• SanduTje
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-09-2016
Waarschijnlijk heb je de optie '16:9 Overscan' aanstaan.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

LuPo schreef op woensdag 26 september 2012 @ 10:41:
Ik heb de update ook binnengehaald (P42ST50). De volume button op je scherm is gewijzigd. Bij mij in ieder geval. ;)
Bij mij ook. Vind het visueel niet echt een verbetering. :o

Of zien jullie nog een goede reden voor de aangepaste volumebalk :?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:06
SanduTje schreef op woensdag 26 september 2012 @ 20:29:
Waarschijnlijk heb je de optie '16:9 Overscan' aanstaan.
Ik denk dat hij hem juist uit heeft staan. Dan geeft hij het namelijk in het oorspronkelijk formaat weer. En dus evt. niet beeldvullend (met kleine randjes). 16:9 overscan moet volgens mij aanstaan.
Help!!!! schreef op woensdag 26 september 2012 @ 22:35:
[...]

Bij mij ook. Vind het visueel niet echt een verbetering. :o

Of zien jullie nog een goede reden voor de aangepaste volumebalk :?
Het pas niet meer echt bij de rest van de menu-kleuren/stijlen. De volumebalk is nu zwart. Terwijl de rest blauwig is. Vaag. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door LuPo op 26-09-2012 22:38 ]

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Inderdaad vaag!

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Verwijderd

IS de VT50 de meerprijs boven de ST50 waard?

• jopie
  • Laatst online: 14:15
Dat ligt aan jou wat je belangrijk vindt. Oftewel, voor de een wel en de ander niet.
Welke verschillen vond je tot nu toe, en wat vond je daar wel en niet belangrijk van?
Ben je fan / liefhebber / rijk / snob / extreem pietluttig wat betreft grijstintenverloop / autist, heb je een kleine pielemans, heeft je buurman een mooiere TV of heb je wel een schotel maar geen satellietontvanger, dan zeker voor de VT50 gaan en de ST50 laten staan. :)

Verder kunnen picture in picture, Bluetooth device support, een extra HDMI en USB poort, een afstandsbedieningsexperiment en "gratis" 3D brillen je wellicht over de streep trekken.

Anders: nee.

Oftwel het is maar wat je er voor over hebt. Ik ken zelfs mensen die liever een ST hebben omdat ze de extra glasplaat van de VT niet mooi vinden en zelfs beweren dat deze tot extra spiegeling leidt. Het zijn beide prachtige TV's.
Adlermann schreef op woensdag 26 september 2012 @ 11:52:
[...]

nee, ik gebruik airplay van mijn apple zooi. Werkt veel beter :)
Ik kan er toch niet helemaal aan wennen. Vind zelf een laptop op de bank nog altijd het fijnste. Wel weer een Macbook, dat wel. Snob, je weet wel.

Edit: Wat betreft de volumebalk ben ik ook heel benieuwd wat het idee erachter is. Waarom moet deze opeens "Apple style" met dat bolletje op het eind van het gele streepje? Zou dit een voorbode zijn voor een remake van het hele menu? Van mij mag dat wel, want mooi is het niet, als ze maar niet gaan tornen aan het gebruiksgemak en de snelheid ervan.

[ Voor 34% gewijzigd door Cap op 27-09-2012 00:35 ]

• LuPo
Cap schreef op donderdag 27 september 2012 @ 00:29:
[...]

Ik kan er toch niet helemaal aan wennen. Vind zelf een laptop op de bank nog altijd het fijnste. Wel weer een Macbook, dat wel. Snob, je weet wel.

Edit: Wat betreft de volumebalk ben ik ook heel benieuwd wat het idee erachter is. Waarom moet deze opeens "Apple style" met dat bolletje op het eind van het gele streepje? Zou dit een voorbode zijn voor een remake van het hele menu? Van mij mag dat wel, want mooi is het niet, als ze maar niet gaan tornen aan het gebruiksgemak en de snelheid ervan.
I hope so. Hopelijk geen snelheidsverlies inderdaad. Wel het televisieprogramma klein zien bij starten guide! Dat mis ik..

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

S1NN3D schreef op dinsdag 25 september 2012 @ 09:23:
[...]

Die zijn natuurlijk alleen gebruikt om het vast te stellen...

Maar wanneer je tijdens het tv kijken elke paar minuten het rtl4-logo ziet, wanneer er lichtere tinten in de linkerbovenhoek weergegeven moeten worden, gaat dit toch irriteren.
Wat natuurlijk ook helpt, zijn de pixel verschuif instelligen. Zet die wat agressiever als je vaak naar 1 zender kijkt.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Cap schreef op donderdag 27 september 2012 @ 00:27:
Ben je fan / liefhebber / rijk / snob / extreem pietluttig wat betreft grijstintenverloop / autist, heb je een kleine pielemans, heeft je buurman een mooiere TV of heb je wel een schotel maar geen satellietontvanger, dan zeker voor de VT50 gaan en de ST50 laten staan. :)

Verder kunnen picture in picture, Bluetooth device support, een extra HDMI en USB poort, een afstandsbedieningsexperiment en "gratis" 3D brillen je wellicht over de streep trekken.

Anders: nee.

Oftwel het is maar wat je er voor over hebt. Ik ken zelfs mensen die liever een ST hebben omdat ze de extra glasplaat van de VT niet mooi vinden en zelfs beweren dat deze tot extra spiegeling leidt. Het zijn beide prachtige TV's.
Exact, het zijn toch alleen randzaken die de VT wel heeft , die de ST niet heeft? Ik had de specs vergeleken, maar daar werd ik niet echt wijzer van, behalvve dan de verschillen die jij hiet noemt. Die dingen interesseren me allemaal niet. Ik wil gewoon mooi beeld voor films, goede zwart waarden en als het even kan wil ik van mijn decoder af, dus de TV moet ziggo-cert zijn. Dan heb ik toch een prima TV aan de ST?

• jopie
Dat wilde ik ook, maar wel een mooie tv, en dat vond ik de ST niet.
Zelf heb ik nu de GT .

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 08:49:
[...]

Exact, het zijn toch alleen randzaken die de VT wel heeft , die de ST niet heeft? Ik had de specs vergeleken, maar daar werd ik niet echt wijzer van, behalvve dan de verschillen die jij hiet noemt. Die dingen interesseren me allemaal niet. Ik wil gewoon mooi beeld voor films, goede zwart waarden en als het even kan wil ik van mijn decoder af, dus de TV moet ziggo-cert zijn. Dan heb ik toch een prima TV aan de ST?
Ik denk dat het allemaal prima TV's zijn maar de meesten (ik tenminste wel) kijken altijd met een scheef oog naar de portemonnee en wat men voor zijn/haar centjes kan krijgen?

Als ik de 3 meest interessante 50" toestellen naast elkaar zet, dan zie ik in de tabellen toch werkelijk onderlinge verschillen staan. Ik kijk dan niet zozeer naar de toeters en bellen maar beperk me in eerste instantie tot de beeldweergave. Er zijn duidelijke technische verschillen zichtbaar, vooral tussen de ST50 en de VT50. Wat deze verschillen in de praktijk voorstellen weet ik niet, ik heb geen idee hoe zich dit vertaald in de beeldweergave. Ikzelf kan ook niet bepalen of die verschillen het onderlinge (toch behoorlijke) prijsverschil waard zijn. Dan moet men toch op de mening van een eindgebruiker afgaan en de enige die ik hier op Tweakers ben tegengekomen die ervaring heeft met zowel de ST50 alsook de VT50 is deze persoon.

[ Voor 0% gewijzigd door hardware-lover op 27-09-2012 10:23 . Reden: typo ]

Testing, one, two ...

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Volgens de tests zijn de beeldverschillen tussen de ST50 en VT50 in de beste/meest bruikbare beeldmodus klein maar zichtbaar. Bovendien is de VT50 out of the box nog wat beter gecalibreerd.
Het probleem is dat bij de VT50 de lichtoutput in de beste beeldmodus helaas een stuk lager ligt dan bij de ST50.

Als geld geen rol speelt en je belangrijkste afweging beeldkwaliteit is en de lagere output geen issue is dan ga je voor de VT50.

Persoonlijk vind ik de VT50 het prijsverschil niet waard. Ik zet het verschil bij wijze van liever op de bank en koop over een paar jaar de ST80 ofzo. Ipv dat ik wacht op de VT100....

[ Voor 5% gewijzigd door Help!!!! op 27-09-2012 10:21 ]

PC Specs

Help!!!! schreef op donderdag 27 september 2012 @ 10:21:
^
Volgens de tests zijn de beeldverschillen tussen de ST50 en VT50 in de beste/meest bruikbare beeldmodus klein maar zichtbaar. Bovendien is de VT50 out of the box nog wat beter gecalibreerd.
Het probleem is dat bij de VT50 de lichtoutput in de beste beeldmodus helaas een stuk lager ligt dan bij de ST50.

Als geld geen rol speelt en je belangrijkste afweging beeldkwaliteit is en de lagere output geen issue is dan ga je voor de VT50.

Persoonlijk vind ik de VT50 het prijsverschil niet waard. Ik zet het verschil bij wijze van liever op de bank en koop over een paar jaar de ST80 ofzo. Ipv dat ik wacht op de VT100....
Of je doet zoals ik doe. Ik koop gewoon elk jaar het top model :)

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Brrr, en dan elk jaar die stress of je geen blobs, banding of andere shit hebt... :X ;)

PC Specs

Verwijderd

Adlermann schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:06:
[...]

Of je doet zoals ik doe. Ik koop gewoon elk jaar het top model :)
Haha no thanks!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
jopie schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:23:
Dat wilde ik ook, maar wel een mooie tv, en dat vond ik de ST niet.
Zelf heb ik nu de GT .
Ik vind de ST50 ook vooral lelijk en de VT50 mooi. De GT50 heb ik helaas nog niet in het echt mogen bewonderen maar het prijsverschil vind ik dan te weinig om niet de VT50 te nemen omdat daar wel al 2 brillen bijzitten.

Zelfs de UT50 ziet er imo nog mooier uit dan de ST50 :{

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 27-09-2012 11:50 ]

Verwijderd

Cartman! schreef op donderdag 27 september 2012 @ 11:49:
[...]

Ik vind de ST50 ook vooral lelijk en de VT50 mooi. De GT50 heb ik helaas nog niet in het echt mogen bewonderen maar het prijsverschil vind ik dan te weinig om niet de VT50 te nemen omdat daar wel al 2 brillen bijzitten.

Zelfs de UT50 ziet er imo nog mooier uit dan de ST50 :{
Tja smaken verschillen
Ik vind de st wel mooi maar ik had hiervoor dan ook een oude lcd met een superbrede rand.
De vt is idd wel heel mooi maar aangezien het verschil in beeldkwaliteit niet heel groot is en de prijs wel veel verschilt.
Plus het feit dat de st een hogere lichtopbrengst zou hebben,aangezien ik ook veel overdag kijk.
Hierbij ben ik afgegaan op de testen van hdtv uk.
Grootste bezwaar bij de UT/ST is wat mij betreft het stuk plexiglas dat er overheen geplakt zit en daarmee de rand nodeloos 1 cm breder (hoewel doorzichtig breder) maakt.

Ik zou zelf de GT en VT mooi vinden als ze die lelijke "chromen" rand eromheen weg hadden gelaten, dat vind ik toch meer iets voor een Gordon interieur (of een andere nieuwe rijke). Dit stoorde mij ook al bij de iPhone 3(GS).

De VT30 had die rand ook al. Eigenlijk is de GT30 wat dat betreft het mooiste, ook daar konden ze het niet laten een glimmend randje aan te brengen maar dat is dan wel heel smal en bij de overgang van scherm naar bezel geplaatst.
Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:30:
[...]

Tja smaken verschillen
Ik vind de st wel mooi maar ik had hiervoor dan ook een oude lcd met een superbrede rand.
De vt is idd wel heel mooi maar aangezien het verschil in beeldkwaliteit niet heel groot is en de prijs wel veel verschilt.
Plus het feit dat de st een hogere lichtopbrengst zou hebben,aangezien ik ook veel overdag kijk.
Zolang jij het scherm neit gaat calibreren heeft de vt50 een even hoge lichtopbrengst. Thx is gewoon 120 cd/m2. Alelen professional mode is lager.

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:30:
[...]

Tja smaken verschillen
Inderdaad. Ik vind die zilvern rand bij de VT50 in de praktijk weer wat kitscherig.

Vind de ST50 niet de mooiste tv op de markt. In de praktijk thuis vind ik hem best mooi. Bovendien went het heel snel.

PC Specs

hardware-lover schreef op donderdag 27 september 2012 @ 09:53:
[...]

Als ik de 3 meest interessante 50" toestellen naast elkaar zet, dan zie ik in de tabellen toch werkelijk onderlinge verschillen staan. Ik kijk dan niet zozeer naar de toeters en bellen maar beperk me in eerste instantie tot de beeldweergave. Er zijn duidelijke technische verschillen zichtbaar, vooral tussen de ST50 en de VT50. Wat deze verschillen in de praktijk voorstellen weet ik niet, ik heb geen idee hoe zich dit vertaald in de beeldweergave. Ikzelf kan ook niet bepalen of die verschillen het onderlinge (toch behoorlijke) prijsverschil waard zijn. Dan moet men toch op de mening van een eindgebruiker afgaan en de enige die ik hier op Tweakers ben tegengekomen die ervaring heeft met zowel de ST50 alsook de VT50 is deze persoon.
Naast de terecht enthousiaste maar vaak niet al te objectieve eindgebruikers zonder direct vergelijkingsmateriaal*, zijn er ook genoeg reviews te vinden van experts (geen WhatHifi of 3DTVmagazine ellende) die de VT/ST onderling gefundeerd vergelijken en aangeven welke verschillen ze wel (beeldschermfilter), maar ook niet (2500Hz FFD, 24.576 grijswaarden) zien.

Raap je die verschillende reviews bij elkaar dan zie je dat het verschil hem met name zit in de kalibratiemogelijkheden van de greyscale en het gammaverloop, namelijk 2/1 punts versus 10/10 punts.
Hiermee zijn objectief beschouwd betere resultaten te behalen, je krijgt een 0-100 IRE grijsverloop daadwerkelijk kleurneutraler en in regelmatigere helderheidsstappen. Hoeveel je daarvan in praktijk terug gaat zien is natuurlijk maar de vraag, maar je wėėt dan in ieder geval dat het beter is. ;)

*Voor de duidelijkheid, Adlermann valt hier dus niet onder.
Adlermann schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:48:
[...]

Zolang jij het scherm neit gaat calibreren heeft de vt50 een even hoge lichtopbrengst.
Maar dat ga je natuurlijk wel doen als je die TV hebt. :)

Vind ik dan. Je koopt die prachtige kalibratiemogelijkheden toch niet voor niets? Niet kalibreren vind ik echt zonde. Kun je met een beetje geduld, kennis en liefst ook een colorimeter prima zelf doen natuurlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door Cap op 27-09-2012 12:56 ]

Verwijderd

Cap schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:55:
[...]

Maar dat ga je natuurlijk wel doen als je die TV hebt. :)

Vind ik dan. Je koopt die prachtige kalibratiemogelijkheden toch niet voor niets? Niet kalibreren vind ik echt zonde. Kun je met een beetje geduld, kennis en liefst ook een colorimeter prima zelf doen natuurlijk.
Als beeldfreak zijnde ga ik dit idd wel doen :9

• Eikeltje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 06:09
Ik ben net een dag een de troste bezitter van een Panasonic 42ST50 alleen heb hier mijn 5 jaar oude xbox 360 op aangesloten met component.

Klopt het dat de Panasonic maar tot 1080i gaat met component ?! Krijg namelijk 1080p niet voorelkaar.

Verder nog tips/dingen waar ik op moet letten?

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Eikeltje schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:52:
Ik ben net een dag een de troste bezitter van een Panasonic 42ST50 alleen heb hier mijn 5 jaar oude xbox 360 op aangesloten met component.

Klopt het dat de Panasonic maar tot 1080i gaat met component ?! Krijg namelijk 1080p niet voorelkaar.

Staat in de handleiding lijkt me.

PC Specs

• LuPo
Cap schreef op donderdag 27 september 2012 @ 12:38:
Grootste bezwaar bij de UT/ST is wat mij betreft het stuk plexiglas dat er overheen geplakt zit en daarmee de rand nodeloos 1 cm breder (hoewel doorzichtig breder) maakt.

Ik zou zelf de GT en VT mooi vinden als ze die lelijke "chromen" rand eromheen weg hadden gelaten, dat vind ik toch meer iets voor een Gordon interieur (of een andere nieuwe rijke). Dit stoorde mij ook al bij de iPhone 3(GS).

De VT30 had die rand ook al. Eigenlijk is de GT30 wat dat betreft het mooiste, ook daar konden ze het niet laten een glimmend randje aan te brengen maar dat is dan wel heel smal en bij de overgang van scherm naar bezel geplaatst.
De GT30 was inderdaad optisch een hele mooie tv. Wellicht nog iets mooier dan de ST50 die ik nu heb. Maar de beeldkwaliteit staat voor mij boven het uiterlijk. Bij mij is het eigenlijk zo: 1. prijs/kwaliteit 2. beeldkwaliteit 3. uiterlijk

Eikeltje schreef op donderdag 27 september 2012 @ 13:52:

525 (480)/60i, 60p
625 (576)/50i, 50p
750 (720)/60p, 50p
1.125 (1.080)/60i, 50i

Tip: gebruik voor PC gebruik de instelling Game, voor TV kijken de instelling Cinema en voor film kijken in donkere ruimte True Cinema. Stel deze allemaal op kleur warm (=+/-6500K) in, niet normaal en helemaal niet koel, als je van realistische kleuren houdt.

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:27
Wie heeft de firmware update ook al uitgevoerd en nu problemen dat sommige Youtube filmpjes in HD niet meer full screen afspelen.

o.a. Robbie Williams Candy en P!nk blow me one last kiss.

Type 50GT50.

• SanduTje
Ik wacht denk ik nog even met die update ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

als je nou twijfels hebt over een st of een vt en je hebt t geld pak dan die vt hoef je achteraf ook niet te denken van had ik maar, want dan heb je alles wat er op dit moment maar te koop is en dat ie minder licht opbrengt boeit niet want ik kijk altijd in t donker films en betaal niet meer dan 1700 voor de 50vt50 anders betaal je nu echt teveel

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basshead91
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-08-2024
De actievoorwaarden zeggen van niet, maar in mediamarkt Utrecht deden de Panasonic modellen wel mee. De 42ST50 was daar ± €670. Helaas nog steeds te duur voor mij :+

• LuPo
basshead91 schreef op vrijdag 28 september 2012 @ 23:41:
De actievoorwaarden zeggen van niet, maar in mediamarkt Utrecht deden de Panasonic modellen wel mee. De 42ST50 was daar ± €670. Helaas nog steeds te duur voor mij :+
Geen €550 idd! Ben er nog steeds erg blij mee! :*)

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:03
Hoe erg is dat inbranden van die logo's nou eigenlijk. Ik lees wisselende verhalen in dit topic. Ik zie het niet zitten om s nachts steeds die balk te laten lopen.

Mijn huidige panasonic 42pv60 heeft er gelukkig geen last van maar die is na 5 jaar wel aan vervanging toe.

Ik wil de tv vervangen voor de 42st50

Lcd is volgens mij kwa zwartwaarde geen alternatief.

[ Voor 9% gewijzigd door Dracula op 29-09-2012 11:43 ]

Niet erg, maak je er niet druk om. Ik denk niet dat je ervaring anders zal zijn dan met de pv60.

Ik heb van het begin af aan altijd naar zenders met logo's gekeken, met name Nederland 1 met zijn lekker felle logo omdat daar nu eenmaal veel programma's op zijn die ik wil zien. Daarnaast ook veel statische beelden als menu's in beeld gehad, ik zit nu op 600 uur en er zijn geen ingebrande logo's.

Ik heb bijvoorbeeld een heel weekend zitten spelen met kalibratieschermen (veel statische en contrastrijke content) en de TV toen per ongeluk ook nog eens een hele nacht laten staan op het menu, en dit ook nog op hoog contrast. Gevolg was dat vanaf dichtbij het woord "Viera" in de linkerbovenhoek zichtbaar was op egaal grijze en groene schermen. Dit heeft er zeker 200 uur op gezeten, gelukkig totaal niet zichtbaar bij real life beelden. Nu is er zelfs als ik naar een geheel grijs/rood/groen/blauw scherm kijk niets meer van aanwezig. Kortom, dit was geen inbranden maar retentie.

Met deze ervaring durf ik te stellen dat mensen die iets van de huidige serie inbranden noemen waarschijnlijk hardnekkige retentie hebben verward met inbranden, en dus voorbarig zijn in hun oordeel. Hier heb ik het over mensen die al na een paar dagen riepen "ingebrand"!

PS De contrastwaarde staat bij mij ingesteld tussen de 42 en 50, dus ook daar ben ik niet voorzichtig mee.

[ Voor 4% gewijzigd door Cap op 29-09-2012 12:45 ]

Cap schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 12:44:
Niet erg, maak je er niet druk om. Ik denk niet dat je ervaring anders zal zijn dan met de pv60.

Ik heb van het begin af aan altijd naar zenders met logo's gekeken, met name Nederland 1 met zijn lekker felle logo omdat daar nu eenmaal veel programma's op zijn die ik wil zien. Daarnaast ook veel statische beelden als menu's in beeld gehad, ik zit nu op 600 uur en er zijn geen ingebrande logo's.

Ik heb bijvoorbeeld een heel weekend zitten spelen met kalibratieschermen (veel statische en contrastrijke content) en de TV toen per ongeluk ook nog eens een hele nacht laten staan op het menu, en dit ook nog op hoog contrast. Gevolg was dat vanaf dichtbij het woord "Viera" in de linkerbovenhoek zichtbaar was op egaal grijze en groene schermen. Dit heeft er zeker 200 uur op gezeten, gelukkig totaal niet zichtbaar bij real life beelden. Nu is er zelfs als ik naar een geheel grijs/rood/groen/blauw scherm kijk niets meer van aanwezig. Kortom, dit was geen inbranden maar retentie.

Met deze ervaring durf ik te stellen dat mensen die iets van de huidige serie inbranden noemen waarschijnlijk hardnekkige retentie hebben verward met inbranden, en dus voorbarig zijn in hun oordeel. Hier heb ik het over mensen die al na een paar dagen riepen "ingebrand"!

PS De contrastwaarde staat bij mij ingesteld tussen de 42 en 50, dus ook daar ben ik niet voorzichtig mee.
Ja hier ben ik ermee eens. Je ziet ook dat mensen soms na 4-5 toestellen nog steeds inbrandproblemen hebben. Dat ligt mijns inziens aan a) dat ze retentie verwarren met inbranden en b) waarwschijnlijk echt het toestel misbruiken.

[edit]

Ja ik heb na een dag EL kijken ook last van een aantal dagen wat retentie van de scorebalk e.d. Maar dat trekt gewoon altijd weg. Ik heb contast op 55 staan (geeft 120 cd/m2 zonder white crush (thx)) en op 60 bij professional (maar dat is maar 90 cd /m2)

[ Voor 7% gewijzigd door Adlermann op 29-09-2012 13:28 ]

• Dracula
Thanks, ben wezen kijken en moet zeggen dat ik het beeld van de vt50 mooier vind dan de st50. Daar gaan me zuur verdiende centjes.

• jopie
Waarom negeert hier toch bijna iedereen de GT50?
Scheelt toch snel 350-400 euro met de VT50, voor relatief weinig directe voordelen.
Waarmee ik niet bedoel dat de VT50 het niet waard is, maar het verschil is een flinke stap.

Ik ben iig erg blij met de GT50.

• Dracula
De gt50 heb ik nog nergens gezien. Mbt de st of vt, zou ook maar zo kunnen dat die vt beter afgesteld ston als de st. De st is al een hele verbtering ten opzichte van de 42pv60 lijkt mij zo. Moeilijk moeilijk

• ParkOverall
  • Laatst online: 16-09 16:25
Dracula schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 11:40:
Hoe erg is dat inbranden van die logo's nou eigenlijk. Ik lees wisselende verhalen in dit topic. Ik zie het niet zitten om s nachts steeds die balk te laten lopen.

Mijn huidige panasonic 42pv60 heeft er gelukkig geen last van maar die is na 5 jaar wel aan vervanging toe.

Ik wil de tv vervangen voor de 42st50

Lcd is volgens mij kwa zwartwaarde geen alternatief.
Het is aanwezig en de logo's van NL1 en NL2 zijn voorbeelden van logo's die je eigenlijk zou moeten vermijden: erg fel wit en sterke kleurverzadiging. Dit ga je zien, b.v. op een wit vlak is de 1 van NL1 dan minder fel, of het rode blokje van NL1 is minder fel op een rood vlak.

Het is en blijft een mogelijk probleem van plasma tv's en er wordt voor gewaarschuwd in de handleiding. Er moet worden gezegd dat de ene plasma de andere niet is: in een vergelijkende test had een Samsung geen last en een Panasonic was vol getroffen; jij kunt dus ook geluk hebben gehad.

Retentie of hardnekkige retentie of inbranden het zijn geen precies gedefinieerde zaken maar het is allemaal mogelijk bij plasma en als dat je stoort, je ziet het als je erop let, moet je geen plasma kopen, of je moet veel geluk hebben met een die er wonderlijk geen last van heeft.

Technisch gezien is een lcd niet in staat een plasma qua zwart te verslaan denk ik, maar uit vergelijkende tests blijkt dat een lcd er dicht bij kan komen; kies je voor zo'n lcd dan heb je geen last van retentie en dat weegt voor jou misschien op tegen het geringe verlies van zwart, aan jouw (het blijft lastig...) de moeilijke keus.

• Dracula
ParkOverall schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 19:01:
[...]

Het is aanwezig en de logo's van NL1 en NL2 zijn voorbeelden van logo's die je eigenlijk zou moeten vermijden: erg fel wit en sterke kleurverzadiging. Dit ga je zien, b.v. op een wit vlak is de 1 van NL1 dan minder fel, of het rode blokje van NL1 is minder fel op een rood vlak.

Het is en blijft een mogelijk probleem van plasma tv's en er wordt voor gewaarschuwd in de handleiding. Er moet worden gezegd dat de ene plasma de andere niet is: in een vergelijkende test had een Samsung geen last en een Panasonic was vol getroffen; jij kunt dus ook geluk hebben gehad.

Retentie of hardnekkige retentie of inbranden het zijn geen precies gedefinieerde zaken maar het is allemaal mogelijk bij plasma en als dat je stoort, je ziet het als je erop let, moet je geen plasma kopen, of je moet veel geluk hebben met een die er wonderlijk geen last van heeft.

Technisch gezien is een lcd niet in staat een plasma qua zwart te verslaan denk ik, maar uit vergelijkende tests blijkt dat een lcd er dicht bij kan komen; kies je voor zo'n lcd dan heb je geen last van retentie en dat weegt voor jou misschien op tegen het geringe verlies van zwart, aan jouw de (het blijft lastig...) de moeilijke keus.
De keuze is zeker lastig, al hoewel toen ik de panasonic 42pv60 kocht koos ik expliciet voor plasma en eigenlijk wil ik dat nu weer doen, komt ook nog bij dat ik op LCD gebied al helemaal niet zou weten welk scherm in aanmerking komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OLVG
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-06 14:53
Ik ben van een pZ80 overgestapt op een ST50, helemaal gelukkig.
Retentie valt behoorlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Heb ook nog even met een schuin oog naar samsung gekeken alleen die heeft weer veel last van white popping (of hoe dat ook mag heten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dracula schreef op zondag 30 september 2012 @ 09:50:
Heb ook nog even met een schuin oog naar samsung gekeken alleen die heeft weer veel last van white popping (of hoe dat ook mag heten)
Op led gebied is momenteel de sony 850 serie het beste wat er is zo'n beetje.
Als je deze in een grote maat wil dan ben je wel veel centjes kwijt.
Mijn ouders hebben deze tv en het beeld is vrij goed voor led.
Toch vind ik mijn st50 nog mooier beeld hebben,de retentie is mij 100 % meegevallen na het lezen van al die berichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanduTje
Hier hetzelfde verhaal. Ik was er ook erg huiverig voor door alle verhalen hier maar heb toch de VT50 aangeschaft en tot op heden nog geen seconden spijt van gehad. Retentie hoort bij de plasmatechniek en verdwijnt net zo snel als het komt dus om die reden (en nog een aantal andere) zou ik zeker niet naar LCD overstappen.

Bij normaal gebruik is retentie geen reden om niet voor plasma te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
SanduTje schreef op zondag 30 september 2012 @ 10:08:
Hier hetzelfde verhaal. Ik was er ook erg huiverig voor door alle verhalen hier maar heb toch de VT50 aangeschaft en tot op heden nog geen seconden spijt van gehad. Retentie hoort bij de plasmatechniek en verdwijnt net zo snel als het komt dus om die reden (en nog een aantal andere) zou ik zeker niet naar LCD overstappen.

Bij normaal gebruik is retentie geen reden om niet voor plasma te kiezen.
Exact. Ik heb ook regelmatig retentie, maar dat is inherent aan de techniek van Plasma tv's. Het is ook helemaal geen probleem want het verdwijnt weer, alleen hier wordt er een big issue van gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Retentie is 1 ding, inbranden is een heel ander verhaal en ik zou niet heel gelukkig worden als mijn nieuwe peperdure tv daar last van zou hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Dracula schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:19:
Retentie is 1 ding, inbranden is een heel ander verhaal en ik zou niet heel gelukkig worden als mijn nieuwe peperdure tv daar last van zou hebben
nee inbranden is echt waardeloos :( .Maar retentie is zo weer weg als het dat is wat de meesten zien,dan is er weinig aan e hand.

Echter,,je moet wat voorzichtig zijn met het spul vooral in het begin.De schermen hebben nou eenmaal meer een gebruiksaanwijzing dan een LCD.

Dat moet toch elke plasma bezitter toch wel toe kunnen geven.
Je moet altijd toch oppassen met langdurig stistaand beeld en natuurlijk die logo's

Het grote vorodeel is natuurlijk het beel,geen techniek kan dat op dit moment vind ik nog steeds overtreffen :) .
Vooral qua natuurlijkheid van het beeld niet :)

ik vroeg me wel af,zijn er mensen hier met 2012 modellen die of er ook mensen zijn heir die meer dan 200 uur (liefst nog meer) op de tellen hebben staan van hun scherm hebben

En is de retentie ook daadwerkelijk minder aanwezig.
Dat is wel de bedoeling natuurlijk,dat doet elke plasma,maar in hoeverre word ie retentie bestendig,dat is de vraag.

Zo resistent tegen retenie/inbranden als de kuro,zal dat helaas wel niet zijn of?

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2012 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freaky35 schreef op zondag 30 september 2012 @ 11:41:
[...]

nee inbranden is echt waardeloos :( .Maar retentie is zo weer weg als het dat is wat de meesten zien,dan is er weinig aan e hand.

Echter,,je moet wat voorzichtig zijn met het spul vooral in het begin.De schermen hebben nou eenmaal meer een gebruiksaanwijzing dan een LCD.

Dat moet toch elke plasma bezitter toch wel toe kunnen geven.
Je moet altijd toch oppassen met langdurig stistaand beeld en natuurlijk die logo's

Het grote vorodeel is natuurlijk het beel,geen techniek kan dat op dit moment vind ik nog steeds overtreffen :) .
Vooral qua natuurlijkheid van het beeld niet :)

ik vroeg me wel af,zijn er mensen hier met 2012 modellen die of er ook mensen zijn heir die meer dan 200 uur (liefst nog meer) op de tellen hebben staan van hun scherm hebben

En is de retentie ook daadwerkelijk minder aanwezig.
Dat is wel de bedoeling natuurlijk,dat doet elke plasma,maar in hoeverre word ie retentie bestendig,dat is de vraag.

Zo resistent tegen retenie/inbranden als de kuro,zal dat helaas wel niet zijn of?
Ik heb zo'n 150uur op de teller met mijn st50
Tv staat vaak dag en avond aan.
Ik houd geen rekening met logo's.
Bij naar bed gaan zet ik bijna elke avond schuifbalk aan met de timer op 4 uurtjes.
Na zo'n hele dag is dan het logo heel lichtjes te zien en alleen op een witte achtergrond.
De volgende dag is het helemaal weg.
Ik merk wel dat de retentiegevoeligheid minder wordt nu de tv meer ingespeeld is.m.a.w. ik kan langer naar een bepaalde zender kijken voordat er retentie zichtbaar wordt. En dan nog maar heel lichtjes.
De schuifbalk zet ik straks waarschijnlijk 1 keer in de week nog eens aan.
Ik geloof niet dat inbranden nog voor gaat komen.
Als dit wel gebeurd heb je een fout scherm en wordt deze omgeruild

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:02:
[...]

Ik heb zo'n 150uur op de teller met mijn st50
Tv staat vaak dag en avond aan.
Ik houd geen rekening met logo's.
Bij naar bed gaan zet ik bijna elke avond schuifbalk aan met de timer op 4 uurtjes.
Na zo'n hele dag is dan het logo heel lichtjes te zien en alleen op een witte achtergrond.
De volgende dag is het helemaal weg.
Ik merk wel dat de retentiegevoeligheid minder wordt nu de tv meer ingespeeld is.m.a.w. ik kan langer naar een bepaalde zender kijken voordat er retentie zichtbaar wordt. En dan nog maar heel lichtjes.
De schuifbalk zet ik straks waarschijnlijk 1 keer in de week nog eens aan.
Ik geloof niet dat inbranden nog voor gaat komen.
Als dit wel gebeurd heb je een fout scherm en wordt deze omgeruild
het wordt neit veel beter dan dat hoor. k zit op 1200 uur oid en het is ongeveer hetzelfde. Logos blijven inderdaad nog steeds achter na een paar uur kijken. Maar ik negeer het nu compleet en zolang je niet dag in dag uit naar dezelfde zender kijkt en af en toe de schuifbalk doet is het geen probleem.

Maar ik moet toch bekennen dat mijn pz80, g10 en vt30 iets minder onderhoud nodig hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Adlermann schreef op zondag 30 september 2012 @ 13:34:
[...]

het wordt neit veel beter dan dat hoor. k zit op 1200 uur oid en het is ongeveer hetzelfde. Logos blijven inderdaad nog steeds achter na een paar uur kijken. Maar ik negeer het nu compleet en zolang je niet dag in dag uit naar dezelfde zender kijkt en af en toe de schuifbalk doet is het geen probleem.

Maar ik moet toch bekennen dat mijn pz80, g10 en vt30 iets minder onderhoud nodig hadden.
ik heb nu een v20 en ik ben voorzichtig aan het kijken naar een andere plasma,maar dit verbaast me wel in die zin dat ik verwacht/gehoopt had dat het vergelijkbaar of beter is geworden qua retentie.

Vind dat ook best wel 'zorgwekkend.Vooral omdat op mijn v20 nu met een minuut 5 a 10 verdwenen is |:( .Je ziet dan niks meer als de tv op een zwart scherm staat..OOk niet als het compleet donker is in de kamer.

Maar is het alleen zichtbaar op een zwarte achtergrond?
Slijt het panel trouwens niet harder met die schijfbalk
Ik bedoel dat is best wel intensief,op de kuro die ik gehad heb zat die functie ook namelijk,de v20 heeft deze functie niet.

[ Voor 14% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Op zich vreemd dat dit niet verbeterd of gelijk is gebleven. ik kan er echter goed mee leven.
Ik zie het ook niet tijdens gewoon tv kijken,alleen bij het wit van de schuifbalk.
Eigenlijk heb ik alleen het logo van RTL4 gezien omdat mijn vrouw daar veel naar kijkt als ik niet thuis ben.
Zelf wissel ik meer af van zenders,kijk ook veel naar discovery,nat geo en history.Die logo's zijn wat minder intens

De beeldkwaliteit blijft wel indruk maken moet ik zeggen,voor mij geen lcd/led meer.
Bij dit soort schermen had ik toch steeds backlightbleeding en dat stoort mij veel erger.

Ik heb trouwens mijn contrast op 35 staan en wil dit wel gaan verhogen naar 40 of 45 (conform de settings hdtvtest.uk)
Zou dit nog gevolgen hebben voor de retentiegevoeligheid of valt dit wel mee?
Hoe hoog staat jullie contrast Adlermann e.a. die de tv al wat langer hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Vind het een hoop geld voor een tv met een aantal kwalen. Naast inbranden heb je ook nog de vertical banding.

Moet zeggen dat na de groene blobs van vorig jaar het nog steeds een soort loterij is. Zit serieus te denken aan een samsung 51p6500e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dracula schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:46:
Vind het een hoop geld voor een tv met een aantal kwalen. Naast inbranden heb je ook nog de vertical banding.

Moet zeggen dat na de groene blobs van vorig jaar het nog steeds een soort loterij is. Zit serieus te denken aan een samsung 51p6500e
Zo duur zijn ze niet als je kijkt naar de led schermen,banding en andere problemen heb ik verder niet.
Inbranden zoals ik al eerder zij zie ik niet zomaar gebeuren.

De Samsung plasma krijgt ook zeer goede rescensies maar ook deze zal retentie hebben.
Misschien wat minder maar dat is niet zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:55:
[...]

Zo duur zijn ze niet als je kijkt naar de led schermen,banding en andere problemen heb ik verder niet.
Inbranden zoals ik al eerder zij zie ik niet zomaar gebeuren.

De Samsung plasma krijgt ook zeer goede rescensies maar ook deze zal retentie hebben.
Misschien wat minder maar dat is niet zeker.
je hebt retentie en retentie
Als deze level van retentie zo blijft bij de 50 serie,dan is deze serie wel erg gevoelig daarvoor.En voor mij niet geschikt.Ik heb zelf dus een v20 en deze oudere generatie heeft blijkbaar er minder last van en is dus daardoor ook gelijk minder gevoelig voor permanent inbranden.En dat wil je graag.

Tenminste dat is mijn voorlopige conclusie

Ik ga eens rondkijken of de samsungs ook daar erg last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

freaky35 schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:59:
[...]

je hebt retentie en retentie
Als deze level van retentie zo blijft bij de 50 serie,dan is deze serie wel erg gevoelig daarvoor.En voor mij niet geschikt.Ik heb zelf dus een v20 en deze oudere generatie heeft blijkbaar er minder last van en is dus daardoor ook gelijk minder gevoelig voor permanent inbranden.En dat wil je graag.

Tenminste dat is mijn voorlopige conclusie

Ik ga eens rondkijken of de samsungs ook daar erg last van hebben.
tja... de retentiegevoeligheid had wat minder gekund als de oudere modellen dit blijkbaar minder hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
[...]

Inderdaad. Ik zit nu op 393 uur en als ik bijv. ned1 kijk en wegzap dan zie je gewoon echt een vierkant vakje met een 1 bij lichte achtergronden. Maar gelukkig is dit na 5 minuten al weer weg.

Ze hebben wel een 'gebruiksaanwijzing' nodig. Alhoewel wat Captain Peacock zegt ook wel een goede is. Gewoon kijken wat je wilt kijken en dan als je naar bed gaat de tv op timer en bijv. een uurtje of half uurtje de schuifbalk. Ik zou zelf niet 4 uur doen, dat is echt overdreven lang en niet nodig volgens mij. Meestal is de retentie bij mij na een paar minuten al weer weg. Eigenlijk zou ik het eens moeten testen als ik bijv. een hele avond ned1 kijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LuPo schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:27:
[...]

Inderdaad. Ik zit nu op 393 uur en als ik bijv. ned1 kijk en wegzap dan zie je gewoon echt een vierkant vakje met een 1 bij lichte achtergronden. Maar gelukkig is dit na 5 minuten al weer weg.

Ze hebben wel een 'gebruiksaanwijzing' nodig. Alhoewel wat Captain Peacock zegt ook wel een goede is. Gewoon kijken wat je wilt kijken en dan als je naar bed gaat de tv op timer en bijv. een uurtje of half uurtje de schuifbalk. Ik zou zelf niet 4 uur doen, dat is echt overdreven lang en niet nodig volgens mij. Meestal is de retentie bij mij na een paar minuten al weer weg. Eigenlijk zou ik het eens moeten testen als ik bijv. een hele avond ned1 kijk.
wil je de retentie helemaal weg hebben dan moet de balk toch wel een aantal uurtjes draaien volgens mij.
Ik doe dit nu omdat hij nog nieuw is maar straks is 1 keer in de week een uurtje of 4 wel voldoende.
Je merkt er verder niets van 's nachts.
Ik moet zeggen dat ik het bij het wegzappen nog niet heb gezien,daarom vind ik het ook geen probleem omdat het tijdens tv kijken niet zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 15:35:
[...]

Op zich vreemd dat dit niet verbeterd of gelijk is gebleven. ik kan er echter goed mee leven.
Ik zie het ook niet tijdens gewoon tv kijken,alleen bij het wit van de schuifbalk.
Eigenlijk heb ik alleen het logo van RTL4 gezien omdat mijn vrouw daar veel naar kijkt als ik niet thuis ben.
Zelf wissel ik meer af van zenders,kijk ook veel naar discovery,nat geo en history.Die logo's zijn wat minder intens

De beeldkwaliteit blijft wel indruk maken moet ik zeggen,voor mij geen lcd/led meer.
Bij dit soort schermen had ik toch steeds backlightbleeding en dat stoort mij veel erger.

Ik heb trouwens mijn contrast op 35 staan en wil dit wel gaan verhogen naar 40 of 45 (conform de settings hdtvtest.uk)
Zou dit nog gevolgen hebben voor de retentiegevoeligheid of valt dit wel mee?
Hoe hoog staat jullie contrast Adlermann e.a. die de tv al wat langer hebben?
Zeker heeft dat gevolgen,het is niet voor niks dat je in het begin juist voorzichtig moet zijn met contrast,hoog contrast kan zeker meer retentie toch gevolg hebben en dus dus de kans op inbranden neemt dan wat toe
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:41:
[...]

wil je de retentie helemaal weg hebben dan moet de balk toch wel een aantal uurtjes draaien volgens mij.
Ik doe dit nu omdat hij nog nieuw is maar straks is 1 keer in de week een uurtje of 4 wel voldoende.
Je merkt er verder niets van 's nachts.
Ik moet zeggen dat ik het bij het wegzappen nog niet heb gezien,daarom vind ik het ook geen probleem omdat het tijdens tv kijken niet zichtbaar is.
als je een compleet zwart scherm hebt en het is compleet schoon (egaal zwart ,,beste in het donker te zien)dan is het gewoon weg.

als je het door het wit heel zien,dan is het hardnekkerige retentie en is het wel oppassen.

[ Voor 23% gewijzigd door freaky35 op 30-09-2012 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]freaky35 schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:58:
[...]

Zeker heeft dat gevolgen,het is niet voor niks dat je in het begin juist voorzichtig moet zijn met contrast,hoog contrast kan zeker meer retentie toch gevolg hebben en dus dus de kans op inbranden neemt dan wat toe

[...]

als je een compleet zwart scherm hebt en het is compleet schoon (egaal zwart ,,beste in het donker te zien)dan is het gewoon weg.

hmm okey... ik dacht juist dat je dat op wit moest checken
Op een zwarte achtergrond zie ik sowieso niets van retentie,ook niet vlak na een hele avond tv kijken
.

]

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-09-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Retentie is 1 ding. Inbranden is een heel ander ding. Ik heb me inmiddels verdiept in de samsung en die is nu toch mijn nummer 1. Maar daar zal ik dit pana topic verder niet mee vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dracula schreef op zondag 30 september 2012 @ 17:28:
Retentie is 1 ding. Inbranden is een heel ander ding. Ik heb me inmiddels verdiept in de samsung en die is nu toch mijn nummer 1. Maar daar zal ik dit pana topic verder niet mee vervuilen.
WAT!! NON BELIEVER!!! :(

grapje
succes met die Samsung

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 17:20:
[quote]freaky35 schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:58:
[...]

[...]

Op een zwarte achtergrond zie ik sowieso niets van retentie,ook niet vlak na een hele avond tv kijken
.

]
mmmm,ik zou dat dan ook mis kunnen hebben hoor,ik zal mijn scherm eens checken met een totaal wit scherm :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 17:33:
[...]

WAT!! NON BELIEVER!!! :(

grapje
succes met die Samsung
_/-\o_

Wie weet de deal is nog niet gemaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik vind die 50UT50 toch ook interessant, voor krap 700e een mooi scherm die alleen het Infinite black + wifi lijkt te missen. Internet ga ik toch via UPC Horizon doen en de kamer is nooit zo heel licht. Ik neem een beetje aan dat mijn 4 jaar oude 42PZ85 een slechtere filter heeft dan de 50UT50, iemand daar ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach je moet het zo zien: neem je een TV zonder reflectiefilter op het glas dan heb je ook geen last van banding. Die banden ontstaan namelijk door de onregelmatig aangebrachte anti-reflectieve coating. Kijk je in een donkere ruimte of in een ruimte waar er geen raam in je TV weerspiegelt vanaf de kijkpositie, dan voldoet de UT wat dat betreft prima.

Let echter ook op de andere verschillen! Zo zitten er andere speakers in (2 speakers ipv 8 + extra woofer), nog een HDMI ingang minder, de helft minder grijsgradaties, geen Wifi, geen USB HDD recording en vermoedelijk ook geen CMS (RGB hue, verzadiging en helderheid) om mee te kalibreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 30 september 2012 @ 17:20:
freaky35 schreef op zondag 30 september 2012 @ 16:58:

.
Klopt ook, checken bij een wit, grijs en 100% rood/groen/blauw scherm. Wat je op zwart ziet is fosfor afterglow zoals bij de oude beeldbuizen ook het geval was. Dat trekt heel snel (kwestie van minuten) weg. Dit is iets anders dan inbranden (=het permanent minder fel oplichten van diezelfde fosfor door "slijtage").

[ Voor 23% gewijzigd door Cap op 01-10-2012 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dracula schreef op zaterdag 29 september 2012 @ 15:46:
Thanks, ben wezen kijken en moet zeggen dat ik het beeld van de vt50 mooier vind dan de st50. Daar gaan me zuur verdiende centjes.
Dit vergelijk heeft alleen zin als beide beeldschermen goed staan ingesteld (lees: gelijke bron, gelijke lichtomstandigheden en niet te vergeten allebei in de juiste picture mode en goed gekalibreerd. Schermen die niet goed zijn ingesteld is appels met peren vergelijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Cap schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:26:
Let echter ook op de andere verschillen! Zo zitten er andere speakers in (2 speakers ipv 8 + extra woofer),
Films kijk ik toch altijd over losse speakers.
nog een HDMI ingang minder
Ik gebruik er nu 2 en zie niet heel snel een console in huis komen maar kan lastig worden.
de helft minder grijsgradaties
Volgens HDTVtest.co.uk zie je dat niet echt
geen Wifi
Internetten ga ik doen via UPC box en/of mediacenter
geen USB HDD recording
Opnemen kan via de UPC box.
en vermoedelijk ook geen CMS (RGB hue, verzadiging en helderheid) om mee te kalibreren.
Mwa, ik heb aan m'n huidige tv ook nauwelijks iets gedaan. Volgens HDTVtest zit er ook een 'advanced/calibration' menu op :)

Ik ga er eens goed over nadenken, scheelt een hoop centen om de UT te nemen... de hamvraag was vooral: ga ik er qua beeld op vooruit tov. mijn 4 jaar oude Pana 42PZ85 waar ik nog steeds zeer tevreden over ben?

[ Voor 9% gewijzigd door Cartman! op 01-10-2012 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:34:
[...]

Dit vergelijk heeft alleen zin als beide beeldschermen goed staan ingesteld (lees: gelijke bron, gelijke lichtomstandigheden en niet te vergeten allebei in de juiste picture mode en goed gekalibreerd. Schermen die niet goed zijn ingesteld is appels met peren vergelijken).
Ik heb ze beide naast elkaar gehad in mijn eigen huis. De st50 gekalibreerd. De vt50 nog in thx mode. Ik heb duidelijk voor de vt50 gekozen omdat er toch wel zichtbare verbeteringen waren (en dan moest hij nog gekalibreerd worden).

Vooral motion was iets beter en minder dfc. Ook het filter is duidelijk een stuk beter. IK hoef nu ook niet met de gordijnen dicht tv te kijken (en als je 6 maande ziektewet achter de rug hebt, dan kijk je overdag ja heel veel tv) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 01:26:
Ach je moet het zo zien: neem je een TV zonder reflectiefilter op het glas dan heb je ook geen last van banding. Die banden ontstaan namelijk door de onregelmatig aangebrachte anti-reflectieve coating. Kijk je in een donkere ruimte of in een ruimte waar er geen raam in je TV weerspiegelt vanaf de kijkpositie, dan voldoet de UT wat dat betreft prima.

Let echter ook op de andere verschillen! Zo zitten er andere speakers in (2 speakers ipv 8 + extra woofer), nog een HDMI ingang minder, de helft minder grijsgradaties, geen Wifi, geen USB HDD recording en vermoedelijk ook geen CMS (RGB hue, verzadiging en helderheid) om mee te kalibreren.
Die vertikale strepen van de 50 serie hebben niets met de coating te maken, maar eerder met de aansturing van het scherm. DE UT50 heeft net zo goed last. Hiervoor verwijs ik naar hdtvtest.co.uk en avforums.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had een paar post terug een aantal vraagjes gesteld welke zijn beantwoord door sommige tweakers hier en hierdoor heb ik vorige week donderdag de 50st50 mogen verwelkomen in mijn onderkomen :P.

Mijn setup, een htpc (mediaportal), ps3 en de Panasonic 50st50. Ben nog flink aan het inspelen van de TV en heb nog niet alles getest maar wil wel mijn ervaring tot nu toe delen voor de eventuele twijfelaars :*).

Heb de tv op true cinema en alle opties tot beeld verbetering uit staan (dit doet mijn htpc wel).
Mijn htpc switch vanzelf van hz naarmate de content dat ik afspeel (24, 50 etc.) en dit doet die zonder problemen (er waren tv die zich zelf dan afsloten).
Heb alleen BBC HD (vanwege logo) gekeken en hij switch dan naar 50hz en zag geen banding maar TV kijken staat later op de planning.
IR nog niet gezien maar gok dat dit komt met TV kijken en dat doe ik gelukkig weining (en al helemaal geen voetbal :9.
Buzzing hoor je idd wel als er een wit scherm is en geen geluid (dit kwam naar voren met de break in dvd) Tijdens het tv kijken heb ik nergens last van gehad aangezien ik tv met geluid kijk ;).
Maar toen kwam de HD, heb van het weekend Prometheus gekeken en ik moest er een hoop bij drinken (mond stond vaak open :Y ) ongelofelijk hoe mooi en accuraat het op het scherm verschijnt!
3d een beetje bekeken zag er goed uit, wat space dingen bekeken en ook dit is geweldig. Bij mij kan dit alleen savonds, overdag flickert het te veel. Heb trouwens de samsung brillen er bij gehaald. Deze vallen in principe goed over mijn bril heen maar heb nog geen uren gekeken dus geen idee of het dan nog bevalt.

Nog te doen is dus nog TV kijken en de IR in de gaten houden en met de PS3 spelen.

Dus al met al een dik tevreden nieuwe eigenaar van deze plasma tv. oOo.

Dan nog 1 vraag voor de andere eigenaars en die ook nog eens een logitech afstandsbediening hebben, de tv heeft moeite meet aangaan (plasma iets?) met de originele afstandsbediening duurt het ff en met mijn logitech gaat die al helemaal niet aan. Heeft iemand dit werkend? Zo ja heb je een vertraging ingesteld voor het aangaan en op hoeveel ms dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_thebrown
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 06:43
Ik ben van plan een p50vt50 aan te gaan schaffen. Geweldige televisie!

Wat kan ik nou het beste doen om hem in te spelen? En om retentie te minimaliseren?

Bedankt alvast voor jullie raad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr_thebrown schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:20:
Ik ben van plan een p50vt50 aan te gaan schaffen. Geweldige televisie!

Wat kan ik nou het beste doen om hem in te spelen? En om retentie te minimaliseren?

Bedankt alvast voor jullie raad!
Gewoon op THX zetten of Professional en contrast niet hoger dan 2/3 en genieten. Meer is niet nodig. Misschien ook brightness de eerste weken iets OMHOOG ( dit reduceert het contrast namelijk doordat het zwart minder zwart gaat worden, ergo: minder verschil tussen wit en zwart en dus minder kans op retentie).

tot ongeveer 100/150 uur en dan gewoon gaan met die tv.

[ Voor 3% gewijzigd door Adlermann op 01-10-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Cartman! schreef op zondag 30 september 2012 @ 23:07:
Ik vind die 50UT50 toch ook interessant, voor krap 700e een mooi scherm die alleen het Infinite black + wifi lijkt te missen. Internet ga ik toch via UPC Horizon doen en de kamer is nooit zo heel licht. Ik neem een beetje aan dat mijn 4 jaar oude 42PZ85 een slechtere filter heeft dan de 50UT50, iemand daar ervaring mee?
De UT50 kan ik helaas niks over zeggen.
Wel ben ik zelf dit jaar overgegaan van ook een 42PZ85 naar een 50ST50.

Dit is imho echt een behoorlijk groot verschil en het geld waard.

Hele mooie kleuren, veel beter contrast, veel betere detailweergave in donkere/zwarte beelden. Beter en dunner design. Mogelijkheid om VIDEO_TS en MKV via USB stick af te spelen.

Zijn ook wel wat kleine dingen die ik in dit topic eerder al genoemd heb maar al met al ben ik erg blij dat ik de overstap gemaakt heb. De huidige prijs lijkt me erg acceptabel.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakspider
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-04 12:22
Zaterdag de knoop doorgehakt en de TX-P55VT50 bij de Saturn besteld (€ 2.015,-- met schermen met BTW-actie Mediamarkt)! Heb wel erg getwijfeld i.v.m. mogelijke rententieproblemen. Tijdens de bestelperiode het forum maar nogmaals doorspitten voor de tips, vooral voor het inspelen. Adlermann zit er altijd wel erg praktisch in. Dat mag ik wel. Brightness iets omhoog: hoe hoog adviseer jij dan? Ook nog even de andere meningen erop na slaan. Ik heb niet zoveel gelezen over break-in-dvd's. Is dit zonde van de tijd (en energiekosten) omdat je met aangepaste instellingen kijken ook prima kan inspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan nog 1 vraag voor de andere eigenaars en die ook nog eens een logitech afstandsbediening hebben, de tv heeft moeite meet aangaan (plasma iets?) met de originele afstandsbediening duurt het ff en met mijn logitech gaat die al helemaal niet aan. Heeft iemand dit werkend? Zo ja heb je een vertraging ingesteld voor het aangaan en op hoeveel ms dan?
[/quote]

Ik heb een st 50 en de harmony 900 remote (zelfde als harmony one maar dan met RF functie)
Het signaal voor in/uitschakelen tv is idd een langer signaal,ik had gelezen in een ouder bericht dat iemand hier ook problemen mee had.
Bij mij was dit echter niet het geval.
Bij het invoeren van de tv in logitech software en het updaten van de remote werkte het gewoon meteen.
Ik ging er dus vanuit dat logitech dit probleem al had aangepast in hun database.
Vreemd dat het bij jou niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ixtli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:19
Merkt hier eigenlijk iemand iets van die vertical banding in de 50 reeks?
Er wordt nogal zwaar aan getild op avforums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:04:
Ik heb een st 50 en de harmony 900 remote (zelfde als harmony one maar dan met RF functie)
Het signaal voor in/uitschakelen tv is idd een langer signaal,ik had gelezen in een ouder bericht dat iemand hier ook problemen mee had.
Bij mij was dit echter niet het geval.
Bij het invoeren van de tv in logitech software en het updaten van de remote werkte het gewoon meteen.
Ik ging er dus vanuit dat logitech dit probleem al had aangepast in hun database.
Vreemd dat het bij jou niet werkt.
Hmmm zal eens terugbladeren, maar nee dus aan gaat die niet (uit aan de andere kant weer wel) anders stuur ik ze wel eens een mailtje. Iedergeval goed te horen dat het kan.
Ixtli schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:09:
Ben nog redelijk nieuw op de plasma front (en deze tv) Ik kijk bijna alleen maar HD en ik heb het zelf nog nooit gezien dus mijn vermoeden is dat het alleen tv is op 50hz (heb wat tv gekeken maar heb geen banding gezien tot nu toe) dus hoe vaak kijk je dat? ik weet dat ik zelden tv zal kijken dus ik zal er nooit zwaar aan tillen.
Tweakspider schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:56:
Zaterdag de knoop doorgehakt en de TX-P55VT50 bij de Saturn besteld (€ 2.015,-- met schermen met BTW-actie Mediamarkt)! Heb wel erg getwijfeld i.v.m. mogelijke rententieproblemen. Tijdens de bestelperiode het forum maar nogmaals doorspitten voor de tips, vooral voor het inspelen. Adlermann zit er altijd wel erg praktisch in. Dat mag ik wel. Brightness iets omhoog: hoe hoog adviseer jij dan? Ook nog even de andere meningen erop na slaan. Ik heb niet zoveel gelezen over break-in-dvd's. Is dit zonde van de tijd (en energiekosten) omdat je met aangepaste instellingen kijken ook prima kan inspelen?
Zoals ik al zei ik ben redelijk nieuw maar heb wel veel gelezen over deze tv en de ene werkt hem in met een break in dvd en de ander kijkt gewoon tv vanaf het begin, ik zelf ben voor het inwerken gegaan voor de eerste 100/150 uur, ik gebruik een mix van HD films (wel de beeldvullende) voor overdag en snachts de break in dvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tweakspider schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:56:
Brightness tijdelijk op +2 ongeveer en contrast ongeveer op max op 40. Dit wel op thx en professional mode. De andere modi hebben een veel hogere lichtopbrengst dus dan moet je andere waarden gebruiken.

Break-in dvd's zou ik niet gebruiken (dan kan je trouwens ook net zo goed de white wash functie gebruiken..). Ik zou alleen niet al te lang naar 1 zender kijken met lomp elogos zoals eredivisie live, nederland 1 (nederland 3 kan wel, aangezien het logo groen is en daardoor een lagere lichtintensiviteit heeft). Nederland 1 is het ergst, want ze gebruiken primair rood en dat is rond de 70% intensiteit van wit.

Ik zou avforums.com (en dan met name het forum lezen). Bumptious heeft altijd wel goede tips en dat is een ervaren calibrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ixtli schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:09:
Ja, iets. Ik heb 1 lichte streep rechts die te zien is op grey slides (echt alleen grey slices). Alhoewel tijdens hele snelle voetbal pans heb ik er iets meer (op groene achtergrond).

In films en series en andere sporten geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Help!!!! schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 10:28:
[...]

De UT50 kan ik helaas niks over zeggen.
Wel ben ik zelf dit jaar overgegaan van ook een 42PZ85 naar een 50ST50.

Dit is imho echt een behoorlijk groot verschil en het geld waard.

Hele mooie kleuren, veel beter contrast, veel betere detailweergave in donkere/zwarte beelden. Beter en dunner design. Mogelijkheid om VIDEO_TS en MKV via USB stick af te spelen.

Zijn ook wel wat kleine dingen die ik in dit topic eerder al genoemd heb maar al met al ben ik erg blij dat ik de overstap gemaakt heb. De huidige prijs lijkt me erg acceptabel.
Thanks :) Daar kan ik wat mee, zal je andere posts ook nog ff opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een 50 inch Panasonic Plasma voor bij mijn vriendin thuis. Afgelopen weken veel winkels bezocht, reviews gelezen en dit topic doorgelezen.

Nu twijfel ik over de volgende opties:

- TX-P50UT50 €657
- TX-P50ST30 €693
- TX-P50GT30 €888

In de eerste instantie wilde ik gaan voor de UT50 omdat deze goed geprijsd is, maar na wat onderzoek bleek dat hier geen Infinite Black of Infinite Black Pro inzit en omdat wij veel zon inval hebben in huis is dit misschien wel handig.

Dan kom ik dus op de ST30 of GT30. Beide een G14 panel, terwijl de UT50 over een G15 panel beschikt. Die GT30 is weer erg duur en eigenlijk boven budget (en dan kan ik naar mijn idee nog beter gaan voor de ST50).

Is de ST30 een flinke stap terug t.o.v. de *T50 modellen en is de GT30 weer een flinke verbetering t.o.v. de ST30 of zijn dit allemaal kleine verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

Ja, iets. Ik heb 1 lichte streep rechts die te zien is op grey slides (echt alleen grey slices). Alhoewel tijdens hele snelle voetbal pans heb ik er iets meer (op groene achtergrond).

Ik kijk veel tv en ook voetbal en heb niks gezien van banding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Adlermann schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:43:
[...]

zijn dit soort dingen niet d.m.v. software updates te verhelpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adlermann schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 08:50:
[...]

Die vertikale strepen van de 50 serie hebben niets met de coating te maken, maar eerder met de aansturing van het scherm. DE UT50 heeft net zo goed last. Hiervoor verwijs ik naar hdtvtest.co.uk en avforums.com
Daar lees ik ook, in de ST/GT/VT50 threads, in dit geval over het zogenoemde DSE (dirty screen effect) maar anderen nemen het woord banding in de mond voor hetzelfde effect. Ik weet niet of wij het over hetzelfde hebben? Waar heb jij precies de info vandaan op basis waarvan men tot deze conclusie komt?

Ik heb her en der, op genoemde fora en andere, verschillende mensen zien beweren dat het aan de coating ligt. Ik kan mezelf ook niet aan die indruk onttrekken als ik het scherm van dichtbij bekijk.

Waarom? Omdat de strepen onafhankelijk van de firmware/beeldinstellingen/content altijd op dezelfde plek zitten, en belangrijker, zeer onregelmatig zijn van vorm. Op mijn TV zitten er verschillende strepen, de ene breder dan de ander, de ene loopt door van onder tot boven en de ander beslaat maar een gedeelte van de hoogte vh scherm. Eigenlijk zijn het niet eens strepen maar vlekken die zelf weer bestaan uit allemaal onregelmatige kleinere vlekjes. Het ziet er echt uit alsof er vlekken op het scherm zitten. Zie de middelste plekken in de onderste helft van het scherm in onderstaand voorbeeld:

http://www.avforums.com/f...bi-mvbi-35-grey-slide.jpg

Ik hoop natuurlijk van harte dat dit kan worden opgelost d.m.v. het veranderen aansturing van het panel (hopelijk d.m.v. een firmware update), maar op basis van wat ik zie geloof ik daar niet in.

PS ik zie het ook bij voetbal, anders eigenlijk niet. Contrast en/of helderheid verhogen helpt het effect sterk te verminderen. Klopt ook wel, want bij 15-30 IRE grijze schermen zie je het effect maximaal, vanaf 50 IRE is het al helemaal niet zichtbaar meer.

(Andere aanbevelingen voor forums met ST/GT/VT50 threads naast de genoemde avforums.com en hdtvtest.co.uk: avsforum.com, hifi-forum.de, highdefjunkies.com, whirlpool.net.au)

[ Voor 12% gewijzigd door Cap op 01-10-2012 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Cartman! schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 11:47:
[...]

Thanks :) Daar kan ik wat mee, zal je andere posts ook nog ff opzoeken.
Graag gedaan. Uiteraard zelf even gaan kijken in de winkel. Mijn mening is ook maar 1 van de vele meningen.

Wat ook helpt is dat ik voorzover ik tot nu toe geen rare beeldschermfouten (green blobs, verticale lijnen etc) heb. Mijn 42pz85 had behoorlijk last van een paar verticale lijnen welke zichtbaar zijn bij lichte achtergrond.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Misschien heb ik mazzel gehad maar met de PZ85 ook nooit ergens last van gehad (of het gewoon niet gezien). Retentie heel soms maar dat trok altijd heel snel weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:03
Zometeen een monteur over de vloer die komt kijken naar m'n groene pixels op een TX-P42ST30E.

Panasonic zelf was zeer behulpzaam totdat ik 'Mediamarkt' zei, dus ik ben benieuwd!

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bedoel je, hoe reageerden ze op "Mediamarkt"? Hebben ze een gefundeerde reden gegeven om via Mediamarkt aangekochte producten minder goed te ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De beste meneer vertelde mij heel beleefd dat hij me niet verder kon helpen. Dit was om hun klanten te beschermen.
Mediamarkt zou niet meewerken met eventuele oplossingen, en om mij niet de dupe te laten worden hiervan moest ik maar contact opnemen met Mediamarkt.

Mediamarkt heeft een extern bedrijf opdracht gegeven.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Getver, die zijn dus duidelijk geen officieel Panasonic dealer. Het blijft toch een vage toko, die Mediamarkt/Saturn. :(

Edit: kijk net uit nieuwsgierigheid bij Panasonic naar de dealers en zie beide bedrijven er toch bij staan. Ik vind dit dus maar een vreemde zaak van die Panasonic meneer!

http://www.panasonic.nl/html/nl_NL/2608/index.html

[ Voor 48% gewijzigd door Cap op 01-10-2012 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Dat vermoeden had ik ook al. :P
Het bedrijf wat komt cerepair is dan weer wel Panasonic certified.

6 vaste pixels (5 groen en 1 rood) in een half jaar vind ik wel erg veel dus ik verwacht niet al te veel problemen.

Edit:
De Mediamarkt meneer gaf geen gehoor op mijn vraag over hoe dat precies zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Raymond P op 01-10-2012 13:39 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cap schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 12:52:
[...]

Daar lees ik ook, in de ST/GT/VT50 threads, in dit geval over het zogenoemde DSE (dirty screen effect) maar anderen nemen het woord banding in de mond voor hetzelfde effect. Ik weet niet of wij het over hetzelfde hebben? Waar heb jij precies de info vandaan op basis waarvan men tot deze conclusie komt?

Ik heb her en der, op genoemde fora en andere, verschillende mensen zien beweren dat het aan de coating ligt. Ik kan mezelf ook niet aan die indruk onttrekken als ik het scherm van dichtbij bekijk.

Waarom? Omdat de strepen onafhankelijk van de firmware/beeldinstellingen/content altijd op dezelfde plek zitten, en belangrijker, zeer onregelmatig zijn van vorm. Op mijn TV zitten er verschillende strepen, de ene breder dan de ander, de ene loopt door van onder tot boven en de ander beslaat maar een gedeelte van de hoogte vh scherm. Eigenlijk zijn het niet eens strepen maar vlekken die zelf weer bestaan uit allemaal onregelmatige kleinere vlekjes. Het ziet er echt uit alsof er vlekken op het scherm zitten. Zie de middelste plekken in de onderste helft van het scherm in onderstaand voorbeeld:

http://www.avforums.com/f...bi-mvbi-35-grey-slide.jpg

Ik hoop natuurlijk van harte dat dit kan worden opgelost d.m.v. het veranderen aansturing van het panel (hopelijk d.m.v. een firmware update), maar op basis van wat ik zie geloof ik daar niet in.

PS ik zie het ook bij voetbal, anders eigenlijk niet. Contrast en/of helderheid verhogen helpt het effect sterk te verminderen. Klopt ook wel, want bij 15-30 IRE grijze schermen zie je het effect maximaal, vanaf 50 IRE is het al helemaal niet zichtbaar meer.

(Andere aanbevelingen voor forums met ST/GT/VT50 threads naast de genoemde avforums.com en hdtvtest.co.uk: avsforum.com, hifi-forum.de, highdefjunkies.com, whirlpool.net.au)
Iedereen roept maar wat over die strepen. Als iedereen wat roept is het nog niet waar. Ik beoordeel liever wat posts van de wat meer ervaren mensen, en ook dat zijn alleen maar hypotheses. Een hypothese van iemand zoals bumptious is 100x meer waard dan het geschreeuw van de willekeurige gebruiker op die fora. Want hou in het achterhoofd, 99% van de mensen is dom :)

http://www.avforums.com/forums/17164559-post103.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ben ik met je eens. Ik zit het net ook te lezen, had die thread al gevonden. Ben eerlijk gezegd niet helemaal overtuigd van die Bumptious. Ben jij daar trouwens de gebruiker Vertical? Die komt iig uit Nederland en gaat ook niet over een nacht ijs.

Ik zie helaas nog geen conclusies of theorieën met een goede onderbouwing. Daarom ging ik voorlopig af op mijn eigen gezonde (?) verstand bij het bestuderen van mijn eigen "vlekken", namelijk een onregelmatige coating, of anders fysieke onregelmatigheden in het panel zelf (de fosfor).

Aansturingsproblemen veroorzaakt door de software of analoge/digitale circuits kan ik mezelf maar moeilijk wijsmaken op basis van hoe dat soort problemen er bij andere schermen (CRT/LCD-monitoren en -TV's) die ik in het verleden heb gehad uitzag. Maar hopelijk is het toch zo, en isl dat met behulp van een software update of kleine hardware update (board/chip exchange) kan worden opgelost. Ik ga tegen beter weten in Panasonic maar eens bellen. :)

Edit: ik heb dus het idee dat Bumptious het daar over een ander verschijnsel heeft dan het verschijnsel wat ik bedoel. Hij heeft het inderdaad over strepen en zegt zelf letterlijk: "What I think we are seeing is not a problem in the Anti refection coating/filter (AR), or dirty screen effect (DSE)."

Wat ik bedoel is overduidelijk geen kwestie van regelmatige banden over de hele lengte van het scherm (kan ook aanwezig zijn, is ook aanwezig aan de zijkanten van mijn scherm) maar vlekkerige toestanden met een hoofdzakelijk vertikale richting die er echt uitzien als een vies (vet of stoffig) scherm. Zoals de middelste plekken in de foto die ik eerder postte dus. Vooral die toestand links van het midden is een en al vlekken. Voor de duidelijkheid, dit is geen artifact van de camera waarmee de foto genomen is, zo ziet het er in het echt uit. Om verwarring te voorkomen noem ik dit nu DSE en geen vertical banding.

[ Voor 35% gewijzigd door Cap op 01-10-2012 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je bedoelt die groene strepen,drek in het midden? Die groene drek, vuile waas die je over je wit en grijstinten is een bijeffect van de ABL (let maar eens op, pak een IRE 100 plaatje en binnen een paar seconden wordt die minder fel en krijg je wat groene drek op het beeld). Dit zou trouwens niet in echte content terug moeten komen.

Wat ik bedoel zijn die strepen rechts. Die ongeveer 5IRE kleurverschil hebben dan de andere grijstingen (dus die vertikale lijnen).

Echt ouderwets DSE zoals de Kuro ook had, dat kan idd komen door de coating.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet even terugkomen op een eerdere post van mij, ik heb de ST30 met infinite black en de oudere G30 zonder infinite black net naast elkaar gezet in de winkel en er een felle zaklamp schuin opgezet. Wat mij opviel is dat ik geen verschil zie in reflectie.. Volgens mij dus geen echt merkbare toevoeging, of hebben gebruikers er hier andere ervaringen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
De cerepair meneer wilde geen koffie, slecht teken...
Er zijn foto's gemaakt van de groene pixels en die worden opgestuurd naar Panasonic. |:(

De tip van meneer was, al rammend met vinger op scherm: "Soms gaat het nog wel weg als je dit doet.".
Ik vraag me af of daar nog een logica achter zit.

Algoed, benieuwd naar de afloop.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raymond P schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 15:25:
De cerepair meneer wilde geen koffie, slecht teken...
Er zijn foto's gemaakt van de groene pixels en die worden opgestuurd naar Panasonic. |:(

De tip van meneer was, al rammend met vinger op scherm: "Soms gaat het nog wel weg als je dit doet.".
Ik vraag me af of daar nog een logica achter zit.

Algoed, benieuwd naar de afloop.
Normale gang van zaken. Ik heb wel gewoon een nieuw scherm gekregen nadat ik dode subpixels had.
Pagina: 1 ... 44 ... 112 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voor vragen over inspelen: hierover zijn de meningen verdeeld. En aangezien we op GoT eigen inzet verwachten: zoek het topic door voor verschillende meningen.

Hier vind je het service en hotelmenu, hiermee kan je zien hoeveel uur je TV al gespeeld heeft.

En hier kan je een break-in dvd downloaden, hiermee kan je je TV in laten inspelen.