Jouw videokaart ondersteund geen OpenGL 2? Dat die kaart nog niet overleden is dan
Voordat we hier dingen door elkaar gaan halen: voor computing op de GPU wordt gebruik gemaakt van open
CL (open computing language) waarbij dus zowel de CPU als GPU tegelijk kunnen worden gebruikt en de load wordt verdeeld terwijl je niet voor beide andere code hoeft te schrijven (laat staan dat ze samenwerken). Denk aan dingen die rekenintensief zijn zoals sharpening, blurring, cloning etc.
Open
GL wordt gebruikt voor taken als het weergeven van de foto en de mogelijkheid om snel in te kunnen zoomen en lekker soepel te kunnen pannen. Ook het brushen zelf en al dat soort dingen waar het tekenen/vervormen van beeld bij gebruikt wordt zal met OpenGL gedaan worden.
De minimum requirements voor GPU acceleratie volgens Adobe:
- To use OpenGL acceleration, your system must support OpenGL v2.0 and Shader Model 3.0 or later
- To use OpenCL acceleration, your system must support OpenCL v1.1 or later
Blijken nog wel wat kinderziektes te zitten in de implementatie zoals het mipmapping probleem waarbij de beeldkwaliteit ineens achteruit kan gaan als je niet op 100% ingezoomed bent. Dit hangt voornamelijk af van de grootte van de foto in het geheugen van de GPU en hoeveel geheugen je GPU dus heeft. Ook maakt de quick heal tool die ook allemaal een GPU update hebben gekregen wat slordige foutjes onder bepaalde omstandigheden.
Deathchant schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:51:
Nou ik heb sinds een paar dagen ook LR6.1 en ik krijg de GPU acceleration niet aan de gang. Ik heb een MSI GTX570 Power Edition, de nieuwste drivers van nvidia (353.nog watte, met openGL4.4), ook met een clean install (uninstall alle graphische kaartdrivers, reboot, install 353-drivers), en het werkt niet....
Mijn videokaart staat bij Adobe niet als unsupported....Iemand enig idee wat ik nu nog kan doen? (behalve een nieuwe GPU kopen)
Probeer eens exact de volgende stappen want ergens gaat er iets mis:
- Driver verwijderen via configuratiescherm (incl. instellingen en dergelijken, is een vinkje in de wizard)
-
Opnieuw opstarten
- Driver Sweeper downloaden en draaien van Guru3D:
http://www.guru3d.com/con...uru3d-driver-sweeper.html
-
Opnieuw opstarten
- Driver downloaden en installeren,
kiezen voor clean install, vinkje:
http://www.nvidia.co.uk/d...rResults.aspx/86538/en-uk
-
Opnieuw opstarten
- Lightroom opstarten en GPU acceleratie weer aan zetten. Desnoods even een paar keer switchen van foto en van development mode naar library om er zeker van te zijn dat het de cache niet is.
Universal Creations schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:46:
Bij mij werkt de GPU versnelling wel (GTX 765M), maar geeft het in de praktijk eigenlijk geen enkele merkbare snelheidswinst. Tijdens het scrollen door een foto op 100% wordt de GPU een beetje gebruikt (10% of zo), maar zie ik enkel wat blokken van vaag naar scherp gaan in een redelijk traag tempo. Op de momenten waarop je echt snelheidswinst zou willen hebben: inzoomen raw bestanden, werken met grote panorama's en exporteren, dan heb je geen winst t.o.v. Lightroom 5. Kortom: het staat nog in de kinderschoenen.
In PS is de snelheidswinst een stuk groter maar daar werk je ook met een afbeelding in plaats van RAW data.
Wil niet zeggen dat er geen ruimte voor optimalisatie is in LR

Met veel dingen merk ik toch wel degelijk snelheidswinst met een entry-level GPU als de Quadro K600. Exposure dingen maar vooral enorm met lokale adjustments!
[
Voor 14% gewijzigd door
Ventieldopje op 10-07-2015 17:17
]