Dat zit een stukje complexer, het is niet zo simpel als de 'data paraat hebben'. Om lightroom "snel" te houden wordt niet telkens bij elke aanpassing de hele foto op volle resolutie gerenderd maar slechts op de resolutie waar hij op weergegeven wordt. Bij het 1:1 inzoomen heb je niks meer aan die data en wordt de hele foto opnieuw gerenderd maar alleen het deel wat je ziet. Verschuif je het beeld dan worden de delen die uit beeld vallen weg gegooid en delen die nieuw in beeld komen opnieuw opgebouwd, delen die in beeld blijven verschuiven alleen (vergt weinig reken kracht). Zou je het doen zoals jij beschrijft dan zou in veel gevallen denk ik het bewerken in de 32-bit variant van het programma bijna onmogelijk zijn omdat het veel geheugen vreet.Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:38:
Ik kan best begrijpen dat veranderingen tijd nodig hebben, maar zodra ik me ingezoomd door de foto wil verplaatsen hoort hij al die data paraat te hebben. Ik weet niet hoe LR werkt, maar hij moet dan nog moet renderen wat er rechts onder zit ligt de fout denk ik bij 't programma en niet de hardware.
Ander probleem is dat alles (ook de user interface) getekend wordt doormiddel van de CPU, iets waar hij niet echt geweldig goed in is, zelfs de meest budget GPU is sneller op dat vlak. Door gebruik te maken van de GPU kunnen dus delen in 1:1 view bijvoorbeeld al opgebouwd worden en in het geheugen geplaatst worden in de achtergrond omdathet grafische geheugen vele malen sneller is voor dat soort taken dan het normale werkgeheugen dat de CPU aanspreekt.
Zo zullen er onder de motorkap nog véél meer van dat soort zaken spelen waardoor ze niet volledig nieuwe hardware kunnen benutten. In gevallen waar het wel zou kunnen zal het te veel werk worden om alle code draaiende te houden en te testen. Je kunt niet tot inden treure alles blijven ondersteunen. Ze moeten het naar mijn mening toch hebben van de meer high-end users die er ook gewoon een degelijke PC voor hebben en die lieten ze de afgelopen jaren steeds meer stikken.
Dat is dus precies wat we zeggen, het is aan de applicatie om gebruik te maken van meerdere threads (die verdeeld worden over de cores/cpu's). Heel bot gezegd zou het beter voor LR zijn om een single core op 16GHz te hebben maar in de praktijk kun je toch beter voor een dualcore/quadcore gaan met een hoge clocksnelheid. Programma's die in de achtergrond draaien zijn dan minder van invloed op de prestaties van LRSjekster schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:28:
[...]
Mijn hardware zit anders aardig uit z'n neus te eten. Het is hoe het programma omgaat met de aanwezige resources wat het probleem is, niet zozeer de hardware zelf.
Ja, veel dingen zijn CPU intensief, maar dan vraag ik me gelijk af waarom ze die CPUs van tegenwoordig dan niet goed benutten. Je kan voor lightroom beter een single core van 16 ghz hebben, dan een quadcore van 4x4 ghz, helaas. Terwijl quadcores veel vaker voorkomen dan single cores.
Voordat mensen hier straks spontaan allemaal overstappen op hun oude overclocked 4+ GHz Pentium 4 kacheltjes.
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8