The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Goed om elkaar te helpen tochOrion84 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 15:05:
[...]
Ah, de smart collections, daar had ik even niet aan gedacht. Goeie tip!
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Ok bedankt! Daar had ik niet aan gedacht...Recently modified is toch waar hij om vraagt? Staat standaard in je collections.
[Edit]
Daarnet even geprobeerd en dat is dus niet de oplossing die ik zoek: recently modified: 98 foto's
Ik wéét in welke set ik aan het werken ben, maar niet de aan welke foto. Als ik dan door die set blader, kan ik mij niet weerhouden van weer te beginnen prutsen aan alle foto's. Zo gaat schiet het dus nooit op....
[ Voor 53% gewijzigd door DinoBe op 07-08-2014 19:24 ]
Pas de search aan met keywords gekoppeld aan je set. Of leer jezelf beheersenDinoBe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:40:
[...]
Ok bedankt! Daar had ik niet aan gedacht...
[Edit]
Daarnet even geprobeerd en dat is dus niet de oplossing die ik zoek: recently modified: 98 foto's
Ik wéét in welke set ik aan het werken ben, maar niet de aan welke foto. Als ik dan door die set blader, kan ik mij niet weerhouden van weer te beginnen prutsen aan alle foto's. Zo gaat schiet het dus nooit op....
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Je kan sorteren op edit timeDinoBe schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 16:40:
[...]
Ok bedankt! Daar had ik niet aan gedacht...
[Edit]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Tenzij je ergens bij een winkel een goedkopere promo versie op de kop kan tikken kan je hem eigenlijk meestal net zo goed direct bij Adobe bestellen.
[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 08-08-2014 12:16 ]
Oh nee het is goed verstopt maar heb de 'losse' versie gevonden hier rechtsonder in de hoek:
https://www.adobe.com/nl/products/photoshop-lightroom.html (en upgrade veranderen naar volledig.
€129,- kom ik dan op uit .. of zelfs 145,- (?) waarom rekenen ze btw bij een ander bedrag
@tommyz, als ik die EAN code google kom ik bijvoorbeeld hier:
http://www.bol.com/nl/p/a...TWE0020139200000013568492
"Installatie CD zonder licentie."
Dus dat is nog minder zinvol dan zelfs de upgrade-only versie.
[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 08-08-2014 13:02 ]

Wow, €35, netjes gevonden!tommyz schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:46:
Ziet er een beetje raar uit, die site. Ik zie wel dat ze ook via Bol.com verkopen, dus zal wel ok zijn. Overigens kwam ik Lightroom 5 tegen voor 35 euro! Moet toch wel een foutje zijn? http://www.centralpoint.n...BgRZJGkTs5vAywaAkW48P8HAQ
Edit: ook de EAN opgezocht, de €35 is inderdaad zonder licentie, en de €83 versie is een upgrade..
[ Voor 6% gewijzigd door w4zzup op 08-08-2014 13:15 ]
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
x = niet van toepassing?
x = niet meegeleverd?
Blijft onduidelijk..
Ik ben spuit 1011, aangenaam!
Heb een vaste desktop, maar wil graag foto's raten/bekijken op de tablet, om deze dan later te bewerken op de pc. Dan kan ik dit meer in alle rust doen.
Tablet heb ik nog niet (heb een Ipad 2, verder nog niks) en zit naar een Windows tablet te kijken nu (non-rt). Maar werkt dit wat handig met catalogussen enzo?
De foto's zelf niet, maar wel alle previews/smart previews en catalogus zelf. Ik gebruik het verder niet op een andere pc, maar ik kan je wel vertellen dat Onedrive daar verder niet moeilijk over doet. Dat zou dus in principe dus gewoon kunnen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Zijn er mensen die het wel gebruiken en wat doe je er dan mee?
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Daar zat ik ook naar te kijken. maar 500 euro of meer voor een tablet/convertible die ik enkel gebruik om door foto's te bladeren en licht te editen vind ik wat gek...jesper86 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 21:07:
Het mooiste is misschien een 'tablet' met volledige Windows 8 erop, waar Onedrive dan ook ingebakken zit. =)
http://tweakers.net/categ...WyMjQwAHKLMpNTfTPzlKwMagE
Denk dat ik een T100 ga halen. staat ook volledig windows op, dus icm Onedrive (waar ik gratis nog 45,5 gb gratis opslagruimte heb) zou ik daar de catalog op kunnen zetten.
Zo'n Surface is wel een investering ja, maar kan dan ook nog gebruikt worden voor meer dan plaatjes kijken natuurlijk.
[ Voor 17% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 09:47 ]
Scherm, Processor*, Werkgeheugen x2, Opslag x2, Accu, Win 'Pro' versie, en bouwkwaliteit.
Dat alles voor 100,- meer, het toetsenbord moet je wel inleveren (maar krijgt Stylus erbij).
*Core i5-3317U is een 'echte' laptop-processor wat n stuk beter zou moeten zijn (ook al is het 'maar' dual-core), maar zal wss ook meer accu gebruiken dan, maar daarom zit er een grotere in.

[ Voor 22% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 11:05 ]
[ Voor 5% gewijzigd door tommyz op 14-08-2014 10:44 ]
Specificaties van de Core i5-3317U. Met hyper-threading is het in principe ook een quad-core, en dan zelfs met 2.6 GHz turbo.
Anyway, de 'klantprijs' van $225.00 zegt ook wel wat.
[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 14-08-2014 13:44 ]
Daar valt LR niet onder.
tenzij je 3D gaat renderen... dan is er wel meer winst. maar dat doe je niet op een tablet natuurlijkwappiewappie schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:09:
Hyperthreading geeft hooguit 30% snelheidswinst bij programma's die er goed gebruik van kunnen maken.
Daar valt LR niet onder.
Maar de Surface Pro 1 is in alle benchmarks wel 2x sneller dan de atom-processors, zowel single als multi-threaded performance. dus dat is best fors...
UPDATE:
Heb een 2e hands Surface Pro 2 op de kop getikt voor weinig. Heb nog niet getest maar zodra ik dat heb gedaan geef ik mijn bevindingen wel even door.
[ Voor 17% gewijzigd door Waah op 20-08-2014 09:27 ]
Een ulv cpu werkt prima met LR, weet ik uit ervaring.
Ik denk dus dat je best blij gaat worden van de Surface Pro 2.

[ Voor 23% gewijzigd door wappiewappie op 20-08-2014 14:25 ]
tja voor 260 kon ik hem niet laten gaan. onderkant is wel wat bekrast (paar dikke witte krassen) maar scherm en de rest is in perfecte staat.wappiewappie schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:23:
Ik heb ook niet gezegd dat een dual core te traag is voor LR.
Een ulv cpu werkt prima met LR, weet ik uit ervaring.
Ik denk dus dat je best blij gaat worden van de Surface Pro 2.
zal wel even melden als ik hem gebruikt heb voor lightroom, en vergelijk hem dan met mijn desktop (i7 2600K). Ben benieuwd!
Photoshop werkt ook goed. Er zit een beta functie in om gestures aan te zetten. Werkt erg fijn
P.s.: Welke versie heb je van de Surface Pro 2?
128GB, nog geen tijd gehad om te testen helaastommyz schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 16:12:
Nice! Gaat hard zo. Citruspers begon ermee en ik heb er ook één gekocht en nu jij. Een (Bluetooth)muis is overigens wel echt een must-have. Wilde laatst wat foto's laten zien, maar was met alleen het pennetje echt een drama in Lightroom. Verder werkt Lightroom echt goed, vooral om local adjustments te maken met het pennetje. Lekker snel ook.
Photoshop werkt ook goed. Er zit een beta functie in om gestures aan te zetten. Werkt erg fijn
P.s.: Welke versie heb je van de Surface Pro 2?
Pennetje leek mij juist erg handig om met die schuifjes e.d. te werken, vergeleken met de vinger, maar dat neemt niet weg natuurlijk dat een muis altijd nog een wereld apart is. En handig dat dat via Bluetooth kan.
[ Voor 11% gewijzigd door jesper86 op 21-08-2014 13:10 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Nee, dat dus niet. Photoshop wel. Dit heeft dit als beta functie. Dus je moet de scrollbar beetpakken met je vinger of pen, of een muis gebruiken. Hier heb je het meeste last van in de gallery.jesper86 schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:09:
Dat scrollen kan gewoon met de vinger over het hele vlak dan toch, of 'support' LR dat niet ?
Filmstrip en Library natuurlijk, en door lijsten van presets, keywords, de uitgebreide metadata etc. De Surface heeft een lekker hoge resolutie, maar ook niet oneindig.inquestos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 13:26:
Wanneer scroll je dan? Door je gallery? Want wanneer je bewerkt hoef je in principe niet te scrollen. Het 'bewerk-venster' aan de rechterkant kun je zo instellen dat wanneer je één tab opent, de andere minimaliseren.
Mooi aan de Surface 3 Pro is trouwens ook dat het beeld nòg hoger is, namelijk 3:2 (1440px), iets hoger dan 16:10 (1200px), wat al hoger is dan 16:9 (1080px). Maar die koop je niet voor €260, een Surface 2 Pro normaal eigenlijk ook al niet trouwens.

[ Voor 6% gewijzigd door Waah op 21-08-2014 14:41 ]
Verwijderd
Helaas nietinquestos schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 15:21:
En dat was niet zo'n groot project dat er nog meer van liggen
[/offtopic]
De perspectiefcorrectie werkt sowieso niet erg goed automatisch vind ik. Zeker met groothoeklenzen schiet die wel eens volledig de mist in bij mij.
[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 22-08-2014 11:12 ]
Verwijderd
Daarom gebruik ik ook niet de automatische optieWaah schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:11:
De perspectiefcorrectie werkt sowieso niet erg goed automatisch vind ik. Zeker met groothoeklenzen schiet die wel eens volledig de mist in bij mij.
Daar heb je dan toch ook niks meer aan? Dan zit je met een omgekeerde piramide, wil je dat zo 'presenteren'? Als lightroom dat niet toelaat ook met automatisch uitsnijden uit, dan ben je out of luck denk ik. Het zal waarschijnlijk met Photoshop wel moeten kunnen, desnoods vervorm je zelf de foto zonder de lenscorrectie tool, maar anders kan ik alleen aanraden om de volgende keer met het maken van zulke foto's iets meer (veel) lege ruimte over te houden als het even kan, zodat ook na correctie het onderwerp netjes binnen de lijntjes blijft. =)Verwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 10:27:
Als ik bijvoorbeeld een verticale correctie van -20 toepas verdwijnt er een heel stuk van de bovenkant.
Verwijderd
Ik heb trouwens al een betere oplossing gevonden dan meer ruimte ovelaten (= pixels weggooien): na de perspectiefcorrectie gewoon even de schaal schuif naar links trekken tot de hele foto weer in beeld is, en dan netjes croppen. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...

Probleem zit hem niet zozeer in de ontwikkeling modus maar in de bibliotheek.. Als ik foto's heb geïmporteerd dan duurt het verschrikkelijk lang om meerdere beelden te selecteren of om door te klikken naar een volgend beeld, ik krijg dan direct een strandballetje te draaien terwijl dat normaal toch echt geen probleem moet zijn.
Heb niks veranderd in Lightroom, het de catalogus al paar keer geoptimaliseerd, ook al een andere catalogus geprobeerd die kleiner is maar dat maakte geen verschil uit.. Zou geen probleem moeten zijn want mij huidige catalogus bevat 6500 beelden, ik heb voorheen met grotere catalogussen gewerkt..
Iemand die dit bekend in de oren klinkt?
Is je cache schijf toevallig vol? Die zou je eens kunnen legen (via de lr settings).
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
en eventueel vullen met content awareVerwijderd schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 12:19:
Valt wel mee hoor. Het ligt gewoon erg aan de hoek waarin je fotografeert. Bij -20 helt het gebouw op mijn foto nog steeds achterover.
Ik heb trouwens al een betere oplossing gevonden dan meer ruimte ovelaten (= pixels weggooien): na de perspectiefcorrectie gewoon even de schaal schuif naar links trekken tot de hele foto weer in beeld is, en dan netjes croppen. Dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...
Vooral croppen, dat gaat zo choppy als ik weet niet wat, en het cropframe schiet alle kanten op

Het voelt aan alsof ik werk op een macbook van 2010.
[ Voor 17% gewijzigd door sweebee op 07-09-2014 11:32 ]
Het ligt niet aan je Macbook of je retina scherm, heel veel mensen (inclusief ik) klagen daar over. De specs lopen heel erg uit een van budget PC naar laptop en high-end PC en toch heeft iedereen de zelfde problemen. Het is gewoon een ontzettend traag programma (was het al en het wordt er niet beter op) plus bijkomende dingen als de verspringend crop venster, érg irritant!sweebee schreef op zondag 07 september 2014 @ 11:30:
Iemand ervaring met lightroom op een macbook retina? ik heb sinds gisteren de 2014 13 inch retina, maar lightroom is zo laggy als watIk heb aperture eens geprobeerd en dat loopt veel soepeler.
Vooral croppen, dat gaat zo choppy als ik weet niet wat, en het cropframe schiet alle kanten op![]()
Het voelt aan alsof ik werk op een macbook van 2010.
www.maartendeboer.net
Hoor veel mensen vragen over GPU acceleratie in lightroom, maar adobe zegt dat dat niet kan?
Verwijderd
The devil is in the details.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
De affiniteit instellen is dan inderdaad een optie maar de bottom line is dat ze er gewoon wat aan moeten doen. Ook met 7 ipv. 8 cores is LR gewoon nog rete traag
Zelf ben ik dan ook Photo Mechanic gaan gebruiken om te importeren en te cullen
www.maartendeboer.net
Wat nog enigszins een beetje werkt in Lightroom is na het importeren direct 1:1 previews laten genereren (wat ook een eeuwigheid duurt). Daarna kun je er al iets sneller doorheen gaan maar dan nog blijft het ontzettend traag.
Die lui van Photo Mechanic zijn bezig een add-on te maken waarbij hij een catalogus functie krijgt en je dus ook al je foto's kan taggen en organiseren. Heb je daarvoor LR al niet meer nodig, en zal een stuk sneller zijn want het taggen in Lightroom is vaak ook een hell. Vaak zat dat hij de selectie niet goed pakt en ik kan selecteren wat ik wil maar hij het maar toe blijft passen op mijn vorige 'vast gelopen' selectie. LR opnieuw opstarten verhelpt dat probleem maar het gebeurd erg vaak.
Blijft het editen over, dat werkt wel heerlijk voor veel dingen, vooral voor meerdere foto's. Voor de rest allemaal PS
www.maartendeboer.net
Maar inderdaad, als ik zie hoe snel zelfs de Windows photoviewer raw's en video's toont, zonder eerst een preview hoeven te renderen is dat wel heerlijk om doorheen te bladeren.
Ik werk juist altijd met veel foto's. Meestal tussen 50 - 150 foto's. Die moet ik zo snel mogelijk verwerken.
standaard procedure:
foto openen
croppen (indien nodig)
belichting aanpassen (schaduwen, hooglichten)
flaggen
volgende foto
etc. etc.
[ Voor 24% gewijzigd door sweebee op 08-09-2014 13:46 ]
De previews en cache blijven wel op de macbook staan.
- LR op een 128GB Seagate 600 SSD met Windows 8.1Orion84 schreef op maandag 08 september 2014 @ 13:53:
Heb je alle data (LR DB, previews, raw files, raw cache) op de disk in je laptop staan, of staat alles / een deel op een externe disk / netwerk locatie?
- Foto's op een zelfbouw NAS die geen problemen heeft het korte 1Gbit netwerkje vol te benutten.
- Cache op 500 GB Seagate Constellation ES.2 schijf (enterprise sata-600 schijf) die ook alleen voor cache gebruikt wordt door alle programma's. Geen data
Maar ook andere combinaties hebben het zelfde probleem bijv. als ik mijn foto's op mijn 2e Constellation ES.2 zet met een nieuwe catalogus en cache.
Pak ik echter Photo Mechanic en een map op mijn NAS waar mijn foto's allemaal staan, dan is het bizar snel en heb ik nog geen milliseconde lag tussen foto's op een 2560x1440 scherm. Ik kan dus direct zien of ze goed scherp zijn of niet, iets wat met Lightroom vaak wel even duurt en bepaalde previews (ondanks de aangemaakte 1:1) toch niet altijd helemaal scherp weergegeven worden. Ik heb dus ook al vaak gehad dat ik foto's niet door de selectie liet komen omdat ik dacht dat ze onscherp waren en dat dus uiteindelijk niet waren.
www.maartendeboer.net
Ik kan wel snel bladeren door de foto's die al geïmporteerd zijn, want de library en catalog staan op mijn SSD. De foto's zelf staan op een externe USB 3.0 schijf (voorheen e-sata) en ik ondervind alleen flinke lag met inzoomen. Maar ja, een raw renderen kost nu eenmaal veel tijd (en gebeurt volgens mij single core).
Het in de achtergrond laden van een RAW en dus gebruik maken van multithreading lijkt mij helemaal geen gek plan dus. Je pakt een snelle full-size preview zoals Photo Mechanic doet en in de achtergrond laad je de volle RAW. De RAW verwerkings threads in de achtergrond kun je in een soort FIFO buffer stoppen waardoor je geen problemen zal ondervinden als je tussen een paar foto's wisselt, die blijven gewoon door laden in de achtergrond totdat je bijvoorbeeld 5 foto's verder bent (en 4 cores hebt bijv.). Dan wordt de thread van de eerste foto gekilled en een nieuwe thread voor je huidige foto toegevoegd.
Iets waar LR compleet geen kaas van gegeten heeft helaas.
www.maartendeboer.net
dat vind ik dus wel interessant. Heb vaak meerdere foto's van hetzelfde moment, en wil dan graag zien welke het scherpst is (sport). Dus dan is 100% naast elkaar zetten wel makkelijk, maar moet toch altijd weer wachten. Hopelijk blengt de nieuwe Lightroom die binnenkort uit lijkt te komen grote performance-verbeteringen.Ventieldopje schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:58:
Maar wat is het nut van een volle RAW renderen terwijl je wil cullen? Voor mij persoonlijk niks, de volle RAW hoeft voor mij pas geladen te worden als ik ga bewerken of een foto goed wil bekijken.
In je instellingen worden standard previews op een bepaalde resolutie gezet. Hiervoor moet je je instelling wijzigen van de previews waarbij de langste zijde in pixels overeenkomt met de langste zijde in pixels van je scherm.
Tevens is het handig om de preview cache en de RAW cache flink op te hogen op een schijf die snel is en als je de ruimte toch hebt, de opruimactie van Lightroom op die preview cache (1:1) op 30 dagen (of nooit) te zetten.
Bij elkaar levert dat op mijn systeem (quadcore oud bakbeestje) nog een redelijk acceptabele performance op. Het is niet flitsend, maar nog te doen zo. Je moet er alleen op letten dat als je snel door je library wilt, je dus wel de juiste previews voor je doel genereert (standaard of 1:1) zodat je er vervolgens redelijk snel doorheen kunt (in library modus). In Develop modus zal LR altijd weer teruggrijpen op je RAW teruggrijpen (mbv RAW cache).
Ik had deze tips ooit bij Lightroom zelf gevonden..
ah. hier dus: http://helpx.adobe.com/li...mal_settings_in_Lightroom
Dat is dus het probleem, dat zijn zo'n beetje de foefjes en that's it maar dat maakt het op high-end systemen nog steeds ontzettend traag zelfs als je 1:1 previews hebt.Get!em schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 09:11:
Wat betreft performance en caching kunnen de default instellingen van Lightroom trouwens beperkend zijn op veel systemen.
In je instellingen worden standard previews op een bepaalde resolutie gezet. Hiervoor moet je je instelling wijzigen van de previews waarbij de langste zijde in pixels overeenkomt met de langste zijde in pixels van je scherm.
Tevens is het handig om de preview cache en de RAW cache flink op te hogen op een schijf die snel is en als je de ruimte toch hebt, de opruimactie van Lightroom op die preview cache (1:1) op 30 dagen (of nooit) te zetten.
Bij elkaar levert dat op mijn systeem (quadcore oud bakbeestje) nog een redelijk acceptabele performance op. Het is niet flitsend, maar nog te doen zo. Je moet er alleen op letten dat als je snel door je library wilt, je dus wel de juiste previews voor je doel genereert (standaard of 1:1) zodat je er vervolgens redelijk snel doorheen kunt (in library modus). In Develop modus zal LR altijd weer teruggrijpen op je RAW teruggrijpen (mbv RAW cache).
Ik had deze tips ooit bij Lightroom zelf gevonden..
ah. hier dus: http://helpx.adobe.com/li...mal_settings_in_Lightroom
Het probleem is dat hij er een paar in het geheugen houd en de rest opnieuw inlaad vanaf schijf, maar dat is ietsjes trager. Ook laat hij de foto's niet altijd op ware scherpte zien (ook al is de preview wel scherp) je moet dan of geluk hebben of 1:1 inzoomen en dat is nou net het grote probleem bij het uitzoeken.
Mwa, persoonlijk zou ik ze beide taggen/picken en weer door gaan, kom je er tijdens het bewerken wel achter welke het scherpst is. Daarom gebruik ik dus geen LR meer voor die taken omdat je het lastig kan zien hehalve op 1:1.Waah schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 08:53:
[...]
dat vind ik dus wel interessant. Heb vaak meerdere foto's van hetzelfde moment, en wil dan graag zien welke het scherpst is (sport). Dus dan is 100% naast elkaar zetten wel makkelijk, maar moet toch altijd weer wachten. Hopelijk blengt de nieuwe Lightroom die binnenkort uit lijkt te komen grote performance-verbeteringen.
Klopt maar toch zit er een behoorlijk verschil in snelheid tussen Faststone, Fastrawviewer en Photo Mechanic in het voordeel van de laatste. Bij Faststone krijg ik toch elke keer als ik naar de volgende of vorige foto ga een zandlopertje te zien voor 1 seconde, iets wat bij Photo Mechanic helemaal niet gebeurd en hij er direct is.Universal Creations schreef op maandag 08 september 2014 @ 16:42:
Photo Mechanic gebruikt net zoals vele andere programma's (Faststone ook, wat ik zelf gebruik) de ingebakken jpg voor preview. LR gebruikt enkel een kleine versie daarvan (die ze dus eerst renderen als preview), zodra je gaat inzoomen gebruiken ze de raw die op de achtergrond ingeladen wordt.
Ik kan wel snel bladeren door de foto's die al geïmporteerd zijn, want de library en catalog staan op mijn SSD. De foto's zelf staan op een externe USB 3.0 schijf (voorheen e-sata) en ik ondervind alleen flinke lag met inzoomen. Maar ja, een raw renderen kost nu eenmaal veel tijd (en gebeurt volgens mij single core).
[ Voor 17% gewijzigd door Ventieldopje op 09-09-2014 14:59 ]
www.maartendeboer.net
Ik ben dus niet de enigste met dit probleem.... In de library module duurt het dus echt meerdere seconden voordat LR de foto scherp toont. Als je zo een shoot van een paar 100 foto's te verwerken hebt ben je echt eeuwig bezig.Dat is dus het probleem, dat zijn zo'n beetje de foefjes en that's it maar dat maakt het op high-end systemen nog steeds ontzettend traag zelfs als je 1:1 previews hebt.
Het probleem is dat hij er een paar in het geheugen houd en de rest opnieuw inlaad vanaf schijf, maar dat is ietsjes trager. Ook laat hij de foto's niet altijd op ware scherpte zien (ook al is de preview wel scherp) je moet dan of geluk hebben of 1:1 inzoomen en dat is nou net het grote probleem bij het uitzoeken.
En dan via LR beginnen bewerken zoals croppen, spot removal en adjustment brushes is het helemaal huilen met de pet op.
Alle optimalisatie truckjes zoals in de link hierboven beschreven brengen amper (geen) verbetering.
LR is bijna onwerkbaar geworden.
Goed of slecht op horen dat zelfs bij zeer krachtige, hedendaagse systemen er veel lag optreedt, ik was al aan het sparen voor een pc upgrade....
www.maartendeboer.net
Zal zo eens een test doen vanaf SSD (M500).
Edit: vanaf SSD duurt het 85sec, dus niet echt sneller. Maar goed, snel genoeg wat mij betreft. Misschien dat ik met andere instellingen het sneller kan maken.
[ Voor 25% gewijzigd door Universal Creations op 09-09-2014 17:25 ]
Deze video geeft veel nuttige info: http://youtu.be/YjUtKAmJ_9c
maar ik heb daar in praktijk niet veel kunnen van merken.
Dat is echt geen normaal gedrag volgens mij. Je zit wel gewoon op de laatste versie van LR?Ventieldopje schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 17:03:
Om nog maar niet te spreken over foto's recht te zetten (in crop modus ctrl ingedrukt houden en lijn trekken). Vaak gaat dat zo schokkerig dat het trekken van een simpel lijntje (terwijl er nog niks gebeurd) al een héle opgave!
Dat gepiel begon al bij Lightroom 4, ik heb gewoon een CC account dus ik zit op de laatste (5.6 64bit)Orion84 schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:14:
[...]
Dat is echt geen normaal gedrag volgens mij. Je zit wel gewoon op de laatste versie van LR?
www.maartendeboer.net
Misschien eens Windows opnieuw installeren? Had ook last van super trage Lightroom en nog tragere Silver Efex Pro 2. Na een nieuwe Windows instal draait alles nu al weer een half jaar als een zonnetje.Ventieldopje schreef op dinsdag 09 september 2014 @ 18:22:
[...]
Dat gepiel begon al bij Lightroom 4, ik heb gewoon een CC account dus ik zit op de laatste (5.6 64bit)
Ik zal een keer als ik tijd over heb een screencast maken van waar mijn LR last van heeft (en CameraRaw in PS volgensmij niet). Hier tegenover staat wel dat Photoshop CC 2014 64bit het perfect doet ... net als elk ander programma en zelfs SilverEfex en AnalogEfex.
[ Voor 20% gewijzigd door Ventieldopje op 10-09-2014 14:58 ]
www.maartendeboer.net
Maar lightroom kan dus gewoon wanneer ze zin heeft besluiten om een of ander gek dansje te gaan doen...
Lightroom is gewoon een draak dus, hopelijk dat ze dat in v6 gaan fixen want verder ben ik tevreden over lightroom en de functies. Af en toe klopt er ook geen snars van de navigator, staat er daar links bovenin een andere foto dan er op het midden van je scherm staat
[ Voor 9% gewijzigd door Mr Pingu op 10-09-2014 16:25 ]
Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)
www.maartendeboer.net
Maar misschien dat je nog meer geluk met metasploit en aan de slag gaan om admin rights te krijgen. Hoewel ik bij beide afvraag hoe legaal het is met betrekking tot je contract en de terms en conditions van lightroom. Dat laatste is niet echt van toepassing in Nederland mits voor privegebruik, ofzoiets
Metasploit is meteen wel erg vergaand naar mijn aanvoelen. Op een corporate laptop ga ik er eigenlijk vanuit dat dit 1) niet installeerbaar/runbaar is (ik kon op mijn XP ook geen wardriving/hacking progsels installen, geblocked door AV) 2) gekende exploits dicht getimmerd zijn.
Ik heb nu ook Raw Therapee opnieuw geinstalleerd maar dat is natuurlijk niet hetzelfde...
[ Voor 4% gewijzigd door moozzuzz op 11-09-2014 22:10 ]
Ik zou gewoon kijken of er een mogelijkheid is om de admin het 1 en ander te laten installeren. Fatsoenlijke mediaplayer is gewoon een must vind ik.
Als dat niet gaat kraak je het wachtwoord toch? Windows 7 gebruikt nog steeds een achterhaalde SAM database net als XP. Even googlen en je komt wel wat tegen dat werkt vanaf een live-cd
www.maartendeboer.net
En proberen of LR portable opstart kan je zelf ook toch even proberen?
Waar je beter voor kan zorgen is dat je tijdens het importeren instelt dat hij minimale previews aanmaakt zodat je daar niet op hoeft te wachten, dat duurt best lang namelijk. Zodra je bezig gaat worden daarvoor automatisch previews gemaakt.
Mocht je het toch willen doen dan kan dat. In Lightroom zal dat mapje dan grijs worden en kun je deze een nieuwe plek aanwijzen waar hij gevonden kan worden. Volgens mij moet je dit per mapje doen, het zou misschien ook wel met meerdere tegelijk kunnen maar dat heb ik nog niet aangedurfd
[ Voor 12% gewijzigd door Ventieldopje op 14-09-2014 13:29 ]
www.maartendeboer.net
Omdat de admin in een multinational nu eenmaal niet even twee deuren verder zitinquestos schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 12:45:
Ik begrijp ook niet waarom moozzuzz niet even de admin vraagt om te installeren of tijdelijk het recht krijgt om iets te installeren
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.