Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:54:
Beste tweakers, als film liefhebber zag ik laatst voor het eerst een plasma tv in actie (bedoel ik mee niet in de winkel

) en was verkocht.
Nu zit ik te denken aan de 50ST50 en had nog een paar kleine vraagjes hierover:
*knip*
1) Bij gemiddeld gebruik sporadisch te zien. Het is sterk afhankelijk van het exemplaar dat je te pakken hebt, de content die je bekijkt en de beeldinstellingen, hoe blind/kritisch iemand is.

- Exemplaar: de mate van onregelmatigheid waarmee de antireflectieve coating is aangebracht varieert: de banding ontstaat door de "sporen" die getrokken worden bij het onregelmatig aanbrengen van deze coating op het glas.
- Content: het moment waarop je het effect bij uitstek kan zien is (naast een egaal grijs 25 IRE testscherm, waarbij het effect maximaal te zien is) bij een voetbalwedstrijd wanneer het beeld gelijkmatig horizontaal over het groene veld beweegt. Je kunt dan iets lichtere vertikale strepen zien, meestal meer naar de zijkanten van het scherm dan in het midden, en vaak niet over de gehele hoogte van het scherm.
Egaal groen is naast een grijstint de kleur waarbij je onregelmatigheden zoals banding en retentie het snelste ziet. Gooi je het contrast omhoog (bijv 50, eco modus uit) dan zie je de lichtere banden (vrijwel?) niet meer, tenzij je een zeer slecht exemplaar hebt.
- Instellingen: hoe meer contrast je in het beeld gooit hoe minder je het ziet, in de praktijk betekent dit dat je het alleen kan zien in de true cinema mode en met matig tot laag contrast.
- Blind / kritisch: spreekt voor zich.
- 50 Hz bug in de zin van dubbele beelden (bijv. dubbele lijnen bij voetbal) heb ik zelf nog niet ervaren. IFC aanzetten schijnt te helpen, ik heb dat zelf meestal aan staan, het zogenaamde "soap opera" effect waarover vaak geklaagd word vind ik overdreven (daarnaast is de stelling dat alles wat geen 24 fps is er "goedkoop" uitziet niet zozeer een feit maar meer een kwestie van gewenning omdat films geschoten zijn in een ouderwets trage 24 fps, maar goed, dat is een andere discussie).
2) Lijkt me totale onzin. Ik zit er verder vanaf en heb nog een kleiner scherm en "ervaar" 3D.
3) Is me niet opgevallen. Natuurlijk is bij eenzelfde, goede bron 720p per definitie iets waziger dan 1080p, daar valt niets aan te doen, behalve de boel artificieel verscherpen met de sharpness controlwat meteen de details in het beeld om zeep helpt.
4) Retentie is sowieso niet erg want dat verdwijnt vanzelf weer. Verder niks speciaals, volgens mij is het hele break in verhaal overdreven. Als je gewoon normaal tv kijkt en dan niet op vol contrast de hele tijd naar een zender met fel logo zoals Ned1, dan is er weinig aan de hand. Ben je voorzichtig dan contrast de eerste paar honderd uur dus niet op 60 maar pakweg op 30-40. Daarna zou ik contrast tot maximaal 50 gebruiken, niet zozeer vanwege het inbranden maar doordat je vanaf pakweg 55 toch wel grotere kans heb dat je de details in witte tinten verliest (white crush). En voor je eigen welbevinden zou ik ook niet de hele tijd van dichtbij naar een 25% grijs of 100% groen scherm gaan zitten turen om onvolkomenheden te ontdekken.

5) Wordt vaak afgeraden vanwege het risico op inbranden omdat de gemiddelde gebruiker bij PC gebruik de boel steeds op dezelfde content laat staan (denk aan menubalken van applicaties en browsers) en daarbij het contrast ook vol open zet. Een worst case scenario dus. Ik ben zelf van mening dat je beter een LED scherm kan nemen wanneer je de TV vooral met de PC gaat gebruiken, zeker als dat dan niet om games gaat, waarbij plasma's weer in het voordeel zijn vanwege de lage lag en de mogelijkheid om snel bewegende objecten scherp weer te geven.
6) Ik heb alleen gemerkt dat de TV wel eens herstart als ik via DLNA te snel van videobestand naar videobestand skip, zeg maar als filmpje 1, 2, 3, 4 en dan nog geen seconde wachten tussen het skippen. Blijkbaar verslikt de software zich dan ergens? Verder geen last van herstarten.
7) Geen fans in de ST serie.
[
Voor 13% gewijzigd door
Cap op 17-09-2012 13:41
]