Sowieso schrijf je zo!

We are all accidents waiting to happen
Sowieso schrijf je zo!
We are all accidents waiting to happen
De prijzen van lightroom 4 zijn nog niet bekend, maar als de prijzen blijven zoals ze zijn, klopt dit.janvanmil schreef op dinsdag 24 januari 2012 @ 15:07:
Is er al een idee hoeveel lightroom 4 gaat kosten? Lightroom 3 kost nog maar 149 euro, en de upgrade van 2 naar 3 circa 99 euro. Dit zou theoretisch 248 euro zijn voor lightroom 4.
edit 4/2: De prijzen van lightroom in de pricewatch zijn gezakt naar €133,-
[ Voor 9% gewijzigd door Thekk op 04-02-2012 22:40 ]
Ik heb geen zin om een sig te maken.
2x dezelfde 20" 16:10 monitoren (HD5770, schermen 1 en 2) en 1x een oude 19" 4:3 (9600GT, scherm 3). De twee 20" staan in het midden en rechts, links dus de 19".

Nu wil ik Lightrooms Second Screen fullscreen draaien op het rechtse 20" en Lightroom zelf op het middelste scherm. Maar zodra ik het tweede scherm fullscreen zet gaat hij vanzelf op de 19" zonder de mogelijkheid om de locatie te bepalen.

Nu werkt het windowed wel op de manier die ik wil. Iemand enig idee wat ik moet veranderen om dit full screen te laten werken (Second Screen):

Ik heb wel een andere vraag. Als ik meerdere momenten op mijn geheugenkaartje heb staan en die wil ik allemaal importeren in andere mappen moet ik dat dan iedere keer het import proces opnieuw starten? Er is niet zoiets als een batch?
Als het niet om verschillende dagen gaat zou ik alles ineens importeren en daarna in LR nieuwe mappen maken en daar de goede foto's naartoe slepen in de gridview.
Panorama's en Bracketing foto's die ik nog moet samenvoegen stapel ik altijd in Lr, vervolgens selecteer ik ze allemaal en voeg ik ze samen tot panorama, lagen of ik importeer gewoon één beeld.
Helaas heb ik sinds paar een paar dagen dat opeens dat mijn foto's niet meer in Ps komen als ik ze vanuit Lr importeer, zo uit het niets. Als ik 10 foto's selecteer en zeg ''Samenvoegen tot Panorama'' start Photoshop op en krijg ik ook dat venster met alle foto's en de juiste betandsnaam en in welke volgorde ik ze wil stitchen etc.
Maar vervolgens worden de foto's helemaal niet geleden in Photoshop en moet ik ze dus uit Lr exporteren, in Ps laden en daarna de Panorama in de juiste Lr map zetten en dan weer in Lr importeren.
Mensen die dit probleem ook hebben (gehad) of weten hoe ik dit kan oplossen?
Bij voorbaat dank
http://photorumors.com/20...-available-for-pre-order/
http://ericheikkinen.com/adobe-lightroom-4-release-date/
Anoniem: 50624
Zou niet zo snel weten wáárom je dat zou willen, de slechte foto's moet je er zelf uit kunnen halen.
Geef diegene een trial/beta van lightroom en exporteer je (selectie) foto's naar catalog + bestanden. Zip en verzend naar diegene. Laat diegene de foto's via een ster-rating of via kleur bepalen welke goed genoeg zijn. Zip en krijg de catalog terug.
Importeer die catalog en haal de meta/ontwikkelinstellingen binnen.
Verwijder dan zelf de foto's die niet voldoen
Enige nadeel: diegene heeft gelijk alle negatieven op volle resolutie.
Blijft jammer dat ze in de NL store geen iDeal ondersteunen. Ik heb alleen een AMEX creditcard, die ze in de NL store niet accepteren. In de US store wel, maar dat zal ook wel weer problemen geven met het invullen van adresgegevens en dergelijke.hfos schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 08:13:
Lightroom 4 is nu te koop, bij Adobe.nl voor €129,71 incl BTW voor de full version. Een upgrade van LR3 kost €73,78 incl BTW. Gratis verzending, eindigt op 31 maart.
Iemand enig idee of die upgrade licenties ook via "normale" webshops verkrijgbaar zullen komen? Anders ga ik even iemand charteren met een VISA CC.
Voorlopig in elk geval eens de trial installeren
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2012 09:02 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De NL store accepteert wel PayPal, kun je daar misschien iets mee? Heb je geen credit card voor nodig.Orion84 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 09:02:
[...]
Blijft jammer dat ze in de NL store geen iDeal ondersteunen. Ik heb alleen een AMEX creditcard, die ze in de NL store niet accepteren. In de US store wel, maar dat zal ook wel weer problemen geven met het invullen van adresgegevens en dergelijke.
In de US store konden ze alleen verschepen naar USA/Canada, ik zag er geen downloadversie.
Trial is in elk geval geïnstalleerd. Selective noise reduction (via de brush functie) is in elk geval een mooie nieuwe feature
[ Voor 26% gewijzigd door Orion84 op 06-03-2012 09:30 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
En je moet misschien even kijken hoe LR3 omgaat met de previews van LR4, mogelijk ben je ook al je previews kwijt. En de xmp files naast je raws bevatten mogelijk bewerkingen die LR3 niet snapt...
Voor de studenten: De prijs van de upgrade versie is exact gelijk aan die van de studentenversie. Heb je al Lr3, dan kun je dus net zo goed de commerciële upgrade versie kopen.
Anoniem: 19894
Zo raar is dat toch niet? Het houdt gewoon een keer op.PowerUp schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 10:02:
...Wel opmerkelijk dat Win XP niet meer ondersteund wordt door LR4.
• RGB curve kunnen toepassen
• Lokaal noise/whitebalance aanpassen
• Globale flags!
• Vernieuwde raw-engine
• Books module
• Direct e-mailen van foto's vanuit LR
• Verbeterd CA verwijderen
• Maps module
• 1:16 zoom ratio standaard aanwezig
[ Voor 3% gewijzigd door Nordlys op 06-03-2012 10:35 ]
Dat percentage wat jij noemt, 38%, heeft geen betekenis zonder context van de gebruikers. Het beroepsvak van fotograaf loopt meestal voorop in nieuwe computers. Ik heb het idee dat die XP gebruikers vooral kantoren zijn die office en aangepaste SAP gebruiken.
Je zou toch denken dat een download goedkoper is of hooguit dezelfde prijs, maar duurder?
Het maffe is ook dat je gewoon gratis en voor niks de trial kan downloaden en gebruiken, in afwachting tot de fysieke disk met je license key arriveert.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Logisch dat een download ook kosten met zich meebrengt voor Adobe en ik snap ook wel dat ze (net als games op Steam) niet onder de retailprijs gaan zitten om te sterke concurrentie met resellers te voorkomen. Een hogere prijs vind ik alleen volstrekt onverklaarbaar. Blijkbaar sturen ze liever met vertraging fysieke producten de wereld in dan dat ze hun klanten 'instant' voorzien van het gewenste product?Orion84 schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 11:33:
Heb ik ook nooit begrepen, maar is altijd al zo geweest. Van de andere kant kost het Adobe ook geld om de software electronisch te verspreiden. Al lijkt het me stug dat dat duurder is dan het fysieke product produceren en verzenden.
Het maffe is ook dat je gewoon gratis en voor niks de trial kan downloaden en gebruiken, in afwachting tot de fysieke disk met je license key arriveert.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ah, ben in de war met beta en trial! Thx voor de opheldering!WhiskyPhreak schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:49:
In de trial kun je hem gewoon importeren, zoals ik vanochtend heb gedaan. Volgens mij was dat met de beta anders.
Nog iemand die dit heeft?
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Ik kreeg het zo niet 1-2-3 niet voor elkaar laatst. Nu was het toch maar om wat te proberen met de nieuwe opties zoals het eenvoudig bewerken van wat video's (lengte, exposure, paar effecten), dus ik heb niet echt lang geprobeerd om het werkend te krijgen.WhiskyPhreak schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 14:49:
In de trial kun je hem gewoon importeren, zoals ik vanochtend heb gedaan. Volgens mij was dat met de beta anders.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Jeffrey's GeoPlugin is inmiddels overbodig (voor mij). De inhouse GPS tag functionaliteit lijkt goed te werken. Ook de Nik Software en onOne plugins werken gewoon na de upgrade.
Ben helemaal blij
leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0
Oh zo, had even niet nagedacht over verschil tussen trial en beta. Dom van mij.TranceSetter schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 19:28:
Maar de trial is ook pas sinds vandaag uit? Als je het daarvoor hebt geprobeerd, dan heb je de beta gehad, en die kan inderdaad niet de lightroom 3 catalogus openen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Dat had ik ook lol.Universal Creations schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 20:24:
[...]
Oh zo, had even niet nagedacht over verschil tussen trial en beta. Dom van mij.
1e indruk is traaaggggggggg. maar goed zal vast komen door het maken van previews van alle fotos gok ik. Vind dat ik nu nog geen oordeel mag vellen
Trouwens, mijn GPS coordinaten zijn perfect overgenomen in 1 keer
[ Voor 8% gewijzigd door Royz op 06-03-2012 20:26 ]
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Lijkt op het eerste zicht inderdaad trager, ofwel komt dit door het frequente wisselen tussen PV2010 & PV2012.
Over die laatste. Is er nog iemand die vindt dat de "automatische tinten" functie nogal wisselvallig werkt?
Een auto tint op een oude PV2010 foto geeft vaak een totaal ander histogram dan een auto tint nadat ik de foto op PV2012 heb gezet. Bij die laatste wordt de foto vaak teveel over of onderbelicht. Ik vind het gemakkelijker vertrekken vanuit een "PV2010 auto tint" uitgangspunt....
Verder: een CTRL-SHIFT-R (reset) op een oude foto verandert ook automatisch de PV naar 2012, wat niet echt handig is als je eens snel wil zien vanwaar je vertrokken was...
Voorlopig ben ik nog niet 100% positief, maar ik verwelkom wel met open armen de geotagging. Voorheen ging ik na een export altijd nog even picasa langs om te geotaggen en om vandaar alles up te loaden, maar nu kan ik dus rechtstreeks de "source" foto's aanpassen
Of kan ik de catalogus vanuit LR 3 backuppen en in LR 4 weer binnehalen zonder dat ik LR 3 eerst weer hoef te installeren ?
Verder zal hij dan vragen of je een oude of een nieuwe catalogus wil gebruiken, waar je dus voor een oude kiest, die je dan naar je huidige LR 3 catalogus verwijst. Deze zal hij dan omzetten naar een LR 4 catalogus. (De naam blijft hetzelfde, maar hij maakt wel eerst een back-up, zodat je nog terug kan).
Eigenlijk heel simpel dus.
In m'n Applications folder staat Lightroom 3.app met 100MB en Lightroom 4.app met 900MB. Kan iemand dit verklaren?
En ik neem aan dat ik onderstaande bestanden zonder problemen weg kan schieten?

Als ik klik op 'Verwijderen van schijf' krijg ik een volgende popup die zegt: Deze bestanden kunnen niet naar de prullenbak worden verplaatst.
Onderaan staat dan: "De bestanden staan op een volume die de prullenbak niet ondersteund. Wilt u de bestanden direct verwijderen?"
Vreemd, want in LR3 kon ik ze wel gewoon verwijderen en de bestanden stonden op dezelfde schijf.
Als ik dan alsnog de bestanden 'direct verwijder', worden ze wel verwijderd uit lightroom, maar niet van de schijf.
Waarom is dit en hoe los ik het op?
[ Voor 33% gewijzigd door Scirocco op 07-03-2012 15:29 ]
Anoniem: 324818
Volgens mij komt dit door een limiet aan gb's in de prullenbak. Ikzelf heb het probleem af en toe als ik grote mappen met films weg wil gooien, dit gaat ook niet in één keer, maar dan moet ik batches maken van tot +- 10gb. Wellicht is dit een instelling in het register en is dit aan te passen, maar daar zou ik geen antwoord op durven geven.Scirocco schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:26:
Ik ben het archief even aan het opschonen, maar als ik een hele batch (of 1 foto) wil verwijderen, kan ik de foto's niet meer direct van de schijf verwijderen?
Als ik klik op 'Verwijderen van schijf' krijg ik een volgende popup die zegt: Deze bestanden kunnen niet naar de prullenbak worden verplaatst.
Onderaan staat dan: "De bestanden staan op een volume die de prullenbak niet ondersteund. Wilt u de bestanden direct verwijderen?"
Vreemd, want in LR3 kon ik ze wel gewoon verwijderen en de bestanden stonden op dezelfde schijf.
Als ik dan alsnog de bestanden 'direct verwijder', worden ze wel verwijderd uit lightroom, maar niet van de schijf.
Waarom is dit en hoe los ik het op?
Nee, want 1 foto verwijderen kan ook niet. Hij word dan wel uit lightroom verwijdert, maar niet van m'n externe schijf.Anoniem: 324818 schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 15:31:
[...]
Volgens mij komt dit door een limiet aan gb's in de prullenbak. Ikzelf heb het probleem af en toe als ik grote mappen met films weg wil gooien, dit gaat ook niet in één keer, maar dan moet ik batches maken van tot +- 10gb. Wellicht is dit een instelling in het register en is dit aan te passen, maar daar zou ik geen antwoord op durven geven.
EDIT:
Magic just happened...
Ik had mn foto's uit 2012 een tijd terug allemaal in 1 map gezet '2012'. Zo stond hij dus ook op mn externe schijf, maar Lightroom herkende die map niet, alleen de individuele mappen die er in stonden.
Toen een nieuwe map gemaakt en in Lightroom gezet, de mappen overgesleept en de oude '2012' map verwijderd. Sinds dien kan ik opeens de foto's wèl direct van de schijf verwijderen....ook al waren een paar foto's uit 2011...
Ik kan me haast niet voorstellen dat het hieraan ligt, maar dit is het enige dat ik verandert heb..
[ Voor 32% gewijzigd door Scirocco op 07-03-2012 16:04 ]
Uncheck the reverse geocoding checkboxes in the catalog settings.
Restart LR.
Enable the checkboxes.
Now it works.
Dit heeft misschien iets te maken met men bevindingen:Buzz_Fuzz schreef op dinsdag 06 maart 2012 @ 21:01:
Is er nog iemand die vindt dat de "automatische tinten" functie nogal wisselvallig werkt?
Een auto tint op een oude PV2010 foto geeft vaak een totaal ander histogram dan een auto tint nadat ik de foto op PV2012 heb gezet. Bij die laatste wordt de foto vaak teveel over of onderbelicht. Ik vind het gemakkelijker vertrekken vanuit een "PV2010 auto tint" uitgangspunt....
Verder: een CTRL-SHIFT-R (reset) op een oude foto verandert ook automatisch de PV naar 2012, wat niet echt handig is als je eens snel wil zien vanwaar je vertrokken was...
http://feedback.photoshop...my_tone_curve_adjustments
http://forums.adobe.com/message/4248611
Tijdens het omzetten van een LR3 catalogus worden de tone curve adjustmens gereset naar de defaults voor de camera, zelfs in PV2010. (Maar de preview blijft initieel wel identiek, ookal zie je een ander histogram, wat dan weer extra verwarring creëert eens die preview gerefresh geraakt.)
Kortom: hou je LR3 catalogus nog ff bij en werk daar nog ff in verder, tot ze deze bug gefixed hebben...
Now it works!Royz schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 12:30:
Ik lees dit op forums, werkt dat voor jullie?
Uncheck the reverse geocoding checkboxes in the catalog settings.
Restart LR.
Enable the checkboxes.
Now it works.
Is er trouwens een mogelijkheid om te zien hoever Lightroom is met het wegschrijven van de metadata in de XMP files? Ik krijg namelijk iedere keer dat ik Lightroom afsluit de melding dat hij daar nog niet mee klaar is, en dat hij daar dan de volgende keer mee verder gaat. Maar ik zie dus ook geen statusbalk, die je normaal linksboven zou zien.
[ Voor 89% gewijzigd door TranceSetter op 08-03-2012 18:37 ]
Zou automatisch moeten kunnnen
Enig idee?
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Thanks, dat was het inderdaadjip_86 schreef op zondag 11 maart 2012 @ 11:55:
Straat je process version wel op 2012? Als je dat met je oude foto's doet kan die nog op 2010 staan en heb je nog de oude indeling van LR3. Is te zien aan het uitroepteken rechtsonder je foto.
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Vooral het nieuwe book gedeelte is een welkome aanvulling voor ons. Er zitten nog wel wat beperkingen aan, waarvan we moeten kijken of dit geen probleem is (geen boeken groter dan 30x30 en geen eigen templates installeren zover we nu kunnen zien), maar voorlopig positief..
[ Voor 3% gewijzigd door M@cer op 12-03-2012 08:49 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Heb hier ook nog maar kort mee kunnen spelen, maar liep ook al tegen een aantal van deze beperkingen aan. Zou mooi zijn als je iets meer vrijheid zou krijgen en je eigen boek kunt indelen zoals je wilt. Keuze uit eigen formaten en indelingen zou zeer welkom zijn, zeker als je naar een andere drukker dan Blurp wilt.M@cer schreef op maandag 12 maart 2012 @ 08:48:
Vooral het nieuwe book gedeelte is een welkome aanvulling voor ons. Er zitten nog wel wat beperkingen aan, waarvan we moeten kijken of dit geen probleem is (geen boeken groter dan 30x30 en geen eigen templates installeren zover we nu kunnen zien), maar voorlopig positief..
Ben trouwens benieuwd hoe dit zich verder gaat ontwikkelen. Ik vond de module nu nog niet heel veel toevoegen boven alle andere programma's die door drukkers geleverd worden. Wel is het natuurlijk mooi dat het allemaal geïntegreerd is en je niet eerst je foto's hoeft te exporteren.
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Zit nu een flinke set foto's te bewerken en ik moet bijna een seconde wachten op het resultaat nadat ik een slider heb verschoven.
Dat hoort niet met een quad i7, SSD, 8GB etc.
Hoop dat adobe een update gaat uitbrengen en dit wat sneller gaat krijgen. Momenteel zie ik meer voordelen aan lightroom 3 dan 4.
windows. Als ik lightroom 3 opstart, die immers ook nog geinstalleerd is, dan gaat het meteen weer vloeiend.TranceSetter schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 22:29:
mm, dat klinkt niet echt lekker nee. Windows of Mac? Ik zit hier namelijk met een i5, geen HDD (alles op NAS), 16GB en bij mij zijn de bewerkingen meteen zichtbaar als ik de sliders beweeg.
Ik zie niet in waar het mis gaat.
Hardware acceleration e.d. zie ik verder ook nergens als optie (photoshop heeft dat bijvoorbeeld wel) ?
Ik heb ook het idee dat het misgaat met 2 of meer schermen... Zodra ik het tweede lightroom scherm uitgooi loopt het allemaal net wat lekkerder (in LR4). i5, SSD, 5770, 8GB.Nomad schreef op zaterdag 17 maart 2012 @ 22:47:
[...]
windows. Als ik lightroom 3 opstart, die immers ook nog geinstalleerd is, dan gaat het meteen weer vloeiend.
Ik zie niet in waar het mis gaat.
Hardware acceleration e.d. zie ik verder ook nergens als optie (photoshop heeft dat bijvoorbeeld wel) ?
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar als je de foto's 'normaal' exporteert als bijv. jpg bestand, dan worden de development instellingen toegepast op je foto's. Als je de development instellingen op bijv. een andere computer wilt zien, dan hangt het er vanaf hoe je Lightroom hebt ingesteld.Snuurtje schreef op maandag 19 maart 2012 @ 11:12:
Vraagje, op welke manier kan ik raw bestanden uit lightroom (dng) exporteren met development instellingen?
Als je in LR bij je Catalog settings heb ingesteld "Automatically write changes into XMP", dan kun je de DNG bestanden gewoon van je hardeschijf pakken en heb je automatisch ook je development instellingen. Als je dit niet hebt ingesteld, dan neem ik aan dat als je bij het exporteren kiest 'als DNG', dat hij dan je development instellingen in het DNG bestand wegschrijft en dat je ze dan op een andere computer weer kunt zien (dit heb ik zelf nooit geprobeerd, maar lijkt mij logisch).
Je hebt trouwens nooit je history van je bewerkingen, alleen hoe de sliders staan enz. De histroy wordt alleen in je catalog opgeslagen.
Oke zal even je eerste tip testen kijken of dat werkt / klopt. Dan kan ik gewoon het bestand pakken ipv te exporteren.--Niels-- schreef op zondag 25 maart 2012 @ 19:57:
[...]
Ik weet niet wat je precies bedoelt, maar als je de foto's 'normaal' exporteert als bijv. jpg bestand, dan worden de development instellingen toegepast op je foto's. Als je de development instellingen op bijv. een andere computer wilt zien, dan hangt het er vanaf hoe je Lightroom hebt ingesteld.
Als je in LR bij je Catalog settings heb ingesteld "Automatically write changes into XMP", dan kun je de DNG bestanden gewoon van je hardeschijf pakken en heb je automatisch ook je development instellingen. Als je dit niet hebt ingesteld, dan neem ik aan dat als je bij het exporteren kiest 'als DNG', dat hij dan je development instellingen in het DNG bestand wegschrijft en dat je ze dan op een andere computer weer kunt zien (dit heb ik zelf nooit geprobeerd, maar lijkt mij logisch).
Je hebt trouwens nooit je history van je bewerkingen, alleen hoe de sliders staan enz. De histroy wordt alleen in je catalog opgeslagen.
Even wacht op de update naar 4.1 of 4.2!
* adoy moet ook nog even wennen aan de nieuwe manier van werken...
Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen
Gewoon een heel grote verzameling snoertjes
Vooral bij exporteren van foto's gaat mijn PC erg traag. Mijn specs moeten goed genoeg toch zijn?
2x 7200rpm hardeschijf, Intel Quad 9550, 4gb geheugen, windows 7 64bit.
The devil is in the details.
http://labs.adobe.com/tec...4-1/?tabID=details#tabTop
New Camera Support
• Canon EOS 5D Mark III
Fixed Issues
The following issues have been fixed in the Lightroom 4.1 release candidate:
• Lightroom 4 did not properly open external applications when using the “Edit In” functionality.
• Point Curve adjustments made in Lightroom 3 have been restored.
• Addressed performance issues in Lightroom 4, particularly when loading GPS track logs, using a secondary monitor, and the controls within the Develop module.
• Ability to update DNG previews and metadata for more than 100 photos has been restored.
• This update allows for improved viewing of subfolders and stacks in folders with a large number of photos.
• It was possible that a layout of a saved book could be lost after quitting Lightroom 4.
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.