Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Dat adres lijkt ook inderdaad niet te bestaan. Dus de foutmelding is correct. Wellicht dat een update dit oplost (nu nog niet beschikbaar). Ikzelf zit nog op 5.7 en kan dus niet controleren of ik die foutmelding ook krijg. Heb de help ook nog nooit gebruikt.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B.Wortelboer schreef op maandag 06 juli 2015 @ 17:29:
Sinds de upgrade van Lightroom 5 naar 6 krijg ik een foutmelding als ik op 'Lightroom Help' klik in het 'Help' menu. Ik werk nu met de laatste versie 6.1. Ik krijg de volgende melding: (Ik heb gewoon internet en geen firewall die e.e.a. blokkeert)

Deze webpagina is niet beschikbaar

ERR_NAME_NOT_RESOLVED

De server op community.stage.corp.adobe.com kan niet worden gevonden, omdat de DNS-lookup is mislukt. DNS is de netwerkservice die de naam van een website vertaalt in het internetadres. Deze fout wordt meestal veroorzaakt door een verbroken internetverbinding of een verkeerd geconfigureerd netwerk. Deze kan ook worden veroorzaakt door een niet reagerende DNS-server of een firewall die de toegang van Google Chrome tot het netwerk blokkeert.
Ga naar http://adobe.com/

gr, Bernard
Ooit iets gedaan met illegale edities van Adobe software, waarvoor je eventueel in je hostfile hebt lopen kutten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11:22

iew

What the...?!

Ik heb hetzelfde probleem, mijn host file is schoon.

Wanneer ik .RAF probeer te importeren (van mijn XT-10) worden deze niet ondersteund.
"de bestanden worden niet herkend door de raw indelingsondersteuning in lightroom (72)"

In dat meldingsscherm kan ik klikken op "update"(search for) maar krijg dan dezelfde melding als B.Wortelboer.

Ik heb gisteren het adobe cc 2015 pakket met LR en PS aangeschaft via de CC (maandelijks betalen)
En Lightroom geeft niets anders dan problemen met de .RAF van de XT-10 terwijl deze volgens Adobe ondersteund zouden zijn in de nieuwe versie.

Ben hier echt ziek van en al 2 avonden bezig met uitzoeken, ga het denk ik maar gewoon retourneren.
De support afdeling is ook een hel en amper te bereiken, kan geen tel nr vinden ook.
Ingewikkeld en omslachtig gedoe allemaal.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet je zeker dat je Lightroom CC opstart en niet nog een oudere versie van Lightroom?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Ik heb alleen Lightroom CC 2015 via de CC dus dat lijkt me sterk, ik heb de oude Lightroom van te voren verwijderd, %temp% geleegd en ook alles van Lightroom uit de %appdata% en program files verwijderd.
Dus het lijkt mij niet dat er nog een oude versie opstart, ik start hem dan ook via de cloud app en niet via desktop snelkoppeling.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vreemd, veel andere mensen laten weten dat het wel werkt. Maar ik moet je wel zeggen dat er érg veel trammelant is met de Fuji X-Trans sensor en Lightroom vanwege het ontwerp van die sensor (geen Bayer filter).

Je doet er dus beter aan om een ander programma te gebruiken om de RAW om te zetten naar DNG of 16-bit TIFF, desnoods in batch. Je gaf al aan dat dit wel lukte met de RAW converter van Adobe?

Hier kun je vergelijken welk programma het het beste doet: http://www.fujivsfuji.com/best-xtrans-raw-converter/

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruiken mensen hier ook tekentablets in Lightroom? Kan een Intuos Pro overnemen, zal vooral voor in Lightroom en Photoshop zijn. Werkt dat een beetje qua workflow? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Ik schaf geen LR aan met support voor de XT-10 (zeggen ze zelf) om alsnog naar .DNG te moeten converteren.
Maar goed ik ben er inmiddels achter hoe het komt, er moet een update plaats vinden.

[quote]How to Update to Lightroom CC 2015.1 or Lightroom 6

Everyone should update, to at least get the bug fixes available. If Lightroom doesn’t prompt you to update, go to Help>Check for Updates to download the update. After the file downloads, double-click on it to launch the update. If you have CC, you can also use your CC app. (Note that there sometimes is a lag between the announcement and the prompt to update. If you are using the CC app and it continues to not show the Lightroom update, click on the sprocket-wheel settings icon, log out, and log in again.)[/unquote]

Helaas wil dit ook niet werken...
Dus toen deden we dit:

[quote]Adobe Application Manager Doesn’t Show Updates

If you know that an update is available but no updates show up when you select Help>Updates… try the following solution:

1. Quit Photoshop
2. Remove the Adobe Application Manager (AAM) Cache by clearing the contents following folder:

Mac: /Volumes/%Volume Name%/Users/%Username%/Library/Application Support/Adobe/AAMUpdater/1.0
Win: C:\Users\\AppData\Local\Adobe\AAMUpdater\1.0
[/unquote]

Maar nee hoor, ook dat helpt niet.
Is gewoon niet leuk meer, denk je iets goeds aan te schaffen krijg je dit....

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nouja, je schaft het aan om de nabewerking te doen toch? Met de Adobe RAW converter kun je ze omzetten naar DNG (is ook RAW data) en kun je ze alsnog bewerken.

Het is een extra stap al kun je proberen bij het importeren de optie aan te vinken "copy als DNG", wellicht dat dat werkt.

Om nou direct de handdoek in de ring te gooien is ook zo wat ;)
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 16:47:
Gebruiken mensen hier ook tekentablets in Lightroom? Kan een Intuos Pro overnemen, zal vooral voor in Lightroom en Photoshop zijn. Werkt dat een beetje qua workflow? :)
Jep, het een Intuos Pro M die ik wel in Lightroom gebruik. Maar in principe werkt elke tablet wel, drukgevoeligheid zit namelijk niet in LR, alleen in PS :)

Voor PS is het dan ook wel echt een must-have, in LR is het meer een gimmick voor als je hem toch hebt liggen.

Je moet wel wat aanpassingen doen om alles écht fijn te laten werken, zoals het uitzetten van Windows Ink in je Wacom profiel. Voor PS is daar nog een extra stap bij nodig maar dat zouden we beter per DM af kunnen handelen en is hier ook nog wel te vinden in het topic.

[ Voor 53% gewijzigd door Ventieldopje op 08-07-2015 17:14 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Die optie heb ik ook al geprobeerd en zelfs dat doet LR niet, (copy als dng)
Het product doet niet wat het belooft, en de garage kan het ook al niet fixen, daar betaal je toch niet voor ?
Ik heb het pakket gisteren aangeschaft, waarom installeerd de CC app dan niet gewoon de nieuwste versie ?
Dit hoort gewoon out of the box te werken en heeft weinig met "de handdoek in de ring gooien" te maken, ben al vanaf gisteren bezig om het in orde te krijgen....

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 17:12:

[...]

Jep, het een Intuos Pro M die ik wel in Lightroom gebruik. Maar in principe werkt elke tablet wel, drukgevoeligheid zit namelijk niet in LR, alleen in PS :)

Voor PS is het dan ook wel echt een must-have, in LR is het meer een gimmick voor als je hem toch hebt liggen.

Je moet wel wat aanpassingen doen om alles écht fijn te laten werken, zoals het uitzetten van Windows Ink in je Wacom profiel. Voor PS is daar nog een extra stap bij nodig maar dat zouden we beter per DM af kunnen handelen en is hier ook nog wel te vinden in het topic.
Ik heb al wat video's gezien op YouTube, daar hadden ze het wel over drukgevoeligheid in LR. Weet je zeker dat dat niet werkt?

Verder heb ik een Mac, dus verwacht geen last te hebben van Windows Ink. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 18:33:
[...]

Ik heb al wat video's gezien op YouTube, daar hadden ze het wel over drukgevoeligheid in LR. Weet je zeker dat dat niet werkt?

Verder heb ik een Mac, dus verwacht geen last te hebben van Windows Ink. O-)
Zeker weten. Waar ze het over hebben is de flow, dit bepaald alleen de mate van gevoeligheid bij een brush stroke, hoe vaker je er dan overheen gaat hoe duidelijker het effect wordt. Waar als de opacity slider niet voor het ophopende effect zorgt.

Er is dus zeker geen sprake van drukgevoeligheid zoals dat in Photoshop het geval is! ;) In het geval van Mac durf ik niks te zeggen, het kan maar goed zijn dat je met soortgelijke foefjes te maken krijgt.

Voornamelijk de detectie van long-press to right click heeft bugs in Windows Ink waardoor je een slider een aardig eindje moet verplaatsen wil hij dat registeren als beweging ipv. right click.

[ Voor 18% gewijzigd door Ventieldopje op 08-07-2015 19:36 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Wortelboer
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 16:09
Verwijderd schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 13:26:
[...]

Ooit iets gedaan met illegale edities van Adobe software, waarvoor je eventueel in je hostfile hebt lopen kutten?
Nee en hostfile is leeg. Destijds Lightroom 5 gekocht en nu de upgrade aangeschaft en geïnstalleerd. Met versie 5 had ik geen enkel probleem met de help file. Heeft nog iemand anders hetzelfde probleem ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Ik gebruik met veel plezier Lightroom CC maar heb al sinds de update van Lightroom 5 het probleem dat bij elke update mijn Ligthroom in het Nederlands is. Mijn systeem is in het Engels, mij Adobe CC is in het Engels, de voorkeurtaal in Adobe CC is Engels en zelfs in Lightroom staat de taal in het Engels. En toch is na elke update mijn lightroom in het Nederlands.
Iemand enig idee hoe het komt en nog beter hoe ik er van af kom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-09 23:25
Tijdens de installatie wordt ook gevraagd om de taal en dan moet je Engels aangeven.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Universal Creations schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 11:45:
Tijdens de installatie wordt ook gevraagd om de taal en dan moet je Engels aangeven.
Heb ik gedaan, zoals ik zei alles is al aangegeven in het Engels. Het is alleen tijdens updates van Lightroom en Adobe CC. En daarnaast geeft mijn CC subscription alleen recht op Engelstalige software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47
Roobje schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 14:14:
[...]

Heb ik gedaan, zoals ik zei alles is al aangegeven in het Engels. Het is alleen tijdens updates van Lightroom en Adobe CC. En daarnaast geeft mijn CC subscription alleen recht op Engelstalige software
Als het een troost mag zijn, ik heb exact hetzelfde en heb me ook al suf gezocht wat ik mis heb gedaan. Ben blij dat ik niet alleen ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb foto's toegevoegd vanaf mijn NAS. Deze werd normaliter bij "Folders" als een schijf gezien. Nu wordt deze ineens niet meer los weergeven, maar als een mapje in "Volumes" bij m'n interne harde schijf. Iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
nokie schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 15:09:
[...]

Als het een troost mag zijn, ik heb exact hetzelfde en heb me ook al suf gezocht wat ik mis heb gedaan. Ben blij dat ik niet alleen ben :)
Heb ik ook altijd gehad. Altijd default naar NL. Misschien komt het door mijn account instellingen waaraan de key is gekoppeld, ik weet het niet. Och, kleine moeite het weer even te switchen naar ENG in de settings :)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dolblij met mijn nieuwe camera, blijkt LR4 hem niet te ondersteunen. :(

En ik vond het nog wel niet zo nodig om te upgraden omdat ik die nieuwe features toch niet gebruik. :(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gonadan schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 21:02:
Dolblij met mijn nieuwe camera, blijkt LR4 hem niet te ondersteunen. :(

En ik vond het nog wel niet zo nodig om te upgraden omdat ik die nieuwe features toch niet gebruik. :(
Panorama's gaan schieten, dan kun je LR6 wel goed gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is dat zo? Dat klinkt wel weer interessant. :P

Ach, er zitten vast meer voordelen aan maar het is nu toch wéér wat extra kopen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsja, bij hardware hoort ook een stukje software :) Niemand vond het nodig om van Windows XP af te stappen maar allemaal moeten we ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ventieldopje schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 00:27:
Tsja, bij hardware hoort ook een stukje software :) Niemand vond het nodig om van Windows XP af te stappen maar allemaal moeten we ;)
XP is zo'n 13 jaar in gebruik geweest, zo lang heb ik LR4 nog niet hoor. Maar ik begrijp je punt.
Ik had er gewoon niet op gerekend omdat ik dat al in orde had.

Zijn er veel mensen die voor de CC-variant gegaan zijn? Zo ja waarom?
Als je extra's als Photoshop gebruikt snap ik het wel, maar hebben die apps of online galerieën toegevoegde waarde? Nu heb ik Flickr als online galerie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Nou ik heb sinds een paar dagen ook LR6.1 en ik krijg de GPU acceleration niet aan de gang. Ik heb een MSI GTX570 Power Edition, de nieuwste drivers van nvidia (353.nog watte, met openGL4.4), ook met een clean install (uninstall alle graphische kaartdrivers, reboot, install 353-drivers), en het werkt niet....

Mijn videokaart staat bij Adobe niet als unsupported....Iemand enig idee wat ik nu nog kan doen? (behalve een nieuwe GPU kopen)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Sjekster schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 20:35:
[...]
Heb ik ook altijd gehad. Altijd default naar NL. Misschien komt het door mijn account instellingen waaraan de key is gekoppeld, ik weet het niet. Och, kleine moeite het weer even te switchen naar ENG in de settings :)
Maar mijn account is gekoppeld aan een Zweedse key Daarom was het nog verwonderlijker.
Weet trouwens niet welke locatie ik in Windows heb ingesteld, laatste install was namelijk ook in Zweden.
Maar goed, zoals je zegt, het is geen ramp. Maar ik los het liever op, dan elke weer switchen. Zelfs als het een kleine moeite is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deathchant schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:51:
Nou ik heb sinds een paar dagen ook LR6.1 en ik krijg de GPU acceleration niet aan de gang. Ik heb een MSI GTX570 Power Edition, de nieuwste drivers van nvidia (353.nog watte, met openGL4.4), ook met een clean install (uninstall alle graphische kaartdrivers, reboot, install 353-drivers), en het werkt niet....

Mijn videokaart staat bij Adobe niet als unsupported....Iemand enig idee wat ik nu nog kan doen? (behalve een nieuwe GPU kopen)
Oh daar had ik nog niet eens aan gedacht. Mijn graka is zo oud dat de OpenGL versie nogal onder die 'requirements' ligt. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij mij werkt de GPU versnelling wel (GTX 765M), maar geeft het in de praktijk eigenlijk geen enkele merkbare snelheidswinst. Tijdens het scrollen door een foto op 100% wordt de GPU een beetje gebruikt (10% of zo), maar zie ik enkel wat blokken van vaag naar scherp gaan in een redelijk traag tempo. Op de momenten waarop je echt snelheidswinst zou willen hebben: inzoomen raw bestanden, werken met grote panorama's en exporteren, dan heb je geen winst t.o.v. Lightroom 5. Kortom: het staat nog in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 15:59:
[...]

Oh daar had ik nog niet eens aan gedacht. Mijn graka is zo oud dat de OpenGL versie nogal onder die 'requirements' ligt. :X
Jouw videokaart ondersteund geen OpenGL 2? Dat die kaart nog niet overleden is dan :X

Voordat we hier dingen door elkaar gaan halen: voor computing op de GPU wordt gebruik gemaakt van openCL (open computing language) waarbij dus zowel de CPU als GPU tegelijk kunnen worden gebruikt en de load wordt verdeeld terwijl je niet voor beide andere code hoeft te schrijven (laat staan dat ze samenwerken). Denk aan dingen die rekenintensief zijn zoals sharpening, blurring, cloning etc.

OpenGL wordt gebruikt voor taken als het weergeven van de foto en de mogelijkheid om snel in te kunnen zoomen en lekker soepel te kunnen pannen. Ook het brushen zelf en al dat soort dingen waar het tekenen/vervormen van beeld bij gebruikt wordt zal met OpenGL gedaan worden.

De minimum requirements voor GPU acceleratie volgens Adobe:
- To use OpenGL acceleration, your system must support OpenGL v2.0 and Shader Model 3.0 or later
- To use OpenCL acceleration, your system must support OpenCL v1.1 or later
Blijken nog wel wat kinderziektes te zitten in de implementatie zoals het mipmapping probleem waarbij de beeldkwaliteit ineens achteruit kan gaan als je niet op 100% ingezoomed bent. Dit hangt voornamelijk af van de grootte van de foto in het geheugen van de GPU en hoeveel geheugen je GPU dus heeft. Ook maakt de quick heal tool die ook allemaal een GPU update hebben gekregen wat slordige foutjes onder bepaalde omstandigheden.
Deathchant schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 11:51:

Probeer eens exact de volgende stappen want ergens gaat er iets mis:

- Driver verwijderen via configuratiescherm (incl. instellingen en dergelijken, is een vinkje in de wizard)
- Opnieuw opstarten
- Driver Sweeper downloaden en draaien van Guru3D: http://www.guru3d.com/con...uru3d-driver-sweeper.html
- Opnieuw opstarten
- Driver downloaden en installeren, kiezen voor clean install, vinkje: http://www.nvidia.co.uk/d...rResults.aspx/86538/en-uk
- Opnieuw opstarten
- Lightroom opstarten en GPU acceleratie weer aan zetten. Desnoods even een paar keer switchen van foto en van development mode naar library om er zeker van te zijn dat het de cache niet is.
Universal Creations schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:46:
Bij mij werkt de GPU versnelling wel (GTX 765M), maar geeft het in de praktijk eigenlijk geen enkele merkbare snelheidswinst. Tijdens het scrollen door een foto op 100% wordt de GPU een beetje gebruikt (10% of zo), maar zie ik enkel wat blokken van vaag naar scherp gaan in een redelijk traag tempo. Op de momenten waarop je echt snelheidswinst zou willen hebben: inzoomen raw bestanden, werken met grote panorama's en exporteren, dan heb je geen winst t.o.v. Lightroom 5. Kortom: het staat nog in de kinderschoenen.
In PS is de snelheidswinst een stuk groter maar daar werk je ook met een afbeelding in plaats van RAW data.

Wil niet zeggen dat er geen ruimte voor optimalisatie is in LR :) Met veel dingen merk ik toch wel degelijk snelheidswinst met een entry-level GPU als de Quadro K600. Exposure dingen maar vooral enorm met lokale adjustments!

[ Voor 14% gewijzigd door Ventieldopje op 10-07-2015 17:17 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Universal Creations schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 16:46:
Maar de software an sich werkt onderhand wel beter dan LR4 toch? Buiten het feit dat mijn camera überhaupt herkend wordt. :+
Ventieldopje schreef op vrijdag 10 juli 2015 @ 17:15:
Jouw videokaart ondersteund geen OpenGL 2? Dat die kaart nog niet overleden is dan :X

Voordat we hier dingen door elkaar gaan halen: voor computing op de GPU wordt gebruik gemaakt van openCL (open computing language) waarbij dus zowel de CPU als GPU tegelijk kunnen worden gebruikt en de load wordt verdeeld terwijl je niet voor beide andere code hoeft te schrijven (laat staan dat ze samenwerken). Denk aan dingen die rekenintensief zijn zoals sharpening, blurring, cloning etc.

OpenGL wordt gebruikt voor taken als het weergeven van de foto en de mogelijkheid om snel in te kunnen zoomen en lekker soepel te kunnen pannen. Ook het brushen zelf en al dat soort dingen waar het tekenen/vervormen van beeld bij gebruikt wordt zal met OpenGL gedaan worden.

De minimum requirements voor GPU acceleratie volgens Adobe:
Mijn kaart ondersteunt OpenGL 2.1. Ik had bij de requirements voor LR gevonden dat ze minimaal 3 vereisen? Nou ja, je kunt het vinkje altijd uitzetten toch?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Als ik met de clone-tool aan de slag ga (en dat moet ik vaak vanwege mijn sensor...), dan is de snelheid juist afgenomen t.o.v. LR 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Het lijkt er op dat de meeste problemen voorkomen op Windows machines? Da's best wel opvallend aangezien Adobe zich de afgelopen jaren zo gefocusseerd heeft op Windows.

Op mijn macbook pro met retina scherm is de snelheidswinst van de nieuwe LR best extreem.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou, als ik zo kijk in groepen als FStoppers dan zijn het vooral Mac's die problemen vertonen eigenlijk. Niet zo zeer qua support want dat is bij een Mac makkelijker te bepalen (hardware en software zijn in handen van Apple) maar wel qua rare bugs en hardware die te heet wordt.

Bij een PC heb je de hardware zelf in de hand maar loopt ook de Windows versie, hardware en driver versies ver uiteen.

Vaak zijn het bij Windows gewoon driver issues, al dan niet de instellingen daar van (zoals SLI).

Stiekem gebruik ik daarom liever een (goedkope) Quadro kaart voor dit soort werk, die zijn gecertificeerd en doen gewoon wat ze moeten doen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Ik bedoelde meer de huidige problemen die mensen hebben met Lightroom lijken op dit moment meer bij de Windows gebruikers dan bij de Mac gebruikers te zitten.

Verder heb je natuurlijk een goed punt en gezien de ontwikkelingen bij Apple is het nog maar de vraag of mijn volgende computer weer een Apple wordt. Maar dat is OT en voer voor een andere discussie. :)

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:08
Mij is opgevallen dat de aanpassing van een develop preset (b.v. "teeth whitening") en daarna het opslaan van deze nieuwe waardes in de preset niet werkt in Lightroom 6.1.

Om dit te testen doe het volgende:
- Ga naar develop mode en maak selecteer de brush en teken iets in de foto
- Selecteer daarna b.v. "Teeth whitening" als preset.
- Verander de waardes
- Update de preset om deze waardes op te slaan.
- Sluit Lightroom daarna af en start opnieuw op
- Gebruik de aangepaste preset -> oude waardes worden weer getoond.

Een workaround is om handmatig de nieuwe instellingen in de preset file te veranderen.

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou best eens een bug kunnen zijn omdat standaard Lightroom alleen de slider onthoud welke je geselecteerd hebt uit de drop down (Exposure, Contrast, Saturation etc.). De rest kun je voor de brush wel veranderen maar zodra je een nieuwe brush maakt zal hij alleen die slider bewaren.

Zal me niks verbazen als de andere standaard presets daarom niks opslaan. Wat je wel kan doen is opslaan als een nieuwe preset en dan Teeth whitening weggooien (je kunt ze altijd weer resetten).

Even een slag om de arm houden, het is maandag en ik heb nog geen koffie op :+

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 13-07-2015 13:54 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou LR6 is in bezit. Weinig verandering maar nu accepteert hij mijn camera gelukkig weer. Alleen vervelend dat ik af en toe van die 'dynamiclinkmediaserver.exe has stopped working' meldingen krijg. Lijkt met name te gebeuren als er video op de kaart staat. :(

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ach, LR5.7 crasht als ik foto's sleur en pleur naar de library en ik op dat moment mijn Samsung S3 mini aan de PC heb hangen (en nog niet unlocked, waardoor hij dus nog niet als een USB drive zichtbaar wordt, policy op werktelefoon). Duurde ook even voordat ik dat mystery opgelost had :)

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Nou m'n PC is weer bruikbaar, SSD erin gehangen, ik was het zat om op de schijf te wachten. LR wordt daar niet heel veel sneller van maar reageert wel weer normaal en de rest is gewoon erg rap.

Alleen nog jammer dat mijn graka te oud is maar ik ga toch niet op die voorvertoningen of dergelijke bewerkingen zitten wachten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sinds kort crasht mijn lightroom 6 vaak als ik een bestand exporteer. Iemand een idee waar het aan ligt? ik heb het idee dat het gpu accelleration is in combinatie met amd catalyst 15.7, maar als ik gpu accelleration uit wil zetten crasht lightroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sj44k13 schreef op maandag 27 juli 2015 @ 22:53:
Sinds kort crasht mijn lightroom 6 vaak als ik een bestand exporteer. Iemand een idee waar het aan ligt? ik heb het idee dat het gpu accelleration is in combinatie met amd catalyst 15.7, maar als ik gpu accelleration uit wil zetten crasht lightroom...
Ik had ook allerlei crashes met 6.1 en Lightroom crashte inderdaad als ik GPU-accelleration probeerde uit te vinken. Ik heb de GPU-accelleration op deze manier kunnen uitzetten. Nu in elk geval geen crashes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Wie weet toevallig wat de oorzaak van deze blauwe 'artifacts' zijn?

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/mqoam42pf/NIK.jpg

Het is een export van LR6 naar NIK.

Exportinstellingen zijn:
TIFF
ProPhoto RGB
16 bits
Resolutie 300 en geen compressie.

Ik krijg het in alle 3 de kleurruimtes btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mogelijk de bug die eerder ook al in LR heeft gezeten.?

Dat was:
Je heb in Dev module de highlight en lowlight clipping indicators aangezet (driehoekjes in histogram). Daarna export gedaan naar Photoshop, en dan blijven alle clippings behouden als de indicator kleur.
Clipping indicator uitzetten vooraf aan export werkt dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Nu online
Nee, want dan zou ik die clipping ook al in de 'normale' foto moeten zien.
Dat blauw is ook niet onderbelicht. Het komt gewoon.

Als ik naar Perfect Photo Suite 8 exporteer dan krijg ik wel een normale foto.
Denk dus dat het aan Nik ligt.

Hm, heb het al denk ik.
Deze problemen krijg ik als ik de 64bit versie van Nik gebruik.
Gebruik ik de 'andere' dan is alles weer prima.

Opgelost dus :/
--

Grr, bij Silver Efex krijg ik het weer:
Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/ch5htczb7/Silver_Efex.jpg
En wel bij beide versies.

Tenminste, daar ga ik vanuit.
Nik heeft nou niet bepaald veel knoppen/functies in de taakbalk. Alleen open/save en quit.
Kan niet eens mijn licentie achterhalen (zoeken in mijn mail vind ik ook niks terug), maar weet zeker dat ik deze gekocht heb.

Voorheen heb ik deze ook gewoon kunnen gebruiken.
Heeft niet heel veel met LR6 te maken (ook getest net), want ook gewoon een losse jpg openen in Nik heeft deze problemen.

[ Voor 41% gewijzigd door NeutraleTeun op 29-07-2015 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Ik heb nog steeds problemen met het updaten van LR CC 2015 naar 6.1.1
Via de CC app wil het updaten niet lukken, heb werkelijk alles al geprobeerd.
Nu dacht ik om dan maar de AdobePatchInstaller te gebruiken maar ook dat lukt niet.

Ik krijg dan de volgende foutmelding: "Update mislukt, neem contact op met uw beheerder als u updates wil toepassen op uw computer, updates zijn onderdrukt door de beheerder"

Hier snap ik helemaal niets van, ik heb 1 account op mijn computer met volledig beheer (Administrator rights)
Word hier echt knotsknettergek van.

Help pls...? :?

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Misschien een open deur, maar ik installeer de LR altijd met Run as Administrator, anders gaan er inderdaad zaken fout. Kun je bij het gedownloadde update bestand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben begin deze week over gegaan van versie 5 naar CC. Het geld is inmiddels ook al afgeschreven, alleen zegt hij nog steeds dat ik een proefversie heb. Doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Bij mij crasht LR6 ook sinds ik de AMD-drivers 15.7 erop heb staan. Maar eigenlijk, met GPU-acceleratie uitgeschakeld is het niet echt langzamer geworden. Terwijl mijn Radeon R9 380 niet heel traag is. :? Nou ja, prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Okee, ik heb het inmiddels gefixt.
Ik heb het gevonden, in het bestand AdobeUpdaterAdminPrefs.DAT (locatie: C:\Program Files (x86)\Common Files\Adobe\AAMUpdaterInventory\1.0) heb ik de rechten veranderd.

Daarin stond:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<Preferences>
<Suppressed>0</Suppressed> (deze stond op 1 ipv 0 dus vandaar dat ik niet handmatig kon updaten)
</Preferences>

En nu werkt alles naar behoren ! ;)

Misschien dat iemand hier nog wat aan heeft.

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew

iew

What the...?!

Get!em schreef op donderdag 30 juli 2015 @ 09:35:
Misschien een open deur, maar ik installeer de LR altijd met Run as Administrator, anders gaan er inderdaad zaken fout. Kun je bij het gedownloadde update bestand?
Ja doe ik ook altijd, maar ik heb het inmiddels gefixt, thanks anyway ;)

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Hoe doet Lightroom het in Windows op een UHD monitor?

Ik heb Camera Raw van CS5.5 en die schaalt in Windows niet op een UHD monitor. Gewoon micro. Ik dacht: Misschien upgraden naar CS6. Maar ik lees dat CS6 ook niet netjes speelt met UHD binnen Windows. Gek want op OSX werkt het wel.

Anyway, no way dat ik een CC abbo ga nemen, maar zowel CS6 upgrade als Lightroom 6 stand-alone zijn gewoon te koop. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Hou je er rekening mee dat CS6 na een paar jaar EOL nu inmiddels EOS is en er geen updates voor CameraRAW meer worden gemaakt voor CS6, en je dus geen nieuwe camera's of lens profielen voor CS6 krijgt?

Verder blijft het uiteraard prima werken, maar ik zou het een beetje zonde vinden om er nu nog geld aan uit te geven.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Lightroom is standalone ook te koop, gewoon de laatste, versie 6 (niet CS6). Volgens mij is die het zelfde als Lightroom CC.

Schaalt die wel netjes op een UHD monitor (in Windows)?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vanaf LR5 is dat al mogelijk en kun je de font scaling instellen :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Nu online
NeutraleTeun schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 14:03:
Nee, want dan zou ik die clipping ook al in de 'normale' foto moeten zien.
Dat blauw is ook niet onderbelicht. Het komt gewoon.

Als ik naar Perfect Photo Suite 8 exporteer dan krijg ik wel een normale foto.
Denk dus dat het aan Nik ligt.
...
Voor degene die het willen weten:
Lag aan GPU versnelling in NIK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik zit met het volgende inzake mappen/structuur/verplaatsen van foto's.

Ik heb enkele maanden gebruik gemaakt van lightroom. Hierbij sloeg ik de foto's op op mijn macbook. Maar de harde schijf liep al snel helemaal vol.

Nu heb ik een externe 1tb harde schijf gekocht. Hier wil ik voortaan vandaan werken.
Ik heb alle foto's via Finder gekopieerd naar de externe drive.

Echter, afgelopen weken zat ik in berlijn. Hiervan heb ik alle foto's reeds direct opgeslagen op de externe drive.

Wat ik nu wil doen is:
Mijn catalogus met alle bewerkingen koppelen aan de foto's van mijn externe drive. Zonder dat de bewerkingen van berlijn verloren gaan.

Ik las zojuist dat ik dit beter direct vanuit lightroom had kunnen doen. Maar dat is nu te laat denk ik.

Wat raden jullie mij aan? Want ik wil geen risico's lopen met al deze duizenden foto's.

Momenteel wordt de catalogus opgelsagen op mijn macbook. Is het beter deze voortaan op te slaan op de externe hd? (waar ook alle fotos opgeslagen zitten.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dacide schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 13:28:
Ik zit met het volgende inzake mappen/structuur/verplaatsen van foto's.

Ik heb enkele maanden gebruik gemaakt van lightroom. Hierbij sloeg ik de foto's op op mijn macbook. Maar de harde schijf liep al snel helemaal vol.

Nu heb ik een externe 1tb harde schijf gekocht. Hier wil ik voortaan vandaan werken.
Ik heb alle foto's via Finder gekopieerd naar de externe drive.

Echter, afgelopen weken zat ik in berlijn. Hiervan heb ik alle foto's reeds direct opgeslagen op de externe drive.

Wat ik nu wil doen is:
Mijn catalogus met alle bewerkingen koppelen aan de foto's van mijn externe drive. Zonder dat de bewerkingen van berlijn verloren gaan.

Ik las zojuist dat ik dit beter direct vanuit lightroom had kunnen doen. Maar dat is nu te laat denk ik.

Wat raden jullie mij aan? Want ik wil geen risico's lopen met al deze duizenden foto's.

Momenteel wordt de catalogus opgelsagen op mijn macbook. Is het beter deze voortaan op te slaan op de externe hd? (waar ook alle fotos opgeslagen zitten.)
Als je "ontbrekende" mappen hebt in lightroom dan kun je er gewoon met de rechtermuisknop op klikken en "Find missing folder" (of hoe dat in de Nederlandse editie heet).
Dan zoekt hij de foto's in de nieuwe map en koppelt hij ze weer netjes aan de database. Je bestaande foto's die nog wel gelinkt zijn die laat hij met rust.

[ Voor 63% gewijzigd door Magic op 04-08-2015 14:10 ]

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met ^^ Magic :)

De locatie van de catalogus maakt niet uit en kan je ook gewoon verplaatsen. Na het verplaatsen gewoon Lightroom starten en de catalogus openen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Even een vraagje aan de kenners hier of ik het goed doe / of jullie tips hebben.
http://www.mortara.org/apps-software/windows/wia-loader/
  1. In mijn workflow importeer ik foto's vanaf de SD-kaart naar de D:\-schijf met WIA-Loader.
  2. Dan open ik LR > tab Bibliotheek
  3. klik rechts op de map om te synchroniseren.
  4. LR vindt dan de foto's en zet ze netjes in de bibliotheek.
Is dit de juiste manier? De importtool van LR bevalt me niet en daarom werk ik met een andere importtool.

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Eusebius schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:10:
Even een vraagje aan de kenners hier of ik het goed doe / of jullie tips hebben.
http://www.mortara.org/apps-software/windows/wia-loader/
  1. In mijn workflow importeer ik foto's vanaf de SD-kaart naar de D:\-schijf met WIA-Loader.
  2. Dan open ik LR > tab Bibliotheek
  3. klik rechts op de map om te synchroniseren.
  4. LR vindt dan de foto's en zet ze netjes in de bibliotheek.
Is dit de juiste manier? De importtool van LR bevalt me niet en daarom werk ik met een andere importtool.
De "juiste" manier is om het te doen via de import tool :P Maar jou manier is ook een optie, en ik zie daar zo geen directe nadelen aan.

Ik ben wel benieuwd wat je niet bevalt aan de import-tool van Lightroom zelf. Toegeven: de eerste keer is het even instellen, maar daarna is het kaartje erin en op start drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 12:29

KRG

Je kunt toch ook de import functie "importeren van huidige locatie "van LR zelf gebruiken nadat je de foto's op de D: schijf hebt gezet met dat andere import programma.

Eventuele trefwoorden en zo kun je dan alsnog toepassen voor/met LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

De laatste tijd ben ik in LR een grote HDR-foto's aan het bewerken, en het valt me op dat steeds als ik er een paar gehad heb, dat dan opeens de shortcut om het HDR-renderen te starten niet meer goed werkt.

Ik doe het volgende: Ik selecteer de 3 foto's die ik wil gebruiken, en druk CTRL-H in. Normaalgesproken start dan het HDR-samenvoegen venster. maar regelmatig start er dan wat anders. Ik heb al het CD-branden venster gezien, en ook de filter-functie werd aangezien.

Hebben jullie hier ook last van of ben ik de enige? Of heb ik misschien een hidden feature ontdekt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor zij die hun RAW's omzetten naar DNG en deze bestanden gewoon in Windows Explorer willen kunnen openen. Ik kwam gister achter het bestaan van Adobe DNG Codec 2.0. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
marceltuit schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:05:
De laatste tijd ben ik in LR een grote HDR-foto's aan het bewerken, en het valt me op dat steeds als ik er een paar gehad heb, dat dan opeens de shortcut om het HDR-renderen te starten niet meer goed werkt.

Ik doe het volgende: Ik selecteer de 3 foto's die ik wil gebruiken, en druk CTRL-H in. Normaalgesproken start dan het HDR-samenvoegen venster. maar regelmatig start er dan wat anders. Ik heb al het CD-branden venster gezien, en ook de filter-functie werd aangezien.

Hebben jullie hier ook last van of ben ik de enige? Of heb ik misschien een hidden feature ontdekt :o
Misschien dat je shortcut ook voor een andere applicatie (je cd brander app) gebruikt wordt?

Ik heb een vraag in diezelfde categorie trouwens: Als ik de brush tool selecteer, en de grootte van het gummetje wil veranderen, druk ik ALT +[ of ALT +] . Maar dan geeft Windows elke keer het "doink" geluidje, erg vervelend als je spotify op hoog volume draait :P

Ik kom er maar niet achter waarom dit is, buiten Lightroom is het geen shortcut namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Magic schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:10:
[...]
Ik heb een vraag in diezelfde categorie trouwens: Als ik de brush tool selecteer, en de grootte van het gummetje wil veranderen, druk ik ALT +[ of ALT +] . Maar dan geeft Windows elke keer het "doink" geluidje, erg vervelend als je spotify op hoog volume draait :P

Ik kom er maar niet achter waarom dit is, buiten Lightroom is het geen shortcut namelijk.
In Photoshop is dit ook al jarenlang het geval, iig op mijn computer. Dus blijkbaar is er toch echt iets met die shortcut..

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:15
Je hoeft toch geen ALT te drukken daarvoor :? Met alleen [ of ] kan je al een kleinere of grotere brush krijgen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat Hahn zegt klopt, maar Photoshop vertoont in combinatie met ALT wel vaker wat raar gedrag.
offtopic:
Bij mij gebeurd het bijvoorbeeld als ik bij Ctrl-Shift-Alt-E eerst Alt indruk. Doe ik eerst Ctrl, dan gaat alles goed.

We zitten hier echter in het Lightroomtopic. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Hahn schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 12:48:
Je hoeft toch geen ALT te drukken daarvoor :? Met alleen [ of ] kan je al een kleinere of grotere brush krijgen.
Met Alt schakel je tijdelijk over naar het gummetje. Het vergroot/verkleint dan het gummetje dus, in plaats van de dan actieve brush.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Misschien dat je shortcut ook voor een andere applicatie (je cd brander app) gebruikt wordt?
Nee dat is het hem juist, ik ben er zeker van dat LR de actieve applicatie is; en dat cd-brander schermpje is ook een functie in LR...

Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend tegen mijn normaal gebruik in wat video geschoten, XAVC op 50fps. In lightroom heb ik de belichting iets aangepast en nu wil ik een export doen naar h264, echter geeft hij als uitvoer enkel 30fps als mogelijkheid. Is dat ergens aan te passen naar 25fps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eusebius
  • Niet online
Magic schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 11:19:
[...]
Ik ben wel benieuwd wat je niet bevalt aan de import-tool van Lightroom zelf. Toegeven: de eerste keer is het even instellen, maar daarna is het kaartje erin en op start drukken.
Nog een keer gekeken naar import van LR (ik gebruik dus WIA loader). Wat ik in LR niet vind, is:
- hoe je jpg's in een aparte subfolder krijgt
- het toevoegen van een onderwerpsnaam aan de folder via een variabele (kun je bij WIA Loader ingeven bij start importeren)

==
hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Magic schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 10:59:
Ik heb afgelopen weekend tegen mijn normaal gebruik in wat video geschoten, XAVC op 50fps. In lightroom heb ik de belichting iets aangepast en nu wil ik een export doen naar h264, echter geeft hij als uitvoer enkel 30fps als mogelijkheid. Is dat ergens aan te passen naar 25fps?
Lightroom is ook geen videobewerkingsprogramma en gebruikt achter de schermen Apple Quicktime ;) Misschien dat dit helpt bij de zoektocht naar je antwoord.
Eusebius schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:53:
[...]

Nog een keer gekeken naar import van LR (ik gebruik dus WIA loader). Wat ik in LR niet vind, is:
- hoe je jpg's in een aparte subfolder krijgt
- het toevoegen van een onderwerpsnaam aan de folder via een variabele (kun je bij WIA Loader ingeven bij start importeren)
1. Waarom? Lightroom werkt perfect met RAW+JPG en herkent dit als één item (mits je dit instelt) in je catalogus. Dit wordt dan ook aangegeven als het type RAW+JPG waarbij je de RAW bewerkt.
2. Dit kan bij het import scherm onder het kopje "file renaming" of na het importeren door foto's te selecteren en op F2 te drukken. Daar vind je verschillende presets (die je ook zelf kan aanmaken) waar je onder andere een eigen variabele (shoot naam of custom text) kan gebruiken in de bestandsnaam.

Lightroom is niet zo geavanceerd met file renaming en importeren als bijvoorbeeld Photo Mechanic maar bied toch ook aardig wat mogelijkheden :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:01:
[...]
Lightroom is ook geen videobewerkingsprogramma en gebruikt achter de schermen Apple Quicktime ;) Misschien dat dit helpt bij de zoektocht naar je antwoord.
Dat het geen videobewerkingsprogramma is is mij uiteraard duidelijk, maar ze hebben er wel een paar simpele opties in gedaan, namelijk belichting en inkorten :)

Wat ik zo lees is dat het probleem inderdaad in quicktime zit. Quicktime 10 voorziet alleen in profielen voor 30fps. Misschien later eens proberen wat er gebeurd als ik quicktime 7 installeer.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Trouwens, voor degene die het aan het overwegen waren, op dit moment loopt er een aanbieding voor Adobe CC photography. Eerste jaar voor 10.07 euro per maand ipv 12.09 per maand. Na 1 jaar weer 12.09 per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heel fijn, nog steeds wordt met de Canon camera profielen de verkeerde offset gebruikt voor de zwart waarde. Dit speelt al sinds het begin der tijden van Lightroom volgens mij en is met versie 2012 van de processing engine wel een beetje verholpen. Helaas zijn er nog steeds situaties waar het probleem zich weer de kop op steekt, zeker als je in low-light werkt met HDR's.

Onderstaande voorbeeld is de zelfde HDR foto (7 shots, 1EV spacing) met -100 contrast om het effect te versterken. Zelfde ook geprobeerd op een enkele RAW foto, daar het zelfde probleem. Nou lijkt de situatie wat overdreven met -100 maar ook zonder de contrast aanpassing is het effect zichtbaar en wordt het al snel nóg zichtbaarder zodra je kleine bewerkingen doet die het contrast lichtelijk beïnvloeden.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/0DxNXKoY7gECtloBIwDXzqSk/medium.jpg
Adobe Standard profile, -100 contrast

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/mY0kqLwuEp7l81LbuDmgvBRW/medium.jpg
Camera Standard profile, -100 contrast

Je ziet ook dat de schaduw een hele bruine/rode tint heeft, dit is vrijwel onafhankelijk van de kleurtemperatuur. :/

Zelf testen? Pak een foto met wat schaduw partijen die natuurlijk geschoten is met Canon, check of er genoeg dynamisch bereik is en reset dan alle instellingen. Zet het camera profiel op Camera Standard en contrast op -100 :)

En nee het is geen clipping warning -O- Die staat overduidelijk (gecheckt) en wordt bovendien niet opgeslagen met de export

[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 19-08-2015 17:43 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het duurde even voor ik het zag, maar dat gaat wel aardig kapot inderdaad. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is wel enigszins te corrigeren met de Tone Curve door het puntje links onderin te pakken en rond de 2,7%/2,7% te zetten of soms zelfs 3,5%/3,5%. Beetje jammer dat dan gelijk het voordeel dat je hebt qua dynamisch bereik weer bijna verloren gaat, de winst is er nog wel maar érg miniem.

Bij veel van mijn andere foto's heb ik er beduidend minder last van, zeker als er weinig donkere schaduw partijen zijn. Bij de wat donkere foto's ben ik nu gewoon gedwongen Adobe Standard te gebruiken :/

Edit: Met DXO OpticsPro 10 is het huilen en net alsof je terug gaat in de tijd (ala process 2010) en lopen de schaduwen bizar ver dicht, zowel met default als alle instellingen uit. CaptureOne 8 doet het al beter maar heeft er met default instellingen ook last van, dan moet je echt het 'more shadows' profiel gebruiken wil je (zonder extra ruis) meer detail in de schaduwen krijgen. Verschil met gecorrigeerde LR blijft helaas nihil terwijl LR gewoon zonder poespas al heel veel er uit weet te persen. Tijd dus voor Adobe om de bug met beide handen aan te pakken en op zijn minst de vieze kleurtint uit de schaduwen te halen.

[ Voor 38% gewijzigd door Ventieldopje op 20-08-2015 15:33 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben recent begonnen met Lightroom voor het beheren en licht bewerken van mijn foto's. Ik heb een paar vragen over Lightroom en RAW/Jpeg foto's.

- Ik heb mijn camera zo ingesteld dat hij foto's zowel als RAW als Jpeg opslaat. De RAW files zijn beter om te bewerken, maar de Jpeg files zijn meestal beter "out of the box". Alleen, wanneer ik mijn foto's beheer in de Bibliotheek van Lightroom (net na het importeren), heb ik beide. Dat is niet handig, want het zijn twee keer zoveel foto's. En meestal, wanneer ik een foto leuk vind, wil ik de RAW en de Jpeg bewaren. Heeft iemand tips voor een workflow waarin je zowel de RAW als de Jpeg hebt van dezelfde foto's?

- In de meeste gevallen was de Jpeg bijna perfect "ontwikkeld" door mijn camera. Alleen niet helemaal perfect. Dan moet ik gaan editen, wat ik altijd doe op de RAW file. Alleen was de RAW file niet "ontwikkeld" en kan hij best anders zijn dan de JPeg. Ik wil meestal eerst de Jpeg-foto maken van de RAW foto, maar dat kan knap lastig zijn. Zijn er tips om dat te doen?

- Ik dan Jpeg-bestanden ook editen in Lightroom. Alleen gebruikt Lightroom geen XMP-files voor het opslaan van de aanpassingen, zoals het doet voor RAW file. Waar slaat het de aanpassingen aan Jpeg-files op? (En als dat in de Jpeg-file zelf gebeurt, waarom laten andere Jpeg-viewers de aanpassingen dan niet zien?)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 13:40:
Ik ben recent begonnen met Lightroom voor het beheren en licht bewerken van mijn foto's. Ik heb een paar vragen over Lightroom en RAW/Jpeg foto's.

- Ik heb mijn camera zo ingesteld dat hij foto's zowel als RAW als Jpeg opslaat. De RAW files zijn beter om te bewerken, maar de Jpeg files zijn meestal beter "out of the box". Alleen, wanneer ik mijn foto's beheer in de Bibliotheek van Lightroom (net na het importeren), heb ik beide. Dat is niet handig, want het zijn twee keer zoveel foto's. En meestal, wanneer ik een foto leuk vind, wil ik de RAW en de Jpeg bewaren. Heeft iemand tips voor een workflow waarin je zowel de RAW als de Jpeg hebt van dezelfde foto's?
Kan je in je instellingen ergens aanpassen. Dan beschouwt negeert hij in feite de JPEG als er een raw is. Overigens vraag ik mij af waarom je de JPEG nog zou willen bewaren, je kunt toch gewoon een nieuwe exporteren als je bepaalde foto's wilt publiceren of op een andere locatie bewaren?
- In de meeste gevallen was de Jpeg bijna perfect "ontwikkeld" door mijn camera. Alleen niet helemaal perfect. Dan moet ik gaan editen, wat ik altijd doe op de RAW file. Alleen was de RAW file niet "ontwikkeld" en kan hij best anders zijn dan de JPeg. Ik wil meestal eerst de Jpeg-foto maken van de RAW foto, maar dat kan knap lastig zijn. Zijn er tips om dat te doen?
Mogelijk is er een soort voorinstelling te krijgen waar hij je camera mee simuleert, die kan je dan bij importeren automatisch laten toepassen. De vraag is of je de bewerking van de camera mooi vind omdat die daadwerkelijk zo goed is of omdat je het gewoon gewend bent. Uiteindelijk krijg je wel wat handigheid om snel de foto's te krijgen zoals je ze mooi vindt. Als je serieus met LR en nabewerking aan de gang wilt denk ik dat je de JPEG's als referentiekader los moet gaan laten.
- Ik dan Jpeg-bestanden ook editen in Lightroom. Alleen gebruikt Lightroom geen XMP-files voor het opslaan van de aanpassingen, zoals het doet voor RAW file. Waar slaat het de aanpassingen aan Jpeg-files op? (En als dat in de Jpeg-file zelf gebeurt, waarom laten andere Jpeg-viewers de aanpassingen dan niet zien?)
Geen idee eigenlijk, over het algemeen zijn aanpassingen pas na exporteren zichtbaar. Dus als je de JPEG's op schijf opzoekt zal je het niet zien. Overigens is deze mogelijkheid wel strijdig met optie 1 uit je verhaal. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
- Lightroom zal nooit je wijzigingen in het originele bestand opslaan maar in zijn database en optioneel in xmp files. Het is dus normaal dat je in andere viewers je wijzigingen nog niet ziet. Je moet je JPEG foto dus eerst "exporteren" (en in principe doe je dat naar een 2e locatie, nooit over je originele heen).

- Je kan in de develop module rechtsonderaan een camera calibratieprofiel kiezen voor je RAWs dat mogelijks dicht aanleunt bij je JPEGs-out-of-camera. Vergeet dan ook niet een standaard hoeveelheid sharpening & noise reduction toe te passen en sla dat op als nieuwe preset. Die kan je dan automatisch tijdens het importeren over al je foto's gooien.
Maar... hoe dat precies afloopt bij het importeren van RAW+JPEG, geen idee. Ik zou dan denken dat je JPEGs een dubbele sharpening & noise reduction en saturatieboost krijgen (die van je camera en die van je preset)... Een oplossing zou zijn alles importeren zonder preset met minimale previews en pas daarna selectief op de RAWs je preset toepassen. Kost je hooguit enkel muisklikken extra. En daarna laat je de boel 1:1 previews renderen en ga je eten gaan koken oid :+

Je zal hoe dan ook wel merken dat je RAWs na het toepassen van je favoriete default preset hoegenaamd niet meer onderdoen voor je JPEGs waardoor je hopelijk snel je camera op RAW-only durft instellen :)

Ja "als ik eens snel een foto wil trekken en die snel snel wil doormailen, dan moet ik met RAW-only speciaal nog de boel door Lightroom trekken voor ik er wat mee kan aanvangen".
Da's zowat het enige scenario waarvoor ik RAW+JPEG nog zou gebruiken, maar:
1) dan stel je die gewoon enkel voor dat moment op RAW+JPEG in en verder default op RAW.
2) gebruik je gewoon je smartphone :)

[ Voor 16% gewijzigd door Buzz_Fuzz op 05-10-2015 18:31 ]

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je JPEGs apart ziet wanneer er Raws aanwezig zijn heb je in de instellingen "Treat JPEG files next to raw files as separate photos" aan staan, wat niet de bedoeling is, en staat normaal ook standaard uit naar mijn weten. Er gebeurd dan helemaal niks met de JPEGs, je kan er ook niet meer bij komen tenzij je er in Windows Verkenner/Finder handmatig naar toe gaat, of de 'apart houden' optie weer aan zet, zijn ze onzichtbaar. @hierboven, en dus ook niet gevoelig voor presets bij import of wat dan ook. (daar zie je ze ook niet meer, maar er staat dan JPEG+RAW in de titel en importeert ze wel gezellig mee.)

Standaard worden al je instelling/bewerkingen opgeslagen in je Lightroom Catalog (backuppen dus), of kan je handmatig XMP'tjes bij de foto laten schrijven. Maar ik zou aanraden in instellingen>catalog settings>metadata de optie "Automatically write changes into XMP" aan te zetten, dan ben je een stuk minder afhankelijk van de Catalog.

Uiteindelijk exporteer je heel de meuk natuurlijk naar JPG in een nieuwe map en dat is dan je eindresultaat. Vergeet niet de 'Quality' op 90 te zetten, dit staat standaard op 60 en de compressie ziet er dan echt vreselijk uit. 100 heeft geen zin, als je lossless wil gebruik je TIFF met LZW compressie.

*Ik heb LR op Engels staan omdat de vertalingen nogal krom zijn af en toe.

Je kan inderdaad onder develop>calibratie een camera profiel kiezen voor een meer jpg-like beginpunt. De keuzes verschillen per camera, die maakt Adobe namelijk in samenwerking met Canikon/Sony/Fuj/Oly etc. Of niet. Kan heel mooi zijn, of onbruikbaar, dat verschilt dus. Maar zoals Ventieldopje een pagina terug laat zien heb je mogelijk natuurlijkere resultaten met Adobe Standaard, welke je verder kan pushen, hoewel je met een camera profiel misschien direct klaar ben.

[ Voor 54% gewijzigd door jesper86 op 06-10-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bewerk in LR al langer probleemloos Nikon raw bestanden. Gister heb ik voor het eerst met een Sony A6000+kitlens foto's gemaakt. Ook al staan alle sub-opties uit, zodra ik lens correcties aanvink vertonen de highlights rare glitches.

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag229/QuakeFX2/Screen%20Shot%202015-10-06%20at%2013.36.03_zpssgmd0pqa.png

Afbeeldingslocatie: http://i1369.photobucket.com/albums/ag229/QuakeFX2/Screen%20Shot%202015-10-06%20at%2013.36.06_zps2g7mwd4a.png

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2015 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Gezien de kleur zou het CA-correctie kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ziet er inderdaad uit als een overijverig Defringe filter inderdaad. Wat staat er op het profile tabje?

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 06-10-2015 13:39 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er niet bij stil gestaan de sliders te checken aangezien de gehele optie uitstond, maar het is idd de defringe filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Lightroom 6 loopt op mijn pc@werk ineens constant vast bij het opstarten... :(

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ramzzz schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:25:
Duurt het niet gewoon ontzettend lang of krijg je echt direct een melding? In sommige gevallen kan het érg lang duren bijv. met een catalogus die nooit geoptimaliseerd is. Heb je al geprobeerd een andere catalogus te openen of een nieuwe aan te maken? Dit kun je doen door de catalogus die hij laad bij het opstarten even naar een andere map te verplaatsen tijdelijk. Hij zal dan komen met een melding dat hij de catalogus niet kan vinden en vragen wat je nu wil doen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ga ik maar eens proberen, ik werd erg ongeduldig, het programma doet echt niets... :/

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Heb je toevallig net geüpdatet naar de nieuwste versie (6.2/2015.2)?

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 15:48
Ramzzz schreef op dinsdag 06 oktober 2015 @ 15:25:
Had ik ook na de laatste update van mijn CC versie. Even opstarten met shift+alt (voor Windows, op Mac weet ik het even niet uit mijn hoofd) ingedrukt. Daarmee reset je de instellingen. Problemen zijn daarna weg.

Daar tegenover staat wel dat ik sinds de laatste update wel weer GPU acceleratie kan inschakelen zonder problemen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

PdeBie schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 09:37:
[...]

Had ik ook na de laatste update van mijn CC versie. Even opstarten met shift+alt (voor Windows, op Mac weet ik het even niet uit mijn hoofd) ingedrukt. Daarmee reset je de instellingen. Problemen zijn daarna weg.

Daar tegenover staat wel dat ik sinds de laatste update wel weer GPU acceleratie kan inschakelen zonder problemen. _/-\o_
Ik heb een schone installatie verricht, al het andere werkte niet, incl. cache verwijderen, etc.

Was helaas afhankelijk van sys admin, zelf had ik het sneller opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een vraagje over LR6: Is het merkbaar sneller dan LR5? En dan met name de Export?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:42:
Een vraagje over LR6: Is het merkbaar sneller dan LR5? En dan met name de Export?
Ligt er een beetje aan waar je nu tegenaan loopt en wat je traag vind. De bibliotheek is nog steeds even traag en het switchen van foto naar foto of van het ene scherm naar het andere scherm ook. Het enige dat wel merkbaar sneller is zijn de bewerkingen die je kan doen, mits je GPU acceleratie aanzet. Dus het bewerken is sneller, de rest niet maar zal ongetwijfeld in de toekomst nog wel aangepakt worden, moet ook wel ;)

Wil je snel je foto's uitzoeken kom je niet onder PhotoMechanic uit, al jaren dé software om super snel foto's uit te zoeken. Wordt oa. ook gebruikt door pro fotografen bij de grootste sport evenementen waar ze soms letterlijk maar 15 minuten hebben om te importeren, uit te zoeken en te uploaden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Werkte de GPU acceleratie ook niet alleen (goed) met NVIDIA? En dan nog waren de verschillen groot van systeem tot systeem. Waar sommige zelfs achteruitgang claimen.

Anyway als je vraagt "met name in Export" dat is puur afhankelijk van je CPU. Als daar verbetering in had gezeten dan was dat een grote nieuwe feature, wat ze ons dan echt wel hadden laten weten. ;)

Wel iets kleins dat is verbeterd las ik pas, namelijk 'import as DNG' vanaf SD kaart. Dat gaat in LR5 namelijk 1 voor 1, waarbij hij na elke foto moet wachten tot de Raw is omgezet naar DNG, en dan pas de volgende gaat importeren. In LR6 zijn het twee aparte processen. Het importeren gaat dus gewoon in 1 stuk door zoals normaal, terwijl het converteren naar DNG gebeurd op de achtergrond met wss een lagere prioriteit. Zo kan je sneller verder, en in principe zelfs nog aan het legen van een tweede kaartje beginnen al voordat hij klaar is met omzetten. Toch mooi voor de DNG gebruikers onder ons if any. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Laatst online: 15:48
jesper86 schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 14:51:
Werkte de GPU acceleratie ook niet alleen (goed) met NVIDIA?
Met mijn NVIDIA niet in ieder geval (GTX760). Kreeg allerlei vage blauwe schaduwen als ik aan het brushen was in LR. Dat is nu opgelost.

Tip om het brushen sneller te maken. Schakel Lens Corrections uit.
Afbeeldingslocatie: https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2013/07/Lightroom-Lens-Corrections-Basic.png

Brushen en filters (gradiënt/radial) gaan dan veel soepeler :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ventieldopje schreef op donderdag 08 oktober 2015 @ 13:48:
[...]

Wil je snel je foto's uitzoeken kom je niet onder PhotoMechanic uit, al jaren dé software om super snel foto's uit te zoeken. Wordt oa. ook gebruikt door pro fotografen bij de grootste sport evenementen waar ze soms letterlijk maar 15 minuten hebben om te importeren, uit te zoeken en te uploaden.
Aanvulling: in mijn workflow gebruik ik tegenwoordig de Lightroom mobile (iPad).
Wil je wel snel foto's uitzoeken, maar maakt je de snelheid alleen uit op moment dat je er daadwerkelijk mee bezig bent, dan is dat een relatief snelle werkwijze:

1) foto's importeren en meteen in een Gesynchroniseerde collection stoppen (bij import een setting): start actie en dan kun je in principe de computer zn ding laten doen en zelf wat anders. Deze sync duurt erg lang! Onder water maakt LR smart-previews, wat eigenlijk lage resolutie DNG's zijn. Die zijn nog enkele MB"s per stuk, die hij vervolgens gaat uploaden.
2) LR Mobile openen en laten importeren (offline maken) van je gesyncte collectie. Na starten van sync wederom koffiedrinken
3) Nu kun je supersnel goed/afkeuren van foto's door middel van swipen (up = pick, down = reject, left = volgende foto).
4) Je laat LR Mobile lekker weer syncen (gebeurt automatisch)
5) LR Desktop heeft die sync ondertussen ook automatisch weer gedaan en heeft dus de pick/reject status overgenomen.

Tussen 3 en 4 zou je ook nog een Develop voorbereiding kunnen doen op je Mobile. Er zijn een aantal basic opties ervoor en met behulp van histogram kom je een heel eind, maar voor eindbeeld wil je dat toch op je desktop doen.

En woord en beeld natuurlijk: http://blogs.adobe.com/ri...ghtroom-mobile-deep-dive/

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 08-10-2015 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Snel uitzoeken, hoe snel wil je het hebben? Gewoon bladeren door een Lightroom selectie gaat best snel, als je ook nog even goed naar de foto wilt kijken tenminste. Als je gewoon als de brandweer de fuckups eruit wilt hebben dan kan ik mij voorstellen dat je sneller wilt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Van te voren zorgen dat de previews gerendered zijn in Library, dan gaat het bij mij ook prima op de Desktop. Met de vinger op de sneltoetsen voor sterretjes en vlaggetjes etc. Maar als je het lekker op de bank wil doen dan kan het inderdaad zo met Mobile, mits je een abbo hebt. =)

Al heb ik persoonlijk niet voor niks een mooi scherm gekocht. Waarschijnlijk gewoon iets kieskeuriger dan wat ik op een tablet kan beoordelen. Mss beter te doen met een Microsoft Surface, dat weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Allemaal erg leuk maar je bent dan tijd kwijt aan het volgende:

- Synchroniseren
- Previews renderen (op hoge resolutie, anders zie je alsnog niet of ze scherp zijn, groot probleem in LR!)

Schiet dus alsnog niet erg op, bovendien is hij zelfs met 1:1 previews nog niet erg snel. PhotoMechanic is daarin echt honderd keer sneller en laad bovendien scherpe previews zien zodat je meteen kan zien of de focus goed is of niet.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft hier iemand ervaring met het opslaan van de LR library (raw bestanden) op een SD kaartje? Is dat snel genoeg of veel trager dan een externe usb 3 hardeschijf? En zijn er manieren om dat te beveiligen, mocht iemand het kaartje uit je laptop trekken?
Pagina: 1 ... 26 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.