Was vandaag nog in de MM Amsterdam Arena.
Daar hadden ze de nieuwste
hi-res 84" LCD joekel van LG staan en die gaf heus mooi beeld. Helaas was er geen "echt" beeldmateriaal op te zien, maar een soort cityscape by night demo, van bovenaf gefilmd, een gewegende Google Maps op sattelite view dus. Was mooi, niet in de laatste plaats vanwege de vertoonde beelden.
Maar toen ging ik ff naar de HT ruimte en daar stond dus een evengrote joekel van een plasma, van Panasonic. Volgens mij zo'n pro-scherm. Edit: ik denk
deze. Hij had een hele brede matte rand volgens mij wel 10 centimeter en er stond alleen het Panasonic logo op, middenonder. Daarop werd een optreden van muzikanten in een theater vertoond. Ik kan je vertellen dat ik een stuk meer onder de indruk was van dat beeld. Veel meer diepte, meer life-like, en zonder die vreselijke oververscherping. Gewoon meer in de richting van zoals ik iets in werkelijkheid zie dus.
Ik zie bij LCD schermen in de winkel inderdaad zelden goede huidtinten, vaak zijn ze oververzadigd en vlak, de huid is als het ware een enkelkleurige vlek, behalve natuurlijk als een hoofd heel groot in beeld is, dan zie je wel schakeringen. Rood is ook vaak te oranje. En gras is niet groen maar een hele enge kleur. Samen met te hoge licht output en die overdreven verscherping. Heel erg vreselijk. En dan heb ik het nog maar niet over sneller bewegende beelden.
Natuurlijk kan je zo'n LCD een stuk beter afstellen zodat deze effecten verdwijnen. Maar je moet echt niet denken dat zo'n shop mode "goed beeld" is. Verre van. Als je dat wel vindt dan houdt natuurlijk verder elke discussie t.o.v. plasma op, want dan worden er verschillende dingen verwacht. De een verwacht dan namelijk knalbeeld in zowel kleur als hoeveelheid licht, de ander is op zoek naar natuurgetrouw beeld. Dat is naar mijn ervaring vaak het probleem in de discussie over beeldkwaliteit.
Ze hadden trouwens nog steeds de P42UT50 staan. Iemand vroeg hier laatst naar en beweerde dat ie niet in de MM stond, maar ik had het me dus goed herinnerd. Op 3 meter van de P50ST50 overigens. En de P50GT50. En een stukje verderop ook andere formaten ST/GT's en de VT50 aan de muur. Gemakkelijk voor het vergelijken van het design dus.
[
Voor 72% gewijzigd door
Cap op 10-12-2012 16:33
]