Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Met de wat lichtere lenzen gebruik ik een BlackRapid, dan hangt het gewicht op mijn schouder i.p.v. aan mijn nek en kan ik ook van schouder wisselen.
Een zware lens op de monopod dragen vind ik geen goed idee omdat de monopod dan buigend i.p.v. verticaal belast wordt. Op zijn minst moet je dan de kop los zetten, ik heb al eens een carbon monopod gehad die bovenaan openscheurde doordat er teveel kracht op kwam te staan.
Foto's Take only pictures, leave only footprints, kill only time
Ik heb al wel eens vaker dagjes met lenzen van zulk caliber gelopen, dus ik weet waar ik aan beginAnoniem: 176826 schreef op zondag 12 februari 2012 @ 19:59:
Heb je ook al gekeken naar de Nikon 70-300 VR? Geen f2.8, maar levert je voor een vrij aanvaardbare prijs toch wel heel erg veel kwaliteit en bereik op.
Voordat je de overstap wilt gaan maken van een 18-55 naar een serieuze telelens als een 70-200 f2.8, zou ik me wel even afvragen of je al eens zo een ding in je handen hebt gehad. Een 70-200 f2.8 is eigenlijk niet te vergelijken met een 18-55 kitlens. In eigenlijk alle opzichten. Niet alleen qua bouw en de plaatjes die je er mee schiet, maar ook qua gewicht, Een 70-200 f2.8 weegt meestal ruim meer dan een kilo. Dat is dus echt heel anders fotograferen dan met een kitlens.
Geen idee waar je woont, maar als je een keer een afspraak wilt maken, mag je mijn 70-200 f2.8 (oke, de Nikon VR versie, maar tja) wel een keer proberen. Dan begrijp je wellicht in een keer wat ik bedoel.

i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
@Kurgan: die op/tech is inderdaad fijn, de neoprenen bovenlaag dempt inderdaad lekker veel. Hij is wel wat lastiger om je hand te wikkelen dan de standaard strap, maar bij lange lenzen doe je dat toch niet.
Natuurlijk is bijna 4 Kg niet licht om mee uit de hand te schieten. Maar als je het met mate doet, dan vind ik het prima te doen. En ik ben zeker geen body builder of zo.
Het is gewoon een kwestie van je aanpassen aan de omstandigheden. Dus een 'zware' lens hoeft zeker geen probleem te zijn
Elke foto heb ik 2 keer genomen, ge-autofocust op het HS logootje in het midden, en de beste gebruikt.
crops zijn 1:1 uit de JPG's vanaf het scherm in lightroom.
Allen wijd open genomen, en de lichtmeter op 0 gezet via sluitertijd.
ISO1600
NIKON 10-24 F3.5 - 10mm 1/250

SIGMA 10-20 F4 - 10mm 1/125

SIGMA 8-16 F4.5 - 8mm 1/160

center crops:
Nikon 10-24

Sigma 10-20

Sigma 8-16

Bij de randen crumbels the cookie very different
Nikon 10-24

Sigma 10-20

Sigma 8-16

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
de foto's zijn zoals ik ze gemaakt heb. en dat was niet met de insteek: eens kijken hoe het met de randen zit
mijn insteek was: hoeveel krijg ik er scherp op?
ik had in diverse reviews al gezien dat de 8-16 zeer goed zou scoren op randen en hoeken, en de nikon juist heel erg slecht in de hoeken
"Bij de randen crumbels the cookie very different" doet wel vermoeden dat je iets over de scherpte aan de randen wil laten zien, maar dat kan je uit die foto's dus niet concluderen.paQ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 15:35:
je hoeft niet te oordelen
de foto's zijn zoals ik ze gemaakt heb. en dat was niet met de insteek: eens kijken hoe het met de randen zit
mijn insteek was: hoeveel krijg ik er scherp op?
ik had in diverse reviews al gezien dat de 8-16 zeer goed zou scoren op randen en hoeken, en de nikon juist heel erg slecht in de hoeken
De DOF is op 8 mm inderdaad een stuk groter dan op 10 mm (als focusafstand heb ik even 50 cm gegokt):
10 mm f/3.4: 37 cm
10 mm f/4: 46 cm
8 mm f/4.5: 132 cm
dus dan wordt het
10 mm f/3.4: 12 cm
10 mm f/4: 15 cm
8 mm f/4.5: 30 cm
scheelt een meter
en als het echt 25 was (wat ik eerder denk, want ik zat er echt zo dicht mogelijk op dat de AF het slikte, en dat is ongeveer 23 cm))
10 mm f/3.4: 8 cm
10 mm f/4: 10 cm
8 mm f/4.5: 12 cm
dat blok waar die display op staat is ca 40x40 cm, en staat onder een hoek tegen de vitrine.
Uiteraard staan de doosjes helemaal links achter het focus punt, maar zo heel veel was dat niet hoor. Ik gok 45cm.
anyway, de verschillen zouden een stuk kleiner zijn als alles op 4.5 was gemaakt. Heus wel.
maar ik ben er van overtuigd dat ook dan de 10-24 het aflegt aangaande rand en hoekscherpte
nog een edit:
ik vind net nog een foto, beide op ISO 1000 1/80 F4.5 met een compleet andere compositie.
Daar is de randscherpte (ergens op 2 meter afstand gok ik) toch van de Sigma toch een stuk scherper dan bij de Nikon
[ Voor 84% gewijzigd door paQ op 14-02-2012 16:31 ]
Anoniem: 255680
Ik heb de Sigma 8-16 zelf ook, en de randscherpte is inderdaad zeer goed. Maar dat valt met de foto's hierboven niet aan te tonenpaQ schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 16:06:
[...]
anyway, de verschillen zouden een stuk kleiner zijn als alles op 4.5 was gemaakt. Heus wel.
maar ik ben er van overtuigd dat ook dan de 10-24 het aflegt aangaande rand en hoekscherpte
nog een edit:
ik vind net nog een foto, beide op ISO 1000 1/80 F4.5 met een compleet andere compositie.
Daar is de randscherpte (ergens op 2 meter afstand gok ik) toch van de Sigma toch een stuk scherper dan bij de Nikon
i7 4970K | Mugen 4 | GTX 980Ti SC+ ACX2.0+ | 16GB 1600 Corsair Dominator | Asus Maximus VII Ranger | Corsair 730T | Corsair RM750 ||| Corsair Strafe RGB | Asus MG278Q
Ziet er goed uit...!FLuKee schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:12:
Enkele full-res samples van de nieuwe 85 1.8: http://www.flickr.com/pho...o/sets/72157629316785501/
Ben benieuwd hoe ie het op een D90 doet... blijft toch een FX lens he...
Maar denk wel dat dit mijn 85mm gaat worden...
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Heb je dat UV filter erbij genomen voor het filter of ter bescherming van de lens? Ik ben redelijk nieuw in het hele spiegelreflex/lenzen gebeuren, maar mijn onderzoekje op internet leek uit te wijzen dat UV filters geen zin hebben voor digitale spiegelreflex camera's. Behalve ter bescherming van het glas...Cornelisjuh schreef op dinsdag 14 februari 2012 @ 19:19:
Heb vanmiddag mijn Sigma 70-200 f/2.8 EX DG HSMII opgehaaltEerste indruk : heel goed!!! Erg scherp, handig qua plaatsing ringen, stevig gebouwt. Op f/2.8 is hij vrij zacht, wat wel lekker is voor portretten. Op f/4 heel scherp. Mooie bokeh. Gewicht is wel wennen,ik had het verschil tussen 900 en 1300 gram wel kleiner ingeschat
Heb er gelijk een UV-filter en Manfrotto 680B bijgenomen.
Meningen verschillen hierover. In principe is een lens zelf al gecoat met uv werende lagen. Als je ergens in tibet zit dan zou het nog wel nut hebben (heel hoog dus meer uv).Ghost81 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 08:04:
[...]
Heb je dat UV filter erbij genomen voor het filter of ter bescherming van de lens? Ik ben redelijk nieuw in het hele spiegelreflex/lenzen gebeuren, maar mijn onderzoekje op internet leek uit te wijzen dat UV filters geen zin hebben voor digitale spiegelreflex camera's. Behalve ter bescherming van het glas...
Persoonlijk gebruik ik ook zo'n bescherming, maar ik ben ook wel vaak op plekken waar er veel stof en andere troep is. Dan kan het nog wel nuttig zijn. maar ik denk dat de algemene consensus is dat dat geen toegevoegde waarde heeft en dat het meer zorg vereist + het kan de kwaliteit verslechteren.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Hier in Europa heeft een UV-filter weinig effect (zoals justice strike al aan gaf). Het is meer om het feit dat deticated protectie-filters 2 keer zoveel kosten als een UV-filter en allebei de lens beschermen.Ghost81 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 08:04:
[...]
Heb je dat UV filter erbij genomen voor het filter of ter bescherming van de lens? Ik ben redelijk nieuw in het hele spiegelreflex/lenzen gebeuren, maar mijn onderzoekje op internet leek uit te wijzen dat UV filters geen zin hebben voor digitale spiegelreflex camera's. Behalve ter bescherming van het glas...
Je kan in het Het grote filter topic kijken voor meer uitleg over filters.
[ Voor 7% gewijzigd door Cornelisjuh op 17-02-2012 09:11 ]
kan me bijna niet voorstellen... maargoed dat ben ikUniversal Creations schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:32:
Ik heb geen research gedaan, maar heb je wel 2 filters van dezelfde kwaliteit vergeleken? Dus bijvoorbeeld beide B+W MRC?
Bedankt voor de link.Cornelisjuh schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:07:
[...]
Hier in Europa heeft een UV-filter weinig effect (zoals justice strike al aan gaf). Het is meer om het feit dat deticated protectie-filters 2 keer zoveel kosten als een UV-filter en allebei de lens beschermen.
Je kan in het Het grote filter topic kijken voor meer uitleg over filters.
Eigenlijk hoort mijn vraag inderdaad daar thuis. Laten we hier verder geen filter-discussie voeren aangezien dat topic dus al bestaat. Het is duidelijk dat er redelijk wat discussie over is.
Bokeh ziet er goed uit. Echter, ik ben nog niet 100% overtuigd. Maar in die review zijn het ook niet echt fijne foto's.
Ik ben wel erg geïnteresseerd in dit objectief.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Zeker interessant! Scherpte is goed en bokeh mooi. Lijkt een prima opvolger van de 1.8D!Abbadon schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:18:
Review van de nieuwe 85 1.8G http://www.photographyblo...nikkor_85mm_f1_8g_review/
Bokeh ziet er goed uit. Echter, ik ben nog niet 100% overtuigd. Maar in die review zijn het ook niet echt fijne foto's.
Ik ben wel erg geïnteresseerd in dit objectief.
Verder wel enthousiast hoor... (volgende aankoop waarschijnlijk)
Froknowsphoto heeft er een op de website!Vis schreef op maandag 20 februari 2012 @ 19:35:
En ik wil graag een vergelijking met de 1.8D en 1.8G...
Verder wel enthousiast hoor... (volgende aankoop waarschijnlijk)
Misschien het volgende doen:
70-200 eruit
85 1.8G of Sigma 85 1.4 EX erin
300 f4 AF-D/S erin...
Keuzes... Die nieuwe 85 1.8G lijkt wel heel wat beter dan de AF-D... Hoewel het verschil met de Sigma dan "klein is" met ruwweg 275 euro (9 bladen diafragma, 2/3 stop sneller, 77mm filter, mooiere Bokeh... is het et waard?)
Ik zie toch wel behoorlijke verschillen in bijvoorbeeld de witte froknowsphoto letters in de zwarte cirkel. Wijd open is de 1.8G aardig aangepakt tov. de oude.KappuhH schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:09:
Klik!
Aan deze foto te zien is het een kleine verbetering.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wanneer wordt ie eigenlijk leverbaar in NL?
Je hebt gelijk! Ik zat vooral op de hoeken te letten.Chiron schreef op maandag 20 februari 2012 @ 22:00:
[...]
Ik zie toch wel behoorlijke verschillen in bijvoorbeeld de witte froknowsphoto letters in de zwarte cirkel. Wijd open is de 1.8G aardig aangepakt tov. de oude.
Maar is die Sigma wel echt beter op DX formaat denk je?KappuhH schreef op maandag 20 februari 2012 @ 21:30:
Zou dan voor de Sigma 1.4 gaan. In verschillende reviews wordt die verkozen boven de 85mm 1.4G!
Verder ben ik erg benieuwd hoe de Sigma het wijd open in de hoeken doet, en hoe het met (micro) contrast en bokeh zit.
Is er ergens een testje online waar je de 1.4G naast de sigma (en eventueel de 1.8G) kan leggen?
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Je doet het overkomen of het bij Sigma een zeldzaamheid is een goed functionerend exemplaar te vinden. Natuurlijk lees je op een forum vaak dat de focus niet helemaal goed zit, maar dit komt omdat bij juist die gevallen mensen gaan klagen.Bovendien zijn mensen hier op het forum nou niet echt de meest redelijke als het op fotoapparatuur aankomt. Niet iedereen zit op 100% te balen dat de focus net een mm verder ligt dan je zou willen.Chiron schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:40:
het nadeel van Sigma is wel de brakkere QC. Als je mazzel hebt en een goeie te pakken hebt, heb je er wel een hele fijne lens aan, en anders zit je met de gebakken peren.
Leica MM + Sony A9
Mijn ervaring met Sigma lenzen:RobertJRB schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 17:03:
[...]
Je doet het overkomen of het bij Sigma een zeldzaamheid is een goed functionerend exemplaar te vinden.
10-20: Goede lens, misschien zelfs uitstekend.
30mm: Prima lens, geen problemen mee.
24-70: redelijk maar niet geweldig.
50-150 #1: Niet scherp, zelfs niet op f/8.
50-150 #2: duidelijke decentering.
50-150 #3: redelijk maar niet geweldig.
100-300 #1 (Canon): uitstekende lens.
100-300 #2 (Nikon): Ronduit brak. Trage focus en niet scherp.
100-300 #3 (Nikon): moest gekalibreerd worden maar daarna uitstekend.
120-300: slecht, begon pas rond f/5.6 scherp te worden.
170-500: nooit iets te klagen gehad.
Ik heb dus wel degelijk goede Sigma lenzen gehad maar het was geen onverdeeld genoegen, van de 11 lenzen waren er 4 niet in orde. 64% kans om een goede lens te krijgen vind ik niet iets om trots op te zijn, vooral van een €2000+ lens als de 120-300 verwacht je dat de QC dit soort slechte exemplaren onderschept. Ter vergelijking: met Nikon en Canon heb ik eigenlijk geen enkele slechte lens gehad. Ik koop dan ook geen Sigma meer, ik heb gewoon geen zin om een paar exemplaren te moeten proberen voor ik een goede heb.
Moet ik toch 2x naar de winkel. En als je pech hebt moet je ook nog eens op je strepen gaan staan om te kunnen ruilen. En vervolgens blijkt de vervangende lens óók niet 100% in orde te zijn... Ik bedank ervoor, het is me al te vaak overkomen. Het kan bij elk merk gebeuren natuurlijk maar bij Sigma is de kans veel groter.JvdGeest schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 18:47:
Gewoon testen in de winkel en gebruik maken van het omruilen binnen x aantal dagen als het bij thuiskomt toch niet goed blijkt te zijn

Bij de Sigma 85/1.4 had ik overigens direct een goede te pakken.
Anoniem: 176826
Het vervelende is ook nog eens dat het per lens en per serie verschilt of er wel of geen slechte exemplaren in omloop zijn. Zo is de 70-200 f2.8 legendarisch om het aantal brakke exemplaren dat er te vinden is.Chiron schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:40:
het nadeel van Sigma is wel de brakkere QC. Als je mazzel hebt en een goeie te pakken hebt, heb je er wel een hele fijne lens aan, en anders zit je met de gebakken peren.
Echter van de 70-200 f2.8 zijn verschillende versies in omloop, waarbij de eerste serie (de 70-200 f2.8 (niet macro, niet OS)) eigenlijk geen enkel slecht exemplaar heeft. De daarop volgende serie (70-200 f2.8 Macro (niet OS)) was berucht om het aantal slechte exemplaren. Vraag maar eens aan Nomad is daar zeg maar een synoniem voor de kwaliteit en dat is niet goed....
De 70-200 f2.8 Macro II is een stuk beter dan de 70-200 f2.8 Macro, maar er zitten wel brakke exemplaren tussen.
Het vervelende van Sigma lenzen is gewoon dat het soms een beetje op roulette lijkt. Nogmaals, er zijn series waar je net zo weinig problemen hebt als bij merkeigen lenzen. Het is alleen heel erg moeilijk om feiten en fictie uit elkaar te houden. Want zo snel iemand iets over een Sigma lens roept, wordt er al heel snel het verhaal over de slechte QC bij gehaald. (Niet alleen hier trouwens.) Of dat verhaal voor die specifieke lens of serie lenzen nu wel of niet van toepassing is, maakt daarbij niet meer uit.
Gevolg is dus ook dat er redelijk wat mensen zijn die niet meer naar voren durven stappen en durven te zeggen: Ik gebruik Sigma lenzen en ik ben daar trots op. Of Ik gebruik Sigma lenzen en ik heb geen slechte ervaringen. (Nee, natuurlijk niet, want je wordt gelijk weg gezet als mazzelaar.)
(Oke, wellicht zet ik e.a. nu ook wat erg zwart wit neer.)
Een stigma lens dusAnoniem: 176826 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 09:41:
[...]
Het vervelende van Sigma lenzen is gewoon dat het soms een beetje op roulette lijkt. Nogmaals, er zijn series waar je net zo weinig problemen hebt als bij merkeigen lenzen. Het is alleen heel erg moeilijk om feiten en fictie uit elkaar te houden. Want zo snel iemand iets over een Sigma lens roept, wordt er al heel snel het verhaal over de slechte QC bij gehaald. (Niet alleen hier trouwens.) Of dat verhaal voor die specifieke lens of serie lenzen nu wel of niet van toepassing is, maakt daarbij niet meer uit.
Gevolg is dus ook dat er redelijk wat mensen zijn die niet meer naar voren durven stappen en durven te zeggen: Ik gebruik Sigma lenzen en ik ben daar trots op. Of Ik gebruik Sigma lenzen en ik heb geen slechte ervaringen. (Nee, natuurlijk niet, want je wordt gelijk weg gezet als mazzelaar.)
(Oke, wellicht zet ik e.a. nu ook wat erg zwart wit neer.)
Leica MM + Sony A9

new toy at 500mm 1/30 by j_wijnands, on Flickr
EXIF:
Exposure 0.033 sec (1/30)
Aperture f/6.3
Focal Length 500 mm
ISO Speed 500
Subject Distance 15 m
Wat mij betreft was dit goed genoeg en is deze lens ook mee naar huis gegaan
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik heb overigens 3 Sigma-lenzen in mijn bezit (van de 4 in totaal), om precies te zijn een Sigma 17-50 f/2.8, Sigma 50mm f/1.4 en Sigma 10mm f/2.8 fisheye en ik ben over alle drie te spreken. De 50mm had als enige wel wat correctie nodig om 'm scherp te krijgen, want er zat aardige backfocus op, maar gelukkig kan mijn 7D dat (ik heb Canon, dus eigenlijk hoor ik hier niet
En ik zit nu ook heel hard de 150-500 te overwegen van Sigma.
[ Voor 88% gewijzigd door Hahn op 22-02-2012 11:04 ]
The devil is in the details.
(Sorry, maar daar vroeg je wel even om.)
Ik ken ook verschillende mensen die erg tevreden zijn over hun sigma lenzen, zeker de standaard f2.8 lenzen op crop 18-50/17-50, schijnen het juist wel goed te doen. Daar hoor ik mensen tenminste niet klagen over Front- en back-focus.
Trouwens Hahn, de duurdere Nikon body's kunnen dat ook.
Damn die HSM van Sigma is zo lekker snel, daar kan Nikon nog wat van leren… (tenminste in hun APS-C assortiment, heb t niet over de dure professionele objectieven van Nikon, want daar kan ik niet over oordelen)
Maar die 10-20 is heuuul lekker, en nog altijd 1 van mijn favorieten.
volgens mij is die 10-20 alleen maar snel omdat je een groothoek hebt. Als je een 12-24 of 10-24 van nikon hebt dan gok ik dat hij minstens zo snel is.Vis schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:16:
Ik moet zeggen, ik heb ook 1 Sigma lens, de 10-20 groothoek, en het is mijn snelste lens!
Damn die HSM van Sigma is zo lekker snel, daar kan Nikon nog wat van leren… (tenminste in hun APS-C assortiment, heb t niet over de dure professionele objectieven van Nikon, want daar kan ik niet over oordelen)
Maar die 10-20 is heuuul lekker, en nog altijd 1 van mijn favorieten.
Maar hou er dus wel rekening mee dat je een winkel moet hebben waarin je ze kan testen. Niet elke shop doet dat, of hebben er meerdere op voorraad. Bestellen via internet is dan helemaal een rompslomp als je een misser hebt. Feit blijft dat de QC bij Sigma (en Tamron) gewoon minder is dan Nikon zelf.
Ik heb zelf overigens ook een Tamron in mijn arsenaal, die ik uit 3 exemplaren heb gekozen na wat testwerk.
Een daarvan had enorme frontfocus, en eentje zat een van de ringen zo los dat je er letterlijk mee kon rammelen. Ik twijfelde nog tussen de Tamron 28-75 en de Sigma 24-70, en heb ook van de Sigma een aantal exemplaren getest, waarvan de meeste door de mand vielen met front/backfocus, en er eentje met een gare focusmotor bij zat. Er zat ook een goeie tussen, maar uiteindelijk toch voor de Tamron gegaan vanwege het formaat en de filterdiameter.
Alle Nikon lenzen die ik heb gekocht zaten meteen goed, daar zat geen enkel verschil in de beschikbare exemplaren.
Voor het geld wat je voor dergelijke objectieven neerlegt mag je toch wel verwachten dat Sigma en Tamron de boel niet een beetje beter testen, voordat ze het de deur uit verschepen... maar dan zou de prijs vast ook wel wat hoger zijn.
In-body corrigeren werkt over het algemeen beter bij primes dan bij zoomlenzen; Als je een 18-50 hebt die je corrigeert op 18mm, hoeft dat niet te betekenen dat dat op 50mm ook meteen goed zit. Het kan een prima oplossing zijn, maar het heeft ook zo zijn beperkingen.
het blijven gebruiksobjecten die moeten functioneren, en niet op een sokkel moeten staan omdat ze zo ongekend precies zijn afgesteld.
Ik heb ook een stel Sigma lenzen (gehad), maar alleen de 50/1.4 heeft correctie nodig. De 18-50 f/2.8 Macro, 50-150 f/2.8 en 20 f/1.8 hebben nog nooit focusproblemen gehad.
Ik heb overigens weleens in een winkel wat mindere exemplaren in handen gehad van Sigma, maar dat is een kwestie van simpele testjes doen.
Zeker met de de nieuwe generatie camera's D7000 en straks de D800 zal je zien dat de Nikons ook niet perfect zijn.
https://www.facebook.com/hausbrandeck
Nou heb ik ook een aps-c lens, de 16-85 en die is zo snel en stil dat ik af en toe niet eens door heb dat 'ie al wat gedaan heeft.Vis schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:16:
Ik moet zeggen, ik heb ook 1 Sigma lens, de 10-20 groothoek, en het is mijn snelste lens!
Daarnaast heb ik zelf de Nikon 50mm 1.8g, perfect maar geen groothoek dus zoek een buddy-lensje erbij.
Ik heb een Nikon met cropfactor, dus een 2.8 24-70/28-70/28-75 zie ik niet echt zitten.
Zeker omdat de 17-50/18-50 ook meegaat naar een trouwdagje e.d. Ik vermoed dat 24mm/28mm met crop toch net teveel gaat missen.
Maar budget beperkt de keuze wel, Tamron of Sigma 2.8?
Budget max € 400 euro en ben op zoek naar een 17-50 / 18-50 lens met f2.8 over het hele bereik.
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Verder zou je ook nog een monopod kunnen overwegen om statische objecten te schieten in weinig licht.
Kwestie van een middag uitje naar de Foto-shop... Gewoon een "grote" waar ze meerdere exemplaren hebben en dan testen en proberenChiron schreef op dinsdag 21 februari 2012 @ 12:40:
De sigma zit mooi tussen de 1.4G en de 1.8G in qua prijs, het nadeel van Sigma is wel de brakkere QC. Als je mazzel hebt en een goeie te pakken hebt, heb je er wel een hele fijne lens aan, en anders zit je met de gebakken peren.
Verder ben ik erg benieuwd hoe de Sigma het wijd open in de hoeken doet, en hoe het met (micro) contrast en bokeh zit.
Is er ergens een testje online waar je de 1.4G naast de sigma (en eventueel de 1.8G) kan leggen?
Denk dat ik er uit ben zodra de financiën het toelaat: 70-200 2.8VR eruit, en 85 1.4 Sigma erin. en t.z.t. een 300 f4 AF-D/S erbij...
[ Voor 99% gewijzigd door Fiber op 22-02-2012 20:31 . Reden: nvm ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
[ Voor 26% gewijzigd door henkie196 op 22-02-2012 20:36 . Reden: verduidelijking nav edit van Fiber ;) ]
Anoniem: 447906
Ik heb een nikon D5000 en ik heb een lens van 15-55.
Nu wil ik een lens waarmee ik wat verder kan inzoomen.
Voornamelijk voor foto’s van mijn kindje en landschap.
Als ik nu een foto van het hoofd van mijn kindje wil maken komt ze namelijk gelijk na me toe.
Dus dat moet echt van een afstandje kunnen.
Nu is het spiegelreflexfotograferen echt een nieuwe hobby van me, dus heb echt nog niet zo veel ervaring.
Nu kan ik van iemand deze lens: nikkor af-s dx 55-200mm f4-5.6G ED overnemen, van 3 a 4 jaar oud, voor 100 euro…
Is dit wat voor mij en is dit een goede prijs voor deze lens???
Groetjes
Ze zijn bijzonder positief over dit objectief
Voor de non-VR versie lijkt €100 mij ook wat teveel, €75-80 lijkt mij net als Wijnands genoeg. Beter neem je overigens de versie mét VR, dan maak je toch wel scherpere foto's bij weinig licht. Verwacht daar geen wonderen van: het kan de bewegingen van een onderwerp als een kind niet compenseren, alleen je eigen bewegingen. Evengoed is het prettig om te hebben. Dan moet je dus de 55-200VR hebben, die kost nieuw zo'n €200.Anoniem: 447906 schreef op vrijdag 24 februari 2012 @ 20:53:
Hallo allemaal,
Ik heb een nikon D5000 en ik heb een lens van 15-55.
Nu wil ik een lens waarmee ik wat verder kan inzoomen.
Voornamelijk voor foto’s van mijn kindje en landschap.
Als ik nu een foto van het hoofd van mijn kindje wil maken komt ze namelijk gelijk na me toe.
Dus dat moet echt van een afstandje kunnen.
Nu is het spiegelreflexfotograferen echt een nieuwe hobby van me, dus heb echt nog niet zo veel ervaring.
Nu kan ik van iemand deze lens: nikkor af-s dx 55-200mm f4-5.6G ED overnemen, van 3 a 4 jaar oud, voor 100 euro…
Is dit wat voor mij en is dit een goede prijs voor deze lens???
Groetjes
[ Voor 3% gewijzigd door Metten op 28-02-2012 14:29 ]
Highly recommended.
Andere zoals de PK-11a is bijvoorbeeld ook 90 euro bij cameranu..
Maar goed, het zal wel aan mij liggen.
2 posts voor je ook al gemeldPowerUp schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:34:
Photozone heeft de Nikkor 85/1.8 G getest: http://www.photozone.de/nikon_ff/717-nikkorafs8518ff
Highly recommended.
Het is een mooi monster om plaatjes mee te schieten, maar het gewicht van D7000 + grip + 70-200 valt me dan toch best tegen om een tijdje vast te houden. Ik overweeg om hem ooit eens aan te schaffen, maar (naast de prijs) vraag ik me af of je uiteindelijk de lens niet in de kast laat liggen omdat je niet zoveel wilt slepen...

Wow! Da's een scherpe lens. Ding lijkt ook een stuk kleiner dan z'n voorganger maar volgens http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#85 is dat toch niet zo.
Nikon is, vreemd genoeg, altijd al heel duur geweest met dit soort accesoires. Als jij een Ai ring zoekt en niet perse die pk-13 moet hebben dan zou ik bij een chinese webwinkel 's een generieke set bestellen, kost je nog geen 10 euro.Milo. schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:49:
Vraagje.. wat is er zo bijzonder aan de Nikon macro tussenring (PK-13).. nog steeds nieuw te koop voor rond de 100 euro of 70 a 80 dollar in de VS.. en er zit geen electronica op.. heb er eentje bij een camera setje van MP binnen gekregen.. alleen snap het nog steeds niet helemaal waarom die zo bijzonder (geprijst) zou zijn.
[ Voor 98% gewijzigd door Wijnands op 02-03-2012 12:28 ]
Als mijn camera ergens mee naartoe gaat dan gaat de 70-200 ook mee, simple as that. Het is met ruime voorsprong mijn meest gebruikte lens maar dat hangt natuurlijk ook af van wat je fotografeert. Ik vind het gewicht best meevallen en ik ben echt geen bodybuilder. ik denk dat het er ook van afhangt hoe je hem draagt. Ik gebruik een BlackRapid strap dus ik til de camera alleen op als ik een foto ga maken, dat vind ik met een BR net iets makkelijker te doen dan met een gewone draagriem. Ik kan je de 70-200 in elk geval aanbevelen, het is een hele goede lens.mithras schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:52:
Slepen veel mensen een lens als de 70-200/2.8 VRII vaak mee?
(knip)
Het is een mooi monster om plaatjes mee te schieten, maar het gewicht van D7000 + grip + 70-200 valt me dan toch best tegen om een tijdje vast te houden. Ik overweeg om hem ooit eens aan te schaffen, maar (naast de prijs) vraag ik me af of je uiteindelijk de lens niet in de kast laat liggen omdat je niet zoveel wilt slepen...
Maar ik heb wel een 70-300, en gezien hoe vaak ik die gebruik denk ik niet dat het een goede investering is
Edit: 1,5x zo zwaar zie ik, dus zo gek is mijn gevoel niet
[ Voor 8% gewijzigd door Xcalibur op 02-03-2012 13:02 ]
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Het zal wel dezelfde bijzonderheid zijn die er ook voor zorgt dat je 80 euro betaalt voor een originele AH-4 handstrap en slechts 20 voor de niet-originele variant.Milo. schreef op donderdag 01 maart 2012 @ 17:49:
Vraagje.. wat is er zo bijzonder aan de Nikon macro tussenring (PK-13).. nog steeds nieuw te koop voor rond de 100 euro of 70 a 80 dollar in de VS.. en er zit geen electronica op.. heb er eentje bij een camera setje van MP binnen gekregen.. alleen snap het nog steeds niet helemaal waarom die zo bijzonder (geprijst) zou zijn.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Vergelijkend plaatje van KR, van links naar rechts, 1.8D, 1.8G, 1.4G, 1.4D:Wijnands schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:23:
[afbeelding]
Wow! Da's een scherpe lens. Ding lijkt ook een stuk kleiner dan z'n voorganger maar volgens http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/lenses.html#85 is dat toch niet zo.
[...]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nikon heeft helaas niet zo'n briljante 70-200 f/4 (weegt nml. maar de helft van een f/2.8 versie).Wijnands schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:23:
Als ik zie hoeveel canon gebruikers er met een 550d + grip + 70-200 f4 lopen.. Ik denk dat je gewoon wat meer je armspieren moet trainen.
Maar goed, gezien de recente f4 modellen hou ik hoop.
Abbadon schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:04:
Mijn 70-200 sleep ik vaak mee, ook als ik met vakantie ben. Ik heb een kleine schoudertas waar hij precies rechtop in past naast mijn camera+UWA. Ik zou ook wel wat handzamers willen maar ken geen alternatief.
Ik denk dat ik er ook aan ga gelovenKurgan schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:42:
[...]
Als mijn camera ergens mee naartoe gaat dan gaat de 70-200 ook mee, simple as that. Het is met ruime voorsprong mijn meest gebruikte lens maar dat hangt natuurlijk ook af van wat je fotografeert. Ik vind het gewicht best meevallen en ik ben echt geen bodybuilder. ik denk dat het er ook van afhangt hoe je hem draagt. Ik gebruik een BlackRapid strap dus ik til de camera alleen op als ik een foto ga maken, dat vind ik met een BR net iets makkelijker te doen dan met een gewone draagriem. Ik kan je de 70-200 in elk geval aanbevelen, het is een hele goede lens.
Wijnands schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 12:23:
Als ik zie hoeveel canon gebruikers er met een 550d + grip + 70-200 f4 lopen.. Ik denk dat je gewoon wat meer je armspieren moet trainen.
Nu gaat het om een D7000 en geen 550D (780g vs 530g) maar de 70-200/2.8 VR II en 70-200/4 wegen inderdaad praktisch evenveel (1.5kg).
Er is een paar posts boven je al gezegd dat de 70-200/4 ongeveer de helft weegt van de 70-200/2.8.mithras schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:37:
Nu gaat het om een D7000 en geen 550D (780g vs 530g) maar de 70-200/2.8 VR II en 70-200/4 wegen inderdaad praktisch evenveel (1.5kg).
Maar toch hou ik het nog maar bij mijn 85mm 1.4D
Het is ook niet gauw goed...Nikon introduced this new 85mm to reduce its manufacturing costs to improve profits for its investors. It's the first 85mm Nikon lens even made with a plastic focus ring, or made in China, and Nikon's been making 85mm lenses since 1949!
Compared to the original 85mm f/1.8 AF-D, this new G lens loses a half-ounce (15g), adds instant manual-focus override and the ability to autofocus even on the cheapest DSLRs.
Most consumers will never notice, but this new G lens takes away any compatibility with Nikon manual-focus 35mm cameras, replaces the metal filter and focus rings with plastic, replaces the screw-in metal hood with a crappy plastic one, offshored production to China, doesn't focus quite as quickly as the original 85mm f/1.8 AF-D, downgraded the diaphragm to only 7 rounded blades from 9 straight blades for inferior sunstars, and increased the overall size — and raised the price a little to help Nikon's profits. Hey, these are difficult economic times.
Abbadon heeft het over de 70-200/4 van Nikon (welke dat is weet ik niet, kan ik niet zo 1-2-3 vinden), terwijl ik met "550d + grip + 70-200 f4" bij de 70-200/4 uitga van de Canon versie (Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM II dus, als ik gewoon de nieuwste pak). Die is wel 1490 gramUniversal Creations schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 13:39:
[...]
Er is een paar posts boven je al gezegd dat de 70-200/4 ongeveer de helft weegt van de 70-200/2.8.
Ik reageerde ook op Wijnands post met de gewichten van D7000 vs 550D, waar ik ook dacht dat die Canon 70-200/4 lichter zou zijn, maar dat had ik dus blijkbaar verkeerd ingeschat
Ik weet het, omdat ik de review net gelezen heb. Verder is hij wel positief. Als Nikon zijnde kun je niet de analoge cameras blijven ondersteunen natuurlijk. Met 9 diafragmabladen en een robustere afwerking zouden ze bijna de 1.4G buiten spel zetten.Fiber schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 14:33:
Eén keer raden van wie de volgende quote is...:
[...]
Het is ook niet gauw goed...
http://www.canon.nl/For_H...IS_USM/index.aspx?specs=1mithras schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 14:33:
[...]
Abbadon heeft het over de 70-200/4 van Nikon (welke dat is weet ik niet, kan ik niet zo 1-2-3 vinden), terwijl ik met "550d + grip + 70-200 f4" bij de 70-200/4 uitga van de Canon versie (Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM II dus, als ik gewoon de nieuwste pak). Die is wel 1490 gram
Gewicht: 760 g
Nee, daar heb ik het niet over. Ik zei dat Nikon helaas niet zo'n veel lichtere f/4 versie heeft, dit in tegenstelling tot Canon.mithras schreef op zaterdag 03 maart 2012 @ 14:33:
[...]
Abbadon heeft het over de 70-200/4 van Nikon ...
Anoniem: 291105
het is voornamelijk feel (en budget) wat je zal doen besluiten denk ik.
Ikzelf ben niet zo te spreken over VR (op dit soort afstanden), en vind ik (persoonlijk!) de VC van Tamron veul prettiger
Gewoon beide uitproberen en zien welke het beste bevalt. Het zijn allebei best wel goeie lenzen gezien de prijsklasse.
edit: de tamron is @300 overigens wel scherper dan de Nikon
Tamron:

Nikon:

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 04-03-2012 15:11 ]
Tja ik denk het ook. Het enige dat ik als "bijzonder" zie is dat er een diafragma koppeling zit, dus dat je de lens kan afknijpen en niet gelijk je zoeker donkerder wordt.Orion84 schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 13:41:
Het zal wel dezelfde bijzonderheid zijn die er ook voor zorgt dat je 80 euro betaalt voor een originele AH-4 handstrap en slechts 20 voor de niet-originele variant.
Voor zover mn kleine speurtocht zit dan niet op de ebay varianten van 10euro.
Ik neem die lens eigenlijk altijd mee, maar ik loop ook met een set rond waar veel mensen zich een breuk aan sjouwen. Ik kan er niet meer zitten overigens. Bij mij gaat er ooit een 14-24 f2.8 komen (nadat de D300 is ingeruild voor een FF body.) Dan wordt mijn "dagelijkse" rondloopset:mithras schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:52:
Slepen veel mensen een lens als de 70-200/2.8 VRII vaak mee? Ik heb nog een oude Sigma 70-300 APO liggen uit mijn D50 tijd, maar ik ben recentelijk overgestapt op de D7000 en met het maken van foto's in het Koninklijk Concertgebouw gisteren heb ik een 70-200/2.8 gehuurd.
70-200 f2.8 (1,5 kg)
24-70 f2.8 (1 kg)
Body (1 kg)
14-24 (1 kg)
troep (0,5 kg)
tas (0,5 kg)
TC 2.0 (0,5 kg)
Tas en troep kan trouwens wel wat meer zijn. Dus totale set wordt gewoon 6~8 kg minimaal. Voor sommige mensen geen doen. Ik kijk er niet van op of om.
Nu is de 14-24 nog niet aanwezig, dus gaat de 12-24 f4.0 van Tokina mee. Die doet geloof ik iets van 350 gram of zo. Oh, ja en zo nu en dan gaan er ook nog een paar primes mee. Bijvoorbeeld 24 f2.8, 50 f1.4 85 f1.8 of wat MF lenzen. Voordeel van die MF lenzen is dat ze echt drie keer niets wegen.
*Disclaimer: Alle gewichten geschat en afgerond op halve kilo's.
I hear ya. Dagje naar de dierentuin:Anoniem: 176826 schreef op maandag 05 maart 2012 @ 11:00:
[...]
Dus totale set wordt gewoon 6~8 kg minimaal. Voor sommige mensen geen doen. Ik kijk er niet van op of om.
Camera: 1,25kg
300mm f/2.8: 2,9 kg
70-200 f/2.8: 1,5 kg
24-70mm: 0,9 kg
Losse rommel: 0,5kg
Tas: 1,5kg
Totaal: 8,55kg en dan neem ik volgens mij nog niet eens zo gek veel mee. Leuke anekdote: Ik sta in de dierentuin te fotograferen met de 300mm. De man naast me kijkt naar de lens en zegt: "Je had zeker nog getwijfeld of je de kleine of de grote lens mee zou nemen?" En ik trek mijn beste pokerface: "Zou je me geloven als ik zei dat ik voor de kleine heb gekozen?" Weet hij veel dat ik ook nog een 500mm heb... Hij zei trouwens verder niets meer.

Fotografie is dus best goed voor je conditie en een stuk leuker dan gewichten tillen in de sportzaal.

Qua gewicht aan de camera heb ik geen moeite met de 70-200 2.8 VRI... Echter de lengte en het formaat algemeen in de camera tas is iets wat ik minder fijn vind.. Het is een behoorlijk lange lens.mithras schreef op vrijdag 02 maart 2012 @ 11:52:
Slepen veel mensen een lens als de 70-200/2.8 VRII vaak mee? Ik heb nog een oude Sigma 70-300 APO liggen uit mijn D50 tijd, maar ik ben recentelijk overgestapt op de D7000 en met het maken van foto's in het Koninklijk Concertgebouw gisteren heb ik een 70-200/2.8 gehuurd.
Ik zit er ook heel erg sterk aan te twijfelen om de 70-200VRI daarom gedeeltelijk weg te doen. Als ik deze gebruik is de 200mm vaak te kort (en met een 2x TC die ik heb is de kwaliteit heel wat minder dan ik zou willen)... een 300 f4 zou beter zijn met een 1.4x TC...
Momenteel is mijn "dagjes" kit het volgende:
D300s (925gram)
Sigma 30 1.4 (410gram)
Nikon 17-55 f2.8 (750gram)
Nikon 70-200 f2.8VRI (1550gram)
Filters/batterijen/ed (300gram)
Totaal: +/-2.4kg (ex 70-200, inc +/- 4.0kg)
Tas: reguliere Da Kine backpack met insert a 500gram ongeveer.
Vaak laat ik de 70-200 thuis laat ivm de afmetingen of het gewicht. Wat ik ga doen is denk ik de 70-200 verkopen voor omstreeks 900 (lak is her en der versleten) en er een Sigma 85 1.4 voor terug halen... Levert mij ongeveer 800 gram en 10-12cm ruimte winst op in me tas... Qua licht ga ik er op vooruit, op sluitertijd ongeveer 1 stop volgens mij... Wel een partij DoF meer om mee te spelen
Verder gebruik ik vaak de 17-55 voor wat architectuur foto's en "detail" shots hiervan, ook wat landschappen en wijdere shots dan met de 30 1.4 mogelijk. Voor Detailfoto's is het dat 55 net te kort is maar rond de 80-90mm vaak toereikend, het zei met croppen.. De 70-200 is hier eigenlijk "overkill" voor dus.
Ik zou graag nog een 12-24 willen voor echt wijdere shots en iets minder vervorming t.o.v. de 17-55.
De rest van de tijd zit de 30 1.4 erop.
[ Voor 10% gewijzigd door Pat-Juh op 05-03-2012 13:44 . Reden: nadere uitleg ]
Ik heb mijn zinnen gezet op de 16-85VR maar die is nergens nog op voorraad en als hij dat wel is vragen ze de hoofdprijs.
Irritante is dat er afgezien van de Sigma 17-70 er weinig overeenkomstige lenzen te koop zijn in dezelfde prijs en kwaliteitsklasse. En ik gewoon een Nikon wil.
Volgens mij begint het weer op gang te komen. Krijg van meerdere winkels een bericht dat de 50 1.8 eindelijk weer op voorraad is.Barrycade schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 16:59:
Ondertussen ben ik wel benieuwd wanneer de leveringen van de Tailand fabrieken eens goed loskomen.
I make things.
Ik zit met hetzelfde probleem...Barrycade schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 16:59:
Ondertussen ben ik wel benieuwd wanneer de leveringen van de Tailand fabrieken eens goed loskomen.
Ik heb mijn zinnen gezet op de 16-85VR maar die is nergens nog op voorraad en als hij dat wel is vragen ze de hoofdprijs.
Irritante is dat er afgezien van de Sigma 17-70 er weinig overeenkomstige lenzen te koop zijn in dezelfde prijs en kwaliteitsklasse. En ik gewoon een Nikon wil.
Vandaag mijn camerasensor laten reinigen bij Cityfoto in Eindhoven, en daar hadden ze hem toevallig op voorraad, alleen vragen ze er wel 600 euro voor. Heb nog even zitten twijfelen, maar dat vond ik toch iets te gortig worden als ik naar de andere prijzen in de pricewatch kijk (ok, daar hebben ze hem niet op voorraad, maar dan nog...).
Dit topic is gesloten.