https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
Ben van plan m'n huidige te vervangen, wil minstens 1 met LCD achtergrondverlichting.
Dit is wel een mooi exemplaar http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101924/ maar is ie ook nauwkeurig?
Energiemeters... deel hier je ervaringenVerwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:10:
Wie weet dat topic te vinden, waar stopcontact-energiemeters met elkaar werden vergeleken?
Ben van plan m'n huidige te vervangen, wil minstens 1 met LCD achtergrondverlichting.
Dit is wel een mooi exemplaar http://www.conrad.nl/ce/nl/product/101924/ maar is ie ook nauwkeurig?
A'dam PVOutput
Verwijderd
man-valt-van-dak-bij-plaatsing-zonnepanelen-in-piet-heinstraat
Helaas, man-overleden-na-val-van-dak-in-delfzijl
http://www.eemskrant.nl/i...a-val-van-dak-in-delfzijl
Spuit11Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:35:
Niet bepaald kroegpraat, maar toch.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Euh zoals gemeld, vooral niet alleen werken. Goede ventilatie is belangrijk. Indien niet het geval altijd zuurstof niveau meten. Geschikte kleding ivm kou, scherpe voorwerpen en nattigheid. Denk om losliggende buizen(gas, water en elektra) en neem geregeld een break, na 20-30 minuten even weer met de kop boven de vloer.NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 08:49:
[...]
Heb ook wat kruipruimte werk gedaan laatste maanden, maar waar moet ik op letten behalve m'n natte pak? Onze kruipruimte heeft aan vier zijden ventilatie roostertjes voor toevoer van frisse lucht, is verder bedekt met zand en kent weinig andere obstakels dan wat cement brokken die je knieen en ellebogen ruineren
Goed lezen. Het is weliswaar dezelfde foto, maar dit bericht laat weten dat de beste man in het ziekenhuis overleden is. Dat was in het andere bericht nog niet bekend.
23 jaar ook.... jezus, aan het begin van je leven...Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:35:
Dat is precies waarom ik van ICT de stap naar veiligheidskundige heb gemaakt. Niet dat IK alle ongevallen zal voorkomen, maar al zal het 2-3 keer in mijn loopbaan zijn geweest dan hou ik er wel een voldaan gevoel aan over.Bartjuh schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 12:49:
[...]
23 jaar ook.... jezus, aan het begin van je leven...
Wat een drama, met de beste intenties iets willen doen, kom je zo te overlijden.
[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 22-02-2013 13:20 ]
Oké footprint materiaal gebruik is een ander verhaal.
Bron
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Prachtig, zo te zien zijn het wel duurzame materialen en zijn ze redelijk "Ruw" ingezet.ollie1965 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:39:
Mocht ik ooit de centjes hebben, en nog passief ook!
[afbeelding]
Bron
Over een paar zaken heel goed nagedacht, anderen ontbreken volledig. En waarom nauwelijks zonnepanelen? Maar het ziet er wel aardig uit hoor...ollie1965 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:39:
Mocht ik ooit de centjes hebben, en nog passief ook!
[afbeelding]
Bron
Nee, het duurzame droomhuis ben ik nog niet tegengekomen
Lokatie, lokatie, lokatie... Ik kan niet zien waar het precies is maar aan de omgeving te zijn zal het niet ontzettend dicht in de buurt van goed OV liggen.Bartjuh schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:52:
Over een paar zaken heel goed nagedacht, anderen ontbreken volledig. En waarom nauwelijks zonnepanelen? Maar het ziet er wel aardig uit hoor...
Nee, het duurzame droomhuis ben ik nog niet tegengekomen
Duurzaam heeft vele facetten...
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Ben wel erg benieuwd naar de functie van die Solar oculus (=oog); wat ze daarmee zouden doen.
Ik verwacht dat dat zonnecollectoren zijn (voor warmte).Roamor schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:59:
En dat ze met 2 zonnepanelen afkunnen lijkt mij ook erg sterk:
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Wikipedia: KavarnaJeroenH schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:54:
[...]
Lokatie, lokatie, lokatie... Ik kan niet zien waar het precies is maar aan de omgeving te zijn zal het niet ontzettend dicht in de buurt van goed OV liggen.
A'dam PVOutput
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Da's wel tragisch zeg, holy shitVerwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:35:
Buiten de persoonlijke tragedie ook slechte PR voor zonnestroom. Ik kan er daarom niet voldoende op hameren: bij twijfel niet zelf plaatsen. Hetzelfde geldt voor sneeuwruimen: het is het niet waard...
Dat bedoel ik... dat ziet eruit alsof je er met een helikopter heen moet. Ik begrijp niet helemaal waarom zo weinig energiezuinige woningen in stedelijk gebied gebouwd worden. Waarom bijna altijd in buitengebieden waar een auto bijna noodzaak is?Schinnen-groen schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:01:
Je was met net voor...
[ Voor 20% gewijzigd door JeroenH op 22-02-2013 14:08 ]
Ik zie niet in waarom zelfplaatsen per definitie gevaarlijk is. Je moet gewoon de randvoorwaarden in acht nemen en dat is je altijd zekeren en zorgen dat je met zijn tweeën bent.JeroenH schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:07:
[...]
Da's wel tragisch zeg, holy shitHet maakt me wel weer blij dat ik na een tijd twijfelen destijds toch besloten heb de panelen te laten plaatsen. Brrrrr, ik moet er niet aan denken.
Buiten de persoonlijke tragedie ook slechte PR voor zonnestroom. Ik kan er daarom niet voldoende op hameren: bij twijfel niet zelf plaatsen. Hetzelfde geldt voor sneeuwruimen: het is het niet waard...
[...]
Dat bedoel ik... dat ziet eruit alsof je er met een helikopter heen moet. Ik begrijp niet helemaal waarom zo weinig energiezuinige woningen in stedelijk gebied gebouwd worden. Waarom bijna altijd in buitengebieden waar een auto bijna noodzaak is?
Als je de veiligheid in acht neemt dan is het risico verwaarloosbaar.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zeg ook niet dat het per definitie gevaarlijk is, maar ik heb toch het idee dat amateurs de risico's van op hoogtes werken niet altijd goed (kunnen) inschatten. Ik ben er daar zeker één van, dus ik heb het de mannen van SolarNRG laten doen. Ongelooflijk met wat een gemak die zich op die hoogte bewegen met zo'n groot paneel in één hand.revolution-nl schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:10:
Ik zie niet in waarom zelfplaatsen per definitie gevaarlijk is. Je moet gewoon de randvoorwaarden in acht nemen en dat is je altijd zekeren en zorgen dat je met zijn tweeën bent.
Als je de veiligheid in acht neemt dan is het risico verwaarloosbaar.
Maar vergeet niet dat het aantal doden per GWjaar worden bijgehouden, en het is nergens voor nodig bij te dragen aan deze statistieken.
Kan ook gebruikt worden om zonlicht te vangen en te geleiden naar diverse ruimten. Gratis daglicht overal in het huis, ook als je geen ramen in bepaalde ruimtes hebt.Roamor schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:59:
Ben wel erg benieuwd naar de functie van die Solar oculus (=oog); wat ze daarmee zouden doen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Vind het wel erg duur. Voor 3 tientjes erbij het je een Plugwise start setje met 2 pluggen. Alles via de computer. Meten, schakelen, schema's de hele mikmakVerwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:10:
Wie weet dat topic te vinden, waar stopcontact-energiemeters met elkaar werden vergeleken?
[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 22-02-2013 14:45 ]
Het lijkt me niet te gaan om een amateur, maar juist een "professional" aangezien de arbeidsinspectie is ingeschakeld. Helaas heeft de zeer concurrende markt en weinig inspecties (minder ambtenaren is niet altijd beter) ervoor gezorgd dat zulke ongelukken gaan voorkomen. Jammer, maar was wel een beetje te verwachten. Hier op tweakers zijn af en toe ook foto's langs gekomen waar bedrijven zonder de nodige veiligheid werkte.JeroenH schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 14:16:
[...]
Ik zeg ook niet dat het per definitie gevaarlijk is, maar ik heb toch het idee dat amateurs de risico's van op hoogtes werken niet altijd goed (kunnen) inschatten. Ik ben er daar zeker één van, dus ik heb het de mannen van SolarNRG laten doen. Ongelooflijk met wat een gemak die zich op die hoogte bewegen met zo'n groot paneel in één hand.
Voor de gein eens het filmpje teruggekeken van het installeren van onze zonnestroompanelen. Hoewel het lastig met zekerheid te zeggen is (hallo, 360p) lijkt het er ook wel op dat zij zich ook niet zekeren. Foei!denza schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:06:
Het lijkt me niet te gaan om een amateur, maar juist een "professional" aangezien de arbeidsinspectie is ingeschakeld. Helaas heeft de zeer concurrende markt en weinig inspecties (minder ambtenaren is niet altijd beter) ervoor gezorgd dat zulke ongelukken gaan voorkomen. Jammer, maar was wel een beetje te verwachten. Hier op tweakers zijn af en toe ook foto's langs gekomen waar bedrijven zonder de nodige veiligheid werkte.
-edit-
Nu is deze situatie wel iets anders; ons dak is een stuk minder schuin en ze hebben een steiger geplaatst die wél vastgezet was aan het dak. Maar toch...
[ Voor 9% gewijzigd door JeroenH op 22-02-2013 16:31 ]
http://stw.nl/nl/content/...ikstofoxiden-%C3%A9n-roet
Autorijden (sorry JeroenH) wordt dan minder onduurzaam dan dat het nu is. Passief in buitengebied wordt dan ook groener bereikbaar. Bouwen in buitengebieden is nu eenmaal goedkoper dan bouwen in een stad. Grondprijs telt echt mee, zeker als je ruimte nodig hebt voor aardwarmte en warmtepomp. Dat gaat minder makkelijk in een stad.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Binnenstad
Alleen op daken (niet aan gevels en wanden)
Schuine daken
▪ om aantasting van het waardevolle daklandschap verder te voorkomen is plaatsing alleen onder voorwaarden toegestaan
▪ plaatsing aan rijks- of gemeentemonumenten of in het beschermd stadsgezicht is alleen dan toegestaan indien het daklandschap visueel niet verstoord wordt
▪ plaatsing op kappen van voor 1940 is niet toegestaan, tenzij het zonnepaneel of de zonnecollector zich qua kleurstelling en vormgeving zo invoegt dat er geen sprake is van visuele verstoring van het daklandschap
▪ architectuurhistorische of monumentale waarden mogen niet worden aangetast
▪ plaatsing is alleen dan toegestaan, voor zover niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte en met inachtneming van de monumentale waarden, zoals beschreven in de redengevende omschrijving
▪ plaatsing in het schuine dakvlak is alleen toegestaan aan de achterzijde en indien de gezamenlijke breed- te niet meer bedraagt dan 30% van de breedte van het dakvlak (inclusief dakkapellen en andere ingrepen zo- als dakramen), en indien de zonnepanelen of -collectoren gerangschikt zijn op één horizontale lijn
▪ de kleur moet in overeenstemming zijn met het achterliggende dakvlak en anders zwart, antraciet of donkergrijs
▪ op schuine daken vlak aanbrengen met een hellingshoek gelijk aan die van het dak en niet laten uitsteken
Voor zover ik weet (en hoop) is deze nota nog niet in de gemeenteraad behandeld. Staat in schril contrast met de ambitie van de gemeente.
De volledige tekst staat hier:
http://www.amsterdam.nl/w...monumenten/welstandsnota/
A'dam PVOutput
Sorry hoor ik zal volgende keer alles documenteren
Waar het mij om ging was het design van het huis, passief uitgevoerd, en ligging.
Dat het nog niet volledig zelfvoorzienend is (PV, Zonneboiler, regenwateropvang, helofyten, Off-Grid enz enz enz) was ik ook wel achter. Maar voor BG is het behoorlijk vooruit strevend.
EDIT
@JeroenH
Hé Jeroen had je mijn mail nog gezien (solar race met de fiets)
[ Voor 10% gewijzigd door ollie1965 op 22-02-2013 17:35 ]
Ligt eraan wat het is. Steenwol ligt waarschijnlijk onderin je spouwmuur en is te verwijderen. Pur wordt lastig zonder sloopwerk. Tegenwoordig wordt met isoparels (EPS-korrels) gewerkt. Water afstotend en gemakkelijk aan te brengen. Beste is een offerte aanvragen bij de ervaren isoleerder, Pluimers of Isotech. Ik heb het vorig jaar laten doen en dat is goed merkbaar. Geen koudeval meer langs de muren, het blijft merkbaar langer warm in huis. Is natuurlijk ook afhankelijk van de spouw. Bij mij slechts 6 cm, huis uit 1956. Bij nieuwere huizen is de spouw breder, dus meer isolatie. Een passiefhuis zou mijn woning nooit worden. Een energiekostenvrij huis is wel mogelijk.hansdegit schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 11:06:
Wij hebben nageisoleerde muren, heeft een vorige bewoner laten doen, jaaaaaren geleden. Weet iemand of het mogelijk is om die isolatie uit de muren te zuigen en er iets nieuwers/beters voor terug te spuiten?
[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 23-02-2013 15:14 ]
Als ik dat allemaal zo lees kun je beter in het buitengebied, zoals hierboven gepost, gaan wonenericplan schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 17:25:
Kreeg vandaag de Concept Welstandsnota 2013 van de Gemeente Amsterdam onder ogen. Werd ik niet vrolijk van. Van een verruiming van mogelijkheden, zoals onlangs geopperd, is geen sprake. Wel allerlei vage begrippen, met name voor het beschermde stadsgezicht.
Binnenstad
Alleen op daken (niet aan gevels en wanden)
Schuine daken
▪ om aantasting van het waardevolle daklandschap verder te voorkomen is plaatsing alleen onder voorwaarden toegestaan
▪ plaatsing aan rijks- of gemeentemonumenten of in het beschermd stadsgezicht is alleen dan toegestaan indien het daklandschap visueel niet verstoord wordt
▪ plaatsing op kappen van voor 1940 is niet toegestaan, tenzij het zonnepaneel of de zonnecollector zich qua kleurstelling en vormgeving zo invoegt dat er geen sprake is van visuele verstoring van het daklandschap
▪ architectuurhistorische of monumentale waarden mogen niet worden aangetast
▪ plaatsing is alleen dan toegestaan, voor zover niet zichtbaar vanaf de openbare ruimte en met inachtneming van de monumentale waarden, zoals beschreven in de redengevende omschrijving
▪ plaatsing in het schuine dakvlak is alleen toegestaan aan de achterzijde en indien de gezamenlijke breed- te niet meer bedraagt dan 30% van de breedte van het dakvlak (inclusief dakkapellen en andere ingrepen zo- als dakramen), en indien de zonnepanelen of -collectoren gerangschikt zijn op één horizontale lijn
▪ de kleur moet in overeenstemming zijn met het achterliggende dakvlak en anders zwart, antraciet of donkergrijs
▪ op schuine daken vlak aanbrengen met een hellingshoek gelijk aan die van het dak en niet laten uitsteken
Voor zover ik weet (en hoop) is deze nota nog niet in de gemeenteraad behandeld. Staat in schril contrast met de ambitie van de gemeente.
De volledige tekst staat hier:
http://www.amsterdam.nl/w...monumenten/welstandsnota/
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Verwijderd
dat is wat ik heb laten doen, met supafill vlokken, bevalt prima (huis 1974) geisoleerd in 1997, met rockwool inblazen, nageisoleerd in 2006, veel was ingezakt naar beneden.hansdegit schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 11:06:
Wij hebben nageisoleerde muren, heeft een vorige bewoner laten doen, jaaaaaren geleden. Weet iemand of het mogelijk is om die isolatie uit de muren te zuigen en er iets nieuwers/beters voor terug te spuiten?
en warmtebeeld foto zegt alles of het nodig is.
een nat punt smorgens in je betonnok(punt /\ ) verteld of het is weggezakt.
edit: mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat het bij jou gekost heeft om die muren eerst leeg te halen en er daarna Supafill in te doen? De woningen zijn vergelijkbaar, hoewel jouw muur hoger doorloopt.
[ Voor 30% gewijzigd door hansdegit op 23-02-2013 17:27 ]
ik denk zelf aan pur, maar weet niet hoe ik ervoor ka nzorgen dat i kde ruimte via een aantal gaatjes wel goed vul, maar niet de boel laat klappen.
bedankt
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
dat was slechts 400 euro voor naisoleren en endoscopie in de spouw, het was allemaal nog wel redelijk.hansdegit schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:19:
'k Heb bij Pluimers een berichtje achtergelaten. Ik kan altijd een vrijblijvende offerte laten maken, kost niets. En als ze voor weinig de boel kunnen isoleren met de nieuwste inzichten en materialen, heb ik het er snel uit, volgens mij.
edit: mag ik zo brutaal zijn om te vragen wat het bij jou gekost heeft om die muren eerst leeg te halen en er daarna Supafill in te doen? De woningen zijn vergelijkbaar, hoewel jouw muur hoger doorloopt.
de enorme noordmuur doet vandaag duidelijk zijn werk, binnen is het heerlijk voor tot nu toe 2m3 gas.
mijn afspraak was kom maar langs als je in de buurt bent, dat scheelt enorm in de kosten.
de muur is overigens niet leeggehaald, er is gewoon bijgevuld.
isoleren is niet isoleren, maar het stilzetten van lucht, en toch nog ventileren (damp)
supafill is ideaal voor naisolatie, ik heb anders wel een zakje voor je, het is compleet onschuldig spul.
Whoeps. Berekeningen kloppen allemaal wat betreft de kosten, maar veelal krijg je een flinke (eenmalige) korting bij het overstappen naar een nieuwe energieleverancier. Deze korting is bij het afnemen van elektriciteit &gas veel hoger dan wanneer je alleen elektriciteit afneemt. Dit maakt het rekensommetje anders.Dre schreef op zondag 17 februari 2013 @ 11:28:
Oeps, ik was nog wat vergeten. Ik was de post onderhoud (€ 45 per jaar) en afschrijving (€ 80 per jaar) vergeten mee te nemen. Een kuubje gas kost dus €1,44. Voor elektrische kachels reken ik die voor het gemak even niet mee (). Dus € 0,16 voor een kWh gas.
Zonder onderhoud en afschrijving CV-ketel:
400m3 gas (=3600 kWh) kost € 0,45/ m3 oftewel € 0,05/ kWh. De korting is niet afhankelijk van de hoeveelheid gas dat verbruikt wordt. Hierdoor kost het verbruiken van 1m3 extra bovenop de 400m3 zo'n €0,62/ m3 oftewel €0,07/ kWh.
Met onderhoud en afschrijving CV-ketel:
Met onderhoud en afschrijving zit je op €0,76/ m3 oftewel €0,08 / kWh. Extra verbruik kost €0,93/ m3 oftewel €0,10/ kWh.
Elektrisch verwarmen met een COP van 1 is nog niet rendabel.
* Dre laat zijn gasgestookte CV-ketel nog even hangen
Misschien hoeven ze niet zoveel te reizen als jou en zijn ze daarom op die lokatie gaan wonen.JeroenH schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 13:54:
[...]
Lokatie, lokatie, lokatie... Ik kan niet zien waar het precies is maar aan de omgeving te zijn zal het niet ontzettend dicht in de buurt van goed OV liggen.
Duurzaamheid heeft inderdaad vele facetten
[ Voor 4% gewijzigd door SpeksteenWP op 23-02-2013 20:19 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
[ Voor 85% gewijzigd door izdp op 23-02-2013 20:31 ]
Zo heb ik ook gedaan, Isotech en Pluimers hebben een vrijblijvende offerte gemaakt. Kosten scheelde niet veel.hansdegit schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 17:19:
'k Heb bij Pluimers een berichtje achtergelaten. Ik kan altijd een vrijblijvende offerte laten maken, kost niets. En als ze voor weinig de boel kunnen isoleren met de nieuwste inzichten en materialen, heb ik het er snel uit, volgens mij.
[ Voor 17% gewijzigd door drielp op 23-02-2013 20:29 ]
Maar is het zo simpel? Overduidelijk niet voor de algemene markt.
Heel erg veel binnenklimaten zijn superslecht qua vervuiling.
Juist in nieuwe huizen en vrijwel elk onderzoek toont dat aan.
Juist isolatie heeft daarin een bijzonder kwalijke rol.
Alsof we rijk wonen en weer de ellende van wonen van zoveel jaren her weer hebben omarmd.
Ik geloof je graag dat jij het goed in het snotje hebt en je anderen veel kan leren.
Maar ik zie te weinig aandacht voor het binnenklimaat.
Die is er alleen voor bijzonder negatief.
Verwijderd
had je in eerdere topics ook gelezen dat ik het aantal ventilatiepunten heb vergroot tot elk raam een duco ? dat zijn er nu 11 meer, mijn leefklimaat is stukken beter geworden namelijk. (co2-vocht-radon)
er is te weinig aandacht voor hoog leefklimaat in huizen, zeker in nieuwe huizen ja, en dan radon en kinderen in het bijzonder.
isolatie is zeker niet alles, indien slecht uitgevoerd een ramp.
@dre
de gasprijs is in 2013 variabel wel ietsie hoger dan 45 cent...eerder 65cent400m3 gas (=3600 kWh) kost € 0,45/ m3
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2013 21:27 ]
Dat is precies wat ik ook heb geleerd. Voortschrijdend inzicht. Vanalles geïsoleerd, tochtwering aangebracht en als je alles voor elkaar hebt, dan koop je een CO2-meter en dan ga je meten.Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 21:23:
ik wil niemand wat leren, alleen inzichten verschaffen van wat kan.
had je in eerdere topics ook gelezen dat ik het aantal ventilatiepunten heb vergroot tot elk raam een duco ? dat zijn er nu 11 meer, mijn leefklimaat is stukken beter geworden namelijk. (co2-vocht-radon)
er is te weinig aandacht voor hoog leefklimaat in huizen, zeker in nieuwe huizen ja, en dan radon en kinderen in het bijzonder.
isolatie is zeker niet alles, indien slecht uitgevoerd een ramp.
En dan ga je ook een beetje schrikken want met al je goede bedoelingen heb je het leefklimaat, qua ventilatie en dus een prettig binnenklimaat, even over het hoofd gezien.
Gedeeltelijk dus maar wat tochtwering verwijderd en regelmatig de ramen openzetten.
Duco's zijn er te weinig, mechanische afzuiging niet aanwezig.
Komende zomerperiode wordt er dus weer e.e.a. verbouwd/aangepast en komt er een CO2-geregelde afzuiging in de woonkamer en in de slaapkamer. Daarbij wordt ook de badkamer niet vergeten (er is in dit huis een buis aanwezig van badkamer naar de zolder maar die is door de vorige eigenaar dichtgestopt, waarschijnlijk vanwege de kou).
Dat wordt een flinke klus, maar wel noodzakelijk.
Voortschrijdend inzicht dus, maar het zijn zaken waar we in ons vorige huis nooit een probleem mee hadden. Het huis waar we sinds 2005 in wonen is echter uit de jaren 30 van de vorige eeuw en ons oude huis was van de jaren 70-80. Met een mechanische afzuiging.
Als we alles nog eens goed op een rijtje zouden kunnen zetten en terug zouden kunnen gaan naar het moment van aankoop, tja dan hadden we natuurlijk de zaak heel anders aangepakt.
Eigenlijk hebben we alles in een verkeerde volgorde gedaan en daar veel leergeld voor betaald.
Maar goed, elke opleiding kost geld
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Wat is leren anders?
Dus ben ik blij met je antwoord.
In het snotje hebben is meer dan besparen alleen.
Schinnen getuigt voor mij ook mooi.
Niet tegen, maar vooral hou de agenda open voor alle aspecten.
Dat beetje missen is gelijk herstelt voor mij.
Maar als je bedoelt dat leren van de ervaringen van mede-bezoekers een goede zaak is, dan ben ik het met je eens.
Als je het idee hebt dat eric-pvt dat niet doet, dan zit je toch op het verkeerde spoor.
We zitten hier niet in de kroeg alleen maar voor de pintjes, maar ook omwille van de leerrijke gesprekken
Wat mij betreft: houden zo!
al snel steeg de CO2-meter (met optische indicator) en eindigde in rood, en toerde de Ecofan op max. (met de dauerluft volledig open).
Geluid is niet hinderlijk, genoeg gesprekstof. En nu na 20 minuten in mijn eentje, puinruimend van het feesten, is de CO2 niveau al van >1600 ppm naar ca 1200-1600 ppm indicatie (en afnemend
edit 00:50: nu reeds op gele indicator (ca 1000ppm in referentieruimte keuken/woonkamer).
[ Voor 11% gewijzigd door NielsTn op 24-02-2013 00:53 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Allereerst proficiat!NielsTn schreef op zondag 24 februari 2013 @ 00:46:
Hier zojuist ca 14 gasten ontvangen voor mijn verjaardag,
al snel steeg de CO2-meter (met optische indicator) en eindigde in rood, en toerde de Ecofan op max. (met de dauerluft volledig open).
Geluid is niet hinderlijk, genoeg gesprekstof. En nu na 20 minuten in mijn eentje, puinruimend van het feesten, is de CO2 niveau al van >1600 ppm naar ca 1200-1600 ppm indicatie (en afnemend)
Feestjes in Limburg duren meestal wat langer, maar misschien beginnen jullie eerder?
We hebben twee van die Duco's in de keuken en als de wind de juiste richting heeft, dan kan je met 10 personen de zaak op 900 ppm houden. Staat die niet goed, dan gaat die met 2 personen al binnen 1 uur naar 1100-1200 ppm.
Het is dus helemaal afhankelijk van de windrichting op de Duco's ( de dauerluftung).
Er gaat in de zomer wat breek- en timmerwerk gebeuren en dan moet dit probleem middels een CO2-gestuurde afzuiging geregeld zijn.
als t bier op is, stopt t feest ook....
nu alleen van mijn teammaten even een fles prosecco en 2liter Schrobbeler gekregen. Toch mooi dat mountainbiken voor Duchenne Heroes... de 'sportdrank' gaat met liters hier
[ Voor 57% gewijzigd door NielsTn op 24-02-2013 00:59 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
ach de buurt heeft hier de ventilatie standaard uitgeschakeld en dauerluft dicht "tegen het straatgeluid in een woonwijk". ze vertrouwen op een open raam....Schinnen-groen schreef op zondag 24 februari 2013 @ 01:00:
Hier sneeuwt het ook, maar ik vond het wel typisch dat een windrichting zoveel verschil kan maken.
ik laat de dauerluft open, TENZIJ het b.v. flink stormt (de stroom lucht is dan minder aangenaam). maar goed da's maar zelden.
Komt dat dan wel eens voor in andere delen van het land?
Wij doen altijd boodschappen met een boodschappenlijstje
Misschien drinken jullie te snel...
nou nee.. hoor... hier nog 2 liter Schrobbeler, 1 fles prosecco, 2 liter rose, en genoeg fris over. Ben niet zo'n pilsener liefhebber.Schinnen-groen schreef op zondag 24 februari 2013 @ 01:03:
[...]
Komt dat dan wel eens voor in andere delen van het land?
Wij doen altijd boodschappen met een boodschappenlijstje![]()
Misschien drinken jullie te snel...
ook boodschappenlijstjes hebben hun limiet, zeker als geen van de gasten niet laat weten of ze wel of niet komen. Zit dus nog met 3 dagen vlaai, en genoeg knabbelgoed opgescheept.....
Oh, wel een nieuwe pannenset voor verjaardag gekregen, geschikt voor inductie koken op de 2-pits Aldi plaat.
dus nog weer wat gas weg gestreept
Er zijn 2 momenten dat je hier last hebt van de buitenwereld door je dauerluftung:NielsTn schreef op zondag 24 februari 2013 @ 01:02:
[...]
ach de buurt heeft hier de ventilatie standaard uitgeschakeld en dauerluft dicht "tegen het straatgeluid in een woonwijk". ze vertrouwen op een open raam....
ik laat de dauerluft open, TENZIJ het b.v. flink stormt (de stroom lucht is dan minder aangenaam). maar goed da's maar zelden.
- als ze in het dorp weer flink tekeer gaan met hun door nat hout gestookte houtkachels/open haarden
- als het carnaval is in het dorpse buurtcentrum.
Bij de eerste gaat de zaak dicht (en man!!)
Bij de tweede gaan we meezingen
Maar we hebben geen "human neighbours", alleen schapen en koeien.NielsTn schreef op zondag 24 februari 2013 @ 01:08:
je vergeet de f#cking barbequeue's van de buren, die onaangekondigd plaats vinden
Het eerste woonhuis ligt ca. 100 meter verderop (maar daar ligt dan weer een karrevracht aan houtkachelhuizen aan vast..).
De BBQ's gelukkig slechts een of twee keer per zomervakantie (thank God for that).
Oeps, bijna vergeten: ze hebben deze week weer de weilanden rondom met een stevige laag gier voorzien.
Ook niet iets om naar uit de zien (snuiven).
Maar goed, amoniak maakt de luchtwegen vrij, zei men vroeger....
[ Voor 19% gewijzigd door Schinnen-groen op 24-02-2013 01:16 ]
Klopt, ik had het verkeerd geformuleerd. Het hebben van een gasaansluiting, zonder verbruik, levert € 68 per jaar op. Het hebben van een gasaansluiting kost dus geen geld, maar levert geld op (Verwijderd schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 21:23:
@dre
[...]
de gasprijs is in 2013 variabel wel ietsie hoger dan 45 cent...eerder 65cent
[Edit]
Kan ik het pakket "Stroom en Gas 1 jaar" afnemen en na dag 1 bij Liander mijn gasaansluiting opzeggen? (vastrecht, capaciteitstarief, aansluitvergoeding, meterkosten t.w.v. € 121)
[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 24-02-2013 09:32 ]
Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler
Leuk! Ik heb zelf ooit provisorisch wat piepschuim tegen een gedeelte van de koelkast geduwd, maar kon geen effect meten. Ik ben benieuwd wat het effect bij jou is, ga je dat meten?PASware schreef op zondag 24 februari 2013 @ 17:51:
Gisteren mijn koelkast extra geisoleerd. Aan de zijkanten 2cm dik piepschuim erop en aan de achterkant heb ik noppenfolie geplakt met natuurlijk nog genoeg ruimte voor koeling
Verwijderd
Ik wist dat ik er een keer iets had gelezen over een oude vriezer die omgebouwd werd tot koelkast. Het was even zoeken, maar dan heb je ook wat !Dre schreef op zondag 24 februari 2013 @ 18:10:
[...]
Leuk! Ik heb zelf ooit provisorisch wat piepschuim tegen een gedeelte van de koelkast geduwd, maar kon geen effect meten. Ik ben benieuwd wat het effect bij jou is, ga je dat meten?
Leesvoer
http://link.marktplaats.nl/644904764
Als ik volgende week weer thuis ben eens opmeten of er een in de woonkamer onder de vensterbank past, zoja is de kans groot dat er eentje komt.
Verwijderd
ik heb dat al jaren, je kan het meten in het aantal aanslag momenten per dag, echter helpt volledig insoleren bij inbouw duidelijk, de rest is wat vaag.
de koelkast slaat 4x per dag minder aan, over een jaar, met de meeste winst in de zomer bij hogere dagtemperaturen.
Verwijderd
Wat is der ervaring hier met het geluid? Ben daar nogal bang voor in de woonkamer.Erasmo schreef op zondag 24 februari 2013 @ 19:35:
Er staat weer een hele lading climarads op marktplaats te koop
http://link.marktplaats.nl/644904764
Als ik volgende week weer thuis ben eens opmeten of er een in de woonkamer onder de vensterbank past, zoja is de kans groot dat er eentje komt.
Ik heb nu zo`n driedubbele radiator van zo`n 3 meter onder de vensterbank, zal eens zoeken wat dat betekend voor het vermogen.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2013 20:24 ]
Als hij voluit gaat maakt hij behoorlijk geluid. Ik heb er aan beide zeiden van de woonkamer een, als er veel mensen in de kamer zijn gaan ze wel op volle kracht. Ik heb in de winter de ventilatieroosters gesloten, dus ventilatie moet volledig door de Climarads gedaan worden.Verwijderd schreef op zondag 24 februari 2013 @ 20:21:
[...]
Wat is der ervaring hier met het geluid? Ben daar nogal bang voor in de woonkamer.
Ik heb nu zo`n driedubbele radiator van zo`n 3 meter onder de vensterbank, zal eens zoeken wat dat betekend voor het vermogen.
En de productieplant van Photovoltech hier in België dat onlangs failliet gegaan is, vertrekt naar Mexico waar er opnieuw geproduceerd mee gaat worden.
"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"
En op halve kracht? Als je gewoon met 4-5 personen in de kamer aanwezig bent?deejeebv schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:10:
[...]
Als hij voluit gaat maakt hij behoorlijk geluid. Ik heb er aan beide zeiden van de woonkamer een, als er veel mensen in de kamer zijn gaan ze wel op volle kracht. Ik heb in de winter de ventilatieroosters gesloten, dus ventilatie moet volledig door de Climarads gedaan worden.
En stopt hij ook helemaal met ventileren als de luchtkwaliteit goed is. (Als lange tijd niemand aanwezig is dus)
Zou zo'n ding wel namelijk ook wel op de slaapkamer willen hebben
[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 25-02-2013 12:26 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=18888 Mijn mini installatietje
[ Voor 16% gewijzigd door Fairy op 25-02-2013 13:04 ]
3 lijkt me wel leukNovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:44:
[...]
En op halve kracht? Als je gewoon met 4-5 personen in de kamer aanwezig bent?
En stopt hij ook helemaal met ventileren als de luchtkwaliteit goed is. (Als lange tijd niemand aanwezig is dus)
Zou zo'n ding wel namelijk ook wel op de slaapkamer willen hebben(niet dat ik daar ooit met 4-5 personen zit hoor
, dat ging over toepassing in de woonkamer)
..en met 3 zak je door het ijs...Fairy schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:10:
[...]
3 lijkt me wel leukmet 5 zak je misschien door 't bed
Toch weer die Denen die het telkens als eerste doen
Geen olie en gas verwarmingsinstallaties meer vanaf 1 jan 2013
1. (weinig energiebehoefte) wordt indirect gestimuleerd
2. (zoveel mogelijk duurzaam opwekken) wordt voor gezorgd dat dat geheel mogelijk is
3. (fossiel wat nog nodig is zo efficient mogelijk gebruiken) wordt door punt twee zoveel mogelijk geëlimineerd.
Ik ga daar wonen! Misschien moeten ze hier ook maar eens een keer zulke dikke spijkers met enorme koppen slaan!
Edit: Oh, ik zie dat ze in Denemarken vrijwel overal stadsverwarming hebben liggen.... ook wel een goede manier om op grote schaal zo efficient mogelijk te zijn. En bovenstaand blijft in principe van toepassing.
[ Voor 52% gewijzigd door NovapaX op 25-02-2013 13:35 ]
Sparql TV wiki
Misschien domme vraag, maar kan ie ook werken met alleen de warmtewisselaar? Maw, we gebruiken af en toe de CV (zou de Climarad-cv dus kunnen zijn) maar ook regelmatig de houtkachel. Dan kan ik me voorstellen dat er juist goed gelucht moet worden, maar dat de cv uit blijft. Kan het zo niet vinden op hun site.deejeebv schreef op zondag 24 februari 2013 @ 21:10:
[...]
Als hij voluit gaat maakt hij behoorlijk geluid. Ik heb er aan beide zeiden van de woonkamer een, als er veel mensen in de kamer zijn gaan ze wel op volle kracht. Ik heb in de winter de ventilatieroosters gesloten, dus ventilatie moet volledig door de Climarads gedaan worden.
There's nothing moister than an oyster.
Ze hebben zelfs ook een variant zonder de radiator (de 'sensa')
Sparql TV wiki
Verwijderd
Verwijderd
Kijk voor een mooi overzicht van alle energieverbruiksmeters of managers hier:Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 11:10:
http://www.milieucentraal.nl/energieverbruiksmanagers
Via de slimme meter komen de gebruiksgegevens niet alleen bij de netbeheerder binnen, maar ook bij u thuis op een schermpje, smartphone of tablet/laptop. Of als u energiemeters per apparaat zoekt, kunt u een algemene energiemeter halen (vanaf 10 euro).
Ik heb een Climarad Verticaal zonder radiator. Ik heb er nu wel wel elektrisch kacheltje achter gezet , maar die staat meestal niet aan.zeegerd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 14:43:
[...]
Misschien domme vraag, maar kan ie ook werken met alleen de warmtewisselaar? Maw, we gebruiken af en toe de CV (zou de Climarad-cv dus kunnen zijn) maar ook regelmatig de houtkachel. Dan kan ik me voorstellen dat er juist goed gelucht moet worden, maar dat de cv uit blijft. Kan het zo niet vinden op hun site.
Er wordt zelfs een versie aangeboden zonder radiator.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Denemarken is dan wel verstedelijkt, maar niet zo erg als NL. En er blijft veel platteland overNovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 13:27:
Als ik het goed begrijp zijn de Denen dus aangewezen op warmtepompen? Daarmee sla je twee vliegen in 1 klap: warmtepomp betekent indirect LTV en dus Lage-Energie-Gebouwen. Kortom, ze pakken met deze ene maatregel direct de hele Trias-Energetica aan (voor gebouwen):
1. (weinig energiebehoefte) wordt indirect gestimuleerd
2. (zoveel mogelijk duurzaam opwekken) wordt voor gezorgd dat dat geheel mogelijk is
3. (fossiel wat nog nodig is zo efficient mogelijk gebruiken) wordt door punt twee zoveel mogelijk geëlimineerd.
Ik ga daar wonen! Misschien moeten ze hier ook maar eens een keer zulke dikke spijkers met enorme koppen slaan!
Edit: Oh, ik zie dat ze in Denemarken vrijwel overal stadsverwarming hebben liggen.... ook wel een goede manier om op grote schaal zo efficient mogelijk te zijn. En bovenstaand blijft in principe van toepassing.
Tevens is in de wet opgenomen dat op termijn ook de vervanging van installaties niet gas/olie gestookt mogen zijn (dacht 2016)
Kijk even hier en vul aan als er een niet bij staat Boeken en websitesNiGeLaToR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:20:
Welke sites / nieuwsbronnen mbt verduurzaming en duurzame energie volgen jullie? Ik merk dat ik hier veel informatie oppik en al surfend op het web, maar echt 'de' sites heb ik nog niet gevonden.
Ik heb een 27" iMac welke nogal warm wordt tijdens gamen. Volgens mij wordt de iMac warm zat om de kamer te verwarmen, echter circuleert er nu niets en valt het effect een beetje tegen. Als ik nou 2-3 fans(stille) op de achterkant richt en scheef naar beneden richt, dan kan hij mooi als voetenwarmer cq. kamerverwarmer dienen
Iemand die warm wordt van dit idee?
2x pricewatch: Enermax T.B. Silence Manual UCTB14A, 140mm
[ Voor 46% gewijzigd door Appie Heijn op 25-02-2013 22:06 ]
Thx ik ga lezen!ollie1965 schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:28:
[...]
Denemarken is dan wel verstedelijkt, maar niet zo erg als NL. En er blijft veel platteland over
Tevens is in de wet opgenomen dat op termijn ook de vervanging van installaties niet gas/olie gestookt mogen zijn (dacht 2016)
[...]
Kijk even hier en vul aan als er een niet bij staat Boeken en websites
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Hier?NiGeLaToR schreef op maandag 25 februari 2013 @ 20:20:
Welke sites / nieuwsbronnen mbt verduurzaming en duurzame energie volgen jullie? Ik merk dat ik hier veel informatie oppik en al surfend op het web, maar echt 'de' sites heb ik nog niet gevonden.
http://www.duurzameenergieforum.nl/
Gewoon proberen. Hang af van nogal wat factoren, isolatie, afmeting, temperatuur, vermogen, enz...Appie Heijn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:47:
Kreeg vanmiddag even een ingeving.
Ik heb een 27" iMac welke nogal warm wordt tijdens gamen. Volgens mij wordt de iMac warm zat om de kamer te verwarmen, echter circuleert er nu niets en valt het effect een beetje tegen. Als ik nou 2-3 fans(stille) op de achterkant richt en scheef naar beneden richt, dan kan hij mooi als voetenwarmer cq. kamerverwarmer dienen.
[ Voor 92% gewijzigd door drielp op 25-02-2013 22:31 ]
Verwijderd
Met dank aan mijn favoriete oudijzerboer die zoals gewoonijk voor weinig geld een mooie partij 0,75mm dikke RVS plaat beschikbaar stelde.
Foto's enzo, binnenkort in dit gekkenhuis...
Owja, kleine aanvulling, morgen ga ik een CentraleVerwarming installatie waterzijdig inregelen.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 25-02-2013 22:56 ]
2,5 x 3 x 2,20 = 16,5m3drielp schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:25:
[...]
[...]
Gewoon proberen. Hang af van nogal wat factoren, isolatie, afmeting, temperatuur, vermogen, enz...
Buitenmuur(2 muren) geïsoleerd(spouw) andere 2 zijn binnenpands.
Groot raam(dubbelglas)
iMac kun je net je hand op houden wanneer hij flink aan de bak moet. Gok 70-80 graden.
Het is de 27" versie dus groot oppervlak qua warmte afgifte.
Moet alleen even kijken of ik de 2 fans via USB kan voeden.
[ Voor 5% gewijzigd door Appie Heijn op 25-02-2013 22:55 ]
7,5 mm is stevig, nog gevraagd welk RVS type, meestal heeft de oudijzerboer wel een metaalanalyser want bij sommige soorten is op maat snijden met o.a. plasma snijder nog heel gemakkelijk, maar met een 1 mm slijpschijf is het een lastige klus en kun je juiste vulmateriaal kiezen voor TIGVerwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 22:49:
Zo, hier is het eindelijk geregeld, na een hele poos te dubben heb ik een TIGbak (lasapapparaat) .gescoord. In de komende weken ga ik zelf een vlakkeplaat douche WTW knutselen.
Met dank aan mijn favoriete oudijzerboer die zoals gewoonijk voor weinig geld een mooie partij 0,75mm dikke RVS plaat beschikbaar stelde.
Foto's enzo, binnenkort in dit gekkenhuis...
Anders even een magneetje of het 400 serie is of niet magnetisch 300 of 900 serie
edit; ik zie nu dat er 0,75 mm staat dat vergt wat oefening hopelijk kan je TIG voldoende laag <20A
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 25-02-2013 23:16 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Wat ik ga doen is met de plasmasnijder stroken van 1cm maken, in de plaat boor ik gaten van 3mm of zo iets en wel om de anderhalve centimeter. verder wil ik de stroken elke drie centimter gaan zetten.
De aan en afvoer denk ik met 3/4"te gaan doen.
De plaat RVS komt uit een restaurant, uit een keuken that is, dus zal wel goed zijn? staal 316?
Het meeste is 316L voor levensmiddelen, met plasma snijder kun je ook 1-2 mm stroken snijden die dan als vulstaaf dienen, want kleinverpakking vulstafen 316L is lastig en prijzig vaak of via Ebay in Duitsland kijkenVerwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:21:
Domba, het is 0,75.
Wat ik ga doen is met de plasmasnijder stroken van 1cm maken, in de plaat boor ik gaten van 3mm of zo iets en wel om de anderhalve centimeter. verder wil ik de stroken elke drie centimter gaan zetten.
De aan en afvoer denk ik met 3/4"te gaan doen.
De plaat RVS komt uit een restaurant, uit een keuken that is, dus zal wel goed zijn? staal 316?
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
En verder is er hier in het dorp een kartonfabriek waar ik bijna zeker wel vulmateriaal ga krijgen.
Aanbouw? Toevallig CNC dan kun die gaatjes veel makkelijker ook snijden i.p.v. boren in 316L, voor grotere gebruik ik ook regelmatig een malletje (zelfs uit een plaatje Alu, afhankelijk van je plasma-kop) om even snel met de hand te snijden i.p.v. boren,Verwijderd schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:34:
Klein probleempje voor nu is dat de plasmasnijder nog in aanbouw is, maar dat wordt wel geregeld.
En verder is er hier in het dorp een kartonfabriek waar ik bijna zeker wel vulmateriaal ga krijgen.
Als je het mooi op maat hebt kan je met tig het plaatwerk mooi aan elkaar vloeien, heb je geen staafjes nodig.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
De plasma snijder wordt niet voor CNC gebruikt maar gewoon uit de losse hand.
Nog is het een trafo die na gelijkrichting een open spanning van 200+ Volt heeft. Igniter is al geknutseld.
Kan 2,5mm electroden verstoken met het ding dus een plasmatoorts zou niet echt een probleem mogen zijn?
het koude weer de laatste tijd wel. Heb geen verwarming in mijn schuur.
Veel kan zonder staafje met TIG, maar mogelijk begrijp ik het idee van Murdy verkeerd voor een vlakke plaat warmtewisselaar.Rol-Co schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 00:28:
0,75 kan je toch ook laten knippen en de gaten ponsen, een beetje metaalbedrijf doet dat voor een paar eurie.
Als je het mooi op maat hebt kan je met tig het plaatwerk mooi aan elkaar vloeien, heb je geen staafjes nodig.
Bovenplaat zonder gaatjes, daartegen aan de stroken om één of twee waterlaberinten te maken en via de gaatjes dicht lassen vasthechten aan de bovenplaat en dan de onderplaat via gaatjes dichtlassen en gelijk vast maken aan de stroken. Dan heb je vrij eenvoudig een warmtewisselaar van 2,25 mm dik met 1 of 2 labirinten en 22 of 44 mm2 doorstroomruimte om het koude water voor te verwarmen.
Sta je dan altijd op een koude staal plaat ? brrrrDomba schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 09:47:
[...]
Veel kan zonder staafje met TIG, maar mogelijk begrijp ik het idee van Murdy verkeerd voor een vlakke plaat warmtewisselaar.
Bovenplaat zonder gaatjes, daartegen aan de stroken om één of twee waterlaberinten te maken en via de gaatjes dicht lassen vasthechten aan de bovenplaat en dan de onderplaat via gaatjes dichtlassen en gelijk vast maken aan de stroken. Dan heb je vrij eenvoudig een warmtewisselaar van 2,25 mm dik met 1 of 2 labirinten en 22 of 44 mm2 doorstroomruimte om het koude water voor te verwarmen.
Wel opletten dat hij niet verstopt kan raken, of dat je erbij kunt om hem te reinigen (zeep, haren, enz)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Bij de douchebak WTW's die te koop zijn sta je niet op de wisselaar plaat, die is onder een lichte afschot gemonteert, waar de omschrijving van Murdy's project aan deed denkenWoudseHoeve schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 10:02:
[...]
Sta je dan altijd op een koude staal plaat ? brrrr
Wel opletten dat hij niet verstopt kan raken, of dat je erbij kunt om hem te reinigen (zeep, haren, enz)

bron afbeelding
[ Voor 7% gewijzigd door Domba op 26-02-2013 10:17 . Reden: bron afbeelding toegevoegd ]
Verwijderd
Eh, ja inderdaad aan één kant gaatjes boren en op de andere plaat de lamellen leggen, lassen, plaat met gaatjes er opleggen en de gaten die nu op de lamellen liggen dicht vloeien.
Heb net nog eens gekeken wat dat ding kost, een kleine 1400(!) euri.
Wat kan zelfbouw toch mooi zijn, is het niet in de uitvoering ervan dan is het wel kwaliteit van leven.
Nou maar hopen dat het wat warmer wordt want dan kan ik weer mijn schuur in.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2013 11:06 . Reden: Nog even naar de prijs van de WTW gekeken. ]
Gaat tegenvallen denk ik hoor.Appie Heijn schreef op maandag 25 februari 2013 @ 21:47:
Kreeg vanmiddag even een ingeving.
Ik heb een 27" iMac welke nogal warm wordt tijdens gamen. Volgens mij wordt de iMac warm zat om de kamer te verwarmen, echter circuleert er nu niets en valt het effect een beetje tegen. Als ik nou 2-3 fans(stille) op de achterkant richt en scheef naar beneden richt, dan kan hij mooi als voetenwarmer cq. kamerverwarmer dienen.
Dat ding verbruikt max. 250 watt ofzo? Zeg dat je daarvan 200 watt je kamer in kan krijgen (wat errug veel is)
Ik kom op ca. 12m2 aan buitenmuur. Gaan we uit van 20 graden binnen, 5 graden buiten.
Bij een goede isolatie (Rc=3,5) verlies je door de muur 50 watt warmte. Met een HR++ ruit (zit toch wel een raam in je kamer) van 1m2 verlies je nog eens 20 watt.
En dan ventilatie... gaan we uit van een schamele 5dm/s = 18m3 per uur. Bij aanvoer van 5 graden lucht verlies je daardoor 90 watt.
Totaal 160 watt.
En dan zijn de verliezen via bijvoorbeeld je plafond(?) en kozijn niet meegenomen.
En aangezien de hoogte van je kamer maar 2,2 meter is verwacht ik niet dat je zulke goede isolatie en zulk goed dubbelglas hebt.
En bovendien... die warmte wordt nu ook gewoon in je kamer afgegeven, en er zitten ook fans in die iMac die voor circulatie zorgen... waar denk je anders dat die warmte heen gaat?
[ Voor 5% gewijzigd door NovapaX op 26-02-2013 13:28 ]
Sparql TV wiki
Kamp is in principe tegen. http://nos.nl/video/478472-kamp-tegen-euheffing-zonnepanelen-china.htmlVerwijderd schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 15:32:
85% importheffing op pv panelen in europa dank u minister van economische zaken Kamp.
Maar goed, men ziet weer eens een kans om geld te halen bij de hardwerkende burger...
Dit is een nekslag voor de sector en wat de sector nog op voorraad heeft is niet meer te verkopen.
En ze betalen al invoerrechten en btw daar over. Komt er 85% bij en als je dan toch de moeite neemt om ze te kopen krijg je daar weer 15% subsdie.....
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Verwijderd
Gaat om 2014 toch?? http://economie.nieuws.nl...mportheffing_zonnepanelenRol-Co schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:17:
Dat er een (absurde) heffing op komt / kan komen snap ik nog wel maar hoe willen ze dat in godesnaam met terugwerkende kracht vanaf maart doen?
Dit is een nekslag voor de sector en wat de sector nog op voorraad heeft is niet meer te verkopen.
En ze betalen al invoerrechten en btw daar over. Komt er 85% bij en als je dan toch de moeite neemt om ze te kopen krijg je daar weer 15% subsdie.....
Verbruik circa 300 kWh, 900 kuub gas (hoog ingeschat)
Als ik nu overstap naar energiedirect, dat scheelt dat ongeveer 220 euro per jaar
(via gaslicht.com, 12 maanden vast, 275 euro welkomstkorting).
Na 12 maanden kan ik natuurlijk gewoon weer overstappen.
Financieel is dat dus wel interessant voor mij.
Energiedirect zal op deze manier volgens mij geen cent aan mij verdienen, dus hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik een onduurzaam energiebedrijf aan het sponsoren ben. En het gas van beide is volgens mij even (on)duurzaam dus dat zal ook niet uitmaken.
Is deze gedachte correct of is er toch iets dat het het waard maakt om 220 euro extra te betalen voor Greenchoice?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik laat hem zelf, zeker in de winter op basisventilatie staan, dan hoor je hem vrijwel niet, maar hou je toch een zekere luchtstroom op gang. Als de lucht stil staat gaat de CO2 bij de ingebouwde sensor niet omhoog.NovapaX schreef op maandag 25 februari 2013 @ 11:44:
[...]
En op halve kracht? Als je gewoon met 4-5 personen in de kamer aanwezig bent?
Zou zo'n ding wel namelijk ook wel op de slaapkamer willen hebben(niet dat ik daar ooit met 4-5 personen zit hoor
, dat ging over toepassing in de woonkamer)
Als hij op halve kracht draait is het geluid zeer acceptabel, al vraag ik me af of je in een verder dichte ruimte het red met 1 climarad op halve kracht om de CO2 op max 1000 ppm te houden.
Dit topic is gesloten.
![]()