Heb de 50GT60 nu een week staan. Hier wat indrukken.
Bij het uitpakken bleek een van de twee “klauwtjes”, die de hals op de bodemplaat van de standaard moeten laten aangrijpen, afgebroken. Toch maar doorgegaan met de montage en alle schroeven pakten prima.
Achteraf blijkt wél de TV lichtjes naar voren te hellen. Zal toch geen kwaad kunnen?
Qua uiterlijk ben ik verder erg gelukkig met 50GT60.
Daarna mijn eerste wankele schreden gezet met de beeldinstellingen, mij houdend aan de gegeven forum-adviezen. Resultaat viel (eerst) wel héél erg tegen….
Op alle ingangen ( TV-analoog, AV1 voor de DVD-recorder én HDMI1 voor de Blu Ray-speler) leek het beeld even futloos, onscherp en vooral met erg rooie koppen., vooral met “Professioneel” 1 en 2 maar ook Custom en Cinema.
Een dag of wat later herinnerde ik me een oude UPC mailing en haalde op DVB-C het pakket digitale zenders en Ned. 1. 2 en 3 in HD binnen. Uiteraard verbeterde dat de kwaliteit van de TV-zenders behoorlijk, maar toch….
Vooral huidskleur is voor mij een heel belangrijk kwaliteitscriterium en die rooie koppen ging ik te lijf met het flink terugdraaien van “Kleur” i.c.m. het opdraaien van “Tint”. Is zeker beter nu, maar er is toch nog een restant aan rozig-bruin, dat creme-achtige, dat ik graag nog iets terug zou willen nemen, maar dan zonder het totaal kleurenpallet nog weer wat flauwer te maken. Waarschijnlijk kan men via geavanceerdere instellingen nog wat rood weghalen en/of blauw&groen juist wat ophalen in bepaalde kleurgebieden, maar dat is voor mij nog een halte te ver. OF WEET MEN HIER EEN HANDIGE OPLOSSING VOOR?
Mijn voorheen zo schitterende Blu Ray weergave werd echter nog steeds niet benaderd. Tot … ik gisteren maar eens de zozeer verfoeide “Dynamisch” stand probeerde. Inderdaad, onbewerkt zag dat er verschrikkelijk uit!
Na wat geklooi had ik echter een afstelling die mijn “LIFE” en “ELISABETH” test-Blu Ray’s weer veel van hun oude glorie terug gaf. .Ik heb kennelijk daarvoor toch een flinke scheut contrast nodig, maar dat moet dan maar. HDMI1-afstelling is nu:
Dynamisch, Kontrast: 80, Helderheid: midden, Kleur: 27, Tint: +24, Scherpte: 45,
Kleurwarmte: normaal, IFC: minimum, HDMI RGB bereik: normaal en rest uit.
Al bij al misschien nog steeds iets te “heftig”, maar komt al heel dichtbij. Dit contrast kan toch geen kwaad bij logoloze weergave (moet wel op balken letten, natuurlijk).???
Met DVB-C gaat deze instelling niet goed, veel te rood etc. Nu had ik de hoop dat bij elke ingang een eigen set instellingen zou horen, maar helaas: als ik bij ingang X instellingen wijzig, dan zijn ze bij ingang Y óok mee-gewijzigd. Erg lastig. IS HIER EEN OPLOSSING VOOR?
Daarom hier een andere set instellingen en wel:
Custom, Kontrast: 50, Helderheid: +10, Kleur: 30, Tint: +14, Scherpte: 40,
Kleurwarmte: normaal, IFC: minimum en rest uit.
Kan soms al héél mooi zijn, maar die huidskleur … en ook lijkt er een soort lichte grauwsluier over het beeld te liggen. WAT IS HIER EEN MOGELIJKE OPLOSSING VOOR?
AV1 (wordt veel gebruikt door timeshift-kijken) wisselt zeer sterk, vaak prut, maar soms ook heel mooi. Hangt sterk van de kwaliteit van de opname af, denk ik
Om snel veel branduren te maken (heeft dat eigenlijk zin?) laat ik hem wel zo’n 10 – 12 uur per dag spelen, ongezien logoloos (BBC) en ’s avonds, nogal fobisch, om het half uur wisselen van auto naar zoom of “juist”.
En in de kleine uurtjes nog een ruim uur schuifbalk. In het wit van de schuifbalk is tot op heden geen spoortje retentie zichtbaar. En nu maar wachten op de groene monsters die na zo’n 500 branduren zouden mogen worden verwacht. IS HIER NOG IETS OVER OP TE MERKEN? of is dit wel goed zo.
Heppiebuddah en Jasper, wordt de 50GT60 bij jullie ook zo warm? Achterzijde links- en rechtsboven?