Acties:
  • 0 Henk 'm!
sapphire schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 14:02:
[...]

De CPU power word toch voornamelijk gebruikt tijdens het exporteren (eventueel importeren)?
Wat denk je van alles wat je doet in Develop.

Import en Export maakt hij plaatjes ja, maar daar hoef je in principe niet op te gaan zitten wachten. Punt is dat je in Develop wil zien wat je doet, maar alles wat je doet - al zet je contrast van 15 naar 16, hij moet in principe het hele bestand inlezen en een compleet nieuw beeld renderen om dat te laten zien. Dat is nou eenmaal resource heavy. Als ieder zo'n aanpassing meer dan een milliseconde duurt ervaart men dat als log. Je kan het beperken, maar je ontkomt er eigenlijk niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28

sapphire

Die-hard pruts0r

Ja tuurlijk word je CPU gebruikt maar je kan moeilijk zeggen dat hij tijdens het bewerken in de Develop module hard aan het werk is, terwijl tijdens de export het renderen van de uiteindelijke jpg's gewoon 100% load trekt.

Volgens mij merk je relatief weinig van 20% meer CPU power tijdens het bewerken (ook bv voor previews renderen) en kun je daar meer winst behalen door de bottleneck van je opslag te beperken (raws inlezen, cache uitlezen, catalog zelf, XMP's wegschrijven). Tuurlijk zul je altijd wel lag hebben maar mijn perceptie is iig dat ik altijd relatief lang wacht als ik naar de volgende foto switch.

Ga iig nu even proberen om de data waar ik aan werk op m'n oude SSD te zetten.

Mocht ik de plank volledig misslaan hoor ik het uiteraard graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door sapphire op 25-10-2015 19:16 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In mijn optiek doet hij geen reet, wellicht bij grote bewerkingen maar bij een beetje ontwikkelen niet. Op mijn oude bakkie hoef ik daar niet op te wachten.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan je hier spotten waar ik de sliders in Develop een zetje geef ?

Lightroom 5 Develop

Ik heb de update speed in task manager hiervoor op hoog gezet, maar alsog is elke piek een gemiddelde van een dan wel korte periode. Dat hij niet aan de 100% zit betekend nog niet dat het geen tijd kost, het kan altijd sneller, en het gevoel tussen responsief of niet zit echt in de milliseconden.

De gedachte dat je alleen maar snelheidswinst kan ondervinden wanneer je ergens aan de 100% zit is denk ik niet correct. Hij is simpelweg al klaar voordat hij (lang genoeg) aan de 100% zit om dat weer te geven. Heb je een processor die nog sneller klaar is dan geeft hij niet een lager percentage omdat het minder moeite kost in dezelfde tijd, dezelfde taak blijft immers even zwaar, maar de pieken zijn juist lager omdat ze eerder worden afgekapt. Ergo, zal het sneller aanvoelen.

Enige verschil met continue plaatjes renderen, is dat het niet ophoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:41
Hmmm.... mijn LR crasht weer elke keer eenmalig bij het opstarten. Tweede keer opstarten start hij wel gewoon op.

Dit zou in de laatste update verholpen moeten zijn, maar bij mij crasht hij dus weer.

Denk dat ik maar eens een schone install ga doen van LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

jesper86 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:50:
De gedachte dat je alleen maar snelheidswinst kan ondervinden wanneer je ergens aan de 100% zit is denk ik niet correct. Hij is simpelweg al klaar voordat hij (lang genoeg) aan de 100% zit om dat weer te geven. Heb je een processor die nog sneller klaar is dan geeft hij niet een lager percentage omdat het minder moeite kost in dezelfde tijd, dezelfde taak blijft immers even zwaar, maar de pieken zijn juist lager omdat ze eerder worden afgekapt. Ergo, zal het sneller aanvoelen.
Pas als je per core kijkt wat er gebeurt, krijg je zinnige info. Stel je voor dat je 4 cores hebt (en geen Hyperthreading) en LR werkt met maar 2 threads, dan zul je het totale CPU gebruik nooit boven de 50% krijgen. Dan staan er 2 cores op 100% en 2 cores op 0%. Jouw grafiek toont het totale CPU gebruik, dat zegt dus niet alles.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ajhaverkamp schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:55:
[...]

Pas als je per core kijkt wat er gebeurt, krijg je zinnige info. Stel je voor dat je 4 cores hebt (en geen Hyperthreading) en LR werkt met maar 2 threads, dan zul je het totale CPU gebruik nooit boven de 50% krijgen. Dan staan er 2 cores op 100% en 2 cores op 0%. Jouw grafiek toont het totale CPU gebruik, dat zegt dus niet alles.
... wat doet dat er toe, het gaat toch om de uiteindelijke (totale) prestaties. :?

Je hebt gelijk natuurlijk dat slechte software de bottleneck kan zijn voor een snel systeem, maar ook dan is een sneller systeem alsnog sneller. ;)

ps. hij gebruikt ze alle 4+4 met vrijwel gelijke verdeling zo te zien in LR5.7

[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 26-10-2015 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

jesper86 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:01:
[...]
... wat doet dat er toe, het gaat toch om de uiteindelijke (totale) prestaties. :?
Dat enkel kijken of de CPU op 100% staat dus niks zegt. Jij beschrijft dat je CPU niet op 100% staat en dus vervangen door een snellere versie geen verschil zou maken. Ik nuanceer dat. Soms een single core van 3 GHz sneller dan een dualcore van 2,5 GHz. Niet alle software gaat even efficient met meerdere cores om.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ajhaverkamp schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:15:
[...]

Dat enkel kijken of de CPU op 100% staat dus niks zegt.
Precies ..
Jij beschrijft dat je CPU niet op 100% staat en dus vervangen door een snellere versie geen verschil zou maken. Ik nuanceer dat.
Juist wel, dat zit ik net te vertellen met heel het verhaal. :S
Soms een single core van 3 GHz sneller dan een dualcore van 2,5 GHz. Niet alle software gaat even efficient met meerdere cores om.
Dat is meermaals besproken inderdaad. Maar lijkt niet het geval te zijn in Develop.

[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 26-10-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:28

sapphire

Die-hard pruts0r

HT heeft zga geen nut voor Lr als het goed is. Ben de site kwijt waar ze alle aspecten gestest hadden, boven de 4 cores was er geen winst meer voor Lr. Neemt niet weg dat een i7 prettig is voor bv hogere clocks en L3 cache :9

Ik heb overigens nooit gezegd dat een snellere CPU in Lr geen nut heeft, alleen dat op en gegeven moment het nut beperkt is tov. de prestaties bij andere software. Als ik mijn 3570K 1ghz OC (wat bijna 25~30% is) dan is dat in develop verwaarloosbaar merkbaar.
Ik vind het zo jammer dat Lr gewoon matig lijkt te reageren op dikkere hardware , het is lastig te vinden vind ik waar je Lr nou echt een plezier mee doet. Hoge clocks, of veel geheugen bandbreedte, snelle schijven, lage acces time, ect.

Ik wil graag upgraden en ben benieuwd waar ik de winst kan pakken tov. mijn huidige setup of waar deze te tweaken is.

Gebruik Lr overigens al vanaf versie 1 ofzo, geloof dat dat op een 3000+ @2,9ghz met 1 GB ram was :+ Dus ben grot fan ervan hoor :)

Edit: Nog even op onderzoek geweest, tijdens het scrollen door de foto's (en dus renderen van de previews) trekt Lr verbazend veel CPU tijd, vaak wel tegen de 90% load! Sta ik van te kijken maar is wel logisch. Schuiven met sliders trekt bij mij echt niet meer dan 30% :?

En de set waar ik mee werk op m'n oude Vertex4 gezet en dat scheelt ook wel,minder dan ik gehoopt had tov een 5400rpm schijf maar wel merkbaar

[ Voor 23% gewijzigd door sapphire op 26-10-2015 20:02 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Die nieuwe ontnevelfunctietje is nog best geinig eigenlijk. Beetje jammer dat je bij de koopversie een trucje nodig hebt maar het werkt niet verkeerd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Gonadan schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 20:40:
Die nieuwe ontnevelfunctietje is nog best geinig eigenlijk. Beetje jammer dat je bij de koopversie een trucje nodig hebt maar het werkt niet verkeerd.
Zolang je het niet te heftig doet (paar procent maar) kan het net even dat beetje meer geven ja. Zodra je de slider te ver de hoeken in sleept wordt het al heel snel lelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Vond dat eigenlijk wel mee vallen, je moet het inderdaad niet overdrijven maar hij doet het erg goed. Zeker omdat dichte mist harder aangepakt wordt dan lichte mist.

Ik heb overigens geen slider want ik heb Lightroom gekocht. :')

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:25
Ik heb ook gewoon lightroom 6, maar ik heb wel een slider (niet op de normale plek trouwens). Linkje naar die slider staat ergens in dit topic ;)

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
Hm, eerst was dat GPU-acc vrij buggy.
Nu is er een update waar LR al zelf aangeeft de acc uit te hebben geschakeld vanwege fouten, maar snap nog steeds niet waarom het nu nog steeds niet werkt.

Als ik kijk bij meer informatie lijk ik aan alle punten te voldoen.
LR update, check.
Videokaart update, check.
64 bit, check
W7 of hoger, check.
For AMD cards, consider the Radeon R9 series of cards, such as the R9 270 thru 290. Ik heb een R9 280X, dus check.

Ugh, geef het op ook.
/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:46:
Ik heb ook gewoon lightroom 6, maar ik heb wel een slider (niet op de normale plek trouwens). Linkje naar die slider staat ergens in dit topic ;)
Gevonden, maar heb je dan continu dat pop-upje in de weg hangen? Dan blijf ik namelijk liever bij mijn map met veertig presets, werkt ook best aardig. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

@ToyotaMR2: ik heb sinds afgelopen zondag een EVGA GTX 970 FTW+ wat een flinke upgrade is t.o.v. mijn oude GTX 570, en ik heb ook nog steeds een blauw scherm met wit kruis als ik GPU accell aanzet. Word echt eens tijd dat ze dat fixen. Dat Enfuse gedoe, is dat ergens gratis te krijgen? Ik zie alleen maar betaalde dingen...Ik hoor er zoveel over, dan moet ik ook eens kijken what all the fuzz is about :)

@Gonadan, nee het is gewoon een plugin die je alleen kunt benaderen in het plugin submenuutje in Lightroom, net zoals Photomatix benaderbaar is. Als je er dan op klikt, krijg je een aparte popup met de-haze slider, die je gewoon met het kruisje kunt wegklikken.

Overigens lijkt die de-haze hetzelfde effect te hebben als blacks miniem naar onder, shadows een beetje naar onder en contrast flink omhoog.

[ Voor 33% gewijzigd door Deathchant op 29-10-2015 11:50 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De-haze is inderdaad iets wat je zonder de plug-in ook kunt bereiken en vaak vind ik het resultaat niet zo mooi. Maar laatst met de foto's van de Posbank meeting kwam het wel goed tot uiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20:03
Enfuse is toch op donatie-basis?
Gewoon betalen wat je het waard vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:03
Toen ik het twee jaar geleden installeerde was dat het geval ToyotaMR2, neem aan dat dat nog steeds zo is. Waarom enfuse eigenlijk? volstaat de merge functie van lightroom zelf niet? Ik heb enfuse sinds de update niet meer gebruikt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-09 14:41
Hebben meer mensen er last van dat video's in de Library module niet meer afspelen? Lightroom lijkt ze niet meer als video's te herkennen, ook exporteren naar een ander formaat lukt niet meer.

Windows 10 x64, Lightroom 6.3, Quicktime 7.7.8.
GPU versnelling in Lightroom heb ik uitgezet.

Edit: na downgrade naar 6.1.1 werkt het weer.

[ Voor 7% gewijzigd door ginkgo op 23-11-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jelveen schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:40:
Toen ik het twee jaar geleden installeerde was dat het geval ToyotaMR2, neem aan dat dat nog steeds zo is. Waarom enfuse eigenlijk? volstaat de merge functie van lightroom zelf niet? Ik heb enfuse sinds de update niet meer gebruikt in ieder geval.
Enfuse neemt een hoop werk uit handen, het algoritme werkt best goed maar wel voornamelijk voor interieuren :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:35
ginkgo schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:09:
Hebben meer mensen er last van dat video's in de Library module niet meer afspelen? Lightroom lijkt ze niet meer als video's te herkennen, ook exporteren naar een ander formaat lukt niet meer.

Ja, Lightroom 6.3 is erg slecht. Bij mij crashte de map module en inporteren van foto's en video's werkt niet meer. Ik ben naar 6.1.2 teruggegaan.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Laatst online: 22:54
ginkgo schreef op maandag 23 november 2015 @ 20:09:

Wanneer is bij jou het probleem ontstaan? Ik heb er ook problemen mee, maar pas sinds ik de upgrade heb gedaan van office 2013 naar office 2016. Op "het internet" zie ik nog mensen die problemen lijken te hebben met quicktime (en trouwens ook icloud library) in combinatie met win10 en/of office 2016. Quicktime player start bij mij ook niet meer op dus ik dacht dat het probleem daar lag.

Ik zal eens proberen op mijn oude PC waar ik nog geen office 2016 heb of het daar wel werkt (quicktime werkt daar wél nogmaar gebruik die PC niet meer voor lightroom).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
nokie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:32:
[...]

Wanneer is bij jou het probleem ontstaan?
Ik zou eigenlijk weten wanneer het probleem precies is ontstaan. Zoals gezegd heb ik onlangs mijn PC opnieuw geïnstalleerd met Win 10 en onder andere MS Office 2016, Quicktime en Adobe Lightroom.

Pas afgelopen weekend ontdekte ik dat video niet meer afspeelt in Lightroom. Deze was toen inmiddels al geüpdatet naar versie 6.3. Omdat ik sinds de herinstallatie niet eerder video heb geopend kan ik niet zeggen waar het probleem precies is ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
ginkgo schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 10:55:
[...]

Ik zou eigenlijk weten wanneer het probleem precies is ontstaan. Zoals gezegd heb ik onlangs mijn PC opnieuw geïnstalleerd met Win 10 en onder andere MS Office 2016, Quicktime en Adobe Lightroom.

Pas afgelopen weekend ontdekte ik dat video niet meer afspeelt in Lightroom. Deze was toen inmiddels al geüpdatet naar versie 6.3. Omdat ik sinds de herinstallatie niet eerder video heb geopend kan ik niet zeggen waar het probleem precies is ontstaan.
Ok. Het is wel interessant dat een downgrade bij jou wel werkt, op het Adobe Lightroom forum heb ik een paar gevallen gezien waarbij de downgrade (zelfs tot LR4) niet hielp, en waar de november update van win10 uiteindelijk de oplossing bleek te zijn. Quicktime zelf bleef wel werken, als ik het goed lees.

Het gaat blijkbaar om verschillende problemen dan.

Update: ik heb ondertussen mijn Quicktime zelf gefixed gekregen, ik denk dat ik nu hetzelfde heb als jij, want in Lightroom gaat het nog altijd mis. Heb jij ook problemen in Photoshop (of gebruik jij dat niet)? Ik krijg daar bij videos nu de melding "dynamiclink is not available". Er lijkt wel een verband...

[ Voor 14% gewijzigd door nokie op 24-11-2015 21:52 ]

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Deathchant schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:47:
@Gonadan, nee het is gewoon een plugin die je alleen kunt benaderen in het plugin submenuutje in Lightroom, net zoals Photomatix benaderbaar is. Als je er dan op klikt, krijg je een aparte popup met de-haze slider, die je gewoon met het kruisje kunt wegklikken.
Vond ik wel vervelend, dat speciaal popup menu.... Tot ik aan de rechterkant eens helemaal naar onder scrollde, tot onder de vignetting settings; stond de slider ook gewoon ;)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
nokie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:48:
[...]

Heb jij ook problemen in Photoshop (of gebruik jij dat niet)? Ik krijg daar bij videos nu de melding "dynamiclink is not available". Er lijkt wel een verband...
Ik zal dit eens uitproberen. Wat moet ik doen om dit issue te triggeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
ginkgo schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 12:30:
[...]

Ik zal dit eens uitproberen. Wat moet ik doen om dit issue te triggeren?
Gewoon een avi of een mov openen met photoshop gaat al fout (maar Photoshop crasht wel niet, ik krijg de file gewoon niet open).

Lightroom loopt bij mij blijkbaar wel alleen maar vast op .mov files heb ik nu ontdekt (als ik die uitfilter, kan ik verder werken), de avi's kan ik dan nog niet afspelen maar ik kan tenminste foto's bewerken in 6.3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ginkgo
Geen problemen hier met video in Photoshop (2015.0.1 20150722.r.168)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Er er een manier om automatisch de laatst toegevoegde image in een folder te previewen? Ik schiet vaak tethered met EOS utility, maar je moet dan handmatig bladeren en dat is niet handig. De ingebouwde tether van Lightroom stopt er iedere keer naar een paar fotos mee. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:15:
Er er een manier om automatisch de laatst toegevoegde image in een folder te previewen? Ik schiet vaak tethered met EOS utility, maar je moet dan handmatig bladeren en dat is niet handig. De ingebouwde tether van Lightroom stopt er iedere keer naar een paar fotos mee. Iemand een idee?
Je kan in Lightroom simpel een "watched folder" aanmaken. Lightroom zal deze map in de gaten houden en automatisch nieuwe foto's importeren.

Meer info:
https://helpx.adobe.com/l...%20up%20watched%20folders

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:08:
[...]

Je kan in Lightroom simpel een "watched folder" aanmaken. Lightroom zal deze map in de gaten houden en automatisch nieuwe foto's importeren.

Meer info:
https://helpx.adobe.com/l...%20up%20watched%20folders
Wow ik wist niet eens dat die optie er was, maar ik zie dat je een destination folder in moet stellen, je kan foto's niet automatisch importeren op hun huidige locatie wanneer er nieuwe bij komen? Dat is dan weer jammer, zo werkt een muziek library wel. Je kan dan natuurlijk handmatig Synchonize doen, maar dan is het dus niet automatisch ..

Niet dat het erg handig voor mij zou zijn anyway, ik verander vaak de import instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 16:26:
[...]

Wow ik wist niet eens dat die optie er was, maar ik zie dat je een destination folder in moet stellen, je kan foto's niet automatisch importeren op hun huidige locatie wanneer er nieuwe bij komen? Dat is dan weer jammer, zo werkt een muziek library wel. Je kan dan natuurlijk handmatig Synchonize doen, maar dan is het dus niet automatisch ..

Niet dat het erg handig voor mij zou zijn anyway, ik verander vaak de import instellingen.
Denk ik simpelweg om niet telkens de hele catalogus door te hoeven om te kijken of de foto al geïmporteerd is ;)

Je kunt 2 mappen maken, in en uit waar je EOS utility instelt om op te slaan in de in map. Lightroom pakt die foto's dan op en zet ze in de uit map. Als het goed is zal hij ze gewoon verplaatsen dus voor de performance zal het niks uit maken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik loop tegen een vervelend probleempje aan.

Tijdens het importeren ben ik vergeten om de vooringestelde metagegevens toe te passen.

Als ik de bestanden nu exporteer naar JPEG en kies om metagegevens in te vullen, dan worden deze niet opgenomen.

Iemand enig idee hoe ik achteraf alsnog de metagegevens met auteursrecht er in kan krijgen ?

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Destianto schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:41:
Ik loop tegen een vervelend probleempje aan.

Tijdens het importeren ben ik vergeten om de vooringestelde metagegevens toe te passen.

Als ik de bestanden nu exporteer naar JPEG en kies om metagegevens in te vullen, dan worden deze niet opgenomen.

Iemand enig idee hoe ik achteraf alsnog de metagegevens met auteursrecht er in kan krijgen ?
Ehh, gewoon via het metadata paneel in de bibliotheek weergave? Je kunt deze vinden in de rechter zijbalk, vrij prominent ;)

Je kunt deze metadata vervolgens ook over alle foto's tegelijk synchroniseren of om je werk te besparen een preset aanmaken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
nokie schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:48:
[...]

Ok. Het is wel interessant dat een downgrade bij jou wel werkt, op het Adobe Lightroom forum heb ik een paar gevallen gezien waarbij de downgrade (zelfs tot LR4) niet hielp, en waar de november update van win10 uiteindelijk de oplossing bleek te zijn. Quicktime zelf bleef wel werken, als ik het goed lees.

Het gaat blijkbaar om verschillende problemen dan.

Update: ik heb ondertussen mijn Quicktime zelf gefixed gekregen, ik denk dat ik nu hetzelfde heb als jij, want in Lightroom gaat het nog altijd mis. Heb jij ook problemen in Photoshop (of gebruik jij dat niet)? Ik krijg daar bij videos nu de melding "dynamiclink is not available". Er lijkt wel een verband...
Ondertussen uit frustratie een reset gedaan van Windows 10 (ik had ook problemen met iCloud for Windows samen met Office 2015 en nog een paar andere dingen), en nu werkt alles als een zonnetje. Ergens moet het dus misgegaan zijn, vraag me niet waar maar opnieuw beginnen werkte (en duurde alles bij elkaar maar een uurtje, straks wel nog mijn games opnieuw vanuit Steam installeren).

Dus alles nu laatste versie en geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
jesper86 schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 09:50:
Kan je hier spotten waar ik de sliders in Develop een zetje geef ?

[afbeelding]

Ik heb de update speed in task manager hiervoor op hoog gezet, maar alsog is elke piek een gemiddelde van een dan wel korte periode. Dat hij niet aan de 100% zit betekend nog niet dat het geen tijd kost, het kan altijd sneller, en het gevoel tussen responsief of niet zit echt in de milliseconden.

Enige verschil met continue plaatjes renderen, is dat het niet ophoud.
De taskmanager is misleidend, in die zin dat het cpu percentage voor de hele cpu, dus alle 8 de virtuele cores is. Wat je ziet is dus dat er tijdens het sliders bewegen in develop Lr ongeveer de helft van de virtuele cores pakt (in jouw geval, weet niet wat je deed precies), dus eigenlijk 4 echte cores. 50% betekend hier dus dat er 4 virtuele cores wel degelijk vaak op 100% zaten.
En zo is een cpu usage van continu rond de 12,5% op een i7 quadcore met ht ook een indicatie dat er 1 core op max zit. (en dus de bottleneck is.)

(Het betekend overigens ook niet dat je maar 50% van de power van je cpu gebruikt; HT (wat hier dus niet gebruikt wordt) geeft maar een boost van 0-35% oid. Een quadcore i7 met HT op 50% usage betekend dus dat je veel meer dan 50% van de multithreaded power van je cpu gebruikt.)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maratropa schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:02:
[...]

De taskmanager is misleidend, in die zin dat het cpu percentage voor de hele cpu, dus alle 8 de virtuele cores is. Wat je ziet is dus dat er tijdens het sliders bewegen in develop Lr ongeveer de helft van de virtuele cores pakt (in jouw geval, weet niet wat je deed precies), dus eigenlijk 4 echte cores. 50% betekend hier dus dat er 4 virtuele cores wel degelijk vaak op 100% zaten.
En zo is een cpu usage van continu rond de 12,5% op een i7 quadcore met ht ook een indicatie dat er 1 core op max zit. (en dus de bottleneck is.)

(Het betekend overigens ook niet dat je maar 50% van de power van je cpu gebruikt; HT (wat hier dus niet gebruikt wordt) geeft maar een boost van 0-35% oid. Een quadcore i7 met HT op 50% usage betekend dus dat je veel meer dan 50% van de multithreaded power van je cpu gebruikt.)
Behalve dat je dit bij multi-core cpu's met multi-threaded applicaties dus nooit kan zeggen omdat 12,5% ook netjes verdeeld kan worden over de cores. Het kan ook best zijn dat de applicatie traag is omdat er heel veel op elkaar gewacht wordt, code die parallel wordt uitgevoerd zal vaak immers weer een keer bij elkaar komen om een resultaat te vormen.

Dus één enkel percentage over alle cores zegt eigenlijk niks, in dat opzicht is de load die linux/bsd machines weergeven veel duidelijker. Je krijgt wat meer inzicht door in Windows de grafieken van alle cores (ook virtuele) te bekijken.

De boost van HT en dus het afhandelen van meer threads hangt dus niet alleen af van hoe HT werkt (2 threads per core) maar ook hoe de applicatie überhaubt omgaat met meer threads. Ergens wordt het een verhaal van diminishing returns en heb je meer aan snellere cores en minder latency zodat de wachttijden langzamer worden en de throughput dus hoger.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Ventieldopje schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 22:26:
[...]

Behalve dat je dit bij multi-core cpu's met multi-threaded applicaties dus nooit kan zeggen omdat 12,5% ook netjes verdeeld kan worden over de cores. Het kan ook best zijn dat de applicatie traag is omdat er heel veel op elkaar gewacht wordt, code die parallel wordt uitgevoerd zal vaak immers weer een keer bij elkaar komen om een resultaat te vormen.

Dus één enkel percentage over alle cores zegt eigenlijk niks, in dat opzicht is de load die linux/bsd machines weergeven veel duidelijker. Je krijgt wat meer inzicht door in Windows de grafieken van alle cores (ook virtuele) te bekijken.

De boost van HT en dus het afhandelen van meer threads hangt dus niet alleen af van hoe HT werkt (2 threads per core) maar ook hoe de applicatie überhaubt omgaat met meer threads. Ergens wordt het een verhaal van diminishing returns en heb je meer aan snellere cores en minder latency zodat de wachttijden langzamer worden en de throughput dus hoger.
das waar natuurlijk, maar mijn ervaring is dat als een cpu rond 12,5% hangt (of 8 bij een 6 core/12 thread) het over het algemeen een indicatie is dat 1 core druk bezig is. Net als, 25% en 50% etc. All core view is idd handig. Hoe geeft Linux cpu usage weer?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met linux kun je bijv. met "top" alle processen bekijken met alle details als (virtueel)geheugen, cpu etc. maar omdat dit een hele waslijst is wordt dat wat onpraktisch als je snel en accuraat aan wil geven hoe druk een machine nou echt is.

Over de load weergave van linux / bsd etc. kun je beter dit lezen: http://blog.scoutapp.com/...derstanding-load-averages

Het is niet heel lastig te begrijpen maar het is een berg om te typen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 08:27
Ik heb onlangs via een andere zoektocht Lightroom geïnstalleerd en hier mijn complete foto-archief in geïmporteerd. Ik had alles netjes op een NAS per jaar en gebeurtenis ingedeeld en dit staat prima in Lightroom. Dit zijn voor 90% jpg bestanden.

Ik loop er nu wel tegen aan dat ik alle foto's van voor 2013 niet of nauwelijks een geotag heb meegegeven, en niet voorzien heb van keywords. Nu ben ik al even op zoek gegaan op het grote internet en heb ik inmiddels gesnapt hoe ik achteraf allerhande metadata kan wijzigen in Lightroom en dit weer op kan slaan in de header van de JPG.

Nu zit ik met twee vragen waar ik het antwoord niet op kan vinden.

1. Kan ik met Lightroom een set foto's pakken en die ergens op de kaart hangen om ze die locatie als geotag mee te geven? Heel simpel voorbeeld, ik heb een set foto's uit 2008 uit Oostende, als ze dan in Oostende getagged staan is het goed, of het dan aan de boulevard of in het centrum was doet me wat minder.

2. Kan ik de wijzigingen ook automatisch opslaan in de JPG files? Dat als ik een keyword aanpas, lightroom dit automatisch opslaat? Ik heb het wel voor de XMP-files gevonden in de catalogusinstellingen. Kan zijn dat het bewust niet mogelijk is omdat je met elke wijziging natuurlijk wel in je JPG file zit te wroeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Sh0ckTr00per schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 07:58:
1. Kan ik met Lightroom een set foto's pakken en die ergens op de kaart hangen om ze die locatie als geotag mee te geven? Heel simpel voorbeeld, ik heb een set foto's uit 2008 uit Oostende, als ze dan in Oostende getagged staan is het goed, of het dan aan de boulevard of in het centrum was doet me wat minder.
Hopelijk vind je hier je antwoord:
Organisatie: opslag, viewer, geotagged foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Zag vandaag deze video voorbij komen.
Ik was wel onder de indruk van het resultaat, de foto's lijken een stuk meer tot zijn recht te komen en meer uit het scherm te knallen. Dat mis ik vaak nog in mijn foto's, ondanks dat ik vaak wel contrast en clarity toevoeg, kom ik nooit tot zo'n resultaat. Dus ik ga voortaan hier maar eens mee spelen.

Misschien voor anderen ook hulpzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hmm, ik ben er nooit zo'n fan van om de whites zo ver te trekken dat het overbelicht is. Meestal probeer ik de whites netjes er binnen te laten. De blacks gaan bij mij wel een heel eind terug. Ieder zijn eigen smaak natuurlijk.

Overigens, wellicht al wel een keer langsgekomen in dit topic, het youtube kanaal van Anthony Morganti:
YouTube: Anthony Morganti

Hij gaat heel procedureel te werk in het bewerken van zijn foto's, soms maakt dat de uitleg wat traag (zeker als je al wat bekend bent met lightroom), maar dat maakt het erg goed te volgen, zowel voor beginners als mensen die al wat meer weten.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Nee, in dat topic ben ik tot de conclusie gekomen dat Lightroom de beste optie is voor mijn situatie. Nu heb ik Lightroom in gebruik genomen en heb ik Lightroom-vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Magic schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 23:34:
Overigens, wellicht al wel een keer langsgekomen in dit topic, het youtube kanaal van Anthony Morganti:
YouTube: Anthony Morganti

Hij gaat heel procedureel te werk in het bewerken van zijn foto's, soms maakt dat de uitleg wat traag (zeker als je al wat bekend bent met lightroom), maar dat maakt het erg goed te volgen, zowel voor beginners als mensen die al wat meer weten.
Fan van Anthony Morganti. Ik heb zoveel van die man geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Scirocco schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 19:13:
Zag vandaag deze video voorbij komen.
Ik was wel onder de indruk van het resultaat, de foto's lijken een stuk meer tot zijn recht te komen en meer uit het scherm te knallen. Dat mis ik vaak nog in mijn foto's, ondanks dat ik vaak wel contrast en clarity toevoeg, kom ik nooit tot zo'n resultaat. Dus ik ga voortaan hier maar eens mee spelen.]
Zelf trek ik bijna nooit m'n whites zo ver door dat ze gaan clippen. (De blacks verdragen dat iets beter en daar is het vaak zelfs wenselijk.) Wat ik wel doe is eens ik m'n white/black-point heb, de highlights en in mindere mate de lights, in de tone curve iets omhoog trekken (nog steeds zonder te gaan clippen); dat geeft in mijn workflow bij landschapsfoto's de nodige extra punch.

Btw: de nieuwe Boundary Warp maakt de Panorama functie in LR6.4 wel een héél stuk bruikbaarder.
Helaas ontbreekt nog een Adaptive Wide Angle functie dus blijf ik in 90% van de gevallen gewoon nog via Photoshop gaan....

[ Voor 11% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 15-02-2016 11:55 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Sh0ckTr00per schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 07:58:
1. Kan ik een set foto's pakken en die ergens op de kaart hangen om ze die locatie als geotag mee te geven?
2. Kan ik de wijzigingen ook automatisch opslaan in de JPG files?
1. Ja, dat kan.
2. Ja, dat kan.

Iets uitgebreider dan

1. Als je de foto's selecteert en naar de locatie tab gaat, kun je ze allemaal op dezelfde locatie op de kaart zetten.
2. Volgens mij zet lightroom de keywords en locatie automatisch in de JPG. Maar als dat niet zo is hoor ik het graag.

Hier een link .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
NIMIC schreef op maandag 15 februari 2016 @ 13:31:
[...]

1. Ja, dat kan.
2. Ja, dat kan.

Iets uitgebreider dan

1. Als je de foto's selecteert en naar de locatie tab gaat, kun je ze allemaal op dezelfde locatie op de kaart zetten.
2. Volgens mij zet lightroom de keywords en locatie automatisch in de JPG. Maar als dat niet zo is hoor ik het graag.

Hier een link .
Dank voor 1, had dat deel over 'my locations' anders geïnterpreteerd maar dat doet het inderdaad.

Voor 2 doet hij dat bij mij niet. Ik moet in het menu onder 'metagegevens' bewust op 'metagegevens opslaan in bestand' (CTRL+S) drukken om die verwerking uit te voeren. Dat kan gelukkig wel per groep of map bestanden dus het is te overzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
Gaaf, een lightroomtopic. Die ga ik als ik meer tijd heb nog eens goed doornemen.

Ik heb zelf net de overstap gemaakt van crop (Canon 60D) naar full frame (Canon 6D) en ben nog in dubio over of ik nog andere lenzen ga kopen nu ik er een paar (EF-S lenzen) heb moeten verkopen. Zonder die discussie op te rakelen (lijkt me iets voor het objectieven-topic) wil ik jullie wel even wijzen op een erg fijne lightroom-functie die handig kan zijn bij het bepalen van welke brandpunts-afstanden je wilt 'coveren' met je lenzen-set en/of het inzien van wat je nu écht gebruikt en op welke instelling.

Het is vast al eens langsgekomen hier, maar dat terzijde: de "Library filter" of "Bibliotheek filter" functie. Hierin kun je filteren op punten uit je EXIF data. Zo kun je in één oogopslag je hele library selecteren en kijken welke lenzen je hoe vaak gebruikt, of op welke brandpuntsinstelling, iso, etc. wat je maar selecteert.

Een voorbeeld: mijn India/Nepal trip in 2013 had ik bij mijn 60D (erop) een hele reeks lenzen mee: een UWA (11-16, een (voor crop)standaardzoom (17-40), en twee primes (50 en 85mm). Door deze trip te selecteren in Lightroom zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1686/24957071931_f21c7748e3_b.jpgSchermafbeelding 2016-02-15 om 20.34.01

Hieruit kan ik in eerste instantie (op basis van lens-gebruik) al opmaken dat:
- ik de UWA wel gebruikt heb maar dat de 17-40 in de meeste gevallen kennelijk wide-genoeg was voor mij
- ik de 50mm zo ongeveer net zo goed thuis had kunnen laten
- dat ik ergens een 75-300 lens ben tegengekomen (letterlijk, mocht de tele even lenen van een aardige Koreaan die ik tegenkwam
- dat 3/4 van mijn foto's van die trip met de 17-40 zijn geschoten. Niet zo gek want dit was vooralsnog mijn 'standaardlens' (17-40 crop komt overeen met ongeveer 28-64mm full frame) en tevens de lens die ik bij me had als ik ergens heen ging zonder extra lenzen

Zoom ik in op de 17-40 lens dan zie ik vervolgens ook dat ik van de 1.500 foto's
- Ruim de helft heb geschoten op 17mm (meest wijde stand van deze lens)
- Nog eens twintig procent geschoten heb op 40 mm (meest tele stand van deze lens)

Dit geeft mijns inziens goed aan welke mm's ik persoonlijk in mijn fotografie-stijl het meeste behoefte aan heb. Natuurlijk vertekent het wat, want bij de foto's op 17mm zitten er ook genoeg waarbij ik liever nóg meer op de foto had willen zetten (wat hoek betreft) en 17 nu eenmaal de grens was. En zo ook bij de 40mm. Maar kennelijk was die wens niet groot genoeg om daar steeds de UWA (11-16) of de 50mm voor te pakken.

Tot zover deze korte tip / voorbeeld. Hoop dat er nog mensen zijn die hem nog niet kenden en er iets mee kunnen. Ik ga mijn eigen collectie nog eens goed doornemen en kijken welke mm's ik nu écht in mijn set wil hebben. Zeker i.c.m. gewicht en straks weer de bergen in in de zomer :) .. Moet ook even rekenen nu alles naar Full Frame is gegaan. Mijn 17-40 was een mooie standaard lens, dat is 'ie nu niet meer maar ik heb er nu wel een prachtige groothoek-zoom bij. En als ik hetzelfde soort foto wil maken als ik nu met de 85mm prime toch bijna 400x gedaan heb tijdens die trip dan zal ik een 135mm moeten aanschaffen (of mijn 70-200 4.0 IS weer eens wat vaker uit de kast halen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40
Sh0ckTr00per schreef op maandag 15 februari 2016 @ 20:39:
[...]
Voor 2 doet hij dat bij mij niet. Ik moet in het menu onder 'metagegevens' bewust op 'metagegevens opslaan in bestand' (CTRL+S) drukken om die verwerking uit te voeren. Dat kan gelukkig wel per groep of map bestanden dus het is te overzien ;)
Kun je in je instellingen van je Catalog aanzetten. Dus als je gebruik maakt van meerdere catalogs, moet je het bij elke catalog aanzetten!:
Edit -> Catalog Settings -> tabje Metadata -> vinkje "Automatically write changes into XMP" aanzetten.
Voor .jpg en .dng files worden dan je wijzigingen in het bestand opgeslagen. Voor andere bestandstype wordt meestal een los xmp bestandje aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 18:07

Jaymz

Keep on moving !

Wat ik me afvraag; kun je white- en black-point niet volledig automatisch (=preset) zetten ??

Shift-doubleclick ken ik, ik doel meer op: meerdere foto's selecteren en in één keer black- en whitepoint laten zetten ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Jaymz schreef op vrijdag 19 februari 2016 @ 08:28:
[...]

Wat ik me afvraag; kun je white- en black-point niet volledig automatisch (=preset) zetten ??

Shift-doubleclick ken ik, ik doel meer op: meerdere foto's selecteren en in één keer black- en whitepoint laten zetten ? :)
Je kan foto's auto-syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Laatst online: 18:07

Jaymz

Keep on moving !

Klopt, maar daarmee zet je white- en blackpoints zoals op de geselecteerde foto. Ik zoek shift-doubleclick (zet white/black point van deze specifieke foto precies zo dat het net niet clipped) functionaliteit voor meerdere foto's tegelijk :)

Ik begin meestal met White en Blackpoint (na camera-calibration en lens correction) en voor de meeste foto's komt shift-doubleclick behoorlijk in de buurt, als ik dat niet meer per foto hoef te doen ;)

Foto's die onder dezelfde omstandigheden met dezelfde instellingen zijn gemaakt kun je syncen, dat is inderdaad en goed begin :)

[ Voor 41% gewijzigd door Jaymz op 19-02-2016 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
--Niels-- schreef op maandag 15 februari 2016 @ 22:04:
[...]

Kun je in je instellingen van je Catalog aanzetten. Dus als je gebruik maakt van meerdere catalogs, moet je het bij elke catalog aanzetten!:
Edit -> Catalog Settings -> tabje Metadata -> vinkje "Automatically write changes into XMP" aanzetten.
Voor .jpg en .dng files worden dan je wijzigingen in het bestand opgeslagen. Voor andere bestandstype wordt meestal een los xmp bestandje aangemaakt.
Ik heb er zojuist een uurtje aangezeten maar krijg het niet werkend. Met dit vinkje aan wordt er voor mijn raw-files inderdaad meteen een XMP aangemaakt met de metadata. Voor de JPG's gebeurt er helemaal niets, tenzij ik bewust save metadata doe voor deze bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sh0ckTr00per schreef op zondag 21 februari 2016 @ 11:31:
[...]

Ik heb er zojuist een uurtje aangezeten maar krijg het niet werkend. Met dit vinkje aan wordt er voor mijn raw-files inderdaad meteen een XMP aangemaakt met de metadata. Voor de JPG's gebeurt er helemaal niets, tenzij ik bewust save metadata doe voor deze bestanden.
Heb je ook al gekeken of de metadata niet naar de JPG zelf wordt geschreven automatisch? Dat lijkt mij eerder het geval.

Programma's zullen heel huiverig zijn om naar een RAW te schrijven en kunnen er vaak geen metadata in kwijt, behalve de opname tijd. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een sidecar file (vaak XMP) waarin dan de metadata staat (en ook je bewerkingen).

Bij een JPG is dit geen probleem omdat deze gewoon ondersteuning voor metadata heeft :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Ventieldopje schreef op zondag 21 februari 2016 @ 17:00:
[...]
Heb je ook al gekeken of de metadata niet naar de JPG zelf wordt geschreven automatisch? Dat lijkt mij eerder het geval.

Programma's zullen heel huiverig zijn om naar een RAW te schrijven en kunnen er vaak geen metadata in kwijt, behalve de opname tijd. Daarom wordt er gebruik gemaakt van een sidecar file (vaak XMP) waarin dan de metadata staat (en ook je bewerkingen).

Bij een JPG is dit geen probleem omdat deze gewoon ondersteuning voor metadata heeft :)
Ja, ik was te ongeduldig en ik snap de logica van Lightroom niet :) Zodra je dat vinkje aanzet start er blijkbaar een achtergrondproces dat alle bestanden in de library gaat verwerken. Dat zijn er zo'n 60.000. En de prio ligt dan op de raw files, die waren direct klaar. Daarna ging hij ogenschijnlijk willekeurig folders met jpg's bijwerken. Ik weet pas zeker of het werkt als hij daarmee klaar is, maar het gaat de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:15:
Jouw videokaart ondersteund geen OpenGL 2? Dat die kaart nog niet overleden is dan :X
Nou bij deze dan. :+

Horizontale strepen gevolgd door vastlopers en blauwe schermen. Beperkt zich helaas niet tot Windows maar zelfs mijn moederbord opstartscherm heeft soms strepen. Nieuwe kaart dan maar. :P

Heeft iemand al baat gehad bij de gpu ondersteuning in Lightroom? Ik ga waarschijnlijk ook maar CPU+mobo vervangen, is toch al dik acht jaar oud, maar alle beetjes helpen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yay, Lightroom 2015.5 / 6.5 is uit met een hoop bugfixes, ondersteuning voor 12 nieuwe camera's en 75 lenzen!
Bug fixes related to Panorama Merge
  • Scared that pesky sensor dust spots will ruin your perfect pano? No problem, remove spots in 1 image and then merge to pano. Lightroom takes care of the rest.
  • Boundary Warp gets better as we fixed a bunch of bugs
  • Removed the ‘auto’ projection option. Turns out, it always picked the same projection mode.
Other Bug Fixes
  • Fixed a ton of sync errors. Faster sync to the Lightroom iOS and Android apps.
  • Scrolling through images in Loupe view with your mouse is back! (sorry that it went away in the first place).
  • Slideshows are back in high-resolution. Fixed a bug that caused them to appear much lower res than expected.
  • Books are made for browsing. We’ve reinstated scroll bars so that you can browse faster in the Book module
Volledige changelog: http://blogs.adobe.com/lightroomjournal/

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Die spot-removal voor pano's is wel handig voor mij, aangezien ik veel vlekjes op de sensor heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ah, sync fixes zijn erg welkom, gebeurt me de laatste tijd eens in de 2 weken dat ie de hele boel weer moet uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik hoop dat ze ook de iOS app sync issues meteen hebben opgepakt. Ik zie de laatste tijd dat hij collections synct, tot 100%, en daarna steeds terugspringt naar 99% en dan weer naar 100%. Andere albums die nog gesynct moeten worden, blijven daardoor op 0% staan. Het heen en weer springen duurt soms tot meer dan een uur voordat hij door springt naar de volgende collection. Ontdekte het de laatste weken. Nog geen moeite genomen om een bug aan te maken bij Adobe.

[ Voor 4% gewijzigd door Get!em op 17-03-2016 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Ik had met 2015.3 het probleem dat lightroom bevroor met importeren, heb toen een rollback gedaan naar de .1-versie want daarmee heb ik dit probleem niet. Kan ik inmiddels upgraden naar de 2015.5 zonder dit probleem terug te krijgen? Zie er niets over in de changelog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sh0ckTr00per schreef op vrijdag 18 maart 2016 @ 11:02:
Ik had met 2015.3 het probleem dat lightroom bevroor met importeren, heb toen een rollback gedaan naar de .1-versie want daarmee heb ik dit probleem niet. Kan ik inmiddels upgraden naar de 2015.5 zonder dit probleem terug te krijgen? Zie er niets over in de changelog.
Heb het probleem met .3 niet gehad, noch met andere versies dus ik durf het niet te zeggen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-09 07:55
Hallo, ik heb een probleem in Lightroom waarvan ik helaas het probleem nog niet opgelost heb. In eerste instantie een topic geopend binnen het forum videokaarten en beeldschermen. De enige oplossing die ik daar als advies kreeg was het uitzetten van de GPU versnelling.

Het probleem in het kort is dat ik een blauw scherm krijg in de ontwikkelmodule als ik de GPU versnelling aanzet. Dit is ondanks dat het een nieuwe laptop is met geïntegreerde videokaart op een i5-6200u CPU en ik heb echt de laatste drivers van de videokaart draaien.

In het F&V forum zitten volgens mij mensen met wat meer specifiek verstand van zaken omtrent Lightroom. Zijn er andere instellingen in Lighroom of bijvoorbeeld in de videokaarten die ik kan proberen aan of uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimson
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:30

grimson

domeingrommer

https://plus.google.com/+NikCollection/posts/AFGsG2Di7EK

Nik collection filters nu gratis 👌🏼

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:14

Ankh

|true

Meld zich ook eindelijk in dit topic
Gebruik al jaren Lightroom, maar doordat ik aardig wat fotos heb is mijn opstelling te traag. Op mijn NAS staan al mijn fotos, mijn Lightroom Catalog op mijn Ultrabook. Ook al heb ik een AC WiFi netwerk (900Mbps behaal ik), het is nog steeds gewoon onhandig qua importeren/bewerken etc. Daarnaast heb ik van al mijn jaren 1 grote catalog. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Er is veel over te vinden, maar vaak toch wat ouder qua info.

Daarnaast zoek ik eigenlijk een oplossing dat ik mijn fotos op mijn ultrabook kan zetten en deze dan na afsluiten van Lightroom pas alle aanpassingen synced. Als ik het doe via een Dropbox / Synology Cloudstation etc dan krijg ik vaak door de lock errors op de Sync.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Alles zo laten staan. Cache heel flink verhogen en alles 1:1 renderen en zo lang mogelijk laten staan. Heb je een SSD?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-09 21:51
Ankh schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 15:28:
Meld zich ook eindelijk in dit topic
Gebruik al jaren Lightroom, maar doordat ik aardig wat fotos heb is mijn opstelling te traag. Op mijn NAS staan al mijn fotos, mijn Lightroom Catalog op mijn Ultrabook. Ook al heb ik een AC WiFi netwerk (900Mbps behaal ik), het is nog steeds gewoon onhandig qua importeren/bewerken etc. Daarnaast heb ik van al mijn jaren 1 grote catalog. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Er is veel over te vinden, maar vaak toch wat ouder qua info.

Daarnaast zoek ik eigenlijk een oplossing dat ik mijn fotos op mijn ultrabook kan zetten en deze dan na afsluiten van Lightroom pas alle aanpassingen synced. Als ik het doe via een Dropbox / Synology Cloudstation etc dan krijg ik vaak door de lock errors op de Sync.
Je kan ook per import/klant etc een catalogus aanmaken. Cache inderdaad vergroten naar ca. maximaal grootte van Shoot. 1:1 previews gebruiken. Lightroom optimaliseren (optie in menu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Zelf gebruik ik de volgende opstelling.

Macbook pro retina 15" met 500GB SSD. Deze bevat 1 catalogus + alle smart previews van mijn volledige database. 85.000 foto's. Smart previews zijn ideaal want die kan ik gebruiken om gewoon door te kunnen editen. Of als ik onderweg ben en ineens een foto van 3 jaar geleden nodig heb kan ik een smart preview exporteren welke nog steeds vaak een goede resolutie heeft. Mocht ik echt in de problemen zitten dan kan ik de NAS mounten over internet en zo de juiste foto opzoeken. Qua instellingen: minimale previews en de cache vergroot.

1 externe HDD van 1TB die ik gebruik voor de originele bestanden van 1 jaar. Deze gaat overal met mij mee naartoe.

1 Nas waar alle originele foto's op staan inclusief die van de externe HDD.

1 Amazon cloud subscription die een back-up maakt van de volledige NAS.

[ Voor 3% gewijzigd door walletje-w op 09-04-2016 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
YouTube: Lightroom Collections Explained

Wellicht een handige uitleg voor de mensen die net met LR werken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthewk
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-04 12:39

matthewk

Ubernoob

Heeft er nog iemand tuts voor lightroom? Ik klooi altijd maar wat aan en doe de meeste dingen per ongeluk. Ik snap de basics wel, maar wil eens wat verder gaan :x

Consultant - Autogek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
matthewk schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:25:
Heeft er nog iemand tuts voor lightroom? Ik klooi altijd maar wat aan en doe de meeste dingen per ongeluk. Ik snap de basics wel, maar wil eens wat verder gaan :x
Anthony Morganti op Youtube: YouTube: Anthony Morganti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Welke ik ook wel okee vind is het kanaal van Serge Ramelli. Hij is niet zo procesmatig als Anthony Morganti, en zeker niet zo in-depth, (presets opslaan met alle vinkjes aan: not-done) maar hij is wel een stuk creatiever:

YouTube: Serge Ramelli

Fijn om te kijken wanneer je merkt dat al je foto's op elkaar gaan lijken nadat je de workflow van Anthony Morganti gewend bent :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-09 16:16
Hallo medetweakers,

Ik ben aan het kijken om lightroom aan te schaffen, nu zie ik dat er een creative cloud fotografie pakket en lightroom 6 standalone is. Wat raden jullie aan om te kopen? Ik ga waarschijnlijk photoshop niet gebruiken. Ik zie dat het standalone pakket 120 euro kost. Dat is een jaar lidmaatschap. Wat is de catch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Er is geen 'catch', het is zuiver de afweging wat jij nodig denkt te hebben.

CC geeft je zowel LR als PS en updates naar volgende versies. Daarnaast krijg je sync naar andere PC's en mobiele apps tot je beschikking.

LR standalone geeft je alleen maar major updates binnen de eigen versie. Dus als je later 7 wilt moet je die weer apart gaan kopen.

Zelf ben ik voor standalone gegaan omdat ik PS en sync niet denk te gebruiken. Volgens mij was een jaar lidmaatschap goedkoper dan wat jij stelt, tenminste, toen ik de beslissing moest nemen. Ik moest alleen een upgrade van 4 naar 6 doen en het kwam er op neer dat als je niet elk jaar moet upgraden je goedkoper uit bent met standalone. Mits je zonder de CC features kan uiteraard. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als je photoshop (en de andere CC features) niet nodig hebt, dan is standalone altijd goedkoper. Zelfs als je elk jaar update. De upgrade licenties zijn namelijk een stuk goedkoper dan de eerste standalone licentie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
De vraag is alleen of er nog wel een Lightroom 7 komt. Het lijkt er sterk op dat Adobe volledig over wil gaan op de software-abonnement methodiek.

Aangezien voor Lightroom doorgaans een cycle van 1,5 tot 2 jaar aanhoud zou een grote update zou een LR7 begin volgend jaar verwacht kunnen worden. Waarmee je bij aanschaf nu dus niet te veel risico loopt, mocht je bij een volgende release toch moeten/willen overstappen naar CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat zou goed kunnen, past wel in deze tijd. Mag dan wel hopen dat ze nog een instap versie in de markt zetten. Het huidige cc is te zwaar voor veel hobby gebruikers en daarmee ook gewoon te duur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:47:
Dat zou goed kunnen, past wel in deze tijd. Mag dan wel hopen dat ze nog een instap versie in de markt zetten. Het huidige cc is te zwaar voor veel hobby gebruikers en daarmee ook gewoon te duur.
Camera kopen van x honderd euro en dan 120 per jaar te duur vinden voor LR en PS? Normaal kostte je dat honderden zo niet duizenden euro's.

Instap versie is er al, Bridge en PS Elements ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 14-04-2016 14:34 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Magic schreef op donderdag 14 april 2016 @ 10:35:
De vraag is alleen of er nog wel een Lightroom 7 komt. Het lijkt er sterk op dat Adobe volledig over wil gaan op de software-abonnement methodiek.
Dan zullen ze (in mijn ogen althans) toch echt eerst met een los LR-CC abo moeten komen, zonder de koppelverkoop met photoshop.

Ah well, op het totaalplaatje is het inderdaad zeker niet de grootste kostenpost en LR+PS CC is inderdaad an sich best een goede deal. Alleen als je PS niet nodig hebt, dan is een standalone LR gewoon gunstiger. Zeker voor degenen die jaren geleden al met LR begonnen zijn en nu enkel nog eens in de 1,5 jaar of zo een upgrade licentie nodig hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Orion84 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:38:
[...]

Dan zullen ze (in mijn ogen althans) toch echt eerst met een los LR-CC abo moeten komen, zonder de koppelverkoop met photoshop.

Ah well, op het totaalplaatje is het inderdaad zeker niet de grootste kostenpost en LR+PS CC is inderdaad an sich best een goede deal. Alleen als je PS niet nodig hebt, dan is een standalone LR gewoon gunstiger. Zeker voor degenen die jaren geleden al met LR begonnen zijn en nu enkel nog eens in de 1,5 jaar of zo een upgrade licentie nodig hebben.
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar Adobe bundelt al zijn producten, afaik kun je ook geen "losse" illustrator of indesign aanschaffen. 't is alles of niks. Daarnaast zou ik zelfs 12 euro voor enkel Lightroom al gerechtvaardigd vinden (en in dat opzicht is de boxed versie zekers een steal). Ik kan me nog herinneren dat ik voor LR1 de hoofdprijs betaald heb (volgens mij 275 euro) en daarna de upgrade naar LR2 voor ik geloof 200. Zelfs toen vond ik het al een goede deal, uiteraard ziet de markt er nu iets anders uit :)

Wanneer je naar Capture One Pro kijkt betaal je al 12 euro voor enkel C1 zonder photoshop en cloud mogelijkheden.

Lightroom doet meer met mijn foto's dan dat welke upgrade van mijn gear zou doen, en doordat ik minder lang met mijn foto's bezig ben om ze te organiseren houd ik meer tijd over voor andere dingen, (zoals foto's maken, wat ik nog het leukste vind aan het geheel). En dan ben ik nog een hobbygebruiker, zakelijk gezien is het helemaal een goede deal.

[ Voor 6% gewijzigd door Magic op 14-04-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:33:
Camera kopen van x honderd euro en dan 120 per jaar te duur vinden voor LR en PS? Normaal kostte je dat honderden zo niet duizenden euro's.
`
Tja volgens die redenatie kan ik voor alles wel flink geld uittrekken.

Het blijft allemaal relatief. Als ze nu LR retail stoppen maar geen losse LR CC introduceren dan wordt het bedrag gewoon verdubbeld. Veel gebruikers gaan dat niet leuk vinden.
Gimp is ook gratis, maar we hebben het hier over LR. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ventieldopje schreef op donderdag 14 april 2016 @ 14:33:

Het punt is meer dat als je alleen Lr gebruikt, CC gewoon te duur is. Overigens kost CC tegenwoordig €12,09 per maand. Omgerekend kost Lr mij €4 per maand. Dus met CC zou ik gewoon ruim 200% meer betalen.

Maar goed, deze discussie hebben we al vaker gevoerd.
Het is heel simpel: gebruik je alleen Lr, neem de standalone versie. Wil je ook Ps, dan neem je CC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:53:
[...]

Het punt is meer dat als je alleen Lr gebruikt, CC gewoon te duur is. Overigens kost CC tegenwoordig €12,09 per maand. Omgerekend kost Lr mij €4 per maand. Dus met CC zou ik gewoon ruim 200% meer betalen.

Het is heel simpel: gebruik je alleen Lr, neem de standalone versie. Wil je ook Ps, dan neem je CC.
Wijze woorden! Ik zou er aan toe willen voegen: ben je nog relatief nieuw in het raw-gebeuren of weet je nog niet precies waar je heen wil (PS 'nodig' of niet), kan je ook een (trial/freeware) alternatieve Raw verwerker gebruiken. Dan kom je snel te weten of je het PS-stuk mist of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Voor Lightroom is ook gewoon een gratis proefversie beschikbaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Daarnaast kan je CC gewoon twee weken gebruiken, als je op tijd op zegt kost het niets. Verder kan je gewoon het maandabonnement proberen dus als je het toch Ps niet blijkt te gebruiken zeg je toch gewoon op?

Niet te lang wachten natuurlijk, want dan is je prijsvoordeel weg, maar je kunt proberen zonder al te veel kosten te maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
[...]

Vergeet ook de ipad apps niet, ik vind het heerlijk om de boel te importeren en vervolgens vanaf de bank met mn ipad de boel uit te sorteren en vast wat eerste opzetjes te maken :)

Daarnaast als je enkel met sony schiet kan ik Capture One express aanraden, is gratis, en voor 5 tientjes heb je de volledige versie met een paar handige extra features zoals focus highlighting.

[ Voor 5% gewijzigd door Magic op 14-04-2016 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20-09 07:55
Xenophoben schreef op donderdag 14 april 2016 @ 08:45:
Hallo medetweakers,

Ik ben aan het kijken om lightroom aan te schaffen, nu zie ik dat er een creative cloud fotografie pakket en lightroom 6 standalone is. Wat raden jullie aan om te kopen? Ik ga waarschijnlijk photoshop niet gebruiken. Ik zie dat het standalone pakket 120 euro kost. Dat is een jaar lidmaatschap. Wat is de catch ?
Meestal weten mensen het wel als ze de mogelijkheid hebben, maar vraag het voor de zekerheid. Je kunt toevallig niet via surfspot bestellen? Dat is meestal beschikbaar als je werkzaam bent in het onderwijs of universiteit, oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33
[...]

Precies, het is ook niet dat het maar 12 euro is maar je betaald tegenwoordig voor elke dienst zo maar een tientje per maand. Als ik dan kijk dat ik webruimte niet hoef (want dropbox/onedrive/enz) en Photoshop al helemaal niet vind ik het gewoon te duur. Mocht het bijv 7,50 worden zal ik het zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Magic: Dat lijkt mij wel erg relaxed inderdaad. Ik kan er best wel even over doen om te beoordelen welke set ik daadwerkelijk door de hele workflow wil trekken. Als dat op de bank kan is dat niet verkeerd. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ipad workflow is inderdaad heerlijk.

Swipe up or down voor pick or reject.
Swipe sideways for next picture.

Daarna kun je al best veel instellen. Bijvoorbeeld kun je spelen met de curves, wat basic instellingen van blacks/whites/highlights en contrast/clarity etc...

Kun je toch sociaal aanwezig zijn bij de rest van de familie ipv in je computerhok op je deskop in een andere kamer voor een deel van het bulk werk.
Heb je een trage verbinding of wil je met de trein: je kunt je hele set op je ipad ook offline beschikbaar maken voor beoordelen en instellen.

Enige nadeel: uploaden vanaf lightroom deskop is echt takketraag. hij genereert smart-previews, maar eigenlijk zijn het vrij uitgebreide small-DNG bestanden. Vervolgens moet hij ze nog uploaden.
Daarna downloaden op je iPad is vervolgens wel vrij vlot. Changes uploaden van iPad naar internet is overigens voor mijn gevoel weer best traag (eigenlijk weinig informatie, maar hij doet er toch lang over). En dan heb ik gewoon een stabiele 50/50mbit verbinding (internet upload tested 70Mbit in reality via speedtest.net)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Alternatief is natuurlijk een Windows Tablet, waar je de normale Lightroom in kunt draaien.
Dat werkt ook prima. Ook op de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06

Garyu

WW

[...]

Daarbij komt nog of je per se de nieuwste versie van Lr nodig hebt. Ook al schakelt Adobe over op alleen nog maar CC, dan kan je nog steeds gewoon bij Lr 6.x blijven. Ik ben nu een maandje geleden overgestapt van 5 naar 6, en het verschil is m.i. het geld niet waard geweest.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Garyu schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 11:29:
Daarbij komt nog of je per se de nieuwste versie van Lr nodig hebt. Ook al schakelt Adobe over op alleen nog maar CC, dan kan je nog steeds gewoon bij Lr 6.x blijven. Ik ben nu een maandje geleden overgestapt van 5 naar 6, en het verschil is m.i. het geld niet waard geweest.
Ook dat is waar, je krijgt sowieso nog updates voor je huidige versie tot er een nieuwe is. Ik kwam zelf van Lr4 naar 6, dat vond ik zelf wel een flinke stap. Zat panorama ook al in 5 eigenlijk?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:39:
[...]

Ook dat is waar, je krijgt sowieso nog updates voor je huidige versie tot er een nieuwe is. Ik kwam zelf van Lr4 naar 6, dat vond ik zelf wel een flinke stap. Zat panorama ook al in 5 eigenlijk?
Nope, net als Dehaze een 6/CC functie :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dan is de stap van 5 naar 6 het ook al waard. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op maandag 18 april 2016 @ 11:51:
Dan is de stap van 5 naar 6 het ook al waard. :+
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat dit lang niet voor iedereen de upgrade (los) waard is, al zitten er ook andere (kleine) verbeteringen in.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op maandag 18 april 2016 @ 14:02:
Nouja, ik kan me goed voorstellen dat dit lang niet voor iedereen de upgrade (los) waard is, al zitten er ook andere (kleine) verbeteringen in.
Oh ja, die weergaloze GPU-ondersteuning. :D

Nou ja zonder gekheid, één upgrade is inderdaad niet altijd een legendarisch verschil waar je meteen de knaken voor over hebt. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 28 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.