Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19:51
Ik wil (denk ik) Elements gaan gebruiken.
Heb nu de trial, maar kan niet rechts klik bewerken in Elements (die optie komt helemaal niet).
Is dat omdat het een trial is?

Want even Googelen laat dit zien:
http://thephotogeek.com/lightroom/elemental/

Lijkt me toch sterk dat je een plugin van een externe partij nodig hebt om 2 Adobe programma's te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
In de combi LR5.7 en PSE10 werkt dat gewoon (neem ff aan dat je in LR in de development modus op een foto op je rechtermuis wilt klikken?).

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11-2024
Aldus canonrumors kunnen we vandaag Lightroom CC verwachten:

http://www.canonrumors.co...troom-cc-coming-tomorrow/

Ik hoop alleen maar dat er ook een niet CC versie uitkomt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kan me zo voorstellen dat CC gebruikers de nieuwe versie als eerste binnen krijgen, waarna de rest hem later gewoon kan kopen. Dat is immers wat ze je beloven, altijd direct de nieuwste updates.

Waar ze vandaan halen dat het enkel-en-alleen CC zou gaan heten lijkt me gewoon clickbait,
die sites moeten ergens aan verdienen.

*Dit is trouwens waar de tweedehands rumor vandaan geplukt is:
http://photorumors.com/20...troom-6-coming-next-week/

Allemaal vanwege deze uitnodiging naar een training event van:
Afbeeldingslocatie: http://photorumors.com/wp-content/uploads/2015/04/Adobe-Lightroom-6-rumors.png

[ Voor 79% gewijzigd door jesper86 op 21-04-2015 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ben erg benieuwd, ook naar de performance op mijn laptop. Heb CC dus hoop dat ik inderdaad gelijk gebruik kan maken van deze versie. Jammer genoeg heb ik niet zoveel tijd vandaag, maar ik zou ook graag de webcast van Scott bekijken

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:06
Pff ik heb echt geen zin om LR als abonnement af te moeten nemen. Zeker als ik daar dan ook nog Photoshop bij krijg. Ik gebruik het nu niet, dus ik ga er ook niet voor betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een jaar LR+PS is bijna net zo goedkoop als LR los kopen, wellicht ook een lichte stimulans om PS ook een kans te geven.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:59
Ik heb nu een proefabonnement van CC (30 dagen trial) en moet zeggen dat ik het stiekem toch wel handig vind dat ik nu ook Photoshop tot mijn beschikking heb.

Dus ik zit het echt wel te overwegen om een abonnement af te sluiten. Wel jammer dat ik al een retail versie van LR5 heb.

[ Voor 10% gewijzigd door PdeBie op 21-04-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Ventieldopje schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:39:
Een jaar LR+PS is bijna net zo goedkoop als LR los kopen, wellicht ook een lichte stimulans om PS ook een kans te geven.
Ja, maar met 1 Lightroom licentie kun je in ieder geval 1,5 jaar doen voor er een nieuwere versie uitkomt. Daarnaast hoef je niet per se te upgraden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 14:31:
[...]

Ja, maar met 1 Lightroom licentie kun je in ieder geval 1,5 jaar doen voor er een nieuwere versie uitkomt. Daarnaast hoef je niet per se te upgraden.
En een losse upgrade licentie is ook maar 71 euro. Dat is de helft van wat je jaarlijks via CC kwijt bent. Sure, dan krijg je wel PS er bij, maar daar heb ik persoonlijk eigenlijk niet echt behoefte aan. Ik heb PS Elements en dat voldoet wel voor het incidentele photoshop werk.

Dus als ze LR al volledig naar CC overhevelen dan hoop ik ook dat er gewoon een los LR abo komt, zonder photoshop er bij in voor minder dan 100 euro per jaar.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Inderdaad. Voor 5euro per maand wil ik best wel LR CC. Dan levert het Adobe ongeveer hetzelfde op als losse LR licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dan is er altijd nog wel een actie waar je de volledige retail versie (of upgrade) met flinke korting kan kopen. Maar goed als je echt fanatieke gebruiker ben kan je daar natuurlijk niet op wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 21-04-2015 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuws!
Lightroom CC is now available as part of an Adobe Creative Cloud Photography subscription ($9.99 per month) or as the equivalent standalone $149 perpetual-license Lightroom 6 application. But the single purchase option won't include syncing photos to Adobe's mobile apps, such as Lightroom Mobile, Slate, and Voice.
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2482234,00.asp

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees ook op diverse plaatsen dat hij aangekondigd zou moeten zijn maar ik zie nog niks, ook niet als ik de regio verander: https://www.adobe.com/products/photoshop-lightroom.html

Wel dit:

Lijkt steeds meer een jan en alleman programma te worden dan echt een professionele tool ..

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 21-04-2015 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En dat baseer je op de komst van face recognition? Ze hebben juist een aantal stappen gezet om intensief gebruik beter mogelijk te maken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja en interface, book, slideshow, web gallery, en de taal van de productomschrijving op sommige plaatsen.
enz enz. Dat was al, maar het stapelt zich steeds verder op dus. Dat kan ik van PS of iets als Capture One niet zeggen. Vind het toch wel belangrijk dat een programma een duidelijke doelstelling heeft.

Dat is het gevoel dat ze geven, zeg niet dat het niet professioneel bruikbaar is, maar ik denk wel dat het nog een veel beter programma had kunnen zijn als ze zich volledig op de serieuze gebruiker richtte.

[ Voor 69% gewijzigd door jesper86 op 21-04-2015 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik het zo zie hebben ze weinig aan de UI gedaan dus dat snap ik dan niet helemaal maar ik ben het wel met je eens dat er nog steeds wel features "missen" die handig zijn voor pro's. Iets simpels als het importeren van meerdere kaartjes tegelijk of het customizen van je import locatie met placeholders zoals je kan Photo Mechanic.

De database had van mij ook wel in een open formaat mogen zijn zoals (No)SQL zodat je de database ook via een centraal punt kan benaderen (database server).

Wat _nog_ fijner zou zijn is dat je in PSD's/TIFF de lagen kan zien en daarvan de smart objects nog weer aan kan passen. Ik doe namelijk het meeste eerst in Lightroom zoals het color graden en wegwerken van CA, daarna pak ik voor het retouchen altijd PS en laad ik de RAW in via LR -> PS dmv. een smart object waarna ik hem weer opsla en hij automatisch als TIFF weer geimporteerd wordt. Het mooie van zo'n smart object is dat hij alle LR instellingen onthoud en je die in PS weer aan kan passen dmv. Camera Raw alleen vind ik die veel minder precies werken (de curves bijv.). Het zou fijn zijn als je eenmaal terug in Lightroom dat smart object (of meerdere) alsnog kan selecteren en bewerken maar dan met de Lightroom controls. Technisch gezien zou dit een eitje moeten zijn om te implementeren omdat het eigenlijk precies het zelfde is als wat PS doet maar dan met een andere interface.

--

Scott Kelby heeft een aantal webinars met Q&A's op zijn website aangekondigd met de volgende tijden:

> 1:00 pm EDT (19:00 UTC+2)
> 3:00 pm EDT (21:00 UTC+2)
> 5:00 pm EDT (23:00 UTC+2)
> 7:00 pm EDT (01:00 UTC+2)

Het lijkt er dus op dat als het écht zo'n groot nieuws is dat hij doet vermoeden dat we nog even moeten wachten. Maar ja, het is Scott Kelby dus neem het met een korreltje zout :X

[ Voor 13% gewijzigd door Ventieldopje op 21-04-2015 16:08 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuws! Kort na versie 8.8 is er dus nu versie 9, met een major versie bump is het wachten op LR 6/CC dus bijna zo goed als over gezien ze vroeger ook altijd kort na een update van CameraRaw een nieuwe versie van Lightroom aankondigden. We hoopten met z'n allen dat het na 8.8 zou gebeuren maar helaas ... dit moet hem dus worden ;)

--
Camera Raw 9.0 is now available as a final release through the update mechanism in Photoshop CS6 and Photoshop CC.

As mentioned here, updates to Camera Raw for Photoshop CS6 only include new camera support, lens profile support, and bug fixes. The new features listed in the release notes are only available in Photoshop CC.
http://blogs.adobe.com/li...-raw-9-now-available.html

[ Voor 26% gewijzigd door Ventieldopje op 21-04-2015 18:40 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01:48

polthemol

Moderator General Chat
jesper86 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 15:03:
Ik lees ook op diverse plaatsen dat hij aangekondigd zou moeten zijn maar ik zie nog niks, ook niet als ik de regio verander: https://www.adobe.com/products/photoshop-lightroom.html

Wel dit: [video]
Lijkt steeds meer een jan en alleman programma te worden dan echt een professionele tool ..
en wat dacht je van sportfotografen ;) Die zullen erg happy zijn met gezichtsherkenning ivm sneller taggen van foto's.

Ik ben benieuwd in ieder geval. Vind het in ieder geval prettig als ze panorama / hdr in LR zelf doen. Gebruik nu photoshop alleen voor het grotere werk / zwaardere edits. Altijd irritant om voor een panorama laar ps te moeten gaan.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:35

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

jip_86 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 13:18:
Pff ik heb echt geen zin om LR als abonnement af te moeten nemen. Zeker als ik daar dan ook nog Photoshop bij krijg. Ik gebruik het nu niet, dus ik ga er ook niet voor betalen.
ik kan CC (dus LR + PS) voor 12 euro per maand echt niet duur vinden
het zijn gewoon unieke producten met echt enorme mogelijkheden
ik heb zelf ooit nog eens ruim 800 euro betaald voor PS5; dan is het tegenwoordig gewoon goedkoper

en ik had eerlijk gezegd verwacht dat Adobe het eerste jaar van CC de prijs laag zou houden en na een jaar de prijs drastisch omhoog zou gooien
tot mijn verbazing is de prijs nog steeds laag

off topic: weet je wat duur is? een huis :X of een liter benzine of een paar uur parkeren in Amsterdam of Rotterdam, daarmee vergeleken is CC spot goedkoop
nog meer off topic: ik kan nu natuurlijk reacties verwachten als "ja maar, student etc", mijn reactie daarop is; het is een hoogwaardig professioneel product

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij is er! Nu wachten tot hij verschijnt in de Creative Cloud app :)

http://blogs.adobe.com/li...es-to-cc-photography.html

offtopic:
Dubbeltje op de eerste rij syndroom heet dat Vishari ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Ventieldopje op 21-04-2015 19:10 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Vishari Beduk schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:08:
[...]

ik kan CC (dus LR + PS) voor 12 euro per maand echt niet duur vinden
...
off topic: weet je wat duur is? een huis :X
...
Kan best wezen, maar ik ga ook geen hypotheek afsluiten als ik geen huis wil kopen. Ik gebruik geen PS dus ik wil het ook niet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jip_86 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:11:
[...]

Kan best wezen, maar ik ga ook geen hypotheek afsluiten als ik geen huis wil kopen. Ik gebruik geen PS dus ik wil het ook niet betalen.
Ze hebben aan je gedacht ...
Q: Is Lightroom still available as boxed software?

Yes, it is. However, the perpetual license doesn’t provide access to Lightroom mobile or Lightroom web.
Dit baart mij overigens wel kinderen zorgen:
Supported File Formats
- JPEG
- TIFF (8 bit, 16 bit)
Met LR5 kun je namelijk zonder problemen 32-bit TIFF bestanden (HDR) bewerken. Ik hoop dat ze deze functionaliteit er niet uit gesloopt hebben ten faveure van ingebouwde 16-bit merge/tonemapping.

Edit: nevermind, paniek mode off. Volgens de tutorial die online staat is het allemaal non-destructive en werkt het best nice :)

[ Voor 33% gewijzigd door Ventieldopje op 21-04-2015 19:25 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ben nu https://www.creativelive.com/live4 aan het kijken waar LR6 besproken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
polthemol schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:08:
[...]
Altijd irritant om voor een panorama laar ps te moeten gaan.
Ik gebruik http://www.kolor.com/autopano/ :)
Goeie tip. :)

Youtube: What's New in Lightroom CC

[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 21-04-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We're sorry, but this video is unavailable on this device.
Hmm, right. Heb je een tablet nodig om dat te kijken? :+ Oh right, flashplayer nodig.

[ Voor 9% gewijzigd door Ventieldopje op 21-04-2015 19:32 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjbenning
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13-07 12:46
LR 6 aan het downloaden ff zoeken maar is gelukt ben voor de upgrade gegaan aangezien ik 5 al heb.

http://www.card.mygamercard.net/NL/TOPROB+NL.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Iemand via CC al een update kunnen doen? Bij mij blijft die leuk op LR5 en "up to date" staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Adobe heeft wat problemen met de download servers, zal snel voor iedereen beschikbaar worden :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ze blijven maar zeggen "it's still Raw" na de HDR of Panorama tool, maar NIET dus. Het is Lossless, maar wel al pixelated neem ik aan, want dat kan niet anders. Dus als LR nog een keer de demosaïcing van de werkelijke Raw data van je camera verbeterd, dan kan je daar dus geen gebruik van maken. Het zit dan wel in een DNG, maar dat maakt het nog geen Raw, een JPG kan je ook in een DNG verpakken, wat er in zit is niet anders dan een TIFF, met XMP embedded. Anyway, de originelen bewaren dus als je de werkelijk Raw data wil behouden.

*Op de normale manier je Raws omzetten naar DNG behoud je natuurlijk wel gewoon je Raw data.

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 21-04-2015 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Kyran schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 19:58:
Iemand via CC al een update kunnen doen? Bij mij blijft die leuk op LR5 en "up to date" staan.
Yeps, ik ben ermee bezig nu. Gaat best rap ook :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Hoe dan? Heb van alles geprobeerd, maar krijg geen mogelijkheid om LR6/CC te downloaden via app.

Edit: Gelukt! Uit- en inloggen heeft gewerkt dit keer.

[ Voor 23% gewijzigd door Kyran op 21-04-2015 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Voor gebruikers van Fuji X-camera's: het schijnt dat er van LR5 naar LR6 niks veranderd is aan de demosaicing en beeldverwerking - dus als je zoals velen niet tevreden was over de scherpte van je Fuji-files in LR, hoef je er niet voor te upgraden. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:46

Rannasha

Does not compute.

Een upgrade-versie kost zo'n 75 EUR (62 EUR + whatever het BTW percentage is waar je woont) en kan gebruikt worden om iedere eerdere LR versie (zelfs LR1) te upgraden.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op dinsdag 21 april 2015 @ 20:14:
Ze blijven maar zeggen "it's still Raw" na de HDR of Panorama tool, maar NIET dus. Het is Lossless, maar wel al pixelated neem ik aan, want dat kan niet anders. Dus als LR nog een keer de demosaïcing van de werkelijke Raw data van je camera verbeterd, dan kan je daar dus geen gebruik van maken. Het zit dan wel in een DNG, maar dat maakt het nog geen Raw, een JPG kan je ook in een DNG verpakken, wat er in zit is niet anders dan een TIFF, met XMP embedded. Anyway, de originelen bewaren dus als je de werkelijk Raw data wil behouden.

*Op de normale manier je Raws omzetten naar DNG behoud je natuurlijk wel gewoon je Raw data.
Het is in essentie geen RAW meer natuurlijk maar voor het resultaat maakt dat niet uit. Voordeel tegenover hoe het eerst werkte met de roundtrip naar PS is dat je nu nog steeds _alle_ opties kan aanpassen. Eerder moest je namelijk eerst alle foto's gelijk trekken (lens correctie, CA, camera profiel) gezien je die opties later niet meer kon toepassen. Met de nieuwe manier kan dat dus wel dus ik denk wel dat ze iets hebben aangepast waardoor er nu meer mogelijk is. Intern gebruiken ze nog steeds een TIFF (of de zelfde data in ieder geval) maar hebben het verpakt in een DNG 1.4 om het een RAW te laten lijken en hun bestandsformaat te pushen.

Niks mis mee zolang het maar een 32-bit floating-point bestand is, genoeg ruimte om heel wat foto's samen te voegen en detail te behouden.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik zie nog wel de mogelijkheid om de kleurtemperatuur in Kelvin aan te kunnen passen bij de panorama's (gezien in filmpje op youtube), dus het wekt wel heel goed de schijn van RAW dan. Dit is bij Tiff namelijk niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is zeker meer dan handig, een zeer mooie aanwinst, ik waarschuw alleen even dat de informatie die ze geven misschien niet klopt, het is dan niet 100% non-destructive zoals al het andere wat je doet in lightroom. Maar een nieuw beeld van een interpretatie van de data, anders dan gewoon een opsomming.

Ik hoop dus dat ik het mis heb, hier is het eerste wat ze zegt letterlijk 'without rendering the files as pixels':
YouTube: Panorama Merge within Lightroom CC

Maar ik zie niet hoe ze dat voor elkaar krijgen, je heb toch pixels nodig om te kunnen berekenen waar je de boel aan elkaar moet plakken, of in geval van HDR welke data echt aanvullende data is oid.

Edit: verkeerde link

[ Voor 14% gewijzigd door jesper86 op 22-04-2015 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Een raw heeft toch ook "pixel"-informatie. Met een hdr (of panorama) wordt de pixel informatie in het geheugen bewerkt en een samengesteld beeld weergegeven op het scherm. Pas als je gaat renderen naar een bestand (tiff of jpg) wordt de samengestelde pixel informatie vastgelegd. Dat is tenminste hoe ik denk dat het werkt. Maar ik ben dan absoluut ook geen expert op dit gebied.
Maar zolang die pixelinformatie niet vastgelegd is, vreet het wel resources. Iets wat je ook ziet bij veel clonen in een foto. Bij alles wat je doet, moet iedere verandering weer opnieuw doorberekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij dus panormas ter plekke opnieuw moest renderen met iedere aanpassing die je doet dat zou niet te doen zijn, zoals dat met veel clones dus ook gebeurd maar dan nog veel erger. Hij moet er dus wel een kant en klaar beeld van gemaakt hebben op 1 of andere manier, maar in hoeverre dat dan nog Raw kan zijn weet ik niet. Als ze bijvoorbeeld het demosaicen van Fuji's xtrans ineens onder de knie hebben, ik denk niet dat je dan ineens meer detail uit zo'n HDR bestand of Pano gaat halen, die is zoals hij is, of je moet een nieuwe maken van de originelen (als je die dus hebt bewaard). Vermoed ik ..

Misschien kan iemand wat proberen: Als je onder Camera Calibration de Process Version op een oudere versie zet zoals die van 2003, veranderd het beeld dan nog met zo'n HDR bestand? Als ik dat met een TIFF doe namelijk niet, en ook niet als ik die TIFF omzet naar DNG, maar wel met een origineel Raw bestand.

[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 22-04-2015 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-11-2024
Nice! De upgrade versie kost inderdaad 75 euro. De download is inmiddels druk bezig om binnen te rollen, met gelukkig behoorlijke snelheid. Ben vooral erg benieuwd naar de gezichtsherkenning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik ben benieuwd naar de update, maar wacht nog even af tot ik tot aanschaf overga. Misschien sla ik 6 wel over zelfs, tenzij de snelheidswinst echt substantieel is.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:11

qless

...vraag maar...

Eerste indruk -> stuk sneller!

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tpas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 16:43
Bij mij is ie keurig gisterenavond met Creative Cloud binnengerold. Op mijn Mac startte Lightroom CC op, en sloot meteen weer af. Ik vond op internet (in de Adobe fora) veel mensen die hier (op een Mac) last van hadden.
Om nu een aantal mensen een zoekactie uit te sparen:
Een keertje uitloggen en opnieuw inloggen in Creative Cloud does the trick. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gisteren zitten klooien ermee en ik vind het een vooruitgang ! Pano / hdr erin is prettig voor de workflow. Wel lijken er hier en daar wat beestjes te zitten met name bij pano gebeuren.

Een stitch van 38 raw files vreet ~18gig ruimte van mijn schijf. Ik krijg wel een keurig aan elkaar geplakte pano, maar lightroom geeft de schijfruimte niet automatisch vrij. Eerst LR afsluiten, dan weer openen en ik krijg mijn schijfruimte terug.

Snelheid is royaal verbeterd, en gezichtsherkenning lijkt ook aardig goed te werken (na wat handmatig prutsen en corrigeren). Met name dat laatste vind ik extreem fijn voor bij sportfoto's. Fijn snel keyworden met wie op de foto staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
polthemol schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:18:
Een stitch van 38 raw files vreet ~18gig ruimte van mijn schijf. Ik krijg wel een keurig aan elkaar geplakte pano, maar lightroom geeft de schijfruimte niet automatisch vrij. Eerst LR afsluiten, dan weer openen en ik krijg mijn schijfruimte terug.
Kan je zowel horizontaal als verticaal tegelijk stitchen? Bijvoorbeeld zoals bij de de Brenizer methode?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
PdeBie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:54:
[...]

Kan je zowel horizontaal als verticaal tegelijk stitchen? Bijvoorbeeld zoals bij de de Brenizer methode?
ik had een pano gemaakt door van links naar rechts te gaan en dan de lucht van rechts naar links en nog een stuk lucht van links naar rechts terug. Hij heeft hem zonder issues aan elkaar geplakt. Brenizer heb ik nog niet geprobeerd, geen set foto's van staan, maar wilde ik ook gaan proberen wel idd :)

Net een 360 van ibrox stadium in glasgow geprobeerd en daar wil hij niets mee doen, tenzij ik 1 foto er tussenuit laat zodat het geen volle 360 graden is.

Voorlopige conclusie: werkt goed, met een kleine "mits" erbij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ok, dus daarvoor zou PS nog eigenlijk handiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Helaas krijg ik mijn videokaart niet aan de praat, hij geeft constant aan dat er door een error geen videokaart versnelling kan worden gebruikt :(. moet ik even wat dieper induiken want ik wil ook wel snelheidswinst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Hier ook LR6 upgrade standalone gekocht.Stuk rapper dmv gpu, dat alleen is de upgrade wel waard.
Waarom moet je eigenlijk sign in doen als je stand alone versie gebruikt? Ik begrijp de logica er niet van.
Bij LR5 hoeft dat allemaal niet.

[ Voor 13% gewijzigd door xoror op 22-04-2015 11:30 ]

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Volgens Jeffrey Friedl op zijn blog is Adobe ID nu ingevoerd vanwege bestrijding piraterij.

[ Voor 3% gewijzigd door prijk op 22-04-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jesper86 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 01:08:
Als hij dus panormas ter plekke opnieuw moest renderen met iedere aanpassing die je doet dat zou niet te doen zijn, zoals dat met veel clones dus ook gebeurd maar dan nog veel erger. Hij moet er dus wel een kant en klaar beeld van gemaakt hebben op 1 of andere manier, maar in hoeverre dat dan nog Raw kan zijn weet ik niet. Als ze bijvoorbeeld het demosaicen van Fuji's xtrans ineens onder de knie hebben, ik denk niet dat je dan ineens meer detail uit zo'n HDR bestand of Pano gaat halen, die is zoals hij is, of je moet een nieuwe maken van de originelen (als je die dus hebt bewaard). Vermoed ik ..

Misschien kan iemand wat proberen: Als je onder Camera Calibration de Process Version op een oudere versie zet zoals die van 2003, veranderd het beeld dan nog met zo'n HDR bestand? Als ik dat met een TIFF doe namelijk niet, en ook niet als ik die TIFF omzet naar DNG, maar wel met een origineel Raw bestand.
Het is eigenlijk heel simpel, je zet elke RAW om met default instellingen (zeggen ze ook) naar native resolutie JPG's (of 16-bit TIFF's) en gaat als bij een normale panorama passen en meten. Die aanpassingen sla je op (net zoals met upright) en gebruik je pas weer als er weer echt RAW data gerenderd moet worden.

Voor de rest gebruik je gewoon de "16-bit TIFF" om te bewerken en zal hij in de achtergrond de RAW's renderen en de overgangen opnieuw maken (als dat al nodig is, niet gewoon een simpel masker?). Je kunt dan ook gewoon alle RAW aanpassingen nog maken zoals kleurtemperatuur en camera profiel.

Als ik het zo zie gebruiken ze het zelfde truukje voor de HDR foto's want dingen als exposure gaan vloeiend maar iets als de curves heeft nog lichte haperingen, terwijl dat in PS (met niet-RAW data) gewoon net zo soepel gaat. Iets zegt mij dan ook dat ze daar toch ook wel snel even iets van de RAW opvragen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Bij wil de nieuwe versie niet opstarten, moet ik de oude dan eerst verwijderen vanuit Adobe CC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tpas schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:17:
[....]
Om nu een aantal mensen een zoekactie uit te sparen:
Een keertje uitloggen en opnieuw inloggen in Creative Cloud does the trick. :+
Dat geprobeerd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Roobje schreef op woensdag 22 april 2015 @ 12:23:
Bij wil de nieuwe versie niet opstarten, moet ik de oude dan eerst verwijderen vanuit Adobe CC?
Ik kon gewoon Lightroom CC opstarten zonder 5 te verwijderen. Krijg je geen melding om je catalogus te upgraden?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

prijk schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:41:
Volgens Jeffrey Friedl op zijn blog is Adobe ID nu ingevoerd vanwege bestrijding piraterij.
Zolang het, zoals het in die blogpost is beschreven, alleen bij installatie is, dan lijkt mij dat een prima oplossing. Het moet natuurlijk wel mogelijk blijven om LR offline te gebruiken, bv op vakantie. En dan ook als LR al maanden niet meer is gebruikt op die machine (in mijn geval: LR staat op zowel desktop als laptop, maar ik gebruik het zeer zelden op mijn laptop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Werkt, bedankt. Ik had al een systeem reboot gedaan, wat niet baten mocht. Strange. Maar toch, werkt nu. Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoiets zou het dan moeten zijn inderdaad. Ik denk niet dat er nog een grote tiff bij zit naast de Raw data, dan zou het helemaal een onhandig groot bestand worden. Voor de eerste berekening dan wel indd, ik lees dat je vele GB's schijfruimte kwijt ben na het mergen, totdat je LR afsluit dan heb je het weer terug.

Als ik er nog is over nadenk, het moet denk ik wel kunnen met alleen de vervorming opgeslagen (zoals upright indd) en daar een masker overheen, dat hoeft in principe geen heel ingewikkelde vervorming te zijn, en een maskertje valt eigenlijk ook wel mee hoe intensief dat is, zelfs ghosting is opgelost met een zelfde eenvoudig masker. Een erg complexe panorama waar een eenvoudige vervorming niet genoeg is zal dan ook wel niet lukken. Maar daar heb ik dus Autopano voor, die ook heel wat handiger met geheugen en schijfgebruik omgaat, en gpu acceleratie ook dacht ik (wat niet eens zeker is of LR6 dat ook voor het stitchen gebruikt).

In other news, 33 nieuwe feature video guides in het Lightroom kanaal:
YouTube: Getting Started with Lightroom CC

En ook Panorama in Photoshop Camera Raw!
YouTube: Create a Panorama in Camera Raw

[ Voor 7% gewijzigd door jesper86 op 22-04-2015 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
All I know is dat ze wel veel ervaring in huis hebben met hun Smart Previews, denk dat ze ook eerder iets van die techniek gebruiken dan een volledige TIFF. Slimme jongens daar :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
Ik zit nu even met de gezichtsherkenning te spelen. Moet zeggen, knap staaltje software, alhoewel picasa dit al jaren terug heb.
Toch grappig hoe software anders kijkt naar mensen dan wij maar dan toch anders, voor het geval je het nog niet wist, Lightroom is een hij ;)
Enkele keren gehad de software een gezicht in de boezem van een vrouw herkent, maar het gezicht dan die persoon niet.
Daarnaast heeft de software ook moeite met brillen, vooral met een dikker montuur, die lijkt hij allemaal over een kam te scheren.

Let trouwens goed op voor je je hele catalogus gaat scannen op gezichten, ik was even vergeten dat ik 2 evenementen voor de universiteit geschoten had, +1000 gezichten die ik weg mocht gaan klikken........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wat is die CC applicatie ruk zeg. Ik heb in de voorkeuren ingesteld dat hij de applicatie op mijn D-schijf moet installeren. Nee hoor! Hop, alles op mijn C schijf geïnstalleerd. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 08:55
Iemand enig idee welke gpu's er ondersteund worden?
Adobe heeft op dit moment geen lijst, maar blijkbaar moet die minimaal OpenGL 3.3 ondersteunen.
Mijn oude HD2600XT ondersteunt wel OpenGL 3.3 maar ondanks de laatste AMD drivers krijg ik

"Graphics processor acceleration has been disabled due to errors."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
PdeBie schreef op woensdag 22 april 2015 @ 17:47:
Wat is die CC applicatie ruk zeg. Ik heb in de voorkeuren ingesteld dat hij de applicatie op mijn D-schijf moet installeren. Nee hoor! Hop, alles op mijn C schijf geïnstalleerd. :(
Lightroom heeft nooit op een andere schijf dan de systeem schijf kunnen staan, LR5 niet en LR6 ook niet. Vraag me niet waarom, maar iets in CC. Nu zelf geen last meer van, heb toch maar 1 partitie op m'n SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

DinoBe schreef op woensdag 22 april 2015 @ 18:36:
Iemand enig idee welke gpu's er ondersteund worden?
Adobe heeft op dit moment geen lijst, maar blijkbaar moet die minimaal OpenGL 3.3 ondersteunen.
Mijn oude HD2600XT ondersteunt wel OpenGL 3.3 maar ondanks de laatste AMD drivers krijg ik

"Graphics processor acceleration has been disabled due to errors."
Er zijn veel mensen die op dit moment problemen hebben met AMD GPUs en LR6 (zie ook DPReview of Adobe forums). Hopelijk komt er een snelle fix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nvidia drivers waren vaak al een stuk beter ondersteund, het is jammer dat AMD dit nog steeds niet helemaal in de hand heeft. Qua hardware zijn het prima kaarten en heb ik er ook nooit problemen mee gehad maar het waren altijd de drivers die moeilijk gingen doen.

Gebruik nu zelf een Nvidia Quadro K600 en dat werkt heerlijk :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 17:11
Ik krijg de standalone Lr6 versie niet geactiveerd. Snap er niets van, maar hij geeft continue aan "unable to validate". Vorige versies ging altijd goed, maar deze wil echt niet. Ook al uitgelogd en weer ingelogd, maar het werkt allemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:16
Roobje schreef op woensdag 22 april 2015 @ 19:04:
[...]

Lightroom heeft nooit op een andere schijf dan de systeem schijf kunnen staan, LR5 niet en LR6 ook niet. Vraag me niet waarom, maar iets in CC. Nu zelf geen last meer van, heb toch maar 1 partitie op m'n SSD
Draai hier gewoon LR5.7 vanaf de D: schijf, geen probleem, is wel de standalone versie, wellicht dat het een CC probleem is.

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
LR5 staat ook op mijn D schijf inderdaad. Inderdaad ook de stand-alone retail versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
qless schreef op woensdag 22 april 2015 @ 09:49:
Eerste indruk -> stuk sneller!
polthemol schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:18:
gisteren zitten klooien ermee en ik vind het een vooruitgang ! Pano / hdr erin is prettig voor de workflow. Wel lijken er hier en daar wat beestjes te zitten met name bij pano gebeuren.

Snelheid is royaal verbeterd
Altijd leuk om te horen, maar op welk vlak is de snelheid verbeterd?

Ook bij de pano's vroeg ik me af of er na het stitchen nog warp mogelijkheden zijn? Bij mijn gebruikelijke roundtrip via PS paste ik in PS soms nog Adaptive Wide Angle correction of Warp Transform toe indien nodig, gevolgd door een crop en hier en daar opvullen van whitespace bovenaan/onderaan met de content-aware fill/clone tool. Hoe zit dat nu?

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 20:57

DarkSide

theres no place like ::1

*knip*

Op één plek vragen is voldoende.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2015 16:28 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Volgens Tony Norhrup is LR 6 met hetgene waar wij al jaren over klagen helemaal niet sneller geworden. Namelijk het weergeven van raw-bestanden op je scherm. Het inladen gebeurt dus nog steeds via de cpu en niet via de gpu. Misschien dat de gpu daar helemaal niet beter in is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
__Erik__ schreef op donderdag 23 april 2015 @ 00:32:
[...]

Draai hier gewoon LR5.7 vanaf de D: schijf, geen probleem, is wel de standalone versie, wellicht dat het een CC probleem is.
Klopt dat vermelde ik ook, het is iets in CC. De stand alone versie heeft daar waarschijnlijk last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-09 08:55
Mijn algemeen aanvoelen is dat lr6 weldegelijk sneller is. Synchen van aanpassingen tussen foto's gaat aanzienlijk sneller, de library module is sneller dan lr5 maar nog steeds niet zo flitsend als photomechanic. De invloed van de gpu het ik nog niet kunnen testen omdat mijn gpu niet ondersteund wordt. Een dezer eens kijken voor een andere gpu ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Syncen van aanpassingen kost toch nooit tijd? Ze worden namelijk pas toegepast als je de foto laat weergeven en dat is vreselijk traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-09 02:46

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 17:04:
Syncen van aanpassingen kost toch nooit tijd? Ze worden namelijk pas toegepast als je de foto laat weergeven en dat is vreselijk traag.
De thumbnails worden wel bijgewerkt voor alle gesyncte foto's.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ah ok, dat is inderdaad iets wat tijd kost, maar dat boeit verder toch niets, want daar merk je niets van in je workflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tuurlijk wel, je wil toch zien of het allemaal goed gaat/wat het geworden is. En alle beetjes helpen, juist de kleine dingetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 14:29
Vandaag lr6 gekocht en beetje met zijn HDR functie zitten spelen. Hij is wel ietsjes sneller :)

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op een kleine thumbnail zien wat het is geworden? Ik wil het gewoon snel op de volle weergave zien, want dan zie ik juist de veranderingen in detail, ruis, etc. Maar misschien heb ik een totaal andere workflow dan jullie. Ik selecteer de foto's die ik wil synchroniseren, pas de eerste foto aan (lensprofiel inladen, mijn eigen contrastsausje eroverheen, eventueel wat aan de hoeveelheid ruis doen en in mijn geval de paarsroze laserschade wegclonen) en dan synchroniseren. Vervolgens loop ik 1 voor 1 de foto's na of alles met nieuwe instellingen er goed uit ziet en pas hier en daar de kadering aan. Op die manier ben ik nog steeds veel tijd kwijt met wachten op de weergave en interesseert het totaal niet dat de thumbnailtjes sneller synchroniseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij het weergeven van RAW merk ik ook zeker geen verbeteringen. Sterker nog, ik heb het idee dat het inladen en omzetten naar DNG alleen maar langzamer is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft er toch allemaal niks mee te maken dat je gewoon direct kan zien dat je acties effect hebben, of dat je moet wachten. Niet dat je gaat zitten wachten, maar dat soort kleine dingen maken het verschil of het een plezierige ervaring is of niet. Het is 1 voorbeeld. Wees nou gewoon blij dat de vooruitgang niet stil staat. Als je ieder potentiële verbetering maar laat liggen omdat ene mafkees zegt ach niet zo belangrijk, ook niet belangrijk, neh hoeft ook niet, kan ook wel zo, etc. DAN STA JE STIL. En dan moesten we nu nogsteeds naar Photoshop om onze HDR's en Pano's te mergen want dat gaat PRIMA.

Sommige mensen merken weinig snelheidsverschil op hun systeem, maar veel mensen hoor ik reuze enthousiast over de versoepelde workflow, en vooralsnog niemand over een verslechtering (en dat gebeurd toch echt regelmatig). Behalve het opstarten/inloggen voor de eerste keer, geen bugs ook dit keer.

[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 23-04-2015 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Verbeteringen zijn goed, maar als er beweert wordt dat LR (veel) sneller is dankzij gpu-versnelling, dan verwacht je vooral snelheidsverschil waar het voorheen het meeste over geklaagd wordt. Want in de praktijk loop je juist tegen het weergeven van raw-bestanden aan (bekijk maar eens dit topic alleen al hoe vaak daarover geklaagd wordt) en niet tegen het weergeven van thumbnailtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:34:
Verbeteringen zijn goed, maar als er beweert wordt dat LR (veel) sneller is dankzij gpu-versnelling, dan verwacht je vooral snelheidsverschil waar het voorheen het meeste over geklaagd wordt. Want in de praktijk loop je juist tegen het weergeven van raw-bestanden aan (bekijk maar eens dit topic alleen al hoe vaak daarover geklaagd wordt) en niet tegen het weergeven van thumbnailtjes.
ik importeer als workflow de foto's altijd eerst op mijn ssd (dus de set waar ik mee aan de slag ga) compleet vanaf de memcards. Ik laat meteen 1:1 previews maken ervan en zodra de eerste foto's binnen zijn kan ik ermee aan de slag.

Dat stuk lijkt veel soepeler te gaan.

geen photomechanic-snelheid, maar aan de andere kant: die werkt met de integrated thumbnails van een raw-file, daar heb ik niets aan als ik precies wil werken imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals ik zeg, das 1 random voorbeeld. Iedereen merkt het weer ergens anders blijkbaar, de berichten van WAAR variëren enorm. Niet zo gek want dat verschilt ook enorm per systeem, en aangezien je het niet met een stopwatch kan timen is het erg persoonlijk. Maar in een officiële video kwam voorbij dat het dus ook juist in de schuifjes van develop moet zitten, evenals die in Camera Raw 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Tony Northrup liet in zijn filmpje zien dat de schuifjes net zo vlot werken in LR5 als in LR6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah Ken Rockwell 2.0 heeft het gezegd? Stop de pers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trek de boel maar in het absurde. Dat doet niets af aan het feit dat de schuifjes bij mij trager reageren als ik GPU-acceleratie inschakel. Nou schijnen er problemen te zijn met AMD kaarten, maar dat is nog steeds geen verbetering waar die wel beloofd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
jesper86 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:42:
Ah Ken Rockwell 2.0 heeft het gezegd? Stop de pers!
Totaal niet te vergelijken, daarnaast onderbouwt hij zijn uitspraken met feiten. Bovendien laat hij het gewoon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:51:
Trek de boel maar in het absurde. Dat doet niets af aan het feit dat de schuifjes bij mij trager reageren als ik GPU-acceleratie inschakel. Nou schijnen er problemen te zijn met AMD kaarten, maar dat is nog steeds geen verbetering waar die wel beloofd was.
kans is dus dik aanwezig dat je een groep mensen hebt die geen verbetering ervaren omdat hun videokaart niet goed werkt en dat je een groep hebt waar het wel sneller werkt :)

Ik heb hier een geforce gfx erin en nog geen issues gehad met gpu-versnelling bij adobe-software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Photoshop werkt het bij mij ook prima en waarschijnlijk was het net een bug in Lightroom, want de performance is nu wel weer gelijk aan wanneer GPU-acceleratie uit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 18:17:
Bij het weergeven van RAW merk ik ook zeker geen verbeteringen. Sterker nog, ik heb het idee dat het inladen en omzetten naar DNG alleen maar langzamer is geworden.
Waarom zou je ze omzetten naar dng?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Open source, kleiner, interne XMP. Het is niet noodzakelijk op zich, maar ik vind het een goede container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:21:
Open source, kleiner, interne XMP. Het is niet noodzakelijk op zich, maar ik vind het een goede container.
waarmo een interne xmp ipv file ernaast als ik mag vragen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat minder gedoe. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op donderdag 23 april 2015 @ 16:38:
Volgens Tony Norhrup is LR 6 met hetgene waar wij al jaren over klagen helemaal niet sneller geworden. Namelijk het weergeven van raw-bestanden op je scherm. Het inladen gebeurt dus nog steeds via de cpu en niet via de gpu. Misschien dat de gpu daar helemaal niet beter in is.
Ik had ook niet anders verwacht omdat het decoden van de RAW file nog steeds via de CPU gebeurd. Adobe's reactie op de vraag waarom dat nog steeds gebeurde is dat het proces nog steeds niet voldoende geparralelliseerd kan worden en dus de GPU niet sneller zal zijn, zeker als je meerekent dat alle data ook nog naar het geheugen van de GPU en weer terug moet worden gekopiëerd. Al met al schijnt het even snel te zijn als het gewoon op een moderne CPU te doen. Het meeste winst haal je dus nog steeds uit je single-core performance.

Wat ze wel kunnen optimaliseren/parralelliseren is het laden van de thumbnails, als je 6 cores hebt kun je makkelijk 7 threads draaien en allemaal aan een thumbnail laten werken. Nog niet echt goed gekeken of dit nu wel gebeurd maar het blijft tsja ... wat traag soms.

Enige wat nu wél sneller is, is de continuiteit in de performance (welke wel degelijk hoger ligt) tijdens het bewerken. Voornamelijk doordat brushes en veel van de bewerkingen nu door de GPU worden gedaan. Grappige is nu dat als je een flinke ruk geeft aan de exposure je een soort highpass filter te zien krijgt dat na een halve seconde weer verdwijnt :+

Ik heb sowieso het idee dat er wat meer "clarity" standaard in de foto's zit. Kan een placebo zijn maar als het echt zo is dan ben ik daar nou niet bepaald blij mee!
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:21:
Dus jij wacht vrijwillig rustig een kwartier langer om je foto's om te zetten naar DNG en er als enige mee opschieten dat je met een open-source bestand zit waar de XMP ingebakken zit?

In het geval dat je de originele raw er bij in bakt zit je nog eens met een dubbel zo groot bestand ook en dat terwijl de XMP maar iets van 2 KB is 8)7. Ik ben behoorlijk pro open-source maar ook anti-onzinnigheid.

[ Voor 15% gewijzigd door Ventieldopje op 23-04-2015 22:45 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ventieldopje schreef op donderdag 23 april 2015 @ 22:43:
Dus jij wacht vrijwillig rustig een kwartier langer om je foto's om te zetten naar DNG en er als enige mee opschieten dat je met een open-source bestand zit waar de XMP ingebakken zit?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kort maar krachtig ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sj44k13 schreef op donderdag 23 april 2015 @ 20:07:
[...]

Waarom zou je ze omzetten naar dng?
In mijn geval omdat Fuji zijn RAF bestanden niet comprimeert zoals ieder ander merk. Met DNG behoud je de originele data gewoon, maar het is wel netjes verpakt in een compact pakketje met lossless compressie (zoals zip als het ware). Dat scheelt echt gewoon vrijwel de helft aan ruimte.

*En dat doe ik met het importeren van kaartje, gaat vast minder snel maar kost mij niet merkbaar tijd.

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 24-04-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:34
Vannacht goed LR6 kunnen testen na een evenement, maar er frustreert me iets wat LR5 niet had...

Wanneer ik in develop mode naar de volgende foto ga dan moet die even laden maar kan ik wel gewoon bewerken en na 3 sec loopt die even voor 2 seconden vast, nogal vervelend aangezien ik rond de 150 foto's heel snel achter elkaar bewerk. Elke keer zo'n vastlopertje. Meer mensen hier last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eindelijk heb ik iets aan m'n werkgeheugen tijdens het werken in Lightroom!
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/QWfZLUc0QE1OrfW0qA0xjfP5/full.png

Tijdens het renderen van een panorama.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2015 14:14 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.