BugBoy schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:31:
Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft (Dell Precision 5510, Xeon processor, Quadro GPU, 32GB RAM, 1TB NVMe SSD en een 4K beeldscherm). Hiervoor draaide ik LR5 op een late 2011 MBP (i7, 8GB RAM, NVidia GPU), waarbij LR op de SSD stond en de foto's op een harde schijf. Toch heb ik het idee dat LR5 op de oude MBP sneller werkt dan LR6 (trial) op mijn Precision.
Vooral iets als schakelen tussen bewerkte / onbewerkte foto (backslash toets in developer mode) vind ik nu erg traag. Dat is in LR5 op de MBP vrijwel instant en nu zit er bijna 500ms vertraging in. Ook het browsen door de foto's is een stuk trager. Wat is jullie ervaring hiermee?
@Ventieldopje:
Nou kan ik jou opmerking niet helemaal op waarde schatten. Was dit gekscherend een Windows vs Apple dingetje.
Of is het serieus zo dat Apple spullen ( en dan bijvoorbeeld de MBP i7 of een Mac) efficienter/sneller overweg kunnen met het zware Lightroom dan een zeer goed uitgerust Windows systeem. Ik kan me scenario's indenken dat dit zo is omdat Apple anders omgaat met geheugen en dergelijke, maar dan graag wel praktijk ervaring.
Zelf sta ik namelijk voor de keuze om mijn oude windows systeem (core2Quad) te vervangen.
Keuze 1: i5 of i7 windows systeem met nieuwste processor met hoge klokfrequentie (3ghz of hoger), ssd (1TB) en verder zelf samen te stellen op die LR performance.
Keuze 2: Apple spullen van dezelfde categorie.
Primair: keuze is gebaseerd op optimaal werken met LR, omdat dat nu eigenlijk het enige zware is wat ik op de huidige desktop doe.
Apple vs Windows boeit me niet echt. Ook budget is afhankelijk van de performancewinst die ik er mee ga halen