Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Over LR heb je helemaal gelijk natuurlijk, dat is op zich best betaalbaar. Maar ik begrijp de case voor die student en teacher versies niet. Als er één plaats is waar ik massa's gepirateerde software zag, dan is het wel aan de universiteit.

Studenten (althans in mijn tijd) trokken zich bitter weinig aan van de legitimiteit van hun software, en vaak gaven onze leerkrachten gewoon het schijfje mee. Ik denk dat de markt van enthousiasts vele malen groter is. Wij hebben een inkomen en zijn, mits enige matiging, bereid te betalen voor gemak en gewoon "omdat het hoort".

Echter als ik moet kiezen tussen 1000 euro voor een software pakket dat ik, zoals Roobje het aanhaalt, voor 5% van mijn foto's zou gebruiken, of een nieuw objectief. Sjah, dan is mijn keuze snel gemaakt. Zo lang ik niet beschik over een FF camera met een arsenaal aan pro-grade lenzen, zal ik steeds diezelfde keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Je ziet denk ik één ding over het hoofd: bij mensen die voor hun opleiding Adobe-producten gebruiken, is de kans heel groot dat ze later ook professioneel Adobe gaan gebruiken. En dan zullen veel ervoor kiezen om wel te betalen ervoor.

Enthousiasts zullen echter veel vaker enthousiasts blijven en misschien een beetje ernaast klussen, maar gaan daarvoor niet betalen voor Adobe.

Plus die €1000 voor een softwarepakket heb je nu niet meer, het gaat per maand en is de stap veel minder groot, omdat je niet in één keer honderden euro's kwijt bent ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Ach ja :) Ben natuurlijk gewoon mijn eigen teleurstelling aan het uiten. Had maar wat graag op het aanbod ingegaan, maar ik kom niet in aanmerking, en zal me er bij neerleggen. Blijf 20 euro per maand veel geld vinden voor een stuk software dat ik sommige maanden zelfs niet nodig heb.

Als de patch 5.2 zijn beloftes inlost, zal ik waarschijnlijk toch nog LR5 aanschaffen. Het is en blijft een geweldig stukje software, en met de nieuwste versie ga ik weer net een tikkeltje minder van PS afhangen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik kan me niet herinneren dat Adobe student versies had toen ik studeerde. Macromedia toendertijd bood het hele pakket aan voor 15 euro oid, Adobe konden we via o.a. Surfspot niet krijgen. Misschien dat ze het wel hadden, maar ze liepen er niet mee te koop. Ik denk ook niet dat Adobe er mee zat als je een gekraakte versie gebruikte. Het is zoals Hahn zegt een manier om zieltjes te winnen, voor als men het later professioneel moet gebruiken.

Ik snap alle klachten niet helemaal omtrent de prijzen. Programma's als photoshop, en de creative suite in zijn geheel, zijn niet bedoeld voor amateurs en hobbyisten. Die programma's zijn bedoeld voor professionals, die de investering er meestal prima uit kunnen halen.

Lightroom is eerlijk gezegd een ontzettend koopje, vooral voor de professional. Het is dermate scherp geprijsd dat het ook voor de hobbyist meer dan prima te betalen is.

[ Voor 10% gewijzigd door Sjekster op 04-09-2013 23:14 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Sjekster schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:13:

Ik snap alle klachten niet helemaal omtrent de prijzen. Programma's als photoshop, en de creative suite in zijn geheel, zijn niet bedoeld voor amateurs en hobbyisten. Die programma's zijn bedoeld voor professionals, die de investering er meestal prima uit kunnen halen.
Maar mensen zijn eraan gewend dat ze Photoshop downloaden als ze een foto willen croppen. Wat natuurlijk dikke overkill is, maar hé, waarom niet, is gratis toch? :+

En als je het eenmaal hebt, ga je niet meer terug naar iets simpelers, want Photoshop is veul betur en wat je hebt, wil je niet meer kwijt.

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:13

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik zit ook te denken om LR5 eindelijk aan te gaan schaffen, zijn die export bugs al opgelost?

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik heb zowel CS6 als LR prive aangeschaft en de prijs is, imho, niet buitensporig hoog. Als ik weer toe ben aan beide programma's zal ik zeker naar CC kijken. Een tientje per maand tegenover meer dan 1000 euro ineens, dan kies ik toch voor het eerste. :)

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

marceltuit schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:34:
Ik zit ook te denken om LR5 eindelijk aan te gaan schaffen, zijn die export bugs al opgelost?
Ik zou even wachten tot 5.2 uitkomt, dat is immers pas de eerste release na de oorspronkelijke release 5.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Richard! schreef op woensdag 04 september 2013 @ 08:07:
Probleem is dat je niet 20 beelden in een keer vanuit Lr naar CS6 kan exporteren :) ?
CS6 opstarten > File > Open > Foto's selecteren > Camera RAW wordt gestart en je kan je helemaal uitleven :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
LR 5.2 / ACR 8.2 zijn uitgebracht:
http://photorumors.com/20...2-lightroom-5-2-released/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Niet online
Die heet tegenwoordig "Adobe Camera Raw and DNG Converter".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja al bevat dat volgensmij alleen de DNG converter. Camera Raw updaten zou je via de application manager moeten doen of via help -> updates in Photoshop. Meen ik hoor, pin me er niet op vast ;)

Anyway, wat ik wel apart vond was dat 5.2 al op de update site stond voordat het aangekondigd was. Ik kwam er achter door een berichtje van Digifoto Pro op Facebook. Gelijk gedownload natuurlijk, werkt prima ;)

Wat ik nog steeds wel erg kwalijk vind is dat die Photoshop + Lightroom deal alleen voor mensen is die CS3/CS4/CS5/CS6 hebben van Photoshop. Wat ik nog véél kwalijker vind is dat de prijzen in de EU véél hoger zijn dan in de US. Nu maar gewoon voor LR5 in de winkel gegaan (~ 100-110 ex. btw) en hun CC single app plan voor Photoshop CC. Maarja, liever had ik ook een speciaal pakket gezien zonder die limitatie en beide voor een aantrekkelijke prijs gehad, zeker gezien dit ver uit de meest populaire combinatie is van producten die ze aanbieden voor fotografen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Nu de update uit is binnenkort maar even een upgrade licentie aanschaffen à ~70 euro. Gezien de stortvloed aan wat mindere ervaringen met 5.0 ben ik maar even bij 4.x gebleven tot nu toe.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-09 10:56
Heb net 5.2 update geinstalleerd en het ziet er goed uit. Afgelopen maanden 4.4 gebruikt omdat ik erg veel last had van de selectie/export bugs en daardoor risico liep met opdrachten. Nu nog even aanzien maar het lijkt erop dat 5.2 als productie versie gebruikt kan gaan worden

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-09 10:04
Even een heel gekke vraag. Ik ben Lightroom aan het uitproberen en ik heb een foto bewerkt, maar ik kan nergens vinden waar ik de aanpassingen kan toepassen?
Als ik naar mijn 'host' foto kijk dan is er niks veranderd. Iemand hulp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Dat is het voordeel van aanpassingen in Lightroom, ze doen niks met het originele bestand (non-destructive heet dat :P). Als je de aanpassingen wilt exporteren, dan kan je dat in Lightroom doen (rechtermuisknop » Export).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
CuBras schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:21:
Even een heel gekke vraag. Ik ben Lightroom aan het uitproberen en ik heb een foto bewerkt, maar ik kan nergens vinden waar ik de aanpassingen kan toepassen?
Als ik naar mijn 'host' foto kijk dan is er niks veranderd. Iemand hulp?
Je moet je foto(s) exporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet jpg quality niet op 90 te zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Hmz, Daarom dat ik het niet kon vinden.
Echter als ik zeg ''Exporteren" -> Specifieke map -> F:\xxxxx -> 'Bestaande bestanden overschrijven' -> 'Exporteren'

Geeft ie eerst aan:
Niet alle export bewerkingen zijn uitgevoerd ... ? Maar wel met deze tekst eronder:

De bestemming voor foto DSC_0739.jpg betekent dat de bestaande foto wordt vervangen.
F:\Nieuwe map\24-09-2013\DSC_0739.JPG

Vervolgens klik ik dan op 'Oké' en zie ik linksboven in dat het programma aan het laden is, maar als ik vervolgens naar de originele foto toe ga, dan is er niks veranderd.

De foto staat in LR recht, maar de originele foto staat nog steeds scheef ... Enig idee wat ik fout doe? De quality staat zelfs op 100 (bedankt voor de tip!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Misschien niet proberen het origineel te vervangen? (Sowieso geen goed idee, als je ooit terug wilt, dan kan dat niet meer, terwijl dat juist de hele insteek van Lightroom is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

CuBras schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 20:37:

Vervolgens klik ik dan op 'Oké' en zie ik linksboven in dat het programma aan het laden is, maar als ik vervolgens naar de originele foto toe ga, dan is er niks veranderd.
Hoe ga je naar de originele foto toe? In Lightroom? Dan kan het zomaar zijn dat je naar een preview zit te kijken die (nog) niet is bijgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als LR zegt mislukt dan is het mislukt. Blijkbaar kan een foto zichzelf niet inlezen en overschrijven tegelijk .. als een slang die zichzelf probeert op te eten. :9

Volgens mij begrijp je het doel van LR niet helemaal.

ps. JPG op 100 is nergens voor nodig (en is ook niet zonder verlies als je dat mss denkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-08-2020
Ik volg dit topic al een tijdje en ben van plan om LR aan te schaffen. Tot 18 oktober is er 20% korting op LR5. Tot nu toe werk ik hoofdzakelijk met Photoshop Elements 7.
Mijn vraag is in hoeverre PE nog relevant is. Ik wil het er wel bij houden ivm het werken met lagen. Maar is een upgrade naar PE12 nog wel zinvol?

En wat LR betreft. Raden jullie 4 of 5 aan?

[ Voor 7% gewijzigd door Yahrr op 25-09-2013 09:13 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
@Hahn,
Ik vind het vervelend om zometeen 6x dezelfde foto te hebben op m'n HDD. Ik bewerk de foto liever in één keer goed (voornamelijk recht zetten en lichte kleurcorrecties) en dan m'n origineel vervangen voor hetgeen met wat ik bewerkt heb.

@Orion84,
Ik ga via de verkenner naar mijn originele foto toe, niet via LR. Ik weet zeker dat het geen preview is.

@jesper86,
Wat jij zegt is is dus apart opslaan onder een andere naam? Ik denk dat ik inderdaad het doel ervan gemist heb. Ik dacht dat het in dezelfde lijn lag als Photoshop, maar dan net even anders ;)

Ik had 100 ingetoetst omdat ik zo zeker mogelijk wilde zijn van het feit dat de foto niet werd opgeslagen door het programma, en niet door een user error. Die 10% is vaak niet merkbaar idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CuBras schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:34:
@Hahn,
Ik vind het vervelend om zometeen 6x dezelfde foto te hebben op m'n HDD. Ik bewerk de foto liever in één keer goed (voornamelijk recht zetten en lichte kleurcorrecties) en dan m'n origineel vervangen voor hetgeen met wat ik bewerkt heb.
Als je het in één keer goed doet, dan heb je er maar 2 toch? :+

Maar het is en blijft gewoon niet slim om je origineel direct te vervangen door je bewerkte. Desnoods verwijder je het origineel na afloop, maar als er tijdens het exporteren iets misgaat en je zit al gelijk je origineel te vervangen, dan ben je de sjaak.

Dus gewoon niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuBras
Vlak na de reactie even geprobeerd om de foto te saven in een andere map, inc. een andere bestandsnaam. Nu ging het wel in één keer goed. Blijkbaar moet ik eerst wat meer zelf uit proberen, voordat ik ga piepen. C=

Dank jullie wel voor de feedback en de eye opener. Ik ga even verder oefenen. Ik zal ook gewoon het originele bestand behouden.

[ Voor 7% gewijzigd door CuBras op 24-09-2013 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Hahn,
Dat is gewoon niet helemaal zoals Lightroom bedoeld is. Maar je kan natuurlijk prima de boel exporteren naar een 2e locatie en dan daarna je originelen weggooien. Dan zit je alleen wel met de vraag of je de bewerkte foto's nog in Lightroom wilt hebben om het overzicht te bewaren (middels collecties en tags etc.), dan zal je de geëxporteerde versies weer opnieuw moeten importeren.
@Orion84,
Ik ga via de verkenner naar mijn originele foto toe, niet via LR. Ik weet zeker dat het geen preview is.
Ok, dan is dus blijkbaar het exporteren mislukt.
@jesper86,
Wat jij zegt is is dus apart opslaan onder een andere naam? Ik denk dat ik inderdaad het doel ervan gemist heb. Ik dacht dat het in dezelfde lijn lag als Photoshop, maar dan net even anders ;)
Lightroom is met name gericht op het gebruik met RAW bestanden. Die kan je niet zo zonder bewerking gebruiken, dus moet je wel verwerken tot bijvoorbeeld jpg's. Dan laadt je dus je RAW bestanden in Lightroom, past al je bewerkingen toe en exporteert vervolgens naar bijvoorbeeld jpg om online te zetten of net wat je er mee wilt. De RAW bestanden blijven bewaard, net zoals je vroegah je negatieven ook bewaarde naast de ontwikkelde en afgedrukte foto's.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 24-09-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
CuBras schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:38:
Vlak na de reactie even geprobeerd om de foto te saven in een andere map, inc. een andere bestandsnaam. Nu ging het wel in één keer goed. Blijkbaar moet ik eerst wat meer zelf uit proberen, voordat ik ga piepen. C=

Dank jullie wel voor de feedback en de eye opener. Ik ga even verder oefenen. Ik zal ook gewoon het originele bestand behouden.
Is ook best logisch eigenlijk, het origineel wordt gebruikt om je bewerkte versie te exporteren. Als je dan je origineel gaat zitten overschrijven, dan is 'ie zichzelf aan het overschrijven terwijl 'ie ook aan het exporteren is (wat zoiets is als de beeldspraak die iemand al eerder gebruikte: een slang die zichzelf aan het opeten is :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hahn schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:40:
[...]

Is ook best logisch eigenlijk, het origineel wordt gebruikt om je bewerkte versie te exporteren. Als je dan je origineel gaat zitten overschrijven, dan is 'ie zichzelf aan het overschrijven terwijl 'ie ook aan het exporteren is (wat zoiets is als de beeldspraak die iemand al eerder gebruikte: een slang die zichzelf aan het opeten is :P).
Dat zou in theorie natuurlijk prima kunnen. In eender welk ander programma kan je ook uitstekend een bestand openen, aanpassen en over zichzelf heen opslaan. Dus zo heel logisch is het niet, totdat je de oorspronkelijke gedachte achter Lightroom begrijpt en de parallellen ziet met negatieven en ontwikkelde afdrukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Orion84 schreef op dinsdag 24 september 2013 @ 21:43:
[...]

Dat zou in theorie natuurlijk prima kunnen. In eender welk ander programma kan je ook uitstekend een bestand openen, aanpassen en over zichzelf heen opslaan. Dus zo heel logisch is het niet, totdat je de oorspronkelijke gedachte achter Lightroom begrijpt en de parallellen ziet met negatieven en ontwikkelde afdrukken.
Bij andere programma's zie je vaak dat je een bestand opent en je vervolgens in een temporary file aan het werken bent (bijvoorbeeld bij Word), totdat 'ie weggeschreven wordt door op te slaan.

Misschien werkt Lightroom toch echt constant met het origineel. Of misschien is het inderdaad wel een feature, maar dan had er wel een wat betere foutmelding mogen zijn ("U kunt niet over het origineel heen schrijven, want dat is niet hoe Lightroom werkt" :+) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:46

sapphire

Die-hard pruts0r

Lr werkt ook vanuit een cache en spreekt de originele afbeelding pas aan met exporteren. Als je de foto passend in beeld hebt kijk je gewoon naar een thumbnail/preview waar je de bewerkingen op ziet.

5.2 ook geïnstalleerd, nog steeds geen snelheidswonder maar nu zijn "zwaar" bewerkte foto's iig werkbaarder.

Gabriël AM5

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

@hahn het principe van Lightroom is non-destructive editing, dus je edit _nooit_ het origineel. Alle edits bestaan enkel en alleen in de Lightroom database. Pas op het moment dat je exporteert worden je edits toegepast op het geëxporteerde bestand. Om deze reden kun je in principe dus ook je origineel niet overschrijven. Je kunt alleen eventueel een origineel vervangen door een export, maar alleen achteraf en buiten Lightroom.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Waarom zou je uberhaupt het origineel willen vervangen? Je gebruikt de aangepast versie voor het doel je h'm hebt gemaakt en daarna gooi je die weer weg. Heb je 'm weer nodig, dan doe je gewoon weer een export. Of zie ik het nu te ingewikkeld...
@CuBras

Ik heb altijd maar twee bestanden, het origineel en de geëxporteerde 'final' versie. Ik heb een preset ingesteld die in de huidige map een submap aanmaakt genaamd JPG90, en daar dus standaard naar exporteert, met de optie om altijd te overschrijven zonder te vragen. Bovendien een toevoeging aan de bestandsnaam "_LR5" voor extra duidelijkheid en veiligheid. Automagisch en vanzelf. Dat werkt voor mij heel goed. Van een dagje fotograferen maak ik dan gewoon een selectie, die bewerk ik zover nodig, soms vele tegelijk en uiteindelijk selecteer ik alle foto's die ik een vlaggetje heb gegeven, exporteer deze met de preset, en voilá. De afgekeurde foto's worden sowieso nooit een jpg (ik schiet raw-only), en later kan ik altijd nog even terug komen voor een kleine aanpassing en gewoon opnieuw exporteren, het origineel natuurlijk nog gewoon aanwezig met de history en alles, en de betreffende foto in het mapje JPG90 word vervolgens netjes geüpdate/overschreven zonder gezeur. :+ Een heerlijk idee dat je originelen altijd veilig zijn (met backup) en de exports dus enkel en alleen 'dummies' zijn om mee te doen wat je wil, ik kan niet meer zonder. :)

Dan heb ik natuurlijk ook nog overige presets aangemaakt zoals export voor web/mail, of 1080p presentatie-formaat, of lossless tiff, en dat soort dingen. Waar je anders inderdaad zoals je zegt kopie van kopie van kopie zou hebben (en allemaal met de hand, argh!), nu dus allemaal met een druk op de knop vanaf hetzelfde origineel die altijd klaar staat zoals je hem heb achtergelaten, en vooral: altijd nog terug kan! of een een virtuele kopie van heb met 16x9 crops voor schermweergave, of zwartwit versies, verschillende film-simulaties bijvoorbeeld ik noem maar wat ... het houd niet op. >:)

ps. Om er zeker van te zijn dat je aanpassingen zijn opgeslagen ook al zou je de library kwijtraken dan zou ik in opties "write changes into xmp automatically" (o.i.d) opzoeken en aanvinken.

@Yahrr, dat kan met PSE dus allemaal niet, en heb ik zelf zeker niet 'erbij' nodig. Dat is keer op keer foto openen, foto bewerken, foto opslaan, foto sluiten, volgende foto openen, volgens mij. Met LR doe je alles 'live' on the fly, tijdens het browsen en het maken van een selectie, en vervolgens dus in 1 klap exporteren. Zou natuurlijk wel LR5 aanraden, want 'waarom niet', nieuwe functies zijn toch wel handig, en volgens mij komt de benodigde raw-support van nieuwe camera's er ook niet meer voor de oudere versies .. ! :-(

[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 25-09-2013 11:36 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-09 17:01
@Hahn,
Ideaal gezien werk je met RAW bestanden in LR die behoorlijk wat size innemen op je HDD. Als je klaar bent met bewerken export je naar .jpg wat dan een fractie is van de size van RAW. Maar toch houd je dan best dat RAW bestand bij want als je binnen afzienbare tijd beter bent geworden met LR of je anders naar je foto kijkt dan kan je nog steeds aanpassingen maken aan het originele bestand.

Maar eerst zien of je camera RAW kan schieten dus. Je hebt dan ook direct heel wat meer mogelijkheden in LR.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:04

breinonline

Are you afraid to be known?

Inrage schreef op woensdag 25 september 2013 @ 13:33:
[...]Maar toch houd je dan best dat RAW bestand bij want als je binnen afzienbare tijd beter bent geworden met LR of je anders naar je foto kijkt dan kan je nog steeds aanpassingen maken aan het originele bestand.
Dat niet alleen, als ik de RAW's bekijk die ik ooit met LR 1 heb bewerkt en ik doe dat nu nogmaals met LR 4, dan zit daar een wereld van verschil tussen. Omdat RAW alle mogelijke data bevat, kan je met nieuwe technieken veel meer uit hetzelfde bestand halen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:39
Nadat ik een tijd geleden gebruik ben gaan maken van (een iets minder legale versie) Lightroom versie 2, ben ik zo verliefd op het pakket geworden dat ik nu toch maar een officiele licentie wil gaan kopen. Versie 4 en 5 zijn er nu.

Probleem alleen is dat versie 5 alleen in die nieuwe cloud variant beschikbaar is en ik niet precies weet wat dat inhoud. Daarnaast vraag ik me af of de verschillen tussen 4 en 5 echt noemenswaardig zijn. Ik werk nooit met hele grote collecties van een paar honderd foto's. Meestal heb ik maar een foto of 200 na een dag schieten.

Wat zeggen jullie? Kijken of ik ergens nog een versie 4 kan scoren? Of gewoon gaan voor versie 5?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:22

Rannasha

Does not compute.

pdebie schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:03:
Nadat ik een tijd geleden gebruik ben gaan maken van (een iets minder legale versie) Lightroom versie 2, ben ik zo verliefd op het pakket geworden dat ik nu toch maar een officiele licentie wil gaan kopen. Versie 4 en 5 zijn er nu.

Probleem alleen is dat versie 5 alleen in die nieuwe cloud variant beschikbaar is en ik niet precies weet wat dat inhoud. Daarnaast vraag ik me af of de verschillen tussen 4 en 5 echt noemenswaardig zijn. Ik werk nooit met hele grote collecties van een paar honderd foto's. Meestal heb ik maar een foto of 200 na een dag schieten.

Wat zeggen jullie? Kijken of ik ergens nog een versie 4 kan scoren? Of gewoon gaan voor versie 5?
LR 5 is gewoon in normale (niet-cloud) versie te krijgen. Gewoon op de website: http://www.adobe.com/nl/products/photoshop-lightroom.html

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Hoezo alleen in die nieuwe cloud variant beschikbaar? Ik heb twee weken geleden nog gewoon een installatie CD gekocht in een Amsterdamse fotozaak. En ook als normale download is ie nog steeds beschikbaar bij Adobe.

Edit: with stupid ^^

[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 02-10-2013 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
dat begreep ik van het cloud verhaal, maar mooi dat er ook nog een 'offline' variant is. :)

Dan is de keus (gezien de prijs) snel gemaakt en gaat het versie 5 worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
pdebie schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 16:14:
dat begreep ik van het cloud verhaal, maar mooi dat er ook nog een 'offline' variant is. :)

Dan is de keus (gezien de prijs) snel gemaakt en gaat het versie 5 worden.
dat geld alleen voor de overige programma's uit de adobe suites. (bijv Photoshop CC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
ah top. LR 5 it is then :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
LR5 is tijdelijk met 20% korting te downloaden: http://www.adobe.com/nl/products/photoshop-lightroom.html
Ofwel € 103,32. Geldig tot 18 oktober.

[ Voor 5% gewijzigd door Yahrr op 02-10-2013 21:52 ]

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Klopt. Inmiddels is LR 5 dan ook binnen :)

Ben benieuwd!

--edit--

Inmiddels geïnstalleerd en draaiende. Op het eerste oog weinig verschil met versie 2, het is en blijft de simpele grijze look-and-feel, maar heb er nog niet mee gespeeld.

Dit weekend moet ik fotograferen bij de Rivierenland Rallye, dus daarna gaat LR 5 zijn eerste test op zijn donder krijgen. Kijken wat ik er dan van vind.

[ Voor 74% gewijzigd door PdeBie op 04-10-2013 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 20:41

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Sinds een hele tijd heb ik in LR4 (ik heb nu LR 4.4.1 draaien) het probleem dat foto's compleet verneukt owrden als ik in de bewerkings module op 'auto' klik. Exposure gaat soms +2EV, terwijl de orginele foto redelijk belicht is. Voorheen gaf de auto mode een paar kleine tweaks, maar nu dus al eenhele tijd is het kommer en kwel. Ik gebruik nog steeds dezelfde camera (EOS 5D) dus het lijkt aan LR te liggen.

Bijv zo'n foto:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/9378940/Gulbergen%2024h%20all/content/images/large/_MG_5655.jpg
(sorry voor het niet resizen)

Bij deze foto wordt de exposure met +2EV aangepast, waardoor hij helemaal overbelicht wordt. Of ligt het aan mijn monitor, want hier op het werk lijkt de foto een beetje onderbelicht. Maar hij heeft zeker geen +2EV nodig IMHO.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Gewoon geen auto gebruiken :? Auto weet niet wat jij wilt en weet ook niet wat de foto inhoudt, het probeert gewoon alles zo gemiddeld mogelijk te maken en als je veel donkere delen hebt (zoals al die bomen), dan gaat 'ie de exposure omhoog gooien.

Ik probeer voor de lol weer eens auto, maar het heeft voor mij echt nog nooit écht goed gewerkt.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 08-10-2013 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Ik druk zelf wel altijd eerst op auto, maar ga vervolgens zelf fine-tunen. Maar al te vaak dat hij inderdaad onder- of overbelicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

@zonoskar
Je bent niet de enige..
http://forums.adobe.com/message/4275440

Ik gebruik zelf eigenlijk die hele auto tone knop niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik gebruik hem om te zien wat het resultaat is, is het goed dan finetunen is het niet goed ctrl-z :).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Sallin schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 19:18:
Ik gebruik hem om te zien wat het resultaat is, is het goed dan finetunen is het niet goed ctrl-z :).
Juist. Mijn methode :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb dat ook eigenlijk altijd al gehad, zelfs in LR3 al geloof ik. Boeit ook niet, ik gebruik het verder toch niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lijkt me ook wel moeilijk om zo'n auto modus te maken, het hangt namelijk nogal af van de foto. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij een pikzwarte achtergrond probeert op te trekken, terwijl dat wel de bedoeling is bij een onbedoeld onderbelichte achtergrond. Zo zijn er nog talloze criteria die ik kan bedenken waarom het zo'n onvoorspelbare en moeilijke optie is.

Maar jullie zeggen dat je het gebruikt om te zien wat het resultaat is? Dit klinkt een beetje als ik schiet in Auto en hoop dat het goed komt. Het mooie van zo'n niet-compact camera is natuurlijk dat er een prachtige lichtmeter in zit die je precies kan vertellen hoe de belichting van je foto wordt, ook achterop je camera kun je dit in veel gevallen al aardig goed beoordelen.

Mocht het je om detail gaan, kijken dus of sommige delen uitbijten, dan zou ik eerder snel even aan de exposure slider trekken en kijken wat je speelruimte is :)

@Zonoskar, zoals je de foto nu geplaatst hebt zou ik niks aan de belichting en kleuren foto doen, lijkt mij prima belicht met lekkere kleuren :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Jajaja, iedereen die niet alleen maar in M schiet en daarna exact weet welke van de 1000 knopjes in lightroom te gebruiken is geen volwaardig lid van het dslr-masterrace :+

Dat gezegd hebbende, ik heb echt nog nooits iets goed uit de auto-tone van LR gekregen. Van mij zouden ze hem weg mogen halen en dan wat extra presets mogen meebundelen, en dan bedoel ik niet meer 'vintage camera' zooi maar dingen waar je als beginner wat aan hebt en van kan leren. Net als de scenes die op je camera zitten, maar met bijkomend voordeel dat je precies kan zien wat er precies aangepast wordt en dat ook kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sabbi schreef op dinsdag 08 oktober 2013 @ 21:25:
Jajaja, iedereen die niet alleen maar in M schiet en daarna exact weet welke van de 1000 knopjes in lightroom te gebruiken is geen volwaardig lid van het dslr-masterrace :+

Dat gezegd hebbende, ik heb echt nog nooits iets goed uit de auto-tone van LR gekregen. Van mij zouden ze hem weg mogen halen en dan wat extra presets mogen meebundelen, en dan bedoel ik niet meer 'vintage camera' zooi maar dingen waar je als beginner wat aan hebt en van kan leren. Net als de scenes die op je camera zitten, maar met bijkomend voordeel dat je precies kan zien wat er precies aangepast wordt en dat ook kan wijzigen.
Die presets worden ook meegeleverd met Lightroom, open de linker balk maar eens in Develop mode ;) Je kunt daar ook eigen presets in zetten als je dat makkelijk vind, deze kun je zelfs nog delen (of te koop aanbieden) :)

Zou bijvoorbeeld een veel betere start kunnen zijn dan de 'auto' modus aangezien je met die presets vaak veel constantere resultaten krijgt dan het 'we zien wel' knopje :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdbruin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-08 14:47
Als je echt met Lightroom aan de slag wilt, kijk dan eens naar het Lightroom Preset System van SLR Lounge. Ik heb daar geruime tijd mee mogen werken en de resultaten zijn vaak erg goed en snel te bereiken.

Kijk ook eens op hun youtube kanaal voor veel introductie videos waarbij ze eerst met hun systeem aan de gang gaan, maar daarna ook laten zien hoe je zit zonder kunt bereiken. Heel leerzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:29

Sabbi

je denkt aan mij.

Ventieldopje schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 08:30:
[...]
Die presets worden ook meegeleverd met Lightroom, open de linker balk maar eens in Develop mode ;) Je kunt daar ook eigen presets in zetten als je dat makkelijk vind, deze kun je zelfs nog delen (of te koop aanbieden) :)

Zou bijvoorbeeld een veel betere start kunnen zijn dan de 'auto' modus aangezien je met die presets vaak veel constantere resultaten krijgt dan het 'we zien wel' knopje :)
Mja, ieder z'n ding natuurlijk, maar ik vind "Antique" en "Yesteryear" niet echt waardevolle toevoegingen die ik elke dag gebruik... Dan heb je nog een ton aan zwart-wit conversies, en een paar algemene die per stuk één setting aanpassen.
kdbruin schreef op woensdag 09 oktober 2013 @ 11:03:
Als je echt met Lightroom aan de slag wilt, kijk dan eens naar het Lightroom Preset System van SLR Lounge. Ik heb daar geruime tijd mee mogen werken en de resultaten zijn vaak erg goed en snel te bereiken.

Kijk ook eens op hun youtube kanaal voor veel introductie videos waarbij ze eerst met hun systeem aan de gang gaan, maar daarna ook laten zien hoe je zit zonder kunt bereiken. Heel leerzaam.
Kijk, dat bedoel ik nou. :) Snel zien wat de verschillende mogelijkheden zijn en daarop verder kunnen borduren en van kunnen leren. Goede youtube-videos inderdaad. Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAM1979
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-03 10:24
Ik gebruik het inderdaad ook op deze manier, voor mij een beginpunt voor verdere aanpassingen waarbij ik met name de belichting vaak als eerste nog aanpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Ik zie veel mensen de Nik Collection gebruiken om foto's verder te bewerken.
Kan ik dat aanzien als gewoon extra functies in LR? Het doet hetzelfde maar makkelijker?
Zou graag wat goed gelukte foto's een beetje iets extra geven maar in LR geraak ik er niet zo snel uit.

Vraag is dus, voegt het veel toe, maakt het dingen makkelijker en is het echt de aanschaf waard?
Kan zijn dat een cursus LR meer opbrengt bijvoorbeeld.

Als ik kijk naar de website zien die bewerkingen er allemaal fantastisch uit maar ja... die foto's zijn onbewerkt ook al super... dat help wel veel natuurlijk ;)

(Ik heb enkel LR4, denk er over na om LR5 aan te schaffen maar heb geen PS en vind dat een beetje duur voorlopig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Nik Collection is, wat mij betreft, een mooie uitbreiding van Lightroom. Ik heb het vooral aangeschaft vanwege HDR Efex Pro, maar de rest is ook leuk om mee te spelen. Je kunt vanuit Lightroom direct editten in de Nik Collection, dus qua workflow werkt het prettig. Houdt er echter wel rekening mee dat het eigenlijk niet meer is dan een collectie aanpasbare filters.
Als je Photoshop trouwens te duur vindt, zou je kunnen kijken naar Photoshop Essentials Elements. Goedkoper en beperkter, maar heeft voor mij nog steeds ruim voldoende opties.

@hieronder: fixed!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-10-2013 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:28:
Als je Photoshop trouwens te duur vindt, zou je kunnen kijken naar Photoshop Essentials. Goedkoper en beperkter, maar heeft voor mij nog steeds ruim voldoende opties.
Photoshop Elements toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Wat houdt de Nik Collection in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 09:56

Royz

Kleurenblind!!

pdebie schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:17:
Wat houdt de Nik Collection in?
Kijk even op http://www.google.com/nikcollection/. het is een soort bundel met verschillende soorten plugins die allemaal wat anders doen. Nik heeft erg goede en byzondere plugins. Zoiets als Nik Silver Efex kan je volgens mij absoluut niet nabootsen met Lightroom.

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Alle programma's van Nik Software (Color Efex Pro, Viveza, etc): http://www.google.com/nikcollection/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Inrage schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 11:06:
(Ik heb enkel LR4, denk er over na om LR5 aan te schaffen maar heb geen PS en vind dat een beetje duur voorlopig)
LR4 -> 5 upgrade kost toch maar 72 euro?

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
zonoskar schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:32:
[...]

LR4 -> 5 upgrade kost toch maar 72 euro?
Ik wou voor de volledigheid van mijn vraag maar even melden dat ik LR4 al had, en aan het nadenken was om LR5 te kopen. Moet nog eens kijken of de extra functionaliteit nuttig is voor mij. Eventueel is de 70€ al een opzet om de Nik Collection te kopen.

Los daarvan vind ik Photoshop voor mij te duur. Elements heb ik nog niet echt bekeken, zal eens kijken wat daarmee wel en niet kan. Het is mij minder te doen om foto's te gaan aanpassen en dingen te verwijderen of toe te voegen. Wil gewoon de foto as is meer laten spreken zoals dat met LR al aardig lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PdeBie
Royz schreef op vrijdag 11 oktober 2013 @ 13:19:
[...]

Kijk even op http://www.google.com/nikcollection/. het is een soort bundel met verschillende soorten plugins die allemaal wat anders doen. Nik heeft erg goede en byzondere plugins. Zoiets als Nik Silver Efex kan je volgens mij absoluut niet nabootsen met Lightroom.
Ziet er inderdaad heel goed uit. Zal ik in de toekomst eens naar kijken. Vorige week LR5 pas aangeschaft en eerst volgende op de planning is een set flitsers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 23-09 12:41
Is het iemand gelukt om zijn EOS 5D (eerste model) tethered te gebruiken in Lightroom 5?
Als ik de camera instel op 'pc verb' dan word de camera niet herkent en op 'print' dan wel maar geeft die een error. Volgens de gegevens van Adobe moet de EOS 5D ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De USB verbindingsmodus bedoel je? Als het goed is moet je die gewoon op de standaard waarde zetten (denk ik?). Desnoods factory reset van je instellingen en dan aan je PC hangen, zou automatisch herkend moeten worden ;)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wie weet heeft de 5D een firmware update nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagg
  • Laatst online: 23-09 12:41
Mijn 5D heeft firmware 1.1.0, 1.1.1 heeft te maken met high-capasity CF cards en het herkennen van lenzen:
http://web.canon.jp/imaging/eos5d/eos5d_firmware-e.html

En ja, voor de USB modus van tethering moet de camera op 'pc verb' staan zoals ik al zei en dit is niet de standaard waarde. Maar factory reset is een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeynl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-07 11:56
Weet iemand of je ergens een optie aan kan vinken bij Lightroom waarbij je bij het importeren van RAW foto's die je in zwart-wit hebt gemaakt, ook zo importeert?
Omdat het RAW files zijn veranderd Lightroom de foto naar ''kleur'' maar nu moet ik dus 1 voor 1 de foto weer gaan bewerken naar zwart-wit.. Beetje jammer..

Waar computeren ons wel niet heeft gebracht ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:23
Dan zal lightroom wel moeten weten welk profiel je hebt gebruikt. Aan de RAW wordt namelijk niets veranderd in de camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeynl
Ik heb een custom profiel gemaakt in mijn Canon 550d, moet ik dat op één of andere manier importeren naar Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

RAW's als z/w importeren gaat niet aangezien RAWs niet z/w zijn maar rauw en dus alle kleur info gewoon bevatten. Dat ze op je cameraschermpje (en misschien ook explorer) wel als z/w zijn komt omdat je gewoon naar de ingebakken preview jpg zit te kijken, en die is dus wél z/w.

Preset maken en direct toepassen bij importeren, of preset toepassen op 1e foto en settings synchroniseren.
Dagg schreef op zaterdag 12 oktober 2013 @ 19:26:
Is het iemand gelukt om zijn EOS 5D (eerste model) tethered te gebruiken in Lightroom 5?
Als ik de camera instel op 'pc verb' dan word de camera niet herkent en op 'print' dan wel maar geeft die een error. Volgens de gegevens van Adobe moet de EOS 5D ondersteunt worden.
Thetered alsin beeld op je pc-scherm kan de oude 5D niet wel dat de foto's direct in Lr komen. Geloof dat je ook de 5D driver moet installeren, geen idee hoe dat verder ging maar het is me een aantal keer gelukt voor een benefiet foto-booth waarbij mensen de foto direct konden kopen :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jordeynl schreef op woensdag 16 oktober 2013 @ 20:16:
Ik heb een custom profiel gemaakt in mijn Canon 550d, moet ik dat op één of andere manier importeren naar Lightroom?
Nee, de profielen van je camera staan compleet los van bewerking op de PC. Sterker nog die profielen worden alleen gebruikt voor JPG foto's (camera past profiel toe op RAW foto en slaat het op als JPG) of voor de previews (kleine JPG's in de RAW) van RAW bestanden.

Op de PC zal je toch echt zelf de omzetting naar z/w moeten doen in Lightroom. Gelukkig maar toch? Zo kun je precies alles tweaken hoe je het wil hebben!

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeynl
@Ventieldopje

Ja klopt ben ik het ook mee eens hoor! Als je een mooie foto hebt gemaakt waarvan je net de instellingen niet lekker had staan, dan is het altijd fijn. Maar toch lijkt het mij een kleine moeite voor Adobe om die optie te integreren in Lightroom!
Ik snap eigenlijk niet waarom dit er niet is. En waarom zijn er dan überhaupt voor-instellingen in je camera als je toch RAW schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 23:23
Die zijn voor de jpg. Maar ik geloof dat als je Canon schiet je met de bijgeleverde software wel deze instellingen kunt overnemen. Want Canon weet precies wat die instellingen inhouden, Adobe niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar je hebt het over zwartwit, dat is 1 klik voor de eerste foto (en eventueel een beetje extra contrast ofzo), en dan de rest gewoon met nog 1 klik synchoniseren nietwaar? Dus als je met "1 voor 1 aanpassen" bedoeld al je foto's in 1 keer met 2 clicks, dan ja. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordeynl
@Jesper86
Nee niet alleen dat, er zat ook een soort filter op die je kan instellen bij picture styles met extra contrast e.d.

Het is niet moeilijk om na te maken hoor daar niet van! Maar het zou makkelijker zijn dat als je al zo'n instelling hebt gemaakt van te voren in je camera, dat je deze bij het importeren er nog steeds op hebt zitten. En dat als je later bij het bewerken toch liever met kleur wilt werken bijvoorbeeld, dat je dat dan kan aanpassen omdat het nou eenmaal een RAW formaat is. Snap je wat ik bedoel? Klinkt toch niet heel gek of?

@Universal handige tip! Misschien bied dat uitkomst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:49

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Je kan die profielen opslaag en bij het importeren direct toepassen. Wellicht komt dat het meest in de buurt bij wat je zoekt?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Ik heb sinds kort VSCO3 voor lightroom, ook daar zitten camera profielen bij ook voor mijn 5dii. Hoef ik niks mee verder toch ? Weet niet wat ik er mee moet.

Bevalt verder wel goed om snel een leuke toning en een beetje sfeer toe te voegen voor foto's waar ik verder niet heel uitgebreid tijd aan wil besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Okee, wat is nou de vraag dan ? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Met die camera profiles die bijgeleverd zijn, heb ik verder niks aan toch als ik raw schiet? :p dat was de vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Over tethering met de EOS 5D: ik krijg dat ook niet aan de praat. In LR4 krijg ik wel connectie met de camera, maar verder gebeurt er niks, er worden geen settings doorgegeven en de sluiterknop werkt niet (in LR niet en op de camera niet). In LR5 krijg ik zelfs de camera niet herkend. Je ziet dan een paar keer dat ie het probeert en uiteindelijk een error. Ik heb de camera op PTP/Print staan, niet op PC verb. In die laatste stand gebeurt er helemaal niks in LR (4 of 5).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee inderdaad, VSCO is een leuke vervanging voor in-camera voorkeuren, tenzij je natuurlijk eens een keer geen film-look wil maar gewoon wat je op je schermpje zag ? :+

Dat er ook vsco profielen zijn voor een specifieke camera is natuurlijk precies het omgekeerde van in-camera jpeg profielen voor raw.

Die gerichte profielen zijn nodig omdat RAWs van Nikon bijvoorbeeld over het algemeen een groenere tint hebben dan die van Canon. Voor een realistische film-simulatie bijvoorbeeld moeten zulke dingen dan dus meegerekend worden .. anders is Kodak alsnog zo groen als FujiFilm, dat willen we niet. :X

[ Voor 68% gewijzigd door jesper86 op 17-10-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou het kunnen proberen met de tools die Canon meelevert met hun camera's? Heb je alleen een stap extra dat je moet importeren in Lightroom :)

www.maartendeboer.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Auto save naar een mapje en die auto import in Lightroom ?

Maar EOS utility werkt idd ook prima voor tethering, pas zelf nog gebruikt...met dit als verschrikkelijk resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3749/9458822155_774c37b678_z.jpg

Overigens met een VSCO preset :+

Sommige vinden dit waarschijnlijk vloeken in de kerk maar ik vind die presets ideaal ! Handig als basis of gewoon zo te gebruiken :)

[ Voor 51% gewijzigd door sapphire op 17-10-2013 23:32 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Even een vraagje van een Lightroom noob. Hoe kan ik (bijvoorbeeld met de pijltjes toetsen) navigeren in een foto, als ik bijvoorbeeld bezig ben met de adjustment brush? Soms wil ik dat redelijk ingezoomd doen, maar wordt in gehinderd, omdat ik niet mijn foto kan 'verplaatsen'. Het zal vast heel simpel zijn, maar ik kan er niet achter komen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit

Polariteit

Fietsende fotografeur

Spatiebalk ingedrukt houde, dan kan je met de muis verplaatsen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
THX! Er gaat een wereld voor mij open haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:03
En dat werkt bij alle Adobe programma's. Dus ook voor bijv. PDF Reader. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb ook eens een Lr vraag :)

Ik heb nu een aantal foto's (+/- 25), allemaal individueel bewerkt. Prima netjes en klaar, nu moet ik alleen van elke foto nog een versie hebben die +/- 1 stop is overbelicht. Wat is de snelste manier om dat te doen?

Ik kan natuurlijk een kopie van elke foto maken en dan de slider 1 stop omhoog zetten, maar het kan vast efficiënter :)
Synchroniseren is geen optie omdat de setting bij elke foto anders zijn, iemand anders een idee?

Owja en iets van inverted selectie? Zou dat kunnen ?

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 24-10-2013 20:33 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15
In de library gridview de foto's selecteren en dan in het menu rechts: Quick Develop --> Exposure --> Knopje met twee pijltjes naar rechts. Done.

[ Voor 4% gewijzigd door WhiskyPhreak op 24-10-2013 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahrr
sapphire schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 20:28:
Ik heb ook eens een Lr vraag :)

Ik heb nu een aantal foto's (+/- 25), allemaal individueel bewerkt. Prima netjes en klaar, nu moet ik alleen van elke foto nog een versie hebben die +/- 1 stop is overbelicht. Wat is de snelste manier om dat te doen?

Ik kan natuurlijk een kopie van elke foto maken en dan de slider 1 stop omhoog zetten, maar het kan vast efficiënter :)
Synchroniseren is geen optie omdat de setting bij elke foto anders zijn, iemand anders een idee?

Owja en iets van inverted selectie? Zou dat kunnen ?
Waarom niet synchroniseren op alleen die functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yahrr schreef op donderdag 24 oktober 2013 @ 22:55:
[...]
Waarom niet synchroniseren op alleen die functie?
Omdat WhiskyPhreak's manier nòg beter is (in dit geval). :)

Maar inderdaad, voor de toekomst als je nog eens een enkele aanpassing wil doorvoeren in develop de foto's selecteren die je wil hebben, klik op synchroniseren en selecteer enkel de aanpassingen die je wil dat hij meeneemt. Niet in library want dan ga je metadata synchoniseren (voor als je bijvoorbeeld eenzelfde beschrijving bij meerder foto's wil toevoegen), maar opletten dus wat je selecteert daar! De quick develop opties staan daar los van als een snelle manier om tijdens het browsen alvast wat basic aanpassingen te doen zonder dat je develop in hoeft. Wat je selecteert met synchroniseren overschrijft dus de waarde die het had, het voegt niet toe - zoals Quick-develop doet. Edit: Oftewel, wat Whisky hieronder zegt dus. :)

[ Voor 10% gewijzigd door jesper86 op 24-10-2013 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15
Zover ik weet kun je niet met relatieve waarden synchen, maar alleen met absolute. (dus niet bij alle huidige waarden 1 stop optellen, maar alleen de belichting op +1stop zetten ongeacht waar de waarde nu op staat.

Dat relatieve is juist wat sapphire wil als ik zijn 'Synchroniseren is geen optie omdat de setting bij elke foto anders zijn' goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Klopt het gaat om relatieve waarde, dus simpel synchroniseren werkt niet en in library gridview alles op +1 zetten ook niet aangezien alle foto's anders bewerkt zijn.

Maargoed als het niet kan is het geen probleem, maar ik probeer altijd mijn workflow efficiënt te houden dus had gehoopt dat dit ook op een makkelijkere manier kon.
Scheelt al wat dat als je alle foto's selecteert en er een kopie van maakt dat hij ze in 1x allemaal doet :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij mis je dan het deel waar we vertellen dat de Quick Develop in library dus wèl met relatieve waarde werkt. Enkele pijltje is dus +1/3EV (0,33), het dubbele pijltje +1EV, niet zoals synchroniseren dus waar je gewoon vaste waarde invoert. Waarom zouden ze anders moeilijk doen met zulke functieknoppen, dan hadden ze net zo goed gelijk hetzelfde schuifje daar neer kunnen zetten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 09:28
ik heb per ongeluk een virtuele kopie van een aantal foto's gemaakt. Nu was dat voor 1tje wel handig, maar de rest zit in de weg. Ik zie alleen niet hoe ik ze weer kan verwijderen, dan lijk ik gelijk de hele foto uit de library te halen (het origineel dus ook).

Mijn facebook authenticatie mislukt steeds. Elke keer als ik wil uploaden, moet ik weer opnieuw valideren, heel irritant. Heeft iemand een idee waarom hij dit niet onthoud en hoe ik dit kan fixen?
Pagina: 1 ... 11 ... 38 Laatste

Let op:
Wil je het graag hebben over een andere raw-converter dan Lightroom? Dat kan in Het grote alternatieve raw-converters topic.