Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jadero
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20-09 20:24
Sinds kort mag ik mij verheugen op het bezit van Lightroom, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat betreft het categoriseren van mijn foto's.

In het verleden zette ik al mijn foto's in 1 hoofdmap, die onderverdeeld werd in submapppen georganiseerd naar plaats (of soms evenement) dat ging prima, omdat het mijn eigen systeempje is kan ik al mijn foto's (vrijwel) blindelings terugvinden.

Als ik nu importeer via Lightroom, gooit deze alles op datum in een map. Nu komt het voor dat ik op 1 dag 3 verschillende locaties/evenementen bezoek. Afgelopen zaterdag was dat het geval. Nu wil ik mijn foto's als vanouds dus per locatie indelen. Hoe kan ik dit in LR vormgeven?

Ik heb al wat zitten zoeken in de instellingen en wat tutorialtjes doorgekeken, maar moet toch jullie hulp inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

2 opties:
- Importeren zonder te kopiëren, waardoor gewoon je huidige indeling en locatie op disk behouden blijft. Bij nieuwe foto's moet je dan in het vervolg even zien wat je doet. Handmatig naar schijf kopiëren en daarna pas importeren is een optie, of bij het importeren een specifieke map binnen de gewenste structuur kiezen / aanmaken.
- Alles zoals je nu deed op datum importeren en dan met behulp van LR in collections indelen. Maar dat betekent wel een heleboel werk voor je bestaande archief.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Ooit heb ik zelf ook zitten kijken naar het opzetten van een mappenstructuur en categoriseren van foto's.
Er is heel veel mogelijk in LR en je kan het helemaal naar je eigen voorkeur inrichten.

Nogal kort door de bocht zie ik twee uitersten:
-Een 'virtuele' structuur maken door het categoriseren alleen in Lightroom te doen d.m.v. keywords. Het maakt dan in feite niet uit waar de foto's staan, al zou je alles in één grote map dumpen.
-Een 'hardcoded' structuur maken door te importeren naar schijfmappen per onderwerp+evt. datum. Als je alle bewerkingen in Lightroom doet zie ik niet heel veel meerwaarde: althans, ik werk zelf nooit in de mappenstructuur zelf. Een structuur op onderwerp kan natuurlijk wel handig zijn als je een foto wilt terugvinden zonder LR op te starten. En voor noodgevallen: mocht je je LR database ooit kwijt raken dan heb je in ieder geval nog je mappenstructuur.

Zelf hou ik niet zo van heel ingewikkelde mappenstructuren en heb ik een simpele middenweg gekozen. Importeren in een jaar/maand/dag mappenstructuur en het toevoegen van minstens één keyword tijdens de import: bijv. evenement of plaats.
Dmv de keywords, collections en filters kan ik alles snel terugvinden.
Dit betekent wel dat ik min of meer 'getrouwd' ben met Lightroom. Als ik ooit naar een ander programma over wil stappen zal ik iets moeten verzinnen om de keywords over te zetten.

Ik had zelf een oude mappenstructuur aan LR toegevoegd zoals Orion84 beschrijft: importeren zonder kopïeren. Aan de hand van de mapnaam (bijv. 'Amsterdam') heb ik toen later de keywords toegevoegd, dat ging best snel. Eerst had ik nog het plan om deze oude foto's naar mijn nieuwe mappenstructuur te verplaatsen, maar achteraf laat ik dat zitten. Het is wel netter maar niet nodig: het maakt toch niet uit waar de foto's staan, LR kan ze prima terugvinden.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

bum schreef op maandag 02 juni 2014 @ 15:00:
...
Dit betekent wel dat ik min of meer 'getrouwd' ben met Lightroom. Als ik ooit naar een ander programma over wil stappen zal ik iets moeten verzinnen om de keywords over te zetten.
...
Dat is een kwestie van zorgen dat die keywords worden opgeslagen in/bij de foto's. Als je met raw bestanden werkt, dus in LR de optie aanzetten om .xmp sidecar files aan te maken waarin alle metadata (keywords etc, maar ook bewerkingen die LR heeft toegepast) wordt opgeslagen.

Dan kan je raw+xmp altijd in een andere tool laden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Ah bedankt, daar hoef ik dus niks voor te verzinnen ;)

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Misschien een vremde vraag, maar zijn de databases die LR gebruikt op Windows en OSX hetzelfde?

Ik zit er nl. aan te denken om een 13 inch Macbook Pro te kopen (vanwege het goede scherm), en onderweg al een aantal bewerkingen uit te voeren. Eenmaal thuis wil ik dan (indien mogelijk) de database naar mijn Windows computer kopieeren en als het ware verder gaan (dit werkt op een Windows laptop naar een Windows computer perfect). En nee ik ga geen iMAC kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
ztrezz schreef op maandag 09 juni 2014 @ 11:17:
Misschien een vremde vraag, maar zijn de databases die LR gebruikt op Windows en OSX hetzelfde?

Ik zit er nl. aan te denken om een 13 inch Macbook Pro te kopen (vanwege het goede scherm), en onderweg al een aantal bewerkingen uit te voeren. Eenmaal thuis wil ik dan (indien mogelijk) de database naar mijn Windows computer kopieeren en als het ware verder gaan (dit werkt op een Windows laptop naar een Windows computer perfect). En nee ik ga geen iMAC kopen.
Geen probleem. Ik heb zelf de omgekeerde weg bewandeld en heb m'n Windows database zonder enige problemen geopend in de OSX versie van Lightroom. Je moet wel even aangeven waar de foto's staan, want de padnamen zijn natuurlijk verschillend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
kdbruin schreef op maandag 09 juni 2014 @ 14:55:
[...]

Geen probleem. Ik heb zelf de omgekeerde weg bewandeld en heb m'n Windows database zonder enige problemen geopend in de OSX versie van Lightroom. Je moet wel even aangeven waar de foto's staan, want de padnamen zijn natuurlijk verschillend.
OK, dat de bestandenpaden verschillend zijn, daar is wel over heen te komen. Het gaat echt om het uitwisellen van de database, en dat werkt volgens jou in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Shoot me if i'm wrong maar volgensmij kun je beter XMP sidecars aan zetten in Lightroom en zorgen voordat je weg gaat dat je deze (save metadata) en de XMP's kopiëerd naar je Lightroom. Je importeerd daarna gewoon de foto's in Lightroom op je laptop en behoud je toch de bewerkingen. Enige dat je dan mist zijn de flags/collections, die neemt hij niet over. Sterretjes meen ik wel.

Lijkt me beter dan de hele tijd met die hele lightroom database rond kopiëren met de grote kans dat je uit het oog raakt welke waar staat en welke de nieuwste is.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
En je history ben je kwijt.

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat zou kunnen, al kun je in Lightroom 5 ook snapshots aanmaken, geen idee of die mee worden genomen. Dat zou wel ideaal zijn!

Maar ja, just my two cents hoor. Ik zie het slepen van databases nu al fout gaan namelijk!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Volgens mij moet het zo lukken met een export catalog hoor

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Overzetten tussen die twee zou ik zo regelen:

Master database op je PC thuis. Projectdatabase (elke import nieuwe database bijvoorbeeld) op je MacBook.
1) Onderweg importeren op je projectdatabase.
2 )Bij thuiskomst, je projectdatabase incl bijbehorende foto's exporteren naar tijdelijke db + foto's op locatie op externe schijf( usbstick / drive oid).
3) Daarna external drive op je PC aansluiten en vanuit je Masterdatabase --> import from catalog.

Meest veilige optie, waarbij gegevens op je Macbook niet stukgaan doordat je ze kopieert.
Mogelijk moet je bij stap 3 eerst nog ff de tijdelijke db openen in Lightroom vanaf je stick en de referentie (schijfnaam + pad) naar de foto's goed zetten.
Het is niet de snelste optie en ook niet de optie met de minste handelingen....

Optie die er op lijkt en minder stappen vereist: external drive op je Macbook meteen al gebruiken als db locatie + foto locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Ventieldopje schreef op maandag 09 juni 2014 @ 22:47:
Shoot me if i'm wrong maar volgensmij kun je beter XMP sidecars aan zetten in Lightroom en zorgen voordat je weg gaat dat je deze (save metadata) en de XMP's kopiëerd naar je Lightroom. Je importeerd daarna gewoon de foto's in Lightroom op je laptop en behoud je toch de bewerkingen. Enige dat je dan mist zijn de flags/collections, die neemt hij niet over. Sterretjes meen ik wel.

Lijkt me beter dan de hele tijd met die hele lightroom database rond kopiëren met de grote kans dat je uit het oog raakt welke waar staat en welke de nieuwste is.
Overzicht is vrij makkelijk. LR op PC is main versie. Vlak voor een grote shoot (of vakantie), kopieer ik de database naar de laptop. Bij thuiskomst (indien nodig) wordt deze database weer terug gekopieerd naar de PC. (En met XMP werd ik niet vrolijk qua performance, maar misschien dat het in LR5 enorm verbeterd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Dat is me nog niet opgevallen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet veel met de history doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Ventieldopje schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 00:03:
Dat zou kunnen, al kun je in Lightroom 5 ook snapshots aanmaken, geen idee of die mee worden genomen. Dat zou wel ideaal zijn!

Maar ja, just my two cents hoor. Ik zie het slepen van databases nu al fout gaan namelijk!
Ik denk dat het wel goed gaat, omdat ik het zelf in de hand heb (ik bedoel dit niet arrogant). Main versie blijft die op de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin.MvdB
Get!em schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 09:54:
Overzetten tussen die twee zou ik zo regelen:

Master database op je PC thuis. Projectdatabase (elke import nieuwe database bijvoorbeeld) op je MacBook.
1) Onderweg importeren op je projectdatabase.
2 )Bij thuiskomst, je projectdatabase incl bijbehorende foto's exporteren naar tijdelijke db + foto's op locatie op externe schijf( usbstick / drive oid).
3) Daarna external drive op je PC aansluiten en vanuit je Masterdatabase --> import from catalog.

Meest veilige optie, waarbij gegevens op je Macbook niet stukgaan doordat je ze kopieert.
Mogelijk moet je bij stap 3 eerst nog ff de tijdelijke db openen in Lightroom vanaf je stick en de referentie (schijfnaam + pad) naar de foto's goed zetten.
Het is niet de snelste optie en ook niet de optie met de minste handelingen....

Optie die er op lijkt en minder stappen vereist: external drive op je Macbook meteen al gebruiken als db locatie + foto locatie.
Op zich lijkt dit mooi, maar je gebruikt de laptop dan puur voor nieuwe foto's (en misschien wil ik wel gaan werken aan bestaande foto's). Foto's staan sowieso bij laptop op een portable harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

ztrezz schreef op dinsdag 10 juni 2014 @ 10:42:
[...]

Op zich lijkt dit mooi, maar je gebruikt de laptop dan puur voor nieuwe foto's (en misschien wil ik wel gaan werken aan bestaande foto's). Foto's staan sowieso bij laptop op een portable harddisk.
Bij twee gewone laptops en een workstation heb ik dat jaren volgehouden door zowel db als foto's op de externe schijf te zetten. Enige was dat de schijfletter dan exact gelijk moet zijn op alle machines. Dan werkt het. Hoe dat zit met mac vs pc weet ik niet. Het is ook niet de snelste methode, aangezien alle informatie over je USB moet (mogelijk USB3 wel snel genoeg?)

[ Voor 8% gewijzigd door Get!em op 10-06-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me al een tijdje iets af: als je een foto groot bekijkt in LR wordt er een preview gerenderd of ingeladen, afhankelijk van je instellingen. Soms lijkt het alsof de preview al helemaal is geladen, maar dan staat er onder in beeld toch nog 'loading'. Een tijdje later verspringen opeens het contrast en de kleur. Ik neem aan dat dit te maken heeft met het verschil tussen de beeldinstellingen die de camera heeft toegepast en de daadwerkelijke RAW file. Klopt het dan dat je eerst de foto ziet met de beeldinstellingen vanuit de camera, en daarna de 'maagdelijke' RAW? (Dit denk ik omdat vaak het contrast vermindert en de kleuren fletser worden)
Als dit zo is, is er dan ook een manier om de beeldinstellingen van de camera te behouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, een profiel kiezen dat beter het profiel van je camera benadert. Dus in develop mode even helemaal naar onder scrollen in de rechter toolbox.

Als je het toepassen van dat profiel opslaat als develop preset, dan kan je dat ook tijdens importeren automatisch toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat wist ik ja (toch bedankt! :) ), maar LR kan dus niet je camerainstellingen overnemen? Ik weet zeker dat die instellingen ergens in het bestand verstopt zitten, want viewNX kan het wel.
Het maakt me trouwens niet eens zo heel veel uit, want ik ben toch niet iemand die houdt van standaard ontwikkelingsinstellingen, maar ik was gewoon benieuwd. Het lijkt me trouwens wel handig voor grote batches foto's die je verder toch niet wil bewerken.

Nog een vraagje over die profielen dan: ligt het aan je camera welke profielen je kunt kiezen? Ik heb namelijk keuze uit verschillende D2X profielen. Of worden die D2X profielen in het algemeen zo awesome geacht dat ze maar zijn verwerkt in LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:58
Kan het kloppen dat Lightroom bij het exporteren van een 100 foto set (2 maal, 1x HDD 1x Flickr upload) 100% CPU trekt?

Heb zelf een i5 2500K @ 3.30GHz (met 16GB RAM, waarvan maar 5GB in gebruik zijn en de helft voor rekening van LR).

Had gedacht dat een beetje moderne specs het wel zouden trekken, maar vind het wel jammer dat browsen/filmpjes etc een beetje haperen als LR aan het exporteren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:13
Gewoon blij zijn dat Lightroom dat doet. Desnoods stel je de prioriteit lager in, dan heb je er geen last van.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Blij zijn dat een programma 100% CPU vraagt en gebruikt? :+

Export naar HDD is nu klaar, upload naar Flickr loopt nog, en verbruik is gezakt naar CPU 5% en 1GB RAM.
Het hoge verbruik ligt dus aan het exporteren naar de HDD zelf? (of wellicht vanwege 2 taken tegelijkertijd).

Het is ook niet héél erg, maar dacht vraag het heel even, wellicht is het niet normaal en staat er een instelling fout of is er iets met mijn hardware oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar blij om zijn lijkt me ook niet geheel de juiste insteek... Ik zou liever zien dat Lightroom taken kan offloaden naar de GPU bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Flickr export kost hier vrij weinig CPU-vermogen, iig niet merkbaar op mijn i7 920 met vrij veel geheugen (32gb).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik wou net zeggen, ik heb nog nooit gezien dat LR 100% load veroorzaakt: je moet echt meerdere exports tegelijk doen voordat de CPU een beetje aan het werk gezet wordt.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:02
Nu weet ik wel dat lightroom af en toe een vreemd patroon kan hebben op je computer met betrekking tot cpu gebruik. Als ik op mijn oude laptop, core i7 2.1Ghz, 8GB ram, SSD een grotere groep foto's samenvoegde ging het gebruik ook naar 100% en kon ik niets meer doen met mijn laptop totdat alles samengevoegd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Op het moment dat ik met 2 schermen werk in LR, dan krijgt mijn laptop het af en toe wel zwaar hoor. Maar goed, het is ook een core i3 ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dus jullie hebben liever een programma wat zijn taken niet zo snel mogelijk afhandelt en dus de cpu niet volledig benut? Apart... Liever ook GPU gebruiken, is natuurlijk wel heel fijn, maar dat kan LR dacht ik (nog) niet. Ik heb een 4de generatie i7 in mijn laptop met 8GB geheugen en daar trekt LR met het exporteren regelmatig 100% (niet continue overigens). Ook panorama's maken met Kolor Autopano Giga gebruikt met regelmaat 100% cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb iets aangezet waardoor mijn lightroom 4 bij elke change aan een foto een nieuwe proof van die foto aanmaakt. Weet iemand hoe ik dit weer uit kan zetten?

Heb a een reset geprobeerd vanuit settings -> reset settings, maar dat mocht niet baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Klopt, LR is heavy op de CPU. En het is ook erg irritant dat het nog steeds geen GPU-acceleratie heeft want bijvoorbeeld full size previews aanmaken duurt best lang.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik zie hoe adobe aan de weg spijkert met CC (2014) zal het mij niks verbazen als er een keer een update komt die de snelheid flink aanpakt en ook verdere GPU acceleratie brengt.

GPU wordt nu alleen gebruikt om ingezoomde foto's zonder schokkeren te pannen, hier kwam ik toevallig achter toen ik mijn beeldscherm kantelde met een programma'tje waarbij daarna de GPU acceleratie weg viel zowel in Photoshop als in Lightroom dus, pannen van een ingezoomde foto ging daarna vrij schokkerig en schoot het CPU gebruik omhoog wat normaal niet het geval is.

Het begin is er dus ... nu nog realtime effecten zonder al te veel de CPU te belasten gezien de GPU veel sneller is met dit soort berekeningen (by design).

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Boudewijn schreef op maandag 23 juni 2014 @ 22:00:
Ik heb iets aangezet waardoor mijn lightroom 4 bij elke change aan een foto een nieuwe proof van die foto aanmaakt. Weet iemand hoe ik dit weer uit kan zetten?
Ik geloof je niet, heb je daar bewijzen voor? :+

Nooit met 'soft proofing' gewerkt, maar als ik dat aanvink en maak een 'proof copy', wanneer ik dan een aanpassing doe aan het origineel krijg ik deze melding:

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/LightroomVirtualProofCopy_zps24bc1a88.png

Waarschijnlijk heb je dus "don't show again" aangevinkt ?

Als ik Soft Proofing uitzet en/of de Proof Copy weggooi is het 'probleem' opgelost.

Edit: De Proof Copy blijkt irrelevant, gewoon Soft Proofing uitvinken en klaar. :9

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2014 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:22

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zojuist mijn database overgezet naar m'n laptop. Aangezien nu mijn catalog iets groter aan het worden was mijn desktop et meer moeite ging krijgen (i7(laptop) vs q9450(desktop). Bovendien had mijn desktop maar 4GB DDR2 en mijn laptop 8GB DDR3.

Aanzienlijk verschil, alles werkt zoveel vloeiender. Misschien als er meer op de GPU gaat dat ik weer terug ga want een Quadro K1000M is namelijk nog slomer dan dan een 5770HD. Prof. videokaarten(Quadro's en FirePro's) zijn namelijk gebouwd voor kwaliteit boven snelheid.

Maar 100% CPU bij export mag van mij best minder, kan je niet ergens instellen dat ie maar 4 threads kan pakken ipv 8 threads naar 100 te duwen? Het is natuurlijk met 8 threads wel 2x zo snel gebeurd...

Ik ben misschien niet helemaal in het goede topic hiervoor maar op m'n desktop had ik een standaard gedeelde map met het thuisnetwerk waarin geexporteerde jpegs zodat ik overal in huis foto's kon oproepen. Zolang ik m'n vader niet overtuigd krijg voor een NAS, moet het maar zo :p Nou ben ik daar op m'n laptop een beetje huiverig voor want ik wil bijvoorbeeld niet dat ik op school m'n foto map ook deel. Is het dus mogelijk om in windows 7 (enterprise), alleen te delen als de pc verbonden is met een bepaald netwerk?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In Win Task Manager onder het tabblad Processen kan je rechts klikken op lightroom.exe en kies daar Affinity, daar is het aantal cores in te stellen. Weet niet of dat blijft, en lijkt me niet echt aan te raden of zinvol ofzo.

ps. Een gedeelde map is volgens mij standaard sowieso alleen op het thuisnetwerk gedeeld.

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2014 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Net even geprobeerd, en als ik het zo instel dan kan zelfs op het thuisnetwerk alleen ik toegang krijgen tot de gedeelde map naar keuze, een ander kan de map zien maar niet openen.

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/Sharing_zpsff880011.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

jesper86 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:11:
Waarschijnlijk heb je dus "don't show again" aangevinkt ?

Als ik Soft Proofing uitzet en/of de Proof Copy weggooi is het 'probleem' opgelost.

Edit: De Proof Copy blijkt irrelevant, gewoon Soft Proofing uitvinken en klaar. :9
Exact ;). Gaan we vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

jesper86 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 09:39:
Net even geprobeerd, en als ik het zo instel dan kan zelfs op het thuisnetwerk alleen ik toegang krijgen tot de gedeelde map naar keuze, een ander kan de map zien maar niet openen.

[afbeelding]
Ik denk dat je dan verkeerd bezig bent. Je moet deze hebben : Vanaf punt 4 !!

Als je dan thuis bent zeg je : Dit is een Home/Private Network en stel je ook in dat alles "open ligt".
Als je ergens anders bent : De dichgetimmerde Public setting waar alles "dicht is".

Easy peasy :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niks verkeerds aan hoor, het zijn twee verschillende dingen. Ik zei al volgens mij is het al automatisch anders geregeld wanneer je het thuisnetwerk verlaat - mits natuurlijk juist ingesteld, en dat moet daar dus indd. =)

Maar mijn voorbeeld is nog een extra niveau van beveiliging eigenlijk, aangezien je dan zelfs ook al label je een public netwerk per ongeluk als thuisnetwerk de mappen nog steeds alleen bereikbaar zijn via je eigen account, en dus niet 'open', niewaar? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bedankt, het is me geloof ik gelukt. Door "homegroup" toegang te verschaffen. Homegroup is alleen thuis, dus zodra ik op een andere netwerk zit is er geen homegroup meer. Alleen nog niet getest, maar in theorie zou het moeten werken.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 13:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Ik meld mij hier ook maar eens.
Na jaren verknocht te zijn aan adobe camera raw toch maar eens gaan verdiepen in LR (heb LR 5 en PS CS6).
Na wat zoeken en puzzelen is mijn 'workflow' nu als volgt:

.NEF importeren in LR, omzetten naar .TIFF. Eventuele aanpassingen doen in PS (vlekken wegwerken etc), opslaan en komt terug in LR. Daar door naar filters (Color Efex, Silver Efex, LR presets), en vervolgens naar output sharpener pro 3.0. Daarna export naar .JPEG

Ik heb enkele vragen:

De foto's zien er op 100% zoom modes zo lelijk uit :( Alsof het echt teveel verscherpt is. Terwijl bij het preview windeltje van output sharpener het er wel netjes uitziet.

die .TIFF bestanden zijn zo intens groot (dik 150mb / stuk). Is hier iets aan te doen, behalve extra schijven kopen :P

Ik verwerk trouwens foto's van een Nikon D610, RAW, op een Macbook Pro 13" mid 2010 (dual core), met een Dell U2412m scherm eraan.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Die tussenstap via PS zou ik er zoveel mogelijk uitlaten indien mogelijk.
Voor kleine makkelijke vlekjes heb je de spot tool in LR.
Je kunt dan in LR gewoon op je NEF files blijven werken zonder dat er iets fout gaat.
Scheelt een berg ruimte en een hoop omzet tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Waarom naar .TIFF en probeer je niet eerst je bewerkingen zoveel mogelijk in Lightroom te doen (RAW/DNG formaat)? Omdat dit non-destructive is, wordt je foto niet elke keer overschreven met de bewerkingen. Wanneer je TIFF gebruikt heb je inderdaad de kans dat het eindresultaat na een aantal bewerkingen rare dingen gaat vertonen. Ook heb je niet meer het probleem dat je foto's heel groot zijn, aangezien RAW en DNG een stuk kleiner zijn qua formaat. Probeer zo lang mogelijk in RAW te werken en zet daarna om in TIFF (wanneer je de noodzakelijke bewerkingen in Photoshop moet doen).

[ Voor 17% gewijzigd door tommyz op 25-06-2014 13:57 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Mijn ervaring is dat je vrijwel altijd de noodzakelijke bewerkingen direct in het RAW-bestand in LR kunt uitvoeren. Sterker nog, als je een op je camera toegespitst profiel maakt ("gebruikersvoorinstellingen") en dat gelijk met het importeren laat uitvoeren, is het grootste deel van het bewerken al voor je gedaan. Alleen contrast en schaduwen nog wat bijstellen, rechttrekken en uitsnijden. En dan evt. exporteren naar jpg in bulk. Photoshop gebruik ik zelden, alleen voor uitgebreid gegoochel met een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Het verschilt natuurlijk per persoon / per foto of je het moet nabewerken in Photoshop. Ik doe dit ook soms, omdat Lightroom te beperkt is. Ik heb een aantal acties in Photoshop (voor b.v. sharpening) die ik regelmatig gebruik. Ik probeer echter wel zolang mogelijk mijn RAW file te gebruiken en het TIFF bestand zo weinig mogelijk op te slaan.

Mijn workflow is als volgt:
  • Import naar Lightroom als RAW.
  • Noodzakelijke bewerkingen uitvoeren in Lightroom (rechttrekken etc).
  • Eventueel editen in Photoshop om dit vervolgens op te slaan als TIFF
  • Eventueel export naar JPG als ik de foto wil delen
Let wel op dat je 'sharpen for screen' uitzet wanneer je exporteert naar JPG. Dubbel sharpening toepassen is over het algemeen ook niet goed voor de kwaliteit van de foto :)

Je kan overigens ook compressie gebruiken in je TIFF bestanden (zip/lzw). Dit scheelt weer ruimte :)

[ Voor 15% gewijzigd door tommyz op 25-06-2014 14:00 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn workflow is: Steek SD in cardreader, import to disk, retouch waar nodig, export to JPG, en klaar.
(met sharpen inderdaad uit en kwaliteit op 90).

Ik snap niet waar de TIFF voor nodig is, als ik echt Photoshop in moet gebruik ik Edit in > Open as smart object in Photoshop. De edit verschijnt dan vanzelf ook weer in de Library wanneer opgeslagen ongeacht het bestandsformaat of waar je 'm neerzet .. maar meestal wil ik dat dan juist weer niet. :+

In LR wil ik echt alleen mijn RAWs zien, alles wat ik exporteer is alleen bedoeld als het definitieve product zegmaar en staat los van wat er in LR gebeurd, die mogen dus ook weg of overschreven worden, ik kan altijd weer terug om een nieuwe te maken of met kleine aanpassing automatisch weer overschrijven zonder 'bestand bestaat al, weet je het zeker!?', dat staat uit .. want er kan toch niks gebeuren. En geen onnodige tussenstappen tenzij het ècht niet kan in LR. :)

[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 26-06-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik doe ongeveer hetzelfde als tommyz, wil zoveel mogelijk in lightroom doen. Even zo'n filterpack geprobeerd (was een tijdje gratis) maar vond het vervelend dat ik uit lightroom moest als het ware. Geef mij maar gewoon goede lightroom plug-ins. Meeste van die filters zijn te vervangen door presets.

Tommyz, jij zegt dat kwaliteit van tiff degradeert. Ik dacht (uit m'n blote hoofd) dat tiff sowieso lossless dus dan zou dat niet van toepassing zijn, zoals op jpg waar echt data wordt weggegooid tijdens het opslaan om zo het bestand kleiner te laten zijn. Net zoals bij mp3 waar steeds stukjes worden wegelaten om het zo te comprimeren.

En om ook nog even op Sjoerdfoto te reageren:
Pas je verscherping al toe in lightroom en vervolgens ook nog eens sharpener pro 3.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Bij een Tiff is de witbalans vastgezet en kan dus niet meer zonder kwaliteitsverlies worden teruggedraaid (bij de RAW wel namelijk, omdat daar enkel voor het voorbeeld op je scherm een witbalans wordt toegepast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Zoals UC zegt inderdaad. Het is lossless, maar het is destructive. Als je je afbeelding maar vaak genoeg bewerkt, bijvoorbeeld door sharpening toe te passen, op te slaan en dit nog 3 keer te herhalen, gaat de kwaliteit van je afbeelding wel naar beneden.

Lightroom is non-destructive; alle bewerkingen worden in de database / sidecars opgeslagen. De afbeelding, zoals deze uit de camera komt wordt geladen, waarna de bewerkingen uitgelezen en er als het ware overheen gelegd worden. De pixels van de foto blijven dus onaangetast, terwijl dit met Tiff niet zo is.

[ Voor 7% gewijzigd door tommyz op 25-06-2014 16:30 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij kan wat jij nu opnoemt met TIFF ook wel hoor, de bewerkingen worden dan in de metadata opgeslagen ipv toegepast op de foto zelf. Weet alleen niet of Lightroom dit ook ondersteunt.

[ Voor 8% gewijzigd door Compizfox op 25-06-2014 16:31 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ben je niet in de war met DNG? Je kan wel layers opslaan in een Tiff bestand, maar of het non-destructive is weet ik niet. DNG werkt hetzelfde als RAW binnen Lightroom, hiermee kan het wel.

[ Voor 5% gewijzigd door tommyz op 25-06-2014 16:33 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Universal Creations schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:07:
Bij een Tiff is de witbalans vastgezet en kan dus niet meer zonder kwaliteitsverlies worden teruggedraaid (bij de RAW wel namelijk, omdat daar enkel voor het voorbeeld op je scherm een witbalans wordt toegepast).
GOLD Award voor het aller-belangrijkste punt van RAW allround. *O*
Compizfox schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 16:31:
Volgens mij kan wat jij nu opnoemt met TIFF ook wel hoor, de bewerkingen worden dan in de metadata opgeslagen ipv toegepast op de foto zelf. Weet alleen niet of Lightroom dit ook ondersteunt.
Scharpening is op die manier aan een tiff (of wat dan ook voor bestand) te hangen ja, en dat doet lightroom dan ook want daar is het voor, dus ook met enkel jpg's past hij niks toe totdat je die dan weer exporteert.

MAAR een TIFF bestaat uit pixels niet uit raw data. Dus bijvoorbeeld de hoeveelheid sharpening die het heeft kan je niet meer op 0 zetten zoals dat met de default sharpening van 25 in Raw nog wel kan. Of nog veel erger dus, de vaste witbalans. Een Raw is simpelweg nog geen beeld totdat je het exporteert, wat je ziet is enkel een preview, eerst wat de image-processor van je camera ervan maakt, en na het importeren (in Develop) een live preview van LR, wat niets meer dan een suggestie is, een beginpunt, van pure sensordata. Heel anders dan TIFF dus inderdaad, die heeft dan nog wel een hoop 'bereik', maar het zijn vaste gebakken pixels die met bewerken dan toch kapot gemaakt worden.

Zie het als een Litro camera die achteraf kan focussen, een Raw is het enige wat achteraf de witbalans correct kan verschuiven! Behalve een tag in de metadata van wat de camera denkt dat het moet zijn als beginpunt is de werkelijke keuze nog volledig open en lossless tot aan export. =)

[ Voor 29% gewijzigd door jesper86 op 26-06-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-09 13:45
TIFF (en JPG, en elk pixel gebaseerd bestaand trouwens) werkt als raw binnen Lightroom, non-destructive. Waar je wel gelijk in hebt is dat als je steeds deze bestanden in Photoshop opent, op pixel niveau edit, en dan opslaat dat je destructive bezig bent. Dat is bij TIFF een minder probleem dan bij JPG, vanwege de lossy compressie in de laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22-09 13:39

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

Aaaah, het is mij weer verhelderd.

Waarom exporteerde ik tussendoor naar TIFF? Geen idee, zat in m'n hoofd denk ik.

De flow:

- Raw import in LR
- Enige bewerkingen / filters
- Sharpener pro

- export JPEG

zal mij beter bevallen. Sowieso ook qua ruimte :-) Voor echt noodzakelijke bewerking in PS dus openen als slim object en dan aanpassen, opslaan en hij komt vanzelf weer terug in de LR omgeving.

Ik voeg bij de presets in LR zelf géén sharpening toe, maar echt alleen in sharpener pro.

Werken jullie veel met vlaggetjes? Ik gebruik ze nu wel, (weigeren voor foto niet gebruiken, wit vlaggetje voor wel) maar ik zie het nut nog niet. Als ik ze bijvoorbeeld allemaal zou willen sharpen (dus alleen met wit vlaggetje) en ik doe dan cmd + a dan pakt die ze allemaal. Het lijkt mij logischer als hij dan alleen die met vlaggetje zou pakken :-)

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Duidelijk, weer wat geleerd!

Sjoerdfoto, het nut van die zwarte vlaggetjes is dat he Photo -> delete rejected. Dan kan je rejected gelijk uit lightroom en evt ook van je harddisk halen. Ik gebruik het zelf altijd om zo alle slechte eruit te halen en alleen de goede foto's daarna te ontwikkelen. Verder gebruik ik weinig vlaggetjes en kleurtjes.

Zelf gebruik ik ook keyword functie niet, hoewel dat misschien wel echt handig is. Ben eerlijk gezegd er te lui voor en op dit moment is het prima zonder te doen (900 foto's in totaal). Misschien iemand nog tips, want nu ik dit schrijf denk ik dat als ik mezelf dit consequent aanleer dat ik later daar best veel voordeel uit kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 01:08

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Waarom moet je al je files sharpenen? Ik doe dat vrijwel nooit.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Omdat het een hele verbetering van je foto kan zijn. Dit is een mooie tutorial waar e.e.a. uitgelegd wordt en je ook echt het verschil ziet.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet dus niet, mag en kan wel. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sharpening is way overrated. Contrast en micro-contrast (van een goede lens) is alles wat je nodig heb, met eventueel de clarity een beetje omhoog, geen vieze kartelrandjes of edge-halos en andere artifacts voor mij. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Het hangt er vanaf hoe je 't toepast. Als je overall sharpening toepast heeft 't weinig toegevoegde waarde. Als je lokaal sharepening toepast of bijvoorbeeld met een high pass filter, kan 't erg mooi zijn. Maar dit heeft ook weinig te maken met het scherper maken van de foto, eerder met het naar boven halen van details die anders minder zichtbaar zijn.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
Raw files hebben over het algemeen wel wat sharpening nodig, de hoeveelheid heb je helemaal in eigen hand. Helaas dumpen veel mensen een standaard setting of script erover heen, dan ziet het er vaak niet uit nee. Als je gaat printen moet je zelfs extra sharpening doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jesper86 schreef op donderdag 26 juni 2014 @ 10:04:
Sharpening is way overrated. Contrast en micro-contrast (van een goede lens) is alles wat je nodig heb, met eventueel de clarity een beetje omhoog, geen vieze kartelrandjes of edge-halos en andere artifacts voor mij. =)
Juist clarity kan rare artifacts veroorzaken en sharpening veel minder omdat het makkelijk opvalt!
"De laatste 3 schuifjes" waar clarity tussen zit gebruik ik daarom ook niet 9 van de 10 keer.

Sowieso kan je met de belichting schuifjes meer verkeerd doen dan met sharpening en noise reduction :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snap ik, maar soms bij flare e.d. is het echt nodig, ik gebruik dan ook nooit/zelden meer dan 5-15, de rest met contrast wanneer nodig, en ook daar zelden meer dan 25, eerder dan 15, maar meestal gewoon niks !

Bedoel maar, everything in moderation, zo ook sharpening, maar sommige mensen hebben het naar mijn mening veel te hoog in hun prioriteiten staan terwijl het 9/10 keer uiteindelijk een negatief effect heeft. Een oplossing voor een probleem dat niet bestaat of waar alternatieve methode het veel mooier 'oplossen' .. hoewel dat voor een deel natuurlijk persoonlijk is zijn artefacts toch echt niet goed, maar sommige vinden het dan alsnog mooi, of stoer ofzo dat ze dat kunnen. Dat is ook een beetje het probleem, er kan zòveel, het is een grotere uitdaging om het niet te gebruiken dan wel. Denk maar aan filters zoals instagram. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Net zoals het fotagraferen zelf, moet je gewoon oefenen en leren je software op de juiste manier te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gelukkig wel ja, als iedereen het zomaar kan is ook niet leuk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Toevallig staat er net op PP een interessant stukje over sharpening in Photoshop: http://petapixel.com/2014...ces-photoshop-camera-raw/

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

jesper86 schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 13:12:
Denk maar aan filters zoals instagram. ;-)
Drie keer raden waar ik een enorme hekel aan heb... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Iemand hier die de Jeffrey's Flickr plugin gebruikt?
Krijg nu opeens een error:

Error during export
SSL is required

Iemand een idee wat/waarom dat is?

--

Hm, moest blijkbaar updaten naar een nieuwe versie.
Raar, laatste keer kreeg ik een melding voor een update.

Doet het weer :+ :$

[ Voor 31% gewijzigd door NeutraleTeun op 09-07-2014 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarschijnlijk omdat Flickr de API geupdate heeft en geen onbeveiligde verbindingen meer toe staat om in te loggen? Misschien forceren ze SSL nu zelfs voor alle API calls, zou wat overkill zijn.

Heeft het er niet ook mee te maken dat binnenkort (of nu) alle oauth/sso dingen er uit gaan en je alleen nog in kan loggen met een Yahoo account?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PLUG IN MYSTERIE!
Ik werk in Lightroom 5 al enige tijd met een hele zwik plugins (complete set NIK en DxO e.d.). ALTIJD direct te activeren door in menu onder "foto" te klikken op "bewerken in": en hoppa, daar komen al mijn plug ins tevoorschijn in pulldown menu. Nu zijn ze opeens verdwenen. En ik kan ze met PLUG IN-beheer ook niet meer toevoegen. Wat wel is gebeurd: alles is nu aan PS Elements 12 gekoppeld. Dus als ik een plug in vanuit LR5 wil benaderen, moet ik nu eerst PSE12 openen... Heb ik per ongeluk een instelling veranderd? Ik krijg het niet meer goed, wat ik ook probeer....HELP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
heb je PSE12 pas onlangs geinstalleerd ofzo?

als dat niet zo is, check je lightroom settings:
bewerken > voorkeuren > extern bewerken

anders even de plugins opnieuw installeren?

(overigens kan je gewoon rechtsklikken op een foto, die "bewerken in" menu zou dan moeten verschijnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanx Terryb47: ik heb het probleem intussen toch op kunnen lossen via een Engelse site. Het bleek dat ik in LR5 onder "Voorkeuren" bij "Voorinstellingen" per ongeluk iets had aangevinkt, nl. "Voorinstellingen met deze catalogus opslaan" - zodra je die weer "ontvinkt" komen al je plugins in het pulldown menu weer terug.... Hey, but thanx anyway!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:23
Ik ben nog steeds erg blij met Lightroom uit het CC pakket. (daar voor ook al trouwens).
Het enige waar ik gigantisch tegenop zie, maar toch graag wil doen is metatags maken en koppelen.
Weet gewoon niet waar ik moet beginnen en wil het eigenlijk meteen zo goed mogelijk doen.

Je hebt natuurlijk hoofdtags zoals:

Vakantie
Gezin
Familie
Portret
huisdieren
dieren
enzovoorts.

Maar ook subtags zoals:
naam persoon 1 enzovoorts
naam kat 1 enzovoorts

Goe doen jullie dit? Is er ergens een lijst met voorbeelden of tips? Want ik kan het niet vinden namelijk.
Metataggen is een kunst. Dit doen we binnen sharepoint op het werk, maar ook in andere onderdelen.
Het zou echt fijn zijn om gemakkelijk aan het einde alle foto's van specifieke tags op te kunnen halen. scheelt bedenken en zoeken in de mappen naar foto's van specifieke vakantie's, mijn dochter enzovoorts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
In principe is dat de manier om te taggen. Bij mij is de lijst in de loop van de jaren vanzelf ontstaan. Wel heb ik er een hierarchie in, bijvoorbeeld:
  • Griekenland
  • Kreta
  • Samos
  • USA
  • New York
Edit: Hij laat het niet goed inspringen in bovenstaand voorbeeld, maar je begrijpt vast wat ik bedoel :)

Verder maak ik wel mappen aan (op camera, jaar, maand), maar dit heeft eerder te maken met het feit dat m'n backup sneller gaat. Verder tag ik niet elke foto afzonderlijk, maar wanneer ik m'n foto's erop zet geef ik ze allemaal dezelfde tag.

Ik heb er nu 60.000+ foto's op staan en eigenlijk nog nooit gehad dat ik er geen een kon vinden :)

[ Voor 13% gewijzigd door tommyz op 23-07-2014 10:28 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Bij mij is de mappenstructuur op de server als volgend:

2014
01 - Januari
19
Geboorte
Verjaardag

Dit is eigenlijk gekomen in de tijd van voor LR. Lijkt me ook een beetje wat jij ongeveer doet.

Hetgeen met taggen waar ik tegenop zie is dat ik jaren bezig ben en ineens een nieuwe tag bedenk die voor andere foto's ook zou gelden.
Alhoewel op bovenstaande manier zoals jij aan geeft en ook mijn gedachte is, dan krijg je een foto met vakantie als tag en ook New York als tag.
Daarnaast wellicht Familie of gezin en de namen van de personen die er op staan.
Belangrijke onderwerpen. Hoef niet te benoemen dat er een boom op staat.
Wel zou een tag als "Gebouw" kunnen of specifiek de naam van het gebouw.
Maar denk dat het dan interessanter is om "skyline" als tag te hebben.
Moet nog even correcte namen verzinnen voor alles.
Je hebt ook foto's van voor onze tijd samen zeg maar. Van toen mijn vrouw of ik nog klein waren.
Daar zou ik dan weer niet gezin aan koppelen, maar dan eerder familie. Pff, denk dat ik mezelf te druk maak om eerlijk te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Toevallig zit ik in de Sharepoint business als consultant en heb ook genoeg ervaring met tags. Lightroom is daarin niet veel anders dan SharePoint; feitelijk hoef je maar een paar tags te koppelen aan een foto en dan heb je er al genoeg. Een foto bevat namelijk meer informatie dan alleen tags. Dus stel je zoekt een foto van een bepaalde stad: dan weet je vast nog wel welk jaar deze genomen is en met welke camera (de camera- en datuminformatie staan al in de foto zelf). Met andere woorden: tags verrijken de foto's met de informatie bovenop de informatie die al bekend is. Ik zal me dan ook niet heel druk maken over het feit dat er misschien een keer een tag bij komt. Mocht dit wel het geval zijn, dan kan je heel eenvoudig de tag op meerdere foto's tegelijk toepassen.

Het werken met een hierarchie is wel handig, zo kan je heel eenvoudig alle foto's van alle vakanties bij elkaar tonen.

[ Voor 12% gewijzigd door tommyz op 23-07-2014 10:49 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat is heel helder. Dank je wel.
Ik ga lekker iig met hierarchie aan de slag en wat simpele tags.

Ben benieuwd hoeveel tijd ik er aan kwijt ga zijn. :P
Niet dat het super veel is vergeleken met sommigen, maar over de 10k kom ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
Uit mijn hoofd wijs ik de volgende zaken toe:
tijd: jaar, jaargetijde, maand
personen
doel/activiteit/thema/serie
objecten
fotografische eigenschappen (lange sluitertijd, spiegeling, etc)

Maar eerlijk gezegd doe ik het niet consistent genoeg dat het ook echt een systeem is. Voor mij is het ook puur voor privégebruik. Eigenlijk zijn voornamelijk die personen en eventueel objecten handig. Locatie/tijdstip zijn zoals tommyz aangeeft meestal wel gebonden aan een hele reeks.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Waarom zet je de jaar en maand erbij? Dit staat al in je EXIF data. Je kan hier standaard al heel eenvoudig op filteren binnen LR.

Ik doe overigens ook niet alles consistent. Het laatste waar ik zin in heb als ik terugkom van vakantie is 1.500 foto's doorlopen en voorzien van tags :P

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ikzelf vul die EXIF info iig nooit in. Dat wordt uiteraard zelf al gedaan.

Haha, ja... Maar eigenlijk moet je dat wel doen op het moment dat je ze in LR gaat zetten. Doe je dit later, dan ben je gewoon zuur en weet je gewoon dat die foto's zich weer op gaan stapelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:37
Voornamelijk omdat die het makkelijkste tegelijk aan een grote reeks toe te voegen zijn :P

En filteren op maand/jaar kan vast wel, maar ik kan die optie niet altijd makkelijk vinden.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zit toch niet echt serieus jaar en maand e.d. met de hand in de tags te zetten ?

En je hoeft het maar 1 keer te vinden toch ? In library die balk bovenin gewoon onder metadata en dan Date, als het goed is standaard en anders even toewijzen aan 1 van de 4 kolommen.

Je kan ook een Smart Collectie maken en daar bepaalde data (meervoud van datum) aan toewijzen.

[ Voor 15% gewijzigd door jesper86 op 23-07-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21-09 16:06
LR 5.6 is uit met oa support voor recente hardware :)
  • Nikon D810
  • Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
  • Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
http://www.canonrumors.co...ses-lightroom-5-6-update/

[ Voor 20% gewijzigd door jip_86 op 31-07-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vond deze video erg leerzaam. Hij duurt wel even, maar als je hem gezien hebt weet je alles wat je moet weten over de library, collections etc. En gelukkig is die vent best grappig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

jip_86 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 13:35:
LR 5.6 is uit met oa support voor recente hardware :)
  • Nikon D810
  • Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
  • Canon EF 16-35mm f/4L IS USM
http://www.canonrumors.co...ses-lightroom-5-6-update/
Ah, mooi, dan gaan we eindelijk ook volledige D810 reviews zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Ben echt gisteren terug gekomen van een vakantie met mijn 10-18 dus timing voor mij komt wel heel goed uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Even een paar 'domme' vragen:
De white balance laat ik op de camera op 'auto' en in LR op 'As shot'. Het is dan toch LR die zelf temp en tint bepaald?
En stel nou dat je een hele reeks dezelfde foto's hebt, is het dan zinvol om temp en tint te middelen en deze gemiddelde waarde dan voor alle foto's in de reeks te gebruiken?
En indien 'ja' op de vorige vraag mag je dan ook middelen als de hoek t.o.v. het zonlicht anders is (dus wel zelfde tijdstip)?

Alvast bedankt.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Niet helemaal. Pas wanneer je het binnen LR op Auto zet, is het LR die de temperatuur bepaalt. As Shot betekent niets meer dan de waarde die in de foto staat en in de geval de camera zelf bepaald heeft. Lightroom past in dat geval niets aan.

De gemiddelde waarde zou ik zelf niet snel pakken; als je van binnen naar buiten loopt, of van de zon naar de schaduw is het verschil al groot. Je kan dit dan beter per batch doen; alle foto's die op eenzelfde plek gemaakt zijn kan je dan voorzien van dezelfde kleurtemperatuur.

[ Voor 4% gewijzigd door tommyz op 05-08-2014 18:06 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

tommyz schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 18:05:
As Shot betekent niets meer dan de waarde die in de foto staat en in de geval de camera zelf bepaald heeft. Lightroom past in dat geval niets aan.
OK bedankt.
Maar wat ik niet begrijp is als ik ViewNX (Nikon) opstart en een RAW file bekijk dan kan ik nergens de waarde van temp of tint vinden. Ik kan wel white balance aanpassen, maar die absolute waardes vind ik nergens.
Hetzelfde bij Digital Phot Profressional (Canon); wel aanpas mogelijkheden maar geen absolute waardes.

weet het niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die staan gewoon in de metadata :) Lightroom leest deze uit om als begin punt (as shot) te gebruiken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Je hebt ook tools die alleen een bepaalde preset geven inderdaad en niet de mogelijkheid om een eigen temperatuur op te geven. Kan best dat niet elke tool die waarde dan ook toont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ivm dit nieuwsbericht: http://www.telegraaf.nl/d...gdata_te_wijzigen___.html

zie ik zojuist dat Adobe bij inloggen ook mijn password geforceerd aan laat passen. Mogelijk voor iedereen hier relevant om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Laatst online: 19:47
Weet er iemand hoe je de laatste foto waaraan je aan het werken was kan terugvinden?

Ik heb regelmatig het probleem dat ik met een set bezig ben, niet alles kan afwerken en de volgende dat wil verder doen. Soms gebeurt het dat ik dan eerste door andere sets blader, een andere foto zoek, rap nog een set herpubliceer etc etc

Dan kan ik de set waarin ik aan het werken was moeilijk de laatst bewerkte foto terugvinden.

Ik zou hem kunnen markeren met een aparte kleurcode die dan enkel voor de laatst bewerkte foto staat, maar dan mag ik het niet vergeten doen...

Iemand die andere suggesties heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je kan in de thumbnail view zien welke foto's wel en niet bewerkt zijn (tenzij je bij import al een development preset toepast). Dus als je ze doorgaans van voor naar achter doorwerkt, dan kan je het daarmee zien.

Ik zou zo snel geen andere manier weten, zeker als je na de laatste bewerking soms ook nog wat andere acties doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
DinoBe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:18:
Weet er iemand hoe je de laatste foto waaraan je aan het werken was kan terugvinden?

Ik heb regelmatig het probleem dat ik met een set bezig ben, niet alles kan afwerken en de volgende dat wil verder doen. Soms gebeurt het dat ik dan eerste door andere sets blader, een andere foto zoek, rap nog een set herpubliceer etc etc

Dan kan ik de set waarin ik aan het werken was moeilijk de laatst bewerkte foto terugvinden.

Ik zou hem kunnen markeren met een aparte kleurcode die dan enkel voor de laatst bewerkte foto staat, maar dan mag ik het niet vergeten doen...

Iemand die andere suggesties heeft?
Ik geef de foto's die ik klaar heb altijd een kleurcode. Groen is goed, rood kan weg. Wat je dan nog moet heeft geen kleur. Zo kan je snel switchen tussen:
  • Groen en zonder kleur = huidige set + wat je nog moet
  • Alleen groen: wat je al hebt gedaan
  • Alleen zonder kleur: wat je nog moet, rij word dan ook automatisch korter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

DinoBe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 13:18:
Uit mijn hoofd houdt Lightroom zelf een collectie bij met laatst bewerkte foto's. Check even onder collections dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Alleen laatste import volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Recently modified is toch waar hij om vraagt? Staat standaard in je collections.

Afbeeldingslocatie: http://projectwoman.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/LR_Collections_7.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Laatst online: 19:47
Je kan in de thumbnail view zien welke foto's wel en niet bewerkt zijn (tenzij je bij import al een development preset toepast). Dus als je ze doorgaans van voor naar achter doorwerkt, dan kan je het daarmee zien.

Ik zou zo snel geen andere manier weten, zeker als je na de laatste bewerking soms ook nog wat andere acties doet.
Ja, maar dat is net het probleem :)

Ik ga door 1 collectie verschillende keren:

1. Ik durft soms een preset toepassen bij import, (lenscorrectie bijvb.) dan heb je niets meer aan de thumbnail
2. eerste 'vlag' van wel en niet behouden wordt
3. kleurcodes toepassen (groen voor 'portfolio' photo's, geel voor 'familiekiekjes' (goede foto's waar buitenstaanders geen zaken hebben, maar die wel voor interne kringen bestemd zijn)
4. bewerkingen (het fijne werk) -> het is dit punt dat ik dat ik zoek. Wat is de laatste foto waaraan ik fijn werk gedaan heb?
Pagina: 1 ... 16 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.