Ja dat was ik ook al een beetje aan het doen maar het duurde me te langBever! schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:06:
[...]
Kan, maar je kan ook normale content kijken dan gaat het ook weer weg. Al duurt het dan iets langer.
Zal vast en zeker niet ingebrand zijn, verdwijnt vanzelf, en als je het ziet tijdens het normale tv kijken en het stoort je, ff die schuifbalk aan en dan zie je het echt al snel niet meer met normale content.
GT60 toch? Krijg de indruk dat de retentie niet erg anders is dan van de vorige series.
GT60 toch? Krijg de indruk dat de retentie niet erg anders is dan van de vorige series.
Ach kan ook een beetje m'n eigen schuld zijn, ik zou zweren dat ik die pixel orbiter aan had staan. Maar auto is dus niet on lol. Maar idd het lijkt al wat minder te worden, heb hem net 2,5 uur aan gehad.
Ja idd 50GT60
Ja idd 50GT60
[ Voor 4% gewijzigd door Riotvan op 10-06-2013 22:54 ]
Auto betekent dat de pixel orbiter ingeschakeld wordt op het moment dat Panasonic dat nodig acht op basis van het getoonde beeld, dus dat zou moeten voldoen. Bij mij staat ie daar in ieder geval op. Ik heb zo vaak een vaag afdrukje van pakweg Ned1 of Eurosport op mijn scherm staan, maar neem de moeite van de schuifbalk niet eens meer. Binnen de kortste keren is het toch verdwenen.
Verwijderd
Tenzij je natuurlijk regelmatig dezelfde zender kijkt, dan krijgt het de kans niet om te verdwijnen. Ik heb de indruk dat eens langdurige retentie van een logo heeft opgetreden, het ook sneller op die plaats terugkomt. Alsof het scherm er dan veel gevoeliger voor is. Wat wel logisch lijkt.Cap schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:21:
Auto betekent dat de pixel orbiter ingeschakeld wordt op het moment dat Panasonic dat nodig acht op basis van het getoonde beeld, dus dat zou moeten voldoen. Bij mij staat ie daar in ieder geval op. Ik heb zo vaak een vaag afdrukje van pakweg Ned1 of Eurosport op mijn scherm staan, maar neem de moeite van de schuifbalk niet eens meer. Binnen de kortste keren is het toch verdwenen.
Daarom maak ik gebruik van de 16 9 beeldscan functie. Ik zet ze een aantal dagen aan, daarna terug uit. Hierdoor komt het logo net ietsje lager of hoger te staan, waardoor je niet constant hetzelfde logo op dezelfde plaats hebt staan. Dit in combinatie met de schuifbalk af en toe te laten lopen, werkt vrij goed bij mij om de retentie problemen af te zwakken.
Die gedachten heb ik ook gehad en ook ik heb om die reden zitten stoeien met wisselend overscan aan en uit, pixel orbiter aan en 's avonds schuifbalken. De laatste tijd laat ik het allemaal achterwege en ik kan niet zeggen dat ik merk dat er meer retentie is.
Uiteraard slijt het fosfor sneller op de plekken waar de pixels staan te gloeien, dus het beeld zal op de logoplekken iets donkerder worden. Maar dat wordt bij mij dan meer een vage vlek, door de brei van de verschillende logo's rechtsboven (en ook een beetje linksboven).
Ik zal straks even de schuifbalk aanzetten en morgen mijn "wit scherm" bevindingen plaatsen.
Edit: net ff gecheckt en er is nu al vrijwel niets zichtbaar op een 100% wit scherm, die schuifbalk laat ik dus achterwege
Uiteraard slijt het fosfor sneller op de plekken waar de pixels staan te gloeien, dus het beeld zal op de logoplekken iets donkerder worden. Maar dat wordt bij mij dan meer een vage vlek, door de brei van de verschillende logo's rechtsboven (en ook een beetje linksboven).
Ik zal straks even de schuifbalk aanzetten en morgen mijn "wit scherm" bevindingen plaatsen.
Edit: net ff gecheckt en er is nu al vrijwel niets zichtbaar op een 100% wit scherm, die schuifbalk laat ik dus achterwege
[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 10-06-2013 23:52 ]
Vreemd dat jullie daar last van hebben dat het logo (even) zichtbaar blijft, ik heb dat helemaal niet (even afkloppen).
En mijn tv staat soms ook wel een aantal uur op de zelfde zender, of game.
Nou heb ik wel de eerste 200 uur de scherpte en het contrast wat lager gezet voor de zekerheid, je weet maar nooit.
TX-P42ST50
Nou heb ik wel de eerste 200 uur de scherpte en het contrast wat lager gezet voor de zekerheid, je weet maar nooit.
TX-P42ST50
Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.
Het zou een idee zijn om logo's uit te kunnen schakelen, ik bedoel je weet meestal toch wel naar welke zender je kijkt. Zeker met de komst van (am)oled dat ook toch wat gevoelig is voor retentie, tenminste dat merkte ik op m'n telefoon.
Maar goed ik zit al weer veel te laat series te kijken moet echt m'n bed in duiken nu lol.
Ik denk omdat het enige is wat ik merk op dit scherm retentie is (geen DSE of andere problemen), dat ik zeg meer geneigd bent om op hierop te focussen zeg maarCap schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:21:
Maar goed ik zit al weer veel te laat series te kijken moet echt m'n bed in duiken nu lol.
[ Voor 61% gewijzigd door Riotvan op 11-06-2013 01:59 ]
Hopelijk ligt dat aan het model, want de mijne wordt zo bezorgdmichael3 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:11:
Vreemd dat jullie daar last van hebben dat het logo (even) zichtbaar blijft, ik heb dat helemaal niet (even afkloppen).
TX-P42ST50

tot nog toe tevreden met me tx-p50gt60. Iemand al een beetje een goede setup voor de beeld instellingen?
Tja het is ook hoe goed je kijkt.
Ik heb retentie gezien op mijn 42ST50, die van mijn ouders, mijn 50ST50, 50VT50, de VT50 van een vriend en de G20 van een andere vriend. Dat is een 100% score. Gewoon zo'n leuk nagloeiend zenderlogo, eerst flauw oplichtend, daarna juist iets donkerder. Ga eens 3-4 uur lang een wielerwedstrijd op Eurosport kijken, of de volledige finale herentennis op Roland Garros, en dan ziet een oplettend oog echt wel wat retentie. (Direct erna een wit schermpje erbij pakken voor de minder oplettende ogen.) Het gaat alleen vanzelf en vlot weer weg.

Zie de tekst hier voor zinvolle aanbevelingen:
http://www.hdtvtest.co.uk...-p50gt60-201304052795.htm
Contrast, helderheid, scherpte en kleur kun je het beste zelf even instellen met wat testschermen, gamma naar keuze 2.4 voor donkere kamer, 2.2 voor middelmatig, 2.0 voor lichte kamer. Fijnafstelling van witbalans, cms en gamma heeft alleen zin met een meter en settings daarvan overnemen werkt niet.
Ik heb retentie gezien op mijn 42ST50, die van mijn ouders, mijn 50ST50, 50VT50, de VT50 van een vriend en de G20 van een andere vriend. Dat is een 100% score. Gewoon zo'n leuk nagloeiend zenderlogo, eerst flauw oplichtend, daarna juist iets donkerder. Ga eens 3-4 uur lang een wielerwedstrijd op Eurosport kijken, of de volledige finale herentennis op Roland Garros, en dan ziet een oplettend oog echt wel wat retentie. (Direct erna een wit schermpje erbij pakken voor de minder oplettende ogen.) Het gaat alleen vanzelf en vlot weer weg.
Vooral naar goed gebruik zoveel mogelijk uit zetten denk ik:wbtje schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 10:07:
tot nog toe tevreden met me tx-p50gt60. Iemand al een beetje een goede setup voor de beeld instellingen?

Contrast, helderheid, scherpte en kleur kun je het beste zelf even instellen met wat testschermen, gamma naar keuze 2.4 voor donkere kamer, 2.2 voor middelmatig, 2.0 voor lichte kamer. Fijnafstelling van witbalans, cms en gamma heeft alleen zin met een meter en settings daarvan overnemen werkt niet.
[ Voor 41% gewijzigd door Cap op 11-06-2013 12:17 ]
Bij mij is het ook 100% score. Mijn tvs: pz80, pz85, g10, vt30, st50, vt50,vt50: allemaal retentieCap schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:09:
Tja het is ook hoe goed je kijkt.
Plasma's bij vrienden: samsungs: 100 retentie
Alle tv's die ik heb gekalibreerd hebt (aanstal st50, vt50's): 100% retentie. Tijdens kalibreren valt het juist extra op, omdat je mooie die patterns steeds in eht beeld hebt en het menu. Een oplettend oog ziet dat echt wel.
Het gaat alleen weer goed weg! Bij de meesten
Verwijderd
Ook enigzins last van retentie. TV staat bij mij echt zo n 10 uur per dag aan. Soms op dezelfde zender. Net gekeken via de schuifbalk. Zag daar het Ned1 logo rechtsboven. Schuifbalk heeft nu 6 swipes gemaakt, en je ziet het logo meteen verdwijnen.Cap schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:48:
[..]
Denk dat indien de tv uit staat de retentie ook gewoon verdwijnt. Zal dat eens testen..
Even de terminologie nog eens aanhalen om verwarring te voorkomen / scheppen. 
Er is bij nabeelden sprake van 4 processen:
- nagloeien fosfor: het nagloeien is wat je ziet op een zwart scherm, zelfs als de tv uit staat. Bij CRT's heb ik dit wel vaker gezien, bij plasma's nog niet.
- restlading pixels: dit is (evt samen met nagloeien) wat je ziet als flauw oplichtende plekken op een zwart scherm. Kalibrators die veel gebruik maken van windowed/APL patterns zullen dit herkennen. Het nagloeien zie je ook direct na het wisselen van beeld bij zenderlogo's, deze lichten dan extra op t.o.v. de achtergrond. Kans is dan groot dat er ook sprake gaat zijn van retentie, zie volgende punt.
- magnesiumoxide sputter: dit is retentie en dus reversibel, zichtbaar als een wat donkerdere plek. MgO is de beschermlaag van het diëlectricum voor de fosforlaag dat bij hoge lading (helder beeld) onderhevig is aan een ionen bombardement. Dit MgO komt op die helder verlichte plekken dan onevenredig veel op het fosfor terecht waardoor de uitstraling van licht op die plek beperkt wordt, d.w.z. dat het beeld op die plekken donkerder wordt. De oplossing die men gevonden heeft is de "brute force" tactiek: gooi een tijd lading op alle pixels tegelijk om de afzetting van MgO weer gelijkmatig te verspreiden. Wit scherm of nog beter, schuifbalk dus.
- fosfor aging: dit is wat we ingebrand noemen, oftewel permanent. Wat je ervan ziet is dat de fosfors op veelgebruikte plekken iets minder helder zijn. Het komt neer op slijtage van de fosforlaag, simpelweg door het gebruik ervan. Op zich geen probleem want het gaat zeer langzaam. Je gaat er pas last van krijgen als dat onevenredig gebeurt, dus de ene pixel veel sneller slijt dan de buurpixel. Tegenwoordig is een panel levensduur van 100.000 uur normaal, waarbij meestal het criterium gesteld wordt dat het paneel nog 50% van zijn originele helderheid moet hebben. Bij fosfor slijtage spelen allerlei processen zoals oxidatie / reacties met verontreinigingen een rol, onder invloed van de warmte en geproduceerde straling.
[ Voor 5% gewijzigd door Cap op 11-06-2013 13:21 ]
Verwijderd
Met dienverstande dat, 24p Smooth Film, in de Nederlandse versie 'IFC' isCap schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 12:09:
[..]
[...]
Vooral naar goed gebruik zoveel mogelijk uit zetten denk ik:
[afbeelding]
[..]
Altijd fijn dat iemand echt de moeite neemt om het uitgebreid op te schrijven. Daar heb ik het geduld niet voorCap schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:15:
Even de terminologie nog eens aanhalen om verwarring te voorkomen / scheppen.
- nagloeien fosfor: het nagloeien is wat je ziet op een zwart scherm, zelfs als de tv uit staat. Bij CRT's heb ik dit wel vaker gezien, bij plasma's nog niet.
- restlading pixels: dit is (evt samen met nagloeien) wat je ziet als flauw oplichtende plekken op een zwart scherm. Kalibrators die veel gebruik maken van windowed/APL patterns zullen dit herkennen. Het nagloeien zie je ook direct na het wisselen van beeld bij zenderlogo's, deze lichten dan extra op t.o.v. de achtergrond. Kans is dan groot dat er ook sprake gaat zijn van retentie, zie volgende punt.
- magnesiumoxide sputter: dit is retentie en dus reversibel, zichtbaar als een wat donkerdere plek. MgO is de beschermlaag van het diëlectricum voor de fosforlaag dat bij hoge lading (helder beeld) onderhevig is aan een ionen bombardement. Dit MgO komt op die helder verlichte plekken dan onevenredig veel op het fosfor terecht waardoor de uitstraling van licht op die plek beperkt wordt, d.w.z. dat het beeld op die plekken donkerder wordt. De oplossing die men gevonden heeft is de "brute force" tactiek: gooi een tijd lading op alle pixels tegelijk om de afzetting van MgO weer gelijkmatig te verspreiden. Wit scherm of nog beter, schuifbalk dus.
- fosfor aging: dit is wat we ingebrand noemen, oftewel permanent. Wat je ervan ziet is dat de fosfors op veelgebruikte plekken iets minder helder zijn. Het komt neer op slijtage van de fosforlaag, simpelweg door het gebruik ervan. Op zich geen probleem want het gaat zeer langzaam. Je gaat er pas last van krijgen als dat onevenredig gebeurt, dus de ene pixel veel sneller slijt dan de buurpixel. Tegenwoordig is een panel levensduur van 100.000 uur normaal, waarbij meestal het criterium gesteld wordt dat het paneel nog 50% van zijn originele helderheid moet hebben. Bij fosfor slijtage spelen allerlei processen zoals oxidatie / reacties met verontreinigingen een rol, onder invloed van de warmte en geproduceerde straling.
Bij 60/50 Hz bron heet het inderdaad Intelligent Frame Creation, maar zet eens een 24p bron op en je ziet dat de naam verandert in 24p Smooth Film, zelfs met Nederlandse menu's.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:34:
[...]
Met dienverstande dat, 24p Smooth Film, in de Nederlandse versie 'IFC' is
Kan iemand verklaren waarom de TXLxxET60 hier vrijwel niet wordt besproken? Ik overweeg de 47"hiervan aan te schaffen, het enige negatieve wat ik uit de reviews haal is de wat slechte zwartwaarden in een donkere kamer. Iemand die hier iets over kan vertellen of ervaring mee heeft? Ik bedoel, hoe donker moet de kamer zijn voor je er last van hebt als je er al last van hebt IRL.
[Plasma] Panasonic - Alle seriesAikon schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:53:
Kan iemand verklaren waarom de TXLxxET60 hier vrijwel niet wordt besproken? Ik overweeg de 47"hiervan aan te schaffen, het enige negatieve wat ik uit de reviews haal is de wat slechte zwartwaarden in een donkere kamer. Iemand die hier iets over kan vertellen of ervaring mee heeft? Ik bedoel, hoe donker moet de kamer zijn voor je er last van hebt als je er al last van hebt IRL.
Voor LED/LCD Panasonic is er een ander topic:
\[LCD/LED] Panasonic 2012-2013 ervaringen topic
[ Voor 6% gewijzigd door SR8 op 11-06-2013 13:56 ]
Verwijderd
Dat is correct. Maar ik ging er vanuit dat je bij de initiële setup niet meteen een 24p bron aanzet. Vandaar dat ik dat even vermeldde.Cap schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:49:
[...]
Bij 60/50 Hz bron heet het inderdaad Intelligent Frame Creation, maar zet eens een 24p bron op en je ziet dat de naam verandert in 24p Smooth Film, zelfs met Nederlandse menu's.
M'n 42ST50 is binnen! Hij staat nu min of meer opgesteld en na het zien van wat demo filmpjes kan ik alleen maar 'wow' zeggen. De opstelling is alleen nog niet klaar, maar ik speelde met het idee om de TV via een RJ45 kabel aan m'n PC te verbinden en de Media Server optie gebruiken in de TV. Is dit mogelijk en doet iemand dit? Ik wilde dit proberen voordat ik de TV aan de PC hang.
EDIT: Heb met wat opties zitten schuiven op de PC en ik stream nu films vanaf m'n pc naar de TV. Werkt echt prima tot nu toe
EDIT: Heb met wat opties zitten schuiven op de PC en ik stream nu films vanaf m'n pc naar de TV. Werkt echt prima tot nu toe
[ Voor 15% gewijzigd door Richard P op 11-06-2013 15:06 ]
Je moet niet ergens vanuit gaan, wat je zei was gewoon verkeerd.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:15:
[...]
Dat is correct. Maar ik ging er vanuit dat je bij de initiële setup niet meteen een 24p bron aanzet. Vandaar dat ik dat even vermeldde.
IFC = 24p smooth film. Dit is exact hetzelfde maar krijgt alleen een andere benaming afhankelijk van je hz van het bronbestand.
Heeft ook geen hol met Nederlandse taal ofzo te maken.
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
@Richard: Uiteraard is bedraad verbinden het beste. Ik zou zelf voor een dedicated servertje kiezen maar een client pc is natuurlijk ook prima. De ingebouwde mediaspeler is erg snel en ook praktisch. Houdt er wel rekening mee dat ie niet alle formaten (o.a. ISO) ondersteunt en ook met ondertitels is de formatkeuze beperkt. Voor simpel muziek en mkv's zonder ondertitels streamen is ie dus in ieder geval prima. De keuze van de DLNA server op je pc maakt ook wat uit. Serviio en PS3 mediaserver zijn geliefd, zelf prefereer ik de ingebouwde DLNA server van mijn Synology diskstation.
@daffie: met het verkeerde been uit bed gestapt?
@daffie: met het verkeerde been uit bed gestapt?
Toch niet, maar je moet gewoon geen verkeerde info geven.
En als je dat per ongeluk toch doet niet wat excuses gaan zoeken om je eruit te lullen.
Heb hier ook al onzin verteld in dit draadje, maar ben wel man genoeg om te zeggen dat ik fout zat
LG OLED65G1RLA / Samsung HW-Q990D / Sony UBP-X800M2 / Ugoos AM6B+ (CE with CPM Build) / FiiO DM13 BT / Redmi Note 12 Pro+ v2.0.7.0 (UMOEUXM)
weet nou niet meer hoe ik hem moet instellen
Ik twijfel tussen de TX-L47ET60 en de TX-P50ST60... Die paar inch doet er niet toe, maar waarom zou ik nou voor plasma moeten kiezen? Zit al een tijd te dubben... Het extra energieverbuik staat me tegen, maar de betere zwartwaarden staan me aan. Wie kan me overtuigen voor het één of ander?
Koop een paar led lampen en klaar. Energiegebruik gecompenseerd. Zoveel verbruikt een plasma nu ook weer niet meer.Aikon schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:52:
Ik twijfel tussen de TX-L47ET60 en de TX-P50ST60... Die paar inch doet er niet toe, maar waarom zou ik nou voor plasma moeten kiezen? Zit al een tijd te dubben... Het extra energieverbuik staat me tegen, maar de betere zwartwaarden staan me aan. Wie kan me overtuigen voor het één of ander?
Beeldkwaliteit van de st60 is gewon veel beter
Verwijderd
Niet iedereen weet dat IFC gelijk is aan 24p smooth film. Niet zo raar dus om even op te merken dat bij een initiële setup waarbij geen 24p content gebruikt wordt/opstaat er dan 'Intelligent Frame Creation' staat.daffie82 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:59:
[...]
Je moet niet ergens vanuit gaan, wat je zei was gewoon verkeerd.
IFC = 24p smooth film. Dit is exact hetzelfde maar krijgt alleen een andere benaming afhankelijk van je hz van het bronbestand.
[..]
Dit voorkomt vragen als: "Ik heb geen 24p smooth in mijn instellingen?!"
Verder is de toonzetting van je replay gelijk die van een hork.
Bedenk in ieder geval dit: voor die 8 tientjes die de ET60 meer kost kan je héél lang naar de ST60 kijken. Bovendien heb je ook 3 inch extra. Dit dus nog even los van de voor- en nadelen van plasma vs LED.Aikon schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:52:
Als het bij het energieverbruik om het milieu gaat en niet om het geld, dan valt er op andere gebieden vast nog wel wat te winnen. Zoals wat minder met het vliegtuig op vakantie, minder eten weg gooien, minder vlees eten, minder voorverpakte zooi kopen, de auto vaker laten staan en de motor, brommer en scooter ook, de droger de deur uit of omwisselen voor een warmtepompdroger, de woning beter isoleren, de thermostaat een graadje lager, spaarlampen installeren, waterbed eruit, geen terrasverwarming, minder spullen kopen, etc. Zit vast ergens nog wel rek in bij jou.
Klopt helemaal.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:04:
[...]
Niet iedereen weet dat IFC gelijk is aan 24p smooth film. Niet zo raar dus om even op te merken dat bij een initiële setup waarbij geen 24p content gebruikt wordt/opstaat er dan 'Intelligent Frame Creation' staat.
Dit voorkomt vragen als: "Ik heb geen 24p smooth in mijn instellingen?!"
Verder is de toonzetting van je replay gelijk die van een hork.
maar jij zei dus : ''Met dienverstande dat, 24p Smooth Film, in de Nederlandse versie 'IFC' is''
Voor mij komt dit over als : 24p smooth film komt niet voor als je menu op NL staat, want dan heet het IFC.
En dat klopt dan weer niet.
En excuses voor de toonzetting van mijn reply
Ik heb een aantal weken een ET60 en de ST60 naast elkaar gezien. De ST60 laat de ET60 duidelijk in het stof bijten. De kleuren,zwarte waarden,contrast en zelfs lichtopbrenst is op de ST60 aanzienlijk beter. Laat staan de kijkhoek,weerspiegeling met en lichtbron op het scherm,bewegingsscherpte zijn beter op de ST60. Tja het stroomverbruik, een goede 15 euro per jaar bij normaal gebruik meer.Aikon schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:52:
Snap nog steeds niet dat mensen alleen daarop een plasma laten schieten.

Verwijderd
Ik mompel iets met : zender-ontvanger. Zo zie je maar weer hoe voorzichtig je moet zijn hoe je iets neerplempt. Voordat je het weet 'komt het verkeerd over''!daffie82 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:14:
[...]
[..]
Voor mij komt dit over als : 24p smooth film komt niet voor als je menu op NL staat, want dan heet het IFC.
[..]
Excuses is nergens voor nodig. Ben niet zo n liefhebber van de sorry-cultuur. IK vond de toon horkerig. Maar zo kwam het bij MIJ binnen. Een ander zal er misschien niets aan op te merken hebben...
Soit..
Omdat de meeste mensen geen flauw benul hebben over de grote stroomgebruikers in een gemiddeld huishouden.M-dgrt schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:17:
[...]
Snap nog steeds niet dat mensen alleen daarop een plasma laten schieten.Zet de droger een paar keer niet aan,koop led lampen en klaar.
Dat zijn echt niet de TV's... Tenzij je er continu 4 hebt spelen aan 5 uur per dag natuurlijk....
Ga eens kijken naar je koelkast, diepvries, wachmachine, droogkast, airco, zelfs strijkijzer.
DAT zijn de grote stroomverbruikers.
Dan spreek ik uiteraard nog niet over een verwarmd zwembad ofzo
@M-dgrt: Ik verbaas me nog steeds over hoe de uitspraken van een redelijk lachwekkende organisatie als de Consumentenbond zo massaal worden overgenomen door verkopers en klanten.
Niemand die dit weet ??Renegade666 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:54:
Weet iemand hoe je in het service menu van de St60 komt ? via Vol - (op tv) en 3x 0 op AB werkt niet
Wil graag mijn uren even nakijken....
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
volgens mij is het gelijk getrokken met de amerikaanse toestellen? Maar ik durf dat niet zeker te zeggen. Dan is het v- en info info nfoRenegade666 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:40:
[...]
Niemand die dit weet ??
Wil graag mijn uren even nakijken....
echter als het niet zo is dan reset je je tv volgens mij
Thnx, gevonden. Inderdaad Vol- en 3x Info. Vervolgen 2x op 2 > OK en dan naast PTCT cel op mute (3sec)
Heb hem nu 87 uren aangehad, 65x aan/uit.... Had meer uren verwacht, maarja
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Welke Saturn was dit als ik vragen mag?okio schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 18:20:
Iemand nog belang bij een nieuwe 50st60? Wegens omruiling gekregen nog compleet nieuw in doos. Pm me maar.
Vanavond nog eens even bij de mm kijken of er nog wat tussen zit. Overigens vorige week bij de Saturn hele goede prijs gekregen voor een 65vt50. 1799
Man: Het is je krultang! Vrouw: Me krultang? Echt niet!daffie82 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:26:
[...]
Omdat de meeste mensen geen flauw benul hebben over de grote stroomgebruikers in een gemiddeld huishouden.
Dat zijn echt niet de TV's... Tenzij je er continu 4 hebt spelen aan 5 uur per dag natuurlijk....
Ga eens kijken naar je koelkast, diepvries, wachmachine, droogkast, airco, zelfs strijkijzer.
OT:
Morgen komt de i1 Display Pro, dan weer even inlezen en kijken of we er uitkomen met allereerst een 2 punts calibratie. Twijfel nog of die Calman5 software iets is. Daar zit een handig auto calibratie dingetje in.
Ik zit op 362 uur, denk dat ik hem vanaf aanschaf zelf zo'n 30 uur aan heb gehad.Renegade666 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:30:
Thnx, gevonden. Inderdaad Vol- en 3x Info. Vervolgen 2x op 2 > OK en dan naast PTCT cel op mute (3sec)
Valt me nog mee. Dan vind ik toch dat ie zo wel lekker ingespeeld is, zit ik alleen nog met de dode pixel.
Iemand ervaring met zo'n pixel fix video?
Da's behoorlijke onzin, een speciale video. Het beste wat je kunt doen is de schuifbalk een nacht aanzetten, die zorgt ervoor dat alle pixels herhaald lekker vol geladen worden (niks gaat zo fel als de schuifbalk) en dan weer uit gezet worden. Kijken of die pixel dan nog bijtrekt. Bij mij was dat het geval.
10-punts kalibratie kan net zo goed met een willekeurig kalibratieprogramma als 2-punts, dat is het probleem niet. Maar met 2-punts beginnen om de "hang of it" te krijgen is een goed idee.
Overigens is 249 dollar voor Calman Tutorial + i1Display Pro best een goede deal, helaas wordt dat met verzendkosten, invoerrechten en btw minimaal 270 euro, maar goed, dan heb je dus wel Calman voor zo'n 80 euro. Tutorial heeft niet de uitgebreide workflows van de duurdere versies, maar 2- of 10-punts greyscale en cms moet gewoon kunnen.
http://store.spectracal.c...splay-pro-w-tutorial.html
Dat kost je wel 300 dollar voor Calman 5 Control, in de Tutorial en Basic versies zit geen autocal. Misschien leuk maar met de hand gaat het prima en het is veel leerzamer. Bovendien durf ik te wedden dat het resultaat uiteindelijk beter is als je op de juiste manier handmatig kalibreert, omdat je zelf je prioriteiten / trade-offs kan bepalen. Maar het is natuurlijk wel een leuk speeltje als je het vaker gaat doen.Qapla1 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:49:
[...]
Morgen komt de i1 Display Pro, dan weer even inlezen en kijken of we er uitkomen met allereerst een 2 punts calibratie. Twijfel nog of die Calman5 software iets is. Daar zit een handig auto calibratie dingetje in.
10-punts kalibratie kan net zo goed met een willekeurig kalibratieprogramma als 2-punts, dat is het probleem niet. Maar met 2-punts beginnen om de "hang of it" te krijgen is een goed idee.
Overigens is 249 dollar voor Calman Tutorial + i1Display Pro best een goede deal, helaas wordt dat met verzendkosten, invoerrechten en btw minimaal 270 euro, maar goed, dan heb je dus wel Calman voor zo'n 80 euro. Tutorial heeft niet de uitgebreide workflows van de duurdere versies, maar 2- of 10-punts greyscale en cms moet gewoon kunnen.
http://store.spectracal.c...splay-pro-w-tutorial.html
[ Voor 84% gewijzigd door Cap op 11-06-2013 22:31 ]
Kijk daar heb ik wat aan, dank je.M-dgrt schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:17:
[...]
Ik heb een aantal weken een ET60 en de ST60 naast elkaar gezien. De ST60 laat de ET60 duidelijk in het stof bijten. De kleuren,zwarte waarden,contrast en zelfs lichtopbrenst is op de ST60 aanzienlijk beter. Laat staan de kijkhoek,weerspiegeling met en lichtbron op het scherm,bewegingsscherpte zijn beter op de ST60. Tja het stroomverbruik, een goede 15 euro per jaar bij normaal gebruik meer.
Dat iets anders wellicht meer stroom verbruikt, wil niet zeggen dat je niet op de wat kleine stroomverbruikers hoeft te letten. Volgens mij hebben de meeste mensen geen flauw idee dat stroomverbruik een optelsom is, het venijn zit in de gebruiksduur, niet zozeer in het verbruik zelf.. Zeker als je je tv heel de avond aan hebt staan, zal die een flink gedeelte van je energiekosten voor zich nemen. 150 watt 4 uur per dag kost je €50 per jaar, en dan is 4 uur nog niet eens zo gek lang. Tikt behoorlijk aan.daffie82 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:26:
[...]
Omdat de meeste mensen geen flauw benul hebben over de grote stroomgebruikers in een gemiddeld huishouden.
50 euro per jaar en behoorlijk aantikken noemenAikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:26:
[...]
Kijk daar heb ik wat aan, dank je.
[...]
Dat iets anders wellicht meer stroom verbruikt, wil niet zeggen dat je niet op de wat kleine stroomverbruikers hoeft te letten. Volgens mij hebben de meeste mensen geen flauw idee dat stroomverbruik een optelsom is, het venijn zit in de gebruiksduur, niet zozeer in het verbruik zelf.. Zeker als je je tv heel de avond aan hebt staan, zal die een flink gedeelte van je energiekosten voor zich nemen. 150 watt 4 uur per dag kost je €50 per jaar, en dan is 4 uur nog niet eens zo gek lang. Tikt behoorlijk aan.
En je moet natuurlijk het verschil uitrekenen met een LED tv, dan ishet opeens nog maar 30 euro per jaar wat het duurder is. En vaak nog de aanschafprijs van een behoorlijk LED. Wil je een vergelijkbare LED dan mag je zo 2k neertellen om in de buurt te komen van de st60 (en nog niet halen)
bijzonder hoe de discussie van stroomverbruik telkens terug komt, bedenkt dan niemand met zo'n vraag om de search even te gebruiken?
overigens geniet ik nog steeds elke dag van de 65VT50, van de week maar eens 3D zitten kijken (3 musketeers, lag voor 5 euro in de bak bij de MM) maar viel me niets tegen.
wel even de frequentie op 120Hz gezet want de bril knipperde op 100Hz wel erg irritant, nu alleen nog even een oplaadbare bril aanschaffen, want die knoopcellen zijn zo leeg.
overigens geniet ik nog steeds elke dag van de 65VT50, van de week maar eens 3D zitten kijken (3 musketeers, lag voor 5 euro in de bak bij de MM) maar viel me niets tegen.
wel even de frequentie op 120Hz gezet want de bril knipperde op 100Hz wel erg irritant, nu alleen nog even een oplaadbare bril aanschaffen, want die knoopcellen zijn zo leeg.
Tja, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar 50 euro per jaar, voor alleen de tv vind ik best veel. Als je er 6 jaar mee doet, komt er dus nog een derde van de aanschafprijs bij. En dan heb ik het over slechts 4 uurtjes per dag he, er zullen er genoeg zijn die aan het dubbele komen. Punt is: iedereen let op de aanschafkosten, let ook op verbruik want voor die euro's moet je even hard werken.Adlermann schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:34:
[...]
50 euro per jaar en behoorlijk aantikken noemen![]()
En je moet natuurlijk het verschil uitrekenen met een LED tv, dan ishet opeens nog maar 30 euro per jaar wat het duurder is. En vaak nog de aanschafprijs van een behoorlijk LED. Wil je een vergelijkbare LED dan mag je zo 2k neertellen om in de buurt te komen van de st60 (en nog niet halen)
Maar goed, neemt niet weg dat ik persé de zuinigste tv wil, daarom overweeg ik óók een plasma.
Gisteren overigens naar de Media Markt en Saturn geweest, maar heb slechts één plasma kunnen vinden, die (hopelijk) erg slecht stond afgesteld, kwam amper licht vanaf. Jammer, want zou ze graag naast elkaar willen zien.
Het is meer dat een goede LCD vaak een veelvoud kost van een plasma waarbij de plasma nog steeds een betere beeldkwaliteit neer kan zetten. Je kan dan meer kwijt zijn aan stroom en stel dat dit op 50 euro per jaar komt maar als je LCD 1000 euro duurder was kun je toch heel wat jaartjes genieten van die betere beeldkwaliteit voordat de plasma duurder wordt. Tegen die tijd is er allang weer iets nieuws en is je (nu) nieuwe tv weer ingeruild voor iets anders.Aikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 08:51:
[...]
Tja, ik kan niet in jouw portemonnee kijken, maar 50 euro per jaar, voor alleen de tv vind ik best veel. Als je er 6 jaar mee doet, komt er dus nog een derde van de aanschafprijs bij. En dan heb ik het over slechts 4 uurtjes per dag he, er zullen er genoeg zijn die aan het dubbele komen. Punt is: iedereen let op de aanschafkosten, let ook op verbruik want voor die euro's moet je even hard werken.
Maar goed, neemt niet weg dat ik persé de zuinigste tv wil, daarom overweeg ik óók een plasma.
Gisteren overigens naar de Media Markt en Saturn geweest, maar heb slechts één plasma kunnen vinden, die (hopelijk) erg slecht stond afgesteld, kwam amper licht vanaf. Jammer, want zou ze graag naast elkaar willen zien.
Ik ga mijn vorige opmerking herhalen. Die LCD tv kost dus ook 25 euro per jaar. Blijft over 25 euro extra voor de plasma tv per jaar. De plasma is nu goedkoper en daarvoor kan je een aantal jaar tv kijken naar een 3 inch grotere tv.
All things equal zeg ik: kijk naar het energieverbruik en het uiterlijk. Maar lcd en plasma zijn nooit equal en geven een ander soort beeld, hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Welke techniek ik beter vind moge duidelijk zijn. Wat jij beter vindt moet je uiteindelijk natuurlijk zelf bepalen op basis van de hints die je krijgt.
Komt dan een hint: iedereen die van de MediaMarkt / Saturn komt is teleurgesteld in plasma en zou als ze projectoren zo zouden opstellen nog meer teleurgesteld zijn in projectoren. Als jij thuis naar een LCD tv gaat kijken zoals ie staat afgesteld in de MM dan krijg je binnen 10 minuten koppijn en brandende ogen.
Maat dit laatste is hier al uitgebreid besproken, zoek eens om de winkelnaam in dit topic en je vindt het wel terug.
All things equal zeg ik: kijk naar het energieverbruik en het uiterlijk. Maar lcd en plasma zijn nooit equal en geven een ander soort beeld, hebben elk hun eigen voor- en nadelen. Welke techniek ik beter vind moge duidelijk zijn. Wat jij beter vindt moet je uiteindelijk natuurlijk zelf bepalen op basis van de hints die je krijgt.
Komt dan een hint: iedereen die van de MediaMarkt / Saturn komt is teleurgesteld in plasma en zou als ze projectoren zo zouden opstellen nog meer teleurgesteld zijn in projectoren. Als jij thuis naar een LCD tv gaat kijken zoals ie staat afgesteld in de MM dan krijg je binnen 10 minuten koppijn en brandende ogen.
Maat dit laatste is hier al uitgebreid besproken, zoek eens om de winkelnaam in dit topic en je vindt het wel terug.
Ja dat laatste me ook al wel duidelijk (dat eerste ook overigens), vond het vooral teleurstellend dat in deze twee grote winkels maar één plasma stond, ook als het dan een techniek die steeds minder wordt toegepast/verkocht, dan nog is één wel heel weinig.
Ja dat klopt, is me ook opgevallen. Ben onlangs ook in 2 behoorlijk grote BCC's geweest en sinds dit jaar was daar geen enkele plasma te bekennen. Maar goed, dat zijn ook mainstream winkels, dus daar kom je tegen wat het meest verkoopt. Plasma bezwijkt helaas onder het LCD geweld dat met name de Koreanen ontketenen. Wat je vooral hoort: plat, dunne rand, zuinig, "scherp", helder. Ik vind dan dat een beoordeling van de beeldkwaliteit er erg bekaaid vanaf komt. Maar plasma is nog helemaal niet dood of achterhaald, je moet alleen bij de speciaalzaken zijn om ze te kunnen bekijken. En zelfs dan staan ze 9 van de 10 keer verkeerd opgesteld en verkeerd afgesteld.
Maar eerlijk is eerlijk: de meeste mensen hebben poep in hun ogen, echt waar. Ik keek laatst in Café Elsa's naar de CL finale. Daar hingen 2 tv's: 1 Pioneer plasma tv en een Samsung LCD tv.
Ondanks dat ik beter voor de Pioneer zat heb ik de hele tijd met mijn nek gedraaid gezeten om het beeld van de Samsung te kunnen zien. De Pioneer plasma was niet om aan te zien: hij stond in een afschuwelijke "vivid" of "dynamic" mode (hoe heet dat bij Pioneer?) waardoor het gras neongroen was, de shirts er niet uit zagen, om over de huidtinten nog maar te zwijgen. Ook schokte het beeld erg.
De Samsung stond netjes afgesteld, geen overdreven verzadigde kleuren en ook de tint was beter, evenals bewegend beeld. Normaalgesproken zou je het andersom verwachten maar ik prefereerde in deze opstelling dus echt de LCD. Punt was, toen ik de anderen er op attendeerde en uitlegde wat er zo erg was aan het beeld, keken ze wat wazig en bleven ze vervolgens gewoon kijken naar de vreselijke neonkleuren. Poep in de ogen. het interesseert ze niet.
Zo gaat het ook bij het kopen van een tv. Dunne rand. Zuinig. En dan nog even tegen elkaar (man, vrouw, verkoper) roepen dat het beeld zo mooi HELDER is, waarna de verkoper nog even fijntjes aanhaalt dat dit merk toch echt de beste beeldkwaliteit heeft. Dat is alles wat ze willen weten, en dat roepen ze dan uiteraard ook tegen familie, vrienden en collega's. Het is alleen nergens op gestoeld, want ze kijken niet of nauwelijks (de vrouw naar de rand, de man naar hoe "scherp" en helder het beeld is).
Maar eerlijk is eerlijk: de meeste mensen hebben poep in hun ogen, echt waar. Ik keek laatst in Café Elsa's naar de CL finale. Daar hingen 2 tv's: 1 Pioneer plasma tv en een Samsung LCD tv.
Ondanks dat ik beter voor de Pioneer zat heb ik de hele tijd met mijn nek gedraaid gezeten om het beeld van de Samsung te kunnen zien. De Pioneer plasma was niet om aan te zien: hij stond in een afschuwelijke "vivid" of "dynamic" mode (hoe heet dat bij Pioneer?) waardoor het gras neongroen was, de shirts er niet uit zagen, om over de huidtinten nog maar te zwijgen. Ook schokte het beeld erg.
De Samsung stond netjes afgesteld, geen overdreven verzadigde kleuren en ook de tint was beter, evenals bewegend beeld. Normaalgesproken zou je het andersom verwachten maar ik prefereerde in deze opstelling dus echt de LCD. Punt was, toen ik de anderen er op attendeerde en uitlegde wat er zo erg was aan het beeld, keken ze wat wazig en bleven ze vervolgens gewoon kijken naar de vreselijke neonkleuren. Poep in de ogen. het interesseert ze niet.
Zo gaat het ook bij het kopen van een tv. Dunne rand. Zuinig. En dan nog even tegen elkaar (man, vrouw, verkoper) roepen dat het beeld zo mooi HELDER is, waarna de verkoper nog even fijntjes aanhaalt dat dit merk toch echt de beste beeldkwaliteit heeft. Dat is alles wat ze willen weten, en dat roepen ze dan uiteraard ook tegen familie, vrienden en collega's. Het is alleen nergens op gestoeld, want ze kijken niet of nauwelijks (de vrouw naar de rand, de man naar hoe "scherp" en helder het beeld is).
[ Voor 53% gewijzigd door Cap op 12-06-2013 09:57 ]
vergeet vooral het hele 'smart' gebeuren niet, imho niets tegen die ontwikkeling want panasonic doet daar natuurlijk net zo goed aan mee.Cap schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:44:
Ja dat klopt, is me ook opgevallen. Ben onlangs ook in 2 behoorlijk grote BCC's geweest en sinds dit jaar was daar geen enkele plasma te bekennen. Maar goed, dat zijn ook mainstream winkels, dus daar kom je tegen wat het meest verkoopt. Plasma bezwijkt helaas onder het LCD geweld dat met name de Koreanen ontketenen. Wat je vooral hoort: plat, dunne rand, zuinig, "scherp", helder. Ik vind dan dat een beoordeling van de beeldkwaliteit er erg bekaaid vanaf komt. Maar plasma is nog helemaal niet dood of achterhaald, je moet alleen bij de speciaalzaken zijn om ze te kunnen bekijken. En zelfs dan staan ze 9 van de 10 keer verkeerd opgesteld en verkeerd afgesteld.
maar de doos is er niet groot genoeg voor om al die termen te benoemen maar de beeldkwaliteit benoemen is amper meer plek voor.
Haha, so true !Cap schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:44:
En idd al dat smart en 3D geneuzel kan me eigenlijk niet veel boeien.
Voor een TV gaat het toch om het BEELD ?!
Blijkbaar is dit voor veel mensen niet van belang...
Maar goed : dat is dezelfde frustratie die ik heb als er weer wat mensen roepen dat hun BOSE speakers toch oh zo geweldig zijn........
Nooit overwogen om columnist te worden?
Jouw antwoorden zijn vaak erg herkenbaar, waar en vooral erg amusant om te lezen
[ Voor 10% gewijzigd door SanduTje op 12-06-2013 12:00 ]
Ik merk dat de pixel gaat knipperen op een bepaalde gebroken wit achtergrond, kwartiertje geprobeerd, maar geen resultaat.Cap schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:15:
Da's behoorlijke onzin, een speciale video. Het beste wat je kunt doen is de schuifbalk een nacht aanzetten, die zorgt ervoor dat alle pixels herhaald lekker vol geladen worden (niks gaat zo fel als de schuifbalk) en dan weer uit gezet worden. Kijken of die pixel dan nog bijtrekt. Bij mij was dat het geval.
Bij de schuifbalk gaat hij niet knipperen, maar ga ik toch even een nacht proberen.
Is dat knipperen juist iets goeds? Lijkt net alsof de pixel zichzelf probeert aan te zwengelen.
Ik had trouwens gister een paar vrienden over de vloer. Het meeste commentaar kwam van degene die thuis een LCD met jawel, een projectie backlight heeft.
Ik heb ook het gevoel dat de meeste mensen het fletse te felle beeld van LCD mooier vinden om wat voor reden dan ook.
Ik heb ook het gevoel dat de meeste mensen het fletse te felle beeld van LCD mooier vinden om wat voor reden dan ook.
Het is maar net wat je gewend bent maar iedere enigszins kritische kijker zal na het zien van een plasma toch wel een beetje moeten toegeven dat het beeld wel at beter is. Wel vreemd dat jouw vrienden het tegenovergestelde vinden...
Gevolg is wel dat LCD de overhand aan het nemen is.
Dat Panasonic al aangekondigd heeft dat ze hun plasma schermen niet meer verder gaan ontwikkelen zegt m.i. al genoeg ...
Geen goede zaak, maar het is helaas wel vaker dat van meerdere technologieen de minst goede de bovenhand weet te nemen.
Dat Panasonic al aangekondigd heeft dat ze hun plasma schermen niet meer verder gaan ontwikkelen zegt m.i. al genoeg ...
Geen goede zaak, maar het is helaas wel vaker dat van meerdere technologieen de minst goede de bovenhand weet te nemen.
Zoals gezegd twijfel ik dus tussen TX-L47ET60 en de TX-P50ST60, en heb nog wat verder gelezen, plasma is overduidelijk de winnaar. Maar toch dat energieverbruik he, 50 tov 290 watt! Dat scheelt gewoon €80,- per jaar, verschil tussen die twee dus. Bij gelijke verkoopprijzen.
Dat is toch wel een heel flink bedrag, voor dat verschil haal ik op het einde van de levensduur van de tv bekant een gratis nieuwe tv. Ik kan voor de 42" plasma gaan, dan scheelt het nog maar €30/jaar. Maar dat vind ik weer net te klein eigenlijk... en een tussenmaatje is er dan weer niet. Wat een verschrikkelijk eerste-wereldprobleem dit weer
Dat is toch wel een heel flink bedrag, voor dat verschil haal ik op het einde van de levensduur van de tv bekant een gratis nieuwe tv. Ik kan voor de 42" plasma gaan, dan scheelt het nog maar €30/jaar. Maar dat vind ik weer net te klein eigenlijk... en een tussenmaatje is er dan weer niet. Wat een verschrikkelijk eerste-wereldprobleem dit weer
die 290 watt is maximaal verbruik, niet GEMIDDELD verbruik. Daar moet je naar kijken.Aikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:08:
Zoals gezegd twijfel ik dus tussen TX-L47ET60 en de TX-P50ST60, en heb nog wat verder gelezen, plasma is overduidelijk de winnaar. Maar toch dat energieverbruik he, 50 tov 290 watt! Dat scheelt gewoon €80,- per jaar, verschil tussen die twee dus. Bij gelijke verkoopprijzen.
Dit is het verbruikt van een vt60 (50")
Calibrated – Professional Mode: 167W
[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 12-06-2013 14:11 ]
En als je plasma op een beetje normaal niveau staat qua contrast scheelt dit alweer wat...
Voor de liefhebbers (zijn er vast veel in dit topic). Wegens een garantie kwestie heb ik een volledig nieuwe GT60 in doos staan (zie V&A). Ik wil deze weg doen omdat ik de overstap wil maken naar een grotere tv. Even in het kader van tweakers onder elkaar.
@Aikon ik zou voor plasma gaan. Heb zelf in het verleden ook wel led/lcd gehad maar niets kan aan de beeldkwaliteit tippen. Energieverbruik klopt maar dat is betrekkelijk en het praktijkverschil is niet zo groot.
@Aikon ik zou voor plasma gaan. Heb zelf in het verleden ook wel led/lcd gehad maar niets kan aan de beeldkwaliteit tippen. Energieverbruik klopt maar dat is betrekkelijk en het praktijkverschil is niet zo groot.
Je had toch eerst een andere niet gebruikte TV te koop?okio schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:15:
Voor de liefhebbers (zijn er vast veel in dit topic). Wegens een garantie kwestie heb ik een volledig nieuwe GT60 in doos staan (zie V&A). Ik wil deze weg doen omdat ik de overstap wil maken naar een grotere tv. Even in het kader van tweakers onder elkaar.
stevige prijs trouwens...
Snap ik, die 290watt is wel gemiddeld, volgens 2 reviews. Net als die 50 watt uiteraard.Adlermann schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:10:
[...]
die 290 watt is maximaal verbruik, niet GEMIDDELD verbruik. Daar moet je naar kijken.
Dit geldt helaas niet alleen voor technologieen maar ook voor b.v. de hedendaagse TV programma's.daffie82 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:07:
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er momenteel een onderzoek loopt naar de mogelijk schadelijke effecten op retentie van het menselijk netvlies / brein.
Persoonlijk kijk ik na een avondje Hart van NL en The Voice of Holland altijd een uurtje schuifbalken voor het slapen gaan, dan kan ik er weer even tegen!

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Hoeveel argumenten wil je nu nog horen dat plasma in vele opzichten die paar tientjes stroomverbruik wel rechtvaardigt?Aikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:26:
[...]
Snap ik, die 290watt is wel gemiddeld, volgens 2 reviews. Net als die 50 watt uiteraard.
Als stroomverbruik echt een issue moet je gewoon een LED kopen. Einde discussie dan toch?
Dan klopt er niets van die meting. Of ze moeten dat ding in normal/dynamic mode rammen met contrast op 100.Aikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:26:
[...]
Snap ik, die 290watt is wel gemiddeld, volgens 2 reviews. Net als die 50 watt uiteraard.
In normaal gebruik, dan verbruikt een st60 van ron de 50" gewoon rond de 150-160 watt.
Zelfs een 60" zt60 verbruikt minder dan 290 watt
50" gt60:
Calibrated [Custom] mode (2D) 179 watts
dit verbruikt de 42" st60
Default [Normal] mode (2D) 111 watts
Default [Normal] mode (3D) 162 watts
Calibrated [True Cinema] mode (2D) 136 watts
een 50" st60 zal gewoon tussen de 140 en 160 watt zitten.
Een 50" st60 gevonden:
SD+HD 131 W 156 W
156 watt verbruik. ooooooh wat veeeeeel.
[ Voor 35% gewijzigd door Adlermann op 12-06-2013 15:15 ]
Uhm, come again?Jorruchie schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:28:
[...]
Dit geldt helaas niet alleen voor technologieen maar ook voor b.v. de hedendaagse TV programma's.
Ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er momenteel een onderzoek loopt naar de mogelijk schadelijke effecten op retentie van het menselijk netvlies / brein.
Die laatste opmerking is vrij kinderachtig, maar goed, 160 watt vind ik nog wel te doen, 290 vind ik echt te veel. Heb je een link naar bovenstaand, want ik had ook mijn bedenkingen bij 290 watt.Adlermann schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:32:
[...]
Een 50" st60 gevonden:
SD+HD 131 W 156 W
156 watt verbruik. ooooooh wat veeeeeel.
Je krijgt opmerkingen die passen bij je zeurderige gedrag.Aikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:47:
[...]
Die laatste opmerking is vrij kinderachtig, maar goed, 160 watt vind ik nog wel te doen, 290 vind ik echt te veel. Heb je een link naar bovenstaand, want ik had ook mijn bedenkingen bij 290 watt.
http://www.flatpanelshd.c...on=showfull&id=1366730214
man Aikon, sorry hoor maar als dat energie verbruik toch oh zo belangrijk is, snap ik echt niet waarom je uberhaupt een plasma overweegt...
Nog even ter aanvulling, het verbruik is natuurlijk ook nog steeds afhankelijk van welke content je kijkt. Des te meer licht des te hoger de stroomopname. Veel films gebruiken weinig licht dus minder stroom. Veelal gebruikt een gemiddelde film maar 15% tot 20% als we uitgaan van 100% bij een compleet wit scherm.Aikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:47:
[...]
Die laatste opmerking is vrij kinderachtig, maar goed, 160 watt vind ik nog wel te doen, 290 vind ik echt te veel. Heb je een link naar bovenstaand, want ik had ook mijn bedenkingen bij 290 watt.
Zoals Cap al aangaf, voordeliger in de aanschaf, zeker als je het om gaat rekenen naar de inch maat.
Dus je hebt dan al een jaar of 4 hoger stroomverbruik verdiend voor je begint, kun je die tijd gebruiken om op iets anders te besparen voor de jaren erna
De meter is binnen, komend weekend maar eens aan de slag. Die software, als die er komt, is te downloaden dus, volgens mij, geen invoerrechten. Eerst maar eens met die software van de vaak hier voorbij gekomen site uitpoberen, hfcr ofzoiets.[...]
Dat kost je wel 300 dollar voor Calman 5 Control, in de Tutorial en Basic versies zit geen autocal. Misschien leuk maar met de hand gaat het prima en het is veel leerzamer. Bovendien durf ik te wedden dat het resultaat uiteindelijk beter is als je op de juiste manier handmatig kalibreert, omdat je zelf je prioriteiten / trade-offs kan bepalen. Maar het is natuurlijk wel een leuk speeltje als je het vaker gaat doen.
..........
Persoonlijk let ik niet op het stroomverbruik, zal vast minder zijn dan de Pioneer 4280XA die nu op de slaapkamer staat.
Zoek eens op "watt" in dit topicAikon schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 15:47:
[...]
Dit gaat dan over de 50ST50, die uit mijn hoofd gezegd minder zuinig is dan precies hetzelfde verbruik heeft als de 50ST60 (vergelijk ff de specs), en dit zijn mijn eigen metingen, geen "van horen zeggen", maar zelf keurig wattmeters afgelezen en gemiddeld over een paar uur. 50VT50 gaf trouwens hetzelfde resultaat, misschien een watje of 2, 3 meer of minder, maar niks schokkends.Cap schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 10:27:
LED's gebruiken inderdaad een constante hoeveelheid stroom onafhankelijk van het getoonde beeld (geavanceerde local dimming technieken die wellicht het verbruik beïnvloeden daargelaten). Wel kan bij LED's vaak de backlight worden ingesteld op hoog of laag, dit zal natuurlijk wat invloed hebben op het verbruik.
Het verbruik van een 50 inch Panasonic 50 serie op de gekalibreerde stand en met standaard contrast zit bij gewoon tv beeld rond de 140-150 watt te schommelen, dus dat valt erg mee. Films zijn meestal wat donkerder en hebben meestal zwarte balken, dan zal het eerder 120-130 watt zijn.
Reken ik dan 100 watt extra tov een LED tv (best ruim gerekend toch?), met 4 uur kijken per dag, met mijn kilowatuurprijs, dan kom ik op 0,1 * 4 * 365 * 0,18 = 26 euro per jaar. En dat zonder ook maar een dag op vakantie te gaan of naar een feestje. Elke dag.
Panasonic zelf geeft "180 watt gemiddeld energieverbruik" in de specificaties aan, maar ik denk dat dit op een fellere stand is (normaal of dynamic), of gewoon een schatting aan de veilige kant.
Maarre, misschien kan iemand in het bezit van een ST/GT/VT60 de discussie even kortsluiten door een meter aan zijn tv te hangen en deze op Professional mode met default contrast / helderheid te meten?
Denk dat er weinig mensen zijn die een dergelijke column zouden lezen, maar ben blij dat ik af en toe tenminste mensen in dit topic amuseer. En frustraties van je af schrijven helpt.SanduTje schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:00:
[...]
Nooit overwogen om columnist te worden?
Jouw antwoorden zijn vaak erg herkenbaar, waar en vooral erg amusant om te lezen
Inderdaad een erg goed teken, de pixel probeert "zichzelf" idd aan te zwengelen. Inderdaad kijken of een paar nachtjes schuifbalk de boel doet ontwaken.MaxHardcore schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 13:36:
[...]
Ik merk dat de pixel gaat knipperen op een bepaalde gebroken wit achtergrond, kwartiertje geprobeerd, maar geen resultaat.
Bij de schuifbalk gaat hij niet knipperen, maar ga ik toch even een nacht proberen.
Is dat knipperen juist iets goeds? Lijkt net alsof de pixel zichzelf probeert aan te zwengelen.
Klopt! Tot vanmorgen volgens mij nog een 50ST60.daffie82 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 14:17:
[...]
Je had toch eerst een andere niet gebruikte TV te koop?
@okio: Waar is die gebleven?
Klopt dat Calman te downloaden is, maar het enige echt aantrekkelijke aanbod op de site vind ik zelf de Tutorial versie, en daar zit dus de meter bij in. Calman Basic vind ik alweer aan de dure kant voor alleen de software.Qapla1 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 19:06:
[...]
De meter is binnen, komend weekend maar eens aan de slag. Die software, als die er komt, is te downloaden dus, volgens mij, geen invoerrechten. Eerst maar eens met die software van de vaak hier voorbij gekomen site uitpoberen, hfcr ofzoiets.
[ Voor 52% gewijzigd door Cap op 12-06-2013 20:46 ]
Verwijderd
Stroomverbruik ?? Als ik het kon betalen en als hij gemaakt zou zijn hing hier nu een 85zt60 aan de muur incl. krachtstroomaansluiting.
Verwijderd
Puur uit interesse ik heb nu een prima toshiba led van 40 inch. Als mn huis straks gebouwd is wil ik wel een grotere voor in de woonkamer. Esthetisch moet het toch een beetje uitzien. Zijn er plasmaschermen die mooi voor aan de wand zijn met een dunne rand? Ik vind de pana leds namelijk prachtig. Mochten die plasma modellen bestaan en flink duurder zijn dan spaar ik nog wat langer.
Vind je een rand van 3 cm veel bij een 65 inch scherm? De VT60 heeft hele smalle speakergrilles (hoogstens een cm?) aan de zijkanten waardoor de bezel wat breder is, maar voordeel is dat er een glasplaat over het hele scherm zit, dus ook over de bezel. Hierdoor heb je een randloos design als de tv uit staat, zowel in de breedte maar ook in de diepte. Dit laatste geldt ook voor de ZT60, het topmodel. Andere plasmaschermen hebben ze niet.
Samsung heeft ook nog een paar mooie modellen. Die van LG vind ik minder.
Ik zou zeggen bekijk ze eens in een winkel. Ik vind ze er erg netjes uit zien, minder "toy-like" dan de gemiddelde LCD tv.
Samsung heeft ook nog een paar mooie modellen. Die van LG vind ik minder.
Ik zou zeggen bekijk ze eens in een winkel. Ik vind ze er erg netjes uit zien, minder "toy-like" dan de gemiddelde LCD tv.
[ Voor 24% gewijzigd door Cap op 12-06-2013 21:49 ]
Klopt! Tot vanmorgen volgens mij nog een 50ST60.
Scherp heren! Nou als volgt: ik zou een st60 nieuw krijgen. Vandaag Panasonic geweest en die hebben leuk een GT60 afgeleverd uit service. Dus vandaar...erg blij mee
Scherp heren! Nou als volgt: ik zou een st60 nieuw krijgen. Vandaag Panasonic geweest en die hebben leuk een GT60 afgeleverd uit service. Dus vandaar...erg blij mee
Stop maar met zoeken want die vind je nergens.
Met de stand 'Cinema' kom je een heel eind en anders kan alleen een kalibratie voor het beste beeld zorgen.
Met de stand 'Cinema' kom je een heel eind en anders kan alleen een kalibratie voor het beste beeld zorgen.
Bedankt voor dit te posten.Renegade666 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:30:
Mijn was blijkbaar 62,5 uren na 2 weken.
Iemand ook een idee wat de beste/makkelijkste manier is om weer UIT het service menu te geraken?
Tv uitzettendaffie82 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:17:
[...]
Bedankt voor dit te posten.
Mijn was blijkbaar 62,5 uren na 2 weken.
Iemand ook een idee wat de beste/makkelijkste manier is om weer UIT het service menu te geraken?
ja lol dat had ik ook gedaan.
Maar gaat enkel met de aan/uit knop op de TV zelf.
Ik wil m'n 42ST50 toch maar aan m'n PC hangen met een HDMI kabel, omdat de media server functie toch niet helemaal lekker loopt (ik zie lang niet alle folders, halverwege bestanden stopt 'ie ermee etc. etc.). Ik moet echt een metertje of zes/zeven overbruggen. Volgens wat ik op internet kan vinden is de snelheid van HDMI tot 25 feet gegarandeerd, dus dat is net iets meer dan zeven meter. Kabels van 7 meter en meer zijn echter nogal aan de prijs, dus ik overweeg een HDMI verlengkabel van twee meter te combineren met een kabel van vijf meter. Iemand enig idee of dat iets afdoet aan het signaal?
De exit knop 3 sec. ingedrukt houden, althans zo werkt het bij mijn TV welke er sinds begin dit jaar zo'n 600 uur en 310 in-/uitschakelingen erop zitten. Heb ik nu iets gewonnen?daffie82 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 09:17:

Kabels door lussen zou ik niet doen. Ga gewoon voor een goede kwaliteit kabel van 7.5m.Richard P schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 10:41:
Kabels van 7 meter en meer zijn echter nogal aan de prijs, dus ik overweeg een HDMI verlengkabel van Iemand enig idee of dat iets afdoet aan het signaal?
Deze hoeft echt geen MONSTER-lijke €80,- te kosten.
Kijk hier eens: http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1451.html
[ Voor 6% gewijzigd door Jorruchie op 13-06-2013 11:02 ]
“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”
Ongelooflijk! Ik kende die website niet, maar voor dat geld (7,5m versie) koop ik niet eens de verlengkabel, perfect dus. Gelijk besteld, bedankt![...]
Kabels door lussen zou ik niet doen. Ga gewoon voor een goede kwaliteit kabel van 7.5m.
Deze hoeft echt geen MONSTER-lijke €80,- te kosten.
Kijk hier eens: http://www.elektronica-shop.nl/contents/nl/d1451.html
http://www.allekabels.nl/...hdmi_kabel/7.5-meter.html heeft ze ook.
pas geleden nog een aantal anderhalve meters besteld voor 1,50 per stuk
action heeft ze ook trouwens.
pas geleden nog een aantal anderhalve meters besteld voor 1,50 per stuk
action heeft ze ook trouwens.
Hoi heren,
Hoe kan ik de uren controleren van mijn 50vt60?
Welke colorimeter en software kunnen jullie mij adviseren voor een beginner?
Bvd.
Bvd.
1) naar het service menu. Zie paar posts terug en topic startspeedmetal35 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:12:
Hoi heren,
Bvd.
2) i1 display pro 3 / color munki display
3) hcfr 3.0.4.2 (free) of calman / chromapure (200-400 piek)
4) lees het topic. Dit is al 10000x besproken.
zoek op kalibreren en ge zult alles vinden.
[edit]
De 60 serie (vt) heeft ook last van groene drek aan de rechter en linkerkant. Dus volgens mij is het compleet. De 60 serie heeft exact dezelfde 'problemen' als de 50 serie.
Ik weet nu wel vrij zeker dat ik pas eind van eht jaar mijn 50 ga upgraden dan
[ Voor 20% gewijzigd door Adlermann op 13-06-2013 12:17 ]
Adlermann schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:14:
[...]
1) naar het service menu. Zie paar posts terug en topic start
2) i1 display pro 3 / color munki display
3) hcfr 3.0.4.2 (free) of calman / chromapure (200-400 piek)
4) lees het topic. Dit is al 10000x besproken.
zoek op kalibreren en ge zult alles vinden.
[edit]
De 60 serie (vt) heeft ook last van groene drek aan de rechter en linkerkant. Dus volgens mij is het compleet. De 60 serie heeft exact dezelfde 'problemen' als de 50 serie.
Adlermann, bedankt voor de snelle reactie.
Zit op mijn mobiel, zoekt een beetje moeilijk.
Ik ga me er in verdiepen!
Aangezien het paneel nagenoeg hetzelfde is was dit ook wel te verwachten maar nu zijn de bewijzen er ookAdlermann schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:14:
[...]
[edit]
Upgraden weet ik zo net nog niet aangezien het investeren is in weinig vernieuwing en een minder mooi toestel. Misschien maar even wachten op de VT70 als laatste plasma

En ook dat zal dan hetzelfde paneel zijn want Panasonic is gestopt met hun plasma panelen verder te ontwikkelen...SanduTje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:52:
[...]
Misschien maar even wachten op de VT70 als laatste plasma
@aldlermann : wat bedoel je precies met groene drek langs de kanten ?
Klopt maar hopelijk dan wel met een design ala ZT60. Dan ben ik tot de eerste oled's betaalbaar zijn wel weer even tevredendaffie82 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:02:
[...]
En ook dat zal dan hetzelfde paneel zijn want Panasonic is gestopt met hun plasma panelen verder te ontwikkelen...
Groene drek = Green blobs
[ Voor 3% gewijzigd door SanduTje op 13-06-2013 13:07 ]
Is het puur random, of treedt het na een aantal uren inspelen niet meer op?SanduTje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:07:
[...]
Klopt maar hopelijk dan wel met een design ala ZT60. Dan ben ik tot de eerste oled's betaalbaar zijn wel weer even tevreden
Groene drek = Green blobs
hele milde green blobs, rechts/lnks van eht beeld. Elke vt50/ st50 die ik heb gezien heeft ze in bepaalde mate.daffie82 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:02:
[...]
En ook dat zal dan hetzelfde paneel zijn want Panasonic is gestopt met hun plasma panelen verder te ontwikkelen...
@aldlermann : wat bedoel je precies met groene drek langs de kanten ?
Valt niet heel vaak op, alleen bij reclames met veel wit en af en toe op lichtblauw bij een luchtshot ofzo.
Vanaf een uurtje of 500 worden ze zichtbaar denk ik. Dat is iig mijn ervaring.
Is het een onvermijdelijk issue? Ik wilde na 400 uur gaan calibreren om tot een perfect beeld te komen. Maar dan krijg je mogelijk/zeker dit dus nog?Adlermann schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:24:
[...]
hele milde green blobs, rechts/lnks van eht beeld. Elke vt50/ st50 die ik heb gezien heeft ze in bepaalde mate.
Valt niet heel vaak op, alleen bij reclames met veel wit en af en toe op lichtblauw bij een luchtshot ofzo.
Vanaf een uurtje of 500 worden ze zichtbaar denk ik. Dat is iig mijn ervaring.
Ja, ik denk dat het niet te vermijden is.MaxHardcore schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:28:
[...]
Is het een onvermijdelijk issue? Ik wilde na 400 uur gaan calibreren om tot een perfect beeld te komen. Maar dan krijg je mogelijk/zeker dit dus nog?
het is ook niet heel erg hoor. Het valt niet heel vaak op.
Gouden tip, niet naar gaan zoeken 
Het viel mij niet op tot dat ik er eens op ging letten. Maar het is inderdaad geen hinderlijk probleem.
Het viel mij niet op tot dat ik er eens op ging letten. Maar het is inderdaad geen hinderlijk probleem.
Zodra het gezien isSanduTje schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 13:39:
Gouden tip, niet naar gaan zoeken
Ik stoor me (als je het al storen kunt noemen) meer aan retentie en banding. Dat groene valt alleen enigszins op bij volledig wit beeld.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.
Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.
En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.
Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.
En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.