Niet die groene drek in het midden (blobs?), ik heb net nog even gekeken en ik kan geen groene waas ontwaren bij de 100/105/109% white Calman fields schermen van AVSHD op mijn ST50.Adlermann schreef op maandag 01 oktober 2012 @ 14:59:
[...]
Je bedoelt die groene strepen,drek in het midden? Die groene drek, vuile waas die je over je wit en grijstinten is een bijeffect van de ABL (let maar eens op, pak een IRE 100 plaatje en binnen een paar seconden wordt die minder fel en krijg je wat groene drek op het beeld). Dit zou trouwens niet in echte content terug moeten komen.
Wat ik bedoel zijn die strepen rechts. Die ongeveer 5IRE kleurverschil hebben dan de andere grijstingen (dus die vertikale lijnen).
Echt ouderwets DSE zoals de Kuro ook had, dat kan idd komen door de coating.
Ik bedoel inderdaad een verschil in grijswaarde. Dit is dus statische "drek" op het scherm, altijd op dezelfde plek en in mijn geval zichtbaar tussen de 10 en 45 IRE grey fields (maximaal op 20%, maar dat hangt ook af van de instelling van contrast/helderheid natuurlijk).
Alleen zijn dit niet echt strak gedefinieerde strepen, maar langerekte vertikale vlekken van verschillend formaat die zelf weer bestaan uit afzonderlijke plekjes, varierend in grootte van pakweg een knikker tot een duim, en "wolkig" van vorm.
Hoe meer je tuurt hoe meer strepen je kan ontwaren, zeker in een verduisterde ruimte met een 15% IRE scherm. Op sommige plekken, bijvoorbeeld tussen de 1e en 2e brede streep van links, is er geen sprake meer van een streep maar zijn het echt afzonderlijke plekken, in dit geval van zo'n 10 bij 5 cm opgebouwd uit kleinere vlekjes.
Het lijkt echt op het effect als je met een verfroller over een onregelmatig oppervlak rolt, waarbij de verf niet overal even goed pakt, waardoor een soort onregelmatige strepen ontstaan in de richting van de roller. Vandaar dat ik ook aan de coating dacht.
Zie hier de linker onderhoek van mijn scherm, in real life zijn de afzonderlijke plekjes beter te ontwaren:

PS effect meer of minder zichtbaar dan werkelijk afhankelijk van gebruikte monitor.