Wow, heavy! Hoeveel foto's en MP's ?
Hallo,
LR CC abonnement aangeschaft.. ziet er prima uit, echter, ik krijg in de "ontwikkelmodus"een blauw vlak waar de foto getoond en bewerkt zou moeten worden. Gebrfuik van "F" toets geeft gewoon de foto weer. Gebruik van F5-F8 toont heel even de fot en dan weer blauw vlak met wit kruis.....
Iemand ervaring, een idee; zal met een instelling te maken hebben?
Alvast bedankt voor de reactie.
LR CC abonnement aangeschaft.. ziet er prima uit, echter, ik krijg in de "ontwikkelmodus"een blauw vlak waar de foto getoond en bewerkt zou moeten worden. Gebrfuik van "F" toets geeft gewoon de foto weer. Gebruik van F5-F8 toont heel even de fot en dan weer blauw vlak met wit kruis.....
Ik kreeg hetzelfde, bleek bij mij veroorzaakt te worden door de GPU accelleratie die het kennelijk wel probeerde maar net niet trok...Wellenbroek schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 10:47:
Hallo,
Toen ik die uitzette werkte alles weer...
Zeg wat je doet en doe wat je zegt, dan wordt de hele wereld een stukje leuker
Top dit is het, bedankt!Aesculapius schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 12:39:
[...]
Ik kreeg hetzelfde, bleek bij mij veroorzaakt te worden door de GPU accelleratie die het kennelijk wel probeerde maar net niet trok...
Toen ik die uitzette werkte alles weer...
[afbeelding]
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2015 16:03 ]
LR6 werkt super op mijn "bejaarde" macbook pro mid 2010. Ik kom echter de volgende bug tegen die LR5 niet had:
Wanneer ik met "\" toggle tussen origineel en huidig dan "flikkert" de foto even. Dit gebeurd alleen wanneer hij naar het origineel moet. Van het origineel terug naar huidig knippert het niet. Nog vreemder is wanneer ik dat in "lights out" mode doe. dan verschijnt het origineel gewoon in volle helderheid, maar de huidige bewerking is gedimt. Daarna moet ik tussen 2 foto's heen en weer schakelen om lights out weer goed te kunnen gebruiken met een volledig zichtbare foto.
GPU modus uitschakelen lost het probleem (beide) op, maar wenselijk is dat niet.
Hebben meer mensen last van deze bug?
Wanneer ik met "\" toggle tussen origineel en huidig dan "flikkert" de foto even. Dit gebeurd alleen wanneer hij naar het origineel moet. Van het origineel terug naar huidig knippert het niet. Nog vreemder is wanneer ik dat in "lights out" mode doe. dan verschijnt het origineel gewoon in volle helderheid, maar de huidige bewerking is gedimt. Daarna moet ik tussen 2 foto's heen en weer schakelen om lights out weer goed te kunnen gebruiken met een volledig zichtbare foto.
GPU modus uitschakelen lost het probleem (beide) op, maar wenselijk is dat niet.
Hebben meer mensen last van deze bug?
[ Voor 23% gewijzigd door Magic op 25-04-2015 17:02 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Ook leuk trouwens: voor 130k foto's face recognition aanzetten. Hier is mijn iMac al 2 dagen bezig en het duurt ook nog wel even
Het is maar wat je bejaard noemt, ik doe het hier met een 8 jaar oude Q6600 met 4GB....LR6 werkt super op mijn "bejaarde" macbook pro mid 2010. Ik kom echter de volgende bug tegen die LR5 niet had:
Heb mijn portefeuille opengetrokken en mijn met 8 jaar oude ATI HD2600XT vervangen door een nivdia GTX750
Totale overkill voor deze pc, maar wordt zonder enig probleem herkend in LR6. En ja, bepaalde sliders zijn inderdaard responsiever in de develop module, maar de totale impact van LR6 op mijn systeem is toch een stuk zwaarder dan ik eerst dacht. LR6 voelt responsiever aan, maar spreekt ook veel meer resources aan in mijn mening.
Naar muziek luisteren via Deezer en tegelijk in LR werken is gegarandeerd horten en stoten... Ik weet niet wat mijn systeem allemaal uitvreet, maar massa's resources worden aangesproken bij quasie elke operatie.... Soms krijgt de GPU er van langs, dan is het de cpu waarvan de load de hoogte inschiet, dan is het weer de HD die staat te ratelen als een zot.... LR6 past allerlei technieken toe om het responsiever te doen aanvullen, en dat lukt ook voor een deel, maar elke component krijgt er om de beurt serieus van langs....
Ik vrees dat mijn pc echt aan vervanging toe is....
[ Voor 19% gewijzigd door DinoBe op 26-04-2015 10:29 ]
En dan mag je ze nog allemaal bevestigen/corrigerenTranceSetter schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 17:36:
Ook leuk trouwens: voor 130k foto's face recognition aanzetten. Hier is mijn iMac al 2 dagen bezig en het duurt ook nog wel even
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Hoe worden de namen opgeslagen? Is dat alleen in de database of als keyword?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik wil nu lightroom 6 (dus zonder CC) installeren op mijn PC naast mijn mac. Waar kan ik in vredesnaam die installer downloaden? Bij aanschaf kreeg ik netjes een linkje voor de mac versie, maar de windows versie kan ik niet bespeuren.
Moet ik nu serieus de installer via thepiratebay binnenhalen? Als dat het geval is dan is dit het laatste adobe product wat ik aangeschaft heb.
Edit: na 3 kwartier gevonden, in het account, naar de orderhistorie gaan, daar ongeveer 10 minuten wachten tot het eindelijk verschijnt, daar heb je in het order een koppeling naar de download.
Moet ik nu serieus de installer via thepiratebay binnenhalen? Als dat het geval is dan is dit het laatste adobe product wat ik aangeschaft heb.
Edit: na 3 kwartier gevonden, in het account, naar de orderhistorie gaan, daar ongeveer 10 minuten wachten tot het eindelijk verschijnt, daar heb je in het order een koppeling naar de download.
[ Voor 20% gewijzigd door Magic op 26-04-2015 10:22 ]
Waarschijnlijk inloggen met je Adobe ID op de website en dan bij de downloads kijken. Tenminste dat was zoals het voor CC ging.
Hmm, apart, ik heb ook de standalone (upgrade) download aangeschaft en ik kreeg gewoon direct een pagina met daarop 3 items: de license-key, de windows installer en de mac installer.Magic schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:15:
Ik wil nu lightroom 6 (dus zonder CC) installeren op mijn PC naast mijn mac. Waar kan ik in vredesnaam die installer downloaden? Bij aanschaf kreeg ik netjes een linkje voor de mac versie, maar de windows versie kan ik niet bespeuren.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die kreeg ik inderdaad ook, maar had enkel de mac versie gedownload.
Wanneer heb je voor het laatst een schone windows install gedaan. Dat kan een wereld van verschil zijn. En een ratelende HDD .. waar de foto's staan bedoel je of de systeem-schijf? Want echt een SSD is een must, ook met oudere PCs dat verschil is werkelijk alsof je een nieuwe pc hebt, en die kan je later natuurlijk gewoon meenemen naar de volgende. Misschien een reepje geheugen erbij van Marktplaats, ik heb nu 8GB en dat is eigenlijk soms nèt te weinig.DinoBe schreef op zaterdag 25 april 2015 @ 23:43:
[...]
Ik vrees dat mijn pc echt aan vervanging toe is....
Ik wacht nog even op Windows 10 en dan is het ook wel weer eens tijd voor een verse installatie.
Dat is om eerlijk te zijn al een tijdje geleden. Mijn OS (win 7) staat op een SSD, foto's en catalog op een interne HD.Wanneer heb je voor het laatst een schone windows install gedaan
Ik heb al gekeken naar meer RAM geheugen, maar mijn 4 sloten zitten vol (4x1GB) DDR2 800.
Tweedehands is het ook niet veel soeps....
Kan je catalog ook niet op de SSD? Of geen ruimte?DinoBe schreef op zondag 26 april 2015 @ 11:52:
[...]
Dat is om eerlijk te zijn al een tijdje geleden. Mijn OS (win 7) staat op een SSD, foto's en catalog op een interne HD.
Ik heb al gekeken naar meer RAM geheugen, maar mijn 4 sloten zitten vol (4x1GB) DDR2 800.
Tweedehands is het ook niet veel soeps....
Heel stom, maar gewoon de proefversie downloaden. Dat is normaal exact dezelfde installer, alleen heb je in dit geval dan wèl een serienummer om in te voeren. (als daar niks aan is veranderd)Magic schreef op zondag 26 april 2015 @ 10:15:
Waar kan ik in vredesnaam die installer downloaden?
[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 26-04-2015 12:11 ]
Dat was inderdaad bij voorgaande versies zo, maar nu krijg je de CC versie die je 30 dagen mag proberen, helaas zonder de optie om je code in te vullen.jesper86 schreef op zondag 26 april 2015 @ 12:08:
[...]
Heel stom, maar gewoon de proefversie downloaden. Dat is normaal exact dezelfde installer, alleen heb je in dit geval dan wèl een serienummer om in te voeren. (als daar niks aan is veranderd)
Hier kreeg ik toch echt de vraag bij de cc versie om een key in te vullen totdat CC online was en hij kon verifiëren dat ik daar een CC lidmaatschap voor heb. Volgens mij is het simpelweg dezelfde installer, en ja ik zit op een Mac.
De catalog kan helaas niet op de SSD, ik heb ooit nog een test gedaan en deze op de SSD gezet, maar ik vond het niet veel uitmaken in vergelijking tot de catalog op een interne HD.Kan je catalog ook niet op de SSD? Of geen ruimte?
Ik heb Lightroom op de SSD, Foto's op een interne hd en de catalog op een andere HD. De catalog en foto's elk op een andere HD blijkt wel iets te schelen, maar snel is het nog steeds niet.
Ik denk eerst eens een herinstall te doen, dan zien we wel eens verder.
Aight, na een tijdje LR 6 gebruikt te hebben en er een hele mik portretten doorheen gegooit te hebben en daarna weer even LR 5 gebruikt te hebben (op een andere PC welliswaar), ben ik toch wel verrast hoe veel dingen eigenlijk sneller zijn geworden, dingen die eigenlijk niet zo opvallen.
Toch zitten er hier en daar ook nog wel vervelende bugjes in als je aan het bewerken bent. Voornamelijk bij het switchen tussen "before/after" en split views. Dan zie je duidelijk dat het vorige beeld eerst nog tevoorschijn komt in een flits en daarna pas het nieuwe beeld wat je hebt opgevraagd.
Voor de volgende update zou ik dat graag wel opgelost zien worden, net als verdere doorvoering van GPU acceleratie (door slimme truukjes). Veel brushes zijn nog net zo "traag" of hebben een delay ... waarom is mij niet helemaal duidelijk omdat je maar heel weinig data hoeft te verwerken als je het een beetje slim aan pakt, namelijk alleen het deel waar je gebrushed hebt. Dat terwijl (radial) gradients gewoon super snel zijn!
Ook vind ik het fijn dat ze de crop tool een stuk sneller hebben gemaakt waardoor je zonder gestotter je foto mooi kan croppen
Toch zitten er hier en daar ook nog wel vervelende bugjes in als je aan het bewerken bent. Voornamelijk bij het switchen tussen "before/after" en split views. Dan zie je duidelijk dat het vorige beeld eerst nog tevoorschijn komt in een flits en daarna pas het nieuwe beeld wat je hebt opgevraagd.
Voor de volgende update zou ik dat graag wel opgelost zien worden, net als verdere doorvoering van GPU acceleratie (door slimme truukjes). Veel brushes zijn nog net zo "traag" of hebben een delay ... waarom is mij niet helemaal duidelijk omdat je maar heel weinig data hoeft te verwerken als je het een beetje slim aan pakt, namelijk alleen het deel waar je gebrushed hebt. Dat terwijl (radial) gradients gewoon super snel zijn!
Ook vind ik het fijn dat ze de crop tool een stuk sneller hebben gemaakt waardoor je zonder gestotter je foto mooi kan croppen
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Verwijderd
Ik heb vorige week Lightroom CC geinstalleerd en moest op koningsdag ook een event fotograferen. Ruim 3500 foto's laten importeren. Dat ging op normale snelheid. Echter toen ik eenmaal in de develop modus ging was mijn MBP (13 inch retina) niet meer vooruit te branden. Ruim 6 uur later alle foto's klaar. Normaal exporteren ging wel weer goed qua snelheid. Heb nu wat artikels doorgelezen en heb de GPU optie maar uitgevinkt. Straks eens testen of dat beter gaat.sweebee schreef op vrijdag 24 april 2015 @ 12:09:
Vannacht goed LR6 kunnen testen na een evenement, maar er frustreert me iets wat LR5 niet had...
Wanneer ik in develop mode naar de volgende foto ga dan moet die even laden maar kan ik wel gewoon bewerken en na 3 sec loopt die even voor 2 seconden vast, nogal vervelend aangezien ik rond de 150 foto's heel snel achter elkaar bewerk. Elke keer zo'n vastlopertje. Meer mensen hier last van?
Ik denk niet dat GPU acceleratie veel gaat uithalen indd op de Macbooks zonder dedicated GPU. De grafische kaart zit 'ingebouwd' in de CPU, en deelt het geheugen met het systeem geheugen, alleen de duurste 15" Retina heeft een aparte NVIDIA kaart met 2GB geheugen voor zichzelf.
Maar slechter zou het er niet op moeten worden zou je zeggen met een moderne Macbook, want de hardware is dus bekend, en ze zijn zelfs nog altijd een beetje Apple-biased naar mijn idee.
Wat zo lang duurde is neem ik aan 'gewoon' het renderen van de previews, en blijkbaar managed LR de hardware zo slecht dat hij de volledige resources inzet om de plaatjes te maken, en er dus niet meer mee valt te multitasken. :-/
Heb je previews op 1:1 staan toevallig? Misschien kan je ze op Standaard zetten (waarvan de kwaliteit en het formaat is verder in de stellen in Catalog Settings onder File Handling), dan gaat het volgende keer wss sneller, maar het bladeren in de Library uiteindelijk weer (ietsje) langzamer. In Develop geen verschil, die gebruikt de previews niet.
Aangezien je een Retina display hebt, dat maakt het wel extra zwaar allemaal. Ook in Develop moet hij een veel groter oppervlak berekenen, geen idee wat het beste formaat is dan om te kiezen voor previews. Ik heb het zelf op 1440pixels staan want groter komen ze over het algemeen toch niet in beeld, met de rest van de interface eromheen (op een 1920x1080 scherm). Preview Quality op High, want dat maakt verder weinig verschil in performance zo ver ik weet.
Zou ze toch wat kleiner houden, dan maar iets minder scherp in Library, maar wel veel fijner te organizen.
Maar slechter zou het er niet op moeten worden zou je zeggen met een moderne Macbook, want de hardware is dus bekend, en ze zijn zelfs nog altijd een beetje Apple-biased naar mijn idee.
Wat zo lang duurde is neem ik aan 'gewoon' het renderen van de previews, en blijkbaar managed LR de hardware zo slecht dat hij de volledige resources inzet om de plaatjes te maken, en er dus niet meer mee valt te multitasken. :-/
Heb je previews op 1:1 staan toevallig? Misschien kan je ze op Standaard zetten (waarvan de kwaliteit en het formaat is verder in de stellen in Catalog Settings onder File Handling), dan gaat het volgende keer wss sneller, maar het bladeren in de Library uiteindelijk weer (ietsje) langzamer. In Develop geen verschil, die gebruikt de previews niet.
Aangezien je een Retina display hebt, dat maakt het wel extra zwaar allemaal. Ook in Develop moet hij een veel groter oppervlak berekenen, geen idee wat het beste formaat is dan om te kiezen voor previews. Ik heb het zelf op 1440pixels staan want groter komen ze over het algemeen toch niet in beeld, met de rest van de interface eromheen (op een 1920x1080 scherm). Preview Quality op High, want dat maakt verder weinig verschil in performance zo ver ik weet.
Zou ze toch wat kleiner houden, dan maar iets minder scherp in Library, maar wel veel fijner te organizen.
[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 29-04-2015 10:16 ]
Wanneer ik gpu acceleratie uitzet doet die stukken beter. Alleen gaat de vertoning van de sliders slomer, maar beter dan bij elke foto een hik-up omdat die weer iets moet laden.Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2015 @ 09:36:
[...]
Ik heb vorige week Lightroom CC geinstalleerd en moest op koningsdag ook een event fotograferen. Ruim 3500 foto's laten importeren. Dat ging op normale snelheid. Echter toen ik eenmaal in de develop modus ging was mijn MBP (13 inch retina) niet meer vooruit te branden. Ruim 6 uur later alle foto's klaar. Normaal exporteren ging wel weer goed qua snelheid. Heb nu wat artikels doorgelezen en heb de GPU optie maar uitgevinkt. Straks eens testen of dat beter gaat.
Ook wanneer ik van develop naar thumbnails ga krijg ik een raar zwart blok in me scherm voor 3 seconden. Met gpu acceleratie uit gebeurt dit niet en gaat het veel sneller.
Waarom kan adobe nou niet iets fatsoenlijks maken?
[ Voor 22% gewijzigd door sweebee op 29-04-2015 10:21 ]
Tsja het is leuk zo'n macbook samen met de hele reputatie die er bij komt kijken van Apple maar als je naar de specs kijkt dan is het niet zo'n bijzondere machine om foto's op te bewerken. Zeker de zwakke "GPU" en hoge resolutie van het beeldscherm hakken er aardig in en kun je eigenlijk niet gebruik maken van de hardware acceleratie in LR6 zoals die bedoeld is. Zelfs met mijn budget Quadro kaart (K600) werken al die dingen vlekkeloos.
Er zitten hier en daar nog wel bugs in inderdaad maar tot nu toe meer schoonheidsfoutjes (albeit wel wat irritant soms). Wat wel jammer is dat de UI nog steeds wat traag is, dit merk je vooral in de library als je scrolt omdat deze weergaven nog allemaal niet door de GPU getekend worden maar door de CPU. Je krijgt het zelfde als je hardware acceleratie in je browser uit zet. Zeker een verbeter puntje wat mij betreft maar ze hebben nu wel de basis gelegd.
Er zitten hier en daar nog wel bugs in inderdaad maar tot nu toe meer schoonheidsfoutjes (albeit wel wat irritant soms). Wat wel jammer is dat de UI nog steeds wat traag is, dit merk je vooral in de library als je scrolt omdat deze weergaven nog allemaal niet door de GPU getekend worden maar door de CPU. Je krijgt het zelfde als je hardware acceleratie in je browser uit zet. Zeker een verbeter puntje wat mij betreft maar ze hebben nu wel de basis gelegd.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
De 13" (zeker de instapmodellen) zijn nou eenmaal niet zo sterk als hun grotere broertje. Ik ben juist ivm fotobewerking meteen voor de 15" (wel erg dure) instap gegaan, die heeft met zijn quad core toch net even wat meer pit. En ja, voor 2029 (inmiddels door de wisselkoers opgehoogd naar 2300) euro mag je wat verwachten en heb je vast nog een veel snellere windows-laptop, maar ik ben in ieder geval erg blij met de macVentieldopje schreef op woensdag 29 april 2015 @ 12:06:
Tsja het is leuk zo'n macbook samen met de hele reputatie die er bij komt kijken van Apple maar als je naar de specs kijkt dan is het niet zo'n bijzondere machine om foto's op te bewerken. Zeker de zwakke "GPU" en hoge resolutie van het beeldscherm hakken er aardig in en kun je eigenlijk niet gebruik maken van de hardware acceleratie in LR6 zoals die bedoeld is. Zelfs met mijn budget Quadro kaart (K600) werken al die dingen vlekkeloos.
Erg mooi ja de 15", heel mooi product, maar die prijs .. hoe graag ik ook zou willen ik zou het echt niet kunnen wetende dat je dan nog steeds geen dedicated GPU hebt. Die zit alleen in het €2800(!) model.
Terwijl je dat voor €1100 minder allemaal wel hebt in de pricewatch: Asus Zenbook NX500JK-DR012H
En alsof dat nog niet genoeg is, ook een display met 100% NTSC gamut wat vergelijkbaar is met AdobeRGB. De gene die weten wat dat waard is (letterlijk en figuurlijk) hebben de keus snel gemaakt.
Terwijl je dat voor €1100 minder allemaal wel hebt in de pricewatch: Asus Zenbook NX500JK-DR012H
En alsof dat nog niet genoeg is, ook een display met 100% NTSC gamut wat vergelijkbaar is met AdobeRGB. De gene die weten wat dat waard is (letterlijk en figuurlijk) hebben de keus snel gemaakt.
Voor dit gaat uitlopen op een mac vs. pc discussie gooi ik nu alvast de rem erop. Graag weer verdergaan over Lightroom
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Mag ik weten waarom jou workflow/vakgebied en die van C1 niet overeenkomen, en met die van LR wel?sweebee schreef op woensdag 29 april 2015 @ 10:13:
[...]
Waarom kan adobe nou niet iets fatsoenlijks maken?Kijk naar de photos app van apple, scrollt lekker snel door thumbnails etc. Ook een keer capture one van phase geprobeerd, VEEL sneller met alles. Alleen vind ik die workflow niets voor mijn vakgebied.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Waarschijnlijk gewoon gewenning. Zo dacht ik er ook over de eerste keer dat ik iets ander probeerde, nu maanden later toch blij dat ik het een tweede kans gaf. Kost wel even wat tijd om je flow te vinden.
Zou ook gewenning kunnen zijn hoor, zal het nog een keer proberen 
Maar over het algemeen fotografeer ik evenementen. mijn taken:
foto's inladen
eerste foto bekijken, goed? vlaggetje en snel bewerken (croppen, belichting etc) volgende foto. foto niet goed negatief vlaggetje. etc etc
dan exporteren naar bepaalde formaten en direct 1 of 2 watermerken erop.
foto's inladen
eerste foto bekijken, goed? vlaggetje en snel bewerken (croppen, belichting etc) volgende foto. foto niet goed negatief vlaggetje. etc etc
Gisteren de trial van C1 gedownload, maar ik vind de interface in eerste oogopslag niet duidelijk. Dat doet LR beter. Ga het wel een kans geven, maar vooralsnog wint LR het voor mij.
Dan moet jij voor Photo Mechanic gaan of ACDSee. De #1 evenementenfotograaf van de wereld gebruikt dat ooksweebee schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 09:42:
Zou ook gewenning kunnen zijn hoor, zal het nog een keer proberen
foto's inladen
Interface is misschien niet duidelijk, maar dat komt omdat je Lightroom misschien gewend bent. C1 is juist veel duidelijker, geen aparte modules zoals Lightroom. Als ik LR in de "Develop" module wat foto's heb aangepast dan moet ik terug naar de "Library" module om previews te renderen, verre van logisch/handig.PdeBie schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:31:
Gisteren de trial van C1 gedownload, maar ik vind de interface in eerste oogopslag niet duidelijk. Dat doet LR beter. Ga het wel een kans geven, maar vooralsnog wint LR het voor mij.
C1 is veel sneller in gebruik (geen lompe modules die moeten laden) en de output is daarnaast veel beter dan die van LR. Het beheren van foto's is echter wel lastiger. Ook tetheren gaat vele malen sneller in C1.
Weet niet of het al voorbij gekomen is hier, maar Perfect Browse is nu (even?) gratis:
http://www.on1.com/fstoppers/
Zelf nog niet geinstalled, maar het doet ongeveer hetzelfde als Photomechanic (voor wie geen $150 heeft om daaraan te spenderen, of via andere obscure wegen wil bewandelen)
Dat switchen tussen Develop en Library in LR is iets wat ik me ook enorm aan ergerde, dat kostte echt veel tijd alles bijelkaar opgeteld.
Zelf nog niet geinstalled, maar het doet ongeveer hetzelfde als Photomechanic (voor wie geen $150 heeft om daaraan te spenderen, of via andere obscure wegen wil bewandelen)
Dat switchen tussen Develop en Library in LR is iets wat ik me ook enorm aan ergerde, dat kostte echt veel tijd alles bijelkaar opgeteld.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Perfect Browse is verre van snel, niet te vergelijken met Photo Mechanic of ACDSee. Wel een leuke actie, maar voegt in mijn workflow niets toe.Chiron schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 11:48:
Weet niet of het al voorbij gekomen is hier, maar Perfect Browse is nu (even?) gratis:
Ik ga het zeker ook nog een kans geven. Het is ook mijn eerste indruk pas (van een uurtje spelen).GerardHenninger schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 10:55:
[...]
Interface is misschien niet duidelijk, maar dat komt omdat je Lightroom misschien gewend bent. C1 is juist veel duidelijker, geen aparte modules zoals Lightroom. Als ik LR in de "Develop" module wat foto's heb aangepast dan moet ik terug naar de "Library" module om previews te renderen, verre van logisch/handig.
Maar een aantal zaken vind ik wat vreemd nog. Zo wil ik bijvoorbeeld de highlights omlaag brengen. Bij LR schuif ik dan het schuifje naar links. Bij C1 naar rechts (naar links kan niet eens). Ik weet niet of dat ook ergens een instelling is, maar in mijn ervaring voelt dat minder intuïtief (maar ook dat komt weer voort uit de gewenning aan LR).
Photomechanic is de shiznit idd. Vooral de 'ingest' functie met alle variabelen die je aan renames/directories kan hangen, en het is inderdaad bloedsnel. Erg fijn om ratings ook in C1 te kunnen zien (in mijn geval dan, LR werkt er ook prima mee samen). ACDSee heb ik dit decennium niet meer geinstalled eerlijk gezegdGerardHenninger schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:10:
[...]
Perfect Browse is verre van snel, niet te vergelijken met Photo Mechanic of ACDSee. Wel een leuke actie, maar voegt in mijn workflow niets toe.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Dus datChiron schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 12:22:
[...]
Photomechanic is de shiznit idd. Vooral de 'ingest' functie met alle variabelen die je aan renames/directories kan hangen, en het is inderdaad bloedsnel. Erg fijn om ratings ook in C1 te kunnen zien (in mijn geval dan, LR werkt er ook prima mee samen). ACDSee heb ik dit decennium niet meer geinstalled eerlijk gezegd
Voor veel Tweakers/hobby-fotografen niet echt boeiend, maar als ik tijdens een Koningsdag voor Radio 538 tijdens het evenement snel foto's moet verwerken en uploaden naar social media dan werkt het super. Lightroom is eigenlijk super lomp en traag.
Dynamic Locations is net een nieuwe feature in Capture One 8.2, volgens mij is dat hetzelfde?
https://youtu.be/oEk3Oz5lTto?t=9m20s
Ze laten hier Import zien, maar met export kan het ook.
Ze laten hier Import zien, maar met export kan het ook.
[ Voor 26% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2015 13:00 ]
Ik vind de performance winst in LR6.0.1 tov LR5.6 toch wat tegenvallen. Ja pannen lijkt vlotter, maar hij moet nog altijd eerst een low-resolution preview van de nieuwe viewport herrenderen naar high resolution, waardoor je uiteindelijk weinig wint.
Noise reduction is zelfs merkbaar trager geworden. Hieronder een opname van daarnet (i7-4790K, 16GB, GTX970)
Noise reduction is zelfs merkbaar trager geworden. Hieronder een opname van daarnet (i7-4790K, 16GB, GTX970)
Dat zijn toch ook gewoon zware taken. Volgens mij realiseert men zich af en toe niet hoe complex het interpoleren van Raw data is. Tis al mooi dat dat gewoon zo met 'live' resultaat kan en we niet pas zien wat het geworden is na exporteren! (zoals in-camera Raw converters)
Denk maar aan 3D renderen dat is nog erger, dan werk je eerst met een wireframe of een grove voorbeeld weergave voordat je het echte resultaat gaat renderen. Je computer staat geen kans om dat live te doen. Wij fotografen hebben super mazzel dat dat wel kan.
*Maar het is een 5 vs 6 vergelijking zie ik nu, daar lijkt wel vertraging in 6 te zitten ja. Was dit met de eerste keer opstarten? Dat kan de nieuwigheid zijn zoals:
wat bugs waren misschien te wel verwachten.
Adobe kennende wel tenminste.
Denk maar aan 3D renderen dat is nog erger, dan werk je eerst met een wireframe of een grove voorbeeld weergave voordat je het echte resultaat gaat renderen. Je computer staat geen kans om dat live te doen. Wij fotografen hebben super mazzel dat dat wel kan.
*Maar het is een 5 vs 6 vergelijking zie ik nu, daar lijkt wel vertraging in 6 te zitten ja. Was dit met de eerste keer opstarten? Dat kan de nieuwigheid zijn zoals:
Al die verschillende systemen, OS'en, GPU's, CPU's, en al die verschillen tools in LR,Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:02:
In Photoshop werkt het bij mij ook prima en waarschijnlijk was het net een bug in Lightroom, want de performance is nu wel weer gelijk aan wanneer GPU-acceleratie uit staat.
wat bugs waren misschien te wel verwachten.
[ Voor 37% gewijzigd door jesper86 op 01-05-2015 16:09 ]
Neen, ik heb een paar keer gewisseld tussen 5 & 6, al dan niet met een "opwarmronde" in develop, maar maakt niet echt uit. In de video hierboven heb ik beide Lightrooms opgestart, rechtstreeks naar Develop gegaan en onmiddellijk aan de sliders beginnen trekken.
Hieronder nog iets dat mij opvalt en wat storender is dan de tragere noise reduction. LR6 lijkt voor elke bewerking eerst een low-res preview te renderen én te tonen, en dan pas de high-res te tonen, waardoor je tussen elke bewerking een vervelende blur te zien krijgt, terwijl je bij LR5.6 gewoon direct de high-res ziet en dus veel makkelijker je wijziging kan beoordelen.
(In full screen HD kijken uiteraard.)
Hieronder nog iets dat mij opvalt en wat storender is dan de tragere noise reduction. LR6 lijkt voor elke bewerking eerst een low-res preview te renderen én te tonen, en dan pas de high-res te tonen, waardoor je tussen elke bewerking een vervelende blur te zien krijgt, terwijl je bij LR5.6 gewoon direct de high-res ziet en dus veel makkelijker je wijziging kan beoordelen.
(In full screen HD kijken uiteraard.)
Dat is wel heel apart ja .. zou ik ook niet willen.
De GPU acceleratie voorlopig even uit zetten dan maar, of heb je het dan ook?
De .1 versies van nieuwe major releases zijn vaak een stuk beter.
Buzz_Fuzz, dat klopt inderdaad maar bij 5.6 kreeg je dan wel vertraging wat het een schokkerige ervaring maakt met eigenlijk alles. Nu zijn heel veel dingen een stuk sneller/smoother geworden naar mijn ervaring waardoor het werken met dingen als de crop tool, straightening, brushes en gradients een stuk makkeljker en precieser werkt.
Het laatste filmpje van je is dan ook niet helemaal eerlijk omdat het verschil alleen goed merkbaar is als je schuift aan de sliders in plaats van er op te klikken. Bovendien is de delay zo minimaal dat het niet opweegt tegen de vertragingen die je in 5.6 had.
Maar ja, als je blijft zoeken naar de nadelen dan zul je ze vinden
Het laatste filmpje van je is dan ook niet helemaal eerlijk omdat het verschil alleen goed merkbaar is als je schuift aan de sliders in plaats van er op te klikken. Bovendien is de delay zo minimaal dat het niet opweegt tegen de vertragingen die je in 5.6 had.
www.maartendeboer.net
- Je bedoelt de "schokkerige ervaring" bij het pannen? Ja zoals ik al zei, lijkt dat bij LR6 vlotter, maar dat is toch maar vrij miniem imo. In beide gevallen moet na de muisbeweging toch nog de high-res van de nieuwe viewport berekend worden en die stroevere muisbeweging onder 5.6 viel op m'n i7-4790K overigens heel goed mee...Ventieldopje schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:28:
Buzz_Fuzz, dat klopt inderdaad maar bij 5.6 kreeg je dan wel vertraging wat het een schokkerige ervaring maakt met eigenlijk alles. Nu zijn heel veel dingen een stuk sneller/smoother geworden naar mijn ervaring waardoor het werken met dingen als de crop tool, straightening, brushes en gradients een stuk makkeljker en precieser werkt.
Ik heb daarnet ook eens de crop tool alle kanten op gegooid en ook daar merk ik niet zo'n groot verschil, ook waarschijnlijk dankzij m'n CPU die sowieso al snel is.
Ik merk wél een groter verschil bij gradients en het grootste verschil bij de transforms.
- Nee hoor, of ik klik of aan de sliders schuif, ik heb dezelfde blur, jij niet? Ik doe duidelijk in de video beide.
EDIT: oh, je bedoelt hier de snelheid? Nja, m'n punt van kritiek in die 2e video was eigenlijk die vervelende blur na elke bewerking...
Het is eigenlijk geen blur, maar toch een of andere vreemde tussenstap... Op 1:17 zie je het goed, als ik aan de donkere tinten in de curve sleur. Trouwens veel minder zichtbaar als je niet 1:1 werkt, dat wel.
- Zoeken? Ik heb helemaal niet gezocht
Het is nu niet dat ik daar veel moeite voor heb moeten doen hé
Nee, zonder GPU acceleratie is alles "normaal". Maarja, dan ben ik wel m'n snellere transforms & gradients ook kwijtjesper86 schreef op vrijdag 01 mei 2015 @ 16:26:
Dat is wel heel apart ja .. zou ik ook niet willen.
Tsja, ik vind dat alsnog geen goeie vergelijking maar dat maakt ook niet uit. Ga er eens met flinke batches aan werken en kijk dan wat je daadwerkelijk storend vind. Je kunt GPU acceleratie ook gewoon uitzetten dan is het gewoon "5.6" met wat extra's.
Ontzettend veel filmpjes online waar mensen de "verschillen" laten zien en dit soort dingen meteen als nadeel bestempelen terwijl het in de praktijk dan uiteindelijk mee lijkt te vallen. Neemt niet weg dat er plaats is voor verbeteringen maar het klinkt allemaal zo zeurderig, ga er gewoon mee aan het werk
Ontzettend veel filmpjes online waar mensen de "verschillen" laten zien en dit soort dingen meteen als nadeel bestempelen terwijl het in de praktijk dan uiteindelijk mee lijkt te vallen. Neemt niet weg dat er plaats is voor verbeteringen maar het klinkt allemaal zo zeurderig, ga er gewoon mee aan het werk
[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 01-05-2015 18:25 ]
www.maartendeboer.net
Ik zie niet in wat er "slecht vergeleken" wordt...
Er valt mij vrijwel direct iets op, ik maak daar een video van en ik pols naar de ervaringen van anderen hieromtrent, want de tragere noise reduction en de blur storen mij toch ietwat.
Dat jij dit of dat niet storend vind, zal mij worst wezen en dat verandert ook helemaal niets aan de feiten
"Niet zeuren, ga er gewoon mee aan het werk", heeft niemand iets aan hé
Er valt mij vrijwel direct iets op, ik maak daar een video van en ik pols naar de ervaringen van anderen hieromtrent, want de tragere noise reduction en de blur storen mij toch ietwat.
Dat jij dit of dat niet storend vind, zal mij worst wezen en dat verandert ook helemaal niets aan de feiten
"Niet zeuren, ga er gewoon mee aan het werk", heeft niemand iets aan hé
Ik was niet van plan om te upgraden, maar doe de laatste tijd meer met hdr en panorama.
En dan lijkt me de upgrade wel een stuk makkelijker werken.
Ook ben ik dan van plan een grotere ssd te kopen.
Nu de vraag: Heeft het gebruik van 2 ssd's nog een merkbaar voordeel?
Dus de nieuwe grotere als C gebruiken en mijn huidige ssd toewijzen aan een ander onderdeel in mijn workflow.
Dus de nieuwe grotere als C gebruiken en mijn huidige ssd toewijzen aan een ander onderdeel in mijn workflow.
Als je voor de rest opslag genoeg hebt en je hebt een SSD over dan zou ik aanraden die tweede SSD puur als scratchdisk te gaan gebruiken, veel programma's (LR, PS, pano programma's etc.) ondersteunen dat en dat maakt wel degelijk een verschil
www.maartendeboer.net
Catalog op de ene SDD, foto's op de andere SSD, dat is het meest optimale. Qua interface-gebruik zal je niet zo heel veel merken, maar previews renderen/laten zien zal wel ietsjes sneller gaan.NeutraleTeun schreef op maandag 04 mei 2015 @ 12:29:
Ik was niet van plan om te upgraden, maar doe de laatste tijd meer met hdr en panorama.
Ik zie dat werkgeheugen prijzen eindelijk weer een beetje aan het zakken zijn.
Nice. Interessanter voor mij dan een scratch disk erbij denk ik.
Maarja wanneer koop je dan, de laatste keer dat het gebeurde ging het gewoon weer lekker terug omhoog een paar dagen later, en die keer daarvoor zakte het mooi nog een paar weken door.
Nice. Interessanter voor mij dan een scratch disk erbij denk ik.
Maarja wanneer koop je dan, de laatste keer dat het gebeurde ging het gewoon weer lekker terug omhoog een paar dagen later, en die keer daarvoor zakte het mooi nog een paar weken door.
Ik heb nu een paar keer Lr gebruikt en zit er aan te denken het te kopen.
Lr5 is nu behoorlijk goedkoop is Lr zijn meerwaarde waard?
Lr5 is nu behoorlijk goedkoop is Lr zijn meerwaarde waard?
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Verwijderd
Dat hangt af van wat je er uit wilt, kunt en gaat halen. Oftewel, dat kunnen wij niet direct voor jou bepalen.
Ik heb nu LR5 al enige tijd en ben nu aan het spelen met LR6. Voor het meeste werk is LR5 uitstekend en als je niets met HDR of Panorama doet of voorlopig gaat doen, zou ik voor LR5 gaan.
De snelheidswinst waarover gesproken wordt merk ik in mijn workflow niet heel veel van. Maar ik schiet dan ook geen honderden/duizenden foto's in een maand.
Alleen de verbeterde gradient en radial filter heb ik persoonlijk echt profijt van.
De snelheidswinst waarover gesproken wordt merk ik in mijn workflow niet heel veel van. Maar ik schiet dan ook geen honderden/duizenden foto's in een maand.
Alleen de verbeterde gradient en radial filter heb ik persoonlijk echt profijt van.
Amateur, vooral vakantiefoto's geschoten in jpeg.Verwijderd schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 13:52:
Dat hangt af van wat je er uit wilt, kunt en gaat halen. Oftewel, dat kunnen wij niet direct voor jou bepalen.
Ik gebruik raw zelden op mijn d5000.
Dus eigenlijk wil je alleen de library features gebruiken om makkelijker te labelen en sorteren, of ben je van plan uit te vinden wat je allemaal uit Raw kan halen? Nou geloof me als je dat eenmaal door hebt wil je niet meer terug! Om een of andere reden kunnen de meeste mensen zich dat niet voorstellen totdat ze het zelf zien met hun eigen ogen op hun eigen foto's.
En de vraag is dus of Panorama's of HDR je interesseren, vrijwel t enige noemenswaardige verschil in 6. Het is al een kunst als je uberhaupt alles uit dergelijk software kan halen wat erin zit. Niet dat het zo bomvol zit met fancy features, het draait juist om de basic features van Raw en het benutten van de metadata. Rembrandt heeft ook alleen een kwasje, verf en een doek nodig.
En de vraag is dus of Panorama's of HDR je interesseren, vrijwel t enige noemenswaardige verschil in 6. Het is al een kunst als je uberhaupt alles uit dergelijk software kan halen wat erin zit. Niet dat het zo bomvol zit met fancy features, het draait juist om de basic features van Raw en het benutten van de metadata. Rembrandt heeft ook alleen een kwasje, verf en een doek nodig.
[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 06-05-2015 16:31 ]
Bewerken en een fotoboek maken.jesper86 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 16:21:
Dus eigenlijk wil je alleen de library features gebruiken om makkelijker te labelen en sorteren, of ben je van plan uit te vinden wat je allemaal uit Raw kan halen? Nou geloof me als je dat eenmaal door hebt wil je niet meer terug! Om een of andere reden kunnen de meeste mensen zich dat niet voorstellen totdat ze het zelf zien met hun eigen ogen op hun eigen foto's.
De library functies interesseren mij niet zo veel.
Voor een fotoboek maken kun je beter de software gebruiken van de afdruk service die je gebruikt. Lightroom is juist erg handig door de combi van een library en development module.
Wil je alleen bewerken dan is het iets lastiger in gebruik omdat het uitgaat van de workflow waarbij je eerst iets importeert in je library. Voor alleen bewerken kun je beter Photoshop pakken met Adobe Camera Raw (zit er bij in).
Wil je alleen bewerken dan is het iets lastiger in gebruik omdat het uitgaat van de workflow waarbij je eerst iets importeert in je library. Voor alleen bewerken kun je beter Photoshop pakken met Adobe Camera Raw (zit er bij in).
www.maartendeboer.net
De fotoboek module heb je echt niks aan. Ten eerste kan je alleen maar bestellen bij Blurb (in de USA), nergens anders, en de functionaliteit is meer beperkt dan de aller simpelste software die er wèl voor bedoeld is. Je kan niet eens het formaat van de paginas aanpassen, alleen de fotoboek maten van Blurb en dan ook nog niet eens allemaal. Terwijl je met de gratis software van Blurb zelf veel meer kan! Het is te gek voor woorden. Maar die zitten dus overseas en dat is niet ideaal.
Je ben beter af met de software die de foto services gratis leveren, zoals Profotonet.nl
Dure boeken, maar dan heb je wat. Ze 'printen' namelijk niet maar belichten op fotochemisch papier.
Lightroom is voor de foto archivering en het klaar maken voor print, of andere vorm van vertoning.
En dat worden dan wel echt foto's van een hele andere klasse dan zo uit de camera komen.
(als je de tijd neemt om te leren hoe)
Je ben beter af met de software die de foto services gratis leveren, zoals Profotonet.nl
Dure boeken, maar dan heb je wat. Ze 'printen' namelijk niet maar belichten op fotochemisch papier.
Lightroom is voor de foto archivering en het klaar maken voor print, of andere vorm van vertoning.
En dat worden dan wel echt foto's van een hele andere klasse dan zo uit de camera komen.
(als je de tijd neemt om te leren hoe)
[ Voor 44% gewijzigd door jesper86 op 06-05-2015 18:01 ]
Blurb had gewoon een plugin voor lightroom, die je in combi met hun eigen software kon gebruiken. Werkt ideaal, eerlijk gezegd. Je kan dan gewoon na het maken van het boek je foto´s nog bewerken, die worden dan automatisch aangepast e.d. Hebben ze dat nu niet meer?
En Blurb is tegenwoordig toch ook gewoon in het Nederlands?
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Dit dacht ik ook, een vriend van mij gebruikt het ook en die was er zeer over te spreken. Zelf ben ik met albelli bezig geweest maar werd daar niet gelukkig van.Sjekster schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 18:31:
Blurb had gewoon een plugin voor lightroom, die je in combi met hun eigen software kon gebruiken. Werkt ideaal, eerlijk gezegd. Je kan dan gewoon na het maken van het boek je foto´s nog bewerken, die worden dan automatisch aangepast e.d. Hebben ze dat nu niet meer?
Overigens bedankt voor de tip van profotonet.
[ Voor 4% gewijzigd door icecreamfarmer op 06-05-2015 19:23 ]
Zelf gebruik ik lightroom 4.4 en zit erover te denken te upgraden naar 6. Wel een wat oudere pc (intel 9550 met 4gb ram), maar 4.4 draait zonder problemen en neem aan dat 6 dat ook wel moet doen.
Zijn er naast nieuwe functies ook veel verschillen in de camera raw verwerking? In mijn ervaring was het verschil van CS3 ofzo naar lightroom erg groot. Uit oude foto's kreeg ik met gemak meer in lightroom (o.a. betere kleuren, highlights/shadows en ruisreductie).
Zijn er naast nieuwe functies ook veel verschillen in de camera raw verwerking? In mijn ervaring was het verschil van CS3 ofzo naar lightroom erg groot. Uit oude foto's kreeg ik met gemak meer in lightroom (o.a. betere kleuren, highlights/shadows en ruisreductie).
Nee, Lightroom 6 gebruikt nog dezelfde procesversie als 4. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat er meer lensprofielen ingebakken zitten.
Pff, ik gooi ook maar even m'n irritaties eruit 
Ik werk hier op een XPS 15 9530 met QHD scherm, sinds kort deze laptop als vervanger gekregen voor de FHD versie. Daar werkte lightroom 5 goed op zonder schokken of haperingen.
Aangezien ik een lightroom CC abo heb leek het mij verstandig om op de nieuwe lapdoos LR6 te installeren. Echter verbaasde ik me over de performance, eerst zat ik te twijfelen of m'n nieuwe laptop niet aan het throttlen was, maar na een batch foto's bewerken in photoshop kwam ik erachter dat het probleem bij Lightroom lag
Zowel met de gpu acceleratie aan als uit hapert het als een gek. Ik heb al geprobeerd de resolutie terug te schakelen van QHD naar FHD, maar dit mocht niet baten ...
Ik hoop dat er binnenkort een degelijke update of oplossing komt om t op te lossen
Ik werk hier op een XPS 15 9530 met QHD scherm, sinds kort deze laptop als vervanger gekregen voor de FHD versie. Daar werkte lightroom 5 goed op zonder schokken of haperingen.
Aangezien ik een lightroom CC abo heb leek het mij verstandig om op de nieuwe lapdoos LR6 te installeren. Echter verbaasde ik me over de performance, eerst zat ik te twijfelen of m'n nieuwe laptop niet aan het throttlen was, maar na een batch foto's bewerken in photoshop kwam ik erachter dat het probleem bij Lightroom lag
Zowel met de gpu acceleratie aan als uit hapert het als een gek. Ik heb al geprobeerd de resolutie terug te schakelen van QHD naar FHD, maar dit mocht niet baten ...
Ik hoop dat er binnenkort een degelijke update of oplossing komt om t op te lossen
Je kunt een PDF maken van het fotoboek aangemaakt in LR en deze kun je toch ook aanbieden bij de afdrukker van je fotoboek. Bv Fotofabriek of Profotonet oid .jesper86 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 17:44:
De fotoboek module heb je echt niks aan. Ten eerste kan je alleen maar bestellen bij Blurb (in de USA), nergens anders, en de functionaliteit is meer beperkt dan de aller simpelste software die er wèl voor bedoeld is. Je kan niet eens het formaat van de paginas aanpassen, alleen de fotoboek maten van Blurb en dan ook nog niet eens allemaal.
met andere woorden je kunt wel gewoon LR gebruiken als productie tool voor je boek en dan de PDF genereren als geheel !
[ Voor 22% gewijzigd door KRG op 08-05-2015 13:28 ]
Zoals ik zei, je kan het formaat van de pagina's niet instellen en die komen dus niet overeen. Ook wat hij van de PDF maakt heb je totaal geen enkele controle over. De ene PDF is de andere niet.
Ga ik doenOrion84 schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 09:08:
Hmm, keep us posted, want ik zat zelf eigenlijk juist naar die laptop te loeren als vervanger van mijn XPS15z.
Verder is t echt een dijk van een laptop! Ik kan je m zeker aanbevelen
Op het moment dat ik Photoshop CC gebruik, gebruik ik Lightroom enkel voor snelle aanpassingen. Het is dan eveneens een erg prettige bibliotheek.
Aangezien Lightroom CC nu een compleet andere versie is dan Lightroom 5 (die ik los gekocht heb), vraag is me af of ik beter die kan blijven gebruiken.
Ik ben bang dat als ik in Lightroom CC ga werken, dat de bibliotheek straks niet werkt met Lightroom 5.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Aangezien Lightroom CC nu een compleet andere versie is dan Lightroom 5 (die ik los gekocht heb), vraag is me af of ik beter die kan blijven gebruiken.
Ik ben bang dat als ik in Lightroom CC ga werken, dat de bibliotheek straks niet werkt met Lightroom 5.
Heeft iemand hier ervaring mee?
...
Bijna zeker dat het aan het image ligt. Op de HP images draait sommige software ook heel slecht of wil het niet installeren. Zorg ook dat je de nieuwste drivers van de videokaart hebt en dat je in devicemanager geen onbekende apparaten ziet staan.Kypo schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 16:58:
[...]
Ga ik doenIk ben op t moment nog redelijk druk met m'n studie, volgende week dinsdag ga ik m'n laptop maar een verse windows installatie geven! Er staat amper Dell meuk op, maar een frisse installatie sluit uit dat het aan het OS ligt
Verder is t echt een dijk van een laptop! Ik kan je m zeker aanbevelenPrijs/performance zijn er betere op de markt dan de xps 15, maar als je een draagbaar apparaat wil met fijne looks, dan is de xps iets voor jouw
Brrr... vanavond even tijdje bezig geweest in LR6 en dan voornamelijk de HDR en Pano functies.
Valt me beetje tegen heel eerlijk gezegd.
Weet niet waar het aan ligt (zal morgen eens proberen met GPU uit) maar zo sloom en krijg telkens een (reageert niet) en enorme zwarte blokken door mijn scherm.
En dat elke keer als ik een foto aanklik, schuifje trek of vlekje wil bewerken.
En dan zit ik op een i5-2500k @ 3.3GHz met 16GB ram en een AMD R9 280x 3GB.
Weet niet waar het aan ligt (zal morgen eens proberen met GPU uit) maar zo sloom en krijg telkens een (reageert niet) en enorme zwarte blokken door mijn scherm.
Heb je een punt! Ik had alleen gehoopt dat het niet nodig was ... Vorige xps 15 heb ik gelijk een SSD in gezet dus daar moest het wel. Bij de nieuwe versie zat er al een SSD inBrilsmurfffje schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 21:01:
[...]
Bijna zeker dat het aan het image ligt. Op de HP images draait sommige software ook heel slecht of wil het niet installeren. Zorg ook dat je de nieuwste drivers van de videokaart hebt en dat je in devicemanager geen onbekende apparaten ziet staan.
Morgen had ik in principe vrij gepland vanwege moederdag. Wellicht dat ik het dan kan doen

Heb je de laatste drivers van AMD? Zijn wel vaker problemen mee in het begin welke dan later wel opgelost worden. AMD is niet echt een held met drivers wat dat betreft, tenminste niet als het gaat om complexere dingen dan alleen de desktop en wat spelletjes.NeutraleTeun schreef op vrijdag 08 mei 2015 @ 23:53:
Brrr... vanavond even tijdje bezig geweest in LR6 en dan voornamelijk de HDR en Pano functies.
www.maartendeboer.net
Ja.
Zo ziet het eruit bij een 5pic HDR:
http://s10.postimg.org/hsqlb8etl/HDR.jpg
Opzicht niet gek, alleen is dit pas voorvertoning en wordt het nóg zwaarder belast bij het daadwerkelijk creëren/opslaan.
Iets anders doen zit er dan niet meer in.
Zelfs als het programma niets doet, en je klikt/gaat naar een pano/hdr creatie gaat dat ding elke keer enorm lang laden.
Best frustrerend.
Later eens kijken (zodra er een nieuwe SSD komt) of het verschil maakt als ik de foto's dan opsla op de SSD ipv momenteel pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.
Is wel misbruik van de SSD, maar hier wordt ik ook gek van
Zo ziet het eruit bij een 5pic HDR:
http://s10.postimg.org/hsqlb8etl/HDR.jpg
Opzicht niet gek, alleen is dit pas voorvertoning en wordt het nóg zwaarder belast bij het daadwerkelijk creëren/opslaan.
Iets anders doen zit er dan niet meer in.
Zelfs als het programma niets doet, en je klikt/gaat naar een pano/hdr creatie gaat dat ding elke keer enorm lang laden.
Best frustrerend.
Later eens kijken (zodra er een nieuwe SSD komt) of het verschil maakt als ik de foto's dan opsla op de SSD ipv momenteel pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB.
Is wel misbruik van de SSD, maar hier wordt ik ook gek van
Denk dat het weinig uitmaakt omdat je CPU gewoon op 100% staat te bakken
Ik zou eerder kijken naar een CPU met meer cores en van een nieuwere generatie. Hier met een AMD 8320 (8-core) nergens last van en een beest van een GPU heb ik nou ook niet.
www.maartendeboer.net
Jij kunt dus bv een 8pic pano laten maken en tussentijds gewoon andere foto's bewerken zonder haperingen?
Heb nog geen pano gemaakt maar wel wat forse HDR's en ik kon prima andere dingen ondertussen doen
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Van het weekend begonnen met het overzetten van m'n collectie foto's naar Lightroom. Gebruikte voorheen Aperture, maar aangezien ik een NAS wil gaan gebruiken voor de opslag van m'n foto's en Aperture end-of-life is, moest er een andere oplossing komen... Dan kom je al snel uit op Lightroom natuurlijk.
Heb de originelen nu opgeslagen in de volgende structuur: "YYYY/Name", dus bijv. "2013/Lissabon". Ben er alleen nu al achter dat dit m'n workflow vertraagd. Ga toch liever naar "YYYY/MM". Echter zitten er inmiddels al wel een paar duizend files in Lightroom die ik eigenlijk op de andere manier er in wil hebben...
Heb al het halve internet afgestruind om een manier te vinden om dit te veranderen, maar vind eigenlijk geen oplossing hiervoor? Hij heeft de folders toegevoegd, deze kan ik wel wijzigen. Maar splitsen lijkt lastig te gaan. Misschien iemand die hier ervaring mee heeft?
Verder erg tevreden over Lightroom. Lijkt een stuk fijner dan Aperture tot nu toe.
Heb de originelen nu opgeslagen in de volgende structuur: "YYYY/Name", dus bijv. "2013/Lissabon". Ben er alleen nu al achter dat dit m'n workflow vertraagd. Ga toch liever naar "YYYY/MM". Echter zitten er inmiddels al wel een paar duizend files in Lightroom die ik eigenlijk op de andere manier er in wil hebben...
Heb al het halve internet afgestruind om een manier te vinden om dit te veranderen, maar vind eigenlijk geen oplossing hiervoor? Hij heeft de folders toegevoegd, deze kan ik wel wijzigen. Maar splitsen lijkt lastig te gaan. Misschien iemand die hier ervaring mee heeft?
Verder erg tevreden over Lightroom. Lijkt een stuk fijner dan Aperture tot nu toe.

Je kunt toch gewoon verzamelingen maken van foto's die aan jouw criteria voldoen, dus opnamedatum YYYY/MM?
En je zegt dat je de originelen in een bepaalde structuur hebt opgeslagen. Maar het mooie van Lightroom is nu juist dat het er niet toe doet waar de originelen staan, in welke map of op welke schijf. Ik denk dat je je wat meer in het onderwerp Collections/Smart Collections moet verdiepen.
En je zegt dat je de originelen in een bepaalde structuur hebt opgeslagen. Maar het mooie van Lightroom is nu juist dat het er niet toe doet waar de originelen staan, in welke map of op welke schijf. Ik denk dat je je wat meer in het onderwerp Collections/Smart Collections moet verdiepen.
Verwijderd
Juist omdat het er niet toe doet hoe de originelen opgeslagen staan, heb ik het liever op een manier waarop ik geen naam e.d. in hoeft te voeren tijdens een import. Dus sla het liever op in automatisch aangemaakte mapjes. Echter staan huidige originelen anders opgeslagen, dat wil ik dus omgooien.
Maar ga het wel even uitproberen vanavond. Zal vast een manier voor zijn.
Maar ga het wel even uitproberen vanavond. Zal vast een manier voor zijn.

Photomechanic kan volgens mij wel wat jij wil.
Die kan folders/cards ingesten (ook recursief), en het vervolgens in mapjes onderverdelen gesorteerd naar eigen wens. Je kan variabelen opgeven hoe je de mappen wil noemen bijvoorbeeld.
Die kan folders/cards ingesten (ook recursief), en het vervolgens in mapjes onderverdelen gesorteerd naar eigen wens. Je kan variabelen opgeven hoe je de mappen wil noemen bijvoorbeeld.
Of met Dynamic Locations in Capture One 8.2, maar dat is allebei geen Lightroom. 
[ Voor 49% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2015 13:41 ]
Verwijderd
Het gaat niet zozeer om het in mappen plaatsen van de bestanden, maar om dat weer goed gekoppeld te krijgen aan de catalog in Lr. Maar moet heel eerlijk zeggen dat ik dit nog niet geprobeerd heb, dus dit zal ik eerst even doen vanavond.
Als je de foto's handmatig verplaatst, dan komen er in LR vraagtekentjes bij te staan en heb je volgens mij wel ergens een optie om de correcte locatie op te zoeken, zodat LR ze weer herkent.
Maar of dat echt makkelijk werkt bij het compleet aanpassen van de structuur durf ik niet te zeggen.
Ik ben geneigd te stellen dat het waarschijnlijk het makkelijkst is om gewoon die foto's even opnieuw te importeren, waarbij je bij import LR gewoon de foto's laat kopiëren naar de gewenste jaar/maand folders (dat is immers standaard functionaliteit). Daarna kan je dan de oude folders en inhoud wegkieperen.
Maar of dat echt makkelijk werkt bij het compleet aanpassen van de structuur durf ik niet te zeggen.
Ik ben geneigd te stellen dat het waarschijnlijk het makkelijkst is om gewoon die foto's even opnieuw te importeren, waarbij je bij import LR gewoon de foto's laat kopiëren naar de gewenste jaar/maand folders (dat is immers standaard functionaliteit). Daarna kan je dan de oude folders en inhoud wegkieperen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Je kan een verplaatste map waar verder niks aan is veranderd zonder problemen opnieuw aanwijzen, maar als je vanalles opnieuw gaat sorteren dan moet je elke foto apart weer opzoeken dus daar is geen beginnen aan.
Eenmaal in lightroom moet je er buiten lightroom gewoon NIET meer aanzitten. Mapjes maken en foto's erin heen en weer slepen gaat prima in lightroom zelf in de Library module, dan gaat niks verloren. Maar voor ingewikkeldere dingen, die zal je alvorens het importeren moeten regelen.
Natuurlijk als je nog geen aanpassingen of wat dan ook heb gedaan aan de foto's dan maakt het niet uit. Dan kan je de 'grijze' mapjes weg mieteren, en de hele mappen meuk met daarin nog meer mappen gewoon opnieuw importen met drag en drop vanuit explorer (of in LR rechts klikken op een map en synchronize folder). =)
Eenmaal in lightroom moet je er buiten lightroom gewoon NIET meer aanzitten. Mapjes maken en foto's erin heen en weer slepen gaat prima in lightroom zelf in de Library module, dan gaat niks verloren. Maar voor ingewikkeldere dingen, die zal je alvorens het importeren moeten regelen.
Natuurlijk als je nog geen aanpassingen of wat dan ook heb gedaan aan de foto's dan maakt het niet uit. Dan kan je de 'grijze' mapjes weg mieteren, en de hele mappen meuk met daarin nog meer mappen gewoon opnieuw importen met drag en drop vanuit explorer (of in LR rechts klikken op een map en synchronize folder). =)
Nog beter is om op de grijze map te klikken en dan aanwijzen waar de map naartoe is verhuisd.jesper86 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:50:
Verwijderd
Maar werkt dat ook als het opgesplitst is inmiddels? Als map A inmiddels verdeeld is over map 1, 2 en 3 wordt het volgens mij een lastiger verhaal...TranceSetter schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:49:
[...]
Nog beter is om op de grijze map te klikken en dan aanwijzen waar de map naartoe is verhuisd.
Dat zeg ik, maar als de inhoud in stukken is verdeeld gaat dat dus niet. Als het submappen geworden zijn kan je wel synchonize gebruiken, maar hij importeert ze dan dus weer als nieuwe foto's zo ver ik weet. En dan ben je al het werk dat je er eventueel aan hebt gedaan dus kwijt. Gewoon nergens aankomen buiten LR om dan is er niks aan de hand.TranceSetter schreef op maandag 11 mei 2015 @ 16:49:
[...]
Nog beter is om op de grijze map te klikken en dan aanwijzen waar de map naartoe is verhuisd.
[ Voor 33% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2015 17:20 ]
Als je de mappen zelf hebt aangepast buiten Lightroom niet inderdaad, zoals je ook aangeeft. Maar je zei dat je de grijze mapjes weg moet mieteren en dan de nieuwe map toevoegen. En daar kleven eventueel nadelen aanjesper86 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 17:13:
[...]
Dat zeg ik, maar als de inhoud in stukken is verdeeld gaat dat dus niet. Als het submappen geworden zijn kan je wel synchonize gebruiken, maar hij importeert ze dan dus weer als nieuwe foto's zo ver ik weet. En dan ben je al het werk dat je er eventueel aan hebt gedaan dus kwijt. Gewoon nergens aankomen buiten LR om dan is er niks aan de hand.
Lees het nou nog is terug, waar begin ik die paragraaf mee. 
@hieronder, het is je vergeven.

jesper86 schreef op maandag 11 mei 2015 @ 14:50:
Natuurlijk als je nog geen aanpassingen of wat dan ook heb gedaan aan de foto's dan maakt het niet uit. Dan...
@hieronder, het is je vergeven.
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2015 18:57 ]
Excuus, zat weer scheef te kijken.
Captain hindsight hier: dit soort dingen moet je van te voren af altijd heel goed plannen omdat het niet iets is wat je elke week wil gaan aanpassen. Zéker niet als je een x aantal duizend foto's hebt.
Voordat je nu wéér alles om gaat gooien, ga je eens goed inlezen in wat voor bestaande workflows er zijn en welke mappen structuren bewezen zijn die goed werken. Kleine wijzigingen kun je altijd nog wel doorvoeren maar grote wijzigingen als dit gaan erg veel tijd in zitten.
Voordat je nu wéér alles om gaat gooien, ga je eens goed inlezen in wat voor bestaande workflows er zijn en welke mappen structuren bewezen zijn die goed werken. Kleine wijzigingen kun je altijd nog wel doorvoeren maar grote wijzigingen als dit gaan erg veel tijd in zitten.
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Bedankt voor de tip. Heb alleen we moeite om "bewezen structuren" te vinden. De meeste dingen die je er over leest zijn toch gewoon persoonlijke voorkeur van de schrijver.Ventieldopje schreef op maandag 11 mei 2015 @ 19:22:
Captain hindsight hier: dit soort dingen moet je van te voren af altijd heel goed plannen omdat het niet iets is wat je elke week wil gaan aanpassen. Zéker niet als je een x aantal duizend foto's hebt.
De ene zegt in mapjes met namen en ander zegt per datum. Het maakt verder ook niet zo gek veel uit, hoe vaak kijk je daadwerkelijk in de mappen zelf? Volgens mij ga ik alles gewoon in Lightroom zelf doen.
Dat is een optie maar ik vind het een beetje riskant, het is een relatief kleine moeite om een keer een goed systeem te pakken waarbij je niet met duplicaten komt te zitten (meerdere foto's met de zelfde bestandsnaam). Lightroom die houd er wel rekening mee met importeren en hernoemt je bestanden zonder daarvan melding te doen maar het kan in sommige gevallen wel kopzorgen geven.
Ligt er ook net aan wat je doet ... voor huis tuin en keuken dingen zul je er wellicht geen last van krijgen maar als je veel foto's schiet dan vind ik het toch wel de moeite waard, zeker gezien je het maar één keer hoeft te doen
Ligt er ook net aan wat je doet ... voor huis tuin en keuken dingen zul je er wellicht geen last van krijgen maar als je veel foto's schiet dan vind ik het toch wel de moeite waard, zeker gezien je het maar één keer hoeft te doen
www.maartendeboer.net
Ik denk dat hij dat ook bedoeld. 
Direct met importeren, en eventueel verfijnen, beide enkel en alleen in LR.
Als het maar netjes in mapjes zit dan kan je ze altijd nog verslepen en hernoemen. Als hele mappen en als losse foto's, dat doe ik vaak genoeg. Zolang je het maar binnen LR houdt gaat alle informatie netjes mee.
Kost alleen even tijd om uit te vogelen wat het handigste is .. want dat is voor iedereen anders indd. En je heb kans dat je interesses verschuiven waarmee een andere indeling weer handiger is, kan allemaal.
Direct met importeren, en eventueel verfijnen, beide enkel en alleen in LR.
Als het maar netjes in mapjes zit dan kan je ze altijd nog verslepen en hernoemen. Als hele mappen en als losse foto's, dat doe ik vaak genoeg. Zolang je het maar binnen LR houdt gaat alle informatie netjes mee.
Kost alleen even tijd om uit te vogelen wat het handigste is .. want dat is voor iedereen anders indd. En je heb kans dat je interesses verschuiven waarmee een andere indeling weer handiger is, kan allemaal.
[ Voor 49% gewijzigd door jesper86 op 11-05-2015 21:04 ]
Ik heb ooit best lang zitten studeren, wikken&wegen op de 'beste' en handigste structuur.
Met het idee: als je eraan begint zit je er aan vast, of kost het op z'n minst een hoop moeite om weer te wijzigen.
Uiteindelijk ben ik op dit uitgekomen:
Mapstructuur:
\YYYY\YYYY-MM\DD\ oftewel \2015\2015-05\11\
Waarom ik wel jaar-maand heb gedaan en voor de dagen alleen het dagnummer? Geen idee meer: waarschijnlijk omdat ik meer in de maandmappen werk.
Bestandsnaam:
YYYYMMDD_HHMMSS_xxx_cccc_vv.ext bijvoorbeeld 20150430_185232_bbs_Cn60D_f.jpg
xxx zijn de initialen van de fotograaf.
ccc is de camera.
vv is versie of status van de workflow (bijv. f voor 'final', e voor 'edited in Photoshop'.)
-Ik wil niet volledig afhankelijk zijn van de database in Lightroom: wat als ik ooit klaar ben met Lightroom of de database raakt corrupt en alle backups zijn pleite? Nu is het in ieder geval op hoofdlijnen gestructureerd op jaar, maand, dag. Ik me meestal wel herinneren wanneer een bepaalde foto is genomen.
-Ik wil een bestand ook buiten LR enigszins makkelijk kunnen terugvinden als ik het in een ander programma wil openen.
-Sommige mensen doen nog een niveau ertussen met de gelegenheid of event. Bijv. Kerst2008, VakantieSpanje etc. Of ze zetten het in de bestandsnaam. Misschien handig als je van één onderwerp heel veel foto's maakt. Ik fotografeer niet zoveel, ik vond het makkelijker om dat met keywords in Lightroom te doen.
-Ik wilde geen ellenlange map-namen en bestandsnamen.
-Ik krijg redelijk wat foto's van anderen. Ik wilde makkelijk kunnen zien van wie ze afkomstig zijn (initialen) en met wat voor camera ze zijn genomen. Dat staat meestal ook wel in de metadata, maar nu kan ik het direct aan de bestandsnaam zien.
-Zo min mogelijk kans dat twee verschillende foto's dezelfde naam zouden krijgen, vandaar de tijd erbij. Vanwege persoonlijke voorkeur: ik wil liefst geen volgnummers in de bestandsnaam. En zeker niet de doornummerende standaard bestandsnamen van de camera zelf.
-Al mijn foto's moesten in één grote database in Lightroom. Voor de fijnere selectie (onderwerp, event, personen etc.) gebruik ik veel keywords, smart collections etc.
Het inlezen vanaf de kaartjes, hernoemen en plaatsen in de mapstructuur doe ik met Downloader Pro: ik had het programma al, en in Lightroom werkte het net niet zoals ik wil.
Als alle foto's op hun plek staan, voeg ik de nieuwe foto's toe aan Lightroom met 'Add'.
Met het idee: als je eraan begint zit je er aan vast, of kost het op z'n minst een hoop moeite om weer te wijzigen.
Mapstructuur:
Waarom ik wel jaar-maand heb gedaan en voor de dagen alleen het dagnummer? Geen idee meer: waarschijnlijk omdat ik meer in de maandmappen werk.
Bestandsnaam:
xxx zijn de initialen van de fotograaf.
ccc is de camera.
vv is versie of status van de workflow (bijv. f voor 'final', e voor 'edited in Photoshop'.)
-Ik wil niet volledig afhankelijk zijn van de database in Lightroom: wat als ik ooit klaar ben met Lightroom of de database raakt corrupt en alle backups zijn pleite? Nu is het in ieder geval op hoofdlijnen gestructureerd op jaar, maand, dag. Ik me meestal wel herinneren wanneer een bepaalde foto is genomen.
-Ik wil een bestand ook buiten LR enigszins makkelijk kunnen terugvinden als ik het in een ander programma wil openen.
-Sommige mensen doen nog een niveau ertussen met de gelegenheid of event. Bijv. Kerst2008, VakantieSpanje etc. Of ze zetten het in de bestandsnaam. Misschien handig als je van één onderwerp heel veel foto's maakt. Ik fotografeer niet zoveel, ik vond het makkelijker om dat met keywords in Lightroom te doen.
-Ik krijg redelijk wat foto's van anderen. Ik wilde makkelijk kunnen zien van wie ze afkomstig zijn (initialen) en met wat voor camera ze zijn genomen. Dat staat meestal ook wel in de metadata, maar nu kan ik het direct aan de bestandsnaam zien.
-Zo min mogelijk kans dat twee verschillende foto's dezelfde naam zouden krijgen, vandaar de tijd erbij. Vanwege persoonlijke voorkeur: ik wil liefst geen volgnummers in de bestandsnaam. En zeker niet de doornummerende standaard bestandsnamen van de camera zelf.
-Al mijn foto's moesten in één grote database in Lightroom. Voor de fijnere selectie (onderwerp, event, personen etc.) gebruik ik veel keywords, smart collections etc.
Het inlezen vanaf de kaartjes, hernoemen en plaatsen in de mapstructuur doe ik met Downloader Pro: ik had het programma al, en in Lightroom werkte het net niet zoals ik wil.
Als alle foto's op hun plek staan, voeg ik de nieuwe foto's toe aan Lightroom met 'Add'.
[ Voor 3% gewijzigd door bum op 11-05-2015 22:10 ]
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
Verwijderd
Ik heb er toch maar voor gekozen om de mappenstructuur zo te houden. Tijdens het overzetten van de diverse foto's leek het meer werk dan het daadwerkelijk is. Daarnaast is een beetje structuur in de originelen ook niet zo erg. 
Heb het nu zo:
/2015/Kopenhagen/IMG_XXXX.cr2
Bedankt allen voor input.
Heb het nu zo:
Maar nu krijg je toch juist ellenlange bestandsnamen?bum schreef op maandag 11 mei 2015 @ 22:06:
Mapstructuur:
Bestandsnaam:
..
Waarom niet iets meer met mappen werken :
20150512 - Bruiloft Pietje Puk
-- RAW_FotograafPiet
-- RAW_FotograafHenk
-- RAW_FotograafIngrid
Eventueel nog onderverdeeld op type camera (waarom zou je dat willen weten eigenlijk?) of desnoods de cameranaam in de bestandsnaam : 20150512_BruiloftPietjePuk_P_5DMK2_0001.RAW
Mag ik vragen waarom je geen volgnummers wilt, los van de persoonlijke voorkeur? En de tijd is toch niet heel belangrijk om te zien in de bestandsnaam, als je die echt wilt weten dan zit dat in je RAW.-Zo min mogelijk kans dat twee verschillende foto's dezelfde naam zouden krijgen, vandaar de tijd erbij. Vanwege persoonlijke voorkeur: ik wil liefst geen volgnummers in de bestandsnaam. En zeker niet de doornummerende standaard bestandsnamen van de camera zelf.
Ik gebruik juist geen Lightroom specifieke dingen (smart collections etc), die ben je kwijt bij een crash/corrupte DB. Ik sla de sidecar op naast de originele foto, zodat ik ook makkelijk kan switchen naar een andere converter (Capture One, Photo Mechanic etc).-Al mijn foto's moesten in één grote database in Lightroom. Voor de fijnere selectie (onderwerp, event, personen etc.) gebruik ik veel keywords, smart collections etc.
Een grote database is sowieso niet aan te raden, Lightroom wordt daar alleen maar trager van, tenzij je heel weinig foto's schiet. Een catalogus per jaar of onderwerp houdt het sneller, afhankelijk van de hoeveelheid foto's.
Je kan het beter nu goed doen, dan dat je over twee jaar baalt van je keuze nuVerwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 00:55:
Ik heb er toch maar voor gekozen om de mappenstructuur zo te houden. Tijdens het overzetten van de diverse foto's leek het meer werk dan het daadwerkelijk is. Daarnaast is een beetje structuur in de originelen ook niet zo erg.
Heb het nu zo:
Wat nou als je dit jaar twee keer naar Kopenhagen gaat, hoe ga je het dan noemen?
/2015/Kopenhagen/
/2015/Kopenhagen2/ ?
Daarnaast, stel je geeft iemand een foto, in jouw geval IMG_2342.jpg, en die persoon wilt graag het origineel of vraag of jij iets kan bewerken, hoe vind jij dan die foto snel terug? Aan de bestandsnaam zie je niet waar het om gaat.
Ik doe het zo (en voor zover ik weet, alle werkende professionals om mij heen ook) :
CATEGORIE / YYYY / YYYYMMDD - ONDERWERP / RAW / YYYYMMDD_onderwerp_teamlid.cr2
Dus bijvoorbeeld :
Events / 2015 / 20150321 - Miami / RAW / 20150321_miami_gerard.cr2
Ik zie aan de bestandsnaam meteen waar de foto over gaat en waar ik moet zoeken (2015, maand maart, 21ste). Als ik dus van iemand een foto terugkrijg dan weet ik meteen waar ik moet zoeken.
In het voorbeeld hierboven zou ik in de "20150321 - Miami" folder ook nog de volgende mappen kunnen toevoegen :
-- RAW -> originele foto's direct uit de camera
-- RAW_ASSISTENT -> originele foto's van een andere fotograaf
-- RAW_BACKSTAGE -> backstage foto's van iphones, klant, visagisten etc
-- RAW_VIDEO -> eventuele korte video's die opgenomen zijn
-- EXPORT_KLANT_PREVIEWS -> lo-res export voor de klant
-- EXPORT_KLANT_HIRES -> hi-res export voor de klant
"Klant" kan je vervangen door "Vriendin" of "Opa en Oma", dit is puur een zakelijk voorbeeld. Mocht de klant de foto's kwijt zijn, dan weet ik precies wat ik voorheen heb gestuurd en dan kan ik exacte dezelfde foto's (en bewerkingen) sturen.
Dit is nog een simpel voorbeeld, in het echt heb ik ook nog "SELECTS", "MASTER EDITS" etc.
Veel tekst..... misschien is een video uit de oude doos makkelijker :
Het lijkt allemaal misschien wat overdreven, maar als je nu iets "groter" denkt dan zit je wat veiliger in de toekomst.
Verwijderd
Ik was waarschijnlijk dan voor iets als volgt gegaan:GerardHenninger schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 04:37:
[...]
Je kan het beter nu goed doen, dan dat je over twee jaar baalt van je keuze nu
Wat nou als je dit jaar twee keer naar Kopenhagen gaat, hoe ga je het dan noemen?
/2015/Kopenhagen/
/2015/Kopenhagen2/ ?
/2015/Kopenhagen/20150427/
/2015/Kopenhagen/20151220/
Als je bij export dezelfde naam houdt, is het natuurlijk nog steeds eenvoudig om terug te vinden. Dan zoek je in dit geval dus de IMG_2342.cr2. In welk mapje deze dan staat is niet relevant voor Spotlight.Daarnaast, stel je geeft iemand een foto, in jouw geval IMG_2342.jpg, en die persoon wilt graag het origineel of vraag of jij iets kan bewerken, hoe vind jij dan die foto snel terug? Aan de bestandsnaam zie je niet waar het om gaat.
En dan met volgnummer er nog achter, neem ik aan?Ik doe het zo (en voor zover ik weet, alle werkende professionals om mij heen ook) :
CATEGORIE / YYYY / YYYYMMDD - ONDERWERP / RAW / YYYYMMDD_onderwerp_teamlid.cr2
Dus bijvoorbeeld :
Events / 2015 / 20150321 - Miami / RAW / 20150321_miami_gerard.cr2
Oké, duidelijk.Ik zie aan de bestandsnaam meteen waar de foto over gaat en waar ik moet zoeken (2015, maand maart, 21ste). Als ik dus van iemand een foto terugkrijg dan weet ik meteen waar ik moet zoeken.
In het voorbeeld hierboven zou ik in de "20150321 - Miami" folder ook nog de volgende mappen kunnen toevoegen :
-- RAW -> originele foto's direct uit de camera
-- RAW_ASSISTENT -> originele foto's van een andere fotograaf
-- RAW_BACKSTAGE -> backstage foto's van iphones, klant, visagisten etc
-- RAW_VIDEO -> eventuele korte video's die opgenomen zijn
-- EXPORT_KLANT_PREVIEWS -> lo-res export voor de klant
-- EXPORT_KLANT_HIRES -> hi-res export voor de klant
"Klant" kan je vervangen door "Vriendin" of "Opa en Oma", dit is puur een zakelijk voorbeeld. Mocht de klant de foto's kwijt zijn, dan weet ik precies wat ik voorheen heb gestuurd en dan kan ik exacte dezelfde foto's (en bewerkingen) sturen.
Dit is nog een simpel voorbeeld, in het echt heb ik ook nog "SELECTS", "MASTER EDITS" etc.
Veel tekst..... misschien is een video uit de oude doos makkelijker :
[video]
Het lijkt allemaal misschien wat overdreven, maar als je nu iets "groter" denkt dan zit je wat veiliger in de toekomst.

/ Holidays / 2015 / 20150427 - Kopenhagen / RAW / 20150427_kopenhagen_0001.CR2
/ Holidays / 2015 / 20150427 - Kopenhagen / RAW_IPHONE / 20150427_kopenhagen_0123.jpg
Thanks, Gerard.
Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.