Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met een foto en zie nu dat er een soort structuur over de foto zit, alsof er door fijn gaas is gefotografeerd. Het aparte is dat dit alleen bij deze foto het geval is.

dit is de foto: klik
zo zag het er uit in PS: klik
en dit is zonder enige nabewerking: klik

Volgens mij wordt het niet veroozaakt door de nabewerking, hooguit versterkt..

Iemand enig idee hoe dit kan en vooral hoe dit is weg te werken?

laat maar de buit is binnen haha :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2013 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Je had clicks nodig om te winnen en misbruikte je collega tweakers daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

____

[ Voor 132% gewijzigd door Read op 22-02-2013 22:27 ]

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Jongens, hij heeft geen kliks nodig, daar draaide die wedstrijd helemaal niet om. Hij heeft gewoon een prijsje gewonnen met zijn foto maar dat staat los van zijn vraag. Zullen we weer ontopic gaan? :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Was puur toeval dat ze die foto kozen.. veranderd niks aan mijn vraag, want die heb ik zelf nog niet kunnen oplossen. Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is zeker het gevolg van nabewerking. Vroegah zou het ook in de ontwikkeling aangebracht kunnen worden (ook soort nabewerking). Maar aangezien we alles digitaal doen is het met of een zeer goedkope camera gedaan wat niet blijkt uit de kwaliteit van de foto. Dus er is nabewerking gedaan met bv PS. Simpelste manier om dit weg te krijgen is het origineel opzoeken? Of je moet gaan blurren met alle gevolgen van dien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:25

13art

Moderator Mobile
Grappig, want als ik op de bewerkte foto klik dan zie ik bij het laden eerst nog even heel snel een grofve grid structuur die daarna weg springt. Daarna alleen nog een fijne bij het inzoomen.

Daar los van staand..... Mooie foto! Ik moet me toch echt meer gaan verdiepen in fotobewerking als ik dit zo zie.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Het lijkt wel een soort canvas doek met die structuur. Geen idee waar het vandaan zou moeten komen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:03

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:05:
Dit is zeker het gevolg van nabewerking. Vroegah zou het ook in de ontwikkeling aangebracht kunnen worden (ook soort nabewerking). Maar aangezien we alles digitaal doen is het met of een zeer goedkope camera gedaan wat niet blijkt uit de kwaliteit van de foto. Dus er is nabewerking gedaan met bv PS. Simpelste manier om dit weg te krijgen is het origineel opzoeken? Of je moet gaan blurren met alle gevolgen van dien..
Volgens mij is het origineel gemaakt door de TS.

iig komt de naam in de exif van het origineel overeen met zijn profiel naam.
Goedkope camera is het iet want is gemaakt met een 40D.

Lijkt er eerder op alsof de foto gemaakt is van een foto gedrukt op canvas....

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 16:53:
[...]

Volgens mij is het origineel gemaakt door de TS.

iig komt de naam in de exif van het origineel overeen met zijn profiel naam.
Goedkope camera is het iet want is gemaakt met een 40D.

Lijkt er eerder op alsof de foto gemaakt is van een foto gedrukt op canvas....
Het is geen foto van een foto op canvas. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06:50

polthemol

Moderator General Chat
als ik bij deze foto: http://www.hansjellema.nl/tweakers/IMG_7156.jpg

helemaal omhoog scroll, zie ik linksboven/midden ook al een raar effect (bij paard zijn kop recht omhoog, bovenste rand en dan in de donkere wolk, ik zie een vrij rechte rand die me aandoet als een reflectie van iets. Gezien de rechte vorm zou ik haast zeggen dat ik naar een stukje van de binnenkant van je camera aan het kijken ben :P ). Ik heb het idee dat je licht recht in je lens had, of dat er iets van binnenuit voor reflecties aan het zorgen is.

Het patroon wat je in de foto zelf ziet doet ook gestructureerd aan, alleen is het wel heel erg korrelig / hobbelig.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:53
Toen ik heel vroeger nog wel eens cd's kopieerde en een scan maakte van het hoesje dan zag die er, bij sommige papiersoorten, op de monitor ook heel belabberd uit. Dat had een beetje hetzelfde effect als dit. Als je m dan vervolgens toch afdrukte dan was de print wel weer van goede kwaliteit...

Aangezien de Exif aangeeft dat ie met de 40D geschoten is, dan zal het geen scan zijn.

Als ik de originele foto inzoom, dan zie ik ook een soort raster van pixels. Ik kan mij niet herinneren dat ik pixels ooit zo duidelijk gezien heb met een soort randje er omheen. Lijkt wel alsof de ruimte tussen de pixels op de chip last heeft van interne reflecties...

Misschien eens wat meer extreme tegenlichtfoto's maken? Dan kun je zien of het vaker optreedt.
Heb je misschien ook nog een andere camera met hogere pixeldichtheid? Of eventueel te leen? Met beide camera's dezelfde foto's nemen en kijken of er verschil in zit of dat ze beide last hebben van hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:56

copykat

Good copy isn't bad

Het lijkt op een digitaal raster zoals je ook hebt in prints van een cmyk-printer.
Wat is die vreemde "lichtvlek" in het midden? ziet er uit als een "scheur in het doek met licht er achter..."

Ik als total niet thuis in expliciete fotosensor techniek. denk aan twee dingen:
HDR techniek gebruikt vanwege de hoge contrast verschillen beneden en in de lucht.
De software (in de camera) gebruikt een fijn raster om de foto's samen te voegen en dat zie je terug door een software foutje. (raster blijft zichtbaar)

Of door extreme reflectie zie je de ccd/cmos rgb-filter terug in je foto.
(bij printerscanners zit een langwerpig ccd die met rgb filter het gereflecteerde licht van het origineel in drie analoge signalen omzet. Rood, Groen, Blauw. die in een ADC omgezet word in digitale data wat via een ICM tot een image word omgezet. Die interferencie (golfende effecten) bij de ene foto tijdens laden is ook apart. Na laden is het ineens weg. geen idee hoe dat kan. :?
Ik heb ergens gezien dat een camera ccd ook werkt met rgb scheiding op de pixels. dus elke drie pixels(groep) is 1 foto pixel.

Maar als je zegt dat het door een zonne hor is gefotografeerd geloof ik je ook.. :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1972
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-06 11:48
Lijkt op een moiré effect...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
Beetje jammer dat TS niet meer reageert. Schijnbaar was het toch geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ossi schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:25:
Beetje jammer dat TS niet meer reageert. Schijnbaar was het toch geen probleem...
Misschien was het een prijsvraag en is de termijn verlopen.... :o :+

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

is het antwoord al bekend?

ben toch wel benieuwd geworden wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
copykat schreef op vrijdag 29 maart 2013 @ 01:13:
is het antwoord al bekend?

ben toch wel benieuwd geworden wat het is.
Heb m maar een pm gestuurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry.. bedankt voor het meedenken, maar ben er zelf nog steeds niet achter. De genoemde oorzaken klinken voor mij allemaal mogelijk. Ik heb er nog niet de tijd voor genomen om even opnieuw te proberen in een soortgelijke tegenlicht situatie, maar bij oudere foto's zie ik het niet terug.

zijn er nog suggesties om het weg te werken? Is mij nog niet echt gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:44
Vroeger had je zoiets als dithering. En had je nog geen 24-bit foto's, dus werd er met 256 kleuren zoiets gefabriceerd. Daar doet mij dit het meeste aan denken.

Wikipedia: Dither

[ Voor 17% gewijzigd door Universal Creations op 29-03-2013 14:27 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 16:03:
Ik ben bezig met een foto en zie nu dat er een soort structuur over de foto zit, alsof er door fijn gaas is gefotografeerd. Het aparte is dat dit alleen bij deze foto het geval is.

Volgens mij wordt het niet veroozaakt door de nabewerking, hooguit versterkt..
Ik heb nog eens zitten kijken naar je post en je zegt eigenlijk dat ps (photoshop) het misschien versterkt.
Is er ook een raw bestand van?
en als je die en de jpeg door lightroom haalt krijg je dan ook dat raster?
En met andere fotobewerkings programma's?

Als je het overal in krijgt zit het in je fotopixeldata en anders is het misschien een bewerkings glitz van ps.

Pagina: 1