Iedere applicatie gaat hier met z'n eigen manier mee om. Het is geen fout in de hardware, maar je hardware is wel de beperkende factor voor de snelheid van de applicatie. Het is een probleem wat al enige tijd speelt en naarmate het versienummer van LR omhoog gaat, lijkt de performance naar beneden te gaan. Dit kan wellicht ook te maken hebben met Adobe Camera Raw, wat bij elke versie verbeteringen brengt maar ook om meer rekenkracht vraagt. Zo hebben we in de loop van de jaren een stuk betere noise reduction gekregen (vrij CPU intensief volgens mij) en is ACR beter in staat de highlights en shadows terug te brengen.
Ik heb het bij mij even nagekeken en een vergelijking met twee foto's gemaakt.
Eerste foto - nabewerkt, maar niet heel veel. Aanpassingen met de sliders, geen local adjustments: 7 seconden voor een 1:1 preview in de develop module.
Tweede foto - virtual copy en een reset gedaan, zodat alles op 0 staat: iets meer dan 2 seconden voor een 1:1 preview in de develop module.
Bij een tweede test met andere foto's was de laadtijd overigens een stuk korter (+/- 2 seconden voor een foto met redelijk wat aanpassingen). Wellicht had deze foto een smart-preview.
Daarnaast constateer ik ook verschillen tussen mijn camera's. Foto's met m'n 6D worden een stuk sneller geladen dan de foto's met m'n Olympus. Bij m'n Olympus duurt dit rond de 12 seconden, terwijl de foto's een stuk kleiner zijn (16 vs. 22 mpix).
Tevens heb ik twee dezelfde foto's naast elkaar gezet, echter is de ene een Tiff (onbewerkt) en de andere een RAW (basis aanpassingen). Je raadt al wat hier uitkomt: de Tiff deed er 2 seconden over, de RAW 7. Het renderen en berekenen van de bewerkingen kost dus gewoon tijd.
Hardware: Mac Mini i7, 16GB en de foto's staan op een Lacie Little Big Disk Thunderbolt (dit is de bottleneck niet).
Hoe meer bewerkingen je toevoegt, hoe langer het duurt de foto te laden.
[
Voor 69% gewijzigd door
tommyz op 10-03-2015 22:28
]