Acties:
  • 0 Henk 'm!
BlaTieBla schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 17:24:
Als het er alleen om gaat om anderen foto's toe te laten voegen dan zou je de 'auto-import' functie kunnen gebruiken. Alles in een bepaalde directory wordt dan automagisch geimporteerd.

Zijn er überhaupt pakketten die multi-user zijn? Ik denk dan aan een CVS-achtige omgeving waarbij dmv check-out en -in mutaties te doen zijn.
Elk pakket dat alleen gebruik maakt van metadata in bijv. XMP bestanden en geen eigen database bijhoud als in hoe Lightroom dat doet is in principe multi-user. Adobe Bridge bijvoorbeeld, je kunt er dan voor kiezen om de foto's te openen in Photoshop met Camera RAW zodat je (bijna) de zelfde bewerkings mogelijkheden hebt als Lightroom. Maar echt beheren ... tja dat doet Bridge niet, maar het ligt er net aan wat je onder beheren verstaat ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 12-03-2014 18:03 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan in Lightroom inderdaad ook als je XMP gebruik, maar bij elke aanpassing van elke foto moeten de rest van de users dan allemaal elke keer eerst die hele berg 'errors' corrigeren van al de buiten je eigen LR om aangepaste foto's, met de keuze updaten of overschrijven. Lijkt me geen succes ..

Het duurt ook even voor dat piepkleine icoontje tevoorschijn komt, en als je even niet goed oplet heb je net allemaal foto's zitten bewerken en denk je ohja wacht even en jahoor dat had iemand anders als gedaan .. dusja kies je dan updaten of overschijven, etc etc.

[ Voor 33% gewijzigd door jesper86 op 12-03-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1962maltje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-07-2020
Ik gebruik LR5 en had 1 back-up schijf.
Deze is zichtbaar aan de linkerkant in LR.
Nu steek ik een 2 externe HD in man Imac,en deze vind ik niet terug in LR??
Iemand een idee?

mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
je ziet alleen wat in de library staat, het is geen windows verkenner ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1962maltje
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-07-2020
Dat probleem is opgelost.
Als ik mijn foto's back-up naar een externe HD,hoe vertel ik Lightroom dan dat hij naar deze foto's moet gaan en niet naar de orginele?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Weten jullie wanneer Lightroom 6 ongeveer uit gaat komen? Ik wil Lightroom graag aanschaffen, maar het zou min of meer jammer zijn als kort hierna de nieuwe versie verschijnt. Daarop het volgende: :Lightroom in de aanbieding kost € 90,00, maar zijn er ook aanbieding voor updates of zijn we voor iedere update pak en beet € 70,00 kwijt?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-09 23:13
Update? Je bedoelt upgrade van 4 naar 5 of in de toekomst van 5 naar 6?
Er is nog geen beta van LR6 (nog niet gezien iig), dus LR6 zal er voorlopig nog niet zijn.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Luxicon schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 18:06:
Weten jullie wanneer Lightroom 6 ongeveer uit gaat komen? Ik wil Lightroom graag aanschaffen, maar het zou min of meer jammer zijn als kort hierna de nieuwe versie verschijnt. Daarop het volgende: :Lightroom in de aanbieding kost € 90,00, maar zijn er ook aanbieding voor updates of zijn we voor iedere update pak en beet € 70,00 kwijt?
Een upgrade kost volgensmij de helft van wat het programma helemaal compleet kost, voorwaarde natuurlijk wel dat je de vorige versie hebt :) Je zou ook een abbo op Creative Cloud kunnen overwegen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Ik heb er wel een keer over gegokt :p Royz in "Het grote Adobe Lightroom topic"

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Oke top, dat geeft een idee. Bol.com biedt nu de retail versie aan voor € 90,00. Dat geldt voor zowel de Nederlandse als de Engelse versie. Ik denk dat de taal dan niet te wijzigen is, omdat sommige winkels hier een prijsverschil maken. Al lijkt het me wat onzinnig als Adobe niet meerdere talen ondersteund.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dat lijkt mij sterk, want je kunt in LR gewoon de taal wijzigen. Bij de retail zit een boekje en instructies lijkt mij en die zal dan wel in Engels of Nederlands zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Serienummer is sowieso uitwisselbaar tussen de verschillende talen. Ik heb daar iig nog nooit problemen mee gehad.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Het zou sowieso fijn zijn als beiden ondersteund worden, maar het verbaasde me dat er bij de retail versie prijsverschillen aanwezig zijn bij een bepaalde winkel. De conclusie die ik trok is dat de Engelse versie een stuk gewilder is. Ik ga in ieder geval wel de Engelse versie bestellen. Bedankt voor de uitleg!

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb hem altijd op Engels staan, omdat de termen mij dan natuurlijker overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Universal Creations schreef op zaterdag 22 maart 2014 @ 23:38:
Ik heb hem altijd op Engels staan, omdat de termen mij dan natuurlijker overkomen.
En dat alle tutorials in het Engels zijn is alles veel makkelijker te vinden en te volgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Overigens, bedenk voordat je het installeert, welke taal je wil. Achteraf wijzigen kan wel, maar Lightroom slaat zijn settings, templates etc op in foldernamen met taalspecifieke namen. (bijv export-instellingen vs export-settings ). Je moet dan handmatig die templates tussen de folders gaan kopieren om alles weer goed te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Bedankt, daar zal ik op letten. Ik heb Lightroom (proefversie) in het Engels geïnstalleerd en ook zo houden. Termen vind ik in het Engels ook prettiger (praktischer) werken.

[ Voor 8% gewijzigd door Luxicon op 24-03-2014 09:59 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09 23:20
ik gebruik al een tijd lightroom.
Nu heb ik v5 er ook al een tijdje op staan, maar nu viel het mij op dat er geen XMP bestanden meer gemaakt worden.

De functie staat aan bij instellingen en heb bij mapopties ook al gechecked of ze mssn verborgen worden.
Iemand een vergelijkbaar probleem en hiervoor een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 22:23
Wat voor bestandstype gebruik je? Bij bijv. JPG en DNG bestanden worden de bewerkingen in het bestand zelf gezit i.p.v.. in een apart XMP bestandje. Bij de originele bestanden van een camera's zou volgens mij wel altijd een XMP bestandje aangemaakt moeten worden als je een wijziging in Lighroom maakt (dus bijv. NEF bestanden van Nikon).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
Ik ben idd sinds kort mijn cr2 bestanden aan het omzetten naar DNG. hier zit de data dus toch in?

Op zich wel handig/logisch aangezien DNG een bestand van adobe is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:01
DNG is een open formaat, dus de kans is inderdaad groter dat DNG over pakweg 20 jaar nog uitgelezen kan worden dan Canon's cr2 bestanden. Verder zie ik dat het 15-20% bespaart, niet ten kostte gaat van de kwaliteit, en het LR iets zou opsnellen. Daar tegenover staat dat het wel eerst geconvert moet worden, niet herkende meta data niet wordt meegeschreven, en Canon/Nikons eigen software niet met DNG overweg kunnen.

Ik heb het zelf eigenlijk nooit overwogen, maar het klinkt wel interessant. Mensen ervaring mee?

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:56
Bij pentax heb je al vrij lang dat je op de camera kan kiezen voor DNG of het pentax RAW formaat. Ik kies voor DNG om de door jou genoemde redenen :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
inquestos schreef op zondag 30 maart 2014 @ 19:52:
DNG is een open formaat, dus de kans is inderdaad groter dat DNG over pakweg 20 jaar nog uitgelezen kan worden dan Canon's cr2 bestanden.
Ken jij dan bestandsformaten van media die vroeger gangbaar waren en nu niet meer te openen zijn? Ik niet. PCX en LBM kun je ook nog openen, om maar iets ouds te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Nee, ik vroeg het mezelf ook al af. Maar de wereld laat zich niet altijd extrapoleren. Ik maak me er zelf ook niet druk om, en met zo'n enorme userbase zal het altijd wel mogelijk blijven zaken om te zetten (en dat gaat tegen die tijd vast stukken sneller). De overige voordelen blijven natuurlijk wel.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zou voor de zekerheid toch wel de originele CR2 er in embedden. De technologie staat niet stil en ze weten toch steeds vaak nog wat extra data uit de RAW's te persen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darklord007
ik had een tijdje terug in FOCUS eea gelezen over DNG. Bleek idd geet kwaliteitsverlies op te treden, dus ik ben ook maar eens overgestapt.

Ik had het stukje van XMP embedden gemist in het artikel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Hier nog goed artikel over dng vs. raw (dng is ook raw maar goed...)

http://www.mosaicarchive..../the-raw-truth-about-dng/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07:54

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Artikel dat precies het omgekeerde zegt:
http://www.bythom.com/dng.htm
Decide yourself, maar ik deel de mening met Thom en UC, het is hoogst onwaarschijnlijk dat NEF of CR2 in een keer geditched word... Dus voor nu nog lekker gewoon CR2

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
"Sidecar modification files should be kept with the original DNG."

Rare opmerking in dat artikel. Bij dng heb je geen losse sidecard files meer, zitten in de DNG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Okee, dat is wel raar ja. Toch ben ik het met de rest eens :+

En ik kan het alleen maar toejuichen als er 1 standaard voor RAW komt, maar tot die tijd....

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ventieldopje schreef op zondag 30 maart 2014 @ 23:16:
Zou voor de zekerheid toch wel de originele CR2 er in embedden. De technologie staat niet stil en ze weten toch steeds vaak nog wat extra data uit de RAW's te persen.
Dat zeker, mijn oude Raws zijn al heel wat keren verbeterd.

Maar zolang je geen lossy compression aanvinkt dan blijft raw toch gewoon raw, er veranderd volgens mij verder niks, als de data van een camera komt die nog niet supported is zal die ook in een DNG nog steeds niet supported zijn. Hij is dan misschien wel te 'lezen' .. maar als de data plots van een 'nieuwe techniek' als x-trans of foveon sensor zou komen wat nog niet bekend was zal het niet ineens magisch leesbaar worden doordat het in een DNG 'container' zit lijkt mij. Of andersom, een nieuwe interpretatie van de data zou het niet moeten verhinderen, dat is het doel van 'raw', pure sensordata. Behalve dus als de data al omgezet is, pixelated, zoals met de lossy compressie gebeurd, die zijn inderdaad niet te updaten met een nieuwe 'process version'.

Net als ingebouwde lensprofielen, die zijn supported of niet. Net als een x264 video in een mp4, in een mkv, of in een ts of m2ts, kan zitten, maar het blijft dezelfde x264 waar een x264 decoder voor nodig is.

Edit: Net geprobeerd met een DNG kopie die ik in 2010 heb gemaakt van een CR2 (canon) en sinds toen niet meer heb aangezeten, en beide zijn gewoon te updaten naar Process Version 2012 (met inderdaad duidelijk verschil in schaduw detail/contrast zoals die versie moest verbeteren). Yay ! ;)

[ Voor 33% gewijzigd door jesper86 op 31-03-2014 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus DNG is, net als NEF en CR2, een container voor de RAW-'codec'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Punt is vooral dat sensordata(=raw) met elke nieuwe sensor veranderd, en een 'standaard' dus eigenlijk niet mogelijk is. Al zou je bayer, xtrans en foveon in het algemeen als standaarden kunnen zien, maar er zit blijkbaar veel meer techniek achter dan alleen de pixel-layout en er komt steeds meer bij, dus Raw decoders zullen daar in mee moeten gaan om het maximale uit nieuwe sensors te halen.

Ook met video codecs is dat zo. Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar BluRay, die heeft dus een variatie van AVC/h264 als 'standaard' (wat nodig is om vast te stellen vanwege beperkte hardware in BluRay-spelers die gegarandeerd moeten werken), maar zo'n standaard is echt geen voordeel want sinds die standaard is de codec al veel verder ontwikkeld - zoals 4K bijvoorbeeld, maar (de huidige) BluRay kan het niet afspelen omdat ze vast zitten aan de oude standaard. Dus ik ben blij dat camera sensors in ieder geval ongehinderd kunnen doorontwikkelen, en wij dat snel kunnen benutten dankzij de vlugge service van Raw-decoders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-09 21:21
Ik heb nooit XMP files aangezet in lightroom, sinds ik in RAW ben beginnen schieten... Stond denk ik standaard af, en nooit naar gekeken.

Kan iemand mij overtuigen waarom ik die toch zou aanzetten?
Lightroom database backups heb ik genoeg; en individuele foto's en hun xmp files verhuizen naar een andere PC om daar verder te werken, doe ik niet.

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Buzz_Fuzz schreef op maandag 31 maart 2014 @ 18:42:
en individuele foto's en hun xmp files verhuizen naar een andere PC om daar verder te werken, doe ik niet.
Wat heeft het hebben van xmp's met verhuizen te maken? :? Oh ik snap 'm.

Ja dat hoeft ook niet, doe ik ook nooit. 't is gewoon een extra zekerheid. Vind het zelf een beetje vreemd idee dat als je een mapje foto's heb waar dan al je originelen in staan, maar al het werk dat je er eventueel aan gehad heb dat staat dan ineens heel ergens anders, niet eens op dezelfde schijf in mijn geval. Dat wil ik dan toch bijmekaar hebben, dat voelt natuurlijker, en zo staat het dan ook in mijn backup, elke map netjes compleet. En zo is de Catalogus ineens een handig extra'tje, maar je ben er niet meer van afhankelijk.

[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 31-03-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bill Wadman (van o.a. de On Taking Pictures podcast) heeft ook deze punten opgenomen in zijn Lightroom tips: http://www.billwadman.com/blog/2014/lightroom-tips

Zelf vraag ik me vooral af welke manier van werken mijn PC het minst belast. Ik heb in ieder geval al gemerkt dat kopieëren als DNG een stuk langer duurt bij het importeren. Mijn foto's staan op een externe harde schrijf die via USB 2 is verbonden. Het lijkt me toch sneller als de bewerkingen op de interne harde schijf gebeuren, al moet ik zeggen dat ik nog niet echt veel verschil heb gemerkt in de snelheid tussen werken met originele RAWs en DNGs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stimm
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-08 19:34
Er is een nieuwe versie uit sinds gisteren zag ik: Lightroom 5.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nic
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 11:10

Nic

Vrij

En niet alleen een nieuwe versie 5.4, maar nu ook Lightroom op je iPad!
http://vinkacademy.nl/fot...en-ipad-lightroom-mobile/

Maar het is wel een soort 'lightroom light', meer als verlengde van je lightroom catalog op de desktop: je kunt collecties syncen naar je ipad, en dan op je ipad foto's flaggen en basisbewerkingen uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:12
Maar daarvoor is wel een creative cloud abo nodig, wat me toch tegenhoud om dit te gaan gebruiken. Ik vind die standalone versie van Lightroom prima zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
dsltv schreef op dinsdag 08 april 2014 @ 14:38:
En niet alleen een nieuwe versie 5.4, maar nu ook Lightroom op je iPad!
http://vinkacademy.nl/fot...en-ipad-lightroom-mobile/

Maar het is wel een soort 'lightroom light', meer als verlengde van je lightroom catalog op de desktop: je kunt collecties syncen naar je ipad, en dan op je ipad foto's flaggen en basisbewerkingen uitvoeren.
Alleen ik heb begrepen dat flaggen heel erg basic is, je kan het kiezen of rejecten, maar de star rating werkt niet. Of je ook met kleur kan coderen weet ik niet.

Het zou een mooi programma kunnen zijn om on the go alvast wat voorwerk te doen, zoals raten, etc, maar er lijken (nu nog) aardig wat beperkingen aan te zitten. Ik heb begrepen dat RAW importeren niet gaat, dus even snel na een fotoshoot de boel importeren om alvast wat voorwerk te doen lijkt niet te kunnen. Keywords etc wordt ook (nog) niet ondersteund.

Ik zie mezelf niet thuis de boel importeren, om daarna nog eens met m'n tablet te syncen zodat ik op de bank keywords, ratings etc kan toevoegen (er even van uitgaande dat ze dat héél snel gaan toevoegen). Keywords tikken en meerdere foto's selecteren gaat denk ik toch nét even sneller dan met zo'n multitouch scherm, gok ik.

Het lijkt me dus heel belangrijk dat je gewoon je RAW foto's direct kan importeren, dan wordt het geheel een stuk interessanter.

Verder zijn er natuurlijk zat kleine voordeeltjes hoor, zoals snel met je baas / editor / klant door de foto's heen te bladeren. Al vraag ik me af of het slim is een klant een kijkje te laten nemen in je bewerkingsproces :+

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Je kunt ook kijken naar Photosmith App (http://www.photosmithapp.com/). Je kunt geen bewerkingen uitvoeren maar het selecteren en de synchronisatie met Lightroom is wel een stuk geavanceerder dan wat ik zo heb gezien bij Lightroom Mobile.

En je hebt geen Creative Cloud nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 13:52
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat soms een of twee foto's van een batch niet geimporteerd kunnen worden?
Het gaat in mijn geval om platen van een 5D2, van een hele reut willen er soms een paar niet binnenkomen, daarop komt dan de melding 'the files are not recognized by the raw format support in lightroom' terwijl de rest dus zonder problemen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Nee, maar ik had net wel last van dat al mijn thumbnails in het import venster op z'n kop stonden.
Vond het wel een komische bug :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

@WhiskyPhreak: Misschien is het handig om te melden welke versie je daait (en op welk OS).

Mijn 4.4 knalt er sinds de laatste Windows 7 updates opeens regelmatig uit tijdens import en export.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WhiskyPhreak schreef op zondag 13 april 2014 @ 16:27:
Zijn er meer mensen die er last van hebben dat soms een of twee foto's van een batch niet geimporteerd kunnen worden?
Het gaat in mijn geval om platen van een 5D2, van een hele reut willen er soms een paar niet binnenkomen, daarop komt dan de melding 'the files are not recognized by the raw format support in lightroom' terwijl de rest dus zonder problemen gaat.
Auw? Zou toch even kijken of je geheugenkaartje nog wel goed is dan. Zien de foto's er op de camera wel goed uit? Anders misschien iets mis met de verbinding tussen je computer en de card reader?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
Bij mij is het ook LR 4.4 op windows 7. Foto's zijn op de camera wel goed te bekijken, het maakt niet uit of ik ze van de camera afhaal via een usb-kabeltje, of via de cardreader in mijn beeldscherm.

Gaar geheugen kaartje zou eventeel kunnen, misschien eens proberen eerst de andere (kleinere) kaartjes vol te schieten de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

ajhaverkamp schreef op zondag 13 april 2014 @ 19:34:
Mijn 4.4 knalt er sinds de laatste Windows 7 updates opeens regelmatig uit tijdens import en export.
Hmm zal dat ook mijn op z'n kop thumbnails verklaren , heb ook namelijk net updates geinstalleerd maar ik heb wel lightroom 5.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Pingu schreef op maandag 14 april 2014 @ 10:55:
[...]

Hmm zal dat ook mijn op z'n kop thumbnails verklaren , heb ook namelijk net updates geinstalleerd maar ik heb wel lightroom 5.3
En als je nieuwe thumbnails aanmaakt?

Vind wel dat jullie veel problemen hebben zeg! :+ Hier met 5.4 (en ook vorige versies) nog nooit dat soort rare dingen gehad gelukkig, -afkloppen- :Y)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Als ik het import venster afsluit en opnieuw open dan zijn ze weer goed. Het gebeurde ook pas na het sorteren/selecteren en een beetje spelen. Ook nooit eerder gehad, maar ik vind het wel bijzonder dat mensen met lightroom 4.4 een hele crash krijgen en ik met 5.3 alleen omgekeerde thumbnails.Dus misschien was er wel degelijk een w7 update die wat interfereert met het import scherm. Maarja iedere pc is anders dus kan ook een combinatie van factoren zijn...

Straks is even updaten naar 5.4, had ik gisteren namelijk geen zin in :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33

qless

...vraag maar...

Nog mensen last van dat (oa in 5.3) bij het importeren het herkennen van bestanden die al eerder geïmporteerd waren niet betrouwbaar meer werkt?

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ja dat heb ik al een tijdje, maar ik dacht het mijn eigen schuld was omdat ik een keer mijn database + alle foto's naar een andere disk had verplaatst... Ik dacht als ik m'n geheugenkaart leeg zou zijn (wat nu niet het geval is*) dat het vanzelf weer goed zou komen.

*deze bevat namelijk zowel nieuwe foto's als oude foto's van voor de bestandverhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het probleem is volgens mij dat het gewoon heeel lang duurt voordat hij ze gaat herkennen. Ook het inladen van de previews in het import scherm duurt heel lang (wat in 5.3 dus niet het geval was). Echt weer zo buggy als altijd die Adobe... Mijn respect voor het merk zakt de laatste jaren steeds verder weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhiskyPhreak schreef op maandag 14 april 2014 @ 08:51:Bij mij is het ook LR 4.4 op windows 7. Foto's zijn op de camera wel goed te bekijken, het maakt niet uit of ik ze van de camera afhaal via een usb-kabeltje, of via de cardreader in mijn beeldscherm.
Wat als je ze eerst handmatig naar je computer kopiëert? Wat voor files zie je dan staan? Hebben die de normale bestandsextensie van Canon RAW files? En hetzelfde icoontje? En kan je ze vanaf je hardeschijf wel goed importeren in Lightroom?

offtopic: cardreader in je beeldscherm... wut?? Doe mij ook zo'n ding! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ik werk nog met versie 5.0 (ik update nooit zolang het goed genoeg werkt :$ ) , en heb het inderdaad ook wel eens, gisteren nog bij alle video-files. Handmatig importeren dan maar. De foto's gingen probleemloos. Nog nooit last gehad bij versie 4.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 14:25:
offtopic: cardreader in je beeldscherm... wut?? Doe mij ook zo'n ding! :)
Heb ik hier ook op m'n Dell Ultrasharp, scheelt een extra kastje. Nadeel is wel dat wanneer je beeldscherm uitvalt de cardreader ook uitvalt. Niet handig bij USB, maar bij een cardreader vind ik het niet erg. En de snelheid is niet heel hoog.

[ Voor 47% gewijzigd door inquestos op 15-04-2014 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
Ik heb ook een ultrasharp, vandaar dus de reader in het scherm, importeren vanaf de camera via USB gaat op zich sneller.

Als ik het bestand naar mijn desktop kopieer gaat dat goed en wordt hij weergegeven met een preview van de foto die erin zit (zou moeten zitten).
Bij importeren krijg ik dezelfde melding als op de andere manieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Hier een LR-beginner... zijn er een aantal goede resources te vinden om efficient met LR te werken? Internet staat natuurlijk vol met tips, maar net zoals het vol staat met "minder intelligente" copy-paste-javascriptjes. Hoewel oefening baart kunst had ik toch graag van in het begin correct beginnen werken (slechte gewoontes leer je niet makkelijk af. Ik toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Wat dacht je van mijn mooie openingspost? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Nordlys schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 16:54:
Wat dacht je van mijn mooie openingspost? :+
Die heb ik al doorgelezen hoor :p. Vroeg me oa af wat ik met de kleurtjes moet, maar dat lijkt een vrije keuze te zijn :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOverDrive
  • Laatst online: 10:48
Serge Ramelli doet veel videos op het gebied van "kleurtjes" en effecten. (en zijn veel te dure courses pushen :+ ). Een hoop van zijn videos zijn met Lightroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iew
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-09 11:22

iew

What the...?!

moozzuzz schreef op dinsdag 15 april 2014 @ 15:36:
Hier een LR-beginner... zijn er een aantal goede resources te vinden om efficient met LR te werken? Internet staat natuurlijk vol met tips, maar net zoals het vol staat met "minder intelligente" copy-paste-javascriptjes. Hoewel oefening baart kunst had ik toch graag van in het begin correct beginnen werken (slechte gewoontes leer je niet makkelijk af. Ik toch niet).
Ik heb hier wel veel aan gehad: http://blogs.adobe.com/jkost/lightroom-training-videos

To do or not to do...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-08 14:33
Ik heb heel veel gehad aan het boek Lightroom Ontmaskerd van Piet van Eynde: http://www.bol.com/nl/p/l...maskerd/9200000014681333/

Ik had het boek voor LR4, maar in de basis blijft LR aardig hetzelfde dus ook nu heb ik er nog heel veel aan. Ook als ik eens iets in mijn hoofd heb, maar niet precies meer weet hoe ik dat resultaat kan krijgen, pak ik het boek er bij. Er staan heel veel stap-voor-stap praktijkvoorbeelden in.
Ik heb het boek van A tot Z gelezen, een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik werk nu met Lightroom 2, een oudje ja. Ik ben ook geen expert, heb wat standaard zaken die ik aanpas.

Nu heb ik een nieuwe camera en nieuw glas, dus tijd voor een upgrade. Mijn laptop heeft een 3200x1800 scherm, word dat ondersteund door LR5? Bij LR2 zijn de knoppen superklein (of supergroot als de Nvidia Quadro driver denkt het zelf recht te kunnen zetten:+ ) op die resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PWM schreef op maandag 21 april 2014 @ 19:54:
Ik werk nu met Lightroom 2, een oudje ja. Ik ben ook geen expert, heb wat standaard zaken die ik aanpas.

Nu heb ik een nieuwe camera en nieuw glas, dus tijd voor een upgrade. Mijn laptop heeft een 3200x1800 scherm, word dat ondersteund door LR5? Bij LR2 zijn de knoppen superklein (of supergroot als de Nvidia Quadro driver denkt het zelf recht te kunnen zetten:+ ) op die resolutie.
Poeh, ik heb geen idee maar gezien hoge PPI's steeds meer gemeengoed worden denk ik dat LR5 dit wel ondersteund :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gyrrack
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-06 15:55

Volgens een artikel bij de buurman nog niet: http://nl.hardware.info/r...a-foto--en-videobewerking

(Gezien de publicatiedatum van januari 2014 vermoed ik dat het om LR5 gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:47

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik draai op kantoor (windows) 2560x1440, dan heb ik geen enkel last van kleine knopjes. Maar dat is op 27inch. Draai lightroom 5 in ieder geval.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Lang leve de trial versie :)

Werk nu op 3200x1800 @ 15 inch op mijn laptop. Doet het vlekkeloos, echt heel erg goed. Ik ben nog geen programma tegengekomen wat het zo mooi doet als Lightroom :)

Kan ik mooi even 30 dagen trial draaien, wellicht is daarna LR6 wel aangekondigd. Eerlijk is eerlijk: Ik ben totaal en volkomen overrompeld door de mogelijkheden. Zou mooi zijn als er een dumbed down versie uit zou komen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Goed om te horen. Lightroom en Photoshop zijn toch wel dé reden om zo'n scherm aan te schaffen.

Over de mogelijkheden: wat was LR1 toch eenvoudig. Wanneer je toen bent ingestapt heb je met het programma kunnen groeien. En vooral weet je wat je over het algemeen kunt negeren (voor mij Map, Book, Slideshow, Print, Web, en een hoop functies uit Develop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Gyrrack schreef op dinsdag 22 april 2014 @ 16:44:
Volgens een artikel bij de buurman nog niet: http://nl.hardware.info/r...a-foto--en-videobewerking

(Gezien de publicatiedatum van januari 2014 vermoed ik dat het om LR5 gaat)
Mag ik je van harte aanraden om die review 300% te negeren ?

Wat er in feite staat namelijk : Is het in Windows mogelijk om mijn mooie hoge resolutie scherm te gebruiken als een lage resolutie exemplaar door alle extra desktop ruimte weg te gooien ?!

Verschrikkelijke review vind ik het :F :r :X

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

Even een kort vraagje, aangezien ik het niet terug kan vinden op GOT: zijn er hier ook mensen die LightZone kennen/gebruiken? http://www.lightzoneproject.org/

Dit als opensource alternatief voor LightRoom, al is het zeker niet 1-op-1 vergelijkbaar, aangezien het geen 'digital asset management' component heeft zoals Lightroom.

[ Voor 1% gewijzigd door CoRrRan op 26-04-2014 23:52 . Reden: Link aangepast ]

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CoRrRan schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 01:02:
Even een kort vraagje, aangezien ik het niet terug kan vinden op GOT: zijn er hier ook mensen die LightZone kennen/gebruiken? http://www.lightzone.org

Dit als opensource alternatief voor LightRoom, al is het zeker niet 1-op-1 vergelijkbaar, aangezien het geen 'digital asset management' component heeft zoals Lightroom.
Lightzone heb ik like 10 minuten mee gewerkt maar heeft naar mijn mening veel te veel uitschuif menu's en dingen, vind de UI echt vreselijjk.

Als je echt een Lightroom clone wil dan kun je beter voor Darktable gaan.

* Ventieldopje wacht nog steeds tot Lightroom voor Linux uit komt.

[ Voor 5% gewijzigd door Ventieldopje op 25-04-2014 22:08 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Even een kort vraagje, aangezien ik het niet terug kan vinden op GOT: zijn er hier ook mensen die LightZone kennen/gebruiken? http://www.lightzone.org
Ik denk dat je http://lightzoneproject.org bedoeld, de link die jij geeft linkt naar een vage gallery site :p

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoRrRan
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-06 09:35

CoRrRan

Don't Panic!!!

breinonline schreef op vrijdag 25 april 2014 @ 20:38:
[...]

Ik denk dat je http://lightzoneproject.org bedoeld, de link die jij geeft linkt naar een vage gallery site :p
Oops, serieus? Da's nie handig. Aangepast!

-- == Alta Alatis Patent == --

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
De UI van Lightzone ziet er inderdaad niet heel handig uit (maar dat is meestal de achilleshiel van veel open source spul; qua mogelijkheden heb je meestal weinig te klagen). Die van Darktable wel, maar.. alhoewel wel beschikbaar voor allerhande linux-versies en OSX, maar niet voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
Even een kort vraagje, aangezien ik het niet terug kan vinden op GOT: zijn er hier ook mensen die LightZone kennen/gebruiken? http://www.lightzoneproject.org/

Ik heb het gebruikt (versie 4). Vond het niet slecht maar het kan uiteraard niet tippen aan LR. De zonemapper vond ik de handigste tool; ik ben niet zeker of de algoritmes voor demosaicing en clipping zo sterk zijn. Geheugengebruik is ook vreselijk. En je lijkt maar één bestand per keer te kunnen bewerken. Ik ben nu overgestapt op Raw Therapee, maar mis de zonemapper daar wel. Voordeel RT is dat er al heel wat lensprofielen en presets aanwezig zijn en ik vind de scherpte ook beter.

Uiteindelijk ga ik toch in LR investeren want dat is nu eenmaal vele stappen voor op de opensource alternatieven. Werkt enkel niet op mijn huidige XP besturingssysteem...

Zo ver ik me herinner is er wel degelijk een catalogus systeem bij lightzone.

[ Voor 7% gewijzigd door moozzuzz op 28-04-2014 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Nu online

the mod man

iets van beeldmaker

Dit filmpje begint best wel simpel maar vanaf 4:30 is die echt het kijken waard!

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Is inderdaad leuk. Eigenlijk zou je op basis van dit een extender (tov belichting) functie in Lightroom gaan verwachten.
Ongeveer net zoals je een ISO extender optie hebt op veel canon camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb het filmpje nog niet goed bekeken (zonder geluid er even doorheen geskipt), maar wat bedoel je precies met extender functie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Het lijkt erop dat de RAW engine de mogelijkheid heeft om 2x 5 stops aan belichting te verwerken in de 2012 versie, en daarbij nog steeds meer informatie eruit lijkt te toveren.

Wat hij in feite in het filmpje doet is: RAW met 5 stops belichting verhogen, daarna kopie maken, en die kopie weer als originele RAW verwerken en daar weer 5 stops belichting op verhogen.

Wat ik dan bedoel is voor Lightroom, 5 stop standaard verhoging, en als je wilt (via vinkje oid) dat je de mogelijkheid krijgt om nog 5 stops te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Hij had beter in Camera RAW kunnen blijven en daar de adjustment brush kunnen gebruiker bovenop de exposure in basic, ipv een kopie maken. Je doet dan alles op de RAW file. De adjustment brush in CameraRAW is ideaal om adjustments te 'stacken'.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dat is inderdaad een goede. Ik vermoed wel dat dit iso50/100 zal zijn geweest? Dit is nou niet echt iets waar je in de praktijk wat aan zal hebben namelijk. Als ik een hevig onderbelichte foto heb (wat me al jaren niet is overkomen, maar wat kan gebeuren wanneer je camera op manual modus staat), is dat meestal geen iso50.

Dus leuk dat het kan, maar in de praktijk gaat niemand het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Ik gebruik het principe wel, maar nooit zo extreem, en ook niet over de gehele foto.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb nogal wat missing DNGs in mijn catalogus zitten doordat ik heb zitten zooien met bestandspaden. Prima, maar ik wil ze in 1x eruit knikkeren (het gaat om 3.5k 'missing photos'). Van alles heb ik de CR2 nog ;).

Nu heb ik via library -> find missing de ontbrekende fotos gevonden , en alles geselecteerd en daarna delete photos gedaan via een rechtsklik. Er gebeurt niets, ook niet na 5 mins.

Weet iemand of ik wat fout doe?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Boudewijn schreef op maandag 05 mei 2014 @ 23:28:
Ik heb nogal wat missing DNGs in mijn catalogus zitten doordat ik heb zitten zooien met bestandspaden. Prima, maar ik wil ze in 1x eruit knikkeren (het gaat om 3.5k 'missing photos'). Van alles heb ik de CR2 nog ;).

Nu heb ik via library -> find missing de ontbrekende fotos gevonden , en alles geselecteerd en daarna delete photos gedaan via een rechtsklik. Er gebeurt niets, ook niet na 5 mins.

Probeer eerst eens 1 foto te verwijderen, in plaats van alles tegelijk? Als dat werkt kan je het op de rest toepassen.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hmm nee dat gaat dus ook niet. Waar kan dat aan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Boudewijn schreef op maandag 05 mei 2014 @ 23:28:

Je doet volgens mij niks fout. LR kan niks deleten, want de foto is er niet. Maar voor je daar achter bent... LR geeft geen enkele meldiing wat er aan de hand is, een kleine hint zou best handig zijn |:(
(In LR4.4, geen idee of dit ook speelt bij LR 5.x?)

Je kan ze wel removen uit de catalog: selecteren uit de Missing Photos collection, daarna in de Library module: Photo/Remove photo from catalog..

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:17
Ik wil even als tip geven aan iedereen die op een laptop werkt. De smart previews functie in Lightroom 5 is echt enorm handig. Ik heb nu altijd al mijn foto's bij me op mijn laptop en alle originele foto's staan op een externe harde schijf. De laptop heeft een SSD en dus bij lange na niet genoeg ruimte voor alle foto's maar ik heb ook lang niet altijd de originele foto's nodig een smart preview voldoet heel vaak.

De optie die mij echt enorm veel hoofdpijn heeft bespaard met het synchroniseren en organiseren van de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Merkwaardig probleem:

In LR op het ontwikkelblad onder standaard heb je 4 schuifbalkjes:
  • Hooglichten
  • Schaduwen
  • Witte tinten
  • Zwarte tinten
Als ik op een andere foto klik ziet er anders uit, en wel zo:
  • Belichting
  • Herstel
  • Invullicht
  • Zwarte tinten
Ik kom er niet achter waar dit aan licht.

Hoe komt dit ??

Johan

[ Voor 7% gewijzigd door Bachatero op 11-05-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Kijk onder profiel (helemaal onderaan) eens welke process versie je gebruikt. Waarschijnlijk bij de een 2012 en bij de ander een oudere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bachatero
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-02 00:56
Nordlys schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:01:
Kijk onder profiel (helemaal onderaan) eens welke process versie je gebruikt. Waarschijnlijk bij de een 2012 en bij de ander een oudere.
Ja, dat was het. Er stond bij foto1 procesversie 2003 ingesteld. Die heb ik veranderd naar 2012 en deze is nu gelijk aan de andere.

Geen idee waarom bij sommige foto's de procesversie op 2003 staat.

Dank,

Johan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:37

breinonline

Are you afraid to be known?

Bachatero schreef op zondag 11 mei 2014 @ 23:27:
[...]
Geen idee waarom bij sommige foto's de procesversie op 2003 staat.
Waarschijnlijk omdat je die voor het bestaan van de 2012 versie al geimporteerd had in deze of een oude LR bibliotheek. Het programma veranderd dat niet zomaar zelf, dat moet de gebruiker doen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Er stond dan ook een geel uitroepteken rechts onder in je foto. Als je daar op klikt gaat ie ook naar de nieuwe process versie.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

bum schreef op vrijdag 09 mei 2014 @ 23:37:
[...]

Je doet volgens mij niks fout. LR kan niks deleten, want de foto is er niet. Maar voor je daar achter bent... LR geeft geen enkele meldiing wat er aan de hand is, een kleine hint zou best handig zijn |:(
(In LR4.4, geen idee of dit ook speelt bij LR 5.x?)

Je kan ze wel removen uit de catalog: selecteren uit de Missing Photos collection, daarna in de Library module: Photo/Remove photo from catalog..
Zo wat suf zeg. Dat was het inderdaad dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Boudewijn schreef op maandag 12 mei 2014 @ 14:39:
Zo wat suf zeg. Dat was het inderdaad dank je wel!
Niet suf. Als Adobe zomaar de nieuwste processing versie gaat nemen, dan kun je soms hele rare resultaten krijgen omdat er behoorlijk geknutseld wordt tussen de verschillende versies. Nu is het aan de gebruiker om zelf die keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Uhh ik reageer op iets heel anders. Dat is ook niet suf ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn

afterburn

No more...

Op zich is het wel logisch, maar je zou verwachten dat als de foto's er niet zijn en lr dus niks kan deleten dat je dan de vraag krijgt of je ze misschien uit je library wilt verwijderen.

Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
Even checken voor zekerheid:

Ik heb (nadat ik een nieuwe workflow ging gebruiken) mijn foto's geïmporteerd per gebeurtenis/mapje.
Dus bv:

Nacht datum x
Nacht datum y
Vliegtuig datum x
Vliegtuig evenement y
Long Exposure gebouw x
Long Exposure plaats y
...

Nu kom ik er dus achter dat dat niet geheel slim was, of niet geheel overzichtelijk, omdat ik nu in mijn hoofdmap een berg aan mapjes krijg.
Ik denk dat het dus beter is om alles per mappen te ordenen.
Dus mapje Vliegtuig (en alles dat mechanisch vliegt daarin zetten, per map wel weer), mapje Long Exposure etcetc.

Hoe kan ik dit het beste doen?
Gewoon in Bibliotheek en aan de linkerkant de mapjes verplaatsen/hernoemen?
Dan wordt alles goed overgenomen en ook fysiek op mijn schijf aangepast?
Of moet het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-09 20:12
Via Lightroom is de manier om het te doen. Doe je het via explorer zelf, dan weet Lightroom niet meer waar alle foto's zijn, en kan je ze handmatig gaan aanwijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Er moet niets en er is geen gouden regel over hoe je zoiets inricht.

Zelf importeer ik mijn RAW bestanden naar mappen op datum (standaard optie in LR). Daarna gebruik ik de collection functionaliteit van Lightroom om het in te delen in wat verschillende categorieën en dan daaronder een collectie per gebeurtenis.

De RAWs bekijk ik immers enkel via LR, dus die hoeven niet heel herkenbaar op disk te staan. Geëxporteerde jpegs zet ik meestal domweg in een folder met een herkenbare naam (waarin ik bij vergelijkbare zaken wel een beetje consistent probeer te zijn in naamgeving). Maar heel vaak is de enige export die ik doe een export naar flickr. Of een tijdelijke export naar disk om via dropbox te delen of te uploaden naar een gallery van een website waarvoor de foto's geschoten zijn.

Edit: ah, het ging je meer om de vraag hoe je je 'fout' het beste kan herstellen? Ja dat kan je inderdaad het beste binnen LR doen. Al gaat mijn verhaal van hierboven nog steeds wel op: je kan het op disk ook laten zoals het is en het enkel middels collections verder ordenen.

[ Voor 16% gewijzigd door Orion84 op 26-05-2014 13:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Om je fout te herstellen kun je ook heel makkelijk een nieuwe catalog gaan aanmaken.

Importeer dan uit je oude catalog (zodat alle instellingen behouden blijven) en geef aan dat je de foto's wilt kopieren. Pak dan een van de kopieer templates van Lightroom, zoals Orion84 aangeeft, op datum is een hele makkelijke, die gebruik ik ook.
Maak dus een nieuwe boomstructuur (nieuwe rootfolder) aan folders voor je foto's en laat dan het importeren/kopieren starten door LR. Die zal dan zelf de subfolders voor jaar/datum aan gaan maken.

Overigens moet je zelf een template kiezen wat handig voor je is, maar ik doe het dus ook zoals Orion84.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ik heb ruzie met de flickr plugin. Ik heb al mijn foto's van een album (in dit geval het album van de tweakers meeting). Als ik echter een kleine aanpassing doe wordt de foto niet geüpdatet maar wordt een verbeterde kopie geplaatst.
Al geprobeerd een heel nieuw album/set te maken maar zelfs dam blijft dit rare gedrag.
In de photostream dus foto's die niet in een album/set zitten doet ie het wel normaal, dwz dat ie ook netjes vraagt of ik de foto wil replacen of skippen

Pagina: 1 ... 15 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.