent dan voor iedereen op te letten (anders overleef je het niet (letterlijk als je dezelfde rijstijl zou hanteren zoals sommige automobilsten)).

Dit , hierom en hierom

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:04:
[...]

Waarschijnlijk heeft dit met het mannenbrein te maken. Mooie auto's, daar kijk ik graag naar. Misschien omdat ik ze niet wil/kan betalen en inderdaad een apparaat is dat je van A naar B brengt.

Hetzelfde gevoel als jij hebt, komt bij mij op bij moderne kunst. Maar om hier maar geen discussie over te beginnen: dat ligt aan mijn brein >:)

Maar als ik naar gereedschap kijk, tja. Dan mag het wat kosten en ga ik voor de bijl.

Iedereen heeft zo van "die dingen".

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:16:
_/-\o_

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

ollie1965 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:32:
[...]

Tja smaken verschillen, zo vindt ik dit, dit en dit mooi.

Gelukkig over smaak valt niet te twisten :)

[...]

[...]
Die eerste set motoren: dat is niet mooi, dat is kunst O+

• JeroenH
  • Nu online
Speksteenkachel schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:16:
Sja. Als het ergens een beetje in centrum Brussel/Antwerpen of een andere plaats was geweest had ik er met de trein prima kunnen komen, Fyra of geen Fyra, maar het was nu eenmaal op twee industrieterreinen waar met het OV niet te komen was. Voor dat soort incidentele gevallen is de deelauto ideaal. Maar wel even op één dag zo'n 15% van mijn jaarkilometrage gereden, goeiedag.

Het was bij elkaar zo'n 400km rijden en ik heb me wel ongeveer vijf uur (vrij veel file en natuurlijk matige snelheid) kapot zitten vervelen. ook was ik doodmoe toen ik thuiskwam. Zo jammer ook dat ik niet op de terug alvast een artikel kon schrijven...

Gelukkig zijn de drie Nederlandse solar racing teams prima met het OV bereikbaar, en die in Bochum ook. Cambridge wordt weer een heel ander verhaal....

• _JGC_
  • Nu online
Afgelopen weekend naar de Efteling geweest. Heerlijk zitten slapen in de eerste klas. Heeft wel een aanvaring met aso medepassagiers in de 2e klas aan vooraf moeten gaan. Terugreis zaten we in een bijna lege 2e klas coupe, heerlijk rustig en ook lekker geslapen.

Moet er niet aan denken om van Zwolle naar Tilburg in de auto te rijden, een hele dag door een pretpark te stappen en vervolgens weer terug moeten rijden.

Wat me overigens opvalt aan het OV is die bussen... wat een gare rammelbakken zijn dat. Ik weet nog uit mijn studententijd dat ik uiteindelijk mijn OV-kaart op het postkantoor heb laten liggen toen het plaatselijke OV-bedrijf had besloten om alle comfortabele Mercedes bussen met fatsoenlijke vering en fatsoenlijke stoelen in te ruilen voor die rammelende plattevloers dingen met triplex stoeltjes en een stang in je nek. Heeft vast te maken met toegankelijkheid voor invaliden, maar persoonlijk ga ik nog liever in een VAG auto rijden dan in zo'n bus stappen.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 08-01 16:06

WoudseHoeve

Hobby Boer

_JGC_ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:01:
Afgelopen weekend naar de Efteling geweest.
Moet er niet aan denken, een hele dag, 1x geweest nooit meer, verschrikkelijk ....... :)

[ Voor 7% gewijzigd door WoudseHoeve op 11-06-2013 12:20 ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:01:
Afgelopen weekend naar de Efteling geweest. Heerlijk zitten slapen in de eerste klas. Heeft wel een aanvaring met aso medepassagiers in de 2e klas aan vooraf moeten gaan. Terugreis zaten we in een bijna lege 2e klas coupe, heerlijk rustig en ook lekker geslapen.

Moet er niet aan denken om van Zwolle naar Tilburg in de auto te rijden, een hele dag door een pretpark te stappen en vervolgens weer terug moeten rijden.

Wat me overigens opvalt aan het OV is die bussen... wat een gare rammelbakken zijn dat. Ik weet nog uit mijn studententijd dat ik uiteindelijk mijn OV-kaart op het postkantoor heb laten liggen toen het plaatselijke OV-bedrijf had besloten om alle comfortabele Mercedes bussen met fatsoenlijke vering en fatsoenlijke stoelen in te ruilen voor die rammelende plattevloers dingen met triplex stoeltjes en een stang in je nek. Heeft vast te maken met toegankelijkheid voor invaliden, maar persoonlijk ga ik nog liever in een VAG auto rijden dan in zo'n bus stappen.
Ik moet er niet aan denken om de stress te ervaren van het overstappen, afhankelijk te zijn van een dienstregeling.

Auto rijden werkt voor mij altijd wel ontspannend :). De ultieme droom is dan ook een licht gewicht EV voor dagelijks vervoer :9~

• _JGC_
  • Nu online
WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:20:
[...]

Moet er niet aan denken, een hele dag, 1x geweest nooit meer, verschrikkelijk ....... :)
Was aan het eind van de dag ook helemaal dood enzo... heb ook meer in de rijen gestaan dan in de attracties... Ach, we hadden een koter van 10 mee, die vond het prachtig. Vond het super cool dat ik mee was enzo, dus dat maakt zo'n dag weer goed.

Wat dienstregeling betreft: het was weekend, je stapt gewoon in Zwolle in, je wacht dik 2 uur en in Tilburg stap je weer uit. Intussen heb je zitten slapen, of in ons geval, eerst bij Deventer ruzie zitten maken met een snol die haar koffers op 8 zitplaatsen gooit over het hoofd van onze 10 jarige reisgenoot om zo die plekken te reserveren als wij net op het punt staan onze staanplaats in te ruilen voor een zitplek. Vriendin is zo ongeveer ontploft door die actie, vooral toen ze grote bek kreeg toen ze er wat van zei en de opmerkingen "hihi ik ga het op facebook zetten". Conducteur heeft ons gewoon in de eerste klas gezet, coupe met 3 bezette zitplekken.

Voor de mensen die nu denken dat dit soort dingen typisch iets is voor het OV: op de snelweg maak je dit soort dingen ook mee, maar dan gaat het om een paar meter asfalt waarvan mensen denken dat ze er meer recht op hebben dan jij. Enige verschil is dat je makkelijker afstand kunt nemen in je blikje op wielen, alhoewel de oplossing van de conducteur dat ook heeft opgelost.

• ollie1965

ollie1965

Schinnen-groen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:48:
[...]

Die eerste set motoren: dat is niet mooi, dat is kunst O+
Met je eens, zo is een Indian (oude model) ook veel mooier dan de kopie van HD (ken je geschiedenis ;) )

Dit , hierom en hierom

• hansdegit
Allemansvriend Jan Rotmans heeft geinspireerd tot het schrijven van het volgende epistel:
http://gebiedsontwikkelin...leiden-door-de-kantelkerk
We hebben dan ook te doen met de Kantelkerk: radicaal, onverzoenlijk en humorloos.

• NiGeLaToR
NielsTn schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:29:
misschien een volwassener houding: als je niet wilt laden en die paar kWh thuis tankt probleem vind, parkeer je em bij een laadpunt met laadpas.
Daar had je bij de keuze v.e. elektrische (nog) 0% bijtelling zijnde voertuig maar aan moeten denken.
Overigens, ga je ook declareren als je bij je fossiele auto thuis het ruitenvloeistofreservoir hebt afgetankt voorafgaand aan afreis naar vakantie? Beetje volwassener gedrag mag wel verwacht worden... beetje de 'negen-tot-vijf'mentaliteit "sorry baas, tijd om, ben naar huis".Wat mij betreft, mooi aanpakken de leaserijders. Wordt het bedrijf ook gepushed om lokaal arbeid te werven, scheelt weer auto's in de straat. <knuppel-in-hoenderhok-modus> ;)

of declareert men ook tijd-voor-tijd bij het aftanken van de lease-bak? ;)
Ben helemaal vóór hoor, mijn lease auto is al weg, heb nu een HNW-baan en afgelopen jaar zakelijk nog geen 8k kilometers gereden. Maar, ipv je richten op medewerkers die hun geld verdienen door rond te rijden kun je je beter richten op bedrijven die gewoon te dom lijken om tot slimme nieuwe denkwijzen te komen en werk anders in te richten. Hoeveel mensen nog steeds elke dag in de file _moeten_ staan is immens. Hun werk vereist het niet, hun 'baas' vereist het. Heb ik het niet over de stuccadoors en timmerlieden, voor hun zou de snelweg tussen 06:00 en 08:00 helemaal leeg moeten zijn ;) (uiteraard voor een kort ritje voor werk in hun eigen regio)

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:24
NiGeLaToR: Nice! hier al >3 jaar lease-bak loos en m'n gezondheid is sprongen vooruit gegaan. Vroeger behoorlijk zware consultant, kortademig, hoge bloeddruk, nu lekker richting lagere gewicht, gezonde bloeddruk, en trap er lustig op los op de fiets.

dus join the club !
iets met kai-zen (japanse denkwijze): onnodige zaken wegschrappen. Reisafstand/tijd en afhankelijkheid vervoer is er een van.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• NiGeLaToR
Ha NielsTn, heb er wel een baby bij, dus dat levert weer nieuwe drukte op - maar gelukkig weinig last van stress gehad als consultant, maar vooral meer tijd voor privé, terwijl ik nog steeds fulltime werk. Bloeddruk was gelukkig altijd al laag, maar idd wel beter humeur als ik thuis kom. Fietsafstand is het niet, maar thuiswerken scheelt sowieso.

Verwar kai-zen niet met de zen van de kamikaze en de samurai, die waren ook erg zen, maar dat maakte ze niet per se leuker voor de omgeving ;)

• JeroenH
  • Nu online
hansdegit schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:36:
Allemansvriend Jan Rotmans heeft geinspireerd tot het schrijven van het volgende epistel:
http://gebiedsontwikkelin...leiden-door-de-kantelkerk
De schrijver van het stuk waar jij naar linkt (niet van JR) meldt "Maar sommigen zijn te radicaal," terwijl anderen (o.a. dus JR, maar nog veel meer mensen die de duurzame transitie graag zien versnellen) de bouwsector juist überconservatief en traag vinden. De waarheid - zo die al bestaat - zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen, maar ik blijf het vragen: hoe kom ik er als semi-leek achter waar precies?

Verwijderd

Duurzaamheid versnelt wel degelijk, echter niet via de trage ambtenarij, maar via o.a. crowdfunding van projecten. In ieder geval door de sociale interactie en samenwerking van de massa (ook vaak aangeduid als de onderkant van de samenlevingspyramide)

Een mooi voorbeeld is de Smart Citizen kit. Maak de burgers onderdeel van het grote geheel en lever (in de komende maanden) meer data op dan menig KNMI of vergelijkbare partij verzameld:

http://www.kickstarter.co...wdsourced-environmental-m

Ik geloof niet dat de politiek deze beweging van de onderkant tegen kan en gaat houden. Er is al veel momentum en dat wordt de komende maanden en jaren alleen nog maar meer.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 15:53 ]

Verwijderd

JeroenH schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:45:
[...]

De schrijver van het stuk waar jij naar linkt (niet van JR) meldt "Maar sommigen zijn te radicaal," terwijl anderen (o.a. dus JR, maar nog veel meer mensen die de duurzame transitie graag zien versnellen) de bouwsector juist überconservatief en traag vinden. De waarheid - zo die al bestaat - zal ongetwijfeld ergens in het midden liggen, maar ik blijf het vragen: hoe kom ik er als semi-leek achter waar precies?
Volgens mij is vooral de Nederlandse burger conservatief. De bouw heeft alle belang bij een verduurzaming van Nederland. Maar dat schelden op elkaar werkt niet echt denk ik, beide kanten zijn daarom triest bezig en worden door mij niet serieus genomen. Stelletje dominee's.
Pagina: 1 ... 125 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.