Gaaf, een lightroomtopic. Die ga ik als ik meer tijd heb nog eens goed doornemen.
Ik heb zelf net de overstap gemaakt van crop (Canon 60D) naar full frame (Canon 6D) en ben nog in dubio over of ik nog andere lenzen ga kopen nu ik er een paar (EF-S lenzen) heb moeten verkopen. Zonder die discussie op te rakelen (lijkt me iets voor het objectieven-topic) wil ik jullie wel even wijzen op een erg fijne lightroom-functie die handig kan zijn bij het bepalen van welke brandpunts-afstanden je wilt 'coveren' met je lenzen-set en/of het inzien van wat je nu écht gebruikt en op welke instelling.
Het is vast al eens langsgekomen hier, maar dat terzijde: de "Library filter" of "Bibliotheek filter" functie. Hierin kun je filteren op punten uit je EXIF data. Zo kun je in één oogopslag je hele library selecteren en kijken welke lenzen je hoe vaak gebruikt, of op welke brandpuntsinstelling, iso, etc. wat je maar selecteert.
Een voorbeeld: mijn India/Nepal trip in 2013 had ik bij mijn 60D (erop) een hele reeks lenzen mee: een UWA (11-16, een (voor crop)standaardzoom (17-40), en twee primes (50 en 85mm). Door deze trip te selecteren in Lightroom zie ik het volgende:
Schermafbeelding 2016-02-15 om 20.34.01
Hieruit kan ik in eerste instantie (op basis van lens-gebruik) al opmaken dat:
- ik de UWA wel gebruikt heb maar dat de 17-40 in de meeste gevallen kennelijk wide-genoeg was voor mij
- ik de 50mm zo ongeveer net zo goed thuis had kunnen laten
- dat ik ergens een 75-300 lens ben tegengekomen (letterlijk, mocht de tele even lenen van een aardige Koreaan die ik tegenkwam
- dat 3/4 van mijn foto's van die trip met de 17-40 zijn geschoten. Niet zo gek want dit was vooralsnog mijn 'standaardlens' (17-40 crop komt overeen met ongeveer 28-64mm full frame) en tevens de lens die ik bij me had als ik ergens heen ging zonder extra lenzen
Zoom ik in op de 17-40 lens dan zie ik vervolgens ook dat ik van de 1.500 foto's
- Ruim de helft heb geschoten op 17mm (meest wijde stand van deze lens)
- Nog eens twintig procent geschoten heb op 40 mm (meest tele stand van deze lens)
Dit geeft mijns inziens goed aan welke mm's ik persoonlijk in mijn fotografie-stijl het meeste behoefte aan heb. Natuurlijk vertekent het wat, want bij de foto's op 17mm zitten er ook genoeg waarbij ik liever nóg meer op de foto had willen zetten (wat hoek betreft) en 17 nu eenmaal de grens was. En zo ook bij de 40mm. Maar kennelijk was die wens niet groot genoeg om daar steeds de UWA (11-16) of de 50mm voor te pakken.
Tot zover deze korte tip / voorbeeld. Hoop dat er nog mensen zijn die hem nog niet kenden en er iets mee kunnen. Ik ga mijn eigen collectie nog eens goed doornemen en kijken welke mm's ik nu écht in mijn set wil hebben. Zeker i.c.m. gewicht en straks weer de bergen in in de zomer

.. Moet ook even rekenen nu alles naar Full Frame is gegaan. Mijn 17-40 was een mooie standaard lens, dat is 'ie nu niet meer maar ik heb er nu wel een prachtige groothoek-zoom bij. En als ik hetzelfde soort foto wil maken als ik nu met de 85mm prime toch bijna 400x gedaan heb tijdens die trip dan zal ik een 135mm moeten aanschaffen (of mijn 70-200 4.0 IS weer eens wat vaker uit de kast halen).