Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Als je bijvoorbeeld 5 foto's onder hebt staan, waarvan je bij de 1e de instellingen wijzigt. En je wilt diezelfde instellingen doorvoeren in de resterende foto's. Is daar een optie/manier voor? Of moet ik dan gewoon een preset aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
In de Develop module (sneltoets D) ga je naar de foto met de eerste instellingen. Vervolgens selecteer je onderin de navigator de andere foto's die je daarmee wilt syncen. Vervolgens druk je op Sync in de rechterpanel:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/muotkBZ02K6SfObSWbQaq0It/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Toevoeging bij de Sync-functie: je kunt in het daarop volgende venster precies aangeven wat je wel en niet wil synchroniseren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:32

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik heb eigenlijk nooit begrepen wat dat sync nou inhoudt. Van welke foto kopieert hij nou de instellingen naar de andere foto's toe dan?
Of neemt hij het gemiddelde oid?

Wat ik altijd doe is de instellingen van een foto kopiëren, en ze dan in de Bibliotheek-modus op meerdere foto's tegelijk plakken.
Geen idee waarom dat trouwens niet in de Develop-modus kan.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Hij kopieert de instellingen vanaf de eerste foto die je selecteert. Je start een selectie van meerdere foto's altijd met een eerste foto.

[ Voor 9% gewijzigd door Nordlys op 29-03-2012 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:23
Zeg maar ''de meest geselecteerde'' . Als je een aantal foto's selecteert heeft er een uit die selectie een iets lichter grijs kader, van die foto worden de instellingen dan gesynct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

JvdGeest schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:06:
Hij kopieert de instellingen vanaf de eerste foto die je selecteert. Je start een selectie van meerdere foto's altijd met een eerste foto.
Of nog iets nauwkeuriger: hij kopieert de instellingen van de "actieve foto binnen de selectie". Die is net iets witter/feller gemarkeerd dan de overige foto's binnen de selectie. Initieel is het inderdaad de eerste, maar als je een andere foto in een selectie aanklikt, wordt dat 'm.

Edit: wat WhiskeyPhreak zegt dus..

[ Voor 3% gewijzigd door pipo76 op 29-03-2012 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Ha, hopelijk verbetert dat de prestaties een beetje, want twee monitoren was echt shit in LR4. Gisteren nog een probleem gevonden in LR3: tijdens het uploaden naar Facebook (via de geintergreerde LR>FB plugin) werden sommige foto's dubbel geupload, of zaten er totale witte foto's bij. Ik heb nog geen idee of het komt door mijn lage upload (1.2mbit) of dat het kwam omdat ik 3 sets tegelijk aan het bijwerken was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

OK thx voor de uitleg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATOR
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
NeutraleTeun schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:38:
Als je bijvoorbeeld 5 foto's onder hebt staan, waarvan je bij de 1e de instellingen wijzigt. En je wilt diezelfde instellingen doorvoeren in de resterende foto's. Is daar een optie/manier voor? Of moet ik dan gewoon een preset aanmaken?
Als je op het zwart-witte blokje links van de Sync knop klikt krijg je Auto Sync en worden alle settings die je bij de foto verandert ook bij de andere geselecteerde foto's veranderd. Dat is handig als je de settings wat wilt fine-tunen zodat ze er bij alle 5 foto's goed uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JvdGeest schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:40:
In de Develop module (sneltoets D) ga je naar de foto met de eerste instellingen. Vervolgens selecteer je onderin de navigator de andere foto's die je daarmee wilt syncen. Vervolgens druk je op Sync in de rechterpanel:

[afbeelding]
Extra toevoeging + werkwijze:

-Selecteer een rijtje foto's in je filmstrip in Develop modus
-Maak daarvan 1 je foto waarop je wilt wijzigen (die is nog net iets geselecteerder/witter, en die zie je dus ook als preview links boven)
-Houdt de Ctrl toets ingedrukt en klik dan op die Sync knop. De knop is als het goed is aangepast in "Auto Sync".
- Wijzig nu je foto
- Alle zojuist gedane wijzigingen zijn automatisch doorgevoerd op alle andere geselecteerde foto's.

Edit, ik moet refreshen voor het posten :) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:23
Na de tip inderdaad werkend gekregen, bedankt!

Ik dacht wel al dat er zo'n optie in zou moeten zitten, maar kon het niet vinden.
En bij het zien van de "Sync" knop dacht ik eigenlijk aan een ander soort functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Laatst online: 22:18
Heeft iemand al RAW (NEF) bestanden van de D800 geopend in Lightroom?

Hij draait op zich niet slecht, maar hij hapert nogal eens... toch wel storend.
Maar Lightroom 4 heeft dat ook af en toe op m'n 12MP bestanden, terwijl 3.6 het prima deed....

Ik heb nu geen idee of het aan Lightroom ligt, of aan de 36MP bestanden.
Aangezien ik een D800 overweeg en niet m'n iMac wil vervangen is dat nogal onhandig :P

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je 4.1 RC al geprobeerd? Lr4 is wat aan de trage kant en 4.1 zou dat moeten oplossen.

Zelf heb ik nog geen problemen ondervonden met 4.0, dus ik wacht nog even met 4.1 installeren tot de final uit is. Voorheen draaide beide los van elkaar op het Mac platform, maar sinds versie 4 kun je geen retail en RC meer naast elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik zag hem toevallig net voorkomen, ik heb hem nog niet geprobeerd.
Zal het morgen eens doen als ik eraan toe kom, zou fijn zijn als dat de issues oplost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfos
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Xcalibur schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 11:37:
Heeft iemand al RAW (NEF) bestanden van de D800 geopend in Lightroom?

Hij draait op zich niet slecht, maar hij hapert nogal eens... toch wel storend.
Maar Lightroom 4 heeft dat ook af en toe op m'n 12MP bestanden, terwijl 3.6 het prima deed....

Ik heb nu geen idee of het aan Lightroom ligt, of aan de 36MP bestanden.
Aangezien ik een D800 overweeg en niet m'n iMac wil vervangen is dat nogal onhandig :P
Ik gebruik nog LR 4.0, en het loopt op zich vrij redelijk met foto's uit de D800. LR 4.1 zal ongetwijfeld nog beter werken, maar ik wacht wel even op de final.
Hoe ziet verder de configuratie van je systeem eruit? Heb je een beetje een snelle HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
Ik heb net Lightroom 4.1 RC geprobeerd, en dat draait echt prima :)
Geen idee wat er mis was met 4.0, maar het is echt een wereld van verschil...

Ik heb een iMac (late 2010) i5 met 4gb RAM. Harddisk is de standaard 1TB SATA schijf die erin zit...
Maar doet Lightroom zoveel op de schijf dan, de bestanden wijzigt hij niet, het lijkt me vooral CPU / RAM intensief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
(lui) vraagje, kan je in Lightroom ook selectief een foto bewerken net als in camera raw? Ik kan die optie iig nergens vinden. Ik bedoel dus met een brush of andere selectietool een mask aangeven en dat vervolgens je exposure, contrast etc. alleen op dat geselecteerde deel van de foto toegepast worden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Jep, met de Adjustment Brush (sneltoets K). Onderin beeld zie je een vinkje "Show Selected Mask Overlay", daarmee zie je wat je hebt ingekleurd. Het is natuurlijk niet zo uitgebreid als Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Het lag idd voor de hand lol. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fotowilco
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01-08-2024

fotowilco

Niet geschoten is altijd mis!

sinds de installtie van LR4 heb ik bij de meeste imports de 1e 11 foto's ofzo een wit vlak in de foto. zelfs na opnieuw importeren. Als ik ze in LR3 importeer gebeurt hetzelfde. Terwijl als ik in het import scherm zit de witte vlakken er niet zijn en op de camera ook niet.

is dit lr issue of kaartje van de camera?
ik formateer na elke import via de camera(7d)

Canon 5DIII | Canon 7D | EF 24-70 2.8L | EF 70-200mm f/2.8L USM IS Type II | 50 MM 1.8 | Canon 430 EXII |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Fotobestanden corrupt? Kaartje over de eerste stukken corrupt?

De preview komt in eerste instantie van de ingevoegde jpg van je camera en die is vaak goed. De RAW data kan dan alsnog kapot zijn. Zelf heb ik dat ook wel eens gehad met paar RAW foto's. jammer van de foto's vaak.
Checkdisk over het kaartje verhielp het bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Mn trial van LR4 is verlopen en wil nu met studenten korting een key kopen.
Op de site van adobe kan je alleen betalen met credit card, maar die heb ik niet. Waar kan ik nog meer LR4 kopen met studentenkorting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-08 21:46
Je zou eventueel een prepaid creditcard kunnen kopen (3vcard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Laatst online: 13-07-2023
www.surfspot.nl ? Kun je inloggen met je studentenaccount

edit: zo te zien geen lightroom :(

[ Voor 25% gewijzigd door Sibylle op 09-04-2012 16:19 ]

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik heb op de Adobe site met Paypal betaald, die optie kan je later kiezen in plaats van Creditcard (hij vraagt in eerste instantie om de exacte gegevens die op de Creditcard staan, daar vul je gewoon je standaard gegevens in).

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
hmm uiteindelijk kon ik de credit card van mn moeder lenen.
3vcard lijkt me ook een handige oplossing, kan wel vaker van toepassing zijn. surfspot had ik indd ook al gechecked.
De paypal optie had ik niet gevonden, maar gelukkig is het nu toch gelukt met creditcard:0

Beetje jammer alleen dat ze zeggen, problemen te hebben met het order processing system, zodat ik m'n kopie van mn studentenpas niet kan versturen...en dus nog geen key krijg :(

[ Voor 24% gewijzigd door Scirocco op 09-04-2012 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Net inderdaad even gekeken, Paypal is alleen beschikbaar in de standaard Adobe Store Netherlands, niet de Education Store Europe.

Flickr | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Hmm sinds vanmiddag ook LR 4.1RC hier, en het valt me op dat de auto exposure niet lekker werkt. Vaak overbelicht deze de foto heel erg. Ben ik de enige met die ervaring?

In LR 3.6 werkte de auto tint knop juist heel goed, bijna geen correctie nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik ben nou al een week aan het zoeken en kan het niet vinden. Ik heb per ongeluk een of andere wazige knopcombi ingetikt en nu heb ik standaard de filenaam, datum en fotoresolutie linksboven in de foto staan bij de development module.
Dit staat uiteindelijk niet in de geexporteerde foto's, maar als ik net op die plek in de hoek een brush moet doen of een clone/heal, dan zie ik geen fluit.
Iemand enig idee hoe ik dit weg moet krijgen??
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/553304_2002868287187_1707991775_961155_1212849825_n.jpg

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Sneltoets I :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

jij bent een held weet je dat? _0_
En nou we toch bezig zijn....hoe stel je in lightroom in (als dat uberhaupt kan) dat hij bij foto's aangeeft dat wanneer je de hoogte verandert, dat je dan de breedte x-pixels moet veranderen om het 10x15cm formaat aan te houden?

Wanneer ik crop bij bruiloften e.d. wil ik wel goeie foto's kunnen aanleveren zonder dta ik zelf hoef te snijden. Is daar een soort van convertor voor in Lightroom o.i.d. die zegt: 3888x2592 = 10x15?
Dus stel je maakt een foto 3402 pixels breed, dat hij dan 2269 pixels hoog moet zijn?

[ Voor 96% gewijzigd door Deathchant op 14-04-2012 22:57 ]

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:40

Royz

Kleurenblind!!

Deathchant schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:44:
En nou we toch bezig zijn....hoe stel je in lightroom in (als dat uberhaupt kan) dat hij bij foto's aangeeft dat wanneer je de hoogte verandert, dat je dan de breedte x-pixels moet veranderen om het 10x15cm formaat aan te houden?

Wanneer ik crop bij bruiloften e.d. wil ik wel goeie foto's kunnen aanleveren zonder dta ik zelf hoef te snijden. Is daar een soort van convertor voor in Lightroom o.i.d. die zegt: 3888x2592 = 10x15?
Dus stel je maakt een foto 3402 pixels breed, dat hij dan 2269 pixels hoog moet zijn?
Croppen met behulp van de shift-toets is soms niet genoeg? Met shift behoudt hij de aspect ratio van 10x15 iig aan, maar dat wist je vast al denk ik.

Of ik begrijp je vraag niet :P

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Je kunt in de crop overlay (sneltoets R) eenvoudig selecteren welke aspect ratio je wilt gebruiken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/smlwMBzsfA1FV2VZJoTW8hih/full.png

Lightroom houdt zich dan aan die ratio vast. Als je dit op alle foto's wilt toepassen kun je dit syncen of een preset ervoor aanmaken en deze bij het importeren toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-09 18:48
Deathchant schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:44:

Zoals aangegeven kun je met shift croppen en dan behoud LR de aspect ratio. Verder kun je als je bijvoorbeeld als JPG exporteert ook aangeven dat de foto verschaalt moet worden. Je kunt dan bijvoorbeeld aangeven dat de lange zijde 3402 pixels moet worden en dan berekent LR zelf het aantal pixels voor de korte zijde. LR behoudt dan de aspect ratio van het origineel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

dankjulliewel!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
Het slotje in de crop-tool aanklikken, zodat de aspect-ratio niet verandert.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ik irriteer me steeds meer aan LR4.1, tijdens het exporteren reageert de computer zo slecht (200 foto's batch) dat de hele handel hapert. Met LR3.6 was dit veel beter geregeld, ik kon meerdere sets tegelijk exporteren (zelfde foto's andere exportsettings) en gewoon door werken.

Hoe is jullie ervaring hier in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Ik heb nog niet met 4.1 RC gewerkt, maar versie 4 werkt wel snel genoeg hier (i7 2600K, 16 GB geheugen). Al merk ik wel een verschil met LR 3, die is wel wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Heb nu een week of 2 de trial van LR4.0 draaien, en kan maar niet aan de nieuwe sliders wennen: De oude recovery en fill light slider zit in m'n systeem vastgeroest :|

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Vind de nieuwe manier veel logischer werken. Alles standaard op 0 en als je meer of minder van highlights, shadows, blacks of whites wil dan stel je dat makkelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:40

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb nog nooit meerdere exports tegelijk kunnen doen. Ik gebruik Mogrify en die keurt een multi export altijd af op de 1 of andere manier

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdGeest schreef op dinsdag 17 april 2012 @ 09:49:
Vind de nieuwe manier veel logischer werken. Alles standaard op 0 en als je meer of minder van highlights, shadows, blacks of whites wil dan stel je dat makkelijk in.
Vind ik ook, vond de oude manier wat limiterend werken. Nu heb je dus de keus om echt shadow en highlight recovery te gebruiken of de clipping aan te passen van zwart en wit. Werken allebei toch weer net wat anders en geeft een stukje vrijheid, top feature!

Waar ik me nog het meest over verbaas en echt open monden momenten heeft opgeleverd is het verschil tussen het 2010 proces (Lightroom 3) en 2012 proces (Lightroom 4). Normaal wel eens foto's laten zitten omdat ik er te hard aan moest trekken om detail in de schaduwen te krijgen en ik schoof het op de banding issues van de Canon 5D Mark II. Gedeeltelijk toch onterecht, de zelfde foto's kom ik nu net tegen in Lightroom 4 en na de omschakeling naar het nieuwe 2012 proces kreeg ik ineens zo ontzettend veel detail terug in schaduwen, echt ongelofelijk gaaf! Toch al een aantal foto's gehad die ik nu wel kan gebruiken wat absoluut niet kon in Lightroom 3! _/-\o_

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ventieldopje schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:17:
[...]

Vind ik ook, vond de oude manier wat limiterend werken. Nu heb je dus de keus om echt shadow en highlight recovery te gebruiken of de clipping aan te passen van zwart en wit. Werken allebei toch weer net wat anders en geeft een stukje vrijheid, top feature!

Waar ik me nog het meest over verbaas en echt open monden momenten heeft opgeleverd is het verschil tussen het 2010 proces (Lightroom 3) en 2012 proces (Lightroom 4). Normaal wel eens foto's laten zitten omdat ik er te hard aan moest trekken om detail in de schaduwen te krijgen en ik schoof het op de banding issues van de Canon 5D Mark II. Gedeeltelijk toch onterecht, de zelfde foto's kom ik nu net tegen in Lightroom 4 en na de omschakeling naar het nieuwe 2012 proces kreeg ik ineens zo ontzettend veel detail terug in schaduwen, echt ongelofelijk gaaf! Toch al een aantal foto's gehad die ik nu wel kan gebruiken wat absoluut niet kon in Lightroom 3! _/-\o_
Kan je die foto's laten zien? Lightroom 3 vs 4 versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lightroom 3 / Lightroom 4 (2010 process)
Lightroom 3

Lightroom 4 (2012 process)
Lightroom 4

Lightroom 4 (2012 process) met kleine aanpassingen
Lightroom 4 + Kleine aanpassingen

Toeval heerst dat ik morgen naar de tandarts moet, ik zal hem laten vragen om mijn kaak ook eens na te kijken :Y) Dit was namelijk niet de enige foto die een hoop goed maakte, er zijn er nog héél wat meer d:)b

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 23-04-2012 22:51 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
Ventieldopje schreef op maandag 23 april 2012 @ 22:23:
Lightroom 3 / Lightroom 4 (2010 process)
[afbeelding]

Lightroom 4 (2012 process)
[afbeelding]

Lightroom 4 (2012 process) met kleine aanpassingen
[afbeelding]

Toeval heerst dat ik morgen naar de tandarts moet, ik zal hem laten vragen om mijn kaak ook eens na te kijken :Y) Dit was namelijk niet de enige foto die een hoop goed maakte, er zijn er nog héél wat meer d:)b
Je ziet wel ruis, maar beter dan geen foto dacht ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
n0elite schreef op maandag 23 april 2012 @ 23:19:
[...]

Je ziet wel ruis, maar beter dan geen foto dacht ik zo ;)
Tussen foto #1 en #2 dus zonder tweaks zie ik weinig tot geen meer ruis hoor :> Ook bij andere foto's waar ik het geprobeert heb. Ga je echter weer verder pushen krijg je zoals gewoonlijk wel wat ruis, maar krijg er toch heel wat prachtige platen uit die ik normaal links had laten liggen! :*)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:54

Polariteit

Fietsende fotografeur

zo dat is wel een groot verschil zeg!

Heb LR4 van het weekend ook geinstalleerd. Moet zeggen dat het mij wel bevalt, die hooglichten controle is ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Addressed performance issues in Lightroom 4, particularly when loading GPS track logs, using a secondary monitor, and the controls within the Develop module.
This update allows for improved viewing of subfolders and stacks in folders with a large number of photos.
Altijd welkom natuurlijk ;) Enige idee wanneer de release komt?

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 26-04-2012 23:27 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

ah, dat zou handig zijn. Mij was de traagheid ook al opgevallen. Niet zozeer in combinatie met de tweede monitor, maar wel zodra ik een hele reeks bewerkingen op een foto had gedaan. Heb het idee dat hij dan per bewerking trager wordt (en dan heb ik toch best een rappe pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marceltuit schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 07:12:
ah, dat zou handig zijn. Mij was de traagheid ook al opgevallen. Niet zozeer in combinatie met de tweede monitor, maar wel zodra ik een hele reeks bewerkingen op een foto had gedaan. Heb het idee dat hij dan per bewerking trager wordt (en dan heb ik toch best een rappe pc)
Vooral als je veel met de brushes werkt wordt het een trage zooi, begrijpelijk natuurlijk maar er moet toch iets aan te doen zijn dmv. het cachen van bepaalde regionen zodat het niet telkens opnieuw berekent hoeft te worden of dat je werkt in een wat mindere kwaliteit totdat je even niks doet?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Kan ik nu ik LR4 gebruik LR3.6 straffeloos van mijn pc afknikkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Yep!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Laatst online: 11-09 07:53
Weet iemand of je 'if clauses' kan gebruiken bij importeren van een hele reeks foto's?

Bijvoorbeeld: ik heb een kaartje vol met paar honderd fotos van een huwelijk. Dit zijn zowel foto's van de ceremonie, als de huwelijksfoto's als foto's van het dansfeest 's avonds.

Door de veranderlijke toestanden waarin de foto's getrokken gebruik ik verschillende iso instellingen. Het zou handig zijn als LR bij het importeren zoveel % ruisonderdrukking toepast als iso groter is dan X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Laatst online: 28-08 12:46
Ik denk niet dat het bij het importeren kan. Wat wel erg makkelijk werkt, is via de library even de foto's met bepaalde ISO waardes selecteren (door het Camera Info filter te kiezen, dan kun je een van de kolommen in het filter wel even veranderen naar ISO waardes, dan kiezen welke ISO waarde je wilt zien). Dan kun je heel makkelijk de ruisonderdrukking gebruiken. Je zou ook eventueel een paar smart collections kunnen aanmaken daar voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Laatst online: 11-09 07:53
Bedankt, ik vreesde dat zoiets niet mogelijk is.

Werk al een hele tijd met Lightroom en sindsdien doe ik PS nog amper open. Wat me wel opvalt is dat LR zeer goed werkt voor een shoot (foto's getrokken onder min of meer dezelfde omstandigheden) maar eens het verschil te groot wordt (foto's van een reis bijvoorbeeld met vanalles en nog wat op) dan is het toch een hoop manueel werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bij reisfoto's ga ik meestal ook echt niet de hele serie tot in de puntjes nabewerken. Wat basisdingen, maar echt uitgebreid aanpakken doe ik alleen met een selectie hot shots die ik ergens online wil publiceren of afdrukken of zo.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 12:06

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

DinoBe schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:42:
Werk al een hele tijd met Lightroom en sindsdien doe ik PS nog amper open. Wat me wel opvalt is dat LR zeer goed werkt voor een shoot (foto's getrokken onder min of meer dezelfde omstandigheden) maar eens het verschil te groot wordt (foto's van een reis bijvoorbeeld met vanalles en nog wat op) dan is het toch een hoop manueel werk...
Maar dat was het ook toen je al die reisfoto's onder PS moest bewerken, als niet nog veel erger :)

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 19:51
Toch ben ik met je eens dat het importeren makkelijker kan zeker als je verschillende sets heb op je geheugen kaartje. Ik importeer nu ook regelmatig 10 foto's om vervolgens weer opnieuw 10 andere foto's te importeren en zo 4 of 5 keer. Dat moet toch slimmer kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Je kunt heel eenvoudig importeren. Op G drukken voor de grid view, en dan de foto's naar Lightroom (in de grid) slepen. Het importeervenster komt en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-09 19:51
JvdGeest schreef op maandag 21 mei 2012 @ 09:23:
Je kunt heel eenvoudig importeren. Op G drukken voor de grid view, en dan de foto's naar Lightroom (in de grid) slepen. Het importeervenster komt en klaar!
Maar dan mis je dat ze bepaalde keywords missen toch? En hij doet het bij mij nu ook niet of is dat een optie in lightroom 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 19:45
Zijn er mensen hier die Lightroom 4.1RC2 gebruiken icm 2 monitoren?

Ik denk dat ik een bug heb gevonden, heb het zelf nog niet opgezocht op het internet omdat ik het even te druk heb.

Wat is er aan de hand:

Ik heb twee monitoren, beide een Dell U2312HM en beide gekalibreerd. Als ik in Lightroom werk en ik gebruik mijn 2e venster/scherm erbij, dan zie ik duidelijk kleurverschil op mijn 2e scherm! Zwart is ook niet zwart meer, het is lichter en er is ook teveel verzadiging.

Ik dacht eerst dat het aan mijn monitor lag, dus weer opnieuw gekalibreerd, maar zelfde resultaat. Vervolgens heb ik Lightroom op mijn 2e scherm geopend en mijn 1e scherm als secundaire venster gebruikt, weer hetzelfde probleem maar dit keer op mijn 1e scherm!

Ik heb ook het volgende gedaan: Lightroom geopend en tussen de twee schermen ingezet, zodat je een deel op mijn 1e scherm ziet en een deel op mijn 2e scherm. Foto geladen en dan zie je geen rare fratsen 8)7

Het lijkt mij dat het echt aan Lightroom ligt, herkennen jullie dit probleem?

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rainesh schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 00:50:
Zijn er mensen hier die Lightroom 4.1RC2 gebruiken icm 2 monitoren?

Ik denk dat ik een bug heb gevonden, heb het zelf nog niet opgezocht op het internet omdat ik het even te druk heb.

Wat is er aan de hand:

Ik heb twee monitoren, beide een Dell U2312HM en beide gekalibreerd. Als ik in Lightroom werk en ik gebruik mijn 2e venster/scherm erbij, dan zie ik duidelijk kleurverschil op mijn 2e scherm! Zwart is ook niet zwart meer, het is lichter en er is ook teveel verzadiging.

Ik dacht eerst dat het aan mijn monitor lag, dus weer opnieuw gekalibreerd, maar zelfde resultaat. Vervolgens heb ik Lightroom op mijn 2e scherm geopend en mijn 1e scherm als secundaire venster gebruikt, weer hetzelfde probleem maar dit keer op mijn 1e scherm!

Ik heb ook het volgende gedaan: Lightroom geopend en tussen de twee schermen ingezet, zodat je een deel op mijn 1e scherm ziet en een deel op mijn 2e scherm. Foto geladen en dan zie je geen rare fratsen 8)7

Het lijkt mij dat het echt aan Lightroom ligt, herkennen jullie dit probleem?
Dit komt omdat er kleur verschil zit tussen de Loop (E) / Grid (G) en Develop (D) modus. Je kunt maar op één beeldscherm tegelijk de Develop modus gebruiken en dus kleurecht beeld zien, dit is altijd al zo geweest en is geen bug dus ;)

Heb het hier ook met LR3 en LR4 op 2 monitoren.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

inderdaad, dat was in LR3 ook al.

Ik had in LR3 ook last van dat er kwaliteitsverschil zat tussen de Develop-foto en de Loop-foto in de Library, ERG irritant. Dat lijkt nu in LR4 een flink stuk minder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Same here. Vooral foto's die behoorlijk wat Ps werk gehad hebben krijgen duidelijk een verschil. Library module is voor snelheid gemaakt, develop voor een zo accuraat mogelijke preview van de foto. Vandaar het verschil.

Nogal irritant, dat wel. Maar als je dit eenmaal weet lost het veel frustraties op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In LR3 wel eens last van gehad ja, in LR4 is het een heel stuk minder en heb ik er nauwelijks last van. De output is zowel in LR3 als in LR4 gewoon goed en daar gaat het om :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Je kunt per catalogus instellen hoe Lightroom de previews genereert. Standaard staat deze op een instelling dat snel previews genereerd, maar niet op de allerhoogste kwaliteit. Je kunt dit ook op 1:1 instellen als je wilt, maar je catalogus wordt er niet echt klein van (de previews worden in een apart mapje/bestand opgeslagen naast je catalogus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdGeest schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 10:34:
Je kunt per catalogus instellen hoe Lightroom de previews genereert. Standaard staat deze op een instelling dat snel previews genereerd, maar niet op de allerhoogste kwaliteit. Je kunt dit ook op 1:1 instellen als je wilt, maar je catalogus wordt er niet echt klein van (de previews worden in een apart mapje/bestand opgeslagen naast je catalogus).
Dat wel maar dat heeft niks te maken met de kleur diepte (kwaliteit) van de foto's voor zover ik weet, er is namelijk ook dan nog steeds verschil (vooral in LR3).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Laatst is mijn harde schijf met al mn foto's gecrasht en nu wil ik de backup schijf gaan gebruiken. Maar hoe koppel ik alle foto's snel en makkelijk aan de andere harde schijf?
De indeling op de backup schijf is precies hetzelfde als op de oude.

Of moet ik dit allemaal met de hand en per datum doen? ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Kun je de rootmap niet instellen? In mijn geval H:/foto's/2012/restvandemappenopdatum
Als ik dan in LR rechtermuis op de missende 2012 map en klik op maplocatie bijwerken kan ik hem pointen naar de juiste map...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je je catalogus nog? Zo ja dan open je die catalogus gewoon en klik je met rechts op de mappenlijst aan de linker kant en zeg je dat je wil zoeken naar de vermiste bestanden en geef je je backup schijf aan :) ... Wat Zandpad zegt dus.

Heb je je catalogus niet meer dan zou je ze opnieuw moeten importeren, ik hoop voor je dat je bewerkingen en metadata in dat geval in XMP bestanden hebt gezet (is een optie ergens dat hij dat automatisch doet).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ventieldopje schreef op dinsdag 22 mei 2012 @ 11:07:
Heb je je catalogus nog? Zo ja dan open je die catalogus gewoon en klik je met rechts op de mappenlijst aan de linker kant en zeg je dat je wil zoeken naar de vermiste bestanden en geef je je backup schijf aan :) ... Wat Zandpad zegt dus.
Jou uitleg vond ik wat duidelijker dan die van mij, maar we bedoelen het zelfde.
Heb je je catalogus niet meer dan zou je ze opnieuw moeten importeren, ik hoop voor je dat je bewerkingen en metadata in dat geval in XMP bestanden hebt gezet (is een optie ergens dat hij dat automatisch doet).
Catalogusinstellingen > tabje Metagegevens > vinkje: "Wijzingen automatisch naar XMP opslaan."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo76
  • Niet online

pipo76

Pipo

walletje-w schreef op maandag 21 mei 2012 @ 08:45:
Toch ben ik met je eens dat het importeren makkelijker kan zeker als je verschillende sets heb op je geheugen kaartje. Ik importeer nu ook regelmatig 10 foto's om vervolgens weer opnieuw 10 andere foto's te importeren en zo 4 of 5 keer. Dat moet toch slimmer kunnen.
Je kunt alles in een keer importeren en na het importeren de foto's die tot 1 set behoren apart verwerken (door ze bijv. naar een andere locatie te slepen in Lightroom en/of door ze van de bij die set behorende metadata te voorzien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het op de camera tijdens het shooten al in de goeie mapjes zet zou je die structuur ook over kunnen nemen in Lightroom automatisch bij het importeren ipv. op datum.

Anders inderdaad allemaal importeren en dan naar de goeie mappen slepen, naar de juiste collectie slepen, de juiste categorie geven óf er een kleurtje aan geven. Net wat je zelf wil, waarom zo nodig meteen bij het importeren dan al?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Thanks jongens! Het is gelukt :) Ik was bang dat ik ieder mapje opnieuw moest gaan linken, maar gelukkig vind hij de kleine mapjes meteen in de hoofdmap.

Ik ga die XMP bestanden ook even instellen, is al een keer eerder verkeerd gegaan.. alle bewerkingen waren weg.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al enige tijd lightroom 3 icm onderstaand systeem

Artikelen
1 x Windows XP Professional OEM NL € 141.09
1 x Voeding Zalman ZM600-HP 600W € 117.69
1 x Zalman CNPS9500-LED € 48.29
1 x Samsung TFT 22" 226BW DVI 2ms Black "Widescreen" € 288.03
1 x NEC AD7173S 18x DVDRW S-Ata Black € 32.92
1 x Western Digital Caviar SE16 WD5000AAKS SATA300 500GB 7200RPM 16M € 99.32
1 x Western Digital Caviar SE16 WD3200AAKS SATA300 320GB 7200RPM 16M € 78.41
1 x MSI GeForce NX8800GTX-T2D768E-HD-OC 768MB PCI-X € 495.50
2 x Corsair TWIN2X2048-6400C4, 2x 1024MB XMS2 € 97.06
1 x Asus S775 P5K-E Wifi-Ap (Intel P35) € 136.36
1 x Intel Core 2 Duo E6850 (3.00GHz) S775 FSB1333 4MB € 237.90

Lightroom 3 is echter behoorlijk traag wat betreft het importeren van foto's (vnl raw), bewerken verloopt vrij vlot.
Heeft het nut om te upgraden naar windows 7 gezien deze de volle 4gb ram zal gebruiken tov windows xp of zal dit weinig verschil uitmaken? Een volledig nieuw systeem zie ik niet zitten, geef liever mijn geld uit aan snel glas.

Kan ik anderzijds eventueel de huidige 4 ram-latjes vervangen door 4 van 4gb bijvoorbeeld icm windows 7 of zitten er teveel zwakke (lees trage) schakels in het systeem of zijn er andere kleine veranderingen die ik kan doen om lightroom optimaler te laten werken?
(er hangen nog 3tb aan externe harde schijven aan de pc die ik enkel gebruik voor opslag van de foto's e.a., ze worden nietbactief gebruikt door lightroom of photoshop)

Alvast dank voor de eventuele input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12-09 19:26

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik werd wel gelukkig van een hoop geheugen in de PC icm een SSD waar de library op staat van lightroom.
Maar uiteindelijk heeft lightroom ook een snelle processor nodig om de previews te berekenen e.d., dus ik denk dat je bottleneck op verschillende dingen in je systeem ligt.

Snel glas is mooi en veel leuker om aan te schaffen, maar aan het einde van de dag zit je veel achter je pc ook te bewerken en dan is een vlot systeem wel erg prettig.

Precies de reden waarom er hier ook een nieuwe pc komt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het kunnen allocaten van > 4 GB geheugen heeft niets met Windows 7 te maken, maar met x86 vs x86_64 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Compizfox schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 16:05:
Het kunnen allocaten van > 4 GB geheugen heeft niets met Windows 7 te maken, maar met x86 vs x86_64 ;)
Het heeft wel wat met Windows 7 te maken aangezien Windows XP x64 maar mondjesmaat te krijgen was en allerlei problemen had met drivers. Met de komst van Windows 7 (server versies daar gelaten) is 64bit een stuk populairder geworden :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Daar zat Vista nog tussen, hoewel de 32-bit versie daar nog populairder was daar 64-bit al een fatsoenlijk alternatief.
Maar om nu nog over te stappen van XP naar Vista is niet echt een goed idee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PowerUp schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 17:01:
Daar zat Vista nog tussen, hoewel de 32-bit versie daar nog populairder was daar 64-bit al een fatsoenlijk alternatief.
Maar om nu nog over te stappen van XP naar Vista is niet echt een goed idee :P
Ja ok Vista zat daar nog tussen, maar dat liep ook pas vanaf SP1 'stabiel' op 64bits. In de begin periode ook heel veel problemen met drivers enzo.

Vista is ook niet eens meer te krijgen in de winkels meen ik, dan zou je echt moeten upgraden naar Windows 7 (of Windows 8).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag blijft of het met dit systeem aan te raden is te upgraden naar windows 7 (64 bit) om het beste uit lightroom 3 en in mindere mate photoshop cs5 te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-09 15:29
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:22:
Vraag blijft of het met dit systeem aan te raden is te upgraden naar windows 7 (64 bit) om het beste uit lightroom 3 en in mindere mate photoshop cs5 te halen?
Niet als je met 2gb geheugen blijft werken lijkt mij.
Ik ben ook bezig een nieuwe pc samen te stellen voor 500-600 euro die vooral gebruikt gaat worden voor LR en ik zal 16gb geheugen erin stoppen, met een Intel i5 processor. Ben er alleen nog niet uit of ik er ook een videokaart (HD7770) in zal stoppen of niet, scheelt toch alweer 100 euro die dan ergens anders naartoe kunnen.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
ed-oorklep schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:18:
[...]

Niet als je met 2gb geheugen blijft werken lijkt mij.
Ik ben ook bezig een nieuwe pc samen te stellen voor 500-600 euro die vooral gebruikt gaat worden voor LR en ik zal 16gb geheugen erin stoppen, met een Intel i5 processor. Ben er alleen nog niet uit of ik er ook een videokaart (HD7770) in zal stoppen of niet, scheelt toch alweer 100 euro die dan ergens anders naartoe kunnen.
Lightroom zelf maakt geen gebruik van de GPU. Photoshop kan wel gebruik maken van GPU versnellende acties (OpenGL, OpenCL). Gebruik je meerdere Adobe producten is het aanraden van een Geforce beter ivm CUDA versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zandpad schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:22:
[...]

Lightroom zelf maakt geen gebruik van de GPU. Photoshop kan wel gebruik maken van GPU versnellende acties (OpenGL, OpenCL). Gebruik je meerdere Adobe producten is het aanraden van een Geforce beter ivm CUDA versnelling.
Zo'n vermoeden kreeg ik al ja aangezien in photoshop simpele dingen zoals spot removal véél sneller werken en dan heb ik het echt over 2 seconden in LR vs direct in PS.

Jammer dat LR dus geen GPU ondersteuning heeft, snap ook niet goed waarom niet :-(

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Verwijderd schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 21:22:
Dat zal weinig verschil maken volgens mij. Je CPU kan ook wel een upgrade gebruiken vind ik, en daarbij horend je moederbord (andere socket), en daarbij horend je memory (ddr2->3). En als je dan toch bezig bent: een SSD om je nieuwe W7 op te installeren. Heb je nog geld over, ga dan voor 8GB geheugen ipv de 4 die je nu hebt. Vooral als je veel met panorama's bezig bent en wisselt tussen LR & PS zal je zien dat je vaak richting die 8GB memory usage gaat.... Maar het importeren van RAWs, de develop module, het renderen van previews, ... is vooral CPU gebonden.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Ventieldopje schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 12:35:
[...]

Zo'n vermoeden kreeg ik al ja aangezien in photoshop simpele dingen zoals spot removal véél sneller werken en dan heb ik het echt over 2 seconden in LR vs direct in PS.

Jammer dat LR dus geen GPU ondersteuning heeft, snap ook niet goed waarom niet :-(
Ja veel gehoorde klacht over LR. Al lieten ze hebt bij OpenGL/CL dat zou al zoveel bonus geven... Mijn 6870 staat uit zn neus te vreten...

Photoshop, After Effects en Premiere Pro kunnen naast OpenGL/CL ook gebruik maken van CUDA, dan wordt bijna het complete rendering proces gedaan door de GPU. Ze kunnen het dus wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

ja ik ben ook iet echt te spreken over Lr4.

Dingen als spot removal werken echt voor geen meter. Nog erger dan Ventieldopje al aangeeft. Bij mij is het zelfs zo erg dat ik de pijltjes toetsen maar gebruik omdat met de muis het spot-removal rondje op de goede plek te zetten zoveel lag geeft dat er niet mee te werken valt :(.

Overigens zat ik nog even te kijken naar SSD's ed. Ik heb al sinds jaar en dag een SSD voor windows en de Lr installatie zelf. De catalog, cache en RAW's staan op mijn gewone HD. Werkt prima en gaat al jaren prima.
Vorig jaar ofzo nog een uitgebreide test gelezen waarin iemand alle combi's tussen SSD, HDD en waar je catalog en cache opzetten testen. Moraal (met cijfers onderbouwd) was dat mijn opzet niet veel trager was dan alles op SSD.

Nu hoor ik jullie dat het daadwerkelijk wel loont om je catalog op SSD te zetten? Dat is nu opeens wel interessant omdat Lr 4 baggertraag is en de overstap van 12 naar 21mp RAW's ook niet helpt.

Is het dan handig om een goedkoop SSD'tje te kopen (OCZ Petrol?) en daar de Catalog, cache en de RAW's waar ik op dat moment aan werk op te zetten. Wil het namelijk niet op mijn Vertex 2'tje ivm.eventuele crash van windows ed. En omdat de schijf maar 60GB is en ik nog maar 10GB vrij heb :+

Anders zou een 12GB schijf kopen ook een optie zijn.....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Er wordt altijd veel gepraat over SSD, maar vergeet niet dat je CPU en geheugen ook ontzettend belangrijk zijn. Ik werk met een 7200 rpm schijf, maar wel een i7 2600k en 16 GB geheugen en Lightroom 4 (RC2) draait echt als een trein, ook met de 40+ MB bestanden van de D800.

Bij een SSD moet je telkens je foto's op deze (kleine) schijf hebben, om vervolgens weer naar een HDD te kopieren. Al die extra stappen zou ik niet blij van worden. Investeer eerst in een snelle CPU en flink wat geheugen, dan kun je daarna nog altijd een SSD overwegen om het nog weer een boost te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja dat hoor ik steeds, maar als er dan zoveel CPU power nodig is en ram waarom gebruikt mijn PC dan tijdens Lr+Ps+overige meuk nog geen 6GB geheugen en bij langen na geen 100% CPU power ?

En zie ik de disk activiteit en wachtrij grafiek steeds richting 100% schieten :?

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Hmzz, wat zijn je huidige specs (CPU, geheugen en wat voor HDD)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

CPU: PHII 4x 3.6ghz
RAM : 8GB 1600mhz
HDD: Vertex 2 60GB voor OS en Lr installatie zelf. en dan op een Samsung F2 (dacht ik) 1,5TB met cache, RAW"S en catalog

De impact van de upgrade 5D--->5DII raw's is aanwezig want de raw's zijn 2x zo groot maar dat was te doen. Maar sinds Lr 4 is het geheel niet vooruit te branden terwijl de CPU tijdens alles echt geen 100% load trekt. Ram gebruik is met Ps open gemiddeld 5~6GB.

Wegschrijven van PSD's uit Ps naar Lr is echt niet leuk zó traak (denk aan 10 sec +), vlekken verwijderen (wat me een CPU taak lijkt) geeft zoveel lag dat er niet mee te werken valt.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAJH
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Maak je gebruik van 4.0 of 4.1RC (http://labs.adobe.com/downloads/lightroom4-1.html)? De laatste leverde bij mij namelijk een merkbare performance winst op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Gebruik je RC2 al? Die is stukken beter in performance.

De Samsung F2 is 5400 rpm, dit zul je ook merken. Ik zou er ook 8 GB geheugen bijprikken. Dat er 5-6 GB wordt gebruikt zegt al genoeg, LR/Ps zal zeker meer gebruiken als je dat hebt. Kijk je bij je CPU load per core of in totaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Gebruik 4.0

Ja die schijf dacht ik ookal, toendertijd getest wat het verschil was met een 7200rpm F1 en dat was marginaal.

CPU load belijk ik voor alle 4 de cores, geen daarvan zit op 100%.

edit: eens de RC2 proberen :)

edit 2: Ik durf het bijna niet te zeggen....maar die RC2 scheelt een slok op een borrel ! vlek-verwijder-tool is geheel goed bruikbaar weer :) En bestanden lezen en wegschrijven is een stukje sneller :)

[ Voor 38% gewijzigd door sapphire op 25-05-2012 22:42 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sapphire schreef op vrijdag 25 mei 2012 @ 22:00:
Ja dat hoor ik steeds, maar als er dan zoveel CPU power nodig is en ram waarom gebruikt mijn PC dan tijdens Lr+Ps+overige meuk nog geen 6GB geheugen en bij langen na geen 100% CPU power ?

En zie ik de disk activiteit en wachtrij grafiek steeds richting 100% schieten :?
Dat lijkt mij normaal : Ik heb dezelfde resultaten met een i7 930 + RAID 0 Raptors namelijk en sinds die door een SSD zijn vervangen gaat het allemaal een flink stuk sneller :)

Misschien een leuke tussenoplossing : Er komt een 1 TB VelociRaptor aan voor grofweg 300 €
IMHO helemaal geen gekke prijs voor een dergelijk produkt en is toch weer een kleine 750 GB meer aan opslag tegen wat prestatie verlies en hoe dan ook sneller dan een 5400 rpm schijf !!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Denk om uiteindelijk toch één en ander te upgraden, intel i7, 16 gb geheugen en een mobo volstaan eigenlijk om de boel behoorlijk wat te updaten. De schijven zijn reeds 7200, de grafische kaart is eind 2010 al eens vervangen en al de rest is nog prima. Eens vlug gerekend en dan kom ik aan ongeveer 500,- voor de upgrade wat heel goed meevalt. Ik werk vnl met de D700 en een D90 dus geen mega-bestanden zoals D3. of D800.

Photoshop gebruik ik niet zoveel (vnl panoramas stitchen), gros van de bewerkingen is in LR3 dus daarmee ben ik weer een aantal jaar zoet.

Zoals Nomad aanhaalde, zit ik behoorlijk veel achter de pc dus dat het daar vlot loopt is tevens belangrijk. Wou een 70-200 vrii kopen maar denk voor een 2de hands vri te gaan gezien ik hem vooral op crop wil gebruiken (eventueel icm met een 1.7 tc voor wildlife) en met het geld dat ik zo uitspaar is de pc weer up to date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Lightroom 4.1 is dan eindelijk uit! Tegelijk met deze release is ACR 7.1 ook uitgebracht.

Er zijn heel wat camera body's toegevoegd (D800, D4, etc.), maar ook een zooi nieuwe lenzen! (Nikon 28mm f/1.8, de Sigma 85 1.4, etc.).

Mac download: http://www.adobe.com/supp...sp?ftpID=5392&PID=3485381
Windows download: http://www.adobe.com/supp...%22%20target=&PID=3485381

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JvdGeest schreef op woensdag 30 mei 2012 @ 07:19:
Lightroom 4.1 is dan eindelijk uit! Tegelijk met deze release is ACR 7.1 ook uitgebracht.

Er zijn heel wat camera body's toegevoegd (D800, D4, etc.), maar ook een zooi nieuwe lenzen! (Nikon 28mm f/1.8, de Sigma 85 1.4, etc.).

Mac download: http://www.adobe.com/supp...sp?ftpID=5392&PID=3485381
Windows download: http://www.adobe.com/supp...%22%20target=&PID=3485381
Thanks, meteen maar even installeren!

www.maartendeboer.net

Pagina: 1 ... 3 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.