Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:49

Rannasha

Does not compute.

z0rk0l schreef op zondag 14 september 2014 @ 10:58:
even een vraagje. Ik wil eindelijk mijn foto's (ongeveer 20.000) in lightroom sorteren taggen etc. Alle foto's staan nu op mijn nas en ik ben ermee begonnen maar het inlezen van de foto's duurt best lang en dit vertraagt het proces van sorteren nogal. Als ik alle foto's naar mijn ssd kopieer en lokaal aan de slag ga kan ik dan later de files weer op mijn nas zetten en de library vertellen waar de foto's dan staan? Ga ik ergens tegenaan lopen? Niet zo veel zin om er een dag mee bezig te zijn en dat het dan niet kan :)
Ja, dat kan.

Kopieer de foto's naar je SSD (kopieren, niet verplaatsen, dat is veiliger). In LR, Library mode, rechts klikken op de naam van de folder met je foto's -> Update Folder Location, browsen naar de folder op je SSD. Daarna je dingetje doen met de foto's en achteraf de folder location weer terug zetten naar de map op je NAS.

edit: De optie heet misschien iets anders, ik heb momenteel geen LR tot mijn beschikking.

[ Voor 4% gewijzigd door Rannasha op 15-09-2014 14:37 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Capture One posts verplaatst naar jesper86 in "F&V community topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien een idee om dit een algemeen Raw bewerkings topic te maken, want in het community topic staat het ook een beetje in het niks ..

Lightroom is verre van de enige op de wereld en ik denk dat er wel meer interesse is in andere software, maar men het meestal maar gewoon laat omdat er geen plek/topic voor is.

Bovendien zullen de meeste bezoekers hier automatisch ook wel enige behoefte of iig geen bezwaar hebben om up to date te blijven van wat er in het algemeen gaande is in Raw software land nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Lightroom is zo populair dat het wel een eigen topic verdiend. Voor alle overige raw-converters mag best wel een apart topic gemaakt worden. Het liefst natuurlijk met een handige TS met een (kleine) overzichtje van de verschillende converters. Zou je dit willen oppakken? :)

In dit topic weer graag verder naar Lightroom, je kunt de discussie anders wel verder via DM voeren met mij.

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ben foto's van Berlijn aan het verwerken, maar Lightroom lijkt ineens de kleuren van sommige raw files niet meer goed te lezen, alsof ik een verkeerde knop heb ingedrukt. Het Sony center ziet er nu niet meer uit :S. Als ik de rawfile in windows 8 image viewer open klopt hij wel gewoon... Iemand een idee wat er gebeurd kan zijn? Het lijkt erop dat de white balance helemaal verkeerd is of zo. Het rare is dat als ik de foto open in Lightroom hij er goed uitziet, maar als de foto eenmaal goed geladen is verandert dat.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/65brZhX3shtAIjy3D9djtBuP/medium.png

Dit is een jpg die ik heb gemaakt me in camera raw conversion:
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3848/15261743572_1a9a293c49_c.jpgDSC_5249 by Sj44k13, on Flickr

EDIT: bij camera calibration camera standard kiezen heeft geholpen :)

[ Voor 36% gewijzigd door Cobiwan op 17-09-2014 01:03 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:23

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is het verschil tussen de preview die ingebakken zit in de RAW en de daadwerkelijke RAW interpretatie door Lightroom. Zodra je camera standard profiel gebruikt komt die interpretatie inderdaad weer dicht bij de preview die ingebakken zat in de RAW.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Misschien toch maar eens naar nikon Raw software kijken.
Sj44k13 schreef op woensdag 17 september 2014 @ 09:30:
Misschien toch maar eens naar nikon Raw software kijken.
Wel een hele vlugge conclusie ... ?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Inderdaad...

De "adobe standard" interpretatie door Lightroom is anders, maar niet per se beter of slechter. En als je niet dat gekke gedrag wilt zien dat je foto verandert na het renderen door Lightroom, dan kan je het toepassen van het Camera Standard profiel opslaan als development preset en die toepassen bij import (dat heb ik in elk geval gedaan).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

Of gewoon Jpeg schieten ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje over het maken van een back up van je catalogus.
LR vraagt hier soms om bij het afsluiten en meestal doe ik het dan ook meteen. Nu heb ik dus een mapje op een externe harde schijf met een aantal back up mapjes erin. Dit neemt nogal wat ruimte in, dus ik vraag me af wat handig is. Kan ik de oudere mapjes zonder problemen verwijderen? En de mapjes met de previews? Als je catalog crasht is het handig dat ze er zijn, maar of het echt nodig is...?? Je zou natuurlijk ook gewoon de previews opnieuw kunnen aanmaken, toch? Tuurlijk, dat zal dan wel even duren, maar ik ga er eigenijk niet vanuit dat mijn catalog opeens niet meer werkt.
Hoe doen jullie het?
Na enig uitzoekwerk lijkt het mij het beste om alle preview mapjes te verwijderen en alleen de laatste 3 backups te bewaren. Goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Daar zit wel wat in ja. Je kan voor de zekerheid nog even checken of die backup database het ook daadwerkelijk doet voor je de oudere kopietjes weggooit.

De previews kan je sowieso gewoon opruimen, daar gaat niks door stuk. Alleen net wat je zegt: de volgende keer dat je oude foto's wilt bekijken in LR moet je wat meer geduld hebben.

Heb dat laatst ook nog gedaan. Ik had alles (raw, DB, previews) op een USB disk staan die aan de laptop hing waar ik al het LR werk op deed. Nu heb ik de raw bestanden op mijn NAS staan en de previews en database lokaal op de disk in de laptop. De database backups staan dan weer op de NAS. Bij het verplaatsen heb ik ook een zwik oude backups opgeruimd en de preview folder niet verhuisd maar gewoon weggegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-06-2024

MightyMauz

Team Green

Ik heb af en toe het vervelend probleem dat er een uitroepteken op m'n foto's staan in de grid view en als ik daarop klik zegt hij "Lightroom has encountered problems reading this file". Er moet iets verkeerd zijn gegaan bij het importeren ofzo. En ik wil ze dus verwijderen en opnieuw importeren.

Ik zou willen filteren op dat uitroepteken, maar ik weet niet hoe

Thinkpad X220 Tablet | Canon 600D + Canon EF-S 15-85mm f/3.5-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoe je daarop zou kunnen filteren durf ik ook niet te zeggen, maar ik zou als ik jou was wel die schijf even controleren (smart status, schijfcontrole), want die foto's raken niet zomaar onleesbaar natuurlijk.

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Het probleem was een brakke USB poort

Nog een vraag: is het juist dat als ik op mijn camera met een preset, bv "daylight" (uiteraard in RAW) dat Lightroom die settings niet overneemt?

[ Voor 67% gewijzigd door MightyMauz op 25-09-2014 11:22 ]

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Dit moet 'ie wel meenemen. Echter heeft dit niet de namen als "Tungsten" en "Daylight", maar moet per setting je whitebalance anders zijn in Lightroom (het aantal K's).

Flickr

Verwijderd

In Lr heb je gewoon presets die wel zo heten hoor. Maar camera default wijkt daar inderdaad vaak ietsje vanaf qua graden K. Volgens mij neemt Lr wel de ingestelde witbalans over, maar niet andere beeldinstellingen zoals contrast en saturatie (Picture Control / Picture Style). Ik zou het op zich wel handig vinden als er een optie was waarmee dit wel zou kunnen.
Afhankelijk van de camera-support in Lr kan je onder calibratie wel ''camera standaard'' / portret / landschap en dergelijke profielen kiezen (welke in-camera profielen moeten simuleren), deze zouden in samenwerking met Canon/Nikon/Sony/Fuji/Oly/Panny zelf gemaakt moeten zijn. Handig als beginpunt, en Lr lijkt zo de sensordata vaak beter te 'begrijpen' wat betere resultaten 'kan' opleveren, ook (of juist) samen met nog extra bewerkingen, maar custom in-camera tweaks zal hij daar niet in meenemen inderdaad.

Natuurlijk kan je simpele dingen als contrast +25 en sharpening +40 (eventueel in combinatie met het calibratie profiel) gewoon als preset opslaan en standaard toepassen tijdens import. En het mooie is dat je dan toch ook altijd nog terug naar 0 kan met dingen als sharpening, wat je met een jpg natuurlijk nooit meer ongedaan kan maken. Foto's van mijn X100 importeer ik standaard met Provia Standard en CA correctie, ideaal. :)

[ Voor 5% gewijzigd door jesper86 op 25-09-2014 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
jesper86 schreef op dinsdag 16 september 2014 @ 22:34:
Misschien een idee om dit een algemeen Raw bewerkings topic te maken, want in het community topic staat het ook een beetje in het niks ..
U vraagt, moozzuzz draait: Het grote alternatieve raw-converters topic :)

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Ik begin langszaam thuis te raken in Lightroom en ben ondertussen al mijn oude foto's aan het importeren.
Maar mijn keyword hierarchy wil nog niet helemaal werken.

Ik heb eerst mijn foto's het keyword Queensland gegeven. En daarna heb ik Queenland onder Australie gehangen in de keyword hierarchy. Maar als ik naar de foto's met Queensland als keyword ga, dan is Australie daar niet bijgezet. Hoe kan ik zorgen dat dat alsnog automatisch gebeurt? Dus als ik dingen verander in mijn keyword hierarchy, dat dat meteen doorwerkt in alle fotos in de library?

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Bekijk de eigenschappen van de keywords even. Je kan nml aangeven of het keyword mee ge-exporteerd moet worden of niet. Bij geneste keywords moet je dat nml aangeven. Zo kan je nml bepaalde keywords juist niet exporteren in een hierarchy. Soms handig, vaak annoying.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MightyMauz

MightyMauz

Team Green

Dat snap ik nog niet helemaal, maar daar zal ik later wel uitkomen.

Dan vraag ik mij af waar hebben jullie je skills opgedaan? Zitten hier alleen professionele fotografen die bijbehorende opleiding hebben gedaan? Of hoe zijn jullie hierin gerold? Want ik zou graag wat meer van de nabewerking willen leren. Ik kan wel aan allerlei schuifjes in Lightroom trekken en zien wat er verandert, maar ik zou graag toch iets fundamenteler willen aanpakken. Dus iets over belichting/kleurtheorie ofzoiets. Zodat bv ook buiten Lightroom toepasbaar is. Ik weet niet precies waar te starten. Is er een goed boek, of een (online) video tutorial die aan te raden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Amateur hier. Over belichting, curves, histogrammen e.d. zijn genoeg sites en boeken te vinden. En voor bewerken video tutorials. Daar kan je veelal zien wat spelen met meerdere schuifjes voor effect kunnen creëren. Verder is het toch echt oefenen, oefenen en oefenen. Ook op een professionele opleiding zal je het zo moeten leren.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Iemand enig idee of het toepassen van "camera standard" via een development preset ook goed werkt als je foto's van twee verschillende camera's importeert? Krijgen de foto's van elke camera dan automatisch hun eigen camera standard profiel toegepast, of wordt het profiel op basis waarvan je de preset hebt gemaakt toegepast op alle foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:05

Pixeltje

Woo-woohoo!

Lightroom zou slim genoeg moeten zijn om het onderscheid te kunnen maken, maar ik heb hier eerder mee zitten stoeien en ben toen niet verder gekomen dan 'dit werkt niet'. Wellicht had ik mijn instellingen niet goed staan, maar ik kwam er niet uit in ieder geval.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:19:
Iemand enig idee of het toepassen van "camera standard" via een development preset ook goed werkt als je foto's van twee verschillende camera's importeert? Krijgen de foto's van elke camera dan automatisch hun eigen camera standard profiel toegepast, of wordt het profiel op basis waarvan je de preset hebt gemaakt toegepast op alle foto's?
Camera standard zal nog wel werken, andere profielen niet omdat die totaal niet overeenkomen. Maar volgensmij is er voor elke camera wel een "camera standard" profiel :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Dat gaat wel werken, zo ziet een preset er namelijk uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
s = {
    id = "B7E33000-837A-4269-8FC4-B18EAE14AF5B",
    internalName = "Untitled Preset",
    title = "Untitled Preset",
    type = "Develop",
    value = {
        settings = {
            BlueHue = 0,
            BlueSaturation = 0,
            CameraProfile = "Camera Standard",
            EnableCalibration = true,
            GreenHue = 0,
            GreenSaturation = 0,
            ProcessVersion = "6.7",
            RedHue = 0,
            RedSaturation = 0,
            ShadowTint = 0,
        },
        uuid = "38B17454-0544-4CE5-8009-65BCED7FCAC8",
    },
    version = 0,
}

Er is alleen een referentie naar de naam van het cameraprofiel, niet naar een ID, GUID, bestandsnaam of iets dergelijks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Mooi, nog even geduld hebben tot D750 support wordt toegevoegd, maar ik was even bang dat ik in mijn workflow zou moeten gaan kiezen welke preset ik toe wil passen afhankelijk van welke camera ik aan het importeren ben (al scheelt het dat dat doorgaans in elk geval niet gemixt is in één import).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 13:03:
Mooi, nog even geduld hebben tot D750 support wordt toegevoegd, maar ik was even bang dat ik in mijn workflow zou moeten gaan kiezen welke preset ik toe wil passen afhankelijk van welke camera ik aan het importeren ben (al scheelt het dat dat doorgaans in elk geval niet gemixt is in één import).
Dit kun je ook na import door even te filteren op camera (model) en dan op al die foto's een preset los te laten.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ja, natuurlijk kan dat, maar dat is (ook al is het simpel) allemaal extra werk en je moet er elke keer weer aan denken om die extra stap te doen. Dus ik hoop dat het gewoon werkt via de preset @ import.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Orion84 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:19:
Ik pas op al mijn foto's een development setting toe die speciaal voor de x-mount camera's is. Als ik echter van een andere camera importeer, dan blijft die gewoon op default staan (ook al zie je in de hostory dat het development profiel voor de X-mount is toegepast).
Dus 'ken ik niet, dan maar default' wordt er toegepast.
Ik importeer zelf altijd vanaf de SD card en die komt uit 1 camera. Dus een bulk import waarbij de foto's vanuit verschillende camera's kunnen komen is er bij mij eigenlijk niet bij.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MightyMauz schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 03:38:
Dat snap ik nog niet helemaal, maar daar zal ik later wel uitkomen.

Dan vraag ik mij af waar hebben jullie je skills opgedaan? Zitten hier alleen professionele fotografen die bijbehorende opleiding hebben gedaan? Of hoe zijn jullie hierin gerold? Want ik zou graag wat meer van de nabewerking willen leren. Ik kan wel aan allerlei schuifjes in Lightroom trekken en zien wat er verandert, maar ik zou graag toch iets fundamenteler willen aanpakken. Dus iets over belichting/kleurtheorie ofzoiets. Zodat bv ook buiten Lightroom toepasbaar is. Ik weet niet precies waar te starten. Is er een goed boek, of een (online) video tutorial die aan te raden is?
Ik noem maar wat:
http://www.kenrockwell.com/tech/books.htm
http://www.bythom.com/Bookrecs.htm
http://painting.about.com...eviews/tp/books_color.htm

'Belichting/kleurtheorie' is naar mijn mening echter iets dat je al voor het nabewerken moet toepassen. Bij het maken van de foto dus. Houd altijd het einddoel (het beeld wat je wilt maken) voor ogen. Je camera en software zijn slechts gereedschappen om dit doel te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MightyMauz schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 03:38:
[...]

Dus iets over belichting/kleurtheorie ofzoiets. Zodat bv ook buiten Lightroom toepasbaar is. Ik weet niet precies waar te starten. Is er een goed boek, of een (online) video tutorial die aan te raden is?
Aapje ziet, aapje doet. Ga op zoek naar foto's die je aanspreken en leg ze eens naast jou foto's, ga kijken wat er anders is en ga het proberen na te maken, ga er mee spelen. Volg ook eens wat online tutorials:

Phlearn: http://phlearn.com/free-tutorials
Jared Polin: YouTube: Jared Polin
Tony Northrup: YouTube: Tony Northrup

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:36
Ik ga vanavond denk ik de Nik Collection aanschaffen. Zie dat de kortingscode (morethanwords15) van 2013 nog steeds werkt :P

Hiermee komt de prijs op $126.65 in plaats van $149.00

Scheelt toch weer. Of weet iemand een nog leukere kortingscode? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Volgens mij is 15% korting nu de max die je kan krijgen. 99 euro voor dit pakket is toch wel echt een koopje hoor :).

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien komt er nog wel BTW bij, zoals meestal met software in dollars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

N.a.v. deze post:

avanreijn in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen juli t/m december 2014"

Honderden Lightroom pre-sets van experts. Dat klinkt natuurlijk leuk. Hebben jullie ervaring met de bruikbaarheid hiervan? Brengen deze pre-sets je echt tot compleet nieuwe inzichten? Of ben je daarna alsnog 10 minuten aan het tweaken.

Overigens koop ik de bundel denk ik sowieso om hoeveelheid boeken er in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Mja, het blijven pre-sets natuurlijk. Soms heb je geluk en pakt de pre-set goed uit en hoef je niets meer te doen. Soms zal je toch nog iets moeten tweaken.

Ik gebruik pre-sets vaak als voorbeeld materiaal. Kijken wat er allemaal mogelijk is met een foto en vervolgens ga ik het zelf na proberen te maken. Zo leer je ook een beetje hoe je bepaalde effecten voor elkaar krijgt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ach, voor die $89,- krijg je zoveel content, heb het maar gekocht.

Aangezien ik nu Lightroom 3 heb, nog even upgrade scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:14:

Honderden Lightroom pre-sets van experts. Dat klinkt natuurlijk leuk. Hebben jullie ervaring met de bruikbaarheid hiervan?
Vind je? Klinkt als een hel. :+
Brengen deze pre-sets je echt tot compleet nieuwe inzichten? Of ben je daarna alsnog 10 minuten aan het tweaken.
Ja dat dus, en ook al werkt het in 1 keer, ik zou me er toch niet goed bij voelen, maar dat is waarschijnlijk meer mijn eigen eigenwijsheid .. dat zal niet iedereen dwars zitten. :+

Dat het kan inspireren om de platen eens anders aan te pakken is zeker waar, je leert het programma beter kennen door een beetje reverse engineering van de presets, en daarmee kan je vervolgens je eigen draai geven aan je eigen unieke presets die beter passen bij je eigen stijl en camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:26

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb ook een flinke lading pre-sets geïnstalleerd staan, maar merk dat ik ze praktisch nooit gebruik. Ik merk dat ze altijd 'net niet' zijn....

Ik doe het gewoon lekker zelf, full control zeg maar. Maar goed, ik hoef ook geen honderden foto's per keer te bewerken :P

[ Voor 14% gewijzigd door Polariteit op 16-10-2014 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje Lightroom omtoveren in Instagram, ik heb er zelf nooit wat mee gehad. Knoei liever zelf zodat ik uiteindelijk ook door heb gekregen wat nou precies wat doet, daar heb je veel meer aan ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

^^ met stom!

Het pakket wel gekocht trouwens, prima deal en nog voor goede doelen ook. :)

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz

Royz

Kleurenblind!!

Na ja, als ik zie wat erin zit... De full workflow van Serge Ramelli lijkt me wel OK, maar de midnight in Paris van Trey wil ik wel graag zien. Wat te denken van de Lynda 30 dagen try out :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die laatste twee lijken wel porno films als je het zo brengt :9

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:50:
Ach, voor die $89,- krijg je zoveel content, heb het maar gekocht.
Alleen de boeken vind ik het al waard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ik schiet met een A77 en een 5-6 tal lenzen. Ik wil de camera en lenscorrecties bij import over de foto's heen laten lopen (indien geschoten met 1 lens natuurlijk, ik verwacht geen wonderen).

Ik kan dit echter nergens opgeven, behalve door echt een Preset aan te maken. Zie ik iets over het hoofd? Ik zou verwachten dat een lenscorrectie een importoptie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 15:14:
Ik schiet met een A77 en een 5-6 tal lenzen. Ik wil de camera en lenscorrecties bij import over de foto's heen laten lopen (indien geschoten met 1 lens natuurlijk, ik verwacht geen wonderen).

Ik kan dit echter nergens opgeven, behalve door echt een Preset aan te maken. Zie ik iets over het hoofd? Ik zou verwachten dat een lenscorrectie een importoptie is.
Nee, omdat veel mensen toch met meerdere lenzen schieten. Je zou dan een profiel aan moeten maken :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik heb een user-preset voor mijn lenzen apart aangemaakt. Zo spannend is dat toch niet?
Die gebruik ik echter alleen voor de distortion en niet voor zaken als CF etc. want dat verschilt per foto en de hoeveelheid licht e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt Lightroom toch gewoon standaard het vinkje voor lenscorrectie aan laten zetten (zolang er een profiel beschikbaar is in ieder geval), of hebben jullie het daar niet over? :S

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2014 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ja klopt, maar als je lenzen hebt waar geen profiel beschikbaar voor is, kan je een user-preset gebruiken voor de bijvoorbeeld de lens-distortion :)

Dat heb ik bijvoorbeeld voor een tweetal oude M42 lenzen gedaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door PdeBie op 16-10-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
PWM schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 11:14:
N.a.v. deze post:

avanreijn in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen juli t/m december 2014"

Honderden Lightroom pre-sets van experts. Dat klinkt natuurlijk leuk. Hebben jullie ervaring met de bruikbaarheid hiervan? Brengen deze pre-sets je echt tot compleet nieuwe inzichten? Of ben je daarna alsnog 10 minuten aan het tweaken.

Overigens koop ik de bundel denk ik sowieso om hoeveelheid boeken er in.
Goeie tip, bedankt! Ik heb het net aangeschaft. Dat lijkt me het geld helemaal waard. :)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Ja, ik vermaak me er prima mee. Ook begonnen met de Lightroom boeken.

Die geven het advies om bij het importeren van je foto's, de RAW om te zetten naar DNG. Dit omdat het sneller zou werken (tot 8x als je inzoomed of wisselt van foto's) en DNG een open standaard is die door meer programma's verwerkt kan worden.

Doen jullie dit ook? Is dit nelheidsverschil echt haalbaar, of is het in de tijd van quadcore i7's met snelle SSD's een beetje achterhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nooit geprobeerd eigenlijk, mede ook omdat dit pas de eerste keer is dat ik hoor over die snelheidswinst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

RAW is gewoon een dump van je sensor. Je verliest daar geen informatie mee. Mogelijk kan je zelfs over een aantal jaren veel meer data uit je bestanden halen (als ik nu de 300D RAW's open kan ik er al veel meer mee dan in de tijd dat ik dat toestel had). De omzetting naar DNG is een omzetting en daar verlies je mogelijk toch wat mee. Daarom doe ik het niet.

Nog een nadeel: Because all changes are written into the DNG file, you would have to back up the entire DNG file every time you make changes to it.

[ Voor 17% gewijzigd door breinonline op 18-10-2014 09:52 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Nog een noob vraag:

Ik heb 15.000 full size JPG's van 10Mb+. Die zijn hartstikke mooi als backup, maar slecht handelbaar en niet te versturen. Wat ik wil is een exacte kopie van deze mappen resizen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mdAhofwenF4SHmzH01KSEmpz/full.png

Als JPG's zijn ook in Lightroom geladen. Als ik nu echter Exporteer en resize, zet Lightroom alles in 1 map. Ik wil dat hij de mapstructuur aanhoud die ik heb. Ik kom die optie nergens tegen.

EDIT: Vanaf nu maak ik gewoon normale JPG's aan en behoud de RAW voor eventuele afdruk een keer.
Orion84 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:42:
Nooit geprobeerd eigenlijk, mede ook omdat dit pas de eerste keer is dat ik hoor over die snelheidswinst.
The key is to convert your Raw files to the DNG format. You may not like the sound of it (I’ll explore some of the pros and cons later on the article) but it really does help. Why? It’s all to do with something called Fast Load Data – a partially processed preview of the image that enables Lightroom to render previews faster than it can from a non-DNG Raw file or a DNG file without Fast Load Data.

The net result of converting your Raw files to DNG and including Fast Load Data is that it enables Lightroom to rapidly display previews of your images. That means less time waiting and less frustration for you.
http://digital-photograph...room-faster-by-using-dng/

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 18-10-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Je kan bovenaan de exportdialog kiezen om de export te doen naar dezelfde folder als de originelen. Dan moet je wel even iets van een tweak doen aan de bestandsnamen. Of vooraf even een kopie maken van je originele folder, anders ben je je originele jpegs natuurlijk kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 05-09 07:40
PWM schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:23:
Ja, ik vermaak me er prima mee. Ook begonnen met de Lightroom boeken.

Die geven het advies om bij het importeren van je foto's, de RAW om te zetten naar DNG. Dit omdat het sneller zou werken (tot 8x als je inzoomed of wisselt van foto's) en DNG een open standaard is die door meer programma's verwerkt kan worden.

Doen jullie dit ook? Is dit nelheidsverschil echt haalbaar, of is het in de tijd van quadcore i7's met snelle SSD's een beetje achterhaalt?
Ik ben sinds kort begonnen met lightroom (omdat ik nu ook raw foto's schiet). Ik moet sowieso mijn .NEF files converteren naar .DNG, anders herkent lightroom de foto's niet. Of het sneller is weet ik niet. Ik kan niet echt vergelijken.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoezo herkent Lightroom je foto's niet? Jij schiet toch met een D5300?

* Orion84 vindt dat het maar lang duurt met de ondersteuning voor de D750 :(

[ Voor 38% gewijzigd door Orion84 op 18-10-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Orion84 schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:38:
Hoezo herkent Lightroom je foto's niet? Jij schiet toch met een D5300?

* Orion84 vindt dat het maar lang duurt met de ondersteuning voor de D750 :(
Ja. Ik schiet met een D5300. Ik weet niet waarom ze niet worden herkent. Ik heb op internet een paar oorzaken gevonden. Niet de juiste versie van lightroom. Een camera die niet is ondersteunt. Kabel of geheugenkaart waar de foto's vanaf komen. USB drivers niet up to date.

Ik heb veel van die opties geprobeerd door eerst de NEF files op de computer te zetten en daarna te importeren, maar ik heb hetzelfde probleem. Verder gebruik een legale versie van lighroom: 4.4-64 bit.

Dus ik wist het ook niet meer en heb besloten die converter te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:43
aicaramba schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:43:
[...]
Ik heb veel van die opties geprobeerd door eerst de NEF files op de computer te zetten en daarna te importeren, maar ik heb hetzelfde probleem. Verder gebruik een legale versie van lighroom: 4.4-64 bit.
Welke camera RAW versie heb je? Want volgens mij ondersteunt Lightroom 4 de laatste paar versies niet meer. Meest recente Lightroom versie is 5.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Lightroom 5.6 maakt hier gebruik van .NEF bestanden. Ik heb een Nikon D5100. Het zou misschien kunnen komen doordat je een verouderde Lightroom versie hebt inderdaad. Los daarvan lijkt het gebruik maken een DNG conversie wel voordelig (zeker niet nadelig).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 09:47:
RAW is gewoon een dump van je sensor. Je verliest daar geen informatie mee. Mogelijk kan je zelfs over een aantal jaren veel meer data uit je bestanden halen (als ik nu de 300D RAW's open kan ik er al veel meer mee dan in de tijd dat ik dat toestel had). De omzetting naar DNG is een omzetting en daar verlies je mogelijk toch wat mee. Daarom doe ik het niet.

Nog een nadeel: Because all changes are written into the DNG file, you would have to back up the entire DNG file every time you make changes to it.
DNG is ook gewoon een RAW-container, net als CR2, NEF, ARW of wat dan ook, waar haal jij vandaan dat er bij omzetting data verloren gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aicaramba
Zandpad schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 11:46:
[...]

Welke camera RAW versie heb je? Want volgens mij ondersteunt Lightroom 4 de laatste paar versies niet meer. Meest recente Lightroom versie is 5.6.
Volgens deze website wordt vanaf lightroom 5.3 de d5300 ondersteund.

http://helpx.adobe.com/nl...ug-supported-cameras.html

Dat wordt dus handmatig converteren, helaas.

[ Voor 5% gewijzigd door aicaramba op 18-10-2014 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:01

Zym0tiC

^_^

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 13:01:
[...]

DNG is ook gewoon een RAW-container, net als CR2, NEF, ARW of wat dan ook, waar haal jij vandaan dat er bij omzetting data verloren gaat?
Het zou niet mogen maar toch blijken er gevallen te zijn waar data loss wordt waargenomen, oa by pentax RAW files maar ook bij d90 en d300 files, zie https://forums.adobe.com/thread/528900?tstart=0 vanaf commentaar 5.

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je refereert nu naar één topic van pak 'm beet 5 jaar geleden, waarin verder niets bewezen wordt met betrekking tot verlies van beelddata bij het converteren van .CR2 naar .DNG met bestanden uit een camera die op dat moment niet officieel ondersteund werd door de gebruikte software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zym0tiC
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:01

Zym0tiC

^_^

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 21:05:
Je refereert nu naar één topic van pak 'm beet 5 jaar geleden, waarin verder niets bewezen wordt met betrekking tot verlies van beelddata bij het converteren van .CR2 naar .DNG met bestanden uit een camera die op dat moment niet officieel ondersteund werd door de gebruikte software.
Ik refereer naar vanaf comment 5 en benoemd Pentax en Nikon in mijn post, het hele CR2 verhaal in de OP haalde ik bewust niet aan vanwege exact de rede zoals je deze zelf al noemt.

Dat het topic 5 jaar oud is doet verder niets af aan het feit dat er wel een periode was (of is?; heb niets over een bug fix kunnen vinden mocht het daarom gaan) dat je DNG data mist tov het originele PEF bestand. Onderstaande quote is misschien geen sluitend bewijs (en het is er maar 1), maar wat dat betreft heb ik net iets meer vertrouwen in een persoon met programmeer ervaring dan de vele blogs en fora's waarop iedereen elkaar en Adobe lijkt na te praten dat er geen verlies is. Wat dat betreft kan de bewijslast ook omgedraaid worden :).

http://www.dpreview.com/forums/post/32904790
"...The program will not work with DNG files converted from PEF's by the current version of the Adobe DNG Converter application due to this program stripping out the necessary black masked-to-light photosites at the right and bottom borders of the sensor in landscape orientation which are used by the correction algorithm..."

There is no such thing as innocence, only degrees of guilt | Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, dan gaat het tot nu toe om een specifiek probleem dat zich beperkt tot een PEF->DNG-conversie. Waar we begonnen met een algemene bewering over verlies van data bij het omzetten naar DNG. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Verwijderd schreef op zaterdag 18 oktober 2014 @ 23:43:
Waar we begonnen met een algemene bewering over verlies van data bij het omzetten naar DNG. :)
Ik had er geen bewijs voor, meer een slecht gevoel bij. Het een open formaat, ontwikkeld door Adobe en eigenlijk vooral door henzelf gepromoot en naar voren geschoven. Het feit dat ze zelf spreken over convert doet vermoeden dat bits uit je oude raw container niet 1:1 in de DNG gekopieerd worden maar dat daar meer plaatsvindt. Dat kan misgaan, misschien is het compleet afgedekt, misschien ook niet.
Zo te lezen is het dat laatste dus, al lijkt het probleem niet heel groot te zijn. Maar stel dat Canon uit mijn CR2's over 4 jaar meer weet te halen. Wie garandeert mij dat me dat ook nog uit die DNG lukt? Misschien komen er dan wel nieuwe fouten aan het licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:39
breinonline schreef op zondag 19 oktober 2014 @ 07:18:
[...]

Maar stel dat Canon uit mijn CR2's over 4 jaar meer weet te halen. Wie garandeert mij dat me dat ook nog uit die DNG lukt? Misschien komen er dan wel nieuwe fouten aan het licht.
Ik gok dat Canon, als hardwarebedrijf, minder uit hun RAW formaat laat halen dan Adobe. Gezien Adobe een softwarebedrijf is, en erg veel belang heeft bij "meer uit een RAW formaat" halen.

Ik denk dus dat Adobe er meer baat bij heeft om te zorgen dat hun RAW's optimaal zijn dan Canon. Gezien Canon het probleem gewoon op de softwaremaker(s) kan schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
De data in de RAW blijft dezelfde, enkel de interpolatie-technieken en de interpretatie van de eventuele meta-parameters verbetert. Daarbij is het vandaag duidelijk dat de Canon software (om Canon te noemen, maar evengoed geldig voor Nikon etc) minder goed scoort dan de merkonafhankelijke RAW-convertors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:16

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik had al langer een vermoeden dat lightroom output soms wat verschilde.

Maar omdat ik nu veel foto's van anderen bewerk, weet ik het zeker. er is een verschil tussen de preview en export. bij mijn eigen RW2 bestanden viel dit namelijk niet zoveel op.
1. ik bewerk en open en belijk alles op hetzelfde scherm. monitorcallibratie valt daar buiten.
2.waarom is een printscreen van lightroom opgeslagen met paint, opeens een stuk dichterbij hetgene dat wordt weergegeven in lightroom?
kleurprofielen kan het ook niet zijn,alle foto's worden met srgb opgeslagen. meer kleurruimte past er niet in een simpele jpg/png en als ik het export vs de screenshot naast elkaar zet met dezelfde programma (microsoft fotodinges) zie ik alsnog een verschil
Ze problem
ik zie
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3938/15458782949_89246cf028_o.png

lightroom softproving op relative zegt
Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5601/15645434385_abfebffaf8_o.png

en de export van lightroom zelf zegt
Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3937/15459448057_eb51bede50_o.jpg

en dit zijn mijn export instellingen
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YITfvvXbReKsD5mPLuiG4hB6/full.png

iemand een idee?

[ Voor 10% gewijzigd door mrc4nl op 27-10-2014 23:11 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Al geupdate naar 5.6?

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:59
mrc4nl schreef op maandag 27 oktober 2014 @ 23:04:
2.waarom is een printscreen van lightroom opgeslagen met paint, opeens een stuk dichterbij hetgene dat wordt weergegeven in lightroom?
Omdat een printscreen ook niets anders kan zijn dan precies hetzelfde....
kleurprofielen kan het ook niet zijn,alle foto's worden met srgb opgeslagen. meer kleurruimte past er niet in een simpele jpg/png en als ik het export vs de screenshot naast elkaar zet met dezelfde programma (microsoft fotodinges) zie ik alsnog een verschil
In LR zelf heb je een grotere kleurruimte dan srgb.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar met softproofing lost hij dat probleem op. Maar ik denk dat het een beetje aan de screenshots ligt, ik heb ook vaker gigantische kleurverschuivingen tussen screenshots en exports.

Weet je zeker dat je ook een groot verschil ziet tussen LR en je export? Je zou eigenlijk geen verschil moeten zien tussen je LR softproof (sRGB relative) en je export, zo wel dan is er toch wel iets héél geks aan de hand.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Euh nee. Ben bang voor "licentieproblemen"
Universal Creations schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 00:29:
[...]
In LR zelf heb je een grotere kleurruimte dan srgb.
Maar waarom bakt lightroom er dan niets van bij de export. en ziet de softproving versie er wel goed uit?

En het probleem ligt nog een stukje ingewikkelder.

lightroom vertoning is goed
softproving versie in lightroom, ziet er hetzelfde uit.(ik zie geen verschil)
De screenshot van de softproving versie van gisteren geopend in windows fotodinges ziet er nu een stuk warmer uit dan hetzelfde bestand dat ik gisteren heb geupload naar flickr (weird) Terwijl ik er niets aan heb veranderd. De thumbnail van dat bestand ziet er wel uit zoals het hoort

De thumbnail van de export in windows explorer ziet er een stuk blauwer uit, maar als ik m open met fotoviewer is ie weer vrij normaal. maar dat geupload naar flickr is weer een stuk koeler dan de lichtroom vertoning.( bestandnaam cr22)
hier heb ik een screenshot van alles naast elkaar
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/N3BUERASjwCEdH7lVegkv4pP/thumb.png

dus er er schijn niet alleen een verschil te zitten tussen lightroom en export, maar ook tussen export en upload naar flicker:S

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 28-10-2014 10:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan moet je toch gaan kijken naar de gebruikte kleurruimtes in de afbeeldingen en eventuele monitorprofielen in Windows die met de weergave fucken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:01:
Dan moet je toch gaan kijken naar de gebruikte kleurruimtes in de afbeeldingen en eventuele monitorprofielen in Windows die met de weergave fucken.
Ik zie niet wat het monitor profiel hier in het verhaal doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 08:01
Het is een bekend probleem met de photoviewer in Windows. Google doet wonderen :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tommyz schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:11:
Het is een bekend probleem met de photoviewer in Windows. Google doet wonderen :)
Hee, dit is interessant, de gewone vertoning in lightroom is nu een stukje koeler, wat overeenkomt met de export.

blijkbaar was de softproving in lightroom borked net zolals de windows foto viewer, het is nu iig een stuk consitenter.

ik moet mij maar niet gaan afvragen waarom, (ben niet zo helder vandaag) maar ben blij dat het "opgelost" is.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

moozzuzz schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 11:03:
[...]

Ik zie niet wat het monitor profiel hier in het verhaal doet?
Wat tommyz zegt. ^^

Windows update geeft me met enige regelmaat een profiel voor mijn monitor, maar dat profiel maakt een complete rotzooi van de kleurweergave. Niet installeren dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In dat geval kun je beter een keer je monitor calibreren in plaats van gewoon het sRGB profiel te pakken. Dat lijkt me nou niet direct de oplossing namelijk.

Als je tussen Lightroom en de softproof geen verschil ziet dan gebruik je waarschijnlijk een monitor met TN paneel die geen 100% sRGB haalt, laat staan een fatsoenlijk deel van AdobeRGB om verschil te zien.

Upgraden naar 5.6 kan zonder "licentie problemen", net als met elke LR versie. Believe me, I tried :) Toch is een CC abbo wel lekker hoor ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:55

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 13:47:
In dat geval kun je beter een keer je monitor calibreren in plaats van gewoon het sRGB profiel te pakken. Dat lijkt me nou niet direct de oplossing namelijk.

Upgraden naar 5.6 kan zonder "licentie problemen", net als met elke LR versie. Believe me, I tried :) Toch is een CC abbo wel lekker hoor ;)
Moet je wel de spullen daarvoor hebben. Het is natuurlijk wel vervelend dat als je exporteert dat het er anders uitziet, ook zonder gecalibreerde monitor. Dan kan je gewoon niet op je bewerkingen in lightroom aan. Ik heb zelf ook geen gecalibreerde monitor maar gebruikt gewoon meerdere schermen om te testen en als het op alle schermen er natuurlijk uitziet dan klopt het en ben ik er tevreden mee. Maar als de export er totaal anders uitziet, tja dan wordt het wel vervelend bewerken met lightroom.

Tweede punt kan ik ook bevestigen, upgraden kan zonder problemen zelfs zonder CC ;)

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Niet dat een standalone licentie voor Lightroom extreem duur is... ;)
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/30556334/2014-10-28%2014_04_18-Mijn%20winkelwagen.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zandpad schreef op dinsdag 28 oktober 2014 @ 14:05:
Niet dat een standalone licentie voor Lightroom extreem duur is... ;)
[afbeelding]
Das een upgrade :+

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Werkt prima, van iets minder legaal, naar legaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar voor dat geld heb ik 7 maanden LR en PS CC :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
En ik een lifetime licentie. Versies gaan in principe langer dan een jaar mee, dus omgerekend is het goedkoper. Uiteraard alleen als je Lightroom gebruikt, ik gebruik Photoshop niet.

[ Voor 24% gewijzigd door Zandpad op 28-10-2014 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En alleen als je een upgrade koopt, wat niet legaal is :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Bij mijn upgrades moet ik ook altijd het licentienummer van de voorgaande versie opgeven (bij een clean install). Aan enkel een upgrade heb je dus niks (los van het feit dat je nog steeds illegaal bezig bent).

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 20:21

Deathchant

Don't intend. Do!

Zijn er al wat geruchten wat LR6 gaat bieden? Wat ze eigenlijk in de volgende release moeten toevoegen:
- GPU rendering (wordt echt eens tijd!)
- de hue slider per kanaal aan de brush toevoegen zodat je bijvoorbeeld lokaal de kleur rood iets kersiger laat lijken zonder álle roodtinten in de hele foto te beinvloeden
- hetzelfde geldt voor luminance (alleen blauwe lucht donkerder maken, en verder alle blauwtinten zoals een blauw tshirt intact laten)
- split toning aan de brushes toevoegen zodat je lokaal kunt split-tonen
- de clone/healing tool verbeteren zodat je meerdere keren over 1 clone heen kunt gaan

Ik weet dat het niet kan, maar een microcontrast-slider zou leuk zijn, en dan doel ik op die mooie natuurlijke scherpte die sommige mensen hebben, en dus niet dikke zwarte randen krijgen met de clarity slider.

[ Voor 6% gewijzigd door Deathchant op 28-10-2014 16:14 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou eens kunnen kijken naar Capture One Pro 8, gisteren toevallig even mee lopen pielen. De workflow is redelijk gelijk aan Lightroom alleen vind ik het een stuk minder snel en intuitief werken. Hoewel het helemaal te customizen is blijven keyboard shortcuts wat achter en zitten er wat rare quirks in waar ik nog niet helemaal achter ben of het nou een bug is of een feature :+

Over de output ben ik nog niet helemaal uit, je hebt wel betere opties voor bijv. clarity maar de ruisreductie is echt ontzettend JPG achtig, niet mijn ding.

Brushes zijn ook wat trager dan in Lightroom waardoor het vaak even gokken is hoe het uit gaat pakken en of je nog bij moet brushen.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Ventieldopje, toevallig ook ooit met DXO gepield? Ik had een x geprobeerd maar het duurde mij veel langer omdat ik lightroom gewend was/ben, ook kreeg ik het resultaat niet dat ik wilde doordat sommige sliders een andere naam hadden/hebben. Toen dacht ik, lightroom is eigenlijk wel prima voor het geld, ik ga het niet eens proberen. Dus niet echt de moeite genomen, want binnen een uur was het weer van mijn pc.

edit: Ohja en dat ik m'n handige plugin LR/enfuse niet kwijt wil :P

Vraag me af wanneer ze die update die nu in ACR8.6 zit, zodat je delen van filters(grad en rad) kan wegbrushen in lightroom komt. Handig voorbijvoorbeeld een foto van een grote toren op de horizon, maar wel een gradient wil over de lucht.

En ja, DC, mooi wensenlijstje dat ik ook graag zou terugzien in de volgende versie. Vooral dat de brush + filters net wat uitgebreider zijn qua sliders en je meer controle geven. Bijna net zoveel als de global sliders

[ Voor 18% gewijzigd door Mr Pingu op 31-10-2014 16:05 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik hoop alleen dat LR6 een standalone versie wordt en geen abonnement versie in de creative cloud!

En GPU rendering. For god sake yes!!!!

[ Voor 19% gewijzigd door PdeBie op 31-10-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr Pingu schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 15:57:
Ventieldopje, toevallig ook ooit met DXO gepield? Ik had een x geprobeerd maar het duurde mij veel langer omdat ik lightroom gewend was/ben, ook kreeg ik het resultaat niet dat ik wilde doordat sommige sliders een andere naam hadden/hebben. Toen dacht ik, lightroom is eigenlijk wel prima voor het geld, ik ga het niet eens proberen. Dus niet echt de moeite genomen, want binnen een uur was het weer van mijn pc.

edit: Ohja en dat ik m'n handige plugin LR/enfuse niet kwijt wil :P

Vraag me af wanneer ze die update die nu in ACR8.6 zit, zodat je delen van filters(grad en rad) kan wegbrushen in lightroom komt. Handig voorbijvoorbeeld een foto van een grote toren op de horizon, maar wel een gradient wil over de lucht.

En ja, DC, mooi wensenlijstje dat ik ook graag zou terugzien in de volgende versie. Vooral dat de brush + filters net wat uitgebreider zijn qua sliders en je meer controle geven. Bijna net zoveel als de global sliders
Jup maar ben er meteen mee op gehouden, DXO vind ik een stuk minder fijn werken. Trouwens vind ik Capture One ook niet alles zoals ik al zei. Zelf blijf ik dus ook lekker bij Lightroom in combinatie met Photo Mechanic :)
PdeBie schreef op vrijdag 31 oktober 2014 @ 16:34:
Ik hoop alleen dat LR6 een standalone versie wordt en geen abonnement versie in de creative cloud!

En GPU rendering. For god sake yes!!!!
Altijd die haat tegen de cloud, maak je druk zeg.. LR kun je ook gewoon prima los kopen en dat zal voorlopig ook wel blijven.

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind Adobe CC heerlijk werken, alleen jammer dat ze geen Paypal of iDeal accepteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Same here, werken via een prepaid creditcard werkt niet altijd even makkelijk nee. Dan zou je een jaar abbo af moeten sluiten wat ook iets goedkoper is maar dan moet je wel het bedrag in één keer ophoesten natuurlijk.

www.maartendeboer.net

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Lightroom 5.7 is uit

Behalve wat support voor lenzen, de 7DII en een import utitility voor iPhoto en Aperture, niks boeiends.
Zou Adobe LR6 aan het bakken zijn? De 'mask' brush voor graduated filters zit namelijk al wel in PS CC dmv ACR 8.6 maar nog steeds niet in LR...

Dat wist ik niet eens (van de mask), en dat lijkt me inderdaad een te 'grote' feature om daar als Adobe geen geld voor te vragen. Waar CC users natuurlijk al voor betalen, hoewel ze die nu ook op v6 laten wachten terwijl de verkoopspraat van CC nu juist was instant updates maar goed, blijkbaar telt LR niet mee .. gevalletje apart, maar heel lang kan het niet meer duren dan indd.

• Mr Pingu

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Voor de mensen die het nog niet weten wat die feature inhoudt:
Adobe Blogje over de feature

Vanaf ongeveer 5:50

[ Voor 5% gewijzigd door Mr Pingu op 20-11-2014 12:58 ]

Pagina: 1 ... 18 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.