De UV filters hebben geen positief effect op de beeldkwaliteit, dat was voor analoog. Wel kunnen ze flares veroorzaken en kunnen de foto's wat contrast verliezen, zeker bij goedkopere filters. Sommige mensen gebruiken ze als bescherming van het eerste element. Zelf geloof ik daar niet echt in. Ter bescherming fotografeer ik meestal met zonneklep op de lens.Tiwazz schreef op maandag 20 augustus 2012 @ 07:32:
Ik ben me aan het orienteren op camera gebied en ben van plan om in Dec./Jan. Er daadwerkelijk een aan te schaffen. Nog niks is echt vast want in eerste instantie was ik van plan +- 200 uit te geven, kwam toen uit op een briege camera de Canon SX40 die koste 300+. toen verder verdiept en leek het me toch interesanter om een dSLR te kopen en kwam uit op een Nikon d3100 €377 met 18-55mm kitlens maar neig nu het meest naar de Nikon d5100 die met ~€100 duurder uit komt op €471 met 18-55mm kit lens. Deze kitlens heeft VR en het voorste deel draait als je zoomt. Als dit bevalt wil ik voor volgend jaar zomer (ga dan hoogstwaarschijnlijk naar ijsland) een 55-200mm VR lens kopen.
pricewatch: Nikon D5100 + 18-55mm VR
pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR
Is het nou echt aan te raden om een UV filter te kopen voor deze lenzen? Een zonnekap zit bij de 55-200mm en haal deze ook bij de kitlens maar weet niet of het aan te raden is om een UV filter te kopen en welke van goede kwaliteit zodat ik met deze niet al te dure lenzen geen beeld verandering krijg.
Ik ben nogal noob omdat ik geen praktische ervaring heb maar heb me ondertussen zeer veel ingelezen.
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr