Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KLX16
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 10:54
Ik wil wat meer met geotagged foto's gaan doen.
Een eigen opslag, gevisualiseerd op een kaart. Niet in een externe cloud.
Kijkend naar Panoramio
Met een tijdszoekmechanisme.

Je weet vaak wel waar iets genomen is, dus een kaart, geeft overzicht.

Ik heb dan wel het programma Geosetter gevonden.
Maar kan mijn draai daar niet in vinden. lijkt ook niet door ontwikkeld te worden. Laatste versie 2011.
Wel leuk als aanvullende tool. Om gps en direction aan de exif toe te voegen.

en dan
phpMygpx mapvoorbeeld ooik wat sinds 2012 niet doorontwikkeld is.
Daar zie ik dan dat opensource kaartmaker Openlayers gebruikt is.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-09 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Lightroom kan dit, kun je ook meer doen dan alleen je foto's geotaggen. Je kan ook gezichten taggen en natuurlijk verder alle metadata tot in de puntjes beheren. Ook zit er een kaart overzicht in waar je kan zien welke foto's waar precies zijn genomen en ook allerlei handigheidjes met betrekking tot het aanvullen van geolocatie data in de metadata.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 08:27
Ik schop dit topic toch even een keer omhoog omdat ik met dezelfde vraag zit. Ik heb al mijn digitale foto's op mijn NAS staan en zou graag een kaart willen waar ik ze op kan zien, zeker omdat ik wel eens vaker in een bepaald gebied kom en dan mooi kan zien hoe dat zich ontwikkelt. Dat is nu een speld in een hooiberg voor mij.

Ik heb wel Photo GPS Extract gevonden wat in elk geval in de richting komt maar daar kun je geen foto's op de kaart zien en die wordt erg traag bij het laden van meer dan 100 foto's. Ik heb rond de 100.000 foto's die ik tegelijk op die kaart zou willen projecteren.

Lightroom is voor mij een beetje te dure optie om een kaart met foto's op te tonen, dus ik hoop dat er nog alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Sinds kort gebruik ik daminion. Een digital asset management pakket. Het is oorspronkelijk een fotobeheerpakket. De standalone versie is gratis wanneer je maximaal 15.000 bestanden in een catalogus plaatst. Je kan wel meer catalogussen aanmaken.

Alle toegevoegde informatie wordt weggeschreven in de foto's, dus later overstappen is gemakkelijk. Je ziet de foto's met GPS data op een kaart. Geotaggen is ook mogelijk. Volgens mij voldoet die aan je wensen.

Zoeken gaat heel snel doordat er een index wodt aangemaakt. Mogelijkheden zijn type lens, datum opname et cetera.

Was zelf op zoek naar dezelfde software en kwam dit toen tegen. Je kan er geen foto's mee bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Dat klinkt wel als een veelbelovend alternatief. Ga de gratis versie eens proberen, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Hey Sh0ckTr00per, heel toevallig liep ik ook al een tijd met dezelfde vraag in het hoofd en toevallig een topic vandaag aangemaakt (Slavy in "Meta/Geotagging programma").

Hoe is het bevallen, heb je verder nog tips of iets? :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
Slavy schreef op maandag 08 februari 2016 @ 18:58:
Hoe is het bevallen, heb je verder nog tips of iets? :)
Daminion doet wat het moet doen, lokale index opbouwen van foto's op het netwerk, veel customization, kan alle foto's van bomen eruit halen (die ik getagged heb), kan ook zien welke foto's ik niet getagged heb. Kan een kaart plotten, die is niet helemaal naar mijn smaak. Groeperen van foto's gaat soms nogal grof, ik heb een deel van deze foto's ook op mijn iPad gehad en die kaart werkt een stuk beter.

Maar 15.000 foto's in een catalogus in de gratis versie is bij mij een jaargang. En ik heb digitale foto's sinds 2001 (vooruit, 834 dus dat is nog te ovezien :) ) maar het effect van het pakket verdwijnt als je meerdere catalogi nodig hebt. Dus kom ik alleen weg met de duurste versie en dan is lightroom ineens niet zo duur meer en die biedt enorm veel meer opties.

Dus ben ik nog even verder gaan graven en heb ik ook digiKam geprobeerd. Open source, maar niet ontwikkeld met Windows als gedachte. Er worden bij de installatie enorm veel libraries en dependencies geinstalleerd en tijdens het opbouwen van een simpele catalogus is de applicatie meermalen gecrashed bij mij op renderfouten in afbeeldingen.

Tenslotte ook IDimager Photo Supreme kort getest maar de gebruikersvriendelijkheid van dat pakket viel erg tegen. Basisfunctionaliteit zit ergens verstopt en het indexeren van foto's is niet zo snel.

Ik ben er nog niet uit in elk geval, hier staan nog meer alternatieven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Hey Sh0ckTr00per,

bedankt voor je reactie! :) Ik zal vanavond nog is even spieken er naar, ik laat het nog weten :)

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• Sh0ckTr00per
En toch ook maar even een trial van Lightroom 6 geïnstalleerd. In 3 uurtjes tijd mijn hele library geïmporteerd, wel wat fouten vooral op video. Kaart werkt best vlot, ook alle andere filteropties op keywords, classificatie, cameratype etc. gaat prima. Je ziet wel dat Lightroom voor veel meer bedoeld is dan ik het nu voor gebruik.

Enige issue dat ik voorzie is upgrades. Lightroom is nu nog standalone, maar lijkt mij een kwestie van tijd voordat dit in de creative cloud verdwijnt en dat je alleen nog een abbo kunt afsluiten.
Pagina: 1