Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Royz schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:02:
Recently modified is toch waar hij om vraagt? Staat standaard in je collections.

[afbeelding]
Ah, de smart collections, daar had ik even niet aan gedacht. Goeie tip!

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Orion84 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Ah, de smart collections, daar had ik even niet aan gedacht. Goeie tip!
Goed om elkaar te helpen toch :)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:47
Recently modified is toch waar hij om vraagt? Staat standaard in je collections.
Ok bedankt! Daar had ik niet aan gedacht...

[Edit]
Daarnet even geprobeerd en dat is dus niet de oplossing die ik zoek: recently modified: 98 foto's

Ik wéét in welke set ik aan het werken ben, maar niet de aan welke foto. Als ik dan door die set blader, kan ik mij niet weerhouden van weer te beginnen prutsen aan alle foto's. Zo gaat schiet het dus nooit op....

[ Voor 53% gewijzigd door DinoBe op 07-08-2014 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
DinoBe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:40:
[...]

[Edit]
Daarnet even geprobeerd en dat is dus niet de oplossing die ik zoek: recently modified: 98 foto's

Ik wéét in welke set ik aan het werken ben, maar niet de aan welke foto. Als ik dan door die set blader, kan ik mij niet weerhouden van weer te beginnen prutsen aan alle foto's. Zo gaat schiet het dus nooit op....
Pas de search aan met keywords gekoppeld aan je set. Of leer jezelf beheersen ;).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

DinoBe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:40:
[...]

[Edit]

Je kan sorteren op edit time :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4zzup
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 15:36
Na een tijd lang de "onbetaalde" versie gebruikt te hebben, wil ik Lightroom kopen. Bij TresBizz B.V. is dit het goedkoopst: €85 voor een key, €95 voor een download+key. Op pricewatch zie ik alleen geen reviews :-( dus misschien dat mensen hier ervaringen met deze winkel hebben? Andere oplossingen/winkels zijn ook welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Dat zijn ex BTW prijzen hè, die toko is Business2Business ;)

Tenzij je ergens bij een winkel een goedkopere promo versie op de kop kan tikken kan je hem eigenlijk meestal net zo goed direct bij Adobe bestellen.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 08-08-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Ziet er een beetje raar uit, die site. Ik zie wel dat ze ook via Bol.com verkopen, dus zal wel ok zijn. Overigens kwam ik Lightroom 5 tegen voor 35 euro! Moet toch wel een foutje zijn? http://www.centralpoint.n...BgRZJGkTs5vAywaAkW48P8HAQ

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Adobe site is drastisch veranderd, ik krijg nu alleen nog maar de Creative Plans voorgeschoteld.

Oh nee het is goed verstopt maar heb de 'losse' versie gevonden hier rechtsonder in de hoek:
https://www.adobe.com/nl/products/photoshop-lightroom.html (en upgrade veranderen naar volledig.
€129,- kom ik dan op uit .. of zelfs 145,- (?) waarom rekenen ze btw bij een ander bedrag :S)

@tommyz, als ik die EAN code google kom ik bijvoorbeeld hier:
http://www.bol.com/nl/p/a...TWE0020139200000013568492
"Installatie CD zonder licentie."

Dus dat is nog minder zinvol dan zelfs de upgrade-only versie. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 08-08-2014 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Oh ja! Staat er niet echt bij vermeld.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, zulke webwinkels gaan vaak 99% automatisch.. en 'je zoekt het maar uit' of het iets is. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4zzup
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-05 15:36
tommyz schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:46:
Ziet er een beetje raar uit, die site. Ik zie wel dat ze ook via Bol.com verkopen, dus zal wel ok zijn. Overigens kwam ik Lightroom 5 tegen voor 35 euro! Moet toch wel een foutje zijn? http://www.centralpoint.n...BgRZJGkTs5vAywaAkW48P8HAQ
Wow, €35, netjes gevonden! :) Ik zou wel liever de engelse versie willen, maar die is dan weer €83,49...

Edit: ook de EAN opgezocht, de €35 is inderdaad zonder licentie, en de €83 versie is een upgrade.. :-(

[ Voor 6% gewijzigd door w4zzup op 08-08-2014 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Taal van Lightroom is niet belangrijk. Alle beschikbare talen worden ook door bijvoorbeeld de Engelse versie ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09

Spoooky

Core temp 37°C

Lekkere formulering op die website... Kunnen ze beter de formulering aanpassen. Op Bol.com staat het een stuk duidelijker!

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Maar bij licensietype staat toch gewoon een dikke X?

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09

Spoooky

Core temp 37°C

Ik zie nergens een legenda...

x = niet van toepassing?
x = niet meegeleverd?

Blijft onduidelijk..

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
Iemand ervaring met lightroom gebruiken op een tablet?
Heb een vaste desktop, maar wil graag foto's raten/bekijken op de tablet, om deze dan later te bewerken op de pc. Dan kan ik dit meer in alle rust doen.

Tablet heb ik nog niet (heb een Ipad 2, verder nog niks) en zit naar een Windows tablet te kijken nu (non-rt). Maar werkt dit wat handig met catalogussen enzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Blijft een wat lastig verhaal (tenzij je voor LR Mobile wilt betalen) aangezien LR niet overweg kan met een DB op een netwerkshare. Dus je zult op een of andere manier iets moeten verzinnen om je catalog te syncen tussen je tablet en je PC. Wellicht dat je met dropbox/skydrive/etc. wel iets werkends kan opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Daar was ik al bang voor, kon de dropbox-optie wel vinden maar verder nog weinig info over gevonden. Ben ook nog aan het uitzoeken wat voor tablet het dan wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:13
Een convertible is dan denk ik het makkelijkste. Dan kun je daar LR op installeren. Daarbij is een toetsenbord wel handig, omdat LR niet echt lekker werkt met een touchscreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik heb mijn hele catalogus op Onedrive staan.

De foto's zelf niet, maar wel alle previews/smart previews en catalogus zelf. Ik gebruik het verder niet op een andere pc, maar ik kan je wel vertellen dat Onedrive daar verder niet moeilijk over doet. Dat zou dus in principe dus gewoon kunnen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het mooiste is misschien een 'tablet' met volledige Windows 8 erop, waar Onedrive dan ook ingebakken zit. =)
http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Perfect Effects 8 is weer gratis die was vorig jaar ook al gratis, en nu dus weer in ruil voor je emailadres :)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:55

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Heb het toen geprobeerd maar ik vind er persoonlijk niks aan. Zelf loop ik namelijk niet warm van een set filters... Aan lightroom heb ik genoeg. Of heb ik het niet hard genoeg geprobeerd?
Zijn er mensen die het wel gebruiken en wat doe je er dan mee?

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oh dat vreselijk overrated programma weer ... nee, doe mij dan liever de Nik/Google software ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik gebruik nog liever Instagram. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 22:00
Ik heb het welgeteld 1x gebruikt haha, maar hey - gratis is gratis

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
jesper86 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:07:
Het mooiste is misschien een 'tablet' met volledige Windows 8 erop, waar Onedrive dan ook ingebakken zit. =)
http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE
Daar zat ik ook naar te kijken. maar 500 euro of meer voor een tablet/convertible die ik enkel gebruik om door foto's te bladeren en licht te editen vind ik wat gek...

Denk dat ik een T100 ga halen. staat ook volledig windows op, dus icm Onedrive (waar ik gratis nog 45,5 gb gratis opslagruimte heb) zou ik daar de catalog op kunnen zetten.
Okee die kon ik nog niet, dat is wel mooi dan. Alleen heb ik mijn twijfels of Lightroom goed gaat draaien met 2GB werkgeheugen? Dat leek mij met 4GB al krap. Als ik LR opstart gebruikt hij maar 350MB, maar als ik even bezig ben is 3GB of meer niet ongewoon. Nu is het ook wel zo dat hij meer gebruikt wanneer eer meer beschikbaar is (ik heb 8GB), maar werkgeheugen is toch wel erg belangrijk - iets om rekening mee te houden. Windows 8 mag dan wel lichter zijn dan 7 (of dat zeggen ze), maar het is nog steeds een flink OS.

Zo'n Surface is wel een investering ja, maar kan dan ook nog gebruikt worden voor meer dan plaatjes kijken natuurlijk. ;) En ze hebben ook wel erg mooie bouwkwaliteit, maar geen toetsenbord erbij voor dat geld. :-(

[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 09:47 ]

• Waah
Dat is zeker waar, helaas heb ik nog niemand gevonden die kan bevestigen of het goed draait of niet. Voor mij is het vooral om prive-foto's te verwerken en een enkele shoot zo nu en dan.
Heb ze naast elkaar gekregen: http://tweakers.net/price.../327306;348514/categorie/

Scherm, Processor*, Werkgeheugen x2, Opslag x2, Accu, Win 'Pro' versie, en bouwkwaliteit.
Dat alles voor 100,- meer, het toetsenbord moet je wel inleveren (maar krijgt Stylus erbij).

*Core i5-3317U is een 'echte' laptop-processor wat n stuk beter zou moeten zijn (ook al is het 'maar' dual-core), maar zal wss ook meer accu gebruiken dan, maar daarom zit er een grotere in. ;) Ook weer iets, LR is nogal Processor hongerig, vooral met het maken van thumbnails ook! Niet dat ik je iets wil aansmeren. O-)

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 11:05 ]

• tommyz
Ik heb zelf de Surface Pro 2, met i5, 8GB en 256GB HDD en ik moet zeggen; het werkt het goed! Vooral bewerken met de Wacom pen is erg handig. Het is natuurlijk niet te vergelijken met mijn dedicated fotobewerk Mac mini en 27" scherm, maar voor onderweg of even op de bank wat foto's bewerken is het prima. Ik had 'm vooral gekocht omdat ik over een tijdje naar Bali ga en mijn foto's wil backuppen naar schijf en ook alvast wat nabewerkingen wil doen, zodat ik dit niet thuis allemaal hoef te doen.

[ Voor 5% gewijzigd door tommyz op 14-08-2014 10:44 ]

Flickr

• Waah
Duidelijk verhaal! dan maar ff doorsparen..... of wachten tot de 3 uit is
Lijkt me geen gek idee, met iets als Lightroom vraag je wel meteen het meeste van een apparaat.

Specificaties van de Core i5-3317U. Met hyper-threading is het in principe ook een quad-core, en dan zelfs met 2.6 GHz turbo. ;) Is alweer van 2012, maar das niet zo gek, het duurt altijd even voordat de hardware eromheen ook mainstream is en de Surface 1 is alweer een ouwetje.

Anyway, de 'klantprijs' van $225.00 zegt ook wel wat.

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Hyperthreading geeft hooguit 30% snelheidswinst bij programma's die er goed gebruik van kunnen maken.
Daar valt LR niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wappiewappie schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:09:
Hyperthreading geeft hooguit 30% snelheidswinst bij programma's die er goed gebruik van kunnen maken.
Daar valt LR niet onder.
tenzij je 3D gaat renderen... dan is er wel meer winst. maar dat doe je niet op een tablet natuurlijk :9

Maar de Surface Pro 1 is in alle benchmarks wel 2x sneller dan de atom-processors, zowel single als multi-threaded performance. dus dat is best fors...

UPDATE:
Heb een 2e hands Surface Pro 2 op de kop getikt voor weinig. Heb nog niet getest maar zodra ik dat heb gedaan geef ik mijn bevindingen wel even door.

[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 20-08-2014 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ik heb ook niet gezegd dat een dual core te traag is voor LR.
Een ulv cpu werkt prima met LR, weet ik uit ervaring.

Ik denk dus dat je best blij gaat worden van de Surface Pro 2. :)F

[ Voor 23% gewijzigd door wappiewappie op 20-08-2014 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
wappiewappie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:23:
Ik heb ook niet gezegd dat een dual core te traag is voor LR.
Een ulv cpu werkt prima met LR, weet ik uit ervaring.

Ik denk dus dat je best blij gaat worden van de Surface Pro 2. :)F
tja voor 260 kon ik hem niet laten gaan. onderkant is wel wat bekrast (paar dikke witte krassen) maar scherm en de rest is in perfecte staat.

zal wel even melden als ik hem gebruikt heb voor lightroom, en vergelijk hem dan met mijn desktop (i7 2600K). Ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Nice! Gaat hard zo. Citruspers begon ermee en ik heb er ook één gekocht en nu jij :) . Een (Bluetooth)muis is overigens wel echt een must-have. Wilde laatst wat foto's laten zien, maar was met alleen het pennetje echt een drama in Lightroom. Verder werkt Lightroom echt goed, vooral om local adjustments te maken met het pennetje. Lekker snel ook.

Photoshop werkt ook goed. Er zit een beta functie in om gestures aan te zetten. Werkt erg fijn :)

P.s.: Welke versie heb je van de Surface Pro 2?

Flickr

• Waah
tommyz schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:12:
Nice! Gaat hard zo. Citruspers begon ermee en ik heb er ook één gekocht en nu jij :) . Een (Bluetooth)muis is overigens wel echt een must-have. Wilde laatst wat foto's laten zien, maar was met alleen het pennetje echt een drama in Lightroom. Verder werkt Lightroom echt goed, vooral om local adjustments te maken met het pennetje. Lekker snel ook.

Photoshop werkt ook goed. Er zit een beta functie in om gestures aan te zetten. Werkt erg fijn :)

P.s.: Welke versie heb je van de Surface Pro 2?
128GB, nog geen tijd gehad om te testen helaas
En 4GB dus, dat kon ook niet anders voor die prijs, maar toch heb je dan nog wel de 128GB versie, erg goede deal hoor.

Pennetje leek mij juist erg handig om met die schuifjes e.d. te werken, vergeleken met de vinger, maar dat neemt niet weg natuurlijk dat een muis altijd nog een wereld apart is. En handig dat dat via Bluetooth kan.

• tommyz
Pennetje is vooral handig voor de brush. De schuifjes gaat ook nog wel. Scrollen is een drama, omdat je met het pennetje de smalle scrollbar naar beneden moet trekken en dan ga je al snel scheef. Dan is een muis met een scrollwheel veel handiger :)

Flickr

Dat scrollen kan gewoon met de vinger over het hele vlak dan toch, of 'support' LR dat niet ?

[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2014 13:10 ]

• inquestos
  • Nu online
Wanneer scroll je dan? Door je gallery? Want wanneer je bewerkt hoef je in principe niet te scrollen. Het 'bewerk-venster' aan de rechterkant kun je zo instellen dat wanneer je één tab opent, de andere minimaliseren.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Hangt ook af van je resolutie want als je bijv je histogram open hebt en je standaard bewerkingen dan moet je al scrollen

• inquestos
  • Nu online
Surface Pro 2 heeft FullHD resolutie

€260 is trouwens echt een goede deal

• tommyz
jesper86 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:09:
Dat scrollen kan gewoon met de vinger over het hele vlak dan toch, of 'support' LR dat niet ?
Nee, dat dus niet. Photoshop wel. Dit heeft dit als beta functie. Dus je moet de scrollbar beetpakken met je vinger of pen, of een muis gebruiken. Hier heb je het meeste last van in de gallery.

Flickr

inquestos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:26:
Wanneer scroll je dan? Door je gallery? Want wanneer je bewerkt hoef je in principe niet te scrollen. Het 'bewerk-venster' aan de rechterkant kun je zo instellen dat wanneer je één tab opent, de andere minimaliseren.
Filmstrip en Library natuurlijk, en door lijsten van presets, keywords, de uitgebreide metadata etc. De Surface heeft een lekker hoge resolutie, maar ook niet oneindig. ;)

Mooi aan de Surface 3 Pro is trouwens ook dat het beeld nòg hoger is, namelijk 3:2 (1440px), iets hoger dan 16:10 (1200px), wat al hoger is dan 16:9 (1080px). Maar die koop je niet voor €260, een Surface 2 Pro normaal eigenlijk ook al niet trouwens. :X

• Waah
Was over van een mislukt IT project... dus er moesten nog al wat weg denk ik?

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 21-08-2014 14:41 ]

• inquestos
  • Nu online
En dat was niet zo'n groot project dat er nog meer van liggen :P

[/offtopic]

[ Voor 11% gewijzigd door inquestos op 21-08-2014 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop tegen een probleem aan bij het toepassen van perspectief correctie in Lightroom via de handmatige lenscorrecties. Ik mis na het transformeren een deel van de foto wat ik niet kan terughalen. Als ik bijvoorbeeld een verticale correctie van -20 toepas verdwijnt er een heel stuk van de bovenkant. Aan de onderkant verschijnen wel of niet witte hoeken, afhankelik van of 'uitsnijden behouden' aan of uit staat. Je zou verwachten dat je het missende deel weer terug zou kunnen halen door het uitsnijkader verder naar boven te trekken, maar dat kan dus niet... Heeft iemand hier een oplossing (binnen lightroom) voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
inquestos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:21:
En dat was niet zo'n groot project dat er nog meer van liggen :P

[/offtopic]
Helaas niet :P die vraag kreeg ik meer maar de advertentie is van MP.

De perspectiefcorrectie werkt sowieso niet erg goed automatisch vind ik. Zeker met groothoeklenzen schiet die wel eens volledig de mist in bij mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 22-08-2014 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waah schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:11:
De perspectiefcorrectie werkt sowieso niet erg goed automatisch vind ik. Zeker met groothoeklenzen schiet die wel eens volledig de mist in bij mij.
Daarom gebruik ik ook niet de automatische optie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:27:
Als ik bijvoorbeeld een verticale correctie van -20 toepas verdwijnt er een heel stuk van de bovenkant.
Daar heb je dan toch ook niks meer aan? Dan zit je met een omgekeerde piramide, wil je dat zo 'presenteren'? Als lightroom dat niet toelaat ook met automatisch uitsnijden uit, dan ben je out of luck denk ik. Het zal waarschijnlijk met Photoshop wel moeten kunnen, desnoods vervorm je zelf de foto zonder de lenscorrectie tool, maar anders kan ik alleen aanraden om de volgende keer met het maken van zulke foto's iets meer (veel) lege ruimte over te houden als het even kan, zodat ook na correctie het onderwerp netjes binnen de lijntjes blijft. =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Valt wel mee hoor. Het ligt gewoon erg aan de hoek waarin je fotografeert. Bij -20 helt het gebouw op mijn foto nog steeds achterover.

Ik heb trouwens al een betere oplossing gevonden dan meer ruimte ovelaten (= pixels weggooien): na de perspectiefcorrectie gewoon even de schaal schuif naar links trekken tot de hele foto weer in beeld is, en dan netjes croppen. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard!
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07-2023
Ik ervaar sinds een week of 1/2 extreem veel traagheid in Lightroom 5.5 en nog steeds in 5.6.

Probleem zit hem niet zozeer in de ontwikkeling modus maar in de bibliotheek.. Als ik foto's heb geïmporteerd dan duurt het verschrikkelijk lang om meerdere beelden te selecteren of om door te klikken naar een volgend beeld, ik krijg dan direct een strandballetje te draaien terwijl dat normaal toch echt geen probleem moet zijn.

Heb niks veranderd in Lightroom, het de catalogus al paar keer geoptimaliseerd, ook al een andere catalogus geprobeerd die kleiner is maar dat maakte geen verschil uit.. Zou geen probleem moeten zijn want mij huidige catalogus bevat 6500 beelden, ik heb voorheen met grotere catalogussen gewerkt..

Iemand die dit bekend in de oren klinkt?

richardbrunsveld.nl - Facebook - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat het niet snel is is mij duidelijk, maar zo traag heb k het nog niet gehad gelukkig. Wel heb ik vaak dat hij na een tijd bewerken van foto's (kleine aanpassingen, veel foto's) hij steeds trager wordt. Lr opnieuw opstarten lost dat altijd wel op.

Is je cache schijf toevallig vol? Die zou je eens kunnen legen (via de lr settings).

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:19:
Valt wel mee hoor. Het ligt gewoon erg aan de hoek waarin je fotografeert. Bij -20 helt het gebouw op mijn foto nog steeds achterover.

Ik heb trouwens al een betere oplossing gevonden dan meer ruimte ovelaten (= pixels weggooien): na de perspectiefcorrectie gewoon even de schaal schuif naar links trekken tot de hele foto weer in beeld is, en dan netjes croppen. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb... 8)7
en eventueel vullen met content aware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:38
Iemand ervaring met lightroom op een macbook retina? ik heb sinds gisteren de 2014 13 inch retina, maar lightroom is zo laggy als wat :( Ik heb aperture eens geprobeerd en dat loopt veel soepeler.

Vooral croppen, dat gaat zo choppy als ik weet niet wat, en het cropframe schiet alle kanten op 8)7

Het voelt aan alsof ik werk op een macbook van 2010.

[ Voor 17% gewijzigd door sweebee op 07-09-2014 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sweebee schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:30:
Iemand ervaring met lightroom op een macbook retina? ik heb sinds gisteren de 2014 13 inch retina, maar lightroom is zo laggy als wat :( Ik heb aperture eens geprobeerd en dat loopt veel soepeler.

Vooral croppen, dat gaat zo choppy als ik weet niet wat, en het cropframe schiet alle kanten op 8)7

Het voelt aan alsof ik werk op een macbook van 2010.
Het ligt niet aan je Macbook of je retina scherm, heel veel mensen (inclusief ik) klagen daar over. De specs lopen heel erg uit een van budget PC naar laptop en high-end PC en toch heeft iedereen de zelfde problemen. Het is gewoon een ontzettend traag programma (was het al en het wordt er niet beter op) plus bijkomende dingen als de verspringend crop venster, érg irritant!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Zelfs final cut pro loopt soepel met scrollen snel video's afspelen tijdens renderen etc. Maar bij een paar foto's wil lightroom al niet vloeiend scrollen door de bibliotheek.

Hoor veel mensen vragen over GPU acceleratie in lightroom, maar adobe zegt dat dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lightroom is soms gewoon intense hork. Als Lightroom iets doet, loopt Youtube bij mij niet soepel in Chrome... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-09 23:01
Dat kan je op zich 'oplossen' (is meer een workaround, maar het helpt wel) door de affiniteit in Taakbeheer in te stellen zodat Lightroom niet elke core gebruikt. Dan blijft er een core over die andere programma's kunnen gebruiken, in plaats van dat Lightroom alles opslokt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
Prioriteit lager zetten werkt ook. Ik snap niet dat je dat niet gewoon in kunt stellen bij de voorkeuren in dit soort cpu-vretende programma's.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afgezien van dat, het is niet normaal dat een programma zo veel CPU tijd vreet. Ik kan zelfs erg intensief photoshoppen terwijl ik een youtube filmpje aan heb staan in de achtergrond, geen enkel probleem.

De affiniteit instellen is dan inderdaad een optie maar de bottom line is dat ze er gewoon wat aan moeten doen. Ook met 7 ipv. 8 cores is LR gewoon nog rete traag ;)

Zelf ben ik dan ook Photo Mechanic gaan gebruiken om te importeren en te cullen ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Photo Mechanic is zo duur voor alleen dat gebruik. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat wel, maar met Lightroom zijn grote batches foto's echt niet meer te doen en ben ik minstens 5 keer zo lang bezig.

Wat nog enigszins een beetje werkt in Lightroom is na het importeren direct 1:1 previews laten genereren (wat ook een eeuwigheid duurt). Daarna kun je er al iets sneller doorheen gaan maar dan nog blijft het ontzettend traag.

Die lui van Photo Mechanic zijn bezig een add-on te maken waarbij hij een catalogus functie krijgt en je dus ook al je foto's kan taggen en organiseren. Heb je daarvoor LR al niet meer nodig, en zal een stuk sneller zijn want het taggen in Lightroom is vaak ook een hell. Vaak zat dat hij de selectie niet goed pakt en ik kan selecteren wat ik wil maar hij het maar toe blijft passen op mijn vorige 'vast gelopen' selectie. LR opnieuw opstarten verhelpt dat probleem maar het gebeurd erg vaak.

Blijft het editen over, dat werkt wel heerlijk voor veel dingen, vooral voor meerdere foto's. Voor de rest allemaal PS :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Nu online
Werkelijk? Hoor ik hier nu klachten hoe traag lightroom is? Jullie hebben het pre-Lightroom-tijdperk zeker niet meegemaakt? :P

Maar inderdaad, als ik zie hoe snel zelfs de Windows photoviewer raw's en video's toont, zonder eerst een preview hoeven te renderen is dat wel heerlijk om doorheen te bladeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb ook standaard 1:1 previews aangezet, dit werkt inderdaad wat beter. Snap niet dat lightroom de thumbnails niet pre-load oid. Wanneer ik voor het eerst door de thumbnails heen scrol gaat het echt heel erg laggy. Maar wanneer ik er voor de tweede keer doorheen scroll gaat het al stukken beter.

Ik werk juist altijd met veel foto's. Meestal tussen 50 - 150 foto's. Die moet ik zo snel mogelijk verwerken.

standaard procedure:

foto openen
croppen (indien nodig)
belichting aanpassen (schaduwen, hooglichten)
flaggen
volgende foto

etc. etc.

[ Voor 24% gewijzigd door sweebee op 08-09-2014 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Heb je alle data (LR DB, previews, raw files, raw cache) op de disk in je laptop staan, of staat alles / een deel op een externe disk / netwerk locatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik importeer eerst standaard op mijn macbook. Als ik klaar ben met bewerken en de foto's verstuurd heb naar klanten oid. Dan verplaats ik ze naar de Externe schijf (usb3).

De previews en cache blijven wel op de macbook staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:53:
Heb je alle data (LR DB, previews, raw files, raw cache) op de disk in je laptop staan, of staat alles / een deel op een externe disk / netwerk locatie?
- LR op een 128GB Seagate 600 SSD met Windows 8.1
- Foto's op een zelfbouw NAS die geen problemen heeft het korte 1Gbit netwerkje vol te benutten.
- Cache op 500 GB Seagate Constellation ES.2 schijf (enterprise sata-600 schijf) die ook alleen voor cache gebruikt wordt door alle programma's. Geen data :)

Maar ook andere combinaties hebben het zelfde probleem bijv. als ik mijn foto's op mijn 2e Constellation ES.2 zet met een nieuwe catalogus en cache.

Pak ik echter Photo Mechanic en een map op mijn NAS waar mijn foto's allemaal staan, dan is het bizar snel en heb ik nog geen milliseconde lag tussen foto's op een 2560x1440 scherm. Ik kan dus direct zien of ze goed scherp zijn of niet, iets wat met Lightroom vaak wel even duurt en bepaalde previews (ondanks de aangemaakte 1:1) toch niet altijd helemaal scherp weergegeven worden. Ik heb dus ook al vaak gehad dat ik foto's niet door de selectie liet komen omdat ik dacht dat ze onscherp waren en dat dus uiteindelijk niet waren.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Photo Mechanic gebruikt net zoals vele andere programma's (Faststone ook, wat ik zelf gebruik) de ingebakken jpg voor preview. LR gebruikt enkel een kleine versie daarvan (die ze dus eerst renderen als preview), zodra je gaat inzoomen gebruiken ze de raw die op de achtergrond ingeladen wordt.
Ik kan wel snel bladeren door de foto's die al geïmporteerd zijn, want de library en catalog staan op mijn SSD. De foto's zelf staan op een externe USB 3.0 schijf (voorheen e-sata) en ik ondervind alleen flinke lag met inzoomen. Maar ja, een raw renderen kost nu eenmaal veel tijd (en gebeurt volgens mij single core).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar wat is het nut van een volle RAW renderen terwijl je wil cullen? Voor mij persoonlijk niks, de volle RAW hoeft voor mij pas geladen te worden als ik ga bewerken of een foto goed wil bekijken.

Het in de achtergrond laden van een RAW en dus gebruik maken van multithreading lijkt mij helemaal geen gek plan dus. Je pakt een snelle full-size preview zoals Photo Mechanic doet en in de achtergrond laad je de volle RAW. De RAW verwerkings threads in de achtergrond kun je in een soort FIFO buffer stoppen waardoor je geen problemen zal ondervinden als je tussen een paar foto's wisselt, die blijven gewoon door laden in de achtergrond totdat je bijvoorbeeld 5 foto's verder bent (en 4 cores hebt bijv.). Dan wordt de thread van de eerste foto gekilled en een nieuwe thread voor je huidige foto toegevoegd.

Iets waar LR compleet geen kaas van gegeten heeft helaas.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Ventieldopje schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:58:
Maar wat is het nut van een volle RAW renderen terwijl je wil cullen? Voor mij persoonlijk niks, de volle RAW hoeft voor mij pas geladen te worden als ik ga bewerken of een foto goed wil bekijken.
dat vind ik dus wel interessant. Heb vaak meerdere foto's van hetzelfde moment, en wil dan graag zien welke het scherpst is (sport). Dus dan is 100% naast elkaar zetten wel makkelijk, maar moet toch altijd weer wachten. Hopelijk blengt de nieuwe Lightroom die binnenkort uit lijkt te komen grote performance-verbeteringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Wat betreft performance en caching kunnen de default instellingen van Lightroom trouwens beperkend zijn op veel systemen.

In je instellingen worden standard previews op een bepaalde resolutie gezet. Hiervoor moet je je instelling wijzigen van de previews waarbij de langste zijde in pixels overeenkomt met de langste zijde in pixels van je scherm.
Tevens is het handig om de preview cache en de RAW cache flink op te hogen op een schijf die snel is en als je de ruimte toch hebt, de opruimactie van Lightroom op die preview cache (1:1) op 30 dagen (of nooit) te zetten.

Bij elkaar levert dat op mijn systeem (quadcore oud bakbeestje) nog een redelijk acceptabele performance op. Het is niet flitsend, maar nog te doen zo. Je moet er alleen op letten dat als je snel door je library wilt, je dus wel de juiste previews voor je doel genereert (standaard of 1:1) zodat je er vervolgens redelijk snel doorheen kunt (in library modus). In Develop modus zal LR altijd weer teruggrijpen op je RAW teruggrijpen (mbv RAW cache).

Ik had deze tips ooit bij Lightroom zelf gevonden..

ah. hier dus: http://helpx.adobe.com/li...mal_settings_in_Lightroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Goede tip, ik moet ook bekennen dat ik daar nooit over na heb gedacht eigenlijk. Misschien inderdaad eens een tune-up doen van LR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Get!em schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 09:11:
Wat betreft performance en caching kunnen de default instellingen van Lightroom trouwens beperkend zijn op veel systemen.

In je instellingen worden standard previews op een bepaalde resolutie gezet. Hiervoor moet je je instelling wijzigen van de previews waarbij de langste zijde in pixels overeenkomt met de langste zijde in pixels van je scherm.
Tevens is het handig om de preview cache en de RAW cache flink op te hogen op een schijf die snel is en als je de ruimte toch hebt, de opruimactie van Lightroom op die preview cache (1:1) op 30 dagen (of nooit) te zetten.

Bij elkaar levert dat op mijn systeem (quadcore oud bakbeestje) nog een redelijk acceptabele performance op. Het is niet flitsend, maar nog te doen zo. Je moet er alleen op letten dat als je snel door je library wilt, je dus wel de juiste previews voor je doel genereert (standaard of 1:1) zodat je er vervolgens redelijk snel doorheen kunt (in library modus). In Develop modus zal LR altijd weer teruggrijpen op je RAW teruggrijpen (mbv RAW cache).

Ik had deze tips ooit bij Lightroom zelf gevonden..

ah. hier dus: http://helpx.adobe.com/li...mal_settings_in_Lightroom
Dat is dus het probleem, dat zijn zo'n beetje de foefjes en that's it maar dat maakt het op high-end systemen nog steeds ontzettend traag zelfs als je 1:1 previews hebt.

Het probleem is dat hij er een paar in het geheugen houd en de rest opnieuw inlaad vanaf schijf, maar dat is ietsjes trager. Ook laat hij de foto's niet altijd op ware scherpte zien (ook al is de preview wel scherp) je moet dan of geluk hebben of 1:1 inzoomen en dat is nou net het grote probleem bij het uitzoeken.
Waah schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:53:
[...]

dat vind ik dus wel interessant. Heb vaak meerdere foto's van hetzelfde moment, en wil dan graag zien welke het scherpst is (sport). Dus dan is 100% naast elkaar zetten wel makkelijk, maar moet toch altijd weer wachten. Hopelijk blengt de nieuwe Lightroom die binnenkort uit lijkt te komen grote performance-verbeteringen.
Mwa, persoonlijk zou ik ze beide taggen/picken en weer door gaan, kom je er tijdens het bewerken wel achter welke het scherpst is. Daarom gebruik ik dus geen LR meer voor die taken omdat je het lastig kan zien hehalve op 1:1.
Universal Creations schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:42:
Photo Mechanic gebruikt net zoals vele andere programma's (Faststone ook, wat ik zelf gebruik) de ingebakken jpg voor preview. LR gebruikt enkel een kleine versie daarvan (die ze dus eerst renderen als preview), zodra je gaat inzoomen gebruiken ze de raw die op de achtergrond ingeladen wordt.
Ik kan wel snel bladeren door de foto's die al geïmporteerd zijn, want de library en catalog staan op mijn SSD. De foto's zelf staan op een externe USB 3.0 schijf (voorheen e-sata) en ik ondervind alleen flinke lag met inzoomen. Maar ja, een raw renderen kost nu eenmaal veel tijd (en gebeurt volgens mij single core).
Klopt maar toch zit er een behoorlijk verschil in snelheid tussen Faststone, Fastrawviewer en Photo Mechanic in het voordeel van de laatste. Bij Faststone krijg ik toch elke keer als ik naar de volgende of vorige foto ga een zandlopertje te zien voor 1 seconde, iets wat bij Photo Mechanic helemaal niet gebeurd en hij er direct is.

[ Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 09-09-2014 14:59 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Dat is dus het probleem, dat zijn zo'n beetje de foefjes en that's it maar dat maakt het op high-end systemen nog steeds ontzettend traag zelfs als je 1:1 previews hebt.

Het probleem is dat hij er een paar in het geheugen houd en de rest opnieuw inlaad vanaf schijf, maar dat is ietsjes trager. Ook laat hij de foto's niet altijd op ware scherpte zien (ook al is de preview wel scherp) je moet dan of geluk hebben of 1:1 inzoomen en dat is nou net het grote probleem bij het uitzoeken.
Ik ben dus niet de enigste met dit probleem.... In de library module duurt het dus echt meerdere seconden voordat LR de foto scherp toont. Als je zo een shoot van een paar 100 foto's te verwerken hebt ben je echt eeuwig bezig.

En dan via LR beginnen bewerken zoals croppen, spot removal en adjustment brushes is het helemaal huilen met de pet op.

Alle optimalisatie truckjes zoals in de link hierboven beschreven brengen amper (geen) verbetering.

LR is bijna onwerkbaar geworden. :(

Goed of slecht op horen dat zelfs bij zeer krachtige, hedendaagse systemen er veel lag optreedt, ik was al aan het sparen voor een pc upgrade....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Het valt mij overigens op dat foto's in de Develop module sneller worden geladen dan in de Library module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om nog maar niet te spreken over foto's recht te zetten (in crop modus ctrl ingedrukt houden en lijn trekken). Vaak gaat dat zo schokkerig dat het trekken van een simpel lijntje (terwijl er nog niks gebeurd) al een héle opgave!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Even een testje gedaan met op 1080p bekijken van 277 raw-bestanden (6,95GB) in Faststone: 94sec (76MB/s). Ok, het is niet direct, maar gezien het gaat om een externe hdd, valt het nog mee.
Zal zo eens een test doen vanaf SSD (M500).
Edit: vanaf SSD duurt het 85sec, dus niet echt sneller. Maar goed, snel genoeg wat mij betreft. Misschien dat ik met andere instellingen het sneller kan maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 09-09-2014 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
Uit meerdere testen is al eerder gebleken dat noch de catalog noch de fotobestanden op een SSD zetten veel winst geeft.

Deze video geeft veel nuttige info: http://youtu.be/YjUtKAmJ_9c
maar ik heb daar in praktijk niet veel kunnen van merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ventieldopje schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:03:
Om nog maar niet te spreken over foto's recht te zetten (in crop modus ctrl ingedrukt houden en lijn trekken). Vaak gaat dat zo schokkerig dat het trekken van een simpel lijntje (terwijl er nog niks gebeurd) al een héle opgave!
Dat is echt geen normaal gedrag volgens mij. Je zit wel gewoon op de laatste versie van LR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:14:
[...]

Dat is echt geen normaal gedrag volgens mij. Je zit wel gewoon op de laatste versie van LR?
Dat gepiel begon al bij Lightroom 4, ik heb gewoon een CC account dus ik zit op de laatste (5.6 64bit) :)

www.maartendeboer.net

• SlagerBlom
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-09-2015
Ventieldopje schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:22:
[...]

Dat gepiel begon al bij Lightroom 4, ik heb gewoon een CC account dus ik zit op de laatste (5.6 64bit) :)
Misschien eens Windows opnieuw installeren? Had ook last van super trage Lightroom en nog tragere Silver Efex Pro 2. Na een nieuwe Windows instal draait alles nu al weer een half jaar als een zonnetje.
Het zou kunnen maar daar ga ik nu niet aan beginnen, hier voor met Windows 7 en 8.0 ook al last van gehad, nu met Windows 8.1 nog steeds.

Ik zal een keer als ik tijd over heb een screencast maken van waar mijn LR last van heeft (en CameraRaw in PS volgensmij niet). Hier tegenover staat wel dat Photoshop CC 2014 64bit het perfect doet ... net als elk ander programma en zelfs SilverEfex en AnalogEfex.

[ Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 10-09-2014 14:58 ]

www.maartendeboer.net

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Zou dat de reden zijn dat ik mijn dekstop verlaten heb en naar mijn laptop ben verhuist. Dat Lightroom op merkwaardige wijze traag werd en op mijn laptop dit fenomeen niet had en ik maar het DDR2-RAM de schuld gaf.
Maar lightroom kan dus gewoon wanneer ze zin heeft besluiten om een of ander gek dansje te gaan doen...

Lightroom is gewoon een draak dus, hopelijk dat ze dat in v6 gaan fixen want verder ben ik tevreden over lightroom en de functies. Af en toe klopt er ook geen snars van de navigator, staat er daar links bovenin een andere foto dan er op het midden van je scherm staat :+

[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 10-09-2014 16:25 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Dat probleem wat je aan haalt over de navigator moet je mee oppassen, dit komt waarschijnlijk omdat de selectie vast blijft hangen. Je kunt dan wel naar andere foto's browsen en selecteren, toch als je deze dan wil taggen of de metadata van wil veranderen zal hij dit doen op de foto('s) die in de navigator staat. Erg frustrerend als je net al je foto's aan het taggen bent en er achter komt dat je alles opnieuw kan doen ...

www.maartendeboer.net

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik heb eindelijk een nieuwe laptop van mijn werk met win7 en dus de mogelijkheid om LR te installeren MAAR waar ik bij m'n vorige toestel quasi alle rechten had (XP) zit de Win7 relatief potdicht. Mijn vraag is dus: is het uberhaupt mogelijk om LR "portable" te installeren (of in elk geval zonder dat Win7 dat verhindert). Ik kan er niet meteen iets over vinden op google (en dat voorspelt niet veel goeds).

• inquestos
  • Nu online
Lightroom Portable, dat lijkt me geen legale versie, of wel?

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Hij wil hem zelf portable maken, maar je moet dan eerst even een lijstje maken welke registersleutels worden gebruikt/gemaakt tijdens installatie en gebruik. Tevens moet je weet welke bestanden lightroom gebruikt buiten de lightroom installatie vervolgens een manier verzinnen zodat Lightroom snapt dat die niet op de standaardlocatie staan. Je zou kunnen kijken hoe ze dat bij portableapps.com doen, misschien vindt je daar wat.

Maar misschien dat je nog meer geluk met metasploit en aan de slag gaan om admin rights te krijgen. Hoewel ik bij beide afvraag hoe legaal het is met betrekking tot je contract en de terms en conditions van lightroom. Dat laatste is niet echt van toepassing in Nederland mits voor privegebruik, ofzoiets

• moozzuzz
  • Niet online
Uiteraard is het de bedoeling om LR officieel aan te schaffen (via foto-opleidingskorting vrij goedkoop) maar het heeft geen zin iets te kopen om dan niet te kunnen installeren wegens "geen installatie rechten" oid. eg GIMP, VLC, ... heb ik allemaal via portable apps moeten installeren.

Metasploit is meteen wel erg vergaand naar mijn aanvoelen. Op een corporate laptop ga ik er eigenlijk vanuit dat dit 1) niet installeerbaar/runbaar is (ik kon op mijn XP ook geen wardriving/hacking progsels installen, geblocked door AV) 2) gekende exploits dicht getimmerd zijn.

Ik heb nu ook Raw Therapee opnieuw geinstalleerd maar dat is natuurlijk niet hetzelfde...

[ Voor 4% gewijzigd door moozzuzz op 11-09-2014 22:10 ]

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Metasploit via een andere pc dan he, want dat installeren op je corporate laptop gaat je niet lukken :p Dus via network exploit adminrechten krijgen, het is me ooit gelukt om een oude win xp te kraken en een elevated command prompt in metasploit te krijgen van die xp bak. En daarnaast is het inderdaad wel vergaand, maar dat is buiten het "gewoon" vragen 1 van de weinige oplossingen om toch de programma's te installeren die jij wilt. En dat het ver is ben ik met je eens.

Ik zou gewoon kijken of er een mogelijkheid is om de admin het 1 en ander te laten installeren. Fatsoenlijke mediaplayer is gewoon een must vind ik.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Dubbel, oops

[ Voor 97% gewijzigd door Mr Pingu op 11-09-2014 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als ik jou was zou ik het in overleg doen :)

Als dat niet gaat kraak je het wachtwoord toch? Windows 7 gebruikt nog steeds een achterhaalde SAM database net als XP. Even googlen en je komt wel wat tegen dat werkt vanaf een live-cd ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inquestos
  • Nu online
Ik begrijp ook niet waarom moozzuzz niet even de admin vraagt om te installeren of tijdelijk het recht krijgt om iets te installeren. Zo heb ik het ook gedaan met Adobe CC. LIjkt me dat ze dat fijner vinden dan dat jij de boel gaat lopen kraken.

En proberen of LR portable opstart kan je zelf ook toch even proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z0rk0l
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-06 19:05
even een vraagje. Ik wil eindelijk mijn foto's (ongeveer 20.000) in lightroom sorteren taggen etc. Alle foto's staan nu op mijn nas en ik ben ermee begonnen maar het inlezen van de foto's duurt best lang en dit vertraagt het proces van sorteren nogal. Als ik alle foto's naar mijn ssd kopieer en lokaal aan de slag ga kan ik dan later de files weer op mijn nas zetten en de library vertellen waar de foto's dan staan? Ga ik ergens tegenaan lopen? Niet zo veel zin om er een dag mee bezig te zijn en dat het dan niet kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat kan inderdaad maar of het veel sneller zal zijn betwijfel ik, bovendien kun je fouten gaan maken en bestanden kwijt raken. Foto's moeten dan alsnog allemaal van je NAS naar je PC, ingelezen worden en vervolgens weer terug. Waar je met Lightroom een paar stappen overslaat en inleest vanaf je NAS, that's it :)

Waar je beter voor kan zorgen is dat je tijdens het importeren instelt dat hij minimale previews aanmaakt zodat je daar niet op hoeft te wachten, dat duurt best lang namelijk. Zodra je bezig gaat worden daarvoor automatisch previews gemaakt.

Mocht je het toch willen doen dan kan dat. In Lightroom zal dat mapje dan grijs worden en kun je deze een nieuwe plek aanwijzen waar hij gevonden kan worden. Volgens mij moet je dit per mapje doen, het zou misschien ook wel met meerdere tegelijk kunnen maar dat heb ik nog niet aangedurfd :+

[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 14-09-2014 13:29 ]

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Niet online
@allen: dank voor jullie suggesties
inquestos schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:45:
Ik begrijp ook niet waarom moozzuzz niet even de admin vraagt om te installeren of tijdelijk het recht krijgt om iets te installeren
Omdat de admin in een multinational nu eenmaal niet even twee deuren verder zit :9 en dus minder makkelijk omkoopbaar is met koffie :) . Admin route wordt bestudeerd. Live CD is de volgend optie. Na 10 jaar alsnog een eigen PC/laptop kopen is een derde. LR "portable" installeren heb ik niet meteen via google kunnen vinden. Het irriteert me sowieso mateloos dat ik geen onschadelijke persoonlijke software kan installeren.
Pagina: 1 ... 17 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.