Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja en nee, niet helemaal, maar je leert het al ;). Dat wat ik (en Kost) hier beschreef is meer een tijdelijke oplossing dan een lange termijn manier van werken, als er een nieuwe versie is van LR moet de catalogus namelijk ook geupgrade worden en daar maakt hij dan een kopietje voor aan, dat wil je niet 100x doen. Ik probeerde aan te geven dat het allemaal best flexibel is, maar het is eigenlijk wel de bedoeling dat je zoveel mogelijk met 1 catalog doet (my bad), en dat gaat ook best zodra je door heb wat wel en niet kan. Je kan de catalogus en foto's bij elkaar houden als je dat makkelijk vind, maar het punt is juist dat de catalogus gewoon vrij te verplaatsen is, en wat dat betreft de gehele foto map ook .. zolang je buiten lightroom de inhoud van je foto map maar met rust laat. :D

[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2014 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Goed, dan ga ik de map die ik nu gebruik aan Lightroom toewijden en kom ik verder niet aan. Ik probeer dan via relocate de nieuwe bestanden na bewerkingen naar de hoofdmap te verplaatsen en zo door. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hoe bedoel je? Als je dingen wil verplaatsen liever met LR zelf, dan komt er geen relocate aan te pas. Als LR weet waar het heen gaat is 'ie ook niks kwijt. Bij voorkeur meteen met import een passende plek zoeken en hernoemen eventueel. Of heb je het gewoon nog over een stukje damage control .. ? ;)

[ Voor 102% gewijzigd door jesper86 op 29-01-2014 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Nou, ik wil het best direct naar één map plaatsen, maar dan mag ik in de bibliotheek gaan zoeken tussen een heleboel foto's die er al in staan. Om die reden heb ik bij Lightroom nog een extra map toegevoegd. Na bewerking plaats ik deze foto's naar die andere map die ook in Lightroom toegevoegd is. Zo kan ik overzicht bewaren over de foto's die nieuw zijn en nog bewerkt moeten worden. Het komt erop neer ik binnen Lightroom twee mappen heb toegevoegd aan de bibliotheek en de inhoud van de ene steeds verplaats na die andere, zodra de bewerking gedaan is.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je mag binnen de parent map zoveel submappen als je wil natuurlijk, ik heb er honderden, maar ik zie niet waarom daar relocate aan te pas zou komen, of waarom ze uberhaupt van map moeten veranderen na het bewerken? Laat ze lekker staan, en maak voor een volgend dagje foto's weer een nieuwe map nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

LR is niet alleen sterk in foto's bewerken: maar ook in bestanden beheren. Dat vind ik juist een van de grote pluspunten van LR. Er zijn binnen LR veel mogelijkheden om je workflow in te richten: met de juiste keywords kan je elk bestand razendsnel terugvinden in je bibliotheek.
Wat Jesper zegt (en ik, en een heleboel anderen): verplaatsen van bestanden: niet doen. Dikke kans op problemen, en is ook niet nodig: zo old skool dat bestanden verplaatsen naar workflow mappen ;-)
Voorbeeldje van mijn workflow: ik importeer mijn bestanden in een mappenstructuur verdeeld in jaar-maanden-dag, waarbij ik ze hernoem naar "datum-tijd-camera".
Via keywords en smart collections hou ik bij hoever een bestand is in de workflow: bijv. of de status 'final' is, wat nog aan bewerkingen moet gebeuren, wat ik naar wie heb gestuurd. Voor verschillende eindversies (bijv. crops of zwart/wit) gebruik ik virtual copies. De raw-bestanden zelf blijven staan waar ze staan, de exports (jpegs voor printen) gooi ik meestal na een tijdje weg. Die kan je zo weer opnieuw aanmaken vanuit LR.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Disposable exports inderdaad, zo fijn is dat, kan niks mis gaan. De originelen bewaar je enkel als digitale negatieven op een veilige en logische plek naar keuze, op een HDD die je regelmatig backupt (en de SMART van in de gaten houd). Waar je dan via LR ten alle tijden bij kan om een paar nieuwe JPG 'prints' te maken wanneer je wil ... en verder gewoon met rust laten dat archief. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Vergeet niet om regelmatig een backup van de database te maken en deze ook veilig te stellen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06:29
Ai, ik ging er even vanuit dat die Perfect Effects 8 ook die Perfect Eraser had.
Maar die zit blijkbaar enkel in de Photo Suite 8.
Dat is een beetje balen, dan zijn het inderdaad alleen maar een aantal filters.

... welke dan wel handiger en gerichter te gebruiken zijn dan andere programma's die de hele foto bedekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Door schade en schande ietsje wijzer geworden:
Foto's sync ik automatisch ik met de NAS, van de database gaat iedere week een nieuwe versie naar de NAS, en elke maand gaat een kopie van het geheel op een harde schijf die bij iemand anders ligt.
De sync naar de NAS is één-richting: alleen toevoegen, niets deleten. Zo heb ik een bestand altijd nog op de NAS staan, mocht ik toch spijt krijgen dat ik die totaal out-of-focus maar heel sfeervolle plaat weggegooid heb ;-). Om de paar maanden wordt ook die troep van de NAS gegooid.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Gebruikt iemand van jullie de optie in LR om foto's te exporteren/uploaden naar Flickr?

Zo ja, weet iemand of het mogelijk is om de foto's rechtstreeks naar/in een 'set' te uploaden?
Of moet je dat naderhand zelf in Flickr verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 13:52
Geen idee wbt de standaard LR opties, ik gebruik de plugin van jfriedl daarvoor (http://regex.info/blog/lightroom-goodies). Erg veel instellingen en idd ook ondersteuning voor sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Jullie hebben het hierboven goed uitgelegd. Bedankt voor de tips. Ik heb de database en foto's nu in één map staan en de catalogus ook als template opgeslagen. Daarvoor heb ik een nieuwe database aangemaakt en de oude daar ingeladen. Ik ga per maand een andere map gebruiken. Verder zal ik regelmatig een kopie van de catalogus met bijbehoren (foto's + xmp's) maken. Ik ben nu wel blij met de manier van werken met Lightroom. Het is niet direct makkelijk te snappen als de werking niet toegelicht wordt.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Luxicon schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:46:
Ik ga per maand een andere map gebruiken.
Als je de default import instellingen goed hebt staan, zal Lightroom de foto's vanaf je geheugenkaartjes importeren volgens fotoroot/jaar/maand/fotos.raw of fotoroot/jaar/maand/dag/fotos.raw
Hoef je je eigen nieuwe folders niet aan te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
Als ik het goed begrijp maakt Lightroom dan automatisch mappen aan binnen de map waar je de foto's heen importeert? Dat lijkt me superhandig. Ik ben net in Lightroom wezen kijken en ik zie de import functie. Met daarbij ook de mogelijkheid om automatisch bestandsnamen aan te passen. Wat ik er niet terug kan vinden is de optie die automatisch mappen aanmaakt per maand.

Wat anders. Wanneer je automatisch metadata via een preset laat toevoegen, is dit dan extra informatie naast bestaande informatie die al met een raw bestand meekomt, zoals je camera settings?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
WhiskyPhreak schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:36:
Geen idee wbt de standaard LR opties, ik gebruik de plugin van jfriedl daarvoor (http://regex.info/blog/lightroom-goodies). Erg veel instellingen en idd ook ondersteuning voor sets.
Werkt als een tiet. Bedankt!
Heb nu ook gelukkig de mogelijkheid om <echt naamloos> up te loaden.

Nog 2 1 vraagjes:

Bij het importeren heb ik de mogelijkheid om een preset ontwikkelinstelling aan te geven.
Kan ik echter ook een custom preset aanmaken?

En ja, de andere vraag ben ik vergeten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

Ben nu ruim een half jaar met LR aan het knoeien (5.3), maar ik zou de zaak wel eens degelijk willen aanpakken. Ik heb zo'n 200 GB aan foto's - vaak jaren oud. Totaal zo'n 20.000 stuks

Foto's zijn in enige tientallen mappen geordend per camera en periode, namen omgezet naar format yyyymmdd_hhmnsec. Daarnaast PSD-bewerkingen, JPG's (uit camera's en bewerkt), ook allemaal in aparte mappen. Ik heb de bewerkingen als losse xmp-bestanden bij de foto's in de mappen zitten.

Het meeste importeer / bewerk ik op de desktop vanwege de kwaliteit van het scherm, maar ik heb bijna alles ook op de laptop staan - die is sneller (E7500 8gb vs. I7 8gb).
Alleen gaat met iedere keer dat ik wat op de desktop bewerkt de laptop meer uit de pas lopen - tot ik de directories van beide weer eens gesynchroniseerd heb en de catalogus van de desktop naar de laptop kopieer.

Ik snap dat dit een een hopeloos achterhaalde en mogelijk zelfs klunzige werkwijze is, en wil al mijn foto's nu op een NAS zetten. Alles wat ik nieuw importeer krijgt al een smart preview, het oude spul heeft dat meestal nog niet, maar daar zit ik wel vaak mee te stoeien.

Bewerken wil ik dan zowel op laptop als op desktop kunnen doen, en af en toe alleen de catalogi kunnen synchroniseren. Ik weet dat ik de catalogus niet op de NAS kan zetten, dus laptop en desktop zullen elk een eigen catalogus moeten hebben en die twee zullen af en toe gesynchroniseerd moeten worden.

Mijn vragen:
  • Is wat ik in gedachten heb logisch/haalbaar?
  • Zo ja, hoe pak ik dat precies aan? (files kopieren en catalogus synchroniseren, nieuwe catalogus aanmaken of heel anders?)
  • Zo nee, wat is dan een betere / de beste aanpak?
  • Hoe zorg ik ervoor dat alles wat straks naar de NAS is gegaan door de catalogus wordt teruggevonden?
  • Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bewerkingen van foto's op de NAS in de catalogi op laptop en desktop in de pas blijven lopen?
  • Kan ik smart previews aanmaken voor bestaande negatieven? Ik vind het niet in de LR menu's - hoe wel?
(En nog vele andere)

Ik heb al het nodige gezocht -o.a. bij de Adobe filmotheek, maar waar mw. Kost begint ben ik nog niet eens aangeland. Een handzaam (online) boekwerkje - iets las LR voor dummies - zou ook wel nuttig zijn, lijkt me.
Iemand antwoorden/suggesties?

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Even snel een vraagje tussendoor.

Zijn er mensen die prestatieproblemen ondervinden met Lightroom 5? Ik zit mijn laatste tijd onzettend te ergeren aan de prestatie van Lr. Grootste probleem eigenlijk is dat als ik bijvoorbeeld Youtube aan heb staan met muziek ofzo en ik aan schuifjes zit, met het penseel aan het werken ben of aan het exporteren dat Youtube dan gaat haperen en ook in Lightroom is de verlooptool, brushtool gewoon erg traag. Dit allemaal had ik in Lightroom 4 niet.

Ik draai op een Macbook Pro 2011 2,7GHz i7 8GB met SSD waar Lightroom en de Catalog beiden op het SSD staan..

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat haperen van youtube heb ik ook.. dacht dat het aan mijn laptop lag, maar als ik de specificaties zie van jou macbook begin ik daar aan te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-09 22:20
Ik heb wel regelmatig dat ik aan een slider trek en dat het soms 5-10s duurt voordat het resultaat zichtbaar wordt. Of dat ik ergens op de slider klik waar ik hem naartoe wil hebben en dat gebeurt er gewoon niets. Terwijl de slider wel verplaatst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ok, ik heb denk ik wat harde schijf problemen en moet wellicht gaan formatteren.
Nu heb ik nog de kans om van alles te redden en te verplaatsen.

Lightroom zelf staat op mijn C, en mijn import en export zitten op een E.
Hoe zit dat precies met de data die LR gebruikt voor de instellingen van een foto?
Ik las hier iets over XMP, alleen vind ik dat zelf nergens terug. Waarschijnlijk heb ik die optie niet aangevinkt?

Wat zou voor mij nu een handige oplossing zijn?

Als ik op C - mijn afbeeldingen kijk, zie ik daar wel een map van LR.
Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata
Lightroom 5 Catalog Smart Previews.lrdata
Ondergeschikt in bv C-C9E0-C9E055AE-7321-4366-AFED-54AD38FFD690.dng

Zou ik die mappen moeten bewaren en later weer koppelen?

Of kan ik het beste nu gewoon de optie backup kiezen en die dan later koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 02 februari 2014 @ 18:15:
Ok, ik heb denk ik wat harde schijf problemen en moet wellicht gaan formatteren.
Nu heb ik nog de kans om van alles te redden en te verplaatsen.

Lightroom zelf staat op mijn C, en mijn import en export zitten op een E.
Hoe zit dat precies met de data die LR gebruikt voor de instellingen van een foto?
Ik las hier iets over XMP, alleen vind ik dat zelf nergens terug. Waarschijnlijk heb ik die optie niet aangevinkt?

Wat zou voor mij nu een handige oplossing zijn?

Als ik op C - mijn afbeeldingen kijk, zie ik daar wel een map van LR.
Lightroom 5 Catalog Previews.lrdata
Lightroom 5 Catalog Smart Previews.lrdata
Ondergeschikt in bv C-C9E0-C9E055AE-7321-4366-AFED-54AD38FFD690.dng

Zou ik die mappen moeten bewaren en later weer koppelen?

Of kan ik het beste nu gewoon de optie backup kiezen en die dan later koppelen?
Dat zijn alleen de previews, die kun je zo weg mieteren en opnieuw aanmaken en hoef je niet te backuppen (scheelt heel veel!). Zorg er gewoon voor dat je foto's op een veilige plek staan en dat je de Catalog (.lrcatalog) op een veilige plek zet, dat is namelijk waar alle bewerkingen in staan!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Got it!
Lightroom 5 Catalog.lrcat staat nu op mijn E en de NAS.

Desalniettemin totaal geen zin in een herinstallatie... zucht -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Windows is vervelend, maar LR is een eitje hoor, als je de lrcat maar bewaard (en eventueel je presets en instellingen). Het maakt niet eens uit waar je 'm neer zet, hij is te openen met dubbelklik. Zorg dat al je originelen op dezelfde plek staan als voorheen met dezelfde driveletter etc. en het is alsof er niks gebeurd is. XMP is alleen een extratje om niet afhankelijk van de catalog te zijn, maar zolang daar niks mis mee is heb je niet meer nodig.

Voor de LR instellingen en presets gewoon heel de inhoud even kopiëren plakken uit:
\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom in je persoonlijke windows usermap.

Als je de fotos ergens anders zet zou ik dus wel even zorgen dat alles in de library onder 1 parent map staat zodat je die makkelijk opnieuw kan linken. Met rechtsklikken op een map in de library en kies 'show parent folder', ga je dan zegmaar 1 niveau omhoog in de tree. Of 'hide this parent' geloof ik om een niveau terug te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Bedankt beiden!
Foto's staan op een andere schijf, dus daar zal ik geen problemen mee krijgen (hoop ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoals Jesper86 aan gaf en ik vergeten was, vergeet niet je instellingen mee te kopiëren!

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Voor de volgende keer: zet in de LR instellingen zo dat je LR Presets naast je catalog worden gesaved en niet in je installatiefolder, scheelt bij backup/restore dat je dan meteen je goede instellingen weer hebt bij een nieuwe installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij gaf dat weer problemen op de een of andere manier, weet niet meer precies wat. Bepaalde dingen bleven staan/waren dubbel, of was hij kwijt, ik weet het niet meer. Maar ik backup in ieder geval gewoon de AppData folder (samen met een heleboel andere software settings), dus maakt voor mij niet veel uit. (gebruik SyncBackPro)

Ook leuk.. Als je een catalog comprimeert met zip (of beter nog LZMA / 7zip), dat scheelt een hoop MBs:
Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/Lightroom-catalog-7zip-compression.png
:D

[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 03-02-2014 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:33

qless

...vraag maar...

Die .lrcat is niks meer/minder dan een SQLite database, die je dan ook gewoon kan lezen met elke sqlite data tool.

(Op mijn site staat er zelfs nog een LR stats tooltje)

SQLite is dan ook niet gemaakt voor ruimtebesparing, wel voor zoveel mogelijk snelheid

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

jesper86 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 13:23:
Bij mij gaf dat weer problemen op de een of andere manier, weet niet meer precies wat. Bepaalde dingen bleven staan/waren dubbel, of was hij kwijt, ik weet het niet meer. Maar ik backup in ieder geval gewoon de AppData folder (samen met een heleboel andere software settings), dus maakt voor mij niet veel uit. (gebruik SyncBackPro)
Wat ik raar vind, is dat de settings in directories staan die taal specifiek zijn. Had ik eerst een NL installatie en daarna een update in EN, dan werkten de settings niet meer omdat de directories dus verschillende namen hadden:
bijv (even uit mn hoofd):

Export templates vs Export instellingen

Bovendien worden bij updates niet altijd automatisch alle templates/settings meegenomen vanuit de oude versie en heb ik nog een aantal keer wat zaken extra handmatig moeten kopieren bij een versie update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
qless schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:01:
(Op mijn site staat er zelfs nog een LR stats tooltje)
Ik word vooral getriggerd door het urbex gedeelte, en ben zeer nieuwsgierig naar de adressen.
Mooie foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:08:
[...]

Ik word vooral getriggerd door het urbex gedeelte, en ben zeer nieuwsgierig naar de adressen.
Mooie foto's!
Logisch en vooral niet al te moeilijk nadenken ... adressen zijn héél makkelijk te vinden ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Laatst online: 13:33
NeutraleTeun schreef op maandag 03 februari 2014 @ 16:08:
[...]

Mooie foto's!
hierzo .net ;) . Interessant tooltje, was ik al een tijd naar op zoek, ga het eens proberen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iefie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-10-2021
Als ik een foto maak en het Histogram is gewoon goed en klik op auto tint dan zijn alle foto's overbelicht....
Heeft iedereen dat?
of doe ik iets fout..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 18:03
Get!em schreef op maandag 27 januari 2014 @ 14:51:
Misschien zijn er nog mensen geinteresseerd:
Perfect Effects 8 kun je nu tijdelijk (nog 1 dag) gratis aanvragen/kopen.
http://www.ononesoftware.com/landing/pe8offer/

Kan in je workflow met LR geintegreerd worden:
http://www.ononesoftware.com/lightroom-companion/
Vandaar dat ik het hier even vermeld..
Bedankt! Werkt nog steeds.

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

iefie schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 02:13:
Als ik een foto maak en het Histogram is gewoon goed en klik op auto tint dan zijn alle foto's overbelicht....
Heeft iedereen dat?
of doe ik iets fout..
Auto-knoppen moet je ten alle tijden negeren; of ze nou in lightroom of op je camera zitten :P

Maar ja, ik heb dat ook. Hij produceert hier dan ook foto's met lelijke belichting, lelijke contrasten en vieze kleuren... Ik schuif liever zelf aan de knopjes :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
iefie schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 02:13:
Heeft iedereen dat?
of doe ik iets fout..
Nee, je doet niets fout. De auto-functie werkt niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iefie
Weet je wat raar is, als je dus lightroom op 2010 zet en je doet dan auto verbeteren dan doet hij t wel goed?!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iefie, om de auto functie te laten werken moet je Picasa downloaden en de foto daar in bewerken ;) Met lightroom lekker zelf aan de schuifjes trekken! :Y

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iefie
ja i know, mar het viel mij gewoon op.
Ik gebruik zelf ook naast lr5 ook capture nx2, en een foto in capture nx2 springt er meer uit dan die uit lr5.
Ik heb alles in de camera op neutraal staan en alles op 0.
Foto uit lr5 is veel vlakker en de lichte delen zijn heel tam....
is hier iets aan te doen?
Ook de witbalans in nx2 is beter dan lr5
heb ook presets gedownload om de nikon profiles te benaderen maar werkt niet genoeg...
Maar wil graag geheel naar lr5 overstappen omdat je daar wat meer mee kan doen en de hoogelichten en ruis terug dringen werkt vele malen beter dan nx2.
Dus wat ik nu eigenlijk doet is foto deels bewerken in nx2 dan opslaan als tiff en dan de laatste puntjes in lr5 maar is een beetje omslachtig en tijdrovend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon wat meer tijd in LR5 steken, het is een heerlijk programma maar tegelijkertijd ook heel erg uitgebreid. Pak gewoon eens een foto en ga aan alle dingen in LR trekken en kijk wat het doet ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Ik werk op stage met Lightroom waar ik in de studio beelden schiet en vervolgens in Lightroom snel even bewerk op een Mac Pro. Vervolgens bewerk ik de beelden allemaal op mijn Macbook thuis maar vraag me af of het volgende mogelijk is:

Is het mogelijk in Lightroom een foto te bewerken en vervolgens de gehele bewerkingsgeschiedenis mee te exporteren in een extra bestand wat ik weer kan importeren in mijn Catalog thuis? Zo kan ik verder gaan met de bewerking waar ik op Stage mee begonnen ben ipv van weer helemaal overnieuw te moeten beginnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:05

Sabbi

je denkt aan mij.

Richard! schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:44:
Ik werk op stage met Lightroom waar ik in de studio beelden schiet en vervolgens in Lightroom snel even bewerk op een Mac Pro. Vervolgens bewerk ik de beelden allemaal op mijn Macbook thuis maar vraag me af of het volgende mogelijk is:

Is het mogelijk in Lightroom een foto te bewerken en vervolgens de gehele bewerkingsgeschiedenis mee te exporteren in een extra bestand wat ik weer kan importeren in mijn Catalog thuis? Zo kan ik verder gaan met de bewerking waar ik op Stage mee begonnen ben ipv van weer helemaal overnieuw te moeten beginnen..
Je zoekt een xmp sidecar file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:29

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zojuist ook de trial geinstalleerd van dit programma maar ben een beetje overmeesterd wat op mij afkwam. Qua andere dingen. Het develop gedeelte is mij vrij duidelijk maar ik vraag me af of dit wel bij mij past. Heb mijn camera ook nog niet zolang maar ik heb 2 testcases voor mijzelf gedaan en was niet geheel ontevreden qua foto's. Nou heb ik deze eerste sessies gedaan in Digital Photo Pro en Photoshop, wat voor mij duidelijk is qua workflow. Zoek via explorer de beste foto's uit, schuif wat aan de sliders van ACR in photoshop en save as jpeg in mijn desbetreffende sessie mappen.

Wat ik laat maar zeggen mis is de save image knop als ik klaar ben met het schuiven van een bepaalde foto. Als ik daarmee klaar ben wil ik deze 'ontwikkelen' naar een speciale map zoals bijv "kerst 2013". Zodat ik soort van een input heb, en een gereduceerde maar verbeterde output. De output moet dan zijn in een makkelijk formaat zodat ik het met vrienden en familie kan delen (en backuppen). En daarbij voor mijzelf een soort van eindstation bereik, want ik weet als ik ze niet "ontwikkel" ze soort van nooit "af" zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Mr Pingu op 11-02-2014 16:53 . Reden: iets duidelijker gemaakt ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
@Mr Pingu:

importeer hele bak met foto's in lightroom. Zap er snel doorheen terwijl je ze markeert met de tilde knop welke je wil hebben niet, terwijl je gelijk aan de schuifjes zit om de foto te fine-tunen.

Met tilde markeer je ze als 'flag as pick' (oftewel, dit is een blijver :)). Vervolgens druk je op CTRL-ALT-A (of wat het dan ook op een Mac is) om de actie 'select flagged photos' te kiezen. Nu heb je dus alles geselecteerd wat je eerst had gemarkeerd.

Vervolgens file -> export om deze selectie naar JPG te exporteren in een bepaalde map.

Dat is mijn quick-n-dirty workflow. Vooral als ik naar een event ben geweest (een auto rally of zo bijvoorbeeld) en 's avonds als je thuis komt wil je zo snel mogelijk door je volgeschoten kaartje heen om te kijken wat je online wil zetten :).
Alleen bijzondere foto's ga ik later nog eens voor zitten om te kijken of hij 'perfect' te krijgen is.

Ik vind Lightroom juist geweldig omdat het eigenlijk 'Adobe ACR' is maar dan met de workflow om met bakken met foto's om te gaan. Vind dat maar lastig in Photoshop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

@dipje2: Thanks, hier heb ik wat aan. Dat is precies eigenlijk mijn idee van hoe het moet zijn. Fijn dat dit zo makkelijk kan.
Nu doe ik alles snel in DPP bekijken. "keepers" opschrijven (Ja, pen en papier :+). Keepers met ACR finetunen en "ontwikkelen" en tadaa sessie afgesloten.

Ik zal eens verder gaan spelen met Lightroom, bedankt zover.

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dipje2 schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:55:
@Mr Pingu:

importeer hele bak met foto's in lightroom. Zap er snel doorheen terwijl je ze markeert met de tilde knop welke je wil hebben niet, terwijl je gelijk aan de schuifjes zit om de foto te fine-tunen.

Met tilde markeer je ze als 'flag as pick' (oftewel, dit is een blijver :)). Vervolgens druk je op CTRL-ALT-A (of wat het dan ook op een Mac is) om de actie 'select flagged photos' te kiezen. Nu heb je dus alles geselecteerd wat je eerst had gemarkeerd.

Vervolgens file -> export om deze selectie naar JPG te exporteren in een bepaalde map.

Dat is mijn quick-n-dirty workflow. Vooral als ik naar een event ben geweest (een auto rally of zo bijvoorbeeld) en 's avonds als je thuis komt wil je zo snel mogelijk door je volgeschoten kaartje heen om te kijken wat je online wil zetten :).
Alleen bijzondere foto's ga ik later nog eens voor zitten om te kijken of hij 'perfect' te krijgen is.

Ik vind Lightroom juist geweldig omdat het eigenlijk 'Adobe ACR' is maar dan met de workflow om met bakken met foto's om te gaan. Vind dat maar lastig in Photoshop.
Tilde knop ja? Bij mij is het toch echt de "P" van pick, "U" van unpick en "X" reject.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 17:32:
[...]

Tilde knop ja? Bij mij is het toch echt de "P" van pick, "U" van unpick en "X" reject.
Bij mij ook ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dipje2
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-07 23:31
De tilde (nou, quote-teken andere kant op?) is bij mij (default) toch echt een toggle voor 'flag as pick' en 'unflag' :). Vind ik wel zo handig. 'P' en 'U' werkt net zo goed natuurlijk.

Misschien moet ik 'X' voor reject ook maar wat vaker gebruiken om echt mislukte foto's direct te flaggen als mislukt, zodat ik op het eind van het preview-rondje gelijk kan doen 'select by flag -> rejected' en dan delete from disk :). Aangezien ik nu alleen flag voor 'pick', die fine-tune en export en de rest laat staan krijg ik een grote verzamelbak met nutteloze foto's eigenlijk.

bijvoorbeeld, als ik een burst schiet van 10 foto's van een gebeurtenis, dan heb ik er uiteindelijk maar '1' als pick, en de andere 9 blijven als 24mpix -RAW bestanden van +/- 20mb staan. Beetje zonde eigenlijk.
Note to self: Meer onderscheid maken tussen 'mag online of gedeeld worden (pick)', 'wil ik houden maar niet bijzonder genoeg (unflagged)' en de rest -> Gewoon weg (reject) :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Sabbi schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:46:
[...]
Je zoekt een xmp sidecar file.
Die bevat de definitieve instellingen, niet de hele bewerkingsgeschiedenins.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 19-09 13:45
Richard! schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 16:44:

Je kan 'Export as Catalog' doen, die importeer je weer op je Macbook thuis, je moet even bij 1 foto aangeven wat de nieuwe locatie is (als het relatieve pad anders is geworden), en dan kan je direct weer verder waar je gebleven was. Ik zou wel de export to catalog zonder previews doen, anders duurt die export weer zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Misschien is hier geenantwoord op dat ik eigenlijk wil horen, maar is er een manier om lightroom's geheugen honger een beetje te stillen? Aangezien ik 'maar' 4GB (DDR2 dual channel) heb, zit het gelijk helemaal vol terwijl als ik een enkele raw in photoshop heb, het allemaal veel draagelijker is. Nu is het zo dat Lightroom zelfs browsen met chrome niet meer te doen is... Handleidingkje lightroom ernaast was niet echt bepaald te doen :/

Of is mijn hardware dermate verouderd dat ik dat maar voor lief moet nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik heb jarenlang LR en PS gedraaid met maar 4gb, dus zo'n geheugenvreter is het niet. Wellicht is de rest van je hardware te sloom? ram kost geen drol tegenwoordig, je kan altijd proberen om geheugen bij te prikken.

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nou, niet te hard roepen.
Ik heb mijn geheugen laatst ook verdubbeld, maar de huidige prijs was zo'n 40euro duurder dan wat ik voor dezelfde repen heb betaald zo'n 2 jaar geleden.

Ik schrok er van, want die 2 jaar geleden zei ik nog "ah ik neem genoegen met maar 8GB, later kan ik gewoon bijkopen en zal waarschijnlijk zelfs goedkoper zijn".
Yeah right. Prijs was zowat verdubbeld.

Maar wat ik ook raar vind, is dat ik meer geheugen heb geplaatst maar mijn PC ook meteen in gebruik heeft genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Geheugen neem je toch om te gebruiken? Dus alleen maar mooi dat er gelijk meer wordt gebruikt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Nee, je snapt het niet.
Niet in "idle".

Laten we zeggen dat eerst, met 8GB, mijn systeem 2GB in gebruik had.
En nu, met 16GB, mijn systeem opeens 4GB in gebruik heeft.

Zonder dat ik dus extra taken/handelingen verricht.

Ik vind het dus niet "leuk" dat er zomaar meer gebruikt wordt als ik ook meer geheugen plaatst, zonder dat ik de computer extra belast en terwijl ik voorheen nog ruim geheugen beschikbaar had.

Zo bedoelde ik het.
En dat vind ik dus raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Ik snapte je prima en ik blijf erbij: je koopt geheugen om te gebruiken, niet? Dus dat is alleen maar mooi.

Sowieso probeert Windows zo goed mogelijk te werken met hoeveel geheugen je hebt. Heb je meer geheugen, dan wordt er meer in je geheugen ingeladen en hoef je ook minder te swappen.

[ Voor 17% gewijzigd door Hahn op 16-02-2014 19:57 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NeutraleTeun schreef op zondag 16 februari 2014 @ 19:48:
Nee, je snapt het niet.
Niet in "idle".

Laten we zeggen dat eerst, met 8GB, mijn systeem 2GB in gebruik had.
En nu, met 16GB, mijn systeem opeens 4GB in gebruik heeft.

Zonder dat ik dus extra taken/handelingen verricht.

Ik vind het dus niet "leuk" dat er zomaar meer gebruikt wordt als ik ook meer geheugen plaatst, zonder dat ik de computer extra belast en terwijl ik voorheen nog ruim geheugen beschikbaar had.

Zo bedoelde ik het.
En dat vind ik dus raar.
Koop jij een groter bed dan ga je ook ruimer liggen :X Nee maar zoals Hahn al zegt, Windows gebruikt gewoon meer om beter te presteren, je zult er als nog op vooruit gaan met veel programma's open en zal Windows gewoon zijn geheugengebruik terugschroeven ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazewinkel1989
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 19:50
Mogelijk staat het antwoord op mijn vraag al op dit forum, al heb ik het nog niet kunnen vinden.

Weet iemand ook of het mogelijk is om costum book templates te maken voor/in Lightroom 5? Ik wil namelijk andere afmetingen gebruiken voor een fotoboek, exporteren naar .pdf zodat ik elders (en niet bij Blurb) een fotoboek kan laten drukken.

Hier wordt al wel gesproken om te rommelen in de template bestanden van Lightroom:
http://forums.adobe.com/message/5785883

Maar is er ook een vriendelijkere, niet op code gebaseerde manier om een template te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vaak bieden bedrijven eigen software aan om templates te maken, als je het echt als PDF wil zou je net zo goed een trial van Adobe InDesign kunnen downloaden en het daar in maken.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Terryb47 schreef op zondag 16 februari 2014 @ 15:29:
Ik heb jarenlang LR en PS gedraaid met maar 4gb, dus zo'n geheugenvreter is het niet. Wellicht is de rest van je hardware te sloom? ram kost geen drol tegenwoordig, je kan altijd proberen om geheugen bij te prikken.
Vreemd dan, eerlijk gezegd verwachtte ik dat het gewoon vloeiend zou draaien maar in de praktijk liep het even anders.
Mijn specs zijn:
4x1GB 800mhz DDR2 Dual Channel
Quad2core Q9450 @2,67mhz
Asus Radeon CuCore HD5770 1GB GDDR5

Je zou toch zeggen voor 2D bewerkingen meer dan genoeg... Maar ik nam aan dat het het gehuegen was want die zat tot de nok toe vol en LR gaf aan 2,2GB Ram en 2GB virtual memory te gebruiken dus dat vond ik niet per se direct geheugenzuinig... Opzich geen probleem maar als je daarnaast geen 2 tabs kan open houden en 1 pdfje is het wel vervelend. Misschien is m'n HDD wel te sloom. Naja heel deze PC gratis gekregen dus een gegeven paard niet in z'n bek kijken.

Ik zal eens kijken hoe het op m'n laptop draait(i7 & 8GB en SSD cache).

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
Wolfensteijn schreef op vrijdag 14 februari 2014 @ 12:30:
[...]

Je kan 'Export as Catalog' doen, die importeer je weer op je Macbook thuis, je moet even bij 1 foto aangeven wat de nieuwe locatie is (als het relatieve pad anders is geworden), en dan kan je direct weer verder waar je gebleven was. Ik zou wel de export to catalog zonder previews doen, anders duurt die export weer zo lang.
Ja daar had ik al aan gedacht maar dan heb ik voor elke foto die ik maak en bewerk op stage een eigen catalog, ik wil die beelden gewoon in mijn reguliere catalog verwerken.

Als je overigens die XMP file wegschrijft met CMD + S dan creëert Lightroom een XMP file maar als je de beelden dan importeert krijg je wel de bewerking maar niet de bewerkingsgeschiedenis.. wat ik dus wel wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfensteijn
  • Laatst online: 19-09 13:45
Richard! schreef op dinsdag 18 februari 2014 @ 16:56:
[...]

Ja daar had ik al aan gedacht maar dan heb ik voor elke foto die ik maak en bewerk op stage een eigen catalog, ik wil die beelden gewoon in mijn reguliere catalog verwerken.

Als je overigens die XMP file wegschrijft met CMD + S dan creëert Lightroom een XMP file maar als je de beelden dan importeert krijg je wel de bewerking maar niet de bewerkingsgeschiedenis.. wat ik dus wel wil..
Je kan een catalog ook weer importeren naar een al bestaande catalog. Dus je doet op stage een export to catalog van de folder/foto's waar je op dat moment mee bezig bent. Die importeer je thuis in je eigen catalog, en werkt zo weer verder.

En de enige manier om die bewerkingsgeschiedenis te krijgen, is via een catalog. XMP doet geen geschiedenis, alleen het eindresultaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Wolfensteijn op 18-02-2014 17:13 ]

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 08:38

zwik

randomized

Hoe werkt lightroom eigenlijk precies als je vanaf een netwerk probeerd te werken? Ik zal de situatie proberen uit te leggen.

Ik heb al mijn foto's op een NAS staan. Graag wil ik mijn foto's die op de NAS staan categoriseren/catalogiseren en bewerken met Lightroom. Nu zag ik dat je foto's moet importeren maar wat houdt dat precies in? Kopieert ie de foto's alsnog naar mijn lokale machines? Wat is een goede manier om te catelogiseren en eventueel te taggen van foto's?

Hoe zit het met bewerkingsgeschiedenis, wordt dat ook opgeslagen?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Er zijn een aantal mogelijkheden om te werken met foto's op een netwerkshare.
De meest gebruikte is je catalog middels een sync applicatie/script op je eigen pc te zetten vanaf de share en je foto's lekker op de share te laten. Na afsluiten je catalog weer terug synchroniseren.

Doe je dit op elke pc die werkt op die netwerkshare catalog, dan heb je dus overal dezelfde bewerkingsgeschiedenis.
Wel opletten dat je dus geen twee lightrooms tegelijk aan hebt staan.

Overigens werkt het met een usb-schijf ook op deze manier: je schijf altijd dezelfde drive letter geven en je kunt op elke pc met lightroom en je catalog werken.
zwik schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 13:48:
Hoe werkt lightroom eigenlijk precies als je vanaf een netwerk probeerd te werken? Ik zal de situatie proberen uit te leggen.

Ik heb al mijn foto's op een NAS staan. Graag wil ik mijn foto's die op de NAS staan categoriseren/catalogiseren en bewerken met Lightroom. Nu zag ik dat je foto's moet importeren maar wat houdt dat precies in? Kopieert ie de foto's alsnog naar mijn lokale machines? Wat is een goede manier om te catelogiseren en eventueel te taggen van foto's?

Hoe zit het met bewerkingsgeschiedenis, wordt dat ook opgeslagen?
Als ik het zo lees werk je het zelfde als mij, gewoon op je computer een catalogus aanmaken en bij het importeren bovenin voor "add" kiezen, dan voegt hij ze alleen toe aan je catalogus maar kopieert verder niks, foto's blijven op de NAS staan. Ze verschijnen daarna gewoon in je catalogus en kun je ze bewerken :)

Zorg er wel voor dat je catalogus op je PC staat en niet op een netwerk schijf, dit geeft problemen! Pas ook goed op met synchroniseren van de catalogus naar meerdere PC's, grote kans dat het een keer mis gaat, maak dus ook backups ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Inderdaad, bij elke keer afsuiten gewoon backup maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Wat is de impact op je werksnelheid als je het via een netwerkschijf laat lopen? Uitgaande van een gigabit netwerk.
Ik zou dit ook graag doen, maar heb het idee dat dit weleens verlangzamend zou kunnen werken.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:15:
Inderdaad, bij elke keer afsuiten gewoon backup maken
Dat is dus geen backup he, met een backup bedoel ik echt een backup op een andere locatie met een md5/sha-256 sum om te verrifiëren.

Synchroniseren van dit soort belangrijke bestanden kan wel eens mis gaan en dat zou zonde zijn ;)
bartvl schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:57:
Wat is de impact op je werksnelheid als je het via een netwerkschijf laat lopen? Uitgaande van een gigabit netwerk.
Ik zou dit ook graag doen, maar heb het idee dat dit weleens verlangzamend zou kunnen werken.
Ligt er aan, een gigabit zegt ook niet alles ... ik heb een NAS gehad met een gigabit aansluiting die niet meer dan 20MB/s haalde en een belachelijk trage toegangstijd had. Niet vooruit te branden met Lightroom. Nu heb ik een eigen gebouwde NAS die makkelijk > 80MB/s uit komt en snelle toegangstijden heeft, prima mee te werken en merk weinig verschil!

[ Voor 45% gewijzigd door Ventieldopje op 21-02-2014 14:36 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Ik loop even vast. Wellicht dat iemand een idee heeft. Ik probeer de nieuwe RC van adobe RAW te updaten, aangezien hier support inzit voor mijn camera.

Probeer deze te installeren op een rMBP OS X 10.9.2 LR 5.3. Maar krijg de foutmelding dat het niet mogelijk is. Iemand idee wat ik kan doen.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Superdaantje schreef op zondag 02 maart 2014 @ 15:11:
Ik loop even vast. Wellicht dat iemand een idee heeft. Ik probeer de nieuwe RC van adobe RAW te updaten, aangezien hier support inzit voor mijn camera.

Probeer deze te installeren op een rMBP OS X 10.9.2 LR 5.3. Maar krijg de foutmelding dat het niet mogelijk is. Iemand idee wat ik kan doen.
Denk dat we iets meer nodig hebben dan alleen die informatie, screenshot ... versies van software etc.?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Lightroom maakt geen gebruik van Adobe Camera RAW. Je zult dan een beta versie van Lightroom moeten downloaden die je camera wel ondersteund. Vaak worden die wel tegelijkertijd beschikbaar gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal wel tegelijk, maar deze keer vreemd genoeg niet. Voor de nieuwe ACR 8.4RC zal je toch echt Photoshop moeten hebben voorlopig tot Lightroom ook zo ver is. :-(

Maar voor de X-T1, probeer eens Photo Ninja, Iridient, of Capture One e.d, daar haal je vaak nog net dat beetje meer detail uit x-trans. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Ik weet niet of het in dit topic thuishoort, maar ik zit met een klein issue waar ik de oplossing voor denk te weten, maar geen geschikte tool voor kan vinden.

Ik gebruik LR5 voor mijn foto's en heb onlangs wat moeite gestoken in het organiseren van mijn mapstructuur. Dat werkt allemaal, maar nu heb ik nog tientallen mappen waarin in sommige gevallen een complete chaos aan losse foto's aanwezig is met honderden tot 1000+ losse foto's die misschien wel met een handvol verschillende camera's geschoten is, waaronder mobiele telefoons.

Nu wil ik alle meuk eruit filteren middels te kijken naar de EXIF info, met als belangrijkste camera make en camera model. Lightroom kan dit, maar dan moet ik eerst alles importeren en doordat Lightroom ze in mijn structuur van hoofdmap=jaar, submap=maand gooit, zou ik ze per maand weer moeten doorlopen, plus dat het importeren ook onnodig lang duurt als ik de helft van de foto's al kan uitsluiten.

Ik heb het idee dat dit simpel kan door een Finder achtige applicatie die ook camera make en camera model in een kolom kunnen tonen, via Preview kan ik dit immers ook bekijken, alleen niet op sorteren/filteren om ze daarna weg te gooien en het goede restant in LR te importeren. Ik gebruik dus OS X, wie heeft er een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08 14:13
Heb je Adobe CC? Probeer dan Bridge te downloaden, dat is meer file browser waar je op EXIF zou moeten kunnen sorteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan ook eerst importeren in één grote rommelmap. Het duurt even, maar goed, dan ga je toch even lekker wat anders doen? Daarna selecteren wat je wilt houden en dat dan weer netjes sorteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-09 22:23
MooDyBLueS schreef op woensdag 05 maart 2014 @ 15:24:
Nu wil ik alle meuk eruit filteren middels te kijken naar de EXIF info, met als belangrijkste camera make en camera model. Lightroom kan dit, maar dan moet ik eerst alles importeren en doordat Lightroom ze in mijn structuur van hoofdmap=jaar, submap=maand gooit, zou ik ze per maand weer moeten doorlopen, plus dat het importeren ook onnodig lang duurt als ik de helft van de foto's al kan uitsluiten.
Volgens mij kan Lighroom precies wat jij wil. Echter moet je de foto's niet importeren, maar de mappen met de foto's aan je cataloges toevoegen. Dan blijven de foto's gewoon staan waar ze nu staan en worden ze niet in jaar/maand mappen gezet. (Dus in de linker balk bij Folders op het plusje klikken en voor 'Add folder...' kiezen).
Daarnaast als je uitzet dat hij 1:1 previews moet genereren, gaat het importeren ook veel sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gewoon importeren zonder de foto's te kopiëren/verplaatsen. Dat is gewoon een optie in het importmenu. En dan inderdaad geen previews laten berekenen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dank voor alle tips. Ik denk dat ik voor mijn eigen geruststelling en het overzicht voor de zekerheid eerst een nieuwe Lightroom catalogus ga aanmaken. Dan weet ik zeker dat ik niks (per ongeluk) weg kan gooien van mijn dSLR. En dan inderdaad importeren zonder te verplaatsen.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-03-2014 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Let in elk geval even op dat je in Lightroom twee of drie manieren van verwijderen hebt: verwijderen uit een collectie (alleen als je vanuit een collectie werkt), verwijderen uit de catalogus en daadwerkelijk verwijderen van je harde schijf.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Precies, omdat ik dus de 'meuk' van de harde schijf wil hebben, kies ik ervoor om dit in een aparte catalog te doen. Met collecties werk ik in mijn dSLR catalog wel, met name smart collections voor dingen als 'no keywords' of om een collectie te maken o.b.v. keywords en dan alle videos en rejected foto's eruit te laten simpel gezegd. In deze nieuwe catalog zal gewoon vanuit de folders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:20

bobcom

Dedicated dabbler

Ik weet niet of ik het slim aangepakt heb, maar op mijn schijf zit een vergelijkbaar zootje rijp en groen. Wat ik indertijd heb gedaan is alles importeren in een catalogus (ca. 18000 foto's), en daarna via de metadata selecteren. Elke camera of maker krijgt vervolgens zijn eigen directory, en via de verplaats-optie worden alle foto's ook fysiek in die directory gedumpt.

Uiteindelijk heb ik een stuk of 20 directories met foto's van diverse camera's of herkomsten, waar ik naar believen mee uit de voeten kan. Wil ik een directory uit mijn catalogus halen dan kan dat direct, en ik kan die directory ook fysiek ergens anders heen sturen. En dropt iemand een stapel foto's op mijn schijf, dan kan ik ze zo een eigen directory geven en via de catalogus benaderbaar/bewerkbaar maken.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Dat fysiek verplaatsen van de ene map naar een (nieuwe) andere door LR, hoe doe je dat?

Ik doe dat altijd buiten LR om, en 'update' dan de folder in LR. Maar bijvoorbeeld mappen combineren zit er dan niet in.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 23:07
Is het mogelijk wat ik wil?
Stel ik heb een foto bewerkt door aan wat schuifjes te trekken en ben klaar dan wil ik alleen nog een adjustment brush maken die bepaalde delen meer ontruist. Alleen wat die brush doet is alleen op nul zetten dus niet alleen de ruis veranderd maar alle kleuren ook. Wat ik zoek is een brush die de huidige settings overneemt zodat ik alleen ontruisen even flink verhoog en daarmee over de ruizige delen heen ga zonder dat er iest anders gewijzigd wordt. Ik heb pas 20 min ervaring met adjustment brush dus het kan zijn dat ik verkeerd te werk ga.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Met op 0 zetten doel je op de instellingen van de brush? Alles wat daar op nul staat heeft geen effect op eerdere bewerkingen. Als je hem met een slider op exposure +1 hebt gezet en daarna brusht met de exposure slider van de brush op 0 dan verandert er niks aan je exposure. De brush en de normale sliders tellen als het ware bij elkaar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
inquestos schreef op zondag 09 maart 2014 @ 22:40:
Dat fysiek verplaatsen van de ene map naar een (nieuwe) andere door LR, hoe doe je dat?

Ik doe dat altijd buiten LR om, en 'update' dan de folder in LR. Maar bijvoorbeeld mappen combineren zit er dan niet in.
Dat is niet best. Hij 'update' namelijk niks, hij leest de gevonden foto's gewoon in als nieuwe, je ben dus alle instellingen kwijt, behalve wat eventueel in een xmp sidecar staat als die optie aan staat.

Je kan in de library mode gewoon slepen en mappen maken/verwijderen/hernoemen met rechtermuisknop in de tree, geen probleem (zelf als er bestanden in staan die niet in LR staan). Als je een selectie maakt en dan een nieuwe map aanmaakt kan je zelfs meteen aanvinken 'include selected photos', of als de map er al is 'move selected photos to this folder'. Dan verplaatst hij alles gewoon netjes.

Het is nooit nodig (of de bedoeling) om buiten de library om aan je achief te sleutelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ligt er nogal aan wat hij met 'update' bedoelt.

Als je namelijk buiten LR om de foto's / mappen gaat verplaatsen, dan zal LR een melding geven dat hij bepaalde foto's/ mappen niet meer kan vinden. Je kan LR dan een handje helpen om die foto's / mappen weer terug te vinden door LR te wijzen op de nieuwe locatie. Daar komt dan helemaal geen nieuwe import aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah ja, 'update folder location' of 'find missing folder' is het dan, dan gaan de gegevens niet verloren. Maar dat is dus nog wel dubbel werk, net als pinnen bij de bank voordat je boodschappen gaat doen. :)

Alleen bedoeld als noodoplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door jesper86 op 10-03-2014 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
Ah, bedankt, ik zie het nu. Het was me eerder niet gelukt, wellicht dat LR5 wat verandering heeft gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
inquestos schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:31:
wellicht dat LR5 wat verandering heeft gebracht.
Nope. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Ik heb toch ook nog een vraag over de werkwijze bij het importeren van foto's.

Normaal gesproken had ik altijd 1 'onderwerp' gefotografeerd en kon ik het dus gewoon naar 1 map importeren.
Alles selecteren, 1 map aangeven en trefwoorden toewijzen.

Nu ben ik echter een aantal dagen weggeweest en heb verschillende zaken gefotografeerd.
Zoals macro, voetbalwedstrijd, roofvogelshow etc etc.
Dit zijn in totaal zo'n 650 foto's.

Ik wil niet alles in 1 map, maar gewoon onder Voetbal , Roofvogelshow (met datum) etc etc.
Maar ik kan de foto's niet selecteren zoals ik met bestanden in Windows kan doen.
Ik moet (zover ik weet) elke foto apart gaan aanklikken om te selecteren.

Is dit zo?
Of doe ik iets verkeerd en moet/kan het anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ken gewoon een zooitje selecteren en als je dan in het vakje klikt om aan te vinken zijn alle geselecteerde aangevinkt. Maar dat staat los van aparte mappen maken denk ik, kan geloof ik niet direct bij import verschillende namen geven (alleen submappen op datum dat kan wel). Ik importeer van een SD kaartje sowieso altijd de hele meuk in 1 keer, toch het makkelijkste imho. Die zou ik dan allemaal in Voetbal zetten, en de rest vervolgens in mapjes plaatjes op de manier hierboven beschreven. Tags e.d. zijn toch nooit voor àlle foto's hetzelfde dus dat doe ik eigenlijk nooit bij import maar ook gewoon in de Library.

[ Voor 32% gewijzigd door jesper86 op 10-03-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Hm. Nu je het zegt.
De 1e selecteren en dan shift klik op de laatste van de serie.
Gek, ik deed dat de hele tijd, maar dan op het vinkje al.
Moet dus gewoon op de foto.
Het werkt, bedankt! (voel me dom nu)

(wel een processorgebruik van 80-100% door LR, en dat met een i5-2500K @ 3.3GHz)

[ Voor 15% gewijzigd door NeutraleTeun op 10-03-2014 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Even alvast een tussenvraag ik ben nog met LR en anti-noise brush aan het vechten en LR wint tot nu toe maar daarover later meer.

Er zijn diverse filters opties en zelfs andere pakketten om veel meer ruis uit je hoge iso foto te verwijderen dan met de standaard LR opties.
Topaz denoise, NIK define en noiseware en zelfs DXO heeft een speciaal volgens zichzelf superieur "prime" filter. Wat is jullie ervaring hiermee? Aanschaffen handig of meteen vergeten en alles met LR doen. Ik vind op internet verschillende geluiden en op het Adobe forum zelfs alleen kreten als onzin LR is beter dan alle filters maar dat leek me wat kort door de bocht en iets teveel van van van WC eend...

Ik zelf bemerk soms toch wat teveel ruis op egale vlakken dan me lief is en die ik niet weg krijg zonder dat de foto in waterverf verandert dus ruis weg zonder details weg zou geweldig zijn.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Orion84 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 07:11:
Met op 0 zetten doel je op de instellingen van de brush? Alles wat daar op nul staat heeft geen effect op eerdere bewerkingen. Als je hem met een slider op exposure +1 hebt gezet en daarna brusht met de exposure slider van de brush op 0 dan verandert er niks aan je exposure. De brush en de normale sliders tellen als het ware bij elkaar op.
Eerst werkte het niet het bleef verkleuren, maar ik daarna eerst alles gereset zodat het op 0 stond waarom dat niet default is?
Noise flink omhoog gegooid maar had geen wauw gevoel na wat plekken "schilderen" met denoise brush. Zal vast veel meer know how en oefenen kosten. Maar dit moet vast makkelijker en sneller kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij onthoud al de aanpassingen die je maakt aan de brush (en andere tools) wanneer hij op 'new' staat. Zodra je een tool in gebruik neemt zit je in 'edit' en wat je daar aanpast heeft alleen effect op die brush. Maar terug in 'new' blijft dus alles staan tot het einde der tijden tenzij je het veranderd.

Photo Ninja heeft Noise Ninja wat ook wel eens wonderen kan doen. Persoonlijk hou ik er niet zo van. Vaak is het gene wat de ruis lelijk maakt eigenlijk alleen de standaard sharpening, die zet ik wel is op 0 en accepteer de ruis gewoon alsof het film is. En natuurlijk zoveel mogelijk zorgen dat je sowieso geen hoge iso hoeft te gebruiken. ;) Ben de laatste tijd zelfs gaan flitsen af en toe, kan ook wel eens een 'look' geven die helemaal niet zo lelijk hoeft te zijn. De manier van post-processing maakt dan ook heel veel uit. Als ik noodgedwongen dan wel eens ruisreductie gebruik is dat meer en beetje to take the edge off, met niet meer dan standje 15, hooguit 25 in LR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

Is Lightroom ook dé tool om een foto database (in het algemeen) te beheren? Ik heb namelijk een NAS (Synology) met een kleine 60 GB aan foto's. De foto's zijn van een stichting waar ik vrijwilligerswerk doe.

Middels Bittorrent Sync wil ik de foto's op meerdere plekken krijgen en kunnen anderen ook foto's toevoegen aan de collectie. Er zijn namelijk 2-3 mensen die foto's maken.

Heb ik in deze situatie nog wat aan Lightroom of is dat niet handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lightroom is niet zo geschikt om met meerdere mensen aan één database te werken. Wat wel een mogelijkheid zou zijn is alleen de foto's te syncen, let er dan wel op dat je bij elke gebruiker met Lightroom de optie om metadata gegevens op te slaan in side-car XMP bestanden aan zet! Als je een foto dan bewerkt zal hij de bewerkingen opslaan in een apart bestand naast de foto, een XMP bestand. Deze kun je gewoon mee syncen en kan de ander toch de bewerkingen zien die je gemaakt hebt, let er dan wel op dat je als zo'n XMP veranderd is door iemand anders nog wel de wijzigingen voor die foto (of meerdere tegelijk) in moet laden om ze ook daadwerkelijk te zien. Doe je dat niet en ga je de foto bewerken dan schrijf je over de versie van die gene heen.

Hier een handig overzicht wat er in een XMP staat en wat niet: http://www.lightroomfanat...d-in-lightroom-xmp-files/

Nogmaals, ga niet proberen de database te syncen, dat kan alleen maar leiden tot problemen ;) Lightroom is namelijk gemaakt als beheer/bewerk tool voor foto's voor één persoon :)

[ Voor 4% gewijzigd door Ventieldopje op 12-03-2014 16:30 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Als het er alleen om gaat om anderen foto's toe te laten voegen dan zou je de 'auto-import' functie kunnen gebruiken. Alles in een bepaalde directory wordt dan automagisch geimporteerd.

Zijn er überhaupt pakketten die multi-user zijn? Ik denk dan aan een CVS-achtige omgeving waarbij dmv check-out en -in mutaties te doen zijn.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

De enige manier om met meerdere mensen aan één LR db te werken is heel grondig zorgen dat je er nooit met meerdere mensen tegelijk aan werkt.

Wij hadden bij de studievereniging best een aardige opzet:
Foto's centraal op netwerkshare.
DB centraal op netwerkshare.

Op elke verenigings-PC een .bat script dat de DB kopieert naar een lokale folder en een lock file achterlaat op de server. En een tweede script om de DB weer terug naar de server te schuiven en de lock file te verwijderen.

Dat eerste script checkt dus of er een lock file staat en zo ja, geeft een melding in plaats van de DB te kopiëren.

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.