GerardHenninger schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 04:37:
[...]
Maar nu krijg je toch juist ellenlange bestandsnamen?
Waarom niet iets meer met mappen werken :
20150512 - Bruiloft Pietje Puk
-- RAW_FotograafPiet
-- RAW_FotograafHenk
-- RAW_FotograafIngrid
Eventueel nog onderverdeeld op type camera (waarom zou je dat willen weten eigenlijk?) of desnoods de cameranaam in de bestandsnaam : 20150512_BruiloftPietjePuk_P_5DMK2_0001.RAW
[...]
Mag ik vragen waarom je geen volgnummers wilt, los van de persoonlijke voorkeur? En de tijd is toch niet heel belangrijk om te zien in de bestandsnaam, als je die echt wilt weten dan zit dat in je RAW.
[...]
Ik gebruik juist geen Lightroom specifieke dingen (smart collections etc), die ben je kwijt bij een crash/corrupte DB. Ik sla de sidecar op naast de originele foto, zodat ik ook makkelijk kan switchen naar een andere converter (Capture One, Photo Mechanic etc).
Een grote database is sowieso niet aan te raden, Lightroom wordt daar alleen maar trager van, tenzij je heel weinig foto's schiet. Een catalogus per jaar of onderwerp houdt het sneller, afhankelijk van de hoeveelheid foto's.
[...]
Je kan het beter nu goed doen, dan dat je over twee jaar baalt van je keuze nu

Wat nou als je dit jaar twee keer naar Kopenhagen gaat, hoe ga je het dan noemen?
/2015/Kopenhagen/
/2015/Kopenhagen2/ ?
Daarnaast, stel je geeft iemand een foto, in jouw geval IMG_2342.jpg, en die persoon wilt graag het origineel of vraag of jij iets kan bewerken, hoe vind jij dan die foto snel terug? Aan de bestandsnaam zie je niet waar het om gaat.
Ik doe het zo (en voor zover ik weet, alle werkende professionals om mij heen ook) :
CATEGORIE / YYYY / YYYYMMDD - ONDERWERP / RAW / YYYYMMDD_onderwerp_teamlid.cr2
Dus bijvoorbeeld :
Events / 2015 / 20150321 - Miami / RAW / 20150321_miami_gerard.cr2
Ik zie aan de bestandsnaam meteen waar de foto over gaat en waar ik moet zoeken (2015, maand maart, 21ste). Als ik dus van iemand een foto terugkrijg dan weet ik meteen waar ik moet zoeken.
In het voorbeeld hierboven zou ik in de "
20150321 - Miami" folder ook nog de volgende mappen kunnen toevoegen :
-- RAW -> originele foto's direct uit de camera
-- RAW_ASSISTENT -> originele foto's van een andere fotograaf
-- RAW_BACKSTAGE -> backstage foto's van iphones, klant, visagisten etc
-- RAW_VIDEO -> eventuele korte video's die opgenomen zijn
-- EXPORT_KLANT_PREVIEWS -> lo-res export voor de klant
-- EXPORT_KLANT_HIRES -> hi-res export voor de klant
"Klant" kan je vervangen door "Vriendin" of "Opa en Oma", dit is puur een zakelijk voorbeeld. Mocht de klant de foto's kwijt zijn, dan weet ik precies wat ik voorheen heb gestuurd en dan kan ik exacte dezelfde foto's (en bewerkingen) sturen.
Dit is nog een simpel voorbeeld, in het echt heb ik ook nog "SELECTS", "MASTER EDITS" etc.
Veel tekst..... misschien is een video uit de oude doos makkelijker :
[
video]
Het lijkt allemaal misschien wat overdreven, maar als je nu iets "groter" denkt dan zit je wat veiliger in de toekomst.