9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Krijg ik eerst een reclame voor atoomstroom te zientwixx schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 21:39:
In dit topic zitten een aantal NEN 1010 liefhebbers en 'better safe then sorry'.
Af ten toe kijk ik op Youtube. Vooral in 't buitenland valt me op a) veel 'off grid' en b) alles mag en kan als het gaat over wiring.
b.v.
YouTube: New battery bank and outback grid tie inverter install by missouri wind and solar (let op de 'fusebox')
YouTube: Home Solar Panel Setup
YouTube: SOLAR AND WIND POWER HOW I WIRED IT. (topper; in de 1e minuut)
Zijn wij in NL zo super-safe?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
Ik stap na 1 mei ook over op deze aanbieder. Het bespaarde geld gaat naar de vloer-isolatie. Dubbel rendement, niewaar. Schuldig voelen hoeft niet, zeker niet als je het bespaarde geld weer investeer in duurzame zaken. Bij mijn verbruik kom ik op een jaarbedrag van 250 euro..... Komend van 130 per maand is dit toch een leuke besparing. Misschien die 300 kWh nog in zonnepanelen omzetten, dan ben je helemaal niet afhankelijk van de aanbieder?rube schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 19:59:
Ik zit nu al een aantal jaar bij Greenchoice.
Verbruik circa 300 kWh, 900 kuub gas (hoog ingeschat)
Als ik nu overstap naar energiedirect, dat scheelt dat ongeveer 220 euro per jaar
(via gaslicht.com, 12 maanden vast, 275 euro welkomstkorting).
Na 12 maanden kan ik natuurlijk gewoon weer overstappen.
Financieel is dat dus wel interessant voor mij.
Energiedirect zal op deze manier volgens mij geen cent aan mij verdienen, dus hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ik een onduurzaam energiebedrijf aan het sponsoren ben. En het gas van beide is volgens mij even (on)duurzaam dus dat zal ook niet uitmaken.
Is deze gedachte correct of is er toch iets dat het het waard maakt om 220 euro extra te betalen voor Greenchoice?
Bij een verbruik van 250 m3 gas krijg ik 15 terug, nog leuker...
[ Voor 2% gewijzigd door drielp op 26-02-2013 23:33 . Reden: twee vergeten ]
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Tip bij problemen: niet bellen of mailen, maar roep wat op twitter dan bellen ze jou
Verwijderd
Dat geldt helaas voor bijna elk bedrijf wat actief is op twitter of facebook, waarom hebben ze niet gewoon hun zaken in orde ipv een goede support ?Mr-Leo schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 00:22:
Ik ben half november 2012 juist overgestapt van energiedirect naar greenchoice. Wacht nog steeds op mijn teveel betaalde 430 euro!
Tip bij problemen: niet bellen of mailen, maar roep wat op twitter dan bellen ze jou
Twitter = publiek, plus dat op webcare teams meestal gewoon enthousiaste en gedreven jongetjes en meisjes werken ipv mensen die al 101 jaar de telefoon opnemen. Althans, dat is mijn indruk, vrijwel al die webcare teams presteren 10x beter dan de rest van hun support collega's. Ziggo, ABN, Liander, t-mobile, allen benadeer ik alleen nog via twitter.Verwijderd schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 01:47:
[...]
Dat geldt helaas voor bijna elk bedrijf wat actief is op twitter of facebook, waarom hebben ze niet gewoon hun zaken in orde ipv een goede support ?
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!
En dan een beetje afhankelijk van de situatie en aanbiedingen misschien eind van het jaar weer terug naar energiedirect.nl met weer een korting > 250 euro.
Ben benieuwd wat er gebeurd als je met 0 elektraverbruik (of zelfs negatief) en net een paar honderd kuub gasverbruik aan komt zetten...
Niet echt duurzaam natuurlijk want de stroom die je in de winter gebruikt is hartstikke donkergrijs. En een ander betaalt jouw korting.
[ Voor 13% gewijzigd door NovapaX op 27-02-2013 08:20 ]
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Maar een jaar kan niet, in de product info staat dat korter als 1,5 jaar je contractbreuk. Hebt en 50,- boete krijgt. Als dat 50 voor gas en 50 voor stroom is.NovapaX schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:19:
Zo ben ik pas voor de tweede keer veranderd. Vorig jaar van Eneco naar Energidirect.nl => 380 euro (!!!!) korting op de jaarrekening. Dit jaar weer terug naar Eneco => 220 euro korting op de jaarrekening.
En dan een beetje afhankelijk van de situatie en aanbiedingen misschien eind van het jaar weer terug naar energiedirect.nl met weer een korting > 250 euro.
Ben benieuwd wat er gebeurd als je met 0 elektraverbruik (of zelfs negatief) en net een paar honderd kuub gasverbruik aan komt zetten...
Niet echt duurzaam natuurlijk want de stroom die je in de winter gebruikt is hartstikke donkergrijs. En een ander betaalt jouw korting.
Kan je ook aangeven wanneer je wilt opverstappen? Anders begin je in de min, dat is niet handig.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Die van mij staat tot 1-1-2014.Rol-Co schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:44:
[...]
Maar een jaar kan niet, in de product info staat dat korter als 1,5 jaar je contractbreuk. Hebt en 50,- boete krijgt. Als dat 50 voor gas en 50 voor stroom is.
Kan je ook aangeven wanneer je wilt opverstappen? Anders begin je in de min, dat is niet handig.
Overigens gaat het om een jaarcontract:
"Indien een klant binnen 1 jaar de overeenkomst Internetvoordeel Vast 1 jaar opzegt, dient de klant ter compensatie voor het reeds ontvangen welkomstcadeau het bedrag van het welkomstcadeau, tot een maximum van € 50 (incl. BTW) per leveringsovereenkomst energie (max € 100 incl. BTW per klant), aan Eneco terug te betalen."
Dat is gewoon de wettelijk maximaal toegestane opzegboete.
En die wordt heel vaak door een nieuwe leverancier vergoed.
Maar ik vindt 1 keer per jaar overstappen wel genoeg.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
Ja hoor kan prima! Ik stap al jaren elk jaar over, je kunt 3 maanden van te voren al het volgende jaarcontract afsluiten (met de dan geldende tarieven) en deze laten ingaan op de einddatum van het vorige contract zodat er geen boete betaald hoeft te worden.Rol-Co schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 08:44:
[...]
Maar een jaar kan niet, in de product info staat dat korter als 1,5 jaar je contractbreuk. Hebt en 50,- boete krijgt. Als dat 50 voor gas en 50 voor stroom is.
Volgens de specs doet ie max 365WNovapaX schreef op dinsdag 26 februari 2013 @ 13:24:
[...]
Gaat tegenvallen denk ik hoor.
Dat ding verbruikt max. 250 watt ofzo? Zeg dat je daarvan 200 watt je kamer in kan krijgen (wat errug veel is)
Ik kom op ca. 12m2 aan buitenmuur. Gaan we uit van 20 graden binnen, 5 graden buiten.
Bij een goede isolatie (Rc=3,5) verlies je door de muur 50 watt warmte. Met een HR++ ruit (zit toch wel een raam in je kamer) van 1m2 verlies je nog eens 20 watt.
En dan ventilatie... gaan we uit van een schamele 5dm/s = 18m3 per uur. Bij aanvoer van 5 graden lucht verlies je daardoor 90 watt.
Totaal 160 watt.
En dan zijn de verliezen via bijvoorbeeld je plafond(?) en kozijn niet meegenomen.
En aangezien de hoogte van je kamer maar 2,2 meter is verwacht ik niet dat je zulke goede isolatie en zulk goed dubbelglas hebt.
En bovendien... die warmte wordt nu ook gewoon in je kamer afgegeven, en er zitten ook fans in die iMac die voor circulatie zorgen... waar denk je anders dat die warmte heen gaat?
Hebben afgelopen najaar spouwmuur iso aan laten brengen(EPS) dus die zal idd goed geïsoleerd zijn.
Idd circa 1m2 aan glas(standaard dubbel) plafond is (nog) niet geïsoleerd.
Ventilatie is er niet-nauwelijks, doe 's-ochtends en 's-avonds het raam vaak even open en als de wind er niet op staat ook overdag als ik er zit.
Kamer heeft een betonnen ondervloer(1e verdieping) deze straalt nou niet heel veel warmte uit. Radiator maakt het dus lekker warm maar pootjes blijven koud. Toen dacht ik even een luchtstroom over de achterkant van de iMac naar beneden te geleiden. Dus warmte circulatie met als eerst bestemming mijn voeten.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Als ik nu kijk bij gaslicht.com zou budget energie er als goedkoopste uitkomen door de welkomst premie van 275,- zijn ze 118,- goedkoper aan het eind.
Heb ik voor het gemak 5 kWh hoog en laag genomen met 1000 cuub gas, stroom boeit me namelijk niet, het gas is waar het grote verschil zit.
Rond juli nog maar eens kijken, kan ik eerst die 1200 kWh nog even terug geven aan greenchoice
Ja, of andere landen onveilig, het is maar net hoe je het bekijkt.
Hoe deze standaard tot stand komt, gaat vaak niet alleen om veiligheid. Veel bedrijfs- en politieke belangen spelen hierbij ook een rol.
Volgens mij is na stilzwijgend verlengen een opzegtermijn van 1 maand.Rol-Co schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:16:
Het zit hier iets lastiger, stroom en gas lopen niet gelijk namelijk. Stroom was jan dit jaar en is stilzwijgend verlengt, gas loopt in juni af.
Als ik nu kijk bij gaslicht.com zou budget energie er als goedkoopste uitkomen door de welkomst premie van 275,- zijn ze 118,- goedkoper aan het eind.
Heb ik voor het gemak 5 kWh hoog en laag genomen met 1000 cuub gas, stroom boeit me namelijk niet, het gas is waar het grote verschil zit.
Rond juli nog maar eens kijken, kan ik eerst die 1200 kWh nog even terug geven aan greenchoice
Kijk eens in de voorwaarden
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
http://www.consuwijzer.nl...-stilzwijgende-verlengingklump4u schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 12:06:
[...]
Volgens mij is na stilzwijgend verlengen een opzegtermijn van 1 maand.
Kijk eens in de voorwaarden
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Of je koopt gewoon een paar sloffen.Appie Heijn schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 10:14:
[...]
Volgens de specs doet ie max 365Wen met World of Tanks moet ie flink aan de bak met 2560x1440
![]()
Hebben afgelopen najaar spouwmuur iso aan laten brengen(EPS) dus die zal idd goed geïsoleerd zijn.
Idd circa 1m2 aan glas(standaard dubbel) plafond is (nog) niet geïsoleerd.
Ventilatie is er niet-nauwelijks, doe 's-ochtends en 's-avonds het raam vaak even open en als de wind er niet op staat ook overdag als ik er zit.
Kamer heeft een betonnen ondervloer(1e verdieping) deze straalt nou niet heel veel warmte uit. Radiator maakt het dus lekker warm maar pootjes blijven koud. Toen dacht ik even een luchtstroom over de achterkant van de iMac naar beneden te geleiden. Dus warmte circulatie met als eerst bestemming mijn voeten.
Niet tweaker waardigTerpen Tijn schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 13:03:
[...]
Of je koopt gewoon een paar sloffen.
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd

Heh, ik zag net wel sloffen met ledjes... denk dat ik zoiets maar ga bestellen, dan hoef ik mijn schenen niet meer als indoor GPS te gebruiken
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Waar zijn die testresultaten? Net zo omvattend als die van kiwa?
Van chinese makelij. Dus zowat heel nederland heeft zeperds op zijn dak liggen.
Whauw wel 3% verschil.
Zal ik de beste man maar een rekencursusje aanbevelen.
Lijkt me wijzer dan hem werk te bezorgen wat zonder twijfel die 3% alleen al niet waard is.
Vergeet die de omvormers nog; ook overwegend van makelij chinaland.
Ik hou wel van chinezen ;-)
Dan vandaag gelijk maar de volgende slag en twee mannen onder de vloer geduwd om eens wat aan isolatie te gaan doen.
Mijn goede voornemens van 2013 (en 2008 t/m 2012) zijn nu bijna allemaal ingelost. Nu nog mijn eigen isolatie kwijtraken
https://untappd.com/user/OzzBier
Veel betere zonnepanelen:
http://cleantechnica.com/...-into-multiple-electrons/
Die we kunnen opladen met veel betere batterijen:
http://www.fastcodesign.c...d-changing-super-material
Waarbij we de elektriciteit distribueren met veel betere chips (in smart grids):
http://motherboard.vice.c...faster-than-silicon-chips
En dat blijkbaar ook nog eens biologisch afbreekbaar. Het moet niet gekker worden. Moet haast wel een haak & oog aan zitten.
There's nothing moister than an oyster.
http://www.telegraaf.nl/b...zet_koelkast_lager__.html
Wise enough to play the fool
Dwz, je neemt elektr af tegen een bepaald tarief dat gebaseerd is op schaarste ervan op dat moment. De aanname is dat er 'altijd' wel elektr beschikbaar is, soms minder en soms meer. We zouden daarmee meer mét de omgeving en randvoorwaarden moeten leren leven in plaats van 'verwend' altijd maar alles te moeten kunnen en dus tégen de omgeving werken met alle geweld (leidend tot vervuiling, vernieling etc.).
...En dus niet, zoals in het artikel staat, dat een of andere grootmacht zelf bepaalt dat je nu je koelkast uit moet doen.
There's nothing moister than an oyster.
Best off all; abundance of C!zeegerd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 08:23:
Vooralsnog kroegpraat, want slechts in de ontdekkingsfase: het wondermiddel graphene/grafeen, de afgelopen dagen drie keer in het nieuws.
Veel betere zonnepanelen:
http://cleantechnica.com/...-into-multiple-electrons/
Die we kunnen opladen met veel betere batterijen:
http://www.fastcodesign.c...d-changing-super-material
Waarbij we de elektriciteit distribueren met veel betere chips (in smart grids):
http://motherboard.vice.c...faster-than-silicon-chips
En dat blijkbaar ook nog eens biologisch afbreekbaar. Het moet niet gekker worden. Moet haast wel een haak & oog aan zitten.
Verwijderd
Misschien is een meer Limburgse aanpak succesvoller: gewoon even aanbellen bij de buren? Als ze geen ladder hebben, dan misschien iemand in de buurt die ze kennen?Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:14:
Zaterdag gaan de zonnepanelen het dak op, maar ik heb nog een ladder nodig, dus vraag ik op Facebook in ons burengroepje om een ladder voor de installatie. Enige dat uit de achterburen kwam was "aan welke kant ga je ze leggen???". Beetje jammer
Als ik op Facebook zou lezen dat een buur van een straat verderop een ladder nodig zou hebben dan zou ik denken: in welke contact arme buurt ben ik nu weer terecht gekomen?
Sorry, maar dit kwam spontaan in me op...., waarschijnlijk Zeitgeist.
Schinnen-groen voelt zich een out dated ouwe l*l..
[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 28-02-2013 14:28 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2013 14:37 ]
Exact! En dan mis je dus een tiental misschien wel waardevolle gesprekken....en informatie over wie je buren zijn. Daar kan je soms hele mooie contacten aan over houden. Die drempel heb ik vroeger (en nu nog) ook ervaren, maar:Verwijderd schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:33:
We hebben zo wel meer contact hoor (groepje opgericht voor een blok nieuwbouwwoningen), dus dat is het probleem niet echt, voordeel is dat ik nu niet 10 woningen af hoef op zoek naar een ladder en niemand hoef te storenIk voelde me een beetje bezwaard om overal maar aan te gaan bellen.
Elk resultaat behoeft inspanning.
Niet persoonlijk bedoeld, joh, maar ik vind het jammer dat we tegenwoordig zo opzien tegen het zoeken naar persoonlijk contact met de buurt.
Ik heb zelf de ervaring dat de meeste mensen het niet vervelend vinden als een buurman even zijn gezicht laat zien. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, maar ook dat kan leerrijk zijn
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Burenhulp:
Er zat een schaap klem in de draad aan de overkant van de weg. Om 2.00 uur 's nachts met zaklamp en draadtang het beestje verlost.
Twee dagen later liep de eigenaar door de wei. Even naar hem toe gegaan, vrhaal verteld en een babbeltje gemaakt.
Er kwam ter spake dat ik onze coniferen wilde toppen, maar geen ladder had.
"Kom maar even langs, ik heb nog een flinke ladder in de stal staan".
Bedoel maar, in deze context mijn opmerking.
Inderdaad. Ik heb voordat ik onze zonnestroompanelen plaatste even bij de vier huizen aan weerszijden naast ons en de vijf huizen tegenover ons aangebeld om te vertellen wat ik ging doen (photoshopje gemaakt etc.). Dat was leuk! Het spreekwoord 'beter een goede buur dan een verre vriend' is echt waar.Schinnen-groen schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 14:49:
Niet persoonlijk bedoeld, joh, maar ik vind het jammer dat we tegenwoordig zo opzien tegen het zoeken naar persoonlijk contact met de buurt.
Het is echt niet zo dat wij bij onze buren de deur platlopen, maar een goed contact met je buren is echt heel prettig. Lokale cohesie is naar mijn mening ook een heel belangrijk onderdeel van het begrip duurzaamheid.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
De deur platlopen doen we hier ook niet, hoor.JeroenH schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:37:
[...]
Inderdaad. Ik heb voordat ik onze zonnestroompanelen plaatste even bij de vier huizen aan weerszijden naast ons en de vijf huizen tegenover ons aangebeld om te vertellen wat ik ging doen (photoshopje gemaakt etc.). Dat was leuk! Het spreekwoord 'beter een goede buur dan een verre vriend' is echt waar.
Het is echt niet zo dat wij bij onze buren de deur platlopen, maar een goed contact met je buren is echt heel prettig. Lokale cohesie is naar mijn mening ook een heel belangrijk onderdeel van het begrip duurzaamheid.
Duurzaamheid heeft vele kanten
Zeker als je een hele geijle buurvrouw hebtJeroenH schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:37:
[...]
Inderdaad. Ik heb voordat ik onze zonnestroompanelen plaatste even bij de vier huizen aan weerszijden naast ons en de vijf huizen tegenover ons aangebeld om te vertellen wat ik ging doen (photoshopje gemaakt etc.). Dat was leuk! Het spreekwoord 'beter een goede buur dan een verre vriend' is echt waar.
Goed contact is zeker belangrijk, mijn buren weten dat ik wel een keer mijn dak vol wil leggen en een van mijn buren wil tegen die tijd ook op de hoogte zijn omdat hij misschien wel een combideal wil doen (meteen doorleggen op 2 daken en eenheid (zelfde panelen, gelijke hoogte installatie etc)
Ik denk alleen niet dat ik het blok voor en achter me bij iedereen zou aankloppen met tekeningen. De een zou misschien positief reageren, maar ik denk dat er ook mensen zijn die meteen in de stress schieten en meteen gaan vragen of het wel mag en of het niet bij de gemeente moet worden aangevraagd zodat ze bezwaar kunnen maken enzo
Zeg niet dat het zo is, in mijn buurt verwacht ik dat niet, maar dat is niet overal zo.
Ik heb al vaker meegemaakt toen ik met mensen erover praatte (geen buren!) die gingen meteen doorvragen of dat wel zomaar mag voor op het huis.
Verwijderd
Deze lamp staat zo'n 16 uur per dag aan (al eerder uitgelegd), en één 21W led gaf niet genoeg licht, helaas. van 700 kWh naar 245 kWh per jaar, verschil van 455kWh. Daar proost ik op !
Tevens een tijdschakelaar bij de modem/router geplaatst, verbuikt slechts 16W en laat het tussen 0:30 en 6:30 schakelen wat neerkomt op 35kWh als ik het zo laat, misschien komt er nog een luxere schakelaar die ik op dag kan programmeren en zo mee kan laten draaien met mijn rooster.
In ieder geval vandaag gezorgd voor 490kWh minder afname
Is er iemand hier ingevoerd over wat de mogelijkheden zijn om warmte te leveren aan mijn directe buren. Een investering in bijvoorbeeld een zonneboiler is dan veel sneller terugverdient. Technisch lukt mij wel, maar mag je warmte leveren (verkopen?) aan je buren?
Het idee is leuk, maar ik zou er niet verantwoordelijk voor willen zijn. Wat als het circuit bij je buurman lek raakt? Kan jij er niet bij om te fixen en kan je buurman niet bij jouw installatie om de boel uit te schakelen...
Ik kijk meer naar het potentieel van dergelijke opstellingen. (VOC-mentaliteit ofzo
Energie delen is altijd goed. Sowieso is delen altijd goed.
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar
Verwijderd
Ook al stook je weinig toch ga je elk jaar meer betalen
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Als je er maar drie hebt ofzo hoeft het geen probleem te zijn zolang ze maar niet gaan schuiven en kunnen gaan krassen (trouwens ook zo als ze staan natuurlijk).
Reincarnatie van plan lievense, die belgen zijn zo gek niet.....
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Slimme gasten!WoudseHoeve schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:26:
Donut' zal verloren energie opslaan.
Het gaat om 18 stuks. Ik zal ze op zijn kant zetten. Moet alleen nog een methode bedenken om ze rechtop te houden. Spanband zal ook niet al te strak mogen zitten denk ik zo.rube schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:24:
Ik had er 17 te vervoeren. Die heb ik maar niet op elkaar gelegd i.v.m. het gewicht, maar dus op zijn kant gezet met doeken en kleden er tussen.
Verder heel rustig rijden, ook beter voor het verbruik
Beter goed gejat dan slecht bedacht.........WoudseHoeve schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:26:
Donut' zal verloren energie opslaan.
In Denemarken was men hier 2 jaar geleden al mee bezig (rekenfase).
Google is even niet mijn vriendje, kan hem niet even snel vinden.
EDIT:
http://greenpowerisland.dk/
http://www.treehugger.com...ttery-for-wind-power.html
En dan ook nog een combinatie met drijvende PV modules in het meer (Manama Bahrein)
[ Voor 19% gewijzigd door ollie1965 op 01-03-2013 12:33 ]
Forse warmte verliezen in combinatie met kostbaar onderhoud van het leidingnetwerk zijn hier mede debet aan.JeroenH schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:04:
Ja, absoluut, de hoge vaste kosten van stadsverwarming zijn een struikelblok - en ze moedigen verbruiksreductie ook niet echt aan. Als je je nou nog warmte aan het net kunt leveren dan zou dat een stukje minder erg zijn, maar dat kan (nauwkeuriger: mag) vaak niet.
Er zijn plaatsen in de woonwijk waar 's winters geen sneeuw op de stoep blijft liggen.
Het zijn ook voornamelijk gasgestookte wkc's waar elektriciteit wordt opgewekt en de restwarmte wordt gebruikt voor de stadsverwarming.
Op dit moment is het niet meer rendabel om met gas elektriciteit op te wekken maar ze moeten wel doordraaien anders heeft een groot gedeelte van de stad geen warm water meer.
Ook het op temperatuur houden van de grote warm water buffertank zorgt voor veel stilstandverliezen.
Deze kunnen alleen maar als vastrecht worden doorberekend aan de eindklant
Nuon dat afgelopen jaar een miljard euro moest afschrijven op de gasgestookte centrales in Nederland doet niet voor niets enkele centrales van de hand.
http://www.ad.nl/ad/nl/55...en-Nuon-in-het-rood.dhtml
http://www.stadsverwarmin...-purmerend-over-van-nuon-
[ Voor 15% gewijzigd door SpeksteenWP op 01-03-2013 19:55 ]
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Kijk of je ergens (afval) osb plaat of spaanplaat kan vinden. Dat kan je om de paar panelen ertussen doen, beetje uit laten steken. Daar de spanbanden omheen: Dan belast je de panelen zo min mogelijk op de verkeerde manier.rvdm schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:45:
[...]
Het gaat om 18 stuks. Ik zal ze op zijn kant zetten. Moet alleen nog een methode bedenken om ze rechtop te houden. Spanband zal ook niet al te strak mogen zitten denk ik zo.
Of een paar pakken EPS van 2 cm bij de bouwmarkt halen. Eerst gebruiken voor het vervoer, tussen de panelen in. Daarna voor een beetje extra isolatie van vloer of zolder. Plaatje spaanplaat voor de eerste en de laatste in de rij voor de stevigheid.teacher schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 21:49:
[...]
Kijk of je ergens (afval) osb plaat of spaanplaat kan vinden. Dat kan je om de paar panelen ertussen doen, beetje uit laten steken. Daar de spanbanden omheen: Dan belast je de panelen zo min mogelijk op de verkeerde manier.
Succes me het vervoer...
Ik had er 10 achter in de avant, rug op rug, front op front met karton er tussen, dat was geen succes aangezien 100m voor huis de 3e van onder in de 2e schoof op de rontonde. Gelukkig niets kapot.rvdm schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 11:45:
[...]
Het gaat om 18 stuks. Ik zal ze op zijn kant zetten. Moet alleen nog een methode bedenken om ze rechtop te houden. Spanband zal ook niet al te strak mogen zitten denk ik zo.
Beste is (als je met aanhanger gaat) om ze op een pallet te leggen en met kartonnen pallet hoeken (kan je zelf vouwen van katonnen doos) en wikkelfolie (eventueel paar rollen huihoudfolie) in te wikkelen, dan gebeurd er niets mee.
http://www.energieplus.nl...m_eerst?page=2#navigation
Zijn er hier overigens mensen die een ABO op deze site of het land hebben?
[ Voor 10% gewijzigd door TheSiemNL op 03-03-2013 09:43 ]
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Die PV's hebben nu een bruto productiemeter, daar het een geheel autonoom administratief gebeuren is, los van de werkelijke energie-overdracht, bij facturen/vrachtbonnen zonder fysieke goederen of diensten hebben we andere ideeenjantje.vlaam schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:39:
Interessant stukje over duurzame energielabels en de handel daarin. Wellicht ook iets voor pc eigenaren, maar zoveel leveren we nou weer niet terug. Maar zeker interessant voor energie coöperaties die zelf flink opwekken als windvogel en anderen!
http://www.energieplus.nl...m_eerst?page=2#navigation
Zijn er hier overigens mensen die een ABO op deze site of het land hebben?
In theorie, als een paar regeltjes veranderen, kan ook de leverancier of netwerkbeheerder in de toekomst aan de haal met de GVO's door de aparte EAN-code te gebruiken van de twee teruglever telwerken van de digitale meter i.c.m. de zo gewenste registratie van o.a. PV systemen
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Even googlen op Wieland aansluitsnoer en dan kom ik uit bij www.elektrostunt.nlmkleinman schreef op zondag 03 maart 2013 @ 10:17:
Heeft iemand een idee waar ik losse Steca stroomkabels kan kopen en wat ze kosten? Ik ga mijn Stecaset ( 2x Steca500 en 1x Steca300 ) los loggen. Alleen heb ik die kabels niet meer
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Wordt veel in de verlichting gebruikt, toch nog een mooie knipoog naar de roots van onze geliefde Stecatjes.antonboonstra schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:34:
[...]
Even googlen op Wieland aansluitsnoer en dan kom ik uit bij www.elektrostunt.nl
Heb twee kabels besteld. Straks nog twee DIN S0 meters, en dan volgende week het omvormerbord op de vliering gaan verbouwen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
A'dam PVOutput
'Slimme energiemeter brengt privacy in gevaar'
Door slimme energiemeters te installeren die via het internet het energieverbruik doorgeven, komt de privacy van huishoudens op het spel te staan.
Foto: ANP Daarvoor waarschuwde Raj Samani, CTO van beveiligingsbedrijf McAfee in Europa, tijdens een interview met NU.nl op het Mobile World Congress in Barcelona.
Slimme energiemeters geven rechtstreeks door aan de energiemaatschappij hoeveel energie er wordt verbruikt. Maar de patronen in elektriciteitsverbruik die ze doorgeven, kunnen door eventuele hackers worden gebruikt om vast te stellen wat er in een huishouden gebeurt en of er mensen thuis zijn.
In november bleek al uit een onderzoek van de University of South Carolina dat sommige energiemeters onversleutelde data verstuurden.
Overheden kunnen de data van slimme meters gebruiken om wietplantages op te sporen. Maar ook hackers zouden deze gegevens graag in handen hebben, zegt Samani. "Ik kan je vertellen welke film je aan het kijken bent. Ik kan je vertellen wanneer de jacuzzi aan staat", zegt hij.
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐
Wat een kwats (voor een deel), je moet eerst weten of iemand wel of geen jacuzzi heeft, hoeveel tv's iemand in huis heeft, hoeveel decoders, meter in Europa zijn niet te vergelijken met die in de US. In de US zijn de meters vanaf de straat in te zien. Wil je niet dat je slimme meter data verzend, dan zet je er toch een aluminium hoedje op! Die dingen hebben in NL allemaal een GPRS module.ElectricAlex schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:59:
Dit is vast niet meer nieuw maar ik meld het toch maar even:
'Slimme energiemeter brengt privacy in gevaar'
Door slimme energiemeters te installeren die via het internet het energieverbruik doorgeven, komt de privacy van huishoudens op het spel te staan.
Foto: ANP Daarvoor waarschuwde Raj Samani, CTO van beveiligingsbedrijf McAfee in Europa, tijdens een interview met NU.nl op het Mobile World Congress in Barcelona.
Slimme energiemeters geven rechtstreeks door aan de energiemaatschappij hoeveel energie er wordt verbruikt. Maar de patronen in elektriciteitsverbruik die ze doorgeven, kunnen door eventuele hackers worden gebruikt om vast te stellen wat er in een huishouden gebeurt en of er mensen thuis zijn.
In november bleek al uit een onderzoek van de University of South Carolina dat sommige energiemeters onversleutelde data verstuurden.
Overheden kunnen de data van slimme meters gebruiken om wietplantages op te sporen. Maar ook hackers zouden deze gegevens graag in handen hebben, zegt Samani. "Ik kan je vertellen welke film je aan het kijken bent. Ik kan je vertellen wanneer de jacuzzi aan staat", zegt hij.
Niet helemaal, theoretisch kan het.jantje.vlaam schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:15:
[...]
Wat een kwats (voor een deel), je moet eerst weten of iemand wel of geen jacuzzi heeft, hoeveel tv's iemand in huis heeft, hoeveel decoders, meter in Europa zijn niet te vergelijken met die in de US. In de US zijn de meters vanaf de straat in te zien. Wil je niet dat je slimme meter data verzend, dan zet je er toch een aluminium hoedje op! Die dingen hebben in NL allemaal een GPRS module.
Men neme een plasma tv. Je weet welke zenders er nu draaien. Van een plasma tv en het verbruik kan je een model maken die beelden als invoer neemt, en tijdseries van verbruik als uitvoer. Maak bepaalde samples, doe een Fourier transform. Vervolgens pak je hetzelfde gesamplede tijdsbestek bij je slachtoffer, maakt een fft, en je vergelijkt deze tegen je verzameling fft's die je hebt liggen. Et voila; je weet naar welke zender iemand kijkt.
Als je er iets anders doorheen gooit dat ook veel ruis veroorzaakt wordt het wat lastiger, maar zeker niet onmogelijk. Zeker omdat de frequenties waarschijnlijk een stuk lager liggen.
LCD wordt een lastiger verhaal...
Stel dat omvormer 2000 watt levert, dan kan ik tot 2000watt verbruiken zonder dat de meter aangeeft dat ik verbruik heb.teacher schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:12:
Hoeveel je terug levert, wanneer, wat je wanneer verbruikt, dus of en wanneer je thuis bent misschien?
Waar op je site gaat dat bezoek precies naartoe? Misschien is het iets van een rss feed checker?ericplan schreef op zondag 03 maart 2013 @ 20:12:
Heb momenteel elke 20 minuten en 5 seconden bezoek op m'n website vanuit Winterlingen (D). Die frequentie komt vaker voor van een IP-adres uit NL en ook van een IP-adres van HP Europe. Is dat een bekende van hier? Of is het één of andere besmettingspoging
Zou kunnen, maar ik heb geen RSS lopen. Het gaat naar de indexpagina van ZonPHP, soms leuk. (Maar de afgelopen dagen niet) Is vannacht trouwens doorgegaan, ondanks 0 opbrengst.Mr-Leo schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:11:
[...]
Waar op je site gaat dat bezoek precies naartoe? Misschien is het iets van een rss feed checker?
[ Voor 7% gewijzigd door ericplan op 04-03-2013 08:22 ]
A'dam PVOutput
Ehm, je slimme meter registreert apart afname en levering.klump4u schreef op zondag 03 maart 2013 @ 22:02:
[...]
Stel dat omvormer 2000 watt levert, dan kan ik tot 2000watt verbruiken zonder dat de meter aangeeft dat ik verbruik heb.
En hoe denk je dat sites/apps als bidgely werken?
Behalve als je de stroom voor de meter al verbruikt. Als je PV set 2000W levert, en je wasdroger trekt tegelijkertijd ook 2000W dan registreert ook een slimme meter helemaal niets.teacher schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:11:
[...]
Ehm, je slimme meter registreert apart afname en levering.
En hoe denk je dat sites/apps als bidgely werken?
http://www.energiebusines...eerdere-beweringen-terug/
Ik hoop dat het NOS journaal ook hier melding van maakt.drielp schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:25:
KIWA door het stof, jammer van de negatieve publiciteit
Ik verwacht van niet, nieuwswaarde is erg laag en niet sensationeel genoeg.Mr-Leo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:32:
[...]
Ik hoop dat het NOS journaal ook hier melding van maakt.
Precies, tenzij je PV installatie direct via de slimme meter lopen ipv door je eigen groepenkast.Mr-Leo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:34:
[...]
Behalve als je de stroom voor de meter al verbruikt. Als je PV set 2000W levert, en je wasdroger trekt tegelijkertijd ook 2000W dan registreert ook een slimme meter helemaal niets.
Heb mejuffrouw NiGeLaToR gevraagd om de wasmachine en droger aan te zetten, zodat we op zonnestroom wassen/drogen vandaag
Ik ben dan ook de afgelopen dagen zonnigtype aan het volgen geweest en het ontvouwen van deze Soap was een leuk schouwspel. Hoe een "onafhankelijk" keuringsinstituut zich zo uitdrukt en de feiten aanpast voor het eigen gewin......drielp schreef op maandag 04 maart 2013 @ 09:25:
KIWA door het stof, jammer van de negatieve publiciteit
Enfin lees de proza van Peter maar
http://www.polderpv.nl/ni...3_digging_for_mr_sunshine
Het hele tweet verhaal tussen deze en gene is ook leuk, ja daarom zien we hem niet meer zo vaak hier binnenwippen
Ik geloof dat we nu op deel 4 zitten
Nou die situatie komt niet voor, dan moet je je PV installatie voor de meter plaatsen en dat lijkt me A niet toegestaan, en B dom want dan registreer je helemaal geen terug geleverde stroom meer en betaal je vervolgens voor je eigen stroomNiGeLaToR schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:22:
[...]
Precies, tenzij je PV installatie direct via de slimme meter lopen ipv door je eigen groepenkast.
http://www.telegraaf.nl/b...nste_centrale_stil__.html
Ik had begrepen dat deze centrale als back-up voor de Eneco windmolenpark gebouwd is. Het afgelopen jaar heeft deze centrale bijna niet gedraaid. De afgelopen weken wel een aantal keer.jantje.vlaam schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:53:
Hier weer een teken aan de wand dat men moet stoppen met het bouwen van nieuwe energiecentrales.
Praktisch ook: http://www.solarwebsite.n...rs-privacy-en-veiligheid/Bartjuh schreef op zondag 03 maart 2013 @ 21:29:
Niet helemaal, theoretisch kan het.
Even mierenneuken maar wel voor de volledigheid.Mr-Leo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:34:
[...]
Behalve als je de stroom voor de meter al verbruikt. Als je PV set 2000W levert, en je wasdroger trekt tegelijkertijd ook 2000W dan registreert ook een slimme meter helemaal niets.
Een kleine aanvulling. Bovenstaande geldt alleen als je 1 fase hebt. Als je meerdere fases in huis hebt, wordt het al anders. Dat is dan afhankelijk van de soort meter die je hebt en hoe de opwekker en de verbruiker(s) is aangesloten.
[ Voor 4% gewijzigd door internet4me op 04-03-2013 12:47 ]
Tegen iedere W duurzame opwekking zal "te allen tijde" een W conventionele opwekking moeten staan.jantje.vlaam schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:53:
Hier weer een teken aan de wand dat men moet stoppen met het bouwen van nieuwe energiecentrales.
Dit om de continuïteit van het netwerk te kunnen garanderen.
Lijkt mij dus niet verstandig om de bouw van centrales te stoppen, al is het wel de vraag wat voor centrales men bouwt. Mijn inziens moet de opwekking flexibeler worden, lees; centrales die een grote bandbreedte en een zeer laag min. vermogen hebben.
Mooi voorbeeld:
http://www.ge-flexibility...y-60-portfolio/index.html
Operational Flexibility
Fast load time –
30% in 7 minutes,
66% in 10 minutes,
full-load in less than 30 minutes
100 MW/minute ramp rate
while maintaining emissions guarantees
Turndown to 14% of baseload
[ Voor 0% gewijzigd door Freemann op 04-03-2013 13:10 . Reden: Correctie van Ten aller tijden ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Sorry, beroepsdeformatie.
Schinnen-groen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:55:
@FreemanN: het is "te allen tijde".
Sorry, beroepsdeformatie.
Voor de geïnteresseerde:
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/783
[ Voor 17% gewijzigd door Freemann op 04-03-2013 13:10 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
[ Voor 91% gewijzigd door WoudseHoeve op 04-03-2013 13:00 ]
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Enige waar ik wel op let is dat veel materialen niet tegen zon kunnen, de hele dag de volle zon op je leren bank gaat de bank een keer opbreken. Maar inderdaad, het is inmiddels 2'c warmer dan vanochtend binnen. Net mijn bureaustoel tijdens de lunch even laten zonverwarmen, zit heerlijk op warme stoeltje_JGC_ schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:13:
Jammer om te zien hoe er hier door diverse buurtgenoten de zon buiten gehouden wordt terwijl de CV-ketel staat te stoken. Lekker de zonneschermen naar beneden... heb hier de vouwgordijnen tot aan boven toe opgetrokken zodat het lentezonnetje mijn woonkamer kan verwarmen.
Met de PV opbrengst gaat het ook lekker btw, al merk ik dat bij gebrek aan wind de panelen niet pieken doordat ze evengoed al warm zijn op het moment.
een slimme meter zou eigenlijk een apparte zekering moeten hebben voor teruglevering.NiGeLaToR schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:22:
[...]
Precies, tenzij je PV installatie direct via de slimme meter lopen ipv door je eigen groepenkast.
gewoon 2x een meter in 1 systeem, met eventueel 2x een sub meter voor laag en hoog.
(ook wetgeving er op aanpassen voor langere duur natuurlijk)
geen problemen meer met selectiviteid en zo. (totaal los gekoppeld van het huis)
duidellijk wat er word geleverd en gebruikt.
het zou de hele pv industie een stuk profesioneler maken dit is alleen nog maar werken in de marge.
(heb nog wel tweifels of ik het persoonlijk allemaal wel wil zien gebeuren, zitten haken en ogen aan.)
o dat is al eens gebeurd, mensen met 2 meters. b.v.Mr-Leo schreef op maandag 04 maart 2013 @ 10:38:
[...]
Nou die situatie komt niet voor, dan moet je je PV installatie voor de meter plaatsen en dat lijkt me A niet toegestaan, en B dom want dan registreer je helemaal geen terug geleverde stroom meer en betaal je vervolgens voor je eigen stroom
het is geen enkel probleem om een 2de meter in de meterkast te laten ophangen(technies gezien dan, netbeheerder is anderverhaal en de kosten ook)
ik denk zelfs dat ik voorstander ben, zie boven.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
In Duitsland zit PV altijd op een aparte meter en verbruikt niemand zijn eigen stroom direct toch?migjes schreef op maandag 04 maart 2013 @ 13:31:
[...]
o dat is al eens gebeurd, mensen met 2 meters. b.v.
het is geen enkel probleem om een 2de meter in de meterkast te laten ophangen(technies gezien dan, netbeheerder is anderverhaal en de kosten ook)
ik denk zelfs dat ik voorstander ben, zie boven.
Uiteraard niet voor iedere Watt, je gaat nooit naar nul, en hoe meer interconnectie capaciteit er is om overschotten van de ene naar de andere plaats te stromen, hoe minder er aan backup nodig is.Freemann schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:21:
Tegen iedere W duurzame opwekking zal "te allen tijde" een W conventionele opwekking moeten staan.
Dit om de continuïteit van het netwerk te kunnen garanderen.
Laat dat nou net de centrales zijn die nu stil staanLijkt mij dus niet verstandig om de bouw van centrales te stoppen, al is het wel de vraag wat voor centrales men bouwt. Mijn inziens moet de opwekking flexibeler worden, lees; centrales die een grote bandbreedte en een zeer laag min. vermogen hebben.
Maar er is gewoon enorme overcapaciteit. Het stroomverbruik in Europa is al een paar jaar hard aan het dalen, terwijl iedereen de afgelopen tien jaar als een dolle duurzame en conventionele stroomproductie heeft bijgebouwd, en met het huidige beleid houdt dat niet op. Zelfs het sluiten van die paar Duitse kerncentrales heeft nauwelijks impact gehad.
Klopt, daar krijg je een vast feed-in tarief. Overigens is die lager dan wat je in NL via saldering krijgt.In Duitsland zit PV altijd op een aparte meter en verbruikt niemand zijn eigen stroom direct toch?
[ Voor 35% gewijzigd door Dreamvoid op 04-03-2013 17:20 ]
Vooral de pereboom snoeien was een heleboel werk. Ik ben wel beretrots op het resultaat.
Dan valt het oppervlakte/bestukking toch wel mee.mkleinman schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:01:
Iets anders. Ik heb vandaag de tuin lenteklaar gemaakt. Aardbeien zijn ontdaan van dode bladeren, alles is intussen gesnoeid ( aan de late kant ). Lavendel is mooi gekortwiekt en alles aangeveegd.
Vooral de pereboom snoeien was een heleboel werk. Ik ben wel beretrots op het resultaat.
Daar ben ik in de regel toch iets langer mee bezig
Ik heb nog een maand of twee om mijn betere helft over te halen om weer met een groentetuin te beginnen.
Moet nog even masseren,
Onze voortuin is 5,5 x 7 meter. Niet zo heel groot dus. Er staat wel een hoop leuks.Schinnen-groen schreef op maandag 04 maart 2013 @ 16:11:
[...]
Dan valt het oppervlakte/bestukking toch wel mee.
Daar ben ik in de regel toch iets langer mee bezig![]()
Ik heb nog een maand of twee om mijn betere helft over te halen om weer met een groentetuin te beginnen.
Moet nog even masseren,
- Duopeer ( 2 jaar terug 60 kilo! )
- Drie appelboompjes, twee aan staaldraad geleid, 1 los.
- Framboos
- Pitloze witte druif
- Dwergabrikoos ( leuk boompje, elk jaar maar 5 tot 10 goede vruchten
)
- Minikers ( leuk boompje, heel veel bloesem, erg weinig vruchten ).
Maar niets op Twitter of Google.
A'dam PVOutput
forumup.be is ook niet bereikbaar, dus vrees dat er een groter probleem speeltericplan schreef op maandag 04 maart 2013 @ 18:21:
Weet iemand iets van een storing bij het Belgische Zonstraal forum? Lijkt uit de lucht?
Maar niets op Twitter of Google.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Oude laptop -compaq presario- vraagt plotseling om een wachtwoord om op te starten.
Probleem is de lading foto's die er op staan.
Ik met hiren bootcd aan de slag en met de password changer alles geblankt.
Geen resultaat.
Iemand een idee?
Ik snap niet wat je hier bedoelt, kan je uitleggen wat je bedoelt?internet4me schreef op maandag 04 maart 2013 @ 12:08:
[...]
Even mierenneuken maar wel voor de volledigheid.
Een kleine aanvulling. Bovenstaande geldt alleen als je 1 fase hebt. Als je meerdere fases in huis hebt, wordt het al anders. Dat is dan afhankelijk van de soort meter die je hebt en hoe de opwekker en de verbruiker(s) is aangesloten.
Dit topic is gesloten.
![]()