Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ja en? Importeren met één op één preview en lekker wat anders gaan doen. Vaak importeer ik als ik toch geen tijd heb om uit te zoeken en doe dat een andere avond. Kan vast alleman heel veel sneller maar het moet ook weer niet op werk gaan lijken. Maar goed voor sommigen is dat het ook gewoon.Ventieldopje schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 16:53:
Allemaal erg leuk maar je bent dan tijd kwijt aan het volgende:
- Synchroniseren
- Previews renderen (op hoge resolutie, anders zie je alsnog niet of ze scherp zijn, groot probleem in LR!)
Schiet dus alsnog niet erg op, bovendien is hij zelfs met 1:1 previews nog niet erg snel. PhotoMechanic is daarin echt honderd keer sneller en laad bovendien scherpe previews zien zodat je meteen kan zien of de focus goed is of niet.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Lijkt me een beetje gek idee?Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:03:
Heeft hier iemand ervaring met het opslaan van de LR library (raw bestanden) op een SD kaartje? Is dat snel genoeg of veel trager dan een externe usb 3 hardeschijf? En zijn er manieren om dat te beveiligen, mocht iemand het kaartje uit je laptop trekken?
Is niet de bedoeling. De optie om te importeren vanaf SD kaart zonder kopiëren is zelfs niet mogelijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met een beetje googlen kom je er al wel snel achter dat SD kaartjes stukken trager zijn dan een USB3 schijf (mits op een USB3 poort aangesloten natuurlijk). Beide zijn niet te beveiligen tegen ongewenste indringers die je kaartje/schijf er uit trekken behalve dan door fysiek af te schermen.Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:03:
Heeft hier iemand ervaring met het opslaan van de LR library (raw bestanden) op een SD kaartje? Is dat snel genoeg of veel trager dan een externe usb 3 hardeschijf? En zijn er manieren om dat te beveiligen, mocht iemand het kaartje uit je laptop trekken?
Dat laatsteGonadan schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:51:
[...]
Ja en? Importeren met één op één preview en lekker wat anders gaan doen. Vaak importeer ik als ik toch geen tijd heb om uit te zoeken en doe dat een andere avond. Kan vast alleman heel veel sneller maar het moet ook weer niet op werk gaan lijken. Maar goed voor sommigen is dat het ook gewoon.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
En via een USB3 kaartlezer met daarin uw SD kaart? Zo doe ik het en werkt tamelijk snel op mijn MS SP3!Ventieldopje schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 03:55:
[...]
Met een beetje googlen kom je er al wel snel achter dat SD kaartjes stukken trager zijn dan een USB3 schijf (mits op een USB3 poort aangesloten natuurlijk). Beide zijn niet te beveiligen tegen ongewenste indringers die je kaartje/schijf er uit trekken behalve dan door fysiek af te schermen
Voor sommige fotografen is het gewoon werk en moeten de foto's zo snel mogelijk naar kantoor, zodat ze gepubliceerd op de website kunnen worden bijvoorbeeld. Hoe snel staan foto's van een grote voetbalwedstrijd tegenwoordig wel niet online? Die gasten hebben hoogstens een kwartier de tijd, omdat anders de website van de concurrent al een nieuwsitem heeft staan en zij de eerste buks aan bezoekers krijgen.Gonadan schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 19:51:
[...]
Kan vast alleman heel veel sneller maar het moet ook weer niet op werk gaan lijken. Maar goed voor sommigen is dat het ook gewoon.
Die workflow snap ik niet. Heeft PhotoMechanic dan invloed op de selectie in LR? Of gooi je dan een setje de deur uit zonder te bewerken?Ventieldopje schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 03:55:
Dat laatsteMaar vooral ook omdat het dus wél kan, zonder veel moeite. Importeren met LR moet je toch, wil je daar in bewerken en beheren. Je kunt dan ondertussen je foto's uitzoeken met PhotoMechanic terwijl LR aan het importeren is.
Tuurlijk, dat begrijp ik wel. Is hierboven ook al genoemd. Tweakers bevat echter fotografen in allerlei vormen en niveau's. Vaak wordt in de (in mijn ogen) valkuil gestapt dat we professioneel niveau als de norm zien.PdeBie schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:53:
Voor sommige fotografen is het gewoon werk en moeten de foto's zo snel mogelijk naar kantoor, zodat ze gepubliceerd op de website kunnen worden bijvoorbeeld. Hoe snel staan foto's van een grote voetbalwedstrijd tegenwoordig wel niet online? Die gasten hebben hoogstens een kwartier de tijd, omdat anders de website van de concurrent al een nieuwsitem heeft staan en zij de eerste buks aan bezoekers krijgen.
Tips om je workflow sneller te maken zijn zeer gewenst, maar het moet niet de norm zijn om naar LR nog verschillende extra tools te hebben voor je workflow. Dat zal ieder voor zichzelf willen bepalen. Persoonlijk heb ik juist voor LR gekozen zodat ik maar één applicatie hoef te gebruiken.
Je ziet het ook nog wel eens terug in de hardware topics. Soms moet je er wat doorheen prikken anders lijkt het net alsof een FF met een tasje 2.8L lenzen en eventueel wat Carl Zeiss primes moet hebben anders zijn je foto's ruk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
DatVentieldopje schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 03:55:
[...]
Dat laatsteMaar vooral ook omdat het dus wél kan, zonder veel moeite. Importeren met LR moet je toch, wil je daar in bewerken en beheren. Je kunt dan ondertussen je foto's uitzoeken met PhotoMechanic terwijl LR aan het importeren is.
Die ingest functie van PhotoMechanic is briljant, je duwt je kaartje in je lezer en je foto's worden al naar gelang hoe je de boel in stelt geimporteerd, voorzien van keywords, en gesorteerd in mappen met namen die je helemaal zelf kan definieren, o.a. met behulp van variabelen. Dat is voor (sport) fotografen ook een godsgeschenk, waar ze zelfs de captions automatisch kunnen genereren.
Tijdens het importen kan je al aan de gang met sterretjes/kleuren geven, en vaak als de import klaar is kan ik de non-keepers zonder rating meteen wegmieteren. Scheelt ook aardig in de schijfruimte.
Hoe ze het doen ben ik ook nog niet helemaal achter, maar het browsen tussen de foto's doet PhotoMechanic echt veeeeel sneller en soepeler dan Lightroom en andere dedicated RAW editors en browsers. Wisselen tussen foto's is gewoon 'instant', waar het in LR soms een halve tot hele seconde duurt voordat ie er 'scherp' op staat. Met honderden foto's gaat dat gewoon aantikken, en ook het vergelijken tussen meerdere shots van 1 scene is zoveel fijner als je er heel snel doorheen kan fietsen en heen en terug kan springen om te vergelijken.
Voor mij persoonlijk zit de winst hem vooral in het verkorten van het selectie- en editing proces, mijn vrije tijd is beperkt en ik heb echt een broertje dood aan nabewerken, dus alles wat dat proces kan versnellen is mooi meegenomen
[ Voor 7% gewijzigd door Chiron op 09-10-2015 09:50 ]
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dit ben ik inderdaad met je eens, maar op het gebied van fotografie gebeurt dit eigenlijk overal en altijd wel. We willen allemaal die National Geographic cover foto schieten, maar dit lukt maar een enkeling. En vaak wordt gedacht inderdaad dat betere hardware automatisch ervoor zorgt dat de foto's ook beter worden, wat helemaal niet zo is.Gonadan schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:41:
[...]
Vaak wordt in de (in mijn ogen) valkuil gestapt dat we professioneel niveau als de norm zien.
Link naar filmpje
Link naar artikel
Ik zit eraan te denken om bijvoorbeeld deze te kopen, het lijkt me en fijne aanvulling op de workflow, maar ben eerst wel benieuwd of er al ervaringen zijn.
[ Voor 25% gewijzigd door PoJa84 op 09-10-2015 11:15 ]
Momenteel gebruik ik bij mijn editing een combinatie van een Apple Magic Trackpad en een Wacom Graphire3 A5.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Oh je zit op een Surface Pro, nu zie ik je punt. Volgens mij zitten hier meerdere Surface Pro gebruikers dus ik ben ook wel benieuwd hoe zij het aanpakken? Edit: Oh nee iemand anders vroeg het.RigolleM schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 08:34:
[...]
En via een USB3 kaartlezer met daarin uw SD kaart? Zo doe ik het en werkt tamelijk snel op mijn MS SP3!
Ik denk een USB hub zodat je een SD kaart en HDD tegelijk kan aansluiten?
Edit: Synology komt binnenkort met een nieuwe speedy router waar direct een SD kaart in kan, en een HDD op aangesloten kan worden via USB3: https://www.synology.com/en-global/products/RT1900ac
Hij zal wel een flink prijskaartje hebben vanwege het hele OS en bijhorende ecosysteem, maar het mooie is dus dat er zo geen eventuele bottleneck tussen hoeft en 802.11ac is denk ik wel een must voor Raw.
[ Voor 40% gewijzigd door jesper86 op 09-10-2015 18:02 ]
Chiron schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:36:
Paar jaar geleden weleens mee geklooid met knobroom en m'n Evolution UC-33, maar ik kon er niet echt aan wennen. Het is een leuke gimmick maar qua snelheid van werken zit er geen verschil in met een trackpad/muis/wacom. Had ook niet zo'n zin in nog een extra knoppenbak op mijn bureau.
Momenteel gebruik ik bij mijn editing een combinatie van een Apple Magic Trackpad en een Wacom Graphire3 A5.
Ik heb inderdaad ook een Wacom, en dat bevalt me qua penseel ook prima. Het leek me dat gebruik maken van de real-life sliders misschien iets subtieler werkt, wellicht ook omdat je meerdere sliders tegelijk kunt gebruiken.PdeBie schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 11:29:
Geen ervaring mee, maar ik zie ook totaal het nut er niet van in om eerlijk te zijn. Wat is er mis met je muis en toetsenbord?
Wellicht is het heel persoonlijk of het wel of niet bevalt... Zal is in de PW of op MP kijken of ik een tweedehandsje op de kop kan tikken om het te proberen.
Tijdens het editen meerdere slides tegelijk bedienen lijkt me niet echt handig, aangezien je wil weten wat je precies doet.
Een wacom heerst imho vooral als je veel met masking bezig bent waarbij je letterlijk dingen in de foto aan het intekenen bent.
Verder heb ik ook nog geexperimenteerd met een nostromo speedpad, dat werkte opzich ook wel aardig, met verschillende shortkeys op de toetsen geprogrammeerd.
Verwijderd
Dat iemand die dit kaartje uit je laptop trekt meteen toegang heeft tot al je foto's vind ik niet zo'n fijn idee.
Voornaamste uitdaging is natuurlijk dat zo'n kaartje binnen de kortste keren ook weer vol zit. Nu kan je op zich met meerdere kaartjes werken en alleen dat kaartje inprikken waar de foto's op staan waar je mee aan de slag wilt, maar handig is anders.
En het kaartje beveiligen tegen diefstal, tsja, je kan hem versleutelen (windows heeft daar standaard functionaliteit voor, OSX geloof ik ook?), maar dat komt de performance ook weer niet ten goede natuurlijk.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Daar moet je idd doorheen prikken. Mensen die zo overkomen zijn geen reacties waardig. Iedereen heeft de gear die hij op dát moment nodig heeft of wilt gebruiken. Ik heb genoeg dikkoppen gezien op de zoomexperience met hun 1Dsjes en 10-1000/1.8L IS USM die alleen maar komen om te patsen en geilen op de vrouwelijke, gebodypainte dames.Gonadan schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 09:41:
Soms moet je er wat doorheen prikken anders lijkt het net alsof een FF met een tasje 2.8L lenzen en eventueel wat Carl Zeiss primes moet hebben anders zijn je foto's ruk.
Dus idd links laten liggen. Ken je gebruiker Apojapo1? Gaat nu onder de naam Nieuwe_nick, en die heeft in het verleden prachtige showcase foto's gemaakt van o.a. Schotland en de Dolomieten met een Canon S95. Beat that.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ligt echt geheel aan de bestanden die je in lightroom erin gooit. Zijn het RAW's van een 5ds, of jpgs van je telefoon.Pepper92 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:38:
Heeft iemand ervaring met het werken met Lightroom op een laptop met core i5-5200u of i7-5500u? Is het snel genoeg / werkbaar?
Mobile processoren zijn nooit super powerful omdat ze ook zuinig moeten zijn. Dus het zal nooit speedy worden, maar ik denk dat je met een 12mp RAW set prima uit de voeten kan. Een SSD helpt ook behoorlijk trouwens.
Gebruik je nu al lightroom op een andere pc? Dan kun je volgens mij met benchmarks wel redelijk erachter komen wat het snelheidsverschil gaat zijn. Ik heb een laptop met een i7 4700HQ en dat werkt best oké met de 21MP 14-bit raw bestanden van mijn 5d2. In ieder geval niet langzamer dan een redelijke vlotte desktop cpu.Pepper92 schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:38:
Heeft iemand ervaring met het werken met Lightroom op een laptop met core i5-5200u of i7-5500u? Is het snel genoeg / werkbaar?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Goed idee! Dan komen ze redelijk overeen met mijn huidige CPU (maar half zo snel als jou CPU)...Universal Creations schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 18:08:
[...]
Gebruik je nu al lightroom op een andere pc? Dan kun je volgens mij met benchmarks wel redelijk erachter komen wat het snelheidsverschil gaat zijn. Ik heb een laptop met een i7 4700HQ en dat werkt best oké met de 21MP 14-bit raw bestanden van mijn 5d2. In ieder geval niet langzamer dan een redelijke vlotte desktop cpu.
Op internet staan veel verhalen over problemen met 6.2, over 6.2.1 vind ik niks. Iemand een idee?
Zojuist getest na verse upgrade, bij mij is de optie grijs als ik 1 foto selecteer en wordt klikbaar als ik meerdere foto's selecteer.rayparlour schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 10:53:
Gister geüpdate naar 6.2.1 en nu kan ik de Photo Merge (HDR en panorama) en Edit In (merge in photoshop etc.) opties niet selecterenAlles wordt in het lichtgrijs weergegeven.
Op internet staan veel verhalen over problemen met 6.2, over 6.2.1 vind ik niks. Iemand een idee?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Werk inderdaad met 12MP Raws van een Nikon D90, nu op i5 760 en zonder SSD. Gaat me eigenlijk net wat te traag. Die u-processoren zijn zo te zien even snel als mijn i5, maar als een SSD nog veel snelheidswinst oplevert dan ga ik daar misschien wel voor. En anders toch maar een HQ en inleveren op batterij.Nomad schreef op vrijdag 09 oktober 2015 @ 17:41:
[...]
Ligt echt geheel aan de bestanden die je in lightroom erin gooit. Zijn het RAW's van een 5ds, of jpgs van je telefoon.
Mobile processoren zijn nooit super powerful omdat ze ook zuinig moeten zijn. Dus het zal nooit speedy worden, maar ik denk dat je met een 12mp RAW set prima uit de voeten kan. Een SSD helpt ook behoorlijk trouwens.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Inderdaad, voor 150 dollar ga ik echter wel een andere oplossing zoeken (ik ben dan ook maar een hobby fotograaf die weinig gebruik maakt van bursten, hoogstens wat bracketingOMX2000 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:44:
Kan iemand mij uitleggen wat PhotoMechanic die 150 dollar waard maakt? Toch hopelijk meer dan n slimme auto import.
Overigens heb ik momenteel vooral last van performance drops tijdens het schiften van mijn foto's. Het lijkt er op dat het heen en weer switchen tussen foto's al een stuk sneller kan in library view met de histogram sidebar gesloten etc: YouTube: Lightroom Library vs Develop Screen Render Speed
Wat schijnbaar ook helpt is de catalog files op je SSD te zetten, dus dat ga ik vanavond ook maar eens checken
https://helpx.adobe.com/l...erformance-lightroom.html
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Uiteraard meer dan een slimme import. Sterker nog, de key feature van PhotoMechanic is dat het de snelste RAW viewer is die er bestaat. Dit durf ik best dik gedrukt er neer te zetten aangezien ik ontzettend veel viewers heb geprobeerd en veel online heb gelezen, dit is écht de snelste by farOMX2000 schreef op zondag 11 oktober 2015 @ 14:44:
Kan iemand mij uitleggen wat PhotoMechanic die 150 dollar waard maakt? Toch hopelijk meer dan n slimme auto import.
Om je een idee te geven, je kunt met je muiswiel door de foto's heen scrollen en die laden allemaal direct zonder vertraging, uiteraard direct scherp
Ik begrijp dat $150 dan best een stevig bedrag is om even neer te tikken voor een programma dat alleen bedoeld is om razendsnel te importeren en 'cullen', daarom misschien ook lang niet voor iedereen de meest ideale oplossing. Mocht je echt veel foto's te doen hebben en je daar niet al te veel tijd aan kwijt willen/kunnen, dan is dat de enige oplossing.
Er zijn verschillende dingen die je kan proberen maar het feit blijft dat Lightroom zelfs onder de meest ideale omstandigheden nog aardig traag is. Niet alleen bij het laden van foto's maar ook de user interface zelf. Scroll maar eens door de library en kijk hoe niet-smooth dat gaat, zeg maar gerust houterigJur_ schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:44:
[...]
Inderdaad, voor 150 dollar ga ik echter wel een andere oplossing zoeken (ik ben dan ook maar een hobby fotograaf die weinig gebruik maakt van bursten, hoogstens wat bracketing).
Overigens heb ik momenteel vooral last van performance drops tijdens het schiften van mijn foto's. Het lijkt er op dat het heen en weer switchen tussen foto's al een stuk sneller kan in library view met de histogram sidebar gesloten etc: YouTube: Lightroom Library vs Develop Screen Render Speed
Wat schijnbaar ook helpt is de catalog files op je SSD te zetten, dus dat ga ik vanavond ook maar eens checkenZie ook de tips van adobe zelf:
https://helpx.adobe.com/l...erformance-lightroom.html
[ Voor 36% gewijzigd door Ventieldopje op 12-10-2015 15:23 ]
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ja daar begin ik langzamerhand ook achter te komen inderdaadVentieldopje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:21:
[...]
Er zijn verschillende dingen die je kan proberen maar het feit blijft dat Lightroom zelfs onder de meest ideale omstandigheden nog aardig traag is. Niet alleen bij het laden van foto's maar ook de user interface zelf. Scroll maar eens door de library en kijk hoe niet-smooth dat gaat, zeg maar gerust houterig

Thanks, ik ga hem binnenkort even proberenUniversal Creations schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:34:
Gratis tussenoplossing is faststone image viewer. Werkt heel vlot.
5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L
Ik gebruik Adobe Bridge om te browsen in mijn foto's...Universal Creations schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:34:
Gratis tussenoplossing is faststone image viewer. Werkt heel vlot.
Geweldige browser verder om mappen met foto's mee te managen,
alle familieleden gebruiken het inmiddels al jaren.
[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 12-10-2015 16:33 ]
Bridge is niet veel sneller dan LightroomRigolleM schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:25:
[...]
Ik gebruik Adobe Bridge om te browsen in mijn foto's...
www.maartendeboer.net
Ik heb het idee dat het gaat om even snel je foto's door te lopen en wat te selecteren (labels aanzetten en dan kun je selecteren met "\" )jesper86 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 16:28:
Kwaliteit in faststone is dan wel afhankelijk van de embedded ooc previews in de Raws. Die zijn meestal niet 1:1. Op commando, met 'a', kan je de volledige foto renderen, maar wat faststone er van maakt heb je niet veel aan. Als je slechts de previews gebruikt om te browsen dan gaat het indd wel vlot, maar of je daar ook scherpte mee kan bepalen enzo ..
Geweldige browser verder om mappen met foto's mee te managen,
alle familieleden gebruiken het inmiddels al jaren.
Of scherptediepte, dezelfde foto net een mm naar voren of achter / of verschillende diafragma etc. Ja daar kan ik lekker OCD mee zijn.
[ Voor 24% gewijzigd door jesper86 op 12-10-2015 19:35 ]
Adobe has issued an apology over the 'significant crashing bug' introduced in Lightroom 6.2. The latest version of the software was released last Monday, and brought with it a redesigned import experience. That new experience, unfortunately, also introduced instability into Lightroom and removed some import functions; users reported issues with the software crashing and running poorly.
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Wat is 'cullen'? Ik kom niet verder dan mensen oogsten, maar misschien moet ik het ook in die context zien.Ventieldopje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:21:
Uiteraard meer dan een slimme import. Sterker nog, de key feature van PhotoMechanic is dat het de snelste RAW viewer is die er bestaat. Dit durf ik best dik gedrukt er neer te zetten aangezien ik ontzettend veel viewers heb geprobeerd en veel online heb gelezen, dit is écht de snelste by far
Om je een idee te geven, je kunt met je muiswiel door de foto's heen scrollen en die laden allemaal direct zonder vertraging, uiteraard direct scherp
Ik begrijp dat $150 dan best een stevig bedrag is om even neer te tikken voor een programma dat alleen bedoeld is om razendsnel te importeren en 'cullen', daarom misschien ook lang niet voor iedereen de meest ideale oplossing. Mocht je echt veel foto's te doen hebben en je daar niet al te veel tijd aan kwijt willen/kunnen, dan is dat de enige oplossing.
Snel is het inderdaad niet, maar volgens mij liggen jouw verwachtingen ook torenhoog.Er zijn verschillende dingen die je kan proberen maar het feit blijft dat Lightroom zelfs onder de meest ideale omstandigheden nog aardig traag is. Niet alleen bij het laden van foto's maar ook de user interface zelf. Scroll maar eens door de library en kijk hoe niet-smooth dat gaat, zeg maar gerust houterig
Dit. Als je even de tijd hebt gewoon alvast bladeren en meuk eruit flikkeren, scheelt thuis een hoop. En heb je de tijd bij het maken van een foto controleer je ter plekke of hij wel scherp genoeg was.Universal Creations schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 19:33:
Ieder zo zijn eigen workflow natuurlijk. Ik ben ook iemand die vaak al op zijn camera bekijkt of een foto echt goed scherp is op de juiste plek. Want anders kom ik thuis met onscherpe foto's...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De shots selecteren die je wilt behouden / de meuk weggooien.Gonadan schreef op dinsdag 13 oktober 2015 @ 10:59:
[...]
Wat is 'cullen'? Ik kom niet verder dan mensen oogsten, maar misschien moet ik het ook in die context zien.![]()
De (Engelstalige) term 'cullen' komt (onder meer) uit het jagen en slaat op het selectief afschieten van exemplaren in een populatie om die populatie gezond te houden (ter compensatie van natuurlijke vijanden bijvoorbeeld). Wikipedia: Culling
[ Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 13-10-2015 11:04 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Edit: Heej, eerst stond er wat anders in je post. Ninja-edit!
[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 13-10-2015 11:03 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
www.maartendeboer.net
Dat.Ventieldopje schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 15:21:
[...]
Uiteraard meer dan een slimme import. Sterker nog, de key feature van PhotoMechanic is dat het de snelste RAW viewer is die er bestaat. Dit durf ik best dik gedrukt er neer te zetten aangezien ik ontzettend veel viewers heb geprobeerd en veel online heb gelezen, dit is écht de snelste by far
[...]
Er zijn verschillende dingen die je kan proberen maar het feit blijft dat Lightroom zelfs onder de meest ideale omstandigheden nog aardig traag is. Niet alleen bij het laden van foto's maar ook de user interface zelf. Scroll maar eens door de library en kijk hoe niet-smooth dat gaat, zeg maar gerust houterig
En, over de snelheid van het importen:
http://petapixel.com/2015...-slower-than-competition/Adobe has already apologized for fumbling its latest Lightroom update, which was riddled with bugs and missing features. Now there’s a new story that’s putting a stain on Adobe’s image: a new test has found that the latest Lightroom is about 600% slower than its competitors.
"Aardig traag" is nog zacht uitgedrukt als ik dat zo zie

Hopelijk fixt Adobe het in een v6.x update, maar gezien de trend al 18 maanden geleden gestart is heb ik er een hard hoofd in.
Iedereen weet dat de Fuji XT1 een nachtmerrie is voor veel RAW decoders en het zal me niks verbazen dat dit een extra struikelblok is voor LR waardoor het nog langer duurt.
Waar de snelheid LR erg afhankelijk van is:
- Hardware in je computer zoals processor, geheugen (ook de snelheid er van)
- Waar je foto's opslaat: SSD, Netwerk (welk protocol, snelheid van de link), HDD's
- Hoe je je catalogus indeelt, grote catalogus kan een stuk trager zijn
- Of en hoe vaak je je catalogus optimaliseert
- Waar je catalogus is opgeslagen, al telt dit maar een klein beetje mee
- Welke instellingen je gebruikt om thumbnails te genereren (de resolutie en kwaliteit)
- Of je GPU acceleratie gebruikt en wat voor videokaart je hebt (Nvidia werkt het beste)
Hoewel ik het dus eens ben dat LR aardig traag is voor veel taken (niet alle, bijv. editen), is daar prima mee te werken mits je dus weet hoe. Je kan dus het hele culling en grotendeels het import gedeelte skippen in LR door PhotoMechanic te gebruiken. Dat zijn namelijk de twee grote punten waar LR slecht op scoort (en terecht). Op die manier kun je sneller werken dan met C1 of DXO, al is het uiteraard daar ook mee te combineren, zit je ook niet meer aan één programma vast
Zelf vaak genoeg uit interesse met de zelfde setup die ik gebruik voor LR eens CaptureOne en DXO uitgeprobeerd maar anders dan veel mensen je doen geloven is het volgens mij grotendeels placebo. Op mijn setup was het niet veel sneller en vond ik de programma's een stuk omslachtiger werken om nog maar niet te spreken over de output (waar het uiteindelijk om draait).
www.maartendeboer.net
This footer is intentionally left blank
[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 14-10-2015 14:22 ]
ACDseejesper86 schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:19:
Misschien moet ik weten wat een ACD is (weet ik niet), maar je weet dat Lightroom JPG+Raw automatisch combineert, en je in de instelling XMP automatisch opslaan aan kan zetten? Klinkt mij ontzeeettend omslachtig in de oren wat je doet. Alleen omdat jpg een fractie sneller laad ?
Het scheelt nogal als je 100 foto's in hoeft te laden in Lightroom of alle 600 en dan is zo'n manier prima te doen. Waarom moet alles in één programma?
www.maartendeboer.net
Na/tijdens het ingesten in PM geef ik de foto's waar ik wat wil mee doen een sterretje. Als de ingest klaar is, selecteer ik alle foto's zonder sterretje en druk op de delete knop.
Dat raten en cullen kan bijvoorbeeld ook met ON1 Perfect Browse, die een tijdje geleden gratis (!) was. Als ACDSee XMP's ondersteunt, en kleurtjes en star ratings kan, kan het daar in principe ook wel mee.
Daarna is het op de sync knop drukken in LR (zo deed ik het toen ik nog LR gebruikte in ieder geval), en de boel wordt geimporteerd in LR.
[ Voor 24% gewijzigd door __Erik__ op 14-10-2015 14:55 ]
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Dat is precies wat ik omschrijf.__Erik__ schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:55:
Andere optie is nog om je selectie proces te doen in iets wat wél RAW formaat ondersteund, bv IrFanView, is ook gratis, scheelt ook weer capaciteit op je kaartjes en snelheid bij het wegschrijven.
Culling/editing vanaf de geheugenkaartjes ben ik niet zo'n fan van. Het is voor mij ingesten, en dan kan het meteen door naar het backup systeem. Als de ingest klaar is kan het kaartje daarna weer meteen de camera in met een format. Zo voorkom ik dupes en de vervelende kwestie 'had ik dit kaartje eigenlijk al geimporteerd', als ik iets nieuws wil schieten.
Wellicht dat het met die test niet handig was om Fuji X-Trans RAW's te gebruiken, maar gezien de concurrentie het (veel) sneller kan zie ik niet in waarom Adobe het met LR niet ook snel zou moeten kunnen, aangezien het allemaal op exact dezelfde hardware is gedaan.
Dat Apple Photos nog sneller is verbaast me wel, volgens mij is het systeem van Photo Mechanic gepatenteerd (ze doen iets met embedded jpg's in de RAW files).
Gebruiken hier veel mensen de pen van bijvoorbeeld de Surface Pro om met Lightroom te werken? Of is het eerder een gimmick? Hoe (on)handig is het?
www.maartendeboer.net
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Hangt er aardig vanaf welke uitvoering je kiest van de Surface Book. De versie met 3000x2000 scherm en 16GB geheugen en snelle cpu kost waarschijnlijk heel wat meer dan de XPS 15 met 4k scherm.GSamson schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 15:25:
Ik twijfel over de aankoop van een laptop. Ik gebruik veel lightroom en keek naar de nieuwe XPS 15 met 4K scherm. Met de Surface Book die eraan komt, ben ik echter gaan twijfelen.
Gebruiken hier veel mensen de pen van bijvoorbeeld de Surface Pro om met Lightroom te werken? Of is het eerder een gimmick? Hoe (on)handig is het?
Nou, ze zitten vrij dicht in elkaars buurt.Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:30:
[...]
Hangt er aardig vanaf welke uitvoering je kiest van de Surface Book. De versie met 3000x2000 scherm en 16GB geheugen en snelle cpu kost waarschijnlijk heel wat meer dan de XPS 15 met 4k scherm.
2700 dollar voor de duurste Surface Book.
2400 euro voor de XPS 15 met 1TB SSD.
Voor het echte werk wacht thuis een degelijke desktop met dual monitor setup... Ik zou nooit permanent op een laptopschermpje in LR willen werken tbh.
[ Voor 3% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 15-10-2015 11:03 ]
Ik hang mijn schermen aan mijn dockingstation van de SP3, lekker handig voor thuis en onderwegBuzz_Fuzz schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 11:01:
Inderdaad, als ik op reis ben en foto's wil backuppen, enkele ontwikkelen en online zetten, gebruik ik al een tijd een Surface Pro 1... Compact, weegt niets. En om aan sliders te trekken, werkt de pen wel goed.
Voor het echte werk wacht thuis een degelijke desktop met dual monitor setup... Ik zou nooit permanent op een laptopschermpje in LR willen werken tbh.
Ik weet dus niet hoe ik met kopie-catalòogus van LR op mijn laptop en de foto's op een andere locatie dan in de catalogus staat uit de voeten kan. Foto's allemaal opnieuw importeren? Of is er een shortcut?bobcom schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:23:
Ik heb mijn foto's op een NAS en als back-up op een 500 Gb USB-schijf staan. Mijn catalogus staat op mijn desktop, maar die kan ik kopieren naar de laptop (waarop een LR-kopie draait) - om met laptop en USB-drive een tijd van huis te zijn. Maar hoe vertel ik LR op de laptop dat hij voor de files in de catalogus op de USB-drive moet zijn?
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Inderdaad. Typefoutje, de helft van de naam vergeten... ouderdom.....Universal Creations schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 14:32:
Ik gok dat het gaat om ACDSee photoviewer.
This footer is intentionally left blank
Was toen inderdaad een ideale en retesnelle imagebrowser.
[ Voor 20% gewijzigd door Gonadan op 15-10-2015 21:37 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr
www.maartendeboer.net
Verwijderd
ben net begonnen met fotografie, en heb dan ook even de LR-proefversie gedownload.
Deze werkt spijtig genoeg zeer traag, duurt superlang om effecten of filters toe te passen, slaagt af en toe gwn vast.
Kan iemand mij vertellen of mijn PC-specs voldoen voor LR?
AMD A10-5745M APU with Radeon HD Graphics 2.10Ghz, 12.0GB RAM
Ik fotografeer in RAW en de foto's in LR zijn dan ook RAW en bijgevoelg redelijk groot, maar dat is de bedoeling neem ik aan??
Gr,
Kevin
Had je zo zelf kunnen vinden. Eerste hit op google https://helpx.adobe.com/n.../system-requirements.htmlVerwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 08:24:
Allen,
ben net begonnen met fotografie, en heb dan ook even de LR-proefversie gedownload.
Deze werkt spijtig genoeg zeer traag, duurt superlang om effecten of filters toe te passen, slaagt af en toe gwn vast.
Ik fotografeer in RAW en de foto's in LR zijn dan ook RAW en bijgevoelg redelijk groot, maar dat is de bedoeling neem ik aan??
Gr,
Kevin
We verwachten wel een beetje eigen inzet
Verwijderd
uiteraard ben ik al gaan kijken op de site van Adobe, al meerdere keren trouwens. Maar het probleem is dat ik niet echt thuis ben in die materie (type processors en hun capaciteiten, benamingen etc). het enige wat me duidelijk is, is dat ik genoeg RAM heb (12gig) en dat er genoeg plaats is op men hjarde schijf. Er bestaan blijkbaar ook verschillen RAM-geheugens enzovoort.
Ik kan niet uitmaken of men grafische kaart en processor voldoen.
Ik heb ook uiteraard alle tips die ik online gevonden heb al toegepast (catalogus optimaliseren, RAW-cache instellingen 20GB enzovoort.)
Dit is denk ik de 2de keer dat ik iets plaats op een forum, wanneer ik er echt niet zelf meer uitgeraak.
Normaalgezien kan ik pc-problemen wel oplossen met hetgeen ik vind op het web, maar deze keer lukt het me niet.
Ben al 10 dagen met LR aan het werken, traag :-)
Dan nog het volgende, in Photoshop met dezelfde foto's werkt het prima!!
Mvg, Kevin
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-10-2015 12:18 ]
This too shall pass
Wat bij mij voor snelheid zorgde was altijd 1:1 voor vertoningen genereren en alles op SSD.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb deze vraag nu 2 x gesteld. Iemand een idee waar ik wel antwoord kan krijgen op de vraag hoe ik kopie-directory met foto's kan linken aan een bestaande catalogus? Ik wil nl. wel verder met mijn fotobewerkingen op laptop en usb-schijf....bobcom schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:23:
Ik heb mijn foto's op een NAS en als back-up op een 500 Gb USB-schijf staan. Mijn catalogus staat op mijn desktop, maar die kan ik kopieren naar de laptop (waarop een LR-kopie draait) - om met laptop en USB-drive een tijd van huis te zijn. Maar hoe vertel ik LR op de laptop dat hij voor de files in de catalogus op de USB-drive moet zijn?
Zorg dat je 1 enkele Parent map heb in de library met al je foto's in submappen als dat kan, of zo min mogelijk. Eventueel rechts klikken op een map en klik 'show parent folder' zo vaak als nodig tot je de hele tree kan zien, als dat nog niet het geval is.bobcom schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:17:
[...]
Heb deze vraag nu 2 x gesteld. Iemand een idee waar ik wel antwoord kan krijgen op de vraag hoe ik kopie-directory met foto's kan linken aan een bestaande catalogus? Ik wil nl. wel verder met mijn fotobewerkingen op laptop en usb-schijf....
Eenmaal op de laptop zal die map dus grijs zijn, maar op deze manier hoef je maar 1 keer 'locate missing folder' (of iets dergelijks) te doen, met rechts klikken op de map dus. Als je dan de nieuwe locatie aanwijst vind hij ook meteen al de submappen, mits die natuurlijk exact hetzelfde zijn als het origineel.
(volgens mij al eens eerder verteld hier, maar tegen wie geen idee.)
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 17-10-2015 20:12 ]
Verwijderd
[ Voor 82% gewijzigd door Ventieldopje op 18-10-2015 22:21 . Reden: Nergens voor nodig om te bumpen, wacht rustig op een reactie. ]
Zoals bekend ja, dat klopt, hoeveel meer bevestiging zoek je nog.Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:31:
Ben al 10 dagen met LR aan het werken, traag :-)
Lightroom kan op heel veel systemen traag en log aanvoelen, dat ligt niet aan je systeem die is meer dan prima, maar aan Adobe. Zoals gezegd is de processor het belangrijkste en daarna de opslag, maar als je van te voren zorgt dat je (1:1) previews rendered en netjes in de Library blijft om de eerste selectie te maken, dan heb je sowieso geen bakbeest aan een systeem nodig en moet het prima gaan. Vervolgens werken in Develop blijft gewoon zwaar werk voor elk systeem. GPU heb je weinig aan, meestal beter acceleratie uit te zetten lijkt het, en geheugen doet er ook weinig toe zolang het maar niet vol zit.
Zo ja, wat zijn je ervaringen en heb je tips? Ik ga ze binnenkort maar eens proberen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoals Jesper86 al zegt, je CPU is de zwakste schakel. Jouw type CPU noemen ze een APU (accelerated processing unit), een combi van een CPU en GPU. Dit is prima voor taken die niet erg zwaar zijn, zoals het kijken van films, en vreet dan ook niet veel stroom. Je vind hem dan vaak ook op de wat kleinere moederborden met wat kleinere koeling.Verwijderd schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 08:24:
Allen,
Gr,
Kevin
Wil je echt zware dingen als Lightroom draaien ontkom je niet aan een sterke CPU als een Core i5, Core i7 of een AMD FX-8350. Het belangrijkste is (voor nu) nog wel de single-thread performance, dus héél simpel gezegd ... voor Lightroom kun je beter een CPU met 1 core op 10Ghz hebben dan 10 cores op 1Ghz.
De GPU wordt veelal gebruikt in de development module, verder eigenlijk nergens. Al zag ik ook dat hij tijdens het importeren een beetje gebruikt wordt, maar dat kan ik ook mis hebben. Doet er ook niet toe
www.maartendeboer.net
Bedoel je de panorama / HDR functies? Ik heb ze beide gebruikt en ben er wel tevreden over. Panorama's heb ik gemaakt met behoorlijk veel foto's (5 - ~50 per pano), en HDRs met max 5 foto's. Sommige moeilijke panorama's lukte niet met LR en heb ik handmatig gedaan met Hugin, niet altijd altijd met beter resultaat. HDRs was ok/goed, wellicht dat je er met Photoshop meer uit haalt.Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:38:
Zijn er nog mensen die serieus gebruik maken van de foto merge opties in LR?
Zo ja, wat zijn je ervaringen en heb je tips? Ik ga ze binnenkort maar eens proberen.
This too shall pass
Wanneer kreeg je last met pano dan? Vanwege een complex onderwerp of parallaxproblemen?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind die Kolor Autopano ook wel fijn om te werken. Al je foto's inladen, renderen en klaar. Geen ingewikkeld gedoe met individuele foto's e.d. (kan natuurlijk wel, vooral als je 1 stukje lucht mist ofzo. Dan kun je een andere foto gebruiken om op die plek toe te voegen o.i.d.). Panofunctie van LR zelf nog niet geprobeerd.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Jij hebt auto toning waarschijnlijk aan staanDeathchant schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 16:10:
Mijn ervaring is dat Lightroom 6 in ieder geval een veel natuurljkere merge-to-HDR heeft dan externe programma's als photomatix. Na de merge, heeft Lightroom zelf de sliders dusdanig gezet dat het natuurlijk uitziet. Vind ik wel fijn
[...]
Toning is allemaal RAW decoder en post-processing
www.maartendeboer.net
Met pano's kreeg ik geen goede resultaten (alle pano's met de hand geschoten). Photoshop deed dat veel beter.Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:38:
Zijn er nog mensen die serieus gebruik maken van de foto merge opties in LR?
De built-in HDR functie heb ik nog niet getest. Ik gebruik LR/Enfuse, wat natuurlijkere resultaten geeft dan HDR.
De meeste problemen kwamen door klassiek moeilijke delen; wolken, bomen met een beetje wind, en stukken waarbij weids uitzicht samenkomt met onderwerpen dichtbij / op de voorgrond, en stukken waar de belichting niet fantastisch was gegaan (veel sterk licht/donker). Hugin had daar ook moeite mee.Gonadan schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 15:27:
Yup. Foto merge is de overkoepelende term, volgens mij staan ze ook daaronder in het menu. Maar dat terzijde.
Wanneer kreeg je last met pano dan? Vanwege een complex onderwerp of parallaxproblemen?
This too shall pass
Verwijderd
Hey Jesper,jesper86 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:15:
[...]
Zoals bekend ja, dat klopt, hoeveel meer bevestiging zoek je nog.
Lightroom kan op heel veel systemen traag en log aanvoelen, dat ligt niet aan je systeem die is meer dan prima, maar aan Adobe. Zoals gezegd is de processor het belangrijkste en daarna de opslag, maar als je van te voren zorgt dat je (1:1) previews rendered en netjes in de Library blijft om de eerste selectie te maken, dan heb je sowieso geen bakbeest aan een systeem nodig en moet het prima gaan. Vervolgens werken in Develop blijft gewoon zwaar werk voor elk systeem. GPU heb je weinig aan, meestal beter acceleratie uit te zetten lijkt het, en geheugen doet er ook weinig toe zolang het maar niet vol zit.
1:1 reviews had ik al geprobeerd, maar "netjes in de library blijven om de eerste selectie te maken' is me niet helemaal duidelijk... Het beste gaat het wanneer ik foto per foto in de develop-mode bewerk...
Bedankt voor de reactie!
Verwijderd
Hoi Ventieldop.Ventieldopje schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 14:59:
[...]
Zoals Jesper86 al zegt, je CPU is de zwakste schakel. Jouw type CPU noemen ze een APU (accelerated processing unit), een combi van een CPU en GPU. Dit is prima voor taken die niet erg zwaar zijn, zoals het kijken van films, en vreet dan ook niet veel stroom. Je vind hem dan vaak ook op de wat kleinere moederborden met wat kleinere koeling.
Wil je echt zware dingen als Lightroom draaien ontkom je niet aan een sterke CPU als een Core i5, Core i7 of een AMD FX-8350. Het belangrijkste is (voor nu) nog wel de single-thread performance, dus héél simpel gezegd ... voor Lightroom kun je beter een CPU met 1 core op 10Ghz hebben dan 10 cores op 1Ghz.
De GPU wordt veelal gebruikt in de development module, verder eigenlijk nergens. Al zag ik ook dat hij tijdens het importeren een beetje gebruikt wordt, maar dat kan ik ook mis hebben. Doet er ook niet toe
Ik begrijp uw uitleg van de processors en hun cores niet :-) Gelukkig kan ik het wel gewoon lezen en kan ik er uit opmaken dat mijn processor eigenlijk niet echt geschikt is.
Bedankt voor de respons!
Gr,
Kevin
Eigenlijk alle nieuwe processoren hebben meerdere reken kernen welke allemaal een taak kunnen doen (een thread / draadje). Heb je dus een 8-core processor, heb je dus 8 kernen die 8 taken tegelijk uit kunnen voeren simpel gezegd.Verwijderd schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:26:
[...]
Hoi Ventieldop.
Ik begrijp uw uitleg van de processors en hun cores niet :-) Gelukkig kan ik het wel gewoon lezen en kan ik er uit opmaken dat mijn processor eigenlijk niet echt geschikt is.
Bedankt voor de respons!
Gr,
Kevin
Nou is multi threading zoals ze dat noemen een complex onderwerp hoor, daar ga ik nu geen hele post aan wijden. Genoeg over te vinden op het internet.
p.s. volgende keer even de "wijzigen" knop gebruiken om wat aan je reactie toe te voegen in plaats van een nieuwe reactie er onder te typen, verder doen we niet echt aan "hoi en groetjes", dat spreekt vanzelf hier
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Check! ;-)Ventieldopje schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 00:07:
[...]
Eigenlijk alle nieuwe processoren hebben meerdere reken kernen welke allemaal een taak kunnen doen (een thread / draadje). Heb je dus een 8-core processor, heb je dus 8 kernen die 8 taken tegelijk uit kunnen voeren simpel gezegd.
Nou is multi threading zoals ze dat noemen een complex onderwerp hoor, daar ga ik nu geen hele post aan wijden. Genoeg over te vinden op het internet.
p.s. volgende keer even de "wijzigen" knop gebruiken om wat aan je reactie toe te voegen in plaats van een nieuwe reactie er onder te typen, verder doen we niet echt aan "hoi en groetjes", dat spreekt vanzelf hier
Ik heb zelf een Owncloud/Dropbox Sync staan tussen de Foto-data folder & de lightroom catalogus.
Maar nu neemt ie ook altijd de Preview files mee, die zitten namelijk in een onderliggende map van de catalogus, dit kost veel tijd voor het doorlopen van alle files/folders
is er een manier om de folder van de previews 'los te koppelen' van de map waar de lightroom catalogus wordt opgeslagen ?
Of moet ik toch echt de lightroom backup folder alleen gaan syncen zodat ik de previews niet heb maar wel me catalog ?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Welke Lightroom versie heb je?sweebee schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:33:
Sinds de laatste update van Lightroom kan ik hem niet normaal meer afsluiten, dan loopt lightroom vast. Meer mensen hier last van? Draai mac os 10.11.1.
www.maartendeboer.net
De CPU power word toch voornamelijk gebruikt tijdens het exporteren (eventueel importeren)?Sallin schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 11:38:
Lightroom heeft in de eerste plaats het meeste profijt van een goede processor. Sinds de laatste upgrade kan LR ook met de GPU uit de voeten. Ik heb dat zelf niet getest want ik draai LR in een virtualbox omdat ik Linux als OS thuis heb. In de virtualbox draait LR redelijk goed met drie cores (Intel Core i7 3770, 3.4Ghz, 1155, Box), 10 GB RAM, en 202 MB videogeheugen (Geforce GTX 550 Ti). Ik heb dit systeem in 2012 gekocht en ik denk nog niet aan upgraden.
Videoversnelling aan of uit heb ik echt 0,0 van gemerkt, eerder een hoop gedoe dan een aanvulling icm met een R9 380 en AMD drivers
Op dit moment draai ik een 3570K (iig op 4ghz) met 16GB ram, waarvan ik twijfel of ik het zal upgraden. Denk volgens jaar pas ofzo. Daarom wil ik de opslag eens aanpassen in de hoop dat Lightroom daardoor wat soepeler gaat draaien .
Catalog en cache draaien op een SSD en de RAW's op een trage eco schijf. Qua HDD's is er als je wat grotere opslag wilt niet echt een ruime keuze, tenzij je raid gaat draaien (geen optie ivm. zeer beperkte ruimte in kast), Raptors neemt ( beperkte winst tov de kosten) of naar 1TB+ ssd's gaat welke weer aardig wat kosten bij elkaar.
Twjfel om nu een WD Back te kopen, en hoeveel winst dat qua snelheid dat in Lr gaat opleveren. En anders misschien afwachten tot een grote upgrade en dan gelijk naast CPU, Ram, en mobo een M2 nvme SSD voor OS, catalog en cache en een 250~512GB SSD voor de meest recente RAWs ofzo?
Lightroom 6.2.1Ventieldopje schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 13:53:
[...]
Welke Lightroom versie heb je?Ik neem aan dat je 6 / CC bedoelt?
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.