Virtuele kopieën kan je gewoon apart verwijderen, daar is het voor. Als je in library rechtsboven klikt op het icoontje om alleen de virtuele kopieen te filteren kan je ze makkelijk selecteren.
Je kunt als in de library zit en je op "\"'drukt je foto's filteren, zo ook op orgineel of virtuele kopie (helemaal rechts in die balk). Zo kun je snel alle virtuele kopieën selecteren en verwijderen, hij vraagt dan ook duidelijk of je die virtuele kopieën wil verwijderen en niet of je de master foto wil verwijderen.douPel schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:50:
ik heb per ongeluk een virtuele kopie van een aantal foto's gemaakt. Nu was dat voor 1tje wel handig, maar de rest zit in de weg. Ik zie alleen niet hoe ik ze weer kan verwijderen, dan lijk ik gelijk de hele foto uit de library te halen (het origineel dus ook).
Mijn facebook authenticatie mislukt steeds. Elke keer als ik wil uploaden, moet ik weer opnieuw valideren, heel irritant. Heeft iemand een idee waarom hij dit niet onthoud en hoe ik dit kan fixen?
Je 2e probleem is een bekend probleem, dit heeft te maken een configuratie fout in Lightroom (ook versie 4). Het heeft mij een tijdje gekost om achter het probleem te komen en een oplossing te vinden maar dit topic beschrijft wat je moet doen:
http://www.lightroomforum...179&viewfull=1#post111179
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Tnx, verwijderen is gelukt! (simpelweg delete werkte idd nu gewoon)
Ik kan bij filters alleen niet zien hoe ik virtuele kopieen moet selecteren, die staat niet in het filters dropdown menu iig.
En tnx voor de link, zal even gaan neuzen hoe ik dat op moet lossen.
Ik kan bij filters alleen niet zien hoe ik virtuele kopieen moet selecteren, die staat niet in het filters dropdown menu iig.
En tnx voor de link, zal even gaan neuzen hoe ik dat op moet lossen.
Niet de dropdown (dat zijn presets), een icoontje achter Type, maar dan moet je dus eerst "Kenmerk" uitklappen. ( of Attribute > Kind, in het engels. )
[ Voor 23% gewijzigd door jesper86 op 31-10-2013 15:29 ]
check!jesper86 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 15:25:
Niet de dropdown (dat zijn presets), een icoontje achter Type, maar dan moet je dus eerst "Kenmerk" uitklappen. ( of Attribute > Kind, in het engels. )
Ik heb een vraag over de lightroom lens profielen. Volgens de adobe site zouden ook de lensprofielen van de Nikon 1 lenzen erin moeten zitten. Echter deze kan ik niet vinden? Er staan maar een stuk of 5 nikon lenzen in het rijtje met lensprofielen
Wie kan me helpen?
Wie kan me helpen?
Bij mij in Lightroom 4.4 zitten er 3 Nikon 1 profielen in?
heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Er zijn verschillende profielen voor JPG en RAW, het kan zijn dat de profielen alleen voor één van die twee momenteel ondersteund worden. Je kunt proberen de Lens Profile Downloader tool van Adobe te downloaden, met deze tool kun je makkelijk door de community gemaakte profielen downloaden. Mocht je het profiel daar ook niet vinden zou je kunnen overwegen je eigen profiel te maken met de Lens Profile Creator
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
ik heb even gezocht maar nergens staat mijn lens.
https://www.dropbox.com/s/sae79scmkwvk8y1/lightroom.png
https://www.dropbox.com/s/jkv2jcjmpedq5p6/lightroom2.tiff
Kan ik die lensprofielen ook ergens downloaden en dan in een lightroom map zetten ofzo?
https://www.dropbox.com/s/sae79scmkwvk8y1/lightroom.png
https://www.dropbox.com/s/jkv2jcjmpedq5p6/lightroom2.tiff
Kan ik die lensprofielen ook ergens downloaden en dan in een lightroom map zetten ofzo?
Om welke lens gaat het? Ik zie in Photoshop ACR zowel m'n 1 Nikkor 10-30 alsook de 1 Nikkor 18.5 gewoon staan. Ik schiet met een V1 in RAW mode.
anders wil ik de profielen wel uploaden later vanavond.sjaak81 schreef op dinsdag 05 november 2013 @ 15:45:
ik heb even gezocht maar nergens staat mijn lens.
[ Voor 25% gewijzigd door Terryb47 op 06-11-2013 09:52 ]
Het gaat om Nikon 1 11-27,5mm lens.
Dat zou fijn zijnTerryb47 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 09:49:
[...]
anders wil ik de profielen wel uploaden later vanavond.
Ik ben erg handig geweest... Mijn hard drive was vol en heb dus mijn foto's verplaatst naar een andere drive en vervolgens uit de library van lightroom verwijderd en opnieuw toegevoegd. Nu zijn al mijn bewerkingen dus verdwenen. Is er een manier om dit nog te fixen? Er worden soms backups gemaakt door Lightroom, kan ik daar wat mee?
Tuurlijk gewoon de catalog uit een backup openen en dan de missing folder opnieuw aanwijzen.
>>> En ik zeg het altijd: In catalog settings 'Automatically write changes into xmp' aanvinken zodat je minder afhankelijk ben van de library. <<<
>>> En ik zeg het altijd: In catalog settings 'Automatically write changes into xmp' aanvinken zodat je minder afhankelijk ben van de library. <<<
[ Voor 57% gewijzigd door jesper86 op 07-11-2013 20:26 ]
Ah dat was me net gelukt inderdaad, alleen mis ik nu mijn laatste 4 dagen aan werk. Kan je dat nog combineren of zo?
Nee als je die heb weggegooid uit de library dan is het weg zo ver ik weet, was niet zo slim.
Nee die heb ik gemaakt nadat ik die library had geleegd... Ze stonden er dus in voordat ik mijn oude library opende... Ik wil hem als het kan importeren nadat ik mijn oudere heb geopend en dan heb ik alles weer.
edit: nvm, het is me gelukt met wat Google werk. Ik was een beetje in paniek, daarom de snelle vragen
.
edit: nvm, het is me gelukt met wat Google werk. Ik was een beetje in paniek, daarom de snelle vragen
[ Voor 48% gewijzigd door Cobiwan op 07-11-2013 20:20 ]
File > Import from another catalog...
Daar moet je vast wat mee kunnen.
Edit: cool.
Daar moet je vast wat mee kunnen.
Edit: cool.
[ Voor 9% gewijzigd door jesper86 op 07-11-2013 20:20 ]
Zo te zien gaat jouw probleem in de aankomende Lightroom 5.3 update opgelost worden. Kijk maar het het rijtje toegevoegde lensprofielensjaak81 schreef op woensdag 06 november 2013 @ 17:06:
Het gaat om Nikon 1 11-27,5mm lens.
[...]
Dat zou fijn zijn
Lightroom 5.3 RC
Voor Sj44k13, je kan foto's gewoon via de verkenner van Windows verplaatsen, en dan achteraf in Lightroom aangeven dat die folders/foto's een nieuwe locatie hebben. Niets met moeilijk doen qua verwijderen uit de library enzo.
5.3 RC is uit met onder andere fix voor die irritante noise en sharpening bug http://labs.adobe.com/technologies/lightroom5-3/
[ Voor 3% gewijzigd door jip_86 op 11-11-2013 00:31 ]
Ik heb gisteren geprobeerd een panorama van 14 foto's te maken vanuit LR4 en PS6. Telkens kreeg ik een melding dat mijn startup schijf vol was. Zelfs toen ik in PS mijn scratch disk op een andere disk gezet had. Op die disk had ik 400 GB vrij. Op mijn startup schijf maar 23GB. Wat kan ik daar nou aan doen? Los van xtra ruimte vrij maken?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
De link naar je PC specs werkt niet. Hoeveel geheugen heb je ? 2GB is in ieder geval erg weinig.
Photoshop is niet echt geweldig met panorama's, en niet echt of echt niet efficiënt zeker met zoveel foto's.
Gebruik zelf Autopano, de standaard (pro) versie is wel €99 maar werkt goed en kan veel. Hij maakt eerst een preview en zet dan de fullsize render in stukjes aan elkaar, dus gebruikt veel minder geheugen dan photoshop die volgens mij alle foto's tegelijk moet cachen (en ook al is het jpg en sla je het op als jpg, het renderen gebeurd natuurlijk rauw, achter de schermen). Hij voegt ook in Lightroom een "Export to Autopano" toe als je dat wil.
Er zijn vast ook wel alternatieven of zelf gratis programma's die ook efficiënt werken.
Microsoft ICE bijvoorbeeld werkt ook aardig geloof ik, en gratis, maar weinig uitgebreid natuurlijk.
Photoshop is niet echt geweldig met panorama's, en niet echt of echt niet efficiënt zeker met zoveel foto's.
Gebruik zelf Autopano, de standaard (pro) versie is wel €99 maar werkt goed en kan veel. Hij maakt eerst een preview en zet dan de fullsize render in stukjes aan elkaar, dus gebruikt veel minder geheugen dan photoshop die volgens mij alle foto's tegelijk moet cachen (en ook al is het jpg en sla je het op als jpg, het renderen gebeurd natuurlijk rauw, achter de schermen). Hij voegt ook in Lightroom een "Export to Autopano" toe als je dat wil.
Er zijn vast ook wel alternatieven of zelf gratis programma's die ook efficiënt werken.
Microsoft ICE bijvoorbeeld werkt ook aardig geloof ik, en gratis, maar weinig uitgebreid natuurlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 13-11-2013 11:10 ]
Daar kwam ik ook achter toen ik afgelopen weekend van LR 3.6 naar 5.2 had geupgrade. Ik had 8 GB geheugen en onder Windows 8.1 pakte LR 3.6 altijd maar een paar honderd MB. Bij een vergelijkbaar gebruiksscenario ging 5.2 al rap naar de 3GB en dat werd toch wat krapjes. Daarom zondag maar direct 8GB erbij besteld en dat gisteren erin gezet (waarbij ik erachter kwam dat er op het gesealde doosje 2x 4GB vermeld stond terwijl er 2x 8GB inzatjesper86 schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:05:
De link naar je PC specs werkt niet. Hoeveel geheugen heb je ? 2GB is in ieder geval erg weinig.
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Die link zal ook wel verouderd zijn
Ik heb 8GB geheugen. Microsoft ICE is leuk, maar dat werkt niet op OSX. En om nou telkens naar Windows om te booten als ik een pano wil maken vind ik niet handig. De foto's zijn overigens 12MPix, dus niet eens heel erg groot. Heeft LR ook een instelling om scratch disks in te stellen net zoals PS?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
LR gebruikt de scratch disk van CameraRaw, die instelling is dus zowel voor LR als PS het zelfdezonoskar schreef op woensdag 13 november 2013 @ 11:39:
Die link zal ook wel verouderd zijnIk heb 8GB geheugen. Microsoft ICE is leuk, maar dat werkt niet op OSX. En om nou telkens naar Windows om te booten als ik een pano wil maken vind ik niet handig. De foto's zijn overigens 12MPix, dus niet eens heel erg groot. Heeft LR ook een instelling om scratch disks in te stellen net zoals PS?
Voor pano's (ook in HDR) gebruik ik PTGui Pro, een stuk lastiger in gebruik dan ICE en andere stitching tools maar wel héél geavanceerd
[ Voor 11% gewijzigd door Ventieldopje op 13-11-2013 14:06 ]
www.maartendeboer.net
Verwijderd
Hai allemaal, ik ben nieuw hier en ben zo direct om maar meteen mijn vraag te stellen: ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb sinds kort Lightroom 5 (trial versie) en heb de NIK Plugins gedownload (hele pakket, ook nog trial versie). Het lukt mij echter niet (ook niet via de plugin manager of het instellen van voorkeuren) om ze in LR te activeren. Ik krijg constant een foutmelding "Er heeft zich een fout voorgedaan bij het laden van deze plugin".
Weet iemand hoe dit kan en vooral: hoe ik dit kan oplossen? Ik werk met een vrij nieuwe Imac trouwens, qua versie alles up to date. Alvast dank!
Weet iemand hoe dit kan en vooral: hoe ik dit kan oplossen? Ik werk met een vrij nieuwe Imac trouwens, qua versie alles up to date. Alvast dank!
Ik heb een vervelend probleem:
Ik had net een stroom storing waarna windows 8.1 niet goed startte, bleef in een loop met een update hangen bij 30%. Via systeemherstel heb ik alles naar gisteren kunnen zetten en windows draait weer prima. Alle programma's doen het ook prima, maar... Als ik Lightroom 5.2 wil starten krijg ik de volgende scherm:

Ik krijg de catalog niet geopend. Ook niet als ik de catalog vanuit LR wil openen of via de verkenner. Ik heb de pc ook al opnieuw opgestart. Wat kan ik hier aan doen?
Ik had net een stroom storing waarna windows 8.1 niet goed startte, bleef in een loop met een update hangen bij 30%. Via systeemherstel heb ik alles naar gisteren kunnen zetten en windows draait weer prima. Alle programma's doen het ook prima, maar... Als ik Lightroom 5.2 wil starten krijg ik de volgende scherm:

Ik krijg de catalog niet geopend. Ook niet als ik de catalog vanuit LR wil openen of via de verkenner. Ik heb de pc ook al opnieuw opgestart. Wat kan ik hier aan doen?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Staat er een .lock file in de map waar de catalogus staat? Zo ja, die verwijderen.
Google gaf dit als oplossing bij lr3. Precies die melding.
Google gaf dit als oplossing bij lr3. Precies die melding.
Tx, het is al gelukt. Er was een .lock bestand aanwezig in de LR catalog dir, die heb ik verwijderd --> openen ging weer.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Ben op zoek naar een LR lens profiel voor 'n canon EF50-200mm f/3.5-4.5, is er hier toevallig iemand die dat heeft liggen? En zou willen delen?
Dank!
Dank!
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Ik vrees dat je die zelf moet maken, dat kun je doen met de Lens Profile Creator van Adobe__Erik__ schreef op maandag 18 november 2013 @ 23:14:
Ben op zoek naar een LR lens profiel voor 'n canon EF50-200mm f/3.5-4.5, is er hier toevallig iemand die dat heeft liggen? En zou willen delen?
Dank!
[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 19-11-2013 12:28 ]
www.maartendeboer.net
Waarom zou je voor die lens een profiel willen hebben? Ik gebruik enkel profielen om groothoekvertekeningen een beetje recht te trekken (10-22 en 17-40). De profielen lijken niks te doen bij > 30 mm.
Correct me if I'm wrong
Correct me if I'm wrong
This footer is intentionally left blank
Bij mij doet zo'n profiel best wel wat boven 30mm. Teminste bij mij 50mm en 85mm doet het ook wel wat. Vertekening bijwerken is minimaal opzich wat ie doet dan, maar wel wat vignetting enzo wegwerken met name.
Gebruik ze zelf meestal eigenlijk niet trouwens.
Gebruik ze zelf meestal eigenlijk niet trouwens.
[ Voor 10% gewijzigd door hypz op 20-11-2013 13:24 ]
Ik voeg standaard juist een beetje (en soms wat meer) vignettering toe. Wellicht scheelt het ook nog wat dat ik geen FF schiet (maar bijna enkel 1,3 crop).
Ik schiet met 1.6 crop en toch heeft het effect op mijn 70-200 2.8 is IIajhaverkamp schreef op woensdag 20 november 2013 @ 13:03:
Waarom zou je voor die lens een profiel willen hebben? Ik gebruik enkel profielen om groothoekvertekeningen een beetje recht te trekken (10-22 en 17-40). De profielen lijken niks te doen bij > 30 mm.
Correct me if I'm wrong
Dank voor 't meedenken!
Standaard kiest LR (3.6) na het aankiezen van Canon, automatisch voor het profiel van de 15-85, daarbij worden al wel de nodige vervormingen weggehaald.
Zal er dan inderdaad maar zelf eentje in elkaar knutselen, heb alleen een raw profiel nodig, dank voor de tip!
Zelfs met de 100-400 werkt LR trouwens nog wel zichtbaar 'ellende' weg bij aankiezen van het profiel, dus echt beperkt tot 30mm is 't niet echt.
Standaard kiest LR (3.6) na het aankiezen van Canon, automatisch voor het profiel van de 15-85, daarbij worden al wel de nodige vervormingen weggehaald.
Zal er dan inderdaad maar zelf eentje in elkaar knutselen, heb alleen een raw profiel nodig, dank voor de tip!
Zelfs met de 100-400 werkt LR trouwens nog wel zichtbaar 'ellende' weg bij aankiezen van het profiel, dus echt beperkt tot 30mm is 't niet echt.
Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII
Eindelijk, Adobe heeft ingezien dat nog niet iedereen Photoshop heeft gekocht. De aanbieding van PS CC en LR5 (CC) met 20 GB opslag van 13 euro per maand is nu ook voor niet CS3 en nieuwe owners
eindelijk voor mij ook de mogelijkheid om beide producten legaal te krijgen tegen een goede prijs!
Let wel dat het nog steeds niet duidelijk is wat de prijs gaat worden na 1 jaar. Verder ben je wel je programma's kwijt als je niet meer betaald. En vooral dat laatste staat me erg tegen.
I know, maar ze later iig weten wat het gaat worden als het meer wordt. Heb het trouwens net iets goedkoper gekregen door het op mijn Zweedse adres te laten geldenkdbruin schreef op vrijdag 22 november 2013 @ 13:56:
Let wel dat het nog steeds niet duidelijk is wat de prijs gaat worden na 1 jaar. Verder ben je wel je programma's kwijt als je niet meer betaald. En vooral dat laatste staat me erg tegen.
Ik heb wat foto's met mijn camera gemaakt met het type op RAW (via de camera ingesteld). Ik denk echter iets fout te hebben gedaan want ik krijg de foto's nergens geopend (niet in Aperture, Photoshop en Lightroom). Zijn er bepaalde dingen die ik anders in moet stellen om dit probleem op te lossen? Ik heb het type via de camera gewoon op NEF (RAW) gezet. Het gaat om een D5300 camera
.
Zal er wel mee te maken hebben dat de camera redelijk nieuw is maar er moet toch wel een manier zijn om de NEF bestanden toch te kunnen openen / bewerken en delen? Voor windows heb ik in ieder geval dit gevonden: http://www.nikonimglib.com/nefcodec/
Op mijn mac kan ik echter nog even niks met het formaat
Edit:
Hmm ik zie dat de nieuwere lightroom het type wel zou moeten ondersteunen. Ik denk dat ik eerst mijn lightroom maar eens opnieuw moet installeren
.
Zal er wel mee te maken hebben dat de camera redelijk nieuw is maar er moet toch wel een manier zijn om de NEF bestanden toch te kunnen openen / bewerken en delen? Voor windows heb ik in ieder geval dit gevonden: http://www.nikonimglib.com/nefcodec/
Op mijn mac kan ik echter nog even niks met het formaat
Edit:
Hmm ik zie dat de nieuwere lightroom het type wel zou moeten ondersteunen. Ik denk dat ik eerst mijn lightroom maar eens opnieuw moet installeren
[ Voor 38% gewijzigd door Universal Creations op 24-11-2013 19:33 ]
Ik heb deze nog niet voorbij zien komenL
U kunt tijdelijk een speciaal Creative Cloud-abonnement aanschaffen. Dit speciale abonnement biedt toegang tot Photoshop CC en Lightroom 5, plus functie-updates en upgrades wanneer deze beschikbaar komen, 20 GB cloudopslag voor bestandsdeling en samenwerking, en een Behance ProSite. Als u een abonnement voor één jaar aanschaft, kost dit maar €12,75/maand, maar u moet wel voor 2 december 2013 inschrijven.
Heb het zelf net aangeschafd
Bron Adobe
U kunt tijdelijk een speciaal Creative Cloud-abonnement aanschaffen. Dit speciale abonnement biedt toegang tot Photoshop CC en Lightroom 5, plus functie-updates en upgrades wanneer deze beschikbaar komen, 20 GB cloudopslag voor bestandsdeling en samenwerking, en een Behance ProSite. Als u een abonnement voor één jaar aanschaft, kost dit maar €12,75/maand, maar u moet wel voor 2 december 2013 inschrijven.
Heb het zelf net aangeschafd
Bron Adobe
[ Voor 13% gewijzigd door jschoorl2 op 25-11-2013 13:16 ]
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Kijk eens even 4 posts naar boven. 
Maar ja ik vind het persoonlijk nogsteeds twijfelachtig omdat je na dat jaar nogsteeds niks 'heb', en niet weet wat het gaat kosten het tweede en derde of vierde jaar. Bovendien is voor fotografie 20GB cloud echt heel weinig, als je een D800 of A7r heb is het voor een dagje foto's nog te weinig. Behance ProSite is wel mooi trouwens.
Waarom doen ze niet gewoon 1 dollar per maand ofzo, en sla 10 keer zoveel mensen aan de haak, of 5 dollar voor heel de creative suite en mikmak. Zoals Spotify of Netflix, zij kunnen het toch ook.
Maar ja ik vind het persoonlijk nogsteeds twijfelachtig omdat je na dat jaar nogsteeds niks 'heb', en niet weet wat het gaat kosten het tweede en derde of vierde jaar. Bovendien is voor fotografie 20GB cloud echt heel weinig, als je een D800 of A7r heb is het voor een dagje foto's nog te weinig. Behance ProSite is wel mooi trouwens.
Waarom doen ze niet gewoon 1 dollar per maand ofzo, en sla 10 keer zoveel mensen aan de haak, of 5 dollar voor heel de creative suite en mikmak. Zoals Spotify of Netflix, zij kunnen het toch ook.
Omdat ze er ook nog wat aan willen verdienen? Ik vind het niet duur trouwens, zeker niet als je het vergelijkt met de reguliere licentiekosten van Photoshop en Lightroom. Daar kan je heel wat maandjes CC mee af nemen, en het is een safe bet om te veronderstellen dat de prijs niet twee of drie keer meer wordt na een jaar. Dan haken er namelijk weer heel veel mensen, uit pure verontwaardiging, weer af. En 'niks hebben' vind ik een non-argument. Je hebt dan toch x maanden die software kunnen gebruiken? Als je een lease-auto hebt betaal je toch ook jaren zonder dat je 'm gaat bezitten? Een huurwoning? Zelfde verhaal.
[ Voor 100% gewijzigd door AtleX op 25-11-2013 13:34 ]
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Kijk dat is een goede deal.KRG schreef op maandag 25 november 2013 @ 14:09:
Nu vandaag aanschaf volledige LR 5 (geen upgrade!) voor 77 eu via de webshop. Alleen Vandaag !!!
Zelf ook maar naar de Adobe aanbieding van Photoshop en Lightroom gehapt, voor €10,- ex btw. echt een no brainer. Wel even afwachten wat er gebeurd na een jaar ... maargoed, zorgen voor later
www.maartendeboer.net
Het grootste voordeel van een gewone licentie is dat ik de software heb. Eenmalig aanmelden in het geval van Adobe en ik kan de software altijd gebruiken, ook als ik niet binnen de gestelde termijn niet actief ben geweest op internet (voorwaarde van CC).AtleX schreef op maandag 25 november 2013 @ 13:32:
Omdat ze er ook nog wat aan willen verdienen? Ik vind het niet duur trouwens, zeker niet als je het vergelijkt met de reguliere licentiekosten van Photoshop en Lightroom. Daar kan je heel wat maandjes CC mee af nemen, en het is een safe bet om te veronderstellen dat de prijs niet twee of drie keer meer wordt na een jaar. Dan haken er namelijk weer heel veel mensen, uit pure verontwaardiging, weer af. En 'niks hebben' vind ik een non-argument. Je hebt dan toch x maanden die software kunnen gebruiken? Als je een lease-auto hebt betaal je toch ook jaren zonder dat je 'm gaat bezitten? Een huurwoning? Zelfde verhaal.
En het afhaken na een jaar bij een prijsverhoging is heel erg afhankelijk van hoe nodig je het programma hebt. Is het je broodwinning, dan zul je toch over de brug moeten komen of hopen dat je nog een oude licentie hebt die ook nog eens overweg kan met de nieuwe features weggeschreven in je bestanden.
Verder moet je je niet blindstaren op de kosten. Photoshop is een leuk programma, kan veel en wordt veel in een professionele omgeving gebruikt. Dan zijn deze bedrijfskosten weer aftrekbaar. Voor de thuisgebruiker kan het eigenlijk veel te veel en voldoet Photoshop Elements in de meeste gevallen. En dat is toch een heel stuk goedkoper.
En als voormalig Lightroom gebruiker (ben overgestapt naar Aperture) kun je de meeste zaken die je met Photoshop wilt doen, tegenwoordig prima oplossen met plugins (bijv. onOne Perfect Suite) die een stuk goedkoper zijn.
Maar wanneer gaat dat syncen dan werken? Ik hoef niet al mijn foto's in de cloud te hebben, maar zou het wel fijn vinden als mijn catalog, presets en export presets in de cloud komen.
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Simpel, die hele cloud storage van Adobe links laten liggen. Zou mij niks verbazen als dat ook zo onveilig is als watRoyz schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 16:11:
Maar wanneer gaat dat syncen dan werken? Ik hoef niet al mijn foto's in de cloud te hebben, maar zou het wel fijn vinden als mijn catalog, presets en export presets in de cloud komen.
Als je belangrijke data in de cloud op wil slaan kun je beter voor CrashPlan gaan, in Europa bied Ceejay het aan bijvoorbeeld: http://www.ceejay.net. £9.99 per maand, per gebruiker met 4 workstations. Met onbeperkte cloud opslag en een server in de UK. Heb er zelf goede ervaring mee, zeker toen ik nog glasvezel 100/100 had liggen syncte ik er mijn belangrijkste foto's snel naar toe
www.maartendeboer.net
Nu officiële licentie LR 5. tot 4 dec voor 77 eu. En als je een BTW nr hebt dan voor 63 EU !
[ Voor 53% gewijzigd door KRG op 27-11-2013 22:29 . Reden: verkeerde tekst ]
Die actie is afgelopen, hij is nu nogsteeds in de aanbieding indd maar dan voor €90,41 met btw.
In de voorwaarden staat deze zin:Ventieldopje schreef op maandag 25 november 2013 @ 22:57:
Zelf ook maar naar de Adobe aanbieding van Photoshop en Lightroom gehapt, voor €10,- ex btw. echt een no brainer. Wel even afwachten wat er gebeurd na een jaar ... maargoed, zorgen voor later
Na de eerste 12 maanden wordt je contract automatisch verlengd op basis van de huidige prijs van de aanbieding.
Ik kan dit op twee manier lezen, na 12 maanden betaal je nog steeds dezelfde prijs als nu of je gaat na die 12 maanden de dan geldende prijs betalen... Heeft iemand hier antwoord op?
Ik koop liever een stuk software dan dat ik er maandelijks voor moet betalen (of per jaar), ik hoef echt niet zonodig elk jaar de nieuwste versie te hebben, dan kan ik die huidige versie mooi blijven gebruiken. als je zo'n maand/jaar cloud abo hebt, ben je bijna verplicht om te gaan upgraden en dat is nou juist wat ik niet wil. als je dat niet doet word je volgens mij doodgegooid met notificaties en herinneringen

[ Voor 19% gewijzigd door Terryb47 op 28-11-2013 20:31 ]
Onzin, updaten gebeurd via de Adobe Creative Cloud applicatie die je ook gewoon uit kan schakelen, dan ontvang je geen updates. De software staat namelijk gewoon op je PC, je kunt ook gewoon offline werken voor een X aantal dagen/weken.Terryb47 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 20:28:
Ik koop liever een stuk software dan dat ik er maandelijks voor moet betalen (of per jaar), ik hoef echt niet zonodig elk jaar de nieuwste versie te hebben, dan kan ik die huidige versie mooi blijven gebruiken. als je zo'n maand/jaar cloud abo hebt, ben je bijna verplicht om te gaan upgraden en dat is nou juist wat ik niet wil. als je dat niet doet word je volgens mij doodgegooid met notificaties en herinneringen
Daarnaast is €10,- per maand (€ 120,- per jaar) goedkoper dan Adobe Photoshop CS6 in de winkel. Zelfs nog als je besluit 10 jaar niet te upgraden. Daar waar een upgrade ook zo rond de € 250,- kost
Adobe Creative Suite CS6 Photoshop
Adobe Creative Suite CS6 Photoshop Extended
www.maartendeboer.net
hmm, maar wordt die sofware niet gedeactiveerd na 12 maanden als je niet verlengd? (even vergeten dat je CS6 er nu bij krijgt en dat het een koopje is)
Stel ik ga LR5 de aankomende 2 jaar gebruiken, moet ik dan sowieso 2x12 maanden a 10euro betalen? Terwijl je LR voor rond de 100euro (eenmalig) kan kopen? Dan betaal je toch 2x zoveel wanneer je een abo neemt? of kom ik van mars
Stel ik ga LR5 de aankomende 2 jaar gebruiken, moet ik dan sowieso 2x12 maanden a 10euro betalen? Terwijl je LR voor rond de 100euro (eenmalig) kan kopen? Dan betaal je toch 2x zoveel wanneer je een abo neemt? of kom ik van mars
Wel als je bij LR 5 blijft. Maar dan is er toch weer LR 6 dus moet je weer een upgrade kopen a 70 euro?
[ Voor 15% gewijzigd door Royz op 28-11-2013 22:55 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Dat bedoelde ik eerder met als je zo'n abo neemt en verlengt, zou je bijna stom zijn om niet te upgraden, je gaat toch niet 2x betalen voor hetzelfde product?
Maar als je bij voorbaat al weet dat je niet elk jaar zal zal gaan upgraden, (ik gebruik LR voornamelijk als database) dan heeft zo'n abo vorm niet zo'n zin volgens mij..
Maar als je bij voorbaat al weet dat je niet elk jaar zal zal gaan upgraden, (ik gebruik LR voornamelijk als database) dan heeft zo'n abo vorm niet zo'n zin volgens mij..
Voor alleen Lightroom is het te duur, maar dat is ook nog te betalen. Photoshop is gewoon óntzettend duur, zelfs een single app license en Lightroom kopen is goedkoper. Lightroom 6 komt voorlopig nog niet
www.maartendeboer.net
Uh jaTerryb47 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 22:39:

Terryb had het over 2 jaar lang LR 5 gebruik. En ik verwacht dan wel, dat er weer een nieuwe versie is.
Adobe Photoshop Lightroom 3 Now Available - 7 juni 2010
Adobe Photoshop Lightroom 4 Now Available - 6 maart 2012
Adobe Photoshop Lightroom 5 Now Available - 10 juni 2013
ik zou denken rond begin maart 2015
In een cyclus-versnelling van 21 naar 15 maand zou dat eerder voorjaar 2014 zijn.Royz schreef op zaterdag 30 november 2013 @ 13:31:
[...]
Terryb had het over 2 jaar lang LR 5 gebruik. En ik verwacht dan wel, dat er weer een nieuwe versie is.
Adobe Photoshop Lightroom 3 Now Available - 7 juni 2010
Adobe Photoshop Lightroom 4 Now Available - 6 maart 2012
Adobe Photoshop Lightroom 5 Now Available - 10 juni 2013
ik zou denken rond begin maart 2015

Ik wil graag advies over het volgende:
Ik gebruik nu Lightroom 3.6 en (wat ik zelden gebruik CS 5.5 ) onder Windows XP (32 bits) op een Desktop PC met P7NGM-Digital Moederbord (MS 7530 v1.0) met daarin 4GB Mem.
Ik heb net LR 5.1 aangeschaft en heb al licentie WIN7 64 bits liggen. Wil mijn systeem daarmee upgraden. Ik kan max. 8GB mem in mijn MB stoppen. Ik heb nu 4 maal 1 GB mem in 4 slots.
Gaat dit Moederbord goed werken met LR 5.1 en WIN 7 met 8GB ?
Voor de volledigheid nog even mijn systeemoverzicht:
Operating System MS Windows XP Professional 32-bit SP3
CPU Intel Core 2 Duo E7400 @ 2.80GHz 37 °C Wolfdale 45nm Technology
RAM 4.0GB Dual-Channel DDR2 @ 399MHz (5-5-5-18)
Motherboard MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD P7NGM-Digital (MS-7530) (CPU1) 26 °C
Graphics SyncMaster (1920x1200@60Hz)
256MB GeForce 9300 / nForce 730i (MSI) 45 °C
Hard Drives 977GB SAMSUNG SAMSUNG HD103SI (SATA) 29 °C
1954GB SAMSUNG SAMSUNG HD204UI (SATA) 33 °C
Optical DrivesNEC DVD_RW ND-3520AW
Audio Realtek High Definition Audio
Wie geeft gefundeerd advies ?
Ik gebruik nu Lightroom 3.6 en (wat ik zelden gebruik CS 5.5 ) onder Windows XP (32 bits) op een Desktop PC met P7NGM-Digital Moederbord (MS 7530 v1.0) met daarin 4GB Mem.
Ik heb net LR 5.1 aangeschaft en heb al licentie WIN7 64 bits liggen. Wil mijn systeem daarmee upgraden. Ik kan max. 8GB mem in mijn MB stoppen. Ik heb nu 4 maal 1 GB mem in 4 slots.
Motherboard MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD P7NGM-Digital (MS-7530) (CPU1) 26 °C
Zal prima werken.
Ik zou voor 8gb gaan en een ssd. Zelfs op mijn laptop met een Intel U7300 (ultra low voltage ding) + 8gb + ssd werkt LR5 prima. Niet supersnel maar wel bruikbaar.
Ik zou voor 8gb gaan en een ssd. Zelfs op mijn laptop met een Intel U7300 (ultra low voltage ding) + 8gb + ssd werkt LR5 prima. Niet supersnel maar wel bruikbaar.
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Ik gebruik Adobe Lightroom nu ook in een Windows 7 PC met 4 GB geheugen en een wat oudere (500GB) harddisks. En volgens mij een Intel Q8400 (Pricewatch).KRG schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:26:
Het draait naar mijn ervaring prima, net zo snel als andere foto software.
Ik zou nog het eerste Win 7 aanraden alleen al omdat dat veel veiliger is dan XP. (random win7 tip: Als je nog geen virusscanner heb kan je gratis Microsoft Security Essentials downloaden.)
Dan zou *alleen* LR het in principe inderdaad al met 4GB kunnen, maar 8GB is zeker aan te raden vooral omdat je dan ook nog ruimte overhoud als je bv een externe tool erbij wil gebruiken of gewoon het internet browsen.
Waar Lightroom verreweg het meeste baat bij heeft is een snelle processor, maar dat is wel even wat lastiger om te vervangen natuurlijk. En wat je nu heb is ook zeker niet slecht.
Een SSD gebruikt Lightroom maar weinig. Over het algemeen is alles in zijn totaal beter met een SSD wat vervolgens Lightroom de vrije weg geeft, maar specifiek Lightroom doet er weinig mee. Of je moet natuurlijk de foto's zelf ook op de SSD zetten, maar daar is niet veel ruimte voor.
Dan zou *alleen* LR het in principe inderdaad al met 4GB kunnen, maar 8GB is zeker aan te raden vooral omdat je dan ook nog ruimte overhoud als je bv een externe tool erbij wil gebruiken of gewoon het internet browsen.
Waar Lightroom verreweg het meeste baat bij heeft is een snelle processor, maar dat is wel even wat lastiger om te vervangen natuurlijk. En wat je nu heb is ook zeker niet slecht.
Een SSD gebruikt Lightroom maar weinig. Over het algemeen is alles in zijn totaal beter met een SSD wat vervolgens Lightroom de vrije weg geeft, maar specifiek Lightroom doet er weinig mee. Of je moet natuurlijk de foto's zelf ook op de SSD zetten, maar daar is niet veel ruimte voor.
Ik zet de foto's die ik aan het bewerken ben altijd op de SSD en dan is wel een grote verbetering, de 1:1 voorvertoningen laden veel sneller, het scrollen gaat vlotter etc dan wanneer ze op mijn gewone schijf staan.jesper86 schreef op donderdag 05 december 2013 @ 11:13:
Ik zou nog het eerste Win 7 aanraden alleen al omdat dat veel veiliger is dan XP. (random win7 tip: Als je nog geen virusscanner heb kan je gratis Microsoft Security Essentials downloaden.)
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Ik wil met Lightroom (5) afwisselend werken op mijn desktop en op mijn laptop. De ene keer zit ik een avondje op desktop, de andere keer een middagje op de laptop. Nu had ik het idee om de catalogus op een snelle USB 3.0 stick te zetten. Zou dat werken of is USB sowieso te langzaam voor de catalogus?
Is het dan niet handiger om de catalogus 1x per dag te laten synchroniseren tussen laptop en desktop?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hoe bedoel je dat precies? Via de cloud? Ik ben daar niet zo happig op. Adviseer je dit omdat USB te traag is?
Via het netwerk wat je thuis hebt en dan met een gratis synchroniseer programma.kadoendra schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 08:05:
Hoe bedoel je dat precies? Via de cloud? Ik ben daar niet zo happig op. Adviseer je dit omdat USB te traag is?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik geloof dat catalog via netwerk een probleem was (?), tijdje terug over gehad geloof ik.
Als je een snelle stick wil dan wil je vooral goede random access snelheid (zoals SSD) en dan is de pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart zonder twijfel de beste keus.
Er was pas toevallig een on-lacation-catalog video tutorial welke wel informatief is:
Als je een snelle stick wil dan wil je vooral goede random access snelheid (zoals SSD) en dan is de pricewatch: Sandisk Extreme USB 3.0 Flash Drive 64GB Zwart zonder twijfel de beste keus.
Er was pas toevallig een on-lacation-catalog video tutorial welke wel informatief is:
Via netwerk synchroniseren tussen twee machines is geen probleem, je kan alleen geen catalog openen vanaf een netwerklocatie.jesper86 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 12:48:
Ik geloof dat catalog via netwerk een probleem was (?), tijdje terug over gehad geloof ik.
Zelf zit ik er aan te denken om mijn RAW files naar mijn NAS te verplaatsen nu ik die heb en de catalog en previews lokaal op mijn laptop te zetten.
De catalog kan ik dan met het ingebakken mechanisme van LR backuppen naar de NAS na elke sessie.
De USB disk waar alles nu op staat kan ik dan aan de NAS hangen om vanaf de NAS scheduled backups naar de USB disk te maken.
Eens kijken of ik dat qua schijfletters en paden dan zo kan inkleden dat ik eventueel ook mijn USB disk met RAWs kan meenemen en mobiel kan werken (en daarna handmatig terug syncen naar de NAS). Dat zou niet vaak voorkomen, maar kan soms wel eens van pas komen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Zo werk ik nu ook, voor mij zijn de previews een geschenk uit de hemel. Dat backuppen, is dat incrementeel of gaat ie continu je hele installatie backuppen? Ik heb namelijk het gevoel dat het, het 2e is en dat gaat me te lang duren.Orion84 schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:10:
[...]
Zelf zit ik er aan te denken om mijn RAW files naar mijn NAS te verplaatsen nu ik die heb en de catalog en previews lokaal op mijn laptop te zetten.
De catalog kan ik dan met het ingebakken mechanisme van LR backuppen naar de NAS na elke sessie.
Zou ook altijd nog eens kunnen kijken naar: http://www.photographers-...ucts/mdawson/tpglrbackup/
Investeer niet teveel in je systeem, want dat moederbord ZAL op een bepaald moment kapot gaan, vanwege de nVidia 9300 chip die erop zit !! Ook kan je tegenwoordig niet veel doen met DDR2. Alles is DDR3 en nog effe en we zitten op DDR4KRG schreef op woensdag 04 december 2013 @ 22:26:
Die van mij zat in mijn HTPC die ik veel minder gebruikte dan mijn "Main PC" en na ongeveer 4 jaar is het gekke ding gewoon stuk. Zelfs een reflow actie heeft niet geholpen helaas...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
De ingebouwde LR catalog back-up is enkel de catalog file, dus dat stelt niks voor.Royz schreef op vrijdag 06 december 2013 @ 13:44:
[...]
Zo werk ik nu ook, voor mij zijn de previews een geschenk uit de hemel. Dat backuppen, is dat incrementeel of gaat ie continu je hele installatie backuppen? Ik heb namelijk het gevoel dat het, het 2e is en dat gaat me te lang duren.
Zou ook altijd nog eens kunnen kijken naar: http://www.photographers-...ucts/mdawson/tpglrbackup/
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Wat voor plugins gebruiken jullie eigenlijk in lightroom? Enkele pagina's terug zag ik Perfect photo suite langskomen, welke ik op het oog wat prijzig vond voor 129,95 US Dollar.
Wie heeft dit of een ander pakket, welke functies gebruiken jullie dan vooral, en zou je het aanraden?
Wie heeft dit of een ander pakket, welke functies gebruiken jullie dan vooral, en zou je het aanraden?
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Plugins zijn er in vele vormen (en prijzen) en ik gebruik zelf diverse plugins van Topaz:
- Adjust voor een semi HDR look
- Clarity voor het terughalen van details
- Restyle voor gemakkelijk de kleuring aanpassen
- Remask voor het maken van selecties
Daarnaast gebruik ik ook de Perfect Photo Suite. In het begin vooral Perfect Effects (toch net weer andere zaken dan Topaz) maar nu het geheel veel beter geintegreerd is en ook layers heeft, toch ook meer van de andere zaken.
Verder heb ik ook de plugins van Nik (Dfine, ColorEfex, SilverEfex) maar die gebruik ik niet zoveel. Wel gebruik ik Snapseed nog wel eens om wat mee te spelen.
Ik gebruik de plugins via Aperture (ben van Lightroom afgestapt) en soms ook via Photoshop als ik weet dat ik meerdere filters ga gebruiken.
Van de meeste kun je gewoon een demo versie ophalen om te kijken of je het nuttig vindt. Dan kun je zelf bepalen of het z'n geld waard is.
Daarnaast gebruik ik ook de Perfect Photo Suite. In het begin vooral Perfect Effects (toch net weer andere zaken dan Topaz) maar nu het geheel veel beter geintegreerd is en ook layers heeft, toch ook meer van de andere zaken.
Verder heb ik ook de plugins van Nik (Dfine, ColorEfex, SilverEfex) maar die gebruik ik niet zoveel. Wel gebruik ik Snapseed nog wel eens om wat mee te spelen.
Ik gebruik de plugins via Aperture (ben van Lightroom afgestapt) en soms ook via Photoshop als ik weet dat ik meerdere filters ga gebruiken.
Van de meeste kun je gewoon een demo versie ophalen om te kijken of je het nuttig vindt. Dan kun je zelf bepalen of het z'n geld waard is.
[ Voor 8% gewijzigd door kdbruin op 09-12-2013 08:34 ]
Ik had gisteren ruzie met export functie van Lightroom. Ik wilde een foto bijsnijden in 16:9 formaat. Netjes 16:9 aspect ratio gekozen, de beeldverhouding vergrendeld en de uitsnede bepaald. Bij export functies gekozen dat foto geresized wordt naar 1920 pixels aan langste zijde.
De geexporteerde foto is echter geen 1920x1080 pixels, maar steeds 1920x960 pixels. Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Even daarvoor had ik hetzelfde gedaan met een andere foto, waarbij het wél goed werkte. Heeft iemand al eens een soortgelijk probleem gehad?
De geexporteerde foto is echter geen 1920x1080 pixels, maar steeds 1920x960 pixels. Ik heb het meerdere keren geprobeerd maar het lukt gewoon niet. Even daarvoor had ik hetzelfde gedaan met een andere foto, waarbij het wél goed werkte. Heeft iemand al eens een soortgelijk probleem gehad?
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
En welke versie LR is dat?
5.2 geloof ik.
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Bij mij staat mijn catalog net als de bestanden op mijn server welke ik aanspreek via een 1Gb verbinding.
Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Geen idee of dit ook schijn is en dat eigenlijk mijn catalog lokaal staat, maar verwijs altijd naar een bestand op de server zelf.
Pas een nieuwe installatie gedaan en verwezen naar de server waarna ik weer hetzelfde zag als voorheen.
Eigenlijk nooit problemen mee gehad.
Geen idee of dit ook schijn is en dat eigenlijk mijn catalog lokaal staat, maar verwijs altijd naar een bestand op de server zelf.
Pas een nieuwe installatie gedaan en verwezen naar de server waarna ik weer hetzelfde zag als voorheen.
Ik heb sinds kort een 'irritant' probleempje in Lightroom 4. Op de een of andere manier staan er bij de 'grijsverlooptool' en de 'brush' bij een aantal velden nu een aantal waardes default op wat anders dan 0.
Blijkbaar heb ik dit een keer per ongeluk als standaard ingesteld bij het bewerken van een foto zonder dat ik het doorhad. Wie weet hoe ik dit weer naar de 'standaard' waardes van 0,0 in kan stellen? Het is namelijk vrij irritant dat ik nu eerst al die waardes moet gaan resetten, zonde van mijn tijd
Blijkbaar heb ik dit een keer per ongeluk als standaard ingesteld bij het bewerken van een foto zonder dat ik het doorhad. Wie weet hoe ik dit weer naar de 'standaard' waardes van 0,0 in kan stellen? Het is namelijk vrij irritant dat ik nu eerst al die waardes moet gaan resetten, zonde van mijn tijd
Marcel, waarschijnlijk heb je een foto bewerkt en daarna op een selectie van foto's de sync/previous functie gebruikt?
Andersom werkt het ook natuurlijk, reset eerst een foto. selectie maken van de foto's waarvan je de aangepaste settings niet wilt gebruiken > sync functie gebruiken.
Andersom werkt het ook natuurlijk, reset eerst een foto. selectie maken van de foto's waarvan je de aangepaste settings niet wilt gebruiken > sync functie gebruiken.
Bedankt voor de info, ik ga er eens naar kijkenkdbruin schreef op maandag 09 december 2013 @ 08:33:
Plugins zijn er in vele vormen (en prijzen) en ik gebruik zelf diverse plugins van Topaz:
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Jazeker, ik ben sinds kort aan het experimenteren met Enfuse omdat ik wilde kijken of HDR fotografie mijn cup of tea zou zijn. Plugin is zo goed als gratis (een kleine donatie is nodig) en lijkt zijn werk prima te doen!
Als je de waarde op 0 zet voordat je gaat brushen is dat weer je default. Als dit je probleem is tenminstemarceltuit schreef op woensdag 11 december 2013 @ 07:32:
Ik heb sinds kort een 'irritant' probleempje in Lightroom 4. Op de een of andere manier staan er bij de 'grijsverlooptool' en de 'brush' bij een aantal velden nu een aantal waardes default op wat anders dan 0.
oh wacht, ik denk dat Royz gelijk heeft. had niet goed gelezen
Precies wilde ik net zeggen. Hij onthoud gewoon de laatste instelling dat is alles. Zet alles op 0 voordat je iets plaatst en hij blijft op 0 elke keer dat 'New' weer actief is. Wat je in 'Edit' allemaal uitspookt heeft daar geen invloed op.Royz schreef op woensdag 11 december 2013 @ 09:57:
[...]
Als je de waarde op 0 zet voordat je gaat brushen is dat weer je default. Als dit je probleem is tenminste
Voor de productiviteit is het vaak handig dat het gewoon blijft staan. Meerdere foto's waar allemaal de lucht herstelt moet worden, maar de horizon verschillend van hoogte is bijvoorbeeld. Maar dan moet je dus wel in de gaten hebben dat dat gebeurd, en bij een nieuwe serie niet vergeten te checken of alles op 0 staat voor je iets plaatst. Gelukkig is daar een mooie Reset knop voor. En je kan ook dubbelklikken op een slider om hem op 0 te zetten.
Heren hartelijk dank voor de respons, het naar 0 zetten voordat ik iets doe heeft inderdaad geholpen.
Hoe simpel kan het zijn zeg
Hoe simpel kan het zijn zeg
Lightroom 5.3 Final is uit !
Windows | Mac
Windows | Mac
Press statement:
Newly added support for Tethered Capture in Lightroom 5.3The following new cameras are now supported:
- Canon EOS Rebel T4i / EOS 650D / EOS Kiss X6i
New Lens Profile Support:
- Canon EOS M2
- Canon PowerShot S120
- Casio EX-10
- Fujifilm XQ1
- Fujifilm X-E2
- Nikon 1 AW1
- Nikon Coolpix P7800
- Nikon Df
- Nikon D610
- Nikon D5300
- Nokia Lumia 1020
- Olympus OM-D E-M1
- Olympus STYLUS 1
- Panasonic DMC-GM1
- Pentax K-3
- Phase One IQ260
- Phase One IQ280
- Sony A7 (ILCE-7)
- Sony A7R (ILCE-7R)
- Sony DSC-RX10
- Apple iPhone 5 Apple
- Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM Canon
- Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM Canon
- Tamron SP 150-600mm f/5-6.3 Di VC USD A011E Canon
- Phantom Vision FC200 DJI
- Nikon 1 NIKKOR AW 11-27.5mm f/3.5-5.6 Nikon
- Nikon 1 NIKKOR AW 10mm f/2.8 Nikon
- Nikon AF-S NIKKOR 58mm f/1.4G Nikon
- Nikon AF-S DX NIKKOR 18-140mm f/3.5-5.6G ED VR Nikon
- Sigma 18-35mm F1.8 DC HSM A013 Nikon, Sigma
- Sony 16-35mm F2.8 ZA SSM Sony
- Sony 24-70mm F2.8 ZA SSM Sony
- Sony 70-200mm F2.8 G SSM Sony
- Sony E 16-70mm F4 ZA OSS Sony
- Sony E PZ 18-105mm F4 G OSS Sony
- Sony E 20mm F2.8 Sony
- Sony FE 28-70mm F3.5-5.6 OSS Sony
- Sony FE 35mm F2.8 ZA Sony
- Sony FE 55mm F1.8 ZA Sony
[ Voor 69% gewijzigd door jesper86 op 12-12-2013 15:29 ]
Het stomme is, bij de Creative Cloud tool staat hij ipv. bij updates gewoon weer bij de normale programma's en staat er "install" ipv. update. Wel logisch opsich aangezien je in principe bij een update altijd heel Lightroom opnieuw download (iets dat érg uit de tijd is, maar vooruit).
Hij kwam er gelukkig ook mee toen ik hem opstartte, hoop dat nu de nare bugs er uit zijn en dat ze zich volledig kunnen richten op meer snelheid. Al zou het ook wel sexy zijn als het shake reduction filter naar Lightroom kwam. Dat zijn typisch van die filters waar je met een beetje geluk alleen met Lightroom af kan, alleen bij extremere gevallen lijkt het me dat je nog wel eens wat moet Photoshoppen.
Hij kwam er gelukkig ook mee toen ik hem opstartte, hoop dat nu de nare bugs er uit zijn en dat ze zich volledig kunnen richten op meer snelheid. Al zou het ook wel sexy zijn als het shake reduction filter naar Lightroom kwam. Dat zijn typisch van die filters waar je met een beetje geluk alleen met Lightroom af kan, alleen bij extremere gevallen lijkt het me dat je nog wel eens wat moet Photoshoppen.
www.maartendeboer.net
Logisch inderdaad, Lightroom kent geen updates alleen een full install, dus of dat nou via de cloud gaat of ergens anders maakt niet uit.
Maar het is zelfs nog erger dan dat, je download LR namelijk altijd twee keer omdat de 32 en 64 bit versie bij elkaar ingepakt zijn. Om het fool-proof te maken waarschijnlijk. Na het uitpakken bewaar ik altijd alleen de setup64.exe wat gewoon het volledige programma is van 450MB in plaats van de 900MB die je download.
Maar het is zelfs nog erger dan dat, je download LR namelijk altijd twee keer omdat de 32 en 64 bit versie bij elkaar ingepakt zijn. Om het fool-proof te maken waarschijnlijk. Na het uitpakken bewaar ik altijd alleen de setup64.exe wat gewoon het volledige programma is van 450MB in plaats van de 900MB die je download.
Klopt, nou is het wel zo dat de CreativeCloud applicatie volgensmij alleen de gene download voor je systeem (x86 of x64) en niet beide. Alleen gaf de installatie daarvan een error, heb ik hem handmatig moeten downloaden. Nouja het werkt weer in ieder gevaljesper86 schreef op donderdag 12 december 2013 @ 14:54:
Logisch inderdaad, Lightroom kent geen updates alleen een full install, dus of dat nou via de cloud gaat of ergens anders maakt niet uit.
www.maartendeboer.net
Iemand meer deze error in CC voor LR 5.3:
Exit Code: 7
Please see specific errors below for troubleshooting. For example, ERROR:
-------------------------------------- Summary --------------------------------------
- 0 fatal error(s), 2 error(s)
----------- Payload: Adobe Photoshop Lightroom 5 5.3.0.0 Adobe_Lightroom_x64.msi_5.3 -----------
ERROR: Install MSI payload failed with error: 1624 - Fout tijdens het toepassen van transforms. Controleer of de opgegeven transformpaden geldig zijn.
MSI Error message:
ERROR: Third party payload installer Adobe_Lightroom_x64.msi failed with exit code: 1624
Zo te lezen in de post direct boven je nog tenminste 1 iemand ja.Roobje schreef op donderdag 12 december 2013 @ 22:22:
Iemand meer deze error in CC voor LR 5.3:
[...]
Jep, had exact de zelfde
Denk dat de MSI file op hun server (die normaal in de .exe verpakt op de website) niet helemaal lekker is. Kan best zijn dat dit morgen opgelost is, voor nu gewoon even downloaden via de website, werkt ook perfect. Alleen is je download dan wel 2x zo groot
www.maartendeboer.net
Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.