Over de 18-300 gesproken, hier is een Koreaanse pagina met samples e.d.
http://www.earlyadopter.c...act=dispScView&scId=32208
http://www.earlyadopter.c...act=dispScView&scId=32208
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Nikon, Fujifilm en Apple zooi
[ Voor 5% gewijzigd door Orion84 op 04-08-2012 18:36 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De 17-55 lust geen teleconverters van Nikon, net zoals de meeste lenzen (ook van Nikon) overigens, kijk goed in de specs van de teleconverter! Mijn Soligor (net zo'n "beroerd" merk als Kenkoo), doet het op - wat ik tot nu toe ben tegengekomen - alle lenzen, ook third party.Nomad schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:57:
[...]
de 17-55 lust geen teleconverter. teleconverters zijn bedoeld voor telelenzen
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Ehm, vziw heeft de D3100 geen focus motor in de body, en dus geen autofocus met AF-D lenzen.backupdevice schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:55:
Ik ben voornemens om een 50MM/1.8 lens te kopen. Heb een 3100 dus zou eigenlijk voor de AFS moeten gaan, maar dat maakt het net allemaal weer te duur..... Dus ik zou voor de AF versie willen gaan.
Ik wil graag mijn dochterje binnen willen fotograferen. Heb ik dan de AFS nodig vanwege de bewegingen, of zou dat niet uitmaken?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De AFS heeft toch gewoon een Focus motor in de Lens?DRAFTER86 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 11:57:
[...]
Ehm, vziw heeft de D3100 geen focus motor in de lens, en dus geen autofocus met AF-D lenzen.
Dus de focus is niet langzamer, je hebt gewoon helemaal geen autofocus...
The devil is in the details.
De AF-S wel, de goedkopere AF-D niet...backupdevice schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:38:
[...]
De AFS heeft toch gewoon een Focus motor in de Lens?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Oeps, foutje, gecorrigeerd!Hahn schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:40:
Ik gok dat DRAFTER86 bedoelt dat de D3100 geen focusmotor in de body heeft en dat het dus in de lens moet zitten (wat AF-D lenzen niet hebben).
Ik zit met mijn kitzoonlens rond de 50MMDadona schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:51:
Indien mogelijk zou ik eerst met een zoomlens kijken welk brandpuntsafstand je het meest inzet. Anders zou ik inderdaad zeker de pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G overwegen.
The devil is in the details.
De beeldhoek (en dus ook perspectief) is afhankelijk van de brandpuntsafstand+cropfactor, dus wel degelijk afhankelijk van body. Een 50mm lens geeft niet hetzelfde plaatje op een DX body als op een FX body. Een 50mm lens geeft hetzelfde beeld (en perspectief) op DX als een 75mm lens op FX.Dadona schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 12:58:
Helder, dan gewoon de 50mm. Wat het portret gebeuren betreft, gezichtsveld (beeldhoek met afstand) is één ding, maar perspectief is een andere dat niet afhankelijk is van de cropfactor. Een 50mm is een 50mm en levert een bepaald plaatje op, ongeacht body. De 50mm is hiermee niet zozeer ongeschikt voor portretfotografie, maar het is geen 85mm bij portretfotografie.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Het kan wel, maar daar ga je niet vrolijk van worden. De lens is er niet echt op gemaakt en je camera al helemaal niet. En kinderen zitten meestal ook niet stil... Voor een landschap of zo heb je de tijd om zelf rustig te focussen.backupdevice schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:04:
Ok duidelijk. Dus voor de makkelijkheid zou de AFS wel aan te bevelen zijn, maar is niet perse nodig. Alternatief zou handmatig focussen zijn?
[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 08-08-2012 13:59 ]
Volgens mij heb ik het onduidelijk uitgelegd of heb jij het anders begrepen, het probleem zal wel bij 'perspectief' zitten. Ik beweer nergens dat je hetzelfde ziet op crop en fullframe. Het eerste deel is wat ik ook al zei, met uitzondering van de 'dus ook perspectief'. Perspectief is voor mij hoe de verhoudingen in het beeld liggen, hoe je het ziet. Niet het perspectief, als in wat je ziet.Universal Creations schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:17:
[...]
De beeldhoek (en dus ook perspectief) is afhankelijk van de brandpuntsafstand+cropfactor, dus wel degelijk afhankelijk van body. Een 50mm lens geeft niet hetzelfde plaatje op een DX body als op een FX body. Een 50mm lens geeft hetzelfde beeld (en perspectief) op DX als een 75mm lens op FX.
Natuurlijk is perspectief meer dan alleen beeldhoek en dus van meer afhankelijk dan alleen brandpuntsafstand+cropfactor, maar de beeldhoek heeft wel degelijk invloed erop.
'hoe' je iets ziet wordt voornamelijk bepaald door de afstand tussen de camera en het onderwerp. 'wat' of hoeveel je ziet wordt bepaald door de beeldhoek van de lens.Dadona schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 14:02:
[...]
Volgens mij heb ik het onduidelijk uitgelegd of heb jij het anders begrepen, het probleem zal wel bij 'perspectief' zitten. Ik beweer nergens dat je hetzelfde ziet op crop en fullframe. Het eerste deel is wat ik ook al zei, met uitzondering van de 'dus ook perspectief'. Perspectief is voor mij hoe de verhoudingen in het beeld liggen, hoe je het ziet. Niet het perspectief, als in wat je ziet.
In extreme gevallen, een fisheye geeft een fisheye plaatje waarbij je objecten midden in het beeld 'normaler' ziet. Dat blijf je houden op crop en fullframe. Had je een andere lens gepakt dan is die vertekening, het 'perspectief', anders.
Heb dus de AFS versie gekocht enjesper86 schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 13:57:
NIET doen. De zoeker is er bij lange na niet groot of helder genoeg voor, de focus ring niet precies genoeg, moeilijk beet te houden zo'n small ringetje, en op F1.8 vrijwel geen foutmarge ook. Alleen voor noodgevallen dus.
.. Plus dat de AFS versie gewoon beter en mooier presteert.
[ Voor 10% gewijzigd door backupdevice op 08-08-2012 19:07 ]
Kijk, snelle beslissers, daar houden we van! Feli!backupdevice schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:44:
[...]
Heb dus de AFS versie gekocht en
Zit net een paar proefshots van de kleine te bekijken....wat mooi spul zeg. ( de baby en lens)
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door henkie196 op 13-08-2012 08:48 ]
Wat is het budget? Er is een Nikon AF-S 18-300mm geloof ik. De Tamron 18-200 is wat langzamer geloof ik. Ik dacht dat ze ook een 18-270mm met VC (VR in Nikon termen).Frank1981 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:19:
ik zoek een zoomlens voor mijn d5000. Ik heb 2 kleine kinderen en moet vaak wisselen tussen dichtbij en veraf... Ik weet niet goed of ik moet gaan voor een goedkope tamron 18-200 of toch voor een nikon 18-200mm moet gaan.... Iemand goed advies?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2
Die Tamron is ondertussen opgevolgd door een PZD versie: pricewatch: Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 Di II VC PZD (Nikon), de link hierboven gaat naar het voorgaande model die in het gebruikte circuit misschien net wat voordeliger te scoren is dan de PZD versie.henkie196 schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 08:47:
Zoals DickCAH zegt, is de Nikon optisch beter dan de Tamron, maar is ook een stuk duurder. De stabilisatie kan handig zijn, maar als je vooral foto's van je kinderen wilt gaan maken, zul je waarschijnlijk toch door de beweging van je kinderen beperkt worden in de sluitertijd.
De afweging tussen optische kwaliteit en prijs kun je alleen zelf maken, maar je kunt ook hier de verschillen eens bekijken.
Ik heb ook goede verhalen gehoord over de pricewatch: Tamron 18-270 (zie vergelijk hier). Lijkt nog steeds optisch iets minder dan de Nikon, maar is goedkoper, heeft ook stabilisatie en heeft een groter bereik.
Testing, one, two ...
Verwijderd
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Waarom zou je willen zoomen met een fisheye? Het fisheye effect gaat er dan gauw vanaf namelijk.Verwijderd schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 16:49:
Enig idee waarom de Tokina AT-X 10-17mm f/3.5-4.5 Fisheye niet bij de lijst van op de begin post staat? Ik twijfel om deze aan te schaffen. Dacht eerst aan een 10,5mm fisheye van Nikon f/2,8 maar in de praktijk zou het een pak handiger zijn om ook een beetje te kunnen zoomen, vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar de Tokina.
Ik zou deze 2de hands aanschaffen, kan hem van iemand overkopen voor 400EUR (nieuw 560EUR), nieuwstaat. Is er daar maar één versie van of is er reeds een v2.0 ofzo?
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Ah, oke. Dan zou ik voor de Nikkor gaan en croppen. Ik heb wat foto's van de Tokina gezien en it ain't pretty. Of koop een wide-zoom. Nog beter.Phehistyr schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:02:
Precies daaromIk gebruikte die lens voornamelijk bij feestjes op mijn studentenvereniging en niet iedereen is altijd even gecharmeerd van een sterk fish-eye effect. Dan in zo'n lens een mooi compromis vergeleken met twee verschillende lenzen.
Wel opletten bij de Nikkor dat het de enige DX lens is zonder ingebouwde motor, dus dat hij geen AF doet op de goedkopere bodies.Muldert schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:10:
[...]
Ah, oke. Dan zou ik voor de Nikkor gaan en croppen. Ik heb wat foto's van de Tokina gezien en it ain't pretty. Of koop een wide-zoom. Nog beter.
[ Voor 25% gewijzigd door Fiber op 13-08-2012 18:33 ]
Klopt. Maar who needs focus als je op 8mm aan het schieten bent?Metten schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 17:50:
[...]
Wel opletten bij de Nikkor dat het de enige DX lens is zonder ingebouwde motor, dus dat hij geen AF doet op de goedkopere bodies.
Hmm je zet me goed aan het denken. Aan de ene kant zeg ik van, nou.. beide lenzen eruit, investeren in goed glas en dan met name de wat duurdere 70-300 van Nikon en de 35mm/1.8. Maar op zich ben ik best tevreden met de kitlens om gewoon mee rond te lopen.Fiber schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 20:13:
Ik zie die pricewatch: Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM (Nikon) meer als een vervanger voor je kitlens, met als belangrijkste voordeel het wat langere zoombereik. Eigenlijk is dat het Sigma alternatief voor de pricewatch: Nikon AF-S DX 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR die ik liever zou hebben.
De pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR is wel een alternatief voor de pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon) die je nu hebt met als voornaamste voordeel de stabilisatie (VR). Duurdere maar wel betere alternatieven zijn de pricewatch: Tamron SP SP70-300mm F/4-5.6 Di VC USD (Nikon en de pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR die ook stabilisatie hebben maar vooral een veel betere bouwkwaliteit.
De pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G prime is natuurlijk weer een heel ander soort lens, die zeker erg leuk is om er bij te hebben.
Goed plan. Dan is die Tamron 70-300 die je nu hebt overbodig en die kun je dan dus verkopen.JefSnare schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:04:
[...]
Ik overweeg nu om de pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR aan te schaffen met de pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G.
Dan kan je kitlens in de verkoop.Tenslotte maak ik de afweging of ik de Kitlens 18-55 of de Tamron weg doe en deze vervang door de pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon).
Niks mis mee...Daarmee kom ik op; 17-70mm, 35mm, 55-200Dat is een leuke lens collectie...
Probeer zoals Fiber het zegt het inderdaad stap voor stap te doen. Ik maakte ook de fout gehaast de 70-300 van Sigma te kopen, en deze heb ik verkocht omdat hij inderdaad onmogelijk is mee te nemen.JefSnare schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 21:04:
[...]
Hmm je zet me goed aan het denken. Aan de ene kant zeg ik van, nou.. beide lenzen eruit, investeren in goed glas en dan met name de wat duurdere 70-300 van Nikon en de 35mm/1.8. Maar op zich ben ik best tevreden met de kitlens om gewoon mee rond te lopen.
Ik overweeg nu om de pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR aan te schaffen met de pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G.
Tenslotte maak ik de afweging of ik de Kitlens 18-55 of de Tamron weg doe en deze vervang door de pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4 DC Macro OS HSM (Nikon).
Daarmee kom ik op; 17-70mm, 35mm, 55-200Dat is een leuke lens collectie
![]()
Nu even kiezen nog...
Ik heb het wel eens geprobeerd, mijn kitlens verkopen. Maar dat is al gauw zonde. Voor de 40 euro die je er wellicht voor krijgt is het een goede backup lens (of lightweight alleskunner).
[ Voor 8% gewijzigd door Muldert op 13-08-2012 22:09 ]
Op zich wel mee eens, maar ligt ook een beetje aan je budget natuurlijk. Is ook handig als je je camera ooit weer wil verkopen, dat gaat soms ook vlugger als er een lensje bij zit.Muldert schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 22:08:
[...]
Ik heb het wel eens geprobeerd, mijn kitlens verkopen. Maar dat is al gauw zonde. Voor de 40 euro die je er wellicht voor krijgt is het een goede backup lens (of lightweight alleskunner).
Ik zou eerst even goed kijken wat je precies niet bevalt in je Tamron 70-300, je schrijft "... hij is namelijk met veel licht en statief prima te gebruiken maar als walk around bijna niet met weinig licht...".JefSnare schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:22:
Hier ben ik vast in het juiste topic![]()
Momenteel maak ik graag foto's met mijn Nikon D5100 (prachtapparaat). Ik heb een kit lens (18-55mm) en een Tamron 70-300mm (deze pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Nikon)
Nu ben ik niet heel tevreden over de Tamron, hij is namelijk met veel licht en statief prima te gebruiken maar als walk around bijna niet met weinig licht.,,. heeft iemand nog tips hiervoor, ik heb gekeken voor de Sigma 18-125mm F3.8-5.6 DC OS HSM en ondanks dat die niet veel zoom heeft lijkt het een prima lens.
Anderzijds, ik wil de 35mm/1.8 ook nog graag hebben en zou de Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR ook kunnen voldoen...
Opel Ampera-e (2020)
[ Voor 0% gewijzigd door JefSnare op 14-08-2012 09:33 . Reden: Verkeerde @... ]
Dat dacht ik ook toen ik een geleende Tokina 11-16 op mijn D5000 had gezet. Het heeft geresulteert in verassend veel onscherpe foto'sMuldert schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 19:02:
[...]
Klopt. Maar who needs focus als je op 8mm aan het schieten bent?
Echt? Op een geleende Tokina zette ik hem (volgens mij) gewoon op 1 feet en dan was het scherp until infinity (op f/5.6 dan)Metten schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:08:
[...]
Dat dacht ik ook toen ik een geleende Tokina 11-16 op mijn D5000 had gezet. Het heeft geresulteert in verassend veel onscherpe foto's
Verwijderd
In dat geval ga je niet veel hebben aan een 35 mm lens. Hoewel, ik heb wel eens een vliegtuig geschoten met mijn 8 mm, maar tja, dat is meer voor de grap dan voor het serieuze werk. Als je langs de baan gaat kijken, dan zul je zien dat serieuze spotters meestal met flinke kanonnen langs de baan staan. In het budget segment is dat dan vaak de 50-500 of 150-500 van Sigma. Maar goed, dan heb je het wel over een andere vorm van budget segment dan waar jij het over hebt.JefSnare schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:05:
@Muldert Ik fotografeer veel "op afstand" vooral sport en vliegtuigfoto's. Vandaar de tele. ;-) Opzich maakt het mij niet uit als dat minder tele wordt (55-200).
De 35mm staat meer een beetje los van het spotten, lijkt mij ook niet handig met dat bereik tenzij je er naast staat. De 35mm zal meer voor binnen (verjaardagen) en buiten als walkaround dienen. Heb er vanochtend mee geschoten en mijn hemel wat is dat een fijne lens. Ik heb hem dan ook meteen aangeschaft.Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:57:
[...]
In dat geval ga je niet veel hebben aan een 35 mm lens. Hoewel, ik heb wel eens een vliegtuig geschoten met mijn 8 mm, maar tja, dat is meer voor de grap dan voor het serieuze werk. Als je langs de baan gaat kijken, dan zul je zien dat serieuze spotters meestal met flinke kanonnen langs de baan staan. In het budget segment is dat dan vaak de 50-500 of 150-500 van Sigma. Maar goed, dan heb je het wel over een andere vorm van budget segment dan waar jij het over hebt.
Zelf doe ik dat ook wel eens voor de grap. Ik neem dan mijn 70-200 f2.8 met 2*TC (effectief dus 140-400) mee. Tenminste dat deed ik. De laatste keer dat ik op schiphol stond, stond ik daar om een 300 f2.8 te testen. En ja, die heb ik gekocht....
Met een 35 mm ga je op schiphol (en daar kan je relatief dichtbij komen) geen plaatjes maken waarbij het vliegtuig min-of-meer beeldvullend gaat worden.
Slimme zit. Tip (die je wellicht al weet, maar waar ik over struikelde):JefSnare schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:12:
[...]
De 35mm staat meer een beetje los van het spotten, lijkt mij ook niet handig met dat bereik tenzij je er naast staat. De 35mm zal meer voor binnen (verjaardagen) en buiten als walkaround dienen. Heb er vanochtend mee geschoten en mijn hemel wat is dat een fijne lens. Ik heb hem dan ook meteen aangeschaft.
Op F5.6 misschien wel, maar op F2.8 nietMuldert schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 10:49:
[...]
Echt? Op een geleende Tokina zette ik hem (volgens mij) gewoon op 1 feet en dan was het scherp until infinity (op f/5.6 dan)
Klopt, met name CA is redelijk heftig op F1.8. F2.2 is inderdaad prima.Muldert schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:24:
[...]
Slimme zit. Tip (die je wellicht al weet, maar waar ik over struikelde):
Kom niet in de verleiding de lens continu op 1.8 te gebruiken. Je DOF kan dan nog zo mooi zijn maar de lens is echt op z'n best op 2.2 tot 5.6, vlijmscherpe foto's. Dus als je het licht, of de ISO, hebt om je f/ rond de 3 te gebruiken: doen!
CA is wel redelijk te corrigeren in Aperture (geen LR ervaring) overigens. Maar is niet ideaal.Metten schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:50:
[...]
Klopt, met name CA is redelijk heftig op F1.8. F2.2 is inderdaad prima.
Met het correctieprofiel in Aperture is dit prima te corrigeren inderdaad. ik zou de CA niet heftig noemen, meer 'wat aanweziger' dan normaal. Heb even geen voorbeeld bij de hand maar vanochtend wat testshots buiten gedaan en op 2 van de 7 foto's was het inderdaad aanwezig en beide gevallen prima te corrigeren.Metten schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 11:50:
[...]
Klopt, met name CA is redelijk heftig op F1.8. F2.2 is inderdaad prima.
Wat bedoel je precies met het correctieprofiel? Enige manier die ik ken isJefSnare schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:20:
[...]
Met het correctieprofiel in Aperture is dit prima te corrigeren inderdaad. ik zou de CA niet heftig noemen, meer 'wat aanweziger' dan normaal. Heb even geen voorbeeld bij de hand maar vanochtend wat testshots buiten gedaan en op 2 van de 7 foto's was het inderdaad aanwezig en beide gevallen prima te corrigeren.
Ik heb voor morgen een 55-200mm VR van Nikon weten te strikken om een avondje mee te schieten. Ben heel erg benieuwd!
Zonder Aperture ooit maar aangeraakt te hebben denk ik dat hij een lens correctie profiel bedoeld. Deze zorgt er voor dat de vervorming ongedaan wordt gemaakt en CA vermindert wordtMuldert schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:53:
[...]
Wat bedoel je precies met het correctieprofiel? Enige manier die ik ken is
Adjustments -> Chromatic Aberration en dan wat heen en weer klooien met de sliders ("AMATEUR!" Anyone?')
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Ben ook benieuwd, want je schrijft dat je veel sport en vliegtuigen fotografeert met je telelens, en die bewegen nogal snel. Bedenk dat VR alleen maar helpt om bewegingsonscherpte door de camera te compenseren en niet beweging van je onderwerp.JefSnare schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 14:20:
[...]
Ik heb voor morgen een 55-200mm VR van Nikon weten te strikken om een avondje mee te schieten. Ben heel erg benieuwd!
Opel Ampera-e (2020)
Die ook in een compleet andere prijsklasse zitten meestal...Wesco schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:03:
[...]
is het niet voor niks dat vliegtuigspotters en sportfotografen vaak met grote brokken glas rondlopen...
Ja dat vermoedde ik ook, maar er is geen manier - voor zover hier bekend - om dat via Aperture te doen.Ventieldopje schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:02:
[...]
Zonder Aperture ooit maar aangeraakt te hebben denk ik dat hij een lens correctie profiel bedoeld. Deze zorgt er voor dat de vervorming ongedaan wordt gemaakt en CA vermindert wordt
Verwijderd
Oke, oke, ik had waarschijnlijk nog wel een smily of twee toe moeten voegen aan mijn post. Inderdaad, de lenzen die ik noem zijn een andere prijsklasse, maar met een 55-200 of een 70-300 kun je heel aardig spotten. f5.6 betekent echt niet dat je met spotten van vliegtuigen ineens een sluitertijd moet gaan hanteren die onhaalbaar is. In veel gevallen kan je alsnog veel sneller dan 1/300e zijn. Vergeet niet dat de meeste vliegtuigen veelal niet zwart zijn, maar vrij lichte kleuren hebben. Daarnaast hebben vliegtuigen ook de neiging om vrij veel ruimte nodig te hebben om op te stijgen, dus er staan meestal geen bomen of afdakjes in de buurt die dikke schaduwen weten te fabriceren.Wesco schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:03:
Ben ook benieuwd, want je schrijft dat je veel sport en vliegtuigen fotografeert met je telelens, en die bewegen nogal snel. Bedenk dat VR alleen maar helpt om bewegingsonscherpte door de camera te compenseren en niet beweging van je onderwerp.
Dus mogelijk krijg je wel de omgeving scherp maar niet de sporters of het vliegtuig, als je op een wat langere sluitertijd als 1/125 oid uitkomt op vol telebereik. Zoals DickCAH al aangaf is het niet voor niks dat vliegtuigspotters en sportfotografen vaak met grote brokken glas rondlopen...
1/320Verwijderd schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 16:01:
[...]
Nu maar hopen dat ik de stops regel voor sluitertijden weer eens goed heb onthouden. Die stops en ik.... Niet echt een handige combinatie....
Eens met DickCAH hierboven, maar JefSnare gaf aan vooral problemen te hebben bij weinig licht 's ochtends en 's avonds. En dan zit je wel in de lastige combinatie van weinig licht, tele brandpuntsafstand en snelbewegend onderwerp.JefSnare schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 09:05:
Ik ben het eens met het stap voor stap aanschaffen, was misschien niet duidelijk maar ik wil sowieso eerst een van de twee aanschaffen (lijkt erop dat dit de 35mm/1.8 wordt) en dan verder kijken.
@Muldert Ik fotografeer veel "op afstand" vooral sport en vliegtuigfoto's. Vandaar de tele. ;-) Opzich maakt het mij niet uit als dat minder tele wordt (55-200).
@Wesco Een lens met stabilisatie zou fijn zijn, omdat ik met weinig licht ('s ochtend/'s avond onscherpe foto's krijg. De ISO heb ik vaak dan al hoog staan. Opzich zou die paar stops wel fijn zijn. Vooral in de late middag ;-).
Ik begin zelf meer richting de pricewatch: Nikon AF-S DX 55-200mm f/4-5.6 VR te denken....
[ Voor 9% gewijzigd door Wesco op 14-08-2012 17:58 . Reden: Laatste alinea toegevoegd. ]
Opel Ampera-e (2020)
ik gebruik een plugin, ben even de naam kwijt, in Aperture die lensvervorming en CA corrigeertMuldert schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 15:44:
[...]
Ja dat vermoedde ik ook, maar er is geen manier - voor zover hier bekend - om dat via Aperture te doen.
Opel Ampera-e (2020)
Verwijderd
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Ook weet ik niet hoe hard je meer tele nodig hebt, dus ik kan geen advies geven. Ik kan (zoals iemand anders ook al zegt) oude koeien uit de sloot halen en wat algemene dingen over lenzen zeggen. Ik kan je mijn ervaring voorhouden. Maar daar houd het wel mee op. Uiteindelijk moet jij zelf inschatten wat er relevant is in wat wij zeggen en wat dus voor jou de beste keus is.JefSnare schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 19:32:
Zeggen jullie dat ik eigenlijk even moet wachten met de aanschaf van een tele en moet kijken naar wat duurder glas? Als ik moet inleveren op zoom, maar meer f waardes heb, dan kan ik alsnog croppen bijvoorbeeld. Bedenk ik me dan zo even.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2012 08:40 ]
Verwijderd
Verwijderd
Ik ben echt super blij met de informatie die iedereen levert. Ik weet zelf ook dat het niet aan het materiaal ligt maar vooral ook aan de fotograaf. Ik heb gisteravond geschoten met de 55-200VR en ik ben best tevreden. Ik heb voor komend weekend een evenement en daarvoor heb ik dezelfde lens weten te strikken (diegene gaat zelf ook mee) dus dan kan ik nog wat dingen uit proberen. Ik mis eigenlijk de extra zoom wel een beetje dus ik ga nog even rondkijken.Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:38:
[...]
Ik kan niet in jouw portemonnee kijken. Ook weet ik niet hoe hard je meer tele nodig hebt, dus ik kan geen advies geven. Ik kan (zoals iemand anders ook al zegt) oude koeien uit de sloot halen en wat algemene dingen over lenzen zeggen. Ik kan je mijn ervaring voorhouden. Maar daar houd het wel mee op. Uiteindelijk moet jij zelf inschatten wat er relevant is in wat wij zeggen en wat dus voor jou de beste keus is.
Laat ik nog even wat algemene dingen gaan roepen nu.
F waardes is geen substituut voor een langere lens. Croppen kan een alternatief zijn voor een langere lens, maar dat werkt ook niet altijd. Stel dat ik een foto wil maken van een vliegtuig dat flink hoog over komt. (Denk aan een A380 ergens boven de omgeving van Rotterdam, op weg naar Heathrow of zo...) Als ik die foto maak met een focusafstand is dat vliegtuig ongeveer 1 pixel bij 1 pixel groot op de foto. Dan kan ik wel gaan croppen, maar het wordt natuurlijk nooit een herkenbaar vliegtuig op mijn gecropte foto.
Wil je een dergelijke foto goed krijgen, dan heb je gewoon een lange lens nodig. 400 mm op DX of zo (en dan moet je nog croppen.) De eerder genoemde Nustyr* doet dat met 1000 mm op FX.
n.b. Als het puur gaat om kijken wat bepaalde brandpuntsafstanden inhouden, mag je me best een DM sturen. Kijken we of we een keer een afspraak kunnen maken dat je wat met mijn lenzen mag spelen. Maar houd er wel rekening mee dat ik wat "ander" glas heb dan waar jij het nu over hebt. Dat is veeeeeel duurder. Maar in principe ben ik altijd bereid om andere tweakers met mijn glas te laten spelen (mits onder toezicht natuurlijk.)
*Ik zou zeggen check out deze draad voor wat van zijn werk. En nee, verwacht niet dat jij dit maakt in de komende paar jaar. Ook niet als je morgen een D3? en een 1000 mm f2.8 lens koopt.
Even de bedenking hierbij zetten die we op een ander forum onlangs ook gemaakt hebben: DofMaster gaat uit van de klassieke benadering van DoF: een afdruk van 20x30, bekeken vanop een normale kijkafstand van 25-30 centimeter. Daarvoor heb je 6 megapixels nodig. Ga dus niet je scherpte beoordelen op je scherm op 1:1 op een foto met 24 MP!Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 08:43:
Hyperfocaal focussen: Simpel gezegd is dit je diafragma en focusafstand zo instellen dat je vanaf een bepaald punt tot oneindig een scherpe foto kan maken.
Ik heb even zitten kijken op DofMaster Die vertelt bijvoorbeeld dat als je focal length gelijk is aan 11 mm en je diafragma instelt op f5.6, dan kun je hyperfocaal focussen vanaf 1.1 meter. In dat geval is je foto scherp vanaf ongeveer 60 cm voor je camera tot oneindig ver weg.
Verwijderd
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord!Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 08:43:
Laat ik even bij het gemakkelijke stukje beginnen. Ik vind het een redelijke prijs voor de lens.
Of jij deze lens nodig hebt, kan ik niet beoordelen. Vraag jezelf daarvoor maar eens af of je vaak nog meer ruimte nodig hebt dan de 18 mm die je huidige kitlens je bied. Wellicht kom je er dan achter dat jij toch al nooit op 18 mm schiet, maar dat al je landschappen en architectuur foto's op 20-24 mm worden geschoten. Maar als je de gemiddelde architectuur/landschap fotograaf spreekt, dan zullen ze vaak iets hebben van: Hoe minder mm hoe beter. Voor de meeste mensen is de lens dus een goede aanvulling op hun arsenaal.
Dan de vraag of AF belangrijk is. Dat is de moeilijkste van het hele stel. Dat ligt een beetje aan hoe je de lens wilt gaan gebruiken. Ik ken mensen die zweren bij AF op dit soort lenzen, omdat het vaak heel moeilijk te zien is wat scherp is en wat niet. Echter bij dit soort korte lenzen zit je al heel snel met een situatie waarbij de DOF heel erg breed wordt. Hyperfocaal focussen is bij dit soort lenzen dan ook een eitje. Ik persoonlijk mis AF dus totaal niet.
Hyperfocaal focussen: Simpel gezegd is dit je diafragma en focusafstand zo instellen dat je vanaf een bepaald punt tot oneindig een scherpe foto kan maken.
Ik heb even zitten kijken op DofMaster Die vertelt bijvoorbeeld dat als je focal length gelijk is aan 11 mm en je diafragma instelt op f5.6, dan kun je hyperfocaal focussen vanaf 1.1 meter. In dat geval is je foto scherp vanaf ongeveer 60 cm voor je camera tot oneindig ver weg.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2012 11:16 ]
Ik heb gerekend met 1 boogminuut als oplossend/scheidend vermogen van het oog (en 25cm afstand) en dan kom ik op 11,3MP uit. Dus dan is het verschil een stuk kleiner. Overigens kun je ook de volgende website gebruiken waarbij je zelf de circle of confussion kunt instellen: http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htmzeekonijn schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:02:
Even de bedenking hierbij zetten die we op een ander forum onlangs ook gemaakt hebben: DofMaster gaat uit van de klassieke benadering van DoF: een afdruk van 20x30, bekeken vanop een normale kijkafstand van 25-30 centimeter. Daarvoor heb je 6 megapixels nodig. Ga dus niet je scherpte beoordelen op je scherm op 1:1 op een foto met 24 MP!
Gelukkig gebruik je een ultra wide angle niet als je achteraf wil gaan croppen, dus de kans is klein dat je ooit meer dan 6MP nodig zal hebben met deze lens...
Verwijderd
Op zich heb je daar wel gelijk in, maar 3rd party lenzen verliezen hun waarde sneller dan merkeigen lenzen. Aan de andere kant had ik geen idee wat de lens nieuw koste, dus dan wordt het al helemaal wat moeilijk inschatten. Met de genoemde nieuwprijs vind ik de prijs onderin het redelijke gebied zitten.Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 11:11:
Een redelijke prijs... Ik had verwacht een koopje omdat hij nieuw nog 350 kost en ik dacht dat lenzen hun waarde vrijwel niet verliezen...
In de dagelijkse praktijk wil je bij landschappen en architectuur vaak een grote DOF hebben, dus dan ga je toch al snel naar f8.0. De lens die je nu hebt is trouwens ook niet lichtsterker dan deze 11-18, dus ik vraag me sterk af of je dat gaat missen.Nadeel van deze lens is dan dat hij niet lichtgevoelig is.
Je had toch een Nikon D5100? Dan heb je 16 MP. Ga er van uit dat je nog gerust op 40*60 af kan drukken (en waarschijnlijk een stuk groter) als je niet te veel van je foto af snijd. Je gaat meestal toch weer een stukje verder van een 40*60 afdruk af staan dan wanneer je het over 20*30 hebt, dus je hebt niet 4* het aantal pixels nodig.Maar op groot formaat afdrukken zit er dan dus ook niet in? (Niet dat ik dat regelmatig doe, ik hoop ooit zó'n mooie foto te schieten dat-ie het waard is om 'groot' af te drukken en in de woonkamer te hangen oid...)
Is een Tokina 11-16/2.8 II niet een beter idee voor een D5100?Verwijderd schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 14:46:
[...]
(Als het schip met geld al binnen is gevaren zou ik deze lens als alternatief aanraden...)
Een alternatief dat wel AF in de lens heeft (HSM bij Sigma) is de pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 21:54:
Na alle zoomlens-verhalen nu een vraag over een UWA:
Ik kan een Tamron 11-18mm f/4.5-5.6 (5 jr oud, altijd met UV-filter) voor 190 euro krijgen voor mijn Nikon D5100. Nu ben ik er inmiddels achter dat de AF het niet zal doen op mijn body. Als ik echter kijk naar de overige UWA lenzen vind ik ze aardig aan de prijs voor iets waarvan ik wil weten of het iets is voor mij (ik probeer alle soorten fotografie nog uit en landschappen en architectuur heb ik tot nu toe geschoten met mijn kitlens 18-55).
Mijn vraag: Is AF erg belangrijk voor dit soort fotografie? En is dit een redelijke prijs voor deze lens?
Opel Ampera-e (2020)
Om dat uit te proberen hoef je niet eens in de auto/trein/etc te stappen, dat kun je ook online uitproberen. De verschillende lenzenmakeers hebben tools online waar je het effect van verschillende focal lengths kan zien:Verwijderd schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 08:38:
[...]
n.b. Als het puur gaat om kijken wat bepaalde brandpuntsafstanden inhouden, mag je me best een DM sturen. Kijken we of we een keer een afspraak kunnen maken dat je wat met mijn lenzen mag spelen. Maar houd er wel rekening mee dat ik wat "ander" glas heb dan waar jij het nu over hebt. Dat is veeeeeel duurder. Maar in principe ben ik altijd bereid om andere tweakers met mijn glas te laten spelen (mits onder toezicht natuurlijk.)
En ik kan beamen dat dat een top lens is!Wesco schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 15:30:
[...]
Een alternatief dat wel AF in de lens heeft (HSM bij Sigma) is de pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)
Deze wordt meestal ook redelijk positief beoordeeld en zie ik tweedehands regelmatig voorbijkomen op Marktplaats voor rond de 300 Euro.
Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||
Nou ik kan je vertellen, een 15mm equivalent (bijvoorbeeld) in real life door de zoeker zien is wel even heel wat anders dan je met alleen een fototje zou kunnen bepalen.Garyu schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:34:
[...]
Om dat uit te proberen hoef je niet eens in de auto/trein/etc te stappen, dat kun je ook online uitproberen. De verschillende lenzenmakeers hebben tools online waar je het effect van verschillende focal lengths kan zien:
Oei dat is wel een hele oude die van Canon, maar werkt nogsteedsEen steegje en een kerkje bij Canon:
http://www.usa.canon.com/...nses101/focal_length.html
Verwijderd
Verwijderd
Toch is dat echt niet hetzelfde. Er is een foto gemaakt en vervolgens leggen ze daar maskers overheen om te laten zien welk stukje van de foto je nog ziet bij een bepaalde (langere) focallengte. Echter als je inzoomt (of uitzoomt) verandert ook de beeldhoek. Dat effect zie je (dacht ik) in geen van die online voorbeelden terug komen.Garyu schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 16:34:
Om dat uit te proberen hoef je niet eens in de auto/trein/etc te stappen, dat kun je ook online uitproberen. De verschillende lenzenmakeers hebben tools online waar je het effect van verschillende focal lengths kan zien:
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2012 10:58 ]
Nee hoor, het zijn echt verschillende foto's (tenminste bij de nikon variant). Je kan het zien bij de eerste foto, als je daar inzoomt dan zie je dat het meisje dat aan het tafeltje zit op een gegeven moment een bladzijde omslaatVerwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:58:
[...]
Toch is dat echt niet hetzelfde. Er is een foto gemaakt en vervolgens leggen ze daar maskers overheen om te laten zien welk stukje van de foto je nog ziet bij een bepaalde (langere) focallengte. Echter als je inzoomt (of uitzoomt) verandert ook de beeldhoek. Dat effect zie je (dacht ik) in geen van die online voorbeelden terug komen.
Aan de andere kant heb je helemaal gelijk dat het wel een aardige eerste indruk geeft.
[ Voor 31% gewijzigd door Garyu op 17-08-2012 11:17 ]
Verwijderd
Het kan aan mij liggen maar dat maakt volgens mij geen zak uit. Inzoomen op een foto is het zelfde als grotere brandpuntsafstand gebruiken. Dat is ook hetzelfde als met DX vs FX met dezelfde lens. Het aantal equivalente mm wordt dan verhoogd, omdat je een kleiner deel van de beeldcirkel uitsmeert over de foto.Verwijderd schreef op vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:58:
Toch is dat echt niet hetzelfde. Er is een foto gemaakt en vervolgens leggen ze daar maskers overheen om te laten zien welk stukje van de foto je nog ziet bij een bepaalde (langere) focallengte. Echter als je inzoomt (of uitzoomt) verandert ook de beeldhoek. Dat effect zie je (dacht ik) in geen van die online voorbeelden terug komen.
Aan de andere kant heb je helemaal gelijk dat het wel een aardige eerste indruk geeft.
Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes
Klopt. Alleen de vertekening van de respectievelijke objectieven zal het beeld er telkens een beetje anders uit kunnen laten zien. Perspectief blijft gelijk.Universal Creations schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 18:43:
[...]
Het kan aan mij liggen maar dat maakt volgens mij geen zak uit. Inzoomen op een foto is het zelfde als grotere brandpuntsafstand gebruiken. Dat is ook hetzelfde als met DX vs FX met dezelfde lens. Het aantal equivalente mm wordt dan verhoogd, omdat je een kleiner deel van de beeldcirkel uitsmeert over de foto.
Inzoomen op een foto en werkelijk inzoomen zijn beiden het verkleinen van de beeldhoek.
Het wordt een ander verhaal als je van positie verandert om hetzelfde op de foto te krijgen.
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq