Ben nu ruim een half jaar met LR aan het knoeien (5.3), maar ik zou de zaak wel eens degelijk willen aanpakken. Ik heb zo'n 200 GB aan foto's - vaak jaren oud. Totaal zo'n 20.000 stuks
Foto's zijn in enige tientallen mappen geordend per camera en periode, namen omgezet naar format yyyymmdd_hhmnsec. Daarnaast PSD-bewerkingen, JPG's (uit camera's en bewerkt), ook allemaal in aparte mappen. Ik heb de bewerkingen als losse xmp-bestanden bij de foto's in de mappen zitten.
Het meeste importeer / bewerk ik op de desktop vanwege de kwaliteit van het scherm, maar ik heb bijna alles ook op de laptop staan - die is sneller (E7500 8gb vs. I7 8gb).
Alleen gaat met iedere keer dat ik wat op de desktop bewerkt de laptop meer uit de pas lopen - tot ik de directories van beide weer eens gesynchroniseerd heb en de catalogus van de desktop naar de laptop kopieer.
Ik snap dat dit een een hopeloos achterhaalde en mogelijk zelfs klunzige werkwijze is, en wil al mijn foto's nu op een NAS zetten. Alles wat ik nieuw importeer krijgt al een smart preview, het oude spul heeft dat meestal nog niet, maar daar zit ik wel vaak mee te stoeien.
Bewerken wil ik dan zowel op laptop als op desktop kunnen doen, en af en toe alleen de catalogi kunnen synchroniseren. Ik weet dat ik de catalogus niet op de NAS kan zetten, dus laptop en desktop zullen elk een eigen catalogus moeten hebben en die twee zullen af en toe gesynchroniseerd moeten worden.
Mijn vragen:
- Is wat ik in gedachten heb logisch/haalbaar?
- Zo ja, hoe pak ik dat precies aan? (files kopieren en catalogus synchroniseren, nieuwe catalogus aanmaken of heel anders?)
- Zo nee, wat is dan een betere / de beste aanpak?
- Hoe zorg ik ervoor dat alles wat straks naar de NAS is gegaan door de catalogus wordt teruggevonden?
- Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn bewerkingen van foto's op de NAS in de catalogi op laptop en desktop in de pas blijven lopen?
- Kan ik smart previews aanmaken voor bestaande negatieven? Ik vind het niet in de LR menu's - hoe wel?
(En nog vele andere)
Ik heb al het nodige gezocht -o.a. bij de Adobe filmotheek, maar waar mw. Kost begint ben ik nog niet eens aangeland. Een handzaam (online) boekwerkje - iets las LR voor dummies - zou ook wel nuttig zijn, lijkt me.
Iemand antwoorden/suggesties?