4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19
Dat heb je met elke tv wel, LCD of Plasma, Samsung of Panasonic. Als je echt een drama-toestel hebt, dan heb je altijd garantie zo denk ik maar._Spark_ schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:02:
Dus: wachten tot volgend jaar? Of zijn de problemen met de st50 overdreven? Iemand omschreef het kopen van een st50 als een loterij: je weet van te voren niet welke issues je hebt 'gewonnen'.
Inderdaad. Volgend jaar zijn er vast weer andere problemen bij de toestellen. Je moet op een gegeven moment gewoon de knoop doorhakken.Cartman! schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 14:52:
[...]
Dat heb je met elke tv wel, LCD of Plasma, Samsung of Panasonic. Als je echt een drama-toestel hebt, dan heb je altijd garantie zo denk ik maar.
Er zijn in dit topic wel wat problemen met Panasonic toestellen maar dat was erger met de -30 serie. Alhoewel ik daarmee (in mijn geval een GT30) ook geen problemen had. Ik denk dus dat het overgrote merendeel van de mensen geen problemen hebben of ze niet zien.
M'n Disney Wow calibratie blu-ray is verstuurd. Eens zien of het wat is.
Stel je daar niet te veel van voor. Veel verder dan brightness en contrast goed afstellen zit daar echt niet in. Die filters werken ook maar half (ik heb de DVE blu-ray). Een meter werkt gewoon veel beter.LuPo schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
Inderdaad. Volgend jaar zijn er vast weer andere problemen bij de toestellen. Je moet op een gegeven moment gewoon de knoop doorhakken.
Er zijn in dit topic wel wat problemen met Panasonic toestellen maar dat was erger met de -30 serie. Alhoewel ik daarmee (in mijn geval een GT30) ook geen problemen had. Ik denk dus dat het overgrote merendeel van de mensen geen problemen hebben of ze niet zien.
Ik had/heb mijn tv zelf gekalibreerd met een i1 dipslay pro, maar ik ben bewust teruggegaan naar thx om de volgende reden: het contrast is veel beter in thx. Zwart is veel zwarter (zichtbaar!) en het scherm is zichtbaar feller. Beetje zonde dat professional mode zo cripled is qua contast en dynamisch bereik.
Dat ben ik met je eens. Eerder al heb ik een keer hier opgemerkt dat ik nog altijd totaal geen problemen heb met mijn st50. Sterker nog, ik heb nog nooit zo'n geweldige tv gehadLuPo schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
Ik ben zelfs zo tevreden dat ik zsm nog een ST50 erbij wil kopen
Het lijkt er ook op alsof het beeld steeds mooier wordt naar mate ik hem langer heb.
[ Voor 4% gewijzigd door bear87 op 22-10-2012 12:01 ]
En in dat geval: zijn er hier ST50 eigenaren met IR (inbranden?) die niet verdwijnt na het langdurig laten lopen van de schuifbalk/ruis? Ik lees dergelijke gevallen op kieskeurig, maar dan vooral m.b.t. de VT50, zou daar nog een verschil zitten?
Ja die zijn er wel. Ik ben z'n naam even vergeten, maar hij zit ook op avforums. Ik zou gewoon het toestel aanschaffen. Het zijn goede tv's met uitstekend beeld. Alleen je kan een maandagochtendmodel hebben._Spark_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:13:
Ok, garantie in het geval van een drama-ST50. Maar voor zover ik heb begrepen valt inbranden/hardnekkige IR niet garantie?
En in dat geval: zijn er hier ST50 eigenaren met IR (inbranden?) die niet verdwijnt na het langdurig laten lopen van de schuifbalk/ruis? Ik lees dergelijke gevallen op kieskeurig, maar dan vooral m.b.t. de VT50, zou daar nog een verschil zitten?
Maar als je hardnekkige IR hebt nadat je het toestel een paar maanden in bezit hebt, dan ben je de pineut? Of is Panasonic dan bereid je toestel om te ruilen?Adlermann schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:15:
[...]
Ja die zijn er wel. Ik ben z'n naam even vergeten, maar hij zit ook op avforums. Ik zou gewoon het toestel aanschaffen. Het zijn goede tv's met uitstekend beeld. Alleen je kan een maandagochtendmodel hebben.
meestal gaat dat wel goed. Ik zal je wel aanraden om niet non stop voor IR te checken met grey slides e.d. Want dan ga je zeker wel het 1 en ander zien. Zolang iets niet zichtbaar is in echte content, is het ook niet echt een probleem wmb._Spark_ schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:22:
[...]
Maar als je hardnekkige IR hebt nadat je het toestel een paar maanden in bezit hebt, dan ben je de pineut? Of is Panasonic dan bereid je toestel om te ruilen?
Probeer het eens wat positiever te zien, en laat je nou niet gek maken. Je staat op het punt een klasse product te kopen. Meerdere sites die hem een uitstekende beoordeling geven en/of spreken over een van de beste tv's die ze sinds tijden voorbij hebben zien komen.
[ Voor 64% gewijzigd door bear87 op 22-10-2012 12:30 ]
Hier kan ik me in vinden. Ik vind het ook wel leuk om die spullen eens uit te testen. Ik heb onlangs voor een prikkie een zeer nette i1Pro spectrofotometer op de kop getikt, die is in de basis al een stuk accurater dan de colorimeters en heeft ingebouwde recalibratie m.b.v. een witvlak en een lamp. Wil je het nog nauwkeuriger dan kan je hem ook nog laten recertificeren, dan heb je weer een officieel stempel van goedkeuring.Adlermann schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 16:53:
[...]
Stel je daar niet te veel van voor. Veel verder dan brightness en contrast goed afstellen zit daar echt niet in. Die filters werken ook maar half (ik heb de DVE blu-ray). Een meter werkt gewoon veel beter.
Het handige is dat ik zo een willekeurige colorimeter kan eiken door de i1Pro als referentie te gebruiken en een correctiematrix aan te maken voor de betreffende colorimeter in je software. In praktijk blijkt de meetfout van de colorimeters behoorlijk lineair over het grootste gedeelte van het meetbereik, de zeer donkere metingen natuurlijk uitgezonderd. De combinatie spectrofotometer, colorimeter en HCFR/Calman/Chromapure software is een ideale combinatie.
Het enige jammer is echt: als je hem goed hebt afgesteld is het nog steeds vrij minimaal vergeleken met thnx. Echter heeft thx een veel betere contrast ratio en dat zie je welCap schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:08:
[...]
Hier kan ik me in vinden. Ik vind het ook wel leuk om die spullen eens uit te testen. Ik heb onlangs voor een prikkie een zeer nette i1Pro spectrofotometer op de kop getikt, die is in de basis al een stuk accurater dan de colorimeters en heeft ingebouwde recalibratie m.b.v. een witvlak en een lamp. Wil je het nog nauwkeuriger dan kan je hem ook nog laten recertificeren, dan heb je weer een officieel stempel van goedkeuring.
Het handige is dat ik zo een willekeurige colorimeter kan eiken door de i1Pro als referentie te gebruiken en een correctiematrix aan te maken voor de betreffende colorimeter in je software. In praktijk blijkt de meetfout van de colorimeters behoorlijk lineair over het grootste gedeelte van het meetbereik, de zeer donkere metingen natuurlijk uitgezonderd. De combinatie spectrofotometer, colorimeter en HCFR/Calman/Chromapure software is een ideale combinatie.
thx haalt makkelijk 120 cd m2 en doet een minimale lchtopbrengst van 0.008 cd m2, terwijl professional mode 80 cd m2 doet met een minimale lichtopbrengst van 0.02 cd m2...
Dat is dus 1:15000 vs 1:4000
Ok ok! Ik heb 'm al besteld!bear87 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 12:27:
Dan ruilt Panasonic hem gewoon om, staan volgens mij meerdere meldingen van op Got o.a.
Probeer het eens wat positiever te zien, en laat je nou niet gek maken. Je staat op het punt een klasse product te kopen. Meerdere sites die hem een uitstekende beoordeling geven en/of spreken over een van de beste tv's die ze sinds tijden voorbij hebben zien komen.
Morgen wordt 'ie bezorgd, nog dingen die ik juist wel/niet moet doen/testen zodra ik 'm heb staan? (ik zie de opmerking over inspelen - ik denk dat ik dat misschien een paar nachtjes ga doen)
Enne, het kan nooit kwaad om de beeldinstellingen niet meteen op 100% bright te zetten...
Met de standaard out of the box instellingen kijkt het al prima en brand er niks in.
Als je voorzichtig bent: lagere contrast en hogere brightness. Dit heeft als gevolg dat: het panel minder fel is (wit is minder fel) en dat het zwart minder zwart is (lichter).Leader98 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:48:
Je moet er vooral van genieten!
Enne, het kan nooit kwaad om de beeldinstellingen niet meteen op 100% bright te zetten...
Met de standaard out of the box instellingen kijkt het al prima en brand er niks in.
Dit killt contrast ratio en daardoor minder last van retentie.
[ Voor 19% gewijzigd door Adlermann op 22-10-2012 16:10 ]
Yep, dat is zeker een zwaar nadeel van de Professional mode van de VT50.Adlermann schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 15:37:
[...]
Het enige jammer is echt: als je hem goed hebt afgesteld is het nog steeds vrij minimaal vergeleken met thnx. Echter heeft thx een veel betere contrast ratio en dat zie je wel
thx haalt makkelijk 120 cd m2 en doet een minimale lchtopbrengst van 0.008 cd m2, terwijl professional mode 80 cd m2 doet met een minimale lichtopbrengst van 0.02 cd m2...
Dat is dus 1:15000 vs 1:4000
En dat is meteen het enige voordeel van de ST50 t.o.v. de VT50 (naast de prijs natuurlijk): daar heb je dat probleem met de 120 cd m2 lichtbeperking niet, de calibratiemode heet er "True Cinema" ipv "Professional". Maar ik geloof dat jij dat al wist, want jij hebt ook de ST50 gehad.
PS bij de ST50 is de True Cinema mode volgens mij meer voor verbetering vatbaar dan de THX mode bij de VT50, dus heeft kalibreren meer effect.
[ Voor 7% gewijzigd door Cap op 22-10-2012 19:19 ]
En vergeet de standaard tip niet, althans wat mij betreft is dat de eerste handeling:Adlermann schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 16:02:
[...]
Als je voorzichtig bent: lagere contrast en hogere brightness. Dit heeft als gevolg dat: het panel minder fel is (wit is minder fel) en dat het zwart minder zwart is (lichter).
Dit killt contrast ratio en daardoor minder last van retentie.
Dit vanavond even doorkijken, echt een hele handige serie hoe je een tv moet instellen.
http://www.avforums.com/home/pictureperfect_step1.html#mode
Bij mijn st50 was true cinema out of the box beter dan thx is op mijn vt50Cap schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:18:
[...]
Yep, dat is zeker een zwaar nadeel van de Professional mode van de VT50.Maar ik heb de ST50.
En dat is meteen het enige voordeel van de ST50 t.o.v. de VT50 (naast de prijs natuurlijk): daar heb je dat probleem met de 120 cd m2 lichtbeperking niet, de calibratiemode heet er "True Cinema" ipv "Professional". Maar ik geloof dat jij dat al wist, want jij hebt ook de ST50 gehad.
PS bij de ST50 is de True Cinema mode volgens mij meer voor verbetering vatbaar dan de THX mode bij de VT50, dus heeft kalibreren meer effect.
Maar het kan zijn dat e bij de st50 meer variatie in zit.
Volgens mij was dat ook een van de uitkomsten van de review van HDTVtest.Adlermann schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 19:40:
[...]
Bij mijn st50 was true cinema out of the box beter dan thx is op mijn vt50
Maar het kan zijn dat e bij de st50 meer variatie in zit.
[ Voor 22% gewijzigd door Cap op 22-10-2012 21:18 ]
Ik heb ergens gelezen dat de bij de Panasonic EPG het beeld en geluid stopt. Dit lijkt me irritant, en geeft Samsung het voordeel. Is dit waar? Waar moet ik verder nog op letten bij de keuze tussen deze twee?
Daar was ik dus benieuwd naar, of de kalibratie van de grijswaarden en kleuren nog een wezenlijk verschil maakt aangezien de lichtopbrengst in THX het hoogst is en de zwartwaarden het beste.Cap schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 21:16:
Zie de recente opmerkingen van Adlermann in dit draadje, die zegt dat kalibreren van professional mode bij zijn VT50 weinig zin had omdat de beperking van de lichtoutput in die mode zwaarder weegt dan de geringe kalibratiefouten in de standaard THX mode. M.a.w. de enige mode die je echt kan kalibreren is professional mode, en die mode is dus helaas gemankeerd.
Verder zou ik vergelijken in welke mate de schermen reflecteren en welke kalibratiemogelijkheden je hebt met beide toestellen. Vergelijken van het beeld zonder dat je beide toestellen goed ingesteld hebt heeft naar mijn mening weinig zin, omdat bijvoorbeeld het verschil in ingesteld contrast of helderheid alleen al het vergelijk zo kan verstoren dat je op basis daarvan een (mogelijk verkeerde) keuze maakt.
@Sandutje Lijkt me duidelijk, wat Adlermann betreft dus duidelijk niet wezenlijk genoeg om voor de gekalibreerde stand te kiezen. Maar misschien hoop je op nog wat andere meningen, betwijfel alleen of er hier nog meer VT50 bezitters zijn die zo kritisch naar de THX mode en Professional mode hebben zitten kijken als Adlermann. De meesten hier zijn sowieso ST50 bezitters, vanwege goedkoper.
[ Voor 20% gewijzigd door Cap op 23-10-2012 01:07 ]
Zou je kunnen aangeven wat je specifiek slechter vind aan de Samsung menu's? Ik heb momenteel een Samsung LCD en het is allemaal vrij logisch. Ik zal niet uitgebreid gebruik gaan maken van de internet mogelijkheden, maar vooral voor film en tv te kijken. Vandaar dat de EPG voor mij belangrijk is. Hoe kan deze bij Panasonic beter zijn als het beeld en geluid onderbroken wordt zodra je deze opent? Bij mijn Samsung open ik deze nu vaak om even te kijken hoe laat iets anders begint, terwijl ik het huidige programma gewoon kan doorkijken.Cap schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 01:04:
@stex: ik vind zelf de menu's van de Samsung minder prettig, zowel wat uiterlijk betreft als structuur en naamgeving. Maar dat is een kwestie van smaak en ook gewenning. Ga eens in de winkel kijken en vraag om de afstandsbediening zodat je die meteen kunt ervaren en met de menu's kunt spelen, hoe is het ingedeeld, welke opties zijn er aanwezig en welke niet, is het menu lekker snel.
Verder zou ik vergelijken in welke mate de schermen reflecteren en welke kalibratiemogelijkheden je hebt met beide toestellen. Vergelijken van het beeld zonder dat je beide toestellen goed ingesteld hebt heeft naar mijn mening weinig zin, omdat bijvoorbeeld het verschil in ingesteld contrast of helderheid alleen al het vergelijk zo kan verstoren dat je op basis daarvan een (mogelijk verkeerde) keuze maakt.
Let erop dat de reviews waarin ze als vergelijkbaar worden omschreven vaak kijken naar het 60inch (of groter) model. De 51 inch van Samsung zou significant slechtere zwart waardes hebben dan de grotere variant. Om die reden is de 51E6500 voor mij afgevallen, en ben ik uiteindelijk toch voor de 50ST50 gegaan (krijg 'm vandaag, zal m'n ervaringen hier ook even delen).SteX schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 22:34:
Ik twijfel op dit moment tussen de Samsung 51E6500 en de Panasonic 50ST50. Qua prijs zijn ze bijna hetzelfde en de reviews omschrijven ze ook als vergelijkbaar.
Ik heb ergens gelezen dat de bij de Panasonic EPG het beeld en geluid stopt. Dit lijkt me irritant, en geeft Samsung het voordeel. Is dit waar? Waar moet ik verder nog op letten bij de keuze tussen deze twee?
De EPG vind ik verouderd. Dat heb ik al eerder aangegeven. Ik zou ook graag gewoon door willen kijken terwijl ik de EPG raadpleeg. Dat had ik bij mijn Samsung lcd namelijk ook.SteX schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 10:20:
[...]
Zou je kunnen aangeven wat je specifiek slechter vind aan de Samsung menu's? Ik heb momenteel een Samsung LCD en het is allemaal vrij logisch. Ik zal niet uitgebreid gebruik gaan maken van de internet mogelijkheden, maar vooral voor film en tv te kijken. Vandaar dat de EPG voor mij belangrijk is. Hoe kan deze bij Panasonic beter zijn als het beeld en geluid onderbroken wordt zodra je deze opent? Bij mijn Samsung open ik deze nu vaak om even te kijken hoe laat iets anders begint, terwijl ik het huidige programma gewoon kan doorkijken.
De response in de menu's is bij de Samsungs echter erg traag. De Panasonic viel mij daarin al gelijk op toen ik hem kreeg. Verder maakt het verschil in menu's mij eerlijk gezegd niet zo veel uit. Ik kom er toch niet dagelijks en het samsung menu was verder ook prima.
Bij de EPG van de Panasonic zou er inderdaad wel in beeld mogen waar je op dit moment naar kijkt, maar het is verder erg handig en logisch ingedeeld en de menu's zijn echt heel snel.
Mijn Horizon mediabox van UPC heeft ook een EPG met beeld/geluid maar die is zo traag / niet responsief dat ik de Panasonic EPG zonder beeld/geluid zou prefereren... helaas kan je die niet gebruiken als je via de Horizon box kijkt.
- met audio op normaal volume (over m'n externe speakers) hoor ik bij lichte beelden (en 'rustig' geluid) een behoorlijke duidelijk brom/zoem (2.5-3.0 meter afstand)
- je moet het scherm niet van dichtbij bekijken, de dithering (?) die je dan ziet oogt nogal knullig!
- line-bleeding, het viel me vrij snel op bij vensters op m'n desktop (computer)
- flikker-de-flikker, ik wist dat plasma dit meer zou hebben dan LCD, maar dit valt me (wederom vooral bij lichte beelden) toch wel heel erg op
- het zwart heb ik nog niet goed kunnen beoordelen, maar ook hier zie ik in de zwarte balken boven en onder bij een 16:9 film iets raars: lichtgrijze lijnen die van boven naar beneden lopen, het lijkt een soort interferentie-patroon (fair enough: dit ligt wellicht aan de videokaart van m'n HTPC)
- en ook de uniformiteit van het scherm bij een volledig wit vlak leek tegen te vallen
Ik ben bang dat bovenstaande zaken niet beter worden met andere instellingen of meer branduren. En daarbij loop ik óók nog eens een reëel risico op IR.
Kortom, de kleuren zijn prachtig, maar ideaal is het allemaal niet. Vanavond nog eens goed kijken, en dan besluiten of ik 'm wil terugsturen of niet.
Thoughts?
Je bent erg snel met je conclusies, bekijk eens een normale bron( bv. blu ray ) en speel eens met instellingen. Overdag is altijd lastig een oordeel te geven, zeker met een videokaart als bron.
Zet, zeker overdag, de eco stand uit!
buzz kan normaal zijn_Spark_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:13:
Nou, ik heb de 50ST50 staan. Even kort één en ander bekeken (op true cinema mode), maar ben nog niet heel erg enthousiast:
- met audio op normaal volume (over m'n externe speakers) hoor ik bij lichte beelden (en 'rustig' geluid) een behoorlijke duidelijk brom/zoem (2.5-3.0 meter afstand)
- je moet het scherm niet van dichtbij bekijken, de dithering (?) die je dan ziet oogt nogal knullig!
- line-bleeding, het viel me vrij snel op bij vensters op m'n desktop (computer)
- flikker-de-flikker, ik wist dat plasma dit meer zou hebben dan LCD, maar dit valt me (wederom vooral bij lichte beelden) toch wel heel erg op
- het zwart heb ik nog niet goed kunnen beoordelen, maar ook hier zie ik in de zwarte balken boven en onder bij een 16:9 film iets raars: lichtgrijze lijnen die van boven naar beneden lopen, het lijkt een soort interferentie-patroon (fair enough: dit ligt wellicht aan de videokaart van m'n HTPC)
- en ook de uniformiteit van het scherm bij een volledig wit vlak leek tegen te vallen
Ik ben bang dat bovenstaande zaken niet beter worden met andere instellingen of meer branduren. En daarbij loop ik óók nog eens een reëel risico op IR.
Kortom, de kleuren zijn prachtig, maar ideaal is het allemaal niet. Vanavond nog eens goed kijken, en dan besluiten of ik 'm wil terugsturen of niet.
Thoughts?
linebleed heeft ook bijna elk model, echter dit zie je echt niet in films
flicker bij witte beelden is niet abnormaal bij dit model idd
dithering is normaal, je moet ook niet op ene halve meter zitten. Je ziet er niets van vanaf normale kijkafstand
het zwart is inderdaad erg onrustig, dit hoort er ook bij, dit zie je ook niet van normale kijkafstand
uniformiteit is idd vervelend als dat niet perfect is. Een licht groene waas is wel normaal, dat is een bijeffect van de ABL. Echter er moeten geen grote vlekken ontstaan (bewegende 'wolken' zijn normaal'
[edit]
Je moet een tv ook niet beoordelen aan de hand van een desktop op een halve meter afstand, of een halve meter afstand in het algemeen. Je moet gewoon een film opzetten en vanaf normale kijkafstand kijken. Alles wat je niet ziet tijdens dit, is ook geen probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Adlermann op 23-10-2012 15:11 ]
Perfecte uniformiteit zal je met geen 1 toestel krijgen. Het belangrijkste is of je dit ook gaat zien met normaal tv kijken?_Spark_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:13:
Nou, ik heb de 50ST50 staan. Even kort één en ander bekeken (op true cinema mode), maar ben nog niet heel erg enthousiast:
Thoughts?
Ik bezit nu een samsung plasma, ook geen perfecte uniformiteit. Maar ik zie het gelukkig niet tijdens gewoon tv kijken.
Betere zwartwaardes dan vd st50 zul je niet krijgen voor dit geld!
Dat geflikker van het toestel zal je steeds minder gaan opvallen.
Op dit moment denk ik dat ik de meeste minpunten wel voor lief zou willen nemen, maar die bromtoon is wel echt behoorlijk aanwezig. Ik zal kijken of de toon lijnrecht naar voren gaat, want dan zou ik eventueel nog wat meer naar links/rechts kunnen gaan zitten
Ps. Iemand op avsforum: "Mine buzzed in bright scenes for the first few hours, now it is totally silent. Same with my 2-year old Panasonic plasma, and no problem now.". Klinkt dit iemand bekend in de oren?
[ Voor 16% gewijzigd door _Spark_ op 23-10-2012 15:50 ]
en in begin is dit erger dan na 200 uur is mij opgevallen. De plasmazoem blijft helaas en daar stoor ik me ook af en toe aan.invincible30 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:22:
Dat geflikker van het toestel zal je steeds minder gaan opvallen.
Laat je TV dan in de THX calibreren als dit meer lightoutput oplevert. In principe kan je elke stand kalibreren. Alleen is het logisch een stand te kiezen die in de basis al dicht bij het ideale ligt.Cap schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 01:04:
@Sandutje Lijkt me duidelijk, wat Adlermann betreft dus duidelijk niet wezenlijk genoeg om voor de gekalibreerde stand te kiezen. Maar misschien hoop je op nog wat andere meningen, betwijfel alleen of er hier nog meer VT50 bezitters zijn die zo kritisch naar de THX mode en Professional mode hebben zitten kijken als Adlermann. De meesten hier zijn sowieso ST50 bezitters, vanwege goedkoper.
thx stand kan je niet kalibreren, omdat daar alle controls niet beschikbaar zijn. Professional mode is verder gewoon thx, alleen met slechtere zwardwaarden en minder lightoutputAthome schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:08:
[...]
Laat je TV dan in de THX calibreren als dit meer lightoutput oplevert. In principe kan je elke stand kalibreren. Alleen is het logisch een stand te kiezen die in de basis al dicht bij het ideale ligt.
(ok, als je een videoprocesser koopt voor een duizendje ofzo, dan kan je ook thnx kalibreren, maar niet in het toestel zelf)
En in het SM kan je alleen greyscale kalibreren, niet color gamut.
[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 23-10-2012 17:44 ]
Ik zie het niet.
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Mijn vt 50 heeft dat mijn st 50 had het ook en mijn vt30 ook. Als je er eat meer op zoekt kom je erachter dat het normaal is. Zo kunnen ze de pixels halfopgeladen houden en komt het de minimale zwartwaarden ten goede._Spark_ schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:37:
Zou iemand met een ST50 z'n scherm eens van heel dichtbij kunnen bekijken, en vertellen of er lichtgrijze dunne horizontale lijntjes (3mm uitelkaar) naar boven bewegen? Voordat ik er gezegd wordt dat ik het scherm niet van een paar cm moet bekijken: ik kan me goed voorstellen dat dit het weergeven van zwart niet ten goede komt. Is het normaal? Thnx!
De pixels die dan zwart zijn kunnen dan een lagere voltage krijgrn en daardoor dus zwarter zijn.
In bv professional mode is dat minder en die heeft juist slechtere zwartwaarden, omdat de voltage dan iets hoger moet zijn
[ Voor 13% gewijzigd door Adlermann op 23-10-2012 20:48 ]
Verwijderd
Ik ben ook redelijk kritisch maar ik zie het niet op mijn st50.Adlermann schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:43:
[...]
Mijn vt 50 heeft dat mijn st 50 had het ook en mijn vt30 ook. Als je er eat meer op zoekt kom je erachter dat het normaal is. Zo kunnen ze de pixels halfopgeladen houden en komt het de minimale zwartwaarden ten goede.
De pixels die dan zwart zijn kunnen dan een lagere voltage krijgrn en daardoor dus zwarter zijn.
In bv professional mode is dat minder en die heeft juist slechtere zwartwaarden, omdat de voltage dan iets hoger moet zijn
was wel erg gefocussed op retentie in het begin maar dat is nu bijna niet meer aanwezig na een uur of 300
dit alles check ik op het wit bij de schuifbalk
Je moet daarvoor echt heeel goed kijken van een paar cm. Het zijn namelijk de scanlines. Wordt op hdtvtest forum ook wel iver gesproken. Niet alle beeldmodi hebben dat maar thx en true cinema wel. maar ik zie ook veel omdat ik een visus heb van1.6 ((ik zie dus 160% van wat de gemiddelde mens ziet aangezien een visus van 1 normaal is)Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:52:
[...]
Ik ben ook redelijk kritisch maar ik zie het niet op mijn st50.
was wel erg gefocussed op retentie in het begin maar dat is nu bijna niet meer aanwezig na een uur of 300
dit alles check ik op het wit bij de schuifbalk
Dat onstabiele beeld op hele korte afstand is gewoon normaal, zet voor de lol eens dynamic mode aan. Het is geen lcd technologie dat onnatuurlijke scherpte produceert en is ontworpen voor pc schermen. Plasma is vergelijkbaar met de oude crt bakken, dat ziet er op 10cm afstand ook niet uit. Ga op 3 meter afstand op de bank zitten, zet cinema mode aan, zet alles eco beeldverbeteraars uit... geniet.
Ja hoor, Spark heeft al goed gekeken naar 1080p content.. en inderdaad, dat ziet er erg goed uit op deze TVBARACUS schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:27:
Heeft Spark al een 1080p film in de mediaspeler van de tv gestoken? Ik vraag me echt af wat hij zit te kijken behalve een windows desktop en op 10 cm afstand pixels en streepjes tellen
Dat onstabiele beeld op hele korte afstand is gewoon normaal, zet voor de lol eens dynamic mode aan. Het is geen lcd technologie dat onnatuurlijke scherpte produceert en is ontworpen voor pc schermen. Plasma is vergelijkbaar met de oude crt bakken, dat ziet er op 10cm afstand ook niet uit. Ga op 3 meter afstand op de bank zitten, zet cinema mode aan, zet alles eco beeldverbeteraars uit... geniet.
En dat die streepjes een onderdeel zijn van de techniek vind ik ook prima, ik wou het alleen even zeker weten aangezien het anders de beeldkwaliteit toch niet ten goede lijkt te kunnen komen.
De brom/zoem is eigenlijk het enige punt waar ik me significant aan erger. Opvallend daaraan is overigens dat het echt heel precies komt waar je zit: recht voor de TV (zowel links/rechts als qua hoogte) hoor je het duidelijk, maar zodra je een kant op uit het uiterste midden gaat zitten verdwijnt het bijna volledig. De oplossing zou dus kunnen zijn om de TV simpelweg wat lager danwel hoger te positioneren... maargoed, wel een beetje gek dat het 'moet'.
Hoor je het ook als je de volume van de tv speakers op 0 zet?
Ik vind het behoorlijk vreemd hoe sommige mensen spreken over brom/zoem geluid en anderen ervaren het vrijwel niet. CRT tv's hebben mij jarenlang zitten terroriseren met piep en brom geluiden, daar heb ik geen last meer van. Ligt het aan de tv, de luisterruimte, scherpe oren?
Volume van de speakers zachter zetten helpt niet. Ik denk dat het simpelweg aan de TV ligt, je leest er meer over en zelfs in de tweakers review kwam het naar voren.
Ik heb nu wat karton onder de achterkant van de voet gestopt, hierdoor helt de TV wat naar voren waardoor de bromtoon ook meer naar onder gericht wordt
Ook ga ik nog even testen of het misschien komt door geaard/ongeaard stopcontact; maar ik denk dat ook dat er niets mee te maken heeft (of uberhaupt kan hebben).
Ik heb een video gemaakt waarin je kunt horen dat druk uitoefenen op de achterkant van de kast invloed heeft op de bromtoon:
Ben ik nou een pietlut (gek?), of is dat toch gewoon wel een beetje raar?
[ Voor 13% gewijzigd door _Spark_ op 24-10-2012 02:23 ]
Als het geluid echt zo luid is als de videocamera laat horen.... direct terugsturen. Daar ga je helemaal knettergek van worden als dit geluid op je bank straalt. Helemaal als je weet dat anderen hier totaal geen last van hebben.
De metalen plaat lijkt wel een klankkast als het indrukken effect heeft op het geluid. Raar.
[ Voor 14% gewijzigd door BARACUS op 24-10-2012 08:31 ]
Aan de ander ekant als ik mijn oor op de kast leg hoor ik het ook wel zo erg. En het brommen bij een wit scherm hoor ik ook vanaf een paar meter afstand nog wel. maar dat deed ik ook bij mijn pz80,pz85,g10,vt30 en st50.
[ Voor 27% gewijzigd door Adlermann op 24-10-2012 09:34 ]
Verwijderd
Mijn st50 heeft een lichte zoem bij wit beeld wat wel te horen is soms vanaf 3 meter maar het is minder als bij jou,ik stoor me er niet aan in mijn geval._Spark_ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:05:
Dit was bij een wit scherm. Als er dan qua audio even weinig gebeurt hoor ik de brom 3 meter recht voor de TV. Normale plasma buzz dus?
Vergeet niet dat hij opneemt op een paar cm van de bron, dan hoor je het goed.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:24:
[...]
Mijn st50 heeft een lichte zoem bij wit beeld wat wel te horen is soms vanaf 3 meter maar het is minder als bij jou,ik stoor me er niet aan in mijn geval.
Maar het een zoem bij wit beeld wat hoorbaar is op 3 meter is niet abnormaal. Het product is dan iig niet 'stuk'_Spark_ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 10:05:
Dit was bij een wit scherm. Als er dan qua audio even weinig gebeurt hoor ik de brom 3 meter recht voor de TV. Normale plasma buzz dus?
Maar als je daar niet mee kan leven, zsm terug sturen.
[ Voor 26% gewijzigd door Adlermann op 24-10-2012 10:45 ]
Verwijderd
1) TX-P46G30 Full HD NeoPlasma tv - 116 cm
http://panasonic.nl/html/...82334BA629?trackInfo=true
2) TX-P42UT50 Full HD Plasma tv - 107 cm
http://panasonic.nl/html/...index.html?trackInfo=true
Het eerste model is een toestel van 2011. Het tweede is een model van dit jaar. De TX-P46G30 is groter en beschikt over een Neoplasma scherm, wat niet het geval is bij de tx-p42ut50. Ik ben niet zeker maar ik denk dat er in het model van dit jaar een verbeterde processor in zit. Kan iemand mij duidelijkheid scheppen over welk toestel de beste beeldkwaliteit levert? Ik ben vooral geînteresseerd in het toestel om er op te gamen en HD films af te spelen in mkv formaat. Alvast bedankt
de 50 serie beduidend beter dan de 30 serie. Zelfs de basisversies van de 50 serie zijn breter dan de topmodellen van vorig jaar.Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 20:19:
Dag tweakers, ik ben van plan om een nieuwe televisie te kopen. Ik twijfel tussen 2 modellen van Panasonic:
1) TX-P46G30 Full HD NeoPlasma tv - 116 cm
http://panasonic.nl/html/...82334BA629?trackInfo=true
2) TX-P42UT50 Full HD Plasma tv - 107 cm
http://panasonic.nl/html/...index.html?trackInfo=true
Het eerste model is een toestel van 2011. Het tweede is een model van dit jaar. De TX-P46G30 is groter en beschikt over een Neoplasma scherm, wat niet het geval is bij de tx-p42ut50. Ik ben niet zeker maar ik denk dat er in het model van dit jaar een verbeterde processor in zit. Kan iemand mij duidelijkheid scheppen over welk toestel de beste beeldkwaliteit levert? Ik ben vooral geînteresseerd in het toestel om er op te gamen en HD films af te spelen in mkv formaat. Alvast bedankt
Vervolgens heb ik mijn iPhone erbij gehouden met de mic op 2 cm afstand van dat rooster, maar nu ik de video bekijk is de buzz daar bijna niet te horen, het geluid van de straat (ramen zijn dicht hoor
Misschien is het bij de 42 inch versie een stuk minder vanwege het kleinere benodigde vermogen. In ieder geval vind ik die buzz van Spark vreselijk.
Filmpje:
YouTube: Panasonic Viera TX-P42ST50 plasma buzz
PS bij beluisteren hoofdtelefoon op of speakers aan en volume omhoog dus!
[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 24-10-2012 20:46 ]
Verwijderd
Heb me ook maar even aangemeld hier op tweakers. Ik lees al jaren mee op de achtergrond en vond het wel is tijd om ook mijn steentje bij te dragen.
Ten eerste voor Spark, ......heb je weleens de stekker van de tv 180 graden gedraait???? In de wandcontactdoos .?....., want een voeding kan desondanks het wisselspanning is wel fase gevoelig zijn in die zin van het woord dat je de 50 hz netfrequentie terug hoort in de omzetting naar andere spanning.
Ik heb dit zelf een keer gehad met actieve speakers.
Weet niet of dit het is maar wilde dit toch even laten weten in de hoop dat dit een oplossing bied.
Bryan
Ik verwacht zelf eigenlijk dat het een niet goed vastgeschroefde printplaat is, zoals bij de ST30-serie vaker schijnt voor te komen: YouTube: Fix for buzzing Panasonic Plasma (zie ook de comments bij dat filmpje).
plasmabuzz komt bijna bij alle plasma tvs voor. Het is niet alleen het vastschroeven van een losse printplaat._Spark_ schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 21:31:
Stekker omdraaien en de TV aansluiten op een andere groep ga ik later vanavond ook nog even proberen inderdaad, bedankt voor de tip Bryannn.
Ik verwacht zelf eigenlijk dat het een niet goed vastgeschroefde printplaat is, zoals bij de ST30-serie vaker schijnt voor te komen: YouTube: Fix for buzzing Panasonic Plasma (zie ook de comments bij dat filmpje).
The picture scanning drive circuits operate at high frequencies and powers.
It is these circuits that cause the buzzing sound.
If the buzz is heard above normal ambient daytime noise and audio levels at
more that 12’ a problem might be present.
wel een oude post, maar nog steeds accuraat.
http://www.avforums.com/f...zing-reply-panasonic.html
[ Voor 14% gewijzigd door Adlermann op 24-10-2012 21:36 ]
Verwijderd
Hmmm dat van die printplaat klinkt wel geloofwaardig ......zo ook de comments die erbij staan.
Maarja als je dit zelf doet vervalt dan niet je garantie?,......zal wel een sticker of oets dergelijks zitten zodat ze bij panamsonic kunnen zien of deze al is open geweest.
Misschien beter om aanspraak te maken op een monteur van panasonic???
Bryan
Maarja, als ik dan weer het verhaal lees op http://www.av-sales.co.uk/q_plasma.php#buzz dan zou het ook zomaar kunnen dat het niveau van de 'buzz' bij mij normaal is (zoals Adlermann ook aangeeft).
Het is algemeen bekend dat buzz, brom en hoge pieptoon geluiden zeer irritant zijn voor het menselijk gehoor. Dan moeten ze hun electronica maar beter ontwerpen.
Ik heb nog even mijn oor bovenop de ut50 gelegd op de gaatjes, dan hoor ik een buzzje. Op 10cm afstand aan de voorkant kan ik niets horen.
Verder wordt er steeds wat geroepen over de reflecties van de UT50, maar dat is bij mijn huidige PV70 ook aanwezig. Daar kan ik mee leven en ik ga er vanuit dat dat bij de UT50 niet erger zal zijn. Is dat terecht?
Zoals bij mij dus. En eens, zo hoort het ook wat mij betreft.BARACUS schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:51:
Fabrikanten zeggen al snel dat vreemde geluiden normaal zijn om je af te poeieren. Als je niet normaal op de bank tv kunt kijken dan is het een probleem. Het lijkt me duidelijk dat het niet hoeft te buzzen want niet iedereen heeft er last van.
Het is algemeen bekend dat buzz, brom en hoge pieptoon geluiden zeer irritant zijn voor het menselijk gehoor. Dan moeten ze hun electronica maar beter ontwerpen.
Ik heb nog even mijn oor bovenop de ut50 gelegd op de gaatjes, dan hoor ik een buzzje. Op 10cm afstand aan de voorkant kan ik niets horen.
JPS, doe jezelf een lol en ga een bij een winkel kijken die ze beide heeft staan, denk aan een Mediamarkt of Saturn. Ik vind zelf de UT serie wat grover en daardoor ouderwetser / goedkoper ogen dan de ST serie, maar er zijn ook weer mensen in dit draadje (Cartman) die zich heel erg ergeren aan de grijze bezel van de ST serie. De ST is ook een stuk platter. Kwestie van smaak uiteindelijk. De bouwkwaliteit... tja ze staan allebei stevig op hun voet met metalen bouten, hebben een glazen plaat voor en een metalen achterkant, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken, tenzij je van plan bent je tv dagelijks onder de arm mee te nemen.
En nu ik het toch over Cartman heb:
Waarom deze, je was er toch uit dat het de Samsung E6500 zou worden?Cartman! schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:08:
Net de 50UT50 besteld bij BCC voor €694,-Op hun site stond 'alleen op bcc.nl' maar je kan het dan zonder verzendkosten ook in de winkel bestellen. Was ie tot vanmorgen de hele tijd 694, kom ik daar net...was ie 709, 15e verschil. Kon hij gelukkig nog een uitzondering voor maken
[ Voor 45% gewijzigd door Cap op 25-10-2012 00:16 ]
De bouwkwaliteit is precies hetzelfde. De ut50 is wel iets dikker aan de achterkant, zwarte omlijsting ipv grijs, zilveren strip aan de onderkant ipv donker en de voet kun je niet draaien.JPS schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 23:34:
Mijn huidige 42pv70 plasma wil ik vervangen door een 50" UT50 of ST50. Ik neig sterk naar de UT50, maar ben benieuwd of deze er tov de ST50 niet te 'goedkoop' uitziet. Ik heb het dus niet over de beekdkwaliteit, maar de uitstraling en bouwkwaliteit van de kast. Wie heeft beide types naast elkaar gezien en kan er wat van zeggen?
Verder wordt er steeds wat geroepen over de reflecties van de UT50, maar dat is bij mijn huidige PV70 ook aanwezig. Daar kan ik mee leven en ik ga er vanuit dat dat bij de UT50 niet erger zal zijn. Is dat terecht?
Deze foto's geven goed aan wat voor reflecties je kunt verwachten.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-149-11320-2.html
[ Voor 4% gewijzigd door BARACUS op 25-10-2012 00:14 ]
Goede foto's trouwens op dat Duitse forum. Het spiegelen lijkt wel heel erg, maar in mijn beleving hangt het ook af hoe je je eigen blik kunt focussen of het ergerlijk is. Ik ben al de spiegelende PV70 gewend en daar is best mee te leven. En de keerzijde van dat Louvre filter is dat het de inkijkhoek negatief beinvloed. Ook van de horizontale hoek (dus vanaf opzij), meende ik op te merken toen ik de ST50 in het echt zag.
Ik vind de kleur bij de ST heel lelijk inderdaad, de UT is zwart.Cap schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 00:07:
[...]
Zoals bij mij dus. En eens, zo hoort het ook wat mij betreft.
JPS, doe jezelf een lol en ga een bij een winkel kijken die ze beide heeft staan, denk aan een Mediamarkt of Saturn. Ik vind zelf de UT serie wat grover en daardoor ouderwetser / goedkoper ogen dan de ST serie, maar er zijn ook weer mensen in dit draadje (Cartman) die zich heel erg ergeren aan de grijze bezel van de ST serie. De ST is ook een stuk platter. Kwestie van smaak uiteindelijk. De bouwkwaliteit... tja ze staan allebei stevig op hun voet met metalen bouten, hebben een glazen plaat voor en een metalen achterkant, dus wat dat betreft zou ik me geen zorgen maken, tenzij je van plan bent je tv dagelijks onder de arm mee te nemen.
En nu ik het toch over Cartman heb:
Ja, ookWaarom deze, je was er toch uit dat het de Samsung E6500 zou worden?
Als je hoogbejaard bent gaat zwart inderdaad grijs ogen, want bij zwarte beelden zie je jezelf op de bank zittenLuPo schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 07:30:
Het gaat niet alleen om spiegelen hè? Het gaat ook om de zwartwaarden die overdag (bij UT50) meer als grijs aandoen. Ik heb dat gehad met de G30. Die heb ik de dag erna teruggebracht en toen de GT30 gekocht. Wat een verschil was dat!
De UT serie werkt alleen goed als je flink kunt verduisteren maar dan heb je ook spectaculair beeld. Ik persoonlijk vind glossy beeldschermen beter ogen dan mat (ook voor de pc), maar dan moet je echt rekening houden met ramen, licht, lampen.
Eerlijk is eerlijk, de UT is waardeloos in een normaal verlichte huiskamer.
Hangt er vanaf wat je goed verlicht vind misschien. Met m'n huidige TV heb ik ook geen last van spiegeling en die is 4 jaar oud, toen was er nog geen Infinite Black Pro filter om dat tegen te gaan.BARACUS schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 10:51:
[...]
Eerlijk is eerlijk, de UT is waardeloos in een normaal verlichtte huiskamer.
Als je iets met garantie daarvoor wil dat moet je het via de shop doen. Panasonic gaat 100% zeker zeggen dat dit normaal is. Een vorm van buzzing blijf je bij een plasma altijd houden, alleen is de vraag van hoe hard het is. In stille momenten en bij een compleet wit scherm is het niet iets raars dat je het gewoon hoort._Spark_ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:45:
Reactie van de shop gehad; m'n enige optie is om het toestel terug te sturen, ze willen het probleem graag zelf constateren. De bromtoon is dusdanig irritant dat ik dat maar ga doen, ookal is het wel veel gedoeHopen dat ik die doos uberhaupt enigzins rechtop in de auto krijg!
[edit]
Hier nog een link over buzzing.
http://samsungplasmatvfaq...sma_makes_a_buzzing_sound
A buzzing sound from your plasma TV is normal. It is caused by the electrical charges used to create the images on the screen. The buzzing, however, should not be so loud that you can hear it when the volume on the TV is set at normal levels.
[ Voor 22% gewijzigd door Adlermann op 25-10-2012 14:05 ]
elke plasma heeft dit,ik heb een aantal pioneers gehad,nu een v20 en allemaal hadden ze een vorm van buzzing vooral bij een heldere beelden._Spark_ schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 11:45:
Reactie van de shop gehad; m'n enige optie is om het toestel terug te sturen, ze willen het probleem graag zelf constateren. De bromtoon is dusdanig irritant dat ik dat maar ga doen, ookal is het wel veel gedoeHopen dat ik die doos uberhaupt enigzins rechtop in de auto krijg!
Als het heel erg hard is,zullen ze er wat aan doen,echter anders heb je kans dat ze gaan zeggen dat het binnen de specificaties valt en het zo laten

Perhaps, ik denk dat ik dan m'n geld terugvraag (bedenktermijn). Dan is de keuze namelijk tussen m'n oude LCD met backlight-bleeding en crappy zwart, of een mooi beeld met een regelmatig opduikende storende bromtoon. Waarbij het in het laatste geval ook nog 1000 euro kostfreaky35 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 13:41:
[...]
Als het heel erg hard is,zullen ze er wat aan doen,echter anders heb je kans dat ze gaan zeggen dat het binnen de specificaties valt en het zo laten.

Misschien moet ik ook sowieso maar even gaan luisteren bij wat kennissen, geeft allicht een beter idee van wat wel/niet normaal is bij dergelijke schermen.
Nee. Glasplaat kan kaput gaan.Cartman! schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:00:
Bumpje... kan je tegenwoordig een plasma al gewoon liggend vervoeren?
[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 29-10-2012 15:09 ]
Je kunt het risico wel nemen ja. Maar eht gaat niet zo zeer om het piepschuim, maar meer o mde krachten die loskomen op de glasplaat. Daar helpen dekens ook niet tegen. En als het misgaat dan is het echt geen garantie.Cartman! schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:05:
Maar als je gewoon voorzichtig rijdt, dan breekt toch niet zomaar een plaat glas in een verpakking vol met piepschuim (en er een zooi oude dekens onder left ofzo)?
Nee, die doen het vaak wel goed. Het staat ook met zeer grote letters op de doosCartman! schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:18:
Duidelijk, bedankt. Ik heb de vraag ook even bij Plasma Discounter neergelegd. Als zij het ook afraden en het ding niet in m'n auto past dan laat ik deze wel bezorgen. Denk alleen dat veel bezorgbedrijven zo'n ding ook vaak op z'n kant leggen.
TNT deed het bij mijn tv wel goed. En als zij het niet doen, dan boeit het niet. Risico van verzending ligt bij de verkoper bij een consumentenkoop. Dus al komt het in 100 stukjes aan, dan krijg je gewoon een nieuwe
Plasma Discounter zegt: kan, maar we raden het niet aan ivm. mogelijk beschadigen van de TV. Komt overeen met wat zei dus
[ Voor 45% gewijzigd door Cartman! op 29-10-2012 16:30 ]
Ik heb net bij de officiele ISF kalibratiebedrijf nagevraagd. En wat ik al dacht. Je kan gewoon in de TV in iedere stand kalibreren. Er wordt dan vaak wel in het service menu gerommeld als dit mogelijk is.Adlermann schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:43:
[...]
thx stand kan je niet kalibreren, omdat daar alle controls niet beschikbaar zijn. Professional mode is verder gewoon thx, alleen met slechtere zwartwaarden en minder lightoutput
(ok, als je een videoprocesser koopt voor een duizendje ofzo, dan kan je ook thnx kalibreren, maar niet in het toestel zelf)
En in het SM kan je alleen greyscale kalibreren, niet color gamut.
In de THX stand zijn er wel meer controls beschikbaar maar in andere standen is het beeld ook een stuk beter te krijgen.
Men pakt normaal gesproken de Profesional stand om deze al het dichtst bij het ideale beeld zit.
Dan is hij niet zo goed:Athome schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:07:
[...]
Ik heb net bij de officiele ISF kalibratiebedrijf nagevraagd. En wat ik al dacht. Je kan gewoon in de TV in iedere stand kalibreren. Er wordt dan vaak wel in het service menu gerommeld als dit mogelijk is.
In de THX stand zijn er wel meer controls beschikbaar maar in andere standen is het beeld ook een stuk beter te krijgen.
Men pakt normaal gesproken de Profesional stand om deze al het dichtst bij het ideale beeld zit.
Ja, de andere modi kunnen afgesteld worden, maar zeer beperkt. Een complete calibratie van de vt50 (of andere 50 modellen) kan ALLEEN in professional mode omdat daar alleen de controls beschikbaar zijn. Ik heb ZELF die tv en ik weet precies hoe het moet. Ook kan je dat op verschillende expert fora nalezen. Thx mode is alleen te kalibreren met een twee punts greyscale kalibratie. In thx kun je geen colour gamut kalibreren. DAt kan alleen in professional mode. Professional mode heeft ook een tienpunts greyscale.
Nogmaals: een echte ISF kalibratie kan alleen in professional mode. In de andere modi kun je in het service menu wel wat aanpassen, maar lang niet alles.
het grote nadeel van professional mode is is dat het zwart veel minder zwart is en het wit veel minder licht dan bij thx mode.
Je kan me geloven of niet, kan me niet zoveel schelen. Maar wat hier staat is 100% correct.
[edit]
Je kan ook gewoon even zelf externe bronnen lezen ter bevestiging zoals:
hdtvtest.co.uk
avforums.com
[ Voor 14% gewijzigd door Adlermann op 29-10-2012 20:07 ]
Ik heb 1 tip voor iedereen die dit bericht ooit leest : Laat een TV gewoon ALTIJD bezorgen !!Cartman! schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 15:00:
Bumpje... kan je tegenwoordig een plasma al gewoon liggend vervoeren?
Het kost een fractie van de TV zelf en als er iets mis gaat dan kan je lekker met je vingertje naar de bezorger wijzen
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Mwa, als het gewoon kon dan had het mooi geweestnero355 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:19:
[...]
Ik heb 1 tip voor iedereen die dit bericht ooit leest : Laat een TV gewoon ALTIJD bezorgen !!
Het kost een fractie van de TV zelf en als er iets mis gaat dan kan je lekker met je vingertje naar de bezorger wijzenScheelt een hoop gezeik dus
Ja en check dan vooral of de doos heel is en nog liever: open de doos om de TV op beschadigingen te checken alvorens je handtekening voor ontvangst te zetten!nero355 schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:19:
[...]
Ik heb 1 tip voor iedereen die dit bericht ooit leest : Laat een TV gewoon ALTIJD bezorgen !!
Het kost een fractie van de TV zelf en als er iets mis gaat dan kan je lekker met je vingertje naar de bezorger wijzenScheelt een hoop gezeik dus
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
En dat is dus precies de reden dat ik het liever zelf doe dan dat ik een "professioneel" bedrijf in de arm neem om hun magic te laten uitvoeren voor enkele honderden euro's. En dat doen ze dan zonder blikken of blozen in een maar beperkt instelbare modus. Met daarna vast een dikke rekening op de mat.Athome schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 19:07:
[...]
Ik heb net bij de officiele ISF kalibratiebedrijf nagevraagd. En wat ik al dacht. Je kan gewoon in de TV in iedere stand kalibreren. Er wordt dan vaak wel in het service menu gerommeld als dit mogelijk is.
Amen @ wat Adlermann erover zegt, zo is het precies.
Dan moet je net wel een gewillige bezorger treffen.Help!!!! schreef op maandag 29 oktober 2012 @ 22:58:
[...]
Ja en check dan vooral of de doos heel is en nog liever: open de doos om de TV op beschadigingen te checken alvorens je handtekening voor ontvangst te zetten!
Ik heb het 1x gedaan, eerst uitpakken om te controleren op juiste inhoud en onbeschadigd voordat ik tekende, maar de bezorger was het daar niet helemaal mee eens.
Dat dat niet de gang van zaken was en dat hij het niet goedkeurde.
Nouja jammer dan, maar ik controleer het eerst voordat ik teken was toen mijn antwoord.
Maar vraag me af of ik het nu weer (bij de tv) zou doen. TV duurt toch iets langer om goed uit te pakken.
Meestal kun je het ook wel zien aan de doos denk ik. Of er geen gekreukte hoekjes aan zitten oid.
Nou ja, je tekent alleen maar voor ontvangst. Als die dan stuk in de doos zit, is de verzender nog steeds verplicht je een nieuwe te geven. Maar misschien is het handig om dat iig het uitpakken te filmen oidNeutraleTeun schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 08:54:
[...]
Dan moet je net wel een gewillige bezorger treffen.
Ik heb het 1x gedaan, eerst uitpakken om te controleren op juiste inhoud en onbeschadigd voordat ik tekende, maar de bezorger was het daar niet helemaal mee eens.
Dat dat niet de gang van zaken was en dat hij het niet goedkeurde.
Nouja jammer dan, maar ik controleer het eerst voordat ik teken was toen mijn antwoord.
Maar vraag me af of ik het nu weer (bij de tv) zou doen. TV duurt toch iets langer om goed uit te pakken.
Meestal kun je het ook wel zien aan de doos denk ik. Of er geen gekreukte hoekjes aan zitten oid.
Dit topic is gesloten.
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.
Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.
En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.