De Duurzame Kroeg Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 144 Laatste
Acties:
  • 468.166 views

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:48

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh jee: Zonnepanelen Nederlandse fabrikant brandgevaarlijk
Zonnepanelen van de Nederlandse fabrikant Scheuten Solar kunnen bij krachtige zonneschijn in brand vliegen. Daarvoor waarschuwt de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) dinsdag, melden onder meer de Volkskrant en de NOS. In Frankrijk, Italië en Duitsland zouden de panelen al zeker vijftien branden hebben veroorzaakt.

Tussen augustus 2009 en februari 2012 zijn 650 duizend panelen geleverd van het model dat in brand kan vliegen, de Multisol. Naarmate de panelen ouder worden en de zon krachtiger schijnt neemt het risico toe dat de panelen in brand vliegen. De NVWA adviseert eigenaars om hun panelen zo snel mogelijk buiten werking te stellen.

In Nederland zijn ongeveer vijftienduizend panelen verkocht. In de connectoren die de zonnepanelen met elkaar verbinden kan door een slechte aansluiting een stroomboog ontstaan waadoor de behuizing kan smelten of gaat smeulen.

Normaal geldt voor de leverancier de plicht om ondeugdelijke producten te repareren of geld terug te geven. Scheuten Solar is echter vorig jaar failliet gegaan en heeft daarna met Chinese hulp een doorstart gemaakt. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen de Volkskrant dat het bedrijf daarom 'geen partij' is in deze kwestie.

De fabrikant wist volgens de Volkskrant al in 2010 van het brandrisico, maar zou pas actie hebben ondernomen in de zomer van vorig jaar, toen in Frankrijk twee keer brand was ontstaan. Bij de curator van het failliete Scheuten zijn inmiddels ruim duizend schadeclaims binnengekomen.

De NVWA heeft een veiligheidswaarschuwing uitgebracht omdat de curator dit zou nalaten. Veel klanten hebben de afgelopen jaren voor duurdere Nederlandse zonnepanelen gekozen omdat er veel twijfel bestaat over de kwaliteit van de goedkopere Chinese panelen.

Signatures zijn voor boomers.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:23

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Ik las het vanmorgen. Natuurlijk is het altijd erg vervelend wanneer er een verhoogde kans is op brand. Zeker wanneer er aantoonbaar ondeugdelijk is gemonteerd (als ik het bericht mag geloven).

Uiteindelijk heeft ieder elektrisch apparaat de kans in brand te vliegen. Nu wil ik de 15 branden niet bagatelliseren, maar ten opzichte van het aantal panelen lijkt de kans mee te vallen.

In 2010 was iets dergelijks ook in het nieuws. In Alkmaar (Vroonermeer) was een nieuwe wijk opgeleverd met veel panelen. Van BP Solar als ik het wel heb. Ook minimaal 1 brand met een aantal panelen die aan het doorbranden waren.

Ik moet zeggen dat ik de omschrijving een beetje vaag vind. In de connectoren die de zonnepanelen met elkaar verbinden kan door een slechte aansluiting een stroomboog ontstaan waadoor de behuizing kan smelten of gaat smeulen. Is dit nu een constructiefout van de panelen of een installatiefout.

Overigens lijkt me de voorgestelde maatregel van de NVWA niet erg nuttig. De verstoring zit aan de DC zijde van de installatie bij de panelen zelf, niet bij de omvormer die je "spanningsloos" kunt maken. Er loop bij voldoende zonlicht toch altijd stroom "bij" de panelen, of mis ik dan iets?

reserveringshouder Tesla Model 3

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14-01 16:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Cheese_man schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:49:
Ik las het vanmorgen. Natuurlijk is het altijd erg vervelend wanneer er een verhoogde kans is op brand. Zeker wanneer er aantoonbaar ondeugdelijk is gemonteerd (als ik het bericht mag geloven).

Uiteindelijk heeft ieder elektrisch apparaat de kans in brand te vliegen. Nu wil ik de 15 branden niet bagatelliseren, maar ten opzichte van het aantal panelen lijkt de kans mee te vallen.

In 2010 was iets dergelijks ook in het nieuws. In Alkmaar (Vroonermeer) was een nieuwe wijk opgeleverd met veel panelen. Van BP Solar als ik het wel heb. Ook minimaal 1 brand met een aantal panelen die aan het doorbranden waren.

Ik moet zeggen dat ik de omschrijving een beetje vaag vind. In de connectoren die de zonnepanelen met elkaar verbinden kan door een slechte aansluiting een stroomboog ontstaan waadoor de behuizing kan smelten of gaat smeulen. Is dit nu een constructiefout van de panelen of een installatiefout.

Overigens lijkt me de voorgestelde maatregel van de NVWA niet erg nuttig. De verstoring zit aan de DC zijde van de installatie bij de panelen zelf, niet bij de omvormer die je "spanningsloos" kunt maken. Er loop bij voldoende zonlicht toch altijd stroom "bij" de panelen, of mis ik dan iets?
Door het uitschakelen van de omvormer zal er geen stroom meer gaan lopen door de panelen. Er zal dan ook geen flamboog (stroomboog hihi) meer kunnen ontstaan.

Spanning staat er altijd op, maar een flamboog onstaat door een gesloten stroom kring.
Zie ok de "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" voor de discussie.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09-2025

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als ik het allemaal goed heb gelezen, dan zijn er 650.000 panelen van geleverd, waarvan 150.000 in Nederland.
Als ik ervan uit ga dat de panelen al een tijdje op de daken liggen dan zijn het waarschijnlijk kleine sets.

Er zijn in totaal 15 brandjes ontstaan.
Even rekenen:

Een setje bestaat uit zeg eens gemiddeld 6 panelen.
Dan spreken we over 650.000/6 = 108.333 setjes, waarvan er in Nederland dus 25.000 setjes.

In Nederland is nog geen brandje voor gekomen.

Dat betekent dat we dus praten over in totaal 0,014% van de setjes die brand hebben veroorzaakt.

Ik geef toe, dat is niet 0%, maar ook niet iets waar ik wakker van zou liggen.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Schinnen-groen schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:46:
Als ik het allemaal goed heb gelezen, dan zijn er 650.000 panelen van geleverd, waarvan 150.000 in Nederland.
Als ik ervan uit ga dat de panelen al een tijdje op de daken liggen dan zijn het waarschijnlijk kleine sets.

Er zijn in totaal 15 brandjes ontstaan.
Even rekenen:

Een setje bestaat uit zeg eens gemiddeld 6 panelen.
Dan spreken we over 650.000/6 = 108.333 setjes, waarvan er in Nederland dus 25.000 setjes.

In Nederland is nog geen brandje voor gekomen.

Dat betekent dat we dus praten over in totaal 0,014% van de setjes die brand hebben veroorzaakt.

Ik geef toe, dat is niet 0%, maar ook niet iets waar ik wakker van zou liggen.
Probleem is naarmate de installaties ouder worden het risico snel hoger wordt! Aangezien het risico nu wereldkundig is gemaakt kun je straks waarschijnlijk niet meer bij de verzekering aankloppen als je dak of huis is afgebrand.

Verwijderd

Ik moest toch even lachen, vanwege de handige timing:
https://soundcloud.com/ma...zonnepanelen-mooie-timing

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fairy schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 10:52:
[...]
Probleem is naarmate de installaties ouder worden het risico snel hoger wordt! Aangezien het risico nu wereldkundig is gemaakt kun je straks waarschijnlijk niet meer bij de verzekering aankloppen als je dak of huis is afgebrand.
Kan je deze bewering staven met bewijzen / onderzoek?

Het risico neemt af met het ouder worden. De kans op fouten is het grootst aan het begin. Als er dan niets gebeurd is de kans groot dat de betreffende panelen wel goed zijn gemonteerd.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:07:
[...]

Het risico neemt af met het ouder worden. De kans op fouten is het grootst aan het begin. Als er dan niets gebeurd is de kans groot dat de betreffende panelen wel goed zijn gemonteerd.
Bij een fout in de produktie heb je gelijk. Echter als zaken verouderen dan neemt de kans op problemen toe.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:07:
[...]

Ik kan niks staven, ben geen onderzoeker ;)

Wel is het zo dat het probleem in de verbindingen in de junctionbox zitten. Onderhevig aan veroudering (warm, koud evt vocht) zullen connecties slechter worden en kunnen deze problemen ontstaan. Vervolgens een keer een koele dat met veel instraling en je hebt dakverwarming ;w

Ik denk wel dat als je zelf handig bent en je loopt alle connectoren in de JB na of maakt de connecties overnieuw, dat het probleem waarschijnlijk over is, maar dat zal écht onderzoek moeten uitwijzen.

Je kunt ook zoals de media inzetten op blinde paniek, dan staat marktplaats straks vol met advertenties van Scheuten Solar panelen af te halen voor weinig, zelf demonteren! Gelukkig is PV van die tijd een markt met vooral klanten die wat fanatieker zijn met PV en dus wel weten waar ze het over hebben. In de toekomst zullen er steeds meer mensen komen zonder technische aanleg, die wel PV laten installeren. Een fabricagefout zal dan nog grotere gevolgen hebben. Niet omdat het probleem bekend wordt, maar omdat het breeduit in de media wordt omgeroepen, terwijl deze klanten waarschijnlijk geen benul hebben welk merk paneel ze hebben, hooguit denken ze dat het merk van de omvormer die in de schuur hangt het merk van de installatie is.

[ Voor 32% gewijzigd door Fairy op 19-02-2013 11:18 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Fairy schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:13:
[...]

Ik kan niks staven, ben geen onderzoeker ;)

Wel is het zo dat het probleem in de verbindingen in de junctionbox zitten. Onderhevig aan veroudering (warm, koud evt vocht) zullen connecties slechter worden en kunnen deze problemen ontstaan. Vervolgens een keer een koele dat met veel instraling en je hebt dakverwarming ;w

Ik denk wel dat als je zelf handig bent en je loopt alle connectoren in de JB na of maakt de connecties overnieuw, dat het probleem waarschijnlijk over is, maar dat zal écht onderzoek moeten uitwijzen.

Je kunt ook zoals de media inzetten op blinde paniek, dan staat marktplaats straks vol met advertenties van Scheuten Solar panelen af te halen voor weinig, zelf demonteren! Gelukkig is PV van die tijd een markt met vooral klanten die wat fanatieker zijn met PV en dus wel weten waar ze het over hebben. In de toekomst zullen er steeds meer mensen komen zonder technische aanleg, die wel PV laten installeren. Een fabricagefout zal dan nog grotere gevolgen hebben.
Handleiding voor de reparatie van de scheuten paneeltjes:

Geeft ook duidelijk weer wat er fout kan zijn, ze kunnen ook gewoon goed zitten.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 11:19:
[...]

Handleiding voor de reparatie van de scheuten paneeltjes:

Geeft ook duidelijk weer wat er fout kan zijn, ze kunnen ook gewoon goed zitten.
Ah da's mooi, dus niet eens gereedschap voor nodig, stekkertje aandrukken (controleren) en het is voor elkaar.

Enige wat jammer is dat je elk paneel moet losmaken om het te controleren.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:23
@Niels: Blogpost over het zonnepark Gennep: http://henribontenbal.wor...ambitieus-of-ondoordacht/

Samenvatting: gaat niet gebeuren, "salderen op afstand" is onmogelijk.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:10
Die discussie over Scheuten panelen kan wat mij betreft in het rijtje pareltjes van journalisten over financiele instellingen, farmaceutische bedrijven, vleesverwerkende industrie, telecombedrijven, openbaar vervoer, (lokale) politiek. Zo zie je maar dat het hebben van meer informatie niet leidt tot meer kennis. Hoe meer men denkt te weten, hoe dommer de conclusies worden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• NiGeLaToR
De klucht continueert: http://www.bnr.nl/nieuws/...-dan-nvwa?s_cid=blogitems

En in ene gaat het niet meer om PV en de voordelen hiervan, maar, over welke instantie het allerverst kan plassen! :+ bravo! :')

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• PvPower
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-05-2025
Een beetje als wie heeft de grootste (installatie) :) zoals hier nog wel eens voorkomt.

15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:18
Bijzonder onduurzaam Gennep.

Grond opofferen voor energie terwijl er daken genoeg zijn om lokaal stroom te produceren en te consumeren.

Blij dat ik niet in gennep woon.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Als ieder z'n eigen dak pakt is de barriere "salderen op afstand" ook genomen :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
NielsTn schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 00:06:
@hansdegit: proficiat btw!

tja we zien t wel, ze )gemeente) hoopt op europese subsidies (wellicht voor de beoogde lokale energiecooperatie?)
Hé thx. dolle boel vandaag...

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:58:
[...]

Door het uitschakelen van de omvormer zal er geen stroom meer gaan lopen door de panelen. Er zal dan ook geen flamboog (stroomboog hihi) meer kunnen ontstaan.

Spanning staat er altijd op, maar een flamboog onstaat door een gesloten stroom kring.
Zie ok de "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)" voor de discussie.
Kijk eens aan....weer wat geleerd :). Ik zag de post van Jeroen te laat...sorry voor eventueel ervaren topicvervuiling aangezien de discussie elders eerder plaatsvond :).

...en gaat over tot de orde van de dag, dromend van een eigen PV installatie. Het dak smeekt erom, maar helaas nog andere prioriteiten.

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Cheese_man schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:01:
[...]
...en gaat over tot de orde van de dag, dromend van een eigen PV installatie. Het dak smeekt erom, maar helaas nog andere prioriteiten.
Niet dromen maar doen !!!!! Waar een wil is, is een weg! etc. *O*
Ik hoor vaak, maar we "moeten" eerst de badkamer doen, een nieuw bed, bankstel enz.
Consumeer nu eerst even een PV-installatie, dan heb je meer geld over voor die andere minder belangrijke zaken ..... (tenzij het je relatie(s) ^) of gezondheid :-( betreft )

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

WoudseHoeve schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 17:12:
[...]

Niet dromen maar doen !!!!! Waar een wil is, is een weg! etc. *O*
Ik hoor vaak, maar we "moeten" eerst de badkamer doen, een nieuw bed, bankstel enz.
Consumeer nu eerst even een PV-installatie, dan heb je meer geld over voor die andere minder belangrijke zaken ..... (tenzij het je relatie(s) ^) of gezondheid :-( betreft )
LOL. Ik know! :). 2010 huis gekocht, 2011 verbouwd en verhuisd, 2012 getrouwd, 2013 afbetalen studieschuld en de zandbakken voor en achter het huis omtoveren tot gezellige tuintjes. Ook moet er nog een wens in vervulling een mooie reis te maken (daar is de relatie).

Het is allemaal prioriteiten :). De overtuiging is er al jaren en als het dit jaar half kan, zal ik het heel doen 8). 2200-2300 Wp komt dan op het dak waarschijnlijk. De grootte van het systeem moest natuurlijk afhangen van ons huidig verbruik na een hoop tweakwerk in het nieuwe nieuwbouwhuis. Altijd leuk. Het komt dus echt wel goed...geduld is een schone zaak. ;)

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04:02
NiGeLaToR schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 14:04:
De klucht continueert: http://www.bnr.nl/nieuws/...-dan-nvwa?s_cid=blogitems

En in ene gaat het niet meer om PV en de voordelen hiervan, maar, over welke instantie het allerverst kan plassen! :+ bravo! :')
Het wordt steeds leuker: net op TV hadden ze het over panelen die "maar" 30-40% efficient zijn.

Geen zorg hoor, ik weet meerdere mensen die voor een leuk prijsje hele bergen van die dingen heel snel op komen halen. Kan ik alvast die van 40% reserveren, en weet iemand dan gelijk een leuke WP te koop? Lage COP van 5-6 is geen probleem :+

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Deze is ook ff appeldoorn bellen :D

http://www.nieuwsblad.be/...leid=DMF20130219_00475226

Zonnepanelen die niet te veel zon verdragen, was hier niet op het journaal ;-)

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Bezuiniger schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 19:27:
[...]
Het wordt steeds leuker: net op TV hadden ze het over panelen die "maar" 30-40% efficient zijn.

Geen zorg hoor, ik weet meerdere mensen die voor een leuk prijsje hele bergen van die dingen heel snel op komen halen. Kan ik alvast die van 40% reserveren, en weet iemand dan gelijk een leuke WP te koop? Lage COP van 5-6 is geen probleem :+
Ja, beetje krom verwoord natuurlijk, ze zouden eigenlijk moeten zeggen; 40% van STC efficientië ;)

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:40
weet iemand waarom het maintopic dicht zit?

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:47

ericplan

5180 Wp PV

Vroeg ik me ook net af.

A'dam PVOutput

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:40
Het stukje op tv was weer eens heerlijk op niveau. Dat het type panelen waar het probleem in zitten ongeveer 0,1% van het totaal aantal geproduceerde panelen op de wereld bevatten negeren ze maar weer even. Nouja, zoals de wijzen hierboven al stellen: We gaan Nederland vol leggen met panelen hoe vaak ze ook tendentieuze stukjes maken... (of topics dichtgooien.... -O- )

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb de betreffende admin al een DM gestuurd, denk dat het een ongelukje is :P

Verwijderd

http://www.nu.nl/economie...room-totaal-verbruik.html
staat de kolenboer persberichten kraan soms wijd open ?

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:29

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

En dan nu een gratis bericht.

Om onze zoon ook het douchen onder de knie te laten krijgen (meer dan alleen water over hem heen laten lopen) waren we op zoek naar een douche coach. Best wel duur voor zo'n zandlopertje als je de verzendkosten mee rekent.
Scherp ik de zoek term wat aan en wat blijkt onze water leverancier geeft ze gratis weg.
Enfin of ze ook buiten het verzorgingsgebied versturen weet ik niet maar doe er je voordeel mee (wij hebben er inmiddels 2 dus postcode check wordt ook niet echt gedaan)

https://www.google.nl/sea...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Volgens mij staat er toch echt dat er meer zonnepanelen gekocht moeten worden. Of lees ik dat verkeerd :P. Meer reclame voor PV dus.

Verwijderd

Hmmz, ik heb voor zo'n zandlopertje (welke lang niet altijd loopt omdat het soms verstopt zit) een paar euro neergelegd, en een maand wachttijd op de koop toe :'(

Pluspunt is wel, heb 'm er ruimschoots uitgehaald door de besparing :)

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 22:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

We kunnen ook duurzaamheid nastreven mt onze mond (en maag).
http://www.volkskrant.nl/...ing-vleesconsumptie.dhtml

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
wmeester schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:42:
[...]

:F

Zo te horen pak jij het beter aan inderdaad.
Vandaag even 20km omgereden op weg naar een drietal afspraken, daarbij 2 plaatjes 120x60x5cm PIR schuim opgehaald voor 12 euro incl BTW, vanavond om 22:30 thuis en het zit er net in. Mooi op maat gesneden, met 2cm ruimte achter de platen. Rc zou nu 1,75 moeten zijn ipv 0,5.

Wat ventilatie betreft: de tussenruimte is ooit gebaseerd op hout. Aangezien dat door de jaren heen vergaan is, heeft de woningbouw daar vezelplaten voor in plaats gezet die veel minder ventilatie nodig hebben. Aangezien gas niks kost voor de woningbouw en extra werk wel, is die ventilatieruimte van 4cm gewoon zo gelaten. 2cm zou ruim voldoende moeten zijn, bij de nieuwe dakkapel met kunststof bekleding zit amper 1cm ruimte tussen kunststof en klimaatdoek.

En nee, ik kon niet wachten... morgen gaat de kachel weer aan en die warmte wil ik in huis houden :+.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:25
Volgens mijn sluwe meter verbruik ik 's-nachts 50-60W sluipstroom. Is dit een beetje aan de "goede" kant? Heb alleen een CV ketel, Wake-Up light en een aantal klika aan klik uit modules en een QNAP 119Pro aan. Voordat ik alle adapters e.d. ging trekken zat ik op 150W.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dre
  • Niet online

Dre

Appie Heijn schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:15:
Volgens mijn sluwe meter verbruik ik 's-nachts 50-60W sluipstroom. Is dit een beetje aan de "goede" kant? Heb alleen een CV ketel, Wake-Up light en een aantal klika aan klik uit modules en een QNAP 119Pro aan. Voordat ik alle adapters e.d. ging trekken zat ik op 150W.
Met of zonder koelkast? 60 Watt nutteloos is 526 kWh per jaar nutteloos. Voor sommige op dit forum is het de helft van hun elektriciteitsverbruik.

• Appie Heijn
Daz met koelkast en vriezer maar die draaien op dat moment niet volgens mij. Koelkast is een inbouwmodel van 10 jaar oud. Vervang hem wel wanneer we een nieuwe keuken krijgen over 2-3 jaar.

3x KAKU
Koelkast
Vriezer
UPC Modem, ivm disfunctioneren Horizon op dit gebied.
UPC Horizonenergiebesparing stand hoog) ivm opnemen programma's
Router (Netgear WNDR3700)
QNAP TS119 Pro NAS
Netduino voor monitoring
Nano wireless t.b.v. Netduino
Combi-Magnetron, detachen komende nacht
Bubbelbad, detachen komende nacht
Wake-Up light.

Meer kan ik niet bedenken.

[ Voor 96% gewijzigd door Appie Heijn op 20-02-2013 18:56 ]

• Cheese_man

Cheese_man

Waarom kiezen?

Appie Heijn schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:15:
Die Qnap zal ongeveer 15-20W trekken.

Router/modem waarschijnlijk rond 10-15W.

Nog brandmelders in huis op de 230V? Die zouden naar verluid 7W per stuk doen.

Mechanische ventilatie? De gelijkstroommodellen doen ook ongeveer 10W op standje 1.

Lamp in tuin in de avond aan? Spaarlamp erin van 10W?

Aparte decoder/HDD recorder voor (HD)TV? Kan zomaar 10W verbruiken.

Wekker? 5-10W?

Kruis maar aan :p.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17-01 08:11
Koelkast en viezer doen bij mij samen 35 watt, magnetron 3,5 watt, CV 10 watt, twee adapters 5 watt, ziggo router 15 watt en een paar KAKU's. Pak 'm beet totaal een 80 watt continu-verbruik. Is dus ruim 700 kWh op jaar basis. Bij een jaarverbruik van 1800 kWh is dit dus best veell. Ik heb een paar paneeltjes meer op m'n dak gelegd om dit verbruik te compenseren.
Alles uitschakelen is niet handig, de ziggorouter kan wel uit, maar telefoon zit erop, en iedere keer de TV resetten heeft een lage WAF.

Ach we zitten nu nog 150 kWh in de min, de jaarrekening wordt eind april opgemaakt, de negatieve kW-uurtjes misschien dan ook. Inductieplaatje van Lidl draait aardig wat weg, de elektrische verwarmingsplaatjes op de slaapkamer ook.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Appie Heijn
Cheese_man schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 18:50:
[...]

Die Qnap zal ongeveer 15-20W trekken.

Router/modem waarschijnlijk rond 10-15W.

Nog brandmelders in huis op de 230V? Die zouden naar verluid 7W per stuk doen.

Mechanische ventilatie? De gelijkstroommodellen doen ook ongeveer 10W op standje 1.

Lamp in tuin in de avond aan? Spaarlamp erin van 10W?

Aparte decoder/HDD recorder voor (HD)TV? Kan zomaar 10W verbruiken.

Wekker? 5-10W?

Kruis maar aan :p.
QNAP is 7-10W incl HD
Geen brandmelders op 230V
Geen mech ventilatie
2x lamp in tuin met zonnepaneel(tje)

• drielp
Ik heb mijn verbruik in kaart gebracht met een verbruiksmeter van Conrad. Duurt een paar weken meten, maar dan weet je bijna alles. Koelkast en vriezer zijn grote verbruikers, magnetron was verrassend, een klein display-tje met een verbruik van 3,5 watt. De CV en router verraste me ook...

• Appie Heijn
Had mij al redelijk ingelezen, maar denk dat ik op de bubbelbad pomp en combi-magnetron na geen stekkers meer kan trekken zonder op comfort in te leveren.
Nu de 3,8 KWp nog op het dak en gaan met die banaan!

Het echt onnodige verbruik is dan volgens mij ook geëlimineerd >:)

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 20-02-2013 19:49 ]

• RaymondD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-01 20:31
Ik heb mijn 'Server' vervangen door een Intel Next Unit of Computing. Vorige situatie was een i3-540 met VMWare ESXi in combinatie met een goede 80+ voeding, een SSD, 16GB RAM en 2TB hdd. Dat verbruikte ongeveer 47Watt.

Ik heb nu een Intel Next Unit of Computing, core i3, 64gb SSD, 8GB Ram en 2TB HDD op USB met Windows Server 2012 met Hyper-V. Dat verbruikt nu 11 Watt samen (met spindown van de HDD).

http://tweakers.net/revie...e-handpalm-inleiding.html

[ Voor 4% gewijzigd door RaymondD op 20-02-2013 19:34 ]

Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3

Verwijderd

Weet iemand waar zonnigtype is tegenwoordig, is ie met tweakers gestopt nu ie twitter heeft leren kennen? :?

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:57:
Weet iemand waar zonnigtype is tegenwoordig, is ie met tweakers gestopt nu ie twitter heeft leren kennen? :?
Hij is op Twitter brandjes aan het blussen, hij zit nu bijna op 5000 tweets :D

A'dam PVOutput

Verwijderd

ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:02:
[...]

Hij is op Twitter brandjes aan het blussen, hij zit nu bijna op 5000 tweets :D
:o 5000.....in 2 maanden of zoiets???
Hij heb een nieuw virus opgelopen ben ik bang........ :)

• Dre
  • Niet online

Dre

Appie Heijn schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 18:44:
Daz met koelkast en vriezer maar die draaien op dat moment niet volgens mij. Koelkast is een inbouwmodel van 10 jaar oud. Vervang hem wel wanneer we een nieuwe keuken krijgen over 2-3 jaar.

3x KAKU
Koelkast
Vriezer
UPC Modem, ivm disfunctioneren Horizon op dit gebied.
UPC Horizonenergiebesparing stand hoog) ivm opnemen programma's
Router (Netgear WNDR3700)
QNAP TS119 Pro NAS
Netduino voor monitoring
Nano wireless t.b.v. Netduino
Combi-Magnetron, detachen komende nacht
Bubbelbad, detachen komende nacht
Wake-Up light.

Meer kan ik niet bedenken.
Probleem gevonden. 38 Watt in standby. Wel apart dat we 37 jaar na de introductie van de videorecorder nog steeds thuis opnamen moeten maken van uitzendingen die elders al bewaard worden. Je zou zeggen dat via internet het een en ander mogelijk zou moeten zijn.

[/UPC Horizon rant]

• Appie Heijn
Dre schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:40:
[...]

Probleem gevonden. 38 Watt in standby. Wel apart dat we 37 jaar na de introductie van de videorecorder nog steeds thuis opnamen moeten maken van uitzendingen die elders al bewaard worden. Je zou zeggen dat via internet het een en ander mogelijk zou moeten zijn.

\[/UPC Horizon rant]
Doet die horizon nog steeds 38W in de allerlaagste stand? Dan is echt alles uit behalve wake-up on record. Boot time van bijna een minuut, dat hebben we er voor over >:)
- Standby mode Laag(1 Watt): Alle onderdelen van de mediabox zullen gestopt worden. Data verkeer (internet, telefoon, netwerk) is dus ook niet meer mogelijk. Opnames welke al gepland waren zullen gewoon opgenomen worden; de mediabox zal hiervoor wel tijdelijk terug gaan naar Standby mode Hoog. Zodra de opname gereed is zal de mediabox weer terug gaan naar de gekozen standby mode. Indien de mediabox uit standby gehaald wordt dient de mediabox wel geheel op gestart te worden, wat betekent dat het ongeveer een minuut duurt voordat de mediabox volledig klaar voor gebruik is.
Apple TV is onderweg ;) zodat de WAF omhoog gaat. Ik wil op de TV "dingen" zien en niet op de iPad natuurlijk >:) Wellicht dat de Horizon dan met de kaku aan/uit zal gaan samen met de tv.

[ Voor 29% gewijzigd door Appie Heijn op 20-02-2013 20:51 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Appie Heijn schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:48:
[...]

Doet die horizon nog steeds 38W in de allerlaagste stand? Dan is echt alles uit behalve wake-up on record. Boot time van bijna een minuut, dat hebben we er voor over >:)

Apple TV is onderweg ;) zodat de WAF omhoog gaat. Ik wil op de TV "dingen" zien en niet op de iPad natuurlijk >:) Wellicht dat de Horizon dan met de kaku aan/uit zal gaan samen met de tv.
Hmm, jij hebt het over energiebesparing stand hoog en ik over "Hoog (passief) stand-by" Zie
http://vragen.upc.nl/app/...s-horizon-hd-dvr-mediabox
De Horizon HD DVR Mediabox geeft met verschillende kleuren aan of hij actief is:

Blauw: de mediabox is aan.
Geel: de mediabox staat hoog in stand-by.
Rood: de mediabox staat laag in stand-by.
Geen verlichting: de mediabox staat uit.
Welke stand gebruik je?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

69 :$

• Dre
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op maandag 18 februari 2013 @ 21:42:
[...]

Vergeet het torenhoge vastrecht, eventuele huur van een warmtewisselaar en verplicht elektrisch koken niet ;w
Vastrecht had ik meegenomen. Een warmtewisselaar zit er niet bij zo te zien. Moet er wel bij uiteraard. Kosten voor een warmtewisselaar zijn mij niet helemaal helder, maar lijkt rond de €1.400 te kosten. Levensduur 20 jaar en geen onderhoud en geen defecten (reëel? O-)), dan zit je -omgerekend naar gas- op €1,65 per kuub. Dat is €0,18 per kWh 7(8)7

Het zou wel idioot zijn om anno 2013 nog een stadsverwarming of een gasaansluiting te nemen. Zeker als ik zie dat het aansluiten van stadsverwarming zo'n € 3.000 kost.

Verwijderd

je zit nu op de grens van het nieuws dat met een Hre ketel je 1000 kWh teruglevert (hoog zomer ramen open cv-ketel vol aan) je 2 euro teruglevert met 50cent aan gaskosten. (grofweg anno 2011)
daarom veranderen de prijzen in wat ze nu worden ***, gas fors duurder, en stroom all-in stiekum een heel klein beetje door wat sluip vastrechten en opslagen
http://paulusjansen.sp.nl...ns-op-energieverspilling/

een berekening over de integrale kostprijs/levensduur is al die tijd nog :
salderen isoleren en gas vermijden op 10 jaars termijn.
de komende 10 jaar gaan we zien wat de veranderende gassamenstelling doet voor de huidige gasketels, qua ROI

*** opvallend dat dat onbeperkt salderen voor groene stroom geld en dus niet voor de Hre ketel.. toevallig ?

ik klikte per ongeluk op deze link, http://paulusjansen.sp.nl...rk-beb-waarom/#more-28582
das ook weer lekker ....dan 8)7

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2013 22:43 ]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dre schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:40:
Vastrecht had ik meegenomen. Een warmtewisselaar zit er niet bij zo te zien. Moet er wel bij uiteraard. Kosten voor een warmtewisselaar zijn mij niet helemaal helder, maar lijkt rond de €1.400 te kosten. Levensduur 20 jaar en geen onderhoud en geen defecten (reëel? O-)), dan zit je -omgerekend naar gas- op €1,65 per kuub. Dat is €0,18 per kWh 7(8)7

Het zou wel idioot zijn om anno 2013 nog een stadsverwarming of een gasaansluiting te nemen. Zeker als ik zie dat het aansluiten van stadsverwarming zo'n € 3.000 kost.
Kosten op een rijtje Essent stadsverwarming Enschede
Vastrecht per jaar € 320,-
Huur Warmtewisselaar per jaar €146,64
Prijs per GJ € 24,78

In 1991 geen aansluitkosten gehad.
Ons jaarverbruik is 30 GJ dit ondanks de speksteenkachel waardoor de verwarming bijna altijd uit staat 8)7

Een collega van mij die hier ook in de wijk woont heeft afgelopen half jaar in de Randstad gewerk dus thuis geen verbruik zou je zo zeggen.
Niet dus zijn verbruik zou fors hoger liggen als een jaar geleden toe ie wel elke dag thuis kwam.

Wij zijn van mening dat er ergens sluipverbruik optreedt, de warmtewisselaar misschien.

Verbruiken van 60 GJ per jaar zijn heel normaal in deze wijk en dat zijn geen vrijstaande oude herenhuizen.

We hebben onze kachel nu 5 jaar, in die 5 jaar is de GJ meter 2x vervangen want ze vonden ons verbruik aan de lage kant.
De monteur gewezen op veranderde omstandigheden vanwege de kachel maar nee de meter moest toch echt vervangen worden. :'(

[ Voor 12% gewijzigd door SpeksteenWP op 20-02-2013 23:33 ]

• Appie Heijn
Dre schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:53:
[...]

Hmm, jij hebt het over energiebesparing stand hoog en ik over "Hoog (passief) stand-by" Zie
http://vragen.upc.nl/app/...s-horizon-hd-dvr-mediabox

[...]

Welke stand gebruik je?
Rood ;)

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:28
Speksteenkachel schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 23:21:
[...]

Kosten op een rijtje Essent stadsverwarming Enschede
Vastrecht per jaar € 320,-
Huur Warmtewisselaar per jaar €146,64
Prijs per GJ € 24,78
Pffffffff prijzig, als ik goed reken is 1GJ = 28,43 m3 Slochter aardgas (35,14MJ/m3)

30GJ= 853m3 = € 1.210,04
als ik 853m3 gas verstook per jaar
( ;vastrecht (inc maandkosten GC) € 195,96+ afschrijving ketel/onderhoud € 255 en aardgas €422,53)= €853,50
bij 60GJ=1706m3 kan ik elke 3 jaar bijna een nieuwe ketel laten weghangen voor het verschil ( €657/jaar) 8)7 terwijl dat al verrekend is het vastrecht warmte aansluiting zie link energie-nederland

Ben ik blij dat ik geen stadwarmte heb, bij 416m2 woning/werkruimte is dat meer dan een CV ketel per jaar verschil :-(

Hoe ze aan die prijs per GJ komen |:( bij bij energie-nederland voor tariefadvies waar 1GJ=38,9m3 aardgas is omdat volgens de gebruikte formule, verbruikers met stadswarmte een stuk minder zuinig (~40%) omgaan met verwarming dan verbruikers met aardgas verwarming????? :?
gegeven onderbouwing is nul,
alleen dat woning met stadswarmte ca 40% meer energie nodig hebben (isolatie vergeten }) 1GJ=34,7m3)

[ Voor 3% gewijzigd door Domba op 21-02-2013 02:58 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-01 22:22

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Er is concurentie voor zonnepanelen
http://www.binnenlandsbes...=link&utm_campaign=nieuws

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dre schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:40:
[...]

\[/UPC Horizon rant]
Ja die box komt er bij mij niet in :P

PS wat jij noemt, dat de opnames al elders bewaard worden, dat doet KPN ook al. De boxen van KPN hebben geen harddisk, maar streamen gewoon vanaf de servers.

Enige wat jammer is dat je (volgens mij) wel iets moet 'opnemen' wil je het kunnen terugkijken. Gewoon een programma later terugkijken (en reclame doorspoelen) kan volgens mij niet zomaar. Daarom wil ik zelf gewoon een box met HDD zodat ik dat zelf in de hand heb.

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Met de almaar lagere stroomprijzen en de immer nog hoge gasprijzen is er inderdaad een steeds sterkere case voor verwarming op stroom (zoals overal in Frankrijk), en als je puur kijkt naar kale gasprijs versus kale stroomprijs is er best een aardige case te maken - Stefan Judisch van RWE waarschuwde de gasproducenten vorig jaar nog voor een toekomst van alsmaar dalende stroomprijzen in Duitsland, waar niet alleen de electriciteitscentrales hun gasaansluiting aan de wilgen hangen. Het begint ook langzamerhand weer zinnig te worden om je huis te verwarmen op steenkool.

Maar de Staat bepaalt uiteindelijk het omslagpunt met hun belastingbeleid. In Nederland is stroom relatief hoogbelast versus gas (omdat gas meer als maatschappelijke noodzaak wordt gezien voor verwarming), terwijl in Frankrijk juist stroom erg voordelig is en gas een dure luxe. Zit ook een nationaal eigenbelang in, aardgas is puur Nederlands terwijl windmolens, zonnepanelen, kolen en importstroom uit het buitenland komen. En in Frankrijk is stroom juist lokaal (hydro en nukes) en is gas juist dure import.

[ Voor 4% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2013 10:15 ]

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Als ik het gisteravond goed mee heb gekregen, komt er vanavond op 1vandaag een stukje over "Verwarmen op hout". Oftewel Hout gestookt verwarmen in je huis. Volgens de afkondiging/"aankondiging voor morgen", zou hout gestookt verwarmen helemaal niet zo duurzaam/gezond zijn als wij denken/zeggen.

Freemann is erg benieuwd naar het verhaal en zeker ivm het plan voor de Pelletkachel. Misschien dat de reportage mij juist wel/niet sterkt om naar Pellets of Hout over te stappen.

Ik zit vanavond met een bordje yoghurt op de bank naar 1vandaag te kijken :)

[edit]
De eenvandaag site zegt niets over dit onderwerp... :?

[ Voor 5% gewijzigd door Freemann op 21-02-2013 10:27 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Dreamvoid
  • Niet online
Hout stoken is op kleine schaal wel duurzaam te doen (afvalhout etc), maar dat hou(d)t op een gegeven moment wel op ja. Voor de hele samenleving is het geen oplossing.

[ Voor 16% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2013 10:25 ]

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dreamvoid schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:24:
Hout stoken is op kleine schaal wel duurzaam te doen (afvalhout etc), maar dat hou(d)t op een gegeven moment wel op ja. Voor de hele samenleving is het geen oplossing.
Ik zie het voor mijn appartement, hoewel technisch mogelijk, ook niet goed uitvoerbaar. Wel goed voor de conditie, al dat hout naar de derde verdieping sjouwen :) (geen lift).
Ook vraag ik me af in hoeverre de luchtkwaliteit erdoor verslechtert.

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1327513

Vanaf 26min en 10 sec. wordt er wel melding gemaakt van het stuk....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• NiGeLaToR
ericplan schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:40:
[...]

Ik zie het voor mijn appartement, hoewel technisch mogelijk, ook niet goed uitvoerbaar. Wel goed voor de conditie, al dat hout naar de derde verdieping sjouwen :) (geen lift).
In de directe omgeving verslechtert de kwaliteit tijdens stoken flink. Ik heb het topic over hout gevolgd en een groot deel valt terug te dringen door goed gedroogd hout goed te stoken, maar uiteindelijk stoot je nog steeds afvalstoffen na verbranding uit midden in je woonwijk. Niet voor niets is men vroeger op een gegeven moment afgestapt van het stoken van turf, hout en afval in elk huis. Op koude, windstille winterdagen kon je je buiten nauwelijks verplaatsen in de stad, pakweg een eeuw geleden. De lucht was dan zo dik en verzadigd van de troep dat je er plakjes van kon snijden. Een beetje zoals Beijing of New Delhi nu op een windstille dag (Ik was in de zomer in Delhi toen er geen wind was en dacht dat het mistig was, maar dat is gewoon de troep van verbranding die bleef hangen. Kon grote klonten zwarte troep uit m'n neus peuteren na een dagje rondlopen).

Vriend van me heeft houtkachel en is zich bewust van de overlast die dat geeft; hij stookt alleen als het waait, stookt goed heet en droog hout in een speksteenkachel. Toch ruikt hij bij windstilte zijn eigen kachel ook buiten, vandaar dat hij er voorzichtig mee is. Voor mij reden om geen houtkachel te nemen, het is wellicht soort-van CO2 neutraal, maar de vervuiling die je er voor terug krijgt weegt niet op tov dat voordeel voor mij.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-01 10:11

B2

wa' seggie?

Gisteren onze 9 jaar oude overleden Bauknecht wasmachine vervangen door een nieuwe Miele W5895. Volgens mij was dat oude ding echt een stroomvreter ten opzichte van deze Miele. Er zit zelfs een functie op de Miele dat hij na een wasbeurt weergeeft hoeveel Kwh en liter water er verbruikt is.

Ter info : 40 graden was, 0.8Kwh en 62L water.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-01 11:50
ericplan schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 10:40:
[...]

van een hout kachel stoken word je een paar keer warm. ;)
niet alleen het stoken, maar ook het kappen en sjouwen.

niet elke hout kachel zal even goed branden en schoon zijn.
er word wel gemeten en geexperimenteert met mogenlijkheden.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=3&t=2467

ik ga in iedergeval eens kijken hoe je zoon ding moet bouwen.
ziet er veelbelovend uit

@NiGeLaToR
er is al meer mogenlijk als met een speksteen kachel.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• NiGeLaToR
migjes schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:02:

@NiGeLaToR
er is al meer mogenlijk als met een speksteen kachel.
Rendement verhogen is prima; maar zolang je de verbrande deeltjes niet filtert vervuil je je omgeving met fijnstof en andere 'troep'. Ik weet het wel, een kolencentrale of een reguliere vuilverbrander is ook niet optimaal, maar die staan niet in mijn woonwijk en hebben in ieder geval nog allerlei filters en optimalisaties voor terugwinning van warmte en afvalstoffen. Uiteindelijk moeten we stoppen troep in de fik te steken 8)

Maargoed, je huis electrisch op zonneenergie verwarmen lijkt ver weg c.q. onmogelijk, maar dat is ook gewoon een kwestie van tijd. Enige reden voor houtkachel voor mij kan een onbetaalbare prijs voor gas zijn; maar dan vrees ik dat nadat alle publieke parken en de veluwe is leeggeroofd hout ook onbetaalbaar is.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 15:01
Ja, gezien de lokale luchtverontreiniging vind ik het eigenlijk redelijk asociaal om een houtkachel te stoken in een woonwijk. Immers, om een paar gierige centen op gas te besparen wordt de gezondheid van alle buren aangetast. Ik volg ook het theoretische argument niet dat het milieuvriendelijker zou zijn omdat de CO2 kringloop van hout korter van duur is. Uitstoot is uitstoot, volgens mij.

Op het platteland is het een ander verhaal, natuurlijk.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gewoon allen massaal aan de warmtepomp en peaaveaaauu :P
WEG met de fossiele CV ketel >:)

[ Voor 23% gewijzigd door revolution-nl op 21-02-2013 11:38 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• NiGeLaToR
revolution-nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:37:
Gewoon allen massaal aan de warmtepomp en peaaveaaauu :P
WEG met de fossiele CV ketel >:)
En maak het realistisch, je hoeft niet meteen all-the-way te gaan. Meest voor de hand liggende stap: PV!

Overigens ben ik bezig met het vraagstuk: Waarom geen PV?

Ik heb een partij gevonden die bezig is om PV toegankelijk te maken voor iedereen en ben benieuwd of ze overal wel aan gedacht hebben. Wat zijn de voornaamste redenen om GEEN PV te nemen volgens jou?

Zelf heb ik de logische zaken, die dan ook geadresseerd worden, op een rij:
- investeringskosten
- onzekerheid techniek (geen standaard, spookverhalen over garantie, faillissement en brand)
- niet overtuigd van terugverdien model
- gedoe met verbouwing aan huis
- onzekerheid garantie / opbrengst (is nu voor inverters 2-3-5 jaar, terwijl installatie 25-30 jaar mee moet)

Stel dat je hier allemaal een antwoord op hebt, dan zou iedereen toch per direct PV willen.. of niet?

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:43:
[...]

En maak het realistisch, je hoeft niet meteen all-the-way te gaan. Meest voor de hand liggende stap: PV!

Overigens ben ik bezig met het vraagstuk: Waarom geen PV?

Ik heb een partij gevonden die bezig is om PV toegankelijk te maken voor iedereen en ben benieuwd of ze overal wel aan gedacht hebben. Wat zijn de voornaamste redenen om GEEN PV te nemen volgens jou?

- investeringskosten
- onzekerheid techniek (geen standaard, spookverhalen over garantie, faillissement en brand)
- gedoe met verbouwing aan huis
- onzekerheid garantie / opbrengst (is nu voor inverters 2-3-5 jaar, terwijl installatie 25-30 jaar mee moet)

Stel dat je hier allemaal een antwoord op hebt, dan zou iedereen toch per direct PV willen.. of niet?
Je vergeet de belangrijkste.

- TVT. Veel mensen hebben helemaal geen behoefte om een investering te doen die pas na min. 5 jaar geld op gaat leveren. Dat is voor heel veel mensen te lang. Er kan immers veel gebeuren in een dergelijke periode. Door de het politieke landschap is de TVT ook nog eens niet gegarandeerd. Als men volgend jaar de terugleververgoeding aanpast, en het salderen op de schop gooit dan kan de TVT weleens verdubbelen.

Waarom willen heel veel mensen geen PV.
- Bewustzijn / onwetendheid
- Te lange en onzekere ROI

Ik denk dat de levensduur van de omvormer / panelen helemaal geen issue is. Dat kan je namelijk prima berekenen en meenemen in je ROI

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• NiGeLaToR
revolution-nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:55:
[...]

Je vergeet de belangrijkste.

- TVT. Veel mensen hebben helemaal geen behoefte om een investering te doen die pas na min. 5 jaar geld op gaat leveren. Dat is voor heel veel mensen te lang. Er kan immers veel gebeuren in een dergelijke periode. Door de het politieke landschap is de TVT ook nog eens niet gegarandeerd. Als men volgend jaar de terugleververgoeding aanpast, en het salderen op de schop gooit dan kan de TVT weleens verdubbelen.

Waarom willen heel veel mensen geen PV.
- Bewustzijn / onwetendheid
- Te lange en onzekere ROI

Ik denk dat de levensduur van de omvormer / panelen helemaal geen issue is. Dat kan je namelijk prima berekenen en meenemen in je ROI
TVT is absoluut de belangrijkste en zit voor mij verkapt in de investeringsvraag. Wat voor zekerheden zouden mensen dan over de streep trekken?
De onbetrouwbare overheid die we anno 2013 hebben helpt niet nee, als de saldering op de schop gaat verandert het hele landschap. 100% zekerheid zul je nooit kunnen bieden nee. Wat zou voor de TVT een acceptabelere termijn zijn? Is er uberhaupt een grens, of zullen gewoon naarmate de TVT korter is steeds meer mensen overstag gaan?

Stel je voor dat ik tegen je zeg, ik regel alles voor je, je hoeft alleen maar te tekenen en na 5 jaar is de PV installatie volledig van jou. Tot die tijd betaal je je investering af vanuit de korting op je energie rekening. Dan is die 5 jaar ook echt de enige overweging, toch?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Terpen Tijn schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:35:
Ja, gezien de lokale luchtverontreiniging vind ik het eigenlijk redelijk asociaal om een houtkachel te stoken in een woonwijk. Immers, om een paar gierige centen op gas te besparen wordt de gezondheid van alle buren aangetast. Ik volg ook het theoretische argument niet dat het milieuvriendelijker zou zijn omdat de CO2 kringloop van hout korter van duur is. Uitstoot is uitstoot, volgens mij.

Op het platteland is het een ander verhaal, natuurlijk.
Mijn hele slaapkamer stinkt sinds een paar dagen naar slecht verbrand hout. Vast iemand die in de buurt wat aan het opstoken is.

Slaapkamer is afhankelijk van een open raam voor ventilatie, dus ik mag gaan kiezen tussen een muffe slaapkamer of een stinkende slaapkamer met brandlucht. En bedankt maar weer...

• Dreamvoid
  • Niet online
NiGeLaToR schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 11:43:
- investeringskosten
Dit is uiteindelijk de hele crux, ja. Buiten alle idealistische zaken (wat ook heel belangrijk is), wat je financieel gezien met een PV installatie doet, is vooraf stroom kopen tegen een vaste investering voor de komende X jaar (je levensduur). Daarbij spelen 2 zaken:
- het kosten verhaal: krijg je de investering rond, en tegen welke kapitaalkosten (vermeden renteopbrengst als je het geld al hebt, rentekosten als je ervoor moet lenen)?
- de opbrengsten: wat is je visie op de toekomstige stroomprijzen die je bespaart en waartegen je evt teruglevert?

Het kostenverhaal is niet zo moeilijk, dat heb je in een middag rond. Da's het mooie van PV, je weet vrijwel alle kosten vooraf. Maar het opbrengsten verhaal is op zijn best een weloverwogen gok: vertrouwen dat de overheid geen gekke dingen doet met saldering en de BTW en EB tarieven, en de stroomprijzen weer gaan stijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 21-02-2013 13:07 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 12:39:
[...]

TVT is absoluut de belangrijkste en zit voor mij verkapt in de investeringsvraag. Wat voor zekerheden zouden mensen dan over de streep trekken?
De onbetrouwbare overheid die we anno 2013 hebben helpt niet nee, als de saldering op de schop gaat verandert het hele landschap. 100% zekerheid zul je nooit kunnen bieden nee. Wat zou voor de TVT een acceptabelere termijn zijn? Is er uberhaupt een grens, of zullen gewoon naarmate de TVT korter is steeds meer mensen overstag gaan?

Stel je voor dat ik tegen je zeg, ik regel alles voor je, je hoeft alleen maar te tekenen en na 5 jaar is de PV installatie volledig van jou. Tot die tijd betaal je je investering af vanuit de korting op je energie rekening. Dan is die 5 jaar ook echt de enige overweging, toch?
Ja, als de TVT garandeert is en er een garantie vanuit de overheid gegeven wordt dan wordt je de grootste zonne-economie van de wereld............... Duitsland _/-\o_ Allemaal mogelijk gemaakt door één man met een missie en een doel. Waar anderen stopte omdat het doelen niet realistisch leken knalde Hermanm Scheer gewoon door en maakte deze "irreële" doelen waar.

Afbeeldingslocatie: http://solarthemen.de/wordpress/wp-content/uploads/2009/09/scheer.jpg
HELD _/-\o_

Hoe korter de TVT wordt hoe interessanter het voor mensen wordt. Als je een tvt van 5 jaar heb en door gewijzigd overheidsbeleid wordt dat verdubbelt, dan is dat het risico waard. Bij een tvt van 10 jaar en een verdubbeling is dat het risico niet meer waard. Hoe lager de tvt hoe groter de kans dat je je ROI haalt.

Voor constructies waarbij mensen goederen lenen en dat later terug via opbrengst terugbetalen is men over het algemeen toch wat huiverig (waar zit de adder?), daarnaast is het altijd vele malen duurder dan dat je een soortgelijk set zelf aanschaft, en dan komt de lange TVT weer om de hoek.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 21-02-2013 13:21 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Ja, als de TVT garandeert is en er een garantie vanuit de overheid gegeven wordt
Het minder leuke in het Duitse EEG systeem is nu dat die korte TVT gegarandeerd en 1:1 betaald wordt door je mede-burgers, en die op een gegeven moment wat beginnen te morren.

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dreamvoid schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:21:
[...]

Het minder leuke in het Duitse EEG systeem is nu dat die korte TVT gegarandeerd en 1:1 betaald wordt door je mede-burgers, en die op een gegeven moment wat beginnen te morren.
Als je snel transities gaat doorvoeren dan is er ALTIJD een groep die benadeelt gaat worden. Denk je dan aan deze groep of ga je denken aan je einddoelen? Ik zeg het laatste. Mensen hebben namelijk gewoon de keuze, of mee doen of de kolenboer spekken en de hoofdprijs betalen. Ik vind nog dat Duitsland dit enorm slim en efficient en vooral doeltreffend weet door te voeren. Eigenlijk ongelooflijk als je bedenkt dat het gaat om effectiviteit van overheidsbeleid. De overheid kost deze transitie bijna niks, men laat de transitie over aan particuliere investeerders en beloont deze, de vervuiler en de mensen die zich niet willen aanpassen betalen de rekening :). Daar kan Nederland nog wat van leren.

Duitsland gaat veel profijt krijgen van een duurzame energie voorziening, de innovator van vandaag is de winnaar van morgen, zeker in zo snel veranderden wereld. Wat dat betreft gaat Nederland nog een hele hoge rekening betalen voor haar conservatieve fossiele beleid, daar ben ik van overtuigt.

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 21-02-2013 13:34 ]

• NiGeLaToR
revolution-nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:32:
[...]

Als je snel transities gaat doorvoeren dan is er ALTIJD een groep die benadeelt gaat worden. Denk je dan aan deze groep of ga je denken aan je einddoelen? Ik zeg het laatste. Mensen hebben namelijk gewoon de keuze, of mee doen of de kolenboer spekken en de hoofdprijs betalen. Ik vind nog dat Duitsland dit enorm slim en efficient en vooral doeltreffend weet door te voeren. Eigenlijk ongelooflijk als je bedenkt dat het gaat om effectiviteit van overheidsbeleid. De overheid kost deze transitie bijna niks, men laat de transitie over aan particuliere investeerders en beloont deze, de vervuiler en de mensen die zich niet willen aanpassen betalen de rekening :). Daar kan Nederland nog wat van leren.

Duitsland gaat veel profijt krijgen van een duurzame energie voorziening, de innovator van vandaag is de winnaar van morgen, zeker in zo snel veranderden wereld. Wat dat betreft gaat Nederland nog een hele hoge rekening betalen voor haar conservatieve fossiele beleid, daar ben ik van overtuigt.
Het enige is dat ik het ergens niet oke vind dat ik kapitaalkrachtig genoeg ben om dit te doen en in een energie zuinig huis van 140,- per maand (800m3 vrijstaand) naar 100,- per maand gaat en mijn broertje in sociale woningbouw nog steeds 230,- per maand betaalt omdat de voordeur gaat kieren als het stormt en de woningbouw het wel best vindt.

Stel dat ik daar wat voor zou vinden, zal het absoluut iets duurder worden in de TCO berekening, maar als je na 5 jaar je eigen installatie hebt gezonnestraald ga je wel verdienen. Ik weet het, geld lenen voor aandelen koop bleek ook niet zo slim, maar de grondstof die je PV installatie terug verdient geeft tenminste wat meer zekerheid dan een beurs :9

Hoe ga je anders iedereen aan de PV krijgen? Hopen dat de prijzen zo laag worden dat men het uit de zak kan betalen zonder te sparen?

Edit: Oh en de liberaal in mij staat niet toe dat de overheid de minder kapitaalkrachtigen in de samenleving het geld in het kader van nivilering of sociaal cadeau doet, terwijl de oplossing momenteel tussen de wolken door priemt. Er is in feite geen probleem, alleen een stuk werk wat verzet moet worden en tijd die moet verstrijken - met uiteindelijk gesloten beurs.

[ Voor 8% gewijzigd door NiGeLaToR op 21-02-2013 14:08 ]

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NiGeLaToR schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:58:
[...]

Het enige is dat ik het ergens niet oke vind dat ik kapitaalkrachtig genoeg ben om dit te doen en in een energie zuinig huis van 140,- per maand (800m3 vrijstaand) naar 100,- per maand gaat en mijn broertje in sociale woningbouw nog steeds 230,- per maand betaalt omdat de voordeur gaat kieren als het stormt en de woningbouw het wel best vindt.

Stel dat ik daar wat voor zou vinden, zal het absoluut iets duurder worden in de TCO berekening, maar als je na 5 jaar je eigen installatie hebt gezonnestraald ga je wel verdienen. Ik weet het, geld lenen voor aandelen koop bleek ook niet zo slim, maar de grondstof die je PV installatie terug verdient geeft tenminste wat meer zekerheid dan een beurs :9

Hoe ga je anders iedereen aan de PV krijgen? Hopen dat de prijzen zo laag worden dat men het uit de zak kan betalen zonder te sparen?

Edit: Oh en de liberaal in mij staat niet toe dat de overheid de minder kapitaalkrachtigen in de samenleving het geld in het kader van nivilering of sociaal cadeau doet, terwijl de oplossing momenteel tussen de wolken door priemt. Er is in feite geen probleem, alleen een stuk werk wat verzet moet worden en tijd die moet verstrijken - met uiteindelijk gesloten beurs.
Uiteindelijk wil je als economie verduurzaam, dat is nodig om competitief te blijven. Ik ben het met je eens dat het onrechtvaardig voelt / is dat de lage inkomens niet de mogelijkheid hebben om te investeren. Maar toch moet je een manier vinden om als land voorruit te komen en ja... soms gaat dit ten kosten van bepaalde groepen. Soms moet je alleen de hoofdlijnen in het vizier houden om voorruit te blijven kunnen gaan . Bedrijven moeten soms ook werknemers ontslaan om te kunnen overleven, denken ze ook aan die kleine groep dan gaat de hele club failliet en is de schade veel groter.

Je zou voor lage inkomens inderdaad een stelsel kunnen oprichten dat men zonnepanelen kan leasen tegen de bespaarde energiekosten per maand en dat de panelen na de terugverdientijd tegen een klein bedrag over gekocht kunnen worden.

Sowieso moet je natuurlijk niet vergeten dat 80% van de huishoudens enorm op energie kan besparen door hele simpele gedragsveranderingen die gratis zijn of een hele kleine investeringen vragen.

Als ik zie wat hele volksstammen per dag nog verspillen dan mag van mij de energieprijs wel verdubbelen. Vele middeninkomens klagen over de energieprijzen maar moeten wel duur op vakantie of een nieuwe auto hebben. Men zou er ook voor kunnen kiezen omdat voor een of twee keer te versoberen zodat men in PV kan investeren en de lasten kan drukken.

Het gaat vooral om bewustwording en juist die bewustwording is men in DLD heel goed aan het creëren. Zie het als verandermanagement, bij iedere verandering heb je mensen die meegaan, die eerst tegensputteren maar alsnog mee gaan en mensen die consequent in denial blijven.

De laatste groep moet je misschien een handje helpen maar als dat teveel energie kost moet je ze lekker laten zwemmen en vooral geen aandacht meer aanbesteden, zonde van je energie. Kan je beter besteden aan mensen en groepen die wel voorruit willen.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 19:14

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

revolution-nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:18:
[...]
Sowieso moet je natuurlijk niet vergeten dat 80% van de huishoudens enorm op energie kan besparen door hele simpele gedragsveranderingen die gratis zijn of een hele kleine investeringen vragen.

Als ik zie wat hele volksstammen per dag nog verspillen dan mag van mij de energieprijs wel verdubbelen. Vele middeninkomens klagen over de energieprijzen maar moeten wel duur op vakantie of een nieuwe auto hebben. Men zou er ook voor kunnen kiezen omdat voor een of twee keer te versoberen zodat men in PV kan investeren en de lasten kan drukken.

Het gaat vooral om bewustwording en juist die bewustwording is men in DLD heel goed aan het creëren. Zie het als verandermanagement, bij iedere verandering heb je mensen die meegaan, die eerst tegensputteren maar alsnog mee gaan en mensen die consequent in denial blijven.

De laatste groep moet je misschien een handje helpen maar als dat teveel energie kost moet je ze lekker laten zwemmen en vooral geen aandacht meer aanbesteden, zonde van je energie. Kan je beter besteden aan mensen en groepen die wel voorruit willen.
_/-\o_

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Dreamvoid
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:18:
Maar voor stroombesparing hoef je niet in PV te investeren - zie de grote afname in stroomverbruik door heel Europa heen.

• drielp
PV zorgt ervoor dat je kritisch naar je energie verbruik gaat kijken. Tenminste dat ervaar ik persoonlijk. Een soort van gierigheid op het gebied van kWh maakt zich van je meester, je wil zo weinig mogelijk "uitgeven". De rest van de bezuinigingen volgen dan vanzelf, dat gaat automatisch.
Overgens een houtkachel in de bebouwde kom gaat best. Een kwestie van een goede kachel, goede schoorsteen en droog hout. BBQ'S en vuurkorven in de zomer stinken meer.

• NiGeLaToR
Een goede vriend van me zei van het weekend; wat doe je als je frisse lucht wilt? Juist, je raam open zetten.
Je neemt geen abo op frisse lucht. Stroom komt ook vrij ongelimiteerd uit de lucht vallen in de vorm van zonne energie, maar daar blijven we massaal aan het kostbare infuus hangen.

Verwijderd

ik zit al heel behoorlijk na mijn tvt (stroom warmte en isolatie), het is allemaal veel rianter dan jullie veronderstellen, een van de dingen die ik ervaar is eenmaal de gang gezet, dan jarenlang profijt die echt telt, het gaat maar door, en is blijvend.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Niet bepaald kroegpraat, maar toch.
http://www.eemskrant.nl/i...anelen-in-piet-heinstraat

A'dam PVOutput

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Zo'n schuin dak met vrij zicht naar beneden en je dan niet zekeren 8)7

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Misschien een idee om een sticky topic te maken over veilig werken op het dak? En één voor veilig werken in de kruipruimte?

A'dam PVOutput

• Dre
  • Niet online

Dre

Achteraf is makkelijk praten, maar als de architect de dakhelling nou gewoon 30° had gemaakt was dit minder snel gebeurt (:P)

• revolution-nl
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ericplan schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:28:
Misschien een idee om een sticky topic te maken over veilig werken op het dak? En één voor veilig werken in de kruipruimte?
Lijkt me best een goed idee, ongelooflijk dat je een dergelijk stijl dak ongezekerd op gaat 8)7.

Toen ik de panelen ging plaatsen hoefde ik maar een klein stukje het dak op, eerst uit het raam en dan de dakkapel op klimmen. Een maatje van mij ging op een gegeven moment ongezekert |:(

Ik heb steeds trouw mijn tuigje omgedaan, je wilt het risico niet lopen, één foutje en je kan voor je leven getekend zijn.

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:15
Worden dure panelen als je betaalt met je leven.
Dat paneel op het dak hangt ook lekker veilig, gelukkig is het blijven hangen.

• Bartjuh
  • Niet online

Bartjuh

Hej

revolution-nl schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 21:37:
[...]
Toen ik de panelen ging plaatsen hoefde ik maar een klein stukje het dak op, eerst uit het raam en dan de dakkapel op klimmen. Een maatje van mij ging op een gegeven moment ongezekert |:(

Ik heb steeds trouw mijn tuigje omgedaan, je wilt het risico niet lopen één foutje en je kan voor je leven getekend zijn.
Verschilt natuurlijk wel per situatie. Op een plat dak hoeft het niet (vind ik), en als de schuine kant van het dak richting de schuine kant van de buurman staat onder een niet al te steile hoek (dan is het ergste dat kan gebeuren 1 of 2 meter naar beneden glijden en je enkel verzwikken).

Maar zoiets als op de foto, dan zeker ik mij echt wel :P Desnoods improviseren: met een touw om mijn middel en om de panlatten knopen ;)

• Appie Heijn
door nog onbekende oorzaak kwam hij ten val.
Zwaartekracht :?

Helaas gebeuren dit soort dingen nog steeds, als je overdag werkzaam bent in de (petro)chemie dan hou je je hart vast voor wat je om je heen ziet gebeuren bij particulieren maar ook zeker bij een gemiddeld bouwbedrijf.

Die van de kruipruimte is een erg belangrijke! Vast zitten is het probleem niet zo, onwelwording door zuurstofgebrek of door H2S/CH4 wordt al een stuk lastiger :o

[ Voor 14% gewijzigd door Appie Heijn op 22-02-2013 00:25 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
H2S? Hoeveel mensen bewaren anno 2013 nog grote hoeveelheden stookolie in hun kelder?

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-01 22:06
Waterstofsulfide en metaangas kunnen heel goed uit het riool komen.
Echter de geurdrempel van waterstofsulfide is zo sterk dat je het al lang al ruikt voordat het een giftige hoeveelheid is.
0,0005 ppm is de geurdrempel van waterstofsulfide. (H2S) De wettelijke grenswaarde voor werkomgevingen bedraagt 2,5ppm (2,3 mg/m^3)

@Hieronder
Oeps verkeerd omgerekend van 2,3mg/m^3 --> ppm.
Het moet inderdaad 1,6ppm.
De overheid registeerd de grenswaardes alleen mg/m^3
http://www.ser.nl/nl/grenswaarden/zwavelwaterstof.aspx

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 22-02-2013 08:59 ]

• Appie Heijn
leonbong schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 07:25:
Waterstofsulfide en metaangas kunnen heel goed uit het riool komen.
Echter de geurdrempel van waterstofsulfide is zo sterk dat je het al lang al ruikt voordat het een giftige hoeveelheid is.
0,0005 ppm is de geurdrempel van waterstofsulfide. (H2S) De wettelijke grenswaarde voor werkomgevingen bedraagt 2,5ppm (2,3 mg/m^3)
Precies, wij produceren het in ons eigen lichaam(darmen), uiteindelijk beland er als het goed is een restproduct(POEP }:O ) in het riool. Wanneer je een goede afvoer hebt zal je het als het goed is niet tegen komen.
Vaak weet je dat pas wanneer je onder de grond zit, vooral met beerputten kan het tricky worden.

Grenswaarde is trouwens 1,6ppm ;)

• NiGeLaToR
Appie Heijn schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 00:23:
[...]

Die van de kruipruimte is een erg belangrijke! Vast zitten is het probleem niet zo, onwelwording door zuurstofgebrek of door H2S/CH4 wordt al een stuk lastiger :o
Heb ook wat kruipruimte werk gedaan laatste maanden, maar waar moet ik op letten behalve m'n natte pak? Onze kruipruimte heeft aan vier zijden ventilatie roostertjes voor toevoer van frisse lucht, is verder bedekt met zand en kent weinig andere obstakels dan wat cement brokken die je knieen en ellebogen ruineren :+

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NiGeLaToR schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 08:49:
[...]

Heb ook wat kruipruimte werk gedaan laatste maanden, maar waar moet ik op letten behalve m'n natte pak? Onze kruipruimte heeft aan vier zijden ventilatie roostertjes voor toevoer van frisse lucht, is verder bedekt met zand en kent weinig andere obstakels dan wat cement brokken die je knieen en ellebogen ruineren :+
Zelf ook vaker in die ruimte rondgekropen. Zorg ervoor dat je nooit alleen bent als je in dit soort ruimtes aan het werk bent! Als er iets zou gebeuren dan is er altijd iemand die je kan helpen of voor hulp kan zorgen.

Dat geldt trouwens ook voor al het dakwerk dat je wilt gaan doen: nooit alleen werken, dus!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Hier de link naar het stuk over hout stoken op 1 Vandaag.

Wel gekleurd door milieu centraal?

http://www.eenvandaag.nl/...utkachel_voor_het_milieu_

• NiGeLaToR
Schinnen-groen schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 08:56:
[...]

Zelf ook vaker in die ruimte rondgekropen. Zorg ervoor dat je nooit alleen bent als je in dit soort ruimtes aan het werk bent! Als er iets zou gebeuren dan is er altijd iemand die je kan helpen of voor hulp kan zorgen.

Dat geldt trouwens ook voor al het dakwerk dat je wilt gaan doen: nooit alleen werken, dus!
Heb wel wat keertjes alleen gerommeld in de kruipruimte.. ga ik niet meer doen inderdaad :)
Wel m'n latente claustrofobie mee onderdrukt, even lekker alleen in het donker onder je huis kruipen :+

Pagina: 1 ... 104 ... 144 Laatste

Dit topic is gesloten.