Thanks!
Ik heb ook even wat pc vraagjes voor Lightroom 
Ik heb momenteel een pricewatch: Asus N53SV-SZ404V dus:
Intel core i7 2630QM
6GB DDR3 RAM
Geforce GT540M (maar draait standaard op de interne HD3000, als ik mij niet vergis maakt LR geen gebruik van de GPU dus is het nutteloos om de zware gpu te gebruiken? Voor Photoshop gebruikt hij wel de GT540M)
750GB 7200rpm HDD
1TB externe WD USB 2.0 HDD
De laptop is aangesloten op een extern scherm, een pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M en meestal gebruik ik enkel dit scherm, soms tegelijk met het laptopscherm.
Nu LR is bij mij redelijk snel, maar kan nog wel wat sneller denk ik, vooral het renderen van de beelden (staan allemaal op de interne HDD voor het bewerken, de externe is backup) en het switchen van beeld tot beeld. Ook het scrollen in de grid view is niet zo soepel.
Nu denk ik, ik heb een recente laptop, de nieuwe met Ivy Bridge zijn niet schokkend veel sneller, dus een nieuwe laptop kopen neem ik niet in overweging. Ik dacht eraan om een SSD te plaatsen (pricewatch: Samsung 830 series 128GB) en wat extra RAM geheugen. Ik heb nu 6 GB, dus 1x4GB en 1x2GB. Ik heb 4 slots, dus ik kan tot 4x4GB gaan. Is dat nuttig of kan ik beter gewoon een latje van 4GB bijplaatsen? Is natuurlijk een stuk goedkoper en ik heb LR eigenlijk nog nooit mijn RAM geheugen weten vol te krijgen.
Even nog een opmerking, ik heb een 450D, geen D800 dus het zijn 'maar' 12MP bestanden, geen 36MP
Ik heb momenteel een pricewatch: Asus N53SV-SZ404V dus:
Intel core i7 2630QM
6GB DDR3 RAM
Geforce GT540M (maar draait standaard op de interne HD3000, als ik mij niet vergis maakt LR geen gebruik van de GPU dus is het nutteloos om de zware gpu te gebruiken? Voor Photoshop gebruikt hij wel de GT540M)
750GB 7200rpm HDD
1TB externe WD USB 2.0 HDD
De laptop is aangesloten op een extern scherm, een pricewatch: Dell Ultrasharp U2412M en meestal gebruik ik enkel dit scherm, soms tegelijk met het laptopscherm.
Nu LR is bij mij redelijk snel, maar kan nog wel wat sneller denk ik, vooral het renderen van de beelden (staan allemaal op de interne HDD voor het bewerken, de externe is backup) en het switchen van beeld tot beeld. Ook het scrollen in de grid view is niet zo soepel.
Nu denk ik, ik heb een recente laptop, de nieuwe met Ivy Bridge zijn niet schokkend veel sneller, dus een nieuwe laptop kopen neem ik niet in overweging. Ik dacht eraan om een SSD te plaatsen (pricewatch: Samsung 830 series 128GB) en wat extra RAM geheugen. Ik heb nu 6 GB, dus 1x4GB en 1x2GB. Ik heb 4 slots, dus ik kan tot 4x4GB gaan. Is dat nuttig of kan ik beter gewoon een latje van 4GB bijplaatsen? Is natuurlijk een stuk goedkoper en ik heb LR eigenlijk nog nooit mijn RAM geheugen weten vol te krijgen.
Even nog een opmerking, ik heb een 450D, geen D800 dus het zijn 'maar' 12MP bestanden, geen 36MP
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Voordat je gaat upgraden: heb je Lightroom 4.1 al geïnstalleerd? Met jouw specs zou dat toch allemaal wel vlot moeten lopen.
Ja heb ik gedaan. Het valt best wel mee, maar ik heb gevoel dat het allemaal net wat vlotter zou moeten kunnen. Als het verschil niet groot is met een ssd/meer RAM is het mss wel een nutteloze investering?JvdGeest schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:22:
Voordat je gaat upgraden: heb je Lightroom 4.1 al geïnstalleerd? Met jouw specs zou dat toch allemaal wel vlot moeten lopen.
Wat mij eigenlijk nog het meeste stoort, is dat bij het klonen van vlekken, dat je dus wat je kopieert, pas ziet na het loslaten van de muisknop, hebben jullie dat ook? Bij Photoshop zie ik dat in real time, veel handiger...
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Dit komt omdat Lightroom geen hardware acceleration (CUDA etc.) heeftLaurentS schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 11:46:
[...]
Ja heb ik gedaan. Het valt best wel mee, maar ik heb gevoel dat het allemaal net wat vlotter zou moeten kunnen. Als het verschil niet groot is met een ssd/meer RAM is het mss wel een nutteloze investering?
Wat mij eigenlijk nog het meeste stoort, is dat bij het klonen van vlekken, dat je dus wat je kopieert, pas ziet na het loslaten van de muisknop, hebben jullie dat ook? Bij Photoshop zie ik dat in real time, veel handiger...
[ Voor 10% gewijzigd door Ventieldopje op 30-05-2012 11:48 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ik heb nu iets stoms. Ik heb LR4.0 (legaal) en Photoshop CS5 (niet helemaal legaal) + Camera RAW 6.7. Beide configs staan op mijn Macbook en Hackintosh PC (beide OS-X dus). Als ik 3 foto's exporteer vanuit LR4 naar HDR pro in CS5, krijg ik op de laptop perfecte foto's, op de hackintosh allerlei gekke roze en groene banding. Dit lijkt wel te zitten op de plek waar de HDR van de ene naar de andere exposure geblend wordt. Soms gaat die banding weg als ik in HDR pro het remove ghost vinkje aanzet, maar vaak ook niet. Ik snap niet waar het verschil nu zit, zou dit door de Hackintosh kunnen komen? Beide computers draaien op OS-X Lion 10.7.4 en de hackintosh draait een vanilla kernel, dus eigenlijk is die gelijk aan een Mac Pro.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
In Lightroom 4.1 zitten overigens ook nieuwe functies (zaten ook in de RC's): defringe en HDR controls.
Vooral de defringe controls vind ik echt geniaal. Werkt uitstekend
Vooral de defringe controls vind ik echt geniaal. Werkt uitstekend
HDR controls? Waar vind je die dan? De defringe brush had ik al wel gevonden ja
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het is niet alleen een brush, ook sliders die voor de hele foto gelden 
Voorbeeldje van HDR controls:
YouTube: Adobe Photoshop + Lightroom 4.1 HDR Tutorial
Voorbeeldje van HDR controls:
YouTube: Adobe Photoshop + Lightroom 4.1 HDR Tutorial
Ah, ja ok maar dit kon toch sowieso al of is het 32bit tiff verwerken nieuw in LR? Ik moet zeggen dat ik deze manier nog nooit eerder heb gebruikt maar wel graag zou willen gebruiken aangezien me dit velen malen fijner lijkt werken dan alles in Photoshop te doen en je hebt veel meer controle dan in andere HDR programma's die ik heb geprobeerd. Met HDR tools kreeg ik het nooit zoals ik wou en gooide ik het spul maar aan de kant en trok ik alles met LR uit 1 RAW file, maargoed blij dat dit werkt dan, ga er nu even mee prutsen!
www.maartendeboer.net
Dat is zowel de 32 als 64-bit versie in 1 bestand. Dus eigenlijk ~390 MB, wat reuze meevalt voor een uitgebreid pakket als dit. Daar zit je met een paar raw-bestanden zo op...
Ja, maar dan is dit eigenlijk de hele applicatie dus? Ik had in mijn hoofd zitten dat de updates van 3.x altijd in verhouding naar de totale grootte van 3.x kleiner waren eigenlijk.
Adobe plaatst bij Lightroom altijd de volledige versie op de site, ook bij nieuwe updates. Als je Lightroom al hebt gëinstalleerd, voert de installer een update uit, en anders installeert hij gewoon het hele pakket voor je. Dat was ook bij 3.x het geval.
En dus mag je dus mag je voor veel mensen 90% van de gedownloade data weer weggooien... Best wel vervelend als je op een traag lijntje zit...JvdGeest schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 23:41:
Adobe plaatst bij Lightroom altijd de volledige versie op de site, ook bij nieuwe updates. Als je Lightroom al hebt gëinstalleerd, voert de installer een update uit, en anders installeert hij gewoon het hele pakket voor je. Dat was ook bij 3.x het geval.
In other nieuws, een behoorlijke verbetering ten opzichte van 4.0! Dual screen en GPS loggen gaat een stuk beter, de snelheid van de develop module mag nog wat beter. Om een of andere reden gaat hij de foto opnieuw renderen als 1:1 render al gedaan is elke keer. Wat door foto's heen bladeren in develop, terwijl je wijzigingen maakt, heel traag maakt.
Interessant die HDR functionaliteit, die ga ik even uit proberen!
Op zich zou je vanuit LR zelf best een linkje naar de goede variant kunnen geven. Ik vind het echt best een flinke hoeveelheid voor een updaten.
[ Voor 28% gewijzigd door jip_86 op 31-05-2012 08:20 ]
Ach, we hebben toch allemaal kabelinternet of ADSL tegenwoordig?
Ik vind het allemaal reuze meevallen.
Dit gebeurt dus wel alleen verwijdert de installer gewoon de vorige versie weer, de nieuwe installatie komt dus wel in een andere map te staan en moet je plugins die je zelf geïnstalleerd hebt ook weer zelf verplaatsen.Orion84 schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 09:22:
Ik ben al lang blij dat ze tegenwoordig daadwerkelijk een update uitvoeren en niet meer net zoals bij eerdere versies gewoon de x.1 naast de x.0 installeren, waarna je zelf alle opschoonwerkzaamheden mag gaan doen.
Goed, dat België helaas een beetje achter loopt wat betreft internet is jammer en dan kan ik me voorstellen dat ~ 700 mb best veel is om te downloaden maar hier in Nederland waar iedereen wel zo'n beetje ADSL heeft en steeds meer mensen glasvezel krijgen moet het toch prima te doen zijn
Besides that, versie 4.1 is écht de moeite waard!
[ Voor 3% gewijzigd door Ventieldopje op 31-05-2012 10:18 ]
www.maartendeboer.net
Ook LR4.1 lost mijn HDR probleem niet op
Hier een illustratie van het probleem (klikbaar):

Zou het aan videodrivers kunnen liggen? De MBA heeft een Intel GPU en de Hackintosh heeft een nVidia 8800GT.

Zou het aan videodrivers kunnen liggen? De MBA heeft een Intel GPU en de Hackintosh heeft een nVidia 8800GT.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
LR4 gebruikt de GPU niet bij het renderen dus dat lijkt me stug. Het helpt als je verteld hoe je de foto hebt gemaakt want dit soort taferelen heb ik nog nooit gezien
www.maartendeboer.net
Zoals in het HDR tutorial filmpje. 3 foto's gemaakt met +2ev, -2ev en 0ev belichting. De 3 foto's selecteren en dan in LR4 "edit in -> merge in HDR pro". Photoshop zijn ding laten doen en dan save. Je ziet in Photoshop de banding al. In Photoshop wordt misschien wel de GPU gebruikt, vandaar dat ik dat verdenk. Als ik dezelfde foto's op mijn MBA op deze manier bewerk heb ik die gekke banding niet.
Het gaat wel om 3 NEF files van een Nikon D5100 en bij het inlezen in Photoshop krijg je dan de melding dat deze niet ondersteund worden door Camera RAW. Maar op de laptop werkt het dus wel op een of andere manier (met dezelfde software versies voor LR, PS en Camera RAW). In moet nog eens proberen om eerst de RAW files om te zetten naar DNG of TIFF ofzo en dan merge to HDR te doen.
Het gaat wel om 3 NEF files van een Nikon D5100 en bij het inlezen in Photoshop krijg je dan de melding dat deze niet ondersteund worden door Camera RAW. Maar op de laptop werkt het dus wel op een of andere manier (met dezelfde software versies voor LR, PS en Camera RAW). In moet nog eens proberen om eerst de RAW files om te zetten naar DNG of TIFF ofzo en dan merge to HDR te doen.
[ Voor 7% gewijzigd door zonoskar op 31-05-2012 11:14 ]
Idd België loopt lichtjes achter, maar bij mij viel het best wel mee hoor. Was snel gedowload (geen stopwatch naast gehouden), uit ervaring weet ik dat mijn maximum downloadsnelheid thuis 2.1 MB/s is. In de bibliotheek van de universiteit heb ik eens 7.2 MB/s gehaaldVentieldopje schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:17:
[...]
Dit gebeurt dus wel alleen verwijdert de installer gewoon de vorige versie weer, de nieuwe installatie komt dus wel in een andere map te staan en moet je plugins die je zelf geïnstalleerd hebt ook weer zelf verplaatsen.
Goed, dat België helaas een beetje achter loopt wat betreft internet is jammer en dan kan ik me voorstellen dat ~ 700 mb best veel is om te downloaden maar hier in Nederland waar iedereen wel zo'n beetje ADSL heeft en steeds meer mensen glasvezel krijgen moet het toch prima te doen zijn
Besides that, versie 4.1 is écht de moeite waard!
Na nog wat meer spelen met LR 4.1, heb ik besloten dat het best wel meevalt en dat ik voor het moment mijn pc gewoon zo laat. Wss dat bij aanschaf van een nieuwe dslr met meer megapixels, ik wel upgrade.
Heb een gemiddeld abbo, wat 50mbit is. Haal dus ong 6mb/secLaurentS schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:18:
[...]
uit ervaring weet ik dat mijn maximum downloadsnelheid thuis 2.1 MB/s is. In de bibliotheek van de universiteit heb ik eens 7.2 MB/s gehaaldWat halen jullie dan zoal in Nederland?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ik haal hier ~ 10 - 11 MB/s op 100/100 van KPN
Nu nog even wachten tot 500/500 hier beschikbaar komt ...
[ Voor 37% gewijzigd door Ventieldopje op 31-05-2012 11:34 ]
www.maartendeboer.net
Mbps, geen mbit (of mbps). m is milli, M is megaRoyz schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 11:25:
[...]
Heb een gemiddeld abbo, wat 50mbit is. Haal dus ong 6mb/sec
Maar dat heb ik hier ook, een 50/5 Mbps abo van Ziggo en ik haal over het algemeen die snelheden prima.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Graag weer ontopic, want discussies over internetsnelheiden horen in een heel ander subforum
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Was toch redelijk ontopic? Je internet snelheid bepaald voor een deel de ISO snelheid die je kan gebruiken wat je ruis in de foto's bepaald en dus voor een grotere foto zorgt wat je met Lightroom tegen kan gaan doormiddel van de prima noise reduction!
* Ventieldopje krijgt toch een +1 voor het ontopic krijgen of niet dan?
* Ventieldopje krijgt toch een +1 voor het ontopic krijgen of niet dan?
www.maartendeboer.net
Oh, de HDR ben ik wel benieuwd naar. Dat was een van de weinige dingen waar ik nog voor uit m'n lightroom workflow hoefde...JvdGeest schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 21:13:
In Lightroom 4.1 zitten overigens ook nieuwe functies (zaten ook in de RC's): defringe en HDR controls.
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Nu toch nog steeds? Je doet in feite nog steeds een export naar Photoshop als ik het goed begrijp?
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Verwijderd
Volgens mij ook. Het enige dat veranderd is, is dat Lr nu on-bewerkte (rauwe) HDR bestanden in de bibliotheek kan weergeven, dat kon eerst niet. Maar op het moment dat je dat bestand wilt gaan bewerken zul je toch echt naar Ps of o.i.d. moeten gaan (Photomatix gebruik ik zelf, vind ik beter dan Ps voor HDR)
Ik verdenk eigenlijk iets anders, namelijk de sorteer volgorde. Volgens mij worden er bij een van beide processen 2 foto's omgedraaid qua exposure, dus dat ze niet beide -2,0,+2 zijn, maar dat er 0,-2,+2 doorgegeven wordt, het is namelijk op de randen van highlights, dus vandaar dat ik de underexposed versie verdenk, omdat die meer detail in de highlights heeft, dus waarschijnlijk staat die foto op de verkeerde plaatszonoskar schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 10:32:
Ook LR4.1 lost mijn HDR probleem niet opHier een illustratie van het probleem (klikbaar):
De blending tussen de 0 en -2 is negatief, aangezien de 0 van de -2 wordt afgetrokken, terwijl de waarden van de 0 wel hoger liggen. Ik denk dat dit het effect veroorzaakt. Pin me er niet op vast, maar ik weet het 90% zeker dat het ligt aan welke foto waarvoor gebruikt wordt. Ik verdenk de underexposed het meest, omdat het bij de highlight randen is. Check maar even of dat het probleem is
Ik ben er al achter. Ik dacht dat ik dezelfde Camera RAW gebruikte, maar op de laptop stond een iets oudere versie, 6.7.0.319, op de desktop gebruikte ik 6.7.0.339. Ik heb die van de laptop naar de desktop gekopieerd en nu werkt het weer. Nieuwer is dus niet beter
Ow jammer, ik dacht dat het echt ging om een nieuwe develop sectieVerwijderd schreef op donderdag 31 mei 2012 @ 16:10:
Volgens mij ook. Het enige dat veranderd is, is dat Lr nu on-bewerkte (rauwe) HDR bestanden in de bibliotheek kan weergeven, dat kon eerst niet. Maar op het moment dat je dat bestand wilt gaan bewerken zul je toch echt naar Ps of o.i.d. moeten gaan (Photomatix gebruik ik zelf, vind ik beter dan Ps voor HDR)
~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~
Verwijderd
Dat doet Adobe nooit he, grote nieuwe features in een dot update. Als dat gaat gebeuren dan pas in versie 5.
Persoonlijk denk ik dat RAW bewerkingen de toekomst heeft, best kans dat we in de toekomst Ps helemaal niet meer gebruiken als fotografen. Maar dan heb ik het wel over een periode van ~5 jaar.
edit: Hier een overzicht incl. video waar de nieuwe HDR comp. uitgelegd wordt: http://thelightroomlab.co...-photoshop-lightroom-4-1/
Persoonlijk denk ik dat RAW bewerkingen de toekomst heeft, best kans dat we in de toekomst Ps helemaal niet meer gebruiken als fotografen. Maar dan heb ik het wel over een periode van ~5 jaar.
edit: Hier een overzicht incl. video waar de nieuwe HDR comp. uitgelegd wordt: http://thelightroomlab.co...-photoshop-lightroom-4-1/
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2012 11:58 ]
Ik ben even een klein beetje de weg kwijt in Lightroom, en dat nog wel in de Map-module.
Ik heb via tracklogs de foto's automatisch op de kaart laten taggen, welke netjes de GPS locaties en de stad/land/etc. invult. Echter zijn deze laatste velden met lichtgrijze tekst gevuld, en het lijkt erop dat ik deze op een of andere manier eerst moet bevestigen, maar ik heb geen idee hoe. Als ik daar namelijk zelf de gegevens invul, dan staan deze er wel gewoon in witte tekst in.
Iemand die me kan vertellen hoe dit zit?
Ik heb via tracklogs de foto's automatisch op de kaart laten taggen, welke netjes de GPS locaties en de stad/land/etc. invult. Echter zijn deze laatste velden met lichtgrijze tekst gevuld, en het lijkt erop dat ik deze op een of andere manier eerst moet bevestigen, maar ik heb geen idee hoe. Als ik daar namelijk zelf de gegevens invul, dan staan deze er wel gewoon in witte tekst in.
Iemand die me kan vertellen hoe dit zit?
heb ook sinds deze week lr4.1, en heb nou niet het idee dat hij veel sneller is geworden. bij het bewerken van een foto met vooral de aanpassingspenseel wordt hij nog steeds erg traag. en om nou te zeggen dat mijn pc traag is....
in de bibliotheek bladeren met 2 schermen is nu echter wel wat vlotter dan eerst.
in de bibliotheek bladeren met 2 schermen is nu echter wel wat vlotter dan eerst.
Ik herken dit volledig. Ik heb net een klus waarbij ik veel maskers moet maken met het penceel, maar het ding is niet vooruit te branden. Dit ging in v3 echt wel sneller!marceltuit schreef op zaterdag 02 juni 2012 @ 13:04:
heb ook sinds deze week lr4.1, en heb nou niet het idee dat hij veel sneller is geworden. bij het bewerken van een foto met vooral de aanpassingspenseel wordt hij nog steeds erg traag. en om nou te zeggen dat mijn pc traag is....
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Gelijk even een vraag over deze opties: stel ik heb een aanpassingspenseel toegepast op een deel van een foto, laten we zeggen de lucht. Nu heb ik per ongeluk ook een deel meegepakt wat ik niet wil. Is het mogelijk om 'selectief' die deel ongedaan te maken?
Met de adjustment brush? Dat kan. Wanneer je een brush hebt toegepast kun je Alt inhouden om delen te verwijderen. Je kunt op [ en ] drukken om de brush kleiner of groter te maken.
ha dat bedoelde ik inderdaad, alt doet het hem idd. tnx
In het venstertje van de adjustment brush staat ook "erase".
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Je kunt ook gewoon met je scrollwiel de brush groter en kleiner maken, iets wat helaas in Photoshop nog niet kanJvdGeest schreef op zondag 03 juni 2012 @ 10:25:
Met de adjustment brush? Dat kan. Wanneer je een brush hebt toegepast kun je Alt inhouden om delen te verwijderen. Je kunt op [ en ] drukken om de brush kleiner of groter te maken.

www.maartendeboer.net
Ja dat kan...
Wat je wel in PS kunt doen is Alt + rechtermuisknop, dan kun je met een slider de brush size aanpassen. Maar ben zelf [ en ] gewend.
Interessant stukje over verschillen in curves tussen Lightroom en Photoshop:
http://forums.adobe.com/message/4291702
http://lightroom-news.com...-versus-photoshop-curves/
http://forums.adobe.com/message/4291702
http://lightroom-news.com...-versus-photoshop-curves/
Als het goed is dan is dat met de nieuwste ACR (7.1 ofzo?) opgelost. Tenminste ik zag dat ergens in de changelogs voorbij komen
www.maartendeboer.net
Is er niet een makkelijkere manier om verschillende "albums" te maken in lightroom? Nu moet ik op tags zoeken om bepaalde filters foto's te zoeken die bij elkaar horen maar ik wil graag voor elk evenement een soort album maken.
Nu kan ik ze wel stacken/groeperen als ik er rechtermuisknop op doe en dan die optie selecteer maar dan is het niet gelijk duidelijk of het nou 1 foto is of dat het een groep foto's zijn.
Edit: En nog een vraagje, ik heb door omstandigheden foto's vanaf een externe hdd "geimporteerd" naar lightroom echter zijn deze raw bestanden niet mee gekopieerd naar het standaard mapje maar heeft lightroom ze op hun plek laten staan. Ik wil deze bestanden graag in de standaard lightroom foto structuur opnemen die op mijn vaste harde schijf staat. Hoe doe ik dit zonder dat ik al die foto's uit lightroom moet gooien en opnieuw moet importeren (ik heb namelijk al mijn aanpassingen gedaan, gecropped en dergelijke en wil dit niet weer opnieuw doen).
Nu kan ik ze wel stacken/groeperen als ik er rechtermuisknop op doe en dan die optie selecteer maar dan is het niet gelijk duidelijk of het nou 1 foto is of dat het een groep foto's zijn.
Edit: En nog een vraagje, ik heb door omstandigheden foto's vanaf een externe hdd "geimporteerd" naar lightroom echter zijn deze raw bestanden niet mee gekopieerd naar het standaard mapje maar heeft lightroom ze op hun plek laten staan. Ik wil deze bestanden graag in de standaard lightroom foto structuur opnemen die op mijn vaste harde schijf staat. Hoe doe ik dit zonder dat ik al die foto's uit lightroom moet gooien en opnieuw moet importeren (ik heb namelijk al mijn aanpassingen gedaan, gecropped en dergelijke en wil dit niet weer opnieuw doen).
[ Voor 39% gewijzigd door lasharor op 04-06-2012 21:41 ]
Ik neem aan dat je collections al hebt uitgeprobeerd? In de library module in de linkerpanel kun je die maken.
[ Voor 11% gewijzigd door Nordlys op 04-06-2012 21:40 ]
Aha, verder kijken dan me neus lang is noemen ze dat geloof ik
.
Heb je wellicht ook een suggestie voor mijn 2de "probleem" JvdGeest?
Heb je wellicht ook een suggestie voor mijn 2de "probleem" JvdGeest?
Je kunt de foto's gewoon verplaatsen naar een nieuwe locatie. In Lightroom komt er vervolgens een vraagteken bij de foto's te staan, hier kun je op klikken. Je geeft vervolgens de nieuwe locatie op van de foto's. Lightroom kan automatisch de nieuwe locatie van de andere verplaatste foto's herkennen.
Thanks, werkt perfectJvdGeest schreef op maandag 04 juni 2012 @ 21:50:
Je kunt de foto's gewoon verplaatsen naar een nieuwe locatie. In Lightroom komt er vervolgens een vraagteken bij de foto's te staan, hier kun je op klikken. Je geeft vervolgens de nieuwe locatie op van de foto's. Lightroom kan automatisch de nieuwe locatie van de andere verplaatste foto's herkennen.
Ehm gezocht in dit topic maar is de fill light slider nu vervangen voor een mix tussen shadows en blacks? En wat kan ik als vervanging voor recovery zien?
Het is ongeveer zo:
Recovery omhoog -> highlights omlaag in LR4
Fill light omhoog -> shadows omhoog in LR4
Allright, merci, ik merkte wel al een verbetering bij het omzetten van het proces bij sommige niet zo goed belichte foto's. De schaduwen werden standaard al veel opener.
Nog iets, kan ik met lightroom fotos sorteren met een ISO van x of hoger?
edit, al gevonden!
Nog iets, kan ik met lightroom fotos sorteren met een ISO van x of hoger?
edit, al gevonden!
[ Voor 22% gewijzigd door Snuurtje op 05-06-2012 00:22 ]
Moet dat niet 'whites' zijn ipv 'highlights'?JvdGeest schreef op maandag 04 juni 2012 @ 23:19:
Het is ongeveer zo:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
vind wel dat shadows omhoog veel minder effect heeft dan de vroegere Fill light.
[ Voor 5% gewijzigd door Snuurtje op 05-06-2012 16:29 ]
Verwijderd
Vind de nieuwe controls veel logischer
Bij vorige edities zat ik mij nog dikwijls af te vragen welke sliders ik moest gaan bewegen om een bepaalde look te krijgen.
Ik vind alleen de highlights slider al heerlijk werken. De rest van de nieuwe controls zijn ook zeer welkom bij mij trouwens
Die twee doen ook niet hetzelfde? Of bedoel je met highlights -> fill-light?Snuurtje schreef op dinsdag 05 juni 2012 @ 13:38:
vind wel dat shadows omhoog veel minder effect heeft dan de vroegere highlights.
Als je zo hard aan je shadows slider zit te slepen, dan zou ik als ik jou was eens proberen om aan de exposure slider te slepen en daarna evt. de whites of highlights iets terug te schroeven
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ja had ff brainfart, bedoelde idd fill light. En ik gebruik de fill light vooral bij bijvoorbeeld een geflitste voorgrond met een donkere achtergrond, om die achtergrond wat passender bij de voorgrond te krijgen.
zijn er hier meer mensen die de standaard flickr-uploader gebruiken van LR, en er opeens geen verbinding meer mee kunnen maken om te uploaden?
ik heb sinds vorige week het probleem dat hij met een foutmelding terugkomt bij het ophalen van de comments. uplaoden van de foto lukte nog wel.
Nu heb ik zelfs de foutmelding al bij het uploaden zelf
ik heb sinds vorige week het probleem dat hij met een foutmelding terugkomt bij het ophalen van de comments. uplaoden van de foto lukte nog wel.
Nu heb ik zelfs de foutmelding al bij het uploaden zelf
[ Voor 42% gewijzigd door Polariteit op 09-06-2012 10:16 ]
Flickr heeft gisteren nogal wat problemen gehad. Ook verschillende apps op bv. de iPad konden bepaalde dingen van Flickr niet meer opvragen (zoals Explore). Zou nu opgelost moeten zijn.
Lightroom vraagje, ik wil eigenlijk altijd wel lens correctie aan hebben staan, is er een manier dat ik lightroom automatisch de lens correctie aan kan laten zetten en de goeie lens herkennen? Wanneer ik hem op canon zet herkent ie sowieso altijd al gelijk de goeie lens, lijkt me dus dat dit automatisch zou moeten kunnen?
Enable Profile Corrections aanvinken, preset maken met alleen die optie ingesteld, en deze preset automatisch toepassen bij het importeren.
Hmm, had al geprobeerd om het als default option te zetten maar dat werkte niet, dan kregen alle fotos bvb de 50mm correctie terwijl er ook 18-55mm fotos tussen zaten. Als preset pakt ie dat ook niet. Maar doe het nu als volgt, maak van een serie foto's een collectie en filter daar alle foto's van 1 type lens uit, geef die dmv een sync allemaal de goeie correctie, filter dan die van de volgende lens eruit, zelfde riedeltje etc. Werkt ook snel genoeg. Maar gezien in de metadata van de foto gewoon de goeie lens staan had ik verwacht dat lightroom dat ook wel volautomatisch kon.
Zo doe ik het ook, maar het is in feite toch een belachelijke work-around?JvdGeest schreef op maandag 11 juni 2012 @ 23:18:
Enable Profile Corrections aanvinken, preset maken met alleen die optie ingesteld, en deze preset automatisch toepassen bij het importeren.
@hierboven, staat je Setup binnen Lens Corrections wel op Auto? Lijkt wel of deze op Custom staat met de 50mm ingesteld
[ Voor 15% gewijzigd door Royz op 12-06-2012 00:31 ]
Hij doet het inmiddels weer, zal wel een tijdelijk probleem geweest zijn. Had de link even niet met flickr gelegd, omdat ik daar gewoon op kon en ook omdat het ' autoriseren' vanuit lightroom wel gewoon goed ging.TranceSetter schreef op zondag 10 juni 2012 @ 12:15:
Flickr heeft gisteren nogal wat problemen gehad. Ook verschillende apps op bv. de iPad konden bepaalde dingen van Flickr niet meer opvragen (zoals Explore). Zou nu opgelost moeten zijn.
Een alternatief, je kunt de standaard instellingen die op elke foto wordt toegepast ook wijzigen:
- Ga naar de develop module
- Zet je basisinstellingen zoals je die voor elke foto wilt
- Hou de Alt toets ingedrukt, je ziet dat recht onderin de Reset knop wijzigt in Set Default...
- Klik op de knop en nog een keer om te bevestigen.
Nieuw dingetje, heb 800 fotos in een collectie die allemaal permanent weg moeten. Hoe de fuck doe ik dat?
Met backspace verwijderd hij alleen de gehighlighte foto, als fotos geflagged zijn kan je met ctrl+backspace ze allemaal verwijderen maar ik kan met geen mogelijkheid 800 foto's ineens flaggen. Wanneer ik ze allemaal selecteer en kies delete photo verwijdert hij alleen de foto met een highlight...Remove collection verwijderd alleen de collectie, fotos blijven in catalog...
Met backspace verwijderd hij alleen de gehighlighte foto, als fotos geflagged zijn kan je met ctrl+backspace ze allemaal verwijderen maar ik kan met geen mogelijkheid 800 foto's ineens flaggen. Wanneer ik ze allemaal selecteer en kies delete photo verwijdert hij alleen de foto met een highlight...Remove collection verwijderd alleen de collectie, fotos blijven in catalog...
Die optie zit in LR4.1 niet onder mijn rechtermuisklik
Met delete verwijdert hij 1 foto uit de collectie maar niet uit de catalog of disk. Die optie krijg ik dan ook niet met de delete toets. Alleen met ctrl+backspace
Oh collecties, kon dat wel in 3.6 (vanuit een collectie verwijderen van disk)?
Anders een workaround door alle foto's in die collectie een bepaald trefwoord te geven, vervolgens in de bibliotheek daarop te filteren en dan te deleten?
Anders een workaround door alle foto's in die collectie een bepaald trefwoord te geven, vervolgens in de bibliotheek daarop te filteren en dan te deleten?
Allemaal selecteren en dan rechtermuisknop en "delete" kiezen. Dan verwijderd hij wel alles. Die fout/feature zit er al een aantal lightroom versies in
Heb t al, lag er idd aan dat ik het vanuit de collectie probeerde, alles selecteren, op all photos klikken en dan rmk doen staat er wel delete, en krijg je de optie ze van disk te verwijderen. Omslachtig zeg. Ging om een shitload aan burst sportfoto's waar ik de goeie al uit had gehaald.
Dankje zandpad, dat idee hielp.
Dankje zandpad, dat idee hielp.
[ Voor 5% gewijzigd door Snuurtje op 13-06-2012 14:50 ]
Wie weet of dit misschien mogelijk is?
Als ik met Lightroom werk en ik wil een panorama bewerken in CS6, is het dan ook mogelijk om deze als JPEG in CS6 te laden?
Ik heb een paar panorama's met minstens 10 RAW foto's van rond de 25/30MB. Als ik dit wil renderen trekt mijn Macbook het simpelweg niet. Daarnaast is het ook niet echt heel belangrijk dat die panorama uit RAW's bestaat.
Als ik met Lightroom werk en ik wil een panorama bewerken in CS6, is het dan ook mogelijk om deze als JPEG in CS6 te laden?
Ik heb een paar panorama's met minstens 10 RAW foto's van rond de 25/30MB. Als ik dit wil renderen trekt mijn Macbook het simpelweg niet. Daarnaast is het ook niet echt heel belangrijk dat die panorama uit RAW's bestaat.
Je kunt geloof ik in de instellingen van Lightroom aangeven in welk formaat hij foto's in een externe editor moet openen.
Ik geloof dat ik steeds minder blij word van LR4.1. Ben ik de enige die last heeft van het regelmatig vastlopen van het systeem? Met LR3.X had ik er nooit last van, met LR4.0 een beetje en met LR4.1 echt heel regelmatig.
Ik heb het idee dat het nog eens willekeurig optreedt ook, soms als ik al te snel zit heen en weer te klikken tussen verschillende collecties
(aan mijn pc zal het toch hopelijk niet liggen, die is nog gloedjenieuw EN bloedjesnel...)
Ik heb het idee dat het nog eens willekeurig optreedt ook, soms als ik al te snel zit heen en weer te klikken tussen verschillende collecties

(aan mijn pc zal het toch hopelijk niet liggen, die is nog gloedjenieuw EN bloedjesnel...)
[ Voor 11% gewijzigd door Polariteit op 20-06-2012 07:02 ]
Heeft lightroom een functie om van een batch foto's te bepalen of ze scherp zijn of niet?
Ik heb gister foto's geschoten bij een badmintonwedstrijd en ik heb al gezien dat er best wat foto's tussenzitten die niet scherp of niet op de juiste plekken scherp zijn. Zou best handig zijn als lightroom een soort selectie kan maken van alles <80% scherp --> uit de map zetten.
Ik heb gister foto's geschoten bij een badmintonwedstrijd en ik heb al gezien dat er best wat foto's tussenzitten die niet scherp of niet op de juiste plekken scherp zijn. Zou best handig zijn als lightroom een soort selectie kan maken van alles <80% scherp --> uit de map zetten.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Die vraag is al eens voorbij gekomen, en dat heeft Lightroom niet. En wat is scherp? In sommige foto's kan een heel groot deel niet scherp zijn en alsnog een uitstekende plaat zijn.
Volgens mij moet je als fotograaf door elke foto heen gaan, het kan toch zijn dat sommige foto's (voor een deel) bewust onscherp zijn gemaakt? Zelf ga ik ook altijd door al mijn foto's heen. Een deel van de foto's gooi ik direct na de shoot weg omdat ik zie dat ze niet goed zijn.Pixeltje schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:27:
Heeft lightroom een functie om van een batch foto's te bepalen of ze scherp zijn of niet?
Marcel, ik heb ook laatst de upgrade van LR3.4 naar LR4.0 en daarna 4.1 gedaan en heb dit op mijn SSD geinstalleerd. ik heb nergens last van. (i7 2600K, 8G Kingston HyperX mem, GeForce GTX570 en Crucial M4 SSD). Ik merk alleen dat hij af en toe wat langzamer is, wanneer ik de clone/heal tool veel gebruik op 1 foto, maar dan moet ik het hebben over meer dan 20 van die cirkeltjes.
Wat ik me afvraag is: kan ik LR3.4 en LR4.0 veilig uninstallen zonder dat ik daarbij 4.1 weghaal? Hij zet namelijk elke installatie in een andere folder neer. Vreselijk vervelend dat ze het niet zo maken dat het gewoon de oude versie overschrijft....
Wat ik me afvraag is: kan ik LR3.4 en LR4.0 veilig uninstallen zonder dat ik daarbij 4.1 weghaal? Hij zet namelijk elke installatie in een andere folder neer. Vreselijk vervelend dat ze het niet zo maken dat het gewoon de oude versie overschrijft....
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ja dat kan. Ik zelf had eerst 3.6, 4 en beta 4.1 draaien. Maar na deinstallatie van 3.6 en 4 nu alleen nog de release van 4.1.
Ik heb nog nooit een vastloper gehad met mijn Lightroom 4.1.
Wel was de laatste keer mijn accu leeg van mijn laptop. Was eerst mijn catalog gelockt en daarna mijn preview cache corrupt. Ah well, alles doet het weer
Wel was de laatste keer mijn accu leeg van mijn laptop. Was eerst mijn catalog gelockt en daarna mijn preview cache corrupt. Ah well, alles doet het weer
JvdGeest schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 08:38:
Die vraag is al eens voorbij gekomen, en dat heeft Lightroom niet. En wat is scherp? In sommige foto's kan een heel groot deel niet scherp zijn en alsnog een uitstekende plaat zijn.
Ja daar heb je wel gelijk in, maar mijn computer is niet meer de snelste dus 500 RAW files openen duurt evenJigs schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 09:12:
[...]
Volgens mij moet je als fotograaf door elke foto heen gaan, het kan toch zijn dat sommige foto's (voor een deel) bewust onscherp zijn gemaakt? Zelf ga ik ook altijd door al mijn foto's heen. Een deel van de foto's gooi ik direct na de shoot weg omdat ik zie dat ze niet goed zijn.
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Oeh, dat zou nou eens een handige feature zijn, om automatisch bewegingsonscherpte te kunnen detecteren.Pixeltje schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 07:27:
Met mijn Sigma 75-300 zonder stabilisatie schiet ik vaak bursts van 3-5. Dan is de kans veel groter dat er ééntje tussen zit die wel scherp is.
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Nouja, dat is dus wat ik gister ook gedaan heb bij sommige lenzen. De 70-200f4 was rap zat, maar de 50mm en 17-85 hadden er echt moeite mee, daar heb ik dus wat meer korte bursts geschoten.
Kan je het niet anders doen? je kan wel filteren op sluitertijd. Als je alles (bijv.) < 1/400e filtert dan kan je actie fotos toch allemaal selecteren? De stilstaande foto's van 1/400e kan je dan houdenPixeltje schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:47:
[...]
[...]
Ja daar heb je wel gelijk in, maar mijn computer is niet meer de snelste dus 500 RAW files openen duurt evenDaarom had ik gehoopt om het gros van de écht wazige foto's weg te kunnen mikken. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik de snelheid van de gemiddelde badmintonner een beetje onderschat had toen ik daar aankwam.
Wat gaat langzaam : Het inladen of de preview laten zien ??Pixeltje schreef op woensdag 20 juni 2012 @ 10:47:
Ja daar heb je wel gelijk in, maar mijn computer is niet meer de snelste dus 500 RAW files openen duurt even
Voor puur het inladen scheelt een SSD namelijk heeeeel veel
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Heb al een SSD in mijn laptop, en dat scheelt inderdaad al veel
Ik maak gebruik van de grote preview (op een apart scherm) en doe de bewerking op het andere scherm, hij heeft er vooral moeite mee om de preview op groot formaat snel te laten zien.
En wbt filteren op sluitertijd; dat is best een goed idee, ik zal eens kijken hoever ik daarmee kom.
En wbt filteren op sluitertijd; dat is best een goed idee, ik zal eens kijken hoever ik daarmee kom.
Ik heb een foto op flickr gezet via lightroom. Maar nu heb ik er nog een paar aanpassingen aan gedaan (oa nu wél rechtzetten en wat meer contrast erin).
Maar als ik deze foto nou aanvink om te republish-en dan licht wel de publish button bij flickr op. Maar er gebeurt vervolgens niks als ik daarop klik. Hij download alleen de nieuwe comments (of hij denkt dat ie dat doet).
Hoe kan ik een foto die ik later nog bewerk updaten zodat op flickr de nieuwe versie staat ipv de oude versie? En kan dat zonder dat ik de comments verlies? Ik kan m uiteraard altijd van flickr verwijderen en opnieuw uploaden maar het zou mooi zijn als er 'gewoon' een geupdate versie op flickr komt te staan.
Maar als ik deze foto nou aanvink om te republish-en dan licht wel de publish button bij flickr op. Maar er gebeurt vervolgens niks als ik daarop klik. Hij download alleen de nieuwe comments (of hij denkt dat ie dat doet).
Hoe kan ik een foto die ik later nog bewerk updaten zodat op flickr de nieuwe versie staat ipv de oude versie? En kan dat zonder dat ik de comments verlies? Ik kan m uiteraard altijd van flickr verwijderen en opnieuw uploaden maar het zou mooi zijn als er 'gewoon' een geupdate versie op flickr komt te staan.
Dit kan alleen als je een "pro" account hebt bij flickred-oorklep schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:38:
Ik heb een foto op flickr gezet via lightroom. Maar nu heb ik er nog een paar aanpassingen aan gedaan (oa nu wél rechtzetten en wat meer contrast erin).
www.maartendeboer.net
Aha, nou dat was ik al van plan dus dan doen we dat vanavond maarVentieldopje schreef op donderdag 21 juni 2012 @ 00:56:
[...]
Dit kan alleen als je een "pro" account hebt bij flickr
Bedankt!
Naar aanleiding van mijn klachten over een trage lightroom, vandaag mijn 300GB Velociraptor ontvangen als fotoschijf. Kijken of dat een verschil gaat maken tov een 5400rpm schijf
Een nieuwe? Want een 256 GB SSD is nog maar nauwelijks duurder en een pak sneller.
Nee 2e handsje. Was een spare van iemand, getuige de weinige draaiuren en power-on-times (8x waarvan 2x ikzelf !).
Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.